Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET LLEI 13/2022, de 7 d'octubre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i concessió directa d'ajudes complementàries per a actuacions de competència local en els municipis de la comarca del Baix Segura i Crevillent (Alacant), per a facilitar la inversió en actuacions urbanes sostenibles, en el marc del pla «Vega renhace», per l'emergència climàtica i la necessitat d'urgent reactivació econòmica. [2022/9467]

(DOGV núm. 9450 de 17.10.2022) Ref. Base de dades 008949/2022

DECRET LLEI 13/2022, de 7 d'octubre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i concessió directa d'ajudes complementàries per a actuacions de competència local en els municipis de la comarca del Baix Segura i Crevillent (Alacant), per a facilitar la inversió en actuacions urbanes sostenibles, en el marc del pla «Vega renhace», per l'emergència climàtica i la necessitat d'urgent reactivació econòmica. [2022/9467]


Preàmbul

I

Durant el mes de setembre de 2019 algunes poblacions d’Alacant, pròximes a la vega baixa del riu Segura van registrar les pluges amb major intensitat i quantia des que hi ha registres meteorològics. L’Agència Estatal de Meteorologia va qualificar aquesta «gota freda» o DANA (depressió aïllada de nivells alts), com un temporal de pluges sense precedents en els últims cent anys en la zona. A conseqüència d’aquests fets, va sorgir el pla «Vega renhace», i en el seu desenvolupament es va aprovar el Decret llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, que va adoptar mesures urgents per a l’ajuda i la protecció de la citada comarca.
Amb aquest decret llei es va iniciar un procés d’actuacions per a recuperar la zona i convertir-la en un espai resilient a les inundacions i al canvi climàtic, impulsant alhora el desenvolupament econòmic i social de la comarca del Baix Segura.
El termini d’execució d’aquestes ajudes es va preveure en dos anys, coincidint amb el període 2021-2023. En els pròxims mesos, aquest termini conclourà, posant-se de manifest que encara són necessàries actuacions per a pal·liar els danys produïts, així com per a previndre que la situació es produïsca de nou. La zona del Baix Segura encara no ha completat la reparació dels danys econòmics i materials produïts per les inundacions de l’any 2019, al mateix temps que resulta ineludible que es prepare per a futurs episodis similars als exposats que, a conseqüència dels efectes del canvi climàtic, es preveuen cada vegada més freqüents. És vital que la seua població i la seua economia puguen ser capaces de resistir i fer front a aquesta mena de situacions i això fa necessària l’actuació de l’administració pública.
L’experiència dels últims mesos, ha mostrat la importància i l’eficàcia del pla «Vega renhace» com un mecanisme idoni per a evitar noves inundacions, així com per a reparar les zones més afectades per la citada gota freda. A la vista dels resultats positius, per mitjà del present decret llei es produeix un nou avanç en el procés d’adopció de les diferents mesures extraordinàries per a la recuperació de la zona exposada.

En aquesta segona convocatòria s’ha inclòs el municipi de Crevillent que, malgrat no ser a la comarca del Baix Segura, va patir igualment inundacions i greus perjudicis en la citada DANA de 2019, al mateix temps que limita amb cinc municipis d’aquesta: Albatera, Catral, San Isidro, Callosa de Segura i Dolores. La inclusió d’aquest municipi es va realitzar d’acord amb el dictamen de la Comissió Especial d’estudi de les mesures de prevenció dels riscos d’inundacions del Baix Segura en matèria territorial, urbanística i hídrica, aprovat per la Resolució 362/X, del Ple de les Corts Valencianes en la seua reunió del 17 de juny de 2021, en la qual, en fer referència a l’episodi meteorològic de la citada DANA, especifica que «la superfície inundada va assolir pràcticament a tots els municipis de la comarca de la Vega Baixa, així com a Crevillent».
Dit això, en escenaris de crisis socioeconòmiques com l’exposat, la inversió pública és una mesura molt útil per a contrarestar, d’una banda, la destrucció d’ocupació directa i indirecta en el mercat laboral i, d’una altra, per a sostindre i impulsar les fases inicials dels processos de recuperació socioeconòmica.
Aquesta mena de projectes es consideren d’alta prioritat perquè les actuacions urbanes sostenibles, i especialment els SUDs (sistemes urbans de drenatge), són tècniques de gestió d’aigües pluvials i planejament urbà que, a més d’evitar els desbordaments o inundacions en episodis d’intensa pluja, contribuiran a la millora ambiental i paisatgística dels municipis, ja que en molts casos la zona tractada s’utilitza en temps sec com a zona recreativa, afegint, per tant, un valor social al projecte realitzat. És a dir, aquestes actuacions, a més de resultar bàsiques per a gestionar l’aigua pluvial, són una eina per a l’ordenació del territori, per a l’adaptació al canvi climàtic i per a aplicar polítiques de transició ecològica.
D’igual manera que en la convocatòria anterior, es posa de manifest la necessitat d’establir mitjans de cooperació entre les diferents administracions públiques territorials implicades, que permeten sumar els esforços de l’administració de la Generalitat i de les administracions locals, sense oblidar el suport dels fons europeus i la col·laboració publicoprivada, que permeten una inversió més gran per al desenvolupament de la comarca.
La inversió, en aquest cas, es destina, de manera similar al Decret llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, d’aprovació de les bases reguladores i concessió directa d’ajudes per a actuacions de competència local en els municipis del Baix Segura per a facilitar la inversió en sistemes urbans de drenatge i en actuacions de neteja sostenibles, en el marc del pla «Vega renhace» per l’emergència climàtica i la necessitat d’urgent reactivació econòmica, a les actuacions urbanes sostenibles. Aquestes actuacions ajuden a reutilitzar i infiltrar al terreny l’aigua de pluja per la qual cosa es redueixen l’escolament pluvial urbà, així com la possibilitat de desbordaments del sistema de sanejament en cas de pluges torrencials; per això, com es va exposar en el pla «Vega renhace» s’alineen amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de l’ONU.
Per últim, aquest projecte inclou, en les disposicions finals, dues modificacions puntuals en la normativa financera autonòmica aplicable a la gestió de les actuacions associades al Mecanisme Europeu de Recuperació i Resiliència i als Fons REACT-EU, incorporada en el Decret llei 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l’execució d’actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19; modificacions que obeeixen tant a la necessitat de donar coherència tècnica a la redacció vigent, com a concretes propostes de diferents òrgans responsables de la gestió dels fons europeus, després de més d’un any d’experiència en gestió i execució d’aquesta mena de fons.
La primera de les modificacions té per objecte dotar d’abast plurianual les línies nominatives que donen cobertura a iniciatives o projectes finançats amb fons vinculats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència. Aquesta especialitat té caràcter excepcional i transitori, en estar aquests fons necessàriament subjectes als terminis d’execució i certificació establits tant per l’Administració general de l’Estat com per la mateixa Unió Europea.
La segona, de caràcter eminentment tècnic, té per objecte donar una solució comptable al reembossament dels préstecs associats al compartiment Fons de Liquiditat REACT-UE, eina inclosa dins del Fons de Finançament a les Comunitats Autònomes (FFCCAA) i que va permetre una bestreta d’aquests recursos, facilitant la liquiditat per al ràpid desplegament i absorció d’aquestes ajudes comunitàries.


II

Aquest decret llei té per objecte contribuir al restabliment de la normalitat de les zones afectades i l’adopció, amb la necessària celeritat que demanden les circumstàncies, de les mesures bàsiques per a evitar la reiteració d’aquesta mena de situacions.
En les mesures que es proposen concorren, per la seua naturalesa i finalitat, les circumstàncies d’extraordinària i urgent necessitat que exigeixen tant l’article 44 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, com l’article 86 de la Constitució Espanyola, com a pressupostos habilitants per a l’aprovació d’un decret llei.
Pel que respecta a aquests requisits, i de conformitat amb el que s’ha exposat anteriorment, resulta que la preparació dels territoris del litoral per a nous episodis meteorològics de caràcter intens i destructiu, és urgent perquè les entitats siguen capaces d’assumir-los. De la mateixa manera resulta fonamental aprofundir i netejar els rius, els canals i els entorns d’aquests, extraient d’ells canyes, fang, pedres, arena, etc. Es requereix, per tant, una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via ordinària, ja que aquesta mena de situacions de pluges torrencials i greus efectes meteorològics, encara que extraordinaris, s’estan produint cada vegada amb una freqüència més gran.
D’altra banda, el seu caràcter extraordinari resulta més que evident perquè, a la comarca del Baix Segura i Crevillent, la crisi econòmica en la qual ens trobem actualment, generada en part pel brot de SARS-CoV2, va implicar que les conseqüències de l’episodi de DANA 2019 anteriorment comentat, no pogueren ser resoltes, i, conseqüentment, s’agreujara el seu impacte negatiu influint de manera desfavorable en la taxa de desocupació. A més, aquest context s’ha agreujat encara més per la crisi financera i energètica derivada de la invasió d’Ucraïna per part de Rússia, per la qual cosa la situació econòmica de la zona, és greu i extraordinària per la concurrència d’aquests tres factors, difícils de preveure.
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha recolzat l’aprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant l’instrument normatiu del reial decret llei en aquells casos en els quals s’aprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i la urgència de la mesura. El caràcter «necessari» s’ha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigeixen una ràpida resposta.
Així mateix, la urgència s’ha acceptat, quan la dilació en el temps de l’adopció de la mesura de què es tracte, mitjançant una tramitació pel procediment normatiu ordinari, podria generar perjudicis addicionals.

La justificació de la utilització de l’instrument del decret llei es recolza igualment en una dilatada jurisprudència del Tribunal Constitucional, els requisits de la qual aquesta norma compleix. Així, cal recordar que el nostre alt tribunal, en les sentències 6/1983, de 4 de febrer, F. 5; 11/2002, de 17 de gener, F. 4; 137/2003, de 3 de juliol, F. 3, i 189/2005, de 7 juliol, F. 3, ha vinculat la utilització d’aquesta norma a la solució d’una situació concreta que, dins dels objectius de l’òrgan emissor, i per raons difícils de preveure, requereix una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d’urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.

En concret, la doctrina constitucional continguda en la STC 61/2018 (EDJ 2018/505168), que recull la jurisprudència anterior més rellevant, indica que l’ús del decret llei s’ha anat acceptant en situacions que s’han qualificat de «conjuntures econòmiques problemàtiques». Evidentment, i segons les dades aportades en el segon epígraf d’aquest preàmbul, la Comunitat Valenciana travessa una situació de greu crisi socioeconòmica i sanitària, derivada de la Covid-19 i que indubtablement s’agreujaria per una situació d’emergència climàtica com la patida amb l’episodi de la DANA 2019. Tots aquests elements justifiquen la necessitat de l’adopció d’una normativa d’urgència orientada a pal·liar els efectes d’aquesta.
Quan les modificacions associades al Decret llei 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, hem d’entendre que estan vinculades directament i immediatament a la gestió i l’execució d’actuacions incloses en el Pla de recuperació, transformació i resiliència, i en tal sentit és necessari disposar, com més prompte millor, dels instruments economicofinancers necessaris per a assegurar que l’execució d’aquests es realitza dins del termini i en la forma escaient a les exigències que en la matèria estableix la legislació europea i estatal de caràcter bàsic en la matèria.

Com és evident, i així ho ha admés el mateix tribunal, l’anterior no exclou l’adopció de normes que impliquen reformes estructurals i que solucionen problemes amb caràcter igualment estructural que s’hagen vist agreujats en un moment concret. En paraules del tribunal: «…el fet que es considere una reforma estructural no impedeix, per si sola, la utilització de la figura del decret llei, perquè el possible caràcter estructural del problema que es pretén afrontar no exclou que aquest problema puga convertir-se, en un moment donat, en un supòsit d’extraordinària i urgent necessitat, que justifique l’aprovació d’un decret llei, la qual cosa haurà de ser determinada atenent les circumstàncies concurrents en cada cas (STC 137/2011, FJ 6 (EDJ 2011/223204), reiterat en SSTC 183/2014, FJ 5 (EDJ 2014/202865); 47/2015, FJ 5 (EDJ 2015/38427), i 139/2016, FJ 3 (EDJ 2016/121813))».
A més, cal contemplar que correspon al Consell, en aquesta mena de normes, la realització d’un judici polític o d’oportunitat (SSTC 61/2018, de 7 de juny, FJ 4 (EDJ 2018/505168) i 142/2014, d’11 de setembre, FJ 3 (EDJ 2014/166324)) sobre la conjuntura i la motivació de la norma.

El decret llei constitueix un instrument lícit, sempre que la finalitat que justifique la legislació d’urgència, com succeeix en el cas que ens ocupa, siga fer front a una situació concreta, dins dels objectius del Consell, que, per raons difícils de preveure, requerisca una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d’urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.

En aquest aspecte, els paràgrafs anteriors acrediten de manera suficient els motius d’oportunitat per a l’adopció de la present norma, la qual respon en tots els seus termes a la finalitat legítima d’aprovar mesures que contribuïsquen, d’una banda, a abordar l’enorme impacte socioeconòmic provocat per la Covid-19 i, per una altra, a previndre i limitar amb noves infraestructures els greus efectes d’episodis futurs de DANA sobre la població i l’economia comarcal.
Com és preceptiu, ha d’assenyalar-se també que aquest decret llei no afecta l’ordenament de les institucions bàsiques de l’Estat, els drets, deures i llibertats de la ciutadania regulats en el Títol I de la Constitució, el règim de les comunitats autònomes ni el dret electoral general.

A la vista del que s’ha exposat anteriorment, concorren les circumstàncies d’extraordinària i urgent necessitat establides per l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana com a pressupostos habilitants per a recórrer a l’instrument jurídic del decret llei.


III

Aquesta norma s’articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència previstos en l’article 59 de la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, i en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret llei es justifica per raons d’interés general, ja que, tal com s’ha indicat anteriorment, pretén, d’una part, contribuir al fet que els municipis puguen realitzar les inversions escaients per a mitigar els efectes d’una nova DANA sense llevar recursos que, en aquests moments, resulten necessaris per a atendre les despeses extraordinàries que es veuen obligats a suportar per a minimitzar l’impacte d’aquesta crisi socioeconòmica i sanitària sense precedents contemporanis, contribuint a més, a través de la inversió en obra pública, a la generació d’ocupació directa i indirecta que done suport a la necessària recuperació econòmica.

Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret llei conté la regulació imprescindible per a atendre les necessitats de finançament de les actuacions urbanes sostenibles dels municipis de la comarca del Baix Segura i de Crevillent.
Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, el contingut d’aquest decret llei és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea.
Quant al principi de transparència, vista la urgència en l’aprovació d’aquesta norma, i considerant que, en la fase d’elaboració del pla «Vega renhace», es va incorporar la participació ciutadana com a element bàsic per a la identificació de problemes, el disseny de solucions i la proposta de polítiques públiques necessàries per a la comarca, s’han exceptuat els tràmits d’audiència i informació pública, de conformitat amb el que disposa l’article 133.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Finalment, en aplicació del principi d’eficiència, aquest decret llei no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries o accessòries.



IV

En el marc de desenvolupament del pla «Vega renhace», a través d’aquesta nova convocatòria d’ajudes, es pretén completar les actuacions en els municipis de la comarca del Baix Segura i en Crevillent, i per a això la Generalitat disposa de la línia pressupostària T1271000 dotada amb 13.560.000 € amb la finalitat de finançar actuacions destinades a l’enfortiment i la resiliència de la zona.
En el Decret llei 13/2021 del Consell, amb la finalitat que l’ajuda arribara als ajuntaments d’una manera ràpida i eficient per a començar de manera immediata la seua aplicació, es van realitzar ajudes directes a les poblacions interessades. Havent resultat positiva tal actuació, les ajudes directes articulades a través d’aquest decret llei tindran com a beneficiaris els municipis del Baix Segura i Crevillent.

És necessari per a això habilitar, per part de la Generalitat, una nova línia d’ajudes directes destinada a finançar actuacions urbanes sostenibles per part dels municipis de la citada comarca i Crevillent. La necessitat d’habilitar una línia d’ajudes està motivada per les raons d’interés econòmic i social abans exposades i la seua dificultat de convocatòria pública, pel fet que la mateixa alentiria la consecució dels objectius previstos per la dilació dels terminis de tramitació aplicant altres tipus de procediment.
Les ajudes previstes s’articulen en forma de subvencions de concessió directa, tenint en compte el que es disposa en els articles 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per concórrer raons d’interés públic, econòmic, social i humanitari. Aquests mateixos motius, excepcionals i amb greus repercussions per a la població, eximeixen els ajuntaments afectats del mandat establit en l’article 13.2 de la Llei general de subvencions, amb major èmfasi per la naturalesa de la subvencions, destinades a l’execució de les mesures necessàries per a disminuir els efectes devastadors dels fenòmens meteorològics catastròfics que es produeixen cada vegada amb una freqüència més gran a la comarca, provocant grans pèrdues materials i un risc per a la vida de les persones.
Les ajudes queden excloses de l’àmbit d’aplicació de l’article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, referit a la incompatibilitat amb el mercat interior, en la mesura que afecten els intercanvis comercials entre Estats membres, de les ajudes atorgades pels Estats o mitjançant fons estatals, sota qualsevol forma, que falsegen o amenacen falsejar la competència, afavorint a determinades empreses o produccions, atés que les destinatàries directes són entitats locals que exerceixen poders públics i tenen caràcter d’administració pública.

Quant a la distribució de les ajudes s’han considerat criteris econòmics, socials i mediambientals.
Dins dels criteris econòmics, s’han distingit segons el risc per inundació actual, atesos els usos del sòl, així com per inundació potencial segons la classificació i la qualificació del planejament municipal. Els nivells de perillositat d’inundació significatius s’estableixen de l’u al sis.
Quant als criteris socials, s’atén a la població municipal afectada segons el nivell de perillositat per inundació i per municipi, així com als equipaments socials afectats igualment pels nivells de perillositat significatius. Es tenen en compte, en aquest últim aspecte, els Béns d’Interés Cultural, les estacions depuradores, les estacions de servei, etc.

Finalment, en el càlcul de les ajudes també s’adopten criteris mediambientals, com ara la proximitat a la desembocadura dels rius, els canals, les infraestructures lineals (carreteres) afectades i els equipaments mediambientals.
D’acord amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el número i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i amb el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l’estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, correspon a la Presidència l’impuls de l’acció interdepartamental del Consell, i les competències en matèria d’administració local.
En la tramitació del projecte de decret llei, s’ha seguit el procediment establit en l’article 42 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l’estructura i el procediment d’elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i s’han emés els informes preceptius.

Per tot això, i en virtut del que estableix l’article 44 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta conjunta del president de la Generalitat, del conseller d’Hisenda i Model Econòmic, i de la consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 7 d’octubre de 2022,


DECRETE

Article 1. Objecte i finalitat
1. Aquest decret llei estableix un sistema d’ajudes directes, corresponent a l’exercici 2022, per a la concessió de suport financer als municipis de la comarca del Baix Segura i a Crevillent en les actuacions urbanes sostenibles.
2. Aquestes ajudes estan destinades als municipis de la comarca del Baix Segura i a Crevillent perquè, de manera immediata, puguen escometre les obres necessàries i mitigar així les conseqüències de nous episodis de pluges torrencials, incloent-hi la neteja mitjançant extracció de canyes, fang, pedres, arenes, etc. de la desembocadura dels rius, canals, etc., contribuir a la millora ambiental i entorns d’aquests, i complementàriament com a mecanisme per a generar ocupació a fi de pal·liar els greus efectes socioeconòmics de la Covid-19 persistents a la comarca, així com la crisi per la invasió d’Ucraïna per part de Rússia, reflectits en les estadístiques oficials de desocupació.


Article 2. Entitats beneficiàries
1. Seran beneficiaris de les ajudes directes els ajuntaments que, recollits en l’annex I d’aquest decret llei, presenten les sol·licituds i la documentació preceptives per a la seua concessió.
2. Per a la distribució de les ajudes s’han tingut en compte criteris de població municipal, criteris econòmics, criteris socials i criteris mediambientals.
– Població municipal (10 %):
La població municipal suposa un 10 %, sobre la total puntuació assignada a cada municipi.
– Criteris econòmics (30 %):
Dividits al seu torn en riscos per inundació actual segons usos del sòl i nivells de perillositat significatius (15 %), i riscos econòmics per inundació potencial i qualificació del planejament municipal (15 %).

· La perillositat d’inundació es quantifica en 6 nivells, sent el nivell 1 una freqüència alta (cada 25 anys) i calat alt (més de 0.8 m);, i el nivell 6 una freqüència baixa (500 anys) i calat baix (menys de 0,8 m).

· Els riscos per inundació actual es calculen segons la participació del risc del municipi, amb correcció per valor de densitat del risc, així com l’aplicació d’un increment/reducció bruts del 50 % quan està +15 % per damunt o per davall del valor de la comarca del Baix Segura i Crevillent delimitats.
· Els riscos per inundació potencial es calculen segons la participació del risc potencial del municipi sobre el total de la zona del Baix Segura i Crevillent afectats, amb correcció per valor de densitat de risc potencial: increment/reducció bruts del 50 % quan la densitat està +15 % per damunt/davall del valor de la zona del Baix Segura.

– Criteris socials (45 %):
Inclou població afectada (15 %), equipaments estratègics (15 %) i infraestructures lineals (15 %).
Quant a la població afectada, la puntuació aplicada respon a la participació del total de factors socials del municipi sobre el total del Baix Segura i Crevillent.
Respecte als equipaments estratègics, la puntuació es calcula segons la participació del total de factors socials del municipi sobre el total del Baix Segura i Crevillent. Els factors socials serien centrals elèctriques, centres de la tercera edat, centres educatius, equipaments sanitaris, etc. Finalment, respecte a les infraestructures, la puntuació es calcula segons la participació del total de km de carretera afectats del municipi sobre el total de l’àmbit d’aplicació de la present norma.

– Criteris mediambientals (15 %):
En el càlcul d’aquesta puntuació es consideren diferents factors mediambientals com ara Béns d’Interés Cultural (BICs), estacions depuradores d’aigües residuals, estacions de serveis (gasolineres), etc.


Article 3. Quantia
1. L’import global màxim de les ajudes derivades d’aquest decret llei que correspon assumir a la Generalitat ascendeix a 13.560.000 € en l’anualitat 2022.
2. La quantia assignada a cada municipi és l’establida en l’annex I.

3. L’import assignat per la Generalitat a cada municipi beneficiari sufragarà com a màxim el 100 % del cost total de l’actuació a desenvolupar.
4. Els beneficiaris destinaran l’import íntegre de l’ajuda al pagament de les corresponents actuacions en els termes previstos en l’article 7 del present decret llei.

Article 4. Règim jurídic
Les ajudes previstes en aquesta norma s’articulen en forma de subvencions de concessió directa, tenint en compte el que es disposa en l’article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions., per concórrer raons d’interés públic, econòmic, social i humanitari derivades dels efectes destructius provocats per la DANA 2019 en l’àmbit socioeconòmic, amb especial incidència en el mercat laboral, agreujats pels efectes multiplicadors de la crisi sanitària de la Covid-19, així com la crisi econòmica i energètica generada per la invasió d’Ucraïna per part de Rússia.

Article 5. Procediment
1. La participació en el present pla d’ajudes, per part dels municipis que figuren en l’annex I, requerirà la presentació, en el termini de 10 dies hàbils, comptats a partir de l’endemà de la publicació d’aquesta norma en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de la resolució o acord de l’òrgan municipal competent que haurà d’incloure expressament la seua voluntat d’acceptar l’ajuda en els termes previstos en el present decret llei, juntament amb una memòria de les actuacions que seran objecte de la subvenció, que hauran d’estar incloses en un pla director de lluita contra les inundacions i actuacions urbanes sostenibles.

2. La presentació de sol·licituds i la documentació per a l’obtenció de les ajudes es realitzarà, dins del termini establit, mitjançant tràmit electrònic a través de l’enllaç: https://www.gva.es/es/proc22913
3. La Generalitat lliurarà el 100 % de l’import corresponent a la seua aportació, amb caràcter de bestreta, no requerint-se, per a això, garantia per part de l’ajuntament beneficiari en virtut de l’article 171.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per tractar-se d’ajudes previstes en l’article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. S’eximeix als ajuntaments de les obligacions establides en el paràgraf segon de l’apartat 1 de l’article 171 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
5. Els ajuntaments beneficiaris hauran d’acreditar estar al corrent en el compliment de l’obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes, conforme al que s’estableix en l’article 199.4 de la Llei 8/2020, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana.

Article 6. Competència
1. L’ordenació i la instrucció de les ajudes directes contemplades en aquest decret llei correspondrà a la conselleria competent en obres públiques, a través de la seua Sotssecretaria.
2. La persona titular de la Sotssecretaria de la conselleria competent en matèria d’obres públiques, prèvia comunicació dels projectes presentats a la persona titular de la Sotssecretaria de la conselleria competent en matèria d’aigua, serà la competent per a l’autorització i la disposició de les despeses, el reconeixement de l’obligació i la proposta de pagament corresponent, així com la verificació de la justificació de les despeses i, si escau, la instrucció i la resolució del corresponent procediment de reintegrament i, en general, per a la realització dels actes d’execució de les ajudes previstes en aquest decret llei.

Article 7. Finançament
1. L’import de les ajudes és a càrrec dels fons propis de la Generalitat, sense perjudici del seu possible cofinançament amb fons procedents de l’Estat o la Unió Europea, que puguen donar lloc a la corresponent modificació de crèdit.
2. D’acord amb la previsió legal de l’article 168.1.c de la Llei 1/2015, aquestes ajudes s’imputaran a la línia de subvenció directa que s’habilite mitjançant el corresponent expedient de modificació de crèdit.


Article 8. Despeses subvencionables
Es consideraran despeses subvencionables els següents:
a) Les ajudes dirigides a cobrir les despeses derivades de les actuacions tècniques relatives a comprovar la viabilitat de parcel·les.
b) El cost dels honoraris de redacció dels projectes, direccions facultatives, els estudis i assistències tècniques de qualsevol tipus sempre que siguen necessàries per a l’actuació.
c) El cost d’execució de les obres.
d) Les ocasionades per a l’adquisició, per qualsevol títol, de les parcel·les necessàries per a la realització de les actuacions subvencionades, amb el compliment de la normativa específica que resulte d’aplicació en cada supòsit.
e) Les derivades de qualsevol tribut relacionat directament amb l’execució de les actuacions, dins del marc legal aplicable.
f) Les actuacions que complementen o executen diferents fases de les obres de les actuacions urbanes sostenibles que van obtindre ajudes a través del Decret llei 13/2021, sempre que tinguen diferent objecte a l’actuació abonada.

Article 9. Termini d’execució de les actuacions
1. Les obres corresponents a actuacions finançades amb càrrec a aquest programa hauran de realitzar-se en el termini màxim de 30 mesos des de la data de la publicació d’aquest decret llei en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
2. Aquest termini podrà ser prorrogat per la declaració de vagues que afecten el desenvolupament de les actuacions, raons climatològiques que alteren calendaris d’execució d’obres o qualsevol altra causa de força major degudament acreditada, i pel temps de retard imputable a aquestes causes.
3. Així mateix, els municipis podran sol·licitar la variació de les actuacions que seran objecte de subvenció sempre que encara no hagen sigut objecte de licitació i estiguen igualment incloses en el seu pla director de lluita contra les inundacions i actuacions urbanes sostenibles.


Article 10. Notificació a la Unió Europea
Les ajudes concedides no necessiten ser notificades a la Comissió Europea, ja que no reuneixen els requisits de l’apartat 1 de l’article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, atés que les destinatàries directes són entitats locals que exerceixen poders públics i tenen caràcter d’administració pública.

Article 11. Compatibilitat de les ajudes
1. La percepció d’aquestes ajudes és compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacions, concedits per a la mateixa finalitat.
2. Aquesta compatibilitat estarà condicionada al fet que l’import de les ajudes, aïlladament o en concurrència amb unes altres, no supere el cost de l’activitat subvencionada.

Article 12. Promoció, publicitat i informació de les actuacions finançades amb càrrec a aquest decret llei
En totes les actuacions objecte d’aquest decret llei finançades totalment o parcialment per la Generalitat es farà constar aquesta circumstància, des de l’alçament de l’acta de replanteig, mitjançant la col·locació en un lloc visible, d’un cartell rígid que s’ajuste al model que es facilite pels serveis tècnics de la conselleria competent en obres públiques.

Article 13. Forma i termini de justificació de les subvencions
1. El termini màxim de justificació de les subvencions serà de tres mesos, a comptar des de la data de finalització de l’activitat subvencionada, sense perjudici de possibles pròrrogues.
2. En aquells casos en els quals, per l’entitat de l’obra, l’aportació de la Generalitat només finance una part d’aquesta, la justificació vindrà referida a aquelles fases de l’obra finançades amb els fons aportats per la Generalitat, sense que siga necessari que l’obra estiga totalment conclosa.
3. L’incompliment del requisit de justificació en termini de les subvencions concedides o la justificació insuficient podrà donar lloc al reintegrament de les quantitats indegudament percebudes i l’exigència de l’interés de demora des del moment del pagament de la subvenció.

Article 14. Seguiment, control i avaluació
1. Per a la comprovació administrativa de la justificació documental de la subvenció concedida, els municipis beneficiaris presentaran la següent documentació: memòria i compte justificatiu de la despesa realitzada signada per la persona que ostente la representació de l’entitat local, que ha d’incloure els justificants de despesa o qualsevol altre document amb validesa jurídica que permeta acreditar el compliment de l’objecte de la subvenció; pressupost detallat; projecte tècnic complet, amb tota la documentació prevista en les normes de caràcter legal o reglamentari o, en cas que l’obra no requerisca projecte, documentació tècnica que permeta definir, valorar i executar les obres; certificacions d’obra, inclosa la certificació final d’obra; acta de recepció; un dossier de fotografies de l’execució de les obres i del seu estat final, així com tots aquells documents tècnics necessaris per a l’execució de les obres, i actes, certificats, autoritzacions, llicències i altra documentació explicativa de les actuacions realitzades.

2. La documentació requerida per a la supervisió del projecte per part de la Conselleria competent haurà de remetre’s amb anterioritat a la licitació de les obres.
3. En el cas que les actuacions hagen sigut finançades, a més d’amb la subvenció prevista en aquest decret llei, amb fons propis o altres subvencions o recursos, haurà d’acreditar-se l’import, procedència i aplicació de tals fons a les activitats subvencionades.
4. En el cas d’adquisició de béns immobles a més de les corresponents factures i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa s’haurà d’aportar informe expressiu del valor dels béns adquirits emés per personal tècnic municipal amb competències en la matèria o en absència d’aquest per persona taxadora independent degudament acreditada i inscrita en el corresponent registre oficial.
5. Els ajuntaments beneficiaris de les subvencions hauran de custodiar la documentació justificativa exposada en l’apartat anterior, la qual serà posada a la disposició de la conselleria competent en obres públiques a sol·licitud d’aquesta, per a les verificacions i comprovacions que aquesta estime procedent realitzar en qualsevol moment de l’execució de les actuacions previstes.
6. La comprovació material de l’efectiva realització de l’activitat s’efectuarà per personal tècnic de la conselleria competent en obres públiques.
7. Els ajuntaments beneficiaris podran subcontractar les activitats previstes fins a un percentatge del 100 % de la subvenció concedida, amb ple sotmetiment al que es disposa en l’article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
8. Els ajuntaments beneficiaris hauran de destinar els béns inventariables adquirits, construïts, rehabilitats o millorats, a la finalitat concreta per a la qual es concedisca la subvenció per un període mínim de cinc anys, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic o de dos anys per a la resta dels béns.

Article 15. Comissió mixta de seguiment
1. Es crea una comissió que verificarà el compliment de les previsions contingudes en aquest decret llei, a fi d’impulsar i assegurar el desenvolupament de les actuacions fins a la seua total execució.
2. La comissió estarà integrada per:
Presidència: Persona titular de la conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat.
Vicepresidència: La persona titular de la Secretaria Autonòmica d’Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible.
Vocals:
– El comissionat o la comissionada del president per al Baix Segura per a la coordinació dels àmbits científic i tècnic de les actuacions relacionades amb el pla «Vega renhace».
– El comissionat o la comissionada del president per al Baix Segura per a la interlocució i intermediació entre l’àmbit tècnic i els agents socials.
– La persona titular de la direcció general competent en matèria d’anàlisi i polítiques públiques.
– La persona titular de la direcció general competent en matèria d’aigua, de la conselleria competent, així mateix, en aquesta matèria d’aigua.
– Cadascun dels ajuntaments inclosos en l’annex d’aquest decret llei que haja acceptat l’ajuda directa designarà una persona en representació de la corporació local que acudirà a la Comissió de seguiment en qualitat de vocal, després de l’oportuna convocatòria prèvia, i quan l’activitat a avaluar afecte el seu municipi.
– Quatre vocals designats per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, vinculats amb els municipis inclosos en l’annex I.

– Una persona nomenada per la persona titular de la conselleria competent en matèria d’obres públiques entre el personal funcionari de la conselleria, que exercirà les funcions de secretaria de la comissió, amb veu i sense vot.
3. El règim de funcionament de la comissió de seguiment complirà l’article 15 i següents de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Addició d’una disposició transitòria primera en el Decret llei 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l’execució d’actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19, relativa a l’abast plurianual de les línies de subvenció de caràcter nominatiu
S’afig una disposició transitòria primera en el Decret llei 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l’execució d’actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19, amb la següent redacció:
«Disposició transitòria primera. De l’abast plurianual de les línies de subvenció de caràcter nominatiu.
Excepcionalment, les línies de subvenció de caràcter nominatiu, amb independència de quina siga la seua naturalesa econòmica, que donen cobertura a actuacions, iniciatives o projectes finançats totalment o parcialment amb fons vinculats al Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) podran tindre abast plurianual.»

Segona. Addició d’una disposició transitòria segona en el Decret llei 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l’execució d’actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19, relativa al reembossament dels préstecs del Fons de Finançament de les Comunitats Autònomes, compartimente Fons de Liquiditat REACT EU
S’afig una disposició transitòria segona en el Decret llei 6/2021, d’1 d’abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l’execució d’actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19, amb la següent redacció:
«Disposició transitòria segona. Del reembossament dels préstecs del Fons de Finançament de les Comunitats Autònomes, compartiment Fons de Liquiditat REACT EU.
Anualment, i una vegada rebudes les transferències procedents d l’UE per l’execució dels projectes i actuacions associats al Programa d’ajuda per a la recuperació i la cohesió dels territoris d’Europa (REACT-EU), podrà incrementar-se el capítol IX, «Passius financers», del pressupost de despeses de la secció 19 «Servei del deute», fins al límit de la desviació financera resultant dels fons del citat programa.

Aquest increment tindrà per objecte facilitar el reembossament dels préstecs del compartiment del Fons de Liquiditat REACT-EU»

Tercera. Habilitació per al desplegament reglamentari
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria d’obres públiques per a executar i desplegar aquest decret llei.

Quarta. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 7 d’octubre de 2022

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic,
ARCADI ESPAÑA GARCÍA

La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,
REBECA TORRÓ SOLER


Annex I

MUNICIPI IMPORT
(euros)
Albatera 450.000
Algorfa 450.000
Almoradí 536.002
Benejúzar 450.000
Benferri 450.000
Banijófar 450.000
Bigastro 450.000
Callosa del Segura 450.000
Catral 450.000
Cox 450.000
Crevillent 450.000
Daya Nueva 450.000
Daya Vieja 450.000
Dolores 450.000
Formentera del Segura 450.000
Granja de Rocamora 450.000
Guardamar del Segura 450.000
Jacarilla 450.000
Montesinos 450.000
Orihuela 1.323.998
Pilar de la Horadada 450.000
Rafal 450.000
Redován 450.000
Rojales 450.000
San Fulgencio 450.000
San Isidro 450.000
San Miguel de Salinas 450.000
Torrevieja 450.000

TOTAL ÀMBIT 2a CONVOCATÒRIA D’AJUDES 13.560.000

linea
Mapa web