Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 22 de març de 2021, del Consell General de l'Institut Valencià de Finances (IVF), pel qual es modifica la convocatòria de la línia de finançament bonificat «IVF - Liquiditat Covid-19». [2021/3143]

(DOGV núm. 9051 de 30.03.2021) Ref. Base de dades 002886/2021




El Consell General de l'IVF va aprovar, el passat 29 de desembre de 2020, una modificació de la línia de finançament bonificat «IVF-Liquiditat Covid-19», que va permetre actualitzar les condicions de la línia al context econòmic actual, tan canviant a causa de les mesures sanitàries que, per causa de la pandèmia, s'han estat adoptant.

Durant aquest primer trimestre, s'ha evidenciat la necessitat de realitzar modificacions addicionals amb un triple objectiu:

1. Millorar el procediment de justificació en les operacions de circulant,

2. Augmentar el percentatge de bonificació per a préstecs d'import més elevat i

3. Corregir algunes disfuncions en la informació sol·licitada que s'han evidenciat amb la gestió de la línia.

Aquest triple objectiu té com a finalitat millorar les condicions i procediments dels préstecs bonificats perquè les empreses i autònoms, que han estat sol·licitant-los de manera massiva, puguen accedir al finançament amb major agilitat, gaudint d'ajudes encara més significatives i complementàries a altres programes d'ajudes aprovats en el context estatal, autonòmic i local.

El procediment de justificació que es proposa substitueix la tradicional justificació mitjançant factures per un procediment alternatiu que atén les dades contingudes en els estats financers del beneficiari a tancament de 2021. L'increment del fons de maniobra respecte a l'exercici 2019, ajustat per a tindre en compte les variacions en l'estructura de finançament de la crisi i la destrucció de tresoreria derivada de la crisi, permet valorar si el finançament aportat per l'Institut ha contribuït de manera efectiva a sostindre el capital circulant necessari per al desenvolupament de l'activitat.

En segon lloc, s'incrementa el percentatge de bonificació per als préstecs d'import més elevat, i s'augmenta d'aquesta manera el suport públic a les empreses de grandària superior a la microempresa. Amb aquesta iniciativa, el Consell General de l'IVF pretén completar les ajudes a companyies amb una facturació superior als 5 milions d'euros que, en el Programa de suport estatal a la solvència, reben subvencions per import inferior o igual al 4 % de la facturació registrada en 2019.



Finalment, i des d'un punt de vista operatiu i de gestió, es modifiquen alguns aspectes relatius a les obligacions dels sol·licitants, com el manteniment de l'activitat o la impossibilitat de repartir dividends, es modifica lleugerament la memòria tècnica que s'ha d'acompanyar en les sol·licituds de finançament de les societats mercantils de grandària superior a la microempresa i s'aclareixen els llindars màxims dels préstecs per als treballadors autònoms.

Així doncs, en virtut del que s'ha exposat abans, i en l'ús de les competències previstes en l'apartat 3 de l'article 171 de la Llei 5/2013, de 23 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, en la seua redacció donada per l'article 95 de la Llei 27/2018, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat, i la prevista en l'apartat 14 de l'article 4 del Decret 118/2018, de 3 d'agost, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Finances (IVF)







ACORDA



I. Modificar els articles 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17 i 20, així com els annexos I, IV, V i VI de la convocatòria de la línia de finançament «Préstecs bonificats IVF-Liquiditat COVID-19», aprovada per Resolució del director general de l'IVF, de data 15 d'abril de 2020; modificada per Resolució del director general de l'IVF, de data 26 d'octubre de 2020, i novament modificada per acord del Consell General, de 29 de desembre de 2020, que quedaran redactats tal com es recull en l'annex únic d'aquest acord.

II. Aquest acord entrarà en vigor i serà aplicable des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i es podrà aplicar a les sol·licituds que actualment es troben en tramitació, excepte que hi haja una sol·licitud expressa en sentit contrari per part del sol·licitant.





València, 22 de març de 2021.– El secretari del Consell General de l'IVF: Manuel Illueca Muñoz.





ANNEX ÚNIC



NOVA REDACCIÓ DELS ARTICLES 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17 I 20, AIXÍ COM DELS ANNEXOS I, IV, V I VI DE LA CONVOCATÒRIA DE LA LÍNIA DE FINANÇAMENT «PRÉSTECS BONIFICATS IVF-LIQUIDITAT COVID-19»



Segon. Objecte de la convocatòria

1. Constitueix l'objecte d'aquesta convocatòria l'atorgament de préstecs bonificats per al finançament d'autònoms i societats mercantils en què la seu social, l'establiment o la sucursal de producció o de desenvolupament d'activitat radiquen a la Comunitat Valenciana.



2. Els projectes empresarials que podran acollir-se al finançament bonificat objecte d'aquesta convocatòria hauran de tindre per finalitat les següents actuacions:

i. Ampliació i renovació de les instal·lacions, maquinària i equips, incloent-hi els inclosos en el Pla estratègic de la indústria valenciana impulsat per la Conselleria d'Economia, Sectors Productius, Comerç i Treball; l'adequació d'espais de treball amb criteris de sostenibilitat i inclusió social, en el marc del Pla ASTREA impulsat per la Conselleria d'Habitatge de la Generalitat Valenciana; així com els processos de digitalització de les petites i mitjanes empreses a l'empara de la bonificació de capital i interessos finançada pel programa TRANSFORMER de la Conselleria d'Innovació de la Generalitat Valenciana;



ii. Sosteniment del capital circulant de l'empresa, incloent-hi la contractació de mà d'obra, l'adquisició de béns i serveis lligats al cicle de l'explotació, el finançament de clients, la inversió en existències i tresoreria operativa de l'empresa, així com la cancel·lació del deute a curt termini de naturalesa comercial i financera, i

iii. Ajornament de quotes de capital i interessos de préstecs atorgats per l'IVF amb venciment des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de 2021.



Cinqué. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris del finançament bonificat regulat en aquesta convocatòria queden sotmesos a les obligacions següents:

a) Justificar davant de l'IVF el compliment dels requisits i condicions que determinen l'atorgament del finançament bonificat.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponguen a l'IVF i a la Intervenció General de la Generalitat, a la Sindicatura de Comptes o a uns altres òrgans competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

c) Comunicar a l'IVF, en la data de la signatura del contracte de préstec, l'obtenció de subvencions o ajudes, procedents de qualsevol administració o entitat, públiques o privades, nacionals o internacionals.



d) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, amb la finalitat de garantir l'adequat exercici de les facultats de comprovació i control per part de l'IVF.

e) Conservar durant 10 anys, a comptar de la data de venciment del préstec, els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en tant que puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, d'acord amb la normativa comunitària.

f) Procedir al reintegrament de l'import bonificat, íntegrament o en part segons corresponga, incloent-hi, si és el cas, el tram no reembossable de capital, més els seus interessos legals, en el cas de revocació per incompliment dels requisits generals establits en l'art. 22 d'aquesta convocatòria.

g) En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora d'actius fixos, el beneficiari haurà de conservar els béns per un termini que no podrà ser inferior a cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta dels béns.

h) L'incompliment de l'obligació de conservar els béns serà causa de reintegrament, amb les excepcions següents:

i. En el cas de béns no inscriptibles en un registre públic, si són substituïts per altres que servisquen en condicions anàlogues a la finalitat per a la qual es va concedir la bonificació i aquest ús es manté fins a completar el període establit, sempre que la substitució haja sigut autoritzada per l'IVF.

ii. Si es tracta de béns inscriptibles en un registre públic, l'IVF ha d'autoritzar-ne el canvi de destinació, l'alienació o el gravamen. En aquest cas, l'adquirent haurà d'assumir l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la bonificació.

i) Mantindre l'activitat productiva de l'empresa o negoci per un període mínim d'activitat de dotze mesos a comptar de l'atorgament del finançament.

j) No repartir dividends durant els 24 mesos posteriors a l'atorgament del finançament bonificat.



Seté. Termini de presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds podran presentar-se a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de l'IVF.

2. Es podran presentar sol·licituds fins al 15 de novembre de 2021 o fins que s'esgote el pressupost indicat en l'apartat primer d'aquesta convocatòria.

3. Per al coneixement general, l'IVF publicarà en la seua pàgina web la data en què es tancarà aquesta convocatòria per la circumstància expressada en el paràgraf anterior.



Huité. Documentació necessària per a la presentació de les sol·licituds

Les sol·licituds de finançament que tinguen per objecte l'ajornament de quotes de capital i interés de préstecs atorgats per l'IVF hauran d'incloure únicament l'imprés de sol·licitud incorporat en l'annex I d'aquesta convocatòria. Quan el préstec sol·licitat tinga per objecte el finançament d'inversions, elements de capital circulant o despeses de l'explotació, la sol·licitud haurà d'estar acompanyada de la documentació següent:

1. Imprés de sol·licitud, segons el que indica el formulari de la sol·licitud de finançament incorporat a l'annex I de la convocatòria. En cas que el sol·licitant siga una comunitat de béns (CB) o una societat civil (SC), ha d'aportar imprés de sol·licitud omplit i signat per cada soci de la CB o SC.

2. Identificació del sol·licitant:

a) En el cas d'autònoms, s'ha d'aportar fotocòpia del DNI, passaport o targeta de residència del sol·licitant (de tots els socis/comuners en cas que el sol·licitant siga SC o CB).

b) En el cas de societats mercantils, s'haurà d'aportar fotocòpia del DNI, passaport o targeta de residència del representant legal de l'empresa sol·licitadora, juntament amb la fotocòpia de l'escriptura d'apoderament. A més, s'ha d'incorporar a la sol·licitud la fotocòpia de l'escriptura de titularitat real i l'escriptura de constitució de la societat.

c) Si la societat mercantil forma part d'un grup, s'hauran d'identificar les empreses del grup en un organigrama que haurà d'incloure els percentatges de participació de cada societat. Per a cada empresa, s'ha de reflectir el nombre d'empleats, el balanç i el volum de negoci anual de l'empresa, omplint el model de declaració de la condició de pime:



https://www.gva.es/downloads/publicados/IN/26361_ES.pdf.

3. En cas que el domicili social de la societat mercantil que sol·licita el finançament estiga situat fora de la Comunitat Valenciana, s'ha d'aportar la documentació acreditativa del fet que l'empresa disposa d'un establiment de desenvolupament d'activitat en territori valencià.

4. Declaració responsable del compliment dels requisits per a ser beneficiari del finançament i del compromís exprés del compliment de les obligacions que, en cas de resultar-ne beneficiari, correspondrien al sol·licitant, segons consta en l'annex II.

5. Detall d'altres ajudes rebudes i/o sol·licitades, procedents de qualsevol administració o entitat pública, nacional o internacional, amb especificació del règim d'ajuda al qual s'acullen, la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant. La relació haurà d'indicar expressament quines ajudes corresponen a les mateixes despeses elegibles que les incloses en el projecte empresarial el finançament del qual se sol·licita, segons consta en l'annex III.

6. Informació econòmica requerida a autònoms:

a) Declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament;

b) Autoliquidació del pagament fraccionat de l'IRPF (model 130) corresponent a l'últim trimestre tancat amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;

c) Declaracions resum-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2019;

d) Declaracions trimestrals (model 303) corresponents a l'últim trimestre de 2019, els quatre trimestres de 2020 i les relatives als trimestres de 2021 tancats amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;



e) Dos últims rebuts mensuals de liquidació de cotitzacions (model RLC), corresponents al Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social; vi. Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (model 347).

f) Informe de vida laboral del sol·licitant

7. Informació econòmica requerida per a societats mercantils de dimensió reduïda (microempreses segons la definició de l'article 4 d'aquesta convocatòria):

a) Comptes anuals depositats en el registre, corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament. Si, en la data de la sol·licitud, l'empresa no disposa encara dels estats financers tancats de l'exercici 2020, ha d'aportar el balanç i el compte de pèrdues i guanys previsionals corresponents a l'exercici esmentat; S'entenen per estats financers de l'exercici 2020 aquells la data de tancament dels quals es produeix entre el 30 de juny de 2020, inclòs, i el 30 de juny de 2021, exclòs.

b) Declaracions de l'Impost de Societats, corresponents als dos últims exercicis tancats abans de la sol·licitud de finançament.



c) En cas de comunitats de béns, model 184 d'entitats en règim d'atribució de rendes, declaració anual i declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponents als dos anys immediatament anteriors a la data de la sol·licitud de finançament de tots els socis comuners.

d) Declaracions resum-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2019;

e) Declaracions trimestrals de l'IVA (model 303) corresponents a l'últim trimestre de 2019, els quatre trimestres de 2020 i les relatives als trimestres de 2021 tancats amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;

f) Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (model 347);

g) Distribució per any de venciment de les obligacions financeres, incloses les que resulten de préstecs atorgats per les administracions públiques en el marc de la seua activitat de promoció econòmica.



8. Informació econòmica requerida per a societats mercantils de grandària superior a la microempresa, segons la definició de l'article 4 d'aquesta convocatòria:

a) Comptes anuals depositats en el registre, corresponents als dos últims exercicis tancats amb anterioritat a la sol·licitud de finançament. Si, en la data de la sol·licitud, l'empresa no disposa encara dels estats financers tancats de l'exercici 2020, ha d'aportar el balanç i el compte de pèrdues i guanys previsionals corresponents a l'exercici esmentat;



b) Si forma part d'un grup d'empreses, definit segons l'article 42 del Codi de Comerç, obligat a elaborar estats financers consolidats, haurà d'adjuntar també els comptes anuals consolidats del grup, corresponents als últims dos exercicis tancats. Si, en la data de la sol·licitud, el grup no disposa encara d'estats financers consolidats per a l'exercici 2020, ha d'aportar el balanç i el compte de pèrdues i guanys previsionals consolidats, corresponents a l'exercici esmentat.



c) En cas de comunitats de béns, model 184 d'entitats en règim d'atribució de rendes, declaració anual i declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponents als dos anys immediatament anteriors a la data de la sol·licitud de finançament de tots els socis comuners.

d) Declaracions resum-anual de l'Impost sobre el Valor Afegit (model 390) corresponents als exercicis 2020 i 2019;

e) Declaracions trimestrals de l'IVA (model 303) corresponents a l'últim trimestre de 2019, els quatre trimestres de 2020 i les relatives als trimestres de 2021 tancats amb caràcter previ a la sol·licitud de finançament;

f) Última declaració disponible d'operacions amb terceres persones (model 347);

g) Informe actualitzat de riscos emés per la Central d'Informació de Riscos del Banc d'Espanya (CIRBE);

h) Distribució per any de venciment de les obligacions financeres, incloses les que resulten de préstecs atorgats per les administracions públiques en el marc de la seua activitat de promoció econòmica.



i) Memòria tècnica de la sol·licitud, segons el model inclòs en l'annex IV.

9. En cas de presentar-se sol·licituds que no s'hagen omplit aportant tota la informació que es requereix i/o que no hagueren acompanyat tota la documentació establida en la convocatòria, l'IVF requerirà l'interessat que, en el termini de cinc dies hàbils des de la notificació, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fera així, es considerarà desistida la seua petició.



10. Els requeriments s'han de dur a terme per mitjans electrònics. Si transcorren cinc dies hàbils sense que el sol·licitant accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es considerarà realitzat el tràmit de notificació.

11. Sense perjudici del que estableix aquest article, l'IVF podrà, posteriorment a la sol·licitud, requerir a la persona sol·licitadora qualsevol altra dada, document i informe complementari que resulte necessari per a la resolució de l'expedient.



Nové. Procediment de valoració de les sol·licituds

1. El procediment d'atorgament és el de concurrència competitiva, segons el que preveu l'article 165.2, apartat f, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, tenint en compte exclusivament l'ordre de presentació de les sol·licituds, fins a esgotar l'import que preveu l'article 1 d'aquesta convocatòria per a la bonificació d'interessos, sense que calga establir comparació entre sol·licituds ni la prelació entre aquestes.



2. En el cas de sol·licituds de finançament que tinguen per objecte l'ajornament de les quotes d'interés i capital de préstecs atorgats per l'IVF, els serveis tècnics de l'Institut hauran de realitzar les actuacions següents:

a) Comprovació del compliment dels requisits del beneficiari i elegibilitat del projecte.

b) Determinació de l'import de les despeses elegibles del projecte que es puguen finançar.

c) Determinació, si és el cas, de les garanties que haurà d'atorgar el sol·licitant en el marc de la nova operació de finançament.

3. En el cas de sol·licituds de finançament que tinguen per objecte el finançament d'inversions, elements de capital circulant o despeses de l'explotació, els serveis tècnics de l'IVF hauran de realitzar les actuacions següents:

a) Comprovació del compliment dels requisits del beneficiari i elegibilitat del projecte.

b) En el cas d'inversions, determinació de l'import de les despeses elegibles finançables del projecte.

c) Avaluació de la solvència del client i la pèrdua esperada de l'operació. Els serveis tècnics de l'IVF podran exigir al client les garanties que consideren necessàries, inclòs un aval financer atorgat per una SGR. En cas que l'operació siga avalada per una SGR, per almenys el 100 % del valor nominal més els interessos ordinaris del préstec, s'assignarà al beneficiari la probabilitat d'incompliment de l'avalador. Els avals parcials (d'import inferior al 100 % del valor nominal del préstec), així com la resta de les garanties aportades, caldrà tindre'ls en compte, si és procedent, per a determinar la pèrdua esperada de l'operació, però en cap cas afectaran la probabilitat d'incompliment del sol·licitant. Si el sol·licitant del finançament bonificat és una societat mercantil que forma part d'un grup d'empreses, definit segons l'article 42 del Codi de Comerç, i obligat a elaborar estats financers consolidats, la probabilitat d'incompliment atribuïda per l'IVF a aquesta societat mercantil no podrà ser superior a la del grup d'empreses al qual pertany.



d) Determinació de la viabilitat econòmica de l'operació, d'acord amb la capacitat de repagament estimada per al projecte empresarial. L'IVF podrà recaptar tots els informes externs que siguen necessaris per a acreditar la viabilitat tècnica i financera del projecte presentat. Si l'operació haguera sigut avalada prèviament per una SGR, es considerarà acreditada la viabilitat econòmica de l'operació, amb la presentació prèvia de l'informe de riscos elaborat per l'entitat avaladora, que haurà de confirmar de manera indubtable la capacitat de repagament del sol·licitant.

4. En cas que l'operació estiga avalada per un tercer, i amb la signatura prèvia d'un conveni de col·laboració entre les dues entitats, l'IVF podrà delegar en l'avalador la realització de les actuacions previstes en l'article 9.3 d'aquesta convocatòria, reservant-se el dret de revisar posteriorment el compliment dels requisits d'elegibilitat del client i el projecte, d'acord amb el que estableix l'article 20 d'aquesta convocatòria. En aquest cas, l'avalador haurà d'aportar informe sobre el compliment dels requisits del beneficiari i elegibilitat del projecte, informe sobre l'import de les despeses elegibles finançables del projecte i informe de riscos de l'operació, que ha d'acreditar de manera indubtable la capacitat de repagament del sol·licitant.

5. Per als projectes que resulten elegibles, i considerant el resultat de les actuacions relacionades en l'apartat anterior, l'IVF haurà de dictaminar l'aprovació o la denegació del finançament.

6. D'acord amb la sol·licitud de finançament i les característiques del projecte, l'IVF haurà d'establir les condicions financeres del préstec, així com l'import i el termini d'aquestes. En el marc d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF no podran proposar, en cap cas, operacions de deute subordinat.

7. Les operacions que s'acullen a aquesta convocatòria s'hauran d'aprovar o rebutjar en el termini de tres mesos a comptar de la data d'entrada de la sol·licitud corresponent.



Desé. Despeses finançables elegibles

1. L'import bonificable de cada projecte d'inversió presentat es determinarà a partir de l'import total dels costos que tinguen la consideració de despeses finançables elegibles segons determina aquesta convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses finançables elegibles podrà ser superior al seu valor de mercat.

2. Són despeses finançables elegibles aquelles que consistisquen en l'adquisició d'actius fixos i la inversió en capital circulant, sempre que s'hagen realitzat amb posterioritat a l'1 d'abril de 2020. També són despeses finançables elegibles les quotes de capital i interessos amb venciment en 2021, d'operacions atorgades per l'IVF,

3. Com a inversions en actius fixos, seran despeses finançables elegibles les següents:

a) Adquisició i condicionament de terrenys per a fer-ne ús en la producció dels béns i serveis que constitueixen l'activitat principal de l'empresa.

b) Adquisició i construcció de naus industrials i instal·lacions tècniques per al desenvolupament de l'activitat principal de l'empresa.

c) Construcció d'instal·lacions d'energia renovable, tant si la seua destinació és l'autoconsum com l'abocament a xarxa, sempre que els projectes no superen una potència de 30 MWp.

d) Adquisició d'equipament vinculat a les tecnologies de la informació i la comunicació.

e) Maquinària, eines, motles o utillatge.

f) Mobiliari.

g) Vehicles industrials i elements de transport afectes a l'explotació fins a un màxim de 25.000 euros. Referent a això, l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera no es pot considerar en cap cas com a despesa finançable elegible a l'efecte d'aquesta convocatòria.

h) Registre de marques, patents, models d'utilitat i dissenys industrials, marcatge CE o altres formes d'homologació o de normalització de productes.

i) Adquisició de participacions empresarials a fi d'ampliar la capacitat productiva de l'empresa, millorar les condicions d'accés al finançament o assegurar el subministrament d'inputs clau per al procés productiu de l'empresa.

No es consideraran despeses finançables elegibles ni els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació.

4. Es considerarà inversió en capital circulant tot increment del fons de maniobra de l'empresa, definit com la diferència entre l'actiu corrent i el passiu corrent del balanç. No es consideraran despeses elegibles, a l'efecte d'aquesta convocatòria, els increments del fons de maniobra atribuïbles als crèdits no comercials a curt termini, les inversions financeres temporals i la tresoreria no operativa, així com els atribuibles a la disminució de passius no comercials amb empreses del grup. S'entendrà per tresoreria no operativa la part de les disponibilitats líquides de l'empresa que excedisca el 10 % de l'import net de la xifra de negocis registrada en l'exercici. Es considerarà finançable en virtut d'aquest concepte la disminució de la tresoreria operativa derivada de les pèrdues d'explotació; així com l'import dels passius a llarg termini reclassificats com a deute a curt termini.





5. Seran elegibles les quotes de capital i interessos de préstecs atorgats per l'IVF, que vencen entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2021.

6. A l'efecte del càlcul de l'ajuda i de les despeses finançables elegibles, totes les xifres emprades s'han de tindre en compte abans de qualsevol deducció fiscal o d'altres càrregues.



Onzé. Justificació de les despeses finançables elegibles

1. Els beneficiaris del finançament bonificat hauran de justificar l'aplicació dels fons davant de l'IVF, mitjançant proves documentals clares, específiques i actualitzades.

2. Per a justificar l'aplicació del finançament de l'IVF a l'adquisició d'actius fixos dels considerats en l'article 10.3 d'aquesta convocatòria, els beneficiaris utilitzaran l'aplicació informàtica disponible en el web de l'IVF: https://prestamos.ivf.es/. En concret, el beneficiari haurà de remetre una còpia de les factures acreditatives de la despesa que s'ha efectuat, que hauran de complir el que disposa el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. En aquest sentit,

a. Llevat que l'adquisició d'actius fixos haguera sigut realitzada amb anterioritat a la data de la sol·licitud del finançament, l'empresa beneficiària haurà de disposar com a mínim de tres ofertes de diferents proveïdors amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, quan l'import de la despesa bonificable supere les quanties establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor (contractes de valor estimat inferior a 40.000 euros, quan es tracte de contractes d'obres, o a 15.000 euros, quan es tracte de contractes de subministrament o de serveis no recurrents).



b. Les ofertes han d'estar suficientment detallades, i s'hi han d'especificar els treballs que han de dur-se a terme i el preu d'aquests; han d'estar datades, i contindre les dades que permeten identificar-ne correctament el remitent, juntament amb el logotip o el segell de l'empresa. La selecció de les ofertes s'ha de fer entre empreses de les quals almenys dues no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no formen part de la junta directiva o el consell d'administració, ni tinguen drets de vot superiors al 50 %.

c. L'elecció entre les ofertes que es presenten ha de recaure en la més econòmica, i s'haurà de justificar en un informe l'elecció en un altre sentit. L'IVF podrà requerir un informe de valoració de l'obra, el servei o el subministrament de què es tracte, que ha de fer un expert independent, si la proposta que tria el sol·licitant supera en més del 25 % el preu de l'oferta més econòmica, quan a la vista de la justificació que aporte el sol·licitant, expressament referida a aquesta decisió, siga possible apreciar que s'haja pogut veure afectat el principi d'objectivitat en la decisió adoptada. En aquest cas, es considerarà com a despesa finançable elegible l'import menor entre el de la factura aportada i el del mateix valor de taxació.

3. En cas de societats mercantils, la inversió en capital circulant quedarà justificada quan l'import nominal del préstec concedit per l'IVF siga inferior o igual a l'increment ajustat del fons de maniobra registrat durant els exercicis 2020 i 2021. A aquests efectes, l'increment ajustat del fons de maniobra s'obtindrà sumant a) l'increment del fons de maniobra sense considerar ni l'increment dels crèdits no comercials a curt termini amb empreses del grup, b) l'import dels passius financers a llarg termini reclassificats a curt termini durant l'exercici i c) l'EBITDA negatiu del periode que s'estimarà restant al resultat d'explotació la comissió carregada per l'avalador de l'operació i afegint les amortitzacions i pèrdues per deteriorament de l'exercici, excepte aquelles que resulten del deteriorament en el valor de les existències i els crèdits comercials. Per a justificar degudament l'aplicació del préstec, el sol·licitant haurà d'aportar a l'IVF, en el termini establit en la resolució d'aprovació del finançament, els comptes anuals dels exercicis 2020 i 2021, prèviament aprovats per la Junta General d'Accionistes i auditades si l'empresa està obligada a auditar els comptes.





4. En el cas dels autònoms, la inversió en capital circulant quedarà justificada quan l'import nominal del préstec concedit per l'IVF siga inferior o igual a la diferència entre el resultat de multiplicar 2.000 € pel nombre de mesos cotitzats a la Seguretat Social des d'abril de 2020 fins a desembre de 2021 (ambdós inclosos), i la suma dels rendiments nets reportats en les declaracions de l'IRPF corresponents als exercicis 2020 i 2021. L'IVF assumirà que els treballadors autònoms que tributen per estimació objectiva han obtingut un rendiment net nul en els exercicis 2020 i 2021, llevat que el sol·licitant acredite pèrdues acumulades en aquest període aportant com a prova un extracte dels comptes bancaris afectes a l'activitat, que preveja de manera detallada els cobraments i els pagaments derivats de l'explotació. Per a justificar degudament l'aplicació del préstec, el sol·licitant ha d'aportar a l'IVF, en el termini establit en la resolució d'aprovació del finançament, les declaracions de l'IRPF relatives als exercicis 2020 i 2021, els justificants de pagament dels rebuts mensuals de liquidació de cotitzacions, corresponents al Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social per al període comprés entre abril de 2020 i desembre de 2021 o, en defecte d'això, la notificació d'aprovació de la prestació extraordinària per cessament d'activitat, d'acord amb els reials decrets 8/2020, 24/2020, 30/2020 i 2/2021, i, si és procedent, un extracte del compte bancari afecte a l'explotació, acreditatiu de les pèrdues derivades de l'activitat.





5. Aquest article no es podrà aplicar per als préstecs que tinguen per objecte l'ajornament de quotes de capital i interés d'operacions atorgades per l'IVF.



Dotzé. Característiques dels préstecs bonificats

1. El valor nominal del préstec se situarà entre 15.000 euros i 5.000.000 d'euros; si bé,

a) En cas que el finançament tinga per objecte l'adquisició d'actius fixos, el valor nominal del préstec no podrà en cap cas superar el 80 % del valor de la inversió objecte de finançament. No obstant això, el préstec de l'IVF podrà finançar fins el 100 % de les quotes participatives necessàries per contractar l'aval d'una SGR com a garantia del préstec.



b) El valor nominal del préstec no podrà ser superior a 750.000 euros si el sol·licitant és un autònom o una microempresa.

c) El valor nominal del préstec no podrà ser superior a 2.500.000 euros si el sol·licitant és una petita i mitjana empresa, i s'entén com a tal tota societat mercantil la grandària de la qual es corresponga amb la definició de pime que recull l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió.

d) El préstec podrà ser inferior a 15.000 euros si aquest té per objecte l'ajornament de quotes de capital i interessos de préstecs concedits prèviament per l'IVF.

e) Els límits que, respecte al valor nominal del préstec, estableix aquest article hauran d'entendre's com a relatius al grup d'empreses al qual pertany, si escau, l'empresa sol·licitant de finançament, de manera que la suma del finançament bonificat que, a l'empara d'aquesta convocatòria, atorgue l'IVF al grup d'empreses del sol·licitant no podrà excedir en cap cas els límits esmentats.

f) Els límits que, respecte al valor nominal del préstec, estableix aquest article hauran d'entendre's com a relatius a l'exercici 2021, de manera que la suma del finançament bonificat que, a l'empara d'aquesta o altres convocatòries, atorgue l'IVF al sol·licitant de finançament no podrà excedir en cap cas els límits esmentats.

2. Malgrat el que estableix el punt 1 d'aquest article, l'import màxim del préstec no podrà superar:

a) El doble dels costos salarials anuals del sol·licitant (incloses les càrregues socials i el cost del personal que treballe en el recinte de l'empresa, però figure formalment en la nòmina d'un subcontractista) per a 2019 o per a l'últim any disponible, més un import fix de 48.000 euros en el cas que el sol·licitant exercisca una activitat laboral per compte propi com a treballador autònom; en el cas d'empreses creades l'1 de gener de 2019 o amb posterioritat a aquesta data, el préstec màxim no ha de superar l'estimació dels costos salarials anuals per als dos primers anys d'activitat, o

b) El 25 % del volum de negocis total del sol·licitant en 2019.

3. El termini d'amortització del finançament bonificat s'haurà de situar entre un mínim de tres anys i un màxim de sis, amb possibilitat d'un període de carència d'amortització de capital de fins a dos anys, inclòs en el termini.

4. El tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB) s'obtindrà amb la suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, i un marge que es determinarà atenent la qualificació creditícia del sol·licitant:



Qualificació d'acord amb el SIR de l'IVF Marge (%)

BBB 0,25 %

BB 0,50 %

B 1,25 %





No obstant això, el tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB) serà igual al 0 % per a operacions de finançament a empreses amb seu social en municipis en risc de despoblament. Així mateix, el TINFB serà igual al 0 % per a operacions que tinguen per objecte l'ajornament de quotes de capital i interessos de préstecs concedits prèviament per l'IVF.

5. Les liquidacions d'interessos seran trimestrals, els dies 15 de març, juny, setembre i desembre. Els préstecs s'hauran d'amortitzar per trimestres vençuts, transcorregut el període de carència, si escau, i coincidint amb la liquidació dels interessos.

6. En les operacions atorgades a l'empara d'aquesta convocatòria no s'aplicaran comissions d'obertura ni cancel·lació dels préstecs, sense perjudici del que estableixen els articles 22 i 23.

7. En cas que l'IVF requerisca al sol·licitant un aval d'una SGR, el préstec haurà d'incorporar un tram no reembossable (TNR), l'import del qual serà igual al 0,5 % del producte entre el valor nominal del préstec i el seu termini de venciment. A aquest efecte, el sol·licitant acreditarà convenientment la concessió de l'aval per una SGR per un import equivalent al valor nominal més els interessos ordinaris del préstec.

8. En cas que l'IVF requerisca al sol·licitant un informe d'expert independent per a avaluar la seua capacitat de repagament, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) a fi de cobrir el cost de l'informe. A aquest efecte, l'empresa acreditarà davant de l'IVF la despesa incorreguda conforme al que estableix l'article 11 d'aquesta convocatòria. El TNR no superarà en cap cas l'1 % del valor nominal del préstec, o 25.000 euros si aquest valor nominal és superior a 2.500.000 euros.

9. En cas que la sol·licitud de finançament tinga per finalitat l'adquisició d'actius immobilitzats materials, actius intangibles o participacions empresarials en societats no financeres, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) equivalent al 4 % del valor nominal del préstec a fi de bonificar el cost d'aquestes inversions. El tram no reembossable atorgat en virtut d'aquest apartat serà acumulable amb el corresponent als punts 7 i 8 d'aquest article, però en cap cas serà acumulable amb el relatiu als punts 10, 11 i 12.



10. En cas que el sol·licitant siga una empresa industrial i la sol·licitud tinga per finalitat l'adquisició d'actius fixos i immobilitzats intangibles, el tram no reembossable (TNR) ascendirà al 10 % del valor nominal del préstec, amb un import màxim de 300.000 euros, fins a esgotar la disponibilitat pressupostària de la línia de subvenció de capital atorgada per la Conselleria d'Economia, Sectors Productius, Comerç i Treball, segons el que estableix l'article primer d'aquesta convocatòria. El tram no reembossable atorgat en virtut d'aquest apartat serà acumulable amb el corresponent als punts 7 i 8 d'aquest article, però en cap cas serà acumulable amb el relatiu als punts 9, 11 i 12.



11. En cas que la sol·licitud de finançament tinga per finalitat l'adequació d'espais de treball amb criteris de sostenibilitat mediambiental i inclusió social, a l'empara del Pla ASTREA de la Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) equivalent al 15 % del valor nominal del préstec, fins a esgotar la disponibilitat pressupostària de la línia de subvenció de capital atorgada per la conselleria esmentada en favor de l'IVF, segons el que estableix l'article primer d'aquesta convocatòria. L'import del tram no reembossable quedarà reservat en favor del beneficiari del finançament en el moment de la signatura del contracte de préstec, si bé l'IVF no procedirà a la consolidació definitiva d'aquest, fins que no haja rebut opinió favorable per part de la Conselleria a l'informe d'execució del projecte elaborat per l'arquitecte col·legiat competent i responsable de l'obra. L'annex V d'aquesta convocatòria recull el contingut mínim de l'informe i les condicions de concessió del TNR per a aquest tipus de projectes. El tram no reembossable atorgat en virtut d'aquest apartat serà acumulable amb el corresponent als punts 7 i 8 d'aquest article, però en cap cas serà acumulable amb el relatiu als punts 9, 10 i 12.





12. En cas que la sol·licitud de finançament tinga per finalitat la digitalització de l'activitat productiva de l'empresa, amb bonificació aportada per la Conselleria d'Innovació, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) equivalent al 10 % del valor nominal del préstec, fins a esgotar la disponibilitat pressupostària de la línia de subvenció de capital atorgada per la conselleria esmentada en favor de l'IVF, segons el que estableix l'article primer d'aquesta convocatòria. L'import del tram no reembossable quedarà reservat en favor del beneficiari del finançament en el moment de la signatura del contracte de préstec, si bé l'IVF no procedirà a la consolidació definitiva d'aquest, fins que no haja rebut opinió favorable per part de la Conselleria a l'informe d'execució del projecte de digitalització elaborat per un expert de reconegut prestigi en la matèria. L'annex VI d'aquesta convocatòria recull el contingut mínim de l'informe i les condicions de concessió del TNR per a aquest tipus de projectes. El tram no reembossable atorgat en virtut d'aquest apartat serà acumulable amb el corresponent als punts 7 i 8 d'aquest article, però en cap cas serà acumulable amb el relatiu als punts 9, 10 i 11.



13. En cas que la sol·licitud de finançament tinga per finalitat el sosteniment de l'explotació d'autònoms i pimes pertanyents als sectors de l'oci, turisme, hoteleria, restauració i altres activitats connexes d'acord amb la definició d'aquests inclosa en l'annex VII d'aquesta convocatòria, el préstec incorporarà un tram no reembossable (TNR) equivalent de fins al 30 % del valor nominal del préstec, fins a esgotar la disponibilitat pressupostària de la línia de subvenció de capital atorgada per la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic en favor de l'IVF. En concret, el TNR es determinarà atenent la següent taula:





Import del préstec (x) TNR marginal (%) TNR en euros

Fins a 30000 30 % 30 % x

Entre 30.000 i 250.000 20 % 9.000 + 20 % (x – 30.000)

Entre 250.000 i 500.000 15 % 53.000 + 15 % (x – 250.000)

Més de 500.000 10 % 90.500 + 10 %

(x – 500.000)







Els préstecs susceptibles d'incorporar aquest tram no reembossable estan subjectes a un import màxim d'1.000.000 d'euros. El TNR atorgat en virtut d'aquest apartat no serà acumulable amb cap altre dels considerats en aquest article.

14. L'import del tram no reembossable haurà de romandre constant fins al final del préstec; moment en què s'haurà d'aplicar, amb les excepcions que es deriven de les condicions de revocació de la bonificació, establides en els articles 22 i 23. No obstant això, en el cas que, per les circumstàncies assenyalades en els articles 17, 18 i 19, es produïra una variació bé en el valor nominal del préstec o bé en el termini de l'operació, l'IVF reestimaria l'import del tram no reembossable d'acord amb els percentatges inclosos en els apartats anteriors, sense perjudici del que estableix l'article 18.5.





Tretzé. Normativa d'ajudes d'estat

1. Aquesta convocatòria se subjecta al Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms, consistents en subvencions directes, bestretes reembossables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interés en préstecs, destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19. Aquest marc nacional va ser aprovat per la Comissió a través de la Decisió de l'ajuda SA. 56851, a l'empara del Marc temporal relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19 (19.3.2020 C (2020) 1863). En concret, l'instrument financer s'acull a l'apartat 5 del Marc nacional temporal relatiu a les ajudes en forma de bonificació dels tipus d'interés de préstecs. No obstant això, atés que els tipus d'interés oferits en aquesta convocatòria són inferiors als establits en l'apartat esmentat, i com que en determinades circumstàncies els préstecs poden incorporar un tram no reembossable de fins a un 30 % del valor nominal, l'instrument financer plantejat incorpora també una ajuda en forma de subvenció directa de les regulades en l'article 3 del Marc nacional temporal.



2. A fi de calcular l'ajuda implícita equivalent atorgada a l'empara de l'article 3 del Marc nacional temporal, es tindran en consideració els següents conceptes:

a) La diferència entre el tipus d'interés aprovat per a l'operació i el tipus d'interés de referència establit en l'apartat 5.2 del Marc nacional temporal per a operacions de termini similar.

b) El tram no reembossable del préstec, calculat conforme al que estableix aquesta convocatòria.

3. El tipus d'interés de referència de l'apartat 5.2 del Marc nacional temporal s'obté en el cas de les pimes afegint al tipus d'interés euríbor a un any, vigent a 1 de gener de 2020, un marge del 0,5 % en operacions a tres anys i de l'1 % en operacions de 4 a 6 anys. En el cas de gran empresa, al tipus d'interés euríbor a un any, vigent l'1 de gener de 2020, s'hi afig un marge de l'1 % en operacions a tres anys i del 2 % en operacions de 4 a 6 anys. D'aquesta manera, el tipus d'interés de referència és el següent:

4. Obtingut el tipus de referència, l'import de l'ajuda implícita equivalent acollida a l'article 3 del Marc nacional temporal d'ajudes d'estat es calcularà actualitzant els imports bonificats d'acord amb el punt 2 d'aquest article en el moment en què es concedisca el finançament. El tipus d'interés que s'ha d'emprar a l'efecte d'actualització serà el tipus d'actualització aplicable en el moment en què es concedisca l'ajuda, d'acord amb la comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008).

5. Les ajudes acollides a l'article 3 del Marc nacional temporal són compatibles amb el mercat interior segons l'article 107, apartat 3, lletra b, del TFUE, sempre que es complisca la totalitat de les condicions següents:

a. les ajudes no superen l'import de 800.000 euros per grup d'empresa (totes les xifres utilitzades constitueixen imports bruts, és a dir, abans d'impostos i altres retencions)



b. les ajudes s'atorguen segons un règim amb pressupost estimat;



c. les ajudes es poden concedir a empreses que no estaven en crisi (segons el que disposa el Reglament general d'exempció per categories) el 31 de desembre de 2019; per tant, poden concedir-se a empreses que no estiguen en crisi i/o a empreses que no estaven en crisi el 31 de desembre de 2019, però que sí que ho estaven o van començar a estar-ho amb posterioritat a conseqüència del brot de COVID-19.

d. les ajudes concedides a les empreses que operen en la transformació i la comercialització de productes agrícoles estan supeditades al fet que no es repercutisquen totalment o parcialment als productors primaris i no es fixen en funció del preu o la quantitat dels productes adquirits als productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.



6. Malgrat el que disposa el punt anterior, en els sectors de l'agricultura, la pesca i l'aqüicultura s'apliquen les següents condicions específiques per a les ajudes que s'acullen a l'article 3 del Marc nacional temporal relatiu a les mesures d'ajuda a empreses i autònoms consistents en subvencions directes, bestretes reembossables, avantatges fiscals, garanties de préstecs i bonificacions de tipus d'interés en préstecs, destinades a donar suport a l'economia en el context de l'actual brot de COVID-19 aprovat per la Comissió a través de la Decisió de l'ajuda SA. 56851:



a. les ajudes no superen els 120.000 euros per empresa activa en els sectors de la pesca i l'aqüicultura o els 100.000 euros per empresa activa en la producció primària de productes agrícoles (totes les xifres utilitzades constitueixen imports bruts, és a dir, abans d'impostos i altres retencions);

b. les ajudes a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles no hauran d'establir-se en funció del preu o la quantitat dels productes;

c. les ajudes a les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura no afecten cap de les categories d'ajuda a les quals fa referència l'article 1, apartat 1, lletres de la a a la k, del Reglament (UE) núm. 717/2014, de la Comissió;

d. quan una empresa opera en diversos sectors als quals s'apliquen diferents imports màxims segons el punt 5, lletra a, i el 6, lletra a, d'aquest article, l'estat membre de què es tracte haurà de garantir, mitjançant mesures adequades com la separació de la comptabilitat, que per a cadascuna d'aquestes activitats s'aplique el límit màxim corresponent i que no se supere en total l'import més elevat possible;

e. s'apliquen totes les altres condicions del punt 5 d'aquest article.





Setzé. Formalització del contracte de préstec

1. Després de l'aprovació del finançament bonificat, s'haurà de formalitzar entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari el contracte de préstec en un document públic, el qual tindrà tots els efectes a partir de la signatura entre les parts.

2. El contracte de préstec haurà de recollir tots els requisits específics d'aquest, derivats de l'aplicació d'aquesta convocatòria, així com les condicions particulars amb vista a l'execució d'aquest (disposició dels fons, amortitzacions anticipades, justificació de l'aplicació dels fons rebuts, facultats de 25 Convocatòria «IVF Liquiditat COVID-19» 2021 control per part de l'IVF, import de l'ajuda calculada segons la normativa europea en matèria d'ajudes d'estat, tipus d'interés aplicable en cas de pèrdua de la bonificació).



3. Els contractes de préstec mitjançant els quals es formalitzen les operacions de finançament se sotmetran al dret privat.

Desseté. Disposició dels fons

1. El desembossament dels préstecs serà d'una sola vegada o en desembossaments parcials.

2. El termini màxim per a disposar i, si és el cas, el nombre màxim de disposicions parcials serà el que estableix l'aprovació del finançament bonificat i es traslladarà sense modificació al contracte de préstec. Aquest termini no podrà excedir el període de carència en l'amortització del préstec, llevat d'una autorització expressa per part del director general de l'IVF, segons el que disposa l'article 18.

3. El desembossament es realitzarà a sol·licitud del prestatari.

4. Per regla general, en els préstecs vinculats a projectes d'inversió, abans de procedir al desembossament, l'IVF requerirà la presentació de factures, informes d'auditoria o altres documents de valor probatori equivalent que justifiquen l'actuació realitzada. En aportar la documentació del projecte, l'acreditat haurà de certificar amb la seua signatura electrònica que les còpies dels documents aportats com a justificants constitueixen una còpia fidel dels documents originals. No obstant això, l'Institut podrà anticipar un percentatge del valor nominal del préstec abans de disposar dels documents justificatius de l'actuació realitzada. El sol·licitant haurà d'aportar posteriorment aquests documents, sent l'incompliment d'aquesta obligació causa de venciment anticipat, total o parcial, del préstec, segons el que preveu l'article 22.2.c d'aquesta convocatòria.

5. En els préstecs vinculats a projectes de circulant, l'Institut podrà anticipar fins a un 100 % del valor nominal del préstec. Posteriorment, en el termini assenyalat en l'acord d'atorgament del finançament, el client haurà d'haver acreditat la destinació del finançament rebut, segons el que preveu l'article 11.3 i 11.4 d'aquesta convocatòria, sent l'incompliment d'aquesta obligació causa de venciment anticipat. Rebuda la documentació en l'IVF, i fetes les comprovacions oportunes, si la inversió en capital circulant resultara menor al préstec formalitzat i disposat, l'acreditat estarà obligat a amortitzar anticipadament la diferència, en un termini màxim de tres mesos des que li siga comunicada aquesta circumstància. En aquests casos, l'acreditat haurà de mantindre la bonificació gaudida fins hui, però haurà d'ajustar-se el càlcul de l'ajuda.

6. Transcorregut el termini màxim de disposició sense que es dispose de la totalitat dels fons, l'import del préstec quedarà fixat en la quantia efectivament disposada. En aquest supòsit, l'IVF emetrà una resolució que modificarà l'acord d'atorgament del finançament bonificat i anul·larà el compromís per la part no disposada, i s'ajustarà l'import de l'ajuda implícita equivalent al resultant de l'import efectivament disposat.

7. Els punts 1 a 6 d'aquest article no es podran aplicar als préstecs que tinguen per objecte l'ajornament de quotes de capital i interés d'operacions atorgades per l'IVF. En aquest cas, l'Institut disposarà del préstec per a la cancel·lació de les quotes de capital i interés objecte d'ajornament en el marc de l'operació de finançament.





Vinté. Seguiment i control ordinari

1. L'IVF haurà de comprovar l'adequada justificació de l'aplicació de les quantitats rebudes i el compliment de la finalitat que determina l'atorgament del finançament bonificat, així com si ha pogut haver-hi concurrència amb altres subvencions no compatibles amb aquesta.

2. La comprovació de la justificació documental que acredita la realització de les activitats objecte de finançament bonificat s'ha de fer mitjançant la revisió de les factures, informes d'auditoria o altres documents que justifiquen l'actuació realitzada d'acord amb els procediments de control vigents en l'IVF. Tot i que l'IVF podrà delegar la comprovació de la justificació documental en una entitat col·laboradora amb la qual haja subscrit conveni a aquest efecte.

3. L'IVF haurà de fer actuacions específiques de control com a conseqüència de denúncies o de l'existència d'indicis de frau o irregularitats en l'execució de l'activitat finançada a l'empara d'aquesta convocatòria.

4. El Consell General de l'Institut Valencià de Finances, o l'òrgan d'administració en què aquest delegue aquesta funció, aprovarà el Pla d'informació i control que haurà d'integrar-se com a annex en els contractes de préstec que es formalitzen entre l'IVF i els beneficiaris del finançament bonificat. Els procediments inclosos en el pla seran vinculants per a aquests últims i l'incompliment d'aquests serà causa de venciment anticipat del contracte de préstec i de reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable, si és procedent) dels interessos bonificats i l'interés legal corresponent. L'elaboració i execució del pla de control hauran de ser realitzades pel personal de l'IVF, o per una empresa especialitzada, que haja sigut contractada a aquest efecte per l'Institut.

5. El procediment d'informació i control haurà de preveure l'elaboració d'un informe final de seguiment, que avaluarà el grau de compliment d'almenys els següents aspectes: i) requisits d'elegibilitat, ii) execució de l'activitat finançada, i iii) justificació documental de la despesa o la inversió incorregudes. El procediment d'informació o control establirà el termini d'elaboració de l'informe esmentat, que podrà ser encarregat a un expert independent alié a l'IVF, amb experiència suficient en el control de subvencions atorgades per l'Administració. El procediment d'informació i control establirà el percentatge d'empreses que, tenint en compte el tipus de finançament acordat i la naturalesa del client, haurà de sotmetre's a l'avaluació final de seguiment.



6. En finalitzar el període de disposició del préstec, l'IVF incorporarà al compte justificatiu del projecte finançat:

i. Resolució del director general de l'IVF acordant la concessió del finançament, així com l'autorització per a realitzar els desembossaments que, d'acord amb aquesta convocatòria, calga fer en virtut del finançament atorgat.

ii. Una relació detallada dels desembossaments efectuats per l'IVF, amb identificació de la data de pagament i els comptes corrents utilitzats per a transferir l'import sol·licitat. Així mateix, s'incorporaran les corresponents sol·licituds de desembossament efectuades pel beneficiari del finançament.

iii. Resolucions del director general de l'IVF de modificació de l'Acord de concessió del finançament bonificat, conformement als articles 17.5 i 18 d'aquesta convocatòria.

iv. En cas que l'operació tinga per objecte finançar actius fixos, s'inclourà una relació de les inversions en actius fixos del beneficiari, amb identificació del proveïdor, el número de factura, l'import, la data d'emissió i, si és procedent, la data de pagament. S'hauran d'adjuntar els justificants de la compra i el pagament, incloent-hi, si és el cas, les tres ofertes d'empreses proveïdores d'immobilitzat.

v. Un certificat que haja emés un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent, en el cas d'adquisició de béns immobles.

vi. En cas que l'operació tinga per objecte el finançament de circulant, s'haurà d'incorporar al compte justificatiu la documentació relacionada en els articles 11.3 i 11.4 d'aquesta convocatòria, així com l'informe emés per la Subdirecció de Riscos de l'IVF a fi d'acreditar el compliment del criteri de justificació de la inversió en capital circulant adoptat en aquesta convocatòria.

vii. Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVF per a la justificació del projecte.

viii. Informe final de seguiment

ix. En cas de projectes finançats a l'empara dels programes de la Conselleria d'Habitatge (ASTREA) i la Conselleria d'Innovació (digitalització), s'incorporaran els informes elaborats pels experts independents en finalitzar el projecte, l'informe de compliment de les condicions de bonificació emés per la conselleria corresponent i la resolució del director general de l'IVF acordant la concessió, si és el cas, del tram no reembossable del préstec.







ANNEX IV

Memòria tècnica



L'empresa haurà d'incloure en la sol·licitud del finançament una memòria tècnica o un pla de negoci que haurà de tindre, almenys, aquests apartats:

a) Breu descripció de l'objecte social de l'empresa (i del grup d'empreses, si és el cas). Claus del model de negoci: principals segments d'activitat, percentatge d'exportació i distribució de la facturació per àrees geogràfiques (de l'empresa sol·licitadora i del grup, si és el cas).



b) Característiques, si és procedent, de la inversió objecte de finançament mitjançant el finançament sol·licitat, indicant la duració del període d'execució del projecte, així com la seua capacitat potencial per a augmentar la facturació i/o reduir els costos d'explotació de l'empresa.

c) Compte de pèrdues i guanys previsional per als anys de duració del préstec.

d) Inversions previstes en el període de vigència del préstec (sense considerar, si és el cas, la inversió que es pretén finançar mitjançant el préstec sol·licitat).

e) Saldo mensual dels comptes de tresoreria i inversions financeres temporals durant els últims 24 mesos. Així mateix, s'indicaran els límits de les pòlisses de crèdit disponibles i el percentatge mitjà de disposició de les pòlisses durant l'últim exercici.

f) Contractes de lloguer de duració superior a l'any: imports anuals i terminis de venciment per a cada contracte, sempre que l'import total del contracte de lloguer individualment considerat excedisca del 5 % de l'actiu.





ANNEX V

Condicions per a consolidar el tram no reembossable

associat al pla astrea d'actuacions sostenibles

per a la transformació d'espais



Per a consolidar el tram no reembossable associat al Pla ASTREA de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, el beneficiari del finançament haurà de complir les següents condicions:



A. IMPORT DEL PROJECTE

L'import del préstec sol·licitat a l'IVF haurà de ser superior o igual a 20.000 €. El TNR es calcularà aplicant un percentatge del 15 % al valor nominal del préstec, amb un import màxim de 25.000 euros.



B. TÈCNIC COL·LABORADOR COMPETENT

La documentació presentada pel beneficiari haurà de ser redactada per un tècnic competent col·legiat i lliurada mitjançant declaració responsable d'aquest.



C. MEMÒRIA D'ACTUACIONS PROPOSADES

Amb caràcter previ al primer desembossament del préstec, el beneficiari del finançament haurà de remetre a l'IVF la memòria d'actuacions, signada electrònicament per un tècnic col·laborador competent amb vistiplau del beneficiari. Les actuacions considerades han de plantejar un enfocament d'intervenció sostenible que garantisca una millora de les condicions de l'espai.

En concret, la memòria d'actuacions haurà d'incloure:

i. Memòria tècnica que descriga de manera gràfica i textual les actuacions previstes.

ii. Declaració responsable de mesures previstes segons model descarregable en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, així com en el web de l'IVF.

La disposició del tram no reembossable associat al Pla ASTREA requereix el compliment d'una sèrie de mesures de sostenibilitat social, econòmica i mediambiental proposades per la DGIEC i consultables en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, així com en el web de l'IVF:

http://www.habitatge.gva.es/va/web/arquitectura/pla-astrea (valencià) http://www.habitatge.gva.es/es/web/arquitectura/pla-astrea (castellà)



Algunes d'aquestes mesures tindran caràcter obligatori mentre s'intervinga sobre els elements/unitats d'obra als quals aquestes es refereixen. La incorporació d'altres mesures alternatives a les proposades per la DGIEC podrà ser tinguda en consideració, a petició prèvia del sol·licitant, i requeriran l'informe favorable de la DGIEC. No es preveurà el finançament d'actuacions que no incorporen els ajustos raonables a les condicions d'accessibilitat segons CTE DB-SUA, DB-SI i el Decret 65/2019, en cas que no foren ja accessibles. No es preveurà el finançament d'actuacions que, amb una qualificació energètica G o menor, no aborden mesures per a la millora del seu comportament energètic justificant una millor qualificació o una disminució del consum del 30 %.





D. JUSTIFICACIÓ D'ACTUACIONS REALITZADES:

Amb posterioritat a la finalització de les obres, el beneficiari del finançament haurà de remetre a l'IVF un informe de justificació d'actuacions executades signat digitalment pel tècnic competent amb el vistiplau del beneficiari.

En concret, aquest informe haurà d'incloure:

i. Memòria tècnica que descriga de manera gràfica i textual la intervenció, amb fotografies de l'estat previ i posterior a les actuacions.



ii. Declaració responsable segons model descarregable en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, així com en el web de l'IVF.

Rebuda la documentació per part de l'IVF, la Direcció General d'Innovació Ecològica en la Construcció emetrà opinió sobre l'informe final d'actuacions. En cas que l'opinió siga favorable, la Direcció General de l'IVF resoldrà la consolidació del tram no reembossable en els termes previstos en l'article 12.11 d'aquesta convocatòria.





E. PUBLICITAT DE LES AJUDES

Durant el transcurs de les obres, i sense perjudici del que estableix l'article 24 d'aquesta convocatòria, el beneficiari haurà de col·locar un cartell en l'exterior del local, en lloc visible, en el qual s'indique que aquestes són finançades per l'IVF i la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica amb crèdit del Pla ASTREA. Les característiques del cartell seran facilitades en concedir-se el finançament. El beneficiari haurà de fer visible en la seua pàgina web, si en té, el logotip del pla per a mostrar el finançament de les actuacions.





ANNEX VI

Condicions per a consolidar el tram no reembossable associat

al programa transformer de la Conselleria d'Innovació



Per a consolidar el tram no reembossable associat al programa TRANSFORMER de la Conselleria d'Innovació, el beneficiari del finançament haurà de complir les següents condicions:



A. IMPORT DEL PROJECTE:

L'import del préstec sol·licitat a l'IVF haurà de ser superior o igual a 50.000 €.



B. CONSULTOR EXTERN:

El beneficiari del finançament haurà de contractar una empresa consultora externa, acreditada per a elaborar i supervisar el projecte de digitalització del beneficiari. S'entendrà que l'empresa està acreditada si, abans de l'encàrrec de consultoria, ha sigut certificada o és partner d'algun dels productes o serveis que s'implementen en el marc del projecte de digitalització. D'ara en avant, aquesta convocatòria es refereix a aquesta empresa externa com EL CONSULTOR.



C. PLA DE DIGITALITZACIÓ DISRUPTIU:

Amb caràcter previ al primer desembossament del préstec, el beneficiari del finançament haurà de remetre a l'IVF el pla de digitalització disruptiu de l'empresa (PDD), signat i datat digitalment pel beneficiari del finançament i el consultor. Les actuacions considerades en el pla han de vincular-lo indefectiblement a algunes de les tecnologies disruptives disponibles en l'actualitat (intel·ligència artificial, BlockChain; BigData; 5G o IoT). En concret, el PDD haurà d'incloure:

i. Identitat del consultor, amb documentació justificativa de la seua condició d'expert acreditat

ii. Memòria econòmica que quantificarà la inversió en béns d'equip, programari i consultoria, derivada del projecte

iii. Valoració quantificada i detallada de l'impacte de la innovació en el compte de resultats de l'empresa

iv. Valoració de l'impacte de la innovació en els diferents departaments de l'empresa

v. Escalabilitat de la proposta

vi. Replicabilitat en altres empreses del seu sector, producte o servei



vii. Identificació d'indicadors que es volen aconseguir amb el projecte

viii. Rendibilitat de la inversió

ix. Pla de formació.



D. INFORME D'AVALUACIÓ DEL PLA DE DIGITALITZACIÓ:



Amb posterioritat a la finalització del projecte de digitalització, el beneficiari del finançament haurà de remetre a l'IVF un informe d'avaluació del pla de digitalització (IAPD), signat i datat digitalment per l'empresa i el consultor. En concret, l'IAPD haurà d'incloure:

i. Memòria econòmica, que haurà de reflectir l'import efectivament incorregut en despeses de consultoria, béns d'equip i programari, justificant de manera raonada les desviacions respecte al plantejament inicial recollit en el PDD.

ii. Memòria tècnica, identificativa del producte o servei implementat. S'ha de descriure el procés de posada en marxa, així com una valoració específica que incloga indicadors dels resultats aconseguits i que identifiquen la millora aconseguida.

Rebuda la documentació per part de l'IVF, la Direcció General per a l'Avanç de la Societat Digital haurà d'emetre un informe sobre el projecte de digitalització presentat pel beneficiari del finançament. En cas que l'informe siga favorable, la Direcció General de l'IVF resoldrà la consolidació del tram no reembossable en els termes previstos en l'article 12.12 d'aquesta convocatòria.

Mapa web