Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 30 de març de 2022, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el Pla d'actuació en les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM de la Comunitat Valenciana, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19. [2022/2841]

(DOGV núm. 9311 de 01.04.2022) Ref. Base de dades 002745/2022






Antecedents de fet

1. La covid-19, per la seua facilitat de contagi i ràpida extensió, ha generat un greu problema de salut pública global que ha tingut com a conseqüència l'adopció de mesures sanitàries i de limitació de la lliure circulació sense precedents, a fi de protegir a la població, sobretot als col·lectius més vulnerables.

2. Davant l'evolució de la crisi sanitària, i amb l'objectiu de recuperar gradualment la vida quotidiana i l'activitat econòmica, minimitzant el risc que representa la pandèmia per a la salut de la població i evitant que les capacitats del Sistema Nacional de Salut es puguen desbordar, el Consell de Ministres va aprovar el 28 d'abril el Pla per a la transició a una nova normalitat.

3. En el context del pla de transició aprovat pel Consell de Ministres, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives va preveure ja a la Resolució de 29 de maig de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19 l'adaptació progressiva dels serveis de la seua competència destinats a les persones majors dependents, de manera que puguen complir la seua comesa per a establir els criteris de qualitat que han de respectar tots els centres i serveis que actuen en l'àmbit de les persones majors, amb la finalitat de garantir les condicions en què aquestes són ateses i que estan establides en la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, i en la resta de l'ordenament, però adequant el seu funcionament a les condicions de cada fase. Aquesta previsió pren en consideració els criteris proposats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS), en la seua actualització de l'estratègia per a covid-19 del passat mes d'abril, per a planejar el desconfinament, i en particular, les recomanacions de minimitzar el contagi en llocs amb alt potencial, com són els centres residencials i els llocs públics on es produeix una gran concentració de persones, i d'establir mesures preventives en els llocs de treball.



4. Prenent en consideració que les persones majors, en general, les persones majors en residències en particular, s'han revelat com extremadament vulnerables, s'ha fet necessària una transició gradual i amb totes les precaucions, mitjançant l'establiment de les mesures per a les diferents fases recollides en la Resolució de 29 de maig de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, de les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM, en previsió de tindre una normativa única tant en cas de progressió en les fases com en el cas d'eventuals regressions de fase que pogueren produir-se en funció de l'evolució de la pandèmia. Aquesta Resolució ha anat adaptant-se a l'evolució de la pandèmia, al procés de vacunació i als canvis normatius.

5. El 27 de desembre de 2020 es va iniciar el procés de vacunació en els centres residencials de la Comunitat Valenciana.

6. Des que finalitzara el procés de vacunació completa en residències de persones majors, l'índex de letalitat s'ha reduït de manera progressiva i exponencial.

7. El 21 de setembre de 2021 s'inicia el procés d'inoculació de la tercera dosi de la vacuna en centres residencials.



Fonaments de dret

1. La situació d'emergència de salut pública ocasionada per la covid-19, va ser declarada pandèmia internacional per l'Organització Mundial de la Salut l'11 de març de 2020.

2. El Consell de Ministres va aprovar dimarts 28 d'abril de 2020 el Pla per a la Transició cap a una Nova Normalitat.

3. El 13 de juny es va aprovar el Decret 8/2020 del president de la Generalitat, de regulació i flexibilització de determinades restriccions en l'àmbit de la Comunitat Valenciana en aplicació de la fase 3 del Pla estatal per a la transició cap a una nova normalitat. Les condicions previstes en aquest decret suposaven en la major part dels casos una reducció significativa de les limitacions, a través de mesures com l'increment dels aforaments màxims d'ocupació en establiments i instal·lacions, o l'augment de la dimensió dels grups en què es poden exercir determinades activitats.

4. El Consell, a través de l'Acord de 19 de juny de 2020 sobre mesures de prevenció, va adoptar les mesures necessàries per a fer front, després de l'alçament de l'estat d'alarma, a les necessitats derivades de la crisi sanitària, amb l'objectiu d'assegurar que les activitats en les quals poguera produir-se un major risc de transmissió de la malaltia es desenvoluparen en condicions que permeteren controlar aquest risc. Aquestes mesures van ser les ja recollides, en la seua major part, en el Decret 8/2020, de 13 de juny, del president de la Generalitat, de regulació i flexibilització de determinades restriccions en l'àmbit de la Comunitat Valenciana en aplicació de la fase 3 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat.

5. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, com a autoritat sanitària competent en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, va adoptar les mesures oportunes per al control d'aquesta malaltia a través de la Resolució de 20 de juny de 2020, de la conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, d'adopció de mesures relatives a centres de serveis socials de caràcter residencial davant de la situació sanitària ocasionada per la covid-19, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, resolució que, entre altres coses, va ratificar la instrucció de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per la qual es va crear en cada departament de salut una Comissió de control de centres residencials per a la vigilància i seguiment respecte a l'aparició de casos de covid-19 en els centres de serveis socials de caràcter residencial.

6. La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, recull en l'article: 5.3: «El sistema públic valencià de serveis socials té caràcter de servei públic essencial perquè se'n deriven prestacions indispensables per a satisfer les necessitats bàsiques personals i millorar les condicions de la qualitat de vida de la ciutadania segons el que disposa l'article 128.2 de la Constitució Espanyola.»

7. La citada Llei 3/2019, recull en el seu article 4 que «Els serveis socials valencians estan formats pel conjunt de prestacions i serveis, de titularitat pública i privada, així com pels plans, estratègies i projectes destinats a la prevenció, promoció de l'autonomia personal de caràcter integral i atenció de les necessitats personals, familiars i socials, així com la garantia de la inclusió social». Així mateix, en el seu article 2 estableix que «s'aplicaran a les entitats privades de serveis socials no integrades en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials les disposicions d'aquesta llei que regulen a) Els drets i deures de les persones usuàries i professionals», sent un d'aquests drets recollit en l'article 10.1 del mateix marc legal el de «Rebre atenció en un entorn que garantisca la privacitat i la confidencialitat, a fi de preservar la seua intimitat personal, la seua dignitat i el respecte dels seus drets i llibertats fonamentals».



8. En relació amb les persones majors, des de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, es va adoptar la Resolució de 29 de maig de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, de les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM, que estableix la quotidianitat que en cada fase han de tindre els diferents recursos destinats a les persones majors quant a higiene, visites, prevenció i protecció de persones usuàries i treballadores, entre altres mesures. Aquesta Resolució va ser modificada per la Resolució d'11 agost, que al seu torn va ser modificada per Resolució de 17 d'agost per a adaptar-la a l'acord de 14 d'agost de 2020 del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut sobre la declaració d'actuacions coordinades en salut pública per a respondre davant la situació especial risc derivada de l'increment de casos positius per covid-19.

9. El 22 d'octubre de 2020 el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut va acordar el document d'Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de covid-19.

10. Des de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, es va adoptar la Resolució de 5 de gener de 2021, per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, de les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM i assimilats.

11. És aplicable la Llei 2/2021, de 29 de març, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la covid-19, d'aplicació en tot el territori nacional, que estableix aquestes mesures mentre no siga declarada oficialment la finalització de la situació de crisi sanitària. Aquesta normativa indica que correspon a les administracions competents assegurar les normes de prevenció, d'higiene, d'aforament, organitzatives i totes aquelles necessàries per a previndre els riscos de contagi i d'aglomeracions, tant en espais tancats com en la via pública a l'aire lliure, i la seua emplene per les persones i entitats titulars d'establiments comercials, d'allotjaments, d'hostaleria, restauració, d'equipaments culturals, activitats recreatives, instal·lacions esportives i d'altres equipaments, locals, centres i llocs d'altres sectors així com la seua observança per les entitats organitzadores d'activitats i esdeveniments.



12. Des de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, es va adoptar la Resolució de 8 d'abril de 2021, per la qual s'estableix el Pla d'actuació en les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM i centres assimilats de la Comunitat Valenciana, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19.

13. El 2 de juny de 2021 el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut va acordar el document d'Actuacions de resposta coordinada per al control de la transmissió de covid-19, la resolució de la qual va ser publicada en el BOE de 5 de juny de 2021.

14. Des de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives es va adoptar la Resolució de 14 de setembre de 2021, per la qual s'estableix el Pla d'actuació en les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM i centres assimilats de la Comunitat Valenciana, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19.

15. El 29 de novembre de 2021 el Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut va acordar el document de «Indicadors per a la valoració de risc i nivells d'Alerta de transmissió de covid-19».

16. És aplicable el Reial Decret llei 30/2021, de 23 de desembre, pel qual s'adopten mesures urgents de prevenció i contenció per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la covid-19.

17. La Ponència d'Alertes i Plans de Preparació i Resposta i la Comissió de Salut Pública del Ministeri de Sanitat van aprovar el document tècnic «Adaptació de les mesures en residències de majors i altres centres de serveis socials de caràcter residencial en un context d'alta transmissió comunitària», de data 20 de gener de 2022.



18. És aplicable la Resolució de 10 de febrer de 2022, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es dona nova redacció al punt 3 del punt resolutiu primer sobre «Ús de màscara» de la Resolució de 8 d'octubre de 2021, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la covid-19.



19. És aplicable el Reial decret 115/2022, de 8 de febrer, pel qual es modifica l'obligatorietat de l'ús de màscares durant la situació de crisi sanitària ocasionada per la covid-19.

20. La Ponència d'Alertes i Plans de Preparació i Resposta i la Comissió de Salut Pública del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut van aprovar l' «Estratègia de vigilància i control enfront de la covid-19 després de la fase aguda de la pandèmia» el 23 de març de 2022».

21. És aplicable la Resolució de 24 de març de 2022, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'acorden mesures en matèria de salut pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la covid-19 que estableix, en relació amb els centres de persones majors i de persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental, que s'estarà al que es disposa en l'ordenació que realitze la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

Valorada l'actual situació, tenint en compte la necessitat d'actualitzar les mesures vigents en les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM, resolc:





Primer. Objecte i àmbit

Mitjançant la present resolució s'estableix el pla d'actuació, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, en els centres per a persones majors que formen part del sistema valencià de serveis socials, i en concret en les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els centres especialitzats d'atenció a majors (CEAM)/centres integrals de majors (CIM) i centres assimilats compresos en l'àmbit de competències de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



S'exclourà de la seua aplicació aquelles unitats convivencials de diversitat funcional o salut mental, que es troben dins d'un centre residencial mixt, a les quals serà aplicable la normativa per a aquest sector.



Es considerarà centre residencial amb vacunació completa aquell en el qual les persones residents i treballadores han rebut una pauta de vacunació completa (la o les dosis indicades per a cada vacuna més el temps que haja de transcórrer posteriorment per a completar la immunització), així com aquells centres en els quals hi haja fins a un màxim d'un 5 % de persones (entre residents i treballadores) sense vacunar, per estar contraindicada la vacuna o l'hagen rebutjada explícitament, o perquè s'estiga completant la seua vacunació. I a més el 90 % dels qui tenen pauta completa han rebut la dosi de record o que hagen tingut una infecció confirmada per SARS-CoV2 en els 180 dies anteriors. La resta de centres residencials que no complisquen aquests criteris es consideraran centres amb vacunació incompleta.

Igualment es tindrà aquesta consideració en relació amb els centres de dia.

Es considerarà un centre residencial amb alta cobertura de vacunació quan més del 80 % de les persones residents i treballadores han rebut una pauta de vacunació completa (la o les dosis necessàries, més el temps indicat segons la vacuna rebuda). I a més, el 80 % dels qui tenen pauta completa han rebut la dosi de record o que hagen tingut una infecció confirmada per SARS-CoV2 en els 180 dies anteriors. Per davall d'això, és un centre amb baixa cobertura de vacunació.



Igualment es tindrà aquesta consideració en relació amb els centres diürns.



Segon. Mesures de seguretat i higiene.

1. Les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM hauran de complir, en tot moment, les obligacions de prevenció de riscos laborals establides en la legislació vigent, tant amb caràcter general com de manera específica, per a previndre el contagi de SARS-CoV-2.

2. La disposició dels llocs de treball, l'organització dels torns i la resta de condicions de treball i condicions físiques del centre es modificaran, en la mesura necessària, per a garantir la possibilitat de mantindre la distància de seguretat interpersonal mínima entre les persones treballadores, i d'aquestes respecte a les usuàries. Quan no siga possible, per raó de l'activitat, les persones usuàries o residents hauran de fer ús de l'equip de protecció individual, que consistirà almenys en l'ús de la màscara, excepte en centres residencials amb alta cobertura de vacunació. La màscara no serà exigible a les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la màscara o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la màscara, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització.



Les persones treballadores hauran d'utilitzar en tot moment quan es troben dins del perímetre del centre l'equip de protecció individual que determinen les autoritats competents o el servei de prevenció de riscos laborals, tenint com a base el procediment per als serveis de prevenció del Ministeri de Sanitat, la normativa autonòmica i les recomanacions a aquest efecte, independentment que el personal i les persones residents o usuàries del centre hagen sigut vacunades contra la covid-19.



En els centres residencials i de dia, les persones treballadores no vacunades s'assignaran a grups bambolla de persones residents o d'usuàries amb pauta de vacunació completa i evitaran entrar en contacte amb persones residents o usuàries no vacunades. La direcció dels centres haurà d'organitzar els grups bambolla i l'assignació de personal de manera que es complisquen aquestes mesures.

3. Les persones treballadores o usuàries dels centres diürns amb diagnòstic de covid-19, amb símptomes compatibles amb covid-19 o en període d'aïllament preventiu per indicació dels serveis sanitaris. La reincorporació d'aquestes persones al seu lloc de treball i/o al centre de dia podrà fer-se ateses les obligacions de prevenció de riscos laborals i al que s'estableix per les autoritats competents, sempre que quede garantit que ja no es troben en cap d'aquestes situacions i que el seu reingrés no suposa cap risc per a les persones usuàries ni treballadores.



4. La neteja i desinfecció de les instal·lacions es farà amb la freqüència i les condicions estipulades per als centres sociosanitaris o els llocs de pública concurrència, amb especial atenció a les superfícies de contacte més freqüents. Es garantirà una ventilació adequada de totes les dependències.



Tercer. Mesures organitzatives i de funcionament

1. Les residències de persones majors dependents, centres de dia, habitatges tutelats i CEAM/CIM i centres assimilats adoptaran les mesures organitzatives i de funcionament que, per a cada tipus de recurs, s'especifiquen en els annexos d'aquesta resolució.

2. La direcció de cada recurs prepararà els canvis derivats de la transició entre nivells d'alerta, de manera que s'eviten disfuncions amb el pas de l'un a l'altre.

3. En cas que l'autoritat competent haguera determinat la necessitat de reassignar, les residències de persones majors dependents, centres de dia, habitatges tutelats i CEAM/CIM i centres assimilats comptaran, excepte indicació en contra, amb aquells efectius que hagueren sigut reassignats, que es reincorporaran als seus llocs ordinaris.



Queden exceptuades de la incorporació a l'atenció presencial les persones sensibles al risc per covid-19 segons les disposicions sanitàries en vigor, entre elles, les dones embarassades o en període de lactància. En aquests casos s'adaptarà el lloc de treball a unes funcions de treball telemàtic o que no requerisquen atenció al públic. Si no fora possible l'adaptació del lloc de treball, es tramitarà la seua incapacitat temporal com a persona treballadora especialment sensible tramitant-se la prestació per risc durant l'embaràs o lactància.



Quart. Pla de contingència per a les residències de persones majors

Les residències de persones majors hauran de comptar amb un pla de contingència de conformitat amb la present resolució i altres normatives i resolucions de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, adaptat a les característiques de cada centre, dirigit a la prevenció i a la resposta davant una eventual aparició de nous casos i brots de covid-19.

1. El pla de contingència haurà d'incloure:

a) Un estoc de garantia d'equips de protecció individual per a, almenys, quatre setmanes, i un curs específic de formació sobre l'ús d'aquell per al personal.

b) En el cas de centres residencials amb alta cobertura de vacunació, la manera d'aïllar les persones residents que presenten símptomes, vacunades o no, en habitacions lliures, garantint com a mínim la disponibilitat d'una habitació lliure individual amb accés directe des de l'habitació a bany d'ús exclusiu. En el cas que totes les habitacions de la residència siguen individuals aquesta reserva no serà necessària. En el cas de centres residencials amb baixa cobertura de vacunació, haurà de reservar-se un percentatge del 5 % sobre les places autoritzades per part de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, garantint com a mínim la disponibilitat d'una habitació lliure individual amb accés directe des de l'habitació a bany d'ús exclusiu per al cas que aquest percentatge siga inferior a 1 persona. En el cas que totes les habitacions de la residència siguen individuals aquesta reserva no serà necessària.

c) Recursos humans disponibles, especificant la categoria professional i dedicació (horari setmanal) de cada persona treballadora del centre.



d) Protocol específic de desinfecció i neteja del centre en el qual es prestarà especialment atenció a les zones comunes, condícies i banys així com la gestió de residus, d'acord amb les recomanacions sanitàries vigents a cada moment.

e) Organització de les visites de familiars i persones afins regulades en cada nivell d'alerta.

f) Organització de les eixides individuals i grupals de les persones residents en cada nivell d'alerta.

2. El pla de contingència haurà de ser validat per la Direcció General de Persones Majors i estar disponible per al servei d'inspecció de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives i la Comissió departamental de control de la covid-19 en centres residencials.

El pla de contingència que, a la data d'efectes de la present resolució, haja obtingut la corresponent validació, haurà de ser actualitzat d'acord amb el que s'estableix en aquesta resolució i estar disponible per a la Direcció General de Persones Majors i el servei d'inspecció de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, en el termini d'un mes a comptar des de la data d'efectes de la present resolució.

La direcció del centre garantirà l'accés i coneixement del contingut d'aquests plans a les persones professionals, usuàries i familiars.



Cinqué. Pla de contingència per als centres diürns d'atenció a persones majors

Els centres diürns d'atenció a persones majors hauran de comptar amb un pla de contingència de conformitat amb la present resolució i altra normativa i resolucions de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives adaptat a les característiques de cada centre, dirigit a la prevenció i a la resposta davant una eventual aparició de nous casos i brots de covid-19.

1. El pla de contingència haurà d'incloure:

a) Un estoc de garantia d'equips de protecció individual per a, almenys, quatre setmanes, i un curs específic de formació sobre l'ús d'aquell per al personal.

b) Organització dels torns d'atenció a les persones usuàries determinades en l'annex de cada nivell d'alerta.

c) Recursos humans disponibles, especificant la categoria professional i dedicació (horari setmanal) de cada persona treballadora del centre.



d) Protocol específic de desinfecció i neteja del centre en el qual es prestarà especialment atenció a les zones comunes, serveis i banys, així com la gestió de residus, d'acord amb les recomanacions sanitàries vigents en cada moment.

2. El pla de contingència haurà de ser validat per la Direcció General de Persones Majors i estar disponible per al servei d'inspecció de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

El pla de contingència que, a la data d'efectes de la present resolució, haja obtingut la corresponent validació, haurà de ser actualitzat d'acord amb el que s'estableix en aquesta resolució i estar disponible per a la Direcció General de Persones Majors i el servei d'inspecció de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, en el termini d'un mes a comptar des de la data d'efectes de la present resolució.

La direcció del centre garantirà l'accés i coneixement del contingut d'aquests plans a les persones professionals, usuàries i familiars.



Sisé. Comunicació d'informació i dades sobre la covid-19

Els centres estan obligats a comunicar a les autoritats competents, amb la periodicitat i a través del mitjà que se'ls indique, informació i dades completes, veraces i ajustats, en matèria de situació vacunal del centre, tant de persones residents com treballadores, així de com qualsevol altra qüestió relativa la prevenció, control i resposta a la covid-19 que se'ls requerisca.



Seté. Eficàcia de la present resolució i els annexos

La present resolució i els seus annexos desplegarà la seua eficàcia en les residències de persones majors dependents, els habitatges tutelats, els centres de dia i els CEAM/CIM i centres assimilats en els quals es desenvolupen programes d'envelliment actiu. Serà aplicable en qualsevol nivell d'alerta les indicacions establides com a actuacions generals durant la pandèmia indicades en cadascun dels annexos.

Amb caràcter general s'aplicarà el que es preveu per a les actuacions generals en situació de circulació controlada indicades en els annexos. No obstant això, si l'autoritat sanitària determinara que la situació epidemiològica comporta com a conseqüència l'aplicació del que es disposa en altres nivells d'alerta per a unes determinades demarcacions territorials, residències, habitatges tutelats, centres diürns, CEAM/CIM o centres assimilats, s'aplicarà de manera singular el que s'estableix en els annexos per al nivell d'alerta que es determine.

Per a la determinació del nivell d'alerta en el municipi en el qual està localitzat el centre i per tant l'aplicació de les actuacions a seguir en aquest nivell, establides en la present resolució, els centres estaran al que es disposa en l'informe de «Nivells d'alerta covid-19 en municipis amb centres de serveis socials per a persones majors o amb diversitat funcional», que periòdicament s'emeta des de l'òrgan competent de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

En tot cas, en qualsevol centre de persones majors que tinga brot obert de covid-19 regirà el que es preveu per les autoritats sanitàries.



Huité. Supeditació a la normativa establida per les autoritats competents en l'àmbit sanitari

La present resolució queda supeditada a la normativa que aproven els òrgans de l'Administració General de l'Estat i de la comunitat autònoma competent en matèria sanitària.

Serà d'obligat compliment la present resolució i els seus annexos així com els protocols i normativa dictada per la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives i Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública en matèria de salut pública, seguretat, prevenció i protecció contra la covid-19 de les residències de persones majors dependents, els centres de dia, els habitatges tutelats i els CEAM/CIM i centres assimilats, que s'aproven amb posterioritat a l'aplicació de la present resolució.



Nové. Producció d'efectes

La present resolució serà d'aplicació en la data de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i deixa sense efectes les següents Resolucions:

Resolució de 14 de maig de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, de les llars, residències i serveis d'atenció a la infància i adolescència compresos en el seu àmbit de competències.

Resolució de 29 de maig de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, de les oficines Orienta i el Programa Kumpania.

Resolució de 8 de juny de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, dels albergs i recursos dirigits a persones sense llar, persones en situació d'exclusió social i als centres d'atenció temporal d'emergència (CATE).

Resolució de 12 de juny de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el Pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, dels centres i recursos dirigits a les víctimes de violència de gènere i masclista.

Resolució de 13 de juny de 2020, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19, dels serveis i programes de l'Institut Valencià de la Joventut i de les activitats i instal·lacions de temps lliure i oci educatiu compreses en el seu àmbit de competències.

Resolució de 14 de setembre de 2021, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el pla de transició a la nova normalitat, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19.

Resolució de 30 de novembre de 2021, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableix el pla d'actuació en els centres i recursos dirigits a persones amb diversitat funcional o problemes de salut mental de la Comunitat Valenciana, en el context de crisi sanitària ocasionada per la covid-19.

Així mateix, deixa sense efectes les resolucions de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que s'oposen a la present resolució.

S'adverteix que contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes davant de la Vicepresidencia i Conselleria d'Igualtat i Politiques Inclusives, previ al recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que va dictar l'acte, en el termini d'un mes, computat en els termes ja indicats, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tot això sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



València, 30 de març de 2022.– La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.







ANNEX I

Residències de persones majors



ACTUACIONS GENERALS DURANT LA PANDÈMIA

Informació a persones residents, familiars, tutores o afins i treballadores:

– S'informarà les persones residents, familiars, tutores o afins i treballadores del centre sobre les mesures que s'estan prenent per a protegir-les de la covid-19.

– S'informarà les persones residents, familiars, tutores o afins i treballadores que, encara que existeix un risc significativament menor de patir covid-19 després de la vacunació, el risc no desapareix per complet, ja que la vacuna no garanteix una protecció total a totes les persones vacunades.



Activitats formatives per a persones treballadores:

– Es garantirà la formació específica inicial i continuada de les persones treballadores en mesures de prevenció i protecció contra la covid-19.



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es realitzarà neteja i desinfecció, almenys una vegada al dia i en tot cas les vegades necessàries previstes en els protocols d'aplicació, amb especial atenció a les zones amb més trànsit de persones, les superfícies de contacte freqüent del centre (baranes, passamans, botons, poms de portes, taules, objectes d'ús comú...) i espais on es realitzen cures o visites.

– De manera general s'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la covid-19, relatives al manteniment de la distància de seguretat, higiene de mans, ús de màscara i ventilació.

– Es mantindran les mesures d'aïllament i control establides per les instruccions emeses per l'autoritat sanitària en aquelles persones residents que presenten simptomatologia compatible amb covid-19, així com en les persones treballadores.

– La distribució d'espais o la seua funcionalitat podran modificar-se amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat i configurar grups convivencials d'atenció que faciliten el desenvolupament de les prestacions residencials a les persones residents i la traçabilitat.

– Es disposaran cartells informatius sobre higiene de mans i ús de la màscara en entrada, corredors i zones comunes.

– Tots els lavabos comptaran amb sabó i tovalloles de paper per a la higiene de mans. No s'utilitzaran per persones alienes al centre llevat que siga estrictament necessari, anotant-se com a incidència en el registre de visites, persones proveïdores i personal extern, i procedint-se a la seua desinfecció immediata.

– Es disposaran dispensadors amb solució hidroalcohòlica per a la higiene de mans, mocadors d'un sol ús per a la higiene respiratòria i contenidors de residus, amb tapa d'obertura amb pedal.

– S'assegurarà una efectiva renovació de l'aire, preferiblement mitjançant ventilació natural. Es ventilaran, especialment les zones comunes i els espais on es realitzen cures i visites.

– Es realitzarà un adequat manteniment de les instal·lacions de climatització o ventilació.

– Es revisaran els circuits d'accés al centre. Sempre que siga possible, es recomana establir vies diferenciades d'accés i eixida. Es diferenciaran també els accessos de les persones proveïdores, personal extern i visitants dels accessos de les persones residents.

– S'establirà un control d'accés en el centre, organitzant-lo de manera que quede garantida la distància de seguretat entre les persones que accedeixen a aquest, sempre que no siguen residents.

– Totes les persones accediran al perímetre del centre proveïdes d'EPI (que com a mínim serà màscara quirúrgica). A l'entrada se li prendrà la temperatura corporal i si supera els 37° no es permetrà el seu accés al centre, llevat que es tracte d'una persona resident. Se li proporcionarà gel hidroalcohòlic per a la neteja de mans.

– Es controlaran els aforaments de zones comunes de manera que es permeta mantindre la distància de seguretat, atenent el que s'estableix a cada moment per les autoritats sanitàries. Les persones residents pertanyents al mateix grup bambolla seran considerades unitat de convivència, i se'ls aplicarà la normativa que dicten les autoritats sanitàries per a la població en general. Quan no siga possible mantindre la distància de seguretat, s'assegurarà l'ús de la màscara, amb excepció de les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la màscara o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la màscara, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització, excepte en els centres amb alta cobertura de vacunació.



– Es permetrà l'accés als centres residencials de persones majors i als centres de dia al personal en pràctiques formatives, a les persones voluntàries participants en el marc d'un programa i conforme a la Llei del Voluntariat 4/2001 i a les persones que facen treballs en benefici de la comunitat per sentència judicial, sempre que hagen completat la pauta de vacunació o s'hagen recuperat de la covid-19 en els últims sis mesos, estant vinculada la suspensió o anul·lació de la seua activitat a les restriccions que, en el seu cas, pogueren establir les autoritats sanitàries o per la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives en l'àmbit de les seues competències.

– De conformitat amb els criteris establits en el Protocol de Valoració Nutricional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives de 2010, al seu torn basat en criteris avalats per l'Organització Mundial de la Salut, es permetrà l'accés per a la ingesta davant els criteris de pèrdua o manteniment de pes establits en l'esmentat document. Entrarà un únic familiar a atendre la persona resident; en cas d'haver d'alternar-se amb un altre familiar es limitarà a dues persones, que accediran en torns diferents. En tot moment se sotmetran a les instruccions del centre i prendran totes les mesures de precaució necessàries, incloent portar un EPI. No acudiran al centre en cas de presentar algun símptoma suggestiu de patologia. En cas de no obtindre resultats de manteniment o augment de pes o ingesta en el termini de 4-6 setmanes es rescindirà el permís perquè no es considerarà eficient la mesura. Sempre haurà de mediar sol·licitud per part de la família i es donaria autorització per la Comissió de control contra la covid-19 en centres residencials del departament de salut si així es considera. El centre no es farà responsable del que poguera ocórrer durant els menjars o a conseqüència d'elles mentre els familiars donen menjar a la persona usuària. Les persones professionals dels centres sociosanitaris compten amb la formació acreditada i continuada com a manipuladors d'aliments, tal com exigeixen els serveis d'inspecció competents, per a minimitzar riscos tant en procediments d'alimentació (broncoaspiraciones, etc.) com de manipulació d'aliments (evitar toxiinfeccions alimentàries, etc.) El nombre de persones usuàries amb visites per a ingesta ha de ser sostenible per al centre i viable per a assegurar mesures de control. En cas que les sol·licituds superaren aquesta es prendran mesures que faciliten en bon funcionament com, per exemple, acudir en dies alterns, plantejar diversos torns... sempre prioritzant aquells casos més greus sota criteri sanitari.

– S'haurà de signar, per part dels familiars, una declaració responsable en la qual es comprometen a seguir les normes fixades, les indicacions del personal del centre en tot moment, de no acudir amb símptomes de cap patologia, especialment de caràcter infecciós, i de responsabilitat en l'acte de l'alimentació.

Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores, en pràctiques formatives, fent treballs en benefici de la comunitat per sentència judicial, o voluntàries:

– S'hauran de complir, en tot cas, les obligacions de prevenció de riscos establides en la legislació vigent i les mesures que determinen les autoritats sanitàries.

– Totes les persones treballadores, en pràctiques formatives o voluntàries:

– Portaran com a mínim màscara quirúrgica i en el seu cas FFP2 per a tasques de risc i seguint, en el seu cas, les instruccions sanitàries. Aquesta màscara serà utilitzada únicament en el centre, des del moment en què entren en el seu perímetre.

– Extremaran la higiene de mans.

– En espais comuns prestaran especial cura a les mesures de prevenció.

– Usaran guants en contacte amb pell no íntegra, mucoses, fluids i dispositius invasius. Després del contacte amb cada persona resident, els retiraran amb higiene de mans. Els guants no s'han de llavar ni descontaminar amb solució alcohòlica.

– Evitaran la manipulació de residus excepte pel personal de neteja.



– Es garantirà la vacunació contra la grip i la covid-19 de les persones treballadores i en pràctiques formatives reglades.

– La indumentària del personal serà d'ús exclusiu en les instal·lacions.



Mesures d'accés de les persones proveïdores i personal extern:

– Per a garantir el correcte funcionament dels centres residencials es permetrà l'accés de personal de manteniment i reparacions, amb les mesures de seguretat i higiene establides.

– Es limitaran les zones d'accés a les persones proveïdores i es mantindran les mesures preventives establides per a l'accés al centre de provisions i de personal extern.

– Aquest personal haurà d'observar les mateixes mesures de seguretat i higiene i d'ús de l'equip de protecció individual que les persones treballadores del centre.

– S'organitzaran els espais de manera que s'evite el màxim possible els espais de pas comú. L'accés es farà per l'entrada que supose menor recorregut i menor interacció amb les persones residents. Després del seu accés es netejaran i desinfectaran les zones recorregudes.

– Amb la finalitat de prosseguir amb el reconeixement de la situació de dependència de les persones residents, es permetrà l'accés de les persones professionals de valoració, respectant en tot cas les mesures d'higiene i prevenció establides.

– S'establirà un registre d'entrada a fi de seguir la traçabilitat en el cas que corresponga.



Mesures d'accés de persones alienes al centre:

– S'entendrà per persones alienes en el centre a totes aquelles persones que no són residents o no treballen en el mateix amb caràcter permanent en virtut d'un nomenament o d'un contracte laboral vinculat al centre.

– Les persones alienes al centre que vulguen accedir al mateix hauran de complir les exigències determinades a aquest efecte per resolució de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública respecte a la seua situació en relació amb la covid-19, ja siga el seu estat vacunal, de recuperació o posseir una prova diagnòstica negativa, o qualsevol altra.

– Podran accedir al centre, als efectes que corresponga, prèvia comunicació familiars, persones tutores, prestadores de suports o afins, persones treballadores o representants sindicals, en pràctiques o voluntàries o fent treballs en benefici de la comunitat per sentència judicial, proveïdores o personal extern, o d'oficis religiosos. El personal de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives o de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, Fiscalia o qui posseïsca la condició d'autoritat, o personal especialitzat, autoritzat, per a la detecció del SARS-CoV2 o la covid-19 en aigües residuals o altres procediments, no requerirà comunicació prèvia.

– Qualsevol altra persona o grup de persones que vulga accedir al centre haurà de sol·licitar-lo amb la suficient antelació, serà només per motius justificats i prèvia autorització de la direcció del centre, en la duració mínima que s'estime adequada i garantint el manteniment de les mesures de seguretat i higiene disposades.

– S'establirà un registre en el qual es consignaran les dades d'identificació de la persona o persones, motius de la visita, data i duració, a fi de seguir la traçabilitat en el cas que corresponga.

– Les mesures d'accés, seguretat i higiene i prevenció, neteja i desinfecció, seran les mateixes que les de les persones treballadores, proveïdores i personal extern.



Nous ingressos i reingressos:

– Es procedirà a la realització de nous ingressos en el conjunt de la xarxa residencial de la Comunitat Valenciana sempre que el centre es trobe lliure de covid-19 (sense brot ni sospita de brot, o amb brot tancat), o amb brot controlat a criteri de la Comissió departamental de control de centres residencials contra la covid-19.

En centres amb baixa cobertura de vacunació en nivell d'alerta 3 únicament es permetran nous ingressos en centres lliures de covid-19 (sense brot ni sospita de brot, o amb brot tancat) o amb brot controlat a criteri de la Comissió departamental de control de centres residencials contra la covid-19, amb caràcter excepcional i d'urgència social. El caràcter excepcional i d'urgència social serà determinat per la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

– Es garantirà la vacunació dels nous ingressos amb anterioritat suficient sempre que siga possible. Per a aquelles persones residents amb ingrés urgent i no vacunats amb anterioritat, s'extremaran les mesures de precaució fins a completar la vacunació.

– Es garantiran els reingressos de totes les persones usuàries que durant la pandèmia hagen sol·licitat en algun moment la baixa voluntària amb reserva de plaça o en el seu cas l'eixida per període vacacional.

– Per a poder realitzar els ingressos i reingressos, el centre ha de comptar amb la disponibilitat de places per a aïllament determinades en el resolc 4.1.b de la present resolució.

– La persona que sol·licite el seu ingrés o reingrés, podrà fer-ho d'acord amb els criteris establits per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública sobre realització de proves i aïllament.

– En cap cas, es procedirà a l'ingrés o reingrés d'una persona que presente símptomes compatibles amb una infecció per covid-19 havent-se de que procedir en el seu entorn familiar de la mateixa manera que estiga determinat per a la població general, llevat que el reingrés siga procedent de l'àmbit hospitalari o sanitari, i en aquest cas es realitzarà en les condicions que disposen les autoritats sanitàries.

– L'aïllament es realitzarà en una habitació individual amb bany d'ús exclusiu.



Disponibilitat de places en els centres per a aïllament:

– En el cas de centres amb alta cobertura de vacunació, el centre ha de disposar de la possibilitat d'aïllar a les persones residents que presenten símptomes o se'ls haja indicat aïllament per part dels serveis sanitaris, vacunades o no, en habitacions lliures, garantint com a mínim la disponibilitat d'una habitació lliure individual amb accés directe des de l'habitació a bany d'ús exclusiu. En el cas que totes les habitacions de la residència siguen individuals aquesta reserva no serà necessària. En el cas de centres residencials amb baixa cobertura de vacunació, haurà de reservar-se un percentatge del 5 % sobre les places autoritzades per part de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, garantint com a mínim la disponibilitat d'una habitació lliure individual amb accés directe des de l'habitació a bany d'ús exclusiu per al cas que aquest percentatge siga inferior a 1 persona. En el cas que totes les habitacions de la residència siguen individuals aquesta reserva no serà necessària.



Visites en cas de força major:

– A fi de garantir un procés final de la vida digne a les persones majors i contribuir al desenvolupament d'un duel menys traumàtic per al seu entorn, es permetran per part de la direcció del centre residencial les visites de familiars, persones tutores o reunides de referència garantint així un tracte humanitzat i d'afectes.

– Així mateix, es permetran aquestes visites per a l'alleujament de la descompensació neurocognitiva de la persona resident, quan així ho considere l'equip tècnic professional del centre.

– Les persones visitants hauran de complir les exigències determinades a aquest efecte per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública en relació amb la seua situació en relació amb la covid-19, ja siga el seu estat vacunal, de recuperació o posseir prova diagnòstica negativa, o qualsevol altra.

– La visita es realitzarà preferiblement en una zona del centre que evite el màxim possible les zones de pas comú i amb les degudes mesures de seguretat, higiene i prevenció de la covid-19 establides tant per a les persones professionals com per a les persones residents i visitants.

– Si la visita està motivada per trobar-se la persona resident en el procés final de la vida, la direcció del centre autoritzarà el nombre de visitants adequat per a facilitar al màxim la fi última de la visita, organitzant la visita i la seua duració, respectant sempre les mesures d'higiene i prevenció. Durant les visites de persones amb vacunació completa, i que no siguen contactes estrets amb cas sospitós o confirmat de covid-19, a persones residents també amb vacunació completa que es produïsquen en espais oberts o en espais tancats no compartits amb altres persones, només serà necessari l'ús de màscares (excepte pel cònjuge o parella) i les mesures higièniques generals, però no serà necessària la distància de seguretat.



Activitats:

– L'equip del centre realitzarà les activitats que es desenvolupaven amb anterioritat a la situació de pandèmia dins del centre i en les àrees d'atenció psicològica, activitats de teràpia ocupacional, activitats de rehabilitació, activitats d'animació, així com de prevenció i promoció de la salut, segons les característiques estructurals del centre i respectant les mesures de seguretat, higiene i prevenció establides per les autoritats sanitàries, i en particular, la higiene de mans, ús de màscara i ventilació.



– Per al desenvolupament d'aquestes activitats s'organitzaran unitats convivencials estables d'atenció que faciliten el desenvolupament de les prestacions residencials a les persones residents i la traçabilitat de possibles casos covid-19. Si hi haguera persones residents no vacunades, aquestes s'integraran individualment en grups bambolla de persones residents vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones residents no vacunades.

– Les persones que formen part d'unitats convivencials estables d'atenció podran relacionar-se entre elles sense necessitat de mantindre la distància interpersonal de seguretat. Així i tot, es recomana que es mantinga aquesta distància en aquelles activitats que siga possible mantindre-la.

– Les unitats convivencials estables d'atenció evitaran la seua interacció amb altres unitats convivencials mantenint amb elles la distància de seguretat.

– En aquelles activitats que suposen la interacció de participants de diferents unitats convivencials es garantirà la distància mínima interpersonal de seguretat. Quan no siga possible mantindre la distància de seguretat, s'assegurarà l'ús de la màscara, amb excepció de les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la màscara o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la màscara, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització, excepte en els centres amb alta cobertura de vacunació.



– Els serveis de perruqueria i podologia seguiran la seua activitat amb cita prèvia, atenció individual i amb les mesures de seguretat i higiene establides. Durant la prestació d'aquest servei, a més de l'ús de l'EPI determinat per a les persones professionals les persones residents faran ús de la màscara. Es desinfectarà el material i les superfícies utilitzades després de cada servei realitzat.



Menjador:

– S'organitzarà l'espai del menjador i els horaris de tal forma que es possibilite el compliment de la distància interpersonal d'1,5 metres, excepte en el cas de pertanyents a un mateix grup de convivència estable. Les taules admetran un màxim de 10 comensals quan no siguen de la mateixa unitat de convivència o grup bambolla

– Si això no és possible, es farà en diversos torns, formant sempre part del grup bambolla les mateixes persones residents i professionals, respectant sempre les mesures de seguretat, higiene i prevenció establides per a la prevenció de la covid-19. Si hi haguera persones residents no vacunades, aquestes s'integraran individualment en grups bambolla de persones residents vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones residents no vacunades. Quan en el mateix torn de menjador participe més d'un grup de convivència estable hauran de mantindre una distància d'1,5 metres entre els grups.

– En cas necessari, es poden habilitar altres espais com a menjador. Es procurarà mantindre aquests espais habilitats com a menjador en aquelles residències que hagen funcionat amb unitats convivencials d'atenció per a mantindre la distància social entre aquests grups de persones residents.



Suport a gestions indispensables:

– Com a criteri general es requerirà la implicació de les famílies, persones tutores, prestadores de suports o afins per al desenvolupament de gestions indispensables (tràmits de bancs, compres, etc.).

– Des dels centres se secundarà i/o realitzaran les gestions indispensables davant l'absència de familiars, persones tutores o afins o situacions especials en coordinació amb aquestes. En el cas que corresponga es recaptarà l'autorització prèvia de la persona usuària per a realitzar la gestió.



Eixides per a atenció mèdica:

– Es mantindran amb normalitat les eixides motivades per problemes de salut que hagen de ser atesos a criteri mèdic (trasllat a hospital, atenció mèdica demorable o no, i per causes imprescindibles a criteri mèdic professional, etc.)



Eixides terapèutiques i per raons de salut:

– Es potenciaran les eixides següents per a evitar la deterioració en la salut:

– De persones residents que hagen tingut aïllament en els 180 dies anteriors, extremant les mesures de precaució.

– Les eixides terapèutiques de persones residents amb descompensació neurocognitiva, sense simptomatologia ni contacte de risc, amb acompanyant professional, durant el temps imprescindible i respectant les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritzades sanitàries per a la prevenció de la covid-19.

– En el cas que el centre no dispose dins del seu perímetre d'espais a l'aire lliure, com a terrasses, patis o jardins, també es consideraran eixides terapèutiques aquelles que tinguen com a fi evitar que les persones residents romanguen només en interiors. Aquestes eixides a l'aire lliure es realitzaran sempre amb acompanyament professional, preferiblement a parcs i jardins, en horari diürn i quan la meteorologia ho permeta.

– Es procurarà programar de manera preventiva eixides terapèutiques després de les restriccions temporals de mobilitat per brot o altres determinades per la CSUSP.



Eixides vacacionals:

– Aquelles persones residents que se'n vagen de vacances amb els seus familiars el podran fer durant un període igual o superior a 4 dies. Hauran de sol·licitar-lo amb antelació i signar elles o els seus representants legals, segons el cas, el protocol d'eixides vacacionals de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que a aquest efecte li facilitarà la direcció del centre. El reingrés es farà sota les mateixes condicions que en l'apartat de reingressos.

– Es considerarà a la persona resident en solitari com una unitat de convivència.

– En aquestes eixides se seguiran les mesures disposades per a la població general

– En cap cas la persona resident acudirà a un domicili en què visca una persona amb simptomatologia compatible amb covid-19.

– Abans de l'eixida es proporcionarà a la persona resident material de protecció que consistirà com a mínim en màscara quirúrgica.

– Abans d'eixir del centre, el mateix que al retorn, se li farà control de temperatura. Si a l'eixida la temperatura és superior a 37° no se li permetrà absentar-se del centre.

– Durant els posteriors dies a l'eixida es mantindrà una vigilància activa de símptomes compatibles amb una infecció per covid-19 i s'extremaran les mesures de prevenció.

– Les famílies informaran la direcció del centre si en els dies posteriors a la visita de la persona usuària es produeix algun cas de covid-19 en la unitat familiar amb la qual haja estat en contacte la persona resident o si existeix dubte raonable que durant l'eixida s'haja pogut produir una exposició a la covid-19 o que no s'hagen complit les recomanacions preventives. En aquest cas o davant la presència de qualsevol símptoma sospitós de covid-19, es procedirà d'acord amb els criteris establits per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública sobre realització de proves i aïllament.

– Per al reingrés, sempre que no presente símptomes compatibles amb la covid-19, la persona resident podrà fer-ho d'acord amb els criteris establits per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública sobre realització de proves i aïllament



Mitigació de les possibles seqüeles en la salut de les restriccions socials i de mobilitat:

– En residències sense brot obert:

Es fomentarà l'exercici físic i l'exposició a l'aire lliure i al sol mitjançant passejos terapèutics i altres activitats pautades.

– En residències amb brot obert:

Transcorregut el període d'aïllament preventiu individual de casos i contactes, es fomentarà el desenvolupament del pla d'activitats que es realitzava amb anterioritat a la declaració del brot, prestant especial rellevància al desenvolupament d'exercici físic i l'exposició a l'aire lliure i al sol dins del recinte (en jardins, terrasses, balcons...). Si hi haguera persones residents no vacunades, aquestes s'integraran individualment en grups bambolla de persones residents vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones residents no vacunades.



Visites ordinàries:

– En centres lliures de covid-19 (sense brot ni sospita de brot, o amb brot tancat) el règim de visites es mantindrà amb normalitat, garantint-se, que es puguen realitzar les visites sol·licitades per les persones familiars, tutores, prestadores de suports o afins, de conformitat amb el que es preveu en el reglament de règim interior, i com a mínim una vegada a la setmana si aquesta circumstància no estiguera prevista reglamentàriament. A aquest efecte, la direcció del centre habilitarà un horari de visites ampli, especialment els caps de setmana i dies festius i en les franges horàries dels dies laborables que permeten a les persones visitants compatibilitzar la seua jornada laboral amb les visites. Es procurarà que aquest horari de visites no interferisca amb les activitats bàsiques de les persones residents (menjar, sopar, bany, etc.). Així i tot, quan això no siga possible es facilitarà que la persona visitant puga acompanyar a la persona resident en aquestes activitats, sempre que i no entre en contacte amb altres persones residents. En qualsevol cas, les persones usuàries tindran dret a un mínim de dues hores setmanals de visites.

– Les persones visitants hauran de complir les exigències determinades a aquest efecte per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública en relació amb la seua situació en relació amb la covid-19, ja siga el seu estat vacunal, de recuperació o posseir prova diagnòstica negativa, o qualsevol altra.

– Els centres hauran d'habilitar espais per a les visites, ben ventilats, que permeten garantir la intimitat de la interacció familiar

– Durant la visita s'hauran d'observar les mesures d'higiene i prevenció establides per les autoritats sanitàries. Durant les visites a persones residents vacunades que es produïsquen en espais oberts o en espais tancats no compartits amb altres persones, només serà necessari l'ús de màscares (excepte pel cònjuge o parella) i les mesures higièniques generals, però no serà necessària la distància de seguretat

– La persona familiar, tutora, prestadora de suports o afí haurà de ser qui que anirà a visitar a la persona resident.

– Durant la visita de la persona familiar, tutora, prestadora de suports o afí, es permetrà, amb caràcter puntual, el seu accés a l'habitació de la persona resident o usuària amb la finalitat d'assegurar-se que el seu armari disposa de roba de temporada suficient i adequada o de qualsevol altre estri necessari, o quan el requerisca la direcció del centre. Es permetrà que la persona visitant puga provar la roba i/o calçat a la persona resident durant la visita. També es permetrà l'accés a les habitacions de persones enllitades a l'efecte de visitar-les. Aquestes visites seran de la mateixa duració que les visites de persones no enllitades. Per a això, la persona visitant haurà de posar aquest fet en coneixement del centre prèviament, amb la finalitat que l'accés es concerte sense interferir en les activitats ordinàries del centre (higiene personal, menjars, rehabilitació...) i dins del màxim respecte als drets de les persones residents a la intimitat, la privacitat i l'autodeterminació. El centre analitzarà la demanda plantejada en aquesta mena de visites i consensuarà el dia, i l'hora.

– Les condicions de la visita s'intentaran adaptar a les necessitats i circumstàncies de la persona resident.

– Entre una i una altra visita el personal de neteja desinfectarà la dependència segons el que s'estableix en el pla de contingència.

– Davant la sospita o confirmació d'un brot de covid-19 la direcció del centre com a mesura preventiva podrà suspendre les visites ordinàries al centre comunicant-lo a la Comissió departamental de control de centres residencials contra la covid-19. En qualsevol cas aplicarà les mesures establides per l'autoritat sanitària.



Contacte de les persones residents amb familiars i persones tutores o afins:

– En qualsevol situació, fins i tot en aïllament, es garantirà el contacte amb familiars i persones tutores o reunides a través de mitjans telemàtics o, en defecte d'això, es facilitarà informació telefònica personalitzada a la persona familiar o reunida de referència per al centre sobre la situació de la persona resident.



Procediment de baixa voluntària:

– Es procedirà de conformitat amb el procediment habitual de baixa voluntària, quan no hi haja brot. En cas de brot, caldrà estar al que determinen les autoritats sanitàries.



ACTUACIONS EN SITUACIÓ DE CIRCULACIÓ CONTROLADA I NIVELL D'ALERTA 1

Eixides ordinàries:

– Per als centres residencials lliures de covid-19 (sense brot ni sospita de brot, o amb brot tancat, o amb brot controlat a criteri de la Comissió departamental de control de centres residencials contra la covid-19, l'equip directiu del centre elaborarà un protocol d'actuació amb la finalitat de garantir les eixides de les persones residents, així com el retorn d'aquestes. El protocol haurà de regular les eixides per a cada persona resident atenent les seues circumstàncies personals i a la situació de pandèmia i establirà, almenys, la gestió de la demanda d'eixides, designar professional de referència, registre, horaris, presa de temperatura, llavat de mans i ús de màscara.

– El règim d'eixides de les persones residents, que no estan en aïllament o quarantena, es mantindrà en general amb normalitat, atenent en l'estat vacunal de cada persona resident i de cada centre.

– Totes les eixides hauran de ser autoritzades prèviament per la direcció del centre.

– Les eixides ordinàries de les persones vacunades i no vacunades podran ser amb pernoctació o sense.

– Aquestes eixides no requeriran proves diagnòstiques ni quarantena addicional posterior, excepte en els casos i situacions disposats per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

– Al reingrés, es mantindrà una vigilància activa de símptomes i s'extremaran les mesures de prevenció.

– Les famílies informaran la direcció del centre si en els dies posteriors a la visita de la persona usuària es produeix algun cas de covid-19 en la unitat familiar amb la qual haja estat en contacte la persona resident o si existeix dubte raonable que durant l'eixida s'haja pogut produir una exposició a la covid-19 o que no s'hagen complit les recomanacions preventives. En aquest cas o davant la presència de qualsevol símptoma sospitós de covid-19, es procedirà d'acord amb els criteris establits per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública sobre realització de proves i aïllament.

– Les eixides ordinàries sense pernoctació hauran de realitzar-se per les persones majors amb acompanyament professional, familiar o de persona tutora o afí, llevat que es tracte de persones sense capacitat modificada i amb autonomia personal suficient.

– Abans de l'eixida es proporcionarà a la persona resident material de protecció que consistirà com a mínim en màscara quirúrgica.

– En relació amb les mesures de prevenció se seguirà el que es disposa per a població general

– Es prendran, al retorn al centre, les mesures higièniques indicades. En el supòsit de persones residents que pel seu grau d'autonomia interactuen en el seu entorn social de manera independent, s'estarà al que s'estableix en el protocol d'eixides indicat anteriorment.

– Les eixides amb pernoctació comprendran un màxim de 3 nits.



– En relació amb les mesures de prevenció se seguirà el que es disposa per a població general

– La persona familiar, tutora, prestadora de suports o afí signarà la declaració responsable elaborada per la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que a aquest efecte li facilitarà la direcció del centre. La persona acompanyant es comprometrà a adoptar totes les mesures preventives (distància social, higiene de mans, ús de màscara i ventilació).

– Es considerarà a la persona resident en solitari com una unitat de convivència.

– En cap cas la persona resident acudirà a un domicili en què visca una persona amb simptomatologia compatible amb covid-19 o en qui estiga indicat aïllament o evitació de contacte amb persones vulnerables per part dels serveis sanitaris.

– Abans d'eixir del centre, el mateix que al retorn, se li farà control de temperatura. Si a l'eixida la temperatura és superior a 37° no se li permetrà absentar-se del centre i si és al retorn, romandrà en aïllament preventiu en una habitació individual fins a ser valorat per personal mèdic. En cap cas, es procedirà al reingrés d'una persona que presente símptomes compatibles amb una infecció per covid-19 havent-se de procedir en el seu entorn familiar de la mateixa manera que estiga determinat per a la població general, llevat que el reingrés siga procedent de l'àmbit hospitalari o sanitari, i en aquest cas es realitzarà en les condicions que disposen les autoritats sanitàries.



Restricció eventual de les eixides:

– Davant la sospita o confirmació d'un brot de covid-19 la direcció del centre com a mesura preventiva podrà suspendre les eixides del centre, comunicant-lo a la Comissió departamental de control de centres residencials contra la covid-19. En qualsevol cas aplicarà les mesures establides per l'autoritat competent.



ACTUACIONS EN SITUACIÓ DE NIVELL D'ALERTA 2 I 3

Eixides ordinàries:

– Per als centres residencials lliures de covid-19 (sense brot ni sospita de brot, o amb brot tancat, o amb brot controlat a criteri de la Comissió departamental de control de centres residencials contra la covid-19, l'equip directiu del centre elaborarà un protocol d'actuació amb la finalitat de garantir les eixides de les persones residents, així com el retorn d'aquestes. El protocol haurà de regular les eixides per a cada persona resident atenent les seues circumstàncies personals i a la situació de pandèmia i establirà, almenys, la gestió de la demanda d'eixides, designar professional de referència, registre, horaris, presa de temperatura, llavat de mans, i ús de màscara.

– El règim d'eixides sense pernoctació de les persones residents, que no estan en aïllament o quarantena, es mantindrà en general amb normalitat, atenent en l'estat vacunal de cada persona resident i de cada centre.

– Totes les eixides hauran de ser autoritzades prèviament per la direcció del centre.

– Les eixides ordinàries de les persones vacunades i no vacunades seran amb pernoctació o sense.

– Aquestes eixides no requeriran proves diagnòstiques ni quarantena addicional posterior, excepte en els casos i situacions disposats per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

– Al reingrés, es mantindrà una vigilància activa de símptomes i s'extremaran les mesures de prevenció.

– Les famílies informaran la direcció del centre si en els dies posteriors a la visita de la persona usuària es produeix algun cas de covid-19 en la unitat familiar amb la qual haja estat en contacte la persona resident o si existeix dubte raonable que durant l'eixida s'haja pogut produir una exposició a la covid-19 o que no s'hagen complit les recomanacions preventives. En aquest cas o davant la presència de qualsevol símptoma sospitós de covid-19, es procedirà d'acord amb els criteris establits per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública sobre realització de proves i aïllament.

– Les eixides sense pernoctació hauran de realitzar-se per les persones majors amb acompanyament professional, familiar o de persona tutora o afí, llevat que es tracte de persones sense capacitat modificada i amb autonomia personal suficient.

– Abans de l'eixida es proporcionarà a la persona resident material de protecció que consistirà com a mínim en màscara quirúrgica.

– En relació amb les mesures de prevenció se seguirà el que es disposa per a població general.

– Es prendran, al retorn al centre, les mesures higièniques indicades. En el supòsit de persones residents que pel seu grau d'autonomia interactuen en el seu entorn social de manera independent, s'estarà al que s'estableix en el protocol d'eixides indicat anteriorment.

– Les eixides amb pernoctació comprendran un màxim de 3 nits.



– En els centres amb baixa cobertura de vacunació podran realitzar-se per les persones vacunades qualsevol que siga el nivell d'alerta del municipi de destí. Les persones no vacunades podran realitzar-les, sempre que siga a destins en nivell d'alerta 0 o 1.

– En els centres amb vacunació completa o alta cobertura de vacunació, podran realitzar aquestes eixides les persones residents vacunades o no, seguint al reingrés els criteris establits per les autoritats sanitàries, bé siga amb caràcter normatiu o com a recomanacions tècniques escrites.

– En relació amb les mesures de prevenció se seguirà el que es disposa per a població general

– La persona familiar, tutora, prestadora de suports o afí signarà la declaració responsable elaborada per la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives que a aquest efecte li facilitarà la direcció del centre. La persona acompanyant es comprometrà a adoptar totes les mesures preventives (distància social, higiene de mans, ús de màscara i ventilació).

– Es considerarà a la persona resident en solitari com una unitat de convivència.

– En cap cas la persona resident acudirà a un domicili en què visca una persona amb simptomatologia compatible amb covid-19.

– Abans d'eixir del centre, el mateix que al retorn, se li farà control de temperatura. Si a l'eixida la temperatura és superior a 37° no se li permetrà absentar-se del centre i si és al retorn, romandrà en aïllament preventiu en una habitació individual fins a ser valorat per personal mèdic. En cap cas, es procedirà al reingrés d'una persona que presente símptomes compatibles amb una infecció per covid-19 havent-se de procedir en el seu entorn familiar de la mateixa manera que estiga determinat per a la població general.

– Aquestes eixides no requeriran proves diagnòstiques ni quarantena addicional posterior, excepte en els casos i situacions disposats per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

– Les famílies informaran la direcció del centre si en els dies posteriors a la visita de la persona usuària es produeix algun cas de covid-19 en la unitat familiar amb la qual haja estat en contacte la persona resident o si existeix dubte raonable que durant l'eixida s'haja pogut produir una exposició a la covid-19 o que no s'hagen complit les recomanacions preventives

– Al reingrés, es mantindrà una vigilància activa de símptomes i s'extremaran les mesures de prevenció.

– En cas que existisca un dubte raonable que durant l'eixida s'haja pogut produir una exposició a la covid-19 i no s'han complit les recomanacions preventives, o presència de qualsevol símptoma sospitós de covid-19, es procedirà d'acord amb els criteris establits per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública sobre realització de proves i aïllament



Restricció eventual de les eixides:

– Davant la sospita o confirmació d'un brot de covid-19 la direcció del centre com a mesura preventiva podrà suspendre les eixides del centre. En qualsevol cas, aplicarà les mesures establides per l'autoritat competent.



ACTUACIONS EN SITUACIÓ DE NIVELL D'ALERTA 4

El nivell d'alerta 4, a més de les actuacions del nivell 3, suposarà la presa de mesures excepcionals que podran incloure restriccions addicionals.



ANNEX II

Habitatges tutelats



ACTUACIONS DURANT LA PANDÈMIA

– L'habitatge tutelat haurà de comptar amb un pla de contingència que amb caràcter general contindrà les mesures que s'establisquen a cada moment per l'administració competent per al conjunt de la població major que viu en el seu domicili particular.

– Aquest pla de contingència contindrà de manera específica:

a) Mesures de prevenció i higiene en recurs.

b) Ús dels espais comuns.

c) Eixides i entrades en l'habitatge de les persones convivents

d) Visites de familiars o persones reunides a les persones convivents.

– Pel que respecta als nous ingressos es podran realitzar per les persones vacunades en situació de circulació controlada i nivell d'alerta 1, 2 i 3 amb les mateixes indicacions que les assenyalades en l'apartat d'ingressos de centres residencials (proves, aïllament…)

– En el supòsit de sospita o confirmació d'un cas positiu per alguna de les persones majors que viuen en l'habitatge, s'aplicarà al cas i als seus contactes les proves i l'aïllament preventiu que indiquen les persones professionals sanitàries responsables de la seua atenció.

– El nivell d'alerta 4, a més de les actuacions del nivell 3, suposarà la presa de mesures excepcionals que podran incloure restriccions addicionals.







ANNEX III

Centres de dia



ACTUACIONS GENERALS DURANT LA PANDÈMIA

Informació a persones usuàries, familiars, tutores, prestadores de suports o afins i treballadores:

– S'informarà les persones usuàries, familiars, tutores, prestadores de suports o afins i treballadores del centre sobre les mesures que s'estan prenent per a protegir-les de la covid-19.

– En els centres en els quals s'ha completat la vacunació s'informarà les persones residents, familiars, tutores o afins i treballadores que, encara que existeix un risc significativament menor de patir covid-19 després de la vacunació, el risc no desapareix per complet, ja que la vacuna no garanteix una protecció total a totes les persones vacunades.



Activitats formatives per a persones treballadores:

– Es garantirà la formació específica inicial i continuada de les persones treballadores en mesures de prevenció i protecció contra la covid-19.



Mesures d'higiene en el recurs:

– Es realitzarà neteja i desinfecció, almenys una vegada al dia i en tot cas les vegades necessàries previstes en els protocols d'aplicació, amb especial atenció a les zones amb més trànsit de persones, les superfícies de contacte freqüent del centre (baranes, passamans, botons, poms de portes, taules, objectes d'ús comú...) i espais on es realitzen cures o visites.

– Amb caràcter general s'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la covid-19, relatives al manteniment de la distància de seguretat higiene de mans, ús de màscara i ventilació. Les persones usuàries pertanyents al mateix grup bambolla seran considerades unitat de convivència, i se'ls aplicarà la normativa que dicten les autoritats sanitàries per a la població en general.

– La distribució d'espais podrà modificar-se, quan siga necessari, amb l'objectiu de garantir la distància interpersonal de seguretat entre grups bambolla

– Es disposaran cartells informatius sobre higiene de mans i de la màscara en entrada, corredors i zones comunes.

– Tots els lavabos comptaran amb sabó i tovalloles de paper per a la higiene de mans. No s'utilitzaran per persones alienes al centre llevat que siga estrictament necessari. Si fora així, es procedirà a la seua desinfecció immediata.

– Es disposaran dispensadors amb solució hidroalcohòlica per a la higiene de mans, mocadors d'un sol ús per a la higiene respiratòria i contenidors de residus, amb tapa d'obertura amb pedal.

– S'assegurarà una efectiva renovació de l'aire, preferiblement mitjançant ventilació natural. Es ventilaran, especialment les zones comunes i els espais on es realitzen cures i visites.

– Es realitzarà un adequat manteniment de les instal·lacions de climatització o ventilació.

– Es revisaran els circuits d'accés al centre. Sempre que siga possible, es recomana establir vies diferenciades d'accés i eixida. Es diferenciaran també els accessos de les persones proveïdores, personal extern i visitants en el seu cas dels accessos de les persones usuàries.

– S'establirà un control d'accés en el centre, organitzant-lo de manera que quede garantida la distància de seguretat entre les persones que accedeixen a aquest, llevat que es tracte de persones usuàries que formen part del mateix grup bambolla.

– Les persones proveïdores, personal extern i visitants accediran al perímetre del centre proveïdes d'EPI (que com a mínim serà màscara quirúrgica). A l'entrada se li prendrà la temperatura a la visita i si la temperatura corporal supera els 37º no es permetrà el seu accés al centre. Se li proporcionarà gel hidroalcohòlic per a la neteja de mans.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'hauran de complir, en tot cas, les obligacions de prevenció de riscos establides en la legislació vigent i les mesures que determinen les autoritats sanitàries.

– Totes les persones treballadores:

– Portaran com a mínim màscara quirúrgica i en el seu cas FFP2 per a tasques de risc i seguint, en el seu cas, les instruccions sanitàries. Aquesta màscara serà utilitzada únicament en el centre, des del moment en què entren en ell.

– Extremaran la higiene de mans.

– En espais comuns prestaran especial cura a les mesures de prevenció, i limitar l'aforament

– Usaran guants en contacte amb pell no íntegra, mucoses, fluids i dispositius invasius. Després del contacte amb cada persona usuària, els retiraran amb higiene de mans. Els guants no s'han de llavar ni descontaminar amb solució alcohòlica.

– Evitaran la manipulació de residus excepte pel personal de neteja.



– Es procurarà la seua vacunació contra la grip i la covid-19.



Mesures d'accés de les persones proveïdores i personal extern:

– Per a garantir el correcte funcionament dels centres de dia es permetrà l'accés de personal de manteniment i reparacions

– Es limitaran les zones d'accés a les persones proveïdores i es mantindran les mesures preventives establides per a l'accés al centre de provisions i de personal extern.

– Aquest personal haurà d'observar les mateixes mesures de seguretat i higiene i d'ús de l'equip de protecció individual que les persones treballadores del centre.

– S'organitzaran els espais de manera que s'evite el màxim possible els espais de pas comú. L'accés es farà per l'entrada que supose menor recorregut i menor interacció amb les persones usuàries. Després del seu accés es netejaran i desinfectaran les zones recorregudes.

– S'establirà un registre d'entrada a fi de seguir la traçabilitat en el cas que corresponga.



Transport de les persones usuàries des del domicili al centre i recepció de persones usuàries:

– Les persones familiars que porten al centre als seus majors no podran entrar en les instal·lacions i serà el personal l'encarregat de facilitar la seua entrada del centre.

– La persona usuària acudirà al transport col·lectiu proveïda de màscara. Se li higienitzaran les mans abans de pujar al vehicle de transport i se li realitzarà control de temperatura. No es permetrà l'accés al vehicle a les persones usuàries si la temperatura aconsegueix o supera 37° C.

– S'efectuarà un procés de desinfecció, després de cada ruta, de les superfícies de contacte del vehicle.

– En entrar la persona usuària en les dependències del centre es llavarà o se li llavaren les mans amb gel hidroalcohòlic que es posarà a la seua disposició. Si a la persona usuària no se li ha pres prèviament la temperatura se li prendrà a l'entrada del centre.



Incorporació de persones usuàries:

– Els centres diürns d'atenció a persones majors desenvoluparan la seua activitat amb les mesures de seguretat i higiene pertinents. Les persones usuàries pertanyents al mateix grup bambolla seran considerades unitat de convivència, i se'ls aplicarà la normativa que dicten les autoritats sanitàries per a la població en general.

– L'horari del centre serà l'habitual

– La direcció del centre contactarà amb la persona usuària, o en el seu cas amb el seu familiar responsable, per a informar sobre els canvis en les activitats que s'oferisca segons l'estat d'alerta en què es trobe el territori on se situa el centre.

– Les famílies hauran de comunicar qualsevol incidència en l'àmbit de la salut de la unitat de convivència que puga alertar d'un possible contagi de covid-19 o contacte estret i en tal cas no podrà incorporar-se.



– Es procedirà pel personal establit, a la presa de temperatura de la persona usuària, no havent de ser aquesta superior a 37°. La superació de la mateixa implicarà el seu no accés a les dependències.



Activitats:

– Es desenvoluparan les activitats que amb anterioritat a la situació de pandèmia es duien a terme en les àrees d'higiene personal, atenció social, animació sociocultural, atenció psicològica, teràpia ocupacional, i activitats de rehabilitació, atenció mèdica, atenció d'infermeria, prevenció i promoció de la salut, així com la resta de serveis proporcionats pel centre, tot això de conformitat amb les característiques estructurals del centre i respectant les mesures de seguretat establides entre grups bambolla.

– El centre podrà adaptar espais específics amb la finalitat d'organitzar les activitats esmentades anteriorment de manera que l'estada i participació de les persones usuàries s'organitzen en grups i intentant que sempre siga el mateix grup convivencial d'atenció que compartisca l'espai i respectant les mesures de seguretat i higiene entre grups. Quan no siga possible mantindre la distància de seguretat, s'assegurarà l'ús de la màscara, amb excepció de les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la màscara o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la màscara, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització.

– En referència a l'organització de les persones usuàries en grups convivencials d'atenció, les persones professionals responsables dels mateixos evitaran la interacció de persones usuàries dels diferents grups. Es prioritzarà la no rotació del personal auxiliar de clínica o similar que pare atenció en cadascun dels grups.

– Els serveis de perruqueria i podologia seguiran la seua activitat amb cita prèvia, atenció individual i amb les mesures de seguretat i higiene establides. Les persones usuàries acudiran al servei amb màscara i es desinfectarà el material i les superfícies utilitzades després de cada servei realitzat.

– L'equip directiu del centre desenvoluparà un programa de seguiment i atenció per a aquelles persones que donada la distribució dels torns rotatius no assistisquen al centre



Menjador:

– S'organitzarà l'espai del menjador i els horaris de tal forma que es possibilite el compliment de la distància interpersonal d'1,5 metres, excepte en el cas de pertanyents a un mateix grup de convivència estable. Les taules admetran un màxim de 10 comensals quan no siguen de la mateixa unitat de convivència o grup bambolla.

– Si això no és possible, es farà en diversos torns, formant sempre part del grup bambolla les mateixes persones usuàries i professionals, respectant sempre les mesures de seguretat, higiene i prevenció establides per a la prevenció de la covid-19. Quan en el mateix torn de menjador participe més d'un grup de convivència estable hauran de mantindre una distància d'1,5 metres entre els grups.

– En cas necessari, es pot habilitar altres espais com a menjador. Es procurarà mantindre aquests espais habilitats com a menjador per a aquelles persones usuàries que hagen funcionat amb unitats convivencials d'atenció per a mantindre la distància social entre aquests grups.

ACTUACIONS EN SITUACIÓ DE CIRCULACIÓ CONTROLADA I NIVELL D'ALERTA 1



Centres de dia independents

Atenció a les persones usuàries:

En centres amb alta cobertura de vacunació:

– Totes les persones usuàries podran assistir al centre. Si hi haguera persones usuàries no vacunades, aquestes s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.



En centres amb baixa cobertura de vacunació:

– En el cas de centres de dia en què donada la seua infraestructura es permeta guardar les distàncies de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries, totes les persones usuàries podran assistir al centre.

– De no ser possible mantindre la distància de seguretat entre grups bambolla establides, s'assegurarà l'ús de la màscara, amb excepció de les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la màscara o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la màscara, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització. S'organitzaran unitats convivencials estables d'atenció. Les persones usuàries no vacunades s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades. Els torns rotatoris s'organitzaran de manera que es prevalga l'assistència de les persones amb més necessitat d'atenció.



Centres de dia annexos a residències i estades diürnes

Atenció a les persones usuàries residents i no residents

En centres residencials i de dia amb alta cobertura de vacunació:

– Totes les persones usuàries residents i no residents podran assistir al centre. Si hi haguera persones usuàries no vacunades, aquestes s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.



En centres residencials i de dia amb baixa cobertura de vacunació:

– Si les dependències del centre de dia annex a la residència o estades diürnes poden ser separades de les dependències de la residència, sense que es produïsca ús comú de cap espai (menjador, banys, corredors, etc.), ni cap contacte de les persones usuàries no residents amb les persones usuàries residents, i a més la residència disposa dins de les seues dependències d'altres espais on prestar l'atenció de centre de dia, l'activitat de centre de dia de les persones residents es realitzaran en aquests, mentre que les activitats de centre de dia de les persones usuàries no residents es realitzaran en les dependències del centre de dia. S'organitzaran unitats convivencials estables d'atenció. Les persones usuàries no vacunades s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.

– Si les dependències del centre de dia annex a la residència o estades diürnes poden ser separades de les dependències de la residència, sense que es produïsca ús comú de cap espai (menjador, banys, corredors, etc.), ni cap contacte de les persones usuàries no residents amb les persones usuàries residents, però la residència no disposa dins de les seues dependències d'altres espais on prestar l'atenció de centre de dia, el centre configurarà un programa d'atenció i prestació de l'atenció diürna de manera que es generen unitats convivencials estables d'atenció de persones residents amb no residents. Les persones usuàries no vacunades s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.

– Si les dependències del centre de dia annex a la residència o estades diürnes no poden ser separades de les dependències de la residència, sense que es produïsca ús comú de cap espai (menjador, banys, corredors, etc.), ni cap contacte de les persones usuàries no residents amb les persones usuàries residents, el centre configurarà un programa d'atenció i prestació de l'atenció diürna de manera que es generen unitats convivencials estables d'atenció de persones residents amb no residents. Les persones usuàries no vacunades s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.



ACTUACIONS EN SITUACIÓ DE NIVELL D'ALERTA 2 i 3

Centres de dia independents



Atenció a les persones usuàries

En centres amb vacunació completa

– Totes les persones usuàries podran assistir al centre. Si hi haguera persones usuàries no vacunades, aquestes s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.



En centres amb vacunació incompleta

– En el cas de centres de dia en què donada la seua infraestructura es permeta guardar les distàncies de seguretat entre grups bambolla i higiene establides per les autoritats sanitàries, totes les persones usuàries podran assistir al centre.

– De no ser possible mantindre la distància de seguretat entre grups bambolla, s'assegurarà l'ús de la màscara, amb excepció de les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la màscara o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la màscara, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització. S'organitzaran unitats convivencials estables d'atenció.



Les persones usuàries no vacunades s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades. Els torns rotatoris s'organitzaran de manera que es prevalga l'assistència de les persones amb més necessitat d'atenció.



Centres de dia annexos a residències i estades diürnes

Atenció a les persones usuàries residents i no residents

En centres residencials i de dia amb vacunació completa

– Totes les persones usuàries residents i no residents podran assistir al centre. Si hi haguera persones usuàries no vacunades, aquestes s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.



En centres residencials i de dia amb vacunació incompleta

– Si les dependències del centre de dia annex a la residència o estades diürnes poden ser separades de les dependències de la residència, sense que es produïsca ús comú de cap espai (menjador, banys, corredors, etc.), ni cap contacte de les persones usuàries no residents amb les persones usuàries residents, i a més la residència disposa dins de les seues dependències d'altres espais on prestar l'atenció de centre de dia, l'activitat de centre de dia de les persones residents es realitzaran en aquests últims, mentre que les activitats de centre de dia de les persones usuàries no residents es realitzaran en les dependències del centre de dia.

S'organitzaran unitats convivencials estables d'atenció. Les persones usuàries no vacunades s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.

– Si les dependències del centre de dia annex a la residència o estades diürnes poden ser separades de les dependències de la residència, sense que es produïsca ús comú de cap espai (menjador, banys, corredors, etc.), ni cap contacte de les persones usuàries no residents amb les persones usuàries residents, però la residència no disposa dins de les seues dependències d'altres espais on prestar l'atenció de centre de dia, el centre configurarà un programa d'atenció i prestació de l'atenció diürna de manera que es generen unitats convivencials estables d'atenció de persones residents amb no residents.

Les persones usuàries no vacunades s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.

– Si les dependències del centre de dia annex a la residència o estades diürnes no poden ser separades de les dependències de la residència, sense que es produïsca ús comú de cap espai (menjador, banys, corredors, etc.), ni cap contacte de les persones usuàries no residents amb les persones usuàries residents, el centre configurarà un programa d'atenció i prestació de l'atenció diürna de manera que es generen unitats convivencials estables d'atenció de persones residents amb no residents. Les persones usuàries no vacunades s'integraran individualment en grups bambolla de persones usuàries vacunades, no podent haver-hi, amb caràcter general, en la mateixa unitat convivencial d'atenció altres persones usuàries no vacunades.



ACTUACIONS EN SITUACIÓ DE NIVELL D'ALERTA 4

El nivell d'alerta 4, a més de les actuacions anteriors suposarà la presa de mesures excepcionals que podran incloure restriccions addicionals.







ANNEX IV

CEAM/CIM i centres assimilats



ACTUACIONS GENERALS DURANT LA PANDÈMIA I NIVELLS DE CIRCULACIÓ CONTROLADA I ALERTA 1, 2 I 3

Informació a persones usuàries, familiars i treballadores:

– S'informarà les persones usuàries, familiars i treballadores del centre sobre les mesures que s'estan prenent per a protegir-les de la covid-19.

– S'informarà les persones usuàries, familiars, i treballadores que, encara que existeix un risc significativament menor de patir covid-19 després de la vacunació, el risc no desapareix per complet, ja que la vacuna no garanteix una protecció total a totes les persones vacunades.



Activitats formatives per a persones treballadores:

– Es garantirà la formació específica inicial i continuada de les persones treballadores en mesures de prevenció i contra la covid-19.





Mesures d'higiene en el recurs:

– Es realitzarà neteja i desinfecció, almenys una vegada al dia i en tot cas les vegades necessàries previstes en els protocols d'aplicació (entenem que és un tema essencial i no s'ha de posar un mínim), amb especial atenció a les zones amb més trànsit de persones, i les superfícies de contacte freqüent del centre (baranes, passamans, botons, poms de portes, taules, objectes d'ús comú...).

– S'hauran de respectar les mesures de seguretat i higiene establides per les autoritats sanitàries per a la prevenció de la covid-19, relatives al manteniment de la distància de seguretat, higiene de mans, ús de màscara i ventilació. Quan no siga possible mantindre la distància de seguretat, s'assegurarà l'ús de la màscara, amb excepció de les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la màscara o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la màscara, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització.

– Es disposaran cartells informatius sobre higiene de mans i ús de la màscara en entrada, corredors i zones comunes.

– Tots els lavabos comptaran amb sabó i tovalloles de paper per a la higiene de mans. No s'utilitzaran per persones alienes al centre llevat que siga estrictament necessari. Si fora així, es procedirà a la seua desinfecció immediata.

– Es disposaran dispensadors amb solució hidroalcohòlica per a la higiene de mans, mocadors d'un sol ús per a la higiene respiratòria i contenidors de residus, amb tapa d'obertura amb pedal.

– S'assegurarà una efectiva renovació de l'aire, preferiblement mitjançant ventilació natural. Es ventilaran, especialment les zones comunes i els espais on es realitzen cures i visites.

– Es realitzarà un adequat manteniment de les instal·lacions de climatització o ventilació.

– Es revisaran els circuits d'accés al centre. Sempre que siga possible, es recomana establir vies diferenciades d'accés i eixida. Es diferenciaran també els accessos de les persones proveïdores, personal extern i visitants en el seu cas dels accessos de les persones usuàries.

– S'establirà un control d'accés en el centre, organitzant-lo de manera que quede garantida la distància de seguretat entre les persones que accedeixen a aquest.

– Les persones proveïdores, personal extern i visitants accediran al perímetre del centre proveïdes d'EPI (que com a mínim serà màscara quirúrgica). A l'entrada se li prendrà la temperatura a la visita i si la temperatura corporal supera els 37° no es permetrà el seu accés al centre. Se li proporcionarà gel hidroalcohòlic per a la neteja de mans.



Mesures d'higiene i/o prevenció per a les persones treballadores:

– S'hauran de complir, en tot cas, les obligacions de prevenció de riscos establides en la legislació vigent i les mesures que determinen les autoritats sanitàries.

– Totes les persones treballadores:

– Portaran com a mínim màscara quirúrgica i en el seu cas FFP2 per a tasques de risc i seguint, en el seu cas, les instruccions sanitàries. Aquesta màscara serà utilitzada únicament en el centre, des del moment en què entren en ell.

– Extremaran la higiene de mans.

– En espais comuns prestaran especial cura a les mesures de prevenció, i limitar l'aforament

– Usaran guants en contacte amb pell no íntegra, mucoses, fluids i dispositius invasius. Després del contacte amb cada persona usuària, els retiraran amb higiene de mans. Els guants no s'han de llavar ni descontaminar amb solució alcohòlica.

– Evitaran la manipulació de residus excepte pel personal de neteja.



– Es procurarà la seua vacunació contra la grip i la covid-19.



Mesures d'accés de les persones proveïdores i personal extern:

– Per a garantir el correcte funcionament dels centres es permetrà l'accés de personal de manteniment i reparacions, complint les mesures de seguretat corresponents.

– Es limitaran les zones d'accés a les persones proveïdores i es mantindran les mesures preventives establides per a l'accés al centre de provisions i de personal extern.

– Aquest personal haurà d'observar les mateixes mesures de seguretat i higiene i d'ús de l'equip de protecció individual que les persones treballadores del centre.

– S'organitzaran els espais de manera que s'evite el màxim possible els espais de pas comú. L'accés es farà per l'entrada que supose menor recorregut i menor interacció amb les persones usuàries. Després del seu accés es netejaran i desinfectaran les zones recorregudes.

– S'establirà un registre d'entrada a fi de seguir la traçabilitat en el cas que corresponga.



Accés de persones usuàries:

– L'horari del centre serà l'habitual.

– Es procedirà pel personal establit, a la presa de temperatura de la persona usuària, no havent de ser aquesta superior a 37°. La superació de la mateixa implicarà el seu no accés a les dependències.



Requisits d'accés:

– La persona usuària acudirà al centre en qualsevol cas proveïda de màscara.

– No haurà d'anar acompanyada a les dependències del centre, excepte si precisa ajuda de tercera persona (en aquest cas la persona que li acompanye ha de complir les mateixes mesures que les establides per a la persona usuària)

– En la seua permanència en el centre guardarà la distància de seguretat amb altres persones usuàries o professionals en el seu cas. Quan no siga possible mantindre la distància de seguretat, s'assegurarà l'ús de la màscara, amb excepció de les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la màscara o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la màscara, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització.

– S'hauran de respectar en tot moment les mesures establides d'aforament i circulació en el centre.

– La persona usuària que no complisca qualsevol d'aquests requisits no podrà accedir al centre



Activitats:

– Es desenvoluparan les activitats d'atenció individualitzada que es presten en el centre.

– Es podran realitzar tallers d'envelliment actiu amb grups reduïts de persones, sempre que es respecten la distància de seguretat, i amb les mesures higièniques corresponents. Quan no siga possible mantindre la distància de seguretat, s'assegurarà l'ús de la màscara, amb excepció de les persones que presenten algun tipus de malaltia o dificultat respiratòria que puga veure's agreujada per l'ús de la màscara o que, per la seua situació de discapacitat o dependència, no disposen d'autonomia per a llevar-se la màscara, o bé presenten alteracions de conducta que facen inviable la seua utilització.

– Es podran realitzar les activitats grupals i tallers que es desenvolupaven amb anterioritat a la situació de pandèmia, tot això de conformitat amb les característiques estructurals del centre i respectant les mesures de seguretat establides per les autoritats sanitàries.

– Es mantindran els serveis de biblioteca, préstecs de llibres, sales de lectura, jocs de taula i billars, aplicant les mesures d'higiene, neteja, desinfecció adequades. Es potenciarà també l'ús de les tecnologies digitals.



Servei de menjador:

– Es permetrà l'obertura de servei de menjador seguint les mesures disposades per a la població general. L'aforament d'aquest servei i l'ocupació màxima per taula es regirà per les disposicions establides per les autoritats sanitàries.

– Es podrà desenvolupar el servei de menjar per a portar



ACTUACIONS EN SITUACIÓ DE NIVELL D'ALERTA 4

El nivell d'alerta 4, a més de les actuacions anteriors, suposarà la presa de mesures excepcionals que podran incloure restriccions addicionals.

Mapa web