Ficha docv

Ficha docv









DECRET 21/2020, de 29 de desembre, del president de la Generalitat, que modifica el Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, pel qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions destinades a incentivar i fomentar la prestació de serveis bancaris bàsics, a través, principalment, de la instal·lació, manteniment i posada en funcionament de caixers automàtics, a determinats municipis i nuclis de població en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. [2021/762]

(DOGV núm. 9007 de 28.01.2021) Ref. Base de dades 000802/2021




PREÀMBUL



La Generalitat, dins d'una àmplia acció contra la despoblació que es pateix en àmplies zones d'àmbit rural, i com a part de l'Agenda Valenciana Antidespoblament (Avant), va posar en marxa una primera iniciativa contra l'exclusió financera a la Comunitat Valenciana mitjançant l'aprovació del Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, pel qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions destinades a incentivar i fomentar la prestació de serveis bancaris bàsics, a través, principalment, de la instal·lació, manteniment i posada en funcionament de caixers automàtics, en determinats municipis i nuclis de població en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.



Aquestes subvencions figuren incloses en el Pla estratègic de subvencions de la Presidència de la Generalitat i els seus organismes públics per al període 2018-2020, a través de la modificació d'aquest pla aprovada per la Resolució de 9 de març de 2020, de la Presidència de la Generalitat (DOGV 8761, 13.03.2020).

D'altra banda, d'acord amb l'article 3 de l'esmentat Decret 1/2020, de 6 de febrer, el 5 de març de 2020, es va publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la Resolució de 3 de març de 2020, de la Presidència de la Generalitat, per la qual s'efectuava la convocatòria de les esmentades ajudes. Aquesta resolució es va deixar sense efectes, per causes tècniques sobrevingudes, mitjançant la Resolució de la Presidència de la Generalitat, de 9 de juliol de 2020.

La crisi sanitària ocasionada per la Covid-19 està tenint una gran incidència en la nostra Comunitat, en major o menor mesura igual que ocorre en tota Espanya, i està afectant tots els sectors especialment el sanitari, l'econòmic i el social, provocant una crisi social i econòmica sense precedents.

Durant aquesta crisi sanitària, el teletreball s'ha implantat en els sistemes organitzatius d'un gran nombre d'empreses, entre les quals estan les entitats financeres, i es preveu que serà una solució amb una gran aplicació en un futur immediat.

D'altra banda, l'actual tecnologia possibilita un ampli ventall de models de caixers automàtics, prèviament homologats per les entitats financeres, que són instal·lats en les seues respectives xarxes. En aquest sentit, cal modificar les bases reguladores que recullen algunes característiques tècniques dels caixers que restringeixen i fins i tot impossibiliten que algunes entitats puguen participar en la convocatòria, ja que els caixers automàtics que tenen homologats i instal·lats en les seues respectives xarxes i oficines no compleixen de manera estricta totes i cadascuna de les característiques establides.

Igualment s'amplien les entitats que poden ser beneficiàries de les subvencions a les entitats autoritzades pel Banc d'Espanya per a la instal·lació, gestió i explotació de caixers automàtics que complisquen les condicions previstes en les bases reguladores. Així mateix, la situació actual, les modificacions tècniques realitzades i la llibertat d'empresa aconsellen l'eliminació de la restricció establida en l'apartat 2 de la base quarta.

D'acord amb l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es fa constar l'adequació del present decret als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.



La necessitat i l'eficàcia d'aquest programa de subvencions es fonamenten en l'objectiu pretés per la Presidència de la Generalitat i la Direcció General de l'Agenda Valenciana Antidespoblament per al desenvolupament de mesures contra el despoblament previstes en l'Agenda AVANT per a millorar els serveis de què disposa la ciutadania resident als municipis que es recullen en la referida agenda.

Quant a la proporcionalitat, el present Decret queda justificat sobre la base de l'article 17.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, que exigeix que les bases reguladores de les subvencions s'aproven per ordre ministerial, en aquest cas per decret del president de la Generalitat.

Pel que afecta la seguretat jurídica, el decret és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic en matèria de gestió, manteniment i instal·lació de caixers automàtics.

En matèria de transparència, tant la Presidència de la Generalitat com la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica possibilitaran en les seues respectives seus electròniques l'accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor que resulte d'aplicació.

Finalment, l'eficiència del present decret queda garantida perquè no comporta càrregues administratives addicionals. Les actuacions seran assumides pel personal i pels mitjans ja existents, sense que les mesures incloses en el present decret suposen increment de dotacions ni retribucions ni d'altres despeses de personal.

Per tot això que s'ha exposat, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 160.2.b de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en l'article 34 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; complint el que es disposa en l'article 165.1 de l'esmentada Llei 1/2015, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,







DECRETE



Article únic. Modificació del Decret 1/2020, de 6 de febrer, del president de la Generalitat, pel qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions destinades a incentivar i fomentar la prestació de serveis bancaris bàsics, a través, principalment, de la instal·lació, el manteniment i la posada en funcionament de caixers automàtics, a determinats municipis i nuclis de població en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana

Es modifiquen la base primera; la base segona; els apartats 3 i 4 de la base tercera; la base quarta; la lletra a de l'apartat 3 de la base sisena; l'apartat 3 de la base novena; l'apartat 1 de la base onzena, i l'apartat 3 de la base tretzena del Decret 1/2020, de 6 de febrer, que queden redactats tal com es transcriu en l'annex d'aquest decret.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aprovació del present decret no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen efectuar-se, conformement a la consignació pressupostària que s'establisca en el corresponent exercici.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de desembre de 2020



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER





ANNEX

Nova redacció de la base primera; de la base segona; dels apartats 3 i 4 de la base tercera; de la base quarta; de la lletra a de l'apartat 3 de la base sisena; de l'apartat 3 de la base novena; de l'apartat 1 de la base onzena, i de l'apartat 3 de la base tretzena del Decret 1/2020, de 6 febrer, del president de la Generalitat



Un. Es modifica la base primera, que queda amb la següent redacció:

«Base primera. Definició de l'objecte de la subvenció.

L'objecte de la subvenció és fomentar la prestació de serveis especialitzats en mètodes de pagament, per un període de quatre anys, en els municipis designats en cada zona en la base setena, consistents en el subministrament, la instal·lació, el suport tècnic i el manteniment de caixers automàtics, així com un servei d'assessorament financer.

En concret l'objecte comprén: (i) la instal·lació del caixer automàtic en les localitats definides en la base setena i en els locals que les respectives entitats locals determinen per a això, sempre que aquests puguen complir els requisits tècnics exigits per la normativa vigent; (ii) el manteniment del caixer en les condicions que asseguren el seu funcionament normal i que resulten de la memòria tècnica que hauran de presentar les entitats autoritzades pel Banc d'Espanya interessades; i (iii) assessorament financer.»



Dos. La base segona queda amb la següent redacció:

«Base segona. Instal·lació, manteniment i suport tècnic.

1. La instal·lació del caixer automàtic s'ha d'efectuar en el termini màxim de 180 dies des de la notificació de la resolució de concessió de la subvenció, si no se n'ofereix un altre termini menor per part de l'entitat beneficiària.

La instal·lació requereix la intervenció dels serveis tècnics necessaris per a efectuar la instal·lació i posada en marxa del caixer automàtic en cada un dels locals municipals, d'acord amb la normativa vigent que resulte aplicable.

L'entitat beneficiària ha de contactar amb els ajuntaments corresponents a la zona objecte de subvenció, amb la finalitat d'identificar els locals municipals oferits per les diferents corporacions municipals, així com l'espai, que, en cada local, s'ha habilitat per a la instal·lació del caixer automàtic. Els locals, en tot cas, han de complir els requisits tècnics exigits en el Reglament de seguretat privada aprovat pel Reial decret 2364/1994, de 9 de desembre, i en l'Ordre INT 317/2011, d'1 de febrer, sobre mesures de seguretat privada, així com en qualsevol altra normativa que resulte aplicable. Així mateix, hauran de comptar amb subministrament elèctric, punt de connexió telefònica exclusiu, assegurar una temperatura d'entre +5ºC a 35ºC i hauran de poder suportar un pes superior als 775 kg.

Han de ser per compte de l'entitat beneficiària els costos d'instal·lació, programari, despeses d'assegurances i transports, així com uns altres que es deriven del compliment de les condicions estipulades en aquestes bases.

2. Els caixers han d'estar en funcionament les 24 hores del dia durant tot l'any, sense que en cap cas el servei puga estar interromput més de 2 dies laborables, excepte causes de força major. No obstant això, per raons de seguretat, l'horari d'accés als caixers serà l'horari d'obertura al públic de l'oficina municipal on es trobe instal·lat cadascun dels caixers.

L'entitat titular del caixer s'obliga, per tant, a la conservació en perfectes condicions dels caixers automàtics.

El sistema ha d'estar dotat amb els mitjans necessaris per a garantir la seguretat de les persones usuàries i dels béns del seu entorn. Amb caràcter quadrimestral, o quan, excepcionalment, el servei siga requerit per l'Ajuntament, s'ha de fer una inspecció de cada terminal instal·lat realitzant les comprovacions i labors de manteniment que hi són pròpies.

3. L'entitat beneficiària ha de prestar un servei d'assessorament financer dirigit a la ciutadania dels municipis on s'instal·len els caixers, a la clientela i a les persones usuàries d'aquests.»



Tres. Els apartats 3 i 4 de la base tercera se substitueixen per la següent redacció:

«3. El caixer ha de ser de característiques similars als caixers d'interior que instal·la l'entitat beneficiària en la seua xarxa de caixers, ha d'estar prèviament homologat i ha de comptar amb les mesures de seguretat que exigeix la normativa específica sobre la matèria».

«4. El caixer ha d'incloure, com a mínim, els següents serveis:

a) Disposició de diners en efectiu

b) Pagament de rebuts i tributs

c) Consulta de saldos

d) Canvi de PIN

e) Obtenció d'extractes de compte».



Quatre. La base quarta queda redactada de la manera següent:

«Base quarta. Entitats beneficiàries.

1. Podran ser beneficiàries de les subvencions objecte de regulació per aquest decret les entitats bancàries autoritzades per a operar a Espanya, així com aquelles altres especialitzades en mitjans de pagaments que compten amb autorització del Banc d'Espanya per a la instal·lació, gestió i explotació de caixers automàtics.

Les entitats no bancàries, indicades en l'apartat anterior han d'acreditar la seua solvència tècnica amb un mínim de quatre anys d'experiència en aquesta mena d'activitats i han de comptar amb una xarxa mínima instal·lada a Espanya de 500 caixers.

2. No podran obtindre la condició de beneficiàries de les subvencions regulades en aquest decret les entitats en les quals concórrega alguna de les circumstàncies establides en l'article 13.2 de la LGS, i en els articles 18 i concordants del RLGS.»



Cinc. Es modifica la lletra a de l'apartat 3 de la base sisena, que queda amb el següent text:

«a) Complir l'objectiu d'instal·lar, en tots els municipis que figuren en la zona, els caixers automàtics, amb les característiques tècniques oferides, realitzar l'activitat de manteniment del caixer en les condicions descrites en la base segona, prestar l'assessorament financer que recull l'apartat 3 de la base segona, i, en general, realitzar les actuacions i adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció»





Sis. Es modifica l'apartat 3 de la base novena que queda redactat de la manera següent:

«3. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar, com a mínim, la següent documentació:

a) Document en el qual es reculla tota la informació sobre les característiques i prestacions del caixer automàtic. En particular, ha d'incloure la fitxa tècnica dels caixers automàtics a instal·lar (fotografies o representacions gràfiques dels caixers, elements que componen el caixer, sistemes d'informació i gestió del caixer, així com el sistema de seguretat, control i vigilància).

b) Memòria de descripció dels serveis que ofereixen els caixers, que hauran d'incloure, en particular, els següents usos i funcionalitats previstos: la disposició de diners en efectiu, el pagament de rebuts i tributs, consulta de saldos, canvis de PIN i obtenció d'extractes de comptes.



c) Disponibilitat de recursos humans i materials amb què compta l'entitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

d) Pla integral de manteniment i neteja del caixer automàtic, al qual ha d'ajustar la seua actuació.

e) Resta de documentació a valorar d'acord amb els criteris establits en la base onzena.

f) Compromís de gestió d'una comptabilitat separada en la qual es determinen els ingressos i despeses que són imputables al compliment de l'objecte establit en la base primera de les bases reguladores.

g) En el cas que l'entitat presente ofertes a més d'una zona, ha d'aportar declaració en la qual establisca la preferència en l'adjudicació de les zones.»



Set. L'apartat 1 de la base onzena queda redactat com segueix:



«1. La comissió de valoració ha de fer la valoració de les propostes presentades d'acord amb els següents criteris:

a) S'ha de valorar amb un màxim de 20 punts la memòria presentada per l'entitat sol·licitant (s'ha de presentar una per a cada zona), en la qual han de constar els següents punts:

a1) Guia del caixer i dels serveis oferits: fins a 16 punts.

Ha de recollir tota la informació sobre les característiques i prestacions del caixer automàtic, així com la guia sobre els serveis de manteniment oferits, que seran valorats.

En particular, la guia ha d'incloure:

a) Fitxa tècnica dels caixers automàtics, que incloga fotografies o representacions gràfiques dels caixers, elements que componen el caixer, sistemes d'informació i gestió del caixer, sistemes de seguretat, control i vigilància: 2 punts.

b) Descripció dels serveis addicionals mínims establits en l'apartat 4 de la base tercera: 10 punts dels quals 5 punts s'atorgaran al servei addicional de lector de llibretes.

c) Pla integral de neteja i manteniment dels caixers. En particular, han de preveure:

c1) Metodologia per a dur a terme el manteniment correctiu previst i el temps de resposta amb el qual es durà a terme: 2 punts.

c2) Metodologia per a dur a terme el manteniment preventiu establit i la periodicitat amb la qual s'ha de dur a terme; 2 punts.

a2) Servei d'atenció personalitzada: fins a 4 punts.

Les entitats licitadores podran oferir un servei d'atenció personalitzada de 24 hores, de tramitació en línia, que proporcione atenció personalitzada a la ciutadania en matèria d'assessorament financer.



b) S'ha de valorar amb un màxim de 50 punts el contingut de la documentació aportada sobre:

b1) Oferta econòmica de la quota màxima anual: fins a 20 punts.

L'ajuda que es ponderarà no podrà superar la quantia màxima d'ajuda anual a què es refereix la base huitena. A l'entitat que realitze la millor oferta se li concedirà la puntuació màxima. A la resta d'entitats se'ls atorgaran els punts de forma inversament proporcional respecte d'aquesta oferta, conformement amb la següent fórmula:



Punts oferta A= 20 * import oferta més econòmica de quota màxima mensual

import oferta A





b2) Si a més dels serveis addicionals valorats en l'apartat 1a) anterior, el caixer automàtic permet la recàrrega de mòbils de prepagament, s'han d'atorgar 2 punts.

b3) Reducció del termini d'instal·lació i posada en marxa: fins a 10 punts.

S'han d'atorgar 10 punts a l'entitat que oferisca la reducció més gran sobre el termini d'instal·lació dels caixers automàtics establit en l'apartat primer de la base segona en relació amb el termini de tots els presentats per les licitadores. A la resta d'entitats se'ls han d'atorgar els punts de forma inversament proporcional respecte d'aquesta oferta, conformement amb la següent fórmula:





Punts oferta A= 10 * oferta amb menor termini d'execució

oferta a valorar





b4) Mesures d'accessibilitat de què disposa el caixer automàtic per a les persones amb diversitat funcional: fins a 10 punts.

Les mesures a valorar són les següents:

a. Instal·lació de dispositius addicionals que permeten l'accés amb cadira de rodes (2,5 punts).

b. Ajuda guiada per veu (2,5 punts).

c. Teclat Braille (2,5 punts).

d. Menú d'ajuda en llenguatge de signes (2,5 punts).

b5) Que l'entitat siga una entitat recaptatòria de tributs de la Generalitat de la Comunitat Valenciana: 8 punts.»



Huit. Es modifica l'apartat 3 de la base tretzena que queda amb la següent redacció:

«3. La justificació s'ha d'aportar conjuntament amb un compte justificatiu amb detall i motivació suficient de les activitats realitzades i el seu cost amb el desglossament de cadascuna de les despeses en què s'ha incorregut i els ingressos obtinguts. Es presentarà juntament amb la documentació que s'establisca en la resolució de convocatòria.»

Mapa web