DECRET LLEI 1/2024, de 30 de gener, del Consell, de modificació dels decrets llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, i 13/2022, de 7 d'octubre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i concessió directa d'ajudes per a actuacions de competència local en els municipis de la comarca del Baix Segura i Crevillent. [2024/815]
(DOGV núm. 9780 de 02.02.2024) Ref. Base de dades 001006/2024
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Administració local Assistència social Descriptors: Temàtics: ajuda pública, administració local Descriptors toponímics: Crevillent
DECRET LLEI 1/2024, de 30 de gener, del Consell, de modificació dels decrets llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, i 13/2022, de 7 d'octubre, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores i concessió directa d'ajudes per a actuacions de competència local en els municipis de la comarca del Baix Segura i Crevillent. [2024/815]
PREÀMBUL
I
El Decret llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, daprovació de les bases reguladores i concessió directa dajudes per a actuacions de competència local en els municipis del Baix Segura, per a facilitar la inversió en sistemes urbans de drenatge i en actuacions de neteja sostenible, així com el Decret llei 13/2022, de 7 doctubre, del Consell, daprovació de les bases reguladores i concessió directa dajudes complementàries per a actuacions de competència local en els municipis de la comarca del Baix Segura i Crevillent, per a facilitar la inversió en actuacions urbanes sostenibles, van fixar un termini inicial per a lexecució de les obres finançades pels mateixos de 22 i 30 mesos, respectivament.
Daltra banda, el preàmbul del Decret llei 6/2023, de 24 de març, va posar de manifest que este termini de 22 mesos inicialment previst pel Decret llei 13/2021 resultava clarament insuficient perquè es tractava dobres de gran complexitat i envergadura. Per això, la disposició final quarta del Decret llei 6/2023 va ampliar este termini a 30 mesos i. per tant, el va equiparar al termini previst en el Decret llei 13/2022.
Des de la data daprovació de lampliació, i malgrat lesforç generalitzat dels municipis, sha constatat la continuació de la concurrència dels factors ja existents (com lextraordinari augment dels preus dels materials de construcció que ha provocat que, en alguns supòsits, els contractes queden deserts perquè és necessària una actualització de preus, amb la qual cosa cal una nova licitació amb els retards en la tramitació consegüents), als quals ara se nafigen altres sorgits per dificultats sobrevingudes durant el transcurs de les tramitacions, de diversa índole (dificultat per a escripturar els terrenys, incompliment del contractista, retard en la concessió dels permisos, aparició de dificultats no previstes, etc.), que donen com a resultat la incertesa de poder arribar al final de les actuacions en el nou termini fixat.
Les actuacions finançades es basen en sistemes urbans de drenatge i en actuacions de neteja sostenibles. Es tracta, per tant, de projectes que es consideren dalta prioritat perquè les actuacions urbanes sostenibles, i especialment els sistemes urbans de drenatge (SUD), són tècniques de gestió daigües pluvials i planejament urbà que, a més devitar els desbordaments o inundacions en episodis dintensa pluja, contribuiran a la millora ambiental i paisatgística dels municipis.
Per tant, en este context es justifica loportunitat i la necessitat de laprovació del present decret llei, lobjecte del qual és lampliació del termini dexecució de les actuacions, per a aconseguir lobjectiu que tots els municipis de la comarca puguen finalitzar les obres, sense que cap quede arrere, amb plena seguretat jurídica, i la consideració, a més, que formen part duna mateixa unitat geogràfica i que la defensa contra les inundacions també té caràcter global. Per a aconseguir este objectiu, plenament concurrent amb linterés general, i sobre la base de làmplia experiència adquirida des de la publicació dels dos decrets llei esmentats, es considera necessària una ampliació del termini per ladequada execució de les actuacions, amb el coneixement del fet que els municipis són els primers interessats, com ja sha indicat, en la conclusió de les obres amb la màxima celeritat possible, en nom de la protecció dels seus termes i, principalment, de la seguretat dels respectius veïns i veïnes.
Juntament amb el que sha esmentat més amunt, per a assegurar la verificació correcta en el compliment de les actuacions finançades, que impulsen i asseguren el desenvolupament de les actuacions fins a lexecució total, es considera també oportú modificar la composició de les comissions mixtes de seguiment regulades en els mateixos decrets llei 13/2021 i 13/2022, per a atorgar-los un perfil més tècnic, de manera que, a part dexercir les funcions pròpies destes comissions, disposen de més capacitat per a coadjuvar amb els municipis durant lacompliment de les actuacions subvencionades.
II
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha emparat laprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant linstrument normatiu del reial decret llei en els casos en què saprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i la urgència de la mesura. El caràcter «necessari» sha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigixen una resposta ràpida.
Així mateix, la urgència sha acceptat, quan la dilació en el temps de ladopció de la mesura de què es tracte, mitjançant una tramitació per la via normativa ordinària, podria generar perjuís addicionals. En este cas, els municipis afectats es troben en ple procés dexecució de les obres projectades per a la defensa contra els fenòmens meteorològics catastròfics, per la qual cosa requerixen seguretat jurídica per a continuar amb normalitat, sense demora en el coneixement del termini disponible.
La justificació de la utilització de linstrument del decret llei sempara, igualment, en una dilatada jurisprudència del Tribunal Constitucional, els requisits de la qual esta norma complix. Així, cal recordar que el nostre alt tribunal, en les sentències 6/1983, de 4 de febrer, F. 5; 11/2002, de 17 de gener, F. 4; 137/2003, de 3 de juliol, F. 3, i 189/2005, de 7 juliol, F. 3, ha vinculat la utilització desta norma a la solució duna situació concreta que, dins dels objectius de lòrgan emissor, i per raons difícils de preveure, necessita una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.
Per afegiment, cal tindre en compte que correspon al Consell, en esta mena de normes, la realització dun juí polític o doportunitat (SSTC 61/2018, de 7 de juny, FJ 4 [EDJ 2018/505168] i 142/2014, d11 de setembre, FJ 3 [EDJ 2014/166324]) sobre la conjuntura i la motivació de la norma.
El decret llei constituïx un instrument lícit, sempre que la finalitat justifique la legislació durgència, com ocorre en el cas que ens ocupa, siga subvindre a una situació concreta, dins dels objectius del Consell, que, per raons difícils de preveure, necessite una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.
Com és preceptiu, cal assenyalar també que este decret llei no afecta lordenament de les institucions bàsiques de lEstat, els drets, deures i llibertats dels ciutadans regulats en el títol I de la Constitució, el règim de les comunitats autònomes ni el dret electoral general.
A la vista del que sha exposat anteriorment, concorren les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat establides per larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana com a pressupostos habilitants per a recórrer a linstrument jurídic del decret llei.
De conformitat amb el Decret 10/2023, de 19 de juliol, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, i amb el Decret 112/2023, de 25 de juliol, del Consell, pel qual establix lestructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, correspon a la Presidència limpuls de lacció interdepartamental del Consell, i les competències en matèria dAdministració local, i a la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, les competències en matèria dobres públiques.
En la tramitació del projecte de decret llei, sha seguit el procediment que establix larticle 42 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, lestructura i el procediment delaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i shan emés els informes preceptius.
Per tot el que sha exposat, i en virtut del que establix larticle 44 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta conjunta del president de la Generalitat i de la consellera de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 30 de gener de 2024,
DECRETE
Article 1. Modificació del Decret llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, daprovació de les bases reguladores i concessió directa dajudes per a actuacions de competència local en els municipis de la comarca del Baix Segura
1. Es modifica el termini fixat en larticle 8 del Decret llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, que queda redactat de la manera següent:
«Les obres corresponents a actuacions finançades amb càrrec a aquest programa hauran dexecutar-se, com a màxim, el 30 de novembre de 2026. Aquest termini podrà ser prorrogat per la declaració de vagues que afecten el desenvolupament de les actuacions, raons climatològiques que alteren calendaris dexecució dobres o qualsevol altra causa de força major degudament acreditada, i pel temps de retard imputable a aquestes causes».
2. Es modifica lapartat 2 de larticle 14 del Decret llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, que queda redactat de la manera següent:
«Esta comissió, amb la finalitat de reforçar limpuls de les actuacions finançades, estarà integrada per:
Presidència: La persona titular de la conselleria competent en matèria de medi ambient, aigua, infraestructures i territori, o personal directiu o funcionarial adscrit a la seua organització en qui delegue.
Persona titular de la Secretaria Autonòmica de Presidència, o personal directiu o funcionarial adscrit a la seua organització en qui delegue.
Persona titular de la Secretaria Autonòmica de Relacions Institucionals i Transparència, o personal directiu o funcionarial adscrit a la seua organització en qui delegue.
Persona titular de la Direcció General dAdministració Local, de la Presidència de la Generalitat, o persona funcionària adscrita a esta direcció general en qui delegue.
Persona titular de la Direcció General de lAigua o persona funcionària que ocupe un lloc adscrit a esta direcció general en qui delegue.
Cada un dels ajuntaments inclosos en lannex deste decret llei que haja acceptat la subvenció directa designarà, entre càrrec públic electe o persona funcionària de la corporació, una persona en representació de la corporació local, que acudirà a la comissió de seguiment en qualitat de vocal, prèvia la convocatòria, i quan lactivitat que calga avaluar afecte el seu municipi.
Una persona nomenada per la persona titular de la conselleria competent en matèria dobres públiques entre el personal funcionarial de la conselleria, que exercirà les funcions de secretaria de la comissió, amb veu i sense vot».
Article 2. Modificació del Decret llei 13/2022, de 7 doctubre, del Consell, daprovació de les bases reguladores i concessió directa dajudes complementàries per a actuacions de competència local en els municipis de la comarca del Baix Segura i Crevillent, per a facilitar la inversió en actuacions urbanes sostenibles
1. Es modifica el termini fixat en lapartat 1 de larticle 9 del Decret llei 13/2022, de 7 doctubre, del Consell, que queda redactat de la manera següent:
«Les obres corresponents a actuacions finançades amb càrrec a este programa hauran destar finalitzades, com a màxim, el 30 de novembre de 2026».
2. Es modifica lapartat 2 de larticle 15 del Decret llei 13/2022, de 7 doctubre, del Consell, que queda redactat de la manera següent:
«Esta comissió, amb la finalitat de reforçar limpuls de les actuacions finançades, estarà integrada per:
Presidència: La persona titular de la conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, o personal directiu o funcionarial adscrit a la seua organització en qui delegue.
Persona titular de la Secretaria Autonòmica de Presidència, o personal directiu o funcionarial adscrit a la seua organització en qui delegue.
Persona titular de la Secretaria Autonòmica de Relacions Institucionals i Transparència, o personal directiu o funcionarial adscrit a la seua organització en qui delegue.
Persona titular de la Direcció General dAdministració Local, de la Presidència de la Generalitat, o persona funcionària adscrita a esta direcció general en qui delegue.
Persona titular de la Direcció General de lAigua o persona funcionària que ocupe un lloc adscrit a esta direcció general en qui delegue.
Cada un dels ajuntaments inclosos en lannex deste decret llei que haja acceptat la subvenció directa designarà, entre càrrec públic electe o persona funcionària de la corporació, una persona en representació de la corporació local, que acudirà a la comissió de seguiment en qualitat de vocal, prèvia la convocatòria, i quan lactivitat que calga avaluar afecte el seu municipi.
Quatre vocals designats per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, vinculats amb els municipis inclosos en lannex I.
Una persona nomenada per la persona titular de la conselleria competent en matèria dobres públiques entre el personal funcionarial de la conselleria, que exercirà les funcions de secretaria de la comissió, amb veu i sense vot».
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Clàusula de no despesa
Lexecució deste decret llei no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa del pressupost de la Generalitat i, en tot cas, shaurà datendre amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Este decret llei entrarà en vigor lendemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 30 de gener de 2024
El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT
La consellera de Medi Ambient,
Aigua, Infraestructures i Territori,
SALOMÉ PRADAS TEN