Ficha docv

Ficha docv









ORDE 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, que establix el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives. [2012/10009]

(DOGV núm. 6893 de 31.10.2012) Ref. Base de dades 009914/2012




PREÀMBUL



El primer dels tres principis fonamentals que presidix la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, exigix proporcionar una educació de qualitat a tots els ciutadans d'ambdós sexes, en tots els nivells del sistema educatiu. En l'article 91, la llei orgànica detalla les funcions del professorat, entre les quals arreplega com a tals la investigació, l'experimentació i la millora contínua dels processos d'ensenyança corresponent. Per una altra banda, en l'article 102, punt 1, especifica que la formació permanent del professorat és un dret i una obligació de tot el professorat, així com una responsabilitat de l'Administració i dels mateixos centres educatius.

La Comunitat Valenciana, basant-se en l'article 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, té la competència de desenrotllar i executar les mesures necessàries per a l'aplicació de l'esmentada norma bàsica.

L'actualització de les competències professionals del personal docent en els centres educatius ha sigut i és una prioritat de la Comunitat Valenciana, com va quedar arreplegat en els decrets 233/1997 i 234/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pels quals s'aproven els reglaments orgànics i funcionals de les escoles d'Educació Infantil i dels col·legis d'Educació Primària, i dels instituts d'Educació Secundària, a l'incloure el programa anual de formació del professorat dins de la Programació General Anual, així com en el Decret 231/1997, que regula la creació, l'estructura i el funcionament de la xarxa de centres de formació, innovació i recursos per al professorat.



Això és degut al fet que la transformació del procés d'ensenyança-aprenentatge no es pot abordar només des de la perspectiva de la formació inicial, perquè el professorat en actiu també necessita comptar amb ferramentes i estratègies per a donar resposta adequada a les demandes d'una societat en contínua transformació. Per a això és necessari establir major quantitat i varietat d'oportunitats de desenrotllament professional, així com una planificació estructurada, contextualitzada i diversa. La formació permanent no pot ser un fet individual i al marge de les aules.

El fi últim de la formació del professorat és la millora de la qualitat educativa i la consegüent repercussió en el procés d'aprenentatge de l'alumnat; ha d'estar orientada a la millora de l'ensenyança integral i els resultats acadèmics de l'alumnat, centrant-se en aquelles competències professionals que tenen incidència directa en l'èxit escolar, la busca de l'excel·lència, el desenrotllament de totes les potencialitats i l'equitat educativa.

En este sentit, a més, s'han de cobrir altres objectius primordials: actualització individual científica i metodològica del professorat en consonància amb els avanços en investigació educativa, capacitació per a aplicar millores en el currículum o en la pràctica docent, desenrotllament de noves estratègies educatives en els centres, intercanvi d'informació i experiències entre el professorat i, a més, amb experts o professionals i, sobretot, millora de la competència professional del professorat.

La present orde avança en una nova direcció on, per primera vegada, els centres educatius assumixen un protagonisme major, detectant les necessitats i proposant les accions formatives del professorat per a la millora contínua del seu projecte educatiu, participant activament en el disseny dels seus plans formatius i assumint nous reptes com a part de la seua autonomia.

Des d'esta concepció es planteja que el professorat no ha de ser un mer receptor de les propostes formatives que li vinguen dels diferents òrgans gestors i coordinadors: a través de la investigació i de la innovació ha de dissenyar i incorporar canvis en la pràctica educativa, avaluant la seua pròpia intervenció per a permetre-li extraure conclusions i adoptar les mesures oportunes en favor d'una major eficiència i l'obtenció de millors resultats.

Per estos motius, tots els agents educatius han d'assumir el seu paper en el nou model de formació permanent del professorat: als equips directius dels centres els competix detectar, en el claustre del professorat, les necessitats de formació tant en l'àmbit del centre com a escala individual; a l'Administració, en els seus distints òrgans, li competix arreplegar i contrastar les demandes amb les deficiències detectades, establir les línies d'actuació, planificar les activitats, facilitar l'assessorament necessari, vetlar pel correcte desenrotllament i avaluar la seua implementació i impacte en els resultats; al professorat, col·laborar en la proposta d'activitats de formació, participar-hi, avaluar el seu desenrotllament i traslladar els coneixements i competències adquirits a l'aula.



Per tot el que exposa anteriorment, vista la proposta de la directora general d'Innovació, Ordenació i Qualitat Educativa de data 10 d'octubre de 2012, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i fent ús de les facultats que em conferix l'article 28, apartat e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,



ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

1. La present orde té com a objecte:

a) Establir un nou model de formació del professorat en consonància amb la realitat de l'alumnat i les necessitats formatives dels docents.



b) Establir les competències de tots els òrgans implicats en els processos de formació del professorat.

c) Planificar la formació permanent del professorat de la Comunitat Valenciana.

d) Definir les ferramentes per a orientar i assessorar el professorat en els processos formatius.

e) Regular els processos per al disseny, la convocatòria, el reconeixement, la certificació i el registre de les activitats de formació permanent del professorat.

f) Determinar les característiques de les diferents modalitats de formació, així com la distribució de rols entre els seus participants.

g) Establir l'equivalència, com a formació del professorat, de les activitats d'investigació i innovació educativa.

h) Establir les condicions per al reconeixement de les activitats de formació permanent del professorat, organitzades per altres institucions.

i) Regular els processos d'inscripció en el registre de formació del professorat de titulacions, publicacions i activitats encaminades a la millora de la qualitat de l'ensenyança.

2. Els itineraris i activitats de formació permanent realitzats d'acord amb el que disposa esta orde podran valorar-se en totes aquelles convocatòries, concursos o actes administratius que les consideren com a requisit o mèrit en les seues bases.



Article 2. Principis generals

El nou model de formació del professorat es fonamenta en els principis següents:

a) La formació permanent del professorat és un dret i una obligació del professorat.

b) La formació permanent del professorat és una responsabilitat compartida entre el professorat, els centres educatius i la conselleria competent en matèria d'educació.

c) La necessitat de col·laboració de tots els agents educatius, incloent-hi els òrgans col·legiats de govern dels centres educatius així com la Inspecció Educativa i la xarxa de centres de formació, innovació i recursos.

d) La formació del professorat repercutix directament en la millora de la qualitat educativa, l'increment de l'èxit escolar de l'alumnat i la reducció de l'abandó prematur del sistema educatiu.

e) L'avaluació externa i interna dels recursos, agents, processos i resultats que intervenen en la formació permanent del professorat.



f) La detecció de les necessitats formatives del professorat i dels centres educatius.

g) L'autonomia dels centres educatius així com el protagonisme dels equips directius i docents en l'organització integral de la formació permanent del professorat.

h) L'eficiència i racionalització dels recursos que es dediquen.



Article 3. Objectius de la formació del professorat

La formació del professorat pretén aconseguir els objectius següents:

a) Dotar el professorat de la formació necessària per a avançar en la reducció del fracàs escolar i l'augment de l'èxit en els aprenentatges de l'alumnat.

b) Incrementar les competències professionals del professorat.

c) Millorar la funció docent en el conjunt de la Comunitat Valenciana a través de l'actualització professional dels docents.

d) Propiciar i assegurar l'actualització permanent del professorat en el coneixement científic de les àrees, matèries i assignatures que té encomanades.

e) Permetre l'actualització i el perfeccionament de la formació pedagògica i didàctica.

f) Estimular la capacitat d'innovació i investigació educativa.

g) Desenrotllar els projectes educatius dels centres a través de la seua contextualització i autonomia.

h) Procurar els recursos professionals de formació necessaris per a atendre la diversitat de l'alumnat, millorar la convivència escolar i establir una personalització de l'ensenyança.



Article 4. Àmbit i destinataris

1. La present orde serà aplicable en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

2. Els destinataris de la formació seran:

a) El personal docent i el personal tècnic educatiu amb destinació en centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana en què s'impartisquen les ensenyances regulades per la Llei Orgànica d'Educació.

b) Personal docent i personal tècnic educatiu amb destinació en centres no universitaris des dels quals es presten servicis tècnics de suport educatiu als centres indicats en l'apartat anterior.

c) Personal que haja finalitzat els graus i màster que conduïxen a l'obtenció de la titulació docent, sempre que es troben inscrits en alguna de les borses de personal docent de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació i este personal no supose més del 50 % de participació en l'activitat.

3. La direcció general amb competència en matèria de formació del professorat podrà establir com a destinataris qualsevol col·lectiu de la comunitat educativa en accions concretes.



Article 5. Pla Anual de Formació Permanent del Professorat

1. El Pla Anual de Formació Permanent del Professorat, d'ara en avant PAF, és el document de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació que definix les línies estratègiques generals, les àrees d'actuació prioritàries així com les instruccions concretes sobre formació permanent del professorat per a cada curs escolar.

2. El PAF establirà les guies per al disseny, desenrotllament i avaluació dels plans anuals d'actuació dels centres de formació, innovació i recursos de la Comunitat Valenciana, així com per als programes anuals de formació dels centres educatius.

3. Seran continguts mínims del document els següents:

a) Línies estratègiques d'actuació en matèria de formació del professorat.

b) Temporalització en el curs escolar de les convocatòries d'accions formatives de caràcter anual.

c) Processos d'avaluació interna i externa de les activitats formatives i dels projectes d'innovació impulsats pels CEFIRE i els centres educatius.

4. Son línies estratègiques generals:

a) L'actualització metodològica.

b) La formació plurilingüe.

c) La incorporació i l'augment de la presència de les tecnologies de la informació i la comunicació, d'ara en avant les TIC, en els processos d'ensenyança/aprenentatge.

d) Convivència, atenció a la diversitat i tutoria.

5. Els resultats de l'avaluació dels plans anuals d'actuació dels CEFIRE i dels programes anuals de formació dels centres educatius incidiran en la proposta del PAF del següent curs escolar.



6. El PAF s'aprovarà mitjançant una resolució de la direcció general competent en matèria de formació del professorat.



Article 6. El compte/formació

1. Es crea el compte/formació, una ferramenta que permet al professorat conéixer la formació permanent rebuda així com gestionar, analitzar i prendre decisions respecte a la participació en futures accions formatives, en funció del seu perfil professional.

2. Són funcions del compte/formació:

a) Mostrar l'historial formatiu, en relació a totes aquelles activitats arreplegades en el registre de formació permanent.

b) Recopilar informació relacionada amb les activitats formatives desenrotllades, per a la seua consulta posterior.

c) Mostrar els itineraris didàctics en què participa el docent, així com el grau de completesa.

d) Orientar els docents quant a les competències professionals a actualitzar, tenint en compte el perfil i les línies estratègiques del Pla Anual de Formació.

e) Permetre avaluar els processos i agents de les accions formatives en què estiga participant.

3. El compte/formació arreplega el compromís formatiu dels docents, de manera que els permet optar a millores laborals i professionals, al reconeixement exprés de l'Administració educativa al completar els itineraris formatius així com a la valoració en les convocatòries per a l'accés al cos de catedràtics, a la Inspecció Educativa, a direccions de centres educatius o a assessories de formació.

4. El compte/formació serà considerat en l'elecció de ponents, en l'atorgament d'ajudes econòmiques destinades a la formació contínua i en la selecció de docents per a cursos o activitats formatives gestionades des de la conselleria amb competències en matèria d'educació.



5. En el barem per a determinar els concursos de trasllats autonòmics de la totalitat dels cossos docents, es valorarà haver completat itineraris. A més, serà singularment valorat en l'adjudicació de comissions de servici quan els itineraris s'ajusten a les competències associades al lloc docent.



CAPÍTOL II

Funcions de les diferents unitats



Article 7 . El Servici de Formació del Professorat

1. Al Servici de Formació del Professorat, dependent de la direcció general amb competències en matèria de formació, li corresponen les funcions següents:

a) Redactar la proposta del Pla Anual de Formació Permanent del Professorat per a cada curs escolar.

b) Exercir la direcció superior de la xarxa de CEFIRE i la coordinació del seu funcionament.

c) Avaluar totes les actuacions de formació permanent del professorat que es realitzen en els centres educatius.

d) Gestionar el reconeixement de la formació permanent del professorat així com el seu registre.

e) Detectar les necessitats educatives en funció de l'avaluació de la formació i l'avaluació diagnòstica.

2. El Servici de Formació del Professorat podrà impulsar directament accions formatives d'interés general per al conjunt de la comunitat educativa.



Article 8. Els centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius



1. La xarxa de CEFIRE exercirà una funció mediadora i coordinadora entre el Servici de Formació del Professorat i els centres educatius, i impulsarà directament accions formatives destinades al conjunt del professorat.

2. Dins del nou model de formació del professorat, els assessors desenrotllaran les següents accions concretes:

a) Detectar les necessitats de formació permanent, tant individuals com col·lectives, del professorat.

b) Assessorar el coordinador de formació en la redacció del programa anual de formació dels centres educatius dins de la normativa vigent i d'acord amb les línies estratègiques d'actuació establides.

c) Coordinar i afavorir les actuacions formatives intercentres.

d) Col·laborar en l'aplicació dels programes específics establits per la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació i coordinats per la direcció general amb competència en matèria de formació del professorat.

e) Impulsar la innovació i investigació educativa en els centres educatius.

f) Registrar i difondre les experiències de centres educatius i professorat que constituïsquen bones pràctiques docents.

g) Avaluar el pla de formació dels centres educatius, la incidència en l'aula de les diferents actuacions formatives i la seua relació amb la millora dels resultats de l'alumnat.

3. Cada un dels CEFIRE elaborarà una pla anual d'actuació on contextualitzarà les línies estratègiques del PAF al seu àmbit d'actuació.





Article 9. Els centres educatius

1. La formació permanent del professorat formarà part del projecte educatiu dels centres.

2. Els centres educatius, basant-se en la seua autonomia, impulsaran i proposaran accions formatives en l'àmbit de desenrotllament del seu projecte educatiu.

3. L'equip directiu dels centres educatius no universitaris inclourà en el programa anual de formació permanent les necessitats formatives del claustre i personal de suport, així com les accions específiques individuals per a l'actualització dels perfils docents individuals.



4. El Programa Anual de Formació permanent serà avaluat pels òrgans de coordinació didàctica i els òrgans col·legiats de govern dels centres educatius. Les propostes de millora es tindran en compte quan es dissenye el nou pla.

5. Estes activitats respondran a l'actualització tecnològica, metodològica i de gestió de centre així com a les actuacions comunes que afecten la convivència i l'atenció a la diversitat, amb incidència directa en l'ambient en el centre i l'aula, en consonància amb el projecte educatiu de centre.

6. El reconeixement d'estes activitats com a formació permanent del professorat es realitzarà basant-se en el que establix el capítol III d'esta orde.

7. Els resultats de l'avaluació del programa anual de formació s'inclouran en la memòria final de curs.



Article 10. Coordinador de formació en el centre

1. La direcció de cada centre educatiu designarà un professor responsable de la coordinació de formació permanent del professorat del centre. Esta designació es realitzarà entre el professorat del claustre, preferentment entre els membres amb plaça definitiva en el centre educatiu, per un termini màxim de quatre anys.

2. Les funcions del coordinador de formació seran:

a) Detectar les necessitats de formació del claustre, tant en l'àmbit de projecte educatiu com de necessitats individuals del professorat.



b) Coordinar la formació del professorat dins dels contractes programa del centre, si és el cas.

c) Redactar la proposta del programa anual de formació seguint les indicacions de l'equip directiu i basant-se en les necessitats detectades, les recomanacions dels caps dels departaments, les línies estratègiques generals del PAF i l'avaluació del disseny i execució del programa anual de cursos anteriors.

d) Coordinar amb el CEFIRE de referència les actuacions necessàries per a la posada en marxa i el seguiment d'aquelles activitats de formació a escala de centre, que hagen sigut aprovades per l'Administració.

e) Col·laborar amb l'equip directiu en l'avaluació de la realització del programa anual de formació proposat pel centre, tant en la seua execució com en la millora dels resultats de l'alumnat.

3. En el desenrotllament del programa anual de formació, es tindran en compte els apartats següents:

a) Activitats de formació de centre.

b) Activitats a organitzar per l'Administració sorgides de necessitats del centre.

c) Activitats a organitzar per l'Administració com a conseqüència de necessitats del professorat.

d) Projectes d'innovació educativa a desenrotllar.

4. La redacció del programa anual de formació es realitzarà a través de la ferramenta informàtica establida per la direcció general amb competències en matèria de formació del professorat.

5. La designació com a coordinador de formació en el centre comportarà una reducció de les hores complementàries, en funció del que ha establit l'equip directiu, de fins a un màxim de quatre hores setmanals.



6. El coordinador de formació realitzarà una formació inicial específica basant-se en les noves funcions que ha d'assumir, organitzada pel Servici de Formació del Professorat i amb una duració mínima de 30 hores.

7. Després de l'avaluació positiva del CEFIRE de referència, el coordinador de formació obtindrà un certificat per haver realitzat la dita activitat. Este certificat podrà ser valorat en els diferents procediments administratius, i en concret en els procediments següents:



a) Concursos de trasllats d'àmbit autonòmic.

b) Comissions de servici en què es valore la participació en programes específics.

c) Accés a la condició d'assessor dels diferents CEFIRE.

d) Accés a la direcció educativa.



Article 11. Inspecció Educativa

1. Per tal de contribuir a la millora del sistema educatiu i la qualitat de l'ensenyança, en l'àmbit de les seues competències i en relació amb la formació permanent del professorat, la Inspecció Educativa assumirà les funcions següents:

a) Col·laborar en el disseny d'aquelles activitats del pla de formació, organitzades per l'Administració educativa, que vagen dirigides a millorar el funcionament i l'organització dels centres i participar en l'avaluació del seu desenrotllament.

b) Impulsar les actuacions necessàries que afavorisquen la formació permanent dels equips directius.

c) Planificar la formació contínua del personal docent adscrit al Servici d'Inspecció Educativa.

d) Col·laborar en els processos d'avaluació que s'establisquen.

e) Vetlar perquè la formació permanent del professorat responga a la millora de la qualitat de l'ensenyança i incidisca en la millora dels resultats de l'alumnat.

2. La Inspecció Educativa actuarà de forma coordinada amb la direcció general competent en matèria de formació del professorat en el desenrotllament d'estes funcions.



Article 12. Avaluació de la formació permanent

1. Les accions formatives gestionades i/o coordinades per la direcció general amb competència en formació del professorat a través del Servici de Formació del Professorat i de la xarxa de CEFIRE, se sotmetran a avaluacions internes i externes a fi de millorar l'eficiència dels processos i la incidència en l'alumnat.

2. La direcció general amb competències en matèria de formació del professorat, en col·laboració amb la direcció general amb competències en avaluació del sistema educatiu, establirà els procediments adequats per a poder avaluar els agents, documents i processos involucrats, amb especial atenció als paràmetres següents:

a) Qualitat dels continguts de la formació i intervenció de ponents.



b) Eficiència en la coordinació i gestió d'activitats.

c) Repercussió de la formació del professorat en la millora de l'aprenentatge dels alumnes.

3. L'avaluació del Pla Anual de Formació de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, els plans anuals d'actuació dels CEFIRE i els programes anuals de formació incidirà en les propostes d'estos documents per al següent curs lectiu.

4. Els procediments concrets d'avaluació s'establiran mitjançant una resolució de la direcció general amb competència en matèria de formació del professorat.

5. Els participants en les activitats formatives col·laboraran en el procés d'avaluació durant el desenrotllament de les activitats i després de la finalització, si així se'ls requerix.



Article 13. Comissió d'Avaluació de la Formació Permanent

1. Es crea la Comissió d'Avaluació de la Formació Permanent del Professorat, dependent de la direcció general competent en matèria de formació del professorat, amb les funcions següents:

a) Analitzar la inclusió de noves línies estratègiques en la redacció del Pla Anual de Formació per al següent curs escolar.

b) Valorar l'aplicació del Pla Anual de Formació basant-se en els resultats de l'avaluació d'este i la memòria de resultats.

c) Proposar la definició de nous itineraris formatius, en funció de les necessitats detectades en el professorat.

d) Realitzar l'informe anual d'avaluació de la formació permanent.



2. La Comissió d'Avaluació de la Formació Permanent actuarà col·legiadament adoptant acords per majoria, i estarà formada per:



a) Presidència: la persona que exercix la direcció general competent en matèria de formació del professorat, o persona en qui delegue.



b) Vicepresidència: la persona que exercix la subdirecció general competent en matèria de formació del professorat.

c) Secretaria: un tècnic o tècnica del servici competent en matèria de formació del professorat.

d) Deu vocals:

- La persona que exercix la Inspecció General d'Educació, o persona en qui delegue.

- La persona que exercix la direcció del Servici de Formació del Professorat.

- Dos directors de CEFIRE, triats pel Consell de Coordinació de CEFIRE.

- Tres directors de centre, designats per l'Administració educativa.



- Tres coordinadors de formació, designats per l'Administració educativa.

3. Per tractar-se d'un òrgan col·legiat, a la Comissió d'Avaluació de la Formació Permanent, i a totes les subcomissions específiques que es constituïsquen en el seu si, els serà aplicable la regulació continguda en els articles 22 a 27 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim JuriŽdic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



CAPÍTOL III

Activitats de formació permanent



Article 14. Modalitats formatives

1. Les activitats de formació permanent del professorat, en funció de la seua finalitat i metodologia de treball, es classificaran en les modalitats següents:

a) Curs: contribuïx a l'actualització unipersonal del docent, tant en aspectes tècnics, com científics, didàctics i metodològics, per mitjà d'aportacions d'especialistes.

b) Formació en centres: incidix sobre la comunitat educativa d'un centre, a través de la formació i el treball en comú dels seus components i la col·laboració d'experts externs.

c) Jornada: difon continguts monogràfics prèviament fixats, a través de la participació activa dels seus participants i/o de ponents externs.



d) Seminari: coordina l'actitud reflexiva conjunta i el debat docent per a aprofundir en l'estudi de qüestions educatives científiques, metodològiques o didàctiques, amb suport ocasional d'un expert.

e) Grup de treball: elabora i/o analitza materials curriculars, a més d'experimentar amb estos en les diferents situacions educatives.

f) Tallers de bones pràctiques: un docent o grup de docents amb bones pràctiques reconegudes per l'Administració compartix les seues experiències com a reforç metodològic i didàctic.

g) Estades formatives en empreses: actualització en entorns de treball professionals reals, amb la finalitat d'adquirir aquells coneixements i pràctiques que, no podent ser adquirits en un altre tipus d'acció formativa, són necessaris per a la seua actuació docent en l'especialitat.



2. Les activitats que no es corresponguen amb estes modalitats s'assimilaran a una d'estes en funció de les seues característiques.

3. Les activitats de formació de les modalitats de formació en centres, seminari, grup de treball i estada formativa en empresa seran reconegudes només si han sigut convocades per la direcció general amb competències en matèria de formació del professorat.



Article 15. Tipus de participació

1. La participació en les activitats formatives es classificarà segons el rol adoptat: assistent, coordinador, ponent o tutor:

a) Assistent: participa en l'activitat sense qualitat d'expert.

b) Coordinador: dinamitza els processos de participació i col·laboració en l'activitat formativa.

c) Ponent: participa en l'activitat en qualitat d'expert en un àmbit concret, aportant coneixement i materials, així com en l'avaluació en els casos que es requerisca.

d) Tutor: supervisa el treball en xarxa, donant suport i ajuda a la resta de participants, a més de realitzar l'avaluació en els casos que es requerisca.

2. Aquells rols no definits s'assimilaran a un dels indicats, en funció de les característiques i les tasques desenrotllades.



Article 16. Duració i format de les activitats

1. Com a norma general, la duració mínima i màxima de les diferents modalitats formatives així com la distribució horària s'establix de la manera següent:







2. La definició de les activitats formatives indicarà de forma explícita les sessions presencials i la duració en cada modalitat, atenent el criteri següent:







3. Per a cada una de les activitats realitzades en la modalitat presencial no es podrà establir una càrrega horària superior a 8 hores diàries ni a 30 hores setmanals.

4. Per a cada una de les activitats a distància, no es podrà establir una càrrega horària superior a 8 hores setmanals.

5. Les activitats semipresencials no podran establir una càrrega horària superior a 10 hores setmanals totals.

6. Totes les activitats, en el seu disseny i publicació, hauran d'atindre's al que arreplega l'annex II.



Article 17. Participació

1. Com a norma general, la participació en les activitats requerirà de la prèvia inscripció i confirmació en els terminis que s'indiquen, i suposarà l'acceptació del seu disseny i projecte.

2. No es podrà participar en activitats formatives addicionals solapades en el temps si el còmput d'hores supera les 15 setmanals o es produïx coincidència de sessions. Tindran preferència de participació, en igualtat de condicions, aquelles persones inscrites que no estiguen cursant cap altra activitat.

3. En les activitats presencials o semipresencials serà requisit assistir a la primera sessió presencial. En cas de no justificar l'absència amb anterioritat, es procedirà a donar de baixa la participació i admetre el següent participant, en les activitats que així ho permeten.

4. La baixa no justificada en alguna activitat es podrà penalitzar amb la no-admissió en posteriors accions formatives durant els 12 mesos següents a l'efectivitat de la baixa.



Article 18. Avaluació de la participació

1. L'avaluació dels assistents en les activitats serà realitzada de forma positiva o negativa per part del ponent, tutor o coordinador de l'activitat. Per a ser avaluat positivament hauran de complir-se, de forma general, les condicions següents:

a) Participar activament en totes les propostes d'activitat.

b) Assistir a un mínim del 85 % de les sessions presencials.

c) Realitzar les activitats obligatòries proposades en el disseny de la formació.

2. Al finalitzar l'activitat, el ponent, tutor o coordinador determinarà qui ha superat la formació basant-se en els criteris generals i específics, si és el cas, indicant els motius en el cas d'avaluació negativa. De tot això es deixarà constància en l'acta final corresponent, a la qual s'adjuntaran les actes de les diferents sessions.



Article 19. Avaluació de l'activitat

1. Les activitats de formació podran ser avaluades durant la seua realització i quan finalitzen per a assegurar la qualitat de la docència, de la coordinació i dels continguts, així com l'adequació als objectius establits.

2. La direcció general competent en matèria de formació del professorat disposarà, entre altres, de les següents ferramentes per a avaluar la formació impartida:

a) Revisió de materials utilitzats.

b) Seguiment presencial.

c) Enquestes de valoració realitzades pels participants i experts.



d) Aplicació en l'aula de les experiències i continguts adquirits.





Article 20. Certificació i registre

1. Una vegada finalitzada i avaluada la participació en l'activitat formativa, es procedirà a la generació i registre dels certificats de participació.

2. Només s'emetrà el certificat als assistents en cas de superar els objectius i requisits de participació. No s'emetran certificats parcials ni d'assistència sense aprofitament.

3. En una activitat concreta, no es podran emetre certificats per diferents tipus de participació a la mateixa persona.

4. El gestor de l'activitat no rebrà certificat per la funció desenrotllada.

5. No s'expediran certificats per les ponències o intervencions didàctiques realitzades pels assessors tècnics educatius i el personal docent destinat en les diferents conselleries en el desenrotllament del Pla de Formació Permanent del Servici de Formació del Professorat.

6. El contingut mínim dels certificats serà el detallat en l'annex I.





Article 21. Itineraris

1. Es considera itinerari formatiu el conjunt d'activitats formatives proposat per a la participació de forma activa de tot el personal docent d'una especialitat, nivell, càrrec o grup d'interessos professionals semblants per a la consecució d'uns objectius concrets.

2. Els itineraris hauran d'aportar competències metodològiques, didàctiques, en noves tecnologies, habilitats socials i elaboració de recursos amb una orientació en tots els casos cap als grups d'interessos a què va dirigit.

3. Els experts participants en l'itinerari, agrupats per activitats de formació, hauran de tindre una posada en comú per a unificar línies d'actuació, metodologia de treball i materials.

4. Per tal de motivar el professorat per a completar itineraris, la seua realització completa comportarà com a bonificació un increment sobre la duració en hores del total de les activitats que els componen i es traduirà en una anotació en el Registre de Formació del Professorat d'haver completat l'itinerari, visible des del compte formació.



5. Els itineraris es caracteritzaran per:

a) Objectius.

b) Accions formatives que els componen.

c) Equivalències amb accions formatives prèvies.

d) Seqüència de realització.

e) Temporalització.

f) Bonificació.

6. Les activitats pertanyents a un itinerari estaran clarament identificades i publicitades.

7. La direcció general amb competència en matèria de formació del professorat establirà i desenrotllarà els itineraris formatius, les condicions de participació així com els seus terminis de realització, basant-se en la detecció de necessitats realitzada pels centres educatius i a les línies estratègiques d'actuació.



Article 22. Comissió de Reconeixement de la Formació

1. Es crea la Comissió de Reconeixement de la Formació del Professorat composta per:

- El cap del Servici de Formació del Professorat.

- Dos tècnics de la direcció general amb competència en matèria de formació del professorat.

- Un director de CEFIRE.

- Un funcionari de carrera, que farà les funcions de secretari.

2. Seran tasques de la Comissió l'aplicació de la normativa sobre reconeixement i registre de la formació permanent així com la creació d'una relació d'activitats que poden ser reconegudes a petició dels interessats.





CAPÍTOL IV

Reconeixement d'activitats de formació permanent

a petició d'entitats



Article 23. Requisits de participació

La participació en les activitats de formació realitzades per una entitat podrà ser reconeguda com a formació permanent del professorat si el participant complix els requisits següents:

a) En el moment de participar en l'activitat haurà de trobar-se entre els destinataris de la formació previstos en l'article 4 d'esta orde.



b) La participació haurà d'haver-se realitzat després de l'obtenció dels requisits per a poder exercir com a professor en els nivells educatius regulats per la LOE.



Article 24. Entitats col·laboradores

1. Es podrà considerar entitat col·laboradora en matèria de formació permanent del professorat aquelles entitats públiques o privades que reunisquen els requisits següents:

a) Estar legalment constituïda i inscrita en el corresponent registre públic.

b) Estar al corrent en el pagament de quotes a la Seguretat Social i de l'Agència Estatal Tributària.

c) En els seus estatuts haurà de figurar, de forma expressa, l'absència en totes les seues activitats de l'ànim de lucre i entre els seus fins, la realització d'activitats de formació del professorat.

d) Tindre experiència prèvia acreditada en la realització d'activitats de formació del professorat i disposar dels recursos suficients per a garantir el desenrotllament de les activitats de formació.

e) Tindre com a àmbit d'actuació, totalment o parcialment, el territori de la Comunitat Valenciana.

2. La direcció general amb competència en matèria de formació establirà el procediment per al reconeixement d'entitats col·laboradores, així com per a l'autorització de les activitats de formació permanent que proposen.



Article 25. Plans de formació d'entitats col·laboradores

1. Per a poder ser reconegudes com a tals, les activitats de formació permanent de les entitats col·laboradores hauran de complir les condicions següents:

a) La formació permanent del professorat proposada haurà de complir el que establix esta orde.

b) En els materials que es publiquen, ja siga en paper o en format digital, relacionats amb les activitats de formació autoritzades i només en relació amb estes, haurà de fer-se menció expressa a la resolució per la qual s'autoritza.

2. La Comissió de reconeixement de la formació realitzarà l'estudi, la valoració i la proposta a la direcció general dels plans de formació, així com el seu seguiment.

3. Només aquelles activitats incloses en el pla de formació i aprovades per la direcció general competent en matèria de formació del professorat a proposta de la Comissió, podran ser reconegudes sempre que es desenrotllen en les condicions indicades en les propostes.



4. Una vegada finalitzada cada activitat, en el termini màxim de dos mesos l'entitat presentarà al Servici de Formació del Professorat l'acta final amb la relació de participants (nom, cognoms, NIF/NIE i centre de destinació) firmada pel gestor de l'activitat, tant en format paper com en el suport electrònic indicat pel Servici de Formació del Professorat, així com la valoració de l'activitat.

5. El Servici de Formació del Professorat, si es complixen tots els requisits, registrarà i expedirà les diligències a nom de cada assistent, ponent i tutor, les quals acompanyarà als certificats expedits per l'entitat.

6. Si durant la formació o al finalitzar esta s'observa algun incompliment dels requisits, la direcció general, a proposta del Servici de Formació del Professorat, podrà emetre una resolució negativa sobre la inclusió de l'activitat en el Registre de Formació del Professorat.



Article 26. Reconeixement singular d'activitats d'interés formatiu



1. Amb caràcter excepcional, i a petició d'una entitat que no estiga reconeguda com a entitat col·laboradora per la direcció general competent en matèria de formació del professorat i no haja presentat un pla de formació per al seu reconeixement com a tal, la dita direcció general podrà reconéixer mitjançant una resolució i de forma singular activitats de formació permanent.

2. Les entitats sol·licitants hauran de complir alguna dels condicions següents:

a) Ser facultat o escola universitària.

b) Ser organisme de l'Administració pública.

c) Ser entitat sense ànim de lucre que tinga entre les seues finalitats la formació del professorat.

3. Les activitats hauran de complir els requisits establits en esta orde.

4. La sol·licitud haurà de dirigir-se al Servici de Formació del Professorat, amb una antelació mínima de 60 dies a l'inici de l'activitat. S'adjuntarà informació sobre les característiques de l'activitat, segons el guió establit en l'annex II.

5. La direcció general amb competència en matèria de formació del professorat resoldrà la sol·licitud acceptant o denegant el reconeixement de la formació.



CAPÍTOL V

Reconeixement d'activitats de formació permanent

a petició de l'interessat



Article 27. Requisits dels sol·licitants

Per a poder procedir al reconeixement com a formació permanent del professorat i/o a la inscripció en el Registre de Formació del Professorat de la participació en activitats de formació, segons corresponga, l'interessat haurà de:

1. Presentar una sol·licitud per al seu reconeixement, aportant còpia compulsada dels certificats de participació.

2. En el moment de presentar la sol·licitud, o en el moment de participar en l'activitat per a la qual se sol·licita reconeixement, haurà de trobar-se entre els destinataris de la formació previstos en l'article 4 d'esta orde.

3. La participació en activitats de formació del professorat hauran d'haver-se realitzat després de l'obtenció dels requisits per a poder exercir com a professor en els nivells educatius regulats per la LOE.





Article 28. Reconeixement com a formació permanent del professorat



1. S'inscriurà en el registre de formació del professorat, amb l'epígraf de Formació Permanent del Professorat, la participació en aquelles activitats de formació la modalitat de les quals es trobe prevista en l'article 14. Modalitats formatives, i es troben en algun dels supòsits següents:

a) Organitzades per universitats. El certificat haurà de complir el que establix en l'annex I i estar firmat pel rector o vicerector competent en la matèria o pel cap del servici responsable de la formació permanent d'eixa universitat.

b) Organitzades per entitats col·laboradores. Les activitats hauran d'haver sigut reconeguts, prèviament, a sol·licitud de l'entitat col·laboradora.

c) Organitzades o reconegudes per l'Administració educativa d'altres comunitats autònomes o de l'Estat. Per al reconeixement d'estes activitats s'aplicarà el que establixen els acords de la Conferència Sectorial d'Educació sobre reconeixement d'activitats de formació del professorat.

d) Projectes d'innovació i/o investigació. Les activitats d'innovació i/o investigació, avalades pels organismes públics competents, tindran efectes com a formació permanent si pertanyen a alguna de les categories següents:

- Que s'hagen realitzat en desplegament d'una convocatòria pública efectuada per algun organisme de l'Administració d'àmbit estatal o europeu.

- Que s'inscriguen en els programes d'investigació d'universitats.



e) Activitats de formació realitzades en l'estranger:

- Activitats a l'empara de programes institucionals. Es reconeixeran basant-se en allò que s'ha establit en el dit programa institucional.

- Activitats realitzades fora de programes institucionals. Es reconeixerà la participació en activitats de formació organitzades i certificades per universitats estrangeres.

- Altres activitats. En el cas de no ser organitzades per universitats, hauran d'haver sigut reconegudes per l'Administració educativa del país on s'ha realitzat l'activitat.

Els documents i certificats expedits en llengües estrangeres aniran acompanyats d'una traducció a alguna de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana.

f) Activitats en el marc dels acords de formació contínua en les administracions públiques. Es reconeixeran basant-se en allò que s'ha establit en els dits acords.

2. En qualsevol cas, no es reconeixeran com a formació del professorat les activitats la superació de les quals siga requisit per a l'obtenció d'una titulació acadèmica o l'accés a la funció pública



Article 29. Inscripció en el Registre de la participació en altres activitats que contribuïsquen a la millora de l'ensenyança

1. Sempre que l'interessat complisca els requisits establits en l'article 27 d'esta orde, es podrà sol·licitar la inscripció en registre de formació del professorat de:

a) Titulacions universitàries de caràcter oficial:

- Títols de grau, o equivalents

- Títols de màster, o equivalents

- Títols de doctor

- Diplomes d'estudis avançats

b) Títol administratiu de capacitació lingüisticotècnica:

- Capacitació per a l'ensenyança del valencià

- Diploma de mestre de Valencià

- Capacitació en llengües estrangeres

c) Titulacions oficials d'ensenyances de règim especial

d) Tutories de pràctiques:

- Tutorització d'alumnes en pràctiques de formació inicial. Seran certificats per la universitat.

- Tutorització de funcionaris en pràctiques.

e) Activitats que contribuïsquen a la millora de la qualitat de l'ensenyança:

- Organització i intercanvi d'alumnes i viatges educatius.

- Organització i direcció de: escoles de pares, mitjans de comunicació escolar, grups de teatre, música, esport escolar, mediambientals o culturals.

- Organització i direcció d'activitats educatives de caràcter conjuntural com ara setmanes esportives, culturals i altres.

Totes estes activitats han d'estar previstes en la programació general anual del centre i la seua realització haurà de constar en la memòria del centre.

Els certificats de participació en estes activitats hauran d'estar firmats pel secretari del consell escolar.

f) Publicacions:

- Llibres, CD, DVD i traduccions, sempre que tinguen ISBN.

- Materials curriculars que es troben publicats en els repositoris educatius de les administracions educatives.

- Articles publicats en revistes especialitzades, sempre que tinguen ISSN.

- Partitures musicals, col·lecció de diapositives, gravacions, produccions cinematogràfiques i vídeos, sempre que tinguen depòsit legal.



2. Els documents i les certificacions expedits en llengües estrangeres aniran acompanyats d'una traducció a alguna de les llengües oficials de la Comunitat Valenciana.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Interpretació, implantació i aplicació

S'autoritza la direcció general competent en matèria de formació del professorat per a dictar totes les resolucions que siguen necessàries per a la interpretació, implantació i aplicació del que establix esta orde.





Segona. Incidència en les dotacions de gasto

La implementació i el posterior desplegament d'esta orde no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Acreditació de la formació

1. El Decret Llei 1/2012, de 5 de gener, del Consell, de mesures urgents per a la reducció del dèficit en la Comunitat Valenciana, establix en l'article 12.1 que esdevenen inaplicables els decrets del Consell 157/1993, de 31 d'agost, i el Decret 74/1999, d'1 de juny, així com la normativa dictada en desplegament o execució d'estos, pel que fa al dret al perfeccionament, reconeixement, meritació i percepció del component retributiu relacionat amb la formació permanent dels funcionaris dels diferents cossos docents.



2. L'assignació i anotació de crèdits així com la comunicació d'estos al Registre de Personal Docent per a aquelles accions formatives relatives al complement retributiu serà objecte de desplegament normatiu una vegada transcorregut el termini de vigència establit en la disposició final octava del mencionat Decret Llei 1/2012.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades l'Orde 99/2010, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la convocatòria, el reconeixement, la certificació i el registre de les activitats de formació permanent del professorat, i l'Orde de 10 de juny de 1994 de la Conselleria d'Educació i Ciència, per la qual es regula l'acreditació i valoració de les activitats de formació permanent i altres activitats per a la millora de la qualitat de l'ensenyament que realitzen els funcionaris docents que impartixen ensenyances de règim general no universitari i de règim especial de la Comunitat Valenciana.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

La present orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 26 d'octubre de 2012.- La consellera d'Educació, Formació i Ocupació: María José Catalá Verdet.





ANNEX I



Certificats



1. Els certificats acreditatius de la participació en activitats de formació permanent hauran de contindre, almenys, la informació següent:



a) Entitat organitzadora de l'activitat.

b) Nom i càrrec de qui certifica en representació de l'entitat organitzadora.

c) Nom i cognoms del participant i número d'identificació (NIE, NIF).

d) Denominació de l'activitat.

e) Modalitat formativa.

f) Lloc i dates de realització de l'activitat.

g) Tipus de participació: participant, coordinador, ponent i tutor.



2. En el cas dels ponents, s'especificarà el títol de la ponència o la matèria impartida.

a) Quantificació en hores.

b) Lloc i data d'expedició del certificat.

c) Número i data d'inscripció en el registre.

d) Firma i segell.





ANNEX II



Disseny d'activitats de formació



Requisits generals de les activitats de formació

1. Les activitats de formació permanent del professorat del tipus Formació en Centres, Grup de Treball i Estada Formativa en Empresa es regiran pel que establixen les seues respectives convocatòries.



2. La resta d'activitats de formació permanent del professorat hauran de complir els requisits següents:

a) El disseny inicial en què s'haurà d'especificar:

- Justificació de la necessitat formativa de l'activitat.

- Objectius, tant els formatius com aquells relacionats amb la millora de la pràctica docent.

- Continguts a desenrotllar.

- Destinataris de l'activitat, i criteris de selecció d'estos.



- Nombre de places oferides.

- Modalitat de formació, atenent la seua finalitat, metodologia i forma de participació.

- Pertinença o no a un determinat itinerari.

- Dates i horaris de realització.

- Valoració en hores.

- Professorat expert que intervindrà en el seu desenrotllament.

- Organització de les fases, si n'hi ha.

- Criteris i procediments d'avaluació dels participants, especificant, almenys, els requisits necessaris per a determinar la superació de l'activitat, així com el responsable de l'avaluació.

b) L'informe final, que inclourà:

- La valoració global de l'activitat pel que fa a disseny i execució: destacant punts forts i necessitats de millora si n'hi ha. S'adjuntarà un informe amb l'avaluació del professorat participant i l'organització de l'activitat.

- L'acta d'avaluació final dels participants, que arreplegarà a més de les dades de l'activitat, la relació tancada, firmada i segellada de tots els participants (incloent-hi els experts participants en el seu desenrotllament), la superació o no-superació de l'activitat per part dels participants receptors de la formació i la indicació de si tenen dret o no a l'emissió de certificat. En el cas dels participants que no hagen superat l'activitat, s'haurà d'indicar el motiu.

- Les actes de totes les reunions d'avaluació o de seguiment que s'hagen realitzat.

3. Sense perjuí del que s'acaba de dir, els requisits de les activitats de formació s'ajustaran a allò que s'ha disposat en cada una de les modalitats de formació.



Requisits específics de les activitats de formació a distància

1. A més dels requisits generals de les activitats de formació, les activitats realitzades totalment o parcialment a distància, hauran de complir el següent:

a) Es desenrotllarà a través d'una aula virtual, en la qual es disposarà de les ferramentes de comunicació necessàries per a la interacció entre els participants i es fomentarà la dita comunicació.

b) En el seu disseny inicial inclourà tots els aspectes necessaris per al funcionament correcte pel procediment a distància. S'inclouran, almenys, els apartats següents:

- Horari d'atenció del tutor.

- Equipament informàtic mínim i coneixements previs exigibles als participants per a un adequat seguiment de l'activitat.

- Mitjans de comunicació amb el tutor.

- Orientacions per a l'estudi.

c) Haurà de comptar, almenys, amb una tutoria per cada grup de trenta a cinquanta participants.

d) Els recursos didàctics inclosos en estes activitats formatives s'orientaran a l'aprenentatge autònom dels participants, i s'adequaran a la formació a distància.

e) Les tasques proposades als participants tindran un enfocament pràctic. Es programaran des del començament de l'activitat, i s'establiran les dates d'entrega. Es distingirà entre els treballs d'obligatori compliment i aquells que tinguen caràcter complementari. El tutor de l'activitat qualificarà cada tasca.

2. La direcció general amb competència en matèria de formació permanent del professorat, elaborarà les instruccions corresponents per a l'adequació de les activitats de formació a distància a les tecnologies de la informació i la comunicació.

Mapa web