Ficha docv

Ficha docv









DECRET 88/2013, de 5 de juliol, del Consell, pel qual es regula el Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana. [2013/7154]

(DOGV núm. 7062 de 08.07.2013) Ref. Base de dades 006703/2013




Índex



Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. El Consell Tripartit

Article 2. Funcions



Capítol II. Organització i funcionament

Article 3. Composició

Article 4. La presidència

Article 5. Vocals de cada grup de representació

Article 6. Funcionament

Article 7. Composició, i règim de sessions i de funcionament del Ple



Article 8. Composició, i règim de sessions i de funcionament de la Comissió Permanent

Article 9. Secretaria



Capítol III. Procediments per a la resolució de discrepàncies en proce-diments d'inaplicació de les condicions de treball previstes en conveni col·lectiu

Article 10. Objecte

Article 11. Iniciació

Article 12. Tramitació

Article 13. Decisió de la Comissió Permanent

Article 14. Llista d'àrbitres adscrits al Consell Tripartit

Article 15. Laude arbitral



Capítol IV. Normes comunes

Article 16. Legitimació

Article 17. Suport administratiu i tècnic



Disposicions addicionals

Primera. Acreditació de la representativitat

Segona. Règim aplicable al personal laboral al servici de les administracions públiques

Tercera. Col·laboració de la inspecció de treball

Quarta. Normes supletòries

Quinta. Clàusula de no-increment del gasto públic



Disposició transitòria

Única. Primera Llista d'àrbitres



Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa



Disposicions finals

Primera. Desplegament normatiu

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



El Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana es va crear per mitjà del Decret 131/2006, de 29 de setembre, del Consell.

Este consell va tindre el seu origen en una proposta que es va realitzar en el marc del procés de revisió i renovació del PAVACE 2001-2006, que, originàriament, preveia la creació de la Comissió Consultiva de Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana, de composició tripartida i paritària, integrada per representants de l'administració i de les associacions empresarials i organitzacions sindicals més representatives de la Comunitat Valenciana, com a òrgan que assumira, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, les competències de la Comissió Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius creada per la disposició final octava de la Llei 8/1980, de 10 de març, de l'Estatut dels Treballadors, i regulada, en la seua estructura i competències, pel Reial Decret 2976/1983, de 9 de novembre.

No obstant això, l'Administració del Consell i els agents econòmics i socials més representatius de la Comunitat Valenciana van acordar estendre les funcions de la Comissió proposada més enllà de l'estricte àmbit de la negociació col·lectiva, de tal manera que es constituïra no sols com a òrgan consultiu als efectes de l'extensió dels convenis col·lectius, sinó també com a òrgan d'assessorament i consulta de l'Administració Autonòmica en matèria del mercat de treball, amb una àmplia llista de competències i funcions regulades en l'article 2 del Decret 131/2006, de 29 de setembre, del Consell, de creació del Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana.

L'article 14.1 de la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de Mesures Urgents per a la Reforma del Mercat Laboral, ha donat una nova redacció a l'apartat 3 de l'article 82 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat mitjançant el Reial Decret Legislatiu 1/1995, de 24 de març, i autoritzant que, quan concórreguen causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció i per acord entre l'empresa i els representants dels treballadors, s'inapliquen en l'empresa les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu aplicable, siga este de sector o d'empresa. El mencionat acord ha d'anar precedit d'un període de consultes i, en el cas de no aconseguir-se, les parts han de sotmetre les seues discrepàncies a la Comissió Paritària del Conveni i al Tribunal d'Arbitratge Laboral i, si estos no arriben a una solució, a la Comissió Consultiva Nacional de Convenis Col·lectius quan la inaplicació de les condicions de treball afecte centres de treball de l'empresa situats en el territori de més d'una comunitat autònoma, o els òrgans corresponents de les comunitats autònomes en els altres casos.



Esta funció de dirimir les discrepàncies a què es referix l'actual redacció de l'article 82.3 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors no estava arreplegada entre les atribuïdes a l'òrgan corresponent a la Comunitat Valenciana (el Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana), per la qual cosa es fa necessària una nova regulació de les competències del mencionat consell per a incloure aquella funció i poder atendre aquelles sol·licituds d'inaplicació que es plantegen en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, per a la qual cosa també és necessari, al mateix temps, regular amb precisió un procediment per a la tramitació i resolució d'aquelles sol·licituds. I esta funció s'atribuïx a un òrgan nou del Consell Tripartit: la Comissió Permanent. De composició més reduïda que el Ple, permetrà agilitzar la tramitació i resolució de les discrepàncies, però sempre en un òrgan de naturalesa tripartida.



Atés que tot això implica una modificació substancial de la regulació del Consell Tripartit, s'ha optat per la redacció completa d'un nou decret que derogue l'esmentat Decret 131/2006, de 29 de setembre, del Consell, de creació del Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana.

En virtut d'això, oïdes les associacions empresarials i organitzacions sindicals més representatives de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 5 de juliol de 2013,



DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. El Consell Tripartit

El Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana és l'òrgan de l'Administració Autonòmica d'assessorament i consulta en matèria de relacions laborals, ocupació i negociació col·lectiva, l'àmbit territorial del qual se circumscriu a la Comunitat Valenciana, i, així mateix, de solució de les discrepàncies que puguen sorgir per la falta d'acord en els procediments d'inaplicació en les empreses de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu aplicable, d'acord amb el que establix l'article 82.3 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors





Article 2. Funcions

1. El Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana desenrotllarà les funcions següents:

a) Funcions consultives.

En matèria d'extensió de convenis col·lectius emetrà, amb caràcter preceptiu i determinant, els informes previstos en l'article 7 del Reial Decret 718/2005, de 20 de juny, pel qual es va aprovar el procediment d'extensió de convenis col·lectius.

En matèria de calendari laboral de la Comunitat Valenciana, emetrà un informe previ a la seua aprovació pel Consell.

Així mateix, emetrà un informe previ a l'aprovació de les normes que regulen o modifiquen el règim jurídic del Consell Tripartit.

b) Funcions d'estudi i assessorament.

El Consell Tripartit podrà realitzar, tant a iniciativa pròpia com a petició de part interessada, estudis, dictàmens i recomanacions en matèries relacionades amb les relacions laborals i la negociació col·lectiva en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, com ara:

Estructura i continguts de la negociació col·lectiva.

Mercat de treball: contractació, externalització, descentralització productiva, flexibilitat laboral i qüestions anàlogues.

Prevenció de riscos laborals i formació en matèria preventiva.

Polítiques socials: conciliació de la vida laboral i familiar, igualtat de tracte i no-discriminació entre hòmens i dones, plans d'igualtat i qüestions anàlogues.

c) Funcions decisòries.

Dirimirà les discrepàncies que sorgisquen per la falta d'acord en els procediments d'inaplicació en les empreses de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu aplicable quan concórreguen causes econòmiques, tècniques, organitzatives o productives, d'acord amb el que disposa l'article 82.3 del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors.

d) Altres funcions.

El Consell Tripartit desenrotllarà qualssevol altres funcions que li siguen atribuïdes per mitjà d'una norma de rang legal o reglamentari.

2. Els dictàmens, informes i decisions del Consell s'entendran sempre sense perjuí de les atribucions que corresponguen a la jurisdicció competent, al Comité Econòmic i Social, al Tribunal d'Arbitratge Laboral de la Comunitat Valenciana i a l'autoritat laboral.



CAPÍTOL II

Organització i funcionament



Article 3. Composició

El Consell estarà integrat pels membres següents:

1. La presidència, designada per la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball, prèvia consulta amb les associacions empresarials i organitzacions sindicals més representatives de la Comunitat Valenciana, entre professionals de reconegut prestigi en el camp de les relacions laborals. El seu mandat serà de quatre anys des del seu nomenament, el qual es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

2. Quatre representants de l'Administració del Consell, designats per la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball.



3. Quatre representants per les organitzacions sindicals més representatives de la Comunitat Valenciana, nomenats per la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball, a proposta vinculant d'aquelles.

4. Quatre representants per les associacions empresarials més representatives de la Comunitat Valenciana, nomenats per la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball, a proposta vinculant d'aquelles.

Es designarà, de la mateixa manera, el mateix nombre de suplents per cada grup de representació per a substituir els vocals titulars en els supòsits de vacant, absència o malaltia.

Als efectes previstos en este article, s'entendrà per 'organitzacions sindicals més representatives'aquelles que reunisquen els requisits assenyalats en els articles 6 i 7 de la Llei Orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de Llibertat Sindical, i per 'associacions empresarials més representatives'les que reunisquen els requisits assenyalats en la disposició addicional sexta del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors.



Article 4. La presidència

1. Correspon a la presidència del Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana:



a) Tindre la representació del Consell.

b) Convocar, presidir i alçar les sessions.

c) Dirigir les deliberacions.

d) Sotmetre a la consideració del Consell qualsevol qüestió competència del mencionat òrgan.

e) Vetlar per la tramitació dels assumptes.

f) Dictar les instruccions que siguen necessàries per al millor compliment de les funcions.

g) Referendar les actes i autoritzar amb la seua firma la documentació que afecte el Ple i a les comissions.

2. En cas de vacant, malaltia, absència o una altra causa d'impossibilitat de qui posseïsca la presidència, serà substituït pel vocal que, per mitjà de la votació prevista en l'article 7, acorde el Ple del Consell Tripartit.



Article 5. Vocals de cada grup de representació

Els vocals del Consell Tripartit tenen dret a:

1. Conéixer amb una antelació mínima de cinc dies l'orde del dia de les reunions i la informació necessària sobre els temes que s'hi inclouen.

2. Participar en els debats de les sessions.

3. Exercir el seu dret al vot.

4. Fer constar en acta l'abstenció o la reserva de vot i els motius que ho justifiquen, així com el seu vot particular en dictàmens o decisions que s'aproven per acord majoritari.

5. Formular precs i preguntes.

6. Rebre la informació necessària per a complir les funcions assignades.

7. Realitzar totes les altres funcions que siguen intrínseques a la seua condició.



Article 6. Funcionament

El Consell funcionarà en Ple i en Comissió Permanent.

Correspondrà al Ple el desenrotllament de les funcions previstes en els apartats a, b i d de l'article 2.

Correspondrà a la Comissió Permanent el desenrotllament de les funcions previstes en l'apartat c de l'article 2 i, a més, aquelles dels apartats b i d que li siguen encomanades pel Ple.

Es podran constituir comissions de treball per al desenrotllament de les funcions pròpies del Ple. La creació i regulació de la seua composició i funcionament serà competència del Ple del Consell.



Article 7. Composició, i règim de sessions i de funcionament del Ple



El Ple estarà integrat per la totalitat dels membres assenyalats en l'article 3 d'este decret.

El Consell es reunirà en Ple, amb caràcter ordinari, com a mínim una vegada al semestre. Amb caràcter extraordinari, es reunirà a iniciativa de la presidència, a proposta de la Comissió Permanent o a proposta conjunta de la majoria de cada un dels grups de representació sindical i empresarial que conformen el Ple.

En tot cas, el quòrum per a la vàlida constitució del Ple del Consell requerirà la presència, a més de qui posseïsca la presidència i de qui realitze les funcions de secretaria, de la mitat dels seus membres, sempre que en esta mitat estiga present la majoria absoluta de cada un dels grups de representació sindical i empresarial.

Els acords del Ple es prendran amb el vot favorable de les tres quartes parts dels presents.

De cada sessió s'alçarà acta d'allò que s'ha debatut i acordat. Serà firmada per qui exercisca les funcions de secretaria i referendada per qui posseïsca la presidència, i s'aprovarà la mateixa sessió o en una posterior. En tot cas, es farà constar en acta els vots discrepants i la seua fonamentació.



Article 8. Composició i règim de sessions i de funcionament de la Comissió Permanent

La Comissió Permanent estarà integrada per la presidència del Consell Tripartit i per dos vocals de cada un dels tres grups que el constituïxen.

La Comissió Permanent es reunirà en sessió ordinària cada dos mesos, i en sessió extraordinària tantes vegades com siga necessari, quan per la urgència dels temes a tractar així ho decidisca el president, a iniciativa pròpia o a petició de quatre vocals.

El quòrum per a la vàlida constitució de la Comissió Permanent requerirà, en primera convocatòria, la presència, a més de qui posseïsca la presidència i de qui realitze les funcions de secretaria, d'un vocal per cada un dels grups que la constituïxen. En segona convocatòria bastarà la presència de qui posseïsca la presidència, de qui realitze les funcions de secretaria i de tres vocals.

Els acords de la Comissió Permanent es prendran amb el vot favorable de la majoria absoluta dels presents.

De cada sessió s'alçarà acta d'allò que s'ha debatut i acordat. Serà firmada per qui exercisca les funcions de secretaria i referendada per qui posseïsca la presidència, i s'aprovarà en la mateixa sessió o en una posterior. En tot cas, es farà constar en acta els vots discrepants i la seua fonamentació.



Article 9. Secretaria

Les funcions de secretaria del Ple del Consell o de la Comissió Permanent seran exercides per personal funcionari adscrit a la conselleria competent en matèria de treball, designat per qui posseïsca la secretaria autonòmica o, si és el cas, la direcció general competent en l'esmentada matèria.



CAPÍTOL III

Procediments per a la resolució de discrepàncies

en procediments d'inaplicació de les condicions de treball

previstes en conveni col·lectiu



Article 10. Objecte

El Consell Tripartit, en l'exercici de les seues funcions decisòries, resoldrà la discrepància sorgida entre l'empresa i els representants dels treballadors per falta d'acord en els procediments d'inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu aplicable a què es referix l'article 82.3 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, sempre que concórreguen les condicions assenyalades en el mencionat article.

La resolució de la discrepància podrà ser adoptada per la Comissió Permanent o per un àrbitre nomenat de comú acord per les parts o designat per l'esmentada comissió en els supòsits i d'acord amb el procediment establit en este decret.



Article 11. Iniciació

1. El procediment s'iniciarà per mitjà de sol·licitud de part interessada, que contindrà la informació següent:

a) Identificació del sol·licitant, centres de treball afectats i adreça de correu electrònic a l'efecte de notificacions.

b) Identificació dels representants dels treballadors, incloent-hi, en tot cas, nom, DNI i adreça de correu electrònic a la qual se'ls pot efectuar comunicacions.

c) Identificació del conveni col·lectiu vigent del qual es pretenen inaplicar determinades condicions de treball, indicant la seua vigència temporal.

d) Relacions detallades de les condicions de treball del conveni col·lectiu que es pretenen inaplicar i la seua incardinació entre les matèries previstes en les lletres a a g del paràgraf segon de l'article 82.3 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, detallant amb exactitud les noves condicions del treball que es volen aplicar i el període durant el qual es pretenen establir.

e) Número i classificació professional dels treballadors afectats per la inaplicació de condicions de treball del conveni col·lectiu en vigor. Quan afecte més d'un centre de treball, esta informació haurà d'estar desglossada per centre de treball i, si és el cas, per província.

f) Informació sobre la composició de la representació dels treballadors, així com de la comissió negociadora, especificant si són representació unitària, seccions sindicals o representació triada conforme a l'article 41.4 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors.



g) Motiu de la discrepància i pretensió d'inaplicació de les condicions de treball que desitja.

h) Sol·licitud expressa sobre la manera de resoldre la controvèrsia:

1r. Per deliberació i votació de la Comissió Permanent del Consell Tripartit.

2n. Per un àrbitre designat pel Consell Tripartit segons el procediment previst en l'article 14.3, o per un àrbitre específic, bé proposat de comú acord per les parts, bé proposat pel sol·licitant perquè posteriorment siga acceptat per l'altra part. En ambdós supòsits haurà d'indicar el nom, adreça i dades de contacte de l'àrbitre.



2. A esta sol·licitud s'adjuntarà la documentació següent:

a) Acreditació d'haver-se desenrotllat el període de consultes, amb aportació de les actes de les reunions celebrades i posició de l'altra part que dóna lloc a la discrepància.

b) Pronunciament o acord adoptat per la Comissió Paritària del Conveni Col·lectiu, en el supòsit d'haver-li sotmés la discrepància.



c) Pronunciament o acord adoptat, respecte de les discrepàncies, pel Tribunal d'Arbitratge Laboral de la Comunitat Valenciana.

d) Documentació relativa a la concurrència de les causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció.

A este efecte, es prendrà com a referència la documentació que siga preceptiva en la comunicació dels acomiadaments col·lectius, tenint en compte que quan les causes econòmiques al·legades consistisquen en una disminució persistent del nivell d'ingressos ordinaris o vendes la documentació justificativa de la disminució haurà de referir-se a dos trimestres consecutius.

Tant de la sol·licitud com de la documentació acompanyada s'adjuntaran còpies en suport informàtic als efectes del seu trasllat a l'altra part, als membres de la Comissió Permanent o a l'àrbitre que haja de resoldre la controvèrsia.



Article 12. Tramitació

1. Rebuda la sol·licitud i els documents assenyalats en l'article anterior en els servicis administratius de suport al Consell Tripartit es comprovarà si reunixen els requisits establits. En cas contrari, es requerirà al sol·licitant que complete la seua sol·licitud en el termini de deu dies, amb l'advertència que, si no ho fa així, es considerarà que desistix de la seua sol·licitud, amb arxivament de les actuacions. Quan s'esmenen les deficiències, el termini no superior a vint-i-cinc dies per a resoldre assenyalat en l'article 82.3 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors començarà a comptar-se des de la data en què es va completar la sol·licitud.

2. Una vegada completada, es remetrà en el mateix dia una còpia de la sol·licitud i de la documentació presentada a l'altra part de la controvèrsia perquè en el termini de cinc dies efectue les al·legacions que considere procedents, en què haurà de pronunciar-se sobre si accepta o no que la controvèrsia es resolga de la manera proposada per la part sol·licitant. Quan la proposta siga d'un àrbitre específic, haurà d'acceptar-se –si no està ja acordat– o rebutjar-se expressament.

3. Si hi ha conformitat en el fet que la controvèrsia siga resolta per la Comissió Permanent, el president del Consell Tripartit remetrà la sol·licitud, la documentació adjunta i les al·legacions presentades als membres de la mencionada comissió i, al mateix temps, sol·licitarà un informe als servicis de suport administratiu i tècnic. Rebut l'informe, convocarà la sessió de la comissió. A la convocatòria s'adjuntaran els informes relatius als assumptes que s'han de resoldre.

4. Si hi ha conformitat en el fet que la controvèrsia siga resolta per l'àrbitre que designe el Consell Tripartit, el president remetrà la sol·licitud, la documentació adjunta i les al·legacions presentades a qui li corresponga per rigorós torn, de la llista d'àrbitres adscrits al Consell, a fi que dicte laude que resolga la controvèrsia. Així mateix, li indicarà el termini legal que resta per a això.



5. Si hi ha conformitat en el fet que la controvèrsia siga resolta per un àrbitre específic, el president remetrà la sol·licitud, la documentació adjunta i les al·legacions presentades a l'àrbitre així designat, als fi que dicte laude que resolga la controvèrsia. Així mateix, li indicarà el termini legal que resta per a això.

6. Si no hi ha conformitat amb la manera de resoldre la controvèrsia o no es presenta cap escrit d'al·legacions, el president del Consell Tripartit remetrà la sol·licitud, la documentació adjunta i, si és el cas, les al·legacions presentades als vocals membre de la Comissió Permanent, els quals, en el termini de dos dies, comunicaran a aquell si accepten que la controvèrsia siga resolta per la Comissió. Si no s'accepta expressament per majoria absoluta de la totalitat dels membres de la Comissió Permanent, la controvèrsia serà resolta per l'àrbitre a qui li corresponga per torn.

7. Si el procediment triat és el de la Comissió Permanent, el president sol·licitarà un informe als servicis de suport administratiu i tècnic. Rebut l'informe convocarà la sessió de la Comissió. A la convocatòria s'adjuntaran els informes relatius als assumptes que s'han de resoldre.



8. Si el procediment que s'ha de seguir és l'arbitral, el president remetrà la sol·licitud, la documentació adjunta i les al·legacions presentades a qui li corresponga per rigorós torn, de la llista d'àrbitres adscrits al Consell, a fi que dicte laude que resolga la controvèrsia. Així mateix, li indicarà el termini legal que resta per a això.



Article 13. Decisió de la Comissió Permanent

1. La Comissió Permanent, que podrà requerir la compareixença de les parts o sol·licitar la documentació complementària, resoldrà la discrepància sotmesa a la seua consideració per mitjà de l'adopció d'una decisió, que serà motivada.

2. La decisió haurà de pronunciar-se, en primer lloc, sobre la concurrència de les causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció al·legades per a la inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu.

3. En cas de no concórrer les mencionades causes, la decisió així ho declararà, amb la conseqüència que no serà procedent la inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu.

4. Quan s'aprecie concurrència de les causes, la Comissió haurà de pronunciar-se sobre la pretensió d'inaplicació de les condicions de treball, per a la qual cosa valorarà la seua adequació en relació amb la causa al·legada i els seus efectes sobre els treballadors afectats. La decisió podrà acceptar la pretensió d'inaplicació en els seus propis termes o proposar la inaplicació de les mateixes condicions de treball en distint grau d'intensitat. Així mateix, es pronunciarà sobre la duració del període d'inaplicació de les condicions de treball.

5. La comissió resoldrà i comunicarà la seua decisió, dins del termini màxim assenyalat en l'article 12.1, a les parts afectades per la discrepància.

6. La decisió de la Comissió serà vinculant i immediatament executiva i només serà recurrible de conformitat amb el procediment i basant-se en els motius establits en l'article 91 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors.



Article 14. Llista d'àrbitres adscrits al Consell Tripartit

1. Abans del quince de gener de cada any es confeccionarà una llista de six àrbitres adscrits al Consell Tripartit per a la resolució, durant eixe any, de les controvèrsies sobre aplicació dels convenis col·lectius.



2. Per a la confecció de la mencionada llista, el president requerirà a cada un dels grups que conformen el Ple que designen dos àrbitres d'entre els que en eixe moment integren el cos d'àrbitres del Tribunal d'Arbitratge Laboral de la Comunitat Valenciana. La llista resultant s'ordenarà alfabèticament pel primer cognom dels proposats. Una vegada confeccionada la llista, en el primer ple del Consell Tripartit es procedirà a sortejar el nom del primer àrbitre que coneixerà de la primera sol·licitud de solució de la controvèrsia que es presente eixe any.

3. Els assumptes següents es repartiran entre els àrbitres per rigorós orde de la llista i d'entrada de les sol·licituds en el Consell Tripartit, per a la qual cosa els servicis administratius portaran un llibre registre d'entrada de sol·licituds i de designació d'àrbitres.



Article 15. Laude arbitral

1. L'àrbitre iniciarà la seua activitat tan prompte com haja rebut l'encàrrec en els termes establits en l'article anterior. A este efecte, podrà requerir la compareixença de les parts o sol·licitar documentació complementària.

2. El laude, que haurà de ser motivat, haurà de pronunciar-se, en primer lloc, sobre la concurrència de les causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció que dóna lloc a la inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu.

3. En cas de no concórrer les mencionades causes, el laude així ho declararà, amb la conseqüència que no serà procedent la inaplicació de les condicions de treball previstes en el conveni col·lectiu.

4. Quan aprecie la concurrència de les causes, l'àrbitre haurà de pronunciar-se sobre la pretensió d'inaplicació de les condicions de treball, per a la qual cosa valorarà la seua adequació en relació amb la causa al·legada i els seus efectes sobre els treballadors afectats. El laude podrà acceptar la pretensió d'inaplicació en els seus propis termes, o proposar la inaplicació de les mateixes condicions de treball en distint grau d'intensitat. Així mateix, l'àrbitre es pronunciarà sobre la duració del període d'inaplicació de les condicions de treball.

5. L'àrbitre resoldrà i comunicarà el laude, dins del termini màxim assenyalat en l'article 12.1, al Consell Tripartit i a les parts afectades per la discrepància.

6. El laude arbitral serà vinculant i immediatament executiu i només serà recurrible de conformitat amb el procediment i basant-se en els motius establits en l'article 91 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors.



CAPÍTOL IV

Normes comunes



Article 16. Legitimació

Estaran legitimats per a sol·licitar l'actuació del Consell:

1. Les associacions empresarials i organitzacions sindicals més representatives de l'Estat i de la Comunitat Valenciana.

2. Qualsevol òrgan o entitat empresarial i sindical que acredite un interés legítim en la intervenció que sol·licite.

3. Les autoritats laborals i jurisdiccionals que tinguen competència en assumptes relacionats amb les funcions del Consell Tripartit i l'àmbit territorial de les quals se circumscriga a la Comunitat Valenciana.

4. En els procediments d'inaplicació de les condicions de treball d'un conveni col·lectiu únicament estaran legitimades les parts assenyalades en l'article 82.3 del Text Refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors.



Article 17. Suport administratiu i tècnic

La conselleria competent en matèria de treball facilitarà el suport administratiu i tècnic per a l'adequat funcionament del Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Acreditació de la representativitat

Als efectes previstos en l'article 3 d'este decret, cada tres anys, comptats a partir de ser publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, s'ajustarà la composició dels grups sindical i empresarial que conformen el Ple del Consell Tripartit en funció de la representativitat que tinguen en eixe moment.



Segona. Règim aplicable al personal laboral al servici de les administracions públiques

Els sistemes per a la resolució de discrepàncies en procediments d'inaplicació de les condicions de treball previstes en conveni col·lectiu regulats en el capítol III d'este decret no seran aplicables a aquells convenis o acords col·lectius que regulen condicions de treball del personal laboral al servici de les administracions públiques, als que resulta aplicable la regulació específica sobre solució extrajudicial de conflictes establida per la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, d'Ordenació i Gestió de la Funció Pública Valenciana, i la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.

El que disposa el paràgraf anterior s'entendrà sense perjuí de l'aplicació del que disposa el mencionat capítol III a les empreses públiques que es regisquen pel dret privat (societats mercantils o entitats de dret públic), consorcis i fundacions del sector públic o privades creades per l'Administració, Autonòmica o Local, a la Comunitat Valenciana.





Tercera. Col·laboració de la Inspecció de Treball

El Consell Tripartit podrà sol·licitar la col·laboració o assistència tècnica de la Inspecció de Treball per al desenrotllament de les funcions previstes en este decret.



Quarta. Normes supletòries

En allò que no preveu este decret serà aplicable la normativa establida en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Publiques i del Procediment Administratiu Comú, per als òrgans col·legiats.



Quinta. Clàusula de no-increment del gasto públic

La implementació i posterior desplegament d'este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto del pressupost de la Generalitat, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent en matèria de relacions laborals.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Primera llista d'àrbitres

Als quinze dies de l'entrada en vigor d'este decret haurà d'estar confeccionada, pel procediment de l'apartat 2 de l'article 14, la llista d'àrbitres adscrits al Consell Tripartit que haurà de dirimir les discrepàncies durant el que resta de l'any 2013.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogat el Decret 131/2006, de 29 de setembre, del Consell, de creació del Consell Tripartit per al Desenrotllament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament normatiu

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en la matèria regulada en el present decret per a dictar, en el seu desplegament i execució, les disposicions reglamentàries necessàries, en especial les relatives al procediment arbitral i règim dels àrbitres.



Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Valencia, 5 de juliol de 2013



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



El conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació,

MÁXIMO BUCH TORRALVA

Mapa web