DECRET LLEI 6/2021, d'1 d'abril, del Consell, de mesures urgents en matèria de gestió econòmicoadministrativa per a l'execució d'actuacions finançades per instruments europeus per a recolzar la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19 [2021/3781]
(DOGV núm. 9062 de 15.04.2021) Ref. Base de dades 004090/2021
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Economia i Hisenda Pública Malaltia infecciosa Descriptors: Temàtics: ajuda pública, finançament públic, hisenda regional, malaltia infecciosa , monografies
DECRET LLEI 6/2021, d'1 d'abril, del Consell, de mesures urgents en matèria de gestió econòmicoadministrativa per a l'execució d'actuacions finançades per instruments europeus per a recolzar la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19
[2021/3781]
PREÀMBUL
I
La crisi sanitària, econòmica i social provocada per la pandèmia de SARS-CoV-2 ens ha traslladat a un escenari absolutament diferent daquell en el qual han operat, tradicionalment, les administracions publiques.
En primer lloc, la imperiosa necessitat dafrontar les necessitats de proveïment i equipament sanitari han obligat a fer un considerable esforç financer, logístic i de gestió mantingut en el temps, des de la declaració inicial de lestat dalarma fins al moment actual.
En segon lloc, el Consell sha implicat des del primer moment en la posada en marxa de mesures per a esmorteir les conseqüències socioeconòmiques de la crisi sanitària, ja que, a diferència de la crisi financera de 2008, el problema no radica ara en un excés de deute, sinó en la feblesa de locupació i de la demanda en un context dincertesa, així com en la caiguda de lactivitat econòmica davant les restriccions imposades al funcionament de sectors claus de leconomia regional. En concret, poc després de la declaració de lestat dalarma, es va aprovar el Decret llei 1/2020, de 27 de març, del Consell, de mesures urgents de suport econòmic i financer a les persones treballadores autònomes, de caràcter tributari i de simplificació administrativa per a fer front a limpacte causat per la Covid-19, al qual van seguir disposicions en làmbit de leducació, la cultura i lesport; ajudes econòmiques a treballadors i treballadores afectades per ERTOS o amb reducció de la jornada laboral per a atendre la conciliació familiar; mesures extraordinàries de gestió econòmica i financera; mesures en làmbit dels serveis socials i de suport al tercer sector dacció social, així com actuacions específiques dajuda i impuls dirigides al sector turístic. Recentment, el Consell ha posat en marxa el «Pla Resistir», actualment en procés de desenvolupament i articulat pel Decret llei 1/2021, de 22 de gener, que inclou ajudes «parèntesis» en cada municipi per als sectors més afectats per la pandèmia; i el Decret llei 2/2021, de 29 de gener, del Consell, de mesures extraordinàries dirigides a treballadors i treballadores, empreses i treballadors i treballadores autònoms, per a pal·liar els efectes de la crisi derivada de la pandèmia per la Covid-19.
En aquest context, la reconstrucció de leconomia valenciana ha daspirar no sols a recuperar el nivell de benestar previ a la crisi provocada per la pandèmia, sinó a corregir febleses que ja eren presents abans i que expliquen per què la distància que ens separa de la renda per habitant de la mitjana nacional ha augmentat en les dues últimes dècades, fins a superar els dotze punts percentuals, com recull linforme Un full de ruta de la reconstrucció de leconomia, publicat per lInstitut Valencià dInvestigacions Econòmiques (IVIE). Només així serà possible plantejar un model de creixement sostingut i sostenible, que garantisca la reducció de les bretxes geogràfiques, intergeneracionals i de gènere que caracteritzen al nostre mercat laboral, aguditzades, a més, en temps de pandèmia. A més, tot això ho hem daconseguir sense renunciar a la necessària transparència i rendició de comptes a la ciutadania.
Per a dur a terme aquest comès resulta imprescindible lesforç coordinat de tots els actors polítics i socials, tal com va recollir el dictamen de la Comissió Especial destudi per a la Reconstrucció Social Econòmica i Sanitària, aprovat per les Corts Valencianes el 6 dagost de 2020, i conforme es va plasmar en lacord Alcem-Nos, consensuat i signat amb els representants empresarials i sindicals, les diputacions provincials i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), entre altres.
Un altre dels actors essencials per a la reconstrucció i la recuperació ha de ser, sense dubte, lAdministració Pública. Són els poders públics els que, a través dels recursos organitzatius i de la regulació, fixen les normes que regulen la interacció entre els agents econòmics i proveeixen de béns públics per a corregir les fallades del mercat i promoure la cohesió social. La necessitat i urgència en lhora dabordar aquestes qüestions són evidents si, tal com apunten estudis recents sobre la matèria, el creixement econòmic i la inversió es troben fortament condicionats pel context institucional i regulador.
Amb aquest objectiu, el Govern dEspanya va aprovar el Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual saproven mesures urgents per a la modernització de lAdministració Pública i per a lexecució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, que té per objectiu facilitar la programació, pressupost, gestió i execució de les actuacions finançables amb fons europeus, especialment els provinents dels fons NextGenerationUE, lInstrument Europeu de Recuperació fruit de lhistòric acord que va adoptar el Consell Europeu al juliol de 2020 per a impulsar la inversió pública i privada i ajudar els estats membres a superar la greu crisi econòmica i social derivada de la Covid-19.
II
En la mateixa línia, amb la finalitat de facilitar els processos de presa de decisió i de gestió de fons públics per a reparar els danys de la crisi ocasionada per la pandèmia del SARS-CoV-2, i promoure un procés de transformació estructural mitjançant limpuls de la inversió pública i privada i el suport al teixit productiu, el present decret llei aborda en els capítols II a V una revisió de la regulació continguda en normes autonòmiques de caràcter horitzontal, com són la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions; i el Decret llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim econòmic financer del sector públic empresarial i fundacional. A més, es modifica també la regulació continguda en el Decret 167/2015, de 2 doctubre, del Consell, pel qual es regula la composició, competències i funcionament de la Comissió Delegada del Consell dHisenda i Assumptes Econòmics; i el Decret 176/2014, de 10 doctubre, del Consell, pel qual regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, sense alterar no obstant el rang normatiu daquestes disposicions.
Es tracta, en definitiva, duna primera regulació durgència, sense perjudici de la necessària reflexió posterior que permeta identificar altres necessitats de modificació, tant en el model organitzatiu, el règim de funcionament o de la gestió de personal, com en els procediments administratius relacionats amb la inversió i labsorció dels fons europeus.
III
Un segon bloc de mesures contingudes en aquest decret llei, recollides en el capítol VI, tenen per objecte agilitzar la tramitació de totes les inversions i actuacions a càrrec de la Generalitat que semmarquen en el Pla de Recuperació i Resiliència de Govern dEspanya, laprovació del qual per la Comissió Europea permetrà accedir al finançament extraordinari articulat a través de linstrument acordat pel Consell Europeu i regulat pel Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 2020, pel qual sestableix un Instrument europeu de Recuperació per a donar suport a la recuperació després de la crisi de la Covid-19.
El desenvolupament daquest instrument europeu permetrà a Espanya obtenir fins a 140.000 milions deuros de finançament extraordinari, dels quals prop de 72.000 milions seran subvencions a fons perdut, canalitzades a través del Instrument temporal NextGenerationEU, fonamentalment a través del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència. Lesmentat Reglament (UE) 2020/2094 estableix un termini molt breu per a dur a terme les actuacions, de tal manera que els compromisos de despesa que donen lloc a les ajudes shauran de contraure, en un 60 % del seu import total, abans del 31 de desembre de 2022, i la resta a més tardar el 31 de desembre de 2023.
Això exigeix adoptar tots els mecanismes que puguen contribuir a alleugerir i accelerar la tramitació dels procediments de competència de la Generalitat, amb la finalitat de multiplicar la capacitat de gestió de ladministració autonòmica, promoure amb la màxima rapidesa els projectes dinversió que permetran atreure a la Comunitat Valenciana la major proporció possible dels fons i, amb això, impulsar la recuperació urgent de la nostra economia, la creació docupació, i la modernització, competitivitat i sostenibilitat del sistema productiu valencià.
Amb aquest fi, en el capìtol VI sintrodueixen un conjunt de mesures especials de caràcter extraordinari i de vigència restringida a la tramitació i gestió dels projectes i actuacions incloses en el Pla de recuperació, transformació i resiliència de lEstat i que es finançaran per lInstrument Europeu de Recuperació i Resiliencia.
Aquestes mesures sestructuren en nou seccions. En la primera es concreta el seu àmbit daplicació i es disposa la tramitació urgent i preferent dels expedients. En la segona sestableix un règim de gestió econòmica financera especial per als fons vinculats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència i al fons React-EU, complementat amb les mesures que, específicament per a la gestió del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, es contemplen en la secció tercera. Les seccions quarta, quinta i sisena contenen normes destinades a facilitar la tramitació i gestió dajudes i convenis, i la creació de consorcis. I finalment, la setena estableix diverses mesures de gestió dels recursos humans de lAdministració de la Generalitat per a impulsar els projectes i actuacions relacionades amb lexecució de linstrument de recuperació de la Unió Europea.
La secció huitena sinclouen una sèrie de mesures per tal de fer efectiu limpuls de la responsabilitat social. Així, per una banda, en els procediments de contractació shauran dincorporar criteris de responsabilitat social, ambientals, de digitalització i dinnovació i coneixement, així com clàusules i mesures dintegritat per a la prevenció de conflictes dinteressos, amb la inclusió de declaracions a lefecte per als responsables del contracte i els licitadors. Igualment shauran de preveure clàusules i mecanismes per a facilitar la concurrència i laccés a les petites i mitjanes empreses i a les entitats deconomia social.
Finalment, a la novena, sinclouen mecanismes de coordinació i seguiment per ladequada implementació i seguiment dels fons, així com mesures per a facilitar el seguiment i la transparència, que faran possible la rendició de comptes. Tota la informació es publicarà en el portal de Transparència, GVA Oberta, de la Generalitat, amb uns formats que faciliten la seua consulta.
Aquestes regulacions es complementen amb les mesures previstes en les disposicions addicionals, entre les quals cal destacar laplicació a les actuacions de lluita contra la pandèmia de Covid-19 i de gestió del fons NextGenerationEU durant lexercici 2021, de les mesures extraordinàries de caràcter econòmic pressupostari que ja arreplegava el Decret llei 4/2020, de 17 dabril, de mesures extraordinàries per fer front a la crisi produïda per la Covid-19. Així mateix, sestableixen altres disposicions addicionals dirigides a assegurar la deguda coordinació en la possible participació dels òrgans i entitats de lAdministració de la Generalitat en els Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) regulats pel Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre.
Per últim, les disposicions finals introdueixen modificacions puntuals en la Llei 4/2020, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2021; en la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat, per la qual es regula el tram autonòmic de lImpost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, com a conseqüència de la crisi sanitària derivada de la Covid-19; la Llei 3/2020, de 30 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera de la Generalitat, de caràcter tècnic; la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, dordenació del territori, Urbanisme i Paisatge de la Comunitat Valenciana; i el Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció davant la Covid-19. La disposició final sisena es refereix al rang de les disposicions reglamentàries que es modifiquen, les quals podran ser modificades o derogades mitjançant decret del Consell; i al fi, la disposició final setena habilita a la conselleria competent en matèria dhisenda a adoptar les mesures que puga requerir el compliment de los obligacions dinformació i control que es deriven del Reial Decret llei 36/2020.
IV
Lexcepcional gravetat i profunditat de la crisi que està travessant la Comunitat Valenciana, com la resta de comunitats autònomes i com tots els països del nostre entorn, exigeix que es remoga amb la major urgència possible qualssevol obstacle que puga entorpir la posada en marxa i el desenvolupament de les mesures de recuperació, i especialment dels projectes dinversió pública i les mesures de foment a la inversió privada que puguen mobilitzar leconomia i locupació, i entre elles, de manera molt destacada, les inversions que es puguen beneficiar del finançament extraordinari previst en linstrument de recuperació de la Unió Europea.
La necessitat de concentrar aquest esforç financer en un període reduït de temps, que sinicia ja en aquest exercici, fa imprescindible adoptar de manera immediata les normes que es contemplen en aquest decret llei, amb la finalitat que els òrgans de ladministració autonòmica responsables de mobilitzar les inversions disposen a temps dinstruments adequats per a la posada en marxa dels projectes i per a captar, en competència amb altres territoris, el major volum possible de recursos. En molts casos tals instruments estan regulats per normes amb rang de llei, per la qual cosa les seues modificacions o excepcions shan dadoptar així mateix mitjançant normes del mateix rang.
La urgència que es deriva, duna banda, de la greu situació econòmica i social ocasionada per la pandèmia i, daltra banda, de la peremptorietat dels terminis establits en la normativa europea per a lexecució dels fons inclosos en lInstrument de Recuperació de la Unió Europea, determinen la impossibilitat dadoptar les mesures previstes en aquest decret llei a través del procediment legislatiu ordinari, ja que els tràmits administratius i parlamentaris exigits per la normativa aplicable, inclús mitjançant el procediment durgència, no permetrien que els mecanismes de gestió estigueren disponibles en el termini requerit per a poder aprofitar plenament lescàs temps dins del qual ladministració ha dafrontar un esforç de gestió absolutament exorbitant.
Per tot això, concorren en aquest cas les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat que, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, faculten el Consell a adoptar disposicions legislatives provisionals per mitjà de decrets llei, sotmesos en tot cas a debat i votació en les Corts Valencianes.
Dacord amb el que es disposa en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, aquest decret llei sajusta als principis de bona regulació. Daquesta manera, es compleix amb el principi de necessitat que ha quedat plenament justificat. Igualment, es dona compliment als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficàcia, destacant-se que les mesures que incorpora són congruents amb lordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible donada la situació dexcepcionalitat en contenir la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats.
Quant al principi de transparència, vista la urgència per a laprovació daquesta norma, sexceptuen els tràmits de consulta pública i daudiència i informació públiques, de conformitat amb larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre.
En conseqüència, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i larticle 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió d1 dabril de 2021,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
Lobjecte daquest decret llei és ladopció de mesures urgents dagilització en matèria de gestió econòmica-administrativa de lAdministració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.
Així mateix, també són objecte daquest decret llei mesures per a impulsar lexecució de les actuacions finançades per lInstrument Europeu de Recuperació de la Unió Europea, amb la finalitat de donar suport a la recuperació econòmica desprès de la crisi sanitària, econòmica i social causada per la pandèmia de la Covid-19.
CAPÍTOL II
Modificacions de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.
Article 2. Modificació de larticle 26 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions
1. Es modifica lapartat 1 de larticle 26 de la Llei 1/2015, que queda redactat com segueix:
«1. En làmbit de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental, amb caràcter previ a laprovació de disposicions legals i reglamentàries la conselleria amb competències en matèria dhisenda haurà demetre un informe, de caràcter preceptiu i vinculant, respecte a la seua adequació a les disponibilitats pressupostàries i als límits dels escenaris pressupostaris pluriennals.
Lesmentat informe haurà de demanar-se, en els mateixos termes:
a) En la tramitació dels projectes de convenis, propostes dacord del Consell, o de plans o programes quan la seua vigència sestenga a un termini superior a un exercici, excepte quan es tracte de projectes de convenis mitjançant els quals sinstrumenten subvencions de caràcter nominatiu previstes en la Llei de Pressupostos.
b) Per a laprovació de tots aquells acords, convenis, pactes o instruments semblants adoptats en làmbit de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental, que suposen modificació de les condicions retributives del seu personal o dels que es deriven, directament o indirectament, increments de despesa pública en matèria de costos de personal».
2. Es modifica lapartat 4 de larticle 26 de la Llei 1/2015, que queda redactat com segueix:
«4. Amb independència de lassenyalat en els apartats anteriors, en tot cas, sempre que seleve al Consell, com a òrgan col·legiat que ostenta la potestat executiva i reglamentària i dirigeix lAdministració de la Generalitat o com a Junta General duna societat mercantil de la Generalitat, una proposta dacord, per a la seua aprovació o autorització, del contingut o labast de la qual es desprenguen obligacions econòmiques de caràcter pluriennal, per a qualsevol dels subjectes que integren el sector públic de la Generalitat, la mateixa se subjectarà, amb caràcter previ, a informe preceptiu de la Intervenció General de la Generalitat, i de lAdvocacia de la Generalitat quan així ho exigisca la Llei 10/2005, de 9 de desembre, de la Generalitat, dAssistència Jurídica a la Generalitat.»
3. Es modifica lapartat 5 de larticle 26 de la Llei 1/2015, que queda redactat com segueix:
«5. En tot cas, el termini per a lemissió dels informes a què es refereix aquest article serà de 10 dies, transcorregut el qual sentendrà emès en forma positiva.
Article 3. Modificació de larticle 41 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions
Es modifica larticle 41 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«Article 41. Despeses de tramitació anticipada.
1. La tramitació dexpedients de despeses podrà iniciar-se en lexercici immediat anterior sempre que es complisca alguna de les següents circumstàncies:
a) Que existisca previsió reiterada en exercicis anteriors, associada al programa pressupostari, de crèdit adequat i suficient per a la cobertura pressupostària de la despesa de què es tracte en els Pressupostos de la Generalitat.
b) Que existisca crèdit adequat i suficient en el projecte de llei de Pressupostos en cas que haja sigut presentat per a la seua aprovació per les Corts corresponent a lexercici següent.
2. En làmbit de la contractació administrativa sestarà al que dispose la normativa reguladora daquesta matèria.
3. La tramitació anticipada podrà arribar, com a màxim, al moment immediat anterior a ladquisició del compromís de despesa.
4. En lexpedient de despesa shaurà dincloure una clàusula suspensiva indicant que la seua resolució queda condicionada a lefectiva existència de crèdit adequat i suficient una vegada saprove el pressupost de la Generalitat corresponent a lexercici en el qual shaja de realitzar la despesa.
5. En tot cas en la tramitació anticipada dexpedients shaurà de complir el que sestableix en larticle 40 daquesta llei.
6. La conselleria competent en matèria dhisenda determinarà els requisits concrets als quals ha dajustar-se la tramitació dels expedients a què es refereix aquest article.»
Article 4. Modificació de larticle 160 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions
1. Es modifica lapartat 1 de larticle 160 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«1. El Consell serà lòrgan competent per a:
a) Laprovació de les bases reguladores i, en el seu cas, la concessió daquelles subvencions en què sacrediten raons dinterés públic, social, econòmic o humanitari, o unes altres degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública.
b) Lautorització del corresponent conveni, quan les subvencions de concessió directa sinstrumenten mitjançant aquesta formula jurídica, quan la seua quantia siga superior a cent cinquanta mil euros o quan es tracte de convenis amb lEstat, altres comunitats autònomes i institucions públiques, de conformitat amb allò previst a larticle 17.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.
c) Lautorització prèvia per a la concessió de les subvencions de concurrència competitiva de quantia superior a sis milions deuros. Aquesta autorització no implicarà laprovació de la despesa que, en tot cas, correspondrà a lòrgan competent per a la concessió.»
2. Es modifica lapartat 2 de larticle 160 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«2. Les persones titulars de les conselleries, tant en làmbit dels seus departaments com en el dels organismes públics vinculats o dependents, són els òrgans competents per a:
a) Aprovar el pla estratègic de subvencions de la conselleria, que comprendrà tant les pròpies del departament com les dels organismes públics vinculats o dependents.
b) Aprovar mitjançant una ordre les oportunes bases reguladores de la concessió de les subvencions, que no tindran la consideració de disposicions de caràcter general.
c) Acordar i imposar les sancions que corresponga en matèria de subvencions, excepte el que disposa lapartat 3 següent.»
Article 5. Modificació de larticle 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions
1. Es modifica lapartat e de larticle 164 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«e) Una vegada efectuada la comprovació anterior, es procedirà a la convocatòria de la subvenció mitjançant una resolució. En el cas excepcional que, per lespecificitat de les ajudes a atorgar, saproven conjuntament les bases i la convocatòria, es requerirà un informe previ justificatiu de la concurrència de les esmentades circumstàncies especials emès pel centre directiu proponent, que shaurà dincorporar a lexpedient.»
2. Es modifica lapartat h de larticle 164 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«h) En les subvencions que financen obres que exigisquen projecte tècnic, aquest haurà de sotmetres a informe de loficina de supervisió de projectes o de tècnics de lAdministració designats per aquesta, amb caràcter previ a la data de justificació de la primera anualitat dajuda. No obstant això, quan es tracte de projectes inclosos en larticle 2 del Reial decret 1000/2010, de 5 dagost, sobre visat col·legial obligatori, les bases reguladores de la subvenció podran requerir la presentació de visat col·legial en lloc de linforme de loficina de supervisió.»
Article 6. Modificació de larticle 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions
1. Es modifica el subapartat i de lapartat 2 de larticle 165 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«i) Termini i forma de justificació per part de la persona beneficiària o, en el seu cas, de lentitat col·laboradora, del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de laplicació dels fons percebuts. De conformitat amb allò previst en la normativa bàsica en matèria de procediment administratiu, les bases reguladores podran contemplar una pròrroga dels terminis de realització i justificació, quan el projecte o activitat subvencionada no puga realitzar-se o justificar-se en el termini previst, per causes degudament justificades previstes.»
2. Safegeix un nou apartat 3 a larticle 165 de la Llei 1/2015 amb el següent contingut:
«3. Les bases reguladores dajudes per raó dun estat, situació o fet imprevisible en el qual es troben o suporten les persones o entitats sol·licitants poden establir que per a la seua concessió només siga necessària una declaració responsable del compliment dels requisits indicats.
Aquesta concessió es pot realitzar sense perjudici de les verificacions i controls que sefectuen amb posterioritat en el pagament.
Una vegada realitzat el pagament, lòrgan gestor comprovarà els requisits establerts per a lobtenció de les ajudes mitjançant un pla dactuacions de verificació aprovat per lòrgan titular del departament o entitat, com a màxim, durant lexercici pressupostari posterior. Les persones beneficiàries hauran daportar la informació i documentació que les siga requerida a aquest efecte.»
Article 7. Modificació de larticle 168 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions
1. Es modifica el subapartat A) de lapartat 1 de larticle 168 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«A) Les previstes nominativament en la llei de pressupostos de la Generalitat, entenent-se com a tals aquelles lobjecte de les quals, dotació pressupostària i destinatari figuren inequívocament en els seus annexos.
Dacord amb allò que disposa larticle 40.7 daquesta llei, les subvencions de caràcter nominatiu no podran tenir abast pluriennal, excepte aquelles subvencions de capital el beneficiari de les quals siga una altra administració pública de caràcter territorial. Així mateix, les subvencions nominatives no podran crear-se ni modificar-se una vegada aprovada la llei de pressupostos de lexercici corresponent.
La concessió de les subvencions previstes nominativament en la llei de pressupostos de la Generalitat es formalitzarà mitjançant resolució de la persona titular del departament gestor del crèdit pressupostari al qual simputa lajuda o mitjançant conveni.
La resolució de concessió o el conveni tindrà el caràcter de bases reguladores de la subvenció, i haurà de contindre, com a mínim, els següents extrems:
a) Objecte de la subvenció i persones beneficiàries, dacord amb lassignació pressupostària.
b) Crèdit pressupostari al qual simputa la despesa i quantia de la subvenció, individualitzada, en el seu cas, per a cada persona beneficiària, si foren vàries.
c) Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o dorganismes internacionals.
d) Terminis i mètodes de pagament de la subvenció, possibilitat defectuar pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties que, en el seu cas, hauran daportar les persones beneficiàries, en el marc i amb les condicions previstes en aquesta llei.
e) Termini i forma de justificació per part de la persona beneficiària del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de laplicació dels fons percebuts.
f) Els condicionants requerits per la normativa de la Generalitat relatius a la notificació, autorització i comunicació dajudes públiques a la Comissió Europea.»
Article 8. Modificació de larticle 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions
1. Es modifica lapartat 2 de larticle 171 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«2. Sense perjudici del que es preveu en lapartat anterior, podran realitzar-se abonaments a compte o pagaments anticipats, en els termes i condicions previstos en aquest article, si es preveu tal possibilitat en les bases reguladores o, per als supòsits de concessió directa sense convocatòria, en els convenis o actes de concessió.
Aquests abonaments a compte podran suposar la realització de pagaments fraccionats que respondran al ritme dexecució de les accions subvencionades, abonant-se per quantia equivalent a la justificació presentada, i sempre que la naturalesa i característiques de les accions permeta aquest fraccionament a lefecte del seu pagament. En tot cas, haurà dexistir una coherència entre els abonaments i el ritme dexecució de les accions subvencionades.
Els pagaments anticipats suposaran lliuraments de fons amb caràcter previ a la justificació, com a finançament necessari per a poder dur a terme les actuacions inherents a la subvenció. Quan les bases reguladores contemplen la possibilitat de realitzar pagaments anticipats, podran establir un règim de garanties dels fons entregats. En tot cas, les bases reguladores hauran destablir un règim de garanties quan limport de la subvenció a rebre per la persona o entitat beneficiària siga superior a un milió deuros.»
2. Es modifica el subapartat b de lapartat 3 de larticle 171 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«b) Quan es tracte de transferències de capital a les administracions públiques territorials i institucionals de la Comunitat Valenciana, a las bases reguladores es podrà preveure una bestreta de fins un 30 % de limport de la subvenció concedida.»
3. Es modifica el subapartat d de lapartat 5 de larticle 171 de la Llei 1/2015 que queda redactat com segueix:
«d) Les persones físiques que no actuen com a empresaris o professionals, sempre que limport de les subvencions no siga superior a 6.000 euros.»
CAPÍTOL III
Modificació del Decret llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim econòmic financer del sector públic empresarial i fundacional.
Article 9. Modificació de larticle 12 del Decret llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim econòmic financer del sector públic empresarial i fundacional
Es modifica lapartat 1 de larticle 12 del Decret llei 1/2011 que queda redactat com segueix:
«1. A més del que puga estar previst en la normativa sectorial que afecta cada tipus dens, per a la celebració de contractes, de qualsevol naturalesa jurídica, el valor estimat dels quals siga igual o superior a 12 milions deuros, calculat conforme al que es disposa en larticle 101 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, les entitats del sector públic que tinguen la condició de poder adjudicador de conformitat amb allò previst en lapartat 3, de larticle 3 de lesmentada llei necessitaran lautorització del Consell. Aquest import podrà ser modificat en les successives Lleis de Pressupostos de la Generalitat. Amb caràcter previ a la seua remissió al Consell, aquests contractes hauran de ser examinats per la Comissió Delegada del Consell dHisenda i Assumptes Econòmics, tret que es financien amb fons europeus de qualsevol naturalesa.»
CAPÍTOL IV
Modificació del Decret 167/2015, de 2 doctubre, del Consell, pel qual es regula la composició, competències i funcionament de la Comissió Delegada del Consell dHisenda i Assumptes Econòmics.
Article 10. Modificació de larticle 4 del Decret 167/2015, de 2 doctubre, del Consell, pel qual es regula la composició, competències i funcionament de la Comissió Delegada del Consell dHisenda i Assumptes Econòmic
Es modifica larticle 4 del Decret 167/2015 que queda redactat com segueix:
«Article 4. Funcions.
Correspon a la Comissió Delegada del Consell dHisenda i Assumptes Econòmics lexercici de les següents funcions:
1. Examinar les qüestions de caràcter econòmic i financer que tinguen relació amb diverses conselleries, o aquelles que, afectant només una conselleria i per la seua especial incidència pressupostària i econòmica, facen necessari un pronunciament de la comissió.
2. Examinar lavantprojecte de Pressupostos de la Generalitat, així com les línies bàsiques per a la seua elaboració.
3. Examinar les memòries econòmiques que acompanyen a avantprojectes de llei i projectes de disposicions reglamentàries que hagen de ser elevats al Consell, dacord amb els articles 42 i 43 de la Llei del Consell, quan així ho determine la Presidència de la comissió per la seua transcendència en matèria de despesa.
4. Resoldre, per delegació del Consell, els assumptes merament administratius de la seua competència que es considere oportú.
5. Examinar prèviament a la seua elevació per a lautorització del Consell els contractes que celebren els ens del sector públic instrumental de la Generalitat que requerisquen pel seu import, de conformitat amb la legislació aplicable, aquesta autorització.
6. Qualssevol altres funcions relacionades amb làmbit de la seua competència que li siguen atribuïdes per la normativa vigent o per la que en el futur es dicte, així com les que li encomane el Consell, per mandat específic o disposició de caràcter general.»
CAPÍTOL V
Modificació del Decret 176/2014, de 10 doctubre, del Consell, pel qual regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre
Article 11. Modificació de larticle 12 del Decret 176/2014, de 10 doctubre, del Consell, pel qual regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre
Es modifica lapartat 6 de larticle 12 del Decret 176/2014 que queda redactat com segueix:
«6. Lautorització del Consell per a subscriure convenis serà preceptiva en els següents casos:
a) convenis signats amb lAdministració General de lEstat, amb altres comunitats autònomes, o amb institucions públiques i altres ens que exercisquen potestats públiques; i
b) convenis celebrats amb persones físiques o jurídiques privades dels quals, directament o indirectament, es deriven obligacions econòmiques per a lAdministració de la Generalitat o per a qualsevol dels ens instrumentals del seu sector públic. Excepte aquells convenis que instrumenten subvencions de concessió directa quan la seua quantia siga inferior a 150.000,00 .
En el text del conveni haurà de fer-se constar la data en la qual sacorde la seua autorització pel Consell. Així mateix, en tots els supòsits, la persona titular de la Sotssecretaria haurà demetre el corresponent informe previ.
El Registre de Convenis elevarà anualment un informe al Consell sobre els convenis celebrats en lexercici que no siguen objecte dautorització preceptiva per aquest dacord amb larticle 160.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.»
CAPÍTOL VI
Règim especial de gestió de les actuacions incloses en el Pla de recuperació, transformació i resiliència finançat pel Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència i pels Fons REACT-EU per a donar suport a la recuperació després de la crisi de la Covid-19 (NextGeneration-EU)
Secció primera
Disposicions generals
Article 12. Àmbit daplicació
Les mesures establides en aquest capítol saplicaran exclusivament a la tramitació, gestió i execució dinversions, accions i projectes de lAdministració de la Generalitat i de les entitats del seu sector públic instrumental, incloses en el Pla de recuperació, transformació i resiliència finançat pel Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència i pels Fons REACT-EU per a donar suport a la recuperació després de la crisi de la Covid-19 establit pel Reglament (UE) 2020/2094 del Consell, de 14 de desembre de 2020, tot i que sincloga també algún percentatge de fons propis de la Generalitat.
Article 13. Tramitació urgent
En la tramitació dels expedients, saplicarà la tramitació durgència i es reduiran a la meitat tots els terminis prevists per al procediment ordinari en les normes que en cada cas siguen daplicació, excepte els terminis relatius a la presentació de sol·licituds i recursos. Així mateix, gaudiran de preferència per a la seua tramitació als efectes del que es preveu en larticle 71.2 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Secció segona
Règim de gestió econòmica financera dels fons vinculats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència i al React-EU
Article 14. Afectació
En làmbit de lAdministració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, els ingressos procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons React-EU estaran legalment afectats en els termes i condicions establits en larticle 37 del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre pel qual saproven mesures urgents per a la modernització de lAdministració Pública i per a lexecució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. En conseqüència, els crèdits pressupostaris finançats amb aquests fons, que hauran destar adequadament identificats, sols podran executar-se amb la finalitat de finançar actuacions que resulten elegibles conforme al seu marc normatiu.
Article 15. Memòries econòmiques
Sense perjudici del que estableixen els articles 35 i següents del Decret 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressuposts de la Generalitat, les memòries econòmiques que han dacompanyar les normes o actes administratius que saproven per a lexecució dels fons als quals es refereix aquesta secció hauran de contenir un apartat específic en el qual es justifique, si és el cas, la seua vinculació amb qualsevol dels esmentats fons.
Article 16. Tramitació anticipada dexpedients de despesa dexercicis posteriors
En el marc i amb els límits establits en larticle 39 del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual saproven mesures urgents per a la modernització de lAdministració Pública i per a lexecució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, les distintes persones jurídiques incloses en làmbit subjectiu daquest decret llei podran recórrer a la tramitació anticipada de qualsevol tipus dexpedient de despesa.
Article 17. Exigibilitat de les obligacions
En làmbit de lHisenda de la Generalitat, i als efectes del que es preveu en larticle 19.2 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, en els expedients de despesa que es tramiten a lempara daquest decret llei per als quals la seua normativa reguladora no permeta o limite el desemborsament anticipat dels fons compromesos amb caràcter previ a lexecució i justificació de les prestacions previstes en aquest tipus de negocis, es podrà efectuar el desemborsament anticipat del fons fins a un límit màxim del 50 per cent de la quantitat total a percebre.
Article 18. Règim de control previ aplicable als expedients daplicació dels fons
La funció interventora aplicable a aquests expedients sexercirà conforme al que disposa la Llei 1/2015, de la Generalitat, dHisenda Pública del sector Públic Instrumental i de Subvencions dacord amb les següents regles:
1. Com a extrems addicionals aplicables als expedients que implementen laplicació daquests fons, únicament es verificaran aquells que, per la seua transcendència en el procés de gestió daquests fons i per a garantir que la seua aplicació sadequa a les directrius de la Unió Europea, determine el Consell a proposta de la persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda, previ informe de la Intervenció General de la Generalitat, dacord amb larticle 102.f) de la Llei 1/2015.
En tant no saprove lesmentat acord específic del Consell, els extrems addicionals a verificar en els expedients que es financen amb càrrec als fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i React-EU seran:
a) En la fiscalització prèvia dels actes inclosos en la lletra a) de larticle 100.2 de la llei 1/2015 de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions:
1r Els extrems de general comprovació referits en larticle 102 de la llei 1/2015.
2n Lexistència dinforme de lAdvocacia de la Generalitat en els expedients en els quals, de conformitat amb la normativa aplicable, siga preceptiu.
3r Lexistència de dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana en els expedients en els quals, de conformitat amb la normativa aplicable, siga preceptiu. Amb posterioritat a la seua emissió únicament es constatarà la seua existència material i el seu caràcter favorable.
b) En la intervenció prèvia del reconeixement de les obligacions prevista en la lletra b) de larticle 100.2 de la Llei 1/2015:
1r Per als tipus de despeses que estiguen incloses en lAcord del Consell pel qual es determinen els extrems addicionals a comprovar per la Intervenció en lexercici de la fiscalització de la despesa, en la intervenció prèvia del reconeixement de la obligació es verificaran els extrems de general comprovació i els addicionals prevists en lesmentat acord que resulten exigibles dacord amb la normativa aplicable a aquests expedients.
2n Per a aquells tipus de despeses que no estiguen inclosos en lesmentat acord, en la intervenció prèvia del reconeixement de la obligació es verificaran exclusivament els extrems de general comprovació referits en larticle 102 de la Llei 1/2015.
2. Per a lexercici de la fiscalització prèvia i de la intervenció prèvia del reconeixement de les obligacions derivades daquest tipus dexpedients, sols es remetrà a la Intervenció competent la documentació estrictament necessària per a verificar el compliment dels extrems de preceptiva comprovació que resulten daplicació en cada cas dacord amb el règim de control aplicable. La persona titular de la Intervenció General de la Generalitat podrà determinar la documentació a remetre.
3. El despatx daquests expedients gaudirà de prioritat respecte de qualsevol altre, i lòrgan de control shaurà de pronunciar en un termini màxim de cinc dies hàbils.
4. De conformitat amb el que es disposa en larticle 98.2 de la Llei 1/2015, el Consell podrà acordar laplicació del control financer permanent en substitució de la funció interventora.
Secció tercera
Especialitats en la gestió dels fons associats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència i al React-EU
Article 19. Estructura dels pressupostos de la Generalitat
1. Sense perjudici del que disposa larticle 36 de la Llei 1/2015, per a la gestió dels fons que sassignen a la Comunitat Valenciana a través del Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència la conselleria competent en matèria dhisenda podrà crear, dins de cada secció pressupostària, el Servei 99 «Mecanisme de Recuperació i Resiliència», en el qual sintegraran els programes pressupostaris que siguen necessaris per a assegurar una gestió eficient i àgil daquests fons.
La creació de nous programes estarà vinculada exclusivament a lobjecte i finalitat dels projectes o actuacions finançades i a la corresponent política de despesa a la qual queden associats, de manera que la gestió econòmica-comptable, dins de cada programa i secció, correspondrà als distints òrgans superiors i directius competents per raó de la matèria.
Aquests programes es podran dotar addicionalment amb fons propis, sempre que tinguen per objecte cofinançar o complementar actuacions o projectes associats a lesmentat mecanisme.
2. Els crèdits pressupostaris finançats amb els fons vinculats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència i al React-EU hauran destar identificats amb el codi del fons de finançament específic respectiu.
En cas que els programes es doten addicionalment amb fons propis, shauran didentificar clarament els crèdits finançats pels fons de recuperació dels que shan finançat amb fons públics, de manera que es puga realitzar el seguiment.
3. Les despeses imputades als diferents projectes o iniciatives del Pla de recuperació, transformació i resiliència han destar identificades mitjançant el codi de referència únic del projecte o iniciativa que haja assignat lautoritat de gestió nacional del programa o mecanisme comunitari corresponent, així com el de lentitat a què corresponguen.
En aquestes operacions de despesa també sha didentificar el codi de convocatòria a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS) o el número didentificació del contracte en la Plataforma de contractació del sector públic, segons corresponga.
4. Les convocatòries o contractes vinculats als projectes, iniciatives o inversions inclosos en el Pla de recuperació, transformació i resiliència hauran didentificar el projecte o iniciativa a què corresponga. A aquest efecte, el codi de referència únic del projecte o iniciativa concret haurà de constar en la Base de Dades Nacional de Subvencions, en la corresponent convocatòria i en la Plataforma de Contractació del Sector Públic en lanunci de licitació. En el cas dels contractes, aquest codi de referència únic també haurà de constar en el Registre Oficial de Contractes i en el contracte corresponent.
Els òrgans competents realitzaran les modificacions que siguen necessàries en els sistemes dinformació de subvencions i contractes de la Generalitat per a complir amb aquesta obligació.
5. Les entitats que conformen el sector públic instrumental de la Generalitat que siguen responsables de la gestió dels fons als quals es refereix aquest article, hauran dadoptar les mesures necessàries per a poder identificar la despesa realitzada en els projectes o iniciatives finançades, de manera que permeta assegurar el seu seguiment i control en els termes i condicions prevists en aquest decret llei i en la legislació bàsica en la matèria.
Article 20. Modificacions pressupostàries en làmbit de lAdministració de la Generalitat
1. El règim de les modificacions pressupostàries dels crèdits finançats amb càrrec als ingressos procedents dels fons associats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència i al REACT-EU estarà subjecte a les següents especialitats:
a) Els expedients de modificació pressupostària es tramitaran a proposta de la conselleria interessada i dacord amb els requisits i condicions establides en el Decret 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat.
b) El Consell serà lòrgan competent per a aprovar les modificacions pressupostàries que afecten a la reassignació de crèdits entre diferents seccions pressupostàries o afecten línies de subvenció nominatives.
2. Quan la modificació pressupostària tinga per objecte principal i necessari atendre la realització dactuacions o mesures que donen cobertura a operacions finançades amb fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i dels REACT-EU, el Consell podrà autoritzar expedients de modificació pressupostària que suposen:
a) La supressió de línies de subvenció de caràcter nominatiu.
b) La minoració de la dotació de línies de subvenció de caràcter nominatiu.
c) La modificació de lobjecte de línies de subvenció de caràcter nominatiu.
3. En qualsevol dels tres supòsits esmentats en lapartat anterior, dacord amb la seua naturalesa i objecte, els requisits per a la tramitació i, si escau, autorització de la corresponent modificació pressupostària seran:
a) Que la línia de subvenció nominativa afectada tinga dotació suficient per poder atendre lobjecte de la modificació.
b) Que la modificació sajuste a les exigències recollides en larticle 23 d) de la Llei 4/2020, de 30 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2021.
c) Que la modificació no implique una transferència entre seccions pressupostàries.
d) Que la modificació no afecte a crèdits subjectes a finançament condicionat.
4. Les persones titulars de les conselleries seran els òrgans competents per aprovar transferències entre els mateixos capítols de diferents programes pressupostaris de la seua secció, tret del capítol I.
5. Les transferències de crèdit que afecten els fons propis esmentats en lúltim paràgraf de larticle 19.1 tampoc estaran subjectes a la limitació establida en larticle 49.1.c de la Llei 1/2015.
Article 21. Incorporació de crèdits
Als efectes del que es preveu en larticle 45 de la Llei 1/2015, els romanents dels crèdits associats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència i al REACT-EU podran incorporar-se a lexercici següent. Aquestes incorporacions de crèdit es finançaran dacord amb el que sestableix en lapartat segon de larticle 45, i el seu termini daplicació sestendrà fins a la finalització del termini de realització de les actuacions finançades dacord amb el seu marc regulatori, i en tot cas no podrà excedir lexercici 2026.
Article 22 Compromisos de despesa de caràcter pluriennal en làmbit de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms
1. Sense perjudici del que es preveu en larticle 40.5 de la llei 1/2015, amb càrrec als crèdits vinculats a làmbit objectiu de la present secció es podran adquirir compromisos de despeses que hagen destendres a exercicis posteriors a aquell en el qual sautoritzen, sempre que no superen els límits i anualitats que estableix lapartat següent.
2. El nombre dexercicis als quals es podran aplicar les despeses no serà superior a cinc. La despesa que simpute a cadascun dels exercicis posteriors no podrà excedir de la quantitat que resulte daplicar al crèdit pressupostari vinculant de lany en el qual es comprometa loperació els percentatges següents: en lexercici immediatament següent i en el segon, el 100 per cent; en el tercer exercici, el 70 per cent, i en els exercicis quart i quint, el 60 per cent i el 50 per cent, respectivament.
3. El Consell, en casos especialment justificats, podrà acordar la modificació dels percentatges o incrementar el nombre danualitats de lapartat anterior, o autoritzar ladquisició de compromisos de despeses que hagen datendres en exercicis posteriors en cas que no existisca crèdit inicial. A aquest efecte, la conselleria competent en matèria dhisenda, a iniciativa de la conselleria corresponent, elevarà al Consell loportuna proposta, previ informe del centre directiu competent en matèria de pressupostos.
4. Els compromisos als quals es refereix aquest article hauran de ser objecte de comptabilització separada.
Secció quarta
Mesures dagilització de les subvencions
Article 23. Bases reguladores i convocatòria de subvencions en règim de concurrència competitiva
Per a la concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva vinculades a inversions, accions o projectes inclosos en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i al REACT-EU saprovaran en un únic expedient, mitjançant resolució de la persona titular de la conselleria competent per raó de la matèria, les bases reguladores, la convocatòria i la modificació, en el seu cas, del pla estratègic de subvencions. En aquests expedients únicament hauran de complir-se els següents tràmits, amb caràcter durgència: resolució dinici, audiència i informació pública, informe de la Intervenció Delegada i informe de lAdvocacia General.
Article 24. Subvencions de concurrència no competitiva
Sempre que es donen les condicions previstes a aquest efecte, en làmbit daquest decret llei serà daplicació el règim de concurrència no competitiva previst en larticle 62.1 del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre.
Article 25. Tramitació de subvencions sense crèdit disponible
Es podran tramitar expedients de subvencions sense crèdit disponible sempre que sacredite que sha remés loportú expedient de modificació pressupostària per a obtindre la disponibilitat del crèdit a la direcció general competent per a la seua tramitació, i la seua concessió queda supeditada a laprovació daquesta modificació pressupostària.
Secció cinquena
Mesures dagilització dels convenis
Article 26. Especialitats dels convenis que subscriga lAdministració de la Generalitat, i els seus organismes autònoms i entitats de dret públic
1. El termini de vigència dels convenis que se subscriguen en làmbit del present capítol se subjectarà als límits establits en larticle 59.1.c del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre pel qual saproven mesures urgents per a la modernització de lAdministració Pública i per a lexecució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
2. Així mateix, es podran subscriure convenis lexecució pressupostària dels quals estiga diferida a exercicis posteriors, en els mateixos termes i condicions establerts en larticle 59.3 del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre pel qual saproven mesures urgents per a la modernització de lAdministració Pública i per a lexecució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Secció sisena
Règim especial dels consorcis
Article 27. Especialitats relatives a la constitució i activitat de consorcis
1. El Consell podrà autoritzar la constitució de consorcis per a la gestió i execució dels fons associats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència. En lexpedient de constitució haurà de quedar degudament acreditades, entre altres circumstàncies, el corresponent acord de constitució o adhesió dels òrgans de govern de les administracions o entitats que ho conformaran, i els compromisos econòmics que assumeixen.
2. Els consorcis podran desenvolupar tot tipus dactuacions necessàries per a la gestió i execució dels esmentats fons, ja siga mitjançant lexecució de projectes o actuacions, atorgament dajudes, prestació de serveis dassessorament, convocatòria de licitacions, i totes les funcions que es determinen en els seus estatuts.
3. En qualsevol cas, els estatuts dels consorcis hauran didentificar adequadament els projectes o actuacions finançades amb els esmentats fons que justifiquen la seua creació.
4. La duració màxima dels consorcis estarà associada a la dels projectes o actuacions referides en lapartat anterior.
5. Una vegada aprovats els estatuts per totes les administracions o entitats constituents del consorci, es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
6. Els consorcis als quals fa referència aquest article se regiran per la normativa bàsica en la matèria que els siga daplicació; per la Llei 14/2011, de 1 de juny, de la ciència, la tecnologia i la innovació en cas que es tracte de consorcis de caràcter científic; i pels seus propis estatuts.
7. També es podran adscriure consorcis ja existents a aquest mecanisme, autonòmics, daltra índole, per tal doptimitzar la gestió administrativa i optimitzar larribada dels fons a les diferents línies estratègiques.
Secció setena
Mesures en matèria de recursos humans
Article 28. Gestió de recursos humans
1. En làmbit de gestió de projectes finançables amb fons europeus provinents de linstrument NextGenerationEU sexcepciona el que es disposa en la normativa de la funció pública valenciana en matèria dassignació provisional de funcions. Exclusivament en aquest àmbit, a lempara de larticle 73.2 del text refós de la Llei de lEstatut Bàsic de lEmpleat Públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre (TREBEP), les persones titulars de les sotssecretàries dels departaments responsables de la gestió daquests podran acordar lassignació de funcions a temps parcial o total, al personal adscrit al departament, diferents a les corresponents al lloc de treball que exercisca, sempre que resulten adequades al seu cos, agrupació professional funcionarial, escala o categoria professional, quan les necessitats del servei ho justifiquen, i sense minva en les seues retribucions, sense que això comporte canvi dadscripció, ni del lloc de treball ni de la persona. Lassignació temporal de funcions tindrà una duració màxima dun any.
En el supòsit que lassignació temporal de funcions i tasques implique que aquestes siguen pròpies dun lloc amb majors retribucions complementàries, comportarà el conseqüent increment retributiu pel període durant el qual sexercisquen.
Les entitats del sector públic instrumental podran, en les mateixes situacions i amb els mateixos requisits assenyalats en lapartat anterior, realitzar assignació temporal de funcions al personal propi daquestes. Lassignació temporal de funcions es realitzarà per la persona titular de lòrgan amb competències en matèria de recursos humans.
Lassignació temporal de funcions té caràcter voluntari i només excepcionalment pot tindre caràcter forçós, sempre que sacredite la inexistència de personal voluntari i es justifique la impossibilitat de garantir ladequada prestació de les funcions vinculades al programa.
La resolució dassignació temporal de funcions haurà de ser motivada dacord amb criteris objectius, tant en relació amb la necessitat daquesta, com amb el personal que resulte afectat, indicant-se, en tot cas, els criteris que shan seguit per a la selecció de personal.
Així mateix, serà comunicada a les organitzacions sindicals representatives en làmbit de la Mesa Sectorial de la Funció Pública o de la CIVE, o de làmbit de negociació corresponent al personal afectat.
Aquesta assignació de funcions temporal es realitzarà sense perjudici de les formes de provisió contemplades en el Decret 3/2017, de 13 de gener, del Consell, pel qual saprova el Reglament de selecció, provisió de llocs de treball i mobilitat del personal de la funció pública valenciana.
2. Per a la gestió dels fons i programes relacionats amb lexecució de les inversions, projectes i actuacions incloses en el Pla de recuperació, transformació i resiliència i dels fons objecte daquest decret llei, es podran crear llocs de treball de caràcter temporal vinculats als programes que saproven per la Presidència o per les conselleries o organismes corresponents, que no podran tindre una duració superior a tres anys, ampliables fins a dotze mesos més. La selecció del personal funcionari interí haurà de realitzar-se mitjançant procediments àgils que respectaran en tot cas els principis digualtat, mèrit, capacitat i publicitat, de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de regulació de borses docupació temporal de lAdministració de la Generalitat.
En els supòsits en els quals no existisca borsa docupació temporal o, havent-hi bossa, no hi haja personal disponible per a la provisió de llocs amb personal funcionari interí, es podrà acudir, de manera excepcional i per raons expressament justificades de necessitat i urgència, als llistats de demandants docupació inscrits en LABORA en les categories professionals corresponents als llocs que shan docupar; el procediment de selecció del qual haurà de respectar els principis digualtat, mèrit, capacitat i publicitat, i remesos a la direcció general competent en funció pública per a la formalització del corresponent nomenament de personal funcionari interí.
A aquest efecte, des de la direcció general competent en funció pública es facilitarà periòdicament a la Comissió de seguiment de les borses docupació temporal constituïda segons larticle 12 de lOrdre 18/2018, de 19 de juliol, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, sobre regulació de borses docupació temporal per a proveir provisionalment llocs de treball de lAdministració de la Generalitat, la informació relativa als llocs de treball la cobertura dels quals shaja realitzat amb demandants docupació inscrits en LABORA.
Així mateix, es comunicaran a les organitzacions sindicals representades en aquesta comissió de seguiment, via correu electrònic, les peticions de llistats de candidats que es remeten a LABORA amb referència dels llocs de treball que es pretenguen proveir i les raons de necessitat i urgència que ho justifiquen.
3. Exclusivament en làmbit de gestió de projectes finançables amb fons europeus lligats a lexecució del Pla de Recuperació de la Generalitat i de conformitat amb les previsions establides en larticle 13 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre, pel qual saprova el text refós de la Llei de lEstatut Bàsic de lEmpleat Públic, els programes de gestió de fons europeus que acrediten la seua necessitat podran anomenar un director o directora de programa, al qual resultarà daplicació el règim previst en la normativa bàsica estatal i en el present Decret llei, sense subjecció a la regulació de la figura del directiu públic professional continguda amb caràcter general en la llei reguladora de la funció pública valenciana.
La selecció del personal per a locupació dels llocs de direcció de programes per a la gestió de fons europeus se subjectarà als principis de mèrit i capacitat, així com a criteris didoneïtat, i es portarà a cap mitjançant procediments que garantisquen la publicitat i la concurrència. Per a la designació daquest personal es tindrà en compte els coneixements especialitzats en la gestió de fons europeus, lexperiència professional en funcions directives, així com lacreditació de competències sobre coordinació dequips de treball, a més dels coneixements específics corresponents a les matèries objecte del programa.
El personal de direcció de programes vinculats a la gestió de fons europeus estarà subjecte a avaluació del compliment dels objectius assignats al programa, dacord amb el criteris deficàcia, eficiència, responsabilitat per a la gestió i control dels resultats. En els termes que es determinen en els programes, aquest personal presentarà periòdicament, i almenys una vegada a lany, la memòria sobre els resultat de la gestió i del grau de compliment dels objectius fixats. Lavaluació desfavorable del compliment dels objectius o resultats assignats al programa comportarà el cessament del personal de direcció de programes, sense dret a percebre indemnitzacions per cessament no previstes legalment.
Les designacions de personal de direcció de programes es formalitzaran mitjançant contractes laborals dalta direcció. Les retribucions seran determinades pel Consell i podran estar integrades per un percentatge de fins a un 40 per cent de caràcter variable que estarà vinculat a la consecució dels objectius prèviament establits per a la seua gestió, tenint el total de la retribució el límit de les retribucions duna direcció general.
El règim dincompatibilitats del personal de direcció de programes vinculats a la gestió de fons europeus és lestablit per als alts càrrecs de lAdministració de la Generalitat, sense que això supose la consideració dalt càrrec.
El personal de direcció de programes de gestió de fons europeus serà nomenat per les persones titulars de les conselleries, organismes autònoms i ens públics. Els programes només podran crear un únic lloc de treball conjuntural daquestes característiques.
La contractació es vincularà a la gestió de fons europeus on es fixarà expressament la seua duració, que serà dun màxim de quatre anys, i concretarà els objectius temporals vinculats al programa que shan daconseguir, així com el compromís de gestió que assumeix la persona designada i la delimitació de làmbit funcional que queda sota la direcció daquest personal
Secció huitena
Mesures en matèria de Responsabilitat Social
Article 29. Aplicació de criteris de responsabilitat social
1. Les actuacions finançades amb càrrec als fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU hauran dincorporar de manera transversal i preceptiva criteris de responsabilitat social, ambientals, de digitalització i dinnovació i coneixement, sempre que siga possible i ajustarse, en tot cas, al que sestableix en la Llei 18/2018, de 13 de juliol, de la Generalitat, per al Foment de la Responsabilitat Social, amb la finalitat que la contractació pública i les subvencions concedides en el marc daquest decret llei, siguen considerades socialment responsables, mitjançant la incorporació de criteris socials, ambientals, ètics i de transparència. Així mateix, en aquests procediments shauran de preveure clàusules i mecanismes per a facilitar la concurrència i laccés a les xicotetes i mitjanes empreses, i a les entitats deconomia social.
2. En relació amb lanterior es fomentarà, en les accions realitzades amb càrrec a aquests fons, la incorporació de persones procedents de col·lectius desfavorits i vulnerables, així com la utilització de productes de quilòmetre zero, ecològics o respectuosos amb el medi ambient.
3. En els plecs dels contractes, acords marc i sistemes dinàmics dadquisició que es tramiten per a la gestió dels fons vinculats al Pla de recuperació, transformació i resiliència sestabliran clàusules i mesures dintegritat per a la prevenció de conflictes dinteressos, amb la inclusió de declaracions a lefecte per als responsables del contracte i els licitadors.
4. La conselleria competent en matèria dhisenda mantidrà actualitzats models de plecs de clàusules administratives corresponents a contractes per a la gestió dels fons vinculats al Pla de recuperació, transformació i resiliència per a agilitzar, facilitar i homogeneïtzar els processos de contractació pels òrgans gestors. Aquests models incorporaran els criteris previstos en aquest article.
Així mateix, la conselleria competent en matèria dhisenda podrà utilitzar les tècniques de racionalització de la contractació en làmbit de lassistència tècnica, la consultoria i lauditoria.
A proposta de la conselleria corresponent, la conselleria competent en matèria dhisenda, podrà establir un plec de prescripcions tècniques generals a que hagen dajustar-se els contractes lobjecte dels quals estiga relacionat amb aquestes prescripcions.
5. A tal fi els òrgans gestors incorporaran en els plecs de contractes finançats amb càrrec als fons europeus NextGenerationEU criteris de responsabilitat social, i en les convocatòries de subvencions es recolliran un o diversos criteris de valoració pels quals satorgarà major puntuació a les sol·licituds que incorporen actuacions socialment responsables.
Secció novena
Transparència i rendició de comptes
Article 30. Coordinació i seguiment
El Consell regularà els instruments de planificació estratègica i els mecanismes de coordinació i seguiment que siguen necessaris per a ladequada implementació i execució dels fons. Igualment, sestabliran mecanismes per a la participació dels actors socials o altres sectors representatius en el seguiment de lexecució del Pla de recuperació, transformació i resiliència, així com de les entitats de lAdministració local en cas que perceben fons finançats amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU en què la gestió i control correspon a la Generalitat.
Article 31. Obligacions dinformació per despeses finançades per la Generalitat
1. En cas que les entitats integrants del sector públic instrumental de les administracions públiques perceben fons finançats amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU en què la gestió i control correspon a la Generalitat, hauran de remetre informació periòdica de les despeses imputades als diferents projectes o iniciatives finançades amb aquests fons, dacord amb larticle 30 daquest decret llei. La forma, la periodicitat i qualsevol altra informació que es requerisca lestablirà la conselleria amb competències en matèria dhisenda. En el cas de les entitats locals que reben fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU, shaurà de comunicar de manera periòdica a efectes de conèixer les inversions dutes a terme en el territori de la Comunitat Valenciana.
2. En el cas de finançament de projectes gestionats per entitats privades amb fons finançats amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU en què la gestió i control correspon a la Generalitat, aqueixa anirà vinculada al compliment duns objectius que es determinen, així com a lestimació dels costos per al seu assoliment. Les entitats hauran de remetre informació periòdica de les despeses imputades als diferents projectes o iniciatives finançades amb aquests fons. La forma, periodicitat i qualsevol altra informació que es requerisca lestablirà el departament amb competència en matèria dhisenda.
En el cas que no es realitze la despesa compromesa o en el cas dincompliment total o parcial dels objectius previstos, les entitats hauran de reintegrar els fons rebuts. Aquest procediment de reintegrament lestablirà la conselleria amb competències en matèria dhisenda.
Article 32. Transparència i rendició de comptes
1. La informació sobre el Pla de recuperació, transformació i resiliència, els projectes i iniciatives i la gestió dels fons finançats amb el Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU, així com el sistema de governança, es publicaran en el portal de transparència de la Generalitat. Aquesta informació shaurà de publicar en els formats que permeten la consulta de la manera més senzilla i accessible possible.
2. En particular, shaurà de publicar periòdicament en el portal de transparència, amb els requisits i formats que sestablisquen, la informació sobre el seguiment de lexecució de les despeses a càrrec dels fons inclosos en linstrument de recuperació de la Unió Europea i sobre el grau davanç dels projectes, iniciatives i inversions del Pla de recuperació, transformació i resiliència.
Aquesta informació es publicarà de manera que permeta realitzar el seguiment de lavanç dels projectes i iniciatives i identifique els contractes o subvencions vinculats en cada cas.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Acreditació dentitats interessades en els Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica
En el marc del que es preveu en el capítol II del títol II del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual saproven mesures urgents per a la modernització de lAdministració Pública i per a lexecució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, totes les sol·licituds dacreditació de qualsevol dels subjectes que conformen el sector públic de la Generalitat com a entitats interessades en un Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) hauran de ser comunicades, amb una antelació mínima de deu dies abans de la seua presentació, al centre directiu de la Presidència de la Generalitat amb competències en matèria de coordinació de lacció del govern.
Segona. Racionalització de disposicions relatives a lordenació de lactivitat administrativa.
1. En el termini de dos mesos des de lentrada en vigor daquest decret llei, cada departament del Consell aprovarà, mitjançant ordre del seu titular que es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i que no tindrà la condició de disposició reglamentària, una relació completa de totes les circulars, instruccions, resolucions o qualssevol altres disposicions que hagen estat dictades per algun dels òrgans del seu departament, siga com siga la seua forma i denominació i hagen estat o no objecte de publicació, amb rang inferior al dordre de conselleria i que tinguen per objecte ordenar la gestió administrativa en relació als requisits, procediments, terminis, informes, tràmits o qualsevol altre aspecte de lactuació de lAdministració en les matèries de la seua competència.
Totes les disposicions del rang i característiques assenyalades que no sincloguen en aquesta relació, quedaran automàticament sense efecte una vegada transcorregut lesmentat termini de dos mesos.
2. En el termini dun mes des de la publicació de lordre prevista en lapartat anterior, cada departament formarà un catàleg amb les disposicions incloses en ella, agrupades per matèries, que saprovarà mitjançant resolució de la sotssecretaria. El catàleg contindrà el text vigent íntegre de cada disposició, així com lautoritat de la qual procedeix i la data en què es va dictar, i en el seu cas la de les modificacions posteriors.
Aquest catàleg es publicarà per a general coneixement en la pàgina web de cada departament i en el portal de la transparència de la Generalitat. La inclusió de les disposicions en el mateix no afectarà la capacitat de cada òrgan per a modificar, derogar deixar sense efecte o substituir les que siguen de la seua competència.
3. Cada sotssecretaria revisarà i actualitzarà el catàleg de disposicions del seu departament amb una periodicitat com a mínim mensual, i mantindrà permanentment actualitzats els textos publicats conforme al que es preveu en lapartat anterior.
4. En el termini de tres mesos des de laprovació daquest decret llei, el Consell aprovarà una proposta de racionalització i actualizació del catàleg dacords del Consell que tinguen un contingut anàleg al referit en lapartat primer. Aquest acords es publicaran en el Portal de transparència de la Generalitat, dacord amb el que preveu larticle 9.3.1 de la Llei 2/2015, de 2 de abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana.
Tercera. Disposicions aplicables a la gestió del crèdits vinculats a la Covid-19 en lexercici actual
1. El pagament de les diferents ajudes o subvencions que puguen concedir-se en el marc de les mesures i actuacions que adopte lAdministració de la Generalitat o qualsevol de les entitats que conformen el seu sector públic instrumental, a fi de fer front, directament o indirectament, a la Covid-19, no estarà subjecte al règim dabonaments a compte i pagaments anticipats previst en larticle 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. A aquest efecte serà la mateixa norma o acte jurídic que instrumente lajuda o subvenció, la que determine el règim aplicable en cada supòsit.
2. A les transferències de crèdits, que tinguen el seu origen o porten causa en ladopció de mesures o actuacions destinades a fer front a la Covid-19 o a qualsevol altra situació motivada per sinistres o catàstrofes, no les serà aplicable la limitació establida en larticle 49.1.c de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
3. La persona titular de la conselleria amb competències en hisenda serà lòrgan competent per a aprovar les modificacions pressupostàries que tinguen el seu origen o deriven en ladopció de mesures o actuacions destinades a fer front a la Covid-19, que no estiguen incloses en aquelles modificacions pressupostàries lautorització de les quals siga competència de les persones titulars de les conselleries dacord amb el que es preveu en larticle 25 de la Llei 4/2020, de 30 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2021.
4. Les disposicions de larticle 20 daquest Decret llei seran aplicables al règim de gestió econòmica pressupostària dactuacions o mesures dirigides a pal·liar els efectes de la Covid-19.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. Queden derogades les següents disposicions:
a) Lapartat 2 de larticle 12 Decret llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim econòmic financer del sector públic empresarial i fundacional.
b) La disposició addicional dotze de la Llei 4/2020, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2021.
c) LOrdre de 26 de setembre de 1994, de la Conselleria dEconomia i Hisenda, sobre tramitació anticipada dexpedients de despesa.
2. Aixímateix, queden derogades totes les normes digual o inferior rang en allò que contradiguen o soposen al que es disposa en aquest decret llei.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació de la Llei 4/2020, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2021.
1.Safegeix un nou subapartat c a lapartat 1 de larticle 25 de la Llei 4/2020, amb el següent contingut:
«c) Les persones titulars de les conselleries seran els òrgans competents per a aprovar transferències entre els mateixos capítols de diferents programes pressupostaris de la seua secció, tret del capítol I.»
2. Safig un nou subapartat c en lapartat 13 de larticle 44 de la Llei 4/2020, amb el següent contingut:
«c) Durant el present exercici queden exceptuades del règim de pagament anticipat de subvencions previst en larticle 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, les subvencions contemplades en les línies pressupostàries S8399000 i S4633000, amb beneficiari previst REDIT, podent lliurar-se fins a una bestreta del 100 % de la subvenció concedida, segons el que sestableix en el corresponent instrument jurídic de concessió».
3. Safegeix una nova disposició addicional trenta-set, a la Llei 4/2020, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2021, amb el següent contingut:
«De la taxa de reposició en làmbit del sector soci sanitari. Durant 2021, i en el marc de lhabilitació prevista en larticle 19.Tres.1 de la Llei 11/2020, de 30 de desembre, de 2020, de Pressupostos Generals de lEstat per a lany 2021, sautoritza una acumulació de la taxa de reposició de sectors no prioritaris, a favor del sector prioritari associat a les places de personal que presta assistència directa a les persones usuàries de serveis socials.
Aquesta possibilitat dacumular només podrà beneficiar a aquelles entitats del sector públic instrumental que desenvolupen la seua activitat en el sector soci-sanitari, i sempre que lincrement de la taxa es destine a la cobertura dels llocs necessaris per a la posada en marxa i implantació, durant 2021, de nous serveis.»
Segona. Modificació de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el tram autonòmic de lImpost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, com a conseqüència de la crisi sanitària derivada de la Covid-19.
1. Es dona una nova redacció a la deducció de la lletra a) de la disposició addicional 17 de la Llei 13/1997, que queda redactada de la següent manera:
«a) La quantitat que resulte daplicar el tipus mitjà de gravamen general autonòmic sobre la quantia de les quantitats procedents de les ajudes públiques concedides per la Generalitat en virtut del Decret llei 3/2020, de 10 dabril, dadopció de mesures urgents per a establir ajudes econòmiques en els treballadors i les treballadores afectats per un ERTO, i als quals han reduït la jornada laboral per conciliació familiar amb motiu de la declaració de lestat dalarma per la crisi sanitària provocada per la Covid-19 que hagen sigut integrades en la base imposable del contribuent.»
2. Es dona una nova redacció a la deducció de la lletra d) de la disposició addicional 17 de la Llei 13/1997, que queda redactada com segueix:
«d) El 20 % per als primers 150 euros i el 25 % per a limport restant de les donacions efectuades durant el període impositiu, siga en metàl·lic o en espècie, per a contribuir al finançament de les despeses ocasionades per la crisi sanitària, dacord amb larticle 4 del Decret llei 4/2020, de 17 dabril, del Consell, de mesures extraordinàries de gestió economicofinancera per a fer front a la crisi produïda per la Covid-19.»
Tercera. Modificació de la Llei 3/2020, de 30 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, de caràcter tècnic.
1. Es dona una nova redacció a la lletra d) de lapartat Huit de larticle 34 de la Llei 3/2020, que queda redactada com segueix:
«d) En el cas de les activitats a les quals es refereix la lletra d) de lapartat dos.1:
Trams de base liquidable:
Tipus (E/tm)
Fins a 1.000 tones anuals 9
Entre 1.000,01 i 3.000 tones anuals 12
Entre 3.000,01 i 7.000 tones anuals 18
Entre 7.000,01 i 15.000 tones anuals 24
Entre 15.000,01 i 40.000 tones anuals 30
Entre 40.000,01 i 80.000 tones anuals 38
Més de 80.000 tones anuals 50»
2. Es dona una nova redacció a la lletra b) del punt 4 de lapartat Dotze de larticle 34 de la Llei 3/2020, que queda redactada com segueix:
«b) En els casos dactivitats a les quals es refereix la lletra b de lapartat dos.1, dividint entre quatre limport de la quota anual que resultaria atenent el valor dels quilòmetres de longitud de la línia el primer dia de cada període impositiu.»
Quarta. Modificació de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, dordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana
Es modifiquen els apartats 2 i 3 la norma dècima de la disposició addicional tretzena que queden com segueix:
«2. Els Estatuts de lAgència podran establir determinats requisits de titulació o dexperiència per a poder ser designada persona vocal del Consell de Direcció.
3. Les quatre vocalies de representació municipal seran designades entre els alcaldes o alcaldesses dels ajuntaments adherits a lAgència, per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies cada quatre anys, després de la celebració de les eleccions municipals.
No obstant això, a lefecte de la primera constitució del Consell de Direcció, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, abans de la celebració de les pròximes eleccions municipals, designarà a les persones vocals de representació municipal entre els alcaldes i alcaldesses daquells municipis que hagen remés a la conselleria competent en matèria durbanisme, dins del termini que es determine per la Presidència de lAgència, lAcord del Ple sol·licitant ladhesió a aquesta.
En el cas que un dels ajuntaments deixe destar adherit a lAgència, dacord amb el procediment establit en aquesta disposició addicional, la persona que el represente perdrà automàticament la condició de vocalia de lAgència i serà substituïda per una altra persona designada per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, entre alcaldes o alcaldesses dels ajuntaments adherits a lAgència.»
Cinquena. Modificació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció enfront la Covid-19.
1. Es modifica lapartat 2 de larticle 6 del Decret llei 11/20, que queda com segueix:
«2. Lorganització o participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus dacte equivalent, privat o públic, en espais privats o públics, que impliquen una aglomeració o agrupació de persones quan es constate per lautoritat inspectora que impedeixen o dificulten ladopció de les mesures sanitàries de prevenció.»
2. Es modifica lapartat 3 de larticle 7 del Decret llei 11/20, que queda com segueix:
«3. Lorganització o participació en reunions, festes o qualsevol altre tipus dacte equivalent, privat o públic, en espais privats o públics, que impliquen una aglomeració o agrupació de persones quan es constate per lautoritat inspectora que impedeixen o dificulten ladopció de les mesures sanitàries de prevenció i es troben presents menors dedat i/o persones majors de 65 anys.»
Sisena. Rang de les disposicions reglamentàries modificades
El que es disposa en aquest decret llei no afectarà el rang de les disposicions reglamentàries que es modifiquen, les quals podran ser modificades o derogades mitjançant decret del Consell.
Setena. Coordinació i compliment dobligacions relatives al seguiment dels projectes finançats a través del Pla de Recuperació, Resiliència i Transformació
Sense perjudici de les funcions corresponents al centre directiu de la Presidència de la Generalitat amb competències en matèria de coordinació de lacció del Govern, la conselleria competent en matèria dhisenda adoptarà les mesures necessàries per a assegurar el compliment per part de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental de les obligacions que sestableixen en larticle 46 del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, tant en matèria didentificació dels projectes i iniciatives, com de remissió periòdica de la informació sobre el seguiment de lexecució pressupostària.
Octava. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 1 dabril de 2021
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic
VICENT SOLER I MARCO