DECRET 106/2021, de 6 d'agost, del Consell, del Registre d'Habitatge de la Comunitat Valenciana i del procediment d'adjudicació d'habitatges. [2021/9202]
(DOGV núm. 9173 de 14.09.2021) Ref. Base de dades 008447/2021
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica Grup temàtic: Legislació Matèries: Arquitectura i habitatge Descriptors: Temàtics: arrendament immobiliari, prestació familiar, Dret de l'habitatge, política de l'habitatge , monografies
DECRET 106/2021, de 6 d'agost, del Consell, del Registre d'Habitatge de la Comunitat Valenciana i del procediment d'adjudicació d'habitages. [2021/9202]
Larticle 47 de la Constitució Espanyola reconeix el dret a gaudir dun habitatge digne i adequat. Larticle 16 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana estableix, daltra banda, lobligació de la Generalitat de garantir aquest dret, finalitat a la qual sorienta la legislació valenciana en matèria dhabitatge.
La Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la funció social de lhabitatge de la Comunitat Valenciana, reconeix el dret subjectiu a laccés a un habitatge digne i assequible i regula, entre altres instruments orientats a lefecte, els registres de demandants i oferta dhabitatge, atribuint la competència per a desenvolupar aquesta regulació a la conselleria competent en matèria dhabitatge. La finalitat fonamental daquests registres, contemplats en larticle 11 de la Llei 2/2017, és promoure un millor coneixement i conciliació de loferta i la demanda dhabitatge.
Aquest decret desenvolupa la Llei 2/2017 en matèria de registres, i sestructura en 55 articles ordenats en un capítol preliminar i cinc capítols, tres disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i tres disposicions finals.
El capítol preliminar regula lobjecte i disposicions generals del decret.
Lobjecte del decret és la creació del Registre dhabitatge de la Generalitat Valenciana, com a instrument idoni per al coneixement i planificació de les condicions de la demanda i loferta i per a promoure laccés als habitatges de protecció pública i a aquelles sotmeses al mateix règim de gestió i adjudicació per formar part del patrimoni públic dhabitatges de la Generalitat.
Així mateix, és objecte daquest decret la incorporació de lEstatut de les persones usuàries dels habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat i lactualització del procediment dadjudicació ordinari daquests habitatges.
El capítol preliminar també determina lorganització del registre, que es realitza diferenciant la tipologia de promoció, pública o privada, dels habitatges protegits i del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat, i la modalitat daccés.
El capítol I regula el Registre de demanda dhabitatge, lobjecte fonamental del qual és facilitar laccés a lhabitatge garantint el compliment de les condicions establides per a les diferents modalitats dhabitatge protegit. Amb aquesta finalitat sestableix lobligatorietat de la inscripció per a ser persona adjudicatària dhabitatge protegit, tant de promoció pública com privada.
La inscripció sestructura entorn de la unitat de convivència, conformada per una única persona o vàries, sense que haja dexistir entre elles relació de parentiu. En tot cas, la unitat de convivència haurà de complir els requisits per a laccés al registre: tindre necessitat dhabitatge, capacitat econòmica no superior a 4,5 de lIndicador Públic de Renda dEfectes Múltiples (IPREM), i destinar a lhabitatge a residència habitual i permanent.
Una de les principals novetats és la introducció de la declaració responsable en lexercici del dret a ser inscrit i a la corresponent participació en els procediments dadjudicació dels habitatges. En conjunt, la inscripció, el funcionament del registre i les relacions amb les persones demandants o usuàries dhabitatge es realitzaran exclusivament a través de mitjans electrònics.
La declaració responsable permetrà la simplificació administrativa tant de la mateixa sol·licitud dinscripció com dels procediments dadjudicació, així com del mateix funcionament i gestió del registre. A lefecte, no haurà dadjuntar-se la documentació acreditativa fins al requeriment de ladministració amb anterioritat a la proposta dadjudicació, a fi de verificar les manifestacions abocades en la declaració responsable i el compliment dels requisits per a ladjudicació de lhabitatge.
La formalització de la declaració responsable suposarà la incorporació al registre i ladquisició de la condició de demandant amb dret a la participació en els procediments dadjudicació. Aquesta participació es farà efectiva quan existisca oferta dhabitatges i sempre en funció dels requisits exigits en cada procés i la mateixa adequació daqueixos habitatges a les necessitats de la unitat de convivència.
Per al correcte funcionament i gestió del registre es desenvolupa el full registral de cada unitat de convivència en què es practicaran els assentaments que permeten una ordenació efectiva de les persones demandants, i que contindrà totes les dades de la inscripció i les seues modificacions i actualitzacions.
El capítol II regula el Registre doferta dhabitatge en el qual hauran dinscriures tant els habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat, com els habitatges protegits de promoció privada. A lefecte daconseguir ladequat coneixement i planificació de les condicions de loferta i la demanda, les entitats locals o la promoció pública assimilada podran, mitjançant conveni, inscriure els seus habitatges en aquest registre.
Lobligatorietat dinscripció dels habitatges de promoció privada respon a la voluntat de promoure la seua mobilització per a donar resposta a la demanda dhabitatge, així com a la necessitat de seguiment per part de ladministració del compliment dels requisits per a la venda o lloguer daquesta mena dhabitatges. La combinació del Registre doferta i de lInventari dhabitatges de protecció pública faran possible la consecució aquests objectius.
De la mateixa manera que en la secció de demanda, es regula en aquest capítol la inscripció de lhabitatge i els seus efectes, així com el full registral i els seus assentaments.
Tots els habitatges inscrits hauran de complir les exigències de qualitat i habitabilitat establides en la normativa daplicació.
El capítol III regula el règim de cessió i els procediments dadjudicació dels habitatges protegits de promoció pública i dels habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat. El procediment dadjudicació sestructura mitjançant un sistema bifàsic, duna banda, ladequació de les necessitats de la unitat de convivència i lhabitatge oferit i per un altre laplicació de criteris de baremació a cada unitat.
Els habitatges protegits de promoció privada es regeixen pels procediments dadjudicació establits en la seua normativa específica, sense perjudici de lobligatorietat establida en aquest decret respecte de la inscripció de la unitat de convivència demandant dhabitatge i de lhabitatge protegit de promoció privada.
Aquesta nova regulació no altera el règim aplicable a les promocions privades, més enllà del requisit de la inscripció, per la qual cosa els plans dhabitatge o els supòsits especials dadjudicació, com per exemple els habitatges destinats a persones amb discapacitat o diversitat funcional, es regiran per la seua normativa específica i sadjudicaran conforme als requisits especials o excepcionals que sestablisquen per a cada promoció.
Així mateix, la persona demandant i les persones integrants de la unitat de convivència han de complir efectivament amb els requisits específics establits, si fa el cas, per a laccés al programa dhabitatge protegit de què es tracte.
El capítol IV regula lEstatut de les persones usuàries dhabitatges del patrimoni públic dhabitatge, com una combinació de facultats i deures, que permeta un gaudi segur i adequat daquests habitatges.
El capítol V regula lInventari dhabitatges protegits, en el qual sinscriuran tots els habitatges de protecció pública, siguen de titularitat pública o privada.
Durant el procediment delaboració i tramitació daquest decret, shan realitzat els tràmits de consulta prèvia, informació pública i daudiència a les entitats que agrupen interessos relacionats amb lobjecte del decret i shan recollit els informes preceptius.
En compliment de larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en lelaboració de la present regulació sha actuat dacord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Així, la present disposició es gesta en virtut del principi de necessitat i eficàcia, ja que donades les innovacions normatives produïdes en els últims anys urgeix a posar en pràctica totes les mesures de simplificació i agilitació administrativa i responsabilitat professional i social que siga possible arbitrar i, entre elles, la que ací es promou, resultant la via reglamentària un instrument adequat per a la consecució dels objectius que la inspiren.
El decret, en emmarcar-se de manera harmonitzada en les disposicions legals abans citades i no introduir noves obligacions que puguen desvirtuar-ne el sentit, respon al principi de proporcionalitat.
Quant al principi de seguretat jurídica, aquesta disposició es concep dacord amb la normativa de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i clarificador que responga, a més, al principi deficiència, defugint càrregues administratives innecessàries o accessòries en congruència amb la seua finalitat simplificadora, afavorint la deguda implantació de processos de tramitació electrònica integrada, i racionalitzant amb això la gestió dels recursos públics.
Aquest decret està inclòs en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2021.
En conseqüència, dacord amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, a proposta del vicepresident segon i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 6 dagost de 2021,
DECRETE
CAPÍTOL PRELIMINAR
Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquest decret té per objecte regular:
1. El Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana, la seua organització i funcionament.
2. El procediment dadjudicació ordinari dels habitatges protegits de promoció pública i dels habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat.
3. LEstatut de les persones usuàries dels habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat.
Article 2. Naturalesa i adscripció del Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana
El Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana serà de titularitat pública i naturalesa administrativa, gratuït, i sadscriu a la conselleria competent en habitatge.
Article 3. Finalitat del Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana
El Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana té com a finalitat:
1. Garantir els principis digualtat, publicitat i concurrència en els processos dadjudicació dhabitatges protegits de promoció pública i del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat.
2. Garantir el coneixement per part de la ciutadania de loferta dhabitatge de protecció pública.
3. Racionalitzar els processos de connexió entre demanda i oferta dhabitatge per a atendre les necessitats daccés a un habitatge a la Comunitat Valenciana.
4. Fomentar el lloguer a preu assequible per a les persones demandants dhabitatge.
5. Proporcionar informació actualitzada que permeta adequar les polítiques dhabitatge a loferta real existent, així com desenvolupar les polítiques orientades a lampliació del patrimoni públic dhabitatge.
Article 4. El Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana
1. Lobjecte de la secció primera, Registre de demanda dhabitatge, serà la inscripció de les unitats de convivència demandants dhabitatge, servint com a instrument per al coneixement de la demanda i la gestió de ladjudicació dels habitatges protegits i del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat.
2. Lobjecte de la secció 2a, Registre doferta dhabitatge, serà la inscripció dels habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública o privada que soferisquen per a la seua venda, lloguer o qualsevol altre règim dús o accés.
3. Així mateix, constarà en aquest Registre lInventari dhabitatges de protecció pública, en el qual sinscriuran els habitatges qualificats de protecció pública.
Article 5. Organització del Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana
1. El Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana estarà compost per les seccions següents:
a) Secció 1a: Registre de demanda dhabitatge, en el qual sinscriuran les persones i unitats de convivència que sol·liciten un habitatge de protecció pública en modalitat de compra, lloguer, o qualsevol altre règim dús o daccés a la propietat.
b) Secció 2a: Registre doferta dhabitatge, en el qual sinscriurà loferta dhabitatges pendents dadjudicació del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública i de promoció privada, en modalitat de venda, lloguer, o qualsevol altre règim dús o accés a la propietat.
c) Secció 3a: Inventari dhabitatge de protecció pública, en el qual sinscriuran els habitatges qualificats de protecció pública.
2. Cada secció sestructurarà en les subseccions següents:
a) Subsecció 1a. Habitatge protegit de promoció pública i del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat.
b) Subsecció 2a. Habitatge protegit de promoció privada.
3. Cada subsecció sestructurarà en els epígrafs següents:
a) Epígraf 1. Lloguer.
b) Epígraf 2. Compra.
c) Epígraf 3. Altres modalitats dús o accés.
Article 6. Funcionament del Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana
1. El funcionament del Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana i la seua relació amb les persones usuàries es realitzarà a través de mitjans electrònics.
2. La conselleria competent facilitarà laccessibilitat i usabilitat daquest Registre, amb les mesures de suport necessàries per a laccés i assistència de les persones amb necessitats específiques.
Article 7. Transparència i protecció de les dades de caràcter personal
1. Les dades personals seran tractades de conformitat amb el que es disposa en la normativa sobre protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Laccés a dades de caràcter personal contingudes en el registre es regirà pel que es disposa en la normativa de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
2. La Sotssecretaria de la conselleria responsable de les activitats de tractament de les dades de caràcter personal contingudes en les citades activitats, garantirà:
a) Laplicació dels principis de protecció de dades regulades en la normativa sobre protecció de dades personals.
b) El compliment amb el deure dinformació de conformitat amb la normativa sobre protecció de dades personals amb totes aquelles persones interessades les dades de les quals siguen objecte de tractament de les activitats regulades en aquesta ordre.
c) Ladopció de mesures díndole tècnica i organitzativa que siguen necessàries i apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat al risc, assegurant, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en el règim jurídic de protecció de dades. Aquestes mesures es correspondran amb les establides per lEsquema Nacional de Seguretat.
3. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els seus drets daccés, rectificació i supressió de dades, així com de limitació o oposició del tractament, quan siga escaient, davant la conselleria competent en matèria dhabitatge.
4. Les comunicacions de dades que es realitzen a conseqüència de la col·laboració entre administracions públiques, així com laccés als registres per promotors dhabitatge, es realitzaran amb fonament en la legislació sobre funció social de lhabitatge de la Comunitat Valenciana. Qualsevol altre accés o comunicació haurà de fonamentar-se en els supòsits previstos en el règim jurídic daccés a la informació pública i protecció de dades.
Article 8. Coordinació amb els registres municipals dhabitatge
1. El Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana facilitarà la coordinació amb els registres dhabitatge municipals de conformitat amb els principis daccessibilitat i interoperabilitat de les dades, bon funcionament, veracitat i accés a la informació.
2. Els ajuntaments procuraran la inscripció de les persones demandants dhabitatge i dels habitatges de protecció pública promogudes al seu terme municipal, siguen de promoció pública o privada, en el Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana.
3. Podran subscriures convenis de col·laboració amb els ajuntaments per a ladjudicació dels seus habitatges de protecció pública a través del Registre dhabitatge de la Comunitat Valenciana en làmbit del seu terme municipal.
CAPÍTOL I
Registre de demanda dhabitatge
Article 9. Obligatorietat de la inscripció en el Registre de demanda dhabitatge
1. La inscripció en el Registre de demanda dhabitatge serà obligatòria per a accedir a un habitatge protegit o del patrimoni públic de la Generalitat, en qualsevol modalitat i règim dús o accés.
2. Només les persones físiques podran inscriures en el Registre de demanda dhabitatge.
3. La inscripció es formalitzarà mitjançant declaració responsable.
4. La inscripció podrà formalitzar-se en el moment en què es complisquen els requisits exigits; no obstant això, per a la participació efectiva en un procediment dadjudicació la sol·licitud haurà dhaver-se formulat amb anterioritat a linici del procediment.
Secció primera
De la unitat de convivència
Article 10. Unitat de convivència
1. Es considerarà unitat de convivència a la persona o grup de persones físiques que convisquen de manera habitual i permanent en el mateix habitatge, amb independència que tinguen o no relació de parentiu.
2. Cada persona només podrà formar part duna unitat de convivència, amb excepció de les persones menors dedat a càrrec que convisquen amb tots dos progenitors en règim de custòdia compartida.
Article 11. Requisits dinscripció
Les unitats de convivència compliran els requisits següents per a inscriures en el Registre de demanda dhabitatge:
1. Tindre necessitat dhabitatge.
2. Tindre una capacitat econòmica que no supere 4,5 vegades lIndicador Públic de Renda dEfectes Múltiples mensual (IPREM), referit a 12 pagues, amb els ajustos i excepcions previstes en larticle 14 daquest decret.
3. Destinar lhabitatge a residència habitual i permanent de la unitat de convivència adjudicatària, així com complir les obligacions de la persona usuària dhabitatge protegit.
Article 12. Persona representant de la unitat de convivència
La persona sol·licitant de la inscripció serà qui represente a la unitat de convivència i haurà de complir en el moment de presentar la sol·licitud els requisits següents:
1. Ser major dedat o tindre la condició demancipada i no haver sigut incapacitada judicialment per a obligar-se contractualment.
2. Tindre veïnatge administratiu amb almenys un any de residència acreditada o autorització de residència temporal per raons darrelament a la Comunitat Valenciana, conforme a la normativa sobre drets i llibertats de les persones estrangeres a Espanya.
Article 13. Necessitat dhabitatge
Sentendrà que existeix necessitat dhabitatge quan cap de les persones integrants de la unitat de convivència siga titular dun dret, personal o real, en ple domini o usdefruit, o altres drets dús, possessió o gaudi dun habitatge o quan concórrega alguna de les situacions següents:
1. Que la persona titular dels drets assenyalats anteriorment es trobe privada de lús i gaudi de lhabitatge per haver sigut assignada judicialment com a habitatge habitual del seu cònjuge després dun procés de separació, divorci o nul·litat matrimonial o dextinció dunitats de fet.
2. Que una de les persones que integren la unitat de convivència acredite una situació de discapacitat, diversitat funcional o dependència per a la qual lhabitatge habitual no és accessible i no pot ser adaptada.
3. Que la persona titular de lhabitatge siga dona víctima de violència de gènere i necessite canviar de domicili per aquesta circumstància.
4. Que la persona titular de lhabitatge siga víctima de tràfic déssers humans o dun delicte dodi i necessite canviar de domicili per aquesta circumstància.
5. Que lhabitatge resulte inadequada per raó de superfície respecte a la unitat de convivència atesa la normativa vigent.
6. Que lhabitatge no complisca amb les exigències de funcionalitat, qualitat, habitabilitat, seguretat i accessibilitat en els termes previstos per la normativa aplicable i les deficiències no siguen corregibles.
7. Que la unitat de convivència siga titular del dret de reallotjament per actuacions urbanístiques diniciativa pública.
8. Que la unitat de convivència siga titular dun dret darrendament sobre lhabitatge i la renda arrendatícia supose més del 25 % de la seua capacitat econòmica.
9. Que la unitat de convivència es trobe en circumstàncies de vulnerabilitat o risc dexclusió que impedisquen lús de lhabitatge, acreditades per acte administratiu que així ho declare o sentència judicial.
Article 14. Límit dingressos de la unitat de convivència
1. Les unitats de convivència podran inscriures en el Registre de demanda quan el còmput dels seus ingressos no excedisca de 4,5 vegades lIPREM, referit a 12 pagues.
2. Els ingressos de la unitat de convivència es calcularan a partir de la quantia de les bases imposable general i de lestalvi regulades en la legislació tributària, corresponent a les dades fiscals més recents disponibles en el moment de la sol·licitud.
3. La quantia resultant es convertirà en nombre de vegades lIPREM, referit a 12 pagues, en vigor durant el període al qual es referisquen els ingressos avaluats.
4. El límit màxim dingressos sincrementarà, de forma acumulada, atesa la situació específica de cada unitat de convivència, de la manera següent:
a) En 0,5 vegades lIPREM per cada persona integrant de la unitat de convivència que tinga declarada discapacitat o diversitat funcional igual o superior al 33 per cent, situació de dependència o malaltia que lincapacite acreditadament de manera permanent, en grau dabsoluta o gran invalidesa, per a realitzar una activitat laboral.
b) En 0,2 vegades lIPREM per cada persona menor dedat de primer grau a càrrec en la unitat de convivència.
c) En 0,1 vegades lIPREM per cada persona major dedat integrant de la unitat de convivència.
d) En 0,1 vegades lIPREM per cada persona major de 65 anys integrant de la unitat de convivència.
5. En el cas que la unitat de convivència sol·licite participar en un procediment dadjudicació respecte de promocions regulades per un règim excepcional o especial no serà aplicable el límit de lIPREM assenyalat en lapartat primer.
Secció segona
De la inscripció i els seus efectes
Article 15. De la inscripció en el Registre de demanda dhabitatge
1. La persona representant de la unitat de convivència formalitzarà la inscripció mitjançant declaració responsable, a través de mitjans electrònics, segons els models que estaran disponibles en la seu electrònica de la conselleria competent en matèria dhabitatge.
2. Totes les persones integrants de la unitat de convivència majors dedat o emancipades hauran de prestar el seu consentiment a la inscripció.
3. Les persones físiques interessades en el procediment dinscripció i de modificació de dades en el registre seran informades en els termes establits en larticle 7.2.
Article 16. Contingut de la declaració responsable dinscripció
La declaració responsable dinscripció en el Registre de demanda dhabitatge contindrà:
1. Les dades identificatives de la persona declarant i de la resta de persones que integren la unitat de convivència i, si fa el cas, el grau de parentiu existent entre elles.
2. El domicili de la persona declarant, número de telèfon de contacte i adreça de correu electrònic a lefecte de notificacions.
3. La situació laboral de les persones que componen la unitat de convivència.
4. El municipi on la persona representant de la unitat de convivència té veïnatge administratiu o arrelament.
5. La designació de fins a tres municipis en els quals es demanda habitatge.
6. Els ingressos anuals de la unitat de convivència.
7. Règim daccés en el qual sol·licita lhabitatge que podrà ser el de compra, lloguer o qualsevol altre règim dús o accés.
8. Necessitats dhabitatge adaptat a persones amb discapacitat o diversitat funcional.
9. Nombre de dormitoris mínim de lhabitatge que demanda.
10. La concurrència dalguna situació despecial vulnerabilitat que afecte la unitat de convivència.
11. La manifestació en la qual es faça constar la necessitat dhabitatge.
12. El compromís de destinar lhabitatge sol·licitat a residència habitual i permanent de la unitat de convivència.
13. En cas que la unitat de convivència resulte adjudicatària dun habitatge en règim de lloguer, el compromís de la signatura del contracte i de lestatut de la persona usuària.
14. La manifestació de la veracitat de les dades indicades en la mateixa declaració, així com del compliment dels requisits establits per a la inscripció.
15. Qualssevol altres dades establides pels plans dhabitatge o la normativa específica daplicació.
16. El consentiment exprés a la consulta de dades, si fa el cas.
17. El compromís de la persona declarant dinformar la resta de la unitat de convivència i a aquelles altres persones de les quals saporten dades per a la inscripció en el registre del tractament de les seues dades, i dels drets que, en matèria de protecció de dades, lassisteixen.
18. La signatura de la persona declarant i de la resta de la unitat de convivència, majors de 16 anys.
Article 17. Documentació acreditativa del contingut de la declaració responsable
El representant de la unitat de convivència presentarà, a requeriment de ladministració amb anterioritat a la proposta dadjudicació, la documentació següent:
1. Per a lacreditació de les dades identificatives:
a) El document acreditatiu de la identitat de la persona representant i dels altres integrants de la unitat de convivència majors de 16 anys.
b) El llibre de família o document oficial substitutiu.
c) El certificat dempadronament o darrelament amb data dalta de totes les persones integrants de la unitat de convivència.
2. Per a lacreditació dels requisits econòmics de totes les persones integrants de la unitat de convivència majors de 16 anys:
a) Lúltima declaració de limpost sobre la renda de les persones físiques de totes les persones integrants de la unitat de convivència o, en el cas de no estar obligat a presentar-la, certificació de no haver-la presentat, corresponent al període impositiu immediatament anterior, amb termini de presentació vençut.
b) Informe de vida laboral.
c) En cas de persones treballadores per compte daltri: certificat dingressos del centre de treball dels últims 12 mesos o nòmines dels últims 12 mesos anteriors a la data de presentació de la sol·licitud o certificat de bases de cotització, expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social.
d) En cas de persones treballadores per compte propi: pagaments fraccionats de lIRPF, en els models normalitzats corresponents.
e) En cas de desocupació: certificat expedit pel Servei Públic dOcupació Estatal, amb indicació dels ingressos percebuts durant els 12 últims mesos anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.
f) En cas de percebre una prestació econòmica de lacció protectora de la seguretat social: certificació emesa per lorganisme competent, amb indicació de la quantia concedida durant els 12 últims mesos anteriors a la data de presentació de la sol·licitud o certificat negatiu, si fa el cas.
3. Per a lacreditació de la necessitat dhabitatge:
a) Títol de propietat o dret dús o gaudi dun habitatge i sentència judicial dassignació com a habitatge habitual al cònjuge després del procés de separació, divorci o nul·litat matrimonial o dextinció dunitats de fet.
b) En cas dhabitar un habitatge llogat, el contracte darrendament i lúltim rebut pagat de la renda.
c) Certificat de béns immobles del Cadastre de totes les persones integrants de la unitat de convivència.
d) Certificat del Registre de la Propietat sobre les dades referents a béns immobles de totes les persones integrants de la unitat de convivència.
4. Per a lacreditació de les situacions despecial vulnerabilitat:
a) Família monoparental o monomarental: títol expedit segons la normativa.
b) Família nombrosa: títol de família nombrosa.
c) Dones víctimes de violència de gènere: documentació judicial o administrativa que així ho acredite.
d) Víctimes de tràfic déssers humans o dun delicte dodi: resolució judicial que així ho acredite.
e) Víctima del terrorisme: documentació administrativa que acredite aquesta circumstància.
f) Diversitat funcional o discapacitat superior al 33 %: resolució del grau de discapacitat, on conste el grau i la data de caducitat, o resolució de lINSS dincapacitat permanent absoluta o de gran invalidesa.
g) Dependència: resolució de situació de dependència emesa per lòrgan competent.
h) Persona asilada o refugiada: resolució de concessió del dret dasil o de la protecció subsidiària.
i) Persones menors de 25 anys que hagen estat sota la guarda o tutela de la Generalitat: resolució de cessament de mesures emesa per lòrgan competent.
j) Persones sota la guarda o tutela de les administracions públiques en acolliment familiar: resolució emesa per lòrgan competent.
k) Persones afectades per processos de desnonament o llançament: documentació bancària o judicial que així ho acredite.
l) Persones trans: documentació administrativa que així ho acredite.
5. En tot cas, en aquells casos en els quals els documents acreditatius a aportar es troben o hagen sigut elaborats per una administració pública, ladministració actuant podrà consultar o recaptar, directament, aquests documents en les condicions establides en larticle 21.
Article 18. Comprovació del contingut de la declaració responsable
1. En exercici de les facultats de comprovació, control i inspecció ladministració podrà sol·licitar, en qualsevol moment, la documentació acreditativa de les dades consignades en la declaració responsable.
2. En tot cas, en virtut de la potestat de verificació regulada en la legislació sobre protecció de dades, ladministració podrà realitzar, dofici i amb anterioritat a la proposta dadjudicació de cada habitatge, les comprovacions necessàries per a comprovar lexactitud de les dades manifestades en la declaració responsable.
3. Quan en exercici de les facultats de comprovació, control i inspecció ladministració detectara dades no actualitzades, errònies o falses, les modificarà dofici i les comunicarà a la unitat de convivència interessada.
Article 19. Efectes de la declaració responsable de la inscripció
1. La presentació de la declaració responsable dinscripció en el Registre de demanda dhabitatge suposarà ladquisició per part de la unitat de convivència de la condició de demandant i la seua incorporació a la secció de demanda corresponent. La participació efectiva en procediments dadjudicació dhabitatges inscrits en el Registre doferta dhabitatge es realitzarà en els termes daquest decret.
2. La declaració responsable farà efecte des del dia de la seua presentació sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció.
3. La inscripció en el Registre de demanda dhabitatge no atribueix a la unitat de convivència drets oposables enfront de tercers, manca defectes substantius civils o mercantils, i no prejutja en cap cas la resolució del procediment administratiu.
4. La inexactitud, falsedat o omissió de les dades de caràcter essencial, la seua falta dacreditació o lincompliment del deure de comunicar les modificacions, quan daixò resulte lincompliment dels requisits exigits per a la inscripció, donarà lloc a la impossibilitat de lexercici del dret i a la baixa de la unitat de convivència del Registre de demanda dhabitatge.
5. La resolució que determine la impossibilitat de lexercici del dret a la inscripció podrà ser objecte de recurs conforme a la legislació de procediment administratiu comú.
Article 20. Modificació i actualització de dades
1. La unitat de convivència comunicarà mitjançant declaració responsable en el termini dun mes, qualsevol modificació de les dades consignades i mantindrà actualitzada la informació que figura en el Registre dhabitatge de la Generalitat.
2. La incorporació de noves persones en la unitat de convivència precisarà el consentiment de totes les persones integrants majors dedat o emancipades.
3. Leixida de persones de la unitat de convivència requerirà únicament el consentiment exprés de les persones sortints.
4. En cas de defunció o eixida de la persona representant de la unitat de convivència, haurà de designar-se una nova persona representant.
Article 21. Dret a no aportar documents que ja es troben en poder de lAdministració
1. La presentació de la declaració responsable dinscripció faculta a ladministració per a obtindre les dades i documents daltres administracions que tinguen per objecte acreditar el compliment dels requisits exigits, llevat que linteressat shi opose i aporte la documentació acreditativa. No obstant això, en aquells casos en els quals una norma exigisca el consentiment o autorització per part de la persona interessada, ladministració haurà de recaptar-lo de manera expressa.
Per al compliment del que es disposa en el paràgraf precedent, ladministració habilitarà en els formularis de recollida de dades els mecanismes que permeten loposició de linteressat o, en els casos legalment exigibles, lautorització o consentiment exprés.
2. Correspondrà a la persona sol·licitant, informar els membres de la unitat de convivència de la facultat de lAdministració per a verificar les seues dades i del seu dret a oposar-shi, i en aquest cas haurà daportar la documentació acreditativa. Així mateix, en aquells casos en els quals siga exigible, la persona sol·licitant recaptarà lautorització o consentiment dels membres de la unitat de convivència per a la consulta de les seues dades per part de ladministració.
3. En tot cas, les consultes o cessions de dades que es produïsquen es realitzaran amb lúnica finalitat de satisfer la demanda dhabitatge manifestat.
Article 22. Vigència i renovació de la inscripció
1. La inscripció en el Registre de demandants tindrà un termini de vigència de dos anys a comptar des de la data dalta inscripció.
2. La unitat de convivència podrà sol·licitar la renovació de la inscripció dins del termini de vigència. La no renovació en el termini assenyalat suposarà la baixa dofici del Registre.
3. La sol·licitud de renovació es presentarà per mitjans electrònics, mitjançant declaració responsable que acredite que es mantenen les circumstàncies que van donar lloc a la inscripció.
4. Cada renovació tindrà una durada de dos anys.
Article 23. Baixa de la inscripció en el Registre de demanda dhabitatge
1. La baixa es realitzarà a instàncies de part o dofici que, en tot cas, es comunicarà a la persona interessada.
2. Seran causes de baixa en el Registre:
a) La sol·licitud de baixa presentada per la persona representant de la unitat de convivència, signada pel conjunt de les persones majors dedat i persones menors emancipades que formen part daquesta.
b) La finalització de la vigència de la inscripció sense que shaja renovat.
c) Lincompliment sobrevingut de les condicions establides per a poder ser inscrita com a unitat de convivència en el Registre.
d) La renúncia expressa o tàcita a ladjudicació dun habitatge llevat que concórreguen les causes justificades.
e) Lincompliment de les obligacions de comunicació i actualització de dades de caràcter essencial establides en aquest decret.
f) La constatació de la inexactitud, falsedat o omissió de les dades de caràcter essencial consignades en la sol·licitud o en la documentació aportada.
g) Ladjudicació efectiva dun habitatge a la unitat de convivència.
Article 24. Full registral i assentaments
1. La inscripció de la unitat de convivència en el Registre de demanda dhabitatge implicarà lobertura dun full registral.
2. Seran inscriptibles en el full registral amb els seus corresponents assentaments:
a) Lalta, amb indicació de la data dinscripció.
b) Les dades de la unitat de convivència incloses en la declaració responsable dinscripció.
c) Les modificacions i variacions de les dades de la unitat de convivència.
d) La resolució dadjudicació dun habitatge amb especificació del règim daccés o ús i la documentació que lacompanye.
e) Les dades que consten en altres registres públics, com el padró municipal dhabitants, el cens dedificis, el cadastre o el registre de la propietat, així com les que figuren en els arxius daltres administracions públiques.
f) La resolució ferma adoptada en un expedient sancionador.
g) La cancel·lació dassentaments.
h) Qualssevol altres que es consideren adequats a la finalitat del registre.
3. Els assentaments es practicaran a continuació lun de laltre i la seua numeració serà correlativa.
4. Les cancel·lacions dassentaments es realitzaran de la mateixa manera que corresponga a cada classe dassentament, estenent nota marginal de referència en lassentament cancel·lat.
5. La baixa de la inscripció en el registre comportarà el tancament del full registral.
CAPÍTOL II
Registre doferta dhabitatge
Article 25. Obligatorietat de la inscripció en el Registre doferta
Hauran dinscriures en el Registre doferta dhabitatge, per a procedir a la seua cessió o adjudicació en qualsevol de les modalitats previstes, els habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública o privada, concedida la qualificació definitiva i qualsevol que en siga el règim de cessió, tant en primera com en posteriors adjudicacions.
Secció primera
Dels habitatges en oferta
Article 26. La inscripció en el Registre doferta
1. La inscripció dels habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública en el Registre doferta dhabitatge es realitzarà dofici.
2. La inscripció dhabitatges protegits de promoció privada es formalitzarà a través duna comunicació amb el contingut previst en aquest decret, una vegada inscrita lhabitatge en lInventari dHabitatge de Protecció Pública, sempre que lhabitatge haja obtingut la cèdula de qualificació definitiva i complisca les condicions dhabitabilitat, qualitat i adequació funcional establides en la normativa daplicació.
Article 27. Règim dús i accés als habitatges inscrits
1. Els habitatges protegits i del patrimoni públic dhabitatge sadjudicaran a les unitats de convivència inscrites en el Registre de demanda dhabitatge que complisquen els requisits per a laccés a lhabitatge, dacord amb el procediment dadjudicació corresponent.
2. En el cas de les cooperatives dhabitatge, així com les promocions destinades a col·lectius específics, tindran preferència en ladjudicació les persones sòcies cooperativistes i les pertanyents a aquests col·lectius respectivament.
Secció segona
De la inscripció i els seus efectes
Article 28. De la inscripció
1. La persona física o jurídica propietària o promotora dun habitatge de promoció privada comunicarà la seua voluntat dinscriure lhabitatge en el Registre doferta a través de mitjans electrònics i segons els models que estaran a la seua disposició en la seu electrònica de la Generalitat.
2. La inscripció dels habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública o privada inclourà les dades identificatives de lhabitatge contingudes en linventari.
3. Les persones físiques interessades en la inscripció i modificació de dades en el registre seran informades en els termes establits en larticle 7.2.
Article 29. Contingut de la comunicació dinscripció
La comunicació dinscripció en la subsecció dhabitatges protegits de promoció privada del Registre doferta dhabitatge contindrà:
1. La identitat de la persona o entitat propietària o promotora i, si fa el cas, identificació fiscal.
2. Les dades de contacte de la persona o entitat propietària.
3. La modalitat de promoció i el règim dús i accés a la propietat de lhabitatge.
4. Preu màxim de venda o renda.
5. El compromís de respectar lestatut de la persona propietària dhabitatge registrat.
6. Declaració responsable de veracitat de les dades contingudes en la sol·licitud.
7. Manifestació de la voluntat de transmetre i cedir lhabitatge mitjançant la seua inscripció en el Registre doferta dhabitatge.
Article 30. Efectes de la inscripció
1. La inscripció en el Registre doferta dhabitatge comportarà la incorporació de lhabitatge a la secció dhabitatges de promoció pública o privada, i permetrà la seua participació en els procediments dadjudicació a unitats de convivència inscrites en el Registre de demanda dhabitatge.
2. La inscripció dels habitatges de promoció privada farà efecte des de la data de la comunicació prevista en aquest decret.
3. La inscripció no atribuirà a la persona propietària o promotora drets oposables enfront de tercers diferents dels inherents a la inscripció. Mancarà defectes substantius civils o mercantils.
Article 31. Actualització de les dades
1. Les persones físiques o jurídiques propietàries o promotores que sol·liciten la inscripció comunicaran les variacions sobrevingudes de les dades consignades en la sol·licitud dinscripció per a la seua corresponent actualització, en el termini màxim dun mes des que es produïsca la variació.
2. Els canvis de titularitat dhabitatges inscrits hauran de comunicar-se en el termini màxim dun mes.
3. La no comunicació de la variació de dades que consten en la inscripció serà motiu de baixa en el Registre doferta, sense perjudici de les sancions que puguen correspondre derivades de laplicació de la legislació vigent.
4. Quan en exercici de les facultats de comprovació, control i inspecció ladministració detectara dades no actualitzades, errònies o falses, les modificarà dofici i les comunicarà a la persona interessada.
Article 32. Vigència de la inscripció
La inscripció en el Registre doferta dhabitatge tindrà un termini de vigència indefinit a comptar des de la data de la inscripció i fins que es produïsca la baixa efectiva.
Article 33. Baixa de la inscripció
La baixa dels habitatges inscrits en el Registre doferta es realitzarà dofici per ladministració.
Article 34. Full registral i assentaments
1. La inscripció en el Registre doferta dhabitatge implicarà lobertura del full registral corresponent per cada habitatge.
2. Seran inscriptibles en el full registral amb els seus corresponents assentaments:
a) Les dades identificatives de lhabitatge i el seu titular.
b) Les modificacions i variacions de les dades de lhabitatge i de la seua titularitat, si fa el cas.
c) La resolució o comunicació de la cessió de lhabitatge en règim de compra o lloguer i la documentació que lacompanye.
d) La qualificació de lhabitatge.
e) El visat de contractes.
f) Preus màxims de venda i renda.
g) La cancel·lació dassentaments.
h) La baixa de lhabitatge en el registre.
i) Qualssevol altres que es consideren adequats a la finalitat del registre.
3. Els assentaments es practicaran a continuació lun de laltre i la seua numeració serà correlativa.
CAPÍTOL III
Règim de cessió i adjudicació dhabitatges protegits de promoció pública i els habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat
Article 35. Modalitats dadjudicació dhabitatges
1. Ladjudicació dels habitatges protegits de promoció pública i els habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat es realitzarà mitjançant les modalitats següents:
a) Ordinària, que atén necessitats generals dhabitatge, i el procediment dadjudicació del qual es regirà per les normes daquest decret. Saplicarà aquesta modalitat dadjudicació quan es tracte de promocions dhabitatges de nova construcció, adquirides o producte duna rehabilitació dedificis, així com quan es dega a segones o successives adjudicacions per rehabilitació o recuperació dhabitatges de promoció pública, de manera concreta i individualitzada, atesos els programes ordinaris.
b) Excepcional, la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge podrà determinar laplicació dun règim excepcional o especial dadjudicació, en atenció a circumstàncies extraordinàries o a especials necessitats de col·lectius determinats, mitjançant resolució motivada. El procediment dadjudicació seguirà els criteris establits per a cada promoció, i serà determinat mitjançant resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge.
2. Les persones promotores públiques, quan hi concórreguen aquestes circumstàncies extraordinàries, podran sol·licitar a la conselleria competent en matèria dhabitatge laplicació daquesta modalitat excepcional i proposar els criteris dadjudicació que consideren adequats.
Article 36. Règim de cessió
1. El règim de cessió dels habitatges protegits de promoció pública i els habitatges del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat podrà dur-se a terme mitjançant els contractes de compravenda i arrendament, sense perjudici de cessions dús gratuïtes o altres formes dexplotació establides per raons socials en els plans dhabitatge i sòl, o mesures singulars de finançament aplicables.
2. El règim de cessió preferent serà el de contracte darrendament.
Article 37. Requisits per a ladjudicació
Podran ser adjudicatàries dun habitatge protegit de promoció pública i del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat en règim darrendament les unitats de convivència inscrites en el Registre de demanda dhabitatge, la capacitat econòmica de les quals no excedisca de 2,5 vegades lIPREM, referit a 12 pagues.
Article 38. Subjectes exclosos
1. La direcció general competent en matèria dhabitatge exclourà del procediment dadjudicació, mitjançant resolució motivada i prèvia audiència de la part interessada, a les unitats de convivència en les situacions següents:
a) Quan alguna de les persones integrants de la unitat de convivència haguera transmés per qualsevol títol un habitatge de promoció pública o haguera sol·licitat la resolució del contracte amb la Generalitat sense justa causa.
b) Quan alguna de les persones integrants de la unitat de convivència haguera sigut objecte dexpropiació per incompliment de la funció social o resolt el seu contracte per qualsevol procediment legal establit a lefecte.
c) Quan alguna de les persones integrants de la unitat de convivència haguera realitzat en anteriors habitatges activitats perilloses, incòmodes o insalubres, o actes que alteren greument la convivència veïnal.
2. La direcció general competent en matèria dhabitatge podrà excloure del procediment dadjudicació, mitjançant resolució motivada i prèvia audiència de la part interessada, a les unitats de convivència que siguen titulars de béns immobles diferents dhabitatge o de béns mobles, el valor de les quals no els faça creditors dun habitatge de promoció pública.
Article 39. Procediment dadjudicació
1. Els habitatges protegits de promoció pública i del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat sadjudicaran conforme al que es disposa en aquest capítol i, si escau, als procediments dadjudicació establits en la normativa aplicable per a cada tipus de promoció.
2. Els habitatges en oferta sadjudicaran a les unitats de convivència inscrites en el Registre de demanda dhabitatge que complisquen els requisits per a ser adjudicatàries, conforme als criteris de baremació desenvolupats en el present capítol o establits per a cada tipus de promoció.
3. Quan els plans dhabitatge o la normativa aplicable establisquen altres criteris per a promocions concretes ladjudicació es realitzarà a les unitats de convivència que complisquen tals requisits.
4. Els procediments dadjudicació siniciaran el dia en què els habitatges sinscriguen en el Registre doferta.
Article 40. Aplicació dels criteris de baremació
1. Iniciat el procediment dadjudicació, es baremaran les unitats de convivència. Només seran baremades les unitats de convivència inscrites a la data diniciació del procediment, les necessitats de les quals sadeqüen a les característiques dels habitatges inscrits en el registre doferta, inclosa la seua ubicació en un dels municipis sol·licitats.
2. La unitat de convivència serà baremada dofici per ladministració conforme al procediment dadjudicació corresponent. Lordre de prioritat en ladjudicació es determinarà mitjançant la major puntuació obtinguda en aplicar els criteris de baremació determinats en aquest capítol.
3. Els empats en la puntuació es dirimiran a favor de la sol·licitud que tinga major nombre dintegrants en situació despecial vulnerabilitat; si contínua lempat, els menors ingressos i, si persisteix, es prendrà en consideració lantiguitat de la inscripció. Si tot lanterior coincideix, es dirimirà per sorteig.
Article 41. Adequació dels habitatges
1. Sentendrà que hi ha adequació entre les necessitats de la unitat de convivència i lhabitatge registrat sempre que:
a) La superfície útil de lhabitatge tinga, almenys, deu metres quadrats per integrant de la unitat de convivència.
b) Lhabitatge complisca amb els requisits dhabitabilitat i accessibilitat que el facen apte per al seu ús en funció del grau de dependència i diversitat funcional o discapacitat, per no patir deficiències o barreres arquitectòniques no corregibles.
c) La unitat de convivència complisca les limitacions dedat establides en la legislació vigent segons el programa al qual estiguen acollides els habitatges. No obstant això, en cas de no existir unitats de convivència que complisquen aquest requisit, els habitatges disponibles podran ser oferits a uns altres que no ho complisquen, prèvia declaració dexcepcionalitat de lòrgan competent.
d) La unitat de convivència complirà, si escau, amb els criteris determinats pels plans dhabitatge al qual saculla la promoció dhabitatges.
2. No es considerarà adequat lhabitatge quan la renda arrendatícia supere el 25 % de la capacitat econòmica de la unitat de convivència. En el cas que la renda arrendatícia puga ser bonificada en aplicació dalgun pla dajuda al lloguer, el percentatge del 25 % es calcularà sobre la renda que resulte de laplicació de la citada bonificació.
Article 42. Criteris de baremació
Són criteris per a la baremació de les unitats de convivència demandants dhabitatge en lloguer:
1. La capacitat econòmica de la unitat de convivència.
2. El nombre dintegrants de la unitat de convivència en relació amb el nombre dhabitacions de lhabitatge.
3. La localització de lhabitatge.
4. Les situacions despecial vulnerabilitat que afecten la unitat de convivència.
Article 43. Capacitat econòmica de la unitat de convivència
Satorgaran les puntuacions següents en funció de la capacitat econòmica de la unitat de convivència:
1. 20 punts a les unitats de convivència la capacitat econòmica de la qual estiga compresa entre 0 i 1 IPREM.
2. 16 punts a les unitats de convivència la capacitat econòmica de la qual estiga compresa entre 1,01 i 2 IPREM.
3. 10 punts a les unitats de convivència la capacitat econòmica de la qual estiga compresa entre 2,01 i 2,5 IPREM.
Article 44. Nombre dintegrants de la unitat de convivència
Satorgaran les puntuacions següents en funció del nombre dintegrants de la unitat de convivència en relació amb el nombre de dormitoris dels habitatges registrats:
1. Habitatges de 3 o 4 dormitoris: 8 punts a les unitats de convivència formades per 6 o més integrants; 7 punts a les formades per 5 integrants; 6 punts a les formades per 4 integrants; i 5 punts a les formades per 3 integrants.
2. Habitatges de 2 dormitoris: 4 punts a les unitats de convivència formades per 3 integrants; 2 punts a les formades per 2 integrants; i 1 punt a les unipersonals.
3. Habitatges d1 dormitori: 2 punts a les unitats de convivència formades per 2 integrants, i 1 punt a les unitats de convivència unipersonals.
Article 45. Localització de lhabitatge
Satorgaran 5 punts a les unitats de convivència que hagen sol·licitat habitatge en una o diverses de les localitzacions següents:
a) En el municipi descolarització de les persones menors dedat a càrrec.
b) En el municipi on alguna de les persones integrants realitze una activitat laboral o professional.
c) En un municipi declarat en risc de despoblament.
Article 46. Situacions despecial vulnerabilitat
1. Satorgaran 10 punts a les unitats de convivència en les quals concórreguen algunes de les situacions següents despecial vulnerabilitat:
a) Ser una família monoparental o monomarental, reconeguda de conformitat amb la legislació aplicable.
b) Ser una família nombrosa, reconeguda de conformitat amb la legislació aplicable.
c) Integrar una o més dones víctimes de violència de gènere.
d) Integrar una o més persones víctimes de tràfic déssers humans o dun delicte dodi.
e) Integrar una o més persones víctimes del terrorisme.
f) Integrar una o més persones amb diversitat funcional o discapacitat de qualsevol integrant de la unitat de convivència, quan aquesta siga igual o superior al 33 %.
g) Integrar una o més persones en situació de dependència reconeguda.
h) Integrar una o més persones menors de 25 anys.
2. Satorgaran 5 punts a les unitats de convivència en les quals concórrega una de les situacions següents despecial vulnerabilitat:
a) Integrar una o més persones que tinga la condició de persona asilada o refugiada.
b) Integrar una o més persones menors dedat a càrrec.
c) Integrar persones menors de 25 anys que hagen estat sota la guarda o tutela de les administracions públiques.
d) Integrar una o més persones sota la guarda o tutela de les administracions públiques en acolliment familiar.
e) Integrar una o més persones afectades per processos de desnonament o llançament del seu habitatge habitual, derivat dexecució hipotecària o de demanda de desnonament per impagament de la renda del lloguer.
f) Integrar una o més persones trans.
3. A les unitats de convivència en què els seus integrants formen part de més duna situació despecial vulnerabilitat, sels atorgaran 5 o 10 punts per cadascuna, amb un màxim de 30 punts.
Article 47. Proposta dadjudicació
1. Realitzada la baremació, lòrgan competent requerirà a la unitat de convivència amb major puntuació, la documentació acreditativa del contingut de la declaració responsable dinscripció que no es trobe en poder de ladministració, i examinarà la conformitat del seu contingut amb la documentació acreditativa.
2. La documentació acreditativa sentregarà en el termini de deu dies comptats a partir de lendemà de la notificació del requeriment. La falta dacreditació en termini determinarà que es declare desistida del procediment a la unitat de convivència i lextinció dels efectes de la declaració responsable.
3. Comprovada la documentació selevarà proposta dadjudicació a lòrgan competent. No obstant això, si després de la comprovació varia la puntuació atorgada a la unitat de convivència proposada com a adjudicatària, i daquesta variació resulta que una altra unitat de convivència que haja participat en el procediment dadjudicació obté major puntuació, es realitzarà una nova proposta dadjudicació respecte daquesta unitat de convivència, sense necessitat de realitzar un nou procediment dadjudicació.
4. La proposta dadjudicació no crea cap dret enfront de lAdministració en favor de la unitat de convivència proposada. No obstant això, quan lòrgan competent no adjudique el contracte dacord amb la proposta formulada, haurà de motivar la decisió.
Article 48. Adjudicació
1. La direcció general competent en habitatge dictarà resolució dadjudicació sobre la base de la proposta regulada en larticle anterior, notificarà ladjudicació dels habitatges i remetrà a la persona adjudicatària el document dadjudicació, amb les condicions bàsiques del contracte.
2. La persona adjudicatària disposarà dun termini de 15 dies des de la notificació per a pagar la fiança o, si fa el cas, laportació inicial, i efectuar la domiciliació bancària dels rebuts. En cas de no efectuar aquest pagament sentendrà que la persona adjudicatària renuncia a lhabitatge.
3. Una vegada acreditat el pagament de la fiança o aportació inicial, es procedirà a la signatura dels contractes i lliurament de claus, en un termini màxim dun mes.
4. Lòrgan competent proporcionarà a les persones adjudicatàries la còpia del contracte i la documentació precisa per a la contractació dels serveis de subministraments de lhabitatge, així com les dades del nou titular a la Presidència de la comunitat a la qual pertanga lhabitatge, a lefecte del pagament de les despeses de comunitat i compliment de les altres obligacions.
5. Lhabitatge serà ocupat per la unitat de convivència en el termini màxim de 30 dies des del lliurament de les claus. En cas contrari, sentendrà que la persona adjudicatària renuncia a lhabitatge i haurà de tornar-ne les claus, excepte causa de força major degudament justificada. En cas de no devolució, siniciarà el procediment per a la recuperació de lhabitatge.
6. La resolució del procediment dadjudicació no posarà fi a la via administrativa i, contra aquesta, cabrà recurs dalçada davant lòrgan superior jeràrquic del competent per a resoldre.
7. En els casos en què existisca una situació demergència residencial, lajuntament podrà sol·licitar ladjudicació per urgència, mitjançant resolució administrativa subscrita per lòrgan municipal competent, acompanyada per un informe social en què sacredite prou la situació durgent necessitat dhabitatge segons el parer de lEntitat Valenciana dHabitatge i Sòl. En aquests casos, podran atendres aquestes sol·licituds preferentment i amb independència de la baremació obtinguda, en funció de la disponibilitat i adequació dels habitatges disponibles en cada municipi. Ladjudicació per sol·licitud urgent haurà daprovar-se per resolució de la direcció general competent en matèria dhabitatge, a proposta de lEntitat Valenciana dHabitatge i Sòl, o a través daquest organisme, quan la referida direcció general així ho acorde. En qualsevol cas, les sol·licituds urgents hauran de complir tots els requisits dinscripció en el registre de demanda.
Article 49. Legalitzacions
Amb caràcter excepcional la conselleria competent en matèria dhabitatge podrà establir criteris objectius i subjectius addicionals, compatibles als contemplats en el present capítol, per a regularitzar la situació mitjançant ladjudicació daquells habitatges que es troben ocupats il·legalment, quan així ho aconselle el seu nombre i repercussió social, per resolució motivada.
CAPÍTOL IV
Estatut de les persones usuàries dhabitatges
del patrimoni públic dhabitatge
Article 50. Facultats de les persones usuàries dhabitatges del patrimoni públic dhabitatge
Les persones usuàries dun habitatge protegit de promoció pública i del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat tindran les facultats següents:
1. A lús i gaudi de lhabitatge pel termini de durada establit en el contracte.
2. Al manteniment de les condicions necessàries perquè lhabitatge siga habitable al llarg del contracte, llevat que la deterioració siga imputable a la part usuària.
3. Al desistiment del contracte darrendament, amb un termini mínim dantelació de 30 dies naturals.
4. A qualssevol altres drets reconeguts en la legislació aplicable.
Article 51. Obligacions de les persones usuàries dhabitatges del patrimoni públic dhabitatge
1. Les persones usuàries dun habitatge protegit de promoció pública i del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat hauran de complir les obligacions següents:
a) Destinar lhabitatge a residència habitual i permanent de la unitat de convivència.
b) No subarrendar lhabitatge, totalment o parcialment, ni destinar-lo a usos diferents, ni a allotjament vacacional.
c) No admetre com a ocupants de lhabitatge persones que no formen part de la unitat de convivència.
d) Prestar fiança abans docupar lhabitatge.
e) Pagar la renda mensual durant el termini marcat en el contracte.
f) Cuidar de lhabitatge i no realitzar activitats molestes, insalubres o il·legals.
g) Sufragar les despeses per serveis de subministrament delectricitat, aigua de consum humà, gas, telecomunicacions, o qualsevol altra.
h) Reparar els danys que, bé per culpa de la persona inquilina, bé per negligència, shagen produït.
i) Permetre la realització de les obres de conservació o millora per part de larrendador.
j) Complir les normes de la comunitat quant a neteja, horaris doci i zones comunes.
k) Cuidar i respectar les zones comunes.
l) Permetre laccés a lhabitatge en cas dinspecció pública.
2. Lincompliment daquestes obligacions comportarà la incoació dun expedient sancionador, a lempara del règim dinfraccions i sancions previst en la legislació vigent en matèria dhabitatge i la resolució del contracte, si escau.
CAPÍTOL V
Inventari dhabitatge de protecció pública
Article 52. Obligatorietat de la inscripció
1. La persona física o jurídica, propietària o promotora dun habitatge protegit de promoció pública o privada o, si fa el cas, les entitats financeres, les seues filials immobiliàries i les entitats de gestió dactius, inclosos els provinents de la reestructuració bancària, linscriurà en linventari dhabitatge de protecció pública en el termini dun mes des de lobtenció de la qualificació provisional o de ladquisició de lhabitatge.
2. La inscripció de lhabitatge es realitzarà a través de mitjans electrònics, segons els models que estaran a la seua disposició en la seu electrònica de la Generalitat. Les persones físiques interessades en el procediment dinscripció i de modificació de dades en linventari seran informades en els termes establits en larticle 7.2.
3. La inscripció en lInventari es portarà a efecte mitjançant el corresponent full dinventari que determinarà la subsecció i epígraf en la qual sinscriu lhabitatge i la seua titularitat.
Article 53. De la inscripció
1. La inscripció dels habitatges protegits de promoció privada en lInventari dhabitatge de protecció pública es formalitzarà a través duna sol·licitud que contindrà les dades següents:
a) La identitat de la persona o entitat propietària o promotora i, si fa el cas, identificació fiscal.
b) Les dades de contacte de la persona o entitat propietària
c) La modalitat de promoció i el règim dús i accés a la propietat de lhabitatge.
d) Preu màxim de venda o renda.
e) El compromís de respectar lestatut de la persona propietària dhabitatge registrat.
f) Declaració responsable de veracitat de les dades contingudes en la sol·licitud.
g) Les dades identificatives de lhabitatge:
1r. Adreça
2n. Dades registrals
3r. Informació sobre la data de construcció i accessibilitat de ledifici o de lhabitatge
4t. Existència dascensor, garatge o traster.
5é. Condicions dadaptació per a persones amb diversitat funcional o discapacitat
6é. Certificació deficiència energètica de ledifici o de lhabitatge, si fa el cas.
h) Manifestació que disposa de la cèdula de qualificació definitiva.
i) Data de terminació del règim de protecció, determinada per la seua qualificació definitiva.
2. El procediment dinscripció es durà a terme conforme amb el que sestableix en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. Les persones físiques interessades en el procediment dinscripció i de modificació de dades en el registre seran informades en els termes establits en larticle 7.2.
Article 54. Full de linventari i assentaments
1. La inscripció en lInventari dhabitatge de protecció pública implicarà lobertura del full registral corresponent per cada habitatge.
2. Seran inscriptibles en el full registral amb els seus corresponents assentaments:
a) La identitat de la persona o entitat propietària o promotora i, si fa el cas, identificació fiscal.
b) Les dades identificatives de lhabitatge:
1. Adreça.
2. Dades registrals i cadastrals.
3. Informació sobre la data de construcció i accessibilitat de ledifici o de lhabitatge.
4. Existència dascensor, garatge o traster.
5. Condicions dadaptació per a persones amb diversitat funcional o discapacitat.
6. Certificació deficiència energètica de ledifici o de lhabitatge, si fa el cas.
7. Informe davaluació de ledifici, si fa el cas.
8. El llibre de ledifici, si fa el cas.
c) Les modificacions i variacions de les dades de lhabitatge i de la seua titularitat.
d) La resolució o comunicació de la cessió de lhabitatge en règim de compra o lloguer, o un altre règim de cessió, i la documentació que lacompanye.
e) La qualificació provisional i definitiva de lhabitatge.
f) El visat de tots els contractes translatius de domini o de cessió dús, en primera transmissió o posteriors.
g) Preus màxims de venda i renda.
h) La cancel·lació dassentaments.
i) Les dades que obren en el registre doferta i qualssevol altres que es consideren adequades a la finalitat del registre.
3. Els assentaments es practicaran a continuació lun de laltre i la seua numeració serà correlativa.
4. La baixa de linventari es realitzarà per la desqualificació de lhabitatge.
Article 55. Actualització de les dades
1. Les persones físiques o jurídiques propietàries o promotores que sol·liciten la inscripció comunicaran les variacions sobrevingudes de les dades consignades en la sol·licitud dinscripció per a la seua corresponent actualització, en el termini màxim dun mes des que es produïsca la variació.
2. Els canvis de titularitat dhabitatges inscrits hauran de comunicar-se en el termini màxim dun mes.
3. La no comunicació de la variació de dades que consten en la inscripció serà motiu de baixa en linventari, sense perjudici de les sancions que puguen correspondre dacord amb la legislació vigent.
4. Quan en exercici de les facultats de comprovació, control i inspecció ladministració detectara dades no actualitzades, errònies o falses, les modificarà dofici i les comunicarà a la persona interessada.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Facultats dinspecció
Fent ús de les seues facultats dinspecció, la conselleria competent en matèria dhabitatge revisarà cada cinc anys el compliment per part de les unitats de convivència de la continuïtat en el manteniment dels requisits establits en aquest decret per a ladjudicació dels habitatges i, altrament, adoptarà les mesures oportunes.
Segona. Incidència pressupostària
Laplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria dhabitatge i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
Tercera. Accés al registre de dones víctimes de violència de gènere
Els habitatges destinats específicament a dones víctimes de violència de gènere en virtut dacords de col·laboració entre els departaments competents en habitatge i serveis social seran adjudicats en funció dels procediments específics habilitats a lefecte per la conselleria a la qual hagen sigut cedides.
En tot cas, quan les dones víctimes de violència de gènere opten a ladjudicació dun habitatge, seguint el procediment establit en el capítol III, no hauran dacreditar el compliment dels requisits dempadronament i de no ser titulars dun habitatge.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Única. Règim transitori de llistes despera
En el termini de sis mesos des de lentrada en vigor daquest decret, totes les persones o unitats familiars que es troben incloses en una llista despera en vigor de les regulades en larticle 159.3 del decret 75/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual saprova el Reglament de protecció pública a lhabitatge, hauran dinscriures en el Registre de demanda dhabitatge per a la seua inscripció dacord amb els requisits que shi estableixen, i la seua participació en els procediments dadjudicació dhabitatges protegits o del patrimoni públic dhabitatge de la Generalitat que es realitzen després de la seua entrada en vigor.
Durant aquests sis primers mesos, a comptar des de lobertura del termini per a presentar una declaració responsable dinscripció en el Registre de demanda, totes les sol·licituds dinscripció tindran la data dantiguitat del dia dobertura del termini.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. Es deroga el capítol III del títol III del Decret 75/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual saprova el Reglament de protecció pública a lhabitatge.
2. Es deroga lapartat 11 de larticle 40, la disposició addicional tercera, i lapartat primer de la disposició addicional novena del Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual saprova el Reglament dhabitatges de protecció pública.
3. Es deroga la disposició addicional primera del Decret 191/2013, de 20 de desembre, del Consell, pel qual es modifiquen determinats preceptes del Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament dhabitatges de protecció pública.
4. Queden derogades les disposicions digual o inferior rang que soposen al que es disposa en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació del Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual saprova el Reglament dhabitatges de protecció pública
Es modifiquen els paràgrafs a) i b) de larticle 11.2 del Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual saprova el Reglament dhabitatges de protecció pública, que queden redactats com segueix:
«a) No podran ser titulars dun habitatge protegit els qui ja ho siguen dun altre habitatge protegit, llevat que en aquest es donen les circumstàncies dobsolescència, inadequació o excepció relacionades en el punt 12 de larticle 40 del present Reglament, que podran ser modificades per resolució de la conselleria competent en matèria dhabitatge.
b) Estar inscrita com a persona demandant en la secció primera del Registre dhabitatge de la Generalitat.»
Segona. Habilitació de desenvolupament
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en habitatge per a desplegar i executar aquest decret.
Tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l1 doctubre de 2021.
València, 6 dagost de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El vicepresident segon i
conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica,
RUBÉN MARTÍNEZ DALMAU