Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 2/2021, d'11 de març, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de subvencions dirigides a programes de promoció dels drets de la infància i l'adolescència i de prevenció, protecció i inserció de persones menors d'edat en situació de risc o amb mesures jurídiques de protecció. [2021/2638]

(DOGV núm. 9041 de 15.03.2021) Ref. Base de dades 002291/2021




Índex

Preàmbul

Títol I. Disposicions generals

Capítol I. Objecte i programes subvencionables

Article 1. Objecte de l'ordre

Article 2. Programes subvencionables

Article 3. Programes de promoció de drets de la infància i l'adolescència

Article 4. Programes de prevenció i protecció de la infància i l'adolescència

Article 5. Programes per al foment de l'acolliment familiar, així com per a l'adopció de xiquetes i xiquets amb característiques molt especials

Article 6. Programes de formació a persones professionals que interactuen en el desenvolupament de la seua professió amb persones menors d'edat

Article 7. Programes de formació a col·lectius concrets relacionats amb la infància i l'adolescència

Capítol II. Entitats beneficiàries

Article 8. Entitats beneficiàries

Article 9. Requisits generals de les entitats

Títol II. Criteris de concessió i de determinació de la quantia

Capítol I. Criteris de concessió

Article 10. Criteris de concessió de les subvencions

Article 11. Criteris comuns de concessió de les subvencions

Article 12. Criteris per als programes de promoció de drets de la infància i l'adolescència

Article 13. Criteris per als programes de prevenció i protecció de la infància i l'adolescència

Article 14. Criteris per als programes per al foment de l'acolliment familiar així com per a l'adopció de xiquetes i xiquets amb característiques molt especials

Article 15. Criteris per als programes de formació

Article 16. Puntuació mínima

Capítol II. Determinació de la quantia de la subvenció

Article 17. Conceptes subvencionats

Article 18. Determinació de l'import de la subvenció

Títol III. Procediment de concessió

Capítol I. Presentació i instrucció de les sol·licituds

Article 19. Sol·licitud i documentació

Article 20. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds

Article 21. Esmena de la sol·licitud

Article 22. Comissió instructora

Capítol II. Finalització del procediment

Article 23. Comissió de valoració i proposta

Article 24. Resolució

Article 25. Denegació de les subvencions

Títol IV. Règim jurídic de les subvencions

Capítol I. Obligacions, condicions, garanties i control

Article 26. Obligacions de les entitats beneficiàries

Article 27. Compatibilitat i limitacions en la concessió de les subvencions

Article 28. Subcontractació de les activitats subvencionades

Article 29. Pla de control

Capítol II. Pagament i justificació de les subvencions

Article 30. Règim de pagaments de les subvencions

Article 31. Termini de justificació

Article 32. Criteris generals per a la justificació

Article 33. Forma de justificació de la subvenció

Capítol III. Modificació i reintegrament

Article 34. Modificació de la resolució

Article 35. Minoració i reintegrament

Article 36. Règim sancionador

Disposició transitòria

Única. Convocatòries prèvies

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Habilitació

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



La Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i l'adolescència (d'ara en avant, Llei 26/2018) prima la consideració de la infància i l'adolescència com a ciutadania activa, l'interés superior de les persones menors d'edat així com els principis de no discriminació i d'escolta i participació infantil, entre altres. Al llarg de l'articulat recull els drets d'aquest sector de la població i la responsabilitat de la Generalitat per a garantir-los, així com la protecció en el cas que aquests es vegen vulnerats.

El títol III de la Llei 26/2018 regula l'acció protectora de l'Administració prioritzant i potenciant les actuacions preventives com a mitjà per a reduir les situacions de desemparament de les xiquetes, xiquets i persones adolescents. A aquest efecte, l'article 91 recull entre els principis que han de regir l'acció protectora: la sensibilització de la població davant les situacions de desprotecció i la promoció de la participació i la solidaritat social en la seua prevenció, identificació i correcció, així com la prevenció i la detecció precoç de les situacions de desprotecció.



La Llei 26/2018 ha actualitzat i millorat, així mateix, les institucions de protecció de l'acolliment familiar i l'adopció, i dota amb la preferència escaient l'acolliment familiar enfront del residencial, d'acord amb el que es disposa en l'article 172 ter del Codi Civil. Per això, en l'article 136, la Llei 26/2018 imposa a la Generalitat l'obligació de donar suport a aquelles actuacions de foment de l'acolliment que duguen a terme les entitats locals o les organitzacions socials sense ànim de lucre dedicades a la seua promoció.

A més, com a garanties per al compliment dels drets de la infància i l'adolescència, la Llei 26/2018 imposa a la Generalitat, en l'article 86, l'obligació de divulgar-los i sensibilitzar la ciutadania per a afavorir la seua implantació efectiva, i, en l'article 88, la d'impulsar la formació contínua i la millora de les competències de les persones professionals d'aquest àmbit, inclosa la sensibilització i formació en drets de la infància i l'adolescència. La present Ordre contribueix al compliment d'aquest mandat a través del foment de la participació de la iniciativa social en la promoció i protecció dels drets de la infància i l'adolescència, tal com determina expressament en l'article 179 del mateix text legal.

L'Ordre 8/2016, de 8 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores de concessió de subvencions dirigides a centres de dia, programes de prevenció, protecció i inserció de menors en situació de risc o amb mesures jurídiques de protecció, i programes d'emancipació i autonomia personal de joves extutelats que hagen arribat a la majoria d'edat (d'ara en avant, Ordre 8/2016), ha quedat obsoleta a conseqüència de la provisió de molts d'aquests serveis mitjançant acords d'acció concertada subscrits a l'empara del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social, per la qual cosa resulta oportuna i convenient l'aprovació d'unes noves bases que actualitzen l'àmbit objectiu d'aplicació, establisquen un barem adequat per a cadascun dels programes objecte de subvenció i introduïsquen millores procedimentals per a agilitar la instrucció i resolució dels expedients.



El Pla Estratègic de Subvencions de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives per al període 2018-2020 ja descrivia entre els seus objectius estratègics: incentivar l'estudi i la formació en matèries relacionades amb les necessitats i els recursos de les polítiques inclusives a la Comunitat Valenciana, la prevenció, protecció i inserció social de la infància i adolescència en situació de risc, així com la promoció dels drets de la infància a través de la seua participació com a ciutadania activa.

Per això, a través d'aquesta ordre s'aproven les bases reguladores de concessió de subvencions dirigides a programes de promoció dels drets de la infància i l'adolescència, i de prevenció, protecció i inserció de persones menors d'edat en situació de risc o amb mesures jurídiques de protecció.

Així mateix es fa constar que les subvencions concedides a l'empara de les convocatòries realitzades conformement amb les bases d'aquesta ordre no requereixen la notificació a la Comissió Europea, per no complir tots els requisits de l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

La present ordre s'adequa als principis de bona regulació de l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara en avant, Llei 39/2015). Respon al principi de necessitat, perquè ve a substituir una norma que, com s'ha exposat, ha quedat obsoleta. És coherent amb la resta de l'ordenament, tal com requereix el principi de seguretat jurídica, i el seu contingut s'adequa plenament a la normativa en matèria de subvencions i en particular al que es disposa en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions (d'ara en avant, Llei 1/20015). En virtut del principi de proporcionalitat, en el procediment que es regula mitjançant aquesta ordre s'eviten càrregues administratives accessòries, la qual cosa a més optimitza els recursos públics necessaris per a la seua gestió, complint, per tant, els principis d'eficàcia i eficiència. D'altra banda, en el procés d'elaboració s'ha observat el principi de transparència, mitjançant el compliment ple dels tràmits d'audiència i informació pública descrits en l'article 133 de la Llei 39/2015.



En virtut de les competències conferides pel Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, l'article 160.2.b i 165.1 de la Llei 1/2015, una vegada evacuats els informes preceptius, concedida audiència pública i conformement amb el Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



TÍTOL I

Disposicions generals



CAPÍTOL I

Objecte i programes subvencionables



Article 1. Objecte de l'ordre

La present ordre té per objecte aprovar les bases reguladores de concessió, per concurrència competitiva, de les subvencions dirigides a programes de promoció dels drets de la infància i l'adolescència, i de prevenció, protecció i inclusió de persones menors d'edat en situació de risc o amb mesures jurídiques de protecció.



Article 2. Programes subvencionables

Les subvencions subjectes a les presents bases tindran per cap objecte dels següents programes:

1. Promoció de drets de la infància i l'adolescència.

2. Prevenció i protecció de la infància i l'adolescència.

3. Foment de l'acolliment familiar, així com per a l'adopció de xiquetes i xiquets amb característiques molt especials.

4. Formació a persones professionals que interactuen en el desenvolupament de la seua professió amb xiquets, xiquetes i adolescents.

5. Formació continua a col·lectius concrets relacionats amb la infància i l'adolescència.



Article 3. Programes de promoció de drets de la infància i l'adolescència

Són programes de promoció de drets de la infància i l'adolescència els dirigits a conscienciar la població en general de la consideració de les persones menors d'edat com a subjectes de drets, a fomentar la seua participació activa i progressiva en funció de la seua edat i maduresa en els àmbits públics i socials que els afecten directament o indirectament, així com a promoure l'interés superior de la infància i l'adolescència com a principi rector de tota l'actuació social.



Article 4. Programes de prevenció i protecció de la infància i l'adolescència

1. L'objecte dels programes de prevenció és evitar situacions de desprotecció de la infància i l'adolescència, fent costat al seu entorn familiar i a les persones responsables de la seua atenció i cura, potenciant les seues capacitats i reduint els factors de risc.

L'objecte del programa de protecció complementarà els recursos públics de protecció, a fi de contribuir al benestar de les persones protegides.

2. La resolució de convocatòria determinarà la tipologia de programes de prevenció i protecció de la infància i l'adolescència que seran objecte de subvenció, i podran establir com a prioritaris, entre altres, els programes que tinguen per objecte la prevenció, detecció i atenció del maltractament, abús sexual infantil, violència de gènere i qualsevol altre tipus de violència contra la infància, prevenció de conductes antisocials, així com de les addiccions.

3. Quan el contingut del programa el requerisca, el seu desenvolupament haurà d'estar coordinat amb el corresponent Equip de Serveis Socials d'Atenció Primària, la qual cosa s'acreditarà mitjançant certificació de l'Ajuntament.



Article 5. Programes per al foment de l'acolliment familiar, així com per a l'adopció de xiquetes i xiquets amb característiques molt especials

1. Són programes per al foment de l'acolliment familiar, així com per a l'adopció de xiquetes i xiquets amb característiques molt especials, els que tenen alguna de les següents finalitats:

a) Sensibilitzar la societat, donant a conéixer el recurs de l'acolliment familiar com a mesura de protecció de la infància i l'adolescència per excel·lència, i l'adopció de xiquets, xiquetes i adolescents amb característiques molt especials.

b) Captar persones perquè s'oferisquen a acollir a les persones menors d'edat protegides per la Generalitat, susceptibles de ser acollides, focalitzant l'activitat en la captació de famílies potencialment obertes per a acollir en atenció a les necessitats detectades i existents a cada moment.

c) Captar entitats públiques i privades que s'adherisquen al programa de l'acolliment familiar perquè es comprometen formalment a oferir beneficis o avantatges respecte dels productes o serveis que constituïsquen el gir ordinari de la seua activitat, siga de productes o de serveis.



2. La resolució de convocatòria podrà establir prioritats entre les diferents tipologies de programes establides en aquesta.

3. El desenvolupament d'aquests programes es realitzarà sota la coordinació de la direcció territorial corresponent i de la direcció general competent en matèria d'infància i adolescència. Així mateix, quan el contingut del programa el requerisca, el seu desenvolupament estarà coordinat amb el corresponent Equip de Serveis Socials d'Atenció Primària, la qual cosa s'acreditarà mitjançant certificació de l'Ajuntament. Aquesta coordinació té per objecte, exclusivament, garantir que l'execució programa resulte compatible amb l'exercici de les competències públiques, sense que en virtut d'això puguen exigir-se contraprestacions a les entitats beneficiàries.

4. A l'efecte d'aquestes bases, es consideren xiquets i xiquetes de característiques molt especials, els/les qui tenen menys possibilitats de ser adoptats/ades a causa de la seua edat, diversitat funcional, o a altres circumstàncies particulars.



Article 6. Programes de formació a persones professionals que interactuen, en el desenvolupament de la seua professió, amb persones menors d'edat

1. L'objecte dels programes de formació a persones professionals que interactuen, en el desenvolupament de la seua professió, amb persones menors d'edat, és afavorir la formació constant de les persones l'activitat professional de les quals està relacionada amb la infància i l'adolescència en tots aquells aspectes que incidisquen en la promoció dels seus drets, la promoció de l'atenció integral de xiquets, xiquetes i adolescents, la prevenció de situacions de desprotecció i maltractament, així com la protecció de xiquets, xiquetes i adolescents.

2. La resolució de convocatòria podrà determinar les línies formatives concretes objecte de subvenció, ateses les necessitats detectades a cada moment, especificant la seua temàtica, així com els col·lectius professionals als quals ha de dirigir-se amb caràcter prioritari.

3. En aquests programes de formació no podrà participar el personal al servei de la Generalitat.



Article 7. Programes de formació a col·lectius concrets relacionats amb la infància i l'adolescència

1. L'objecte dels programes de formació a col·lectius concrets relacionats amb la infància i l'adolescència és afavorir la formació continua de les persones que col·laboren amb l'Entitat Pública en l'àmbit de la protecció de la infància i l'adolescència (acolliment i adopció).



2. La resolució de convocatòria podrà determinar les accions formatives concretes objecte de finançament respecte d'una o diverses temàtiques, ateses les necessitats detectades a cada moment, així com la priorització dels col·lectius als quals ha de dirigir-se.





CAPÍTOL II

Entitats beneficiàries



Article 8. Entitats beneficiàries

Podran rebre les subvencions, les entitats privades sense fi de lucre que reunisquen els requisits generals recollits en l'article següent i, si escau, els que s'especifiquen per al programa per al qual se sol·licite la subvenció.



Article 9. Requisits generals de les entitats

1. Les entitats hauran d'estar legalment constituïdes i complir els següents requisits generals:

a) Estar inscrites en el Registre general de titulars d'activitats, de serveis i centres de serveis socials de la Comunitat Valenciana, abans que finalitze el termini de presentació de sol·licituds. Aquest requisit es considerarà també complit si dins del mateix termini, s'haguera hagut de practicar d'ofici la seua inscripció per presentació de declaració responsable o resultara estimada la seua sol·licitud d'inscripció per silenci administratiu.

b) Complir els requisits establits en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, no incorrent en les prohibicions que, per a obtindre la condició de beneficiari de subvencions, es recullen en els seus apartats 2 i 3.

c) Tenir alguna fi estatutària o fundacional que guarde relació amb el programa respecte al qual sol·licite subvenció, o desprendre's tal relació de la seua actuació general.

d) Disposar, en cas d'estar obligades a això per la legislació vigent, d'un pla d'igualtat de dones i homes.

2. Els requisits a i c seran comprovats d'ofici per l'òrgan instructor, si bé podrà requerir a l'entitat sol·licitant la presentació de documentació acreditativa quan resulte imprescindible per a verificar el seu compliment.

3. Els requisits b i d s'acreditaran per l'entitat sol·licitant mitjançant la declaració subscrita pel seu representant, que constarà en l'apartat corresponent del model de sol·licitud, excepte la condició d'estar al corrent de les obligacions tributàries i davant la seguretat social, que es comprovarà d'ofici a través de la consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a aquest efecte quan així ho autoritze l'entitat sol·licitant o, en cas contrari, mitjançant l'aportació de certificats.





TÍTOL II

Criteris de concessió i de determinació de la quantia



CAPÍTOL I

Criteris de concessió



Article 10. Criteris de concessió de les subvencions

Totes les sol·licituds de subvenció es valoraran sobre un total de 100 punts, dels quals, fins a 45 s'atorgaran segons els criteris objectius comuns a tots els programes, recollits en l'article següent i els restants 55, segons els criteris específics per a cada tipus de programa.





Article 11. Criteris comuns de concessió de les subvencions

Totes les sol·licituds, amb independència de la mena de programa al qual corresponguen, s'han de valorar mitjançant l'aplicació dels següents criteris:

1. Experiència laboral, en els últims deu anys, del personal contractat en l'àmbit de la infància i l'adolescència així com en el desenvolupament de qualsevol de les activitats objecte dels programes a subvencionar:

a) Per experiència superior a cinc anys de mitjana de les persones professionals: 15 punts.

b) Per experiència entre 2 i cinc anys de mitjana de les persones professionals: 10 punts.

c) Per experiència inferior a 2 anys de mitjana de les persones professionals: 5 punts.

2. Experiència, en els últims deu anys, de l'entitat sol·licitant, que es valorarà segons la seua trajectòria en la realització de qualsevol dels programes contemplats en aquesta ordre:

a) Per experiència superior a cinc anys: 15 punts.

b) Per experiència entre 2 i cinc anys: 10 punts.

c) Per experiència inferior a 2 anys: 5 punts.

3. Utilització d'un llenguatge inclusiu, fins a un màxim de 5 punts. Si el projecte, o si escau, la programació i el material didàctic, segueix les recomanacions de la instrucció 6/2020 de la Direcció General d'Infància i Adolescència o la disposició que la substituïsca segons la següent escala:

a) Si s'empra la terminologia recomanada, amb alguna excepció, 2 punts.

b) Si s'empra plenament la terminologia recomanada, 5 punts.

4. Clàusules socials, que es valorarà fins a un màxim de 10 punts, d'acord amb els següents criteris:

a) Por el visat per part del centre directiu de l'administració de la Generalitat amb competència en matèria de dona, del Pla d'Igualtat de Dones i Homes, fins a 5 punts: 2 punts si s'ha sol·licitat el visat i 5 punts si s'ha obtingut.

b) Per tenir incorporades temporalment o indefinidament persones treballadores amb dificultats, fins a 5 punts segons l'escala que s'especifica en la taula. Es consideraran com a tals els qui es troben en alguna d'aquestes situacions:

1a. Joves que estiguen en situació de risc declarat o sota la tutela de l'Entitat Pública, o que ho hagen estat durant la seua minoria d'edat.



2a. Víctimes de violència de gènere. Aquesta circumstància es tindrà en compte per a les unitats de convivència en les quals existisca alguna víctima de violència de gènere acreditada, i no sols en els casos de la titular del contracte.

3a. Víctimes del terrorisme.

4a. Persones amb diversitat funcional amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 per 100. Aquesta circumstància es tindrà en compte no sols per als titulars del contracte, sinó per a qualsevol membre de la unitat de convivència.

5a. Unitats de convivència en què totes les persones es troben en situació de desocupació i hagen esgotat les prestacions corresponents.



6a. Integrants de família monoparental o en situació de monoparentalitat.

7a. Persones en situació de necessitat o en risc d'exclusió, especialment quan tinguen fills o filles menors d'edat exclusivament a càrrec seu.



Punts

Més del 3 % 5

Més del 2 % i fins al 3 % 3

De l'1 % fins al 2 % 2





En el cas que l'entitat sol·licitant estiguera obligada a contractar persones que formen part d'algun d'aquests col·lectius, la puntuació s'atorgarà atenent únicament al percentatge de la plantilla que excedeix el mínim exigit legalment.



Article 12. Criteris per als programes de promoció de drets de la infància i l'adolescència

Les sol·licituds de subvenció per a programes de promoció de drets de la infància i l'adolescència es valoraran amb els següents criteris objectius:

1. Àmbit territorial en el qual es desenvolupa el programa: fins a un màxim de 5 punts, segons la següent escala:

a) autonòmic: 5 punts.

b) provincial: 3 punts

c) local: 1 punt.

A aquest efecte, els programes que es desenvolupen en dues províncies es consideraran d'àmbit provincial, i aquells que s'executen en localitats determinades, encara que siguen diverses, però no s'estenguen a tota la província ni a tota la Comunitat Valenciana, es consideraran d'àmbit local.

2. Coordinació amb les Administracions públiques: s'atorgaran 5 punts si el programa preveu procediments d'intercanvi d'informació, o altres que garantisquen la compatibilitat i la complementarietat de les seues actuacions amb les de les administracions competents en les matèries del seu àmbit d'aplicació. Aquesta coordinació en cap cas podrà suposar l'exigència de contraprestacions a les entitats beneficiàries.

3. Recursos humans: si el programa compta amb personal professional dedicat exclusivament al seu desenvolupament, s'atorgaran fins a 5 punts, segons la dedicació total del conjunt de l'equip humà al programa, conformement amb la següent escala:

a) igual o inferior a 10 hores setmanals, 1 punt.

b) superior a 10 hores setmanals i igual o inferior a 20, 2 punts.

c) superior a 20 hores setmanals i igual o inferior a 30, 3 punts.

d) superior a 30 hores setmanals i igual o inferior a 40, 4 punts.

e) superior a 40 hores setmanals, 5 punts.

4. Treball en xarxa en sector d'infància i adolescència: fins a 5 punts, si l'entitat beneficiària té formalitzats acords amb altres entitats privades per a desenvolupar accions conjuntes per a la promoció dels drets de la infància o la prevenció i protecció enfront del maltractament de xiquets, xiquetes i adolescents. S'atorgarà 1 punt per cada acord formalitzat. L'acord no podrà tindre per objecte l'execució del programa per al qual se sol·licita la subvenció, atés que les presents bases no preveuen l'accés a la condició de beneficiari de les agrupacions de persones jurídiques.

5. Enfocament de gènere: s'atorgaran fins a 5 punts si el programa pren en consideració les desigualtats de gènere i incorpora estratègies per a revertir-les. Per a determinar la puntuació es valorarà per separat aquesta condició en les diferents fases de desenvolupament del programa i se sumaran les puntuacions parcials, que seran:

a) 1 punt si es compleix en la fase de disseny.

b) 3 punts si es compleix en la fase d'execució.

c) 1 punt si es compleix en la fase d'avaluació.

6. Informació en format amigable i accessible: s'atorgaran 10 punts si el programa inclou materials de difusió destinats específicament a la infància i/o a l'adolescència, la redacció, el disseny i contingut de la qual s'adapte a les característiques i interessos del grup d'edat al qual van dirigits.

7. Estabilitat del programa: s'atorgaran fins a 10 punts, en funció del temps que el programa ha anat portant-se a la pràctica, a raó de 2 punts per cada any natural o curs acadèmic complet.

8. Contingut del programa, que es valorarà fins a 10 punts, atorgant:

a) 5 punts si es descriu de forma detallada els processos i la metodologia utilitzada, i es justifica la seua adequació als objectius.

b) 2,5 punts si es disposen sistemes objectius d'avaluació de resultats.

c) 2,5 punts si el programa inclou l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.



Article 13. Criteris per als programes de prevenció i protecció de la infància i l'adolescència

Les sol·licituds de subvenció per a programes de prevenció i protecció de la infància i l'adolescència es valoraran segons els següents criteris:

1. Àmbit territorial en el qual es desenvolupa el programa, que es valorarà fins a un màxim de 5 punts, segons la següent escala:

a) autonòmic: 5 punts.

b) provincial: 3 punts

c) local: 1 punt.

A aquest efecte, els programes que es desenvolupen en dues províncies es consideraran d'àmbit provincial, i aquells que s'executen en localitats determinades, encara que siguen diverses, però no s'estenguen a tota la província ni a tota la Comunitat Valenciana, es consideraran d'àmbit local.

2. Coordinació amb les administracions públiques: s'atorgaran 5 punts si el programa preveu procediments d'intercanvi d'informació, o altres que garantisquen la compatibilitat i la complementarietat de les seues actuacions amb les de les administracions competents en les matèries del seu àmbit d'aplicació. Aquesta coordinació en cap cas podrà suposar l'exigència de contraprestacions a les entitats beneficiàries.

3. Recursos humans: si el programa compta amb personal professional dedicat exclusivament al seu desenvolupament, s'atorgaran fins a 5 punts, segons la dedicació del conjunt de l'equip humà al programa, conformement amb la següent escala:

a) igual o inferior a 10 hores setmanals, 1 punt.

b) superior a 10 hores setmanals i igual o inferior a 20, 2 punts.

c) superior a 20 hores setmanals i igual o inferior a 30, 3 punts.

d) superior a 30 hores setmanals i igual o inferior a 40, 4 punts.

e) superior a 40 hores setmanals, 5 punts.

4. Treball en xarxa en sector de la infància i l'adolescència: fins a 5 punts, si l'entitat beneficiària té formalitzats acords amb altres entitats privades per a desenvolupar accions conjuntes per a la promoció dels drets de la infància o la prevenció i protecció enfront del maltractament de xiquets, xiquetes i adolescents. S'atorgara 1 punt per cada acord formalitzat. L'acord no podrà tindre per objecte l'execució del programa per al qual se sol·licita la subvenció, atés que les presents bases no estableixen l'accés a la condició de beneficiari de les agrupacions de persones jurídiques.

5. Contingut del programa: es valorarà l'adequació del programa a la vista de la finalitat pretesa tenint en compte, si escau, les tipologies de programes convocades en la corresponent resolució de convocatòria. Aquest criteri es valorarà fins a 15 punts, atorgant:

a) 5 punts si es descriu de forma detallada els processos i la metodologia utilitzada, i es justifica la seua adequació als objectius.

b) 5 punts si es disposa en sistemes objectius d'avaluació de resultats.

c) 5 punts si el programa inclou l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

6. S'atorgaran 5 punts si el programa tracta sobre els programes que s'han considerat prioritaris en la convocatòria.

7. Estabilitat del programa. S'atorgaran fins a 15 punts, en funció del temps que el programa ha anat portant-se en pràctica, a raó de 3 punts per cada any natural o curs acadèmic complet.



Article 14. Criteris per als programes per al foment de l'acolliment familiar així com per a l'adopció de xiquetes i xiquets amb característiques molt especials

En les sol·licituds de subvenció per als programes per al foment de l'acolliment familiar així com per a l'adopció de xiquetes i xiquets amb característiques molt especials, es valorarà específicament el nombre d'activitats proposades en relació amb la seua duració, així com l'aportació i utilització de material de difusió i divulgatiu, aplicant els següents criteris:

1. Àmbit territorial en el qual es desenvolupa el programa: fins a un màxim de 5 punts, segons la següent escala:

a) autonòmic: 5 punts.

b) provincial: 3 punts

c) local: 1 punt.

A aquest efecte, els programes que es desenvolupen en dues províncies es consideraren d'àmbit provincial, i aquells que s'executen en localitats determinades, encara que siguen diverses, però no s'estenguen a tota la província ni a tota la Comunitat Valenciana, es consideraren d'àmbit local.

2 Activitats de foment: s'atorgaran fins a 25 punts, a raó de:

a) 3 punts per cada jornada amb duració igual o superior a 6 hores.

b) 2 punts per cada sessió informativa amb duració igual o superior a dues hores.

c) 0,5 punts per cada activitat diferent de les anteriors amb duració igual o inferior a 1 hora.

3. Contingut del programa, es valorarà l'adequació del programa a la vista de la seua finalitat. Aquest criteri es valorarà fins a 25 punts, atorgant:

a) 10 punts si es descriu de forma detallada els processos i la metodologia utilitzada, i es justifica la seua adequació als objectius.

b) 5 punts si es disposa en sistemes objectius d'avaluació de resultats.

c) 10 punts si el programa inclou l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.



Article 15. Criteris per als programes de formació

Les sol·licituds de subvenció per a programes de formació a persones professionals que interactuen en el desenvolupament de la seua professió amb persones menors d'edat o per a programes de formació a col·lectius concrets relacionats amb la infància i l'adolescència, es valoraran d'acord amb els següents criteris:

1. Intensitat de la formació: s'atorgaran fins a 15 punts, en funció del nombre d'activitats i la seua duració, a raó de:

a) 1 punt per cada activitat, amb duració igual o superior a 25 hores.



b) 0,5 punts, per cada activitat amb duració igual o superior a 20 hores.

c) 0,25 punts per cada activitat amb duració igual o superior a 15 hores.

2. Qualitat de la programació didàctica d'una sessió tipus. S'atorgaran fins a 15 punts repartits segons els següents criteris:

a) Si s'especifiquen els objectius generals i específics: 3 punts.

b) Si s'identifiquen les característiques i necessitats del perfil de persones destinatàries de l'acció i s'especifiquen els aspectes de la programació que s'han tingut en compte per a adaptar-la a aquestes, 4 punts.

c) Si es descriu amb concreció la metodologia a aplicar, 4 punts.

d) Si es detallen amb precisió les activitats i aquestes guarden relació amb els continguts a impartir, 4 punts.

3. Qualitat del material didàctic a la disposició de les persones participants, s'atorgaran fins a 7 punts, repartits segons els següents criteris:



a) Si conté una bibliografia actualitzada, considerant com a tal la que inclou alguna referència a publicacions dels últims cinc anys, 3 punts.

b) Si es disposa d'una versió en valencià i una altra en castellà, 2 punts.

c) Si el contingut ve reforçat amb imatges i/o gràfics facilitadors, 2 punts.

4. Utilització de les tecnologies de la informació i de la comunicació o d'altres mitjans innovadors. Si es disposa, s'atorgaran 6 punts.



5. Instruments d'avaluació, fins a 6 punts, segons els següents criteris

a) 3 punts si el programa inclou un instrument perquè l'alumnat avalue la formació rebuda.

b) 3 punts si el programa inclou un instrument per a avaluar l'aprofitament de la formació per part de l'alumnat.

6. Coordinació del curs, fins a 6 punts, segons els següents criteris:



a) Per l'existència d'una persona responsable del conjunt de les accions formatives del programa, 2 punts.

b) Per l'experiència en formació de la persona que exerceix la coordinació, fins a 4 punts, a raó de 0,5 per cadascuna de les accions formatives que haja coordinat d'intensitat, en hores, igual o superior a la programada.



Article 16. Puntuació mínima

La resolució de convocatòria establirà la puntuació mínima que es requereix per a concedir la subvenció, que no podrà ser inferior a 50 punts sobre una puntuació màxima de 100 punts. No obstant això, en el cas que el crèdit disponible supere l'import a concedir als programes que aconseguisquen la puntuació mínima, el sobrant s'atorgarà a aquells programes que no l'hagen aconseguida, proporcionalment a la puntuació obtinguda.





CAPÍTOL II

Determinació de la quantia de la subvenció



Article 17. Conceptes subvencionats

1. Les subvencions podran concedir-se pels següents conceptes:

a) Personal: pagament dels salaris i cotitzacions a la Seguretat Social de professionals que intervenen o realitzen funcions en els diferents programes contemplats en l'àmbit de les presents bases.

b) Manteniment: despeses necessàries per al funcionament d'aquests programes.

2. En la concessió de la subvenció es podran unificar els dos conceptes descrits en l'apartat anterior, quan estiguera justificat per les característiques del programa. No obstant això, amb la finalitat de garantir que es desenvolupe adequadament l'actuació, la resolució de concessió podrà indicar la tipologia i el nombre mínim de personal subvencionat que ha d'atendre-la.

3. Amb caràcter general, només se subvencionaran les despeses que estiguen previstes i siguen adequades per al desenvolupament del programa, atenent l'objecte de la subvenció. Les despeses necessàries per a la realització de l'activitat que no puguen identificar-se com a directament atribuïbles a aquesta, podran imputar-se com a costos indirectes d'acord amb els principis i normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura en què tals costos corresponguen al període en què efectivament es realitza l'activitat, de conformitat amb el que es disposa en l'article 31.9 de la Llei general de subvencions.

4. Amb caràcter específic, se subvencionaran les despeses que siguen necessàries per al desenvolupament i manteniment del programa, com ara activitats i costos laborals i de prestació de serveis, així com les despeses de desplaçament del personal derivats de la itinerància que exigisca el desenvolupament del programa, des de la seu de l'entitat a qualsevol punt de la Comunitat Valenciana.



Article 18. Determinació de l'import de la subvenció

1. La resolució de convocatòria de subvencions podrà distribuir l'import total de la línia pressupostària destinada a finançar els diferents programes, destinant un màxim a cada tipus de programa, sense perjudici que, en cas de no esgotar el crèdit destinat a un tipus, l'import sobrant incremente els restants.

2. Per a determinar l'import de la subvenció es procedirà a sumar el conjunt dels punts obtinguts per les entitats que superen la puntuació mínima per a cada programa del mateix tipus, dividint l'import total de la línia pressupostària destinada al finançament de cada tipus o tipus de programa pel total de punts obtinguts en cada cas. El resultat d'aquesta divisió proporcionarà el valor del punt. Si d'acord amb aquest valor del punt, a alguna entitat corresponguera una quantitat superior a la sol·licitada, se li atorgarà la quantitat sol·licitada i l'excedent es repartirà entre les restants, de manera proporcional a la puntuació obtinguda.







TÍTOL III

Procediment de concessió



CAPÍTOL I

Presentació i instrucció de les sol·licituds



Article 19. Sol·licitud i documentació

1. Les sol·licituds de subvenció es presentaran ben formalitzades i subscrites electrònicament per la persona que tinga la representació legal de l'entitat sol·licitant, segons el model que corresponga, que s'inclourà en la resolució de convocatòria.

2. Llevat que en la resolució de convocatòria de les subvencions s'indique el contrari, es presentarà una sol·licitud diferent per a cada programa per al qual se sol·licite subvenció, i no es podrà presentar més d'una sol·licitud per a un mateix programa.

3. La documentació que han de presentar les entitats sol·licitants vindrà establida en la resolució de convocatòria. Aquesta documentació amb caràcter general i com a mínim, serà la següent:

a) Certificat acreditatiu de l'acord adoptat per l'òrgan competent de l'entitat en el qual s'autoritze el representant legal la sol·licitud d'ajuda per al finançament d'algun o alguns dels programes establits en la resolució de convocatòria.

b) Certificat d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb la hisenda estatal i autonòmica i de les obligacions amb la Seguretat Social, llevat que s'autoritze la seua comprovació mitjançant consulta telemàtica.

c) Declaració responsable de l'entitat de no estar incursa en cap prohibició per a obtindre la condició d'entitat beneficiària.

d) Memòria d'actuació de l'entitat en l'àmbit de la infància i l'adolescència.

e) Memòria del programa proposat, amb el contingut que es determine en la convocatòria.

f) Documentació acreditativa de l'experiència de l'entitat en els termes determinats en l'article 11 de la present ordre, sense perjudici del seu dret a no aportar documents que ja es troben en poder de l'Administració actuant, i en aquest cas hauran d'especificar el procediment pel qual poden consultar-se.

g) Relació de les persones professionals adscrites al programa o programes per als quals se sol·licita la subvenció, amb indicació del nom i cognoms, titulació, formació i experiència en els termes previstos en l'article 11 de la present ordre.

h) Declaracions responsables que acrediten les clàusules socials, així com qualsevol altre document acreditatiu dels aspectes objecte de baremació.

i) Qualsevol altra documentació tècnica, que s'indique o s'establisca en la resolució de convocatòria, per a cada programa.

4. Si el programa implica el contacte habitual amb xiquets, xiquetes o adolescents, entre la documentació exigida haurà d'incloure's una declaració responsable de l'entitat que tot el personal que manté aquest contacte compleix la condició establida en l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'enjudiciament civil.



5. Els documents que s'adjunten a la sol·licitud hauran de ser originals electrònics o còpies electròniques autèntiques.



Article 20. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds

1. La resolució de convocatòria determinarà el termini en el qual es poden presentar les sol·licituds, que haurà de ser com a mínim de 15 dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. La presentació de sol·licituds i documentació annexa es realitzarà de manera telemàtica, a través de la seu electrònica de la Generalitat.



Article 21. Esmena de la sol·licitud

1. Rebudes les sol·licituds i incoat l'expedient, la comissió instructora verificarà que la sol·licitud reuneix els requisits exigits i s'adjunta la documentació preceptiva.

2. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits, o no s'aporte la documentació necessària es requerirà a l'entitat interessada, d'acord amb el que s'estableix en l'article 68 de la Llei 39/2015, perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmene les faltes o aporte els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua petició, prèvia resolució que haurà de dictar-se en els termes establits en l'article 21 de la mateixa llei.

3. Es delega en la persona titular de la direcció territorial a la qual corresponga instruir l'expedient la competència per a dictar la resolució a què fa referència l'apartat anterior. La resolució indicarà expressament que s'adopta per delegació i es considerarà dictada per l'òrgan delegant, cosa que esgotaria la via administrativa. Contra aquesta es podrà interposar un directament un recurs davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu en la forma, termini i condicions que determina la llei reguladora d'aquesta jurisdicció. No obstant això, prèviament es podrà interposar, potestativament, un recurs de reposició conformement amb la legislació del procediment administratiu comú.



Article 22. Comissió instructora

1. L'expedient l'instruirà la direcció territorial competent territorialment en l'àmbit del programa. Si l'àmbit del programa abastara més d'una província, l'instruiria la direcció territorial de la província en la qual aquest preveja un major nombre d'actuacions, circumstància que haurà d'especificar l'entitat en la seua sol·licitud.

2. Per a la instrucció del procediment es constituirà una comissió instructora en cada direcció territorial de la conselleria competent en matèria d'infància i adolescència, que estarà integrada per les següents persones, designades a aquest efecte per la persona titular de la direcció territorial:

a) Una persona que ocupe alguna de les direccions de secció les funcions dels quals guarden relació amb els programes objecte de la convocatòria, designada per a exercir la presidència. En cas d'absència, vacant o malaltia, serà substituïda per una altra persona integrant de la comissió que ocupe una de les direccions de secció amb funcions en matèria d'infància i adolescència de la direcció territorial.

b) Dues persones que ocupen direccions de secció amb funcions en matèria d'infància i adolescència.

c) Quatre persones que presten els seus serveis com a personal tècnic en l'àmbit d'infància i adolescència, una de les quals serà designada per a exercir la secretaria. En cas d'absència, vacant o malaltia, podrà suplir-la qualsevol persona integrant de la comissió que no exercisca la presidència.

3. En la designació de les persones que integren la comissió instructora es garantirà que la seua composició complisca el criteri de presència paritària de dones i homes.

4. La comissió instructora, segons la tipologia del programa, i a la vista de la documentació presentada i de les obligacions que s'adquirisquen per la concessió de la subvenció, podrà recaptar els informes dels organismes i entitats que s'estimen oportuns i realitzar les actuacions que considere necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de resoldre la sol·licitud.

5. Instruït l'expedient, la comissió instructora emetrà un informe en el qual conste que de la informació que hi ha en poder seu, es desprén que les entitats beneficiàries compleixen tots els requisits necessaris per a accedir a les subvencions, segons disposa l'article 164 de la Llei 1/2015.

Així mateix, realitzarà una relació ordenada de les entitats sol·licitants amb una proposta de puntuació en aplicació del barem establit en aquesta ordre i en la corresponent convocatòria, per al seu trasllat a la comissió de valoració. La proposta de puntuació no serà vinculant per a la comissió de valoració.

6. Tota la documentació que siga emesa per la comissió instructora, inclosa la referida en l'apartat anterior, haurà de ser subscrita per la persona que la presidisca i la que actue com a secretària o els qui les substituïsquen.

7. La comissió instructora exercirà les seues funcions, actuant com a òrgan col·legiat. De cadascuna de les sessions s'alçarà la corresponent acta que serà signada per la persona que exercisca la secretaria, amb el vistiplau de qui exercisca la presidència, que s'ajustarà al que es disposa en l'article 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

8. La resta de qüestions relatives al règim de funcionament es regirà pel que es disposa en l'article 19 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.





CAPÍTOL II

Finalització del procediment



Article 23. Comissió de valoració i proposta

1. La comissió de valoració és l'òrgan col·legiat al qual correspon realitzar la proposta de resolució a l'òrgan competent per a la concessió de la subvenció.

2. La comissió de valoració estarà composta per:

a) La persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria d'infància i adolescència, que exercirà la presidència. En cas de vacant, absència o malaltia, la suplirà en la presidència la persona que ocupe la direcció del servei que s'esmenta en primer lloc en l'article del reglament orgànic i funcional que determina l'estructura administrativa d'aquesta subdirecció, siga o no integrant de l'òrgan.



b) Tres persones que ocupen direccions de servei de la direcció general amb competències en matèria d'infància i adolescència, designades a aquest efecte per la persona titular de la seua subdirecció general. En la seua designació es garantirà, llevat que resulte impossible, que la composició d'aquest òrgan col·legiat compleix el criteri de presència paritària d'homes i dones. En cas de vacant absència o malaltia, a cadascuna d'elles la suplirà la persona que ocupe la direcció de secció sota la seua dependència amb major antiguitat en el lloc.

3. Exercirà la secretaria, amb veu però sense vot, una persona que preste els seus serveis com a personal tècnic en la direcció general competent en matèria d'infància i adolescència, designada a aquest efecte per qui exercisca la seua subdirecció general, que designarà, així mateix, el personal tècnic que ha de suplir-la en cas de vacant, absència o malaltia. La persona secretària no tindrà la condició de membre de la comissió

4. A la citada comissió de valoració podrà convocar-se al personal tècnic de les direccions territorials, i/o de la direcció general amb competències en matèria d'infància i adolescència, l'assessorament de la qual resulte necessari, que participaran amb veu, però sense vot.

5. La comissió de valoració exercirà les seues funcions actuant com a òrgan col·legiat. De cadascuna de les sessions s'alçarà la corresponent acta, que signarà la persona que exercisca la secretaria, amb el vistiplau de qui exercisca la presidència, i que s'ajustarà al que es disposa en l'article 18 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

6. La comissió de valoració formularà les propostes de concessió o denegació de les subvencions, elaborant per a això una relació ordenada d'entitats sol·licitants per tipus de programa i la puntuació obtinguda amb indicació de l'import la concessió del qual es proposa, si escau, o motiu d'exclusió o desestimació, segons siga procedent. Tot això atenent al que s'estableix en les presents bases i la resolució de convocatòria, quant a la determinació de les quanties, així com a les limitacions de crèdit.

7. Per a la constitució vàlida de la comissió, a l'efecte de la celebració de sessions, deliberacions i presa d'acords, es requerirà l'assistència, presencial o a distància, de qui exercisca la presidència i la secretaria, o dels qui els suplisquen, i la de la meitat, almenys, dels seus membres.



8. Els acords s'adoptaran per la majoria dels qui assistisquen.

9. La resta de qüestions relatives al règim de funcionament es regirà pel que estableix l'article 19 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



Article 24. Resolució

1. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les sol·licituds sobre les subvencions serà de tres mesos comptats a partir de la data de la publicació de la convocatòria en el DOGV. Si no es produeix resolució expressa en el termini assenyalat, els interessats podran entendre que la seua sol·licitud ha sigut desestimada, en aplicació del que es disposa en l'article 25.1. de la Llei 39/2015, amb els efectes determinats en l'article 24.2 del mateix text legal.

2. La persona titular de la direcció general competent en infància i adolescència resoldrà la concessió o denegació de les subvencions, per delegació de la persona titular de la conselleria amb competència en aquesta matèria.



Article 25. Denegació de les subvencions

Les sol·licituds es denegaran pels següents motius:

1. De manera general, per l'incompliment de qualsevol dels requisits o obligacions establides en aquestes bases o en la resolució de convocatòria.

2. En relació amb l'entitat, per falta d'adequació dels seus fins a l'àmbit d'actuació del programa.

3. En relació amb el programa:

a) Per no respondre específicament a les característiques expressades en aquestes bases o en la resolució de convocatòria de subvencions.

b) Per implicar actuacions que interferisquen en l'exercici de les competències de les entitats públiques de protecció de la infància i l'adolescència o en els serveis prestats per aquestes directament o indirectament, sense perjudici de la necessària col·laboració per al cas de matèries concurrents.

4. Per no haver aconseguit la puntuació mínima establida en la convocatòria.

5. Per qualsevol altra causa establida legalment.





TÍTOL IV

Règim jurídic de les subvencions



CAPÍTOL I

Obligacions, condicions, garanties i control



Article 26. Obligacions generals

Sense perjudici de les obligacions específiques que s'indiquen per a cada programa en la convocatòria, totes les entitats subvencionades han de complir les següents obligacions generals:

1. De col·laboració amb la Generalitat:

a) Cooperar amb la Generalitat, en l'àmbit de l'actuació subvencionada, amb la finalitat d'afavorir la seua coordinació i integració en el conjunt de les actuacions dirigides a la infància i l'adolescència. Aquesta cooperació en cap cas implicarà contraprestació per part de l'entitat beneficiària de la subvenció.

b) Donar adequada publicitat al caràcter públic de finançament de les actuacions subvencionades, fent constar explícitament, quan es faça difusió d'aquestes, que està subvencionada per la conselleria competent en matèria d'infància i adolescència, adequant-se als criteris d'imatge institucional de la Generalitat, i informant d'aquesta circumstància a les persones destinatàries del programa així com al públic en general. De la mateixa manera, s'utilitzarà aquesta expressió en els documents i oficis que s'utilitzen en el desenvolupament del programa subvencionat.

c) De conformitat amb el que es disposa en l'article 3.2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, si l'entitat beneficiaria rep una ajuda per un import superior a 10.000 euros, haurà de donar l'adequada publicitat a aquesta, indicant almenys l'entitat pública concedent, l'import rebut i el programa subvencionat. La difusió d'aquesta informació es realitzarà preferentment a través de les corresponents pàgines web. En cas que no disposen de pàgina web on realitzar aquesta publicitat, podrà complir aquesta obligació a través del portal que pose a la seua disposició la Generalitat.

2. De justificació del desenvolupament de l'activitat:

a) Justificar el compliment dels requisits i condicions, la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat de les subvencions concedides, en el termini màxim establit en la present ordre, o en les normes que siguen aplicables.

b) Formalitzar adequadament els documents de seguiment tècnic i financer contemplats en aquesta ordre, en la convocatòria o en les normes que siguen aplicables.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació respecte a l'actuació subvencionada, facilitant la inspecció, el control i el seguiment per la conselleria amb competència en matèria d'infància i adolescència i, en particular, per la direcció general amb competències en matèria d'infància i adolescència o de les seues unitats administratives dependents, amb la finalitat de conéixer qualsevol aspecte de l'activitat objecte de la subvenció.

Sense perjudici de la confidencialitat exigible, es presentarà la informació econòmica, fiscal, laboral, tècnica, o de qualsevol tipus, que els siga sol·licitada, sempre que tinga per objecte justificar el compliment dels requisits i condicions necessaris per a la concessió de la subvenció, la realització de les activitats, l'adopció del comportament que justifica el seu deslliurament, la correcta aplicació de la suma lliurada a la finalitat establida, o la quantia de la despesa efectuada de la subvenció concedida.

d) Presentar una memòria de desenvolupament de les actuacions subvencionades davant l'òrgan de la Generalitat amb competència en matèria d'infància i adolescència que s'especifique en la convocatòria, abans del 31 de gener de l'exercici següent al que corresponga la subvenció.

3. Financeres:

a) Atendre els pagaments de les obligacions que es contrauen.

b) Reintegrar els fons percebuts, en els supòsits i condicions determinats en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'article 172 de la Llei 1/2015.

c) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents ben auditats, en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable a l'entitat beneficiaria.

d) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguen ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

e) Sotmetre's a les actuacions de control financer que corresponguen a la Intervenció General en relació amb la subvenció concedida.

f) Comunicar fefaentment a l'òrgan que concedeix la subvenció altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Aquesta comunicació haurà d'efectuar-se tan prompte com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

g) No transferir l'import ni usar la subvenció concedida en activitats que tinguen lloc en altres comunitats autònomes, llevat que les característiques del programa, o la resolució de concessió ho determinen expressament.



Article 27. Compatibilitat i limitacions en la concessió de les subvencions

1. Les subvencions concedides segons el que es disposa en les presents bases seran compatibles amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o entitat, pública o privada, nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals, sempre que amb això no se supere el cost total de l'activitat.

2. L'import de les subvencions concedides no podrà, aïlladament o en concurrència amb subvencions, ajudes, ingressos o recursos, superar el cost total de l'activitat subvencionada.

3. La concessió d'una subvenció a l'empara d'una convocatòria no comporta per a la conselleria competent en matèria d'infància i adolescència cap obligació de mantindre-la en les successives convocatòries, bé siga totalment o parcialment.



Article 28. Subcontractació de les activitats subvencionades

Les entitats beneficiàries podran subcontractar fins a un 50 % de l'activitat subvencionada amb les condicions i els límits establits en l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el seu desplegament reglamentari.



Article 29. Pla de control

1. Pels serveis territorials de la conselleria competent en matèria de protecció d'infància i adolescència es realitzarà una comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat subvencionada, en els termes que determine el pla de control que s'aprove conformement amb el que s'estableix en l'article 169.3 de la Llei 1/2015, així com si ha pogut haver-hi concurrència amb altres subvencions que poguera comportar la modificació de la concessió.

2. El pla de control s'ajustarà als següents criteris:

a) El tipus de control a realitzar serà administratiu i posterior a l'execució de l'activitat subvencionada. Es basarà en la documentació aportada per cada entitat juntament amb la seua sol·licitud i per a la justificació de la subvenció. El pla contemplarà així mateix, la possibilitat que l'òrgan encarregat d'executar-lo requerisca documentació addicional per a verificar punts concrets que resulte pertinent comprovar, documentació que l'entitat beneficiària estarà obligada a facilitar.

b) Llevat que dels resultats dels plans de control anteriors s'inferisquen criteris objectius per a considerar determinades subvencions de risc, la comprovació es farà sobre una mostra d'expedients seleccionats de manera aleatòria.

c) L'import de les subvencions de la mostra haurà de suposar, almenys, el 10 % del total concedit en la convocatòria.









CAPÍTOL II.

Pagament i justificació de les subvencions



Article 30. Règim de pagaments de les subvencions

1. Podran realitzar-se pagaments anticipats i abonaments a compte d'acord amb el règim previst en l'article 171 de la Llei 1/2015 o, si escau, conforme al qual s'establisca en la Llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici corresponent.

2. No obstant això, amb caràcter previ al pagament de la subvenció l'entitat beneficiària haurà de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries i davant la Seguretat Social i aportar declaració responsable de no ser deutora per resolució de procediment de reintegrament de subvencions.



Article 31. Terminis de justificació

1. La justificació de la subvenció s'efectuarà abans del 31 d'octubre de l'anualitat a la qual corresponga, si bé, en el cas que s'hagueren atorgat pagaments anticipats o a compte, les despeses que s'hagen produït amb posterioritat al 30 de setembre posaran justificar-se fins al 31 de gener de l'exercici següent.

2. L'òrgan concedent de la subvenció podrà atorgar una ampliació del termini establit per a la presentació de la justificació, en els termes establits en l'article 70 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.



Article 32. Criteris generals per a la justificació

La justificació de la despesa de les subvencions que es concedisquen atendrà els següents criteris generals:

1. La justificació es correspondrà sempre amb el contingut de l'actuació subvencionada, no sent admissibles despeses d'actuacions que no estiguen específicament contemplades en la descripció d'aquelles.

2. Sense perjudici del que s'indica en l'apartat 3 següent, l'import justificat es distribuirà en els conceptes establits en l'article 17 quan siga procedent. Si la documentació justificativa no s'adequa a aquesta distribució, les quantitats que excedisquen el percentatge màxim per a cada modalitat de despesa no seran tingudes en compte a l'efecte de justificació.

3. Quan la resolució de concessió diferencie els conceptes, les justificacions parcials podran acumular, sense necessitat de diferenciar-les, les quanties corresponents a cadascun d'aquests conceptes, i serà suficient que la suma total complisca el percentatge requerit perquè s'entenga com a vàlida la justificació, i així efectuar el pagament que procedisca. En l'última justificació que es presente haurà d'ajustar-se la quantia justificada als percentatges, imports i conceptes que es disposen en la resolució de concessió.

4. L'import a justificar haurà de ser la totalitat de la despesa realitzada. Si l'entitat beneficiària ha obtingut ajudes d'altres entitats públiques per al finançament del mateix programa, s'hauran de fer constar les factures o documents probatoris que han sigut presentats en la justificació de les restants subvencions i acreditar aquest extrem mitjançant qualsevol mitjà apte a aquest efecte o mitjançant una declaració responsable.

5. Si en la documentació justificativa s'inclogueren conceptes que no corresponen exclusivament al programa subvencionat, i aquesta no permetera diferenciar amb claredat com és la part de la despesa imputable a aquest, l'òrgan que tramita la justificació sol·licitaria a l'entitat que justifique adequadament el percentatge que ha dedicat a l'activitat objecte de subvenció. Si s'inclouen despeses de personal, en la relació haurà d'indicar-se si presta els seus serveis només per a la realització del programa subvencionat i, de en cas de no ser així, quin percentatge de la seua dedicació pot atribuir-se al programa, per quin import i en quins altres programes o serveis treballa.



Article 33. Forma de justificació de la subvenció

1. La justificació de la despesa en la subvenció consistirà en la presentació davant la direcció territorial amb competència en matèria d'infància i adolescència corresponent, de la documentació descrita en l'article 72 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, excepte en el cas que la quantitat concedida siga inferior a 60.000 euros, en què bastarà el compte justificatiu simplificat regulat en l'article 75 del mencionat reglament.

2. Per a despeses corresponents a personal, llevat que baste el compte justificatiu simplificat, hauran de presentar-se documents acreditatius de la despesa corresponent a la nòmina de les persones treballadores i pagament a la Seguretat Social, així com qualsevol altre concepte que en aquesta ordre estiguera contemplat. Si hi haguera persones que presten els seus serveis en virtut de contractes d'arrendament de serveis, hauran d'aportar-se les factures corresponents emeses per aquestes.

3. Les factures acreditatives de la despesa realitzada hauran de reunir els requisits recollits en el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. Els originals de les factures podran ser substituïts per còpies compulsades.





CAPÍTOL III

Modificació i reintegrament



Article 34. Modificació de la resolució

Qualsevol alteració de les condicions i requisits tinguts en compte per a la concessió de la subvenció podrà donar lloc a la modificació dels termes en els quals haja sigut concedida i la pèrdua del dret al cobrament total o parcial. En particular, donarà lloc a aquesta modificació l'obtenció concurrent d'altres subvencions que no resulte compatible d'acord amb el que es disposa en aquesta ordre i en la restant normativa aplicable.



Article 35. Minoració i reintegrament

1. Serà procedent el reintegrament de les quantitats percebudes, o la seua minoració, quan concórreguen les causes establides en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb el que es disposa en l'article 172 de la Llei 1/2015.

2. Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d'ingrés de dret públic i reportaran un interés de demora d'acord amb el que es disposa en l'article 16 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



3. Quan l'entitat col·laboradora no execute, almenys, una part de l'actuació subvencionada que resulte significativa atenent a la seua finalitat o no duga a terme una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, l'incompliment es considerarà total, i donarà lloc a la pèrdua del dret a la subvenció i al reintegrament, si escau, de la totalitat quantitats percebudes.

4. Si l'incompliment fos parcial, la quantitat a minorar o a reintegrar seria proporcional al cost estimat que l'activitat no realitzada, o no justificada, supose respecte de la totalitat de la despesa prevista.

5. El procediment de reintegrament seguirà les disposicions de la Llei 39/2015, amb les especialitats determinades en l'article 172 de la Llei 1/2015.



Article 36. Règim sancionador

El règim sancionador es regirà pel que es disposa en el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Convocatòries prèvies

Les subvencions que, amb el mateix objecte, s'hagueren convocat amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquesta ordre, es regiran per la normativa vigent en el moment de la convocatòria.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Es deroga l'Ordre 8/2016, de 8 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores de concessió de subvencions dirigides a centres de dia, programes de prevenció, protecció i inserció de menors en situació de risc o amb mesures jurídiques de protecció, i programes d'emancipació i autonomia personal de joves extutelats que hagen arribat a la majoria d'edat. Així mateix, queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en aquesta ordre.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

S'autoritza la persona titular de la direcció general competent en matèria d'infància i adolescència perquè adopten les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entra en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 11 de març de 2021



La vicepresidenta del Consell

i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web