Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 132/2012, de 31 d'agost, del Consell, pel qual es regulen les ensenyances esportives de règim especial a la Comunitat Valenciana. [2012/8220]

(DOGV núm. 6853 de 03.09.2012) Ref. Base de dades 008348/2012

DECRET 132/2012, de 31 d'agost, del Consell, pel qual es regulen les ensenyances esportives de règim especial a la Comunitat Valenciana. [2012/8220]
ÍNDEX

Preàmbul
Capítol I. Aspectes generals
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
Article 2. Implantació de les noves ensenyances esportives
Article 3. Finalitat
Article 4. Objectius de les ensenyances esportives
Capítol II. Ordenació i currículum de les ensenyances esportives del sistema educatiu
Secció primera. Ordenació de les ensenyances esportives
Article 5. Estructura de les ensenyances esportives
Article 6. Perfil professional
Article 7. Duració dels cicles d'ensenyança esportiva
Article 8. Els mòduls d'ensenyança esportiva
Article 9. Els blocs d'ensenyança esportiva
Article 10. El mòdul de formació pràctica
Article 11. El mòdul de projecte final
Secció segona. Currículum de les ensenyances esportives
Article 12. Currículum a la Comunitat Valenciana
Article 13. Orientacions metodològiques
Capítol III. Oferta de les ensenyances esportives del sistema educatiu
Article 14. Tipus d'oferta
Article 15. Mesures de flexibilització
Article 16. Anul·lació de matrícula i de convocatòria
Article 17. Ofertes específiques
Article 18. Formació en la modalitat d'educació a distància
Capítol IV. Accés, admissió i matrícula en les ensenyances de règim especial
Article 19. Requisits d'accés directe a les ensenyances esportives

Article 20. Requisits d'accés de caràcter específic
Article 21. Exempció dels requisits d'accés de caràcter específic

Article 22. Accés sense els títols de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i de Batxiller
Article 23. Qualificació de les proves d'accés per als qui no estiguen en possessió dels requisits generals d'accés
Article 24. Cursos de preparació de les proves d'accés
Article 25. Comissions avaluadores
Article 26. Validesa de les proves d'accés i dels requisits de caràcter específic
Article 27. Validesa de les proves d'accés entre les distintes ensenyances
Article 28. Proves d'accés de caràcter específic adaptades a les persones que acrediten discapacitat
Article 29. Situacions que permeten, excepcionalment, accedir al cicle final de grau mitjà de les ensenyances esportives
Article 30. Admissió
Article 31. Matrícula
Capítol V. Avaluació i obtenció dels títols i certificat de règim especial
Article 32. Criteris generals de l'avaluació
Article 33. Expressió dels resultats de l'avaluació
Article 34. Documents d'avaluació de les ensenyances esportives i regulació del procés
Article 35. Denominació, obtenció i efectes dels títols i certificats

Capítol VI. Dels centres i del professorat d'ensenyances esportives

Article 36. Centres que poden impartir estes ensenyances
Article 37. Sol·licituds i autoritzacions de centres privats
Article 38. Condicions bàsiques dels centres
Article 39. Condicions dels centres per a impartir formació a distància
Article 40. Ràtios d'alumnat-unitat escolar i alumnat-professorat

Article 41. Requisits de titulació del professorat
Article 42. Professorat dels centres públics
Article 43. Professorat especialista
Disposició addicional primera. Firma de convenis
Disposició addicional segona. Formacions esportives que no conduïxen a títols oficials
Disposició addicional tercera. Taxes i preus públics
Disposició addicional quarta. Calendari escolar
Disposició addicional quinta. Altres titulacions equivalents als efectes de l'accés a les ensenyances i de la tramitació d'expedients d'equiparació de formacions i ensenyances anteriors
Disposició addicional sexta. Correspondències, convalidacions i exempcions
Disposició addicional sèptima. Difusió, supervisió de l'aplicació de la norma i inspecció dels centres
Disposició addicional octava. Incidència en les dotacions de gasto

Disposició transitòria primera. Vigència de les ensenyances establides a l'empara del Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre
Disposició transitòria segona. Efectes de les formacions esportives

Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final primera. Persones amb discapacitat
Disposició final segona. Aplicació i desplegament
Disposició final tercera. Entrada en vigor


PREÀMBUL

L'article 53.1 de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana establix que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjuí del que disposen l'article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81 d'aquella, el despleguen, de les facultats que atribuïx a l'Estat el número 30 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució Espanyola, i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.
La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'article 3.2, integra les ensenyances esportives dins de l'oferta del sistema educatiu, i en el capítol VIII del títol I es despleguen els aspectes fonamentals d'este tipus d'ensenyances, que formen part de les ensenyances de règim especial.
El Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre, pel qual es configuren com a ensenyances de règim especial les conduents a l'obtenció de titulacions de tècnics esportius, s'aproven les directrius generals dels títols i de les corresponents ensenyances mínimes, va introduir les ensenyances esportives en el sistema educatiu. La seua vigència va expirar arran de l'entrada en vigor del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació general de les ensenyances esportives de règim especial, en la disposició derogatòria deroga el Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre, sense perjuí de la vigència transitòria d'algunes de les seues normes de desplegament, de conformitat amb el que establixen les disposicions transitòries segona i tercera del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre.
El Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, reconeix i impulsa les ensenyances esportives, fixant els aspectes bàsics del currículum, l'obtenció, l'estructura, l'expedició, el registre i els efectes dels títols i dels certificats, l'oferta, l'accés, la promoció i l'admissió, les correspondències, les convalidacions i les exempcions, així com els requisits dels centres i del professorat. Esta norma, promoguda pel Consell Superior d'Esports, basant-se en les competències que li atribuïx l'article 8 de la Llei 10/1990, de 15 d'octubre, de l'Esport, respon a la necessitat d'incloure en el nostre sistema acadèmic la formació de tècnics i garantir els seus nivells de qualitat i homogeneïtat per a atendre les necessitats de l'esport.
En este sentit, la conselleria competent en matèria d'educació ha desplegat el currículum propi de la Comunitat Valenciana de les ensenyances de futbol i futbol sala. Este desplegament es va fer efectiu per mitjà de l'Orde de 23 de desembre de 2004, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula, amb caràcter experimental, la implantació de les ensenyances que conduïxen a l'obtenció dels títols oficials de tècnics esportius i tècnics esportius superiors en les especialitats de futbol i futbol sala, en l'Institut d'Educació Secundària número 2, de Cheste, en col·laboració amb la Federació de Futbol de la Comunitat Valenciana; l'Orde de 10 de maig de 2004, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regulen les proves de maduresa per a l'accés a les ensenyances esportives a la Comunitat Valenciana, i el Decret 115/2008, d'1 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els centres integrats públics de formació professional a la Comunitat Valenciana.
Per tant, la situació actual comporta la necessitat d'una regulació de la impartició de les ensenyances que s'inicien d'acord amb les previsions del Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre, i l'ordenació general establida pel Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre.

Per tot això que s'ha exposat, fent ús de les atribucions que li conferix el Decret 5/2011, de 21 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, a l'empara de l'article 18.f) de la Llei del Consell, consultades les diferents conselleries de la Generalitat, oït el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, consultats els agents socials, a proposta de la consellera d'Educació, Formació i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia de 31 d'agost de 2012,


DECRETE

CAPÍTOL I
Aspectes generals

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
1. Este decret té com a objecte regular les ensenyances esportives que conduïxen a les titulacions oficials de Tècnic Esportiu i Tècnic Esportiu Superior a la Comunitat Valenciana.
2. Així mateix, serà aplicable a tots els centres públics i privats que s'autoritzen a la Comunitat Valenciana per a impartir les ensenyances esportives.

Article 2. Implantació de les noves ensenyances esportives
1. El Consell Valencià de l'Esport, en virtut del que establix l'article 8 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de la Generalitat, de l'Esport i l'Activitat Física de la Comunitat Valenciana, podrà participar, assessorar i col·laborar en la implantació de les noves modalitats i especialitats esportives.
2. Les federacions esportives també podran col·laborar en la implantació i impartició d'estes ensenyances.

Article 3. Finalitat
1. D'acord amb el que preveu l'article 63.1 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, les ensenyances esportives tindran com a finalitat preparar l'alumnat per a l'activitat professional en el sistema esportiu en relació amb una modalitat o especialitat esportiva, i facilitar l'adaptació del personal tècnic format a l'evolució del món laboral i esportiu i a la ciutadania activa.
2. Les ensenyances esportives respondran a les demandes del sistema educatiu i esportiu de la Comunitat Valenciana i al desenrotllament de competències personals i socials necessàries per a la participació activa en la societat, tenint en compte la transversalitat dels seus continguts i les capacitats de l'alumnat, el caràcter seqüencial de les ensenyances, així com la interdisciplinarietat amb altres ensenyances.
3. Així mateix, les ensenyances esportives hauran d'unir les activitats esportives i els recursos intel·lectuals amb uns principis ètics que ajuden la societat valenciana en conjunt a millorar el benestar personal i col·lectiu de la seua ciutadania.


Article 4. Objectius de les ensenyances esportives
1. Les ensenyances esportives contribuiran a aconseguir en l'alumnat les capacitats que els permeten:
a) Desenrotllar la competència general corresponent al perfil professional definit en el títol respectiu.
b) Garantir la qualificació professional en iniciació, conducció, entrenament bàsic, perfeccionament tècnic, entrenament i direcció d'equips i esportistes d'elit en la modalitat o especialitat corresponent dins del sistema esportiu de la Comunitat Valenciana.

c) Conéixer, considerar i promocionar les modalitats i especialitats esportives populars, tradicionals i autòctones de la Comunitat Valenciana, així com el seu lèxic específic, com un bé d'interés cultural i esportiu.
d) Comprendre les característiques i l'organització de la modalitat o especialitat respectiva i del sistema esportiu valencià i conéixer els drets i obligacions que es deriven de les seues funcions.
e) Aplicar els coneixements i la responsabilitat necessaris en l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació per a la formació i l'exercici professional de la modalitat o especialitat esportiva corresponent.
f) Adquirir els coneixements i habilitats necessaris per a desenrotllar la seua labor en condicions de seguretat, millorant la qualitat i la seguretat de l'entorn esportiu i cuidant el medi ambient i la salut de les persones, així com per a facilitar la integració i normalització de les persones amb discapacitat en la pràctica esportiva.
g) Adquirir la competència bàsica i el coneixement de la terminologia esportiva de la modalitat o especialitat de què es tracte en almenys una llengua estrangera, per a incrementar les seues possibilitats de mobilitat i formació en altres països, fonamentalment d'Europa.
h) Desenrotllar una identitat i maduresa professional motivadora de futurs aprenentatges (formació al llarg de la vida, formació permanent) i adaptacions als canvis en la iniciació i perfeccionament de la modalitat esportiva i en l'esport d'alt rendiment.
i) Desenrotllar i transmetre la importància de la responsabilitat individual i l'esforç personal en la pràctica esportiva i en la seua ensenyança.
j) Desenrotllar i transmetre els valors ètics vinculats al joc net, el respecte als altres, a la pràctica saludable de la modalitat esportiva i al respecte i atenció del propi cos.
k) Capacitar per a l'exercici d'activitats i iniciatives empresarials.

2. Així mateix, les ensenyances esportives fomentaran la igualtat d'oportunitats entre hòmens i dones, així com per a les persones amb discapacitat, segons el que establix l'article 2.2 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre.


CAPÍTOL II
Ordenació i currículum de les ensenyances
esportives del sistema educatiu

Secció primera
Ordenació de les ensenyances esportives

Article 5. Estructura de les ensenyances esportives
1. Les ensenyances esportives s'estructuraran en dos graus: grau mitjà i grau superior, segons el que disposa l'article 64.1 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.
2. D'acord amb el que disposa l'article 3 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, les ensenyances esportives de grau mitjà i de grau superior formen part de l'Educació Secundària postobligatòria i de l'Educació Superior, respectivament.
3. D'acord amb el que preveu l'article 63.3 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, les ensenyances esportives s'organitzaran prenent com a base les modalitats esportives i, si és el cas, les seues especialitats, de conformitat amb el reconeixement atorgat pel Consell Superior d'Esports i d'acord amb l'article 8.b) de la Llei 10/1990, de 15 d'octubre, de l'Esport.
4. Segons el que establix l'article 5.2 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, les ensenyances esportives s'organitzaran en cicles d'ensenyança esportiva:
a) Les ensenyances esportives de grau mitjà s'organitzaran en dos cicles: cicle inicial de grau mitjà i cicle final de grau mitjà.
b) Les ensenyances esportives de grau superior s'organitzaran en un únic cicle de grau superior.

Article 6. Perfil professional
1. Els cicles d'ensenyança esportiva respondran a un determinat perfil professional, que quedarà definit en la norma que desplegue cada títol d'ensenyança esportiva, i podran estar referits al Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals.
2. Als efectes d'este decret, el perfil professional es definix com les competències i funcions característiques que configuren un conjunt coherent des del punt de vista del sistema esportiu.
3. Les ensenyances del grau mitjà respondran a les competències adequades per a exercir les funcions del perfil professional corresponent a la iniciació esportiva, tecnificació esportiva i conducció de l'activitat o pràctica esportiva, distribuïdes per al cicle inicial i el cicle final d'acord amb les condicions del context esportiu i laboral de la modalitat o especialitat esportiva de què es tracte.
4. Les ensenyances del grau superior respondran a les competències adequades per a exercir les funcions del perfil professional corresponent a l'entrenament, direcció d'equips i esportistes d'alt rendiment esportiu, conducció amb alts nivells de dificultat en la modalitat o especialitat esportiva de què es tracte.

Article 7. Duració dels cicles d'ensenyança esportiva
1. En la regulació de les ensenyances mínimes de cada títol es determinarà la distribució horària que corresponga a cada un dels cicles i mòduls.
2. Les ensenyances conduents a títols de grau mitjà tindran una duració mínima de 1.000 hores, de les quals almenys 400 hores correspondran al cicle inicial.
3. Les ensenyances conduents a títols de grau superior tindran una duració mínima de 750 hores.

Article 8. Els mòduls d'ensenyança esportiva
1. Els cicles d'ensenyança esportiva s'organitzaran en mòduls d'ensenyança esportiva de duració variable.
2. El mòdul d'Ensenyança Esportiva constituïx la unitat coherent de formació que està associada a una o diverses unitats de competència, o bé a objectius professionals, socioeducatius i esportius del títol.

3. Els mòduls es classifiquen en:
a) Mòduls específics d'ensenyança esportiva: constituïts per la formació directament referida, entre altres, a aspectes tècnics, organitzatius o metodològics de la mateixa modalitat o especialitat esportiva.

b) Mòduls comuns d'ensenyança esportiva: constituïts per la formació associada a les competències professionals que suporten els processos d'«iniciació esportiva», «tecnificació esportiva» i «alt rendiment», independentment de la modalitat o especialitat esportiva, així com d'aquells objectius propis de les ensenyances esportives.

c) Mòdul de formació pràctica: constituït per la part de formació associada a les competències, que és necessari completar en l'entorn esportiu i professional real.
d) Mòdul de Projecte Final.
4. Els mòduls d'ensenyança esportiva, en el cas que estiguen referits al Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, inclouran les especificacions de la formació que recullen els corresponents mòduls formatius d'este catàleg relacionades amb les competències professionals que es pretenen desenrotllar a través del mòdul.

Article 9. Els blocs d'ensenyança esportiva
1. Els mòduls d'ensenyança esportiva s'agruparan en els següents blocs d'ensenyança esportiva: bloc comú i bloc específic.

2. El bloc comú estarà format pels mòduls comuns d'ensenyança esportiva i serà coincident i obligatori per a totes les modalitats i especialitats esportives, en cada un dels cicles.
3. El bloc específic estarà format pel conjunt de mòduls específics d'ensenyança esportiva, el mòdul de formació pràctica i, si és el cas, el mòdul de projecte final.

Article 10. El mòdul de formació pràctica
1. Segons el que disposa l'article 11.1 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, la norma que establisca els títols i ensenyances mínimes determinarà els mòduls comuns i específics d'ensenyança esportiva que caldrà superar per a iniciar el mòdul de formació pràctica.

2. Tal com establix l'article 11.3 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, el mòdul de formació pràctica tindrà les finalitats següents:

a) Completar l'adquisició de competències professionals i esportives pròpies de cada títol, aconseguides en el centre educatiu.
b) Adquirir una identitat i maduresa professional i esportiva motivadores per a l'aprenentatge al llarg de la vida i per a les adaptacions als canvis de les necessitats de qualificació.
c) Completar el coneixement de l'organització esportiva i laboral corresponent, de la seua gestió econòmica i del sistema de relacions sociolaborals i esportives de l'entitat, a fi de facilitar la seua inserció.

d) Avaluar els aspectes més rellevants de la professionalitat aconseguida per l'alumne o alumna en el centre educatiu i acreditar els aspectes requerits en l'exercici de les funcions pròpies del tècnic esportiu, que no poden verificar-se en el centre educatiu per exigir situacions reals de treball o pràctica esportiva.
3. La conselleria competent en matèria d'educació dictarà la normativa reguladora per a la realització d'esta formació pràctica.

Article 11. El mòdul de projecte final
1. El cicle de grau superior incorporarà el mòdul de projecte final, que tindrà caràcter integrador dels coneixements adquirits durant el període de formació. S'organitzarà sobre la base de la tutorització individual i col·lectiva.
2. El projecte final s'elaborarà sobre la modalitat o especialitat esportiva cursada per l'alumne o alumna i es presentarà en forma de memòria d'acord amb les característiques, els procediments d'elaboració i els criteris d'avaluació que determine la norma que regule les ensenyances mínimes de cada modalitat i especialitat esportiva.

3. Atés el caràcter integrador del mòdul de projecte final, es presentarà al finalitzar la resta dels mòduls comuns i específics d'ensenyança esportiva i haurà de ser entregat com a màxim un curs acadèmic després d'haver finalitzat estes ensenyances.


Secció segona
Currículum de les ensenyances esportives

Article 12. Currículum a la Comunitat Valenciana
1. La conselleria competent en matèria d'educació establirà el currículum de les modalitats i especialitats esportives, tenint en compte la realitat del sistema educatiu i esportiu a la Comunitat Valenciana.

2. Este currículum, en tot cas, s'ajustarà als aspectes bàsics del currículum de cada modalitat esportiva i els requisits mínims dels centres en els quals podran impartir-se les ensenyances respectives. Així mateix, el currículum de les ensenyances esportives s'ajustarà a les exigències derivades del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional i al que establix l'article 6.3 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.
3. El contingut de les ensenyances s'ajustarà al currículum corresponent aplicable en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. Fins que no s'aprove la normativa autonòmica de desplegament, s'aplicarà amb caràcter supletori la normativa del ministeri competent en matèria d'educació.
4. Els centres desenrotllaran els currículums establits per l'administració educativa corresponent buscant adaptar la programació i la metodologia del currículum a les característiques de l'alumnat i a les possibilitats formatives del seu entorn, utilitzant, si és el cas, les mesures flexibilitzadores que regule la conselleria competent en matèria d'educació.

Article 13. Orientacions metodològiques
1. El projecte educatiu del centre recollirà els valors, objectius i prioritats d'actuació i incorporarà la concreció dels currículums de cada modalitat i especialitat esportiva d'acord amb els establits per l'administració educativa.
2. Segons disposa l'article 17 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, la formació de tècnics esportius promourà en l'alumnat la necessària integració dels continguts científics, tècnics, pràctics, tecnològics i organitzatius d'estes ensenyances, i una visió global de les exigències dels models esportius en què hagen d'intervindre. A este efecte, les programacions didàctiques tindran en consideració el que establix este precepte.
3. Les programacions didàctiques inclouran les unitats didàctiques de cada mòdul, especificaran les competències, els objectius, els continguts, les activitats, la metodologia, que s'establirà d'acord amb les unitats didàctiques i amb els continguts específics, els recursos, els criteris d'avaluació, la distribució temporal d'estes unitats, així com els procediments i els instruments que s'han d'aplicar per a l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat, i els mínims exigibles per a obtindre una avaluació positiva en els mòduls.
4. El cap del departament didàctic d'ensenyances esportives coordinarà l'elaboració i facilitarà la programació didàctica de cada un dels mòduls d'ensenyances esportives al professorat que impartisca estes ensenyances.


CAPÍTOL III
Oferta de les ensenyances esportives del sistema educatiu

Article 14. Tipus d'oferta
L'oferta de les ensenyances esportives es podrà flexibilitzar en els termes que indica l'article 24.1 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre. Per a això podran oferir-se:
1. De manera completa o parcial per blocs o per mòduls d'ensenyança esportiva.
2. En règim d'ensenyança presencial o a distància.
3. Per mitjà de distribució temporal extraordinària de mòduls del bloc específic i del bloc comú en el seu conjunt.
4. Ofertes especials per a grups específics.

Article 15. Mesures de flexibilització
1. Es podran establir les mesures de flexibilització següents:
a) Es permetrà que la persona interessada es matricule només en determinats blocs o mòduls d'un cicle perquè puga cursar les ensenyances de manera parcial i acumulativa fins a obtindre el títol corresponent.
b) També es permetrà que puga renunciar a la matrícula, en les condicions que determina l'article 16 d'este decret, dels mòduls en què estava matriculat i que per alguna circumstància no podrà cursar.

2. Sense perjuí del que establix l'apartat anterior, la conselleria competent en matèria d'educació podrà establir les mesures de flexibilització que crega oportunes per a facilitar que les persones que cursen estos estudis els puguen compatibilitzar amb altres ofertes del sistema educatiu o la realització d'altres activitats.
3. Tenint en compte les peculiaritats de les ensenyances esportives, així com els condicionants d'estacionalitat i temporalitat que influïxen en algunes de les modalitats i especialitats esportives, les autoritzacions hauran de permetre en tot cas que una part de la formació del bloc específic, incloent-hi el mòdul de Formació Pràctica, es puga realitzar fora de l'àmbit de la Comunitat Valenciana. A este efecte, serà preceptiva l'autorització de la conselleria competent en matèria d'educació, i la prèvia subscripció de convenis de col·laboració amb altres administracions educatives.

Article 16. Anul·lació de matrícula i de convocatòria
1. L'anul·lació de matrícula, que implicarà sempre la impossibilitat d'utilitzar les dos convocatòries, tant l'ordinària com l'extraordinària, es podrà obtindre a petició de l'alumnat per circumstàncies degudament justificades.
2. L'anul·lació de la matrícula suposarà la pèrdua de la condició d'alumne o alumna del centre. No obstant això, per a un futur ingrés, l'alumnat quedarà eximit de realitzar noves proves d'ingrés.
3. L'alumnat tindrà la possibilitat de renunciar a alguna de les convocatòries i a la consegüent qualificació d'un o més dels mòduls que integren el currículum corresponent sempre que concórrega alguna de les circumstàncies següents: malaltia de caràcter físic o psíquic, incorporació a un lloc de treball, obligacions de tipus familiar o personal que impedisquen la normal dedicació a l'estudi o presentació a les proves o altres que impedisquen el normal desenrotllament dels estudis, com les establides en la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere.

4. L'autorització de la renúncia a convocatòria s'incorporarà, per mitjà de l'oportuna diligència, als documents del procés d'avaluació i no implicarà la pèrdua de la condició d'alumnat del centre.


Article 17. Ofertes específiques
1. La conselleria competent en matèria d'educació podrà establir:

a) Ofertes específiques d'ensenyances esportives dirigides a esportistes d'alt nivell, d'alt rendiment i d'elit que estiguen inclosos en programes de tecnificació esportiva.
b) La creació d'ofertes específiques d'ensenyances esportives quan les circumstàncies d'oferta i dispersió de la demanda ho aconsellen.

c) Convenis, en què una de les parts siga la Generalitat, a fi que les ensenyances del bloc comú es puguen oferir en un centre, siga quina siga la modalitat que impartisca, i la resta de les ensenyances en un altre centre diferent, tot això, sense perjuí del que establix l'article 37 d'este decret.
d) Altres ofertes específiques per a altres col·lectius quan les circumstàncies de la demanda ho aconsellen.
2. Per als centres privats, es cursarà la corresponent autorització per a realitzar alguna de les ofertes esmentades anteriorment, atenent el que disposen els articles 37.2 i 37.3 d'este decret.

Article 18. Formació en la modalitat d'educació a distància
1. Els mòduls del bloc comú i aquells altres que dispose el reial decret que establisca el títol i les ensenyances mínimes de cada modalitat o especialitat esportiva es podran oferir en la modalitat d'educació a distància. Per a això podran impartir-se:
a) Els continguts que conformen els mòduls del bloc comú a distància, establint-se l'obligatorietat d'assistència presencial d'un mínim d'un 10% de la càrrega lectiva total.
b) Els continguts que conformen els mòduls del bloc específic a distància, establint-se l'obligatorietat d'assistència presencial d'un mínim d'un 30% de la càrrega lectiva total.
c) Els continguts que conformen els mòduls del bloc complementari, corresponent a les modalitats i especialitats esportives establides a l'empara del que disposa el Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre, a distància, establint-se l'obligatorietat d'assistència presencial d'un mínim d'un 10% de la càrrega lectiva total.
2. En virtut del que establix l'article 27 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, l'avaluació final per a cada un dels mòduls d'ensenyança esportiva cursat a distància, exigirà la superació de proves presencials que es realitzaran dins del procés d'avaluació contínua. El nombre màxim de convocatòries serà l'establit per al règim d'ensenyança presencial.


CAPÍTOL IV
Accés, admissió i matrícula
en les ensenyances de règim especial

Article 19. Requisits d'accés directe a les ensenyances esportives
1. Per a accedir al cicle inicial de les ensenyances de grau mitjà serà necessari tindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria o equivalent a efectes acadèmics. Els títols o certificats equivalents figuren en la disposició addicional quinta d'este decret.

2. Per a accedir al cicle final de les ensenyances de grau mitjà serà necessari acreditar tindre superat el cicle inicial de grau mitjà en la corresponent modalitat o especialitat esportiva.
3. Per a accedir al cicle de grau superior serà necessari tindre el títol de Batxiller o equivalent a efectes acadèmics, així com el títol de Tècnic Esportiu en la corresponent modalitat o especialitat esportiva. Els títols o certificats equivalents figuren en la disposició addicional quinta d'este decret.

Article 20. Requisits d'accés de caràcter específic
1. A més dels requisits generals establits en l'article anterior, per a l'accés a qualsevol dels cicles d'ensenyança esportiva es podrà requerir la superació d'una prova de caràcter específic, organitzada, controlada i supervisada per la conselleria competent en matèria d'educació, o acreditar un mèrit esportiu en què es demostren les condicions necessàries per a cursar amb aprofitament i seguretat les ensenyances corresponents, així com per al reconeixement que la modalitat o especialitat esportiva puga tindre en l'àmbit internacional.

2. El reial decret que establisca el títol i les ensenyances mínimes, si és el cas, determinarà l'estructura, la càrrega lectiva, el contingut i els criteris d'avaluació de les proves de caràcter específic, així com els mèrits esportius exigits per a l'accés al cicle corresponent.

3. La superació de la prova de caràcter específic o l'acreditació dels mèrits esportius substitutius d'esta prova, junt amb els mòduls relacionats, acreditaran les competències esportives requerides i, si és el cas, les corresponents unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, sempre que la prova incloga les realitzacions professionals i els criteris de realització d'estes unitats de competència.
4. Excepcionalment, quan les característiques de la modalitat o especialitat esportiva ho requerisquen, el reial decret que establisca el títol i ensenyances mínimes podrà establir una edat mínima per a l'accés a les ensenyances del grau mitjà. Esta modificació no afectarà les condicions d'edat per a participar en la prova d'accés a què es referix l'article 22 d'este decret.

Article 21. Exempció dels requisits d'accés de caràcter específic

D'acord amb el que preveuen els articles 67 i 85 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i l'article 53 de la Llei 10/1990, de 15 d'octubre, de l'Esport, els que acrediten la condició d'esportista d'alt nivell, esportista d'alt rendiment o esportista d'elit estaran exempts de complir els requisits de caràcter específic per a tindre accés a les ensenyances esportives en la modalitat o especialitat corresponent.


Article 22. Accés sense els títols de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i de Batxiller
1. Sense perjuí del que disposa l'article 19, serà possible accedir a les ensenyances sense tindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria o de Batxiller, sempre que la persona aspirant reunisca els altres requisits de caràcter general i específic que s'establisquen, de conformitat amb el que assenyalen els articles 19 i 20 i, a més, complisca les condicions d'edat i supere la prova corresponent, segons s'especifica a continuació:
a) Prova d'accés al grau mitjà. Té per objecte demostrar els coneixements i habilitats suficients per a cursar amb aprofitament les ensenyances d'este grau. Els continguts de la prova versaran sobre els continguts que es determinen en el currículum d'Educació Secundària Obligatòria de la Comunitat Valenciana. Per a realitzar esta prova es requerix una edat mínima de 17 anys.
b) Prova d'accés al grau superior. Té per objecte demostrar la maduresa en relació amb els objectius formatius del Batxillerat. Esta prova versarà sobre els continguts de les matèries comunes que es determinen en el currículum de Batxillerat de la Comunitat Valenciana. Per a realitzar esta prova es requerix una edat mínima de 19 anys i estar en possessió del títol de Tècnic Esportiu en la corresponent modalitat o especialitat esportiva, o de 18 anys quan es posseïsca, a més del títol anterior, un títol de tècnic relacionat amb el títol al qual es vol accedir.

Tant en l'un com en l'altre cas, l'edat mínima establida s'haurà de complir dins de l'any natural de realització de la prova.
2. La conselleria competent en matèria d'educació farà, almenys, una convocatòria anual, amb realització en una o diverses seus que es determinaran a este efecte.

Article 23. Qualificació de les proves d'accés per als qui no estiguen en possessió dels requisits generals d'accés
1. La nota final de la prova per a l'accés al grau mitjà, expressada en l'escala numèrica d'1 a 10, amb dos decimals, serà la mitjana aritmètica de les notes obtingudes en les distintes parts, sempre que estes siguen superiors o iguals a quatre. Quan s'haja realitzat el curs de preparació de la prova d'accés, la nota final de la prova serà la suma de la mitjana aritmètica, més la puntuació que resulte de multiplicar per 0,15 la qualificació obtinguda en el curs de preparació quan esta siga cinc o superior. En cap cas la nota resultant serà superior a 10.
2. La nota final de la prova per a l'accés al grau superior, expressada en l'escala numèrica d'1 a 10, amb dos decimals, serà la mitjana aritmètica de la nota de la prova d'accés i la nota final de les ensenyances de Tècnic Esportiu, sempre que les dos siguen superiors o iguals a quatre. Quan s'haja realitzat el curs de preparació de la prova d'accés, la nota final de la prova serà la suma de la mitjana aritmètica més la puntuació que resulte de multiplicar per 0,15 la qualificació obtinguda en el curs de preparació quan esta siga cinc o superior. En cap cas la nota resultant serà superior a 10.
3. En tots els casos seran positives les qualificacions iguals o superiors a cinc i negatives les inferiors a cinc.

Article 24. Cursos de preparació de les proves d'accés
1. La conselleria competent en matèria d'educació regularà els cursos de preparació de les proves d'accés, tant per al grau mitjà com per al grau superior. En el cas del curs de preparació per a l'accés al grau superior l'alumnat haurà d'estar en possessió d'un títol de Tècnic Esportiu relacionat amb les ensenyances a què es pretén accedir.

2. El Centre Específic d'Educació a Distància (CEED) i els centres d'educació de persones adultes podran oferir cursos per a la preparació de les proves d'accés a les ensenyances esportives de grau mitjà i superior.
3. Al finalitzar els cursos es realitzarà una valoració del rendiment de l'alumnat, que s'avaluarà amb una puntuació de zero a deu, sense decimals, la qual certificarà el centre educatiu corresponent.


Article 25. Comissions avaluadores
1. La Inspecció Educativa proposarà a la direcció territorial competent en matèria d'educació el nomenament de les persones integrants de les comissions avaluadores.
2. Les comissions avaluadores estaran formades per un president o presidenta, que serà un inspector o inspectora d'educació, quatre vocals que seran professors de les matèries objecte de la prova, i els assessors i assessores que la presidència de la comissió avaluadora considere convenient.

Article 26. Validesa de les proves d'accés i dels requisits de caràcter específic
1. La superació de la prova d'accés a què es referix l'article 22 d'este decret tindrà validesa en tot el territori nacional.
2. Els requisits de caràcter específic tindran validesa en tot el territori nacional. La duració de la validesa es determinarà en el corresponent reial decret que establisca el títol i les ensenyances mínimes.

3. La superació de la prova d'accés i, si és el cas, l'acreditació dels requisits de caràcter específic, possibilitaran la participació en els procediments d'admissió en el grau corresponent, sense que implique l'admissió automàtica de la persona candidata per a cursar estes ensenyances, que s'haurà d'atindre als criteris d'admissió que s'establisquen.
Article 27. Validesa de les proves d'accés entre les distintes ensenyances
1. Segons el que disposa l'article 31.2 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, la prova d'accés a la formació professional de grau mitjà podrà substituir la prova d'accés al mateix grau de les ensenyances esportives.
2. De conformitat amb l'article 31.3 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, la part comuna de la prova d'accés a la formació professional de grau superior podrà substituir la prova d'accés al mateix grau de les ensenyances esportives.

Article 28. Proves d'accés de caràcter específic adaptades a les persones que acrediten discapacitat
1. Les persones que sol·liciten fer una prova adaptada aportaran un certificat oficial, expedit per l'administració competent, que acredite el tipus i el grau de discapacitat, considerant-se a este efecte les compreses en l'article 1.2 de la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'Igualtat d'Oportunitats, No-Discriminació i Accessibilitat Universal de les Persones amb Discapacitat. La conselleria competent en matèria d'educació podrà requerir informació addicional que permeta l'adaptació de les proves.

2. La conselleria competent en matèria d'educació establirà mecanismes perquè la comissió avaluadora de les proves d'accés puga avaluar si les limitacions que pot comportar la discapacitat permeten al sol·licitant cursar amb aprofitament estes ensenyances. La mateixa comissió avaluadora adaptarà, si és necessari, les proves d'accés específiques o els requisits d'accés de caràcter específic per a les persones amb discapacitat.
3. En les condicions d'accés a les ensenyances esportives es requerirà la documentació que acredite la discapacitat, la realització de determinades proves o altres mecanismes que permeten garantir el que preveu la disposició addicional tercera del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre.

Article 29. Situacions que permeten, excepcionalment, accedir al cicle final de grau mitjà de les ensenyances esportives
Excepcionalment, la conselleria competent en matèria d'educació podrà autoritzar l'accés al bloc comú del cicle final de grau mitjà sense haver conclòs el mòdul de formació pràctica del cicle inicial, sempre que s'acrediten els requisits de caràcter específic que, per al cicle final de la modalitat o especialitat esportiva, es determinen en el corresponent reial decret que establisca el títol i ensenyances mínimes.

En cas de produir-se esta excepcionalitat, per a accedir al bloc específic del corresponent cicle final s'exigirà tindre superat en la seua totalitat el cicle inicial de la mateixa modalitat o especialitat esportiva.


Article 30. Admissió
1. La conselleria competent en matèria d'educació dictarà la normativa per a regular el procediment d'admissió i matrícula en les ensenyances esportives.
2. En els centres sostinguts amb fons públics, quan el nombre d'aspirants supere el nombre de places oferides, s'aplicaran els següents criteris d'admissió:
a) Per a l'accés al cicle inicial de grau mitjà, l'expedient acadèmic dels aspirants en l'Educació Secundària Obligatòria.
b) Per a l'accés al cicle superior, la qualificació final de les ensenyances conduents al títol de Tècnic Esportiu, en la modalitat o especialitat corresponent.
3. En el procés d'admissió dels centres sostinguts amb fons públics, la conselleria competent en matèria d'educació establirà un percentatge de places reservades en les ensenyances esportives de:
a) Almenys un 5% de les places oferides per als qui acrediten algun grau de discapacitat.
b) Almenys un 10% de les places oferides per a esportistes d'alt nivell, d'elit i d'alt rendiment.
c) Almenys un 10% de les places oferides per als qui accedisquen acreditant la prova d'accés substitutòria dels títols de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i de Batxiller, per a l'accés a les ensenyances de grau mitjà i de grau superior.
d) Almenys un 10% de les places oferides per als que acrediten, segons el cas, l'homologació del seu diploma federatiu, o la convalidació, o la correspondència a què es referixen la disposició addicional quarta i la disposició transitòria primera del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre.
Dins de la quota de places indicades en l'epígraf b), tindran prioritat els esportistes d'alt nivell.

Article 31. Matrícula
1. La matrícula en les ensenyances esportives estarà determinada pel tipus d'oferta d'estes ensenyances.
2. En tot cas, la matrícula es realitzarà en cada un dels cicles d'ensenyança esportiva, o bé per mòduls o bloc d'ensenyança esportiva, en el cas de matrícula parcial.
3. L'alumnat que haja superat algun mòdul esportiu en una altra comunitat autònoma i no haja esgotat el nombre de convocatòries establit, podrà realitzar matrícula parcial en aquells mòduls que tinga pendents, sempre que haja obtingut una plaça escolar en el centre docent corresponent.


CAPÍTOL V
Avaluació i obtenció dels títols
i certificat de règim especial

Article 32. Criteris generals de l'avaluació
1. L'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat serà contínua i es realitzarà per mòduls d'ensenyança esportiva. Els processos d'avaluació s'adequaran a les adaptacions de què haja pogut ser objecte l'alumnat amb discapacitat i es garantirà la seua accessibilitat a les proves d'avaluació.
2. L'avaluació prendrà com a referència els objectius generals del cicle, així com els objectius i els criteris d'avaluació establits en el currículum per a cada mòdul d'Ensenyança Esportiva, en relació amb les competències que s'establisquen en el perfil professional del títol corresponent.
3. Els centres públics o privats que acullen l'oferta d'estes ensenyances avaluaran tots els mòduls d'ensenyança esportiva, així com el mòdul de projecte final.
4. En l'avaluació del mòdul de formació pràctica, el tutor o tutora designat pel centre professional o esportiu on es realitzen les pràctiques col·laborarà amb el tutor o tutora del centre educatiu.
5. La superació d'un cicle d'ensenyança esportiva requerirà l'avaluació positiva en tots els mòduls d'ensenyança esportiva que el componen.
6. L'alumnat disposarà d'un màxim de quatre convocatòries per a superar cada un dels mòduls d'ensenyança esportiva, excepte per als mòduls de formació pràctica i de projecte final, el màxim dels quals serà de dos convocatòries. Amb caràcter excepcional, la conselleria competent en matèria d'educació podrà establir convocatòries extraordinàries o, si és el cas, la possibilitat d'anul·lar la matrícula, d'acord amb el que disposa l'article 16 d'este decret.

Article 33. Expressió dels resultats de l'avaluació
1. La qualificació dels resultats de l'avaluació de cada un dels mòduls s'ajustarà a l'escala numèrica d'1 a 10, sense decimals. Són positives les qualificacions iguals o superiors a cinc i negatives les inferiors a cinc.
2. El mòdul de formació pràctica i el de projecte final es qualificaran com a «apte» o «no apte».
3. El requisit d'accés de caràcter específic es qualificarà en conjunt com a «apte» o «no apte».
4. La qualificació final de cada un dels cicles d'ensenyança esportiva quedarà conformada per la mitjana ponderada, en funció de la càrrega lectiva, de les qualificacions obtingudes en els respectius mòduls, excepte els mòduls de formació pràctica i de projecte final.
5. La qualificació final de les ensenyances conduents als títols del grau mitjà serà la mitjana ponderada, en funció de la càrrega lectiva, de les qualificacions obtingudes en el cicle inicial i en el cicle final de grau mitjà.
6. Els mòduls professionals convalidats o exempts no podran ser computats per a obtindre la qualificació final de cada cicle.
7. La qualificació final dels cicles d'ensenyança esportiva s'ajustarà a l'escala numèrica, d'1 a 10, amb dos decimals. Són positives les qualificacions iguals o superiors a cinc, i negatives les inferiors a cinc.


Article 34. Documents d'avaluació de les ensenyances esportives i regulació del procés
1. Tindran la consideració de documents de l'avaluació l'expedient de l'alumnat, les actes d'avaluació, el certificat acadèmic oficial i els informes d'avaluació individualitzats, dels quals tindran caràcter bàsic per a la mobilitat el certificat acadèmic oficial i els informes d'avaluació individualitzats. El certificat acadèmic oficial serà fidel reflex de l'expedient de l'alumnat.
2. Els alumnes que no superen en la seua totalitat les ensenyances de cada un dels cicles d'ensenyança esportiva rebran un certificat acadèmic oficial dels mòduls d'ensenyança esportiva superats que, a més dels efectes acadèmics, tindrà, si és el cas, el reconeixement de les competències professionals adquirides en relació amb el Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional.
3. Els certificats acadèmics a què es referixen els apartats 1 i 2 d'este article s'expediran en impresos oficials normalitzats, a sol·licitud de la persona interessada.
4. El reial decret que establisca el títol i les ensenyances mínimes determinarà la clau identificativa dels certificats oficials acreditatius de la superació del cicle inicial de grau mitjà.

Article 35. Denominació, obtenció i efectes dels títols i certificats

1. La denominació genèrica dels títols de Tècnic Esportiu i de Tècnic Esportiu Superior es completarà amb la de la modalitat esportiva de què es tracte i, si és el cas, l'especialitat que corresponga quan la norma que establisca el títol i les ensenyances mínimes així ho determine.

2. Els títols de Tècnic Esportiu i Tècnic Esportiu Superior tenen caràcter oficial i validesa acadèmica i professional en tot el territori nacional i produïxen els efectes establits en la legislació vigent, i acrediten les competències del perfil professional i la formació que contenen i, si és el cas, les unitats de competència incloses en el títol.

3. La superació dels cicles inicial i final d'ensenyança esportiva donarà lloc a l'obtenció del títol de Tècnic Esportiu que corresponga.

4. La superació d'un cicle superior d'ensenyança esportiva donarà lloc a l'obtenció del títol de Tècnic Esportiu Superior que corresponga.
5. Els alumnes que superen el cicle inicial del grau mitjà rebran un certificat acadèmic oficial, que permet continuar estudis en el cicle final del grau mitjà de la mateixa modalitat o especialitat esportiva i acredita les competències professionals adquirides en relació amb el Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional.

6. El títol de Tècnic Esportiu permetrà l'accés a qualsevol de les modalitats de Batxillerat, siga quin siga el requisit acadèmic per a l'accés a les ensenyances esportives.
7. El títol de Tècnic Esportiu Superior donarà dret a l'accés directe als estudis universitaris que es determinen, tenint en compte els estudis cursats, d'acord amb la normativa vigent sobre els procediments d'accés a la universitat.


CAPÍTOL VI
Dels centres i del professorat d'ensenyances esportives

Article 36. Centres que poden impartir estes ensenyances
De conformitat amb el que disposa l'article 45.1 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, a la Comunitat Valenciana podran impartir ensenyances esportives:
1. Centres docents públics o privats, autoritzats per la conselleria competent en matèria d'educació.
2. Els centres integrats de formació professional, que hauran de complir els requisits establits per la norma que determine els títols i les ensenyances mínimes de la modalitat o especialitat corresponent.

3. Els centres de referència nacional especialitzats en el sector esportiu a què fa referència l'article 11.7 de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional. Els centres de referència nacional on s'impartisquen ensenyances esportives hauran de complir, a més del que establisca la norma específica que regule estos centres en desplegament de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, els fixats en este decret i els que determinen les normes que regulen els títols i ensenyances mínimes de la modalitat o especialitat esportiva.

4. Els centres docents del sistema d'ensenyança militar, en virtut dels convenis establits entre els ministeris competents en matèria d'educació i de defensa.

Article 37. Sol·licituds i autoritzacions de centres privats
1. L'obertura i funcionament dels centres privats que impartisquen les ensenyances regulades en este decret se sotmetran al principi d'autorització administrativa, la qual es concedirà sempre que reunisquen els requisits establits per la conselleria competent en matèria d'educació i per la normativa bàsica aplicable.
2. Es podrà autoritzar la impartició d'ensenyances de grau mitjà, de grau superior o dels dos graus, d'una o de diverses modalitats o especialitats esportives.
3. Atenent l'article 25.2 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, a més de les federacions esportives, altres centres privats podran establir convenis amb l'administració educativa per a impartir parcialment ensenyances esportives.
4. L'autorització inclourà la utilització d'espais o instal·lacions esportives singulars i pròpies de la pràctica esportiva de la modalitat o especialitat que es troben fora del centre, sempre que siguen adequats per al desenrotllament de les activitats formatives, que s'identifiquen estos espais i que satisfacen les característiques que els corresponguen, acreditant documentalment l'autorització per al seu ús durant el temps en què tinguen lloc les activitats docents.
5. Els centres que desitgen impartir ensenyances esportives podran ser autoritzats per la conselleria competent en matèria d'educació per a ubicar estes ensenyances en edificis i instal·lacions que no siguen d'ús exclusiu escolar, sempre que complisquen els requisits d'espais formatius i equipaments determinats per l'administració educativa i reunisquen les condicions exigides d'acord amb la legislació vigent.
6. Si els centres autoritzats necessiten impartir les ensenyances en llocs i instal·lacions diferents dels que figuren en l'autorització, ho hauran de sol·licitar amb l'antelació suficient a la conselleria competent en matèria d'educació, la qual haurà d'autoritzar el canvi, si és procedent una vegada verificat el compliment de la normativa vigent en matèria d'espais i instal·lacions, i determinar la validesa temporal d'esta autorització. En tot cas, es requerirà la prèvia autorització de l'ús d'estos llocs i instal·lacions com a requisit per a impartir les ensenyances.

7. Qualsevol de les autoritzacions mencionades es revocarà quan els centres deixen de reunir els requisits de titulació acadèmica del professorat, relació numèrica alumnat-professorat, instal·lacions docents i esportives i nombre de places escolars.
8. Segons el que preveu l'article 47 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, en el cas d'una xarxa d'una mateixa titularitat, conformada per un centre base i diverses seus, tots en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, la conselleria competent en matèria d'educació, a la vista de l'informe que puga sol·licitar al titular de la xarxa, podrà determinar els requisits que haurà de reunir la xarxa quant a la seua direcció i administració. En cap cas l'autorització reduirà els mitjans materials, instal·lacions i equipaments esportius i de professorat que estiguen directament relacionats amb l'activitat docent.
9. De manera excepcional, la conselleria competent en matèria d'educació podrà autoritzar centres promoguts per les federacions esportives espanyoles per a impartir el bloc específic d'un determinat cicle d'ensenyança esportiva, sempre que es garantisca l'oferta de la totalitat de la formació per mitjà de conveni amb un altre centre, d'acord amb el que preveu la disposició addicional primera del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre.
10. Les sol·licituds d'autorització de centres promoguts per les federacions esportives espanyoles es dirigiran a la conselleria competent en matèria d'educació, a través del Consell Superior d'Esports, siga quina siga la localització geogràfica del centre per al qual se sol·licite l'autorització. Estes sol·licituds s'hauran d'ajustar a la resta de requisits establits per a qualsevol centre docent.

Article 38. Condicions bàsiques dels centres
1. Els centres que impartisquen estes ensenyances hauran de complir les condicions materials, d'espais, equipament i recursos que establisca la norma que determina el títol i les ensenyances mínimes de la modalitat o especialitat esportiva que s'impartisca.
2. La conselleria competent en matèria d'educació podrà determinar que les instal·lacions docents i esportives dels centres reunisquen altres condicions, que resulten de l'aplicació de la normativa vigent en matèria de condicions higièniques, acústiques, d'habitabilitat, de seguretat o d'accessibilitat.
3. L'oferta completa comportarà l'autorització per a impartir tots els mòduls que formen les ensenyances d'un grau d'una modalitat esportiva i l'oferta parcial comportarà que només s'autoritzaran per a impartir determinats blocs o mòduls d'un cicle d'una modalitat esportiva o d'una especialitat de la modalitat.
4. Les ofertes indicades en el punt anterior s'autoritzaran per a ser impartides en la modalitat d'ensenyança presencial o d'educació a distància, d'acord amb la normativa reguladora de la modalitat o especialitat esportiva corresponent.

Article 39. Condicions dels centres per a impartir formació a distància
1. Els centres que impartisquen ensenyances esportives a distància hauran de comptar amb autorització prèvia per a impartir eixes mateixes ensenyances en règim presencial.
2. La conselleria competent en matèria d'educació adoptarà les mesures necessàries i dictarà les instruccions indispensables als centres del seu àmbit territorial per a la posada en marxa i funcionament de l'oferta de mòduls d'ensenyança esportiva a distància, a fi que puguen disposar dels espais, equipament, recursos i professorat que garantisquen la qualitat d'estes ensenyances. Així mateix, els centres hauran de comptar amb els materials curriculars adequats prèviament validats per l'administració educativa, i s'adaptaran al que preceptua la disposició addicional quarta de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

Article 40. Ràtios d'alumnat-unitat escolar i alumnat-professorat
1. Amb l'objecte de garantir l'eficàcia de la formació i el posterior exercici de les competències professionals inherents al títol, la conselleria competent en matèria de benestar social, atenent el tipus i grau de discapacitat acreditat per l'alumnat amb necessitats educatives especials, prestarà el seu suport a l'administració educativa per a reduir la ràtio en aquells casos que així ho requerisquen.

2. La ràtio alumnat-professorat en els mòduls d'ensenyança esportiva de caràcter procedimental, propis de la pràctica esportiva, s'establirà en el reial decret que regule el títol i les ensenyances mínimes, d'acord amb les necessitats docents, les seues particularitats i les garanties de seguretat que ho aconsellen.

Article 41. Requisits de titulació del professorat
En aplicació del que establixen els articles 98 i 100 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, per a exercir la docència de les ensenyances que regula este decret es requerirà el compliment del que establix l'article 49 del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, del que indiquen els reials decrets que establixen el títol i les ensenyances mínimes de cada modalitat i especialitat esportiva, així com de l'Orde EDU/2645/2011, de 23 de setembre, per la qual s'establix la formació equivalent a la formació pedagògica i didàctica exigida per a aquelles persones que estant en possessió d'una titulació declarada equivalent als efectes de docència no poden realitzar els estudis de màster.

Article 42. Professorat dels centres públics
1. En els centres docents públics dependents de l'administració educativa, la competència docent dels mòduls d'ensenyança esportiva corresponent al bloc comú i al mòdul de formació pràctica de les ensenyances que regula este decret correspondrà als membres dels cossos de catedràtics d'Ensenyança Secundària i de professors d'Ensenyança Secundària que reunisquen la concordança d'especialitat que establisca el reial decret que regule el títol i ensenyances mínimes.

2. La competència docent dels mòduls del bloc específic correspondrà a professorat especialista, i als membres dels cossos de catedràtics d'Ensenyança Secundària i de professors d'Ensenyança Secundària amb l'especialitat en Educació Física que posseïsquen el títol de major grau aprovat en la corresponent modalitat o especialitat esportiva.

3. La conselleria competent en matèria d'educació podrà autoritzar a impartir mòduls d'ensenyança esportiva atribuïts al professorat especialista, als docents pertanyents als cossos de catedràtics d'Ensenyança Secundària i de professors d'Ensenyança Secundària amb l'especialitat en Educació Física que es troben qualificats, bé per mitjà de formació dissenyada a este efecte o reconeguda per l'administració educativa, bé per mitjà d'experiència professional o esportiva.

Article 43. Professorat especialista
1. Excepcionalment, la conselleria competent en matèria d'educació podrà incorporar a la docència com a professorat especialista, per a impartir determinats mòduls d'ensenyança esportiva:
a) Els qui posseïsquen el títol de Tècnic Esportiu Superior en la corresponent modalitat i, si és el cas, especialitat esportiva.
b) Els qui posseïsquen el títol de Tècnic Esportiu, en aquelles modalitats i especialitats esportives que només tinguen aprovats els títols i ensenyances mínimes de grau mitjà.
c) Aquelles persones no necessàriament titulades que desenrotllen la seua activitat en l'àmbit esportiu i laboral, o tinguen experiència docent acreditable en les formacions anteriors d'entrenadors esportius a què es referix la disposició addicional quinta del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, formacions d'entrenadors a què es referix la disposició transitòria primera del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, i formació de tècnics esportius i tècnics esportius superiors de les ensenyances esportives.
L'experiència professional serà almenys de 100 hores de docència en les formacions abans mencionades i s'acreditarà per mitjà d'un certificat oficial de la federació autonòmica de la modalitat o especialitat esportiva corresponent; o bé d'un mínim de 2 anys d'exercici laboral i professional relacionat amb les competències professionals del cicle de grau superior en la modalitat o especialitat esportiva que corresponga, realitzat en els 4 anys immediatament anteriors al nomenament com a professorat especialista i acreditat per mitjà d'un certificat de l'entitat contractant.
L'experiència esportiva s'acreditarà per a aquelles persones que hagen sigut incloses en llistats d'esportistes d'elit de nivells A o B en dos anys diferents i en la modalitat o especialitat esportiva corresponent, segons les llistes d'esportistes d'elit publicades en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
d) La incorporació a la docència de les persones a què es referixen els apartats a), b) i c) es realitzarà en règim laboral o administratiu, d'acord amb la normativa que siga aplicable.
2. El reial decret que establisca el títol i les ensenyances mínimes determinarà les condicions particulars que, si és el cas, s'han de reunir per a impartir docència com a professorat especialista en cada un dels mòduls d'ensenyança esportiva.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Firma de convenis
El Consell de la Generalitat, a través de les conselleries competents en matèria d'educació i d'esport, promourà la firma de convenis amb les federacions esportives i altres entitats per a la implantació d'estes ensenyances.

Segona. Formacions esportives que no conduïxen a títols oficials
1. Les entitats que impartixen formacions de l'àmbit de l'activitat física i esportiva que no conduïxen a l'obtenció d'un títol oficial quedaran sotmeses a les normes vigents que siguen aplicables, i concretament, a la Llei 2/2011, de 22 de març, de la Generalitat, de l'Esport i l'Activitat Física de la Comunitat Valenciana, així com a totes les disposicions reglamentàries que despleguen esta llei.
2. Estes formacions no podran utilitzar cap de les denominacions establides per als certificats, cicles, graus o títols oficials regulats en el Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, ni les corresponents a les denominacions dels centres, ni qualsevol altres que puguen induir a error o confusió amb estes entitats.
3. En lloc destacat de la publicitat que emeten haurà de figurar una referència clara al caràcter no oficial dels estudis que s'impartixen i dels diplomes o certificats que s'expedixen a l'acabament.

Tercera. Taxes i preus públics
1. Les ensenyances regulades en el present decret quedaran subjectes a les taxes i els preus públics establits, quan les ensenyances s'impartisquen en centres públics de titularitat de la Generalitat.
2. En el moment de la presentació de les sol·licituds a les proves d'accés a què fa referència l'article 22 d'este decret, s'haurà d'acreditar haver abonat la taxa corresponent, segons es tracte de les proves d'accés al grau mitjà o al grau superior de les ensenyances esportives.

3. En el moment de la presentació de les sol·licituds a les proves d'accés específiques a què fa referència l'article 20 d'este mateix decret, de la modalitat o especialitat esportiva seleccionada, s'haurà d'acreditar haver abonat la taxa corresponent, segons es tracte de les proves d'accés específiques al grau mitjà o al grau superior de les ensenyances esportives.

Quarta. Calendari escolar
La conselleria competent en matèria d'educació establirà el calendari escolar per a les ensenyances esportives, diferenciat del que s'establix per a la resta de les ensenyances del sistema educatiu, i que tinga en compte les peculiaritats d'estes ensenyances.

Quinta. Altres titulacions equivalents als efectes de l'accés a les ensenyances i de la tramitació d'expedients d'equiparació de formacions i ensenyances anteriors
1. Segons el que disposa l'apartat 1 de la disposició addicional dotze del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, per a l'accés a les ensenyances de grau mitjà o per a la iniciació dels expedients d'equiparació de les formacions i ensenyances d'este grau, es podrà acreditar qualsevol dels títols o condicions següents:
a) El títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.
b) La superació de la prova d'accés substitutòria del requisit del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria per a l'accés a les ensenyances esportives de grau mitjà.
c) El títol de Tècnic Auxiliar.
d) El títol de Tècnic.
e) La superació del segon curs de Batxillerat Unificat Polivalent.

f) El títol de Batxiller superior.
g) La superació del segon curs del primer cicle experimental de la reforma de les ensenyances mitjanes.
h) La superació del tercer curs del pla 1963 o del segon curs de comunes experimental de les ensenyances d'Arts Aplicades i Oficis Artístics.
i) El títol d'Oficialia Industrial.
j) La superació d'altres estudis que hagen estat declarats equivalents a efectes acadèmics amb qualsevol dels anteriors.
k) Tots els títols i situacions que es detallen en el punt 2 d'esta disposició addicional.
2. Per a l'accés a les ensenyances del grau superior o per a la iniciació dels expedients d'equiparació de les formacions i ensenyances d'este grau, es pot acreditar qualsevol dels títols o de les condicions següents:
a) El títol de Batxiller establit per la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.
b) La superació de la prova d'accés substitutòria del requisit del títol de Batxiller per a l'accés a les ensenyances esportives de grau superior.
c) La superació del segon curs de qualsevol modalitat de Batxillerat experimental.
d) El títol de Tècnic Especialista o el títol de Tècnic Superior.
e) El títol de Mestria Industrial.
f) El títol de Batxiller superior amb el Curs d'Orientació Universitària (COU) o el Preuniversitari.
g) La superació de la prova d'accés a la universitat per a majors de vint-i-cinc anys.
h) Qualsevol títol universitari, de cicle llarg o de cicle curt.
i) La superació d'altres estudis que hagen estat declarats equivalents als anteriors.

Sexta. Correspondències, convalidacions i exempcions
Pel que fa als apartats que fan referència a les correspondències, convalidacions i exempcions, caldrà ajustar-se al que disposa el capítol IX del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre.

Sèptima. Difusió, supervisió de l'aplicació de la norma i inspecció dels centres
1. Les direccions territorials competents en matèria d'educació, en el seu corresponent àmbit de gestió, adoptaran les mesures necessàries per a la difusió i aplicació d'este decret.
2. La Inspecció educativa tindrà lliure accés als centres públics i privats autoritzats per a impartir estes ensenyances i a altres edificis i instal·lacions on es realitzen les activitats relacionades amb estes ensenyances promogudes o autoritzades per la conselleria competent en matèria d'educació.
3. La Inspecció educativa assessorarà la comunitat educativa, supervisarà tot el procés i proposarà mesures que contribuïsquen a perfeccionar-lo.

Octava. Incidència en les dotacions de gasto
La implementació i el posterior desplegament d'este decret no podran tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Vigència de les ensenyances establides a l'empara del Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre
En virtut de la disposició transitòria segona del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre, fins que es creen els nous títols i ensenyances en les modalitats i especialitats d'atletisme, bàsquet, handbol, esports de muntanya i escalada, esports d'hivern i futbol, que van ser establides a l'empara del que disposa el Reial Decret 1913/1997, de 19 de desembre, s'impartiran d'acord amb el que preveuen els reials decrets que van crear els respectius títols i ensenyances mínimes.


Segona. Efectes de les formacions esportives
Fins que es produïsca la implantació efectiva de les ensenyances d'una determinada modalitat o especialitat esportiva, les formacions promogudes pels òrgans competents en matèria d'esport de la Comunitat Valenciana podran obtindre el reconeixement als efectes de la correspondència amb la formació esportiva d'acord amb l'Orde EDU/3186/2010, de 7 de desembre, per la qual es regulen els aspectes curriculars, els requisits generals i els efectes de les activitats de formació esportiva als quals es referix la disposició transitòria primera del Reial Decret 1363/2007, de 24 d'octubre.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
1. Queda derogada l'Orde de 23 de desembre de 2004, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula amb caràcter experimental la implantació de les ensenyances que conduïxen a l'obtenció dels títols oficials de Tècnic Esportiu i Tècnic Esportiu Superior en les especialitats de futbol i futbol sala, en l'Institut d'Educació Secundària número 2, de Cheste, en col·laboració amb la Federació de Futbol de la Comunitat Valenciana.
2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al que disposa este decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Persones amb discapacitat
La conselleria competent en matèria d'educació dictarà la normativa per a regular les ensenyances esportives quan incidisquen en persones amb discapacitat.

Segona. Aplicació i desplegament
S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria educativa per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per a l'aplicació i desplegament del que disposa este decret.

Tercera. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 31 d'agost de 2012

El president de la Generalitat,
ALBERTO FABRA PART

La consellera d'Eucació, Formació i Ocupació,
Mª. José Català Verdet

linea
Mapa web