Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDRE de 12 de març de 1999, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual es modifica el nou text del Reglament de la Denominació d'Origen Alacant i el Consell Regulador, aprovat per mitjà de l'Ordre de 17 de novembre de 1997. [1999/Q3402]

(DOGV núm. 3495 de 14.05.1999) Ref. Base de dades 1466/1999

ORDRE de 12 de març de 1999, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual es modifica el nou text del Reglament de la Denominació d'Origen Alacant i el Consell Regulador, aprovat per mitjà de l'Ordre de 17 de novembre de 1997. [1999/Q3402]
Mitjançant l'Ordre de 17 de novembre de 1997 (DOGV 3.132, de 28 de novembre), es va aprovar el nou text del Reglament de la Denominació d'Alacant i el Consell Regulador, encara no ratificat pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
La present disposició té per objecte recollir les observacions del ministeri respecte del text legal esmentat així com les aportacions que a la vista d'aquelles ha formulat el Consell Regulador.
D'altra banda, la circumstància que les modificacions operades comporten una alteració en part de la numeració de l'ordre que es modifica i amb vista a una major claredat i simplificació en el maneig de les disposicions administratives, sembla convenient procedir a la publicació íntegra del reglament i així recollir les modificacions mencionades, alhora que es refonen i s'ordenen en un sol text els preceptes que es modifiquen i els que continuen vigents.
Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb el que es disposa en el Reglament (CEE) 823/1987, del Consell, de 16 de març, pel qual s'estableixen disposicions específiques relatives als vins de qualitat produïts en regions determinades, així com en l'Estatut del Vi, la Vinya i els Alcohols, aprovat per mitjà de la Llei 25/1970, de 2 de desembre; a proposta del Consell Regulador de la Denominació d'Origen Alacant i en l'exercici que em confereix la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià,
ORDENE
Article únic
Es modifica el Reglament de la Denominació d'Origen Alacant i el Consell Regulador, aprovat mitjançant l'Ordre de 17 de novembre de 1997, la redacció actual del qual s'inclou com a annex d'aquesta ordre.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogada l'Ordre de 17 de novembre de 1997, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Aquesta ordre vigeix des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Segona
Aquesta ordre es notificarà al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació perquè en tinga coneixement i la ratifique posteriorment.
València, 12 de març de 1999
El conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació,
SALVADOR M. ORTELLS ROSELL
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1
D'acord amb el que es disposa en la Llei 25/1970, de 2 de desembre, Estatut de la Vinya, del Vi i dels Alcohols, i el reglament d'aquest, aprovat mitjançant el Decret 835/1972, de 23 de març, i la normativa de la Unió Europea, queden protegits per la Denominació d'Origen Alacant els vins que, reunint les característiques definides en aquest reglament, hagen complit en la producció, elaboració, emmagatzematge, maduració i comercialització, tots els requisits exigits en aquest i en la legislació vigent que els afecte.
Article 2
1. La protecció atorgada per aquesta denominació d'origen serà la que es preveu en l'article 81 de la Llei 25/1970 i en la resta de la legislació aplicable i s'estén a l'expressió Alacant i a tots els noms de comarques, termes municipals, localitats, partides i paratges que componen les zones de producció i maduració que s'allisten en l'article 4.
2. Queda prohibida la utilització del nom de la Denominació d'Origen Alacant en altres vins que no siguen els reconeguts per aquest reglament, ni es podran utilitzar noms, marques, termes, expressions i signes que, per la seua similitud fonètica o gràfica amb els protegits, puguen induir a confusió amb els que són objecte de protecció, ni tan sols en el cas que vagen acompanyats per expressions com ara "tipus", "estil", "cep", "gust", "embotellat a", "amb celler a", o altres anàlogues.
Article 3
La defensa de la denominació d'origen, l'aplicació del seu reglament i la vigilància del compliment d'aquest, com també el foment i control de la qualitat dels vins emparats, queden encomanats al Consell Regulador de la Denominació d'Origen Alacant, a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat Valenciana i al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en l'àmbit de les competències respectives.
CAPÍTOL II
De la producció
Article 4
1. La zona de producció dels vins emparats per la Denominació d'Origen Alacant comprén:
a) Els termes municipals següents de les comarques de l'Alacantí, l'Alcoià, el Comtat, l'Alt Vinalopó i el Vinalopó Mitjà, de la província d'Alacant: Algueña, Alacant, Banyeres de Mariola, Beneixama, Biar, el Camp de Mirra, Cañada, Castalla, Elda, Hondón de las Nieves, Hondón de los Frailes, Ibi, la Romana, Monòver i la seua partida Manyan, Onil, Petrer, Pinoso, Salinas, Sax, Tibi i Villena. També la partida de Barbarroja del terme municipal d'Orihuela, en la província d'Alacant, i els paratges vitícoles i cellers situats en la província de Múrcia als quals fa referència la disposició addicional.
b) Els termes municipals següents de la comarca la Marina Alta, de la província d'Alacant: Alcalalí, Beniarbeig, Benichembla, Benidoleig, Benimeli, Benissa, Calp, Castell de Castells, Dénia, els Poblets, Gata de Gorgos, Llíber, Murla, Ondara, Orba, Parcent, Pedreguer, el Poble Nou de Benitatxell, Sagra, Sanet y Negrals, Senija, Teulada, Tormos, Vall de Laguart, el Verger, Xàbia i Xaló.
2. El Consell podrà proposar a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació l'ampliació de la zona de producció a fi d'incloure aquelles zones limítrofes de característiques edafològiques, climàtiques i varietals similars. Aquesta ampliació es farà efectiva mitjançant l'ordre oportuna de la conselleria esmentada.
Article 5
1. L'elaboració dels vins protegits, de conformitat amb la legislació de la Unió Europea, es realitzarà exclusivament amb raïm de les varietats següents:
Blanques: airén, chardonnay, macabeu, marseguera, moscatell d'Alexandria, planta fina i verdil.
Negres: boval, cabernet-sauvignon, garnatxa negra, garnatxa tintorera, merlot, monastell, pinot noir i primerenca.
2. De les varietats anteriors, es consideren com a principals les següents:
Blanques: airén, macabeu, marseguera i moscatell d'Alexandria.
Negres: garnatxa negra, garnatxa tintorera, monastell i primerenca.
3. El Consell podrà proposar a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació que s'autoritzen noves varietats si, després d'haver fet els assajos i les experiències convenients, es comprova que produeixen mostos de qualitat aptes per a l'elaboració de vins protegits. Aquesta autorització es farà efectiva mitjançant l'ordre oportuna de la conselleria esmentada.
Article 6
1. Els sistemes i les pràctiques de conreu seran els tradicionals en la zona de producció que tendisquen a aconseguir les millors qualitats. A més, s'autoritzarà la conducció en emparrat.
2. La densitat màxima de plantació serà la següent:
- Formació en cóp 2.000 ceps per hectàrea
- Formació en emparrat 2.300 ceps per hectàrea
3. El nombre màxim de gemmes vistes per cep serà el següent:
- Esporgada en cóp 15
- Esporgada en emparrat 18
4. S'autoritza el reg de les parcel·les inscrites sempre que es complisquen tots els requisits que exigeixen aquest reglament, les disposicions del Consell i la legislació vigent que les puga afectar.
5. El Consell podrà autoritzar noves pràctiques de conreu, tractaments o labors que suposen un avanç en la tècnica vitícola i s'haja comprovat que no afecten desfavorablement la qualitat del raïm ni del vi.
Article 7
1. La verema es farà amb la major atenció i a l'elaboració de vins protegits es dedicarà exclusivament raïm amb el grau de maduresa i sanitat necessari. Pel que fa al grau de maduresa del raïm, es tindran en consideració les especificacions referents a la indicació "fondillón", que es detallen en l'article 13 d'aquest reglament.
2. El Consell podrà determinar la data d'iniciació de la verema i acordar normes sobre el ritme de recol·lecció, a fi que s'efectue en consonància amb la capacitat d'elaboració dels cellers, i també sobre el transport del raïm veremat, perquè es duga a terme sense deterioració de la qualitat.
3. Els cellers inscrits col·laboraran en la vigilància del compliment de les normes anteriors.
Article 8
1. La producció màxima admesa per hectàrea serà la següent:
Varietats blanques: 90 quintars mètrics.
Varietats negres: 75 quintars mètrics.
Aquests límits podran ser modificats a l'alça, en determinades campanyes, per part del Consell a iniciativa pròpia o a petició dels viticultors interessats, efectuada amb anterioritat a l'inici de la verema i després dels assessoraments i les comprovacions necessaris. En el cas que aquesta modificació es produïsca, no podrà superar el 25% del límit fixat inicialment.
2. El raïm procedent de parcel·les els rendiments de les quals siguen superiors al límit autoritzat, no podrà ser utilitzat en l'elaboració de vins protegits. El Consell haurà de prendre les mesures de control necessàries per a assegurar el compliment d'aquest precepte.
Article 9
Per a l'autorització de noves plantacions, substitucions, replantacions i reposicions de mancances en terrenys i vinyes situats en la zona de producció serà preceptiu l'informe del Consell, que determinarà la possibilitat d'inscripció en el registre corresponent. Atés l'informe esmentat, la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació resoldrà sobre la petició.
CAPÍTOL III
De l'elaboració
Article 10
1. Les tècniques emprades en la manipulació del raïm, el most i el vi, i el control de les fermentacions, tendiran a obtenir productes de màxima qualitat que, complint els requisits que es determinen en aquest reglament, puguen ser emparats per la Denominació d'Origen Alacant.
2. En la producció de mostos i vins se seguiran les pràctiques tradicionals, aplicades amb una tècnica moderna i orientades cap a la millora de la qualitat dels vins, d'acord amb les exigències i tendències del mercat.
3. S'aplicaran pressions adequades per a l'extracció de mostos o vins i la separació de les brises, de manera que el rendiment no siga superior a 74 litres de most o vi per cada 100 quilograms de verema. Les fraccions de most o vi obtingudes per pressions inadequades no podran, en cap cas, ser destinades a l'elaboració de vins protegits.
4. Les instal·lacions dels cellers i els mètodes d'elaboració emprats hauran de complir els requisits del manual de qualitat que establisca el Consell.
Article 11
Els vins emparats per la Denominació d'Origen Alacant únicament podran elaborar-se en els cellers inscrits en el registre corresponent, i estaran ubicats, necessàriament, en la zona de producció que s'indica en l'article 4 d'aquest reglament.
CAPÍTOL IV
De les indicacions i de la maduració
Article 12
Els cellers de maduració dels vins emparats per la Denominació d'Origen Alacant estaran ubicats, necessàriament, en la zona de producció.
Article 13
1. Els processos de maduració o envelliment dels vins emparats per la Denominació d'Origen Alacant es podran realitzar en envasos de fusta, en botella, o mixt (envàs de fusta complementat posteriorment en botella).
2. Poden sotmetre's a processos de maduració els vins que s'hi consideren aptes.
3. Els vins emparats per la Denominació d'Origen Alacant podran ostentar, quan complisquen les condicions que a continuació s'especifiquen, les indicacions següents:
a) Vi nou o vi jove.
Podran utilitzar aquestes indicacions els vins blancs, rosats i negres que s'embotellen dins dels nou mesos següents a la verema. Serà obligatori indicar-ne l'any en l'etiqueta.
b) Collita.
Aquesta indicació pot aplicar-se exclusivament als vins elaborats amb raïm recol·lectat en l'any que es mencione en la indicació.
A l'efecte d'aquest reglament, les indicacions "collita" i "verema" es consideren equivalents.
c) Maduració, reserva i gran reserva.
Pel que fa a les condicions i característiques que han de complir els vins per a meréixer aquestes indicacions, caldrà atenir-se a allò que es disposa en l'article 8 del Reial Decret 157/1988, de 22 de febrer, i la resta de normativa que s'hi puga aplicar.
d) Vi ranci Alacant.
Aquesta indicació podrà aplicar-se als vins que han seguit un procés d'envelliment marcadament oxidatiu, amb canvis bruscos de temperatura en presència de l'aire, que haurà d'ajustar-se a les normes següents:
Primera. Envelliment en envasos de fusta o en envasos de cristall sotmesos a radiacions solars.
Segona. Període mínim de: 24 mesos.
e) Vi noble Alacant.
Aquesta indicació podrà aplicar-se únicament als vins la riquesa alcohòlica dels quals siga exclusivament natural i estiguen elaborats amb varietats de raïm principals.
El procés d'envelliment haurà d'ajustar-se a les normes següents:
Envelliment en envasos de fusta, en botella o en els tipus d'envasos tradicionalment utilitzats per a envelliment dels vins de qualitat propis d'Alacant.
Segona. Període mínim de: vins blancs, rosats i negres: 30 mesos.
f) Vi anyenc.
Únicament podrà aplicar-se aquesta indicació als vins de qualitat sotmesos a un procés de maduració que haurà d'ajustar-se a les normes següents:
Primera. Maduració en envasos de fusta, en botella o en els tipus d'envasos utilitzats tradicionalment en els vins propis d'Alacant.
Segona. Període mínim de: vins blancs, rosats i negres: 36 mesos.
Vi anyenc i vi vell es consideren equivalents a l'efecte d'aquest reglament.
g) Fondillon.
S'aplicarà aquesta indicació, exclusiva de la Denominació d'Origen Alacant, als vins elaborats amb raïm de la varietat monastrell, sobremadurades en el cep i amb excepcionals condicions de qualitat i sanitat.
En la fermentació s'utilitzaran únicament rents autòctons i la riquesa alcohòlica adquirida haurà de ser totalment natural.
El procés de maduració haurà d'ajustar-se a les normes següents:
Primera. Tonells de roure i sistemes de maduració propis de la zona.
Segona. Duració mínima de 10 anys, segons el sistema de maduració, sense que en cap cas l'últim vi utilitzat per a reomplir tinga menys de quatre anys.
h) Moscatell d'Alacant.
La utilització del nom "moscatell d'Alacant" queda reservada únicament per als vins dolços i de licor moscatell elaborats a partir de raïm de la varietat moscatell d'Alexandria.
4. També podran ser emparats per la Denominació d'Origen Alacant altres tipus de vins que, a més de complir les condicions d'aquest reglament, siguen autoritzats pel Consell Regulador.
5. Els envasos de fusta que s'utilitzen en els processos d'envelliment indicats en la lletra c) del punt 3 seran de roure i amb una capacitat màxima de 1.000 litres.
No obstant això, el Consell podrà autoritzar que continuen utilitzant-se els tradicionals envasos d'un altre tipus de fusta i de major capacitat, per ser característics en la maduració dels vins propis d'Alacant.
Aquesta autorització queda limitada exclusivament a envasos en ús i no podrà concedir-se als de nova construcció.
6. Siga quin siga el sistema de maduració utilitzat, els vins hauran de tenir les característiques a què fa referència l'article 15 d'aquest reglament.
CAPÍTOL V
Qualificació i característiques dels vins
Article 14
1. Tots els vins obtinguts en la zona de producció en cellers inscrits, per poder fer ús de la Denominació d'Origen Alacant, hauran de superar un procés de qualificació d'acord amb el que es disposa en la legislació vigent en aquesta matèria, per la qual s'estableixen disposicions específiques relatives als vins de qualitat produïts en regions determinades.
2. El procés de qualificació s'efectuarà per partida o lot homogeni i l'haurà de realitzar el Consell durant el primer trimestre de l'any posterior a la collita, i podrà donar lloc a: qualificació, desqualificació o emplaçament de la partida. Les normes que regulen aquest procés de qualificació hauran de contenir el procediment que cal seguir respecte de les partides qualificades i les condicions de desqualificació en fase de producció.
3. Els vins qualificats hauran de mantenir les qualitats organolèptiques característiques d'aquests, especialment pel que fa a color, aroma i sabor.
El raïm, most, vi, vi de licor i fondillón que per qualsevol causa presente defectes o alteracions sensibles, o en els processos de producció, elaboració, emmagatzematge, maduració o envelliment, embotellament i envasament dels quals s'hagen incomplit els preceptes d'aquest reglament o els assenyalats en la legislació vigent, serà desqualificat pel Consell. Aquesta mesura implicarà la pèrdua de la denominació d'origen o del dret a aquesta en el cas de productes no definitivament elaborats.
Així mateix es considerarà desqualificat qualsevol producte obtingut per barreja amb un altre prèviament desqualificat.
4. La desqualificació dels productes podrà ser realitzada pel Consell en qualsevol fase de la producció, elaboració, emmagatzematge, maduració o envelliment, embotellament i envasament.
A partir de la iniciació de l'expedient de desqualificació, els productes afectats hauran de romandre en envasos independents i degudament retolats, sota el control del Consell, que, en la seua resolució, determinarà la destinació del producte desqualificat.
En cap cas un producte desqualificat podrà ser transferit a una altra firma inscrita.
5. En el cas que el Consell detecte anomalies o defectes susceptibles de correcció, advertirà el responsable del producte perquè en corregisca les deficiències. Si en el termini que, amb aquesta finalitat, se li concedisca no s'han reparat aquelles, es desqualificarà el producte de la manera expressada en el punt anterior.
Article 15
1. Els tipus de vins emparats per la Denominació d'Origen Alacant i la seua graduació alcohòlica adquirida mínima, expressada en tant per cent en volum, són:
- Vins blancs: secs, semisecs i dolços 10
- Vins rosats: secs, semisecs i dolços 11
- Vins negres: secs, semisecs i dolços 12
- Vins negres doble pasta 12
- Vins licorosos: rosats i negres 15
- Vins de licor moscatell 15
- Vi ranci Alacant 14
- Vi noble Alacant 14
- Vi anyenc 14
- Fondillón 16
2. Són vins negres doble pasta els procedents de la maceració i fermentació del most i una proporció de pasta doble de la normal.
3. Podrà utilitzar-se en la comercialització dels vins el nom d'una o més varietats autoritzades quan en l'elaboració figure almenys un 85% d'aquesta varietat. En el cas d'utilitzar el nom de dues varietats, la suma d'aquestes haurà d'arribar al 100%.
CAPÍTOL VI
Dels registres
Article 16
1. El Consell Regulador de la Denominació d'Origen Alacant portarà els registres següents:
a) Registre de Vinyes.
b) Registre de Cellers d'Elaboració.
c) Registre de Cellers d'Emmagatzematge.
d) Registre de Cellers de Maduració.
e) Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i Envasament.
2. Les peticions d'inscripció es dirigiran al Consell, formulades en els impressos que aquest dispose i acompanyades de les dades, els documents i els comprovants que, en cada cas, siguen requerits per les disposicions i normes vigents.
3. El Consell denegarà les inscripcions que no s'ajusten als preceptes del reglament o als acords presos per aquell sobre condicions complementàries que han de complir les vinyes i els cellers.
4. La inscripció en aquests registres no eximeix els interessats de l'obligació d'inscriure's en aquells altres que, amb caràcter general, estiguen establits i especialment en el Registre d'Indústries Agroalimentàries i el d'Embotelladores i Envasadores de Vins i Begudes Alcohòliques, cosa que caldrà acreditar abans de registrar-se en el Consell.
Article 17
1. En el Registre de Vinyes podran inscriure's totes aquelles situades en la zona de producció i el raïm de les quals puga ser destinat a l'elaboració de productes protegits per la denominació d'origen i que complisquen el que es determina en el capítol II d'aquest reglament.
2. En la inscripció figurarà:
- Nom del propietari i, si s'escau, el del parcer, masover, arrendatari, censatari o qualsevol altre titular de la vinya.
- Nom de la vinya, paratge o partida i terme municipal en què estiga situada.
- Polígon i parcel·la cadastrals i cèdula cadastral.
- Superfície en producció, varietat o varietats de la vinya i totes les dades necessàries per a la classificació i localització de la vinya.
3. En cap cas es permetrà la inscripció de parcel·les en què coexistisquen barrejades varietats autoritzades amb altres que no ho siguen.
4. Amb la instància d'inscripció s'acompanyarà un plànol o croquis detallat, segons determine el Consell Regulador, de les parcel·les objecte de la inscripació.
5. El Consell Regulador entregarà als viticultors inscrits una credencial de la inscripció.
Article 18
1. En el Registre de Cellers d'Elaboració podran inscriure's tots aquells situats en la zona de producció, en els quals es vinifique raïm i most procedent de vinyes inscrites i els productes dels quals puguen optar a la denominació d'origen i que complisquen tots els requisits exigits en aquest reglament i en la legislació vigent que els afecte.
2. En la inscripció figurarà:
- Nom de l'empresa i, si s'escau, titular.
- Localitat, adreça o emplaçament.
- Característiques de les edificacions, maquinària i instal·lacions, sistemes d'elaboració i característiques, nombre i capacitat dels dipòsits i envasos.
- Totes les altres dades necessàries per a la perfecta identificació i catalogació del celler.
- Si l'empresa no és propietària dels locals, es farà constar, amb indicació del nom del propietari.
3. A la sol·licitud d'inscripció s'acompanyarà un plànol o croquis, a escala convenient, on queden reflectits tots els detalls de construcció i instal·lacions.
Article 19
1. En el Registre de Cellers d'Emmagatzematge podran inscriure's tots aquells situats en la zona de producció que, malgrat no disposar d'instal·lacions d'elaboració, embotellament ni envasament, es dediquen a l'emmagatzematge i la comercialització de vins emparats per la denominació d'origen i que complisquen tots els requisits exigits en aquest reglament i en la legislació vigent que els afecte.
2. Per a la inscripció i la sol·licitud d'aquesta caldrà atenir-se al que es disposa en els punts 2 i 3 de l'article 18.
Article 20
1. En el Registre de Cellers de Maduració podran inscriure's tots aquells situats en la zona de maduració que es dediquen a l'envelliment de vins emparats per la denominació d'origen i que complisquen tots els requisits exigits en aquest reglament i en la legislació vigent que els afecte.
2. Els locals o cellers destinats a la maduració hauran d'estar exempts de trepidacions i hauran de complir les condicions de temperatura, estat higromètric i ventilació adequades, a més dels restants requisits que s'estimen necessaris perquè el vi adquirisca les característiques dels de maduració privatius d'Alacant.
3. Els cellers inscrits hauran de tenir unes existències mínimes de 50 hectòlitres de vi en procés de maduració i hauran de posseir els envasos de fusta necessaris per a contenir-en les existències.
4. Per a la inscripció i la sol·licitud d'aquesta caldrà atenir-se al que es disposa en els punts 2 i 3 de l'article 18. S'hi indicaran, a més, les dades específiques d'aquest tipus de cellers, com ara el nombre de bótes.
Article 21
1. En el Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i Envasament podran inscriure's tots aquells que, situats en les zones de producció i maduració, es dediquen a embotellar i envasar vins emparats per la denominació d'origen i figuren inscrits com a embotelladors i envasadors de vins en el registre que la legislació vigent estableix, condició que hauran d'acreditar documentalment.
2. Per a la inscripció i la sol·licitud d'aquesta caldrà atenir-se al que es disposa en els punts 2 i 3 de l'article 18.
Article 22
En els cellers inscrits en els diferents registres es podrà realitzar l'elaboració, l'emmagatzematge o la manipulació de raïm, mostos i vins no emparats per la denominació d'origen, sempre que aquestes operacions es realitzen de manera separada de les referides als vins amb dret a ella i que es garantisca el control d'aquests processos.
Serà condició indispensable per a la inscripció d'un celler en el registre corresponent, que la construcció d'aquest permeta la separació perfecta dels vins procedents de raïm emparat d'aquells altres que no gaudisquen d'aquesta circumstància. Els dos han d'estar, en qualsevol moment, perfectament identificats.
Article 23
1. Per a la vigència de les inscripcions en els registres de la denominació d'origen serà indispensable complir en qualsevol moment els requisits que s'imposen en aquest capítol. S'haurà de comunicar al Consell qualsevol variació que afecte les dades facilitades en la inscripció, quan aquella es produïsca.
En conseqüència, el Consell podrà suspendre o anul·lar les inscripcions quan els titulars d'aquestes no s'atenguen a aquestes prescripcions.
2. El Consell efectuarà totes les inspeccions o controls que considere necessaris per a comprovar l'efectivitat de tot el que es disposa en el punt anterior.
3. Totes les inscripcions en els diferents registres seran renovades en el termini i la manera que determine el Consell.
CAPÍTOL VII
Dels drets i les obligacions
Article 24
1. Les persones físiques o jurídiques que tinguen inscrits en els registres indicats en l'article 16 les seues vinyes, cellers o instal·lacions, podran produir raïm destinat a l'elaboració de vins emparats per la Denominació d'Origen Alacant i elaborar, emmagatzemar, madurar o envellir, embotellar i envasar vins que hagen de ser emparats per aquesta.
2. Solament pot aplicar-se la Denominació d'Origen Alacant als vins procedents de cellers inscrits en els registres corresponents, que hagen estat produïts i elaborats de conformitat amb les normes exigides en aquest reglament, que complisquen les condicions qualitatives, organolèptiques, analítiques i enològiques que els han de caracteritzar i que complisquen les normes del manual de qualitat establit pel Consell.
3. El dret a l'ús de la Denominació d'Origen Alacant en propaganda, publicitat, documentació i etiquetes és exclusiu de les firmes inscrites en el registre corresponent.
4. Pel mer fet de la inscripció en els registres corresponents, les persones físiques o jurídiques inscrites queden obligades al compliment de les disposicions d'aquest reglament i dels acords que, dins de les competències respectives, dicten la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació; el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i el Consell Regulador, com també a satisfer les exaccions que els corresponguen.
5. Per a l'exercici de qualsevol dret atorgat per aquest reglament o per a poder beneficiar-se dels serveis que preste el Consell, les persones físiques o jurídiques inscrites hauran d'estar al corrent de totes les seues obligacions amb el Consell.
Article 25
Les persones físiques o jurídiques que tinguen inscrites vinyes, cellers o instal·lacions en els registres corresponents, solament podran tenir emmagatzemats el raïm, els mostos o els vins en els terrenys o locals inscrits. En cas contrari, perdran el dret a la denominació d'origen.
Article 26
Els noms amb què les firmes figuren inscrites en els registres de cellers i instal·lacions i aquells altres noms emparats pels registres, i també les marques, els símbols, els emblemes, les llegendes publicitàries, les expressions, els signes o qualsevol altre tipus de propaganda que s'utilitze en els vins emparats per la denominació d'origen no podran ser emprats, en cap concepte, ni tan sols pels mateixos titulars inscrits, en la comercialització d'altres vins.
Article 27
1. La designació i l'etiquetatge dels vins haurà d'ajustar-se al que es disposa en la normativa de la Unió Europea.
2. En les etiquetes de vins embotellats figurarà, obligatòriament i de manera destacada, el nom "Alacant", a més de les dades que, amb caràcter general, es determinen en la legislació aplicable.
3. La indicació d'altres termes relatius a comarques, varietats, edat, maduració, etcètera, s'ajustarà al que es disposa en aquest reglament.
4. Abans de posar-les en circulació, les etiquetes de les firmes inscrites hauran de ser autoritzades pel Consell als efectes que s'esmenten en aquest reglament.
Serà denegada l'aprovació d'aquelles etiquetes que per qualsevol causa puguen donar lloc a confusió en el consumidor.
Així mateix, podrà ser suspesa o anul·lada, amb l'audiència prèvia de la firma interessada, l'autorització d'una etiqueta concedida anteriorment quan hagen variat les circumstàncies de la firma propietària.
5. Qualsevol que siga el tipus d'envàs en què s'expedisquen els vins per al consum, estaran provistos de marxamos de garantia, etiquetes o contraetiquetes numerades, expedides o autoritzades pel Consell, que hauran de ser col·locades en el mateix celler o instal·lació i d'acord amb les normes que determine el mateix Consell, i de manera que no permeta una segona utilització.
6. Per als vins que ostenten les indicacions a què fa referència l'article 13 d'aquest reglament, el Consell podrà aprovar contraetiquetes específiques i autoritzar la menció d'aquestes indicacions en les etiquetes.
7. Totes les persones físiques o jurídiques inscrites en el Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i Envasament estan obligades a portar un llibre de control de contraetiquetes, que serà diligenciat pel Consell, en el qual es reflectiran les entrades i eixides de les contraetiquetes autoritzades per aquest organisme.
8. El Consell subministrarà contraetiquetes a les instal·lacions inscrites, depenent de les existències de vi de campanyes anteriors, de la producció en la campanya en curs i de les compres a altres cellers de la zona de producció.
9. El Consell adoptarà i registrarà un emblema o logotip com a símbol de la denominació d'origen, que haurà de ser confirmat per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Així mateix, el Consell podrà fer obligatori que en l'exterior dels cellers i instal·lacions inscrites i en lloc destacat figure una placa que al·ludisca a aquesta condició.
Article 28
Qualsevol expedició de raïm, most o vi emparada per la Denominació d'Origen Alacant que circule entre cellers haurà d'anar provista de la documentació d'acompanyament corresponent, establida en la legislació vigent, i caldrà remetre'n un exemplar al Consell dins dels set dies següents a l'expedició.
Article 29
1. L'embotellament, envasament i etiquetatge de vins emparats per la Denominació d'Origen Alacant s'haurà de fer, exclusivament, en les instal·lacions inscrites autoritzades pel Consell. En cas contrari, el vi perdrà el dret a l'ús de la denominació.
2. Els vins emparats per la Denominació d'Origen Alacant únicament poden circular i ser expedits pels cellers i instal·lacions inscrits, en els tipus d'envàs que no en desmeresquen la imatge o prestigi i que siguen aprovats pel Consell.
3. Per als vins sotmesos a algun procés de maduració i per al fondillón, el Consell lliurarà certificats en què es farà constar aquesta qualitat i podrà autoritzar distintius especials en les etiquetes, quan estiguen degudament controlades per ell.
Article 30
Les declaracions d'existències, collites i produccions es regularan per les normes generals vigents en l'àmbit de la Unió Europea i la pròpia legislació autonòmica; no obstant això:
1. A fi de poder controlar la producció, l'elaboració i les existències, així com les qualitats i els tipus i tot allò necessari per a poder acreditar l'origen i la qualitat dels productes emparats, les persones físiques o jurídiques inscrites com a titulars de vinyes, cellers i instal·lacions estaran obligades a presentar les declaracions següents:
a) Totes les firmes inscrites en el Registre de Vinyes presentaran, una vegada conclosa la recol·lecció i sempre abans del 10 de desembre de cada any, una declaració de la collita obtinguda en cada una de les vinyes inscrites, amb indicació de la destinació del raïm i, en el cas de venda, el nom del comprador. Si es produeixen diversos tipus o varietats de raïm, caldrà declarar la quantitat i destinació de cada un d'ells. Les entitats associatives podran tramitar en un sol document les declaracions dels seus associats, amb una relació annexa dels noms, les quantitats i la resta de dades corresponents a cada soci (varietat, secà o regadiu, parcel·la cadastral).
b) Totes les firmes inscrites en el Registre de Cellers d'Elaboració hauran de presentar, abans del 10 de desembre de cada any, una declaració de les quantitats de most i vi obtingudes. Diferenciaran els diversos tipus d'elaboració i consignaran la procedència del raïm i la destinació dels productes venuts, amb indicació de comprador i quantitat. Mentre tinguen existències, hauran de declarar mensualment les vendes efectuades. Aquestes declaracions mensuals es realitzaran, com a molt tard, dins dels deu primers dies del mes següent.
c) Totes les firmes inscrites en els registres de Cellers d'Emmagatzematge, Maduració i Instal·lacions d'Embotellament i Envasament presentaran, dins dels 10 primers dies de cada mes, una declaració d'entrades i eixides de productes hagudes en el mes anterior, amb indicació de la procedència dels adquirits i la destinació dels venuts. En qualsevol cas, es distingiran els diferents tipus de vi, i les firmes inscrites en el Registre de Cellers de Maduració presentaran per separat la declaració corresponent a aquests vins.
d) Tots els cellers i instal·lacions inscrits en els registres hauran de presentar, abans del 7 de setembre de cada any, una declaració de les existències que posseïsquen de vi amb Denominació d'Origen a 31 d'agost.
2. De conformitat amb la legislació vigent, les declaracions a què fa referència aquest article es realitzaran amb finalitat merament estadística i de control, raó per la qual no podran facilitar-se ni publicar-se més que en forma numèrica, sense cap referència de caràcter individual.
CAPÍTOL VIII
Del Consell Regulador
Article 31
1. El Consell Regulador de la Denominació d'Origen Alacant és un organisme integrat en la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Generalitat Valenciana, com a òrgan desconcentrat d'aquesta, amb atribucions decisòries en totes les funcions que se li encomanen en aquest reglament i en la resta de legislació aplicable.
2. El seu àmbit de competència, sense perjudici del que s'estableix en l'article 32 d'aquest reglament, estarà determinat:
a) Territorialment: per les respectives zones de producció i maduració.
b) Per raó dels productes: pels protegits per la denominació d'origen en qualsevol de les seues fases de producció, elaboració, emmagatzematge, maduració o envelliment, embotellament, envasament, etiquetatge, circulació i comercialització.
c) Per raó de les persones: per les físiques o jurídiques inscrites en els diferents registres establits en el capítol VI d'aquest reglament.
3. De conformitat amb la normativa europea d'entitats de certificació de la qualitat, el Consell, com a organisme certificador, actuarà expedint els certificats que procedisquen amb referència a la qualitat dels sistemes emprats i els productes obtinguts.
Article 32
1. És missió principal del Consell aplicar els preceptes d'aquest reglament i vetlar pel seu compliment, per a la qual cosa exercirà les funcions encomanades en l'article 87 de la Llei 25/1970 i en la resta de legislació vigent que li siga d'aplicació.
2. Les activitats de control i certificació s'acomodaran a la norma europea EN45011, de 29 de juny de 1989.
3. Les decisions del Consell o del seu president no posen fi a la via administrativa i poden ser impugnades mitjançant un recurs ordinari davant la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
4. El Consell vetlarà especialment per la promoció i propaganda dels productes emparats, a l'objecte de fomentar l'expansió dels seus mercats.
Article 33
1. El Consell queda expressament autoritzat per a controlar el moviment de raïm, mostos i vins no protegits per la denominació d'origen que es produïsquen, s'elaboren, es maduren o s'envellisquen, s'embotellen, s'envasen, es comercialitzen i transiten dins de les zones de producció i maduració. Donarà compte a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació de les incidències que es produïsquen i hi remetrà una còpia de les actes que s'alcen, sense perjudici de la intervenció dels organismes competents en aquesta vigilància.
2. Així mateix, i des del vessant socioeconòmic de defensa dels interessos del sector, el Consell estarà facultat per a promoure iniciatives per a l'establiment dels acords col·lectius interprofessionals entre viticultors i cellerers inscrits en els seus registres.
Article 34
1. El Consell Regulador estarà constituït de la manera següent:
a) Un president, designat per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació a proposta del Consell.
b) Quatre vocals en representació del sector vitícola, elegits per i entre els titulars o representants de vinyes inscrites en el Registre de Vinyes.
c) Quatre vocals en representació del sector vinícola, elegits per i entre els titulars o representants de cellers i instal·lacions inscrites en els registres corresponents.
d) Dos vocals tècnics designats per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb especials coneixements sobre viticultura i enologia.
2. En qualsevol cas, la designació de vocals electes es farà d'acord amb el Decret 2.004/1979, de 13 de juliol, publicat en el Boletín Oficial del Estado de 23 d'agost de 1979.
3. Per cada un dels vocals electes es designarà un suplent, elegit de la mateixa manera que el titular.
4. El sistema electoral es regirà per principis democràtics. Les normes i el procediment d'elecció seran establits per norma de règim interior del Consell, en el marc de la convocàtoria electoral que dispose la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
5. En el cas de cessament d'un vocal per qualsevol causa, es procedirà a designar-ne el substitut de la manera establida, si bé el mandat del nou vocal serà pel temps que restava al substituït.
6. Els càrrecs de vocals electes seran renovats cada quatre anys i podran ser reelegits.
7. El termini per a la presa de possessió dels vocals serà, com a màxim, d'un mes, comptador des de la data de proclamació o designació.
8. Causarà baixa un vocal quan:
a) Durant el període de vigència del seu càrrec siga sancionat per infracció greu en les matèries que regula aquest reglament, personalment o la firma a què represente.
b) A petició pròpia o de la firma a què represente.
c) Quan ell o la firma que el va designar perda la vinculació amb el sector que el va elegir.
d) Per absències injustificades anuals a tres sessions consecutives o cinc alternes.
e) Per causar baixa, ell o la firma a què represente, en els registres del Consell.
9. Les disposicions previstes en els punts 5, 7 i 8 referides als vocals s'aplicaran als suplents.
Article 35
1. Les persones elegides de la manera que es determina en l'article anterior hauran d'estar vinculades als sectors que representen, directament o per ser directius de societats que es dediquen a les activitats del sector que han de representar. No obstant això, una mateixa persona física inscrita en diversos registres no podrà tenir representació doble, ni directament ni a través de les firmes filials o els socis d'aquestes.
2. El president del Consell rebutjarà les propostes de nomenament que recaiguen en persones les activitats de les quals no corresponguen al sector que han de representar. En aquest cas caldrà efectuar una nova designació de la manera establida.
Article 36
1. Al president correspon:
a) Representar el Consell. Aquesta representació podrà ser delegada de manera expressa en els casos en què siga necessari.
b) Complir i fer complir les disposicions legals i reglamentàries.
c) Administrar els ingressos i els fons de conformitat amb els acords del Consell i ordenar els pagaments. Amb aquesta finalitat, el Consell, a proposta del president, podrà nomenar un tresorer entre els vocals perquè auxilie el president en aquestes funcions.
d) Convocar i presidir les sessions del Consell, assenyalar-ne l'ordre del dia, sotmetre a la decisió d'aquell els assumptes de la seua competència i executar els acords presos.
e) Proposar al Consell l'organització del règim interior d'aquest.
f) Contractar, suspendre o renovar el personal del Consell, amb l'acord previ d'aquest.
g) Organitzar i dirigir els serveis.
h) Informar als organismes superiors de les incidències que es produïsquen en la producció i el mercat.
i) Remetre a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació i a altres organismes interessats els acords que, per a compliment general, decidisca el Consell en virtut de les atribucions que li confereix aquest reglament, i aquells altres que, per la seua importància, estime que han de ser coneguts per part dels primers.
j) Aquelles altres funcions que el Consell acorde o que li encomane la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
2. La duració del mandat del president serà de quatre anys i podrà ser reelegit.
3. El president cessarà:
a) En expirar el terme del seu mandat.
b) A petició pròpia, una vegada acceptada la dimissió.
c) Per decisió de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per incórrer en alguna de les causes generals d'incapacitat legal o física establides en la legislació vigent, i amb la incoació prèvia de l'expedient oportú.
d) Per pèrdua de la confiança del Ple del Consell manifestada en votació secreta per una majoria almenys de tres quartes parts dels membres i posterior ratificació per part de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
e) Per qualsevol altra causa reconeguda en l'ordenament jurídic.
4. En cas de cessament o defunció, el Consell, en el termini d'un mes, proposarà a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació un candidat per a la designació de nou president, el mandat del qual solament serà pel temps que restava al president anterior.
5. Les sessions del Consell en què s'estudie la proposta de nou president seran presidides per la persona que designe la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o, si de cas hi manca, pel vocal de més edat.
Article 37
1. Les normes de funcionament del Ple del Consell seran les establides en l'article 26 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, amb les particularitats següents:
a) El Consell es reunirà quan el convoque el president, per iniciativa pròpia o a petició almenys de la meitat dels vocals. Serà obligatori celebrar sessió com a mínim una vegada al trimestre.
b) Les sessions del Consell es convocaran amb quatre dies d'antelació almenys. Caldrà adjuntar a la citació l'ordre del dia per a la reunió, en la qual no es podran tractar més assumptes que els prèviament assenyalats.
Els vocals podran proposar la inclusió en l'ordre del dia d'assumptes per a tractar, quan ho sol·liciten, almenys, tres d'ells i amb vuit dies d'anticipació, com a mínim, a la data de celebració de la sessió.
En cas de necessitat, quan així ho requerisca la urgència de l'assumpte que s'ha de tractar a criteri del president, se citarà els vocals per telegrama, fax o qualsevol altre mitjà tècnic que en deixe constància de la recepció, amb 24 hores d'antelació com a mínim.
En qualsevol cas, el Consell quedarà vàlidament constituït quan estiguen presents la totalitat dels membres i així ho acorden per unanimitat.
Quan un vocal titular no puga assistir ho notificarà al Consell i al seu suplent perquè el substituïsca.
c) Els acords del Consell es prendran per majoria de membres presents i perquè siguen vàlids caldrà que estiguen presents més de la meitat dels components del Consell. El president tindrà vot de qualitat.
2. Per a resoldre qüestions de tràmit o en aquells casos en què s'estime necessari, podrà constituir-se una comissió permanent, que estarà formada pel president i els vocals titulars que designe el Consell, i en la qual, igualment, estaran representats els sectors viticultor i vinicultor.
En la sessió en què s'acorde la constitució d'aquesta comissió permanent s'acordaran també les missions específiques que siguen de la seua competència i les funcions que exercirà.
El secretari del Consell formarà part de la comissió permanent amb veu però sense vot.
3. El Ple del Consell podrà establir, així mateix, les comissions que estime oportunes per a resoldre assumptes concrets de la seua especialitat. La constitució i el funcionament d'aquestes comissions seran similars als de la comissió permanent.
4. Totes les resolucions que prenguen les comissions es comunicaran al Ple del Consell en la primera reunió que aquest realitze.
Article 38
1. Per al compliment de les seues finalitats, el Consell disposarà del personal necessari, d'acord amb les plantilles aprovades pel mateix Consell, que figuraran dotades en el seu pressupost.
2. El Consell tindrà un secretari designat pel mateix Consell a proposta del president, del qual dependrà directament, i que tindrà com a comeses específiques les següents:
a) Preparar els treballs del Consell i, si s'escau, de les comissions en què s'integre, i tramitar l'execució dels acords.
b) Assistir a les sessions del Ple i de les comissions de les quals forme part, amb veu però sense vot, cursar les convocatòries, alçar actes i custodiar els llibres i documents del Consell.
c) Els assumptes relatius al règim intern de l'organisme, tant de personal com de caràcter administratiu.
d) Les funcions que li encomane el president relacionades amb la preparació i instrumentació dels assumptes de la competència del Consell.
3. En cas d'absència, el president, el tresorer o el secretari seran substituïts pels vocals o persones que decidisca el Ple del Consell.
4. Per a les funcions tècniques que té encomanades, el Consell disposarà dels serveis tècnics necessaris, la direcció dels quals recaurà en un tècnic competent, designat pel Consell a proposta del president.
5. Per als serveis d'inspecció, control i certificació de la qualitat, disposarà d'inspectors propis, que seran designats pel Consell i seran habilitats per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, amb les funcions inspectores següents:
a) Sobre les vinyes ubicades en la zona de producció.
b) Sobre els cellers i les instal·lacions inscrites i sobre tots els cellers i les instal·lacions situades en les zones de producció i maduració.
c) Sobre el raïm, els mostos i els vins, en les zones de producció i maduració.
6. El Consell podrà contractar, per a efectuar treballs urgents, el personal necessari, sempre que tinga aprovada en el pressupost dotació per a aquest concepte.
7. A tot el personal del Consell li serà d'aplicació la legislació laboral i es regirà per les normes establides en el Conveni Col·lectiu del personal laboral al servei de la Generalitat Valenciana.
Article 39
1. El Consell constituirà un comité de qualificació i control dels vins emparats per la denominació d'origen, presidit per un delegat del president, un secretari i els experts que designe el Consell, que tindrà com a comesa informar sobre la qualitat dels vins destinats al mercat, tant nacional com estranger. Aquest comité podrà comptar amb els assessoraments tècnics que estime necessaris.
2. El Consell dictarà normes per a la constitució i el funcionament del Comité de Qualificació i Control.
Article 40
1. El finançament de les obligacions del Consell, de conformitat amb allò que es disposa en l'article 91 de la Llei 25/1970, s'efectuarà amb els recursos següents:
1.1 Amb el producte de les exaccions parafiscals, a les quals s'aplicaran els tipus següents:
a) El 0,3% anual a l'exacció sobre plantacions.
b) El 0,4% sobre els productes emparats.
c) La taxa per expedició de certificats i visat de factures que determine la Llei de Taxes de la Comunitat Valenciana.
d) El doble del preu de cost dels marxamos, càpsules i contraetiquetes.
Els subjectes passius de les exaccions són:
De la a), els titulars de les plantacions inscrites.
De la b), els titulars de cellers i instal·lacions inscrits que expedisquen al mercat vins emparats.
De la c), els sol·licitants de certificats i visats de factures.
De la d), els cellers i les instal·lacions que adquirisquen marxamos, càpsules i contraetiquetes.
1.2 Els béns que constituïsquen el seu patrimoni i els productes i vendes d'aquest.
1.3 Les subvencions, els llegats i els donatius que reba.
2. Els tipus impositius fixats en aquest article podrà variar-los, a proposta del Consell, la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació quan les necessitats pressupostàries del Consell així ho exigisquen.
3. La gestió dels ingressos i les despeses que figuren en els pressupostos correspon al Consell.
4. En els casos de manca de pagament de les exaccions s'aplicarà la via de constrenyiment. En el supòsit de manca de pagament definitiu es produirà la baixa del subjecte passiu afectat en els registres corresponents.
5. La fiscalització de les operacions econòmiques del Consell i de la seua comptabilitat se sotmetran al que es disposa en la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, així com a les normes que establisca la Intervenció General de la Conselleria d'Administració Pública, Economia i Hisenda en ús de les seues competències.
Article 41
Els acords del Consell que no tinguen caràcter particular i afecten a una pluralitat de subjectes podran notificar-se mitjançant circulars exposades en les oficines del Consell i llocs que s'estime més convenients per a coneixement dels interessats. L'exposició d'aquestes circulars s'anunciarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
El Consell podrà remetre aquestes circulars a personas i entitats interessades.
CAPÍTOL IX
De les infraccions, les sancions i el procediment
Article 42
Totes les actuacions que calga desplegar en matèria d'expedients sancionadors s'ajustaran a les normes d'aquest reglament; a les de la Llei 25/1970, de 2 de desembre, en allò que estiga vigent, i a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Supletòriament, es podrà aplicar el Reglament del Procediment per a l'Exercici de la Potestat Sancionadora, aprovat per mitjà del Reial Decret 1.398/93, de 4 d'agost.
Article 43
Les infraccions al que es disposa en aquest reglament i als acords del Consell es classifiquen en lleus, greus i molt greus, i seran sancionades amb advertiment, multes, comís de la mercaderia, suspensió temporal en l'ús de la denominació d'origen o baixa en el registre o els registres d'aquesta, conformement s'expressa en els articles següents, i sense perjudici de l'aplicació del règim establit en el capítol V de la Llei de la Generalitat Valenciana 12/1994, de 28 de desembre, desplegat per mitjà del Decret 153/1996, de 30 d'agost, del Govern Valencià, sobre infraccions, procediment i competència sancionadora en matèria de defensa de la qualitat agroalimentària.
Article 44
1. La incoació i instrucció dels expedients sancionadors correspondrà al Consell quan l'infractor estiga inscrit en algun dels seus registres i la infracció figure tipificada en l'article 46.
2. En els expedients de caràcter sancionador incoats pel Consell haurà d'actuar com a instructor una persona amb la qualificació adequada, que no siga vocal del Consell, i designada per aquest.
3. La resolució dels expedients incoats pel Consell correspondrà al mateix Consell quan la sanció no supere les 500.000 pessetes. Si les excedira, elevarà la seua proposta a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació. En qualsevol cas, la resolució dels expedients es comunicarà al Servei de Control de Qualitat de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Article 45
1. El procediment sancionador podrà iniciar-se en virtut de les actes alçades pels inspectors del Consell, per comunicació d'alguna autoritat o òrgan administratiu, o per denúncia formulada pels particulars i subscrita per aquests, sobre algun fet o conducta que puga ser constitutiu d'infracció.
2. Les actes d'inspecció s'alçaran per triplicat i seran subscrites per l'inspector i per l'amo o representant autoritzat de la finca, celler, instal·lació, establiment o magatzem, o per l'encarregat de la custòdia de la mercaderia, en poder dels quals quedarà una còpia de l'acta.
Els dos firmants podran consignar en l'acta totes les dades o manifestacions que consideren convenients per a l'estimació dels fets que s'hi consignen, com també totes les incidències que ocórreguen en l'acte de la inspecció o l'alçament de l'acta.
Les circumstàncies que l'inspector consigne en l'acta es consideraran fets provats, llevat que l'altra part demostre allò contrari.
Si l'interessat en la inspecció es negara a firmar l'acta, l'inspector ho farà constar així i procurarà la firma d'algun agent de l'autoritat o testimonis.
3. En el cas que l'inspector o l'amo o representant de la mercaderia ho estimen convenient, es prendran mostres del producte objecte de la inspecció.
Cada mostra es prendrà, almenys, per triplicat i en quantitat suficient per a examinar-la i analitzar-la, es precintaran i s'etiquetaran, i una d'elles quedarà en poder de l'amo o del seu representant.
4. Quan l'inspector que alce l'acta ho estime necessari, podrà disposar que la mercaderia quede retinguda fins que l'instructor de l'expedient ordene allò que siga pertinent, dins del termini de 45 dies hàbils a partir de la data d'alçament de l'acta d'inspecció.
Les mercaderies retingudes es consideraran en dipòsit i, per tant, no podran ser traslladades, manipulades, oferides en venda o venudes. En cas que s'estime procedent, podran ser precintades.
5. En l'exercici de la seua funció, els inspectors podran accedir directament a la documentació industrial, mercantil i de comptabilitat de l'establiment que inspeccionen, quan ho consideren necessari en el curs de les seues actuacions. En qualsevol cas, aquesta documentació obtinguda tindrà caràcter confidencial.
6. Els inspectors estan obligats estrictament a complir el secret professional. L'incompliment d'aquest deure serà sancionat de conformitat amb els preceptes del reglament de règim disciplinari corresponent.
7. D'acord amb la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, el Consell o l'autoritat superior, si s'escau, podran sol·licitar informes de les persones que consideren necessari, a fi d'aclarir o complementar els aspectes continguts en les actes alçades pels inspectors i com a diligència prèvia a la possible incoació de l'expedient.
Article 46. Tipificació de les infraccions
1. Infraccions lleus:
a) Falsejar o ometre les dades o els comprovants que en cada cas es requerisquen per a la inscripció en els registres de la denominació, sempre que no siguen determinants per a la inscripció.
b) No comunicar al Consell qualsevol variació que afecte les dades facilitades en la inscripció en els registres, dins del termini d'un mes des que la variació s'haja produït.
c) L'incompliment, per omissió o falsedat, del que s'estableix en aquest reglament en relació amb les declaracions de collites i de moviments de les existències de productes.
d) L'incompliment del precepte de presentació al Consell d'un exemplar del document d'acompanyament davant el Consell.
2. Infraccions greus:
a) L'existència de vins o mostos protegits en cellers inscrits sense la preceptiva documentació que n'empare l'origen o la tinença en celler de documentació que acredite unes existències de vins o mostos protegits sense la contrapartida de la presència física d'aquests productes.
b) La utilització d'etiquetes no autoritzades pel Consell.
c) L'expedició, circulació o comercialització de vins amb denominació d'origen desprovistos dels marxamos o contraetiquetes numerades, o que manquen del mitjà de control establit pel Consell.
d) L'expedició, circulació o comercialització de vins emparats en tipus d'envasos no aprovats pel Consell.
e) Falsejar o ometre en les declaracions per a la inscripció en els diferents registres les dades i els comprovants que siguen necessaris, sempre que siguen determinants per a la inscripció.
3. Infraccions molt greus:
a) La tinença, negociació o utilització indegudes dels documents, marxamos, contraetiquetes, segells, etcètera, propis del Consell.
Article 47
Quan concórreguen dues o més infraccions imputables a un mateix subjecte, una de les quals siga mitjà necessari per a cometre l'altra, s'imposarà la sanció corresponent a la infracció més greu en el límit màxim.
Article 48
1. Les infraccions seran sancionades d'acord amb l'escala següent:
a) Infraccions lleus, amb advertiment o multa de fins a 100.000 pessetes.
b) Infraccions greus, amb multa des de 100.001 pessetes fins a 1.000.000 de pessetes.
c) Infraccions molt greus, amb multa des d'1.000.001 pessetes fins a 100.000.000 de pessetes.
2. La quantia de les sancions es graduarà de conformitat amb els criteris següents: el volum de vendes de l'entitat, la quantia del benefici obtingut, l'efecte que la infracció haja produït sobre els preus, la reincidència i la mala fe.
3. Les infraccions greus o molt greus podran sancionar-se amb les quanties econòmiques de l'escala immediatament inferior quan en els últims cinc anys no s'haguera sancionat la persona física o jurídica objecte de l'expedient per una infracció similar en fet i gravetat. En el cas d'infraccions lleus, quan hi concórreguen circumstàncies se sancionarà amb advertiment
4. En els casos d'infraccions greus o molt greus a més de les sancions establides podrà aplicar-se a l'infractor la suspensió temporal de l'ús de la denominació d'origen o la baixa en els registres d'aquesta. La suspensió temporal del dret a l'ús de la denominació d'origen, portarà aparellada la suspensió del dret a certificats d'origen, marxamos, contraetiquetes i la resta de documentació. La baixa suposarà l'exclusió de l'infractor dels registres del Consell i, com a conseqüència, la pèrdua dels drets inherents a la denominació d'origen.
Article 49
1. De les infraccions en productes envasats, en serà responsable la firma o raó social el nom de la qual figure en l'etiqueta. Sobre les que s'hagen produït en productes a granel, del tenidor d'aquests, llevat que es prove que la responsabilitat correspon a un tenidor anterior. De les que es deriven del transport de mercaderies, la responsabilitat recaurà sobre les persones que determinen sobre això el vigent Codi de Comerç i disposicions complementàries.
2. En el cas de desaparició, canvi o qualsevol manipulació efectuada sobre la mercaderia retinguda, intervinguda o decomisada, caldrà atenir-se a allò que es disposa en el Codi Penal.
Article 50
1. En tots els casos en què la resolució de l'expedient siga amb sanció, l'infractor haurà de pagar les despeses originades per la presa i l'anàlisi de mostres o pel reconeixement que s'haguera realitzat i les altres despeses que ocasione la tramitació i resolució de l'expedient, d'acord amb la legislació vigent.
2. Les multes hauran d'abonar-se dins del termini de 15 dies hàbils immediats al de la notificació, i les despeses a què fa referència l'apartat anterior en metàl·lic, dins del mateix termini. Donat el cas que no s'efectue en el termini esmentat, es procedirà al cobrament per via de constrenyiment.
Article 51
Les infraccions prescriuen dins dels terminis següents:
Les infraccions lleus, als sis mesos de la comissió.
Les infraccions greus, als dos anys de la comissió.
Les infraccions molt greus, als tres anys de la comissió.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Els paratges vitícoles i cellers situats en els paratges: Cantón, Cañada de la Leña, i Macisvenda, del terme municipal d'Abanilla; Alberquilla, Cañada del Trigo, Raja, Torre del Rico i Zarza, del terme municipal de Jumilla; i Hoyas y Raspay, del terme municipal de Yecla, tots ells de la província de Múrcia i pròxims a la d'Alacant, i que en virtut del Reglament de la Denominació d'Origen Alacant, aprovat mitjançant l'Ordre de 21 de febrer de 1957, figuraven inscrits en aquesta denominació d'origen, podran continuar inscrits amb els drets i les obligacions que estableix aquest reglament, sempre que no s'interrompa la continuïtat d'aquestes inscripcions i que la corresponent producció de raïm, most o vi estiga destinada exclusivament a l'obtenció, en cellers inscrits, de productes emparats per la Denominació d'Origen Alacant.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

linea
Mapa web