Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 9/2022, de 21 de juny, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al control de vegetació natural mitjançant aprofitament ramader extensiu en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals a la Comunitat Valenciana. [2022/5894]

(DOGV núm. 9369 de 27.06.2022) Ref. Base de dades 005721/2022








Índex



Preàmbul

Article únic. Aprovació de les bases reguladores

Disposició addicional

Única. Incidència en el pressupost de la Generalitat

Disposició derogatòria

Única. Derogació de normes

Disposicions finals

Primera. Habilitació

Segona. Entrada en vigor

Annex I. Bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al control de vegetació natural mitjançant aprofitament ramader extensiu en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals a la Comunitat Valenciana.

Primera. Objecte i àmbit d'actuació

Segona. Persones beneficiàries

Tercera. Requisits de les persones beneficiàries

Quarta. Descripció de les zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis i càrrega ramadera per al control de vegetació natural mitjançant l'aprofitament ramader extensiu

Quinta. Finançament de les ajudes

Sisena. Concurrència amb altres ajudes

Setena. Tipus i quantia de les ajudes

Huitena. Sol·licituds i documentació

Novena. Tramitació

Deu. Valoració i proposta de resolució

Onze. Resolució de la convocatòria de subvencions

Dotze. Obligacions del as persones beneficiàries

Tretze. Justificació i pagament de les subvencions concedides

Catorze. Pèrdua o minoració i reintegrament de la subvenció

Quinze. Seguiment i control

Setze. Règim d'infraccions i sancions

Dèsset. Protecció de dades

Díhuit. Transparència, subministrament d'informació i dades obertes

Annex II. Autoavaluació per a cadascuna de les zones

Annex III. Memòria

Annex IV. Quadern de camp mensual





PREÀMBUL



I. Els incendis forestals són un dels problemes ambientals que més preocupació generen en la societat valenciana i, conseqüentment, un dels quals més atenció rep dins de les actuacions de gestió i conservació de les muntanyes. La prevenció és una eina clau per a abordar aquesta problemàtica. La prevenció és un instrument que, en el desplegament de les seues accions i per major eficàcia, ha de conjugar dues perspectives complementàries: l'ampliació i manteniment de la xarxa d'àrees tallafocs i altres infraestructures de prevenció (punts estratègics de gestió/nodes, depòsits d'aigua, observatoris, pistes forestals...) i l'impuls a la prevenció social amb l'objectiu de reduir les negligències i els potencials conflictes socioeconòmics que subjauen a la freqüent ocurrència d'incendis. En aquest sentit, a la Comunitat Valenciana la gran majoria dels incendis forestals dels últims anys han sigut causats, directament o indirectament, per l'acció humana.



Hui ens trobem amb un entorn forestal molt propens als incendis, en el qual els mitjans d'extinció estan arribant a sostres d'efectivitat. Resulta, per tant, indispensable dirigir l'atenció cap a altres labors preventives que col·laboren a disminuir els riscos. En aquest context, el pasturatge extensiu ordenat pot constituir una eina complementària més per a la prevenció d'incendis forestals.



II. El pasturatge ordenat per al control de vegetació natural en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis (àrees tallafocs, pistes, etc.) constitueix una pràctica agroforestal sostenible, en la qual el bestiar col·labora reduint els riscos d'incendi mitjançant el control del desenvolupament de la vegetació, a més de complir una funció ecològica important en la muntanya mediterrània. En multitud de fòrums especialitzats, tant en l'àmbit nacional com en l'internacional, s'està advocant per la presència ordenada del bestiar en terreny forestal com a labor essencial per a la preservació de la muntanya davant el foc, ja que redueix la càrrega de vegetació potencialment combustible i exerceix una funció clau per a la silvicultura preventiva en zones de difícil accés.

Addicionalment, l'aprofitament ramader constitueix un element clau en la revaloració i gestió multifuncional de les muntanyes, particularment en la muntanya mediterrània, amb molt poc aprofitament fuster i sumida en un progressiu procés d'abandó. En aquest sentit, també contribueix al reconeixement de la labor del pastor i al desenvolupament rural sostenible puix que fixa població i genera rendes. Sense perdre de vista la seua aportació a la reducció del cost de manteniment de les àrees tallafocs, ja que espaia en el temps els necessaris tractaments mecànics. El pasturatge ordenat en aquestes zones constitueix, per tant, una eina útil en la prevenció d'incendis, alhora que ofereix externalitats ambientals i socials positives, que el converteixen en un valuós sistema de gestió del territori. No obstant això, cal no oblidar que aquest pasturatge ha de complir els objectius per als quals s'estableix aquest tipus d'actuacions, a més de garantir altres qüestions com és la sanitat de la mateixa cabanya ramadera a fi d'evitar el trasllat d'unes zones a altres malalties o epizoòties.

Per això, la Generalitat Valenciana considera necessari impulsar la utilització de la ramaderia extensiva per al control de vegetació natural en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis perquè suposa, sens dubte, una oportunitat per a previndre els incendis forestals, reforçar el caràcter multifuncional de les muntanyes i impulsar el desenvolupament sostenible de l'economia rural.



III. A través de les ajudes regulades en la present ordre es fa costat a la realització de pràctiques de control de vegetació natural mitjançant l'aprofitament ramader extensiu, en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals amb l'objectiu de mantindre aquestes zones operatives per a la funció per a la qual es van crear, cosa que contribueix, a més, a la mitigació del canvi climàtic mitjançant pràctiques agrícoles, silvícoles, agroforestals o de prevenció d'incendis, més sostenibles alhora que es persegueix el manteniment de la ramaderia extensiva. A aquestes ajudes els resulta d'aplicació la normativa nacional bàsica prevista en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com l'autonòmica prevista en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Les subvencions establides en aquesta ordre, dirigides exclusivament al foment d'activitats i treballs de prevenció d'incendis forestals consistents en el control de la vegetació natural mitjançant l'aprofitament per part de la ramaderia extensiva lligada a zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals, no es troben dins del supòsit recollit en l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea per ser aplicable el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L352 de 24.12.2013) modificat pel Reglament (UE) 2019/316 de la Comissió, de 21 de febrer de 2019 pel qual es modifica el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L51 de 22.02.2019), (d'ara en avant, Reglament (UE) núm. 1408/2013). En conseqüència, no és obligatòria la notificació a la Comissió Europea, de conformitat amb els articles 3.3, 4.3, 4.4 i 7.3 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques.



Aquest Reglament d'ajudes de minimis en el sector agrari s'aplica a les ajudes concedides a les empreses del sector de la producció primària de productes agrícoles, amb excepció de les ajudes l'import de les quals es fixe sobre la base del preu o la quantitat dels productes comercialitzats; les ajudes a activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o Estats membres, en concret les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i l'explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents relacionades amb l'activitat exportadora; i les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en lloc d'importats.

D'acord amb el que es disposa en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la potestat reglamentària l'administració pública ha d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, i la present ordre estarà en tot moment subjecta a aquests principis.

Respecte dels principis de necessitat i eficàcia, la norma s'adequa a un objectiu d'interés general, com és el foment d'activitats i treballs de prevenció d'incendis forestals amb la ramaderia extensiva mitjançant pastors, així com els principis d'objectivitat, igualtat i no-discriminació.



Igualment, la norma s'ajusta al principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a atendre els objectius que es pretenen aconseguir.

El principi de seguretat jurídica també es compleix, ja que la norma s'ha elaborat de manera coherent amb la resta d'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, amb la intenció de mantindre un marc normatiu estable, predictible, integrat i clar.

A més, durant la tramitació de la norma ha quedat garantit el principi de transparència, amb la publicació oficial del projecte normatiu en la pàgina web de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, a aquest efecte que puga ser conegut per la ciutadania aquest text.

Alhora, s'han seguit les regles de procediment per a l'elaboració de reglaments autonòmics contingudes en l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.

En aplicació del principi d'eficiència, la regulació plantejada no implica càrregues administratives innecessàries o accessòries ni major consum dels recursos públics.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, segons el que es disposa en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions, ha emés un informe l'Advocacia General de la Generalitat i la Intervenció Delegada de la conselleria competent en matèria de prevenció d'incendis forestals.





V. Per tot això, a proposta de la persona titular de la direcció general competent en prevenció d'incendis forestals, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i fent ús de les atribucions conferides per l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com del Decret 176/2020, del Consell pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica i dels articles 160.2 i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions





ORDENE



Article únic. Aprovació de les bases reguladores

S'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al control de vegetació natural, mitjançant aprofitament ramader extensiu, en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals a la Comunitat Valenciana contingudes en l'annex I de la present ordre.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència en el pressupost de la Generalitat

La present ordre no comporta obligacions econòmiques per a la Generalitat, i seran, si escau, les successives resolucions per les quals s'efectuen les convocatòries periòdiques específiques de les ajudes les que ho faran.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació de normes

Queda derogada l'Ordre 30/2018, de 19 de desembre, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al control de vegetació natural, mitjançant aprofitament ramader extensiu, en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis, així com qualsevol altra ordre o disposició de rang igual o inferior que haguera tingut per objecte l'aplicació d'instruments de gestió en prevenció d'incendis forestals amb ramaderia extensiva.



Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior en allò que contradiguen o s'oposen al que es disposa en la present norma.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

La direcció general amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals podrà dictar totes les instruccions de caràcter intern i organitzatiu que siguen necessàries per a adoptar les mesures adequades per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les corresponents convocatòries.





Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 21 de juny de 2022



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

MIREIA MOLLÀ HERRERA







ANNEX I

Bases reguladores per a la concessió d'ajudes per al control de vegetació natural mitjançant aprofitament ramader extensiu en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals a la Comunitat Valenciana.



Primera. Objecte i àmbit d'actuació

1. La present ordre té per objecte regular a la Comunitat Valenciana les ajudes destinades al control de la vegetació natural mitjançant l'aprofitament ramader extensiu de bestiar oví, caprí, equí i boví en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals.



L'objectiu de l'actuació és aconseguir el control adequat de la vegetació en la superfície subvencionada mitjançant el consum de la biomassa combustible per part del bestiar conforme als requisits de càrrega ramadera establits en la base quarta i els requisits de duració i període establits en la base tretze.

2. L'àmbit d'actuació seran les zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals definides en la base quarta d'aquest annex, tant de titularitat pública com privada.



Segona. Persones beneficiàries

Podran ser beneficiaris les persones titulars d'explotacions ramaderes d'oví, caprí, equí i boví que controlen la vegetació natural mitjançant l'aprofitament ramader extensiu, en zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals.



Tercera. Requisits de les persones beneficiàries

1. Hauran de disposar d'inscripció en vigor en el Registre d'Explotacions Ramaderes (REGA) per a exercir l'activitat ramadera en explotacions d'oví, caprí, equí i boví en extensiu en el territori de la Comunitat Valenciana.

2. Els titulars de les explotacions ramaderes sol·licitants de l'ajuda, podran ser persones físiques o jurídiques, així com comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot mancant de personalitat jurídica, puga dur a terme els projectes, activitats o comportaments o es trobe en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

3. Disposar de l'autorització d'aprofitament forestal de pastures, d'acord amb els següents punts:

a) En les forests gestionades per la Generalitat Valenciana es disposarà de l'autorització o adjudicació en vigor de l'aprofitament de pastures durant el període de pasturatge.

b) En la resta de terrenys forestals són necessàries:

b.1) Aprofitament forestal de pastures mitjançant:

– l'autorització d'aprofitament forestal de pastures concedida i en vigor.

– o bé realitzar la sol·licitud d'aprofitament forestal de pastures en el moment de sol·licitar la subvenció.

b.2) Dret d'ús de pastures sobre els terrenys per als quals se sol·licita l'ajuda i durant el període per al qual se sol·licita.

4. La persona sol·licitant haurà de tindre un mínim de bestiar segons les càrregues ramaderes recollides en la base quarta de l present annex i tindre registrada l'explotació ramadera en el REGA amb el cens actualitzat a data de la sol·licitud d'ajuda amb la finalitat de garantir que es pot aconseguir la finalitat de l'ajuda.

5. No estar incurs en cap de les prohibicions per a ser beneficiari establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

6. Trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries, incloses les de la Hisenda de la Comunitat Valenciana, i davant la Seguretat Social.



Quarta. Descripció de les zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis i càrrega ramadera per al control de vegetació natural mitjançant l'aprofitament ramader extensiu.

1. La conselleria competent en matèria de prevenció d'incendis forestals determinarà, per a cada convocatòria d'ajudes, l'oferta de les zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis adequades per al seu manteniment mitjançant bestiar, atenent criteris de necessitat de control de la vegetació en aquestes zones, idoneïtat per la seua especial dificultat per a accedir amb maquinària i oportunitat per l'existència d'explotacions ramaderes en extensiu en la zona que puguen realitzar l'aprofitament i control de la vegetació.

2. Les zones estratègiques lligades a la prevenció d'incendis forestals estaran contemplades en la planificació aprovada de prevenció d'incendis forestals (plans de demarcació, plans de parcs naturals, plans locals de prevenció d'incendis forestals), o bé en qualsevol instrument tècnic de gestió forestal aprovat.

3. A l'efecte de la present ordre, seran subvencionables les activitats de pasturatge de bestiar oví, caprí, equí i boví en extensiu en les següents zones estratègiques de gestió:

a) Àrees tallafocs existents i futures de la Comunitat Valenciana, contemplades en plans o projectes aprovats per l'administració competent, definits en l'apartat anterior, que requerisquen un manteniment mitjançant desbrossaments.

b) Àrees i punts estratègics de gestió.

c) Zones humides catalogades: en aquestes zones no serà necessari que les àrees tallafocs, i àrees i punts estratègics estiguen executades, sinó que el manteniment de la vegetació es realitze en les zones previstes en els diferents plans de prevenció d'incendis.

d) Forests gestionades per la Generalitat Valenciana

4. En les zones objecte d'actuació es realitzarà el control de la vegetació, mantenint un mínim i, si és el cas, un màxim de càrrega ramadera per als diferents tipus de bestiar:



– Càrrega mínima per a totes les zones:



Tipus de bestiar Càrrega mínima

Boví 1 cap d'animal/ha

Equí 1 cap d'animal/ha

Caprí 3 caps d'animal/ha

Oví 5 caps d'animal/ha





La comissió de valoració definida en la base desena podrà modificar de forma motivada aquestes càrregues ramaderes mínimes en el cas que la meteorologia de l'any, les característiques edàfiques i la càrrega ramadera efectiva així ho requerisquen.

– Càrrega màxima: només serà aplicable en zones incloses en l'àmbit territorial dels parcs naturals. Serà l'establida en l'Ordre 1/2015, de 23 de març, conjunta de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, i de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, d'ordenació de l'aprofitament ramader extensiu tradicional als parcs naturals de la Comunitat Valenciana. Aquesta càrrega màxima als parcs naturals podrà ser superior sempre que hi haja un informe favorable de l'òrgan competent



5. La càrrega de bestiar per al control de vegetació natural mitjançant l'aprofitament ramader extensiu haurà de ser compatible amb els aprofitaments forestals de pastures o autorització de pastures per a la zona on se sol·liciten, és a dir, les càrregues contemplades en la present ordre no poden modificar les contemplades en l'autorització de pastures on es realitze el pasturatge o, si és el cas, amb el que indique l'informe de l'òrgan competent en espais naturals protegits.

6. La superfície mínima de control de la vegetació mitjançant aprofitament ramader extensiu per expedient serà igual o superior a 5 ha.



7. Les superfícies de pasturatge dins d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana hauran de comptar amb l'informe favorable de l'òrgan competent.



Cinquena. Convocatòries i Finançament de les ajudes

Les convocatòries anuals es realitzaran si en el pressupost anual existeix crèdit adequat i suficient, contindran les quanties totals màximes i les aplicacions pressupostàries que les financen, i es faran públiques anualment mitjançant resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en prevenció d'incendis forestals, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb els pressupostos de la Generalitat corresponents a cada exercici pressupostari.





Sisena. Concurrència amb altres ajudes

1. Aquestes subvencions seran compatibles amb subvencions d'altres administracions públiques, o altres ens públics o privats. No obstant això, l'import de les subvencions regulades en la present ordre en cap cas podrà ser d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat a desenvolupar pel beneficiari.



2. No obstant això, aquestes ajudes són considerades ajudes de minimis en el sector agrícola, entenent com a tals les que es concedeixen a una única empresa durant l'exercici fiscal en curs de l'any de la convocatòria i els dos exercicis fiscals anteriors i no superen una quantitat fixa establida en el reglament d'aplicació, que és el Reglament (UE) Núm. 1408/2013. L'import total de les ajudes de minimis concedides per un Estat membre a una empresa no podrà excedir els 20.000 € en un període de tres exercicis fiscals. L'import acumulat de les ajudes de minimis concedides per Estat membre a empreses actives en la producció primària de productes agrícoles durant qualsevol període de tres exercicis fiscals no excedirà del topall nacional indicat en l'annex I del mencionat reglament (592.962.542 €). Totes les xifres seran en brut, és a dir, abans de deducció d'impostos o altres càrregues. Les ajudes de minimis es consideraran concedides en el moment en què es conferisca a l'empresa el dret legal a rebre l'ajuda en virtut del règim jurídic nacional aplicable, amb independència de la data de pagament de l'ajuda de minimis a l'empresa.

3. Aquestes ajudes de minimis tenen les següents regles d'acumulació:

a) Si una empresa opera tant en el sector de la producció primària de productes agrícoles com en un o més sectors o desenvolupa altres activitats incloses en l'àmbit d'aplicació del Reglament (UE) 1407/2013, les ajudes de minimis concedides a les activitats en el sector de la producció agrícola en virtut del Reglament (UE) núm. 1408/2013 podran acumular-se amb les ajudes de minimis concedides a aquest últim sector o a les activitats fins al límit màxim pertinent establit en l'article 3, apartat 2, del Reglament (UE) 1407/2013, a condició que el centre gestor de què es tracte garantisca, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos, que la producció primària de productes agrícoles no es beneficia de les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) 1407/2013.



b) Si una empresa opera tant en el sector de la producció primària de productes agrícoles com en el de la pesca i l'aqüicultura, les ajudes de minimis concedides a les activitats en el sector de la producció agrícola en virtut del Reglament (UE) núm. 1408/2013 podran acumular-se amb les ajudes de minimis per a les activitats d'aquest últim sector de conformitat amb el Reglament (CE) 875/2007 fins al límit màxim fixat en aquest Reglament, a condició que el centre gestor de què es tracte garantisca, per mitjans apropiats com la separació d'activitats o la distinció de costos, que la producció primària de productes agrícoles no es beneficia de les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (CE) 875/2007.

c) Les ajudes de minimis no s'acumularan amb cap ajuda estatal en relació amb les mateixes despeses subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, si aquesta acumulació excedira de la intensitat d'ajuda o de l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics podran acumular-se amb altres ajudes estatals concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptats per la Comissió.



Setena. Tipus i quantia de les ajudes

1. L'ajuda consisteix en una prima per hectàrea per a les superfícies sobre les quals es determine que es realitza el manteniment de la vegetació, seguint els criteris de càrrega ramadera establits en la base quarta i del nombre de dies en què es realitze el pasturatge en extensiu, d'acord amb el que s'estableix en la base tretzena.

2. L'import de l'ajuda serà anual, dependrà de la superfície en la qual es realitze l'actuació i del grau de compliment de l'objectiu de l'ajuda i serà com a màxim de 120 €/ha/any.

3. La disponibilitat del terreny quedarà justificada per una única persona titular d'explotació ramadera en la fase d'instrucció de les sol·licituds, prèvia a la resolució, ja que l'ajuda per hectàrea té caràcter exclusiu i excloent.

4. L'import anual màxim de l'ajuda per beneficiari és de 8.000 €.





Huitena. Sol·licituds i documentació

1. Les persones interessades que complisquen els requisits establits en la base tercera del present annex han de presentar les sol·licituds a través del model normalitzat que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat, en la forma que es determine en les convocatòries i de conformitat amb el que es disposa en l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. A la sol·licitud s'adjuntarà la documentació que s'indique en la corresponent convocatòria, que inclourà la següent:

a) Acreditació de la identitat de la persona sol·licitant i, en el seu cas, del seu representant legal.

b) Acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social.

c) Memòria justificativa de l'actuació a realitzar, cronograma i quantia de l'ajuda sol·licitada, segons el contingut de l'annex III de la present ordre, signada per la persona sol·licitant o representant, que adoptarà la forma de declaració responsable.

En el supòsit que s'aporte documentació cartogràfica, aquesta es realitzarà utilitzant la cartografia de l'Institut Cartogràfic Valencià que es troba en el següent enllace http://www.icv.gva.es/

d) Document d'autobaremació, segons els criteris de valoració reflectits en el annex II de la present ordre, signat per la persona sol·licitant o representant, que adoptarà la forma de declaració responsable.



e) En les forests gestionades per la Generalitat, s'haurà d'aportar la justificació de l'adjudicació de l'aprofitament de pastures per a la zona de pasturatge.

f) En la resta de terrenys forestals s'haurà d'aportar:

– L'autorització d'aprofitament forestal de pastures concedida i en vigor, o bé justificant d'haver sol·licitat l'autorització d'aprofitament forestal de pastures, o bé fer la sol·licitud d'aprofitament forestal de pastures en el moment de sol·licitar la subvenció.



– Document admissible en dret que acredite el dret d'ús de pastures sobre els terrenys per als quals se sol·licita l'ajuda i durant el període per al qual se sol·licita.

g) Acreditació de la titularitat de les dades bancàries per al pagament de la subvenció, conforme el que s'estableix en l'Ordre 18/2011, de 17 de juny, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula la comprovació i el procediment de registre de comptes bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb l'administració de la Generalitat.

h) Còpia de la cartilla ramadera o llibre d'explotació ramadera amb el cens actualitzat a data de la sol·licitud d'ajuda, amb la classificació zootècnica compatible amb l'aprofitament en extensiu i amb la qualificació sanitària actualitzada del bestiar que s'empre per a aquest servei, d'acord amb els criteris establits per l'autoritat competent en sanitat animal.

i) En el cas de persones jurídiques o agrupació de persones físiques, una còpia compulsada dels estatuts de l'entitat i escriptura de constitució o qualsevol altre document admissible en dret que l'acredite i una còpia de poders que acrediten la representació.

j) En el cas de persones jurídiques o agrupació de persones físiques, la certificació de l'acta on conste l'acord de sol·licitar les ajudes i nomenament del representant de l'entitat per a efectuar la gestió.

k) Documentació acreditativa suficient per a poder valorar els punts inclosos en els criteris de baremació contemplats en l'annex II. En el cas que no siguen inclosos, s'entendrà que no es disposa a l'efecte de la valoració.

3. El formulari de sol·licitud incorporarà les següents declaracions responsables, que hauran de ser subscrites pels sol·licitants:

a) No estar incurs en alguna de les circumstàncies recollides en l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) No haver sol·licitat una altra ajuda per a la mateixa finalitat. En cas d'haver obtingut subvencions per a les mateixes despeses subvencionables procedents de qualsevol de les administracions o entitats públiques nacionals o internacionals, s'haurà d'especificar la quantia, la data de concessió i l'organisme que concedeix l'ajuda.

c) Declaració, si escau, que acredite l'existència de sol·licitud o obtenció d'altres subvencions percebudes o reconegudes d'altres administracions públiques o de qualsevol entitat pública o privada, pel mateix concepte.

d) Complir els requisits exigits per a obtindre la condició de persona beneficiària de l'ajuda sol·licitada.

e) Comprometre's a exercir l'activitat objecte de l'ajuda i a mantindre a la disposició de l'administració els justificants de pagament de les despeses finançades.

f) Comprometre's a comunicar qualsevol variació que afecte les dades i documentació entregada a l'administració en el context de tramitació d'aquesta ajuda.

g) Comprometre's a aportar la documentació exigida en la present ordre que no puga ser obtinguda directament per la conselleria.

h) Comprometre's a facilitar en tot moment la realització dels controls necessaris per a comprovar la correcta concessió de l'ajuda i el compliment de compromisos així com a aportar la informació necessària requerida, tècnica, econòmica i laboral per a l'elaboració d'indicadors de seguiment de la mesura.

i) Declaració responsable d'ajudes de minimis: haver sol·licitat i rebut o no durant l'exercici fiscal en curs i els dos exercicis fiscals anteriors, les següents ajudes subjectes al règim de minimis de conformitat amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 o a altres reglaments de minimis, a l'efecte de control d'acumulació d'ajudes.

j) Declaració responsable que aquestes ajudes de minimis compleixen o no alguna de les regles d'acumulació indicades en la base sisena apartat 3 d'aquesta ordre de bases.

4. Les persones sol·licitants de les ajudes són responsables de la veracitat dels documents que presenten, i els òrgans gestors poden sol·licitar de manera motivada l'acarament de les còpies aportades per ells, per a això podran requerir l'exhibició del document o de la informació original, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les administracions públiques.



5. L'acreditació de la documentació relacionada s'efectuarà conformement al que s'estableix en l'article 28,2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. En el cas que la sol·licitud no acredite els requisits exigits o no s'adjunten els documents preceptius, es requerirà a la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, esmene la falta o aportació els documents, amb la indicació que si no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua petició, amb resolució prèvia que haurà de ser dictada en els termes establits en l'article 21 apartat 1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

7. Així mateix, es podrà requerir a les persones sol·licitants qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient, així com l'acreditació dels requisits als quals es refereix la documentació administrativa.



8. El termini per a la presentació de les sol·licituds d'ajudes s'establirà en la convocatòria d'aquestes, que es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Novena. Tramitació

1. La concessió de les subvencions es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència competitiva a què es refereix l'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, d'acord amb els criteris de valoració que s'indiquen en la base desena d'aquest annex. No obstant això, no es fixarà un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reunisquen els requisits establits per al cas que el crèdit consignat en la convocatòria siga suficient, atés el nombre de sol·licituds una vegada finalitzat el termini de presentació.



2. L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment és el Servei Territorial de Medi Ambient de la conselleria competent en prevenció d'incendis forestals de la província a la qual pertany el municipi on es localitze la zona estratègica de gestió, que, d'ofici, acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució.

3. En el supòsit que la sol·licitud incloga municipis de dues províncies diferents, l'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà el Servei Territorial de Medi ambient de la Conselleria competent en prevenció d'incendis forestals de la província en l'àmbit de la qual se situe la major part de la zona estratègica de gestió objecte de l'aprofitament.

4. Finalitzada la fase d'instrucció, s'emetrà per a cada expedient un certificat en el qual s'especifique si, amb la informació que figura en l'expedient, la sol·licitud compleix els requisits establits per a accedir a l'ajuda i el tipus i quantia que li corresponga, d'acord amb la base setena del present annex.



Deu. Valoració i proposta de resolució

1. La valoració de les sol·licituds presentades es realitzarà per una comissió de valoració, composta per la persona titular del servei de Conciliació d'Usos i Sensibilització per a la Prevenció d'Incendis Forestals en qualitat de president/a, una persona representant del servei de Conciliació d'Usos i Sensibilització per a la Prevenció d'Incendis Forestals, una persona representant de la direcció general de Medi natural i d'Avaluació Ambiental designada per la persona titular d'aqueixa direcció general i fins a un màxim de tres tècnics/ques de prevenció d'incendis forestals designats per la persona titular de la direcció general amb competències en prevenció d'incendis forestals. Un dels membres de la comissió actuarà com a secretari de la comissió, que, atesos els criteris i requisits establits i d'acord amb la disponibilitat pressupostària, estendrà acta i formularà la proposta de resolució a l'òrgan concedent.

En la designació de les persones representants en aquest òrgan, es procurarà la presència equilibrada de dones i homes, en aplicació del que disposa el II Pla d'igualtat de dones i homes de l'Administració de la Generalitat, aprovat per Acord de 10 de març de 2017, del Consell.



Les reunions de la Comissió de Valoració podran ser presencials i virtuals. Són virtuals les reunions a distància que no requerisquen la presència física dels membres de l'òrgan per a celebrar-se.

2. La comissió de valoració comprovarà els expedients que compleixen els requisits d'aquesta ordre i efectuarà el càlcul de l'import total de l'ajuda conformement amb les bases.

a) En el cas que la quantia total de les sol·licituds admeses siga inferior a la disponibilitat pressupostària indicada en la convocatòria anual i que els beneficiaris complisquen tots els requisits de la present ordre, no es valoraran els expedients per a ordenar-los de major a menor en puntuació segons l'annex II, i es proposarà un llista ordenada per ordre del número d'expedient i per províncies.

b) En el cas que les sol·licituds admeses superen la disponibilitat pressupostària indicada en la convocatòria anual, s'aplicaran els criteris de valoració dels beneficiaris que es recullen en l'annex II i s'elaborarà un llista ordenada per puntuació obtinguda amb tots els sol·licitants de la subvenció admesos a fi d'establir l'ordre de prelació entre les sol·licituds.

3. Per a l'atorgament de les subvencions, en règim de concurrència competitiva, per a establir l'ordre de prelació entre les sol·licituds admeses a tràmit, es tindran en compte els següents criteris de valoració, segons aquesta següent:

a) Sol·licituds amb superfícies de pastura incloses en zones ZAU: 25 punts.

b) Sol·licituds amb superfícies de pastura no incloses en zones ZAU: 20 punts.

c) Sol·licituds amb superfícies de pastura incloses en espais naturals protegits recollits en l'article 3.1 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana; i espais protegits de la Xarxa Natura 2000 recollits en l'article 3.3 de aquesta llei: 15 punts.

El resultat final serà la suma de la puntuació obtinguda en els tres apartats anteriors.

4. Una vegada valorats respecte al punt anterior, es realitzarà la següent valoració per a establir l'ordre de prelació entre les sol·licituds hagen obtingut els mateixos punts. Els criteris de desempat són:



a) Certificació de ramaderia ecològica pel Comité d'Agricultura Ecològica de la Comunitat Valenciana: 10 punts

b) Inscripció de l'explotació ramadera en el Llibre Genealògic de races ramaderes autòctones de la Comunitat Valenciana. El nombre mínim d'animals reproductors de les races ramaderes autòctones en perill d'extinció s'estableix en 30: 5 punts

c) Realització de l'actuació en zones declarades d'especial protecció per a l'alimentació d'ocells necròfags (ZEPAN), Alt Mestrat, Tinença de Benifassà, Turmell i Vallivana, Penyagolosa, Serra d'Espadà, Alt Túria i Serra del Negrete, Serra de Martés-Muela de Cortes, Serra de Mariola i el Carrascal de la Font Roja: 5 punts

d) Sol·licituds en les quals una dona siga titular de l'explotació, de manera individual o mitjançant titularitat compartida, segons es defineix en la Llei 35/2011, de 4 d'octubre, sobre titularitat compartida de les explotacions agràries: 5 punts

e) Sol·licituds de titulars d'explotacions ramaderes qualificades de prioritàries en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda: 5 punts

f) Sol·licituds corresponents a persones joves menors de 41 anys: 5 punts

5. En el cas que diverses sol·licituds aconseguisquen la mateixa puntuació, el següent criteri de desempat seran les hectàrees del projecte d'actuació, de major a menor.

6. La comissió de valoració elaborarà un llistat ordenat amb totes les persones sol·licitants de la subvenció admeses, i proposarà a l'òrgan competent per a resoldre les persones beneficiàries de la subvenció fins a esgotar el crèdit de la convocatòria.



Onze. Resolució de la convocatòria de subvencions

1. La competència per a resoldre les corresponents convocatòries correspon a la direcció general amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals per delegació de la persona titular de la Conselleria amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals.



2. Al mateix temps, les sol·licituds d'ajuda que no puguen ser ateses per excedir l'import global màxim de la convocatòria seran desestimades, segons el que s'estableix en l'article 39 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, així com els articles 9.4.b i 36.1.b) de la Llei 38/2003 general de subvencions, i l'article 58 del seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006.

3. La resolució, que serà motivada i tindrà els efectes i contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, haurà d'indicar que les ajudes tenen caràcter de minimis en aplicació del Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L352 de 24.12.2013), modificat pel Reglament (UE) 2019/316 de la Comissió, de 21 de febrer de 2019 pel qual es modifica el Reglament (UE) 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (DOUE L51 de 22.02.2019), es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, segons el que s'estableix en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.



4. El termini màxim per a resoldre i notificar les sol·licituds de subvencions serà de sis mesos comptant a partir de la finalització del termini de presentació d'aquestes. Transcorregut el termini assenyalat sense que s'haja notificat cap resolució, podran entendre desestimades les seues pretensions per silenci administratiu en els termes previstos en la normativa reguladora del procediment administratiu comú, i en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.

5. En la resolució de concessió d'ajuda, figuraran, com a mínim: import màxim de l'ajuda, tipus d'ajuda, termini d'execució i tipus de bestiar que realitza l'activitat. S'inclourà una llista de reserva de sol·licituds no ateses per falta de crèdit, també inclourà els condicionants que asseguren la correcta realització dels treballs.

6. Les resolucions que concedisquen o deneguen aquestes ajudes posen fi a la via administrativa, en les respectives notificacions s'informarà les persones interessades dels recursos que siguen procedents.



Dotze. Obligacions de les persones beneficiàries

1. Les persones beneficiàries de l'ajuda han de:

a) Complir l'objectiu i realitzar l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar el compliment dels requisits i condicions, així com l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o gaudi de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General amb relació amb les subvencions i ajudes concedides, aportant tota la informació requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

d) Acceptar la supervisió de les activitats contemplades en el projecte que fonamenta la concessió de la subvenció per part de la direcció general amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals i de les direccions territorials on es realitze el pasturatge.



e) Acceptar les bases fixades en aquesta ordre, la convocatòria periòdica a la qual s'aculla la sol·licitud i aquelles directrius que la direcció general competent en prevenció d'incendis forestals establisca com a desplegament i seguiment.

f) Comunicar de manera prèvia a les direccions territorials de la conselleria amb competències en prevenció d'incendis forestals, l'inici i finalització de les activitats mitjançant la signatura d'actes d'inici i fi de l'activitat, per l'agent mediambiental o persona que designe el Servei Territorial de Medi Ambient i per la persona responsable d'executar l'actuació de pasturatge.

g) Comunicar per escrit a la direcció general competent en prevenció d'incendis forestals l'obtenció de qualsevol altra ajuda o subvenció per a la mateixa finalitat, procedent de qualssevol altres administracions, ens públics o privats.

h) Facilitar tota la informació que sobre l'execució de l'activitat de pasturatge li sol·licite la direcció general competent en prevenció d'incendis forestals i el Servei Territorial de Medi Ambient on es faça el pasturatge, a fi de poder realitzar un seguiment tècnic de les activitats i el seu efecte sobre la vegetació.

i) Quan la sol·licitud d'ajuda contemple pasturar en espais naturals protegits, s'haurà de tindre en compte allò que preveuen els instruments de planificació, ordenació i gestió d'aquests espais o normativa equivalent.

En tot cas, quan l'acció tinga lloc en l'àmbit d'un parc natural s'estarà al que es disposa a aquest efecte en l'Ordre 1/2015, de 23 de març, conjunta de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, i de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, d'ordenació de l'aprofitament ramader extensiu tradicional als parcs naturals de la Comunitat Valenciana (DOGV 7508, 20.04.2015).



j) Conservar els documents justificatius originals de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, durant almenys els quatre anys següents al pagament final, mentre poden ser objecte de les actuacions de comprovació i control per l'òrgan concedent i, si fa el cas, de les actuacions de control financer que corresponguen a la Intervenció General de la Generalitat, i de les previstes en la legislació del Tribunal de Comptes en relació amb les subvencions concedides.



k) Fer l'aprofitament d'acord amb l'adjudicació de pastures, autorització de pastures o resolució d'aprovació d'instrument tècnic de gestió forestal

l) Les altres obligacions establides en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

2. Obligacions en el cas que el sol·licitant siga una persona jurídica:



a) Si el sol·licitant té la consideració d'empresa de conformitat amb el que s'estableix en el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ús de les persones amb discapacitat, haurà d'acreditar el compliment de la normativa per a la integració laboral de les persones amb discapacitat.

b) Quan es tracte de comunitats de béns s'identificaran les persones físiques o jurídiques que les integren, indicant les seues respectives quotes percentuals sobre la cosa comuna, en aquest cas hauran de fer-se constar expressament, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cadascun d'ells, que tindran igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, haurà de nomenar-se un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poders bastants per a complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. No podrà dissoldre's la comunitat de béns fins que haja transcorregut el termini de prescripció establit en els articles 39 i 65 de la Llei general de subvencions.



c) En el supòsit de comunitats de béns i titularitat compartida d'explotacions agrícoles, el compliment de les seues obligacions fiscals i amb la seguretat social, ha de ser respecte de totes les persones físiques integrants d'aquesta.

3. L'incompliment de les anteriors obligacions donarà lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen, d'acord amb la legislació vigent.



Tretze. Justificació i pagament de les subvencions concedides

1. La sol·licitud de pagament de la subvenció anirà dirigida a la persona titular de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, sense perjudici de l'habilitació prevista en la disposició final primera de l'ordre en favor de la direcció general amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals, i es presentarà a través del model normalitzat que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat, en la forma que es determine en les convocatòries i de conformitat amb el que es disposa en l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. El termini màxim per a justificar serà establit en les corresponents convocatòries, aquest termini particular no podrá ser superior als 3 mesos posteriors a la finalització d'activitat ni, en tot cas, al 30 de novembre de l'any en què es duga a terme l'activitat.

3. El beneficiari haurà de justificar la realització de l'activitat mitjançant la presentació del quadern de camp mensual (annex IV), en el qual es reflectiran els dies en què ha realitzat el pasturatge en les diferents zones d'actuació, i que podrà ser diligenciat per l'agent mediambiental de zona en els controls diaris.

4. La quantia final de la subvenció dependrà del grau de compliment de l control de la vegetació per a les hectàrees subvencionades, d'acord amb el quadern de camp, els controls, les inspeccions, i les seues corresponents certificacions, a realitzar pel personal tècnic i agent mediambiental designats pel servei territorial de medi ambient, d'acord amb la següent intensitat de pasturatge:



Grau de compliment Descripció Percentatges de pagament

Alt Hectàrees en les quals es facen 60 o més dies de pasturatge en extensiu 100 %

Baix Hectàrees en les quals es facen 30 o més dies de pasturatge en extensiu però menys de 60 50 %

Nul Hectàrees en les quals es facen menys de 30 dies de pasturatge en extensiu 0 %





5. El compliment de les obligacions recollides en cadascuna de les propostes d'aprofitament se certificarà pels serveis tècnics finalitzada l'activitat.

6. Las persones beneficiàries de les subvencions hauran d'adjuntar juntament amb la sol·licitud de pagament i en el cas de no haver autoritzat la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica la seua obtenció mitjançant sistemes telemàtics, certificació vigent d'estar al corrent de les obligacions tributàries enfront de la Generalitat, l'Estat i la Seguretat Social, en els termes establits en l'article 22 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Catorze. Pèrdua o minoració i reintegrament de la subvenció

1. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, atorgades per altres administracions públiques o ens públics o privats, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si és el cas, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció. La modificació de la resolució de la concessió serà per la diferència entre la quantitat concedida en aquesta convocatòria amb la quantitat obtinguda en altres subvencions altres administracions.

Si la quantitat obtinguda en altres subvencions d'altres administracions públiques o ens públics fora superior a la concedida en la present convocatòria, es procedirà a la resolució de la concessió d'aquesta convocatòria.

2. Igualment, l'incompliment pel beneficiari dels requisits i les condicions que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, així com la falta de justificació o la justificació insuficient de la subvenció concedida en el termini establit a aquest efecte, així com la concurrència altres causes recollides per l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, donarà lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.

3. En els supòsits en què siga procedent, s'incoarà el corresponent procediment de minoració o desistiment sense efecte de la subvenció, amb tràmit previ d'audiència i notificació a l'interessat, perquè puga al·legar el que estime pertinent en defensa del seu dret.

4. La resolució corresponent serà dictada per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals per delegació de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de prevenció d'incendis forestals.



Quinze. Seguiment i control

Es durà a terme un pla de control de la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb el qual estableix l'article 169 de la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, mitjançant:

a) La comprovació i el control de la documentació de caràcter econòmic justificativa de l'import concedit i de la memòria relativa a l'actuació subvencionada, que a aquest efecte s'ha establit en la present ordre com d'aportació preceptiva pel beneficiari per al pagament de l'ajuda.

b) Control sobre el terreny i de qualitat de l'activitat subvencionada, amb selecció de la mostra de manera aleatòria i amb criteris de risc.



En aquests controls es comprovarà el compliment dels objectius, requisits i compromisos adquirits. Així mateix es verificarà que els sol·licitants no hagen creat artificialment les condicions per a complir els requisits establits per a accedir a l'ajuda.



Setze. Règim d'infraccions i sancions

El règim sancionador en la matèria regulada en la present ordre serà l'establit en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Dèsset. Protecció de dades

1. La gestió de les ajudes previstes en les presents bases comporta el tractament de dades de caràcter personal, i caldrà complir les mesures i garanties regulades en la normativa en matèria de protecció de dades, especialment el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



2. En la convocatòria s'inclourà la informació que ha de facilitar-se a les persones interessades en relació amb les seues dades de caràcter personal, de conformitat amb el que es disposa en els articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679 i l'article 11 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre»



Díhuit. Transparència, subministrament d'informació i dades obertes

En compliment de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la Llei 1/2022, de 13 d'abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana i de l'article 18 de la Llei general de subvencions, els subjectes beneficiaris de la subvenció hauran de complir les següents obligacions de transparència:

1. Les entitats privades hauran de complir les obligacions de publicitat activa recollides en el capítol II del títol I de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, quan:

a) Perceben durant el període d'un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 100.000 euros.

b) Perceben durant el període d'un any natural ajudes o subvencions de les entitats públiques de la Comunitat Valenciana recollides en l'article 3 de la Llei 1/2022 en una quantia superior a 50.000 euros.

c) Les ajudes o subvencions percebudes representen almenys el 40 % del total dels seus ingressos anuals, sempre que arriben com a mínim a la quantitat de 5.000 euros.

En particular, hauran de publicar en els termes previstos en els principis generals de l'article 5 de la Llei 19/2013 la informació institucional i organitzativa de l'article 6 i l'econòmica i pressupostària de l'article 8 d'aquesta. Aquesta publicació es realitzarà a través de la pàgina web de l'entitat, o bé a través de la plataforma TEP – Transparència Entitats Privades, de GVA Oberta, a la qual es pot accedir en gvaoberta.gva.es/tep.

Aquesta informació s'haurà de publicar a partir de l'any següent a aquell en el qual s'hagen superat els llindars establits, i haurà de mantindre's publicada durant almenys quatre anys naturals.

2. Sense perjudici de les obligacions establides en l'apartat anterior, totes les entitats o persones beneficiàries de subvencions hauran de donar l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguen objecte de subvenció, incloent el logotip de la Generalitat Valenciana en mitjans de difusió com ara cartells, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals i en qualsevol altre mitjà de publicitat que es realitze de l'activitat subvencionada.

3. Les entitats o persones beneficiàries de subvencions estan obligades a subministrar a l'entitat concedent, previ requeriment, tota la informació que siga necessària per al compliment per aquesta de les obligacions previstes en la Llei 1/2022, de 13 d'abril, en el termini de 15 dies hàbils des del requeriment. Una vegada transcorregut el termini conferit en el requeriment sense que el mateix haguera sigut atés, l'òrgan que ha realitzat el requeriment podrà acordar, després d'advertiment i audiència a l'interessat, la imposició de multes coercitives en els termes establits en l'article 5 de la Llei 1/2022, de 13 d'abril.

4. Els nous conjunts de dades que es generen per la formalització i el desenvolupament de les subvencions atorgades per l'administració de la Generalitat s'han de disposar, sempre que siga possible, com a conjunt de dades obertes.

Mapa web