DECRET LLEI 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció enfront de la Covid-19. [2020/6109]
(DOGV núm. 8866 de 25.07.2020) Ref. Base de dades 005836/2020
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Espectacles públics i festejos taurins Malaltia infecciosa Salut pública Descriptors: Temàtics: política sanitària, salut pública, seguretat pública, infracció, institució pública, malaltia infecciosa, institució pública , monografies
DECRET LLEI 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció enfront de la Covid-19. [2020/6109]
PREÀMBUL
I
A fi de garantir el compliment de les mesures adoptades per lautoritat sanitària per a previndre els danys ocasionats per la Covid-19, lAcord de 19 de juny de 2020, del Consell, sobre mesures de prevenció enfront de la Covid-19 estableix les directrius necessàries per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, en aquesta primera i inicial etapa de nova normalitat, tot això dins del respecte necessari a les competències daltres administracions públiques i a les mesures que, en lexercici daquestes competències, sadopten i subjecte a revisió en funció de levolució dels indicadors epidemiològics i sanitaris. Lacord esmentat estableix també les mesures necessàries per a la recuperació de lactivitat administrativa presencial en la prestació de serveis públics en làmbit de lAdministració de la Generalitat. Posteriorment han sigut adoptades per la Conselleria de Sanitat Pública i Salut Pública altres mesures addicionals o complementàries.
Larticle 31 del Reial Decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 estableix que lincompliment de les mesures de prevenció i de les obligacions establides, quan constituïsquen infraccions administratives en salut pública, serà sancionat en els termes previstos en el títol VI de la Llei 33/2011, de 4 doctubre, general de salut pública, i que la vigilància, inspecció i control del compliment de les mesures, així com la instrucció i resolució dels procediments sancionadors que siguen procedents, correspon als òrgans competents de lEstat, de les comunitats autònomes i de les entitats locals en làmbit de les competències respectives.
Afig també, en els apartats 2 i 3, que lincompliment de lobligació dús de màscares ha de considerar-se infracció lleu a lefecte del que es preveu en larticle 57 de lesmentada Llei 33/2011, i sancionat amb multa de fins a cent euros i que lincompliment de les mesures previstes en els articles 17.2 i 18.1, quan constituïsquen infraccions administratives en làmbit del transport, ha de ser sancionat de conformitat amb el que es disposa en les lleis sectorials corresponents.
Dacord amb aquestes previsions, ha de tindres present que cada Administració conserva les competències que li atorga la legislació vigent en la gestió ordinària dels seus serveis.
En aquest context, es considera una necessitat extraordinària i urgent establir mesures que permeten a lAdministració de la Generalitat afrontar amb celeritat i eficàcia la tramitació i resolució dels procediments sancionadors que sincoen per incompliments de les disposicions vigents dictades per a pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la Covid-19.
Per això cal regular el quadre dinfraccions i sancions en la matèria, així com determinar el procediment a seguir i atribuir la competència sancionadora derivada dinfraccions de les disposicions i resolucions que es dicten per a continuar afrontant la pandèmia i que corresponen a la Generalitat i que tot això constituïsca un instrument efectiu de salvaguarda de la salut pública en la crisi sanitària actual.
Per raons deficàcia administrativa i per a major seguretat jurídica en els drets dels ciutadans, és procedent centralitzar la tramitació i imposició de les sancions en un mateix òrgan autonòmic, sense perjudici de les competències daltres administracions.
II
El decret llei consta de tres capítols, 15 articles, dues disposicions addicionals, una disposició transitòria i una disposició final.
El capítol I conté les disposicions generals i estableix el seu objecte, làmbit subjectiu daplicació i lactivitat inspectora.
En el capítol II es regulen les infraccions.
En el capítol III es regula el règim sancionador, els responsables, el procediment, les sancions i la seua graduació, la competència per a sancionar i les mesures provisionals durant la instrucció del procediment sancionador.
Les disposicions addicionals regulen el règim de recursos administratius i la dotació de recursos humans.
En la disposició transitòria sestableix el règim per als procediments de caràcter sancionador iniciats abans de lentrada en vigor daquest decret llei.
La disposició final determina lentrada en vigor i la vigència daquest decret llei.
III
Quant al rang normatiu daquesta disposició, de conformitat amb larticle 25 de la llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, la potestat sancionadora sexercirà quan haja sigut reconeguda expressament per una norma amb rang de llei. Però, al mateix temps, ens trobem en un cas dextraordinària i urgent necessitat de dictar aquest decret llei, perquè totes les mesures previstes en aquesta norma han daprovar-se sense dilacions, per la qual cosa ha dutilitzar-se la figura del decret llei, en atenció al caràcter extraordinari i excepcional de la greu situació de crisi sanitària, que requereix adoptar amb urgència i de manera inajornable lexercici de la potestat sancionadora.
Aquest règim sancionador ha descometres immediatament per a assegurar millor el ple compliment de les mesures de prevenció i contenció enfront del Covid-19, per la qual cosa es recorre a la figura del decret llei, en atenció al caràcter extraordinari i excepcional de la greu situació de crisi sanitària plantejada.
En relació amb la concurrència del pressupost dextraordinària i urgent necessitat, la STC 61/2018, de 7 de juny (FJ 4), exigeix, duna banda, «la presentació explícita i raonada dels motius que han sigut tinguts en compte pel Govern en la seua aprovació», és a dir, el que ha vingut a denominar-se la situació durgència; i, per un altre, «lexistència duna necessària connexió entre la situació durgència definida i la mesura concreta adoptada per a subvenir a ella».
Així, duna banda, com assenyala el Tribunal Constitucional, el reial decret llei constitueix un instrument constitucionalment lícit, en tant que pertinent i adequat per a la consecució del fi que justifica la legislació durgència, que no és un altre que subvenir a situacions concretes dels objectius governamentals que per raons difícils de preveure requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis (SSTC 6/1983, de 4 de febrer, FJ 5;11/2002, de 17 de gener, FJ 4;137/2003, de 3 de juliol, FJ 3;368/2007, FJ 10;31/2011, de 17 de març, FJ 4;137/2011, de 14 de setembre, FJ 6, i 100/2012, de 8 de maig, FJ 8).
I tot això concorre en el present cas, atés que cal establir el règim sancionador específic per a garantir leficàcia de mesures adoptades a la Comunitat Valenciana amb la finalitat de previndre i controlar possibles rebrots de la malaltia Covid-19.
Per tant, per la seua naturalesa i finalitat, concorren en aquest cas les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat, previstes en lart. 44 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, com a pressupostos que habiliten laprovació daquest decret llei, per la qual cosa el Consell considera plenament adequat lús daquest instrument per a donar cobertura a les disposicions que shan descrit, atés que respon a lexigència que hi haja una connexió de sentit o relació dadequació entre la situació excepcional i les mesures que es pretenen adoptar, que són idònies, concretes i deficàcia immediata.
Aquesta disposició sadequa també als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficiència, estableix una norma clara que assegura la millor protecció dels drets dels ciutadans i proporciona certesa i agilitat als procediments, sense imposar càrregues administratives no justificades i la regulació que conté resulta proporcionada, en atenció a la particular situació existent i a la necessitat de garantir el principi deficàcia en laplicació de les mesures adoptades.
Vista la urgència per a laprovació daquesta norma, sexceptuen els tràmits de consulta pública i daudiència i informació públiques, de conformitat amb el que es disposa en larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En conseqüència, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i larticle 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 24 de juliol de 2020,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. És objecte daquest decret llei lestabliment dun règim sancionador que garantisca el compliment de les mesures dictades per a la prevenció de la Covid-19.
2. Làmbit daplicació daquest decret llei es correspondrà amb el territori de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Activitat inspectora i de control
1. Sense perjudici de les competències reservades a lEstat, les activitats inspectores i de control sobre el compliment del que es preveu en el present decret llei seran efectuades per qualsevol agent de lautoritat i personal funcionari degudament acreditat de la Generalitat Valenciana o de les entitats locals. Aquest personal funcionari tindrà, en lexercici de les seues funcions, el caràcter dagents de lautoritat i les seues declaracions gaudiran de presumpció de veracitat excepte prova en contra.
2. La Generalitat Valenciana podrà sol·licitar de la Delegació del Govern de lEstat a la Comunitat Valenciana i de les subdelegacions a les províncies que es cursen les corresponents instruccions a les forces i cossos de seguretat de lEstat dependents de la seua autoritat, en relació amb la seua participació en les tasques dinspecció i control que corresponguen.
De la mateixa manera, a través de les entitats locals respectives, es podran cursar instruccions per a la coordinació dactivitats i unificació de criteris dinspecció i vigilància.
Article 3. Actes
1. Els resultats de cada actuació inspectora es reflectiran en una acta la primera còpia de la qual sentregarà a linteressat o persona davant qui sactue. Aquest podrà fer constar la seua conformitat o observacions respecte del seu contingut. Laltre exemplar de lacta serà remés a lòrgan competent per a, en funció de la naturalesa de la inspecció, iniciar loportú procediment sancionador.
2. Les actes signades pels funcionaris acreditats i dacord amb les formalitats exigides, gaudiran de presumpció de veracitat quant als fets compresos en aquestes, excepte prova en contra.
CAPÍTOL II
Infraccions
Article 4. Infraccions
1. Constituiran les infraccions les accions o omissions tipificades en aquest decret llei, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o dun altre ordre que pogueren derivar daquestes.
2. Les infraccions administratives en aquest àmbit es classifiquen en lleus, greus i molt greus, atesos els criteris de risc per a la salut, quantia de leventual benefici obtingut, grau dintencionalitat, gravetat de lalteració sanitària i social produïda, generalització de la infracció i reincidència».
Article 5. Infraccions lleus
Es consideraran infraccions lleus:
1. Lincompliment de lobligació de lús de la màscara o ús inadequat daquesta.
2. Lincompliment per part dels establiments oberts al públic dels límits daforament del local, quan no supose risc de contagi o aquest afecte menys de 15 persones, i dinformar els clients i usuaris sobre el règim horari, distància mínima interpersonal i de lobligatorietat de lús de la màscara.
3. Lincompliment de les mesures generals dhigiene i prevenció adoptades per la Generalitat, en relació amb la Covid-19, per a qualsevol mena destabliment o activitat siga en espais o locals, públics o privats, quan no supose risc de contagi o aquest afecte menys de 15 persones.
4. Lincompliment de la mesura cautelar de quarantena acordada per lautoritat sanitària competent en persones que no hagen donat positiu en Covid-19, però que siguen contactes directes dun malalt confirmat.
5. Lincompliment duna ordre general de confinament decretat.
Article 6. Infraccions greus
Es consideraran infraccions greus:
1. Lincompliment dels límits daforament permés en els establiments oberts al públic per les ordres o mesures vigents relatives a la Covid-19, quan aquest no siga constitutiu duna falta lleu o molt greu.
2. Lorganització o participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus dacte equivalent, privat o públic, en espais privats o públics, que impliquen una aglomeració o agrupació de persones quan es constate per lautoritat inspectora que impedeixen o dificulten ladopció de les mesures sanitàries de prevenció o del manteniment de la distància de seguretat interpersonal dins dels establiments.
3. Lincompliment de les condicions de seguretat dictades per lautoritat competent en matèria de distància de seguretat entre taules o agrupacions de taules en els locals oberts al públic i terrasses a laire lliure.
4. Lincompliment de les condicions de sanitat i higiene establides en les ordres o mesures establides per lautoritat competent, així com lincompliment de lobligació de neteja i desinfecció de les entrades i eixides del recinte, localitats on sassega el públic i daquells espais que hagen de ser objecte de desinfecció per la presència de persones de manera habitual.
5. Destinar lús despais de lestabliment a activitats o actuacions no permeses per les ordres o mesures dictades enfront de la Covid-19.
6. Lincompliment de lelaboració, tinença, i si escau, presentació del pla de contingència contra la Covid-19 quan sestiga obligat a això dacord les ordres o mesures dictades per lautoritat competent.
7. Lincompliment de les mesures generals dhigiene i prevenció adoptades per la Generalitat en relació amb la Covid-19 per a qualsevol mena destabliment o activitat siga en espais o locals, públics o privats, quan supose risc de contagi o aquest afecte més de 15 persones.
8. Lincompliment del deure daïllament domiciliari acordat per lautoritat sanitària competent o, si escau, del confinament decretat, realitzat per persones que hagen donat positiu en Covid-19.
Article 7. Infraccions molt greus
Es consideren infraccions molt greus:
1. Lincompliment dels límits daforament permés en els establiments oberts al públic dictats per les ordres o mesures establides per lautoritat competent, quan supose un greu risc de la transmissió de la malaltia per a la salut de la població que afecte més de 150 persones.
2. Lincompliment dels límits daforament permés en els establiments oberts al públic dictats per les ordres o mesures establides per lautoritat competent enfront de la Covid-19, quan en lestabliment o lloc de lactivitat es troben presents menors dedat i/o persones majors de 65 anys.
3. Lorganització o participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus dacte equivalent, de caràcter privat o públic, que impliquen una aglomeració o agrupació de persones quan lautoritat inspectora constate que impedeixen o dificulten ladopció de les mesures sanitàries de prevenció o es troben presents menors dedat i/o persones majors de 65 anys.
4. Impedir qualsevol activitat inspectora o la comprovació relativa als fets pels agents de lautoritat o funcionaris inspectors que es troben en lexercici del seu càrrec, així com la negativa a col·laborar amb aquests en lexercici de les seues funcions.
6. Lincompliment de lobligació dinhabilitar la pista de ball per a aquest ús.
7. Lincompliment de les mesures generals dhigiene i prevenció adoptades per la Generalitat en relació amb la Covid-19 per a qualsevol mena destabliment o activitat siga en espais o locals, públics o privats, quan supose risc de contagi o mal molt greu per a la salut de la població que afecte més de 150 persones.
8. Lincompliment reiterat del deure daïllament domiciliari acordat per lautoritat sanitària o, si escau, del confinament decretat, en persones que hagen donat positiu en Covid-19, si aquest comporta danys greus per a la salut pública.
Article 8. Prescripció i caducitat
1. Les infraccions tipificades en el present decret llei com a lleus prescriuran en el termini de sis mesos, les tipificades com a greus en el de dos anys i les tipificades com molt greus en el de tres anys.
2. El termini de prescripció començarà a explicar-se des del dia de la comissió del fet. En les infraccions derivades duna activitat continuada la data inicial del còmput serà la de la finalització de lactivitat o la de lúltim acte en què la infracció es consume.
3. Interromprà la prescripció, la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment sancionador, i es reprendrà el termini de prescripció si lexpedient sancionador estiguera paralitzat durant més dun mes per causa no imputable al presumpte responsable.
4. El procediment sancionador haurà de ser resolt i notificar-se la resolució que corresponga a la persona interessada, en el termini màxim de sis mesos, des de la seua iniciació, i la seua caducitat es produirà en la forma i manera previstes en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
No obstant lanterior, linstructor de lexpedient podrà acordar la suspensió del termini màxim per a resoldre quan concórrega alguna de les circumstàncies previstes i exigides per a això en la llei esmentada.
CAPÍTOL III
Règim sancionador
Article 9. Sancions
1. Les infraccions lleus seran sancionades amb prevenció o multa de 60 fins a 600 euros.
No obstant això que es disposa en aquest apartat, lincompliment de lobligació de lús de la màscara només pot sancionar-se, com a màxim, amb multa de 100 euros.
2. Les infraccions greus podran ser sancionades alternativament o acumulativament amb:
a) Multa de 601 a 30.000 euros i acumulativament fins a 300.000 euros.
b) Suspensió o prohibició de lactivitat per un període màxim de sis mesos.
c) Clausura del local o establiment per un període màxim de sis mesos.
d) Inhabilitació per a lorganització o promoció despectacles públics i activitats recreatives per un període màxim de sis mesos.
3. Les infraccions molt greus podran ser sancionades alternativament o acumulativament amb:
a) Multa de 30.001 a 60.000 euros i acumulativament fins a 600.000 euros.
b) Clausura del local o establiment per un període màxim de tres anys i acumulativament fins a 10 anys.
c) La suspensió o prohibició de lactivitat fins a tres anys i acumulativament fins a 10 anys.
d) Inhabilitació per a lorganització o promoció despectacles públics i activitats recreatives, fins a tres anys i acumulativament fins a 10 anys.
Article 10. Graduació de les sancions
1. Les sancions hauran de guardar la necessària proporcionalitat amb la gravetat dels fets constitutius de la infracció. La seua graduació atendrà els criteris següents:
a) La transcendència social de la infracció.
b) La negligència o intencionalitat de linfractor.
c) La naturalesa i quantia dels perjudicis ocasionats.
d) Lexistència de reiteració i reincidència. Sentendrà per reiteració, la comissió de més duna infracció de diferent naturalesa en el terme dun any quan així haja sigut declarat per resolució que pose fi a la via administrativa. Daltra banda, sentendrà per reincidència la comissió de més duna infracció de la mateixa naturalesa en el terme dun any quan així haja sigut declarat per resolució que pose fi a la via administrativa.
e) La conducta observada per linfractor amb vista al compliment de les disposicions legals.
2. Per a laplicació dels criteris en la graduació de les sancions i respectant els límits establits en larticle anterior, lòrgan competent per a sancionar haurà de ponderar, en tot cas, que la comissió de la infracció no resulte més beneficiosa per a linfractor que el compliment de les normes infringides.
3. La imposició acumulativa de sancions en els termes previstos en els apartats 2 i 3 de larticle anterior podrà acordar-se en aquells supòsits que impliquen greu alteració de la seguretat, o contravinguen les disposicions en matèria de protecció de menors.
Article 11. Responsables
1. Seran responsables de les infraccions administratives previstes en aquest decret llei, les persones físiques o jurídiques que incórreguen en les accions o omissions tipificades en el present decret llei.
2. Els titulars destabliments públics o de les respectives llicències així com els organitzadors o promotors despectacles públics i activitats recreatives, seran responsables de les infraccions administratives regulades en el present decret llei, comeses pels qui intervinguen en lespectacle o activitat, i pels qui estiguen sota la seua dependència, quan incomplisquen el deure de previndre la infracció.
3. Els prestadors esmentats seran responsables solidaris quan, per acció o omissió, permeten o toleren la comissió dinfraccions per part dels clients o usuaris.
4. Quan linfractor siga un menor dedat, seran responsables els pares, tutors o guardadors legals.
Article 12. Procediment
1. Les infraccions comeses per vulneració de lindicat en aquest decret llei seran objecte de les sancions administratives corresponents, amb la instrucció prèvia de loportú procediment administratiu tramitat dacord amb el que es disposa en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Quan la sanció proposada consistisca en una multa, labonament del seu import abans de dictar-se resolució en lexpedient sancionador, suposarà el reconeixement de la responsabilitat en la comissió dels fets, i limport de la sanció es reduirà en un quaranta per cent de la seua quantia.
Article 13. Competència per a sancionar
1. La competència per a incoar, instruir i resoldre els expedients sancionadors correspondrà a lAdministració de la Generalitat, els òrgans competents per a imposar la sanció seran:
La persona titular de la Secretaria Autonòmica de Seguretat i Emergències quan es tracte dinfraccions lleus i greus.
La persona titular de la conselleria competent en matèria de justícia, interior i administració pública quan es tracte dinfraccions molt greus.
2. El que es disposa en els apartats anteriors sentendrà sense perjudici de les normes o acords de delegació de competències en vigor.
Article 14. Prescripció de sancions
1. Prescriuran en el termini dun any les sancions imposades per infraccions lleus a la present llei, a dos anys les imposades per infraccions greus i a tres anys les imposades per infraccions molt greus.
2. El termini de prescripció de les sancions començarà a explicar-se des de lendemà daquell en què adquirisca fermesa la resolució per la qual simposa aquesta, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. Interromprà la prescripció la iniciació, amb coneixement de la persona interessada, del procediment dexecució, i el termini tornarà a transcórrer si aquell estiguera paralitzat durant més dun mes per causa no imputable a linfractor.
Article 15. Mesures provisionals durant la instrucció del procediment sancionador
1. Iniciat lexpedient sancionador per la presumpta comissió dinfraccions greus i molt greus, lautoritat competent per a resoldre, podrà acordar mitjançant resolució motivada, les mesures provisionals imprescindibles per al normal desenvolupament del procediment, assegurar el compliment de la sanció que puga imposar-se i evitar la comissió de noves infraccions.
2. Les mesures hauran de ser proporcionades a la naturalesa i gravetat de les infraccions comeses, i podran consistir en:
a) Suspensió de la llicència o autorització de lactivitat.
b) Suspensió o prohibició de lespectacle públic, activitat recreativa o sociocultural.
c) Clausura de lestabliment.
d) Qualsevol altra que assegure leficàcia de la resolució que puga recaure.
3. Les mesures provisionals podran ser alçades o modificades durant la tramitació del procediment, dofici o a instàncies de part, en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no van poder ser tingudes en compte en el moment de la seua adopció. En tot cas sextingiran amb la resolució que pose fi al procediment sancionador corresponent.
4. Aquestes mesures provisionals seran acordades mitjançant resolució motivada prèvia audiència de linteressat per un termini de deu dies. En cas durgència, degudament motivada, el termini daudiència quedarà reduït a dos dies.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Recursos administratius
Correspondrà a la persona titular de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública la competència per a resoldre els recursos administratius que sinterposen contra la resolució derivada del procediment sancionador regulat per aquest decret llei.
Segona. Dotació de recursos humans
La Conselleria dHisenda i Model Econòmic procedirà a la dotació dels recursos humans necessaris en la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública per a poder gestionar els procediments sancionadors per les infraccions regulades en aquest decret llei. A aquest efecte, realitzarà les modificacions necessàries en els pressupostos de la Generalitat per a dotar aquesta conselleria dels recursos humans necessaris.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única
Els procediments de caràcter sancionador iniciats abans de lentrada en vigor daquest decret llei es continuaran tramitant i es resoldran dacord amb la normativa vigent en el moment de dictar-se lacte iniciador del procediment.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
El present decret llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i produirà efectes fins que el Govern de lEstat declare la finalització de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.
València, 24 de juliol de 2020
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Justícia, Interior
i Administració Pública,
GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO