DECRET-LLEI del Consell pel qual es modifica el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció davant la Covid-19. [2021/7627]
(DOGV núm. 9124 de 09.07.2021) Ref. Base de dades 007079/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 10.07.2021 Aquesta disposició afecta: Modifica: - DECRET LLEI 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció enfront de la Covid-19. [2020/6109]
- LLEI 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana [2014/11888]
Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública;Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Comerç Malaltia infecciosa Descriptors: Temàtics: malaltia infecciosa, horari comercial, infracció, reglamentació comercial , monografies
DECRET-LLEI del Consell pel qual es modifica el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció davant la Covid-19. [2021/7627]
Exposició de motius
El context sanitari actual en el qual les dades epidemiològiques llancen una expansió de la pandèmia i en el qual es produeix una transmissió comunitària sostinguda del virus Covid-19, de difícil control amb pressió alta en el sistema sanitari, un dels pilars fonamentals de lestratègia de la lluita contra els nous brots és ladopció de mesures preventives, sancionadores i de control que impedisquen laglomeració de persones i les reunions socials.
Les interaccions socials en espais públics en els quals no es manté el distanciament entre persones que no pertanyen a grups de convivència suposen un risc alt de contagi.
La finalització de les limitacions a la llibertat de circulació de persones en horari nocturn i les de grups de persones ha provocat un increment de contagis caracteritzat per esdeveniments súper disseminadors que fa necessari tornar a establir mesures no farmacològiques, que han de centrar-se en limitar aquelles activitats no essencials que puguen suposar un risc de contagi i evitar concentracions de persones en espais de concurrència pública.
Lexperiència en la gestió de la pandèmia ha evidenciat leficàcia daquestes mesures urgents amb lobjectiu de protegir la salut de la ciutadania, garantir el control dels brots epidemiològics i contindre la propagació de la malaltia, així com evitar el col·lapse del sistema sanitari.
Levolució actual de la pandèmia en la Comunitat Valenciana justifica ladopció de mesures urgents de prevenció i contenció davant la Covid-19, com les contingudes en el present decret llei, la finalitat del qual no és una altra que la protecció de la ciutadania i la salut pública davant el nivell de risc alt assignat per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública en el seu informe de 9 de juliol de 2021.
Així mateix, en tots els informes epidemiològics es fa referència al fet que el consens científic assenyala la conveniència de limitar la interacció social per a frenar la transmissió del virus en les comunitats, en absència dimmunitat generalitzada i dun tractament efectiu per a la malaltia.
Per tot això, i en llaures a una acció de protecció de la salut i seguretat de la ciutadania, es fa necessari adoptar mesures que reduïsquen la interacció social. A nivell global, per a tota la Comunitat, aquestes mesures han destar dirigides a les activitats on se centra el risc.
Les dades llançades per linforme de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública de 9 de juliol de 2021 avalen aquest diagnòstic: la incidència acumulada a 14 dies és de 216,9 per 100.000 habitants i a 7 dies és de 140,6. Aquestes dades revelen un empitjorament significatiu en contrast amb els reflectits en linforme anterior, de data 25 de juny, amb una incidència a 14 dies de 55,98 casos per 100.000 habitants i a 7 dies de 32,09.
Dacord amb el citat informe «levolució de la pandèmia en lactualitat es caracteritza perquè la majoria dels nous casos identificats estan ocorrent en població jove no vacunada, associat a la concurrència desdeveniments super disseminadors (
) o a la celebració de reunions familiars o damics en lesfera privada que suposen el 68,5% dels brots actius en làmbit social».
Un altre dels factors per a tindre en compte és lexpansió de la variant Delta, que presenta major transmissibilitat i la prevalença de la qual aconsegueix el 50%, conforme a linforme assenyalat.
Lexpansió actual de la pandèmia ha portat a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública a declarar el nivell de risc alt o alerta 3, «indicatiu de transmissió comunitària sostinguda i de difícil control amb pressió alta en el sistema sanitari».
En conseqüència, aquest informe estableix com a objectiu ladopció de «mesures dràstiques que ens permeten tornar amb rapidesa a la situació anterior de risc baix mentre avança el programa de vacunació fins i tot en població menor de 50 anys», fent especial referència a la «efectivitat de disminuir la interacció social».
En un context de relaxació de mesures generalitzades, com ara la reducció de la mobilitat o bé dimplantació de limitació dactivitats en relació amb loci nocturn, sha pogut constatar la tendència a conformar agrupacions de població majoritàriament joves, que per a la interacció social consumen col·lectivament begudes de qualsevol classe, en la via pública o en espais a laire lliure, quedant sense aplicació en tals circumstàncies, les mesures de protecció determinades per lautoritat sanitària com ho és el manteniment de la distància de seguretat, contribuint a la propagació de contagis.
Es fa necessari establir amb caràcter urgent, i en llaures al principi de seguretat jurídica, un nou tipus legal en el règim dinfraccions que permeta sancionar les conductes ciutadanes tendents a produir aglomeracions doci nocturn, com a instrument eficaç contra lexpansió de la pandèmia.
Quant al rang normatiu daquesta disposició, de conformitat amb larticle 25 de la llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, la potestat sancionadora sexercirà quan haja sigut reconeguda expressament per una norma amb rang de llei.
El decret llei consta dun article únic i dues disposicions finals.
Els canvis que introdueix aquest decret llei afecten, principalment, a lestabliment dun règim de control de reunions amb consum de tota mena begudes en espais públics, quan es constant la impossibilitat en el compliment de les mesures sanitàries, mitjançant laddició dun nou apartat 9 en el règim sancionador per a infraccions greus de larticle 6 del Decret llei 11/2020 de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19.
Es modifica, així mateix, la redacció de larticle 6.2 i 7.3 del Decret llei 11/2020 per a distingir amb major precisió entre els tipus dinfraccions que produeixen lorganització i la participació en reunions, festes o actes similars, en els quals se sanciona amb caràcter greu la participació, reservant la falta molt greu a lorganització daquests esdeveniments per la major responsabilitat i risc que comporta, en termes de proporcionalitat i finalitat.
Així mateix, es modifica larticle 69.5 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de Salut de la Comunitat Valenciana, habilitant al fet que per resolució de lautoritat sanitària es puga modificar lhorari de venda, subministrament i consum de begudes alcohòliques en tota mena destabliments, amb caràcter temporal, i en situacions de risc declarat per a la salut pública.
De la mateixa manera que va ocórrer amb les mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, aquestes mesures requereixen adoptar-se amb celeritat.
Dacord amb la STC 65/2018, de 7 de juny, la legislació durgència té la finalitat de respondre a situacions concretes dels objectius governamentals que per raons difícils de preveure requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis» (SSTC 31/2011, de 17 de març, FJ 4; 137/2011, de 14 de setembre, FJ 6, i 100/2012, de 8 de maig, FJ 8).
La urgent necessitat de les modificacions citades es justifica en lalt nivell de risc de la situació epidemiològica en la qual es troba actualment la Comunitat Valenciana, circumstància que fa imprescindible el recurs a linstrument normatiu del decret llei per a la tipificació de la infracció amb la finalitat de ser més efectius en el control de les mesures
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha reiterat en diverses ocasions la utilització de linstrument normatiu del decret llei davant la concurrència de situacions dextraordinària urgència i necessitat.
Respecte als requisits durgent i extraordinària necessitat, la doctrina constitucional continguda en la STC 129/2016, de 21 de juliol estableix que «ladequada fiscalització del recurs al decret llei requereix, per consegüent, la definició pels òrgans polítics duna situació dextraordinària i urgent necessitat explícita i raonada i que, per tant, el pressupost habilitant de lextraordinària i urgent necessitat sha de dur a terme mitjançant la valoració conjunta de tots aquells factors que van determinar al Govern a dictar la disposició legal excepcional».
Vista la urgència per a laprovació daquesta norma, sexceptuen els tràmits de consulta pública i daudiència i informació públiques, de conformitat amb el que es disposa en larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En conseqüència, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i larticle 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública i la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, i prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 9 de juliol de 2021,
DECRET
Article únic. De la modificació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19.
1. Saddiciona un nou apartat a larticle 6 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19.
«9. El consum col·lectiu de qualsevol mena de beguda en la via pública o altres espais oberts al públic, quan es constate per lautoritat inspectora que simpedeix o dificulta ladopció de les mesures sanitàries de prevenció o del manteniment de la distància de seguretat interpersonal.»
2. Es modifica larticle 6.2 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19, que passa a tindre la següent redacció:
«La participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus dacte equivalent, de caràcter privat o públic, que impliquen una aglomeració o agrupació de persones, quan es constate per lautoritat inspectora que les circumstàncies de la celebració impedisquen o dificulten ladopció de les mesures sanitàries de prevenció o del manteniment de la distància de seguretat interpersonal».
3. Es modifica larticle 7.3 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores dels mesures de prevenció davant la Covid-19, que passa a tindre la següent redacció:
«Lorganització de reunions, festes o qualsevol altre tipus dacte equivalent, de caràcter privat o públic, que impliquen una aglomeració o agrupació de persones, quan es constate per lautoritat inspectora que les circumstàncies de la celebració impedisquen o dificulten ladopció de les mesures sanitàries de prevenció o del manteniment de la distància de seguretat interpersonal.»
Disposició Final
Primera. De modificació de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de Salut de la Comunitat Valenciana.
Es modifica larticle 69.5 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de Salut de la Comunitat Valenciana, que passa a tindre la següent redacció:
«En tota mena destabliment, des de les 22.00 hores a les 07.00 hores de lendemà, excepte en aquells en els quals la venda de begudes alcohòliques estiga destinada al seu consum a linterior del local. Queda inclosa en aquesta prohibició la venda celebrada en establiment comercial, per telèfon o per qualsevol altre mitjà, seguida del repartiment a domicili dels productes comprats, quan aquest repartiment es realitze dins de la franja horària indicada.
Lhorari determinat en el paràgraf anterior podrà ser alterat mitjançant resolució de lautoritat sanitària en situacions de risc declarat per a la salut pública amb una duració determinada en el temps.»
Disposició Final
Segona. Entrada en vigor
El present decret llei entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
El president de la Generalitat,
Ximo Puig i Ferrer.
La Consellera de Justícia, Interior i Administració Pública,
Gabriela Bravo Sanestanisla
La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,
Ana Barceló Chico