Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 17 de gener de 2022, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional, per la qual es determina el procediment per a flexibilitzar els ensenyaments de Formació Professional a la Comunitat Valenciana. [2022/338]

(DOGV núm. 9261 de 21.01.2022) Ref. Base de dades 000549/2022


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: educació, formació professional



La Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la Formació Professional, estableix en l'article 3.2 que d'un dels seus fins és promoure una oferta formativa de qualitat, actualitzada i adequada als diferents destinataris, d'acord amb les necessitats de qualificació del mercat laboral i les expectatives personals de promoció professional.



De la mateixa norma es preveu la col·laboració de les empreses, els agents socials i altres entitats en el desenvolupament del Sistema Nacional de Formació i Qualificacions Professionals, en la formació dels docents i de l'alumnat, en la realització de pràctiques i per a identificar i actualitzar les necessitats de qualificació, així com per a la seua definició i la de la formació requerida.

En l'actual context econòmic laboral tots els estudis sobre l'evolució del mercat laboral en l'Estat espanyol coincideixen en la necessitat que té el mercat de titulats de formació professional mitjans i superiors, i que la formació rebuda responga a les necessitats dels sectors econòmics i empresarials, a més la major part de les ocupacions del futur no existeixen en l'actualitat.

L'actual model d'estructura dels títols de Formació Professional requereix una revisió en profunditat, ja iniciada. L'estructura de les titulacions de Formació Professional és excessivament rígida, amb programes molt tancats i amb poc o cap marge per al disseny d'itineraris formatius adaptats tant a les necessitats específiques pròpies de cada context territorial com a les preferències i interessos personals en relació amb la inserció laboral. Per això es fa necessari dotar el sistema d'un mecanisme àgil per a adequar l'oferta formativa impartida pels centres de formació professional, tant a les necessitats canviants del sistema productiu com a les de l'entorn territorial o de les àrees estratègiques de la Comunitat Valenciana.

Per la seua part la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en el seu article 120.4 que els centres, en l'exercici de la seua autonomia, poden adoptar experimentacions, innovacions pedagògiques, programes educatius, plans de treball, formes d'organització, normes de convivència o ampliació del calendari escolar o de l'horari lectiu d'àmbits, àrees o matèries, en els termes que establisquen les administracions educatives i dins de les possibilitats que permeta la normativa aplicable, inclosa la laboral, sense que, en cap cas, supose discriminació de cap mena, ni s'imposen aportacions a les famílies ni exigències per a les administracions educatives.

Així mateix, l'article 42.7 assenyala que en el marc del que s'estableix en els aspectes bàsics del currículum de cada títol i de l'organització modular dels cicles formatius i cursos d'especialització de formació professional, les administracions educatives promouran la flexibilitat i l'especialització de la seua oferta formativa amb l'objectiu de promoure la innovació i l'ocupabilitat.

El Reial decret 1147/2011, en el seu article sisé, apartat 2, disposa que les administracions educatives podran organitzar la impartició de mòduls professionals en unitats formatives de menor duració, que aquestes unitats podran ser certificables, amb validesa en l'àmbit de la corresponent administració educativa i que la superació de totes les unitats formatives que constitueixen un mòdul professional donarà lloc a la seua certificació. Així mateix, en el seu article 8 apartat 5 es determina que les administracions educatives promouran l'autonomia pedagògica organitzativa i de gestió dels centres que impartisquen formació professional.

Vistes les competències atorgades pel Decret 173/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, resolc:



Primer. Objecte

La present resolució té com a objecte establir els requisits i el procediment per a la implantació, en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana, de projectes propis de flexibilització de l'oferta modular dels cicles formatius de Formació Professional de grau mitjà, de grau superior, de cursos d'especialització i de Formació Professional Bàsica, per a adequar-la a les necessitats formatives de l'entorn professional.



Segon. Projectes de flexibilització

Els centres educatius públics que desitgen implantar un projecte propi de flexibilització de la seua oferta formativa podran organitzar els diferents resultats d'aprenentatge dels mòduls professionals que integren un cicle formatiu de manera diferent a la proposada pel decret de currículum de la Comunitat Valenciana del títol corresponent; així mateix, podran complementar les competències del títol amb altres mòduls professionals d'altres títols o amb mòduls professionals dels certificats de professionalitat, respectant les condicions que s'estableixen en aquesta resolució.



Tercer. Definicions

A l'efecte de la present resolució s'entendrà per:

a) Resultat de l'aprenentatge: són els coneixements, destreses, habilitats i competències de formació professional que s'espera que l'alumnat adquirisca.

b) Unitat formativa: unitats coherents de formació que incloguen un o diversos resultats d'aprenentatge, d'un o de diversos mòduls professionals.

c) Mòdul professional: la unitat coherent de formació la superació de la qual garanteix la consecució de les competències associades. Inclou la totalitat dels resultats d'aprenentatge associats.



Quart. Tipus de projectes

Els projectes de flexibilització que els centres podran desenvolupar podran adoptar una o diverses de les opcions següents:

1. Projecte de flexibilització ampliat. Consisteix a complementar el currículum dels cicles formatius de grau mitjà, superior, cursos d'especialització o Formació Professional Bàsica, amb la incorporació de mòduls professionals d'altres títols. Així mateix, es podran incloure mòduls formatius de certificats de professionalitat.

2. Projecte de doble titulació. Consisteix en l'organització curricular de dos títols en tres anys, sempre que siga de la mateixa família professional i tinguen mòduls professionals comuns.

3. Projecte de reorganització de cicle. Consisteix en la reorganització total o parcial dels resultats d'aprenentatge dels diferents mòduls professionals que integren un cicle formatiu en unitats formatives, sempre que s'assegure la impartició de la totalitat dels resultats d'aprenentatge del títol.



Cinqué. Requisits comuns a tots els projectes

Totes les propostes de projectes presentades a l'empara de la present resolució han de complir els requisits següents:

a) Comptar amb l'aprovació del projecte pel claustre de professorat a proposta del departament o departaments didàctics implicats.



b) Aportar el projecte formatiu de flexibilització degudament justificat.

c) Mantindre l'assignació de crèdits ECTS dels diferents mòduls professionals.

d) Desenvolupar la proposta disposant dels espais i equipament necessari en el centre, segons la normativa vigent.

e) La proposta de projecte podrà comptar amb el suport explícit d'alguna empresa, associació empresarial, associació sindical o d'alguna entitat dependent de l'administració en relació amb les competències del títol.

f) En el cas d'ampliació de l'oferta competencial del títol, l'horari setmanal no podrà excedir de 35 hores lectives.

g) Els títols obtinguts mitjançant aquests projectes seran els legalment establits.



Sisé. Requisits específics per a les propostes de projectes de flexibilització curricular ampliats

Les propostes de projectes de flexibilització ampliats permeten augmentar les competències del títol amb la incorporació d'elements formatius no inclosos en aquest i compliran, a més, els requisits que es relacionen a continuació:

a) Amb caràcter general, els elements formatius que s'incorporen seran els mòduls professionals inclosos en els títols de Formació Professional o mòduls formatius dels certificats de professionalitat.

b) L'ampliació proposada no podrà comportar un increment de la duració del cicle superior al 20 % del que s'estableix en el títol corresponent.

c) Els projectes de flexibilització ampliats podran cursar-se mitjançant projectes de Formació Professional Dual.

d) Les ampliacions curriculars seran certificades pel centre educatiu addicionalment al títol oficial.



Seté. Requisits específics per a les propostes de dobles titulacions

Les propostes de projectes de doble titulació per a establir una proposta curricular que conduïsca a l'obtenció de dos títols han de complir, a més, els requisits que es relacionen a continuació:

a) Les propostes faran referència a títols oficials implantats en la Comunitat Valenciana.

b) Les propostes de dobles titulacions podran desenvolupar els mòduls de Formació en centres de treball (FCT) al llarg dels tres cursos. La duració conjunta dels mòduls d'FCT serà d'entre 600 i 800 hores.



c) S'impartirà un únic mòdul de projecte, amb una duració de 40 hores, que integrarà les capacitats dels dos títols.



Huité. Requisits específics per a les propostes de projectes de reorganització de cicle

Les propostes de projectes de reorganització de títol han de complir, a més, els requisits que es relacionen a continuació:

a) Les propostes d'organització curricular podran comprendre la totalitat de mòduls inclosos en el currículum d'un cicle formatiu a excepció del mòdul de projecte en els cicles formatius de grau superior.



b) En tot cas el departament o departaments didàctics responsables del projecte deuran garantir l'adquisició de tots els resultats d'aprenentatge del títol.

c) L'assignació horària de totes les unitats formatives serà la suma de la de tots els mòduls professionals integrats en el projecte de reorganització del cicle.

d) La reorganització del cicle podrà incloure la integració dels resultats d'aprenentatge de diversos mòduls formatius en un projecte intermodular.



Nové. Avaluació, promoció i titulació o acreditació

1. L'avaluació de les unitats formatives o dels mòduls professionals s'efectuarà d'acord amb la normativa vigent, garantint la plena adquisició de totes les competències del títol.

2. Les unitats formatives seran avaluades individualment en les sessions d'avaluació amb excepció de l'avaluació final de curs en la qual s'avaluarà el mòdul professional en el seu conjunt tenint en compte l'adquisició de competències de l'alumne o alumna.

3. Les qualificacions de l'expedient acadèmic de l'alumnat es correspondran amb les que determina el currículum oficial

4. La qualificació dels mòduls professionals inclosos en el projecte s'obtindrà com una mitjana ponderada de les qualificacions atorgades en les diferents unitats formatives que l'integren.

5. En els projectes presentats es detallarà si existeix un nombre mínim de resultats d'aprenentatge que hagen de ser avaluats positivament per a qualificar positivament el mòdul professional.

6. La titulació, promoció i càlcul de la nota mitjana del cicle es realitzarà d'acord amb la norma vigent que el regula.

7. Els mòduls professionals incorporats als títols seran objecte de certificació.

8. Les unitats formatives s'acreditaran per part del centre segons el resultat de l'avaluació final.

9. En tota la documentació relacionada amb les qüestions regulades en aquest punt resolutiu, es farà constar la via per la qual es va autoritzar el citat projecte.



Desé. Procediment d'autorització

1. Els centres educatius que desitgen implantar un projecte de flexibilització de títol hauran de comptar amb l'autorització de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. Per a això presentaran una sol·licitud d'acord amb el model publicat en la pàgina web següent:

https://ceice.gva.es/va/web/formacion-profesional/innovacio-i-qualitat

2. La sol·licitud es dirigirà a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, i anirà acompanyada de la proposta de projecte propi, que haurà d'indicar, almenys:

a) El tipus de projecte pel qual s'opta.

b) La descripció del projecte, amb el màxim detall, que permeta comprovar l'adequació de la proposta als requisits establits en aquesta resolució.

c) Currículum de tots els mòduls o unitats formatives afectats pel projecte, especificant les modificacions proposades.

d) Informe detallat dels recursos humans i materials disponibles en el centre per a la implantació del projecte.

3. La sol·licitud d'autorització d'implantació de projectes propis es podrà presentar abans del 30 de març.

4. Certificació de la persona titular de la secretaria del centre en què faça constar l'aprovació pel claustre de professorat de la proposta del projecte propi.

5. Si escau, document que acredite que el projecte disposa del suport d'alguna empresa, associació empresarial o sindicat.

6. L'autorització del projecte de flexibilització es realitzarà abans del 15 de maig del curs anterior a la seua efectiva implantació, mitjançant resolució de la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu.

7. El projecte de flexibilització de títol autoritzat haurà d'implantar-se a partir del curs següent al de la data de la seua autorització.



Onzé. Informació a les famílies i a les persones interessades

Amb antelació a l'inici dels terminis establits per a l'admissió de l'alumnat, els centres educatius hauran de fer públic el seu projecte a través tant de la pàgina web com del tauler d'anuncis de la secretaria, a fi que les famílies i les persones interessades estiguen informades de les característiques d'aquest.



Dotzé. Modificació o cessament de l'autorització

La modificació del projecte propi, així com el cessament de la seua implantació, requeriran la preceptiva autorització i hauran d'atindre's, amb caràcter general, al que s'estableix per a l'autorització de les propostes de projectes en la present resolució.



Tretzé. Producció d'efectes

Aquesta resolució tindrà efectes des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 17 de gener de 2022.– El secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.

Mapa web