Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 106/2021, de 6 d'agost, del Consell, del Registre d'Habitatge de la Comunitat Valenciana i del procediment d'adjudicació d'habitatges. [2021/9202]

(DOGV núm. 9173 de 14.09.2021) Ref. Base de dades 008447/2021

DECRET 106/2021, de 6 d'agost, del Consell, del Registre d'Habitatge de la Comunitat Valenciana i del procediment d'adjudicació d'habitages. [2021/9202]
L’article 47 de la Constitució Espanyola reconeix el dret a gaudir d’un habitatge digne i adequat. L’article 16 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix, d’altra banda, l’obligació de la Generalitat de garantir aquest dret, finalitat a la qual s’orienta la legislació valenciana en matèria d’habitatge.
La Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la funció social de l’habitatge de la Comunitat Valenciana, reconeix el dret subjectiu a l’accés a un habitatge digne i assequible i regula, entre altres instruments orientats a l’efecte, els registres de demandants i oferta d’habitatge, atribuint la competència per a desenvolupar aquesta regulació a la conselleria competent en matèria d’habitatge. La finalitat fonamental d’aquests registres, contemplats en l’article 11 de la Llei 2/2017, és promoure un millor coneixement i conciliació de l’oferta i la demanda d’habitatge.

Aquest decret desenvolupa la Llei 2/2017 en matèria de registres, i s’estructura en 55 articles ordenats en un capítol preliminar i cinc capítols, tres disposicions addicionals, una disposició transitòria, una disposició derogatòria i tres disposicions finals.
El capítol preliminar regula l’objecte i disposicions generals del decret.
L’objecte del decret és la creació del Registre d’habitatge de la Generalitat Valenciana, com a instrument idoni per al coneixement i planificació de les condicions de la demanda i l’oferta i per a promoure l’accés als habitatges de protecció pública i a aquelles sotmeses al mateix règim de gestió i adjudicació per formar part del patrimoni públic d’habitatges de la Generalitat.
Així mateix, és objecte d’aquest decret la incorporació de l’Estatut de les persones usuàries dels habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat i l’actualització del procediment d’adjudicació ordinari d’aquests habitatges.
El capítol preliminar també determina l’organització del registre, que es realitza diferenciant la tipologia de promoció, pública o privada, dels habitatges protegits i del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat, i la modalitat d’accés.
El capítol I regula el Registre de demanda d’habitatge, l’objecte fonamental del qual és facilitar l’accés a l’habitatge garantint el compliment de les condicions establides per a les diferents modalitats d’habitatge protegit. Amb aquesta finalitat s’estableix l’obligatorietat de la inscripció per a ser persona adjudicatària d’habitatge protegit, tant de promoció pública com privada.
La inscripció s’estructura entorn de la unitat de convivència, conformada per una única persona o vàries, sense que haja d’existir entre elles relació de parentiu. En tot cas, la unitat de convivència haurà de complir els requisits per a l’accés al registre: tindre necessitat d’habitatge, capacitat econòmica no superior a 4,5 de l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM), i destinar a l’habitatge a residència habitual i permanent.
Una de les principals novetats és la introducció de la declaració responsable en l’exercici del dret a ser inscrit i a la corresponent participació en els procediments d’adjudicació dels habitatges. En conjunt, la inscripció, el funcionament del registre i les relacions amb les persones demandants o usuàries d’habitatge es realitzaran exclusivament a través de mitjans electrònics.
La declaració responsable permetrà la simplificació administrativa tant de la mateixa sol·licitud d’inscripció com dels procediments d’adjudicació, així com del mateix funcionament i gestió del registre. A l’efecte, no haurà d’adjuntar-se la documentació acreditativa fins al requeriment de l’administració amb anterioritat a la proposta d’adjudicació, a fi de verificar les manifestacions abocades en la declaració responsable i el compliment dels requisits per a l’adjudicació de l’habitatge.

La formalització de la declaració responsable suposarà la incorporació al registre i l’adquisició de la condició de demandant amb dret a la participació en els procediments d’adjudicació. Aquesta participació es farà efectiva quan existisca oferta d’habitatges i sempre en funció dels requisits exigits en cada procés i la mateixa adequació d’aqueixos habitatges a les necessitats de la unitat de convivència.

Per al correcte funcionament i gestió del registre es desenvolupa el full registral de cada unitat de convivència en què es practicaran els assentaments que permeten una ordenació efectiva de les persones demandants, i que contindrà totes les dades de la inscripció i les seues modificacions i actualitzacions.
El capítol II regula el Registre d’oferta d’habitatge en el qual hauran d’inscriure’s tant els habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat, com els habitatges protegits de promoció privada. A l’efecte d’aconseguir l’adequat coneixement i planificació de les condicions de l’oferta i la demanda, les entitats locals o la promoció pública assimilada podran, mitjançant conveni, inscriure els seus habitatges en aquest registre.
L’obligatorietat d’inscripció dels habitatges de promoció privada respon a la voluntat de promoure la seua mobilització per a donar resposta a la demanda d’habitatge, així com a la necessitat de seguiment per part de l’administració del compliment dels requisits per a la venda o lloguer d’aquesta mena d’habitatges. La combinació del Registre d’oferta i de l’Inventari d’habitatges de protecció pública faran possible la consecució aquests objectius.
De la mateixa manera que en la secció de demanda, es regula en aquest capítol la inscripció de l’habitatge i els seus efectes, així com el full registral i els seus assentaments.
Tots els habitatges inscrits hauran de complir les exigències de qualitat i habitabilitat establides en la normativa d’aplicació.
El capítol III regula el règim de cessió i els procediments d’adjudicació dels habitatges protegits de promoció pública i dels habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat. El procediment d’adjudicació s’estructura mitjançant un sistema bifàsic, d’una banda, l’adequació de les necessitats de la unitat de convivència i l’habitatge oferit i per un altre l’aplicació de criteris de baremació a cada unitat.

Els habitatges protegits de promoció privada es regeixen pels procediments d’adjudicació establits en la seua normativa específica, sense perjudici de l’obligatorietat establida en aquest decret respecte de la inscripció de la unitat de convivència demandant d’habitatge i de l’habitatge protegit de promoció privada.
Aquesta nova regulació no altera el règim aplicable a les promocions privades, més enllà del requisit de la inscripció, per la qual cosa els plans d’habitatge o els supòsits especials d’adjudicació, com per exemple els habitatges destinats a persones amb discapacitat o diversitat funcional, es regiran per la seua normativa específica i s’adjudicaran conforme als requisits especials o excepcionals que s’establisquen per a cada promoció.
Així mateix, la persona demandant i les persones integrants de la unitat de convivència han de complir efectivament amb els requisits específics establits, si fa el cas, per a l’accés al programa d’habitatge protegit de què es tracte.
El capítol IV regula l’Estatut de les persones usuàries d’habitatges del patrimoni públic d’habitatge, com una combinació de facultats i deures, que permeta un gaudi segur i adequat d’aquests habitatges.

El capítol V regula l’Inventari d’habitatges protegits, en el qual s’inscriuran tots els habitatges de protecció pública, siguen de titularitat pública o privada.
Durant el procediment d’elaboració i tramitació d’aquest decret, s’han realitzat els tràmits de consulta prèvia, informació pública i d’audiència a les entitats que agrupen interessos relacionats amb l’objecte del decret i s’han recollit els informes preceptius.
En compliment de l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l’elaboració de la present regulació s’ha actuat d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Així, la present disposició es gesta en virtut del principi de necessitat i eficàcia, ja que donades les innovacions normatives produïdes en els últims anys urgeix a posar en pràctica totes les mesures de simplificació i agilitació administrativa i responsabilitat professional i social que siga possible arbitrar i, entre elles, la que ací es promou, resultant la via reglamentària un instrument adequat per a la consecució dels objectius que la inspiren.
El decret, en emmarcar-se de manera harmonitzada en les disposicions legals abans citades i no introduir noves obligacions que puguen desvirtuar-ne el sentit, respon al principi de proporcionalitat.
Quant al principi de seguretat jurídica, aquesta disposició es concep d’acord amb la normativa de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i clarificador que responga, a més, al principi d’eficiència, defugint càrregues administratives innecessàries o accessòries en congruència amb la seua finalitat simplificadora, afavorint la deguda implantació de processos de tramitació electrònica integrada, i racionalitzant amb això la gestió dels recursos públics.
Aquest decret està inclòs en el Pla normatiu de l’Administració de la Generalitat per a 2021.
En conseqüència, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, a proposta del vicepresident segon i conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 6 d’agost de 2021,


DECRETE

CAPÍTOL PRELIMINAR
Disposicions generals


Article 1. Objecte
Aquest decret té per objecte regular:
1. El Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana, la seua organització i funcionament.
2. El procediment d’adjudicació ordinari dels habitatges protegits de promoció pública i dels habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat.
3. L’Estatut de les persones usuàries dels habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat.

Article 2. Naturalesa i adscripció del Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana
El Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana serà de titularitat pública i naturalesa administrativa, gratuït, i s’adscriu a la conselleria competent en habitatge.

Article 3. Finalitat del Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana
El Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana té com a finalitat:
1. Garantir els principis d’igualtat, publicitat i concurrència en els processos d’adjudicació d’habitatges protegits de promoció pública i del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat.
2. Garantir el coneixement per part de la ciutadania de l’oferta d’habitatge de protecció pública.
3. Racionalitzar els processos de connexió entre demanda i oferta d’habitatge per a atendre les necessitats d’accés a un habitatge a la Comunitat Valenciana.
4. Fomentar el lloguer a preu assequible per a les persones demandants d’habitatge.
5. Proporcionar informació actualitzada que permeta adequar les polítiques d’habitatge a l’oferta real existent, així com desenvolupar les polítiques orientades a l’ampliació del patrimoni públic d’habitatge.

Article 4. El Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana
1. L’objecte de la secció primera, Registre de demanda d’habitatge, serà la inscripció de les unitats de convivència demandants d’habitatge, servint com a instrument per al coneixement de la demanda i la gestió de l’adjudicació dels habitatges protegits i del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat.
2. L’objecte de la secció 2a, Registre d’oferta d’habitatge, serà la inscripció dels habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública o privada que s’oferisquen per a la seua venda, lloguer o qualsevol altre règim d’ús o accés.
3. Així mateix, constarà en aquest Registre l’Inventari d’habitatges de protecció pública, en el qual s’inscriuran els habitatges qualificats de protecció pública.

Article 5. Organització del Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana
1. El Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana estarà compost per les seccions següents:
a) Secció 1a: Registre de demanda d’habitatge, en el qual s’inscriuran les persones i unitats de convivència que sol·liciten un habitatge de protecció pública en modalitat de compra, lloguer, o qualsevol altre règim d’ús o d’accés a la propietat.
b) Secció 2a: Registre d’oferta d’habitatge, en el qual s’inscriurà l’oferta d’habitatges pendents d’adjudicació del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública i de promoció privada, en modalitat de venda, lloguer, o qualsevol altre règim d’ús o accés a la propietat.
c) Secció 3a: Inventari d’habitatge de protecció pública, en el qual s’inscriuran els habitatges qualificats de protecció pública.
2. Cada secció s’estructurarà en les subseccions següents:
a) Subsecció 1a. Habitatge protegit de promoció pública i del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat.
b) Subsecció 2a. Habitatge protegit de promoció privada.
3. Cada subsecció s’estructurarà en els epígrafs següents:
a) Epígraf 1. Lloguer.
b) Epígraf 2. Compra.
c) Epígraf 3. Altres modalitats d’ús o accés.

Article 6. Funcionament del Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana
1. El funcionament del Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana i la seua relació amb les persones usuàries es realitzarà a través de mitjans electrònics.
2. La conselleria competent facilitarà l’accessibilitat i usabilitat d’aquest Registre, amb les mesures de suport necessàries per a l’accés i assistència de les persones amb necessitats específiques.

Article 7. Transparència i protecció de les dades de caràcter personal
1. Les dades personals seran tractades de conformitat amb el que es disposa en la normativa sobre protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
L’accés a dades de caràcter personal contingudes en el registre es regirà pel que es disposa en la normativa de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
2. La Sotssecretaria de la conselleria responsable de les activitats de tractament de les dades de caràcter personal contingudes en les citades activitats, garantirà:
a) L’aplicació dels principis de protecció de dades regulades en la normativa sobre protecció de dades personals.
b) El compliment amb el deure d’informació de conformitat amb la normativa sobre protecció de dades personals amb totes aquelles persones interessades les dades de les quals siguen objecte de tractament de les activitats regulades en aquesta ordre.
c) L’adopció de mesures d’índole tècnica i organitzativa que siguen necessàries i apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat al risc, assegurant, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en el règim jurídic de protecció de dades. Aquestes mesures es correspondran amb les establides per l’Esquema Nacional de Seguretat.
3. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els seus drets d’accés, rectificació i supressió de dades, així com de limitació o oposició del tractament, quan siga escaient, davant la conselleria competent en matèria d’habitatge.
4. Les comunicacions de dades que es realitzen a conseqüència de la col·laboració entre administracions públiques, així com l’accés als registres per promotors d’habitatge, es realitzaran amb fonament en la legislació sobre funció social de l’habitatge de la Comunitat Valenciana. Qualsevol altre accés o comunicació haurà de fonamentar-se en els supòsits previstos en el règim jurídic d’accés a la informació pública i protecció de dades.

Article 8. Coordinació amb els registres municipals d’habitatge
1. El Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana facilitarà la coordinació amb els registres d’habitatge municipals de conformitat amb els principis d’accessibilitat i interoperabilitat de les dades, bon funcionament, veracitat i accés a la informació.
2. Els ajuntaments procuraran la inscripció de les persones demandants d’habitatge i dels habitatges de protecció pública promogudes al seu terme municipal, siguen de promoció pública o privada, en el Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana.
3. Podran subscriure’s convenis de col·laboració amb els ajuntaments per a l’adjudicació dels seus habitatges de protecció pública a través del Registre d’habitatge de la Comunitat Valenciana en l’àmbit del seu terme municipal.


CAPÍTOL I
Registre de demanda d’habitatge

Article 9. Obligatorietat de la inscripció en el Registre de demanda d’habitatge
1. La inscripció en el Registre de demanda d’habitatge serà obligatòria per a accedir a un habitatge protegit o del patrimoni públic de la Generalitat, en qualsevol modalitat i règim d’ús o accés.
2. Només les persones físiques podran inscriure’s en el Registre de demanda d’habitatge.
3. La inscripció es formalitzarà mitjançant declaració responsable.
4. La inscripció podrà formalitzar-se en el moment en què es complisquen els requisits exigits; no obstant això, per a la participació efectiva en un procediment d’adjudicació la sol·licitud haurà d’haver-se formulat amb anterioritat a l’inici del procediment.

Secció primera
De la unitat de convivència

Article 10. Unitat de convivència
1. Es considerarà unitat de convivència a la persona o grup de persones físiques que convisquen de manera habitual i permanent en el mateix habitatge, amb independència que tinguen o no relació de parentiu.
2. Cada persona només podrà formar part d’una unitat de convivència, amb excepció de les persones menors d’edat a càrrec que convisquen amb tots dos progenitors en règim de custòdia compartida.

Article 11. Requisits d’inscripció
Les unitats de convivència compliran els requisits següents per a inscriure’s en el Registre de demanda d’habitatge:
1. Tindre necessitat d’habitatge.
2. Tindre una capacitat econòmica que no supere 4,5 vegades l’Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples mensual (IPREM), referit a 12 pagues, amb els ajustos i excepcions previstes en l’article 14 d’aquest decret.
3. Destinar l’habitatge a residència habitual i permanent de la unitat de convivència adjudicatària, així com complir les obligacions de la persona usuària d’habitatge protegit.

Article 12. Persona representant de la unitat de convivència
La persona sol·licitant de la inscripció serà qui represente a la unitat de convivència i haurà de complir en el moment de presentar la sol·licitud els requisits següents:
1. Ser major d’edat o tindre la condició d’emancipada i no haver sigut incapacitada judicialment per a obligar-se contractualment.
2. Tindre veïnatge administratiu amb almenys un any de residència acreditada o autorització de residència temporal per raons d’arrelament a la Comunitat Valenciana, conforme a la normativa sobre drets i llibertats de les persones estrangeres a Espanya.

Article 13. Necessitat d’habitatge
S’entendrà que existeix necessitat d’habitatge quan cap de les persones integrants de la unitat de convivència siga titular d’un dret, personal o real, en ple domini o usdefruit, o altres drets d’ús, possessió o gaudi d’un habitatge o quan concórrega alguna de les situacions següents:

1. Que la persona titular dels drets assenyalats anteriorment es trobe privada de l’ús i gaudi de l’habitatge per haver sigut assignada judicialment com a habitatge habitual del seu cònjuge després d’un procés de separació, divorci o nul·litat matrimonial o d’extinció d’unitats de fet.

2. Que una de les persones que integren la unitat de convivència acredite una situació de discapacitat, diversitat funcional o dependència per a la qual l’habitatge habitual no és accessible i no pot ser adaptada.

3. Que la persona titular de l’habitatge siga dona víctima de violència de gènere i necessite canviar de domicili per aquesta circumstància.
4. Que la persona titular de l’habitatge siga víctima de tràfic d’éssers humans o d’un delicte d’odi i necessite canviar de domicili per aquesta circumstància.
5. Que l’habitatge resulte inadequada per raó de superfície respecte a la unitat de convivència atesa la normativa vigent.
6. Que l’habitatge no complisca amb les exigències de funcionalitat, qualitat, habitabilitat, seguretat i accessibilitat en els termes previstos per la normativa aplicable i les deficiències no siguen corregibles.
7. Que la unitat de convivència siga titular del dret de reallotjament per actuacions urbanístiques d’iniciativa pública.
8. Que la unitat de convivència siga titular d’un dret d’arrendament sobre l’habitatge i la renda arrendatícia supose més del 25 % de la seua capacitat econòmica.
9. Que la unitat de convivència es trobe en circumstàncies de vulnerabilitat o risc d’exclusió que impedisquen l’ús de l’habitatge, acreditades per acte administratiu que així ho declare o sentència judicial.


Article 14. Límit d’ingressos de la unitat de convivència
1. Les unitats de convivència podran inscriure’s en el Registre de demanda quan el còmput dels seus ingressos no excedisca de 4,5 vegades l’IPREM, referit a 12 pagues.
2. Els ingressos de la unitat de convivència es calcularan a partir de la quantia de les bases imposable general i de l’estalvi regulades en la legislació tributària, corresponent a les dades fiscals més recents disponibles en el moment de la sol·licitud.
3. La quantia resultant es convertirà en nombre de vegades l’IPREM, referit a 12 pagues, en vigor durant el període al qual es referisquen els ingressos avaluats.
4. El límit màxim d’ingressos s’incrementarà, de forma acumulada, atesa la situació específica de cada unitat de convivència, de la manera següent:
a) En 0,5 vegades l’IPREM per cada persona integrant de la unitat de convivència que tinga declarada discapacitat o diversitat funcional igual o superior al 33 per cent, situació de dependència o malaltia que l’incapacite acreditadament de manera permanent, en grau d’absoluta o gran invalidesa, per a realitzar una activitat laboral.
b) En 0,2 vegades l’IPREM per cada persona menor d’edat de primer grau a càrrec en la unitat de convivència.
c) En 0,1 vegades l’IPREM per cada persona major d’edat integrant de la unitat de convivència.
d) En 0,1 vegades l’IPREM per cada persona major de 65 anys integrant de la unitat de convivència.
5. En el cas que la unitat de convivència sol·licite participar en un procediment d’adjudicació respecte de promocions regulades per un règim excepcional o especial no serà aplicable el límit de l’IPREM assenyalat en l’apartat primer.

Secció segona
De la inscripció i els seus efectes

Article 15. De la inscripció en el Registre de demanda d’habitatge
1. La persona representant de la unitat de convivència formalitzarà la inscripció mitjançant declaració responsable, a través de mitjans electrònics, segons els models que estaran disponibles en la seu electrònica de la conselleria competent en matèria d’habitatge.
2. Totes les persones integrants de la unitat de convivència majors d’edat o emancipades hauran de prestar el seu consentiment a la inscripció.
3. Les persones físiques interessades en el procediment d’inscripció i de modificació de dades en el registre seran informades en els termes establits en l’article 7.2.

Article 16. Contingut de la declaració responsable d’inscripció
La declaració responsable d’inscripció en el Registre de demanda d’habitatge contindrà:
1. Les dades identificatives de la persona declarant i de la resta de persones que integren la unitat de convivència i, si fa el cas, el grau de parentiu existent entre elles.
2. El domicili de la persona declarant, número de telèfon de contacte i adreça de correu electrònic a l’efecte de notificacions.
3. La situació laboral de les persones que componen la unitat de convivència.
4. El municipi on la persona representant de la unitat de convivència té veïnatge administratiu o arrelament.
5. La designació de fins a tres municipis en els quals es demanda habitatge.
6. Els ingressos anuals de la unitat de convivència.
7. Règim d’accés en el qual sol·licita l’habitatge que podrà ser el de compra, lloguer o qualsevol altre règim d’ús o accés.
8. Necessitats d’habitatge adaptat a persones amb discapacitat o diversitat funcional.
9. Nombre de dormitoris mínim de l’habitatge que demanda.
10. La concurrència d’alguna situació d’especial vulnerabilitat que afecte la unitat de convivència.
11. La manifestació en la qual es faça constar la necessitat d’habitatge.
12. El compromís de destinar l’habitatge sol·licitat a residència habitual i permanent de la unitat de convivència.
13. En cas que la unitat de convivència resulte adjudicatària d’un habitatge en règim de lloguer, el compromís de la signatura del contracte i de l’estatut de la persona usuària.
14. La manifestació de la veracitat de les dades indicades en la mateixa declaració, així com del compliment dels requisits establits per a la inscripció.
15. Qualssevol altres dades establides pels plans d’habitatge o la normativa específica d’aplicació.
16. El consentiment exprés a la consulta de dades, si fa el cas.
17. El compromís de la persona declarant d’informar la resta de la unitat de convivència i a aquelles altres persones de les quals s’aporten dades per a la inscripció en el registre del tractament de les seues dades, i dels drets que, en matèria de protecció de dades, l’assisteixen.
18. La signatura de la persona declarant i de la resta de la unitat de convivència, majors de 16 anys.

Article 17. Documentació acreditativa del contingut de la declaració responsable
El representant de la unitat de convivència presentarà, a requeriment de l’administració amb anterioritat a la proposta d’adjudicació, la documentació següent:
1. Per a l’acreditació de les dades identificatives:
a) El document acreditatiu de la identitat de la persona representant i dels altres integrants de la unitat de convivència majors de 16 anys.

b) El llibre de família o document oficial substitutiu.
c) El certificat d’empadronament o d’arrelament amb data d’alta de totes les persones integrants de la unitat de convivència.
2. Per a l’acreditació dels requisits econòmics de totes les persones integrants de la unitat de convivència majors de 16 anys:
a) L’última declaració de l’impost sobre la renda de les persones físiques de totes les persones integrants de la unitat de convivència o, en el cas de no estar obligat a presentar-la, certificació de no haver-la presentat, corresponent al període impositiu immediatament anterior, amb termini de presentació vençut.
b) Informe de vida laboral.
c) En cas de persones treballadores per compte d’altri: certificat d’ingressos del centre de treball dels últims 12 mesos o nòmines dels últims 12 mesos anteriors a la data de presentació de la sol·licitud o certificat de bases de cotització, expedit per la Tresoreria General de la Seguretat Social.
d) En cas de persones treballadores per compte propi: pagaments fraccionats de l’IRPF, en els models normalitzats corresponents.
e) En cas de desocupació: certificat expedit pel Servei Públic d’Ocupació Estatal, amb indicació dels ingressos percebuts durant els 12 últims mesos anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.
f) En cas de percebre una prestació econòmica de l’acció protectora de la seguretat social: certificació emesa per l’organisme competent, amb indicació de la quantia concedida durant els 12 últims mesos anteriors a la data de presentació de la sol·licitud o certificat negatiu, si fa el cas.
3. Per a l’acreditació de la necessitat d’habitatge:
a) Títol de propietat o dret d’ús o gaudi d’un habitatge i sentència judicial d’assignació com a habitatge habitual al cònjuge després del procés de separació, divorci o nul·litat matrimonial o d’extinció d’unitats de fet.
b) En cas d’habitar un habitatge llogat, el contracte d’arrendament i l’últim rebut pagat de la renda.
c) Certificat de béns immobles del Cadastre de totes les persones integrants de la unitat de convivència.
d) Certificat del Registre de la Propietat sobre les dades referents a béns immobles de totes les persones integrants de la unitat de convivència.
4. Per a l’acreditació de les situacions d’especial vulnerabilitat:
a) Família monoparental o monomarental: títol expedit segons la normativa.
b) Família nombrosa: títol de família nombrosa.
c) Dones víctimes de violència de gènere: documentació judicial o administrativa que així ho acredite.
d) Víctimes de tràfic d’éssers humans o d’un delicte d’odi: resolució judicial que així ho acredite.
e) Víctima del terrorisme: documentació administrativa que acredite aquesta circumstància.
f) Diversitat funcional o discapacitat superior al 33 %: resolució del grau de discapacitat, on conste el grau i la data de caducitat, o resolució de l’INSS d’incapacitat permanent absoluta o de gran invalidesa.

g) Dependència: resolució de situació de dependència emesa per l’òrgan competent.
h) Persona asilada o refugiada: resolució de concessió del dret d’asil o de la protecció subsidiària.
i) Persones menors de 25 anys que hagen estat sota la guarda o tutela de la Generalitat: resolució de cessament de mesures emesa per l’òrgan competent.
j) Persones sota la guarda o tutela de les administracions públiques en acolliment familiar: resolució emesa per l’òrgan competent.
k) Persones afectades per processos de desnonament o llançament: documentació bancària o judicial que així ho acredite.
l) Persones trans: documentació administrativa que així ho acredite.
5. En tot cas, en aquells casos en els quals els documents acreditatius a aportar es troben o hagen sigut elaborats per una administració pública, l’administració actuant podrà consultar o recaptar, directament, aquests documents en les condicions establides en l’article 21.


Article 18. Comprovació del contingut de la declaració responsable
1. En exercici de les facultats de comprovació, control i inspecció l’administració podrà sol·licitar, en qualsevol moment, la documentació acreditativa de les dades consignades en la declaració responsable.
2. En tot cas, en virtut de la potestat de verificació regulada en la legislació sobre protecció de dades, l’administració podrà realitzar, d’ofici i amb anterioritat a la proposta d’adjudicació de cada habitatge, les comprovacions necessàries per a comprovar l’exactitud de les dades manifestades en la declaració responsable.
3. Quan en exercici de les facultats de comprovació, control i inspecció l’administració detectara dades no actualitzades, errònies o falses, les modificarà d’ofici i les comunicarà a la unitat de convivència interessada.
Article 19. Efectes de la declaració responsable de la inscripció
1. La presentació de la declaració responsable d’inscripció en el Registre de demanda d’habitatge suposarà l’adquisició per part de la unitat de convivència de la condició de demandant i la seua incorporació a la secció de demanda corresponent. La participació efectiva en procediments d’adjudicació d’habitatges inscrits en el Registre d’oferta d’habitatge es realitzarà en els termes d’aquest decret.
2. La declaració responsable farà efecte des del dia de la seua presentació sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció.
3. La inscripció en el Registre de demanda d’habitatge no atribueix a la unitat de convivència drets oposables enfront de tercers, manca d’efectes substantius civils o mercantils, i no prejutja en cap cas la resolució del procediment administratiu.
4. La inexactitud, falsedat o omissió de les dades de caràcter essencial, la seua falta d’acreditació o l’incompliment del deure de comunicar les modificacions, quan d’això resulte l’incompliment dels requisits exigits per a la inscripció, donarà lloc a la impossibilitat de l’exercici del dret i a la baixa de la unitat de convivència del Registre de demanda d’habitatge.
5. La resolució que determine la impossibilitat de l’exercici del dret a la inscripció podrà ser objecte de recurs conforme a la legislació de procediment administratiu comú.

Article 20. Modificació i actualització de dades
1. La unitat de convivència comunicarà mitjançant declaració responsable en el termini d’un mes, qualsevol modificació de les dades consignades i mantindrà actualitzada la informació que figura en el Registre d’habitatge de la Generalitat.
2. La incorporació de noves persones en la unitat de convivència precisarà el consentiment de totes les persones integrants majors d’edat o emancipades.
3. L’eixida de persones de la unitat de convivència requerirà únicament el consentiment exprés de les persones sortints.
4. En cas de defunció o eixida de la persona representant de la unitat de convivència, haurà de designar-se una nova persona representant.

Article 21. Dret a no aportar documents que ja es troben en poder de l’Administració
1. La presentació de la declaració responsable d’inscripció faculta a l’administració per a obtindre les dades i documents d’altres administracions que tinguen per objecte acreditar el compliment dels requisits exigits, llevat que l’interessat s’hi opose i aporte la documentació acreditativa. No obstant això, en aquells casos en els quals una norma exigisca el consentiment o autorització per part de la persona interessada, l’administració haurà de recaptar-lo de manera expressa.
Per al compliment del que es disposa en el paràgraf precedent, l’administració habilitarà en els formularis de recollida de dades els mecanismes que permeten l’oposició de l’interessat o, en els casos legalment exigibles, l’autorització o consentiment exprés.
2. Correspondrà a la persona sol·licitant, informar els membres de la unitat de convivència de la facultat de l’Administració per a verificar les seues dades i del seu dret a oposar-s’hi, i en aquest cas haurà d’aportar la documentació acreditativa. Així mateix, en aquells casos en els quals siga exigible, la persona sol·licitant recaptarà l’autorització o consentiment dels membres de la unitat de convivència per a la consulta de les seues dades per part de l’administració.
3. En tot cas, les consultes o cessions de dades que es produïsquen es realitzaran amb l’única finalitat de satisfer la demanda d’habitatge manifestat.

Article 22. Vigència i renovació de la inscripció
1. La inscripció en el Registre de demandants tindrà un termini de vigència de dos anys a comptar des de la data d’alta inscripció.
2. La unitat de convivència podrà sol·licitar la renovació de la inscripció dins del termini de vigència. La no renovació en el termini assenyalat suposarà la baixa d’ofici del Registre.
3. La sol·licitud de renovació es presentarà per mitjans electrònics, mitjançant declaració responsable que acredite que es mantenen les circumstàncies que van donar lloc a la inscripció.
4. Cada renovació tindrà una durada de dos anys.
Article 23. Baixa de la inscripció en el Registre de demanda d’habitatge
1. La baixa es realitzarà a instàncies de part o d’ofici que, en tot cas, es comunicarà a la persona interessada.
2. Seran causes de baixa en el Registre:
a) La sol·licitud de baixa presentada per la persona representant de la unitat de convivència, signada pel conjunt de les persones majors d’edat i persones menors emancipades que formen part d’aquesta.
b) La finalització de la vigència de la inscripció sense que s’haja renovat.
c) L’incompliment sobrevingut de les condicions establides per a poder ser inscrita com a unitat de convivència en el Registre.
d) La renúncia expressa o tàcita a l’adjudicació d’un habitatge llevat que concórreguen les causes justificades.
e) L’incompliment de les obligacions de comunicació i actualització de dades de caràcter essencial establides en aquest decret.
f) La constatació de la inexactitud, falsedat o omissió de les dades de caràcter essencial consignades en la sol·licitud o en la documentació aportada.
g) L’adjudicació efectiva d’un habitatge a la unitat de convivència.

Article 24. Full registral i assentaments
1. La inscripció de la unitat de convivència en el Registre de demanda d’habitatge implicarà l’obertura d’un full registral.
2. Seran inscriptibles en el full registral amb els seus corresponents assentaments:
a) L’alta, amb indicació de la data d’inscripció.
b) Les dades de la unitat de convivència incloses en la declaració responsable d’inscripció.
c) Les modificacions i variacions de les dades de la unitat de convivència.
d) La resolució d’adjudicació d’un habitatge amb especificació del règim d’accés o ús i la documentació que l’acompanye.
e) Les dades que consten en altres registres públics, com el padró municipal d’habitants, el cens d’edificis, el cadastre o el registre de la propietat, així com les que figuren en els arxius d’altres administracions públiques.
f) La resolució ferma adoptada en un expedient sancionador.
g) La cancel·lació d’assentaments.
h) Qualssevol altres que es consideren adequats a la finalitat del registre.
3. Els assentaments es practicaran a continuació l’un de l’altre i la seua numeració serà correlativa.
4. Les cancel·lacions d’assentaments es realitzaran de la mateixa manera que corresponga a cada classe d’assentament, estenent nota marginal de referència en l’assentament cancel·lat.
5. La baixa de la inscripció en el registre comportarà el tancament del full registral.


CAPÍTOL II
Registre d’oferta d’habitatge

Article 25. Obligatorietat de la inscripció en el Registre d’oferta
Hauran d’inscriure’s en el Registre d’oferta d’habitatge, per a procedir a la seua cessió o adjudicació en qualsevol de les modalitats previstes, els habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública o privada, concedida la qualificació definitiva i qualsevol que en siga el règim de cessió, tant en primera com en posteriors adjudicacions.

Secció primera
Dels habitatges en oferta

Article 26. La inscripció en el Registre d’oferta

1. La inscripció dels habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública en el Registre d’oferta d’habitatge es realitzarà d’ofici.
2. La inscripció d’habitatges protegits de promoció privada es formalitzarà a través d’una comunicació amb el contingut previst en aquest decret, una vegada inscrita l’habitatge en l’Inventari d’Habitatge de Protecció Pública, sempre que l’habitatge haja obtingut la cèdula de qualificació definitiva i complisca les condicions d’habitabilitat, qualitat i adequació funcional establides en la normativa d’aplicació.

Article 27. Règim d’ús i accés als habitatges inscrits
1. Els habitatges protegits i del patrimoni públic d’habitatge s’adjudicaran a les unitats de convivència inscrites en el Registre de demanda d’habitatge que complisquen els requisits per a l’accés a l’habitatge, d’acord amb el procediment d’adjudicació corresponent.

2. En el cas de les cooperatives d’habitatge, així com les promocions destinades a col·lectius específics, tindran preferència en l’adjudicació les persones sòcies cooperativistes i les pertanyents a aquests col·lectius respectivament.

Secció segona
De la inscripció i els seus efectes

Article 28. De la inscripció
1. La persona física o jurídica propietària o promotora d’un habitatge de promoció privada comunicarà la seua voluntat d’inscriure l’habitatge en el Registre d’oferta a través de mitjans electrònics i segons els models que estaran a la seua disposició en la seu electrònica de la Generalitat.
2. La inscripció dels habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat i els habitatges protegits de promoció pública o privada inclourà les dades identificatives de l’habitatge contingudes en l’inventari.
3. Les persones físiques interessades en la inscripció i modificació de dades en el registre seran informades en els termes establits en l’article 7.2.

Article 29. Contingut de la comunicació d’inscripció
La comunicació d’inscripció en la subsecció d’habitatges protegits de promoció privada del Registre d’oferta d’habitatge contindrà:

1. La identitat de la persona o entitat propietària o promotora i, si fa el cas, identificació fiscal.
2. Les dades de contacte de la persona o entitat propietària.
3. La modalitat de promoció i el règim d’ús i accés a la propietat de l’habitatge.
4. Preu màxim de venda o renda.
5. El compromís de respectar l’estatut de la persona propietària d’habitatge registrat.
6. Declaració responsable de veracitat de les dades contingudes en la sol·licitud.
7. Manifestació de la voluntat de transmetre i cedir l’habitatge mitjançant la seua inscripció en el Registre d’oferta d’habitatge.

Article 30. Efectes de la inscripció
1. La inscripció en el Registre d’oferta d’habitatge comportarà la incorporació de l’habitatge a la secció d’habitatges de promoció pública o privada, i permetrà la seua participació en els procediments d’adjudicació a unitats de convivència inscrites en el Registre de demanda d’habitatge.
2. La inscripció dels habitatges de promoció privada farà efecte des de la data de la comunicació prevista en aquest decret.
3. La inscripció no atribuirà a la persona propietària o promotora drets oposables enfront de tercers diferents dels inherents a la inscripció. Mancarà d’efectes substantius civils o mercantils.

Article 31. Actualització de les dades
1. Les persones físiques o jurídiques propietàries o promotores que sol·liciten la inscripció comunicaran les variacions sobrevingudes de les dades consignades en la sol·licitud d’inscripció per a la seua corresponent actualització, en el termini màxim d’un mes des que es produïsca la variació.
2. Els canvis de titularitat d’habitatges inscrits hauran de comunicar-se en el termini màxim d’un mes.
3. La no comunicació de la variació de dades que consten en la inscripció serà motiu de baixa en el Registre d’oferta, sense perjudici de les sancions que puguen correspondre derivades de l’aplicació de la legislació vigent.
4. Quan en exercici de les facultats de comprovació, control i inspecció l’administració detectara dades no actualitzades, errònies o falses, les modificarà d’ofici i les comunicarà a la persona interessada.

Article 32. Vigència de la inscripció
La inscripció en el Registre d’oferta d’habitatge tindrà un termini de vigència indefinit a comptar des de la data de la inscripció i fins que es produïsca la baixa efectiva.

Article 33. Baixa de la inscripció
La baixa dels habitatges inscrits en el Registre d’oferta es realitzarà d’ofici per l’administració.

Article 34. Full registral i assentaments
1. La inscripció en el Registre d’oferta d’habitatge implicarà l’obertura del full registral corresponent per cada habitatge.
2. Seran inscriptibles en el full registral amb els seus corresponents assentaments:
a) Les dades identificatives de l’habitatge i el seu titular.
b) Les modificacions i variacions de les dades de l’habitatge i de la seua titularitat, si fa el cas.
c) La resolució o comunicació de la cessió de l’habitatge en règim de compra o lloguer i la documentació que l’acompanye.
d) La qualificació de l’habitatge.
e) El visat de contractes.
f) Preus màxims de venda i renda.
g) La cancel·lació d’assentaments.
h) La baixa de l’habitatge en el registre.
i) Qualssevol altres que es consideren adequats a la finalitat del registre.
3. Els assentaments es practicaran a continuació l’un de l’altre i la seua numeració serà correlativa.


CAPÍTOL III
Règim de cessió i adjudicació d’habitatges protegits de promoció pública i els habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat

Article 35. Modalitats d’adjudicació d’habitatges
1. L’adjudicació dels habitatges protegits de promoció pública i els habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat es realitzarà mitjançant les modalitats següents:
a) Ordinària, que atén necessitats generals d’habitatge, i el procediment d’adjudicació del qual es regirà per les normes d’aquest decret. S’aplicarà aquesta modalitat d’adjudicació quan es tracte de promocions d’habitatges de nova construcció, adquirides o producte d’una rehabilitació d’edificis, així com quan es dega a segones o successives adjudicacions per rehabilitació o recuperació d’habitatges de promoció pública, de manera concreta i individualitzada, atesos els programes ordinaris.

b) Excepcional, la persona titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge podrà determinar l’aplicació d’un règim excepcional o especial d’adjudicació, en atenció a circumstàncies extraordinàries o a especials necessitats de col·lectius determinats, mitjançant resolució motivada. El procediment d’adjudicació seguirà els criteris establits per a cada promoció, i serà determinat mitjançant resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge.

2. Les persones promotores públiques, quan hi concórreguen aquestes circumstàncies extraordinàries, podran sol·licitar a la conselleria competent en matèria d’habitatge l’aplicació d’aquesta modalitat excepcional i proposar els criteris d’adjudicació que consideren adequats.

Article 36. Règim de cessió
1. El règim de cessió dels habitatges protegits de promoció pública i els habitatges del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat podrà dur-se a terme mitjançant els contractes de compravenda i arrendament, sense perjudici de cessions d’ús gratuïtes o altres formes d’explotació establides per raons socials en els plans d’habitatge i sòl, o mesures singulars de finançament aplicables.
2. El règim de cessió preferent serà el de contracte d’arrendament.


Article 37. Requisits per a l’adjudicació
Podran ser adjudicatàries d’un habitatge protegit de promoció pública i del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat en règim d’arrendament les unitats de convivència inscrites en el Registre de demanda d’habitatge, la capacitat econòmica de les quals no excedisca de 2,5 vegades l’IPREM, referit a 12 pagues.

Article 38. Subjectes exclosos
1. La direcció general competent en matèria d’habitatge exclourà del procediment d’adjudicació, mitjançant resolució motivada i prèvia audiència de la part interessada, a les unitats de convivència en les situacions següents:
a) Quan alguna de les persones integrants de la unitat de convivència haguera transmés per qualsevol títol un habitatge de promoció pública o haguera sol·licitat la resolució del contracte amb la Generalitat sense justa causa.
b) Quan alguna de les persones integrants de la unitat de convivència haguera sigut objecte d’expropiació per incompliment de la funció social o resolt el seu contracte per qualsevol procediment legal establit a l’efecte.
c) Quan alguna de les persones integrants de la unitat de convivència haguera realitzat en anteriors habitatges activitats perilloses, incòmodes o insalubres, o actes que alteren greument la convivència veïnal.

2. La direcció general competent en matèria d’habitatge podrà excloure del procediment d’adjudicació, mitjançant resolució motivada i prèvia audiència de la part interessada, a les unitats de convivència que siguen titulars de béns immobles diferents d’habitatge o de béns mobles, el valor de les quals no els faça creditors d’un habitatge de promoció pública.

Article 39. Procediment d’adjudicació
1. Els habitatges protegits de promoció pública i del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat s’adjudicaran conforme al que es disposa en aquest capítol i, si escau, als procediments d’adjudicació establits en la normativa aplicable per a cada tipus de promoció.

2. Els habitatges en oferta s’adjudicaran a les unitats de convivència inscrites en el Registre de demanda d’habitatge que complisquen els requisits per a ser adjudicatàries, conforme als criteris de baremació desenvolupats en el present capítol o establits per a cada tipus de promoció.
3. Quan els plans d’habitatge o la normativa aplicable establisquen altres criteris per a promocions concretes l’adjudicació es realitzarà a les unitats de convivència que complisquen tals requisits.
4. Els procediments d’adjudicació s’iniciaran el dia en què els habitatges s’inscriguen en el Registre d’oferta.

Article 40. Aplicació dels criteris de baremació
1. Iniciat el procediment d’adjudicació, es baremaran les unitats de convivència. Només seran baremades les unitats de convivència inscrites a la data d’iniciació del procediment, les necessitats de les quals s’adeqüen a les característiques dels habitatges inscrits en el registre d’oferta, inclosa la seua ubicació en un dels municipis sol·licitats.

2. La unitat de convivència serà baremada d’ofici per l’administració conforme al procediment d’adjudicació corresponent. L’ordre de prioritat en l’adjudicació es determinarà mitjançant la major puntuació obtinguda en aplicar els criteris de baremació determinats en aquest capítol.
3. Els empats en la puntuació es dirimiran a favor de la sol·licitud que tinga major nombre d’integrants en situació d’especial vulnerabilitat; si contínua l’empat, els menors ingressos i, si persisteix, es prendrà en consideració l’antiguitat de la inscripció. Si tot l’anterior coincideix, es dirimirà per sorteig.

Article 41. Adequació dels habitatges
1. S’entendrà que hi ha adequació entre les necessitats de la unitat de convivència i l’habitatge registrat sempre que:
a) La superfície útil de l’habitatge tinga, almenys, deu metres quadrats per integrant de la unitat de convivència.
b) L’habitatge complisca amb els requisits d’habitabilitat i accessibilitat que el facen apte per al seu ús en funció del grau de dependència i diversitat funcional o discapacitat, per no patir deficiències o barreres arquitectòniques no corregibles.
c) La unitat de convivència complisca les limitacions d’edat establides en la legislació vigent segons el programa al qual estiguen acollides els habitatges. No obstant això, en cas de no existir unitats de convivència que complisquen aquest requisit, els habitatges disponibles podran ser oferits a uns altres que no ho complisquen, prèvia declaració d’excepcionalitat de l’òrgan competent.
d) La unitat de convivència complirà, si escau, amb els criteris determinats pels plans d’habitatge al qual s’aculla la promoció d’habitatges.
2. No es considerarà adequat l’habitatge quan la renda arrendatícia supere el 25 % de la capacitat econòmica de la unitat de convivència. En el cas que la renda arrendatícia puga ser bonificada en aplicació d’algun pla d’ajuda al lloguer, el percentatge del 25 % es calcularà sobre la renda que resulte de l’aplicació de la citada bonificació.


Article 42. Criteris de baremació
Són criteris per a la baremació de les unitats de convivència demandants d’habitatge en lloguer:
1. La capacitat econòmica de la unitat de convivència.
2. El nombre d’integrants de la unitat de convivència en relació amb el nombre d’habitacions de l’habitatge.
3. La localització de l’habitatge.
4. Les situacions d’especial vulnerabilitat que afecten la unitat de convivència.

Article 43. Capacitat econòmica de la unitat de convivència
S’atorgaran les puntuacions següents en funció de la capacitat econòmica de la unitat de convivència:
1. 20 punts a les unitats de convivència la capacitat econòmica de la qual estiga compresa entre 0 i 1 IPREM.
2. 16 punts a les unitats de convivència la capacitat econòmica de la qual estiga compresa entre 1,01 i 2 IPREM.
3. 10 punts a les unitats de convivència la capacitat econòmica de la qual estiga compresa entre 2,01 i 2,5 IPREM.

Article 44. Nombre d’integrants de la unitat de convivència
S’atorgaran les puntuacions següents en funció del nombre d’integrants de la unitat de convivència en relació amb el nombre de dormitoris dels habitatges registrats:
1. Habitatges de 3 o 4 dormitoris: 8 punts a les unitats de convivència formades per 6 o més integrants; 7 punts a les formades per 5 integrants; 6 punts a les formades per 4 integrants; i 5 punts a les formades per 3 integrants.
2. Habitatges de 2 dormitoris: 4 punts a les unitats de convivència formades per 3 integrants; 2 punts a les formades per 2 integrants; i 1 punt a les unipersonals.
3. Habitatges d’1 dormitori: 2 punts a les unitats de convivència formades per 2 integrants, i 1 punt a les unitats de convivència unipersonals.

Article 45. Localització de l’habitatge
S’atorgaran 5 punts a les unitats de convivència que hagen sol·licitat habitatge en una o diverses de les localitzacions següents:
a) En el municipi d’escolarització de les persones menors d’edat a càrrec.
b) En el municipi on alguna de les persones integrants realitze una activitat laboral o professional.
c) En un municipi declarat en risc de despoblament.
Article 46. Situacions d’especial vulnerabilitat
1. S’atorgaran 10 punts a les unitats de convivència en les quals concórreguen algunes de les situacions següents d’especial vulnerabilitat:
a) Ser una família monoparental o monomarental, reconeguda de conformitat amb la legislació aplicable.
b) Ser una família nombrosa, reconeguda de conformitat amb la legislació aplicable.
c) Integrar una o més dones víctimes de violència de gènere.
d) Integrar una o més persones víctimes de tràfic d’éssers humans o d’un delicte d’odi.
e) Integrar una o més persones víctimes del terrorisme.
f) Integrar una o més persones amb diversitat funcional o discapacitat de qualsevol integrant de la unitat de convivència, quan aquesta siga igual o superior al 33 %.
g) Integrar una o més persones en situació de dependència reconeguda.
h) Integrar una o més persones menors de 25 anys.
2. S’atorgaran 5 punts a les unitats de convivència en les quals concórrega una de les situacions següents d’especial vulnerabilitat:
a) Integrar una o més persones que tinga la condició de persona asilada o refugiada.
b) Integrar una o més persones menors d’edat a càrrec.
c) Integrar persones menors de 25 anys que hagen estat sota la guarda o tutela de les administracions públiques.
d) Integrar una o més persones sota la guarda o tutela de les administracions públiques en acolliment familiar.
e) Integrar una o més persones afectades per processos de desnonament o llançament del seu habitatge habitual, derivat d’execució hipotecària o de demanda de desnonament per impagament de la renda del lloguer.
f) Integrar una o més persones trans.
3. A les unitats de convivència en què els seus integrants formen part de més d’una situació d’especial vulnerabilitat, se’ls atorgaran 5 o 10 punts per cadascuna, amb un màxim de 30 punts.

Article 47. Proposta d’adjudicació
1. Realitzada la baremació, l’òrgan competent requerirà a la unitat de convivència amb major puntuació, la documentació acreditativa del contingut de la declaració responsable d’inscripció que no es trobe en poder de l’administració, i examinarà la conformitat del seu contingut amb la documentació acreditativa.
2. La documentació acreditativa s’entregarà en el termini de deu dies comptats a partir de l’endemà de la notificació del requeriment. La falta d’acreditació en termini determinarà que es declare desistida del procediment a la unitat de convivència i l’extinció dels efectes de la declaració responsable.
3. Comprovada la documentació s’elevarà proposta d’adjudicació a l’òrgan competent. No obstant això, si després de la comprovació varia la puntuació atorgada a la unitat de convivència proposada com a adjudicatària, i d’aquesta variació resulta que una altra unitat de convivència que haja participat en el procediment d’adjudicació obté major puntuació, es realitzarà una nova proposta d’adjudicació respecte d’aquesta unitat de convivència, sense necessitat de realitzar un nou procediment d’adjudicació.
4. La proposta d’adjudicació no crea cap dret enfront de l’Administració en favor de la unitat de convivència proposada. No obstant això, quan l’òrgan competent no adjudique el contracte d’acord amb la proposta formulada, haurà de motivar la decisió.

Article 48. Adjudicació
1. La direcció general competent en habitatge dictarà resolució d’adjudicació sobre la base de la proposta regulada en l’article anterior, notificarà l’adjudicació dels habitatges i remetrà a la persona adjudicatària el document d’adjudicació, amb les condicions bàsiques del contracte.
2. La persona adjudicatària disposarà d’un termini de 15 dies des de la notificació per a pagar la fiança o, si fa el cas, l’aportació inicial, i efectuar la domiciliació bancària dels rebuts. En cas de no efectuar aquest pagament s’entendrà que la persona adjudicatària renuncia a l’habitatge.
3. Una vegada acreditat el pagament de la fiança o aportació inicial, es procedirà a la signatura dels contractes i lliurament de claus, en un termini màxim d’un mes.
4. L’òrgan competent proporcionarà a les persones adjudicatàries la còpia del contracte i la documentació precisa per a la contractació dels serveis de subministraments de l’habitatge, així com les dades del nou titular a la Presidència de la comunitat a la qual pertanga l’habitatge, a l’efecte del pagament de les despeses de comunitat i compliment de les altres obligacions.
5. L’habitatge serà ocupat per la unitat de convivència en el termini màxim de 30 dies des del lliurament de les claus. En cas contrari, s’entendrà que la persona adjudicatària renuncia a l’habitatge i haurà de tornar-ne les claus, excepte causa de força major degudament justificada. En cas de no devolució, s’iniciarà el procediment per a la recuperació de l’habitatge.
6. La resolució del procediment d’adjudicació no posarà fi a la via administrativa i, contra aquesta, cabrà recurs d’alçada davant l’òrgan superior jeràrquic del competent per a resoldre.
7. En els casos en què existisca una situació d’emergència residencial, l’ajuntament podrà sol·licitar l’adjudicació per urgència, mitjançant resolució administrativa subscrita per l’òrgan municipal competent, acompanyada per un informe social en què s’acredite prou la situació d’urgent necessitat d’habitatge segons el parer de l’Entitat Valenciana d’Habitatge i Sòl. En aquests casos, podran atendre’s aquestes sol·licituds preferentment i amb independència de la baremació obtinguda, en funció de la disponibilitat i adequació dels habitatges disponibles en cada municipi. L’adjudicació per sol·licitud urgent haurà d’aprovar-se per resolució de la direcció general competent en matèria d’habitatge, a proposta de l’Entitat Valenciana d’Habitatge i Sòl, o a través d’aquest organisme, quan la referida direcció general així ho acorde. En qualsevol cas, les sol·licituds urgents hauran de complir tots els requisits d’inscripció en el registre de demanda.


Article 49. Legalitzacions
Amb caràcter excepcional la conselleria competent en matèria d’habitatge podrà establir criteris objectius i subjectius addicionals, compatibles als contemplats en el present capítol, per a regularitzar la situació mitjançant l’adjudicació d’aquells habitatges que es troben ocupats il·legalment, quan així ho aconselle el seu nombre i repercussió social, per resolució motivada.


CAPÍTOL IV
Estatut de les persones usuàries d’habitatges
del patrimoni públic d’habitatge

Article 50. Facultats de les persones usuàries d’habitatges del patrimoni públic d’habitatge
Les persones usuàries d’un habitatge protegit de promoció pública i del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat tindran les facultats següents:
1. A l’ús i gaudi de l’habitatge pel termini de durada establit en el contracte.
2. Al manteniment de les condicions necessàries perquè l’habitatge siga habitable al llarg del contracte, llevat que la deterioració siga imputable a la part usuària.
3. Al desistiment del contracte d’arrendament, amb un termini mínim d’antelació de 30 dies naturals.
4. A qualssevol altres drets reconeguts en la legislació aplicable.


Article 51. Obligacions de les persones usuàries d’habitatges del patrimoni públic d’habitatge
1. Les persones usuàries d’un habitatge protegit de promoció pública i del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat hauran de complir les obligacions següents:
a) Destinar l’habitatge a residència habitual i permanent de la unitat de convivència.
b) No subarrendar l’habitatge, totalment o parcialment, ni destinar-lo a usos diferents, ni a allotjament vacacional.
c) No admetre com a ocupants de l’habitatge persones que no formen part de la unitat de convivència.
d) Prestar fiança abans d’ocupar l’habitatge.
e) Pagar la renda mensual durant el termini marcat en el contracte.
f) Cuidar de l’habitatge i no realitzar activitats molestes, insalubres o il·legals.
g) Sufragar les despeses per serveis de subministrament d’electricitat, aigua de consum humà, gas, telecomunicacions, o qualsevol altra.
h) Reparar els danys que, bé per culpa de la persona inquilina, bé per negligència, s’hagen produït.
i) Permetre la realització de les obres de conservació o millora per part de l’arrendador.
j) Complir les normes de la comunitat quant a neteja, horaris d’oci i zones comunes.
k) Cuidar i respectar les zones comunes.
l) Permetre l’accés a l’habitatge en cas d’inspecció pública.
2. L’incompliment d’aquestes obligacions comportarà la incoació d’un expedient sancionador, a l’empara del règim d’infraccions i sancions previst en la legislació vigent en matèria d’habitatge i la resolució del contracte, si escau.


CAPÍTOL V
Inventari d’habitatge de protecció pública

Article 52. Obligatorietat de la inscripció
1. La persona física o jurídica, propietària o promotora d’un habitatge protegit de promoció pública o privada o, si fa el cas, les entitats financeres, les seues filials immobiliàries i les entitats de gestió d’actius, inclosos els provinents de la reestructuració bancària, l’inscriurà en l’inventari d’habitatge de protecció pública en el termini d’un mes des de l’obtenció de la qualificació provisional o de l’adquisició de l’habitatge.

2. La inscripció de l’habitatge es realitzarà a través de mitjans electrònics, segons els models que estaran a la seua disposició en la seu electrònica de la Generalitat. Les persones físiques interessades en el procediment d’inscripció i de modificació de dades en l’inventari seran informades en els termes establits en l’article 7.2.
3. La inscripció en l’Inventari es portarà a efecte mitjançant el corresponent full d’inventari que determinarà la subsecció i epígraf en la qual s’inscriu l’habitatge i la seua titularitat.

Article 53. De la inscripció
1. La inscripció dels habitatges protegits de promoció privada en l’Inventari d’habitatge de protecció pública es formalitzarà a través d’una sol·licitud que contindrà les dades següents:
a) La identitat de la persona o entitat propietària o promotora i, si fa el cas, identificació fiscal.
b) Les dades de contacte de la persona o entitat propietària
c) La modalitat de promoció i el règim d’ús i accés a la propietat de l’habitatge.
d) Preu màxim de venda o renda.
e) El compromís de respectar l’estatut de la persona propietària d’habitatge registrat.
f) Declaració responsable de veracitat de les dades contingudes en la sol·licitud.
g) Les dades identificatives de l’habitatge:
1r. Adreça
2n. Dades registrals
3r. Informació sobre la data de construcció i accessibilitat de l’edifici o de l’habitatge
4t. Existència d’ascensor, garatge o traster.
5é. Condicions d’adaptació per a persones amb diversitat funcional o discapacitat
6é. Certificació d’eficiència energètica de l’edifici o de l’habitatge, si fa el cas.
h) Manifestació que disposa de la cèdula de qualificació definitiva.

i) Data de terminació del règim de protecció, determinada per la seua qualificació definitiva.
2. El procediment d’inscripció es durà a terme conforme amb el que s’estableix en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. Les persones físiques interessades en el procediment d’inscripció i de modificació de dades en el registre seran informades en els termes establits en l’article 7.2.

Article 54. Full de l’inventari i assentaments
1. La inscripció en l’Inventari d’habitatge de protecció pública implicarà l’obertura del full registral corresponent per cada habitatge.

2. Seran inscriptibles en el full registral amb els seus corresponents assentaments:
a) La identitat de la persona o entitat propietària o promotora i, si fa el cas, identificació fiscal.
b) Les dades identificatives de l’habitatge:
1. Adreça.
2. Dades registrals i cadastrals.
3. Informació sobre la data de construcció i accessibilitat de l’edifici o de l’habitatge.
4. Existència d’ascensor, garatge o traster.
5. Condicions d’adaptació per a persones amb diversitat funcional o discapacitat.
6. Certificació d’eficiència energètica de l’edifici o de l’habitatge, si fa el cas.
7. Informe d’avaluació de l’edifici, si fa el cas.
8. El llibre de l’edifici, si fa el cas.
c) Les modificacions i variacions de les dades de l’habitatge i de la seua titularitat.
d) La resolució o comunicació de la cessió de l’habitatge en règim de compra o lloguer, o un altre règim de cessió, i la documentació que l’acompanye.
e) La qualificació provisional i definitiva de l’habitatge.
f) El visat de tots els contractes translatius de domini o de cessió d’ús, en primera transmissió o posteriors.
g) Preus màxims de venda i renda.
h) La cancel·lació d’assentaments.
i) Les dades que obren en el registre d’oferta i qualssevol altres que es consideren adequades a la finalitat del registre.
3. Els assentaments es practicaran a continuació l’un de l’altre i la seua numeració serà correlativa.
4. La baixa de l’inventari es realitzarà per la desqualificació de l’habitatge.

Article 55. Actualització de les dades
1. Les persones físiques o jurídiques propietàries o promotores que sol·liciten la inscripció comunicaran les variacions sobrevingudes de les dades consignades en la sol·licitud d’inscripció per a la seua corresponent actualització, en el termini màxim d’un mes des que es produïsca la variació.
2. Els canvis de titularitat d’habitatges inscrits hauran de comunicar-se en el termini màxim d’un mes.
3. La no comunicació de la variació de dades que consten en la inscripció serà motiu de baixa en l’inventari, sense perjudici de les sancions que puguen correspondre d’acord amb la legislació vigent.
4. Quan en exercici de les facultats de comprovació, control i inspecció l’administració detectara dades no actualitzades, errònies o falses, les modificarà d’ofici i les comunicarà a la persona interessada.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Facultats d’inspecció
Fent ús de les seues facultats d’inspecció, la conselleria competent en matèria d’habitatge revisarà cada cinc anys el compliment per part de les unitats de convivència de la continuïtat en el manteniment dels requisits establits en aquest decret per a l’adjudicació dels habitatges i, altrament, adoptarà les mesures oportunes.

Segona. Incidència pressupostària
L’aplicació del que es disposa en aquest decret no podrà tindre incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria d’habitatge i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.

Tercera. Accés al registre de dones víctimes de violència de gènere
Els habitatges destinats específicament a dones víctimes de violència de gènere en virtut d’acords de col·laboració entre els departaments competents en habitatge i serveis social seran adjudicats en funció dels procediments específics habilitats a l’efecte per la conselleria a la qual hagen sigut cedides.
En tot cas, quan les dones víctimes de violència de gènere opten a l’adjudicació d’un habitatge, seguint el procediment establit en el capítol III, no hauran d’acreditar el compliment dels requisits d’empadronament i de no ser titulars d’un habitatge.


DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Única. Règim transitori de llistes d’espera
En el termini de sis mesos des de l’entrada en vigor d’aquest decret, totes les persones o unitats familiars que es troben incloses en una llista d’espera en vigor de les regulades en l’article 159.3 del decret 75/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament de protecció pública a l’habitatge, hauran d’inscriure’s en el Registre de demanda d’habitatge per a la seua inscripció d’acord amb els requisits que s’hi estableixen, i la seua participació en els procediments d’adjudicació d’habitatges protegits o del patrimoni públic d’habitatge de la Generalitat que es realitzen després de la seua entrada en vigor.
Durant aquests sis primers mesos, a comptar des de l’obertura del termini per a presentar una declaració responsable d’inscripció en el Registre de demanda, totes les sol·licituds d’inscripció tindran la data d’antiguitat del dia d’obertura del termini.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
1. Es deroga el capítol III del títol III del Decret 75/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament de protecció pública a l’habitatge.
2. Es deroga l’apartat 11 de l’article 40, la disposició addicional tercera, i l’apartat primer de la disposició addicional novena del Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament d’habitatges de protecció pública.
3. Es deroga la disposició addicional primera del Decret 191/2013, de 20 de desembre, del Consell, pel qual es modifiquen determinats preceptes del Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament d’habitatges de protecció pública.
4. Queden derogades les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que es disposa en aquest decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Modificació del Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament d’habitatges de protecció pública

Es modifiquen els paràgrafs a) i b) de l’article 11.2 del Decret 90/2009, de 26 de juny, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament d’habitatges de protecció pública, que queden redactats com segueix:

«a) No podran ser titulars d’un habitatge protegit els qui ja ho siguen d’un altre habitatge protegit, llevat que en aquest es donen les circumstàncies d’obsolescència, inadequació o excepció relacionades en el punt 12 de l’article 40 del present Reglament, que podran ser modificades per resolució de la conselleria competent en matèria d’habitatge.

b) Estar inscrita com a persona demandant en la secció primera del Registre d’habitatge de la Generalitat.»
Segona. Habilitació de desenvolupament
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en habitatge per a desplegar i executar aquest decret.

Tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’1 d’octubre de 2021.

València, 6 d’agost de 2021

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

El vicepresident segon i
conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica,
RUBÉN MARTÍNEZ DALMAU

linea
Mapa web