Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de juny de 2021, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'estableix el procediment per a assignar una dotació econòmica als centres de titularitat de la Generalitat per a destinar a la reposició i renovació de llibres de text i material curricular per al curs escolar 2021-2022. [2021/6298]

(DOGV núm. 9101 de 07.06.2021) Ref. Base de dades 005583/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives, Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament



Mitjançant l'Ordre 26/2016, de 13 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, es regula el Programa de reutilització, reposició i renovació de llibres de text i material curricular a través de la creació i posada en funcionament de bancs de llibres de text i material curricular en els centres públics i privats concertats de la Comunitat Valenciana, i es determinen les bases reguladores de les subvencions destinades a centres docents privats concertats i centres docents de titularitat de corporacions locals (DOGV 7806, 15.06.2016).



Aquesta ordre té com a finalitat dotar els centres escolars d'un banc de llibres i material curricular al qual es podran acollir voluntàriament les famílies de l'alumnat matriculat en centres educatius sostinguts amb fons públics. També és objectiu del programa desenvolupar i fomentar en l'alumnat actituds de respecte i ús responsable dels béns finançats amb fons públics.

El capítol III de l'esmentada ordre té la consideració de bases reguladores per als centres privats concertats i de titularitat de les corporacions locals. A les subvencions que se'ls atorgue els serà aplicable la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i, en els preceptes que siga aplicable, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de subvencions.

La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, la qual modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, suposa una nova redacció a la definició del currículum, els seus elements bàsics i la distribució de competències entre el Govern i les comunitats autònomes, amb l'objectiu de garantir una estructura del currículum al servei d'una educació inclusiva i, d'acord amb l'adquisició de competències, que valora a més la diversitat. S'atribueix al Govern la fixació dels ensenyaments mínims i a les administracions educatives l'establiment dels currículums dels diferents ensenyaments. En la disposició final cinquena s'estableix el calendari d'implantació de les modificacions introduïdes en el currículum, l'organització i objectius de cada curs.



Així, la modificació del currículum, organització i objectius dels ensenyaments s'implantaran en els cursos de primer, tercer i cinqué d'Educació Primària, primer i tercer d'Educació Secundària Obligatòria i en primer curs de cicles formatius de grau bàsic en el curs 2022-2023; i en els cursos de segon, quart i sisé d'Educació Primària, en segon i quart d'Educació Secundària Obligatòria i en segon curs de cicles formatius de grau bàsic en el curs 2023-2024.



Mitjançant la Resolució de 29 de març de 2021, del director general de Centres Docents, s'estableix el calendari d'admissió de l'alumnat en els centres públics i privats concertats de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat per al curs 2021-2022.



A la vista d'aquestes dates i consideracions, donada la imminència en la implantació dels nous currículums, i pel que afecta els ensenyaments inclosos en el programa del banc de llibres de la Comunitat Valenciana, els centres educatius mantindran per al curs escolar 2021-2022, amb caràcter general, els llibres de text i la resta de materials curriculars utilitzats durant el curs 2020-2021, amb les excepcions establides en l'apartat cinqué d'aquesta resolució.

Per al curs 2021-2022, s'ha fixat una taxa de reposició i renovació dels llibres de text i material curricular del 10 % per a Educació Primària i del 15 % per a Educació Secundària, amb l'objectiu de contindre la despesa en llibres de text i material curricular davant la imminent implantació dels nous currículums. S'estableix una taxa diferenciada per a l'Educació Secundària Obligatòria atés que, amb caràcter molt excepcional, els centres que consideren que és absolutament necessari per a l'òptim desenvolupament del treball a l'aula, podrien fer un canvi de llibres de text per a adaptar-se als ensenyaments per àmbits o al Programa d'educació plurilingüe i intercultural en aquest nivell educatiu.



En virtut del qual s'exposa i de conformitat amb l'article 160 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, resolc:



Primer. Objecte

Aquesta resolució té per objecte regular el procediment d'assignació, per al curs escolar 2021-2022, d'una dotació econòmica als centres públics de titularitat de la Generalitat per a destinar a la reposició i renovació de llibres de text i material curricular.



Segon. Destinataris

Seran destinataris de les dotacions econòmiques tots els centres públics de titularitat de la Generalitat amb alumnat escolaritzat en els nivells educatius d'Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Formació Professional Bàsica i Educació Especial participant en el programa de banc de llibres.



Tercer. Finançament

1. L'import global màxim a assignar per a atendre aquestes necessitats serà de 23.003.000,00 euros, que es finançarà a càrrec del capítol II del pressupost de 2021 de la Generalitat, aplicació 09.02.01.422.20.2 per un import de 13.980.000,00 euros i aplicació 09.02.01.422.30.2 per un import de 9.023.000,00 euros.

2. Aquestes dotacions estan cofinançades pel Ministeri d'Educació i Formació Professional a través del programa de finançament de llibres de text i material didàctic.



Quart. Participació de l'alumnat en el programa

1. L'alumnat participant en el programa de banc de llibres durant el curs 2020-2021 no haurà de presentar cap sol·licitud per a ser-ho en el programa 2021-2022, ja que aquesta condició es manté, excepte si exerceix el seu dret de renúncia. En cas de renúncia, ho haurà de fer de manera explícita mitjançant la sol·licitud habilitada a aquest efecte en el moment del lliurament de llibres. Aquesta renúncia no li eximirà de l'obligació de retornar els llibres que li han sigut deixats en règim de préstec.

2. Les persones que vulguen participar en el banc de llibres per primera vegada i ser-ne beneficiàries, hauran de sol·licitar-ho d'acord amb el model de sol·licitud electrònica que consta en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport i en la seu electrònica de la Generalitat https://sede.gva.es.

Les sol·licituds es presentaran en el centre on es trobe matriculat l'alumnat en el curs 2020-2021, excepte aquell que es matricule en primer d'Educació Primària que ho farà en el centre on es matricule el curs 2021-2022.

Una vegada emplenada i presentada la sol·licitud en el centre, les persones signants autoritzen la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport a la inclusió de les seues dades personals, recollides al llarg del procediment, en un registre informatitzat, en els termes i les condicions que s'estableixen en la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal, i d'acord també amb el Decret 220/2014, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana.

Totes les persones del centre que intervenen en el procés de tramitació guardaran la deguda reserva sobre les dades que conté la documentació pertinent, a fi de garantir la intimitat de les persones sol·licitants, d'acord amb el que disposa la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

Els períodes de presentació de sol·licituds de participació en el banc de llibres per part de les famílies seran els següents:

– Període ordinari: des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el DOGV fins al 22 de juliol de 2021, inclòs.

– Període extraordinari: del 23 de juliol fins al 29 d'octubre de 2021, inclusivament.

No obstant això, la Conselleria podrà establir altres períodes de sol·licitud si les circumstàncies així ho requereixen.

3. Per a poder participar en el banc de llibres serà imprescindible el lliurament, per part de l'alumnat, del lot complet de llibres de text i material curricular corresponents al curs 2020-2021 en el centre on haja estat matriculat. A tal fi, es facilitarà a les famílies un document, segons el model que establisca la Conselleria.

Quedarà exempt del requisit de lliurament de llibres l'alumnat que es matricule en primer d'Educació Primària durant el curs 2021-2022.



Excepcionalment, per tractar-se de material no reutilitzable, podrà quedar exempt del requisit de lliurament del lot de llibres l'alumnat matriculat en primer i segon d'Educació Primària en el curs 2020-2021, si així ho determina el centre escolar.

4. L'alumnat dels nivells educatius inclosos en aquesta resolució matriculat en centres CAES i centres d'Educació Especial, es considera participant en el banc de llibres per al curs 2021-2022; per tant, no es requerirà la sol·licitud de participació individual en el programa.



5. En cas que l'alumnat no entregue el lot complet de llibres, el centre estudiarà els casos concrets i podrà sol·licitar un informe als serveis socials de la localitat o emetre un informe propi en el qual farà constar que les condicions socioeconòmiques de la unitat familiar i l'interés social i educatiu aconsellen la seua participació en el programa amb els mateixos drets que la resta de l'alumnat participant.





Cinqué. Sol·licitud de compra i comunicació de necessitats per part dels centres docents

1. Els centres docents, vist el calendari d'implantació establit en la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, la qual modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, mantindran per al curs escolar 2021-2022, amb caràcter general, els llibres de text i la resta de materials curriculars utilitzats durant el curs 2020-2021. No obstant això, dins de les dotacions màximes previstes en aquesta resolució:



a) Els centres podran reposar les unitats necessàries per a completar els lots de llibres i material curricular i substituir només aquells llibres de text o materials que es consideren deteriorats. Així mateix, podran reposar les llicències digitals que hagen caducat.

b) Excepcionalment, els centres podran canviar els llibres de text en els casos següents:

– Llibres de text i material curricular de primer i segon de Primària, atés que es tracta de material, majoritàriament, no reutilitzable.

– ISBN descatalogat per l'editorial.

– Centres que havien iniciat un procés de renovació en cursos anteriors i necessiten donar continuïtat al projecte ja iniciat.

– Centres incomplets amb la implantació d'un nou curs.

– Centres que, a causa de la crisi sanitària, han afegit metodologia digital per a adaptar-se a la formació no presencial durant el curs 2020-2021, i desitgen donar continuïtat al projecte en el curs 2021-2022, substituint els llibres de text per llicències digitals.

Aquells centres que consideren que és absolutament necessari, per a l'òptim desenvolupament del treball a l'aula, el canvi de llibres de text per a adaptar-se als ensenyaments per àmbits o al Programa d'educació plurilingüe i intercultural en Secundària, podrien fer aquest canvi, tenint en compte que el pròxim curs 2022-2023 caldria tornar a canviar el material en iniciar-se l'aplicació dels nous currículums. Aquesta renovació ha de ser molt excepcional, sempre que el centre considere que no pot mantindre, provisionalment durant un curs més, els materials curriculars que està utilitzant aquest curs i, en tot cas, ajustant-se a la dotació màxima prevista per al centre, d'acord amb el que es preveu en aquesta resolució.

2. Els centres docents de titularitat de la Generalitat comunicaran a la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, a través de l'aplicació ITACA, les seues necessitats en concepte de reposició i de renovació de llibres de text i material curricular per al curs 2021-2022, d'acord amb el procediment previst en els articles 31 i 32 de l'Ordre 26/2016, de 13 de juny.

3. Els períodes per a realitzar la comunicació de necessitats per part dels centres, tant per a les etapes d'Educació Primària i Educació Especial com per a les d'Educació Secundària Obligatòria i Formació Professional Bàsica, seran els següents:

3.1. Període ordinari: de l'1 al 8 de juliol de 2021.

3.2. Tres períodes extraordinaris:

– Primer, del 16 de juliol al 23 de juliol de 2021.

– Segon, del 2 d'agost al 30 de setembre de 2021.

– Tercer, del 8 al 29 d'octubre de 2021, inclusivament.

No obstant això, es podran establir altres terminis si les circumstàncies així ho requereixen. En el seu cas es comunicarà als centres a través de l'aplicació ITACA.



Sisé. Import màxim de la dotació

1. La dotació econòmica que s'assignarà als centres docents es determinarà en funció de les necessitats de reposició i renovació dels llibres de text i material curricular comunicades, de conformitat amb el que es preveu en l'apartat anterior. No obstant això, s'estableixen els següents límits o imports màxims de la dotació, en funció dels nivells educatius impartits:

I. Per als cursos de 1r i 2n de Primària, s'assignarà un import màxim de 160 euros per cada alumne/a participant en el programa. Els centres, a través de l'aplicació ITACA, emetran un xec-llibre nominatiu per un import màxim de 160 euros, que entregaran a les famílies de cada alumne/a, d'acord amb el procediment establit en l'article 32 de l'ordre de bases. Es tindrà en compte el següent:

a) Centres que utilitzen llibres de text en algunes matèries i material curricular d'elaboració pròpia en unes altres: l'adquisició dels llibres de text la realitzaran les famílies mitjançant el xec-llibre. El material curricular d'elaboració pròpia serà adquirit pel centre i justificat a l'administració per mitjà de les factures corresponents.

b) Centres que utilitzen exclusivament material curricular d'elaboració pròpia: el material curricular d'elaboració pròpia serà adquirit pel centre i justificat a l'administració per mitjà de les factures corresponents. No s'emetran xecs-llibre.

c) Centres d'acció educativa singular, centres agrupats rurals o altres en què, per les seues circumstàncies, es veja dificultada l'obtenció dels llibres de text per part de les famílies: els materials seran adquirits directament pel centre i justificats a l'Administració per mitjà de les factures corresponents. La direcció del centre elaborarà un informe que justifique el motiu de la compra directa, que s'arxivarà en el centre docent i estarà a la disposició de l'administració educativa, en cas de ser requerit.

d) En tot cas, la dotació màxima que s'assignarà (incloent-hi els llibres de text, el material curricular i el material d'elaboració pròpia) no superarà els 160 euros per alumne/a participant.

II. Per a l'alumnat de tercer a sisé de Primària i Educació Secundària Obligatòria, s'han de distingir les següents situacions:



a) Finançament de lots complets:

a.1) Per als centres incomplets amb necessitat d'adquirir lots sencers a causa de la implantació d'un nou curs durant l'any acadèmic 2021-2022, s'assignarà un import màxim equivalent a l'estimació del valor d'un lot complet (175 euros en Primària i 278 euros en ESO), per cada alumne/a del nou curs, sempre que participe en el banc de llibres. Per a la resta d'alumnat participant que no siga d'un curs nou, l'import màxim assignat serà el previst en l'apartat b.



a.2) Per als centres amb augment de participants a causa d'un increment d'alumnat en un nivell determinat en el curs acadèmic 2021-2022, amb necessitat de comprar lots sencers de llibres de text a causa d'un desfasament en el nombre d'alumnat matriculat entre cursos successius, s'assignarà un import màxim equivalent a l'estimació del valor d'un lot complet (175 euros en Primària i 278 euros en ESO), per cada alumne/a d'increment, sempre que siguen participants en el banc de llibres. Per a la resta d'alumnat participant que no supose un increment de matrícula, la dotació a assignar serà la prevista en l'apartat b.



b) Finançament per reposició i/o renovació, en les circumstàncies previstes en aquesta convocatòria.

b.1) Per a l'alumnat dels cursos de 3r a 6é d'Educació Primària, s'assignarà un import màxim del 10 % de l'import total calculat a partir de l'alumnat participant i d'un cost mitjà del valor del lot dels llibres estimat en 175 euros.

b.2) Per a l'alumnat dels cursos d'Educació Secundària Obligatòria, s'assignarà un import màxim del 15 % de l'import total calculat a partir de l'alumnat participant i d'un cost mitjà del valor del lot dels llibres estimat en 278 euros.

III. Per a l'alumnat de Formació Professional Bàsica, la Conselleria dotarà els centres d'un import màxim de 70 euros per alumne/a participant. Aquests imports s'afegiran a les peticions que realitze el centre per a la resta d'alumnat d'acord amb l'apartat II de la present resolució.



IV. Educació Especial i aules de Comunicació i Llenguatge:

a) Per a l'alumnat de centres d'Educació Especial, s'assignarà un import màxim de 70 euros per alumne/a matriculat/a.

b) Per a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en aules específiques d'Educació Especial, així com en aules de Comunicació i Llenguatge en centres ordinaris, s'assignarà un import màxim de 70 euros per alumne/a participant en el banc de llibres.

Aquests imports s'afegiran a les peticions que realitze el centre per a la resta d'alumnat d'acord amb l'apartat II de la present resolució.



V. Per a tot l'alumnat matriculat en centres d'acció educativa singular, s'assignarà un import màxim calculat segons l'indicat en els punts anteriors.

2. Els centres podran distribuir la dotació total assignada independentment del curs, sempre que es tracte del mateix nivell educatiu, és a dir, en el nivell d'Educació Primària (incloent-hi l'Educació Especial) o en el nivell d'Educació Secundària (incloent-hi la Formació Professional Bàsica).



Seté. Resolució de les dotacions econòmiques i abonament

1. El director general de Centres Docents dictarà les oportunes resolucions i assignarà als centres les dotacions econòmiques corresponents, d'acord amb els criteris establits en l'article anterior. Els imports assignats es comunicaran a cada centre a través de l'aplicació ITACA, en la mateixa pantalla utilitzada per a la comunicació de les seues necessitats econòmiques.

2. Amb la finalitat d'agilitzar l'abonament de les dotacions als centres, es podran assignar els imports a través de successives resolucions, atenent exclusivament la data de conformitat de la comunicació de necessitats presentada pel centre.

3. L'abonament de les dotacions econòmiques es realitzarà, una vegada comunicada l'assignació, per mitjà d'una transferència bancària al compte del centre educatiu.



Huité. Emissió dels xecs-llibre

Una vegada dictada la resolució per la qual s'assigna la dotació econòmica als centres, aquests podran emetre els corresponents xecs-llibre dels cursos de primer i segon d'Educació Primària per a l'alumnat participant en el programa.



Nové. Termini de tramitació de les factures en els centres i el seu abonament

1. El termini màxim perquè les llibreries o operadors comercials presenten les factures en els centres docents serà el 22 de desembre de 2021.

2. Les factures hauran d'incloure tots els requisits formals exigibles a aquestes, segons la normativa vigent.

3. Els centres procediran immediatament a l'abonament de les factures presentades una vegada hagen percebut les dotacions econòmiques de la Generalitat.



Desé. Forma i termini de justificació

1. Els centres justificaran la despesa realitzada per a la reposició i renovació dels llibres de text i material curricular per al curs 2021-2022, d'acord amb el que estableix l'article 33 de l'ordre de bases. Aquest procediment de justificació s'ha d'efectuar d'acord amb el que disposa l'Ordre de 18 de maig de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència (DOGV 2526, 09.06.1995), per la qual es regula i s'exerceix l'activitat i l'autonomia de la gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Comunitat Valenciana.



2. En la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, les persones interessades disposaran de les instruccions necessàries per al compliment d'aquest tràmit.

3. El termini per a realitzar la justificació en ITACA finalitzarà el 31 de gener de 2022.

4. Els centres conservaran els documents justificatius de l'aplicació del fons rebut mentre puguen ser objecte d'actuacions de comprovació i control per part de la Conselleria.



Onzé. Gestió del romanent

Una vegada el centre haja abonat la totalitat de les factures corresponents a la reposició i/o renovació dels llibres de text i del material curricular, en cas de disposar d'un romanent, podrà optar pel seu reintegrament a la Generalitat o per incorporar-lo per a cobrir les necessitats del curs següent.



Dotzé. Eficàcia

La present resolució produirà efectes l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 2 de juny de 2021.– El conseller d'Educació, Cultura i Esport: Vicent Marzà i Ibáñez.

Mapa web