DECRET LLEI 16/2021, de 3 de desembre, de modificació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19. [2021/12368]
(DOGV núm. 9229 de 03.12.2021) Ref. Base de dades 011208/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 04.12.2021 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Salut pública Espectacles públics i festejos taurins Malaltia infecciosa Descriptors: Temàtics: política sanitària, salut pública, seguretat pública, infracció, institució pública, malaltia infecciosa, institució pública, vacuna , monografies
DECRET LLEI 16/2021, de 3 de desembre, de modificació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19. [2021/12368]
Exposició de motius
El context sanitari actual en el qual les dades epidemiològiques tornen a mostrar una expansió de la pandèmia, i en el qual es produeix una transmissió comunitària sostinguda del virus Covid-19, de difícil control, un dels pilars fonamentals de lestratègia de la lluita contra els nous brots és ladopció de mesures preventives, concretades per lautoritat sanitària a la vista de levolució de lactual pandèmia i la seua evolució sanitària, amb ladaptació consegüent del règim sancionador i de control que reforcen el compliment de tals mesures.
La Resolució de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Publica, de 25 de novembre de 2021, per la qual sacorden mesures en matèria de salut pública, respecte de laccés a determinats establiments en làmbit de la Comunitat valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, exigeix la presentació de certificats de vacunació, prova diagnòstica, o certificat de recuperació Covid-19, per a laccés de les persones majors de 12 anys a linterior dels establiments, locals i esdeveniments relacionats en aquesta, on és necessari lús de la màscara. Així mateix, estableix lobligatorietat de col·locar, en lentrada a aquests establiments, esdeveniments i locals, en una zona visible, un cartell en el qual sinforme que el seu accés requereix la presentació de tals documents, així com la no conservació de les dades personals acreditades.
Lesmentada resolució requereix ladaptació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, pel qual sestableix el règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19, a fi de contemplar els nous supòsits que poden ser constitutius dinfracció administrativa, aplicables en principi als establiments, activitats i esdeveniments regulats en la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, despectacles públics, activitats recreatives i establiments públics de la Comunitat Valenciana, sense perjudici que el catàleg destabliments es puga veure afectat a la vista de levolució de la pandèmia per les decisions que, en cada cas, adopte lautoritat sanitària, amb autorització o ratificació prèvia pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, sense que afecte els establiments i centres hospitalaris i els establiments residencials del sistema públic o privat de serveis socials.
La interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, sala contenciosa administrativa, secció quarta, número 479/21, de 29 de novembre, ha autoritzat les mesures adoptades en la resolució adés esmentada, vist que resulten necessàries, proporcionades i idònies en la mesura que les activitats de més risc són aquelles que es realitzen en els interiors, especialment en aquells llocs en els quals no es pot fer un ús continu de la màscara, això és, els establiments on -per la seua idiosincràsia és impossible lús permanent de la màscara, com els establiments dhostaleria, restauració i oci nocturn; risc que és igualment predicable dels esdeveniments que suposen aglomeracions o concentracions de persones, en la mesura que es dificulta el manteniment de la distància personal.
En aquest sentit, linforme de la Subdirecció General dEpidemiologia, Vigilància de la Salut i Sanitat Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions de 22 de novembre de 2021, al qual fa referència el Tribunal Superior de Justícia en la seua interlocutòria 479/2021, de 29 de novembre, per la qual sautoritza la implantació de les mesures dexhibició de la documentació per a accedir a determinats locals doci, conclou que: «una de les mesures a valorar per a minimitzar el risc de transmissió en els establiments de major risc de contagi és que laccés a aquells requerisca la presentació duna certificació que acredite que la persona té la pauta completa de vacunació, que la persona dispose duna prova diagnòstica dinfecció activa negativa, bé RT-PCR en les últimes 72 hores, o prova ràpida dantígens en les últimes 48 hores, o que la persona shaja recuperat duna infecció diagnosticada en els últims 180 dies».
De la mateixa manera que va ocórrer amb les mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, aquestes mesures requereixen adoptar-se amb celeritat.
El Tribunal Suprem en la seua Sentència 1.112/2021, de 14 de setembre (recurs de cassació núm. 5909/2021) reitera la doctrina constitucional en relació amb els límits dels drets fonamentals: «el Tribunal Constitucional des de la STC 11/1981, 8 dabril, i això no sols pels límits específics que fixa la mateixa Constitució, quan reconeix alguns daquests drets i pel respecte al seu contingut essencial, sinó perquè la limitació resulta necessària per a permetre la seua pacífica coexistència amb els altres drets fonamentals i amb els béns constitucionalment protegits, que es tradueixen, en aquest cas, en una potent presència del dret a la vida i a la integritat física, i a la defensa i protecció de la salut dels ciutadans».
Per a concloure en el FJ 8é de lesmentada sentència de lAlt Tribunal, diu que: «Així és, la mesura dexhibició de determinada documentació (certificat de la pauta completa de vacunació, prova diagnòstica negativa dinfecció activa (PDIA) o test dantígens, i certificat dhaver-se recuperat de la malaltia des del dia 11 al 180), per a lentrada a linterior de determinats establiments en els quals es produeix una gran afluència de persones, com ara els doci nocturn, resulta adequada i dacord amb les exigències derivades de protecció de la salut, perquè es refereix a locals on lentrada és voluntària i on no es realitzen activitats essencials, als quals es tinga lobligació dacudir. Les persones poden utilitzar el seu oci de molt diversa forma, i naturalment poden acudir a aquests locals, o no, poden preferir la terrassa, o no, però si es pretén anar a linterior de lestabliment que és un espai tancat i normalment poc ventilat, on el risc de contagi sincrementa, ha dexhibir-se la indicada documentació, que proporciona garantia, per descomptat no absoluta, de no patir en aqueix moment la infecció SARS-CoV-2, [
]»
Dacord amb la STC 65/2018, de 7 de juny, la legislació durgència té la finalitat de respondre a situacions concretes dels objectius governamentals que, per raons difícils de preveure, requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal, o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis» (SSTC 31/2011, de 17 de març, FJ 4; 137/2011, de 14 de setembre, FJ 6, i 100/2012, de 8 de maig, FJ 8).
La urgent necessitat de les modificacions citades es justifica en lalt nivell de risc de la situació epidemiològica en la qual es troba actualment la Comunitat Valenciana, circumstància que fa imprescindible el recurs a linstrument normatiu del decret llei per a la tipificació de la infracció amb la finalitat de ser més efectius en el control de les mesures.
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha reiterat en diverses ocasions la utilització de linstrument normatiu del decret llei, davant la concurrència de situacions dextraordinària urgència i necessitat.
Respecte als requisits durgent i extraordinària necessitat, la doctrina constitucional continguda en la STC 129/2016, de 21 de juliol, estableix que «ladequada fiscalització del recurs al decret llei requereix, per consegüent, la definició pels òrgans polítics duna situació dextraordinària i urgent necessitat explícita i raonada i que, per tant, el pressupost habilitant de lextraordinària i urgent necessitat sha de dur a terme mitjançant la valoració conjunta de tots aquells factors que van determinar el Govern a dictar la disposició legal excepcional».
Vista la urgència per a laprovació daquesta norma, sexceptuen els tràmits de consulta pública i daudiència i informació públiques, de conformitat amb el que es disposa en larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En conseqüència, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i larticle 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, prèvia deliberació del Consell en la reunió de 3 de desembre de 2021,
DECRETE
Article únic. De la modificació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19
1. Saddicionen dos nous apartats a larticle 5 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19:
«6. Lincompliment de lobligació de col·locació de cartells o altres mesures informatives per part del titular o responsable dels establiments públics, activitats i/o esdeveniments en els quals aquesta obligació resulte exigible, dacord amb les ordres o mesures a cada moment vigents adoptades per lautoritat sanitària.
7. El particular que, estant degudament anunciada lobligatorietat dels certificats relatius a la Covid, incomplira les restriccions dentrada o exhibicions documentals corresponents.»
2. Saddicionen dos nous apartats a larticle 6 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19:
«10. Lincompliment per part del titular de lestabliment públic, organitzador de lesdeveniment o responsable de lactivitat de lobligació de comprovació dels requisits i documents daccés a linterior dels establiments, locals i/o esdeveniments que determine a cada moment lautoritat sanitària.
11. Permetre laccés a linterior destabliments públics, activitats i/o esdeveniments de persones desproveïdes de certificats relatius a la Covid, que resulten exigibles a cada moment dacord amb les ordres o mesures adoptades per lautoritat sanitària.»
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Xixona, 3 de desembre de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública,
Gabriela Bravo Sanestanislao