Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET LLEI 16/2021, de 3 de desembre, de modificació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19. [2021/12368]

(DOGV núm. 9229 de 03.12.2021) Ref. Base de dades 011208/2021

DECRET LLEI 16/2021, de 3 de desembre, de modificació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19. [2021/12368]
Exposició de motius

El context sanitari actual en el qual les dades epidemiològiques tornen a mostrar una expansió de la pandèmia, i en el qual es produeix una transmissió comunitària sostinguda del virus Covid-19, de difícil control, un dels pilars fonamentals de l’estratègia de la lluita contra els nous brots és l’adopció de mesures preventives, concretades per l’autoritat sanitària a la vista de l’evolució de l’actual pandèmia i la seua evolució sanitària, amb l’adaptació consegüent del règim sancionador i de control que reforcen el compliment de tals mesures.

La Resolució de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Publica, de 25 de novembre de 2021, per la qual s’acorden mesures en matèria de salut pública, respecte de l’accés a determinats establiments en l’àmbit de la Comunitat valenciana, a conseqüència de la situació de crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, exigeix la presentació de certificats de vacunació, prova diagnòstica, o certificat de recuperació Covid-19, per a l’accés de les persones majors de 12 anys a l’interior dels establiments, locals i esdeveniments relacionats en aquesta, on és necessari l’ús de la màscara. Així mateix, estableix l’obligatorietat de col·locar, en l’entrada a aquests establiments, esdeveniments i locals, en una zona visible, un cartell en el qual s’informe que el seu accés requereix la presentació de tals documents, així com la no conservació de les dades personals acreditades.

L’esmentada resolució requereix l’adaptació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, pel qual s’estableix el règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19, a fi de contemplar els nous supòsits que poden ser constitutius d’infracció administrativa, aplicables en principi als establiments, activitats i esdeveniments regulats en la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, d’espectacles públics, activitats recreatives i establiments públics de la Comunitat Valenciana, sense perjudici que el catàleg d’establiments es puga veure afectat a la vista de l’evolució de la pandèmia per les decisions que, en cada cas, adopte l’autoritat sanitària, amb autorització o ratificació prèvia pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, sense que afecte els establiments i centres hospitalaris i els establiments residencials del sistema públic o privat de serveis socials.

La interlocutòria del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, sala contenciosa administrativa, secció quarta, número 479/21, de 29 de novembre, ha autoritzat les mesures adoptades en la resolució adés esmentada, vist que resulten necessàries, proporcionades i idònies en la mesura que les activitats de més risc són aquelles que es realitzen en els interiors, especialment en aquells llocs en els quals no es pot fer un ús continu de la màscara, això és, els establiments on -per la seua idiosincràsia– és impossible l’ús permanent de la màscara, com els establiments d’hostaleria, restauració i oci nocturn; risc que és igualment predicable dels esdeveniments que suposen aglomeracions o concentracions de persones, en la mesura que es dificulta el manteniment de la distància personal.

En aquest sentit, l’informe de la Subdirecció General d’Epidemiologia, Vigilància de la Salut i Sanitat Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions de 22 de novembre de 2021, al qual fa referència el Tribunal Superior de Justícia en la seua interlocutòria 479/2021, de 29 de novembre, per la qual s’autoritza la implantació de les mesures d’exhibició de la documentació per a accedir a determinats locals d’oci, conclou que: «una de les mesures a valorar per a minimitzar el risc de transmissió en els establiments de major risc de contagi és que l’accés a aquells requerisca la presentació d’una certificació que acredite que la persona té la pauta completa de vacunació, que la persona dispose d’una prova diagnòstica d’infecció activa negativa, bé RT-PCR en les últimes 72 hores, o prova ràpida d’antígens en les últimes 48 hores, o que la persona s’haja recuperat d’una infecció diagnosticada en els últims 180 dies».
De la mateixa manera que va ocórrer amb les mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per a fer front a la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19, aquestes mesures requereixen adoptar-se amb celeritat.
El Tribunal Suprem en la seua Sentència 1.112/2021, de 14 de setembre (recurs de cassació núm. 5909/2021) reitera la doctrina constitucional en relació amb els límits dels drets fonamentals: «el Tribunal Constitucional des de la STC 11/1981, 8 d’abril, i això no sols pels límits específics que fixa la mateixa Constitució, quan reconeix alguns d’aquests drets i pel respecte al seu contingut essencial, sinó perquè la limitació resulta necessària per a permetre la seua pacífica coexistència amb els altres drets fonamentals i amb els béns constitucionalment protegits, que es tradueixen, en aquest cas, en una potent presència del dret a la vida i a la integritat física, i a la defensa i protecció de la salut dels ciutadans».
Per a concloure en el FJ 8é de l’esmentada sentència de l’Alt Tribunal, diu que: «Així és, la mesura d’exhibició de determinada documentació (certificat de la pauta completa de vacunació, prova diagnòstica negativa d’infecció activa (PDIA) o test d’antígens, i certificat d’haver-se recuperat de la malaltia des del dia 11 al 180), per a l’entrada a l’interior de determinats establiments en els quals es produeix una gran afluència de persones, com ara els d’oci nocturn, resulta adequada i d’acord amb les exigències derivades de protecció de la salut, perquè es refereix a locals on l’entrada és voluntària i on no es realitzen activitats essencials, als quals es tinga l’obligació d’acudir. Les persones poden utilitzar el seu oci de molt diversa forma, i naturalment poden acudir a aquests locals, o no, poden preferir la terrassa, o no, però si es pretén anar a l’interior de l’establiment que és un espai tancat i normalment poc ventilat, on el risc de contagi s’incrementa, ha d’exhibir-se la indicada documentació, que proporciona garantia, per descomptat no absoluta, de no patir en aqueix moment la infecció SARS-CoV-2, […]»

D’acord amb la STC 65/2018, de 7 de juny, la legislació d’urgència té la finalitat de respondre a situacions concretes dels objectius governamentals que, per raons difícils de preveure, requerisquen una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal, o pel procediment d’urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis» (SSTC 31/2011, de 17 de març, FJ 4; 137/2011, de 14 de setembre, FJ 6, i 100/2012, de 8 de maig, FJ 8).
La urgent necessitat de les modificacions citades es justifica en l’alt nivell de risc de la situació epidemiològica en la qual es troba actualment la Comunitat Valenciana, circumstància que fa imprescindible el recurs a l’instrument normatiu del decret llei per a la tipificació de la infracció amb la finalitat de ser més efectius en el control de les mesures.
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha reiterat en diverses ocasions la utilització de l’instrument normatiu del decret llei, davant la concurrència de situacions d’extraordinària urgència i necessitat.

Respecte als requisits d’urgent i extraordinària necessitat, la doctrina constitucional continguda en la STC 129/2016, de 21 de juliol, estableix que «l’adequada fiscalització del recurs al decret llei requereix, per consegüent, la definició pels òrgans polítics d’una situació d’extraordinària i urgent necessitat explícita i raonada i que, per tant, el pressupost habilitant de l’extraordinària i urgent necessitat s’ha de dur a terme mitjançant la valoració conjunta de tots aquells factors que van determinar el Govern a dictar la disposició legal excepcional».

Vista la urgència per a l’aprovació d’aquesta norma, s’exceptuen els tràmits de consulta pública i d’audiència i informació públiques, de conformitat amb el que es disposa en l’article 133.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En conseqüència, d’acord amb l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, i l’article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, prèvia deliberació del Consell en la reunió de 3 de desembre de 2021,


DECRETE

Article únic. De la modificació del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19
1. S’addicionen dos nous apartats a l’article 5 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19:
«6. L’incompliment de l’obligació de col·locació de cartells o altres mesures informatives per part del titular o responsable dels establiments públics, activitats i/o esdeveniments en els quals aquesta obligació resulte exigible, d’acord amb les ordres o mesures a cada moment vigents adoptades per l’autoritat sanitària.
7. El particular que, estant degudament anunciada l’obligatorietat dels certificats relatius a la Covid, incomplira les restriccions d’entrada o exhibicions documentals corresponents.»
2. S’addicionen dos nous apartats a l’article 6 del Decret llei 11/2020, de 24 de juliol, del Consell, de règim sancionador específic contra els incompliments de les disposicions reguladores de les mesures de prevenció contra la Covid-19:
«10. L’incompliment per part del titular de l’establiment públic, organitzador de l’esdeveniment o responsable de l’activitat de l’obligació de comprovació dels requisits i documents d’accés a l’interior dels establiments, locals i/o esdeveniments que determine a cada moment l’autoritat sanitària.
11. Permetre l’accés a l’interior d’establiments públics, activitats i/o esdeveniments de persones desproveïdes de certificats relatius a la Covid, que resulten exigibles a cada moment d’acord amb les ordres o mesures adoptades per l’autoritat sanitària.»


DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Xixona, 3 de desembre de 2021

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública,
Gabriela Bravo Sanestanislao

linea
Mapa web