Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 21 de febrer de 2024, del Consell, pel qual, per a l'exercici pressupostari 2024, queden subjectes a control financer permanent, en substitució de la intervenció prèvia, determinats expedients relatius al personal funcionari al servici de l'Administració de justícia transferit a la Comunitat Valenciana, en relació amb l'apartat quint de l'Acord de 3 d'octubre de 2023, del Consell, pel qual es determinen els punts addicionals que ha de comprovar la Intervenció en l'exercici de la fiscalització de la despesa. [2024/1550]

(DOGV núm. 9796 de 26.02.2024) Ref. Base de dades 001760/2024






Com a continuació als acords de 5 de maig de 2016, de la Mesa Sectorial de Justícia, ratificat per l'Acord de 16 de setembre de 2016, del Consell (DOGV 22.09.2016), i de 12 de desembre de 2019, entre la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública i les organitzacions sindicals representades en la Mesa Sectorial de Justícia, relatius els dos a l'establiment de la carrera professional en l'Administració de justícia de la Generalitat Valenciana, i el compromís de la Conselleria d'implantar la carrera professional en l'àmbit del personal funcionari al servici de l'Administració de justícia transferit a la Comunitat Valenciana, s'ha subscrit l'Acord de 12 de desembre de 2023 entre la Conselleria de Justícia i Interior i les organitzacions sindicals representades en la Mesa Sectorial de Justícia.

Este acord preveu, mentres es produïxen les reformes normatives necessàries per a fer possible la seua implantació, la negociació i aprovació d'un programa d'actuació per a l'any 2024 i següents de la present legislatura, la posterior implantació d'este que reconega la trajectòria i actuació professional, la qualitat del treball realitzat, la formació i els coneixements adquirits i la seua implicació amb l'organització, els seus objectius i fins resultants de la implantació de la nova oficina judicial.



L'objectiu és que eixe programa s'aplique «al llarg de la resta de la present legislatura i que s'inicie el seu abonament de manera progressiva al llarg dels anys 2024 i següents, tot això d'acord amb les disponibilitats pressupostàries».

Així, des de 2017 es dicten resolucions de la Direcció General de Justícia, amb caràcter anual, per les quals s'establixen programes d'actuació dirigits a reconéixer determinats aspectes de la trajectòria i actuació professional dels funcionaris dels cossos al servici de l'Administració de justícia en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. La resolució de 2 d'agost de 2021 incorpora, a més del personal de carrera, el personal interí dels cossos generals de gestió processal i administrativa, de tramitació processal i administrativa i d'auxili judicial, així com els dels cossos especials de metges o metgesses forenses, facultatius i ajudants de laboratori que amb data 1 d'abril de 2021 compliren els requisits.



Per sengles resolucions de 5 de setembre de 2022, de la Direcció General de Modernització i Relacions amb l'Administració de Justícia, i de 10 de novembre de 2023, de la Direcció General de Justícia, es reconeix per als anys 2022 i 2023, respectivament, determinats aspectes de la trajectòria i actuació professional dels funcionaris transferits dels cossos al servici de l'Administració de justícia abans esmentats, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, que amb data 1 d'abril de cada exercici complisquen els requisits.

Les quanties individuals es determinen anualment en funció del cos de pertinença i de l'antiguitat acreditada, i es pren com a referència per a l'enquadrament en cadascun dels grups i el seu corresponent grau de desenvolupament la situació de cadascun del personal funcionari inclòs en el programa amb data 1 d'abril de cadascun dels exercicis, després de la negociació prèvia amb les organitzacions sindicals amb representació en la Mesa Sectorial de Justícia.

Este procés ha produït un important increment de sol·licituds d'enquadrament i reclamacions, així com de reconeixements d'ofici que s'han de realitzar cada any.

Però, sobretot, la percepció d'este programa d'actuació que reconeix la trajectòria professional per a tot el personal transferit de l'Administració de justícia, té com a conseqüència que es produïsca un elevat nombre d'incidències en les nòmines d'este personal, que en 2021 va incloure 4.059 funcionaris i funcionàries; en 2022, 4.277 funcionaris i funcionàries, i en 2023 ha afectat 4.311 funcionaris i funcionàries, tenint en compte que, a més de la negociació sindical, com que són preceptius els informes favorables de la Direcció General de Pressupostos i del Consell General del Poder Judicial en el cas que la resolució en què s'aprove el programa d'actuació es dicte amb posterioritat a la data d'inici d'efectes, sempre implica incidències de nòmina corresponents als endarreriments.

D'altra banda, també cal tindre en consideració la convocatòria anual del Ministeri de Justícia de concursos de trasllats en l'àmbit nacional, i la finalització dels processos selectius de personal corresponents a les successives convocatòries, que generen un important nombre d'incorporacions cada any.

D'acord amb el que es preveu en l'article 97 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, la funció interventora té per objecte controlar, abans que siguen aprovats, entre altres, els actes, documents i expedients de l'Administració de la Generalitat i els seus organismes autònoms que donen lloc al reconeixement de drets o a la realització de despeses, així com els ingressos i pagaments que se'n deriven.

No obstant l'anterior, l'article 98.2 de la Llei 1/2015, habilita el Consell, a proposta de la Intervenció General de la Generalitat, per a acordar de forma motivada l'aplicació del control financer permanent, en substitució de la funció interventora, en els òrgans de l'Administració de la Generalitat o organismes autònoms dependents d'esta, bé respecte de tota la seua activitat o exclusivament respecte d'algunes àrees de gestió. Estos acords, així com els motius que els justifiquen, han de ser publicats en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana en el termini màxim de vint dies des de la seua aprovació.

D'esta manera, per acords de 8 d'abril de 2022, del Consell (DOGV 9349, publicat el 27.05.2022), i de 16 de febrer de 2023 (DOGV 9542, publicat el 27.02.2023), es va establir per als exercicis pressupostaris 2022 i 2023, respectivament, la subjecció a control financer permanent, en substitució de la intervenció prèvia, els expedients relatius a despeses de personal derivades del programa d'actuació que reconega la trajectòria i actuació professional dels funcionaris dels cossos al servici de l'Administració de justícia en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



D'altra banda, l'Acord de 3 d'octubre de 2023, del Consell, pel qual es determinen els punts addicionals que ha de comprovar la Intervenció en l'exercici de la fiscalització de la despesa, arreplega, en l'apartat quint, els expedients que queden subjectes a control financer permanent en substitució de la intervenció prèvia.

En conseqüència, es considera necessari que, de manera excepcional durant l'exercici 2024, se substituïsca la intervenció prèvia pel control financer permanent, mitjançant el qual la Intervenció puga verificar a posteriori, per mitjà de tècniques de mostreig, que s'ha complit la normativa i els procediments aplicables.

En virtut del que s'ha expressat anteriorment, vista la proposta de la Intervenció General de la Generalitat, el Consell, a proposta de la consellera d'Hisenda, Economia i Administració Pública,





ACORDA



Per al present exercici 2024 queden subjectes a control financer permanent, en substitució de la intervenció prèvia, a més dels expedients previstos en l'apartat quint de l'Acord de 3 d'octubre de 2023, del Consell, pel qual es determinen els punts addicionals que ha de comprovar la Intervenció en l'exercici de la fiscalització de la despesa, els expedients relatius a despeses de personal derivades del programa d'actuació que reconega la trajectòria i actuació professional dels funcionaris dels cossos al servici de l'Administració de justícia en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Alacant, 21 de febrer de 2024



La consellera secretària,

SUSANA CAMARERO BENÍTEZ

Mapa web