Ficha docv

Ficha docv









DECRET 73/2022, de 27 de maig, del Consell, pel qual es crea el Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana. [2022/4914]

(DOGV núm. 9356 de 07.06.2022) Ref. Base de dades 004951/2022




PREÀMBUL



El sector agrari forma part de l'ampli sistema agroalimentari que proveeix d'aliments a la societat, i genera riquesa i sustentació a la població rural. També desenvolupa una activitat que ha de vetlar per la conservació del medi ambient, respectar els principis de sostenibilitat i de les bones pràctiques agràries.

Considerant la necessitat de disposar d'instruments propis que possibiliten l'adopció de polítiques agràries pròpies de la Generalitat, es crea el Registre d'Explotacions Agrícoles, amb la finalitat de recollir les característiques generals de les explotacions, els seus titulars, la localització geogràfica, la naturalesa jurídica, l'aprofitament i ús de la terra, o el règim d'explotació.

Una eina que apile tota aquesta informació i servisca com a instrument de planificació de la política agroalimentària i mediambiental ha de construir-se sobre els principis que regeixen el «sistema integrat de gestió i control» (SIGC), previst pel Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament i del Consell de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la PAC. El SIGC es va crear amb el Reglament (CEE) 3508/92, del Consell, de 27 de novembre, per a garantir la correcta aplicació dels fons comunitaris, i fins a l'actualitat ha evolucionat per a convertir-se en una estructura de gestió de gran potència i eficàcia en el tractament de la informació del territori, en particular, de les superfícies agràries.

El Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana es concep com una base de dades geoespacial en la qual s'identifiquen les unitats de producció agrícola i altres instal·lacions vinculades, que contribuïsca al mateix temps al compliment del que disposa el Reial decret 9/2015, de 16 de gener, pel qual es regulen les condicions d'aplicació de la normativa comunitària en matèria d'higiene dels productes alimentosos en la producció agrícola primària, dictat en desplegament de la normativa d'higiene alimentària continguda en la Llei 17/2011, de 5 de juliol de seguretat alimentària i nutrició i en el Reglament (CE) 852/2004, de 29 d'abril, relatiu a la higiene dels productes alimentosos, que estableix la necessitat d'un plantejament integrat per a garantir la seguretat alimentària des del lloc de producció primària fins a la seua posada en el mercat o exportació.

El Decret 5/2015, de 23 de gener, del Consell, pel qual es regula l'obligació de mantindre la traçabilitat en els productes agrícoles de la Comunitat Valenciana des del seu origen a la seua primera comercialització, disposa en el seu article 3.2 que: «Els titulars d'explotació agrícola hauran de constar en un registre oficial per a acreditar la seua condició de productor i l'exercici de la seua activitat a l'efecte de la traçabilitat» i en la disposició transitòria segona s'estableix que «Mentre no es dispose d'un registre específic de titulars d'explotació agrícola, per a l'acreditació d'aquesta condició en la Comunitat Valenciana, serà suficient que consten en les bases de dades de la conselleria amb competències en agricultura. En els casos en què no es dispose d'aquesta informació, la persona interessada farà una sol·licitud a la conselleria competent en agricultura per a fer constar que és titular d'explotació agrícola».

El Decret 176/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica (DOGV 26.11.2020), atribueix en el seu article 10 a la Direcció General de Política Agrària Comuna les funcions pròpies de gestió de pagaments directes i de la sol·licitud única d'ajudes PAC, així com la coordinació del manteniment i suport tècnic i normatiu del registre de titulars d'efectius productius agrícoles, en particular, el Registre d'Explotacions de Productors Agraris, amb funcionalitats que faciliten l'expansió de l'administració electrònica i la digitalització del món rural.

Resulta necessari disposar d'una normativa que preveja la creació del Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana, i que permeta el tractament de la informació de forma integrada, i al mateix temps facilite a les persones titulars de les explotacions conéixer i accedir als procediments administratius que els relacionen amb el registre. A aquest efecte, el present Decret del Consell respon al que es preveu en el Pla Normatiu de l'Administració de la Generalitat per al 2021 i projectes normatius subjectes a avaluació (aprovat per l'Acord del Consell de 29.12.2020). En concret s'identifica amb la iniciativa reglamentaria número 36 de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Transició Ecològica i Emergència Climàtica.

Aquesta disposició general s'adequa als principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, en tractar-se d'una normativa estrictament necessària que no imposa càrregues a la persona administrada. Finalment, en l'elaboració d'aquest projecte normatiu s'ha respectat el principi de transparència, tant en la fase de consulta pública com en el tràmit d'informació pública i audiència a les persones interessades. S'han recaptat els preceptius informes i s'han realitzat tots els tràmits.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, de conformitat amb el que estableixen els articles 13 i 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 27 de maig de 2022





DECRET



Article 1. Objecte i finalitat del Registre

1. L'objecte del present decret del Consell és la creació i la regulació del Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana, com a instrument per a assegurar el coneixement del nombre i dimensió de les explotacions agrícoles.

2. Aquest Registre ha de servir per a atendre les necessitats d'informació interna dels òrgans responsables de l'aplicació de la PAC, i com a instrument de planificació i ordenació de l'activitat agrària. A més, el Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana acompleix el Reial decret 9/2015, de 16 de gener, pel qual es regulen les condicions d'aplicació de la normativa comunitària en matèria d'higiene dels productes alimentosos en la producció agrícola primària, en incorporar les explotacions agrícoles inscrites en el Registre General de Producció Agrícola.



Article 2. Definicions

A l'efecte d'aquest decret del Consell es defineixen els conceptes següents:

a) Explotació agrària: el conjunt de béns i drets organitzats empresarialmente pel seu titular, en l'exercici de l'activitat agrària, primordialment amb finalitats de mercat, que constituïsquen una unitat de gestió tecnicoeconòmica.

b) Explotació agrícola: el conjunt de superfícies d'ús agrícola, amb activitat o sense, que formen part de l'explotació agrària, és a dir, excloent les unitats ramaderes que formen part de l'explotació agrària.



c) Activitat agrària: el conjunt de treballs que es requereixen per a l'obtenció de productes agrícoles, ramaders i forestals, o el manteniment d'una superfície agrària en un estat adequat per a la pastura o el cultiu sense cap acció preparatòria que vaja més enllà dels mètodes i maquinària agrícoles empleats de manera habitual. Així mateix, es considera com a activitat agrària la venda directa per part de les persones agricultores de la producció pròpia sense transformació o la primera transformació dels productes agraris, dins dels elements que integren l'explotació, en mercats municipals o en llocs que no siguen establiments comercials permanents i es considera també activitat agrària tota aquella que implique la gestió o la direcció i gerència de l'explotació.



d) Titular d'una explotació agrària. La persona física o jurídica, herències jacents, i titularitats compartides regulades per la normativa sectorial, o altres ens sense personalitat jurídica, que exerceix l'activitat agrària organitzant els béns i drets integrants de l'explotació amb criteris empresarials i assumint els riscos i responsabilitats civils, socials, fiscals, sanitàries i de benestar dels animals que puguen derivar de la gestió de l'explotació, amb independència de qui ostente la propietat dels elements d'aquesta.

e) SIGPAC: sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles vigent a Espanya, establit en el Reial decret 1077/2014, de 19 de desembre, o disposició que el substituïsca, sobre la base del qual queden identificades i georeferenciades les superfícies cultivades o aprofitades pel bestiar.

f) Elements de l'explotació: els béns immobles de naturalesa rústica i qualsevol altre que siga objecte d'aprofitament agrari permanent, el bestiar, l'habitatge amb dependències agràries, les construccions i instal·lacions agràries, fins i tot de naturalesa industrial, les màquines i utensilis, integrats en l'explotació i afectes a aquesta, l'aprofitament i la utilització dels quals corresponen al seu titular en règim de propietat, arrendament, dret d'ús i gaudi fins i tot per mera tolerància del seu propietari o propietària. Així mateix, constitueixen elements de l'explotació tots els drets i obligacions que puguen correspondre al seu titular i es troben afectes a l'explotació.



g) Autoconsum:

– El consum per part de la persona titular de l'explotació agrària i la seua família, dels productes obtinguts en aquesta explotació. S'inclou la transformació dels productes per a ús en les mateixes condicions, amb emmagatzematge o sense.

– La producció de llavors o material vegetal per a ús dins de la mateixa explotació.

– L'ús de la producció agrícola de l'explotació per a fins ramaders amb destinació a l'autoconsum per part de la persona titular de l'explotació agrària i la seua família.



Article 3. Creació i naturalesa del Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana

1. Es crea el Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana, d'ara en avant Registre, com un registre de caràcter administratiu i naturalesa pública. La seua finalitat és la inscripció de les explotacions agrícoles per a obtindre un coneixement complet de l'activitat agrícola desenvolupada o que potencialment pot desenvolupar-se en el territori de la Comunitat Valenciana.

2. El Registre no dirimirà qüestions relacionades amb la propietat dels béns ni dels drets que integren les explotacions agrícoles, les quals hauran de substanciar-se a través dels mitjans legals i procedimentals corresponents.

3. Les dades del Registre estaran sotmeses a la regulació continguda en la Llei orgànica 3/2018,de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



Article 4. Adscripció del Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana

1. El Registre s'adscriu a la conselleria competent en matèria d'agricultura, i dins d'aquesta, a la direcció general amb competències en matèria de Política Agrària Comuna (PAC).

2. La direcció general indicada en el punt anterior és l'òrgan competent per a resoldre els expedients d'altes, baixes, actualització i manteniment del Registre.



Article 5. Àmbit d'aplicació

1. Aquest Decret del Consell s'aplica a totes les explotacions agrícoles situades, totalment o parcialment, en el territori de la Comunitat Valenciana, i obliga els seus titulars com a responsables davant l'Administració.

2. S'inscriurà en el Registre tota la base territorial de l'explotació seguint els criteris d'identificació del Sistema Integrat de Gestió i Control, amb especial referència a la declaració gràfica de les superfícies i, si és el cas, referències SIGPAC.

Quan la producció agrícola no dispose de base territorial, o es desenvolupe suportada per construccions d'obra civil, i en tots aquells casos en els quals no siga possible la identificació indicada en el primer paràgraf d'aquest apartat, aquesta producció es posicionarà mitjançant les coordenades UTM que indicaran el punt d'accés a les instal·lacions, o referències equivalents que permeten tal identificació.

3. Quan les superfícies i altres elements de l'explotació agrícola siguen declarats en una altra comunitat autònoma, perquè així s'establisca mitjançant normes o documents de coordinació fixats per l'Administració General de l'Estat i, simultàniament, es prevegen mecanismes d'intercanvi del contingut d'aquestes declaracions, podrà donar-se per complida l'obligació prevista en el punt anterior.

4. Quan l'explotació agrícola dispose d'elements territorials (obra civil, instal·lacions de regadiu, altres instal·lacions afectes a l'activitat agrària) situats en una altra comunitat autònoma, es consideraran dins de l'àmbit d'aplicació d'aquest Decret del Consell els elements territorials que estiguen situats en la Comunitat Valenciana.

5. S'exclouen expressament de l'àmbit d'aplicació d'aquest Decret del Consell i, per tant, queden exemptes de l'obligació d'inscriure's en el Registre, les explotacions de superfície inferior a 0,5 hectàrees que no comercialitzen els seus productes i els destinen exclusivament a autoconsum.

6. Serà obligatòria la inscripció de tota explotació que tinga vinya de vinificació, encara que no supere la superfície indicada en l'apartat 5.



7. Serà obligatòria la inscripció de tota l'explotació, sense aplicar l'excepció de l'apartat 5, quan la persona titular d'aquesta sol·licite o siga destinatària d'alguna ajuda administrativa per raó de la seua activitat agrària.



Article 6. Identificació de les explotacions

1. L'explotació agrícola és única, i podrà estar constituïda per diferents unitats de producció sota la responsabilitat de la mateixa persona titular, encara que aquestes unitats estiguen disperses geogràficament.



2. A cada explotació agrícola se li assignarà un codi d'explotació que la identifique inequívocament dins del Registre.



Article 7. Organització de la informació

1. Entre la informació que reculla el Registre s'inclouran, almenys:

a) dades generals relatives a la persona titular de l'explotació,

b) dades de superfícies agrícoles, usos, i règims de tinença,

c) dades generals d'instal·lacions i,

d) tota la informació que siga necessària declarar en aplicació de la normativa en matèria d'higiene en la producció primària agrícola.

2. El detall de la informació a incloure en el Registre serà la que conste a través de l'aplicació de gestió prevista en l'article següent, i s'adaptarà a cada moment als requeriments establits per la normativa sectorial que resulte d'aplicació i per a millorar l'eficàcia del registre.





Article 8. Forma i terminis de presentació de la sol·licitud d'inscripció, modificació o baixa en el Registre

1. Les sol·licituds es presentaran exclusivament per mitjans telemàtics a través de l'aplicació informàtica corresponent que estarà a la disposició dels interessats en la seu electrònica de la Generalitat Valenciana a través de la pàgina web de la Conselleria competent en matèria d'agricultura i ramaderia. En les seus de les oficines comarcals d'agricultura, en les direccions territorials d'agricultura i en les oficines de les entitats col·laboradores acreditades a tal fi es prestarà l'oportuna assistència i col·laboració per a emplenar i tramitar les sol·licituds d'inscripció, modificació o baixa en el Registre.

2. Les sol·licituds d'inscripció en el Registre o de la seua modificació o baixa es dirigiran a la direcció general a què està adscrit el Registre en el termini màxim d'un mes des de la creació, modificació o baixa de l'explotació agrícola.

3. Per raons operatives i de manteniment del mateix registre, i mitjançant resolució de la direcció general a la qual queda adscrit el Registre, podrà modificar-se el termini màxim en el qual puguen presentar-se sol·licituds.

4. Quan una persona interessada presente la sol·licitud única d'ajudes de la PAC s'entendrà que sol·licita simultàniament la inscripció en el Registre o la seua modificació, i tindrà aquesta consideració a l'efecte de modificació del registre.

5. Els titulars de les explotacions agràries queden dispensats de presentar, en qualsevol procediment la documentació acreditativa sobre les dades que consten inscrites en el Registre d'Explotacions Agrícoles, sempre que no s'hagen produït modificacions o alteracions que afecten aquestes dades.

Article 9. Documentació de caràcter general que ha d'acompanyar a les sol·licituds

1. El model de sol·licitud, tant d'inscripció com de modificació o baixa de les dades del Registre, estarà a la disposició de les persones interessades en l'aplicació informàtica que s'indica en l'article 8.

2. Quan s'actue a través de representant legal, es presentarà el document acreditatiu de l'existència de la representació per qualsevol mitjà vàlid en dret que deixe constància fidedigna de la seua existència.



3. En el cas de persones jurídiques, estatuts o escriptura de constitució de l'entitat titular de l'explotació. A més, les persones jurídiques (excepte cooperatives), hauran de declarar el nom, NIF i la relació de socis, indicant el percentatge de la seua participació en el capital social.



4. Quan es tracte de comunitats de béns s'identificaran les persones físiques o jurídiques que les integren, indicant les seues respectives quotes percentuals sobre la cosa comuna i per a això s'aportarà l'acta de constitució de la citada comunitat de béns.

5. Una altra documentació de caràcter específic previst per disposicions de caràcter sectorial o general.



Article 10. Termini de resolució i òrgans competents per a la instrucció i resolució del procediment

1. La instrucció del procediment d'inscripció o modificació o baixa del Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana correspondrà a les direccions territorials de la conselleria competent en matèria d'agricultura, les quals, a petició prèvia si escau de les dades i informes necessaris, comprovaran la documentació aportada, el compliment dels requisits exigits, i podran realitzar totes les verificacions que consideren oportunes per a comprovar la veracitat de les dades aportades.

2. La resolució de les sol·licituds es dictarà i notificarà en el termini de 6 mesos des de la seua presentació i registre davant l'òrgan competent per a resoldre, conforme l'article 21.3.b de la Llei de 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. Transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució, s'entendrà estimada la sol·licitud.

3. A l'efecte de la notificació anterior la seu electrònica serà el portal del ciutadà de la conselleria competent a la qual quede adscrit el Registre.



Article 11. Modificació d'ofici de les dades del Registre

1. La direcció general competent per a resoldre les sol·licituds d'inscripció i actualització de dades del Registre podrà iniciar actuacions d'ofici.

2. Tindran la consideració d'actuacions d'ofici les següents.

a) El canvi de les referències i atributs SIGPAC per efecte de les actualitzacions inherents al manteniment del sistema propi d'informació alfanumèrica i gràfica.

b) Els canvis derivats de disposicions o actes administratius que afecten els usos del territori.

c) La resolució d'incidències que afecten superfícies i dades registrals que entren en conflicte amb terceres persones, i sobre les quals la persona interessada no s'haguera pronunciat, o l'administració tinga elements probatoris que permeten acreditar els canvis.

d) Els canvis derivats de la informació obrant en la mateixa Administració, o de decisions judicials.

3. A fi de permetre a les persones interessades tindre coneixement dels canvis d'ofici que puga dur a terme l'Administració, la conselleria competent a la qual quede adscrit el Registre practicarà un tràmit d'audiència previ perquè puguen aportar al·legacions en el termini de 15 dies hàbils.



Article 12. Controls en el Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana

1. Les dades inscrites en el Registre podran sotmetre's a controls de verificació en qualsevol moment. Els controls de caràcter administratiu vetlaran per la coherència interna de les dades i la seua veracitat, i podran contrastar-se amb qualsevol font d'informació disponible per la conselleria competent en matèria d'agricultura, així com amb qualsevol base de dades oficial, en particular amb la del Cadastre, per a realitzar les comprovacions que estimen oportunes. D'altra banda, podran establir-se controls per a verificar l'adequació dels efectius productius declarats amb l'activitat real observada sobre el terreny, la disponibilitat de les superfícies, o la seua adequació amb el SIGPAC.

2. Les incidències detectades en els controls previstos en l'apartat 1 seran comunicades a les persones interessades perquè procedisquen a al·legar, si escau, en el termini de 15 dies hàbils.



Article 13. Vigència de les dades

1. Serà obligatori, per part de les persones titulars de les explotacions agrícoles, realitzar una actualització o ratificació de la inscripció de les dades del Registre anualment. La inscripció en el registre mantindrà la seua vigència mentre no es procedisca a la seua modificació o baixa.

2. Les explotacions agrícoles que durant un període de tres anys consecutius no hagen efectuat cap comunicació d'actualització, de modificació, o de les quals no es tinga constància d'activitat, podran ser donades de baixa per la direcció general competent per a la gestió del Registre amb audiència prèvia de la persona interessada.



Article 14. Protecció de dades de caràcter personal

1. Les dades personals seran tractades de conformitat amb el que es disposa en el Reglament 2016/679/UE, de 27 d'abril, de protecció de les persones físiques i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

L'accés a dades de caràcter personal contingudes en el Registre es regirà pel que es disposa en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en el Reglament 2016/679/UE, de 27 d'abril i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre.

2. La sotssecretaria de la conselleria responsable de les activitats de tractament de les dades de caràcter personal contingudes en les citades activitats, garantirà:

a) L'aplicació dels principis de protecció de dades regulades en l'article 5 del RGPD.

b) El compliment amb el deure d'informació de conformitat amb els articles 13 i 14 del RGPD amb totes aquelles persones interessades les dades de les quals siguen objecte de tractament de les activitats regulades en aquesta ordre. Aquesta informació es proporcionarà en la sol·licitud d'inscripció en el Registre i les seues modificacions.

c) L'adopció de mesures d'índole tècnica i organitzativa que siguen necessàries i apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat al risc, assegurant, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en el règim jurídic de protecció de dades. Aquestes mesures es correspondran amb les establides per l'Esquema Nacional de Seguretat.

3. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament, podran exercir els seus drets d'accés, rectificació i supressió de dades, així com de limitació o oposició del tractament, quan siga procedent, davant la conselleria competent en matèria d'agricultura.

4. Les comunicacions de dades que es realitzen a conseqüència de la col·laboració entre administracions es realitzaran amb fonament en una norma amb rang de llei.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Incorporació del Registre de la Producció Agrícola

S'incorpora d'ofici al Registre d'Explotacions Agrícoles de la Comunitat Valenciana la informació disponible en el Registre General de la Producció Agrícola de les explotacions agrícoles amb superfície situada en la Comunitat Valenciana en la data d'entrada en vigor d'aquest Decret del Consell.



Segona. Clàusula de no-despesa

El present text normatiu no comporta increment de despesa atenent la inexistència d'obligacions econòmiques per a Generalitat Valenciana.









DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Es deroga l'Ordre 13/2015, de 16 de març, del conseller de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, per la qual s'estableix el procediment administratiu d'inscripció en el Registre General de la Producció Agrícola.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultat de desplegament

Es faculta la conselleria competent en matèria d'agricultura per a dictar totes aquelles disposicions que siguen necessàries en desplegament i execució del que s'estableix en aquest Decret del Consell.



Segona. Entrada en vigor

El present Decret del Consell entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 27 de maig de 2022



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

MIREIA MOLLÀ HERRERA

Mapa web