Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE 13/2010, de 20 d'abril, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el text del Reglament de la Denominació d'Origen Protegida Alacant i el seu consell regulador. [2010/4524]

(DOGV núm. 6255 de 28.04.2010) Ref. Base de dades 004654/2010

ORDE 13/2010, de 20 d'abril, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el text del Reglament de la Denominació d'Origen Protegida Alacant i el seu consell regulador.
[2010/4524]
Per mitjà de l'Orde de 12 de març de 1999, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, es va aprovar el text de la Denominació d'Origen Alacant i el seu consell regulador, de conformitat amb el que s'establix en la Llei 25/1970, de 2 de desembre, per la qual s'aprova l'Estatut del Vi, la Vinya i els Alcohols.
Per mitjà de la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi, es deroga la Llei 25/1970, excepte les normes relatives als consells reguladors dels productes agroalimentaris amb denominació d'origen distints del vi, el vinagre de vi, el most i la resta de productes derivats del raïm.
En la llei es definixen els consells reguladors com a òrgans gestors dels vins de qualitat produïts en una regió determinada i se'ls reconeix personalitat jurídica pròpia de naturalesa pública o privada i amb plena capacitat d'obrar.
Amb data 29 de juny de 2005, es va publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, que va entrar en vigor l'endemà, tal com es disposava en la seua disposició final tercera.
El capítol III del títol III es dedica als òrgans de gestió i consells reguladors, i en l'article 44.2 de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, es determina que els consells reguladors són corporacions de dret públic que amb caràcter general subjecten la seua activitat al dret privat. Estan dotats de personalitat jurídica pròpia i plena capacitat per al desenvolupament dels seus fins i poden realitzar qualsevol classe d'actes de gestió i administració, excepte en les actuacions que impliquen l'exercici de potestats o funcions públiques en què han de subjectar-se al dret administratiu, i segons l'apartat 3 tenen autonomia de gestió i organització dels seus processos electorals.
En l'apartat 6 del mateix article s'inclouen disposicions relatives a l'organització i el funcionament dels òrgans gestors.
En el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, s'establix el contingut que ha de tindre el reglament de cada vi de qualitat produït en regió determinada.
D'acord amb la disposició transitòria tercera de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitvinícola de la Comunitat Valenciana, en el termini d'un any des de la seua entrada en vigor han d'adaptar-se els reglaments actuals dels òrgans de gestió.
El present Reglament de la Denominació d'Origen Protegida Alacant concorda amb el Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'establixen normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana, com també amb el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.
Per tot el que s'ha exposat, d'acord amb les disposicions de la normativa comunitària, en particular el Reglament (CE) núm. 491/09, del Consell, de 25 de maig, pel qual s'establix l'organització comuna del mercat vitivinícola, i la seua normativa de desplegament, de conformitat amb la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi, la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, com també el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el reglament de la llei esmentada adés, a proposta del Consell Regulador de la Denominació d'Origen Protegida Alacant i en l'exercici que em conferix la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,
ORDENE
Article únic
S'aprova el nou Reglament de la Denominació d'Origen Protegida Alacant i el seu consell regulador, que s'inclou com a annex d'esta orde.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Conservació de la inscripció de determinats pagaments
Els pagaments vitícoles i cellers situats als paratges Cantón, Cañada de la Leña i Macisvenda, del terme municipal d'Abanilla; Alberquilla, Cañada del Trigo, Raja, Torre del Rico i Zarza, del terme municipal de Jumilla; i Hoyas i Raspay, del terme municipal de Yecla, tots de la província de Múrcia i veïns de la d'Alacant, i que en virtut del Reglament de la Denominació d'Origen Alacant, aprovat per mitjà de l'Orde de 21 de febrer de 1957, figuraven inscrits en esta denominació d'origen, poden continuar inscrits amb els drets i les obligacions que s'establixen en este reglament, sempre que no s'interrompa la continuïtat d'estes inscripcions i que la producció corresponent de raïm, most o vi estiga destinada exclusivament a l'obtenció, en cellers inscrits, de productes emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant.
Segona. Conservació de la inscripció de determinats embotelladors
Els embotelladors situats fora de la zona de producció i criança i inscrits en el registre d'embotelladors a l'empara de reglaments anteriors conservaran la inscripció mentres subsistisca l'activitat per a la qual van ser autoritzats i es mantinguen les condicions que van determinar la inscripció en el registre d'embotelladors al seu dia i que complisquen el marc normatiu aplicable.
Disposició transitòria
ÚInica. Cellers inscrits amb anterioritat a l'obtenció de l'acreditació en la norma de qualitat UNE-EN 45011 o la norma que la substituïsca
Els cellers que es troben inscrits en els registres del Consell Regulador en el període durant el qual este organisme es troba en procés d'adaptació als criteris i principis de la norma sobre els "requisits generals per a entitats que realitzen la certificació de producte" (UNE-EN 45011 o norma que la substituïsca) i pendent, per tant, d'obtindre l'acreditació en la norma esmentada, mantindran durant tal període la condició d'inscrits, si bé a partir del moment en què el Consell Regulador obtinga l'acreditació mencionada el manteniment de la inscripció estarà condicionat al fet que en un termini de tres mesos procedisquen a sol·licitar a l'Òrgan de Control del Consell Regulador la sol·licitud de renovació de la certificació.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
Queda derogada l'Orde de 12 de març de 1999, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual es modifica el nou text del Reglament de la Denominació d'Origen Protegida Alacant i el seu consell regulador, aprovat per mitjà de l'Orde de 17 de novembre de 1997, com també les diferents ordes de modificació d'esta.
DISPOSICIÓ FINAL ÚNICA
Única
Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 20 d'abril de 2010
La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació
MARITINA HERNÁNDEZ MIÑANA
Annex
Reglament de la Denominació d'Origen Protegida
Alacant i el seu consell regulador
Capítol I
Disposicions generals
Article 1. Règim jurídic
D'acord amb les disposicions de la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi, la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, i el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, com també les normes de desplegament respectives, queden protegits amb la Denominació d'Origen Protegida Alacant els vins de qualitat que posseïsquen les característiques definides en este reglament i complisquen en la seua producció, elaboració, emmagatzemament, criança i comercialització tots els requisits exigits en el reglament i en la legislació vigent.
Article 2. Nivell de protecció
1. La protecció atorgada per la Denominació d'Origen és la prevista en els articles 18 i concordants de la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i del Vi, i en la resta de la legislació vigent tant europea com de la comunitat autònoma aplicable, i s'estén a l'expressió "Alacant" i als termes municipals, partides i llogarets assenyalats com a zona de producció emparada per la Denominació d'Origen en l'article 4.
2. Queda prohibit l'ús del nom de la Denominació d'Origen Protegida Alacant en altres vins que no siguen els reconeguts per este reglament. No es poden utilitzar noms, marques, expressions i signes que, per la seua similitud fonètica o gràfica amb "Alacant", "vins d'Alacant" o altres d'anàlogues puguen induir el consumidor a confondre'ls amb els vins emparats per la Denominació d'Origen. Ni tampoc en el cas que vagen acompanyats per expressions com ara "tipus", "estil", "cep", "gust", "embotellat a", "amb celler a" o utilitzen els noms de comarques, termes, partides i llogarets inclosos en la zona de producció descrita en l'article 4, perquè també poden induir a error en el consumidor.
3. La protecció de la Denominació d'Origen Protegida Alacant també s'estén als noms de les comarques, termes municipals, partides i llogarets que componen la zona de producció descrita en l'article 4 i no es pot utilitzar per a identificar productes vínics d'origen distint, a fi de no confondre el consumidor amb altres tipus de vins.
Article 3. Defensa
La defensa de la Denominació d'Origen, l'aplicació del seu reglament i la vigilància del seu compliment, com també el foment i control de la qualitat dels vins emparats, queden encomanats al Consell Regulador de la Denominació d'Origen Protegida Alacant, a través del seu òrgan de gestió i el seu òrgan de control, sense perjudici de la competència de les administracions públiques en l'àmbit de les seues competències respectives.
Capítol II
La producció
Article 4. Zona de producció
1. La zona de producció és la que el Consell Regulador considera apta per a la producció del raïm de les varietats que s'esmenten en l'article 5 d'este reglament amb la qualitat necessària per a produir vins de característiques especifiques emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant.
Està constituïda pels terrenys situats als termes municipals de les comarques i localitats de la província d'Alacant:
a) L'Alacantí: Alacant.
b) L'Alcoià: Banyeres de Mariola, Castalla, Ibi, Onil, Tibi, Alcoi, Benifallim, Penàguila.
c) El Comtat: Alfafara, Alcoleja, Alcocer de Planes, Agres, Muro de Alcoy, Gaianes, Beniarrés, Benimassot, l'Orxa, Planes, Tollos, Facheca, Famorca, Quatretondeta, Benasau, Gorga, Millena, Balones, Benilloba, Benillup, l'Alqueria d'Asnar, Almudaina, Benimarfull, Cocentaina.
d) L'Alt Vinalopó i el Vinalopó Mitjà: Algueña, Beneixama, Biar, el Camp de Mirra, Cañada, Elda, el Fondó de les Neus, Hondón de los Frailes, la Romana, Monòver i la seua partida del Manyar, Petrer, el Pinós, Salinas, Sax i Villena i els paratges del terme municipal de Novelda amb les mateixes propietats edàfiques reconegudes per a la zona de producció de la Denominació d'Origen, com també la partida de Barba-roja, del terme municipal d'Orihuela, a la província d'Alacant, i els llogarets vitícoles i cellers situats a la província de Múrcia i veïns de la d'Alacant, als paratges Cantón, Cañada de la Leña i Macisvenda, del terme municipal d'Abanilla: Alberquilla, Cañada de Trigo, Raja, Casa los Frailes, Torre del Rico i Zarza, del terme municipal de Jumilla; i Hoyas i Raspay, del terme municipal de Yecla, que en virtut del Reglament de la Denominació d'Origen Protegida Alacant, aprovat per mitjà de l'Orde de 21 de febrer de 1957, figuren inscrits en esta denominació d'origen, sempre que no hagen interromput la continuïtat de les inscripcions i que la producció corresponent de raïm, most o vi estiga destinada exclusivament a l'obtenció, en cellers inscrits, de productes emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant.
e) El Baix Vinalopó: Elx, Crevillent i Santa Pola.
f) La Marina Alta: Alcalalí, Beniarbeig, Benigembla, Benidoleig, Benimeli, Benissa, el Poble Nou de Benitatxell, Calp, Castell de Castells, Dénia, els Poblets, Gata de Gorgos, Llíber, Murla, Ondara, Orba, Parcent, Pedreger, Sagra, Sanet y Negrals, Senija, Teulada, el Ràfol d'Almúnia, Tormos, la Vall de Laguar, el Verger, Xàbia i Xaló.
g) La Marina Baixa: Benidorm, l'Alfàs del Pi, Altea, Finestrat, la Nucia, Polop, el Castell de Guadalest, Benimantell, Benifato, Confrides, Sella, Beniardá, Bolulla, Relleu, la Vila Joiosa i Orxeta.
h) I de forma excepcional i per raons mediambientals, les vinyes que es troben dins del PGP del Parc Natural de les Llacunes de la Mata-Torrevieja, sempre que el raïm es produïsca dins dels cellers inscrits en la DO Alacant.
En esta zona, es consideraran zones tradicionals prioritàries les comarques de l'Alt Vinalopó, el Vinalopó Mitjà i la Marina Alta.
2. El Consell Regulador pot proposar a la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentación l'ampliació de la zona de producció per a incloure-hi les zones limítrofes de característiques edafològiques, climàtiques i varietals semblants. Esta ampliació es farà efectiva per mitjà de l'oportuna orde de la Conselleria.
Article 5. Varietats de vinya
1. L'elaboració dels vins protegits, de conformitat amb la legislació de la Unió Europea, es realitzarà exclusivament amb raïm de les varietats autoritzades següents:
a) Blancs: moscatell d'Alexandria (1957), airén o afartapobles (1995), chardonnay (1995), macabeu (1990), marseguera (1986), planta fina de Pedralba (1990), sauvignon blanc (2005) i verdil (1986).
b) Negres: monestrell (1957), Alacant bouschet (garnatxa tintorer) (1957), garnatxa negre (gironet) (1990), boval (1957), cabernet sauvignon (1995), merlot (1995), pinot noir (1997), petit verdot (2007), sirà (2005) i ull de llebre o tempranillo (1990).
De les varietats anteriors es consideraran com a principals les següents:
Blanques: macabeu, marseguera, moscatell d'Alexandria.
Negres: monestrell, garnatxa negre, Alacant bouschet (garnatxa tintorer).
2. D'acord amb el que s'establix en l'article 18 de la Llei 2/2005, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, totes les parcel·les de vinya destinades a la producció dels vins amb la denominació d'origen protegida Alacant estaran plantades únicament amb les varietats esmentades anteriorment i han d'estar inscrites en els registres corresponents.
3. Les varietats de vinya que no figuren entre les mencionades anteriorment s'han d'eliminar de les parcel·les de vinya destinades a la producció de vins amb la denominació d'origen protegida Alacant.
Els vins obtinguts del raïm collit en parcel·les amb varietats que no figuren en la llista anterior no podran optar en cap cas a este nivell de protecció.
4. El Consell Regulador pot proposar a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació que siguen autoritzades noves varietats si, amb els assajos i les experiències convenients previs es comprova que produïxen mostos de qualitat aptes per a l'elaboració de vins protegits. Esta autorització es farà efectiva per mitjà de l'oportuna orde de la Conselleria.
Article 6. Pràctiques de cultiu
1. Els sistemes i les pràctiques de cultiu a la zona de producció seran els que tendisquen a aconseguir les millors qualitats; s'hi autoritza, a més, la conducció en espatlera.
2. La densitat màxima de plantació serà la següent, tant per a formació en vas com en espatlera:
a) En secà: 2.500 ceps/hectàrea.
b) En regadiu: 3.500 ceps/hectàrea.
3. El nombre màxim de gemmes vistes per cep serà el següent:
a) Poda en vas: 15.
b) Poda en espatlera: 18.
4. S'autoritza el reg de les parcel·les inscrites sempre que es complisquen tots els requisits que s'exigixen en este reglament, les disposicions del Consell Regulador i la legislació vigent que els puga afectar.
5. S'autoritza la "verema en verd" i altres tècniques que, dins de la normativa legal vigent, tendisquen a regular el potencial productiu i la qualitat de la producció.
6. El Consell Regulador pot autoritzar noves pràctiques de cultiu, tractaments o faenes que suposen un avanç en la tècnica vitícola i es comprove que influïxen positivament en la qualitat del raïm o del vi.
Article 7. La verema
1. La verema es realitzarà amb la major cura i es dedicarà exclusivament a l'elaboració de vins protegits amb raïm amb el grau de maduresa i sanitat necessaris. Respecte al grau de maduresa del raïm, es tindran en compte les especificacions referents a la indicació "Fondellol", que es detallen en l'article 13 d'este reglament.
2. El Consell Regulador pot determinar la data d'iniciació de la verema i acordar normes sobre el ritme de recol·lecció a fi que s'efectue d'acord amb la capacitat d'elaboració dels cellers, així com sobre el transport del raïm veremat, perquè es duga a terme sense deteriorament de la seua qualitat.
3. Els cellers inscrits col·laboraran en la vigilància del compliment de les normes anteriors.
Article 8. Rendiments màxims de producció
1. La producció màxima admesa per hectàrea serà la següent:
a) Varietats blanques: 9.000 quilos.
b) Varietats negres: 7.500 quilos.
Estos límits es poden modificar a l'alça, en determinades campanyes, pel Consell Regulador a iniciativa pròpia o a petició dels viticultors interessats, efectuada abans de l'inici de la verema i amb els assessoraments i les comprovacions necessaris previs. En el cas que esta modificació es produïsca, no podrà superar el 25% del límit fixat inicialment.
2. El raïm procedent de parcel·les amb uns rendiments superiors al límit autoritzat no podrà ser utilitzat en l'elaboració de vins protegits, i el Consell haurà de prendre les mesures de control necessàries per a assegurar el compliment d'este precepte.
Article 9. Noves plantacions
En l'autorització de noves plantacions, substitucions, replantacions i reposicions de marres en terrenys i vinyes situades en la zona de producció serà preceptiu l'informe del Consell Regulador, que determinarà la possibilitat d'inscripció en el seu registre corresponent. Tenint en compte l'informe esmentat i a l'empara del que s'establix en els articles 7 i següents de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, i en la resta de disposicions aplicables, la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentación resoldrà sobre la petició.
Capítol III
L'elaboració
Article 10. Pràctiques d'elaboració
1. Les tècniques utilitzades en la manipulació del raïm, el most i el vi, i el control de les fermentacions, tendiran a obtindre productes de màxima qualitat que posseïsquen els requisits que es determinen en este reglament i puguen ser emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant.
2. En la producció de mostos i vins se seguiran els tractaments autoritzats per la normativa legal vigent, com també les pràctiques tradicionals, aplicades amb una tècnica moderna i orientades cap a la millora de la qualitat dels vins, d'acord amb les exigències i tendències del mercat.
3. S'aplicaran pressions adequades per a l'extracció de mostos o vins i la seua separació de les brises, de manera que el rendiment no siga superior a 74 litres de most o vi per cada 100 quilograms de verema. Les fraccions de most o vi obtingudes per pressions inadequades no podran, en cap cas, ser destinades a l'elaboració de vins protegits.
4. Les instal·lacions dels cellers i els mètodes d'elaboració utilitzats han de complir els requisits del manual de qualitat que establisca el Consell Regulador, així com la normativa higienicosanitària que en matèria d'alimentació els siga aplicable.
Article 11. Zona d'elaboració i criança
Els vins emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant únicament es poden elaborar en els cellers inscrits en el registre corresponent, i s'ubicaran, necessàriament, en la zona de producció que s'indica en l'article 4 d'este reglament.
Capítol IV
Les indicacions i la criança
Article 12. Procés i zona d'envelliment
1. Els cellers de criança dels vins emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant s'ubicaran, necessàriament, en la zona de producció o en zones adjacents sempre dins del mateix territori administratiu de la província d'Alacant i sempre que s'aprove pel Consell Regulador amb els informes tècnics i els estudis necessaris per a esta finalitat previs.
2. Els processos de criança o envelliment dels vins emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant es poden realitzar en envasos de fusta, en botella o mixt (envàs de fusta complementat posteriorment en botella).
3. Queda prohibit per esta denominació d'origen l'ús exprés de trossos de fusta de roure per a l'envelliment o maduració dels vins (disposició addicional única del Reial Decret 1365/2007, de 19 d'octubre).
Article 13. Les indicacions
1. Els vins elaborats amb Denominació d'Origen Protegida Alacant poden ser blancs, rosats, negres, vins de licor, vins anyencs, vins espumosos i fondellol.
2. Es poden sotmetre a processos de criança els vins que es consideren aptes per a això.
3. Els vins emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant poden ostentar, quan complisquen les condicions que s'especifiquen a continuació i els requisits marcats en el Reial Decret 1127/2003, de 5 de setembre, i els decrets posteriors, les indicacions següents:
a) Vi Alacant nou, Vi jove o Collita. Poden utilitzar estes indicacions els vins procedents de raïm d'una collita concreta, i elaborats dins de l'any següent a eixa mateixa verema. Serà obligatori indicar en l'etiqueta l'anyada.
b) Vi negre Alacant. Tenen esta consideració els vins elaborats amb raïm de la varietat monestrell 100% o amb una presència mínima d'esta varietat en un 80% juntament amb qualsevol altra de les varietats negres autoritzades. Esta indicació es pot complementar amb altres que es referisquen a processos enològics o temps de criança, segons la normativa legal vigent.
c) Vi noble Alacant. Esta indicació es pot aplicar als vins amb una riquesa alcohòlica que siga exclusivament natural i que estiguen elaborats amb varietats de raïm principal. El procés d'envelliment s'ha d'ajustar a les normes següents:
- Envelliment en envasos de fusta de roure de capacitat màxima de 600 litres, en envasos tradicionals de la zona amb condicions higièniques demostrades, o en botella.
- Període mínim de vins blancs, rosats i negres: 18 mesos en bóta.
d) Vi anyenc. Únicament es pot utilitzar esta indicació en els vins de qualitat sotmesos a processos de criança que s'ha d'ajustar a les normes següents:
- Envelliment en envasos de fusta de roure de capacitat màxima de 600 litres, o en envasos tradicionals de la zona amb condicions higièniques demostrades o en botella.
- Període mínim de vins blancs, rosats i negres: 24 mesos en bóta.
e) Fondellol. S'aplicarà esta indicació, exclusiva de la Denominació d'Origen Protegida Alacant, als vins elaborats amb raïm de la varietat monestrell de la zona de producció, sobremadurat en el cep i amb condicions de qualitat i sanitat excepcionals. En la fermentació s'utilitzaran únicament llevats autòctons i la riquesa alcohòlica adquirida ha de ser de fermentació natural. El procés de criança s'ha d'ajustar a les normes següents:
- Este producte tindrà un manual de producció i ús específic que ha de ser tutelat pel Consell Regulador i els cellers productors autoritzats d'este producte. Estarà tutelat per una comissió específica dins de la DO Alacant.
- Duració mínima de 10 anys, segons el sistema de criança i/o soleres sense que en cap cas l'últim vi utilitzat per a omplir tinga menys de quatre anys.
- Bótes de roure i sistemes de criança propis de la zona, amb les condicions higièniques necessàries i segons la normativa legal vigent.
f) Moscatell d'Alacant. L'ús del nom "Moscatell d'Alacant" es reserva únicament per als vins dolços, de licor moscatell, i "misteles de moscatell", elaborats també únicament a partir de raïm de la varietat moscatell d'Alexandria.
També es pot utilitzar la menció "vi de licor" en els vins que utilitzen per a l'elaboració els productes següents:
- Most de raïm.
- Most de raïm parcialment fermentat.
- Most de raïm concentrat o most de raïm concentrat rectificat
- Vi.
- Una mescla dels productes mencionats anteriorment.
A més, s'hi afegirà alcohol neutre d'origen vínic, amb les especificacions que s'indiquen en el Reglament (CE) 606/2009, pel qual s'establix l'organització comuna del mercat vitivinícola.
g) Vi espumós de qualitat produït en regió determinada (veqprd):
Vins obtinguts per mitjà del procés adequat segons la reglamentació comunitària vigent amb les varietats de raïm protegide per la Denominació d'Origen Protegida Alacant i amb un grau alcohòlic total dels vins base destinat de 9,50%.
h) Vi espumós aromàtic.
Vins que complisquen els requisits dels vins espumosos de tipus aromàtic (punt 10 de l'annex VI del Reglament (CE) 1493/1999, del Consell, de 17 de maig de 1999), siguen elaborats exclusivament amb raïm procedent de la varietat aromàtica moscatell i posseïsquen un grau alcohòlic volumètric total d'un 10%.
Per raons històriques i de tradició vitivinícola, el Consell Regulador de la DOP Alacant mantindrà complementàriament un Manual d'Indicacions Tradicionals Autoritzades que, d'acord amb la normativa legal vigent en esta matèria, recupere indicacions i elaboracions típiques d'esta zona per a qualificar vins produïts en la zona.
4. El Consell Regulador pot sol·licitar a la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentación altres indicacions que, per raons de canvis de mercat, R+D+I o altres consideracions tècniques, puguen emparar-se per la Denominació d'Origen Protegida Alacant i per la resta de requisits d'este reglament.
5. Els envasos de fusta que s'utilitzen en els processos d'envelliment ressenyats en la lletra c) del punt 3 seran de roure i amb capacitat màxima de 600 litres.
No obstant això, el Consell Regulador pot autoritzar que continuen utilitzant els tradicionals envasos d'un altre tipus de fusta i més capacitat (típics de la zona: "bóta monovera o alacantina") perquè són característics de la criança dels vins propis d'Alacant, sempre que mantinguen condicions higièniques adequades.
6. Qualsevol que siga el sistema de criança utilitzat, els vins han de tindre les característiques a què es fa referència en l'article 15 d'este reglament.
Capítol V
Qualificació i característiques dels vins
Article 14. Procés de qualificació i desqualificació
1. Tots els vins obtinguts en la zona de producció en cellers inscrits han de superar, per a poder fer ús de la Denominació d'Origen Protegida Alacant, un procés de qualificació d'acord amb el que es disposa en la legislació vigent en esta matèria, per la qual s'establixen disposicions específiques relatives als vins de qualitat produïts en regions determinades.
2. El procés d'avaluació i qualificació s'efectuarà per partida o lot homogeni i haurà de ser realitzat pel Consell Regulador durant el primer trimestre de l'any posterior a la collita, i podrà donar lloc a la qualificació o no-qualificació per part de l'Òrgan de Control. Les normes que regulen este procés de qualificació han de contindre el procediment que cal seguir respecte a les partides qualificades i les condicions de no-qualificació en la fase de producció.
3. Els vins qualificats han de mantindre les seues qualitats organolèptiques i analítiques característiques, especialment quant a color, aroma i sabor. Tot el raïm, most, vi, vi de licor i fondellol que per qualsevol causa presente defectes o alteracions sensibles o que durant els processos de producció, elaboració, emmagatzemament, criança o envelliment, embotellament i envasament s'hagen incomplit els preceptes d'este reglament o els assenyalats per la legislació vigent, seran desqualificats, de conformitat amb les disposicions del capítol IX d'este reglament. Esta mesura comportarà la desqualificació i la pèrdua de la denominació d'origen, o del dret a esta en el cas de productes no definitivament elaborats.
Així mateix, es considerarà desqualificat qualsevol producte obtingut per mescla amb un altre prèviament desqualificat.
4. La desqualificació dels productes podrà ser realitzada en qualsevol fase de la producció, elaboració, emmagatzemament, criança o envelliment, embotellament i envasament. Es prendran les mesures necessàries perquè el vi desqualificat no puga ser comercialitzat com a vi de la Denominació d'Origen Protegida Alacant.
A partir de la iniciació de l'expedient de desqualificació, els productes afectats han de romandre en envasos independents i degudament retolats, sota el control de l'òrgan referit que, en la seua resolució, determinarà la destinació del producte desqualificat.
En cap cas un producte desqualificat pot ser transferit a una altra firma inscrita.
5. En el cas que es detecten anomalies o defectes susceptibles de correcció, es comunicarà al responsable del producte perquè corregisca les deficiències. Si en el termini que per a això se li concedisca no s'han esmenat, es desqualificarà el producte de la forma expressada en el punt anterior.
Article 15. Característiques analítiques dels vins
1. Els tipus de vins emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant i la seua graduació alcohòlica adquirida mínima, expressada en tant per cent en volum, són:
- Vins blancs: 10º
- Vins rosats: 11º
- Vins negres: 12º
- Vins de licor: 15º
- Vins de licor moscatell: 15
- Vi de moscatell: 10
- Vi dolç natural: entre 10 i 15
- Vi noble Alacant: 14
- Vi anyenc: 14
- Fondellol: 16
- Vins espumosos: 10
- Vins espumosos aromàtics: 7
Capítol VI
Els registres
Article 16. Tipus de registres
1. L'Òrgan de Gestió del Consell Regulador de la Denominació d'Origen Protegida Alacant gestionarà els registres següents:
a) Registre de Vinyes.
b) Registre de Cellers d'Elaboració.
c) Registre de Cellers d'Emmagatzemament.
d) Registre de Cellers d'Envelliment.
e) Registre d'Embotelladors o Instal·lacions d'Embotellament/Envasament.
2. Les peticions d'inscripció es dirigiran a l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador, formulades en els impresos que este dispose i acompanyades de les dades, els documents i els comprovants que, en cada cas, siguen requerits per les disposicions i normes vigents.
3. L'Òrgan de Gestió denegarà les inscripcions que no s'ajusten als preceptes del Reglament o als acords adoptats per aquell sobre condicions complementàries que hagen de posseir les vinyes i els cellers.
4. La inscripció en estos registres no eximix els interessats de l'obligació d'inscriure's en els altres registres que amb caràcter general estiguen establits i, en especial, en el Registre Vitícola, en el d'Indústries Agràries i Alimentàries, en el d'Embotelladors i Envasadors de Begudes Alcohòliques, cosa que caldrà acreditar prèviament a la inscripció en els registres del Consell Regulador.
5. Les dades que recopile el Consell Regulador per a estos registres seran de propietat privada i compliran la Llei Orgànica de Protecció de Dades (LOPD 15/1999) o la norma que la substituïsca.
La finalitat de les dades recopilades seran les d'estadística del sector amb fins de gestió, regulació del mercat, prevenció de riscos, generació de mesures correctores, etc. Les dades privades dels socis facilitades al Consell Regulador no poden ser cedides ni a altres associats ni a tercers.
Només poden ser cedides a tercers, i amb la sol·licitud prèvia al CRDO, les dades descriptives i d'identificació-informació de socis, amb fins comercials i promocionals, tant dels cellers com dels seus vins autoritzats amb DOP Alacant.
Article 17. Registre de Vinyes
1. En el Registre de Vinyes es poden inscriure totes aquelles situades únicament en la zona de producció i el raïm de les quals es puga destinar a l'elaboració de productes protegits per la denominació d'origen i que complisquen allò que es determina en el capítol II d'este reglament.
2. En la inscripció figurarà:
a) Nom del propietari i, si escau, el del parcer, colon, arrendatari, censatari o qualsevol altre titular de la vinya.
b) Nom de la vinya, finca o partida i terme municipal en què estiga situada.
c) Polígon i parcel·la cadastrals i cèdula cadastral.
d) Superfície en producció, varietat o varietats de la vinya i totes les dades que siguen necessàries per a la seua classificació i localització.
3. En cap cas es permetrà la inscripció de parcel·les en què coexistisquen mesclades varietats autoritzades amb altres que no ho siguen.
4. Amb la instància d'inscripció s'adjuntarà un plànol o croquis detallat, segons determine el Consell Regulador, de les parcel·les objecte de la mateixa còpia del Registre Vitícola de la parcel·la en qüestió o, si és el cas, autorització de plantació expedida per l'organisme competent.
5. El Consell Regulador entregarà als viticultors inscrits una credencial de la inscripció.
6. Totes les explotacions vitícoles o parcel·les que sol·liciten la inscripció o figuren ja inscrites en el Registre de Vinyes han de fer constar davant del Consell Regulador si figuren inscrites en altres figures de qualitat, als efectes oportuns, i han de complir el que s'establix en els articles 22 i següents de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.
Article 18. Registre de Cellers d'Elaboració
1. En el Registre de Cellers d'Elaboració es poden inscriure totes aquelles situades en la zona de producció o zones adjacents amb condicions edafològiques semblants, en què es vinifique raïm i most procedent de vinyes inscrites i els productes de les quals puguen optar a la Denominació d'Origen i que complisquen tots els requisits exigits en este reglament i en la legislació vigent que els afecte.
2. En la inscripció figurarà:
a) Nom de l'empresa i, si és el cas, titular.
b) Localitat, adreça o emplaçament.
c) Característiques de les edificacions, maquinària i instal·lacions, sistemes d'elaboració i característiques, nombre i capacitat dels depòsits i envasos.
d) Totes les altres dades que siguen necessàries per a la perfecta identificació i catalogació del celler.
e) Si l'empresa no és propietària dels locals, es farà constar, amb indicació del nom del propietari.
3. A la sol·licitud d'inscripció s'adjuntarà plànol o croquis, a escala convenient, on queden reflectits tots els detalls de construcció i instal·lacions.
Article 19. Registre de Cellers d'Emmagatzemament
1. En el Registre de Cellers d'Emmagatzemament es poden inscriure totes aquelles situades en la zona de producció o zones adjacents que no disposen d'instal·lacions d'elaboració, embotellament ni envasament i es dediquen a l'emmagatzemament i comercialització de vins emparats per la denominació d'origen i que complisquen tots els requisits exigits en este reglament i en la legislació vigent que els afecte.
2. La inscripció i la seua sol·licitud s'ajustarà a les disposicions dels punts 2 i 3 de l'article 18 d'este reglament.
Article 20. Registre de Cellers de Criança
1. En el Registre de Cellers de Criança es poden inscriure totes aquelles situades en la zona de producció o zones adjacents de condicions semblants que es dediquen a l'envelliment de vins emparats per la denominació d'origen i que complisquen tots els requisits exigits en este reglament i en la legislació vigent que els afecte.
2. Els locals o cellers destinats a la criança han d'estar exempts de trepidacions i posseir les condicions de temperatura, estat higromètric i ventilació adequades, a més dels altres requisits que s'estimen necessaris perquè el vi adquirisca les característiques dels de criança privatius d'Alacant.
3. Els cellers inscrits han de tindre una existència mínima de 66 hectolitres de vi en procés de criança i posseir els envasos de fusta necessaris per a contindre les seues existències.
4. La inscripció i la seua sol·licitud s'ajustarà a les disposicions dels punts 2 i 3 de l'article 18. Caldrà indicar, a més, les dades específiques d'este tipus de cellers, com ara el nombre de bótes.
Article 21. Registre d'Instal·lacions d'Envasadors
1. En este registre s'inscriuran totes les persones físiques o jurídiques que disposen de les corresponents instal·lacions fisicomecàniques degudament registrades, embotellen per compte propi o alié i realitzen amb fins comercials la introducció dels productes previstos en este reglament en recipient de capacitat igual o inferior a 60 litres.
2. La inscripció i la seua sol·licitud s'ajustarà a les disposicions dels punts 2 i 3 de l'article 18 d'este reglament i ha de complir el que s'establix en l'article 31 de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.
Article 22. Separació dels productes emparats
En els cellers inscrits en els diferents registres es podrà realitzar l'elaboració, l'emmagatzemament o la manipulació de raïm, mostos i vins no emparats per la Denominació d'Origen, sempre que estes operacions es realitzen de forma separada de les referides als vins amb dret a esta i que es garantisca el control dels processos.
Serà condició indispensable per a la inscripció d'un celler en el registre corresponent que la seua construcció permeta la perfecta separació dels vins procedents de raïm emparat d'aquells altres que no gaudisquen de tal circumstància, i queden els dos, en tot moment, perfectament identificats.
Article 23. Vigència de les inscripcions
1. Per a la vigència de les inscripcions en els registres de la Denominació d'Origen serà indispensable complir en tot moment els requisits que imposa este capítol, i caldrà comunicar a l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador qualsevol variació que afecte les dades facilitades en la inscripció quan esta es produïsca.
En conseqüència, el Consell Regulador pot suspendre o anul·lar les inscripcions quan els seus titulars no s'ajusten a les prescripcions.
2. L'Òrgan de Control efectuarà totes les inspeccions o controls que considere necessaris per a comprovar l'efectivitat de tot allò que es disposa en el punt anterior.
3. Totes les inscripcions en els diferents registres seran renovades en el termini i de la forma que determine el Consell Regulador.
Capítol VII
Els drets i les obligacions
Article 24. Drets
1. Les persones físiques o jurídiques que tinguen inscrits en els registres indicats en l'article 16 les seues vinyes, cellers o instal·lacions poden produir raïm amb destinació a l'elaboració de vins emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant, i elaborar, emmagatzemar, criar o envellir, embotellar i envasar vins que hagen de ser emparats per esta.
2. Només es pot aplicar la Denominació d'Origen Protegida Alacant als vins procedents de cellers inscrits en els registres corresponents que hagen sigut produïts i elaborats d'acord amb les normes exigides per este reglament, i que posseïsquen les condicions qualitatives, organolèptiques, analítiques i enològiques que han de caracteritzar-los i complisquen les normes del Manual de Qualitat del Consell Regulador.
3. El dret a l'ús de la Denominació d'Origen Protegida Alacant en publicitat, documentació i etiquetes és exclusiu de les firmes inscrites en el registre corresponent i serà adequat a la legislació vigent.
4. Només pel fet de la inscripció en els registres corresponents, les persones físiques o jurídiques inscrites queden obligades al compliment de les disposicions d'este reglament i dels acords que, dins de les seues competències respectives, dicten la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació, el Consell Regulador i la resta d'administracions implicades en l'àmbit de les seues competències, així com a satisfer les quotes que els corresponguen.
Per a l'exercici de qualsevol dret atorgat per este reglament o per a poder beneficiar-se dels servicis que preste el Consell Regulador, les persones físiques o jurídiques inscrites han d'estar al corrent del pagament de les seues quotes i haver complit totes les seues obligacions amb el Consell Regulador.
Article 25. Exclusivitat de producció, elaboració i emmagatzemament
Les persones físiques o jurídiques que tinguen inscrites vinyes, cellers o instal·lacions en els registres corresponents només poden tindre emmagatzemats el seu raïm, mostos o vins en els terrenys o locals inscrits; en cas contrari perdran el dret a la Denominació d'Origen Protegida Alacant.
Article 26. Condicions de designació
Els noms amb què les firmes figuren inscrites en els registres de Cellers i Instal·lacions i aquells altres emparats per estos, així com les marques, símbols, emblemes, llegendes publicitàries, expressions, signes o qualsevol altre tipus de publicitat que s'utilitze en els vins emparats per la Denominació d'Origen no poden ser utilitzats, en cap concepte i ni tan sols pels mateixos titulars inscrits, en la comercialització d'altres vins.
De la mateixa manera, les marques comercials autoritzades com a DOP Alacant no poden utilitzar-se per a un altre nivell de protecció per a evitar la confusió al consumidor i la competència deslleial entre denominacions d'origen.
Article 27. Requisits d'etiquetatge
1. La designació i l'etiquetatge dels vins s'ha d'ajustar a les disposicions de la normativa de la Unió Europea, de l'Estat i de la Comunitat Valenciana.
2. En les etiquetes de vins embotellats figurarà obligatòriament i de forma destacada el nom "Alacant", a més de les dades que, amb caràcter general, es determinen en la legislació aplicable.
3. La indicació d'altres termes relatius a comarques, varietats, edat, criança, etc. s'ajustarà a les disposicions d'este reglament i a la legislació vigent.
4. Abans de posar-les en circulació, les etiquetes de les firmes inscrites han de ser autoritzades pel Consell Regulador a l'efecte que es detalla en este reglament.
Es denegarà l'aprovació de les etiquetes que per qualsevol causa puguen donar lloc a confusió en el consumidor.
Així mateix, es pot suspendre o anul·lar, amb audiència prèvia de la firma interessada, l'autorització d'una etiqueta concedida anteriorment quan hagen variat les circumstàncies de la firma propietària.
5. Qualsevol que siga el tipus d'envàs en què s'expedisquen els vins per al consum, aniran proveïts de bolles de garantia, etiquetes o contraetiquetes numerades, expedides o autoritzades pel Consell, que s'han de col·locar en el mateix celler o instal·lació i d'acord amb les normes que determine el mateix Consell, i de manera que no se'n permeta una segona utilització.
6. Per als vins que posseïsquen les indicacions a què es fa referència en l'article 13 d'este reglament, o en manuals d'indicacions tradicionals, el Consell Regulador pot aprovar contraetiquetes específiques i autoritzar la menció d'estes indicacions en les etiquetes.
7. Totes les persones físiques o jurídiques inscrites en el Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i Envasament estan obligades a portar un llibre de control de contraetiquetes, que serà diligenciat pel Consell, en el qual es reflectiran les entrades i eixides de les contraetiquetes autoritzades per l'organisme. Es poden utilitzar sistemes i tecnologies de la informació sempre que s'establisquen mesures de seguretat i protecció, degudament autoritzades pel Consell Regulador.
8. El Consell subministrarà contraetiquetes a les instal·lacions inscrites, en funció de les existències de vi de campanyes anteriors, de la seua producció en la campanya en curs i de les compres a altres cellers de la zona de producció.
9. El Consell adoptarà i registrarà un emblema o logotip, com a símbol de la denominació d'origen, que haurà de ser confirmat per la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentación.
Així mateix, el Consell pot fer obligatori que a l'exterior dels cellers i instal·lacions inscrites i en lloc destacat figure una placa que al·ludisca a esta condició.
Article 28. Condicions d'expedició
Tota expedició de raïm, most o vi emparada per la Denominació d'Origen Protegida Alacant que circule entre cellers ha d'anar proveïda de la documentació d'acompanyament corresponent, establida en la legislació vigent, i cal remetre'n un exemplar al Consell Regulador dins dels set dies següents a l'expedició.
Article 29. Requisits d'etiquetatge
1. L'embotellament, envasament i etiquetatge de vins emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant s'ha de realitzar, exclusivament, en les instal·lacions inscrites autoritzades pel Consell Regulador. En qualsevol altre cas el vi perdrà el dret a l'ús de la denominació.
2. Els vins emparats per la Denominació d'Origen Protegida Alacant únicament poden circular i ser expedits pels cellers i les instal·lacions inscrites en els tipus d'envàs que no desmeresquen la seua imatge o prestigi i que siguen aprovats pel Consell Regulador.
3. Per als vins sotmesos a algun procés de criança i per al fondellol, el Consell, amb els informes previs de l'òrgan de control i certificació, de conformitat amb les disposicions del capítol IX d'este reglament, lliurarà certificats en què es farà constar esta qualitat i podrà autoritzar distintius especials en les etiquetes, quan estiguen degudament controlades per ell.
Article 30. Declaracions obligatòries dels inscrits
1. Les declaracions d'existències, collites i produccions es regularan per les normes generals vigents en l'àmbit de la Unió Europea, l'Estat i la mateixa legislació autonòmica. No obstant això, a fi de poder controlar la producció, elaboració i existències, així com les qualitats i els tipus i tot allò que siga necessari per a poder acreditar l'origen i qualitat dels productes emparats, les persones físiques o jurídiques inscrites com a titulars de vinyes, cellers i instal·lacions estan obligades a presentar les declaracions següents:
a) Totes les firmes inscrites en el Registre de Vinyes presentaran, una vegada acabada la recol·lecció i en tot cas abans del 10 de desembre de cada any, declaració de la collita obtinguda en cada una de les vinyes inscrites, amb indicació de la destinació del raïm i, en cas de venda, el nom del comprador. Si es produïxen diferents tipus o varietats de raïm han de declarar la quantitat i destinació de cadascun. Les entitats associatives poden tramitar en un sol document les declaracions dels seus associats, amb una relació annexa dels noms, quantitats i la resta de dades corresponents a cada soci (varietat, secà o regadiu, parcel·la cadastral).
b) Totes les firmes inscrites en el Registre de Cellers d'Elaboració han de presentar abans del 10 de desembre de cada any la declaració de les quantitats de most i vi obtingudes, amb la diferenciació dels diversos tipus d'elaboració i la consignació de la procedència del raïm i la destinació dels productes venuts, i la indicació del comprador i la quantitat. Mentres en tinguen existències han de declarar mensualment les vendes efectuades. Estes declaracions mensuals s'ompliran, a tot tardar, dins dels 10 primers dies del mes següent.
c) Totes les firmes inscrites en els registres de Cellers d'Emmagatzemament, Criança i Instal·lacions d'Embotellament presentaran, dins dels 10 primers dies de cada mes, declaració d'entrades i eixides de productes hagudes en el mes anterior, amb indicació de la procedència dels adquirits i la destinació dels venuts. En tot cas, es distingiran els diferents tipus de vi i les inscrites en el Registre de Cellers d'Envelliment presentaran per separat la declaració corresponent a estos vins.
d) Tots els cellers i les instal·lacions inscrits en els registres han de presentar, abans del 10 de setembre de cada any, declaració de les existències que posseïsquen de vi amb denominació d'origen a 31 de juliol.
2. De conformitat amb la legislació vigent, les declaracions a què es referix este article es realitzaran a efectes merament estadístics i de control, i per això no podran facilitar-se ni publicar-se més que en forma numèrica, sense cap referència de caràcter individual I tal com marca la Llei de Protecció de Dades.
Capítol VIII
El Consell Regulador
Article 31. Naturalesa jurídica i participació
1. La gestió de la Denominació d'Origen Protegida Alacant s'encomana a un consell regulador, que es constituïx com a òrgan de representació de viticultors i vinicultors inscrit en qualsevol dels registres enumerats en el capítol V d'este reglament.
2. El Consell Regulador és una corporació de dret públic, de les regulades per mitjà del Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'establixen normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana i, per tant, dotada de personalitat jurídica pròpia i de plena capacitat d'obrar per al desenvolupament dels seus fins, que pot realitzar qualsevol classe d'actes de gestió i administració. Amb caràcter general, subjecta la seua activitat al dret privat, excepte en les actuacions que impliquen l'exercici de potestats o funcions públiques, en què s'ha de subjectar al dret administratiu.
3. Els actes realitzats pel Consell Regulador en actuacions subjectes al dret administratiu, en exercici de potestats públiques, funcionaran en règim de jerarquia i tutela respecte de l'organisme a què estiga adscrit, i les seues decisions poden ser revisades pel superior competent, llevat de les decisions sobre la certificació o desqualificació de productes a l'efecte de garantir la independència en la presa de decisions de l'òrgan de control i certificació.
4. El Consell Regulador pot estar sotmés a auditories tècniques, econòmiques, financeres o de gestió efectuades pels òrgans de l'administració de la Generalitat competent per raó de la matèria o per les entitats privades que específicament designe la Generalitat.
5. El Consell es pot federar, participar, constituir o relacionar-se amb qualsevol classe d'associacions, fundacions i societats civils o mercantils, i establir entre si, si és el cas, els acords de col·laboració oportuns.
6. El Consell està sotmés als principis següents:
a) Funcionament sense ànim de lucre.
b) Representació democràtica.
c) Representativitat dels interessos econòmics i sectorials integrats en la Denominació d'Origen Protegida Alacant, amb una previsió especial dels minoritaris.
d) Paritat en la representació dels diferents interessos en presència.
e) Autonomia de gestió i d'organització dels processos electorals d'elecció dels seus òrgans rectors.
7. El Consell Regulador està integrat per les persones físiques o jurídiques degudament inscrites en els registres corresponents que, de forma voluntària, manifesten la seua voluntat de formar-ne part.
Article 32. Àmbit de competència
El seu àmbit de competència està determinat:
a) En l'àmbit territorial: per les zones de producció i criança respectives.
b) Quant als productes: pels protegits per la denominació d'origen en qualsevol de les seues fases de producció, elaboració, emmagatzemament, envelliment, embotellament, envasament, etiquetatge, circulació i comercialització.
c) Quant a les persones: per les físiques o jurídiques inscrites en els diferents registres previstos en el capítol VI d'este reglament.
Article 33. Funcions
1. Les funcions que ha d'exercir el Consell Regulador són les recollides en l'apartat 2 de l'article 46 de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, i el que s'establix en les normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana.
2. Constituïxen funcions juridicopúbliques del Consell Regulador les següents:
a) La gestió dels registres definits en el capítole V d'este reglament.
b) La gestió de les quotes obligatòries de pertinença que es fixe per als viticultors i vinicultors inscrits en els diferents registres d'esta denominació d'origen.
c) L'adopció per a cada campanya i dins dels límits màxims establits en este reglament de les normes sobre rendiments màxims autoritzats per hectàrea, límits màxims de producció i transformació, autorització de la forma i condicions del reg o qualsevol altre aspecte conjuntural que haja de donar-se a conéixer com a norma de verema. En la fixació d'estes normes s'atendran criteris de defensa i millora de la qualitat.
3. Constituïxen funcions juridicoprivades del Consell Regulador les següents:
a) Proposar el reglament d'esta denominació d'origen, com també les modificacions successives, atenent criteris de qualitat, rigor en el control i tradició.
b) Orientar la producció i la qualitat, i també promocionar i informar els consumidors sobre els vins emparats i les seues característiques específiques.
c) Vetlar pel compliment d'este reglament, i podrà denunciar qualsevol ús incorrecte d'este davant dels òrgans administratius o jurisdiccionals competents.
d) Qualificar cada any o collita, i també establir els requisits que han de complir les etiquetes dels vins en l'àmbit de les seues competències.
e) Elaborar estadístiques i estudis de producció, elaboració i comercialització dels productes emparats, tant per a ús intern com per a la seua difusió i coneixement general.
f) Proposar els requisits mínims de control a què s'han de sotmetre els operadors inscrits en els registres respectius i per a totes i cada una de les seues fases de producció, elaboració i comercialització dels vins emparats, així com els mínims de control per a la concessió inicial i per al manteniment de la certificació.
g) Col·laborar amb les autoritats competents en matèria de vitivinicultura amb caràcter general i, en particular, en el manteniment dels registres públics oficials vitivinícoles.
h) Col·laborar amb l'Òrgan de Control i facilitar-li les dades necessàries per a l'eficaç compliment de les seues activitats.
i) La promoció dels vins amb Denominació d'Origen Protegida Alacant i la relació que s'establix entre els viticultors i vinicultors per a la promoció conjunta de la marca i dels cellers i vins autoritzats.
4. Totes les decisions que prenga el Consell Regulador en el marc de les funcions a què es referix el número 1 d'este article són susceptibles d'impugnació en via administrativa davant de la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació de la manera que es fixa en la Llei 30/92, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, llevat de les decisions sobre la certificació o desqualificació de productes a l'efecte de garantir la independència en la presa de decisions de l'òrgan de control i certificació.
Les decisions que hagen sigut objecte d'impugnació dins del termini i la forma escaients no seran executades fins que es dicte una resolució ferma en via administrativa, amb excepció feta de les normes de verema que han de ser provisionalment dutes a terme, en tot cas, sense perjudici dels drets que tinguen els interessats.
Article 34. Promoció d'acords intersectorials
Des del seu vessant socioeconòmic de defensa dels interessos del sector, el Consell Regulador està facultat per a promoure o afavorir iniciatives per a l'establiment dels acords col·lectius interprofessionals entre viticultors i cellerers inscrits en els seus registres, amb la forma jurídica que es considere més convenient per a la consecució dels seus fins.
Article 35. Estructura, organització i funcionament
1. El Consell Regulador s'estructura en els òrgans següents:
a) L'Òrgan de Gestió del Consell Regulador.
b) L'Òrgan de Control del Consell Regulador.
2. L'Òrgan de Gestió del Consell Regulador funcionarà en ple i en comissions. El ple està constituït per:
a) El president.
b) El vicepresident.
c) El secretari general o gerent.
d) El Ple.
e) La Comissió Permanent.
3. Per al compliment dels seus fins, el Consell Regulador comptarà amb el personal necessari, d'acord amb les plantilles aprovades pel Consell mateix i que figuraran dotades en el seu pressupost.
4. Per a les funcions tècniques que té encomanades, el Consell comptarà amb els servicis tècnics necessaris, la direcció dels quals recaurà en un tècnic competent, designat pel Consell a proposta del president.
5. L'Òrgan de Control del Consell Regulador exercirà els servicis d'inspecció, control i certificació de la qualitat, de conformitat amb el que s'establix en el capítol IX i en la resta de normes concordants d'este reglament.
6. El Consell Regulador podrà contractar, per a efectuar treballs urgents, el personal necessari, sempre que tinga aprovada en el pressupost dotació per a este concepte.
7. A tot el personal del Consell Regulador li serà aplicable la legislació laboral, i podran regir-se per les mateixes normes establides en el conveni col·lectiu del personal laboral al servici de la Generalitat Valenciana per mitjà dels procediments d'adhesió o extensió de convenis recollits en la normativa corresponent, i sense perjudici del que puga derivar-se de la seua pròpia negociació col·lectiva. En cap cas este personal del Consell Regulador tindrà la consideració de personal al servici de l'administració de la Generalitat. A més, caldrà ajustar-se al que es preveu en l'article 18 del Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.
8. En tot allò no establit en este reglament respecte al funcionament del Ple i de la comissió o les comissions, s'aplicarà supletòriament allò que s'establix per als òrgans col·legiats en la normativa reguladora del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
9. El Consell Regulador ha de comunicar a la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació la seua composició, les modificacions que puguen produir-se i el nomenament i cessament del seu secretari.
Article 36. El president
1. El president del Consell Regulador ho serà també del Ple de l'Òrgan de Gestió, designat per la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació a proposta d'este. El seu nomenament serà publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
2. Correspon al president:
a) La representació legal del Consell. Esta representació podrà ser delegada de manera expressa en els casos que siga necessari.
b) Complir i fer complir les disposicions legals i reglamentàries.
c) Organitzar i dirigir els servicis.
d) Administrar els ingressos i fons d'acord amb els acords del Consell i ordenar els pagaments. A este efecte el Consell, a proposta del president, pot nomenar un tresorer entre els vocals perquè auxilie el president en estes funcions.
e) Convocar i presidir les sessions del Consell, assenyalar l'orde del dia, sotmetre a la decisió d'aquell els assumptes de la seua competència i executar els acords adoptats.
f) Proposar al Consell l'organització del seu règim interior, amb l'assessorament i els informes previs que es requerisquen del secretari.
g) Contractar, suspendre o renovar el personal del Consell, amb l'acord previ d'este i segons informes tècnics i objectius del secretari.
h) Informar els organismes superiors de les incidències que en la producció i mercat es produïsquen.
i) Remetre a l'organisme superior o als organismes interessats els acords adoptats en el si del CRDO Alacant.
j) Les altres funcions que el Consell acorde o que li encomane la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació.
3. La duració del mandat del president serà de quatre anys, i podrà ser reelegit.
4. El president cessarà per:
a) En expirar el terme del seu mandat.
b) A petició pròpia, una vegada acceptada la dimissió.
c) Per pèrdua de la confiança del Ple del Consell manifestada en votació secreta per una majoria, almenys, de tres quartes parts dels seus membres, i la ratificació posterior per la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació.
d) Per qualsevol altra causa reconeguda en l'ordenament jurídic.
5. En cas de cessament o defunció, el vicepresident passarà a ocupar el càrrec de president pel temps que li reste al president anterior.
Les sessions del Consell en què s'estudie la proposta de nou president seran presidides pel vicepresident.
Article 37. El vicepresident
El vicepresident serà triat entre els vocals i designat de la mateixa manera que el president.
El vicepresident ha de ser de diferent sector que el president.
Article 38. La gerència
En el cas que el Consell Regulador compte amb un/a gerent, exercirà les funcions que li hagen sigut assignades i respondrà de la seua gestió davant del Consell Regulador. Tindrà com a comeses específiques les següents:
a) Els assumptes relatius al règim intern de l'organisme, tant de personal com de caràcter administratiu.
b) Les funcions que li encomane el president relacionades amb la preparació i instrumentació dels assumptes de la competència del Consell Regulador.
Article 39. El Ple
1. El ple estarà format per:
a) Sis vocals en representació del sector vitícola, triats pels titulars o representants de vinyes inscrites en el Registre de Vinyes entre ells mateixos.
b) Sis vocals en representació del sector vinícola, triats pels titulars o representants de cellers i instal·lacions inscrites en els corresponents registres entre ells mateixos.
c) Cada un dels vocals tindrà un suplent.
d) El/La director/a general competent en matèria de qualitat agroalimentària o qui designe en qualitat de representant de la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació, que formarà part del Ple amb veu però sense vot.
2. L'elecció dels vocals no tècnics es realitzarà per mitjà de sufragi universal, lliure, nominal, directe i secret entre els titulars inscrits en els registres corresponents, tant si són persones físiques com jurídiques.
3. Els vocals del Consell Regulador seran triats per un període de quatre anys. A més, podran ser reelegits.
4. En el cas de cessament o baixa d'un vocal per qualsevol causa es procedirà a designar el seu substitut de la forma establida, si bé el mandat del nou vocal serà pel temps que restava al substituït.
5. Causarà baixa un vocal quan:
a) Durant el període de vigència del seu càrrec siga sancionat amb caràcter ferm per infracció greu per incompliment de la legislació vigent o de les matèries que regula este reglament, personalment o la firma que represente.
b) A petició pròpia o de la firma que representa, i en este cas la firma representada podrà nomenar un nou representant i comunicar-ho al Consell Regulador.
c) Quan ell o la firma que el va designar perda la vinculació amb el sector que el va triar.
d) Per absències injustificades anuals a tres sessions consecutives o cinc d'alternes.
e) Per causar baixa ell o la firma que representa en els registres del Consell Regulador.
Article 40. Funcionament del Ple
1. El Ple podrà comptar amb un secretari del Ple, que serà designat pel mateix Consell Regulador a proposta del president. Tindrà les funcions següents:
a) Preparar els treballs del Consell Regulador i, si és el cas, de les comissions en què s'integre, i tramitar l'execució dels acords.
b) Assistir a les sessions del Ple i de les comissions de què forme part, amb veu però sense vot (excepte si el seu nomenament recau en un dels membres del Consell Regulador), donant suport al president tècnicament i administrativament, assessorant-lo d'acord amb el dret, cursar les convocatòries, estendre actes i custodiar els llibres i documents del Consell.
El càrrec serà compatible amb el de secretari general.
2. El Consell Regulador es reunirà quan el convoque el president, bé per iniciativa pròpia o a petició, almenys, de la mitat dels vocals, i serà obligatori celebrar sessió almenys una vegada al trimestre.
3. Les sessions de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador es convocaran amb quatre dies d'antelació, almenys, i haurà d'acompanyar a la citació l'orde del dia per a la reunió, en la qual no es podran tractar més assumptes que els assenyalats prèviament.
4. En cas d'absència del president, vicepresident, tresorer o secretari seran substituïts pels vocals o persones que decidisca el Ple de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador. Quan un vocal titular no hi puga assistir ho notificarà al Consell i al seu suplent, perquè el substituïsca.
5. Els vocals poden proposar la inclusió en l'orde del dia d'assumptes a tractar, quan ho sol·liciten, almenys, tres d'ells i amb huit dies d'anticipació, com a mínim, a la data de celebració de la sessió.
6. En cas de necessitat, quan així ho requerisca la urgència de l'assumpte a tractar a parer del president, se citarà els vocals per qualsevol mitjà tècnic que deixe constància fefaent de la seua recepció, almenys amb 24 hores d'antelació.
7. En tot cas, el Ple de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador quedarà vàlidament constituït quan estiga present la totalitat dels seus membres i així ho acorden per unanimitat.
8. Els acords del Ple s'adoptaran per majoria de membres presents, i per a la seua validesa serà necessari que estiguen presents més de la mitat dels components de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador. El president tindrà vot de qualitat.
9. El Ple del Consell Regulador podrà proposar que s'establisquen en el seu si les comissions que es consideren oportunes per a temes particulars de la Denominació d'Origen, i es comunicaran al Ple les decisions que s'hi adopten. Cada comissió podrà també nomenar un director per al seu funcionament correcte i concurrència. Dins d'estes comissions podrà haver-hi la comissió de vins de finca, si així s'establix dins de la zona de producció i d'acord amb el reglament existent per a esta finalitat per l'administració pertinent.
10. En tot allò no establit en este reglament respecte al funcionament del Ple s'aplicarà supletòriament allò que s'establix per als òrgans col·legiats en la normativa reguladora del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Article 41. Comissió Permanent
1. En els casos en què es considere necessari, podrà constituir-se una comissió permanent, que estarà formada pel president i els vocals titulars que designe el Ple del Consell, i en què han d'estar igualment representats els sectors viticultor i vinicultor.
2. En la sessió en què s'acorde la constitució de la Comissió Permanent s'acordaran també les missions específiques que li competixen i les funcions que exercirà.
3. El secretari del Consell formarà part de la Comissió Permanent amb veu però sense vot.
4. El Ple de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador podrà establir, així mateix, les comissions que crega oportunes per a resoldre assumptes concrets de la seua especialitat. La seua constitució i funcionament seran semblants als de la Comissió Permanent.
5. En tot allò no establit en este reglament respecte al funcionament de la Comissió, s'aplicarà supletòriament allò que s'establix per als òrgans col·legiats en la normativa reguladora del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Article 42. Règim electoral
1. El sistema electoral es regirà per principis democràtics de proporcionalitat i paritat entre els sectors. Les normes i el procediment d'elecció seran establits per norma de règim interior del Consell Regulador, en el marc de la convocatòria electoral disposada per la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació.
2. Els vocals del Consell Regulador seran triats per un període de quatre anys, i podran ser reelegits.
3. Als tretze dies de la votació, el Consell Regulador en funcions celebrarà la seua última sessió plenària a fi de donar possessió dels seus càrrecs als vocals electes del nou Consell Regulador. En la mateixa sessió, el president en funcions cridarà els nous vocals electes que, amb la presentació prèvia de les seues credencials o nomenament per les institucions, prendran possessió dels seus càrrecs. El termini per a la presa de possessió dels vocals serà com a màxim d'un mes, comptador des de la data de la designació.
4. Les persones triades, bé directament o perquè representen una entitat, hauran d'estar vinculades als sectors que representen, bé directament o perquè són directius de societats que es dediquen a les activitats que han de representar. No obstant això, una persona física o jurídica inscrita en diversos registres no podrà tindre representació doble.
5. La Junta Electoral o l'òrgan que assumisca eixes funcions rebutjarà les propostes de nomenament que recaiguen en persones les activitats de les quals no corresponguen al sector que han de representar, i procediran en este cas a una nova designació de la forma establida.
6. En tot allò no previst serà aplicable supletòriament la legislació electoral valenciana i, si no n'hi ha, la legislació sobre règim electoral general.
Article 43. Elecció de president del Consell
1. Una vegada constituït el nou Ple del Consell Regulador, els vocals electes realitzaran les propostes per a l'elecció del nou president del Consell.
2. La Junta Electoral o l'òrgan que assumisca eixes funcions rebutjarà les propostes de nomenament de president del Consell que recaiguen en persones les activitats de les quals no corresponguen al sector que han de representar, i procediran en este cas a una nova designació de la forma establida.
3. En el cas que es trie una persona jurídica, la persona que esta designe per al seu nomenament com a president haurà d'estar lligada a esta amb una relació laboral o per ser-ne directiu.
4. En tot cas, caldrà ajustar-se al que es preveu en l'apartat 3 de l'article 7 del Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'establixen les normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana.
Capítol IX
Finançament
Article 44. Quotes i subjectes obligats
1. El finançament de les obligacions del Consell s'efectuarà amb els recursos següents:
a) Quota obligatòria per la inscripció de vinyes en el Registre de la Denominació d'Origen.
b) Quota obligatòria per producte emparat. Dret d'ús del nom "Alacant" i "Fondellol" en els vins qualificats i comercialitzats.
c) Quota obligatòria per dret a l'ús de la marca "Alacant" i "Fondellol" en els precintes de garantia.
d) Les subvencions, llegats i donatius que reben.
e) Els béns que constituïxen el seu patrimoni i els productes o vendes d'este.
f) Altres servicis i/o operacions relacionats amb el sector i amb els seus socis que el Consell Regulador oferisca tant amb objectius de promoció i expansió de mercats com d'avantatges econòmics per al sector, servicis comuns, representació del sector, etc.
L'obligat al pagament de cada una de les quotes són: de la a), els titulars de les plantacions inscrites; de la b), els titulars dels cellers inscrits que expedisquen vi al mercat; de la c), els embotelladors per a l'adquisició de les bolles.
2. Les quotes obligatòries fixades en este article poden variar-se pel Consell Regulador, quan les necessitats pressupostàries del Consell així ho exigisquen.
3. La gestió dels ingressos i les despeses que figuren en els pressupostos correspon al Ple del Consell Regulador i la seua fiscalització, si és el cas, a l'òrgan competent per al seu control.
Correspon al Ple de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador l'elaboració dels seus pressupostos i l'aprovació dels seus comptes.
4. En els casos de falta de pagament de les quotes obligatòries durant dos campanyes, es produirà la baixa dels registres corresponents.
Article 45. Publicitat dels acords
1. Els acords i les decisions del Consell es faran públics de manera que es garantisca el seu coneixement pels interessats i pels organismes independents de control que operen en l'àmbit territorial de la Denominació d'Origen, així com a l'organisme competent en matèria d'agricultura i alimentació.
2. El règim de contractació del Consell es regira pels principis de concurrència i publicitat.
Capítol X
Els incompliments del Reglament del Consell,
les seues normes i conseqüències
Article 46. Incompliments
Els incompliments de les disposicions d'este reglament i dels acords del Consell Regulador poden suposar la suspensió temporal de l'ús de la Denominació d'Origen o la baixa en els seus registres, sense perjudici de les sancions que per contravindre la legislació comunitària, estatal o autonòmica puguen ser imposades, en particular sobre la base de les previsions que a este respecte es contenen en la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi, en la Llei 2/2005, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, i en el seu reglament.
Capítol XI
Òrgan de control
Article 47. Naturalesa jurídica
1. En funció del que s'establix en els articles 35.2d i 50 de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, i en el capítol VII del Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, en relació amb l'article 27 de la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i del Vi, s'opta pel sistema de control previst en l'apartat 1b d'este últim.
2. Les actuacions d'este òrgan de control es realitzaran sense dependència jeràrquica ni administrativa respecte dels òrgans de direcció del Consell Regulador i de forma separada dels servicis interns del Consell Regulador, amb la tutela i supervisió del Comité de Parts.
3. Per a l'àmbit de la Denominació d'Origen Protegida Alacant es constituïx en el si del seu consell regulador un òrgan de control que tindrà com a funcions essencials les de proporcionar als operadors condicions de competència lleial, així com garantir la protecció dels consumidors i el compliment del principi de veracitat i demostrabilitat de la informació que figure en l'etiquetatge. És a dir, certificar quan siga procedent el compliment per part dels cellers del Reglament de la Denominació d'Origen Protegida Alacant d'acord amb els principis i criteris de la norma UNE-EN 45011 o la norma que el substituïsca.
4. En relació amb l'òrgan de control, cal ajustar-se al que es preveu en el capítol VII del Decret 8/2007, de 19 de gener.
5. Al personal adscrit a este òrgan li serà aplicable la legislació laboral, i podrà regir-se per les mateixes normes establides en el conveni col·lectiu del personal laboral al servici de la Generalitat Valenciana per mitjà dels procediments d'adhesió o extensió de convenis recollits en la normativa corresponent, i sense perjudici del que puga derivar-se de la seua pròpia negociació col·lectiva. En cap cas este personal del Consell Regulador tindrà la consideració de personal al servici de l'administració de la Generalitat. A més, caldrà ajustar-se al que es preveu en l'article 18 del Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.
Article 48. Composició i norma d'actuació
1. L'Òrgan de Control estarà constituït per un director de certificació i un cos d'auditors, i en l'exercici de la seua activitat de certificació actuarà amb la supervisió del Comité.
2. El personal tècnic del cos d'auditors es proveirà d'acord amb els paràmetres establits en el manual de qualitat i en el procediment específic per a la qualificació i supervisió de l'actuació del personal tècnic, d'acord amb el que es preveu en el capítol VII del Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell.
3. L'Òrgan de Control es regirà pel manual de qualitat, així com pels procediments generals i específics establits d'acord amb la norma UNE-EN 45011 o la norma que la substituïsca. A més, confeccionarà el manual de qualitat, així com els procediments, els formats i la resta de documents propis del sistema de certificació d'acord amb el que s'establix en la norma ENU-EN 45011 o la norma que la substituïsca, tots els quals han de ser degudament ratificats pel Comité i la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació.
Article 49. El Comité de Qualificació i Certificació
1. La seua funció essencial és la d'exercir la tutela i supervisió de les actuacions de certificació que desplegue l'Òrgan de Control. Vetla per la participació de totes les parts significativament interessades en el desenvolupament de les polítiques i els principis relacionats amb el contingut i el funcionament del sistema de certificació.
2. El Comité ha d'estar lliure de qualsevol pressió comercial, financera o de qualsevol altre tipus que puga influir en les seues decisions. A més, s'ha de garantir la representació i l'equilibri dels interessos afectats.
3. El Comité pot ser únic per a totes les denominacions víniques de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que es preveu en l'article 26 del Decret 8/2007, de 19 de gener, sempre que així ho acorde el Ple del Consell Regulador.
Article 50. Manual de qualitat
1. La normativa d'actuació de l'Òrgan de Control quedarà recollida en un manual de qualitat que serà de coneixement general i estarà a disposició de tots els operadors inscrits en els diversos registres de la Denominació d'Origen. Els criteris d'actuació, d'acord amb el que s'establix en el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, s'ajustaran a la normativa sobre control de productes alimentaris allí establida, i a este manual de qualitat.
2. El manual de qualitat descriurà de forma general el sistema de funcionament del Consell Regulador en compliment dels requisits de la norma UNE-EN 45011 o la norma que la substituïsca.
Article 51. Finançament de l'Òrgan de Control
L'Òrgan de Control es finançarà íntegrament amb les tarifes de certificació, complint el requisit de suficiència financera a què obliga en este sentit la norma UNE-EN 45011 o, si és el cas, la norma que la substituïsca.

linea
Mapa web