Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 21 de desembre de 2022, de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, per la qual es posa en funcionament el canal confidencial de presentació de denúncies de la Generalitat (Confident-GVA). [2022/12488]

(DOGV núm. 9500 de 29.12.2022) Ref. Base de dades 012148/2022


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives



Tal com es recull en el preàmbul de la Llei 22/2018, de 6 de novembre, de la Generalitat, d'inspecció general de serveis i del sistema d'alertes per a la prevenció de males pràctiques en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, les males pràctiques, enteses com aquelles actuacions de l'Administració que puguen propiciar l'incompliment dels principis de legalitat, objectivitat, imparcialitat, eficàcia i eficiència, com també les possibles irregularitats administratives, afecten no sols el prestigi i la legitimitat de qualsevol organització, sinó que també minven de manera substancial l'eficàcia i eficiència de les seues actuacions.

Les irregularitats o males pràctiques que poden afectar el funcionament de les organitzacions només poden corregir-se o previndre's si es coneixen. Hi ha diverses vies d'informació, com la realització d'anàlisis específiques derivades de la planificació dels òrgans de control o de sol·licituds concretes dirigides a aquests, el sistema d'alertes, i les denúncies i comunicacions que pot realitzar la ciutadania en general i les persones que, des de dins, poden ser coneixedores de determinada informació que pot resultar aconsellable analitzar. En aquest sentit, l'aprovació de la Directiva (UE) 2019/1937, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió, pendent de transposició al nostre ordenament jurídic nacional, ha suposat una important aposta per la denúncia com a mitjà de protecció dels interessos col·lectius, tant en l'àmbit públic com en el privat.



La presentació de denúncies nominatives o un altre tipus de comunicacions dirigides a la Inspecció General de Serveis, per diferents mitjans, constitueix hui dia una via implantada, normalitzada i utilitzada per a l'exercici del control intern i extern que s'atribueix a les persones vinculades al sector públic de la Generalitat i a la ciutadania, respectivament, amb la finalitat de contribuir a la millora del seu funcionament. La tramitació de les denúncies per part de la inspecció està subjecta en deure legal de confidencialitat sobre els assumptes que se substancien, com també a l'obligació d'adoptar mesures per a protegir la identitat de les persones denunciants.



Sense perjudici del que s'ha expressat anteriorment, la Llei 22/2018, de 6 de novembre, de la Generalitat, d'inspecció general de serveis i del sistema d'alertes per a la prevenció de males pràctiques en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental (DOGV 08.11.18), disposa en l'article 32.3 que «a l'efecte de facilitar la presentació de denúncies o alertes d'irregularitats i males pràctiques s'establirà un canal segur i accessible que permetrà la seua formulació i que, en tot cas, garantirà la confidencialitat i la protecció dels qui l'utilitzen».



Amb la finalitat de complir aquest mandat legal, cal complementar les actuals vies de presentació de denúncies mitjançant la implantació d'un nou canal que, de manera estandarditzada i predeterminada, garantisca la confidencialitat en la transmissió de la informació i que preserve la identitat de la persona que remet des de l'origen.

La posada en marxa del canal suposarà, per tant, un reforç en els sistemes de control vigents respecte de la gestió de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, reforç que adquireix especial rellevància en el context actual d'execució de projectes públics cofinançats per fons europeus del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

En virtut del que s'ha exposat i d'acord amb la competència d'inspecció general dels serveis atribuïda a aquesta conselleria, de conformitat amb el que es preveu en l'article 14 del Decret 172/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, resolc:



Primer

Posar en funcionament el canal telemàtic segur per a la transmissió d'informació sobre possibles irregularitats o males pràctiques en el funcionament de l'Administració del Consell i del seu sector públic instrumental que garantirà la confidencialitat i l'anonimat de les persones remitents, mitjançant la utilització de solucions tecnològiques sobre l'ús de les quals s'informarà detalladament en el portal d'accés al canal que es realitzarà a través del web de la Generalitat. Per a facilitar la seua identificació i ús, el canal es denominarà Confident-GVA i estarà operatiu en el termini màxim d'un mes des de la publicació d'aquesta resolució.



Segon

Assignar la gestió de la informació que es reba a través del canal i la seua tramitació a la Inspecció General de Serveis, d'acord amb les competències atribuïdes a aquesta en l'article 3 de la Llei 22/2018, de 6 de novembre, de la Generalitat, d'inspecció general de serveis i del sistema d'alertes per a la prevenció de males pràctiques en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, la qual procedirà de conformitat amb les pautes que es recullen a continuació:



1. La tramitació de les comunicacions que es reben es realitzarà d'acord amb els criteris generals que regeixen l'actuació de la Inspecció General de Serveis, recollits en la normativa vigent, Llei 22/2018, de 6 de novembre, i Decret 68/2014, de 9 de maig, en els quals s'estableixen també els principis bàsics de protecció a les persones denunciants que, en el cas de les persones que tinguen la condició d'empleades públiques, es completen amb l'article 78 de la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la Funció Pública Valenciana.

2. L'admissió a tràmit de les comunicacions estarà supeditada al compliment dels requisits de concreció, versemblança, vigència, rellevància i possibilitat de prova previstos en el protocol pel qual s'estableixen criteris relatius a la iniciació i tramitació de processos d'investigació desenvolupats per la Inspecció General de Serveis (Resolució de 12 de novembre de 2015, del conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, DOGV de 10.11.2015). En el portal d'accés al canal s'informarà de manera detallada sobre els requisits d'admissió i s'instarà un ús rigorós d'aquest.



3. Les comunicacions que es reben a través de Confident-GVA tindran assignades un codi que permetrà la comunicació recíproca entre la inspecció de serveis i la persona que informa sense necessitat que es conega la seua identitat, ni altres dades de caràcter personal. En aquest cas, el justificant de recepció de la comunicació, així com qualsevol sol·licitud d'informació addicional i el resultat de la tramitació realitzada per la inspecció de serveis, es comunicaran a través del canal.



Tercer

Ordenar la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana amb la finalitat de donar difusió a la posada en marxa del canal.



Aquesta resolució produirà efectes a partir de l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució, que esgota la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició en el termini màxim d'un mes davant aquest mateix òrgan, d'acord amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o un recurs contenciós administratiu davant el jutjat contenciós administratiu que corresponga, en el termini màxim de dos mesos, de conformitat amb el que es preveu en els articles 8, 45 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa; els dos terminis comptadors a partir de l'endemà de la publicació.



València, 21 de desembre de 2022.– La consellera de Justícia, Interior i Administració Pública: Gabriela Bravo Sanestanislao.

Mapa web