Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 3 d'octubre de 2022, de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació, per la qual es regula la participació en el projecte «Escolarts Escola canta 2022-2023» en els centres d'Educació Primària sostinguts amb fons públics de la Generalitat Valenciana, i s'estableixen les condicions per al reconeixement de la participació del professorat en el projecte. [2022/9092]

(DOGV núm. 9447 de 11.10.2022) Ref. Base de dades 008844/2022






La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020 de 29 de desembre, indica, en l'article 2, que una de les finalitats del sistema educatiu espanyol és la capacitació per a la comunicació en la llengua oficial i cooficial, si n'hi ha, i en una o més llengües estrangeres. Així mateix, l'article 14 indica que les administracions educatives han de fomentar el desenvolupament de tots els llenguatges i maneres de percepció específiques d'aquestes edats per a desenvolupar el conjunt de les seues potencialitats, respectant la cultura específica de la infància que defineixen la Convenció sobre els drets de l'infant i les Observacions generals del seu Comité.

En el preàmbul de la Llei orgànica 3/2020 de 29 de desembre es recull l'objectiu, marcat per la Unió Europea i per la UNESCO, d'obrir els sistemes d'educació i formació al món exterior, la qual cosa exigeix, entre altres consideracions, la preservació de les llengües regionals o minoritàries tradicionals d'Europa, l'aprenentatge d'almenys dues llengües estrangeres a més de la llengua o llengües d'origen, augmentar la mobilitat i els intercanvis i reforçar la cooperació europea.



El Decret 106/2022, de 5 d'agost, del Consell, d'ordenació i currículum de l'etapa d'Educació Primària, d'acord amb el que estableix l'article 6 del Reial decret 157/2022, indica en l'article 6.3 que, sense perjudici del tractament específic en algunes de les àrees de l'etapa, la comprensió lectora, l'expressió oral i escrita, la comunicació audiovisual, la competència digital, el foment de la creativitat, de l'esperit científic i de l'emprenedoria s'han de treballar en totes les àrees o àmbits de manera transversal i a través dels diversos projectes interdisciplinaris.



Així mateix, l'article 7 del Decret 106/2022 assenyala que l'Educació Primària contribuirà a desenvolupar en els xiquets i les xiquetes diferents capacitats, entre les quals, aquelles que els permeten conéixer i utilitzar de manera adequada i efectiva, oralment i per escrit, les llengües oficials, i desenvolupar hàbits de lectura individual i en contextos de diàleg, debat i intercanvi d'experiències. A més, contribuirà a desenvolupar en els xiquets i les xiquetes les capacitats que els permeten utilitzar diferents representacions i expressions artístiques, desenvolupant la sensibilitat estètica i potenciant la creació artística. Paral·lelament, s'han de desenvolupar actituds positives envers la riquesa multilingüe i multicultural present en la societat, on conviuen el valencià i el castellà, a més d'altres llengües familiars.

La Llei 4/1983, de 23 de novembre, de la Generalitat, d'ús i ensenyament del valencia, estableix com a objectiu específic protegir la recuperació del valencia, llengua pròpia de la Comunitat Valenciana, i garantir-ne l'ús normal i oficial.

La Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, té com a objecte regular l'ensenyament i l'ús vehicular de les llengües curriculars i assegurar el domini de les competències plurilingües i interculturals de l'alumnat valencià. És per això que, com recull l'article 12.2.b, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport ha de promoure la realització d'activitats complementàries i extraescolars en què es fomente la competència comunicativa oral en valencià i ha de difondre les bones pràctiques dels centres. A més, l'article 24 indica que els centres educatius podran adoptar mesures de cooperació entre els agents educadors de la zona, especialment amb els ajuntaments i les institucions culturals amb la finalitat d'afavorir la cohesió social al voltant del plurilingüisme.

El desenvolupament de l'expressió artística és un element clau en l'educació. Per això, la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport fomenta la generació de situacions d'aprenentatge vinculades a les arts que afavorisquen l'aprenentatge atenent la diversitat i fomentant la inclusió. Les arts potencien vies de transformació educativa que milloren l'adquisició de competències i de resultats acadèmics de l'alumnat, aporten elements emocionals i de vincle i permeten aprenentatges interdisciplinaris.

L'educació artística també produeix una millora en la motivació general de l'alumnat i un desenvolupament personal de trets de personalitat com la confiança, la creativitat, la imaginació, el pensament crític, l'expressió emocional, etc. A més, l'accés a la pràctica artística és una condició indispensable per a la garantia dels drets culturals amb el desenvolupament de competències individuals que són posades en pràctica en comunitat.

Per tot això, amb la finalitat de posar en valor els projectes de dinamització lingüística en connexió amb el desenvolupament de l'expressió artística, la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació ha agrupat sota el concepte Escolarts quatre modalitats de projectes en què conflueixen els objectius comunicatius i els de l'expressió artística, amb la finalitat d'impulsar aquest tipus d'actuacions en els centres educatius a través de la música, la ràdio, el teatre i la dansa.

El projecte Escolarts Escola canta promou l'ús de la llengua oral i escrita en l'àmbit de l'expressió artística musical i escènica, i proposa un treball que pot ser portat a terme en qualsevol assignatura des d'una metodologia integrada de llengua i contingut i des d'un enfocament artístic.

A més, és una eina potenciadora d'aprenentatge i de dinamització del valencià, un projecte que s'insereix en l'àmbit de l'expressió artística musical i escènica, amb la participació de les bandes de música que té repercussió en la societat. Per tot açò, la Conselleria promou entre els centres educatius la realització del projecte, així com el reconeixement de la participació del professorat inscrit.

Per tot això, en virtut de les competències assignades pel Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, resolc:



Primer. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquesta resolució té com a finalitat promoure la realització del projecte Escolarts Escola canta en els centres d'Educació Primària sostinguts amb fons públics de la Generalitat Valenciana de la Comunitat Valenciana, establir els requisits per a l'autorització dels projectes, així com les condicions per al reconeixement de la participació del professorat inscrit.



Segon. Descripció i objectius del projecte Escolarts Escola canta

1. Escolarts Escola canta és un projecte educatiu lligat a la dinamització del plurilingüisme, en els centres educatius i al desenvolupament de l'expressió artística musical i escènica, que consisteix en el treball didàctic i planificat d'una composició musical creada expressament per un músic contractat per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. Aquesta obra serà posada a disposició dels centres participants, els quals, a les acaballes del curs, l'hauran d'interpretar de manera col·lectiva amb el suport d'una banda de música.

2. Objectius del projecte Escolarts Escola canta:

– Promoure l'ús del valencià i fomentar l'ensenyament musical entre l'alumnat, mitjançant la interpretació d'una obra musical i escènica.

– Facilitar la creació de situacions comunicatives reals que activen l'ús de la llengua i la creativitat artística.

– Promoure el coneixement del patrimoni musical valencià, així com el d'altres cultures, mitjançant la unió de la llengua i la música.

– Promoure la col·laboració entre diferents entitats i administracions per a crear obres culturals de qualitat i poder mostrar-les i oferir-les a la societat.



Tercer. Destinataris

1. El projecte va adreçat a centres d'Educació Primària sostinguts amb fons públics de la Generalitat Valenciana, preferentment a l'alumnat de 4t, 5é i 6é.

2. El professorat que hi participe ha d'estar en actiu i destinat en el centre.



Quart. Condicions de participació en el projecte Escolarts Escola canta

1. Els centres educatius participants en el projecte es comprometen a realitzar, almenys, les activitats següents:

a) Treballar de manera planificada i continuada al llarg del curs 2022-23 la cantata que la Conselleria posarà a disposició dels centres participants per als fins específics d'aquest projecte. Aquest treball es farà tot partint dels recursos didàctics facilitats als centres educatius.



b) Participar en un concert col·lectiu, gratuït i obert a tota la comunitat educativa, en què s'interprete i es pose en escena la cantata posada a disposició dels centres per la Conselleria. En aquest concert, que s'haurà de fer en els darrers mesos del curs 2022-23, participarà l'alumnat inscrit i la banda de música de referència amb la qual hagen contactat els centres educatius.

c) Elaborar un reportatge audiovisual d'un màxim de tres minuts que done testimoni de la participació en el projecte. Aquest vídeo s'haurà de remetre a l'adreça electrònica que, en el seu moment, determine la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació.

2. No és recomanable que la participació de l'alumnat supere la xifra de cent alumnes per centre educatiu.

3. És recomanable que tots els centres educatius d'una mateixa localitat participen en un mateix concert de cloenda del projecte.

4. Es podran establir col·laboracions entre centres educatius de diferents localitats amb la finalitat d'interpretar i posar en escena la cantata, de manera conjunta, en un mateix concert.

5. Cada alumna/e participant en Escolarts Escola canta haurà d'emplenar i lliurar a la direcció del centre educatiu el consentiment informat de cessió d'ús d'imatge i so que el col·legi haurà facilitat prèviament a les famílies.

6. La direcció del centre haurà de disposar d'una declaració responsable en què conste que, com a representant legal, ha obtingut i té sota custòdia els documents de consentiment informat per a l'ús de la imatge i el so de les persones (alumnat, professorat i membres de la comunitat educativa) que apareguen en els documents audiovisuals que es generen per la participació del centre en el projecte Escolarts Escola canta.



La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport facilitarà als centres educatius ambdós models: d'una banda, el consentiment informat de cessió d'ús d'imatge i so per a les persones participants; d'una altra, la declaració responsable que haurà d'emplenar la direcció del centre.



7. Es procurarà treballar el projecte Escolarts Escola canta dins l'horari lectiu destinat a projectes interdisciplinaris en els quals es fomente la integració dels aprenentatges de manera transversal, significativa i rellevant.

8. El projecte s'ha d'incloure en la Programació General Anual (PGA) del curs actual.

9. Per a donar suport didàctic al projecte, el CEFIRE Artisticoexpressiu convocarà una activitat formativa relacionada amb la música, el text i la proposta escènica de la cantata, a la qual podrà inscriure's de manera voluntària el professorat dels centres que hi participen.



Cinqué. Sol·licitud. Termini i procediment de presentació

1. Els centres docents que desitgen participar el curs 2022-2023 en el projecte Escolarts Escola canta han d'omplir el formulari allotjat en aquest enllaç: https://forms.edu.gva.es/index.php/761743. Cada centre només pot presentar una sol·licitud.

2. El termini per a la presentació de la sol·licitud serà de 15 dies naturals a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. La sol·licitud serà formalitzada per la persona que tinga la representació legal del centre o per la persona encarregada de la coordinació del projecte Escolarts Escola canta en el centre. S'hi haurà d'aportar la informació següent:

• Dades del centre.

• Dades del professorat participant: un/a mestre/a coordinador/a i altres mestres que hi participen de manera activa (fins a un màxim de quatre persones, en total).

• Dades de participació: nivell i quantitat d'alumnat participant en el projecte.

4. La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport examinarà tota la documentació presentada i, mitjançant una resolució de la directora general d'Innovació Educativa i Ordenació, publicarà una llista provisional que reculla els centres autoritzats a participar en el projecte Escolarts Escola canta i, si fora el cas, els centres no autoritzats.

5. S'estableix un període d'al·legacions a les llistes provisionals de centres de 7 dies hàbils a partir de la data de publicació en el web d'Innovació: https://ceice.gva.es/va/web/innovacion-educacion/ Les al·legacions s'han de presentar al correu electrònic escolarts.canta@gva.es



6. Transcorregut el termini de presentació d'al·legacions es publicarà la resolució definitiva de centres autoritzats a participar en el projecte Escolarts Escola canta.

7. L'autorització del projecte es podrà revocar pels motius següents:



• Renúncia del centre a la participació en el projecte.

• Proposta de la Direcció General d'Innovació Educativa i Ordenació, quan es comprove que no s'estan complint les condicions d'aplicació del projecte que s'estableixen en aquesta resolució.





Sisé. Certificació

1. Per a reconéixer la participació del professorat en el projecte Escolarts Escola canta durant el curs 2022-2023, i d'acord amb l'Ordre Ordre 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, que estableix el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives, s'han ha de complir les condicions següents:

a) Formar part de l'equip que participa en el projecte Escolarts Escola canta en un centre autoritzat per la resolució de la directora general d'Innovació Educativa i Ordenació, segons s'indica en l'apartat 5 de l'article cinqué d'aquesta resolució.

b) Portar a terme les actuacions indicades en l'article quart d'aquesta resolució abans del 30 de juny de 2023.

2. Una vegada comprovat que es reuneixen les condicions indicades en aquest article, la Subdirecció General de Formació del Professorat expedirà el certificat corresponent, el qual constarà en el compte de formació del professorat.

3. Es reconeixerà un total de 40 crèdits al professorat coordinador i 20 al professorat participant d'aquells centres docents que s'hagen inscrit, dins del termini establit i en la forma escaient, en el projecte Escolarts Escola canta, sempre que hagen pogut desenvolupar-lo d'acord amb allò que estableix el resolc quart d'aquesta resolució.



Seté. Efectes

Aquesta resolució produirà efecte l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució, que no esgota la via administrativa, es podrà interposar un recurs d'alçada davant de la Secretaria Autonòmica d'Educació en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de ser publicada, de conformitat amb el que disposen els articles 112, 114, 115, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 3 d'octubre de 2022.– La directora general d'Innovació Educativa i Ordenació: Reis Gallego Perales.

Mapa web