DECRET 203/2022, de 2 de desembre, del Consell, de regulació del procediment d'autorització per a la realització d'estudis observacionals prospectius amb medicaments d'ús humà i d'ordenació del Comité Autonòmic d'Estudis Observacionals Prospectius de Medicaments de la Comunitat Valenciana (CAEPO). [2022/11652]
(DOGV núm. 9487 de 12.12.2022) Ref. Base de dades 011051/2022
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Sanitat Descriptors: Temàtics: farmacovigilància, farmacovigilància, farmacovigilància , monografies
Índex
Preàmbul
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
Article 2. Definicions
Article 3. Les obligacions dels promotors i dels investigadors
Capítol II. Procediment d'autorització per a la realització d'estudis observacionals prospectius amb medicaments d'ús humà
Secció primera. Disposicions generals
Article 4. Actuacions sotmeses a autorització
Article 5. Òrgan competent
Article 6. Tramitació per mitjans electrònics
Secció segona. Procediment d'autorització
Article 7. Sol·licitud
Article 8. Documentació
Article 9. Ordenació i instrucció
Article 10. Proposta de resolució
Article 11. Resolució
Article 12. Recurs
Article 13. Signatura del contracte per la direcció del centre
Secció tercera. Seguiment
Article 14. Seguiment dels estudis
Secció quarta. Informació de les gerències dels departaments de salut dels estudis observacionals amb medicaments
Article 15. Informació de les gerències
Capítol III. Comité Autonòmic d'Estudis Prospectius Observacionals de Medicaments de la Comunitat Valenciana (CAEPO)
Article 16. Comité Autonòmic d'Estudis Prospectius Observacionals de Medicaments de la Comunitat Valenciana (CAEPO)
Article 17. Composició del CAEPO
Article 18. Funcions del CAEPO
Article 19. Criteris d'avaluació
Disposició addicional primera. Incidència econòmica
Disposició addicional segona. Facultat d'exercici, desplegament i interpretació
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final primera. Facultats de la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat i salut pública
Disposició final segona. Entrada en vigor
Annex. Estructura recomanada i contingut del protocol segons s'estableix en el Reial decret 957/2020, de 3 de novembre, pel qual es regulen els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà
PREÀMBUL
Els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà són imprescindibles per a obtindre dades sobre la seua seguretat, efectivitat i condicions d'ús en la pràctica clínica i així augmentar el coneixement que es disposa d'aquests i contribuir a la seua millor utilització.
El Reial decret 957/2020, de 3 de novembre, pel qual es regulen els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà, deroga expressament l'Ordre SAS/3470/2009, de 16 de desembre, per la qual es publiquen les directrius sobre estudis postautorització de tipus observacional per a medicaments d'ús humà i els articles 2.16, 2.18, i el capítol VI del Reial decret 577/2013, de 26 de juliol, pel qual es regula la farmacovigilància de medicaments d'ús humà.
Per això es fa necessària l'adaptació i actualització de la normativa de la Comunitat Valenciana quant als procediments per a la realització d'estudis observacionals amb medicaments d'ús humà.
L'inici dels estudis observacionals amb medicaments requereix dictamen favorable d'un Comité d'Ètica de la Investigació amb medicaments (CEIm) i del contracte o acord del centre sanitari on s'atenguen els subjectes participants. A més, han de complir-se les condicions d'accés a les dades personals dels subjectes participants establides pel responsable del tractament de les dades.
En el cas dels estudis observacionals amb medicaments de seguiment prospectiu, en la Comunitat Valenciana requereixen l'autorització prèvia de l'òrgan competent, direcció general amb competències en farmàcia i productes sanitaris, de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, excepte en determinades situacions que es recullen en el present Decret.
La direcció general amb competències en farmàcia i productes sanitaris compta amb un òrgan consultiu, Comité autonòmic d'estudis postautorització observacionals prospectius de medicaments de la Comunitat Valenciana (CAEPO), regulat fins hui en el Decret 73/2009, de 5 de juny, del Consell, regulador de la gestió d'assajos clínics i estudis postautorització observacionals amb medicaments i productes sanitaris, en la seua redacció donada pel Decret 17/2012, de 20 de gener, del Consell, pel qual es modifica el Decret 73/2009, de 5 de juny, del Consell. Comité que avalua la pertinència de la realització dels estudis postautorització observacionals prospectius amb medicaments. Davant la publicació del Reial decret 957/2020, de 3 de novembre, pel qual es regulen els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà, és necessari ordenar aquest òrgan.
El present Decret observa els principis de bona regulació establits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú. Es constata el principi de necessitat i eficàcia, ja que la norma està justificada per raó de l'interés general. El principi de proporcionalitat perquè amb la present disposició es proposa la regulació imprescindible per a la necessitat que es pretén cobrir amb aquesta. Aquesta iniciativa normativa es realitza en coherència amb la resta de l'ordenament jurídic, per a generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que oferisca seguretat jurídica i facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions de les persones a què es destina. I s'observen també els principis de transparència i eficiència, puix que s'observen els tràmits preceptius i s'eviten càrregues administratives innecessàries o accessòries.
En el procés d'elaboració d'aquest Decret, s'han emés els preceptius informes, s'han realitzat els tràmits d'audiència pertinents i s'ha donat compliment a l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.
Per tot això, a proposta del conseller de Sanitat Universal i Salut Pública, en virtut del que es disposa en l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Juridic Consultiu, i amb la deliberació prèvia el Consell, en la reunió de 2 de desembre de 2022,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
Aquest Decret té per objecte regular, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana:
1. El procediment d'autorització per a la realització d'estudis observacionals prospectius amb medicaments d'ús humà, que es realitzen conformement a la normativa estatal en aquesta matèria.
2. I l'ordenació del Comité Autonòmic d'Estudis Observacionals Prospectius de Medicaments de la Comunitat Valenciana (CAEPO).
Article 2. Definicions
En relació amb les definicions aplicables al present Decret, s'empraran les establides en l'article 2 del Reial decret 957/2020, de 3 de novembre, pel qual es regulen els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà.
Article 3. Les obligacions dels promotors i dels investigadors
En relació amb les obligacions dels promotors i dels investigadors respectivament en la realització dels estudis observacionals amb medicaments en la Comunitat Valenciana, són d'aplicació les establides en els articles 9 i 10 del Reial decret 957/2020, de 3 de novembre, pel qual es regulen els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà.
CAPÍTOL II
Procediment d'autorització per a la realització d'estudis observacionals prospectius amb medicaments d'ús humà
Secció primera
Disposicions generals
Article 4. Actuacions sotmeses a autorització
Estaran subjectes al procediment d'autorització que regula aquest Capítol, els estudis observacionals amb medicaments de seguiment prospectiu, excepte aquells estudis el promotor dels quals siga una administració pública o en els quals quede acreditat que es tracta d'una investigació clínica sense ànim comercial.
Article 5. Òrgan competent
Serà la direcció general competent en matèria de farmàcia i productes sanitaris la que instruirà i resoldrà el procediment d'autorització.
Article 6 Tramitació per mitjans electrònics
La tramitació del procediment establit en el present Decret es realitzarà a través de mitjans electrònics, d'acord amb l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, tenint en compte la capacitat tècnica i dedicació professional dels promotors que acrediten l'accés als mitjans electrònics necessaris.
Secció segona
Procediment d'autorització
Article 7. Sol·licitud
1. El promotor d'un estudi observacional amb medicaments de seguiment prospectiu, excepte les excepcions establides en l'article 4.1 del present decret, haurà de presentar la sol·licitud d'autorització per a la realització de l'estudi davant la direcció competent en matèria de farmàcia i productes sanitaris, d'acord amb el model normalitzat establit a aquest efecte, havent d'acompanyar a aquesta la documentació que s'assenyala en l'article següent.
Article 8. Documentació
S'acompanyarà a la sol·licitud la documentació següent:
1. Protocol de l'estudi en castellà o en llengua oficial de la Comunitat Valenciana, que s'ha d'ajustar als punts recollits en l'annex. S'hauran d'expressar explícitament en aquest els procediments que s'empraran per a garantir que la realització de l'estudi no modifica els hàbits de prescripció o de dispensació dels medicaments, que hauran de seguir les vies habituals.
2. Dictamen favorable d'un Comité d'Ètica de la Investigació amb medicaments (CEIm).
3. Relació de centres sanitaris de la Comunitat Valenciana i de personal investigador proposat per a realitzar el projecte. Si és el cas, haurà d'adjuntar-se la relació de tots els centres espanyols on també es vaja a realitzar, així com del personal investigador participant.
4. Quadern de recollida de dades.
5. Compromís del personal investigador coordinador.
6. Compromís del personal investigador dels centres sanitaris de la Comunitat Valenciana.
7. Full d'informació al pacient.
8. Formulari de consentiment informat.
9. Memòria econòmica.
10. En aquells casos en què la sol·licitud siga presentada per una organització d'investigació per contracte (CRO), haurà d'adjuntar-se un document emés pel promotor de l'estudi en el qual es faça constar la delegació de responsabilitats en la gestió administrativa de l'estudi, així com l'abast d'aquesta delegació.
11. Justificant de l'abonament de taxes corresponents a l'avaluació i gestió dels estudis observacionals de seguiment prospectiu, segons establisca la normativa que li siga aplicable.
Article 9. Ordenació i instrucció
1. L'òrgan competent per a l'autorització, rebuda la sol·licitud, verificarà si la documentació de l'expedient està completa i és correcta i, si és el cas, requerirà la persona física o jurídica interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, aporte els documents preceptius, amb indicació que si així no ho fera se li tindrà per desistida de la seua sol·licitud, d'acord amb el que s'estableix en l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. En cas de no esmenar la sol·licitud en el termini assenyalat se li tindrà per desistit de la seua petició, amb resolució prèvia dictada en els termes previstos en l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. Esmenades les deficiències, es remetrà l'expedient al Comité Autonòmic d'Estudis Prospectius Observacionals de Medicaments de la Comunitat Valenciana (CAEPO) per a la seua avaluació i emissió de la corresponent informe-proposta de resolució.
Article 10. Proposta de resolució
El CAEPO haurà d'elevar a l'òrgan competent per a l'autorització un informe-proposta de resolució motivat sobre la pertinència i factibilitat de realització de l'estudi observacional amb medicaments perquè procedisca a emetre la corresponent resolució.
En el supòsit, que el citat informe-proposta de resolució siga denegatòria o parcialment estimatòries, el mateix serà remés a l'interessat o a la interessada al qual se li concedirà el termini no inferior a 10 dies ni superior a 15 perquè al·legue i present els documents i justificacions que estimen pertinents.
Article 11. Resolució
1. Conclosa la instrucció, la persona titular de l'òrgan competent per a l'autorització procedirà a resoldre dins del termini de tres mesos, a comptar des de l'entrada de la sol·licitud en el registre electrònic de la Generalitat.
2. Transcorregut el termini indicat en el paràgraf anterior sense que es produïsca la notificació de la resolució a la persona o entitat interessada, s'entendrà estimada la sol·licitud d'autorització.
Article 12. Recurs
La resolució que es dicte no esgota la via administrativa, i contra aquesta podrà interposar-se recurs d'alçada davant el superior jeràrquic en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la recepció de la notificació, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 121 i 122 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 13. Signatura del contracte per la direcció del centre
Autoritzada la realització de l'estudi i abans del seu inici, serà formalitzada per la direcció del centre on es vaja a realitzar aquest, un contracte de conformitat amb l'article 4.3 del Reial decret 957/2020, de 3 de novembre, pel qual es regulen els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà.
Secció tercera
Seguiment
Article 14. Seguiment dels estudis
1. El promotor dels estudis amb medicaments de tipus observacional prospectius autoritzats per a la seua realització en la Comunitat Valenciana, haurà de notificar a la direcció general competent en matèria de farmàcia i productes sanitaris l'inici de l'estudi i remetre els informes anuals, si escau, i l'informe final.
2. En el cas que es realitzen modificacions substancials del protocol d'un estudi aquestes requeriran de nou dictamen del CEIm i d'una nova autorització administrativa.
3. La comunicació de sospites de reaccions adverses es regirà pel que s'estableix en l'article 15 del Reial decret 957/2020, de 3 de novembre, pel qual es regulen els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà.
4. És responsabilitat de l'entitat promotora de l'estudi observacional amb medicaments dur a terme la publicació de l'estudi en el Registre Espanyol d'Estudis Clínics (REec), d'acord amb el que es disposa en l'article 6.1. del Reial decret 957/2020, de 3 de novembre, pel qual es regulen els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà, La publicació d'informació en el REec és obligatòria per als estudis observacionals amb medicaments de seguiment prospectiu i voluntària per a la resta d'aquests estudis.
5. A l'inici de l'estudi, haurà de publicar-se en el Reec informació, almenys, del títol, l'entitat promotora, els medicaments objecte de l'estudi, l'objectiu principal i les fonts de finançament. Aquesta informació s'actualitzarà en cas de modificacions substancials al llarg de l'estudi.
6. Independentment de les obligacions de publicació en el REec, l'entitat promotora està obligada a publicar els resultats dels estudis observacionals amb medicaments preferentment en revistes científiques.
7. La documentació relativa a l'estudi observacional amb medicaments constitueix l'arxiu mestre d'aquest i constarà dels documents essencials que permeten la supervisió de la seua realització i de la qualitat de les dades obtingudes. Aquests documents hauran de demostrar el compliment per part de l'entitat promotora i del personal investigador dels requisits establits per als estudis observacionals amb medicaments. Aquest arxiu mestre de l'estudi observacional amb medicaments proporcionarà la base per a les auditories i per a les inspeccions de les autoritats sanitàries competents.
Secció quarta
Informació de les gerències dels departaments de salut
dels estudis observacionals amb medicaments
Article 15. Informació de les gerències
Les gerències dels departaments de salut hauran de remetre a la direcció general competent en matèria de farmàcia i productes sanitaris, la relació de tots els estudis observacionals amb medicaments que vagen a realitzar-se en els centres sanitaris del seu departament, després d'haver donat la conformitat prèvia a la seua realització o signat el contracte, segons siga procedent.
Capítol iii
Comité Autonòmic d'Estudis Prospectius Observacionals
de Medicaments de la Comunitat Valenciana (caepo)
Article 16. Comité Autonòmic d'Estudis Prospectius Observacionals de Medicaments de la Comunitat Valenciana (CAEPO).
La Direcció General competent en matèria de farmàcia i productes sanitaris comptarà amb un òrgan consultiu per a l'autorització de la realització d'aquests estudis en l'àmbit de les seues competències. Aquest òrgan consultiu és el Comité Autonòmic d'Estudis Prospectius Observacionals de Medicaments de la Comunitat Valenciana (CAEPO), abans denominat Comité Autonòmic d'Estudis Postautorització Observacionals Prospectius de Medicaments de la Comunitat Valenciana.
Article 17. Composició del CAEPO
1. El CAEPO estarà format pels membres següents:
a) La persona titular de la subdirecció general competent en matèria de farmàcia i productes sanitaris, que assumirà la presidència.
b) La persona titular del servei competent en matèria de prestació farmacèutica i dietoterapèutica, que assumirà la vicepresidència.
c) Una persona llicenciada/graduada en farmàcia del Centre Autonòmic Valencià d'Informació de Medicaments (CAVIME), que assumirà la secretaria.
d) I 10 professionals sanitaris que pertanguen o hagen pertangut als CEIm, o antics CEIC, acreditats per la conselleria competent en matèria de sanitat, atenent criteris d'experiència i disponibilitat:
5 persones llicenciades/graduades en Medicina: 2 facultatius especialistes en Medicina Familiar i Comunitària i 3 facultatius especialistes d'Atenció Especialitzada, i serà necessari que d'aquestes tres persones, una d'elles siga especialista facultatiu en Oncologia Mèdica i una altra especialista facultatiu en Medicina Preventiva.
5 persones llicenciades/graduades en Farmàcia: 2 d'Atenció Primària, 2 d'Hospital i 1 persona farmacèutica de la direcció general competent en matèria de farmàcia i productes sanitaris.
2. Les persones membres del CAEPO seran nomenades per la persona titular de la direcció general competent en matèria de farmàcia i productes sanitaris.
3. El nomenament de les persones d'aquest Comité tindrà una vigència de dos anys amb possibilitat de renovació per una única vegada i per un nou període de dos anys.
4. Quan es considere d'interés, la persona titular de la presidència, podrà convidar a participar, amb veu, però sense vot, a altres persones de reconeguda competència relacionades amb els temes a tractar.
5. El Comité establirà les seues normes de funcionament i s'ajustaran a les disposicions que regulen els òrgans col·legiats.
6. Es garantirà en tot moment una composició equilibrada de dones i homes de conformitat amb la Llei 9/2003, de la Generalitat, de 2 d'abril, per a la igualtat entre dones i homes i Llei orgànica 3/2007, de 22 de maig, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
Article 18. Funcions del CAEPO
La funció del CAEPO és avaluar els estudis observacionals amb medicaments de seguiment prospectiu i emetre un informe motivat sobre la pertinència i factibilitat de realització de l'estudi observacional amb medicaments dins del procediment d'autorització.
Article 19. Criteris d'avaluació
El CAEPO avaluarà la realització dels estudis tenint en compte criteris de factibilitat o pertinència, considerant els aspectes següents:
1. Possible inducció a la prescripció o dispensació dels medicaments objecte d'estudi.
2. Que els estudis tinguen un interés científic contrastable i que les conclusions que puguen obtindre's d'aquest tinguen aplicació per a prendre decisions en la pràctica clínica i puguen contribuir al coneixement del medicament.
3. Interferència amb les comeses assistencials i/o utilització de procediments diagnòstics o de seguiment no emprats en la pràctica habitual dels centres sanitaris.
4. Que els medicaments s'utilitzen segons la pràctica clínica habitual i es valorarà que s'utilitzen d'acord amb la fitxa tècnica autoritzada i en les condicions establides en el SNS.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència econòmica
L'aprovació d'aquest Decret no comporta increment de la despesa pressupostària en el pressupost de la Generalitat d'aquest exercici i futurs.
Segona. Facultat d'exercici, desplegament i interpretació
Se autoritza la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de farmàcia i productes sanitaris, perquè adopte les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquest decret.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang i actes administratius, que s'oposen a l'exposat en la present disposició i expressament les següents:
1. L'article 12 punts 1, 2, 3 i 4. (que regulen el Comité Autonòmic d'Estudis Postautorització Observacionals Prospectius de Medicaments de la Comunitat Valenciana) del Decret 73/2009, de 5 de juny, del Consell, regulador de la gestió d'assajos clínics i estudis postautorització observacionals amb medicaments i productes sanitaris, en la redacció donada pel Decret 17/2012, de 20 de gener, del Consell, pel qual es modifica el Decret 73/2009, de 5 de juny, del Consell.
2. La Resolució de 16 de juliol de 2009, de la Conselleria de Sanitat, de regulació dels procediments, documentació i terminis a observar en la presentació i modificacions en processos relacionats amb els assajos clínics i estudis postautorització observacionals de medicaments i productes sanitaris en la Comunitat Valenciana.
3. La Resolució de 16 de juliol 2009, de la Conselleria de Sanitat, per la qual s'aprova el model de contracte que ha de subscriure's entre la gerència d'un centre sanitari, el promotor i els investigadors, per a la realització d'un assaig clínic o estudis postautorització observacionals de medicaments i productes sanitaris en les organitzacions de serveis sanitaris de la Comunitat Valenciana.
4. L'Ordre 4/2015, de 7 d'abril, de la Conselleria de Sanitat, de regulació dels procediments per a la realització d'estudis de postcomercialització de tipus observacional, de seguiment prospectiu de productes sanitaris, que tinguen marcatge CE (CAEPRO) en la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Facultats de la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat i salut pública
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat i salut pública per a dictar totes les disposicions que resulten necessàries per al desplegament, execució i compliment del que es disposa en el present decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l'endemà a partir de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Alacant, 2 de desembre de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller de Sanitat Universal i Salut Publica,
MIGUEL MÍNGUEZ PÉREZ
ANNEX
Estructura recomanada i contingut del protocol segons s'estableix en el Reial decret 957/2020, de 3 de novembre, pel qual es regulen els estudis observacionals amb medicaments d'ús humà
1. Títol de l'estudi.
2. Promotor de l'estudi: nom, adreça i dades de contacte.
3. Responsables de l'estudi: noms, títols, graus, especialitat, lloc de treball i adreces de tots els responsables, incloent l'investigador coordinador, amb una llista de totes les entitats col·laboradores primàries i altres ubicacions pertinents de l'estudi.
4. Resum: resum del protocol de l'estudi, que tindrà les parts següents:
a) Títol i subtítols, amb la versió i la data del protocol, nom i cognom de l'autor principal i organisme per al qual treballa.
b) Justificació i context.
c) Hipòtesi i objectius de la investigació.
d) Disseny de l'estudi.
e) Població.
f) Variables.
g) Fonts de les dades.
h) Grandària de l'estudi.
i) Anàlisi de les dades.
j) Etapes i calendari.
5. Modificacions i actualitzacions: tota modificació substancial del protocol de l'estudi després de l'inici de la recollida de les dades, amb la seua justificació, la data i la indicació de la secció del protocol que s'ha vist afectada.
6. Etapes: quadre amb el calendari previst per a, almenys, les etapes següents:
a) Inici de la recollida de dades.
b) Final de la recollida de dades.
c) Informes de situació de l'estudi, si escau.
d) Informes intermedis dels resultats de l'estudi, si escau.
e) Informe final dels resultats de l'estudi.
7. Justificació i context.
8. Hipòtesi i objectius de la investigació: objectius primaris i secundaris.
9. Mètodes d'investigació (descripció dels mètodes d'investigació):
a) Disseny de l'estudi: elements clau del disseny de l'estudi i justificació de tal opció. A més, quan es tracte d'un estudi observacional amb medicaments de seguiment prospectiu, el protocol haurà d'expressar explícitament els procediments que s'empraran per a garantir que la realització de l'estudi no modifica els hàbits de prescripció pel metge o de dispensació pel farmacèutic.
b) Entorn: població de l'estudi (persones, lloc, període) i criteris de selecció, amb justificació dels criteris d'inclusió i exclusió. Si es procedeix a mostrejar una població font, descripció d'aquesta i dels mètodes de mostreig.
c) Variables: d'exposició, d'efecte o resultat (primari i secundaris), i altres variables.
d) Fonts de dades: estratègies i fonts de dades per a determinar les exposicions, els efectes i totes les altres variables pertinents per als objectius de l'estudi. Si l'estudi utilitza fonts de dades secundàries existents, com arxius electrònics de salut, o registres de pacients, caldrà indicar tota informació pertinent sobre la validesa del registre i la codificació de les dades.
e) Grandària mostral: grandària mostral prevista, precisió desitjada per a les estimacions i càlcul de la grandària mostral mínima de l'estudi que permeten assolir els objectius de l'estudi amb una potència estadística preestablida.
f) Gestió de les dades.
g) Anàlisi de les dades.
h) Control de qualitat.
i) Limitacions dels mètodes d'investigació.
10. Protecció de les persones sotmeses a l'estudi: salvaguardes que permeten complir els requisits nacionals i de la Unió Europea per a garantir el benestar i els drets dels subjectes participants en estudis observacionals amb medicaments:
a) Avaluació benefici-risc per als subjectes d'investigació, si és el cas.
b) Consideracions sobre informació als subjectes i consentiment informat.
c) Confidencialitat de les dades: les condicions d'accés i tractament de dades de caràcter personal, incloent, en el cas de transmissió de les dades personals de pacients espanyols a un tercer Estat, acreditació del compliment de la normativa europea sobre protecció de dades de caràcter personal. Quan es tracte d'una investigació amb dades anònimes o que s'han sotmés a un tractament de pseudonimització s'establirà en el protocol de l'estudi el procediment previst per a això.
d) Interferència amb els hàbits de prescripció del metge: quan es tracte d'un estudi observacional amb medicaments de seguiment prospectiu, el protocol haurà d'expressar específicament els procediments que s'empraran per a garantir que la realització de l'estudi no modificarà els hàbits de prescripció pel metge o de dispensació pel farmacèutic.
11. Gestió i notificació de reaccions adverses i altres esdeveniments rellevants que apareguen durant l'estudi: el protocol haurà d'incloure l'especificació dels casos de sospites de reaccions adverses als medicaments objecte de l'estudi que, si és el cas, han de ser registrades sistemàticament pel professional sanitari i per tant transmesos al promotor. Caldrà, així mateix, recordar la importància de comunicar la resta de les sospites de reaccions adverses que detecte el professional en relació amb qualsevol medicament en el transcurs de l'estudi, i de les vies perquè realitze la seua comunicació al Sistema Espanyol de Farmacovigilància.
12. Pla de treball (tasques, fites i cronologia de l'estudi).
13. Plans de difusió i comunicació dels resultats de l'estudi.
14. Referències bibliogràfiques.