Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 7/2021, de 15 de desembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual es modifica l'Ordre 6/2020, de 7 de desembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de subvencions del programa mixt d'ocupació-formació «Tallers d'ocupació». [2021/12657]

(DOGV núm. 9237 de 17.12.2021) Ref. Base de dades 011507/2021








PREÀMBUL



D'acord amb el que es preveu en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària, les administracions públiques actuaran d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència, per la qual cosa es justifica, a continuació, l'adequació de l'ordre als motius esmentats:

En aplicació dels principis de necessitat i eficàcia, les raons d'interés general que justifiquen el dictat d'aquesta ordre, esdevenen de l'aplicació de l'article 10 del text refós de la Llei d'ocupació, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 d'octubre, en el qual s'estableix, que l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació s'articularà entorn de l'eix formació, entre altres, incloent-hi les actuacions de formació professional per a l'ocupació, dirigides a l'aprenentatge, formació, requalificació o reciclatge professional i de formació en alternança amb l'activitat laboral, inclosos els programes públics d'ocupació i formació, que permeten a les persones beneficiàries adquirir competències o millorar la seua experiència professional, per a millorar la seua qualificació i facilitar la seua inserció laboral.

Igualment en l'esmentat text refós de la Llei d'ocupació s'estableix com un dels objectius generals de les polítiques d'ocupació assegurar polítiques adequades d'integració laboral dirigides a aquells col·lectius que presenten majors dificultats d'inserció laboral.

En aquest sentit el Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desenvolupa la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l'Ocupació en l'àmbit laboral, en el seu article 5 sobre els destinataris de les iniciatives de formació, estableix que les administracions públiques a fi de facilitar l'accés a la formació professional per a l'ocupació dels treballadors amb majors dificultats de manteniment de l'ocupació o d'inserció professional establiran prioritats per a la seua participació en les accions formatives i d'acord amb el que s'estableix en l'article 3.k de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, es prendran les mesures necessàries per a afavorir l'accessibilitat i participació de les persones amb discapacitat o especialment vulnerables.

D'acord amb l'anterior normativa, a fi de garantir la participació dels col·lectius amb majors dificultats d'inserció o vulnerables, aquesta modificació té com a objecte introduir la possibilitat que les ajudes es dirigisquen, específicament a un col·lectiu concret que es determine en la respectiva convocatòria. La situació del mercat de treball les circumstàncies socioeconòmiques poden incidir negativament sobre manera en determinats col·lectius, d'entre els assenyalats com a prioritaris o vulnerables per les seues dificultats d'inserció laboral. Una de les mesures a prendre per les administracions públiques en protecció d'aquests col·lectius és configurar programes dirigits específicament per a ells, així es garantirà la seua participació en el programa i al mateix temps atés que les persones destinatàries comparteixen les mateixes necessitats, els projectes s'adaptaran en gran manera a la situació personal i social determinant de la seua problemàtica, donant millor resposta a les seues dificultats.

Respecte de les entitats promotores dels projectes de tallers d'ocupació en l'article 2 de l'ordre de bases s'enumeren les entitats que poden ser beneficiàries de les subvencions, i podran participar en l'execució dels projectes les entitats locals territorials de la Comunitat Valenciana i assimilades a aquestes, ens públics dependents de l'Administració de la Comunitat Valenciana i entitats privades sense ànim de lucre. En la llarga trajectòria del programa, ha sigut una constant la falta d'iniciativa en la participació per part d'ens públics dependents de l'administració de la Comunitat Valenciana i de les entitats privades sense ànim de lucre, sent en la pràctica un programa que s'executa pràcticament íntegrament per les entitats locals i assimilades a aquestes (mancomunitats i acords/pactes per a l'ocupació). Atés aquest fet, per a donar una major claredat al text de l'ordre i les respectives convocatòries, donades les diferències normatives que cal tractar atenent la diferent tipologia dels ens, deixen de ser entitats beneficiàries de les subvencions regulades per aquesta ordre, els ens i organismes públics dependents de l'Administració de la Comunitat Valenciana i les entitats privades sense ànim de lucre i en conseqüència s'eliminen les referències que es fan a aquest tipus d'entitats en el text de l'ordre.



D'altra banda en el procediment per a la selecció de l'alumnat treballador i del personal directiu, docent i auxiliar administratiu participant en els projectes, es deu constituir un òrgan selectiu per cadascuna de les entitats beneficiàries, amb la participació de persones representants d'aquestes i de LABORA-Servei Valencià d'Ocupació i Formació. Atés que el personal de LABORA que participa en els òrgans selectius és el mateix a qui competeix la gestió general del programa, a fi de contribuir a una major eficàcia i eficiència, evitant tràmits en la gestió que alentisca la posada en marxa dels projectes, es modifica la composició dels òrgans selectius, en els quals ara participaran persones representants de l'entitat promotora al costat de representants de les organitzacions sindicals, la qual cosa permetrà d'igual manera que en la selecció es respecten totes les garanties i es realitze conforme amb el que s'estableix en la normativa reguladora, continguda en l'ordre de bases, les convocatòries respectives i les instruccions que es dicten per al seu desplegament.



Per últim, en alguns dels criteris de valoració contemplats en l'article 9, es modifica la documentació a presentar per les entitats beneficiàries a l'efecte d'acreditació. A fi d'agilitar i facilitar una correcta valoració de les sol·licituds, es té en compte el valor probatori de les certificacions emeses pels secretaris/àries d'entitats locals en la seua qualitat de fedataris públics i serviran aquestes certificacions com a document acreditatiu.

D'acord amb l'anterior, la present ordre es considera l'instrument més adequat per a garantir la consecució dels principis de necessitat i eficàcia, així com el de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per a atendre l'interés general protegit.



A fi de garantir el principi de seguretat jurídica, la iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, esmentat en els paràgrafs anteriors, per a generar un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions de les persones i empreses.



En aplicació del principi de transparència, es possibilita l'accés senzill, universal i actualitzat a la normativa en vigor i els documents propis del seu procés d'elaboració, en els termes establits en l'article 7 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern;

En aplicació del principi d'eficiència, l'ordre evita càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitza, en la seua aplicació, la gestió dels recursos públics.

Quan l'ordre afecta les despeses o ingressos públics presents o futurs, la seua aplicació queda supeditada al compliment dels principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

D'acord amb això i, fent ús de les facultats que em confereix la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell i el Decret 175/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, així com l'article 160.2 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, conforme amb el Consell Valencià de Formació Professional, conforme amb el Consell Valencià de Formació Professional i conforme amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,









ORDENE



Article únic

Aprovar la modificació de l'Ordre 6/2020, de 7 de desembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, conforme amb la redacció donada en l'annex d'aquesta ordre.







DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 15 de desembre de 2021



El conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius,

Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ





ANNEX

Relació completa dels articles modificats de l'Ordre 6/2020, de 7 de desembre, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de subvencions del programa mixt d'ocupació-formació tallers d'ocupació, amb la seua nova redacció:



Un. Es modifica l'apartat 1 de l'article 2, que queda redactat com segueix:

1. Podran promoure els projectes de tallers d'ocupació i ser entitats beneficiàries de les subvencions regulades mitjançant aquesta ordre les entitats que es relacionen a continuació que per la seua finalitat o competència puguen dur a terme l'execució de les corresponents obres o serveis i disposen de capacitat tècnica i de gestió suficients:



– Les entitats locals territorials de la Comunitat Valenciana, els seus organismes autònoms i entitats amb competències en matèria de promoció d'ocupació, dependents o assimilades a aquestes, la titularitat dels quals corresponga íntegrament a aquestes entitats locals.

– Les mancomunitats i altres agrupacions d'entitats locals territorials de la Comunitat Valenciana amb personalitat jurídica pròpia que compten explícitament entre els seus principals fins constitutius amb el foment de l'ocupació, podran ser beneficiàries de les ajudes sempre que la mancomunitat o agrupació es presente una única sol·licitud i l'àmbit d'actuació del projecte es desenvolupe almenys en dos municipis de la mancomunitat o agrupació.

D'acord amb el que es preveu en l'article 11.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els membres associats de l'entitat beneficiària que es comprometen a efectuar la totalitat o part de les activitats que fonamenten la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer tindran igualment la consideració de persones beneficiàries.

Els acords/pactes territorials per l'ocupació constituïts a l'empara de la corresponent normativa reguladora de la Comunitat Valenciana, podran ser beneficiaris de les ajudes sempre que per l'acord o pacte es presente una única sol·licitud que podrà ser formulada per una de les entitats locals que ho haguera subscrit que haurà de disposar de l'acreditació en les especialitats incloses en el projecte.

L'acord o pacte podrà avalar, per tant, una única sol·licitud, el projecte de la qual es deurà desenvolupar almenys en dos municipis dels quals conformen l'acord o pacte. Per a l'admissió de la sol·licitud el projecte haurà de ser aprovat per totes les entitats locals, els agents socials i econòmics que hagueren subscrit l'acord o pacte, i s'haurà d'aportar el document que l'avale, així com els corresponents acords del ple de la corporació i, en el seu cas, els convenis interadministratius en els quals es regulen expressament els compromisos assumits per al desenvolupament del projecte.



Dos. Es modifica la redacció de l'incís r) de l'apartat primer de l'article 3 que queda redactat com segueix i se suprimeix l'incís s) del mateix apartat:

r) L'entitat beneficiària, com a requisit previ al cobrament de la bestreta i del principal, haurà de presentar l'acreditació d'estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició de comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes de conformitat amb el que es disposa en l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana. A aquest efecte es presentarà l'últim escrit de presentació d'aquestes registrat d'entrada.



Tres. Es modifica l'article 4, que queda redactat com segueix:

1. Les persones destinatàries d'aquest programa hauran de complir els requisits mínims següents:

a) Ser demandants d'ocupació, registrades en un servei públic d'ocupació.

b) Complir els requisits establits en la normativa d'aplicació per a formalitzar un contracte per a la formació i l'aprenentatge.

c) Complir els requisits establits en l'article 20 del Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, per a l'accés a les accions formatives.

En les respectives convocatòries podrà establir-se i sempre que complisquen els requisits mínims anteriorment indicats, requisits d'edat o relacionats amb la condició laboral de les persones participants.



Igualment en les respectives convocatòries podrà establir-se que el programa vaja dirigit a un determinat col·lectiu o col·lectius de persones amb dificultats d'inserció laboral o vulnerables, i en aquest cas establiran com a requisit, a més dels requisits mínims anteriorment esmentats, que les persones beneficiàries pertanguen al col·lectiu o col·lectius que es definisca en la convocatòria. En aquest supòsit les convocatòries podran establir la forma d'acreditació.

L'alumnat seleccionat haurà de complir els referits requisits a la data d'incorporació al projecte.

2. Excepte en el supòsit que la convocatòria respectiva establisca que el programa vaja dirigit a un determinat col·lectiu o col·lectius de persones, amb caràcter general, i sempre que complisquen els requisits mínims exigits, en els processos de selecció de l'alumnat dels projectes tindran prioritat per a participar en el programa, les persones amb dificultats d'inserció laboral o col·lectius vulnerables, com ara dones, persones amb diversitat funcional, persones majors de 45 anys, persones amb baixa qualificació, persones en atur de llarga duració, dones víctimes de violència de gènere, persones en situació o risc d'exclusió social, persones que encapçalen famílies monoparentals o monomarentals, persones trans, persones titulars i beneficiàries de la renda valenciana d'inclusió i persones participants en els programes de preparació per a la vida independent del sistema de protecció a la infància i adolescència.





Quatre. Es modifica l'apartat B), criteri 3, de l'article 9, que queda redactat com segueix:

B) Adhesió de l'entitat local al segon acord marc de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies i les organitzacions sindicals.



Criteri 3: Homogeneïtat de les despeses de personal dels tallers d'ocupació.

Es valora l'adhesió de les entitats locals al segon acord marc de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies amb les organitzacions sindicals, aplicant les condicions retributives contemplades en l'acord marc al personal contractat temporalment per a l'execució dels projectes. S'atorgarà 5 punts en cas d'adhesió a l'acord marc i aplicació d'aquest i 10 punts en cas d'aplicació de conveni col·lectiu que millore les condicions retributives contemplades en l'acord marc.



En el cas que el projecte estiga promogut per diversos ajuntaments, s'atorgarà la puntuació en funció del percentatge d'ajuntaments adherits a l'acord, sempre que com a mínim l'entitat beneficiària estiga adherida i aplique el mateix a les condicions retributives del personal contractat temporalment per a l'execució dels projectes.

Les entitats, a efectes de valoració d'aquest criteri hauran de presentar en el termini presentació de sol·licituds que assenyale la convocatòria:

Certificat del secretari/ària de l'entitat local en el qual es faça constar, respecte de les condicions retributives del personal contractat temporalment per a l'execució dels projectes, l'aplicació del segon acord marc de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies amb les organitzacions sindicals per adhesió o aplicació d'aquest o si escau que el conveni col·lectiu aplicable millora les condicions retributives de l'acord marc.



Cinc. Es modifiquen els dos últims paràgrafs de l'apartat G), criteri 8, de l'article 9, que queden redactats com segueix:

Les entitats, a efectes de valoració d'aquest criteri, hauran de presentar en el termini presentació de sol·licituds que assenyale la convocatòria:

Certificat del secretari/ària de l'entitat local, en el qual es faça constar el nombre de persones que a data de sol·licitud estiguen incloses en la plantilla de l'entitat, en alta durant un període igual o superior a 9 mesos en aquesta, durant l'exercici pressupostari anterior al que finança la convocatòria de què es tracte (en cap cas es prendran en consideració els contractes subvencionats a través dels programes mixtos d'ocupació-formació) i relació de les persones incloses en la plantilla, durant el mateix període, que pertanguen als col·lectius esmentats.



La pertinença als col·lectius de les persones indicades en el certificat del secretari/ària, s'acreditarà documentalment de la manera següent:

– Persones amb diversitat funcional amb un grau igual o superior al 33 % (discapacitat física, psíquica o sensorial), persones afectades amb trastorn mental greu o molt greu. S'acreditarà amb el certificat emés per l'òrgan competent de reconeixement del grau de discapacitat.



– Persones en situació o risc d'exclusió social, s'acreditarà mitjançant certificat emés pels serveis socials competents, la data d'emissió dels quals estiga dins dels sis mesos anteriors a la data de finalització del termini de presentació de la sol·licitud.

– Dones víctimes de violència de gènere, situació que s'acreditarà per qualsevol dels mitjans previstos en l'article 9 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Sis. Es modifica l'apartat G), criteri 9, de l'article 9,que queda redactat com segueix:

Criteri 9. Igualtat entre dones i homes

En aquest apartat es valoraran les accions positives que garantisquen i promoguen la igualtat de dones i homes fins a un màxim de 10 punts, d'acord amb la distribució que s'exposa a continuació, en cas contrari, es puntuarà amb 0 punts:

L'entitat acredita que disposa d'un Pla d'igualtat, visat per l'òrgan competent, en els termes previstos en l'article 45 i següents de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. (10 punts)

Les entitats, a efectes de valoració d'aquest criteri, hauran de presentar en el termini presentació de sol·licituds que assenyale la convocatòria:

Acreditació documental de disposar l'entitat sol·licitant d'un Pla d'igualtat aprovat, visat per l'òrgan competent:

– Per a les entitats subjectes al règim de funció pública en matèria de personal, es considerarà que compleixen aquest tràmit prèvia aportació del pla.

– Si l'entitat disposa d'un pla la vigència que ha finalitzat, bastarà amb la presentació de la resolució de visat del Pla d'igualtat expirat i la sol·licitud de tramitació d'un nou pla, davant l'organisme competent en igualtat de gènere. Entre l'expiració del pla anterior i la sol·licitud del nou no pot haver transcorregut més de sis mesos.





Seté. Es modifica l'article 12, que queda redactat com segueix:

Article 12. Comissió per a la selecció de participants

1. La selecció de l'alumnat treballador dels tallers d'ocupació així com del personal de direcció, docent i auxiliar administratiu participant en aquests, serà efectuada per una comissió de selecció que es constituirà per a tal fi integrada per dues persones representants de l'entitat beneficiària, que tindrà la presidència (amb vot de qualitat) i la secretaria i dues persones representants de les organitzacions sindicals amb representació en el Consell de Direcció de LABORA-Servei Valencià d'Ocupació i Formació. Es procurarà que la composició de la comissió de selecció s'ajuste al principi d'equilibri per raó de sexe.



2. La comissió de selecció establirà els criteris per a la realització de la selecció atesos els perfils previstos en els projectes, d'acord amb el que s'estableix en aquesta ordre de bases, en les convocatòries corresponents i en les instruccions que les desenvolupen. Es procurarà la major adaptabilitat de les persones seleccionades a les corresponents especialitats, considerant, en el seu cas, la seua formació prèvia, i les circumstàncies particulars de dificultat d'aquestes.

La comissió de selecció alçarà acta de la seua constitució, de la determinació dels criteris de selecció i del procés de selecció, segons model normalitzat. En cas d'absència de la representació sindical, s'adjuntarà a l'acta la convocatòria remesa o la justificació de l'absència.



3. L'entitat beneficiària donarà publicitat de l'acta de selecció final, a fi que les persones interessades puguen presentar davant la comissió de selecció les al·legacions que consideren convenients. El resultat final de la selecció podrà ser recorreguda davant l'entitat beneficiària, que resoldrà el que corresponga amb l'informe previ de la comissió de selecció.



Huit. Es modifica l'apartat 1 de l'article 13

1. Per a la selecció del personal de direcció, docent i auxiliar administratiu participant en els projectes de tallers d'ocupació la comissió de selecció establirà, el procediment de selecció a seguir i els criteris de baremació dels mèrits, atenent el que s'estableix en aquestes bases, la corresponent convocatòria i la instrucció que la desenvolupe sobre les bases del procediment selectiu i barems aplicables. D'acord amb el que es preveu en la corresponent convocatòria, s'utilitzarà com a procediments per a la preselecció ofereix d'ocupació tramitada per l'Espai Labora que corresponga, convocatòria pública o ambdues. Per al personal docent, a més dels procediments assenyalats, podrà utilitzar-se com a procediment per a la selecció, que aquesta es realitze mitjançant la incorporació de persona l que figure prèviament en les borses d'ocupació de personal expert docent, constituïdes a l'empara del Decret 220/2017, de 29 de desembre, del Consell, pel qual es regula la borsa d'ocupació temporal de personal expert docent i s'aproven les bases del procediment de selecció i nomenament per a la realització d'accions formatives en les quals participe LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació.



Nou. Es modifica l'apartat 2 de l'article 14, que queda redactat com segueix:

2. L'alumnat treballador/a haurà d'estar registrat en un servei públic d'ocupació com a demandant d'ocupació i complir els requisits d'edat, situació laboral o de pertinença a un determinat col·lectiu o col·lectius, que en el seu cas s'establisquen en la respectiva convocatòria. També compliran els requisits establits en la normativa d'aplicació per a formalitzar un contracte per a la formació i l'aprenentatge, així com els requisits i criteris marcats pel Reial decret 34/2008 i l'Ordre ESS/1897/2013 d'accés als certificats de professionalitat corresponents.





Deu. Es modifica l'apartat 6 de l'article 19, que queda redactat com segueix:

6. S'haurà d'aportar la identificació del subcompte d'ingressos on es comptabilitza la subvenció concedida. Relació de subcomptes de despeses utilitzades per a la gestió de la subvenció.

Com es tracta d'entitats subjectes a comptabilitat pública, s'aportarà la identificació en el sistema comptable dels projectes d'ingressos i despeses pels quals s'efectua la comptabilització de la subvenció.

Mapa web