Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 10/2021, de 20 de juliol, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes destinades a la difusió de bones pràctiques ambientals en la gestió de residus, concebudes per a associacions i fundacions de defensa del medi ambient amb implantació a la Comunitat Valenciana. [2021/8753]

(DOGV núm. 9157 de 23.08.2021) Ref. Base de dades 008112/2021








El 2 de desembre de 2015, la Unió Europea va adoptar un pla d'acció per a contribuir a accelerar la transició d'Europa cap a una economia circular, que promou una estreta cooperació amb els estats membres, les regions i els municipis, les empreses, els organismes d'investigació, els ciutadans i altres parts interessades que participen en l'economia circular. El paquet de mesures sobre l'economia circular de la Comissió Europea inclou una revisió de la legislació en matèria de residus amb l'objectiu de reduir els depòsits en abocador i augmentar significativament els percentatges de reciclatge i reutilització. Amb la publicació del Pla estatal marc de gestió de residus 2016-2020 (PEMAR), aprovat per Acord del Consell de Ministres, de 6 de novembre de 2015, es persegueix convertir a Espanya en una societat eficient en l'ús dels recursos, que avance cap a una economia circular. Entre les seues consideracions generals es destaca la desigual percepció entre les administracions públiques, els sectors empresarials, la ciutadania i agents socials sobre la necessitat d'assegurar la protecció del medi ambient i la salut humana, d'evitar la contaminació i els atemptats al paisatge, i els beneficis ambientals, econòmics i socials derivats de la correcta gestió dels residus. Tampoc es perceben amb claredat els costos ambientals i econòmics associats a la seua incorrecta gestió. Consegüentment és necessari millorar aquesta percepció i, en aquest sentit, la transparència de la informació sobre la gestió dels residus és un instrument de motivació per a incrementar la col·laboració de la totalitat d'agents implicats, en particular de la ciutadania, perquè les seues accions quotidianes són importants per a millorar la qualitat del nostre medi ambient. L'aprovació del PEMAR i la publicació del referit paquet legislatiu d'economia circular van motivar la revisió i adaptació del PIRCV, adoptada per mitjà del Decret 55/2019, de 5 d'abril, del Consell, que s'orienta en una transició cap a un nou model de gestió dels residus a la Comunitat Valenciana basat en la jerarquia de residus per a l'horitzó temporal 2019-2022, redefinint, revisant i actualitzant els objectius i accions que s'han considerat necessaris per a la seua adaptació als principis de l'economia circular.



El PIRCV fa una aposta formal per a implantar la recollida selectiva de bioresidus en tots els municipis de la Comunitat Valenciana i pel compostatge domèstic i comunitari com a mesura preventiva en la seua generació en aquelles zones adequades per a això, d'acord amb l'Ordre 18/2018, de 15 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual es regulen les instal·lacions de compostatge comunitari en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. Així mateix, estableix l'obligació que les entitats locals dissenyen plans locals que permeten milloren els índexs de gestió dels residus domèstics de la seua competència territorial amb la implantació de la recollida porta a porta, entre altres mesures.



En iniciar accions per a minimitzar els residus, generalment es planteja com a primera actuació el canvi tècnic dels processos (substitució de materials, modificacions en els equips o disseny de nous productes). Però no sempre es reflexiona sobre la possibilitat de reduir l'impacte ambiental negatiu a través de canvis en l'organització dels processos i les activitats, és a dir, a través de l'aplicació de bones pràctiques mediambientals. Les bones pràctiques mediambientals, tant en l'àmbit professional com en el domèstic, es presenten com una eina molt útil i senzilla per a generar, modificar, millorar i difondre comportaments cívics proactius en els hàbits quotidians de consum de béns i serveis que possibiliten la disminució de la quantitat de residus produïts, fomenten la seua recollida separada en origen i faciliten la seua preparació per a la reutilització i reciclatge, i contribueixen així a un desenvolupament més sostenible i a una societat d'economia circular. Com ja s'ha indicat anteriorment, les accions quotidianes de la ciutadania i de les empreses són importants per a millorar la qualitat del nostre medi ambient. En aquest context, en què els rendiments actuals de gestió de residus domèstics de les diferents àrees de gestió en què es divideix la Comunitat Valenciana són dispars (i que no permeten complir els objectius ambientals previstos en els instruments de planificació i en la legislació ambiental vigent), la Generalitat, a través de la conselleria competent en matèria de qualitat ambiental, desitja habilitar una línia de col·laboració econòmica amb aquelles associacions i fundacions que incloguen en els seus estatuts fins de defensa del medi ambient i que desenvolupen la seua activitat a la Comunitat Valenciana, per a la realització d'activitats divulgatives de bones pràctiques ambientals, com per exemple, la gestió de residus.

Per tot això, i de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i fent ús de les atribucions conferides per l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i dels articles 160.2 i 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, vist l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat i de la Intervenció Delegada,





ORDENE



Apartat primer

Aprovar les bases reguladores següents



Primera. Objecte i àmbit d'actuació

1. L'objecte de les ajudes és fomentar la difusió de bones pràctiques ambientals en la gestió de residus.

2. Les actuacions previstes en aquesta ordre s'hauran d'executar en els municipis de la Comunitat Valenciana.

3. Seran actuacions subvencionables:

a) Campanyes de divulgació mitjançant qualsevol suport físic, digital o audiovisual, que fomente la disminució de la quantitat de residus produïts, la seua recollida separada en origen, la seua preparació per a la reutilització i/o el seu reciclatge

b) Accions formatives i de dinamització, com ara cursos de formació, congressos, ponències, conferències, jornades i presentacions, que tinguen com a finalitat fomentar i divulgar hàbits de consum proactius adreçats a la disminució de la quantitat de residus produïts, la seua recollida separada en origen, la seua preparació per a la reutilització i/o el seu reciclatge.



Segona. Entitats beneficiàries de les ajudes

Seran beneficiàries de les ajudes regulades per les presents bases les associacions i fundacions constituïdes a l'empara de la Llei 14/2008, de 18 de novembre, d'associacions de la Comunitat Valenciana, i de la Llei 8/1998, de 9 de desembre, de fundacions de la Comunitat Valenciana i altres, entre els fins i les activitats de les quals es trobe la defensa del medi ambient i que desenvolupen la seua activitat principalment a la Comunitat Valenciana.



Tercera. Requisits que han de complir les entitats beneficiàries

1. Per a poder ser beneficiari/beneficiària de les ajudes, les entitats sol·licitants han de complir els requisits següents:

a) Estar inscrites en el Registre d'Associacions o Fundacions de la Comunitat Valenciana, segons corresponga, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 14/2008 i l'article 31 de la Llei 8/1998.

b) No trobar-se en cap de les circumstàncies establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



c) No trobar-se en cap de les causes de prohibició previstes en l'article 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



d) Trobar-se al corrent de les seues obligacions tributàries amb la hisenda pública estatal i autonòmica, així com davant de la Seguretat social.

e) Disposar dels mitjans humans i materials propis suficients per a garantir la realització de l'actuació subvencionable.

2. El compliment d'aquests requisits s'acreditarà mitjançant l'aportació de la documentació que s'estableix en la base novena o bé, quan així s'indique, per mitjà de declaració responsable en el mateix imprés de sol·licitud, que tindrà l'abast i efectes previstos en l'article 69 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Quarta. Compromisos i obligacions de les entitats beneficiàries

1. Les entitats beneficiàries, amb la presentació de la sol·licitud, es comprometen a:

a) Acceptar les bases fixades en aquesta ordre, en la convocatòria periòdica a la qual s'aculla la sol·licitud, i aquelles directrius que la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental establisca per al seu desenvolupament i seguiment.

b) Executar les actuacions subvencionables d'acord amb el que es preveu en la proposta d'acció presentada, en les bases, en la convocatòria de les ajudes i en la resolució de concessió.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació de la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental, així com a qualssevol altres actuacions de comprovació i control financer que corresponen a la Generalitat, i aportar tota la informació i documentació que els fora requerida.

d) Comunicar a la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental l'obtenció de qualsevol altra ajuda o subvenció per a la mateixa finalitat, procedent de qualssevol altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals.

e) Complir les altres obligacions previstes en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i del seu Reglament, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

f) Mantindre a la disposició de l'Administració atorgant, durant almenys els quatre anys següents al pagament final, els justificants de pagament de les despeses finançades i dels ingressos per les ajudes percebudes.

g) Reintegrar els fons percebuts quan siga procedent d'acord amb el que estableixen els articles 36 i 37 (modificat per la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressupostos generals de l'Estat per a 2017) i l'article 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



h) Nomenar una persona coordinadora tècnica que es convertirà en interlocutor vàlid / interlocutora vàlida amb la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental en tot el que estiga relacionat amb el desenvolupament de l'actuació. Caldrà comunicar per escrit aquest nomenament.

i) Qualsevol anunci, material imprés o publicació de l'activitat, així com qualsevol altre material de difusió utilitzat haurà de tindre l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de qualitat ambiental, i hi haurà de fer constar, si procedira, així com en les publicacions resultants dels treballs, que s'han realitzat amb una subvenció d'aquesta conselleria.

2. L'incompliment de les anteriors obligacions donarà lloc a l'exigència de les responsabilitats que corresponguen, d'acord amb la legislació vigent.



Cinquena. Finançament de les ajudes

L'import global màxim s'establirà en cada convocatòria en funció dels crèdits consignats amb aquesta finalitat en el pressupost de despeses de la Generalitat de l'anualitat corresponent.



Sisena. Quantia de les ajudes

L'import màxim individual de l'ajuda es concretarà en cada convocatòria i serà un percentatge del cost de l'actuació subvencionable que no podrà excedir del 80 % d'aquest. El cost mínim de l'actuació subvencionable no podrà ser inferior als 2.000,00 €.



Setena. Despeses subvencionables

1. Són despeses elegibles aquells que, de manera indubtable, responguen a la naturalesa de les actuacions i accions previstes, i siguen estrictament necessàries per a la seua execució. Han de ser despeses que es financen a càrrec del pressupost de l'entitat subvencionada i que estiguen d'acord amb la present ordre. A aquest efecte es consideren despeses elegibles les següents:

a) Material fungible destinat específicament a l'activitat concreta de difusió, formació i dinamització.

b) Viatges, manutenció i allotjament dels participants en l'actuació de difusió, formació i dinamització.

c) Altres despeses necessàries per al desenvolupament de les actuacions (lloguer de locals, vehicles…).

d) Despeses de traducció i interpretació (equip de traducció simultani o salari de la persona traductora).

e) Despeses d'edició i difusió del projecte.

f) Despeses del personal contractat exclusivament per a l'execució del projecte.

g) Costos de funcionament de l'entitat organitzadora. Aquesta quantitat ascendirà a un import que es determinarà en cada convocatòria i que serà com a màxim el 20 % de la quantitat de despesa elegible.



Huitena. Incompatibilitats

1. Les ajudes regulades en aquestes bases són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat convocades per altres administracions o ens públics o privats nacionals, o internacionals, sense perjudici de les limitacions que puga establir la normativa a aquest efecte.

2. L'associació o fundació sol·licitant haurà de comunicar la concurrència o no concurrència amb altres ajudes o subvencions concedides i/o sol·licitades per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració, ens públic o privat, nacional o internacional.

3. L'import de les subvencions en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost real de les actuacions a desenvolupar per la persona beneficiària, de conformitat amb l'article 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Novena. Sol·licituds, documentació i termini de presentació

1. Les sol·licituds i els tràmits associats al procediment de concessió es presentaran en la forma i mitjans previstos en la respectiva convocatòria, a través del model normalitzat que es publicarà en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es) de conformitat amb el que estableix l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, dins del termini establit en la convocatòria anual. Les associacions i fundacions podran presentar més d'una sol·licitud, que seran tractades com a expedients diferents si els projectes es realitzen en municipis diferents.



2. La sol·licitud anirà acompanyada, amb caràcter general, de la documentació que s'indica a continuació, si bé la convocatòria respectiva determinarà la documentació específica que, si escau, haja de presentar-se:

a) Document de constitució de l'associació o fundació sol·licitant i de la seua inscripció en el registre públic corresponent.

b) Acord de l'òrgan de govern de l'associació o fundació per a sol·licitar l'ajuda.

c) Memòria descriptiva i estructurada de les accions o activitats que es pretenen desenvolupar a l'objecte i finalitat de la present ordre, signada per l'òrgan de representació de l'entitat sol·licitant. La memòria contindrà, almenys, la informació següent:

– Objectiu i accions o activitats proposades.

– Àmbit territorial de l'actuació.

– Públic objectiu (participants) d'aquestes.

– Metodologia que s'utilitzarà en el seu desenvolupament.

– Instal·lacions en les quals es duran a terme les activitats proposades.

– Recursos materials i humans disponibles per a la seua execució.

– Calendari previst per al seu desenvolupament.

– Pressupost previst, amb desglossament per partides i conceptes de despesa i import sol·licitat.

– Designació d'una persona coordinadora.

d) Imprés de manteniment de tercers per a pagaments de la Generalitat degudament emplenat.

3. El formulari de sol·licitud anirà acompanyat de les declaracions responsables següents:

a) No estar incurs en cap de les circumstàncies recollides en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

b) Trobar-se al corrent de les seues obligacions tributàries amb la hisenda pública estatal i autonòmica, així com davant de la Seguretat social.

c) No haver sol·licitat una altra ajuda per a la mateixa finalitat. En el cas d'haver obtingut subvencions per a les mateixes despeses subvencionables procedents de qualsevol de les administracions o entitats públiques o privades nacionals o internacionals, haurà d'especificar la quantia, la data de concessió i l'organisme que la concedeix.

4. D'acord amb el que es disposa en l'article 69.4 de la Llei 39/1025, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpore en una declaració responsable o a una comunicació, o la no-presentació davant l'Administració competent de la declaració responsable, la documentació que, si escau, siga requerida per a acreditar el compliment del que s'ha declarat o la comunicació, determinarà la impossibilitat de continuar l'exercici del dret o activitat afectada des del moment en què es tinga constància d'aquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que correspongueren.



5. D'acord amb el que disposa l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, la presentació de la sol·licitud comporta l'autorització a l'òrgan gestor del procediment per a obtindre directament les dades d'identitat de l'entitat sol·licitant o, en el seu cas, del seu representant legal i d'estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social. En cas que la persona sol·licitant s'opose al fet que l'òrgan gestor obtinga directament aquesta informació, haurà d'indicar-ho expressament en el formulari, i quedarà obligat a aportar els documents acreditatius corresponents. Les entitats sol·licitants són responsables de la veracitat dels documents que presenten. Els òrgans gestors de manera motivada poden sol·licitar l'acarament de les còpies aportades per ells, per a la qual cosa podran requerir l'exhibició del document o de la informació original, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les administracions públiques.





Deu. Instrucció

1. La instrucció del procediment correspon a la subdirecció general de la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental, que acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de pronunciar-se la resolució.

2. L'òrgan instructor comprovarà el compliment de les condicions imposades en les respectives convocatòries per a adquirir la condició d'entitat beneficiària, així com dels requisits establits en les presents bases, i constatarà que les sol·licituds contenen tota la documentació necessària.

3. En cas que es detecten deficiències en la sol·licitud o falta de documentació, es requerirà l'entitat sol·licitant perquè, en el termini no superior a deu dies, esmene la sol·licitud o aporte els documents requerits, amb l'advertiment que, si no ho fera així, es considerarà que ha desistit de la seua sol·licitud, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Finalitzada la fase d'instrucció, s'emetrà per a cada expedient un informe en el qual s'especifique si, amb la informació que hi ha en el seu poder, la sol·licitud compleix els requisits establits per a accedir a l'ajuda.



Onze. Valoració i proposta de resolució

1. Les sol·licituds admeses a tràmit seran ordenades per una comissió d'avaluació, que funcionarà com a òrgan col·legiat, en els termes previstos els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la seua composició serà paritària per raó de sexe d'acord amb els principis establits per la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre homes i dones.

2. La comissió d'avaluació estarà presidida per la persona titular de la subdirecció general competent en matèria de qualitat ambiental o, en defecte d'això, pel funcionari o funcionària amb rang de cap de servei en qui delegue, i estarà formada per un màxim de tres funcionaris o funcionàries de la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental, un dels quals exercirà la secretaria amb les obligacions establides en l'article 16 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. Per a l'atorgament de les subvencions, la comissió d'avaluació tindrà en compte exclusivament l'ordre de presentació de les sol·licituds, fins a l'esgotament dels fons, a l'efecte d'establir l'ordre de prelació entre les sol·licituds admeses a tràmit.

4. La comissió d'avaluació emetrà informe amb el resultat del que s'estableix en l'apartat anterior a l'òrgan instructor, el qual elaborarà la proposta de resolució provisional de concessió d'ajudes que contindrà la llista de les sol·licituds a les quals es proposa concedir la subvenció per ordre de presentació incloent totes les entitats sol·licitants admeses, en la qual figurarà la despesa elegible, la quantia de l'ajuda que es proposa concedir i la motivació, en el seu cas, de les despeses no acceptades, la llista de les sol·licituds que es proposa per a la llista de reserva en la qual figuraran les entitats sol·licitants per rigorós ordre de presentació i la llista on figuren les sol·licituds que es proposa denegar, degudament motivada.

5. La proposta de resolució es notificarà a les entitats sol·licitants perquè, en el seu cas, formulen les al·legacions que calguen en el termini de 10 dies. En el cas que alguna entitat proposada per a ser beneficiària de la subvenció no ho acceptara o desistira de la seua sol·licitud, es concedirà la subvenció a l'entitat o entitats de la llista de reserva per ordre de presentació de la sol·licitud, en la quantia màxima establida o la quantitat que corresponga fins a esgotar el crèdit disponible.



Dotze. Resolució de la convocatòria de subvencions

1. Es delega en el director general competent en matèria de qualitat ambiental la competència per a resoldre les corresponents convocatòries.

2. Les sol·licituds d'ajuda que no puguen ser ateses per haver-se adjudicat l'import global màxim de la convocatòria a les entitats que van presentar amb anterioritat la sol·licitud de subvenció, seran desestimades, d'acord amb el que s'estableix en l'article 39 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, sense perjudici del que s'estableix en aquestes bases quant a la llista de reserva.

3. La resolució, que serà motivada i tindrà els efectes i contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

4. El termini màxim per a resoldre i notificar les sol·licituds de subvencions serà de sis mesos, comptadors a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Transcorregut aquest termini sense que s'haguera dictat resolució expressa, les entitats interessades podran entendre desestimades les seues pretensions per silenci administratiu en els termes previstos en la normativa reguladora del procediment administratiu comú.

5. En la resolució de concessió de les ajudes, constarà, com a mínim, l'import màxim de l'ajuda, tipus d'ajuda, termini d'execució i les actuacions subvencionables. S'inclourà una llista de reserva amb les sol·licituds no ateses per falta de crèdit, perquè en el supòsit que es produïsquen renúncies o revocacions de les subvencions concedides es podran fer atorgaments, segons aquesta llista de reserva.

6. En la resolució de desestimació per falta de disponibilitat pressupostària, es farà constar la incorporació i la posició de la persona sol·licitant en la llista de reserva i les condicions que es deriven de la seua inclusió.

7. Les resolucions, que posen fi a la via administrativa, seran notificades a les entitats locals interessades, motivant degudament el sentit d'aquestes. Es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que va dictar la resolució, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà a aquell en què tinga lloc la seua notificació, de conformitat amb els articles 123 i 124 de l'LPACA, o bé directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la seua notificació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 10, 25.1, i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Tretze. Pagament i justificació de les subvencions concedides

1. El procediment de pagament de les subvencions s'ajustarà als termes i condicions següents:

El pagament de les subvencions concedides es realitzarà:

a) Una primera bestreta de pagament del 30 % de l'import subvencionat, una vegada resolta la concessió de l'ajuda. No s'exigirà garantia prèvia.

b) La resta de l'import subvencionat s'abonarà quan justifique l'entitat beneficiària la realització de l'activitat, la presentació de la memòria final i el pagament de la totalitat de despeses originades per les activitats subvencionades.

2. La justificació per l'entitat beneficiària del compliment de l'objecte de la subvenció s'efectuarà mitjançant la modalitat de compte justificatiu d'acord amb el contingut establit en l'article 72 del Reglament de la llei general de subvencions aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. Totes les entitats beneficiàries queden obligades a presentar justificació documental de totes les despeses efectuades per a la realització de l'activitat objecte de l'ajuda, d'acord amb el següent:

a) Les despeses de personal es justificaran mitjançant còpia compulsada del contracte i de les nòmines signades per les persones que hagen treballat directament en els projectes subvencionats, així com els justificants corresponents de les cotitzacions de la Seguretat Social i de l'ingrés en la Delegació d'Hisenda de les quantitats retingudes corresponents a l'IRPF.

b) Seran objecte d'aprovació prèvia per part de la conselleria competent en matèria de qualitat ambiental les despeses següents: publicacions, material imprés, formació i material de comunicacions.

c) Quant a les presents bases s'entén per material fungible aquell que tinga una vida útil similar a la d'execució del projecte.

d) Les despeses de viatges, manutenció i allotjament dels participants en l'actuació de difusió, formació i dinamització, així com del lloguer de locals i vehicles utilitzats amb el mateix fi, es justificaran amb l'aportació de les factures i rebuts del pagament.

e) Tota la documentació justificativa es presentarà acompanyada de la seua relació detallada, agrupada segons les diferents despeses subvencionables. En el cas que els justificants no siguen presentats juntament amb la memòria final d'activitats, s'haurà d'adjuntar un full aclaridor de cadascuna de les partides. No serà admesa aquella documentació que incomplisca els requisits assenyalats.

f) Els justificants originals presentats es marcaran amb una estampilla en què s'indicarà la subvenció per a la justificació de la qual han sigut presentats i si l'import del justificant s'imputa totalment o parcialment a la subvenció.



Catorze. Pèrdua o minoració i reintegrament de la subvenció

1. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions públiques o ens públics o privats podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si escau, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.

2. Si la quantitat obtinguda en altres subvencions o ajudes d'altres administracions o ens públics o privats juntament amb la concedida en la convocatòria fora superior al cent per cent del cost de l'activitat, es procedirà, segons el cas, a la minoració o a la pèrdua del dret al cobrament de la subvenció reconeguda.

3. Igualment, l'incompliment per l'entitat beneficiària dels requisits i condicions que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, així com la falta de justificació o la justificació insuficient de la subvenció concedida en el termini establit a aquest efecte, així com la concurrència d'altres causes recollides per l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, donarà lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, i, en el seu cas, al reintegrament, total o parcial, dels imports de la subvenció indegudament percebuts i a l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins al moment en què s'acorde la procedència del reintegrament o la data en què l'entitat deutora ingresse el reintegrament si és anterior a aquesta.

4. En els supòsits en què procedisca, s'incoarà el corresponent procediment de minoració o desistiment sense efecte de la subvenció, amb el tràmit d'audiència previ i notificació a la persona interessada, perquè puga al·legar el que estime pertinent en defensa del seu dret. Es delega en la persona titular de la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental la resolució corresponent.

5. A més de l'incompliment dels requisits establits en aquestes bases reguladores, són causes de reintegrament de les subvencions les que preveuen les bases reguladores aprovades per aquesta ordre i les que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; així com la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. Si es constata que concorre alguna de les causes de reintegrament, s'iniciarà el procediment corresponent, que podrà donar lloc tant al reintegrament de les quantitats percebudes, com l'exigència dels interessos legals des de la data de pagament de la subvenció fins al moment en què s'acorde la procedència del reintegrament, d'acord amb les previsions dels articles 37 a 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i dels articles 91 a 101 del Reglament que la desenvolupa, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.





Quinze. Seguiment i control

1. Les entitats beneficiàries de les ajudes se sotmetran a controls administratius o sobre el terreny, a posteriori, per la direcció general competent en matèria de qualitat ambiental, i estaran igualment sotmeses a qualsevol altra actuació de comprovació i control financer que corresponga a la Intervenció General i aportaran tota la informació que els siga requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

2. Els controls administratius s'efectuaran sobre totes les sol·licituds d'ajuda i de pagament. Els controls administratius de les sol·licituds d'ajudes inclouran les comprovacions següents:

a) L'admissibilitat de l'associació o fundació beneficiària.

b) Els criteris/requisits d'admissibilitat, els compromisos i altres obligacions que han de complir les actuacions per a les quals se sol·licita ajuda.

c) El compliment dels criteris de priorització de sol·licituds.

d) L'admissibilitat dels costos de l'operació.

Els controls administratius de les sol·licituds de pagament inclouran les comprovacions següents:

a) L'operació finalitzada en comparació amb l'operació per la qual es va concedir l'ajuda.

b) Els costos contrets i els pagaments realitzats.

3. Mitjançant els corresponents controls es comprovarà:

a) Que el resultat i la realitat de l'operació s'ajusta a la descripció efectuada en la sol·licitud d'ajuda, respecte de la qual s'haja concedit l'ajuda i al que s'ha comprovat administrativament en la sol·licitud de pagament.

b) L'autenticitat de les despeses declarades. Per a això requerirà els justificants que estime oportuns i que permeten obtindre evidència sobre l'adequada aplicació de la subvenció.

4. En els controls a posteriori podrà comprovar-se o requerir-se justificant que acredite l'execució de les actuacions subvencionades, els càlculs de reducció de residus i l'absència de modificacions en els cinc anys següents al pagament final a l'entitat beneficiària, que afecten la seua naturalesa, les condicions de la seua execució o que menyscaben els seus objectius originals.



Setze. Protecció de dades de caràcter personal

1. La gestió de les subvencions regulades en les presents bases suposa el tractament de dades de caràcter personal i s'hauran de preveure les mesures i garanties previstes en la normativa referent a la matèria. En concret, s'estableix l'obligació de complir les previsions del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques quant al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE i les específiques de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de dades personals i garantia dels drets digitals, quant a les dades personals que, a conseqüència de l'execució, gestió o operacions de control en la concessió d'ajudes derivades de la present ordre de bases, es tracten i es comuniquen. L'anterior es complirà sense perjudici de les obligacions en matèria de publicitat activa i del dret d'accés a la informació pública previstes en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, que estableix un compromís de respectar la confidencialitat de la informació que se subministre en l'execució de la concessió d'ajudes derivades de la present ordre de bases.



2. En el disseny dels formularis i en la sol·licitud de documentació s'hauran de tindre en compte els principis de protecció de dades. En concret, les dades personals seran adequades, pertinents i limitades al necessari en relació amb els fins per als quals són tractades. En aquest sentit:

– Els formularis i la documentació sol·licitada seran proporcionals a les necessitats de gestió i concessió de les subvencions.

– La publicació de dades s'efectuarà tenint en compte el que es disposa en la disposició addicional setena de la Llei orgànica 3/2018 i en qualsevol recomanació o directriu realitzada pels òrgans competents en matèria de protecció de dades i en matèria de publicitat de subvencions.



– Les dades seran exactes i, si fora necessari, actualitzades. Les entitats sol·licitants es responsabilitzaran de la veracitat dels documents que presenten; en qualsevol cas, es tindrà en compte que l'entitat convocant no serà responsable de la inexactitud de les dades quan hagen sigut aportades per les entitats sol·licitants o els seus representants o obtingudes de registres públics.

Les dades es conservaran durant el temps necessari per a complir la finalitat per a la qual es van sol·licitar i per a determinar les possibles responsabilitats que es pogueren derivar d'aquesta finalitat i del tractament de les dades i de conformitat amb normativa d'arxius i documentació.

3. Amb caràcter general, la finalitat del tractament de dades personals en relació amb aquestes bases serà la gestió de la concessió de subvencions tenint com a condicions de licitud general les següents:

a) Estaran legitimats per l'interés públic els tractaments de dades realitzades per a la gestió general de les subvencions, la gestió de sol·licituds i els actes d'instrucció.

b) Tindran com a base de legitimació el compliment d'una obligació legal els següents tractaments en relació amb les normes que se citen a continuació:

– Les publicacions realitzades a l'efecte de notificació d'acord amb les normes del procediment administratiu comú i amb el que regula la Llei general de subvencions.

– La comunicació de dades a la Base de Dades Nacional de Subvencions d'acord amb l'article 20 de la Llei general de subvencions.

– Les publicacions realitzades en el portal de transparència exigibles per la legislació de transparència.

4. La convocatòria de les subvencions haurà d'identificar de manera clara la següent informació:

a) Identitat i les dades de contacte de la persona responsable del tractament i del seu delegat o delegada de protecció de dades;

b) Fins del tractament a què es destinen les dades personals i la base jurídica del tractament d'acord amb el que s'estableix en l'apartat 3r d'aquesta base:

c) Persones destinatàries o les categories de persones destinatàries de les dades personals;

d) identificació de les transferències internacionals de dades;

e) termini durant el qual es conservaran les dades personals;

f) informació relativa a l'exercici dels drets de protecció de dades;



g) dret a presentar una reclamació davant una autoritat de control;



h) si la persona interessada està obligada a facilitar les dades personals i està informada de les possibles conseqüències de no facilitar aquestes dades.

En el cas que es recullen dades, tant en la sol·licitud o gestió de les ajudes com en el procediment de justificació, de persones que no són la persona sol·licitant o beneficiària haurà de proporcionar-se un document que continga el que s'estableix en aquest apartat i haurà d'incloure en la declaració responsable l'obligació de la persona sol·licitant d'informar aquelles persones de les quals s'aporten dades per a l'obtenció de la subvenció.

Dèsset. Informació, publicitat i finançament de les ajudes

1. Les quanties totals màximes aplicables en cada convocatòria

2. El finançament de la mesura es farà a càrrec dels pressupostos de la Generalitat.

3. D'acord amb el que s'estableix en l'article 18 de la Llei 38/2003, general de subvencions, la conselleria competent en matèria de medi ambient donarà d'alta les convocatòries i les seues resolucions en la Base de Dades Nacional de Subvencions, i publicarà en el portal de transparència de la Generalitat la informació indicada en l'article 9 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

4. Es publicarà en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de qualitat ambiental la informació referent a les ajudes, juntament amb les guies i instruccions que es dicten per a la seua sol·licitud i posterior justificació.



Apartat segon

En aplicació del que es disposa en l'article 7.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, es manifesta que en les ajudes regulades en la present ordre, així com en les convocatòries que es realitzen en aplicació d'aquesta, no els resulta d'aplicació l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), per tractar-se d'un finançament en favor d'associacions que no desenvolupen activitats econòmiques en les quals puguen oferir béns o serveis de mercat. Per això, no hi ha la possibilitat de falsejament de la competència.



Apartat tercer

Aquesta ordre entrarà en vigor el mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i aquestes bases estaran vigents durant la vigència del Pla estratègic de subvencions de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica i els seus organismes públics, per al període 2021-2023, aprovat per Resolució de 16 de juny de 2021, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica (DOGV 23 de juny).



Apartat quart

Aquesta ordre posa fi a la via administrativa, i contra aquesta es podrà interposar recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que va dictar la resolució, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, o bé, directament, recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la notificació, de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



València, 20 de juliol de 2021



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

MIREIA MOLLÀ HERRERA

Mapa web