Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 3/2021, de 13 de maig, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajudes del Programa d'ajudes al lloguer d'habitatges i del Programa d'ajudes al lloguer per a joves, corresponents al Pla estatal d'habitatge 2018-2021. [2021/5479]

(DOGV núm. 9088 de 20.05.2021) Ref. Base de dades 004655/2021






PREÀMBUL



Mitjançant l'Ordre 5/2018, de 25 de juny, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, en execució i desenvolupament del Pla Estatal 2018-2021, regulat per Reial decret 106/2018, de 9 de març, van ser aprovades les bases reguladores del Programa d'ajudes al lloguer d'habitatges i Programa d'ajudes al lloguer per a joves que han tingut un enorme acolliment i que ha possibilitat que nombrosos ciutadans de la comunitat valenciana hagen pogut tindre accés a un habitatge en règim de lloguer.

L'estat d'alarma en què es troba immers el nostre país des de la publicació del Reial decret 463/2020, de 14 de març i les seues successives pròrrogues, l'última de les quals en virtut del Reial decret 926/2020, de 25 d'octubre, pel qual es declara l'estat d'alarma per a contenir la propagació d'infeccions causades pel SARS-CoV-2, la nova situació sociosanitària derivada de la crisi sanitària originada per la Covid-19 en la qual els indicadors epidemiològics actuals situen quasi tot el territori nacional en un nivell de risc alt o molt alt d'acord amb els estàndards nacionals i internacionals, cosa que ha obligat a adoptar nombroses mesures restrictives de la mobilitat personal, juntament amb l'experiència acumulada durant les últimes convocatòries realitzades a l'empara de la mencionada Ordre, fa aconsellable revisar les bases reguladores de la concessió de les ajudes de què es tracta per a adaptar-les a la realitat determinada per la pandèmia, al mateix temps que es procedeix a l'adequació de les esmentades bases a la nova estructura administrativa del Consell derivada del Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, en relació amb el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat i l'Ordre 2/2020, de 3 de febrer, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual es desenvolupa el Decret 240/2019, de 25 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.



Pertoca, en conseqüència, assumir i exercir les competències atribuïdes per la legislació vigent a la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica i, en el seu exercici, aprovar les bases reguladores de les ajudes al lloguer dirigides als col·lectius més desfavorits inclosos en les polítiques d'habitatge desenvolupades per aquesta conselleria.

La nova ordre de bases es marca com a principals objectius establir un procediment de sol·licitud de les ajudes que, compatibilitzant les restriccions a la mobilitat derivades de l'estat d'alarma en el qual ens trobem i en el marc de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, garantisca el dret a la salut i a la integritat dels ciutadans mitjançant la utilització extraordinària de les noves tecnologies en les relacions dels ciutadans amb l'Administració que reduïsquen la presència física en les oficines i centres administratius per a formalitzar les seues sol·licituds d'ajuda o aportar la documentació que a aquests efectes els siga sol·licitada. Aquestes raons justifiquen que, a l'empara del que es disposa en l'article 14.3 del mencionat text legal s'haja dissenyat en tràmit telemàtic, de fàcil accés als ciutadans, per a la sol·licitud d'aquestes ajudes i contemplant la possibilitat que aquells que desitgen sol·licitar les ajudes a què les presents bases es refereixen tindran dret a ser assistits en l'ús de mitjans electrònics en les seues relacions amb les administracions públiques en el marc de les normes contingudes en els articles 12 i 13, a) i b) del mencionat text legal.

D'altra banda, resulta necessari corregir determinades disfuncions que la posada en marxa d'aquests programes d'ajudes han posat de manifest en la gestió i concessió d'aquestes. Així, s'ha procedit a introduir xicotetes millores en la redacció de determinats preceptes. D'una altra part, a la vista de la dinàmica que el preu de l'arrendament d'habitatge ha patit des de l'aprovació de les bases reguladores ara vigents, és clar que els límits de l'import de les rendes de lloguer subvencionables contemplats en la base cinquena han quedat clarament desfasades i requereixen una actualització dels seus imports dins dels límits establits en el Pla Estatal per a aquelles poblacions on existeix marge d'actuació, que es considera el límit de renda arrendatícia que ha de constar en el contracte d'arrendament per a ser beneficiari de l'ajuda contemplada en el Pla Estatal. En aquest ordre de coses, i sobre la base dels estudis actualitzats d'oferta d'habitatge en lloguer realitzats per l'Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana, s'ha incrementat la renda de lloguer que ha de constar en el contracte d'arrendament per a ser subvencionable per a aquells municipis que es troben per davall del màxim establit en el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 a l'efecte del qual s'ha subscrit Acord Bilateral amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana en data 26 de febrer de 2021, en virtut del qual, en aplicació dels articles 12 i 58 del Reial decret 106/2018, i de conformitat amb el Conveni subscrit per a l'execució del PEV, la Comunitat Valenciana podrà incrementar el límit de la renda màxima mensual de l'habitatge objecte d'arrendament establit en l'article 11.d, que permet l'accés a les ajudes al lloguer del programa d'ajuda al lloguer d'habitatge i del programa d'ajuda als joves en els municipis esmentats en el mencionat acord. D'aquesta manera, l'import màxim d'aquesta renda mensual en cada municipi, per comparació al contingut en l'Ordre 5/2018, de 25 de juny, serà el corresponent al valor mitjà establit en els següents termes:







Àmbit territorial de preu màxim superior Programa d'ajudes al lloguer Ordre 5/2018, de 25 de juny Índexs lloguer d'habitatge 2018 Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana



Valor mitjà Percentil 75

ATPMS A-1:

València 600 €/mes 600 €/mes 770 €/mes

ATPMS A-2:

Alacant i Castelló de la Plana 540 €/mes 540 €/mes 680 €/mes

ATPMS B 540 €/mes 540 €/mes 600 €/mes

ATPMS C-1 i C-2 480 €/mes 480 €/mes 550 €/mes

ATPMS A 420 €/mes 420 €/mes 421 €/mes





Finalment, i amb caràcter general, s'ha procedit a una anàlisi genèrica de la norma per a aconseguir un ús no discriminatori del llenguatge per raó de sexe, de manera que homes i dones es troben representats de manera igualitària.

A aquestes bases, pel seu caràcter de subvenció, els és aplicable la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i, en els preceptes que siga aplicable, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions. En el procés d'elaboració d'aquesta ordre de bases, d'acord amb el que es disposa en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions, han emés un informe l'Advocacia General de la Generalitat i la Intervenció Delegada.

D'acord amb el que es disposa en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la potestat reglamentària l'Administració pública actuarà d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, i la present ordre ha d'estar en tot moment subjecta a aquests principis. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquesta ordre de bases es justifica per raons d'interés general, ja que contribuirà a pal·liar les situacions d'emergència residencial derivades de la crisi econòmica en què aquest país es veu immers. Respecte del principi de proporcionalitat, aquesta ordre de bases conté la regulació imprescindible per a determinar els requisits i el procediment per a subvencionar, en règim de concurrència competitiva, el pagament dels lloguers d'habitatge habitual dels col·lectius més necessitats als quals aquesta conselleria vol contribuir. Quant al principi de seguretat jurídica, aquesta disposició es concep d'acord amb la normativa bàsica i la de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i clarificador que responga, a més, al principi d'eficiència, defugint càrregues administratives innecessàries o accessòries, amb una tramitació electrònica integrada, i racionalitzant amb això la gestió dels recursos públics.

Finalment, respecte del compliment del principi de transparència, en nom de l'agilitat, proporcionalitat i eficiència del mateix procés d'implantació, a l'empara de l'article 133 de l'esmentada Llei 39/2015, s'ha justificat com a suficient la publicació del projecte normatiu i dels informes associats a la seua tramitació en el portal web corresponent.



En relació amb la política de la competència de la Unió Europea, les ajudes que es convoquen, tenen per objecte el pagament de les rendes de lloguer d'habitatge habitual de les persones físiques, que no realitzen activitats econòmiques, ni suposen un avantatge econòmic que falsege la competència, ni afecten els intercanvis comercials entre estats integrants, per la qual cosa no requereixen notificació o comunicació a la Unió Europea, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Aquesta ordre de bases és conforme amb la Resolució d'11 de maig de 2020, de la Vicepresidència Segona i conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'aprova el Pla Estratègic de Subvencions per al període 2020-2023 (DOGV 8810, de 13.05.2020), tal com estableix la Llei 1/2015, de 6 de febrer, en l'article 164, lletra a), així com l'article 8.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre i els articles 10 a 15 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.



En virtut d'aquests antecedents, evacuats tots els informes preceptius, vistos l'article 149.1.9 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i altra normativa aplicable de manera general i pertinent, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i en virtut de les facultats conferides per l'article 28.e, de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



Article 1. Aprovació i objecte de les bases reguladores

1. S'aproven les bases reguladores de Programa d'Ajudes al Lloguer d'Habitatge i del Programa d'Ajudes a Joves en la seua modalitat de lloguer d'habitatge habitual i permanent, el contingut dels quals consta en l'annex I i annex II a la present ordre.

2. És objecte d'aquesta Ordre facilitar l'accés, el gaudi i la permanència en un habitatge en règim de lloguer, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, a les persones físiques pertanyents a sectors de població amb escassos mitjans econòmics, en els termes que s'estableixen en el Decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.



Article 2. Convocatòria

El procediment d'atorgament de les ajudes regulades en les bases que s'aproven mitjançant la present ordre s'iniciarà d'ofici, mitjançant la corresponent resolució de convocatòria aprovada per la Conselleria competent en matèria d'habitatge, l'aprovació de la qual queda supeditada en tot cas a l'existència de disponibilitat pressupostària.

Aquesta resolució de convocatòria serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No-incidència econòmica

La present ordre de bases no té incidència econòmica, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's conformement amb la consignació pressupostària que s'establisca en el corresponent exercici.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogada l'Ordre 5/2018, de 25 de juny, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aproven les bases reguladores del Programa d'ajudes al lloguer d'habitatges i Programa d'ajudes al lloguer per a joves.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa aplicable

A més del que es disposa en aquesta ordre, seran aplicables el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el seu Reglament de desenvolupament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, les lleis de pressupostos corresponents als exercicis en què es procedisca a la convocatòria i altra normativa de preceptiva aplicació.





Segona. Habilitació normativa

La direcció general competent en matèria d'Emergència Residencial, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana, queda facultada per a dictar totes les instruccions i resolucions que resulten necessàries per al desenvolupament i aplicació de la present ordre de bases i de les corresponents convocatòries.



Tercera. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Quarta. Règim de recursos

Contra el que es disposa en aquesta ordre, que té caràcter de bases reguladores generals, caldrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 13 de maig de 2021.– El vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica: Rubén Martínez Dalmau.





ANNEX I

Bases reguladores del Programa d'Ajudes al Lloguer d'Habitatge i del Programa d'Ajudes al Lloguer per a Joves



Primera. Objecte

1. Les presents bases reguladores tenen com a objecte regular les ajudes en matèria d'habitatge a persones físiques, a fi de facilitar el gaudi, l'accés i la permanència en un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb escassos mitjans econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajudes directes als inquilins.

Les ajudes podran sol·licitar-se en l'àmbit de desenvolupament del Programa d'Ajudes al Lloguer d'Habitatges, o del Programa d'Ajudes al Lloguer per a Joves, a l'empara del que es disposa en les presents bases, mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2. Seran objecte d'aquestes ajudes, en els termes regulats en aquestes bases, les rendes d'arrendament reportades des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de l'any de la convocatòria.



Segona. Persones beneficiàries

1. Programa d'Ajudes al Lloguer d'Habitatges.

Podran ser beneficiaris de les ajudes contemplades en aquest programa les persones físiques majors d'edat que acrediten els requisits que s'estableixen en les presents bases.

Per a la concessió de les ajudes haurà de tindre's en compte els requisits que en cada cas s'estableixen en les presents bases en relació amb la unitat de convivència. A aquest efecte, es considera unitat de convivència la formada pel conjunt de persones que estan empadronades en un mateix habitatge en el moment de la sol·licitud, existisquen o no llaços familiars entre elles.

A l'efecte del que es disposa en les presents bases, en els casos de separació o divorci, els menors en règim de custòdia compartida es consideraran integrants de cadascuna de les unitats de convivència dels seus progenitors en la proporció que derive del règim de custòdia establida.



Seran requisits de les persones beneficiàries:

a) Posseir la nacionalitat espanyola o en el cas de les persones estrangeres hauran de tindre residència legal a Espanya. Tots els membres de la unitat de convivència hauran de complir aquesta condició en el moment de la sol·licitud. Les persones beneficiàries hauran de facilitar el seu número de document nacional d'identitat així com el dels altres membres de la unitat de convivència majors de 16 anys, i en cas de persones estrangeres el número d'identificació d'estranger, permís de treball i residència en vigor. No s'exigirà el permís de residència als qui estiguen exclosos d'aquesta obligació conformement amb el que s'estableix en la legislació estatal.

b) Ser titular, en qualitat de persona arrendatària, d'un contracte d'arrendament d'habitatge formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans.

c) Que l'habitatge arrendat constituïsca la residència habitual i permanent de la persona arrendatària o unitat de convivència, la qual cosa haurà d'acreditar-se mitjançant certificat o volant d'empadronament en el qual consten, a data de la sol·licitud, les persones que tenen el seu domicili habitual en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament. L'habitatge constituirà domicili habitual i permanent durant tot el període pel qual es concedisca l'ajuda.

d) Que la suma dels ingressos de les persones que integren la unitat de convivència, consten o no com a titulars del contracte d'arrendament, siguen iguals o inferiors a tres vegades l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM).

Aquest llindar serà de quatre vegades l'IPREM si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones amb discapacitat i de cinc vegades l'IPREM quan es tracte de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat d'algun dels següents tipus: I) persones amb paràlisi cerebral, persones amb malaltia mental, persones amb discapacitat intel·lectual o persones amb discapacitat del desenvolupament, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 33 per 100 o II), persones amb discapacitat física o sensorial, amb un grau de discapacitat reconegut igual o superior al 65 per 100.

Els ingressos s'acreditaran en la forma establida en la base quarta.

e) Que l'habitatge objecte del contracte d'arrendament ho siga per una renda igual o inferior als límits establits, en funció de la localitat d'emplaçament de l'habitatge, en la base cinquena.

2. Programa d'Ajudes al Lloguer per a Joves

Podran ser persones beneficiàries de les ajudes contemplades en aquest programa les persones físiques majors d'edat que reunisquen tots i cadascun dels requisits detallats en els apartats a), b), c), d) i e) del Programa del punt 1 anterior, i que en el moment de sol·licitar l'ajuda, tinguen menys de trenta-cinc anys, o tractar-se d'una unitat de convivència en la qual tots els membres siguen menors de trenta-cinc anys, i així quede acreditat en el corresponent certificat d'empadronament. Excepcionalment podran formar part de la unitat de convivència persones majors de 35 anys que tinguen declarada una dependència justificada documentalment.

3. No podran ser beneficiaris del Programa d'Ajudes al lloguer per a Joves les persones que resulten beneficiàries del Programa d'Ajudes al Lloguer i viceversa.

4. No podran concedir-se les ajudes dels programes dels apartats 1 i 2 anteriors, quan la persona sol·licitant o alguna de les quals tinguen la seua residència habitual i permanent en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament es trobe en alguna de les situacions que a continuació s'indiquen:

a) Ser persona propietària o usufructuària d'algun habitatge a Espanya. A aquest efecte no es considerarà que s'és persona propietària o usufructuaria d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota d'aquesta i s'ha obtingut per herència o transmissió mortis causa sense testament. S'exceptuaran d'aquest requisit els qui sent titulars d'un habitatge acrediten la no disponibilitat d'aquesta per causa de separació o divorci, per qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat o quan l'habitatge resulte inaccessible per raó de discapacitat del titular o d'algun membre de la unitat de convivència.



b) Que la persona arrendatària o qualsevol que tinga el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat tinga parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador o arrendadora de l'habitatge.

c) Que l'arrendatària o qualsevol de les persones que tinguen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat pertanga a la mateixa societat o siga partícip de la persona física o jurídica que actue com a arrendador.

d) No podran obtenir la condició de beneficiàries les persones físiques en les quals concórrega alguna de les circumstàncies que s'estableixen en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i, segons determina l'article 41 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, tampoc podran ser-ho aquelles persones o entitats que, conformement amb el que s'estableix en el títol VI d'aquesta llei, hagen sigut sancionades per resolució administrativa ferma.

5. Quan alguna de les persones beneficiàries d'aquestes ajudes canvie el seu domicili a un altre situat en la Comunitat Valenciana, sobre el qual subscriga un nou contracte d'arrendament d'habitatge, quedarà obligada a comunicar aquest canvi a l'òrgan concedent en el termini màxim de quinze dies des de la signatura del nou contracte d'arrendament. La persona beneficiària no perdrà el dret a la subvenció pel canvi sempre que amb el nou arrendament es complisca amb tots els requisits, límits i condicions establides, i que el nou contracte d'arrendament d'habitatge es formalitze sense interrupció temporal amb l'anterior. En aquests casos, s'ajustarà la quantia de l'ajuda a la del nou lloguer, havent de ser, en tot cas, igual o inferior a la reconeguda que s'haguera percebut.



Tercera. Grups d'especial atenció

Gaudiran de priorització per a accedir a les ajudes dels dos programes descrits en la base anterior, les persones que sent titulars d'un contracte d'arrendament, individualment o formant part d'una unitat de convivència, es troben en alguna de les següents circumstàncies, exceptuant el que està disposat en els apartats d), f) i j).

a) Estar afectades per procediments de desnonament, execució hipotecària o dació en pagament que hagen tingut lloc al llarg dels últims deu anys.

b) Tinguen la condició de família monoparental amb fills, segons el que s'estableix en el Decret 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana, sempre que no existisca pensió compensatòria, ni segon progenitor que aporte ingressos.

c) Famílies nombroses.

d) Dones víctimes de violència de gènere. Aquesta circumstància es tindrà en compte per a la unitat de convivència en les quals existisca alguna víctima de violència de gènere acreditada, i no sols en els casos de la titular del contracte.

e) Víctimes del terrorisme.

f) Persones amb diversitat funcional amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 per 100. Aquesta circumstància es tindrà en compte no sols per als titulars del contracte, sinó per a qualsevol membre de la unitat de convivència.

g) Joves extutelats.

h) Persones o unitats de convivència afectades per situacions catastròfiques.

i) Unitats de convivència en què totes les persones es troben en situació de desocupació i hagen esgotat les prestacions corresponents.



j) Persones amb trastorn mental greu. Aquesta circumstància es tindrà en compte no sols per als titulars del contracte sinó per a qualsevol membre de la unitat de convivència.

k) Unitats de convivència en les quals alguna persona assumeix la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent del menor orfe per violència de gènere.

l) Dones en situació de necessitat o en risc d'exclusió, especialment quan tinguen fills menors exclusivament a càrrec seu.



Quarta. Còmput i límit d'ingressos

1. Per a valorar la concessió de les ajudes es tindrà en compte els ingressos de la persona física sol·licitant i altres persones que integren la unitat de convivència. Per a la determinació dels ingressos de la unitat de convivència s'atendrà a això:

a) Es partirà de les quanties de la base imposable general i de l'estalvi, regulades en els articles 48 i 49 respectivament, de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, corresponent a la declaració o declaracions presentades per la persona sol·licitant o per cadascun dels membres de la unitat de convivència majors de 16 anys, relativa a l'últim període impositiu amb termini de presentació vençut en el moment de la sol·licitud de l'ajuda corresponent.

b) En el cas de persones no obligades a presentar declaració d'IRPF, la renda computable, independentment de les dades que l'AEAT puga subministrar, serà la suma dels ingressos obtinguts per al període de què es tracte. A aquests s'haurà d'aportar justificant de vida laboral juntament amb declaració responsable sobre els seus ingressos de l'últim exercici fiscal vençut, acompanyat, segons la situació en què es trobe, de la següent documentació:

– En el cas de desocupació, certificat expedit pel Servei Valencià d'Ocupació i Formació, amb indicació dels ingressos percebuts durant el mencionat període.

– En el cas de pensió de jubilació, d'incapacitat permanent, d'invalidesa, viduïtat, orfandat o altres, prestació de serveis socials o qualsevol altre tipus d'ajuda econòmica, haurà d'aportar una certificació emesa per l'organisme competent, amb indicació dels ingressos obtinguts durant l'últim exercici fiscal vençut.

– Documentació relativa a les nòmines i/o el certificat de retencions de l'empresa relatius al període referit.

Tot l'anterior sense perjudici que es puga aportar qualsevol altra justificació dels ingressos admesa en dret.

c) La quantia resultant serà ponderada mitjançant l'aplicació d'un coeficient multiplicador únic, comprés entre 0,70 i 1, atesa la ubicació de l'habitatge i al nombre de membres de la unitat de convivència. Aquest coeficient resulta de la multiplicació del coeficient associat al nombre de membres en la unitat de convivència (eix horitzontal) amb el coeficient associat a la ubicació (eix vertical) de l'habitatge. La taula adjunta indica ja el resultat d'aquest producte.

La relació de municipis i la seua adscripció a cada ATPMS (Àmbit Territorial de Preu Màxim Superior) s'adjunta com a annex II de la present ordre.



Nombre de membres de la unitat de convivència

1 2 3 4 5 6

Ubicació de l'habitatge o actuació protegida ATPMS A-1 0,80 0,77 0,75 0,74 0,72 0,70

ATPMS A-2 0,85 0,82 0,80 0,78 0,77 0,75

ATPMS B 0,90 0,86 0,85 0,83 0,81 0,79

ATPMS C-1 i C-2 0,95 0,91 0,89 0,87 0,86 0,84

ATPMS A 1,00 0,96 0,94 0,92 0,90 0,88





Quan es tracte de famílies amb persones en situació de dependència o famílies amb menors a càrrec seu, es considerarà integrada la unitat de convivència pels membres que corresponguen, addicionant un més per cada membre dependent o menor. Quan el menor es trobe en règim de custòdia compartida es computarà per meitat.

e) La quantia resultant es denominarà IUC Ingressos de la Unitat de Convivència.

2. Per a poder accedir a les ajudes la unitat de convivència haurà d'acreditar uns ingressos equivalents com a mínim a 0,3 vegades l'IPREM.

3. Límit d'ingressos.

El límit màxim d'ingressos de la unitat de convivència (LIUC), que permet l'accés a l'ajuda, no podrà excedir de tres vegades la quantia anual de l'Índex Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), excepte en els supòsits esmentats en la base segona.1.d), i es determinarà conformement amb les següents regles:

a) Si la unitat de convivència està composta per una sola persona adulta:

• La quantia de l'IPREM es multiplica per 1,5.

b) Si la unitat de convivència està composta per dues o més persones:

– La primera persona adulta computa 1,5 vegades IPREM.

– Cada persona addicional computa 0,5 vegades IPREM.

– Quan es tracte de menors en règim de custòdia compartida computa 0,25 vegades IPREM.

Per a establir la prioritat de les persones sol·licitants, es tindrà en compte el resultat d'aplicar la següent fórmula:



1– (IUC/CLIUC)



Sent:

IUC = Ingressos, en euros, de la unitat de convivència.

CLIUC = Quantia, en euros, del límit màxim d'ingressos de la unitat de convivència que permet l'accés a l'ajuda.

A l'efecte del càlcul de l'IUC en el cas de famílies nombroses de categoria general o de persones amb discapacitat, la quantia dels ingressos es multiplicarà pel coeficient 0,75.

En el cas de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat dels tipus i) o ii) de la base segona.1.d), la quantia dels ingressos es multiplicarà pel coeficient 0,60.

4. Si les sol·licituds presentades en una convocatòria que complisquen el que s'estableix en els apartats anteriors, són inferiors al nombre d'ajudes que poden ser acceptades conformement amb el crèdit pressupostari habilitat en aquesta, podran resultar beneficiàries aquelles persones o unitats de convivència sol·licitants els ingressos de la qual no superen tres vegades l'IPREM, prioritzant-se l'accés amb la mateixa fórmula.



Cinquena. Delimitació d'àrees i límits de l'import de la renda de l'habitatge

1. Només podran ser objecte d'ajudes les rendes d'arrendament que no superen els límits que s'estableixen a continuació en funció de la localitat en què està emplaçat l'habitatge.

2. No podran ser objecte d'ajuda els habitatges l'arrendament dels quals supere algun dels límits de la taula següent:



Zona Import anual Import mensual

ATPMS A-1: València 9.240 € 770 €

ATPMS A-2: Alacant i Castelló de la Plana 8.160 € 680 €

ATPMS B 7.200 € 600 €

ATPMS C-1 I C-2 6.600 € 550 €

ATPMS A 5.040 € 420 €





Si en el contracte d'arrendament s'inclogueren annexos com garatge o traster, i el preu de cadascun d'aquests no estiguera desglossat figurant en el contracte únicament l'import global, a l'efecte de la comprovació de l'import màxim del preu anterior, es valoraria l'import de l'habitatge com el 80 per 100 del preu total del contracte quan aquest incloga habitatge i garatge, 95 per 100 quan el contracte incloga habitatge i traster, i 75 per 100 quan el contracte incloga habitatge, garatge i traster.



Si en el contracte d'arrendament s'inclogueren les despeses de comunitat i el seu preu no estiguera desglossat figurant en el contracte únicament l'import global, a l'efecte de la comprovació de l'import màxim del preu anterior, es valoraria l'import de les despeses de comunitat com el 5 per 100 de l'import del preu de l'habitatge.



Sisena. Sol·licituds i documentació

1. La presentació de la sol·licitud de l'ajuda presumeix l'acceptació incondicionada de les bases de la convocatòria i de les condicions, requisits i obligacions que es contenen en aquesta.

2. A la sol·licitud s'adjuntarà la documentació que a continuació es descriu:

a) Volant únic d'empadronament que acredite les persones que tenen el seu domicili habitual en l'habitatge objecte del contracte, a l'efecte de determinar la unitat de convivència. El document haurà de ser únic per habitatge, incloses totes les persones que figuren empadronades en aquest en la data de la sol·licitud, i serà de necessària aportació pel peticionari de l'ajuda. Sense perjudici d'errors materials o de fet que pogueren concórrer en el mencionat document, no podrà modificar-se les divergències existents entre les persones incloses en el volant únic d'empadronament expedit per l'ajuntament i les persones que integren la unitat de convivència assenyalades en la sol·licitud amb posterioritat a la seua presentació.

Quan la persona peticionària de l'ajuda tinguera la custòdia compartida de fills o filles menors i, per tal motiu només estigueren empadronats en un dels habitatges dels progenitors i no en la de l'altre, haurà d'aportar-se, a més, la sentència o resolució judicial que acredite el règim de custòdia assignat respecte de tals menors, que es consideraran integrats en la unitat de convivència de cadascun dels progenitors en la proporció que derive del règim de custòdia establit.



b) Còpia del contracte d'arrendament de l'habitatge, amb esment exprés de l'import del lloguer i de la duració mínima d'un any, formalitzat en els termes de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, signat per la part arrendadora i arrendatària en totes les seues pàgines. En cas d'existir més d'un contracte consecutiu en el període subvencionable, s'aportaran tots aquests. Així mateix, s'aportarà la referència cadastral de l'habitatge individualitzat. En el cas que no existira la referència cadastral individualitzada de l'habitatge arrendat, el sol·licitant haurà d'aportar a l'expedient certificat emés per la Gerència Territorial del Cadastre o la referència cadastral del sòl o de la finca en què es troba l'habitatge, complementats, si escau, amb la informació addicional necessària que permeta verificar la identificació de l'habitatge.



c) Documentació acreditativa del pagament de la renda de lloguer, en els termes establits en la base tretzena corresponents a les mensualitats de lloguer abonades amb posterioritat a un de gener de l'any de la convocatòria fins el moment en què se sol·licita l'ajuda.

d) Únicament en el cas de ser nou perceptor d'ajudes de la Generalitat o canvi de número de compte bancari, haurà de presentar l'Imprés de domiciliació bancària degudament emplenat, designant el compte en el qual es farà l'ingrés de les ajudes.

e) Declaracions responsables i autoritzacions relatives a totes les persones integrants de la unitat de convivència majors de 16 anys, detallades en els apartats següents.

1r) La declaració responsable contindrà els següents punts:

– No ser persona titular del ple domini o usufructuària d'algun habitatge a Espanya per qualsevol títol legal. Els qui sent titulars d'un habitatge no disposen d'aquesta per causa de separació o divorci, o no puguen habitar-la per qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat, hauran d'acreditar-ho documentalment.

– No tindre parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora de l'habitatge.

– No ser persona sòcia o partícip de la persona física o jurídica que actue com a part arrendadora.

– Compliment dels requisits establits per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a poder ser beneficiari d'una subvenció.

2n) L'autorització dels interessats té per objecte permetre a l'Administració de la Generalitat procedir al tractament de les dades de caràcter personal en la mesura que resulte necessària per a la gestió de les ajudes, tot això de conformitat amb el que es disposa en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i les seues normes de desenvolupament. Les dades de caràcter personal, econòmic, tributari o patrimonial de cadascun dels membres de la unitat de convivència major de 16 anys seran comprovats per l'administració en el marc de col·laboració establit amb les diferents administracions i entitats.

Les declaracions responsables i autoritzacions han de ser firmades pels qui integraren la unitat de convivència majors de 16 anys en el document annex que s'adjunta al formulari de sol·licitud.

3. En el cas que la persona peticionària de l'ajuda o integrant de la unitat de convivència, segons els casos, es trobara inclosa en algun dels grups d'especial atenció, s'assenyalarà aquesta circumstància en el formulari de la sol·licitud. L'Administració comprovarà d'ofici aquestes circumstàncies a través de les plataformes d'interoperabilitat amb altres Administracions públiques en els supòsits que s'indiquen en la sol·licitud. En els altres casos en què l'Administració no tinga accés per via telemàtica a la informació necessària o no s'autoritze l'Administració a la seua obtenció en els termes assenyalats amb anterioritat, correspon al sol·licitant justificar la inclusió en algun dels grups d'especial atenció mitjançant la presentació de la següent documentació:



a) Sol·licituds presentades per persones afectades per procés de desnonament, execució hipotecària o dació en pagament: la documentació bancària o judicial que així ho acredite.

b) Sol·licituds presentades per persones que tenen la condició de Família Monoparental i de Família Nombrosa: certificat expedit segons el que s'estableix en el Decret 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana.

c) Sol·licituds presentades per unitats de convivència que constituïsquen família nombrosa: Títol de Família Nombrosa.

d) Sol·licituds presentades per dones o unitats de convivència amb dones víctimes de violència de gènere: documentació judicial que acredite fefaentment aquesta circumstància.

e) Sol·licituds presentades per víctimes del terrorisme: documentació que acredite fefaentment aquesta circumstància.

f) Sol·licituds presentades per persones, o unitats familiars amb algun membre amb diversitat funcional, amb un grau igual o superior al 33 per 100: Certificat de l'Institut Nacional de la Seguretat Social acreditatiu d'aquesta circumstància, o una altra documentació acreditativa d'aquesta circumstància.

g) Sol·licitades per joves extutelats: Resolució de cessament de mesures emesa per la conselleria competent.

h) Situacions catastròfiques, documentació que acredite fefaentment aquesta circumstància.

i) Persones en desocupació a les quals se li ha acabat el subsidi, documentació que acredite fefaentment aquesta circumstància.

j) Persones o unitats de convivència en la qual existisca alguna persona amb malaltia mental greu: Informe del metge facultatiu emés per la Unitat Pública de Salut Mental.

k) Unitats de convivència en les quals alguna persona assumeix la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent del menor orfe per violència de gènere: documentació administrativa o judicial que acredite aquesta circumstància.

l) Dones en situació de necessitat o en risc d'exclusió, especialment quan tinguen fills menors exclusivament a càrrec seu: documentació o informes municipals o d'un altre tipus que acrediten aquesta circumstància.



Setena. Presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds i la documentació annexa per a la concessió de les ajudes s'emplenaran per les persones o unitats de convivència interessades d'acord amb els models i els terminis establits que especifique la corresponent resolució de convocatòria.

Només es podrà presentar una sol·licitud per habitatge, per la qual cosa si es detecta la presentació de diverses sol·licituds per a un mateix habitatge, s'anul·laran d'ofici les sol·licituds duplicades, i es mantindrà com una única sol·licitud la presentada en últim lloc.

No s'admetran a tràmit aquelles sol·licituds presentades fora del termini establit, resolent-se la seua inadmissió, després de resolució dictada en els termes de l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



2. El procediment de concessió de les ajudes serà el de concurrència competitiva.

3. La sol·licitud es realitzarà exclusivament mitjançant formulari emplenat electrònicament que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, portal gva.es, i no s'admetran els formularis emplenats d'una altra forma.

3. La tramitació del procediment serà telemàtica. La tramitació telemàtica requerirà la presentació de sol·licituds, escrits i comunicacions davant el Registre electrònic, que estiguen signats electrònicament mitjançant una signatura electrònica avançada basada en un certificat reconegut, segons el que es disposa en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, així com en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, i expedit per la Generalitat o per qualsevol altre prestador de serveis de certificació amb els quals la Generalitat haja signat l'oportú conveni.

Les persones interessades a sol·licitar aquestes ajudes tindran dret a ser assistits en l'ús de mitjans electrònics en les seues relacions amb les Administracions públiques en el marc de les previsions contingudes en els articles 12 i 13, a) i b) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. La sol·licitud de les ajudes implicarà l'autorització dels interessats perquè l'Administració de la Generalitat puga procedir al tractament de les dades de caràcter personal en la mesura que resulte necessària per a la gestió de les ajudes, tot això de conformitat amb el que es disposa en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals

5. Els ajuntaments o mancomunitats podran presentar sol·licituds telemàticament mitjançant certificat digital, en nom de les persones o unitats de convivència interessades que els autoritzen mitjançant el formulari corresponent.



Octava. Elecció del programa d'ajudes i quantia de la subvenció



1. En el cas que es procedisca a la convocatòria conjunta d'ajudes corresponents al Programa d'ajudes per al lloguer i al Programa d'ajudes de lloguer per a joves, serà requisit obligatori que en la sol·licitud s'indique a quin programa d'ajudes al lloguer s'acull la sol·licitud presentada, i serà incompatible la concessió d'ajudes a l'empara de tots dos programes.

2. Quantia de la subvenció.

a) Programa d'ajudes al lloguer d'habitatge.

La quantia de la subvenció podrà aconseguir fins al 40 per 100 de la renda de lloguer. Excepcionalment, si la persona sol·licitant i tots els membres de la unitat de convivència, tenen més de 65 anys en el moment de presentar la sol·licitud, aquesta ajuda podrà arribar al 50 per 100 de la renda de lloguer.

b) Programa d'ajudes a joves per a lloguer d'habitatge.

La quantia de la subvenció podrà arribar al 50 per 100 de la renda del lloguer, i està destinada a possibilitar l'emancipació dels joves i el seu primer accés a l'habitatge.



Novena. Criteris d'adjudicació

1. Es concediran les ajudes fins a esgotar l'import màxim disponible per a cada programa. Per a determinar la prioritat dels sol·licitants, es tindran en compte dos criteris:

a) El nivell d'ingressos, que es determinarà com el resultat de la següent fórmula: 1– (IUC/CLIUC)

b) La possible inclusió en algun dels Grups d'Especial Atenció.



L'adjudicació es farà, per a les sol·licituds que hagen obtingut en l'apartat a una puntuació compresa entre 1 (màxima puntuació possible) i 0 (mínima puntuació possible), prioritzant aquelles sol·licituds incloses en l'apartat b per ordre decreixent de la puntuació obtinguda, tenint cadascuna d'aquestes una puntuació d'1 a l'efecte de baremació, puntuació acumulativa en els supòsits de concurrència de dues o més grups d'especial atenció.

Una vegada atés aquest grup de l'apartat b, s'atendrà la resta de sol·licituds per ordre decreixent de la puntuació obtinguda en l'apartat a.



2. Sense perjudici de la prioritat establida en la present ordre, en cas que les sol·licituds presentades en una convocatòria, complint amb els límits d'ingressos del punt anterior, requerisquen una dotació d'ajudes superior als fons disponibles, i diverses sol·licituds hagueren obtingut igualtat de puntuació, a l'efecte del desempat, prevaldrà la sol·licitud presentada amb anterioritat.



Desena. Finançament i publicació de les convocatòries d'ajudes

1. La publicació de la convocatòria de les ajudes del Programa d'ajudes al lloguer d'habitatge i del Programa d'ajudes a joves per a lloguer d'habitatge podrà realitzar-se conjuntament o individualment per a cada programa. Les convocatòries d'ajudes de tots dos programes per a les successives anualitats que s'inclouen en el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021 es podran realitzar pel procediment de tramitació anticipada d'expedients de despesa.

2. Per al cas de publicació d'una convocatòria conjunta de tots dos programes d'ajudes, s'indicarà de forma diferenciada el crèdit pressupostari destinat a la gestió de cadascun dels programes d'ajudes esmentats.

Així mateix, s'indicaran en les convocatòries tant el crèdit finançat amb recursos propis de la Generalitat, com el finançament establit per part de l'Administració de l'Estat, si escau, en el marc de l'aplicació del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, a partir del moment en què s'haja subscrit el conveni de col·laboració entre aquesta i la Generalitat, pel qual s'acorda el finançament estatal a rebre per la Comunitat Valenciana.

3. La dotació econòmica per a la concessió d'ajudes de cada convocatòria podrà tindre caràcter pluriennal.

4. Es podrà ampliar l'import global de les ajudes amb què es dote cada convocatòria amb posterioritat a la publicació d'aquestes si resultara insuficient per a atendre les peticions que, presentades dins del termini, acrediten els requisits i altres condicions establides en aquestes bases, d'acord amb la regulació establida en l'article 58 del Reial decret 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions i article 11 del Decret 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat, tenint en compte el regulat en el conveni de col·laboració i, si escau, els successius acords bilaterals subscrits relatius a la distribució del finançament entre els programes d'ajudes, tal com s'estableix en l'apartat 5 de l'article 6 del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, o bé mitjançant l'aportació de fons propis addicionals sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permeten.





Onzena. Tramitació i resolució del procediment

1. Les resolucions de concessió d'ajudes es dictaran a proposta d'un òrgan col·legiat la composició del qual serà la següent:

Presidència: la persona titular de la Direcció General d'Emergència Residencial, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana o persona que designe per a la seua substitució.



Vocals: la persona titular de Subdirecció General d'Emergència Residencial, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana; les direccions dels serveis territorials competents en matèria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica; i dues persones designades per la Direcció General entre el personal funcionari d'aqueixa mateixa Direcció General, una de les quals actuarà com a secretària de l'òrgan col·legiat, i per al nomenament del qual haurà de tindre's en compte, si fora el cas, l'existència d'un possible desequilibri en la presència d'homes i dones en l'òrgan de selecció, la composició de la qual procurarà atendre, en tot cas, el principi de presència equilibrada de tots dos sexes, de conformitat amb el que disposa la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes i la Llei valenciana 9/2003, per a la igualtat entre dones i homes.



El règim jurídic de l'òrgan col·legiat serà l'establit en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. La tramitació dels expedients correspondrà als Serveis Territorials d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, en el seu respectiu àmbit d'actuació qui d'ofici acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de pronunciar-se la resolució, tal com s'estableix en els termes establits en la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú.

3. Una vegada tancat el termini de presentació de sol·licituds, quan la sol·licitud no complisca els requisits assenyalats en la legislació bàsica de procediment administratiu comú o no s'adjunte la documentació que resulte exigible d'acord amb aquesta ordre de bases i amb la qual, si escau, dispose la corresponent convocatòria d'ajudes, o es considere necessària per a resoldre, es requerirà a la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmene la falta o aporte els documents preceptius, amb indicació que si així no ho fera, es consideraria que ha desistit de la seua petició, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes establits en la legislació bàsica de procediment administratiu comú.

4. A l'efecte del que es disposa en l'apartat anterior, es publicaran en el portal web de la Generalitat, www.gva.es, els llistats provisionals de sol·licitants admesos i el d'exclosos per a cada programa per resultar incompleta la documentació presentada, amb indicació del mitjà perquè cada sol·licitant puga accedir a la informació relativa al motiu de la seua exclusió. Els sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisats de la publicació dels llistats provisionals mitjançant missatge de text SMS.

La publicació en el portal de www.gva.es, substituirà la notificació individual, conformement amb el que es disposa en la legislació reguladora del procediment administratiu comú.

5. Els sol·licitants exclosos disposaran d'un termini de deu dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació del llistat provisional en el portal de www.gva.es per a formular al·legacions, completar o esmenar la sol·licitud i/o documentació. La documentació aportada un cop finalitzat el termini concedit no serà tinguda en compte per a la concessió de l'ajuda.

6. Completada la documentació les sol·licituds presentades que complisquen i acrediten els requisits d'aquesta ordre seran ordenades de major a menor puntuació per l'òrgan col·legiat, atesos els criteris de baremació inclosos en aquestes bases, i elevarà la proposta motivada de resolució a l'òrgan competent per a resoldre contenint el llistat de sol·licituds que resultaran adjudicatàries de les ajudes, en funció de les disponibilitats pressupostàries.



Dotzena. Resolució de la convocatòria i termini

1. Correspon al conseller o consellera competent en matèria d'habitatge i arquitectura bioclimàtica, o òrgan en qui delegue, dictar la resolució de la concessió de les ajudes que puguen convocar-se. La resolució serà motivada.

2. Les resolucions que es dicten inclouran una relació ordenada de totes les sol·licituds que, complint les condicions administratives i tècniques establides en aquestes bases reguladores per a adquirir la condició de beneficiari, hagen sigut estimades per no depassar-se la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb indicació de la puntuació atorgada a cadascuna d'elles en funció dels criteris de valoració establits en aquesta.

3. Les resolucions de les convocatòries d'ajudes es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i, posteriorment, en el portal de www.gva.es. Les persones sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisades de la publicació del llistat definitiu mitjançant missatge de text SMS.

La publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, substituirà la notificació individual de la resolució, conformement amb el que es disposa en la legislació del procediment administratiu comú.

4. El termini màxim per a la resolució i la notificació de les sol·licituds que es formulen per a la concessió de les ajudes serà de sis mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació de la corresponent convocatòria. Transcorregut aquest termini sense que hi haja recaigut resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de l'ajuda, en els termes establits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tal com disposa la mencionada llei, la desestimació per silenci administratiu té els sols efectes de permetre als interessats la interposició del recurs administratiu o contenciós administratiu que resulte procedent.



Excepcionalment, podrà acordar-se l'ampliació d'aquests terminis en els supòsits contemplats en la legislació reguladora del procediment administratiu comú.

5. Si es desestimaren sol·licituds per falta de consignació pressupostària i, amb posterioritat a l'emissió de la resolució, s'incrementaren els crèdits destinats a finançar aquestes ajudes, o s'alliberara part del crèdit disponible inicialment, per renúncia de l'adjudicatari o per no haver aportat l'adjudicatari la preceptiva justificació en termini, l'òrgan col·legiat podrà proposar la concessió de subvenció a les sol·licituds que s'hagueren desestimat per falta de crèdit, al sol·licitant o sol·licitants següents a aquell en ordre de la seua puntuació, sempre que s'haja alliberat crèdit suficient per a atendre almenys una de les sol·licituds denegades.

6. Igualment, si es procedira a la convocatòria conjunta de concessió d'ajudes corresponents al Programa d'ajudes per al lloguer i al Programa de lloguer per a joves, si en un dels dos programes no s'esgotara el crèdit disponible per a finançar les ajudes, la part del crèdit restant podria destinar-se a atendre les sol·licituds de l'altre programa que hagueren sigut desestimades per falta de crèdit.



Tretzena. Abonament de les ajudes i justificació d'aquestes

1. Les ajudes es concediran per un termini d'un any, que coincidirà amb l'any natural de la convocatòria.

2. El pagament de la subvenció es realitzarà conformement amb el que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i en les següents disposicions comunes:

a) En tot cas, amb caràcter previ al pagament de la subvenció, la persona o unitat de convivència beneficiària haurà de trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

b) La tramitació del pagament de l'ajuda s'iniciarà després de l'aportació per part de les beneficiàries de la justificació de la destinació d'aquesta i de la comprovació del que s'ha aportat per l'òrgan administratiu competent.

A aquest efecte, les persones o unitats de convivència sol·licitants de les ajudes hauran d'aportar la documentació bancària, que podrà consistir en transferència bancària realitzada a l'arrendador, rebut bancari domiciliat o ingrés d'efectiu a través d'entitat bancària en el compte de l'arrendador, que acredite de manera indubtable que han abonat, en el compte la titularitat del qual correspon a la part arrendadora, la renda corresponent als dotze mesos com a mitjà de justificació de la subvenció concedida.

La documentació justificativa dels pagaments haurà de presentar-se mitjançant procediment telemàtic disponible en la seu electrònica de la Generalitat, www.gva.es, en la forma que s'establisca.

c) Si el beneficiari de l'ajuda no presentara en la forma i amb la documentació exigida conformement amb el que s'estableix en els apartats anteriors la justificació que les ajudes percebudes han sigut destinades al pagament de les rendes de lloguer d'habitatge, no es realitzaria el pagament, i es procediria a la revocació de l'ajuda i consegüent pèrdua de dret al cobrament de la quantia sense justificar el que reste de l'ajuda concedida

3. S'estableixen tres terminis per a poder aportar la documentació justificativa del pagament de la renda objecte de subvenció, i són aquests terminis de compliment obligatori:

a) Primer termini de presentació: Juntament amb la presentació de la sol·licitud s'aportaran els justificants bancaris acreditatius del pagament de la renda corresponent als mesos vençuts en el moment de la presentació d'aquesta, sent requisit obligatori per a presentar la sol·licitud.

b) Segon termini de presentació: durant el mes d'octubre de l'any a què corresponga la convocatòria, es presentaran els justificants bancaris corresponents al pagament de la renda dels mesos vençuts posteriors a la presentació de la sol·licitud fins a aquest mes inclusivament.

c) Tercer termini de presentació: durant el mes de gener de l'any següent per al qual es concedeix l'ajuda al lloguer, es presentaran els justificants bancaris corresponents als mesos que resten pels quals es percep l'ajuda al lloguer.

Els rebuts aportats fora del seu termini corresponent segons s'indica en l'apartat anterior no seran tinguts en compte a l'efecte de justificació de l'ajuda.



Catorzena. Incompatibilitat de les ajudes

1. Les ajudes al lloguer dels programes regulats en la present ordre hauran de destinar-se obligatòriament per la persona o unitat de convivència beneficiària al pagament de la renda de lloguer del seu habitatge habitual i no es podrà compatibilitzar amb percepcions de la Renda Bàsica d'Emancipació, ni amb cap altra ajuda per al pagament del lloguer del Pla d'Habitatge 2018-2021, ni amb les que, per a aqueixa mateixa finalitat, puga concedir la Generalitat, corporacions locals o qualssevol altres administracions, entitats públiques, organitzacions no governamentals o associacions que aporten una ajuda, excepte en les quals expressament s'establisca la compatibilitat amb aquestes, detallat en l'apartat 2 següent.

A aquest efecte, la persona sol·licitant d'ajudes haurà d'indicar en la sol·licitud si ha sol·licitat ajudes per al mateix fi i el mateix període davant un altre organisme o entitat, indicant quan siga possible si ha sigut beneficiària així com el tipus i import d'ajuda rebuda.

2. Programa d'Ajudes al Lloguer d'Habitatge.

Les ajudes d'aquest programa són compatibles amb aquelles altres ajudes percebudes a l'empara de Programes declarats compatibles pel Pla Estatal d'Habitatge 2018-2020. Igualment seran compatibles en aquells supòsits excepcionals en què la Generalitat, els municipis, altres entitats públiques, organitzacions no governamentals o associacions aporten una ajuda per a aqueixa mateixa finalitat a beneficiaris en situacions d'especial vulnerabilitat. Per a fer possible aquesta compatibilitat, l'interessat haurà d'acreditar que l'ajuda percebuda s'ajusta a aquesta circumstància aportant certificat dels serveis socials municipals.



No es consideraran afectats per aquesta incompatibilitat els perceptors de prestacions no contributives de la Seguretat Social.

Quan es perceben altres ajudes compatibles amb l'ajuda del programa de lloguer d'habitatge, es reajustaran els imports de manera que la suma de totes les ajudes percebudes no supere la renda del lloguer abonat en el període subvencionat.

3. Programa d'Ajudes al Lloguer per a Joves.

Les ajudes d'aquest programa són incompatibles amb qualsevol mena d'ajuda percebuda per a la mateixa finalitat, excepte les ajudes percebudes a l'empara de Programes declarats compatibles pel Pla Estatal d'Habitatge 2018-2020.

La percepció de qualsevol altra ajuda incompatible per al mateix fi implicarà la impossibilitat de percebre ajudes a càrrec del programa d'Ajudes al Lloguer per a Joves durant la totalitat del període subvencionat.

4. Les ajudes del Programa de Lloguer i del Programa de Lloguer per a Joves són incompatibles entre si, per la qual cosa, en cap cas, es podrà ser beneficiari de les ajudes contemplades en tots dos programes.



Quinzena. Obligacions i responsabilitats de les persones beneficiàries

1. La persona o unitat de convivència beneficiària queda obligada a mantenir el domicili habitual i permanent en l'habitatge objecte d'ajuda durant tot el període pel qual es concedeix l'ajuda.

2. Quan la persona o unitat de convivència beneficiària de l'ajuda canvie el seu domicili a un altre situat en la Comunitat Valenciana, sobre el qual subscriga un nou contracte d'arrendament d'habitatge, quedarà obligada a comunicar aquest canvi al servei territorial d'habitatge i arquitectura bioclimàtica que estiga tramitant la sol·licitud d'ajuda formulada o a la direcció general competent en matèria d'emergència residencial i funció social de l'habitatge si l'ajuda haguera sigut concedida, en el termini màxim de quinze dies des de la signatura del nou contracte d'arrendament. La persona beneficiària no perdrà el dret a la subvenció pel canvi, sempre que amb el nou arrendament es complisquen els requisits, límits i les condicions establits en aquestes bases, i que el nou contracte d'arrendament es formalitze sense interrupció temporal amb l'anterior. En aquests casos, s'ajustarà la quantia de l'ajuda a la del nou arrendament, i serà igual o inferior a la que estava percebent.



3. Els beneficiaris de les ajudes estaran obligats a comunicar immediatament i fins i tot durant la tramitació de la sol·licitud, a l'Administració concedent qualsevol modificació de les condicions o requisits que van motivar tal reconeixement i que puga determinar la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda. En aquest supòsit, i si escau, aquest òrgan competent resoldria limitant el termini de concessió de l'ajuda fins a la data de la pèrdua sobrevinguda del dret.

4. La no comunicació de les modificacions a què fa referència la present base serà causa suficient per a l'inici d'un expedient de reintegrament de les quantitats que pogueren haver-se cobrat indegudament, si això pertocara.

5. Així mateix, en virtut del que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la part beneficiària queda obligada a:

– Facilitar qualsevol document o informació que la direcció general competent en matèria d'habitatge considere necessari per al control del compliment dels fins establits.

– Sotmetre's a qualsevol actuació de control financer que corresponga a la Intervenció General de la Generalitat, en relació amb les ajudes i subvencions concedides.

– Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol Administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals.



Setzena. Control i reintegrament de les ajudes

1. La Conselleria que tinga les competències en matèria d'habitatge i arquitectura bioclimàtica exercirà, a través de la Intervenció General de la Generalitat, el control financer de les subvencions concedides, sense perjudici de les activitats de seguiment i control que duga a terme la Direcció General Emergència Residencial, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana, i de les activitats ordinàries de fiscalització que siguen procedents en aplicació de la normativa general de control economicofinancer.

2. El control financer al qual es refereix l'apartat anterior podrà comprendre les següents actuacions:

a) Verificar el compliment per les persones beneficiàries de les subvencions dels requisits, condicions i obligacions exigits per a la seua concessió, així com la correcta aplicació a la seua finalitat dels fons públics rebuts.

b) Qualssevol altres actuacions que reglamentàriament pogueren establir-se.

3. La realització i gestió d'una actuació subvencionada podrà ser examinada en qualsevol moment per la conselleria competent en matèria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, a través dels responsables de la Direcció General d'Emergència Residencial, Funció Social de l'Habitatge i Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana, per les persones que aquesta designe o pels òrgans de control economicofinancer específics de la Generalitat.

4. Cada convocatòria establirà el pla de control corresponent, en el marc del que s'estableix en aquesta ordre de bases. Aquest pla de Control contindrà algun dels següents tipus de control: administratiu, a posteriori i/o de qualitat.

a) El control administratiu recaurà sobre l'admissibilitat de les subvencions. S'efectuaran controls administratius de totes les sol·licituds de subvenció, tant en la fase de presentació de les sol·licituds i la posterior concessió, com en la fase de justificació i pagament. Entre altres els següents:

1. Control de la documentació aportada juntament amb la sol·licitud d'ajudes i com a justificació de la subvenció concedida. Amb aquesta finalitat, se supervisarà tota la documentació exigida en la present ordre de bases i en la posterior resolució de convocatòria, i es requerirà, si escau, l'aportació de quants documents complementaris resulte necessaris per a comprovar, verificar i aclarir quants extrems així ho exigisquen.

2. Control de compliment dels requisits legals per a tindre dret a la subvenció, que efectivament complisquen els requisits per a ser persones beneficiàries, per tractar-se d'una de les contemplades en la present ordre de bases per a complir els requisits establits.

A més, també es controlarà el compliment dels requisits legals en matèria tributària, de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat, així com tot el que es disposa quant a les entitats locals, sense perjudici de la resta de requisits disposats en la present ordre de bases i en la posterior resolució de convocatòria.

b) El control a posteriori o de qualitat s'efectuarà una vegada concedida la subvenció, amb la finalitat de comprovar el manteniment de les condicions vinculades a la seua concessió, si escau, a més del control de qualitat que consistirà en la supervisió de determinats expedients que ja van ser sotmesos a la resta de controls. Això suposarà la selecció d'una mostra aleatòria d'expedients i consistirà en l'avaluació de l'expedient complet, una vegada finalitzat el període de subvenció i presentada la documentació obligatòria pels beneficiaris. Addicionalment, l'òrgan concedent podrà designar, si escau, els òrgans, comissions o persones expertes que estime necessaris per a realitzar les oportunes actuacions de seguiment i comprovació de l'aplicació de la subvenció.



4. La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes.

Dissetena. Reintegrament i minoració de les subvencions

1. Són causes de reintegrament de les subvencions les que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

En aquest sentit, s'iniciarà un procediment que podrà donar lloc al reintegrament de les quantitats percebudes, així com l'exigència dels interessos legals des de la data de pagament de la subvenció fins al moment en què s'acorde la procedència del reintegrament, d'acord amb les normes dels articles 37 a 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i dels articles 91 a 101 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

2. Són causes de revocació les que estableix l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, així com l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre i l'incompliment dels requisits establits en aquestes bases reguladores.

3. D'acord amb el que es disposa en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, és un supòsit de pèrdua del dret al cobrament de la subvenció i de reintegrament d'aquesta, que la subvenció siga destinada a la realització d'una activitat o al compliment d'una finalitat prohibida en el títol VI de l'esmentada llei.

4. Si l'òrgan concedent, a conseqüència de la seua actuació de comprovació, o la Intervenció General de la Generalitat, en el marc del procediment de control, aprecien concurrència d'alguna causa de revocació de la subvenció concedida, hauran d'instar l'inici del procediment corresponent, d'acord amb el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

5. En tot cas, en la tramitació del procediment, es garantirà el dret de l'entitat beneficiària a l'audiència, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre.









ANNEX II/ANEXO II

Àmbits territorials de preu màxim superior

Ámbitos territoriales de precio máximo superior



Província de València

Provincia de Valencia Província de Castelló

Provincia de Castellón Província d'Alacant

Provincia de Alicante

ATPMS A-1 València

ATPMS A-2 Castelló de la Plana/Castellón de la Plana Alacant/Alicante

ATPMS B Alboraya Benicàssim/Benicasim Benidorm

Gandia Burriana El Campello

Manises Vila-real Elx/Elche

Mislata Mutxamel

Paterna Sant Joan d'Alacant

Picanya Sant Vicent del Raspeig/San Vicente del Raspeig

Quart de Poblet

Sagunt/Sagunto

Sedaví

Torrent

Xirivella

ATPMS C-1 Alaquàs Almassora/Almazora Alcoi/Alcoy

Albal Alquerías del Niño Perdido Altea

Alcàsser Benicarló Aspe

Aldaia Borriol Calp/Calpe

Alfafar Nules Crevillent

Algemesí Onda Dénia

Almàssera La Vall d'Uixó Elda

Alzira Vinaròs Guardamar del Segura

Benetússer Monforte del Cid

Beniparrell Novelda

Burjassot Orihuela

Catarroja Petrer

Cullera Santa Pola

Foios Torrevieja

Godella La Vila Joiosa/Villajoyosa

Llíria Villena

Llocnou de la Corona Xàbia/Jávea

Meliana

Moncada

Oliva

Ontinyent

Paiporta

Picassent

Puçol

Puig

Requena

Rocafort

Silla

Sueca

Tavernes Blanques

Tavernes de la Valldigna

Utiel

Xàtiva

ATPMS C-2 Albalat dels Sorells Moncofa Almoradí

Albuixech Segorbe Castalla

Alfara del Patriarca Ibi

Benaguasil Onil

Bétera

Bonrepòs i Mirambell

Carcaixent

L' Eliana

Emperador

La Pobla de Vallbona

Massalfassar

Massamagrell

Massanassa

Museros

La Pobla de Farnals

Rafelbunyol/Rafelbuñol

Riba-roja de Túria

San Antonio de Benagéber

Vinalesa

ATPMS A Resta de municipis/

Resto de municipios Resta de municipis/

Resto de municipios Resta de municipis/

Resto de municipios



Mapa web