Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 14 d'octubre de 2021, de la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual es convoquen de forma anticipada, per a l'any 2022, ajudes dins del programa d'incentius 4, Realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, en el sector residencial, les administracions públiques, i el tercer sector amb emmagatzematge o sense, en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència [2021/10462]

(DOGV núm. 9201 de 25.10.2021) Ref. Base de dades 009719/2021




El Reial decret 477/2021, de 29 de juny, va aprovar la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajudes per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i dins de la resposta europea per a contribuir al procés de reconstrucció de les economies europees després de la pandèmia i la crisi econòmica causada per la Covid-19, que permetrà la realització de reformes estructurals, apostant per la descarbonització i la transició des d'energies fòssils a un sistema energètic net, constituint, d'aquesta manera, la transició ecològica un dels eixos transversals del Pla de Recuperació per a Europa «Next Generation EU».

La Generalitat, dins de l'estratègia de recuperació enfront de la crisi deslligada per la Covid-19, així com de la necessària resposta enfront de l'emergència climàtica, ve prenent mesures decisives en aquesta línia d'actuació, que en els últims anys s'han concretat, seguint els Objectius de Desenvolupament Sostenible en diverses actuacions, entre les quals cal destacar la nova Estratègia Valenciana de Canvi Climàtic i Energia 2030, que estableix les bases per a evolucionar progressivament cap a un model social i econòmic sostenible menys intensiu en carboni, en el qual la reducció progressiva del consum de recursos fòssils, l'estalvi, l'eficiència energètica i l'ús generalitzat d'energies renovables siguen elements naturals del sistema, així com el Decret llei 14/2020, de 7 d'agost, del Consell, que ja va establir mesures per a accelerar la implantació d'instal·lacions per a l'aprofitament de les energies renovables per l'emergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica a conseqüència de la crisi derivada de la Covid-19.



El Reial decret 477/2021, de 29 de juny, i amb la finalitat de promoure el desplegament de les energies renovables, aprova sis programes d'incentius d'autoconsum, emmagatzematge i usos tèrmics d'energies renovables, entre els quals s'inclou el Programa d'incentius 4: Realització d'instal·lacions d'autoconsum, amb fonts d'energia renovable, en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector, amb emmagatzematge o sense, objecte de la present convocatòria.



D'acord amb l'article 1 de l'esmentat reial decret té per objecte regular la concessió directa, amb caràcter extraordinari, i per raons d'interés públic, social i econòmic, d'ajudes a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, així com la seua distribució i lliurament, en les quanties i termes que figuren en l'annex V, d'acord amb el que es preveu en l'article 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb l'article 28.2 i 3 de la mateixa llei. En aquest annex V, respecte al programa d'incentius 4, objecte d'aquesta convocatòria, s'assigna a la Comunitat Valenciana en la categoria d'autoconsum renovable (component 7) un import global de 21.974.450 euros i en la categoria emmagatzematge (component 8) un import global d'1.648.084 euros, i es podrà imputar sobre aquests imports el corresponent a inversions directes i costos indirectes previstos en l'art. 10.4 de l'RD 477/2021, de 29 de juny.

D'acord amb el referit precepte també constitueix l'objecte de l'RD 477/2021, de 29 de juny, l'aprovació de les bases reguladores de les subvencions regulades per aquest, a les quals hauran de subjectar-se les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, beneficiàries respecte de les convocatòries d'ajudes i/o inversions directes que efectuen, d'acord amb el que s'estableix en el referit reial decret, donant així compliment al que es disposa en l'apartat 2 de l'article 9 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

D'altra banda, i segons disposa l'apartat 2 de l'article 23 de la norma referida anteriorment, la iniciació del procediment de concessió de les ajudes es realitzarà mitjançant convocatòria aprovada per l'òrgan competent, i d'acord també amb el que es disposa en l'article 7 del Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla, d'ajudes per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. En aplicació dels articles 3.4 i 4.3 del Decret 128/2017, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, a les ajudes referides en aquesta convocatòria, respecte a les persones beneficiàries, excepte a les persones físiques que realitzen alguna activitat econòmica per la qual s'ofereixen béns i/o serveis al mercat no els resulta d'aplicació l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la UE (TFUE), per no realitzar activitat econòmica per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat. Respecte a les persones beneficiàries que realitzen alguna activitat econòmica per la qual s'ofereixen béns i/o serveis al mercat, estaran sotmesos als requisits i límits establits en el Reglament (UE) n° 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L 352 de 24.12.2013), que ha sigut modificat pel Reglament (UE) núm. 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1407/2013, pel que fa a la seua pròrroga, i el Reglament (UE) núm. 651/2014, pel que fa a la seua pròrroga i els ajustos pertinents (DOUE L 215 de 07.07.2020).



Per tant i a fi que s'inicie el procediment de sol·licitud i tramitació de les ajudes, en compliment de l'article 160 i 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, d'acord amb la normativa europea d'aplicació, i del Decret llei 6/2021, d'1 d'abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l'execució d'actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19, resolc:





Primer. Objecte

Es convoquen, per a l'exercici 2022, les subvencions destinades a finançar inversions dins del Programa d'incentius 4, i en concret la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, en el sector residencial, les administracions públiques, i el tercer sector amb emmagatzematge o sense, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, d'acord amb les bases reguladores aprovades pel Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla, d'ajudes per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (publicat en BOE núm. 155, de 30.06.2021).



Aquestes ajudes s'emmarquen dins dels objectius del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, establit pel Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i el Consell, de 12 de febrer de 2021, així com a la consecució dels objectius fixats pel PNIEC 2021-2030 i l'Estratègia d'Emmagatzematge Energètic, quant al desplegament i integració de les energies renovables així com l'emmagatzematge amb fonts d'energia renovable, contribuint amb això a la «descarbonització» en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Segon. Persones beneficiàries

Podran ser persones beneficiàries de les subvencions en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, sempre que complisquen amb els requisits establits en l'RD 477/2021, de 29 de juny:

a) Persones físiques que no realitzen cap activitat econòmica per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat.

b) Les entitats locals de la Comunitat Valenciana i el sector públic institucional de qualssevol administracions públiques de la Comunitat Valenciana a què es refereix l'article 2.2 de la Llei 40/2015 d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, aquest últim sempre que no realitze cap activitat econòmica per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat.

c) Les persones jurídiques que no realitzen cap activitat econòmica, per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat, incloent-hi les entitats o organitzacions del tercer sector. A l'efecte del Reial decret 477/2021, s'entén com a entitats o organitzacions del tercer sector les entitats o organitzacions privades sense ànim lucratiu que no realitzen cap activitat econòmica, per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat.

d) Les persones físiques que realitzen alguna activitat econòmica, per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat, i en aquest cas hauran d'estar donats d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, i estaran sotmesos als requisits i límits establits en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L 352 de 24.12.2013), que ha sigut modificat pel Reglament (UE) núm. 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1407/2013, pel que fa a la seua pròrroga, i el Reglament (UE) núm. 651/2014, pel que fa a la seua pròrroga i els ajustos pertinents (DOUE L 215 de 07.07.2020).

No podrà aplicar-se a les empreses que operen en els sectors determinats en el punt 1 de l'article 1 del reglament mencionat. Si una empresa opera en els sectors contemplats en lletres a), b) o c) del referit punt 1 de l'article 1 d'aquest reglament, i també en un o més sectors o desenvolupa altres activitats incloses en l'àmbit d'aplicació del mencionat Reglament, aquest s'aplicarà a les ajudes concedides en relació amb aqueixos sectors o activitats, a condició que es garantisca per mitjans apropiats, com la separació d'activitats o la distinció de costos, que les activitats dels sectors exclosos de l'àmbit d'aplicació del Reglament no es beneficien de les ajudes de minimis concedides conforme amb el reglament adés esmentat.

e) Comunitats de propietaris, regulades per la Llei 49/1960, de 21 de juliol, sobre propietat horitzontal, que hauran de complir amb el que es preveu en la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

f) Les comunitats d'energies renovables i les comunitats ciutadanes d'energia, segons definició de la Directiva 2018/2001, del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2018, relativa al foment de l'ús d'energia provinent de fonts renovables, i de la Directiva 2019/944, del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juny de 2019, sobre normes comunes per al mercat interior de l'electricitat i per la qual es modifica la Directiva 2012/27/UE, respectivament, així com de l'article 4 del Reial Decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica, quan no realitzen cap activitat econòmica per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat.





Tercer. Finançament de les ajudes

1. D'acord amb el que s'estableix en l'annex V del Reial decret 477/2021, de 29 de juny, on s'estableix l'ajuda concedida a les comunitats autònomes, la quantitat que correspon a la Comunitat Valenciana, prèviament transferida per l'Institut per a la Diversificació i Estalvi de l'Energia, d'acord amb el finançament de la Unió Europea Next Generation EU, en la categoria d'autoconsum renovable (component 7) té un import global de 14.974.139,65 euros i en la categoria emmagatzematge (component 8) un import global d'1.598.642 euros, dels pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2022, amb càrrec al capítol VII del programa pressupostari 442.99 dels pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2022, que es tramitarà de forma anticipada i amb càrrec a les línies pressupostàries que es crearan a l'efecte, i d'acord amb el que s'estableix en l'art. 16 del Decret llei 6/2021, d'1 d'abril, del Consell, de mesures urgents en matèria economicoadministrativa per a l'execució d'actuacions finançades per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19, quedant la concessió d'aquestes ajudes supeditada a l'existència de crèdit pressupostari adequat i suficient en els pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2022.

2. El pressupost del programa podrà ser ampliat, si existira disponibilitat pressupostària per a aquesta mateixa finalitat, i en tot cas no haguera expirat el termini de vigència d'aquest, tant amb recursos que provinguen del Fons Nacional d'Eficiència Energètica com d'altres orígens, sempre que hagen sigut transferits a l'IDAE i incorporats al seu patrimoni propi.

L'ampliació del pressupost es realitzarà sempre que s'haja compromés íntegrament el pressupost assignat en la convocatòria corresponent i justificat a l'IDAE la necessitat d'ampliar-lo amb base en les sol·licituds que tinguen en llista oficial d'espera, així com d'acord amb els criteris establits en l'art. 10 de l'RD 477/2021, de 29 de juny.



3. Incorporació de romanents a exercicis pressupostaris següents.

La part no compromesa en l'exercici pressupostari 2022, serà incorporada com a romanents en els exercicis pressupostaris següents fins a la completa execució del programa.



Quart. Característiques de les ajudes

1. La modalitat de les ajudes previstes en aquesta convocatòria té la forma de subvenció a fons perdut, i com a finalitat, en tot cas, el compliment de les actuacions subvencionables corresponents, que consisteix en lliuraments dineraris sense contraprestació.

2. L'ajuda en la quantia que s'establisca en la resolució de concessió corresponent, serà atorgada al destinatari últim de les ajudes que haja justificat dins del termini i en la forma escaient el compliment de l'actuació subvencionable, conforme als requisits i condicions establits en les bases d'aquesta convocatòria.

3. Aquestes ajudes seran incompatibles amb altres subvencions o ajudes que pogueren concedir-se per a la mateixa finalitat, provinents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.



Cinqué. Actuacions subvencionables

1. Es consideren actuacions subvencionables la realització d'instal·lacions d'autoconsum amb fonts d'energia renovable, en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector, amb emmagatzematge o sense, quan la seua data d'inici siga posterior al 30 de juny de 2021, d'acord amb el que s'estableix en l'apartat 6 de l'art. 13 de l'RD 477/2021, de 29 de juny.

A l'efecte d'aquesta convocatòria, s'entén per instal·lacions d'autoconsum les establides en el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica. També es consideren actuacions subvencionables les instal·lacions aïllades de la xarxa no regulades en el Reial decret 244/2019, de 5 d'abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l'autoconsum d'energia elèctrica.

2. Les actuacions de generació renovable subvencionables inclouen tant actuacions fotovoltaiques com eòliques, en tots dos casos per a autoconsum.

3. La subvenció màxima a percebre es correspondrà amb els 5 primers MW de potència de la instal·lació. Es permet la instal·lació de potències superiors a aquest límit, però en cap cas podran percebre ajuda per la potència que supere els 5 MW indicats.

4. Per a cada tecnologia (eòlica o fotovoltaica) només serà elegible una actuació per destinatari últim de l'ajuda i per ubicació o lligades al mateix consum o consums.

5. Així mateix, per a ser elegible a l'efecte de les bases regulades en el Reial decret 477/2021, de 29 de juny, s'entén per instal·lacions d'emmagatzematge aquelles en les quals es difereix l'ús final d'electricitat a un moment posterior a quan va ser generada, o que realitzen la conversió d'energia elèctrica en una forma d'energia que es puga emmagatzemar per a la subsegüent reconversió d'aquesta energia en energia elèctrica. Perquè aquestes instal·lacions siguen elegibles, s'haurà de donar la condició que l'emmagatzematge no estiga directament connectat a la xarxa, sinó que serà part de la instal·lació d'autoconsum.

Només seran considerades elegibles les instal·lacions d'emmagatzematge que no superen una ràtio de capacitat instal·lada d'emmagatzematge enfront de potència de generació de 2 kWh/kW. A més, hauran de comptar amb una garantia mínima de 5 anys. Les tecnologies plom-àcid per a emmagatzematge no seran elegibles.

6. Totes les instal·lacions hauran de comptar amb un sistema de monitoratge de l'energia elèctrica produïda per la instal·lació objecte de subvenció. Aquest sistema haurà de mostrar com a mínim la producció energètica renovable en termes diari, mensual i anual, i el corresponent consum energètic per als mateixos períodes. El sistema podrà mostrar dades addicionals com, per exemple, emissions de CO2 evitades i estalvi econòmic generat per a la persona propietària de la instal·lació.



Hauran de disposar d'una pantalla que mostre de forma actualitzada aquestes dades, excepte per al sector residencial, en un lloc visible, i que haurà de ser accessible a través de dispositiu mòbil.

7. En còmput anual, la suma de l'energia elèctrica consumida per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació objecte d'ajuda ha de ser igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació.

8. En les instal·lacions eòliques, la potència de la instal·lació de generació es refereix a la potència de la instal·lació objecte de la sol·licitud o concessió de l'ajuda, que es correspondrà amb la potència nominal dels equips de generació eòlica (aerogeneradors), que s'entendrà com la potència activa màxima que poden aconseguir aquests equips de generació segons la definició de l'article 3 del Reial decret 413/2013, de 6 de juny. En el cas que la instal·lació estiga composta per diversos aerogeneradors, la potència de la instal·lació serà la suma de la potència nominal de cada aerogenerador.

En instal·lacions solars fotovoltaiques, la potència de la instal·lació de generació fa referència a les potències màximes unitàries dels mòduls fotovoltaics que configuren la instal·lació (coneguda comunament com a potència pic).

9. Respecte a les persones beneficiàries que realitzen alguna activitat econòmica per la qual s'ofereixen béns i/o serveis al mercat, estaran sotmesos als requisits i límits establits en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L 352 de 24.12.2013), que ha sigut modificat pel Reglament (UE) núm. 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1407/2013 pel que fa a la seua pròrroga i el Reglament (UE) núm. 651/2014 pel que fa a la seua pròrroga i els ajustos pertinents (DOUE L 215 de 07.07.2020), d'acord amb l'article 3.2 del Reglament, l'import total d'ajuda sota aquest concepte de minimis, concedida per un estat membre a una única empresa, no excedirà de 200.000 € durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. L'import total de minimis concedit a una única empresa que realitze per compte d'altri operacions de transport de mercaderies per carretera no excedirà de 100.000 € durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. D'acord amb l'article 6.1 d'aquest reglament, abans de concedir l'ajuda s'haurà de comprovar que aquesta concessió no dona lloc que l'import total de les ajudes de minimis concedides sobrepasse el límit esmentat. En cas que se supere aquest límit màxim cap nova ajuda podrà acollir-se al Reglament de minimis.

Les ajudes de minimis concedides conformement a aquest reglament podran acumular-se amb:

a) Altres ajudes de minimis concedides conforme amb el Reglament (UE) núm. 360/2012 de la Comissió fins al límit màxim establit en aquest últim Reglament.

b) Altres ajudes de minimis concedides conformement a altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'article 3, apartat 2, d'aquest Reglament 1407/2013 (200.000 euros en tres exercicis fiscals).

No s'acumularan amb cap ajuda estatal en relació amb les mateixes despeses subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, si aquesta acumulació excedira de la intensitat d'ajuda o de l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptada per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics podran acumular-se amb altres ajudes estatals concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptada per la Comissió.



Sisé. Costos elegibles

Sense perjudici que les quanties de les ajudes per a les actuacions subvencionables són les establides en l'apartat següent d'acord amb els mòduls establits, a l'efecte del càlcul dels costos subvencionables, així com de l'import efectiu de l'ajuda, es consideren costos elegibles els que es relacionen a continuació:

a) La inversió en equips i materials relacionats amb les instal·lacions d'autoconsum basades en tecnologies fotovoltaiques o eòliques, i sistemes d'emmagatzematge, si fa el cas.

b) Els costos d'execució de les obres i/o instal·lacions relacionades amb les instal·lacions d'autoconsum basades en tecnologies fotovoltaiques o eòliques, i sistemes d'emmagatzematge, si fa el cas.

c) Equipaments electromecànics, hidràulics, de control i auxiliars quan estiguen associats a l'actuació objecte d'ajuda.

d) Sistema elèctric general d'Alta Tensió i Baixa Tensió, incloent-hi transformadors, línia d'evacuació i sistemes i infraestructures elèctriques addicionals fins al punt de connexió amb la xarxa elèctrica de transport o distribució, quan siguen necessàries en funció de la tipologia d'actuació objecte d'ajuda. si fa el cas, s'inclouran les proteccions i equipaments que corresponguen sota el Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió (REBT) i les seues instruccions tècniques complementàries o el Reglament d'Instal·lacions Elèctriques en Alta Tensió (RIAT) i les seues instruccions tècniques complementàries.

e) Sistemes de gestió, control actiu i monitoratge tant de la generació com de l'acumulació i la demanda d'energia elèctrica d'instal·lacions consumidores proveïdes pel projecte objecte de l'ajuda, que ajuden a optimitzar la gestió i producció. Aquests equips hauran de ser propietat de la persona beneficiària de l'ajuda i estar vinculats a l'actuació objecte de l'ajuda.

f) Obres civils, quan estiguen relacionades amb les actuacions objecte d'ajuda i aquelles que siguen necessàries per a la correcta execució del projecte, com ara, reforç de coberta o la seua substitució en la part proporcional de la coberta que siga ocupada per la instal·lació de generació, si fa el cas. Així mateix, es consideren subvencionables com a obra civil les partides següents: edificacions necessàries per al projecte, campes, excavacions, rases i canalitzacions, i canonades, associades a la instal·lació de generació, o als sistemes d'integració d'energia elèctrica i gestió de la demanda, ajudes d'obra de paleta, instal·lacions auxiliars necessàries, vials de servitud interna de la instal·lació, adequació d'accessos per a la instal·lació, edificis de control, plataformes de muntatge, instal·lacions temporals, restauració i mesures mediambientals correctores després de les obres. Per a ser considerat cost elegible, les obres han de complir la condició que almenys el 70 % (en pes) dels residus de construcció i demolició no perillosos generats (a exclusió dels residus amb codi LER 17 05 04), es preparen per a la reutilització, el reciclatge i la valorització d'altres materials, incloses les operacions de farciment utilitzant residus per a substituir altres materials. Anàlogament, en els projectes finançats que impliquen demolició, s'inclourà la pràctica de demolició selectiva.



g) El cost del desmantellament de les instal·lacions existents en l'emplaçament, en el cas que aplicació, a l'hora de fer una instal·lació de renovables en el seu lloc, sempre es complisca la condició que almenys el 70 % (en pes net) dels residus de construcció i demolició no perillosos generats (a exclusió dels residus amb codi LER 17 05 04), es preparen per a la reutilització, el reciclatge i la valorització d'altres materials, incloses les operacions de farciment utilitzant residus per a substituir altres materials. Anàlogament, en els projectes finançats que impliquen demolició, s'inclourà la pràctica de demolició selectiva.



h) Els costos de la redacció dels projectes o memòries tècniques relacionats amb les instal·lacions d'autoconsum basades en tecnologies fotovoltaiques o eòliques, i sistemes d'emmagatzematge, si fa el cas.

i) Els costos de la direcció facultativa, si fa el cas.

j) Coordinació de Seguretat i Salut de l'obra i muntatge relacionades amb les diferents tipologies d'actuació objecte d'ajuda.

k) Els costos de gestió de la sol·licitud de l'ajuda, inclosa la redacció d'informes i altra documentació requerida per a la sol·licitud. A l'efecte, es consideraran com a costos de gestió de sol·licitud de l'ajuda, aquelles despeses que la persona sol·licitant o destinatari últim de l'ajuda poguera satisfer a una empresa o professional per dur a terme la gestió administrativa i documental de la seua sol·licitud. Perquè aquestes despeses es puguen considerar elegibles han de reflectir-se en el pressupost inclòs en la sol·licitud d'ajuda i justificar-se, juntament amb la resta de despeses de l'actuació, mitjançant contracte, factures i justificants de pagament. Només seran elegibles les despeses de gestió que no superen el 4 % de l'import de l'ajuda sol·licitada, amb un límit màxim de 3.000 € per expedient.

l) Els costos de gestió de la justificació de la realització de les actuacions, inclosos els costos de redacció d'informes i altra documentació requerida per a la justificació d'aquestes ajudes. A l'efecte, es consideraran com a costos de gestió de la justificació de la realització de les actuacions objecte d'ajuda aquelles despeses que el destinatari últim de l'ajuda poguera satisfer a empreses o professionals per dur a terme la gestió tècnica, administrativa i documental de la justificació davant l'òrgan instructor de la realització de les actuacions que conformen el projecte.

m) L'informe de l'auditor sobre el compte justificatiu, si fa el cas.

n) Altres partides que siguen degudament justificades com a necessàries (auxiliars o no) específiques de cada tipus d'actuació, diferents de les recollides com a despeses no subvencionables en el punt 3 d'aquest apartat.

o) L'IVA suportat, sempre que aquest no puga ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.

2. El cost elegible màxim total admés en els programes d'incentius per a sufragar les despeses indicades en els apartats k), l) i m) de l'apartat anterior no podrà superar globalment el 7 % de l'import de l'ajuda sol·licitada, amb un límit de 7.000 euros per expedient. La realització i facturació d'aquests serveis podrà efectuar-se durant el període concedit per a presentar la documentació justificativa.

3. No es considerarà elegible cap cost diferent dels anteriors ni que haja sigut facturat al destinatari últim de l'ajuda amb anterioritat a la data d'entrada en vigor de l'RD 477/2021, de 29 de juny, és a dir, amb anterioritat a l'1 de juliol de 2021. Especialment, no es consideraran despeses subvencionables les englobades en els conceptes següents:



a) L'IVA suportat, sempre que aquest puga ser susceptible de recuperació o compensació total o parcial.

b) Les despeses pròpies, siguen de personal, de funcionament o despeses generals.

c) Estudis d'impacte ambiental i costos de visat de projectes tècnics.



d) Qualssevol altres despeses de promoció en les quals la persona sol·licitant incórrega per a desenvolupar el projecte.

e) Autoritzacions administratives, llicències, permisos, cost d'avals i/o fiances, multes, taxes o tributs.

f) Qualssevol despeses associades a gestions, contractacions, consultes o tràmits administratius, fins i tot sent necessàries per a l'obtenció de permisos o llicències, que no estiguen inclosos en el subapartat primer anterior.

g) Cost d'adquisició o arrendament de terrenys utilitzats tant per al projecte d'inversió com per a les infraestructures d'evacuació.



h) Assegurances subscrites per la persona sol·licitant.

i) La vigilància i seguretat durant l'execució de l'obra fins a la data de posada en marxa.

j) Adequacions, remodelacions o execucions d'altres línies elèctriques diferents de les exclusives per a fer viable l'evacuació de l'energia. Per tant, només es consideren subvencionables les línies necessàries per a unir la instal·lació de generació, o els sistemes d'integració d'energies renovables en xarxa, amb el punt de connexió de les citades instal·lacions i la línia de transport o distribució, segons el que s'estableix en el Reial decret 1.110/2007, de 24 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament unificat de punts de mesura del sistema elèctric.

k) Adequació dels accessos en les carreteres públiques i camins existents fins a la instal·lació.

l) Costos financers.



Seté. Quantia de les ajudes

1. La quantia de les ajudes s'inclou en l'annex III de l'RD 477/2021, atesa la tipologia d'actuació subvencionable i el destinatari últim. Les ajudes s'atorguen com a imports fixos unitaris o «mòduls» que cobriran els costos subvencionables.

L'ajuda total a percebre s'obtindrà com:

Ajuda total = Mòdul x Ps + Mòdul emmagatzematge x Cap

On ‘Ps' és la potència real de la instal·lació de generació en kW (kWp per a solar fotovoltaica) i ‘Cap' la capacitat del sistema d'emmagatzematge, en kWh.

En tot cas, l'ajuda final a percebre per la persona sol·licitant, si fa el cas, no podrà superar el cost subvencionable total de l'actuació efectivament realitzada, convenientment justificat.

En el cas d'ajuda addicional, que poguera correspondre en cada cas, segons s'estableix en els apartats següents, l'import de l'ajuda a atorgar serà la suma de l'ajuda base i l'ajuda addicional.

En qualsevol cas, aquest import estarà sotmés als límits que establisca la normativa europea aplicable d'ajudes d'estat. Aquest import consistirà en una ajuda base, i ajuda addicional, aplicable, si fa el cas, sobre actuacions addicionals a la instal·lació d'autoconsum, o vinculades al repte demogràfic, consistint en un valor fix per unitat de potència o capacitat d'emmagatzematge, «mòdul», que es detalla en l'apartat següent.

2. S'estableixen ajudes addicionals de repte demogràfic a les establides en l'apartat anterior quan les instal·lacions se situen en municipis de fins a 5.000 habitants, o municipis no urbans de fins a 20.000 habitants els urbans dels quals tinguen una població menor o igual a 5.000 habitants.

La identificació del caràcter no urbà d'un municipi es determinarà d'acord amb l'Atles d'àrees urbanes del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. A l'efecte de determinar la xifra d'habitants dels municipis, serà aplicable el Reial decret 1.147/2020, de 15 de desembre, pel qual es declaren oficials les xifres de població resultants de la revisió del padró municipal referides a l'1 de gener de 2020. Seran elegibles també aquells municipis que pogueren complir les xifres de població establides en aquest apartat en les successives revisions de totes dues fonts oficials.

3. Els mòduls que defineixen l'ajuda respecte a cadascuna de les actuacions.

Els mòduls a aplicar respecte a les actuacions d'aquest programa d'incentius són els següents:

3.1. Mòduls d'ajuda base:

3.1.1 Instal·lacions d'autoconsum

A) Sector residencial



Actuacions Mòdul

[Ajuda (€/kWh)] Mòdul per al cas d'autoconsum col·lectiu

[Ajuda (€/kWp)]

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (1.000 kWp < P 5.000 kWp). 300 355

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (100 kWp < P 1.000 kWp). 350 420

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (10 kWp < P 100 kWp). 450 535

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (P 10 kWp). 600 710

Instal·lació eòlica (500 kW < P 5.000 kW) per a autoconsum. 650 775

Instal·lació eòlica (20 kW < P 500 kW) per a autoconsum. 1.950 2.250

Instal·lació eòlica (P 20 kW) per a autoconsum. 2.900 3.350





B) Administracions públiques i tercer sector:



Actuacions Mòdul

[Ajuda (€/kWh)] Mòdul per al

cas d'autoconsum col·lectiu

[Ajuda (€/kWp)]

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (1.000 kWp < P 5.000 kWp). 500 555

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (100 kWp < P 1.000 kWp). 650 720

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (10 kWp < P 100 kWp). 750 835

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (P 10 kWp). 1.000 1.110

Instal·lació eòlica (500 kW < P 5.000 kW) per a autoconsum. 1.150 1.275

Instal·lació eòlica (20 kW < P 500 kW) per a autoconsum. 2.700 3.000

Instal·lació eòlica (P 20 kW) per a autoconsum. 4.100 4.550







3.1.2 Sistemes d'emmagatzematge

L'ajuda aplicar en el cas d'incorporar sistemes d'emmagatzematge (mòdul emmagatzematge) és la següent:



Actuacions Mòdul

emmagatzematge

[Ajuda (€/kWh)]

Incorporació d'emmagatzematge al projecte d'instal·lació d'energia renovable per a autoconsum en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector (5.000 kWh < P). 140

Incorporació d'emmagatzematge al projecte d'instal·lació d'energia renovable per a autoconsum en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector (100 kWh < P 5.000 kWh). 245

Incorporació d'emmagatzematge al projecte d'instal·lació d'energia renovable per a autoconsum en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector (10 kWh < P 100 kWh). 350

Incorporació d'emmagatzematge al projecte d'instal·lació d'energia renovable per a autoconsum en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector (P 10 kWh). 490





3.2. Mòduls ajudes addicionals

3.2.1 Actuacions addicionals

Les ajudes aplicables sobre actuacions addicionals a afegir, si fa el cas, als presentats en les taules anteriors són els següents:



Actuacions Mòdul [Ajuda sobre actuació addicional (segons cas)]

Eliminació de l'amiant en cobertes per a projectes de solar fotovoltaica. P <= 100 kWp: 160 €/kWp

100 kWp < P <= 1.000 kWp: 110 €/kWp

1.000 kWp < P 5.000 kWp: 50 €/kWp

Instal·lació de marquesines per a projectes de solar fotovoltaica. 120 €/kWp





3.2.2 Ajuda addicional per repte demogràfic.

L'import d'aquestes ajudes addicionals serà el següent:



Ajuda addicional per repte demogràfic-Autoconsum amb energies renovables Ajuda addicional per repte demogràfic (€/kW)

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (1.000 kWp < P 5.000 kWp). 30

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (100 kWp < P 1.000 kWp). 35

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (10 kWp < P 100 kWp). 40

Instal·lació fotovoltaica autoconsum (P 10 kWp). 55

Instal·lació eòlica (500 kW < P 5.000 kW) per a autoconsum. 65

Instal·lació eòlica (20 kW < P 500 kW) per a autoconsum. 150

Instal·lació eòlica (P 20 kW) per a autoconsum. 225

Ajuda addicional per repte demogràfic (€/kWh)

Incorporació d'emmagatzematge al projecte d'instal·lació d'energia renovable per a autoconsum en el sector residencial, les administracions públiques i el tercer sector. 15





Huité. Bestreta

Per a aquelles actuacions el cost subvencionable de les quals supere els 50.000 euros les persones beneficiàries podran sol·licitar bestretes del pagament de l'ajuda.

El perfil de les bestretes als destinataris últims de les ajudes que així ho sol·liciten, hauran de complir amb les característiques següents:



a) Aquestes bestretes siguen objecte d'una garantia atorgada per un banc o una altra entitat financera que estiga establida a Espanya, conforme al que es disposa en els articles 45 i següents del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, o bé d'una línia de crèdit que oferisquen com a garantia qualsevol organisme o administració pública espanyola. La garantia serà presentada en l'òrgan competent per a la seua recepció en l'àmbit de la Generalitat Valenciana.

b) Aquestes bestretes no poden superar el 50 % de l'import total de l'ajuda amb caràcter general, d'acord amb el que s'estableix en l'art. 17 del Decret llei 6/2021, d'1 d'abril, del Consell, de mesures urgents en matèria econòmica/pressupostària per a l'execució d'actuacions financeres per instruments europeus per a donar suport a la recuperació de la crisi conseqüència de la Covid-19.

c) Aquestes bestretes s'han de destinar exclusivament a cobrir despeses del projecte objecte de subvenció i es justifiquen adequadament.

d) D'acord amb el que s'estableix en l'article 61.3 del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, els destinataris últims d'aquestes bestretes hauran d'acreditar que es troben al corrent del pagament de les obligacions de reemborsament de qualssevol altres bestretes concedides anteriorment, amb càrrec als crèdits específicament consignats per a la gestió de fons europeus en els pressupostos generals de l'Estat.



El compliment de tals condicions es comprovarà amb anterioritat al pagament, exigint, quan no puga acreditar-se d'una altra manera, una declaració responsable del destinatari últim o certificació de l'òrgan competent si aquest fora una administració pública.



Nové. Termini

El termini de presentació de sol·licituds serà des de les 09.00 hores de l'11 de gener de 2022 i fins al 31 de desembre de 2023.



Deu. Presentació de la sol·licitud

1. Les sol·licituds i la documentació que les acompanya es presentaran preferentment en els registres dels òrgans administratius als quals es dirigisquen, i es podran presentar també en qualsevol dels registres previstos en la legislació reguladora del procediment administratiu comú, mitjançant el corresponent model normalitzat disponible a través de la seu electrònica de la Generalitat, en la següent URL:

http://www.gva.es/va/proc21988.

En cas que es vulga tramitar un procediment en representació d'altres persones físiques o jurídiques, es podrà atorgar aquesta representació a través del Registre de Representants

(https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/). L'accés al Registre de Representants per part dels representats pot realitzar-se utilitzant un certificat qualificat de ciutadà (si és persona física) o de segell electrònic d'entitat (si és persona jurídica).

2. Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones sol·licitants que, no estant-hi obligats, opten per aquesta via, presentaran les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat en la següent URL:

http://www.gva.es/va/proc21988.

3. En cas de presentació telemàtica, les sol·licituds han de signar-se amb el certificat digital de la persona física o jurídica que presenta la sol·licitud o, si fa el cas, amb el certificat digital del seu representant. Així mateix, els restants documents que s'adjunten, quan siga escaient, hauran d'anar signats electrònicament pels qui siguen competents per a això.

Per a accedir de manera telemàtica, la persona sol·licitant, o si fa el cas el seu representant, haurà de disposar d'algun dels certificats admesos en la seu electrònica de la Generalitat

(https://sede.gva.es/va/sede_certificados), com el certificat de persona física o jurídica emés per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (ACCV).

4. S'admetrà únicament una sol·licitud de subvenció per a cada tecnologia (eòlica o fotovoltaica), de manera que només serà elegible una actuació per destinatari últim de l'ajuda i per ubicació o lligades al mateix consum o consums. Havent-se a més de formular una única sol·licitud per cada instal·lació que pretenga ser objecte d'ajuda.

A la sol·licitud s'acompanyarà la documentació establida en aquesta convocatòria en l'apartat onze.

5. L'òrgan gestor del procediment ha d'estar autoritzat per l'interessat per a poder consultar dades d'estar al corrent dels pagaments amb l'Agència Tributària, estatal i autonòmica, i les dades de domicili i identitat fiscal davant l'Agència Estatal de l'Administració Tributària. En cas contrari, la persona interessada haurà d'aportar els documents acreditatius corresponents.

6. L'òrgan gestor d'aquest procediment està autoritzat per a procedir a la consulta de la següent informació: dades d'estar al corrent amb la Tresoreria de la Seguretat Social, poders notarials, dades cadastrals, dades del Registre Públic Concursal, i dades del Registre de Representants de l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (ACCV). No obstant això, si la persona interessada desitja oposar-se a això, és imprescindible que indique la informació concreta a la consulta de la qual s'oposa i els motius que ho justifiquen. Si s'oposa queda obligat a aportar els documents acreditatius corresponents.

7. D'acord amb el que es preveu en la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'administració podrà verificar l'exactitud de les dades de caràcter personal aportats pels interessats en l'àmbit dels fins de la convocatòria. La potestat de verificació implica l'accés als següents dades que consten en la Base de Dades Nacional de Subvencions: consulta de concessions i ajudes, consulta d'inhabilitacions i, si fa el cas, consulta de concessions i ajudes per la regla minimis.



8. La sol·licitud incorporarà les declaracions responsables següents, que hauran de ser subscrites, segons siga escaient, per les persones sol·licitants o els seus representants:

– Estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, en aquells casos, en què la quantia de l'ajuda a cada beneficiari no supere l'import de 10.000 euros, o la persona sol·licitant siga alguna Administració Pública o els organismes, entitats públiques i fundacions del sector públic dependents d'aquelles, fent esment exprés al fonament legal per a aquesta exempció d'acord amb el que s'estableix en l'art. 24 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.



– No trobar-se en cap de les situacions previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, inclosa la inexistència d'obligacions de reintegrament d'altres subvencions o ajudes, o, si fa el cas, el fidel compliment de les seues obligacions de reintegrament d'altres subvencions o ajudes, conforme als termes establits en l'article 21 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

– No haver sol·licitat o rebut altres ajudes per a la mateixa actuació o finalitat. En cas d'haver-les sol·licitat o rebut, s'indicarà l'import de l'ajuda sol·licitada o obtinguda, així com l'Administració, organisme o entitat pública concedent.

– Quan el beneficiari siga una persona física que realitze alguna activitat econòmica, per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat (autònoms), no haver sol·licitat o rebut ajudes sota el règim de minimis en l'exercici fiscal corrent i en els dos exercicis anteriors. I en el cas d'haver-les rebut en l'exercici fiscal corrent i en els dos exercicis anteriors haurà de concretar l'import de l'ajuda sol·licitada o obtinguda, data de concessió, així com l'Administració, organisme o entitat pública concedent, tot això d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L 352 de 24.12.2013), que ha sigut modificat pel Reglament (UE) núm. 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1407/2013 pel que fa a la seua pròrroga, i el Reglament (UE) núm. 651/2014 pel que fa a la seua pròrroga i els ajustos pertinents (DOUE L 215 de 07.07.2020), i a altres reglaments minimis que puguen resultar d'aplicació.



El període de tres exercicis fiscals es determinarà prenent com a referència els exercicis fiscals utilitzats pel beneficiari en l'estat membre de què es tracte i totes les ajudes s'expressaran com a subvenció en efectiu, amb xifres emprades brutes, és a dir, abans de deducció d'impostos o altres càrregues. Aquest període presenta a més un caràcter mòbil, és a dir que, per a tota nova ajuda de minimis que es concedisca, s'ha de calcular la quantia total d'ajudes de minimis atorgades en l'exercici fiscal present i en els anteriors. El moment en què s'ha de considerar concedida una ajuda de minimis és aquell en què es reconega al beneficiari el dret legal a rebre l'ajuda en virtut del règim jurídic nacional aplicable, amb independència de la data de pagament de l'ajuda de minimis.

– Que el projecte compleix amb el principi de no causar mal significatiu a cap dels objectius mediambientals establits en el Reglament (UE) 2020/852 el Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per a facilitar les inversions sostenibles, i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088.



9. Qualsevol aportació de documentació complementària, una vegada realitzada la sol·licitud, que es vulga realitzar telemàticament a través de la Seu Electrònica de la Generalitat, haurà de fer referència al codi d'expedient que li haja sigut assignat. L'accés al tràmit concret d'aportació de documentació complementària s'efectuarà a través de la següent URL:http://www.gva.es/va/proc18536.

10. La presentació de les sol·licituds comporta l'acceptació plena, per part de les persones sol·licitants, de les bases aprovades pel RD 477/2021, de 29 de juny, i la convocatòria establida en aquesta resolució.



Onze. Documentació que s'ha d'acompanyar a la sol·licitud d'ajuda



A la sol·licitud s'acompanyarà la documentació següent:

1. Documentació general.

a) En el cas que la sol·licitud es presente a través d'un representant, la persona signant de la sol·licitud de l'ajuda haurà d'acreditar la seua representació per mitjà de la documentació corresponent, o bé estar inscrit en el Registre de Representants de l'ACCV

(https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/).

b) Pressupost de l'empresa o empreses que realitzaran l'execució de les actuacions, prou desglossat, de data posterior a 30 de juny de 2021. En el cas de destinataris últims subjectes a normativa de contractació pública, aquesta documentació podrà substituir-se per l'esborrany dels plecs de licitació corresponents.

Quan l'import del cost subvencionable supere les quanties establides en la normativa de contractació pública aplicable per al contracte menor, i no concorrent algun dels supòsits previstos per l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, el destinatari últim de l'ajuda haurà d'acreditar que ha sol·licitat, almenys, tres ofertes de diferents proveïdors, de conformitat amb el que s'estableix per aquest precepte, i aportar una memòria que justifique raonablement l'elecció del proveïdor quan aquesta no haja recaigut en l'oferta econòmica més avantatjosa. Aquesta documentació s'haurà de presentar una vegada finalitzada l'obra com a part de la documentació justificativa.

c) Sempre que el projecte supere els 100 kW de potència nominal, s'aportarà un informe que indique:

– Un pla estratègic on s'indique l'origen o lloc de fabricació (nacional, europeu o internacional) dels components de la instal·lació i el seu impacte mediambiental, incloent l'emmagatzematge, els criteris de qualitat o durabilitat utilitzats per a seleccionar els diferents components, la interoperabilitat de la instal·lació o el seu potencial per a oferir serveis al sistema, així com l'efecte tractor sobre pimes i autònoms que s'espera que tinga el projecte. Podrà incloure, a més, estimacions del seu impacte sobre l'ocupació local i sobre la cadena de valor industrial local, regional i nacional. Aquest document serà publicat en la pàgina web de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.

– Justificació del compliment pel projecte del principi de no causar mal significatiu a cap dels objectius mediambientals establits en el Reglament (UE) 2020/852 el Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny de 2020, relatiu a l'establiment d'un marc per a facilitar les inversions sostenibles, i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088.



– Per a la correcta acreditació del compliment de la valorització del 70 % dels residus de construcció i demolició generats en les obres civils realitzades, es presentarà una memòria resumeixen on es reculla la quantitat total de residu generat, classificats per codis LER, i els certificats dels gestors de destí, on s'indique el percentatge de valorització aconseguit. Els residus perillosos no valoritzables no es tindran en compte per a consecució d'aquest objectiu.

d) Per al cas que el projecte no s'haja sotmés a prèvia autorització administrativa, ni a declaració responsable o comunicació prèvia a cap administració, i que no es trobe en cap dels supòsits d'avaluació d'impacte ambiental obligatòria contemplats en l'article 7 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, s'aportarà una declaració responsable del promotor del projecte sobre la no afecció mediambiental del projecte. Això no serà aplicable per a actuacions dutes a terme en la tecnologia solar fotovoltaica en coberta.



e) En el cas de comunitats d'energies renovables o comunitat ciutadana d'energia, s'haurà de presentar el projecte promogut per aquestes.



2. Documentació tècnica.

A) Dades del projecte:

a) Ubicació exacta del projecte, tecnologia aplicada, potència de la instal·lació de generació, (per a fotovoltaica s'identificarà potència nominal d'inversors -kW– i potència nominal de mòduls fotovoltaics -kWp-), i energia anual estimada produïda per la instal·lació, i que s'inclouran en la sol·licitud.

La ubicació del projecte haurà de quedar clarament identificada havent d'aportar-se l'adreça postal completa (carrer, número o km, i municipi), indicant si es realitza o no en coberta, municipi i parcel·la o número de polígon, la referència cadastral i les coordenades UTM. Addicionalment a l'anterior, haurà d'identificar-se el punt o punts de consum al qual se li subministrarà energia elèctrica.

b) Ha d'indicar-se si existeix o no emmagatzematge, i si fa el cas capacitat del sistema d'emmagatzematge i potència d'instal·lació d'emmagatzematge, que s'inclouran en la sol·licitud.

En el cas d'existir sistema d'emmagatzematge, haurà de tindre's en compte que aquest no supere una ràtio de capacitat instal·lada d'emmagatzematge enfront de potència de generació de 2 kWh/kW.

c) Actuacions addicionals: haurà d'indicar-se si es retira coberta d'amiant, si es desmantellen instal·lacions existents, si inclou marquesina, i si inclou autoconsum col·lectiu, dades que es faran constar en la sol·licitud.

B) En el cas d'incloure sistemes d'emmagatzematge, s'haurà de presentar declaració responsable signada per un tècnic competent o empresa instal·ladora que acredite que el sistema d'emmagatzematge no estarà directament connectat a la xarxa, sinó que formarà part de la instal·lació d'autoconsum.

C) S'haurà de presentar una declaració responsable signada per un tècnic competent o empresa instal·ladora, que estime que el consum anual d'energia per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació siga igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació. Així mateix, s'haurà de justificar aquesta estimació una vegada executada la instal·lació, i abans d'acordar el pagament de l'ajuda corresponent.

3. Documentació acreditativa de la classe de destinatari últim:

A) Respecte als beneficiaris persones jurídiques que no realitzen cap activitat econòmica, per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat, incloent les entitats o organitzacions del tercer sector hauran d'aportar acreditació d'estar legalment constituïdes i inscrites en el registre corresponent.

B) Respecte als beneficiaris persones físiques que realitzen alguna activitat econòmica, per la qual oferisquen béns i/o serveis en el mercat, hauran d'aportar certificat d'alta en el Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.



C) Respecte als beneficiaris comunitats d'energies renovables i les comunitats ciutadanes d'energia, hauran d'aportar còpia del contracte/acta de constitució i estatuts vigents registrats de les comunitats d'energia renovable i les comunitats ciutadanes d'energia.





Dotze. Criteris de concessió

1. Les ajudes s'atorguen en règim de concurrència competitiva simple, i seran ateses per rigorós ordre de presentació fins a l'esgotament dels fons, tal com s'estableix en l'article 16 apartat 6 del Reial decret 477/2021, de 29 de juny, pel qual s'aprova la concessió directa a les comunitats autònomes i a les ciutats de Ceuta i Melilla d'ajudes per a l'execució de diversos programes d'incentius lligats a l'autoconsum i a l'emmagatzematge, amb fonts d'energia renovable, així com a la implantació de sistemes tèrmics renovables en el sector residencial, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i es preveu en l'article 165.2.f), de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. El criteri d'atorgament de les ajudes, per tant, serà el del moment de presentació de les corresponents sol·licituds.



2. Les sol·licituds es resoldran en la mesura i en l'ordre en què estiguen correctament formalitzades i completades.

Si la persona sol·licitant no acompanyara tota la documentació exigida, o la presentada no reunira tots els requisits establits, se li requerirà perquè, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini de deu dies esmene la falta o acompanye la documentació, amb indicació que, si així no ho fera, se la tindrà per desistida de la seua petició, prèvia resolució de l'òrgan competent.



En cas de ser necessari, es podrà sol·licitar en qualsevol moment al llarg de la tramitació, la presentació de tota aquella documentació addicional que es considere necessària per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.

3. En cas d'esgotament del pressupost assignat, podran continuar registrant-se sol·licituds, les quals seran incloses en una llista de reserva provisional, que seran ateses per rigorós ordre d'entrada, supeditades al fet que es produïsquen desestimacions, desistiments, renúncies o revocacions de les sol·licituds d'ajuda prèvies que pogueren alliberar pressupost, o al fet que es produïsca un increment pressupostari d'acord amb el que es preveu en la present convocatòria. En cap cas, formar part de la llista de reserva provisional generarà cap dret per a la persona o entitat sol·licitant, fins que no es valide la sol·licitud.



Tretze. Instrucció

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Direcció General de Transició Ecològica.

2. Les sol·licituds seran ateses per rigorós ordre de presentació fins a l'esgotament dels fons, tal com s'estableix en l'anterior apartat.



La Direcció General de Transició Ecològica verificarà de cada persona sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria i emetrà un informe amb la preavaluació dels expedients que serà elevada a la Comissió a la qual es refereix l'apartat següent. La Direcció General de Transició Ecològica podrà requerir de la persona sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que estime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.

3. Després dels actes d'instrucció, la preavaluació realitzada per la Direcció General de Transició Ecològica serà sotmesa a una Comissió d'avaluació, que serà la competent per a elevar a l'òrgan amb competència per a resoldre la proposta de concessió d'ajudes. Aquesta Comissió estarà composta per la persona que ostente la Subdirecció General de Transició Ecològica, qui assumirà la Presidència de l'òrgan, per la persona que ostente el cap de Servei de Foment de les Energies Renovables, i una persona funcionària adscrita a la Direcció General de Transició Ecològica, que exercirà les funcions de secretaria d'aquesta Comissió. En tot cas es procurarà que en la composició de la Comissió es respecte el principi de paritat d'homes i dones, i la capacitació i competència adequades.

En la notificació d'aquesta proposta de concessió d'ajudes, en el cas que el beneficiari siga una persona física que realitze alguna activitat econòmica, per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat s'indicarà l'import previst de l'ajuda en equivalent de subvenció brut, així com del seu caràcter de minimis, fent referència expressa al Reglament 1407/2013, citant el seu títol i la referència de la publicació en el Diario Oficial de la Unión Europea [Reglament (UE) núm. 1407/2013, de 18 de desembre, de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, publicat en el DOUE L352 de 24 de desembre de 2013, modificat pel Reglament (UE) 2020/972, de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, publicat en el DOUE L215, de 7 de juliol de 2020].





Catorze. Resolució i notificació

1. Es delega en la persona titular de la Direcció General de Transició Ecològica la competència per a resoldre la concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria, d'acord amb l'article 160.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. Vista la proposta continguda en l'acta de la Comissió, la persona titular de la Direcció de Transició Ecològica resoldrà sobre l'adjudicació de les ajudes, fixant expressament la quantia, i incorporant, si fa el cas, les condicions i obligacions derivades d'aquesta, que en cap cas no podran contravindre el que es disposa en aquesta resolució.

3. La resolució podrà contindre una llista d'aquelles sol·licituds que presentades en termini no hagueren rebut ajuda seguint el criteri de repartiment d'ordre de presentació de sol·licituds amb el pressupost disponible, de manera que puguen ser ateses en cas que s'efectue un alliberament de crèdit de la convocatòria d'acord o una ampliació de crèdit d'acord amb el que es preveu en aquesta convocatòria.

4. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució d'ajuda serà de 6 mesos comptats des de la data de presentació de la sol·licitud. Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, s'entendran desestimades les sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix l'Administració.

5. La resolució motivada de concessió es notificarà de manera individualitzada a cada persona o entitat interessada, d'acord amb el que es disposa en els art.40 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

En el cas que el beneficiari siga una persona física que realitze alguna activitat econòmica, per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat s'indicarà l'import previst de l'ajuda en equivalent de subvenció brut, així com del seu caràcter de minimis, fent referència expressa al Reglament 1407/2013, citant el seu títol i la referència de la seua publicació en el Diario Oficial de la Unión Europea, Reglament (UE) núm. 1407/2013, de 18 de desembre, de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, publicat en el DOUE L352 de 24 de desembre de 2013, modificat pel Reglament (UE) 2020/972, de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, publicat en el DOUE L215 de 7 de juliol de 2020.



6. L'adjudicació de les ajudes es publicarà en la pàgina web de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, i -en compliment del que s'estableix en Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides– en la Base de Dades Nacional de Subvencions disponible en l'enllaç

http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index.

7. La resolució de concessió -i si escau, denegació– posarà fi a la via administrativa, i contra ella podrà interposar-se en el termini d'un mes recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que va dictar la resolució, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé, en el termini de dos mesos recurs contenciós administratiu, davant la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime oportú.



Quinze. Pagament i Justificació de les subvencions concedides

1. Sol·licitud de pagament.

1.1. La sol·licitud de pagament de la subvenció, es dirigirà a la direcció general competent en matèria de Transició Ecològica, en el termini màxim de díhuit mesos des de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda.

1.2. Les actuacions hauran d'estar executades, operatives i justificades en el termini màxim de díhuit mesos des de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda.

Les persones beneficiàries hauran de justificar el compliment del convingut mitjançant la presentació del compte justificatiu de despeses i de pagament de la totalitat de despeses originades per les activitats subvencionades.

1.3. La no execució, no justificació i impagament de les actuacions en els terminis establits, implica el reintegrament de la subvenció efectivament concedida i pagada.

1.4. La direcció general competent en matèria de Transició Ecològica ostentarà les funcions d'autorització de pagaments, així com la pràctica dels controls necessaris.

1.5. Les despeses efectuades es justificaran mitjançant factures i documents de pagament, o documents de valor probatori equivalent d'acord amb la normativa aplicable i el que es disposa en la present convocatòria.

1.6. Les sol·licituds de pagament i la documentació que les acompanya es presentaran preferentment en els registres dels òrgans administratius als quals es dirigisquen, i es podran presentar també en qualsevol dels registres previstos en la legislació reguladora del procediment administratiu comú, mitjançant el corresponent model normalitzat disponible a través de la seu electrònica de la Generalitat, en la següent URL: http://www.gva.es/va/proc18536 Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones sol·licitants que, no estant obligats a això, opten per aquesta via, presentaran les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat en la següent URL

http://www.gva.es/va/proc18536.

1.7. En cas de presentació telemàtica, les sol·licituds han de signar-se amb el certificat digital de la persona física o jurídica que presenta la sol·licitud o, si fa el cas, amb el certificat digital del seu representant. Alhora, els restants documents que s'adjunten, quan siga escaient, hauran d'anar signats electrònicament pels qui siguen competents per a això.

1.8. La sol·licitud de pagament incorporarà les següents declaracions responsables, que hauran de ser subscrites, segons siga escaient, per les persones sol·licitants o els seus representants:

A) Per als projectes amb una ajuda concedida inferior a 50.000 euros, els beneficiaris dels quals siguen persones físiques:

– Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, en el supòsit d'ajudes la quantia de les quals no supere els 10.000 euros per destinatari últim, conforme al que es preveu per la lletra c) de l'article 63 del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració Pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, sense que siga necessari en aquests casos l'aportació de les certificacions corresponents.

– Complir les normes nacionals i comunitàries sobre requisits d'igualtat d'oportunitats i no discriminació, aplicables a aquesta mena d'actuacions.

– Complir les normes mediambientals nacionals i comunitàries, i sobre desenvolupament sostenible.

– La no existència de més instal·lacions de la mateixa tecnologia (eòlica o fotovoltaica), subvencionades amb els programes d'incentius inclosos en l'RD 477/2021, de 29 de juny, al mateix destinatari últim de l'ajuda, associades a la mateixa ubicació o al mateix consum o consums.

– Quan el beneficiari siga una persona física que realitze alguna activitat econòmica, per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat (autònoms), no haver sol·licitat o rebut ajudes sota el règim de minimis en l'exercici fiscal corrent i en els dos exercicis anteriors. I en el cas d'haver-les rebut en l'exercici fiscal corrent i en els dos exercicis anteriors haurà de concretar l'import de l'ajuda sol·licitada o obtinguda, data de concessió, així com l'Administració, organisme o entitat pública concedent, tot això d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L 352 de 24.12.2013), que ha sigut modificat pel Reglament (UE) núm. 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1407/2013 pel que fa a la seua pròrroga i el Reglament (UE) núm. 651/2014 pel que fa a la seua pròrroga i els ajustos pertinents (DOUE L 215 de 07.07.2020) i a altres reglaments minimis que puguen resultar d'aplicació.



El període de tres exercicis fiscals es determinarà prenent com a referència els exercicis fiscals utilitzats pel beneficiari en l'Estat membre de què es tracte i totes les ajudes s'expressaran com a subvenció en efectiu, amb xifres emprades brutes, és a dir, abans de deducció d'impostos o altres càrregues. Aquest període presenta a més un caràcter mòbil, és a dir que, per a tota nova ajuda de minimis que es concedisca, s'ha de calcular la quantia total d'ajudes de minimis atorgades en l'exercici fiscal present i en els anteriors. El moment en què s'ha de considerar concedida una ajuda de minimis és aquell en què es reconega al beneficiari el dret legal a rebre l'ajuda en virtut del règim jurídic nacional aplicable, amb independència de la data de pagament de l'ajuda de minimis.

– En cas que existisquen, declaració responsable que acredite les altres subvencions o ajudes cobrades per a la mateixa actuació o finalitat que la sol·licitada en el context d'aquest programa d'incentius, atorgades per qualsevol administració, organisme o entitat pública, nacional o internacional.

B) Per als projectes amb una ajuda concedida superior a 50.000 euros o inferior a 50.000 euros el beneficiari dels quals no siga una persona física:

– No haver cobrat altres subvencions o ajudes per a la mateixa actuació o finalitat que la sol·licitada en el context d'aquest programa d'incentius, atorgades per qualsevol administració, organisme o entitat pública, nacional o internacional. En cas que s'hagen cobrat, s'indicarà l'import de les altres subvencions o ajudes cobrades per a la mateixa actuació o finalitat que la sol·licitada en el context d'aquest Programa d'incentius.

– Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, quan la persona sol·licitant de les ajudes siga alguna Administració Pública o els organismes, entitats públiques i fundacions del sector públic dependent d'aquelles, fent esment exprés al fonament legal per a aquesta exempció d'acord amb el que s'estableix en l'art. 24 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, sense que siga necessari en aquests casos l'aportació de les certificacions corresponents.



– Complir les normes nacionals i comunitàries sobre requisits d'igualtat d'oportunitats i no discriminació, aplicables a aquesta mena d'actuacions.

– Complir les normes mediambientals nacionals i comunitàries, i sobre desenvolupament sostenible.

– Complir l'aplicació de mesures antifrau eficaces i proporcionades en l'àmbit de gestió del projecte objecte d'ajuda (segons model que estarà disponible en el web de l'IDAE), excepte per a persones físiques.



– La no existència de més instal·lacions de la mateixa tecnologia (eòlica o fotovoltaica), subvencionades amb els programes d'incentius inclosos en el Reial decret 477/2021, de 29 de juny, al mateix destinatari últim de l'ajuda, associades a la mateixa ubicació o al mateix consum o consums.

– Quan el beneficiari siga una persona física que realitze alguna activitat econòmica, per la qual oferisca béns i/o serveis en el mercat (autònoms), no haver sol·licitat o rebut ajudes sota el règim de minimis en l'exercici fiscal corrent i en els dos exercicis anteriors. I en el cas d'haver-les rebut en l'exercici fiscal corrent i en els dos exercicis anteriors haurà de concretar l'import de l'ajuda sol·licitada o obtinguda la seua quantia, data de concessió, així com l'Administració, organisme o entitat pública concedent, tot això d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L 352 de 24.12.2013), que ha sigut modificat pel Reglament (UE) núm. 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) núm. 1407/2013 pel que fa a la seua pròrroga, i el Reglament (UE) núm. 651/2014 pel que fa a la seua pròrroga i els ajustos pertinents (DOUE L 215 de 07.07.2020) i a altres reglaments minimis que puguen resultar d'aplicació.

El període de tres exercicis fiscals es determinarà prenent com a referència els exercicis fiscals utilitzats pel beneficiari en l'Estat membre de què es tracte i totes les ajudes s'expressaran com a subvenció en efectiu, amb xifres emprades brutes, és a dir, abans de deducció d'impostos o altres càrregues. Aquest període presenta a més un caràcter mòbil, és a dir que, per a tota nova ajuda de minimis que es concedisca, s'ha de calcular la quantia total d'ajudes de minimis atorgades en l'exercici fiscal present i en els anteriors. El moment en què s'ha de considerar concedida una ajuda de minimis és aquell en què es reconega al beneficiari el dret legal a rebre l'ajuda en virtut del règim jurídic nacional aplicable, amb independència de la data de pagament de l'ajuda de minimis.

2. Documentació justificativa que ha d'acompanyar la sol·licitud de pagament.

2.1. Per als projectes amb una ajuda concedida inferior a 50.000 euros, les persones beneficiàries dels quals siguen persones físiques, s'acompanyarà la següent documentació:

a) Informe justificatiu de l'adequada realització de les actuacions subscrit, datat i emés per tècnic titulat competent autor del projecte definitiu o, en defecte d'això, el director d'obra o, si fa el cas, l'empresa instal·ladora autora de la memòria tècnica final de la instal·lació executada.

En aquest informe s'ha de justificar la correcta realització de les actuacions, d'acord amb les condicions establides en les bases i en la concessió de l'ajuda, i recollir el realment executat i els resultats obtinguts, així com el compliment dels requisits necessaris per a la seua posada en funcionament. Haurà d'incloure descripció del sistema de monitoratge incorporat d'acord amb l'indicat en aquesta convocatòria.



b) Justificació documental de la correcta execució de l'actuació «ex post» que es requereix per a aquest programa d'incentius, i en concret:



– Certificat final d'obra subscrit pel director d'obra i director d'execució de l'obra, en cas que siga preceptiu.

– Autorització d'explotació o acta de posada en servei, quan siga preceptiva, i certificat d'instal·lació elèctrica (CIE), d'acord amb el Reglament electrotècnic de baixa tensió (en instal·lacions elèctriques de qualsevol tipologia), emés per l'empresa instal·ladora i diligenciat per l'òrgan competent de la comunitat autònoma.

Addicionalment, s'adjuntarà còpia del projecte o memòria tècnica de disseny (segons siga escaient per a la tipologia d'actuació) que s'haja aportat a l'òrgan competent de la comunitat autònoma per a l'obtenció de l'autorització d'explotació o acta de posada en servei i/o certificat d'instal·lació elèctrica (CIE).

– Informe, signat per un tècnic competent o l'empresa instal·ladora, que justifique la previsió que el consum anual d'energia per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació siga igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació objecte de l'ajuda.

Aquest informe no serà necessari en el cas d'instal·lacions del sector residencial de tecnologia fotovoltaica de potència igual o inferior a 2,63 kW, ni en instal·lacions del sector residencial de tecnologia eòlica de potència igual o inferior a 3,69 kW.

Tampoc no serà necessària la presentació de l'informe en el cas que la instal·lació poguera acollir-se a algun dels casos tipus que podran publicar-se en la pàgina web de l'IDAE, i en aquest cas haurà de justificar-ho.

– Quan la persona sol·licitant haja inclòs la petició d'ajuda addicional per al desmantellament d'amiant haurà de presentar-se documentació justificativa del compliment de totes les obligacions establides en la normativa d'aplicació.

– Els projectes que hagen declarat ser d'autoconsum col·lectiu o dur-se a terme en un edifici plurifamiliar, hauran d'aportar justificació, aportant bé l'acord signat per tots els participants que reculla els criteris de repartiment, bé l'acord de la comunitat de propietaris, bé la justificació de la seua inclusió en el registre administratiu d'autoconsum que indique aquest tipus d'autoconsum.

c) Relació classificada i signada pel destinatari últim de l'ajuda de les comandes i/o contractes relatius a les actuacions realitzades, en cas que existisquen, i còpia d'aquests.

d) Relació classificada i signada pel destinatari últim de l'ajuda de les factures i dels seus corresponents justificants bancaris de pagament, corresponents a la inversió elegible realitzada i que responguen al pressupost i contractes presentats, i còpia d'aquests. S'eximeix de l'obligació de presentar aquelles factures que tinguen un import inferior a 3.000 euros.

e) Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que incloga fotografies de la situació de l'edifici després de les actuacions, i si fa el cas, dels equips i instal·lacions principals finals objecte de l'ajuda, i si fa el cas, on es mostre el cartell publicitari o senyalització de l'actuació i el sistema de visualització d'energia, en aquells casos que d'acord amb les bases que regeixen aquesta convocatòria siga exigible.



f) En tot cas, quan l'import del cost subvencionable supere les quanties establides en la normativa de contractació pública aplicable per al contracte menor, i no concorrent dels supòsits previstos per l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, el destinatari últim de l'ajuda haurà d'acreditar que ha sol·licitat, almenys, tres ofertes de diferents proveïdors, de conformitat amb el que estableix aquest precepte, i aportar una memòria que justifique raonablement l'elecció del proveïdor quan aquesta no haja recaigut en l'oferta econòmica més avantatjosa.



2.2. Per als projectes amb una ajuda concedida superior a 50.000 euros o inferior a 50.000 euros la persona beneficiària dels quals no siga una persona física, s'acompanyarà la següent documentació:

a) Informe justificatiu de l'adequada realització de les actuacions subscrit, datat i emés per tècnic titulat competent autor del projecte definitiu o, en defecte d'això, el director d'obra o, si fa el cas, l'empresa instal·ladora autora de la memòria tècnica final de la instal·lació executada.

En aquest informe s'ha de justificar la correcta realització de les actuacions, d'acord amb les condicions establides en les bases i en la concessió de l'ajuda, i recollir el realment executat i els resultats obtinguts, s'hi reflectirà l'eficiència energètica de la instal·lació i l'energia anual estimada que aquella produirà. Haurà d'incloure descripció del sistema de monitoratge incorporat d'acord amb l'indicat, així com el compliment dels requisits necessaris per a la seua posada en funcionament.

b) Justificació documental de la correcta execució de l'actuació «ex post» que es requereix per a aquest programa d'incentius, i en concret:



– Certificat final d'obra subscrit pel director d'obra i director d'execució de l'obra, en cas que siga preceptiu.

– Autorització d'explotació o acta de posada en servei, quan siga preceptiva, i certificat d'Instal·lació Elèctrica (CIE), d'acord amb el Reglament electrotècnic de baixa tensió (en instal·lacions elèctriques de qualsevol tipologia), emés per l'empresa instal·ladora i diligenciat per l'òrgan competent de la comunitat autònoma.

Addicionalment, s'adjuntarà còpia del projecte o memòria tècnica de disseny (segons siga escaient per a la tipologia d'actuació), que s'haja aportat a l'òrgan competent de la comunitat autònoma per a l'obtenció de l'autorització d'explotació o acta de posada en servei i/o certificat d'instal·lació elèctrica (CIE) i/o certificat de la instal·lació tèrmica.



– Informe, signat per un tècnic competent o l'empresa instal·ladora, que justifique la previsió que el consum anual d'energia per part del consumidor o consumidors associats a la instal·lació siga igual o major al 80 % de l'energia anual generada per la instal·lació objecte de l'ajuda.

Aquest informe no serà necessari en el cas d'instal·lacions del sector residencial de tecnologia fotovoltaica de potència igual o inferior a 2,63 kW, ni en instal·lacions del sector residencial de tecnologia eòlica de potència igual o inferior a 3,69 kW.

Tampoc seria necessària la presentació de l'informe en el cas que la instal·lació poguera acollir-se a algun dels casos tipus que podran publicar-se en la pàgina web de l'IDAE, i en aquest cas haurà de justificar-ho.

Quan la persona sol·licitant haja inclòs la petició d'ajuda addicional per al desmantellament d'amiant haurà de presentar-se documentació justificativa del compliment de totes les obligacions establides en la normativa d'aplicació.

– Per a les actuacions que superen els 100 kW de potència nominal, documentació actualitzada que reflectisca o confirme, per a l'actuació finalment duta a terme, que es correspon amb el pla estratègic referit en l'apartat onzé punt primer, apartat d, en relació amb l'origen dels components i les seues característiques, l'impacte del projecte i el principi de no causar mal significatiu. Per a les actuacions menors o iguals a 100 kW, declaració responsable del compliment d'aquesta condició respecte a l'actuació finalment duta a terme.



– Els projectes que hagen declarat ser d'autoconsum col·lectiu o dur-se a terme en un edifici plurifamiliar, hauran d'aportar justificació, aportant bé l'acord signat per tots els participants que reculla els criteris de repartiment, bé l'acord de la comunitat de propietaris, bé la justificació de la seua inclusió en el registre administratiu d'autoconsum que indique aquest tipus d'autoconsum.

c) Relació classificada i signada pel destinatari últim de l'ajuda de les comandes i/o contractes relatius a les actuacions realitzades, en cas que existisquen, i còpia d'aquests.

En el cas d'existir contractació pública, relació certificada i còpia dels contractes subscrits pel destinatari últim de l'ajuda per a la realització de les actuacions objecte d'ajuda, així com documentació justificativa del procediment de contractació: adreça web del perfil del contractant, plecs, anuncis de licitació i formalització de contractes, acords de l'òrgan de contractació.

d) En tot cas, quan l'import del cost subvencionable supere les quanties establides en la normativa de contractació pública aplicable per al contracte menor, i no concorrent dels supòsits previstos per l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, el destinatari últim de l'ajuda que s'inclou en el subapartat b de l'apartat segon haurà d'acreditar que ha sol·licitat, almenys, tres ofertes de diferents proveïdors, de conformitat amb el que s'estableix per aquest precepte, i aportar una memòria que justifique raonablement l'elecció del proveïdor quan aquesta no haja recaigut en l'oferta econòmica més avantatjosa.



En aquesta documentació s'haurà de respectar en tot cas el que s'estableix en els articles 13.6 i 16.2 de l'RD 477/2021, respecte del caràcter incentivador de les actuacions. Per aquest motiu, cap compromís ferm d'execució pot tindre data prèvia al 30 de juny de 2021.

e) Relació classificada i signada pel destinatari últim de l'ajuda de les factures i dels seus corresponents justificants bancaris de pagament, corresponents a la inversió elegible realitzada i que responguen al pressupost i contractes presentats, i còpia d'aquests. S'eximeix de l'obligació de presentar aquelles factures que tinguen un import inferior a 3.000 euros.

f) Reportatge fotogràfic de les actuacions realitzades, que incloga fotografies de la situació de l'edifici després de les actuacions, i si fa el cas, dels equips i instal·lacions principals finals objecte de l'ajuda, i on es mostre el cartell publicitari o senyalització de l'actuació i el sistema de visualització d'energia, en aquells casos que d'acord amb les bases que regeixen aquesta convocatòria siga exigible.

g) Informació i enllaç al lloc d'internet del destinatari últim de les ajudes, en cas que dispose d'un, on aquest destinatari últim de les ajudes informarà el públic del possible suport obtingut dels Fons Next Generation o Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i/o, si fa el cas, de l'instrument de la Unió Europea que corresponga, fent una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada al nivell de suport prestat, amb els seus objectius i resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea.

h) Documentació justificativa de l'existència d'una comptabilitat separada o diferenciada per a totes les transaccions relacionades (ingressos i pagaments, inclòs, si fa el cas, l'ingrés d'ajudes, pagaments a proveïdors, etc.). Aquesta obligació no serà aplicable per a persones sol·licitants que siguen persones físiques.

i) Obligatòriament per als projectes amb un cost elegible superior a 1.000.000 euros s'entregarà compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditor, segons el que es preveu en l'article 74 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i d'acord amb el que s'estableix en l'Ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual s'aprova la norma d'actuació dels auditors de comptes en la realització dels treballs de revisió de comptes justificatius de subvencions, en l'àmbit del sector públic estatal, previstos en l'article 74 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat mitjançant Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

2.3. En tot cas, si realitzada l'activitat i finalitzat el termini per a justificar, s'haguera pagat només una part de les despeses en què s'haguera incorregut, a l'efecte de pèrdua del dret a la percepció de l'ajuda corresponent, s'aplicarà el principi de proporcionalitat.

2.4. Amb independència de l'anterior, l'òrgan instructor podrà elaborar instruccions d'acreditació i justificació complementàries per als casos en què la complexitat de l'actuació o l'import elevat de l'ajuda així ho requeriren.



Setze. Obligacions de les persones beneficiàries

Sense perjudici del que es disposa en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, seran obligacions de les persones beneficiàries:

a) Seguir la metodologia i el procediment que indica aquesta resolució.

b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

c) Actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat, i comunicar altres ajudes públiques o privades que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.

d) Complir amb les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social.

e) Acreditar la seua personalitat jurídica, referida al moment de sol·licitud de l'ajuda, en la forma i termini establit en aquesta convocatòria.

f) Destinar íntegrament l'import de la subvenció a les finalitats per a les quals s'atorga, i respectar el que s'estableix en el punt i del present apartat.

g) Conservar els documents justificatius de les despeses corresponents, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguen ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

h) Excepte si el beneficiari és una persona física, disposar de llibres comptables i registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil, així com els estats comptables. En l'execució de les operacions s'haurà de mantindre a més un sistema de comptabilitat separat o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l'operació, sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.

i) Respectar en els projectes els principis següents:

– Els resultats del projecte hauran de mantindre's en el territori de la Comunitat Valenciana.

– Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions, ajudes d'estat (Reglament (UE) 651/2014, DOUE L 187 de 26.06.2014), comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats.

j) Complir amb les obligacions relatives a la publicitat indicades en la present resolució.

k) Complir amb les preceptives llicències i autoritzacions administratives, en el cas que l'actuació ho requerisca.

l) Reintegrar els fons percebuts indegudament a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents i d'acord amb la normativa aplicable.

m) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de cinc anys següents des de la justificació de la subvenció.

n) Qualsevol altra obligació establida en l'RD 477/2021, de 29 de juny, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, RD 887/2006, de 21 de juliol, i qualsevol altra que derive de la normativa autonòmica, estatal i comunitària aplicable.



Dèsset. Control i reintegrament de les ajudes

Aquestes ajudes seran objecte de les actuacions de comprovació, control i fiscalització. La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment d'aquestes obligacions o la comprovació de la falsedat de les dades aportades a l'expedient donarà lloc al reintegrament de les ajudes concedides i a la devolució de les quanties atorgades, que reportaran els corresponents interessos de demora.

Es delega en la persona titular de la Direcció General de Transició Ecològica les possibles minoracions o reintegraments de les subvencions concedides.

En qualsevol cas, serà aplicable el que es disposa en matèria de control financer, reintegrament i infraccions i sancions administratives en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental, en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que s'estableix en l'article 8 i 19 del Reial decret 477/2021, de 29 de juny.



Díhuit. Protecció de dades de caràcter personal

1. La sol·licitud d'inici d'aquest procediment comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament publicat en la pàgina web de la Conselleria competent en matèria d'agricultura. En concret, la informació bàsica del tractament és la següent:



Nom del tractament: Ajudes en matèria de qualitat ambiental.

Identitat del responsable del tractament: persona responsable de la sotssecretaria de la conselleria competent en matèria de medi ambient.



Finalitat del tractament: Tramitació d'ajudes en matèria de qualitat ambiental i canvi climàtic.

Exercici de dret: Pot exercitar el dret d'accés, rectificació, supressió, limitació, oposició i portabilitat de les seues dades de caràcter personal de manera presencial o telemàtica de conformitat amb el que preveu l'enllaç següent: http://www.gva.es/va/proc19970.

Reclamacions: Sense perjudici de qualsevol altre recurs administratiu o acció judicial, qualsevol persona interessada té dret a presentar una reclamació en l'Agència Espanyola de Protecció de Dades si considera que el tractament de dades personals que el concerneixen infringeix la normativa en matèria de protecció de dades.

Pot obtindre informació més detallada en l'enllaç següent:

http://www.agroambient.gva.es/va/registre-de-tractaments.

3. Quan la persona sol·licitant o, el seu representant legal, aporte dades de caràcter personal de terceres persones en el procediment administratiu, tindrà l'obligació d'informar-los dels següents extrems:



– La comunicació d'aquestes dades a l'Administració per al seu tractament en l'àmbit de les seues competències i d'acord amb els fins del procediment.

– La possibilitat que l'Administració realitze consultes relacionades amb les seues dades per a comprovar, entre altres extrems, la seua veracitat. Si aquesta consulta requereix autorització per llei per part de les persones les dades de les quals es consultaran, la persona sol·licitant o el seu representant legal haurà d'haver recaptat aquesta autorització, que estarà disponible a requeriment de l'Administració en qualsevol moment.

– Del dret d'oposició que l'assisteix que l'Administració tracte les seues dades, i en aquest cas, haurà de comunicar aquesta oposició a l'Administració als efectes oportuns.



Dènou. Difusió i publicitat

Tota referència a l'actuació objecte d'aquestes ajudes en publicacions, activitats de difusió, pàgines web i en general en qualssevol mitjans de difusió ha de complir amb els requisits que figuren en el manual o manuals d'Imatge dels programes d'incentius que estarà disponible en el web de l'IDAE, en el qual figuraran el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, establit pel Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, tot això conforme al que s'establisca sobre aquest tema, i en els termes previstos en l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i 31 del seu Reglament de desenvolupament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. Així mateix, les instal·lacions hauran d'estar senyalitzades d'acord amb el que s'indique en el manual o manuals d'imatge.

Els receptors de finançament de la Unió Europea han d'esmentar l'origen d'aquest finançament i garantir la seua visibilitat, en particular quan promoguen les actuacions subvencionables i els seus resultats, facilitant informació coherent, efectiva i proporcionada dirigida a múltiples destinataris, inclosos els mitjans de comunicació i el públic. Així faran esment de l'origen d'aquest finançament, donant-li la deguda visibilitat, inclòs, quan siga escaient, mitjançant l'emblema de la Unió i una declaració de finançament adequat que indique: «finançat per la Unió Europea – Next Generation EU».



Vint. Transparència

En compliment de l'article 3 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, de l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i de l'article 18 de la Llei general de subvencions, les entitats beneficiàries d'una subvenció hauran de complir les obligacions de transparència següents:



1. En el cas d'entitats privades que perceben durant el període d'un any ajudes o subvencions públiques en una quantia superior a 100.000 euros o quan, almenys, el 40 % del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, sempre que aconseguisquen com a mínim la quantitat de 5.000 euros, haurà de complir les obligacions de publicitat activa recollides en el capítol II del títol I de la Llei 19/2013, de 9 de desembre. En particular, hauran de publicar, en els termes previstos en els principis generals de l'article 5 d'aquesta llei, la informació institucional i organitzativa de l'article 6 i l'econòmica i pressupostària de l'article 8 d'aquesta.

2. En el cas d'entitats jurídiques privades que perceben, durant el període d'un any, ajudes o subvencions, de l'administració autonòmica o de qualsevol altra entitat enumerada en l'article 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, per import superior a 10.000 euros, haurà de donar l'adequada publicitat a aquesta, indicant almenys l'entitat pública concedent, l'import rebut i el programa, activitat, inversió o actuació subvencionada. La difusió d'aquesta informació es realitzarà preferentment a través de les corresponents pàgines web. En cas que no disposen de pàgina web on realitzar aquesta publicitat, podran complir amb aquesta obligació a través del portal que pose a la seua disposició l'òrgan concedent. Per a això, durant el període de justificació de l'ajuda concedida haurà de comunicar-ho a l'entitat concedent perquè li de publicitat en el web corresponent.

3. Sense perjudici de les obligacions previstes en els anteriors apartats, tots els beneficiaris de la subvenció hauran de donar l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de programes, activitats, inversions o actuacions de qualsevol mena que siguen objecte de subvenció, incloent-hi el logotip de la Generalitat Valenciana en mitjans de difusió com ara cartells, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals i en qualsevol altre mitjà de publicitat que es realitze de l'activitat subvencionada.



Vint-i-u. Lluita contra el frau

Les persones i entitats beneficiàries han de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra Administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que qualsevol persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en la present convocatòria podrà posar-los en coneixement a través del canal habilitat a l'efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau en l'adreça web:

https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-es/snca/paginas/inicio.aspx



Vint-i-dos. Habilitació

Es faculta la Direcció General de Transició Ecològica per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució de la present convocatòria.



Vint-i-tres. Eficàcia

La present resolució produirà efectes des de l'endemà de la publicació de l'extracte en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos recurs contenciós administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'hi estime oportú.



València, 14 d'octubre de 2021.– La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica: Mireia Mollà Herrera.

Mapa web