Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 5/2021, de 23 de juny, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es modifica l'Ordre de 8 d'abril de 1998, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'estableix el règim de funcionament i estades de les residències de temps lliure de la Generalitat Valenciana, per a preveure mesures extraordinàries en situació de crisi sanitària o altres de caràcter imprevisible. [2021/7135]

(DOGV núm. 9117 de 30.06.2021) Ref. Base de dades 006462/2021






PREÀMBUL



I



El Decret 41/1998, de 31 de març, del Govern Valencià, va derogar el Decret 22/1997, d'11 de febrer, pel qual es regulaven els preus públics pels serveis oferits per les residències de temps lliure de la Comunitat Valenciana, i va establir en l'article únic que el règim de funcionament i estades en les residències de temps lliure de la Generalitat Valenciana se sotmetria a les disposicions que a aquest efecte foren dictades per la, llavors, Conselleria d'Ocupació, Indústria i Comerç, les competències del qual són assumides actualment per la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball.



Amb posterioritat, es va publicar l'Ordre de 8 d'abril de 1998, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, que va establir el règim de funcionament i estades de les residències de temps lliure de la Generalitat Valenciana i les relacions que s'establisquen entre aquestes i els seus usuaris.

Donat el temps transcorregut des de l'aprovació de la dita Ordre, s'han produït canvis importants en l'estructura de les residències de temps lliure de la Generalitat Valenciana (d'ara en avant, residències), per la qual cosa es considera adequat realitzar una actualització de la disposició addicional segona d'aquesta, així com del seu annex III, a aquest efecte d'eliminar la referència expressa a la residència de Sant Joan d'Alacant, ja que actualment només queda en funcionament la residència del Puig de Santa María, sense perjudici que aquesta situació puga canviar en el futur.



II



D'altra banda, la situació de pandèmia actual, a conseqüència del coronavirus SARS-CoV-2, ha obligat a adoptar tota una sèrie de mesures, per part de les autoritats competents, dirigides a protegir al màxim la salut de les persones. Entre aquestes mesures adquireix especial importància les directrius i recomanacions contingudes en el protocol elaborat de manera conjunta per la Secretaria d'Estat de Turisme i les Comunitats Autònomes per a minimitzar els riscos de contagi pel virus SARS-CoV-2 en els establiments hotelers, apartaments turístics, hostals i pensions, el qual ha de servir de referència per a adaptar el règim regulador del funcionament i estades de les residències a la situació excepcional derivada d'una crisi sanitària, siga l'actual o qualsevol altra que poguera produir-se en el futur.



En compliment de les disposicions vigents en matèria de legislació laboral, social, sanitària i de prevenció de riscos laborals, les residències han d'assumir un compromís ferm amb la gestió del risc, per la qual cosa aquesta ha de formar part de tots els processos de l'establiment, els quals han d'estar coordinats entre si. Les residències, sobre la base de l'avaluació de riscos, elaboraran i aprovaran un pla de contingència que ha de detallar les mesures concretes que adoptaran per a reduir els riscos de contagi, mesures que han de ser consultades amb les persones delegades de prevenció o representants de les persones treballadores.



Així mateix, sembla convenient i oportú preveure l'adopció de mesures excepcionals, no sols davant la situació de crisi sanitària actual, sinó també per a qualsevol altra crisi sanitària, d'emergència climàtica, o qualsevol altra circumstància de naturalesa anàloga que, de manera imprevisible, poguera succeir en el futur.

Per a incorporar de manera expressa aquestes mesures en l'Ordre de 8 d'abril de 1998, es considera necessari modificar el seu text a aquest efecte d'introduir un nou article 20 en el qual, a més de fer una especial referència a l'obligació de garantir la correcta desinfecció i neteja dels espais a utilitzar per les persones residents i el personal d'aquestes residències, els límits d'aforament i la distància social, es concreta la forma en què hauran d'adoptar-se les mesures extraordinàries que podran afectar el normal desenvolupament dels serveis prestats en les residències quan ens trobem en els escenaris abans esmentats, flexibilitzant l'adopció d'altres mesures que pogueren ser necessàries mitjançant resolució de la persona titular de l'òrgan directiu competent per raó de la matèria que, en tot cas, haurà de ser objecte de publicació en el DOGV per a general coneixement.



III



Aquesta ordre s'articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència establits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En virtut dels principis de necessitat, eficàcia i eficiència, aquesta ordre es justifica per raons d'interés general, ja que, tal com s'ha indicat anteriorment, pretén facilitar l'adopció de mesures extraordinàries, en determinades situacions excepcionals, amb la fi última de protegir al màxim la seguretat i salut de les persones usuàries i treballadores de les residències. Es garanteix, així mateix, el respecte al principi de proporcionalitat en l'adopció d'aquestes mesures, quedant limitades a l'estrictament necessari per a la consecució dels seus objectius, així com el respecte als principis de seguretat jurídica i transparència, atés que la forma d'adopció d'aquestes mesures queda perfectament regulada i es preveu, així mateix, la seua adequada publicitat.



IV



Per tot l'anterior, en exercici de les competències previstes en el Decret 175/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, en relació amb l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; emesos els informes preceptius i complits els tràmits que estableix el Decret 24/2009, de 13 de febrer, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat; consultades les organitzacions sindicals i empresarials més representatives de la Comunitat Valenciana; sotmés el projecte a audiència pública mitjançant la seua publicació en el DOGV; i conformement amb el Consell Jurídic Consultiu; a proposta de la directora general de Treball, Benestar i Seguretat Laboral,







ORDENE



Article únic. Modificació de l'Ordre de 8 d'abril de 1998, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual s'estableix el règim de funcionament i estades de les residències de temps lliure de la Generalitat Valenciana

1. Es modifica l'Ordre de 8 d'abril de 1998 mitjançant la incorporació d'un nou article 20, que tindrà la següent redacció:

«Article 20. Adopció de mesures extraordinàries en determinades situacions excepcionals

1. Sense perjudici de les mesures que ja es troben previstes en el present article, podrà autoritzar-se l'adopció d'altres mesures excepcionals que afecten el règim normal de funcionament i estades de les residències de temps lliure de la Generalitat Valenciana mitjançant una resolució de la persona titular de l'òrgan directiu competent per raó de la matèria, resolució que haurà de ser objecte de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana per a la seua efectivitat.

En qualsevol cas, totes les mesures que s'adopten hauran de respectar sempre el principi de proporcionalitat, en atenció a les circumstàncies concurrents, i hauran de quedar limitades al que és estrictament necessari per a la consecució de l'objectiu de protegir la seguretat i salut de les persones usuàries i treballadores de les residències en aquestes situacions. Per aquest motiu, les mesures hauran de quedar prou justificades en la resolució que s'adopte, en la qual es determinarà també la duració prevista per a aquelles, sense que puguen adoptar-se per temps indeterminat ni suposar una modificació de la present ordre.



2. La modificació temporal del règim de funcionament i estades de les residències de temps lliure de la Generalitat Valenciana haurà de justificar-se en l'existència d'una situació excepcional de crisi sanitària, d'emergència climàtica, o de qualsevol altra circumstància de naturalesa anàloga que, de manera imprevisible poguera produir-se, en els quals existisca un risc elevat per a la seguretat o salut de les persones, sempre que aquesta situació excepcional haja sigut declarada per l'autoritat que en cada cas resulte competent, i només podrà mantindre's mentre aquesta situació persistisca.

3. Per a aquests supòsits, les residències hauran d'elaborar i aprovar un pla de contingència, sobre la base de la seua avaluació de riscos, en el qual es detallaran les mesures concretes que s'estiguen adoptant per a reduir aquests riscos, mesures que han de ser consultades amb les persones delegades de prevenció o representants de les persones treballadores, i que hauran d'estar a disposició tant d'aquestes com de la clientela perquè en prenguen coneixement.

4. Sense perjudici de l'anterior, i que mitjançant la resolució a la qual es fa referència en l'apartat 1 puguen concretar-se altres mesures, en situacions excepcionals de crisi sanitària les residències hauran d'incorporar obligatòriament una intensificació dels protocols de neteja a fi de garantir la correcta desinfecció i neteja dels espais a utilitzar tant per la clientela com pel seu personal. Així mateix, haurà de prestar-se una especial atenció als límits d'aforament i a la distància social, amb la finalitat d'evitar, en la mesura que siga possible, la propagació de contagis.

Les mesures extraordinàries que s'incorporen en el pla de contingència, en cas de situacions excepcionals de crisi sanitària, podran afectar el normal desenvolupament dels serveis prestats en les residències en els següents termes:

a) Durant el període corresponent a la temporada alta d'estiu o a les considerades especials, podran dur-se a terme modificacions en l'hora d'entrada del dia d'arribada dels grups de residents amb la finalitat d'evitar la coincidència amb els grups que finalitzen la seua estada, de manera que puga garantir-se el menor contacte possible entre grups els dies de canvi de torn, així com la correcta aplicació dels protocols de neteja i desinfecció.

b) Extraordinàriament, i durant els períodes indicats anteriorment, podrà retardar-se l'hora d'entrada del dia d'arribada a les 16.00 hores, encara que això supose que l'estada no s'inicie amb el servei de menjar que estableix l'article 13.4 d'aquesta ordre.

5. Totes les modificacions que afecten el normal desenvolupament dels serveis prestats en les residències, per alguna de les causes esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, hauran de fer-se públiques amb antelació suficient, i sempre abans de l'adjudicació de la corresponent plaça, i la residència haurà de donar-ne difusió tant en la seua pàgina web com per qualsevol altre mitjà de comunicació, difusió i/o promoció que utilitze habitualment per a donar a conéixer els serveis als possibles clients.

6. En cas que no s'haja dut a terme la difusió de les modificacions en els termes indicats anteriorment, el naixement de l'obligació de pagament al qual es refereix l'apartat 1 de l'article 10 d'aquesta ordre no resultarà aplicable, i naixerà l'obligació de pagament en el moment en què s'inicie l'estada, excepte en aquells casos en què les modificacions s'hagueren difós amb posterioritat a aquest inici, i en aquest cas el client tindrà dret d'anul·lar la seua reserva i sol·licitar el reembossament de les quantitats ja satisfetes corresponents als dies d'estada no gaudits».





2. Es modifica la disposició addicional segona de l'Ordre de 8 d'abril de 1998, la redacció de la qual queda com segueix:

«Segona

En les qüestions que no toca la present ordre, serà aplicable el que s'estableix en els plecs de clàusules administratives particulars i prescripcions tècniques corresponents a cada concessió de la gestió de les residències de temps lliure».



3. Es modifica l'annex III de l'Ordre de 8 d'abril de 1998, la redacció del qual queda com segueix:

«ANNEX III

Directori de les residències de temps lliure de la Generalitat Valenciana



1. Residència del Puig (València)

Camí de la Mar, s/n

46540 El Puig (València)

Telèfon: 961 461 150

Telefax: 961 461 670»





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència econòmica

L'aplicació d'aquesta ordre no tindrà incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la Generalitat.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor el mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 23 de juny de 2021



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ

Mapa web