Ficha docv

Ficha docv









DECRET 159/2020, de 23 d'octubre, del Consell, de regulació de la representativitat de les associacions professionals de treballadors i treballadores autònoms i de l'organització del Consell Valencià del Treball Autònom. [2020/8913]

(DOGV núm. 8938 de 28.10.2020) Ref. Base de dades 008500/2020




ÍNDEX



Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Capítol II. Determinació de la representativitat de les entitats associatives de persones treballadores autònomes

Article 3. Requisits per a la determinació de la representativitat

Article 4. Criteris objectius per a la determinació de la representativitat de les associacions

Capítol III. Procediment de determinació de representativitat de les associacions professionals

Article 5. Convocatòria pública per a la determinació de la representativitat de les associacions professionals de persones treballadores autònomes de la Comunitat Valenciana

Article 6. Comissió tècnica de valoració

Article 7. Procediment

Article 8. Vigència de la declaració de representativitat

Capítol IV. Consell Valencià del Treball Autònom

Article 9. Creació del Consell Valencià del Treball Autònom i naturalesa jurídica

Article 10. Funcions

Article 11. Composició

Article 12. Presidència

Article 13. Vocalia

Article 14. Secretaria

Article 15. Funcionament del Consell

Article 16. Ple

Article 17. Comissió Permanent

Article 18. Grups de treball

Disposicions addicionals

Primera. Termini de constitució

Segona. Mitjans de suport al Consell Valencià del Treball Autònom



Tercera. Incidència pressupostària

Disposicions finals

Primera. Règim jurídic aplicable al Consell Valencià del Treball Autònom

Segona. Habilitació de desenvolupament

Tercera. Entrada en vigor

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Annex



Amb l'aprovació de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del Treball Autònom, es va voler donar resposta a la demanda d'un col·lectiu molt heterogeni amb una normativa molt dispersa que requeria un marc jurídic estable per a constituir-se com a referència del treball autònom. Aquesta obeeix al compromís de definir el treball autònom, establir un règim de drets i deures de les persones treballadores autònomes, millorar el seu nivell de protecció social, les relacions laborals i la política de foment de l'ocupació autònoma, així com reconéixer i regular la figura de la persona treballadora econòmicament dependent.

D'altra banda, l'article 21 de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, estableix que tenen la consideració d'associacions professionals representatives de les persones treballadores autònomes aquelles que, inscrites en el registre especial establert a aquest efecte, segons el que es disposa en l'article 20.3, demostren una suficient implantació en l'àmbit territorial en el qual actuen. Al mateix temps la disposició addicional sisena disposa que correspon a les comunitats autònomes determinar la representativitat de les associacions de persones treballadores autònomes d'acord amb els criteris als quals es refereix l'article 21.1 i crear en el seu àmbit territorial el registre especial assenyalat.

D'altra banda, l'apartat 7 de l'article 22 de l'Estatut del Treball Autònom assenyala que les comunitats autònomes podran constituir, en el seu àmbit territorial, consells consultius en matèria socioeconòmica i professional del treball autònom. Així mateix, podran regular la composició i el funcionament d'aquests.

Mitjançant aquest decret es deroga el Decret 191/2011, de 9 de desembre, del Consell, pel qual es crea el Consell de l'Autònom de la Comunitat Valenciana i es regulen les condicions i el procediment per a la determinació de la representativitat de les associacions professionals de treballadors autònoms, donada la necessitat d'actualitzar la regulació de les condicions i el procediment de determinació de la representativitat de les associacions professionals del treball autònom en la Comunitat Valenciana, així com formular un nou Consell Valencià del Treball Autònom com a òrgan de consulta en matèria socioeconòmica i professional del treball autònom i es regulen les seues funcions, composició, òrgans i règim de funcionament.

Tot l'exposat justifica l'adequació d'aquest decret als principis recollits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, principi de necessitat perquè s'identifiquen de manera clara les finalitats perseguides; d'eficàcia i proporcionalitat perquè aquest decret és l'instrument més adequat per aconseguir la consecució de les finalitats exposades i conté la regulació imprescindible per a això; de seguretat jurídica perquè aquesta iniciativa normativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic; de transparència perquè s'ha complit amb la normativa realitzant els tràmits d'audiència necessaris; i eficiència perquè no suposa despesa pública present ni futura.

Aquesta disposició no està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2020, però la seua necessària aprovació és deguda a l'impuls normatiu que obliga a aclarir objecte i funcions.

Havent sigut consultades les associacions de persones treballadores autònomes amb presència destacada en la Comunitat Valenciana, els sindicats i associacions empresarials més representatives en el mateix àmbit, i les altres associacions o entitats cridades a participar en el Consell Valencià del Treball Autònom, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 23 d'octubre de 2020,





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

Aquest decret, en desenvolupament de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del Treball Autònom, té per objecte:

a) La regulació del procediment per a la determinació de la representativitat de les associacions de persones treballadores autònomes de la Comunitat Valenciana.

b) La creació del Consell Valencià del Treball Autònom i la regulació de la composició, règim de funcionament i organització.



Article 2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquest decret s'estén a les associacions professionals de persones treballadores autònomes intersectorials que realitzen principalment la seua activitat en el territori de la Comunitat Valenciana, entenent-se que es dona tal circumstància sempre que estiguen domiciliades en aquesta, a més que més del 50 per cent de les persones associades també complisquen aquest requisit, i estiguen inscrites en el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana.

A aquest efecte, s'entén per associació professional de persones treballadores autònomes de caràcter intersectorial, aquella que s'integre, bé directament, bé a través d'entitats associades, a persones treballadores autònomes que desenvolupen la seua activitat en, almenys, tres sectors econòmics d'entre els d'agricultura, indústria, construcció i serveis.





CAPÍTOL II

Determinació de la representativitat de les entitats associatives de persones treballadores autònomes



Article 3. Requisits per a la determinació de la representativitat

1. De conformitat amb l'article 21.4 de la Llei 20/2007, ostentar la condició d'associació professional intersectorial representativa del treball autònom, en l'àmbit autonòmic permet gaudir de la posició jurídica singular regulada en l'article 21.3 d'aquesta llei, que atorga la capacitat jurídica per actuar en representació de les persones treballadores autònomes amb les següents funcions:

a) Ostentar representació institucional davant les administracions públiques o altres entitats o organismes de caràcter autonòmic que la tinguen prevista.

b) Ser consultades quan les administracions públiques dissenyen les polítiques públiques que incidisquen sobre el treball autònom.

c) Col·laborar en el disseny de programes públics dirigits a les persones treballadores autònomes en els termes previstos legalment.

d) Qualsevol altra funció que s'establisca legalment o reglamentàriament.

2. Per optar al reconeixement de la condició d'associació professional intersectorial representativa del treball autònom en l'àmbit autonòmic, les associacions que concórreguen al procés han de complir, tal com regula l'article 21.1 de la Llei 20/2007, els següents requisits:

a) Estar inscrites en el Registre d'Associacions Professionals del Treball Autònom de la Comunitat Valenciana, creat mitjançant Decret 53/2011, de 20 de maig, del Consell, com a associacions, federacions, confederacions o unions d'associacions professionals de persones treballadores autònomes, en el moment de la publicació de la convocatòria per a la determinació de la representativitat i haver-ho estat ininterrompudament, almenys, en l'últim any natural anterior de l'esmentada publicació. Igualment, el requisit d'inscripció i antiguitat en el registre serà aplicable a totes i cadascuna de les associacions d'àmbit inferior al regional integrants de federacions, confederacions o unions d'associacions professionals de persones treballadores autònomes.



b) Acreditar una implantació suficient en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, d'acord amb els criteris objectius establits en l'article següent.



Article 4. Criteris objectius per a la determinació de la representativitat de les associacions

1. Amb la finalitat d'acreditar la suficient implantació de les organitzacions professionals de persones treballadores autònomes inscrites en el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es disposa en l'article 21.1 i 2 de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, es consideraran els següents criteris objectius:

a) Nombre de persones treballadores autònomes afiliades directament a les associacions professionals de persones treballadores autònomes, i en el cas de tractar-se de federacions, confederacions i unions, el nombre de persones treballadores autònomes que formen part de les associacions que les integren, aportant certificat acreditatiu del nombre de persones afiliades a cadascuna de les associacions i la seua distribució per entitat, així com la seua distribució per províncies, i desglossament de les activitats realitzades segons CNAE, en virtut del Reial decret 475/2007, de 13 d'abril, pel qual s'aprova la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques 2009 (CNAE-2009).

S'exigirà, en tot cas, que l'associació que concórrega al procediment de determinació de la representativitat compte amb un nombre de persones afiliades igual o superior al 2 % de les persones treballadores autònomes pròpiament dites en situació d'alta en el Règim Especial de la Seguretat Social de les Persones Treballadores per compte Propi o Persones Autònomes en la Comunitat Valenciana, segons les dades publicades en internet pel Ministeri de Treball i Economia Social, referits a l'últim dia del mes anterior al de la publicació de la resolució de la convocatòria.

b) Els recursos humans contractats per l'associació que concorre al procés de representativitat, de manera ininterrompuda en l'últim any natural abans de la convocatòria amb l'especificació dels domicilis socials i nombre de persones treballadores contractades per l'associació a jornada completa o almenys, durant el cinquanta per cent de la jornada ordinària laboral, valorant-se prioritàriament, des del punt de vista d'implantació en el territori, el caràcter indefinit de les contractacions realitzades per l'associació concurrent.

Per a concórrer al procés de representativitat, les associacions professionals de persones treballadores autònomes, les confederacions, federacions i unions, hauran d'acreditar que durant l'any natural anterior al de la publicació de l'ordre de convocatòria per a la determinació de la representativitat de les associacions professionals de persones treballadores autònomes en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, han tingut contractat, almenys, a una persona treballadora a jornada completa en almenys dues seus permanents provincials.

Si per qualsevol motiu, causa o extinció, s'hagueren substituït alguna d'aquestes persones en aquest període, el lloc de treball no podria estar vacant més de tres mesos de manera ininterrompuda durant aquest període.

c) Presència amb seu permanent en les tres províncies de la Comunitat Valenciana de l'associació concurrent al procés d'acreditació, de manera ininterrompuda en l'últim any natural abans de la convocatòria. Aquesta presència s'acreditarà, per mitjà dels títols de propietat, lloguer o cessió d'ús de les seus, adreça completa, telèfon i adreça de correu electrònic.

Complit el requisit mínim de presència en les tres províncies, en la resolució de convocatòria es tindrà en compte com a criteri de valoració aquelles que tinguen una major implantació en el territori autonòmic.



d) A més dels criteris assenyalats en els apartats anteriors, serà computable com a criteri per a la determinació de la representativitat de l'associació, la representació de la dona en els òrgans de govern i de representació de l'associació professional de persones treballadores autònomes concurrent a la convocatòria, sempre que s'acredite una presència de les dones en aqueixos òrgans d'un mínim del 25 %.



e) Caràcter intersectorial de l'associació. Per a valorar aquest criteri s'aportarà certificat expedit per la persona que exercisca la representació de l'associació que acredite que les persones treballadores autònomes associades pertanyen almenys a tres dels sectors de primer nivell establerts en la Classificació Nacional d'Activitats Econòmiques, aprovada pel Reial decret 457/2007, de 13 d'abril. Així mateix, hauran de pertànyer a cadascun d'aquests tres sectors almenys un 15 per cent del total de les seues persones treballadores autònomes associades.

La puntuació total determinarà l'ordre de cada associació professional, confederació, federació o unió de persones treballadores autònomes en la resolució de representativitat, que es durà a terme en virtut de la resolució de convocatòria recollida en l'article 5 d'aquest decret.



2. La valoració dels criteris es troba indicada en l'annex d'aquest decret.

3. Per a la determinació de la representativitat es podran valorar els criteris anteriorment esmentats sempre que s'haja obtingut puntuació en els apartats a i b i, en tot cas, s'obtinga un grau mínim d'afiliació d'almenys, el 2 % del total de persones treballadores per compte propi o autònomes en la Comunitat Valenciana i que sumen, almenys, 15 punts en els criteris objectius previstos, quedant, per tant, excloses aquelles que no aconseguisquen aquest grau mínim d'afiliació o el mínim de punts indicat.

4. En cas d'unions, de federacions o de confederacions d'associacions, se sumaran les dades referides a totes les associacions que formen part d'aquestes.

5. En el cas que es produïra igualtat en la puntuació, s'atendrà el major grau d'afiliació, per a dirimir l'empat.

6. Els criteris assenyalats en aquest article seran desenvolupats en la corresponent convocatòria per a la determinació de la representativitat de les associacions professionals de persones treballadores autònomes a la Comunitat Valenciana.







CAPÍTOL III

Procediment de determinació de representativitat

de les associacions professionals



Article 5. Convocatòria pública per a la determinació de la representativitat de les associacions professionals de persones treballadores autònomes de la Comunitat Valenciana

Amb caràcter quadriennal es publicarà, mitjançant resolució del titular de la conselleria competent en treball, la convocatòria que determinarà les qüestions que siguen necessàries en relació amb el procediment de declaració de representativitat de les associacions professionals de persones treballadores autònomes de la Comunitat Valenciana, i en particular:

a) Els requisits d'admissibilitat de les sol·licituds de les associacions intersectorials professionals de persones treballadores autònomes.



b) Termini, forma de presentació de les sol·licituds i documentació que s'ha d'acompanyar per les organitzacions professionals intersectorials de persones treballadores autònomes i que s'haurà de presentar en el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana.

c) Composició de la comissió tècnica de valoració d'acord amb l'expressat en l'article 6 d'aquest decret.

d) Desenvolupament complementari dels criteris objectius i de valoració per a la determinació de la representativitat de les associacions establits en l'article precedent i en l'annex d'aquest decret.



Article 6. Comissió tècnica de valoració

1. La comissió tècnica de valoració és l'encarregada de valorar els criteris objectius per a la declaració de representativitat i de formular proposta de resolució al titular de la conselleria competent en matèria de treball.

2. La comissió tècnica de valoració es compon de cinc persones membres amb veu i vot:

a) La Presidència serà exercida per la persona titular de la direcció general en treball.

b) Quatre vocalies nomenades per la persona titular de la conselleria competent en treball, entre persones que ocupen llocs de categoria no inferior a prefectura de secció de les quals una d'elles tindrà la funció de secretari o secretària.

3. La comissió tècnica de valoració es constituirà cada quatre anys d'acord amb el que es disposa en l'article anterior, sent les seues funcions:

a) Dictar proposta de resolució de condició d'associació professional representativa de persones treballadores autònomes en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

b) Sol·licitar la documentació oportuna a les associacions professionals de persones treballadores autònomes a fi d'esmenar les deficiències existents en la presentació de la documentació o efectuar les comprovacions necessàries dirigides a verificar la realitat de la documentació presentada.

c) Recaptar i analitzar la informació disponible en el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana.

d) Qualssevol altres que coadjuven a l'acreditació i declaració de la condició d'associació representativa de persones treballadores autònomes.

4. La composició de la comissió tècnica de valoració s'ajustarà als principis de presència equilibrada entre homes i dones, que estableix la Llei orgànica 3/2007, i la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la igualtat efectiva de dones i homes.



Article 7. Procediment

1. La sol·licitud per a ser reconeguda com a associació professional intersectorial representativa del treball autònom es presentarà en els termes previstos en la resolució de convocatòria corresponent.

2. La comissió tècnica de valoració efectuarà la comprovació i ponderació dels criteris objectius establerts en l'article 4 i en l'annex d'aquest decret en el termini de quaranta-cinc dies a comptar des de l'endemà de la finalització del termini per a presentar les sol·licituds. Formularà proposta de resolució que declare la condició de representatives de les associacions professionals intersectorials de persones treballadores autònomes a la persona titular de la conselleria competent en treball.

3. La persona titular de la conselleria competent en treball emetrà resolució motivada en un termini de quinze dies des de l'endemà de la recepció de la proposta.

4. El termini màxim per a resoldre i notificar serà de sis mesos a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Transcorregut aquest termini màxim sense que s'haja notificat resolució expressa, sense perjudici de l'obligació de resoldre, les sol·licituds s'entendran estimades per silenci administratiu.

5. L'esmentada resolució posa fi a la via administrativa i contra ella podrà interposar-se recurs de reposició davant el mateix òrgan en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà d'aquell en què tinga lloc la seua publicació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la seua publicació, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que es preveu en els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que es puga interposar qualsevol altre recurs dels previstos en la legislació vigent.



Article 8. Vigència de la declaració de representativitat

La condició d'associació professional representativa del treball autònom de la Comunitat Valenciana tindrà una vigència de quatre anys. Una vegada transcorregut aquest termini serà necessari tornar a sol·licitar el reconeixement, actualitzant la documentació que acredite la implantació suficient en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.





CAPÍTOL IV

Consell Valencià del Treball Autònom



Article 9. Creació del Consell Valencià del Treball Autònom i naturalesa jurídica

1. Es crea el Consell Valencià del Treball Autònom com a òrgan de participació i diàleg institucional, amb funcions consultives en matèria socioeconòmica i professional del treball autònom.

2. El Consell Valencià del Treball Autònom es configura com un òrgan de caràcter col·legiat, adscrit al departament competent en matèria de treball.

3. Es constitueix com a òrgan consultiu del Consell en matèria socioeconòmica i professional del treball autònom i instrument de participació, coordinació i col·laboració entre el Consell, els interlocutors socials i els agents representatius de les persones treballadores autònomes i per a servir de punt de trobada en defensa dels interessos d'aquests sectors, com a eix de desenvolupament econòmic i social de la Comunitat Valenciana.

4. El funcionament del Consell Valencià del Treball Autònom no suposarà increment de despesa pública.



Article 10. Funcions

El Consell Valencià del Treball Autònom té les següents funcions:



a) Informar, amb caràcter facultatiu, els projectes de disposicions normatives que incidisquen sobre el treball autònom, així com sobre el disseny de les polítiques públiques de caràcter regional en matèria de treball autònom o qualssevol altres assumptes que se sotmeten a consulta d'aquest pel Consell o les seues persones membres.

b) Elaborar, a sol·licitud del Consell o de les seues persones membres, o per pròpia iniciativa, estudis o informes relacionats amb l'àmbit de les seues competències.

c) Impulsar i promoure iniciatives de foment i suport a l'autoocupació pròpiament.

d) Designar representant per a participar en el Consell del Treball Autònom Estatal, regulat en l'article 22 de la Llei 20/2007.

e) Qualssevol altres competències que li siguen atribuïdes legalment o reglamentàriament.

f) Elaborar el reglament de funcionament intern.



Article 11. Composició

1. El Consell Valencià del Treball Autònom té la següent composició:

a) Una persona que ocupe la Presidència, que serà la persona titular de la conselleria competent en treball.

b) Una Vicepresidència, que substitueix a la Presidència en cas d'absència o vacant, que serà la persona que ostente la titularitat de la direcció general amb competències en treball.

c) Les vocalies distribuïdes de la següent manera:

– Sis vocalies en representació de l'Administració autonòmica, a més de la persona que ocupe la Vicepresidència, amb rang mínim de director o directora general.

– Dues vocalies en representació de les organitzacions sindicals més representatives en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

– Dues vocalies en representació de les organitzacions empresarials més representatives en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

– Dues vocalies en representació de cadascuna de les associacions, federacions, confederacions o unions d'associacions professionals més representatives de persones treballadores autònomes, registrades en la Comunitat Valenciana, de caràcter intersectorial, amb un màxim de quatre. En el cas que les reconegudes com més representatives superen el màxim de quatre, la seua participació en el Consell es determinarà a favor de les quatre que hagen aconseguit major puntuació d'acord amb els criteris de ponderació indicats en l'article 4.

– Una vocalia en representació dels municipis valencians, a proposta de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.

d) Una persona que ocupe la Secretaria, amb veu però sense vot, nomenada entre el personal funcionari de la direcció general amb competències en treball, que ocupen llocs de categoria no inferior a prefectura de servei.

Quan es faciliten les dades d'aquestes persones, així com de les persones suplents, es tractaran d'acord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades, especialment amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades -RGPD-) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia de drets digitals (LOPDDGG), complint amb els principis relatius al tractament establits en l'article 5 del RGPD i amb el deure d'informar les persones interessades segons estableixen els articles 13 i 14 del RGPD.

Les persones integrants del Consell Valencià del Treball Autònom no tindran dret a remuneració o indemnització per l'exercici de les seues funcions.

2. La persona que ocupe la Vicepresidència, la Secretaria i les persones en representació de l'Administració seran nomenades per la persona titular de la conselleria competent en treball, que també nomenarà a les persones representants de la resta d'organitzacions o associacions, a proposta de les respectives associacions. El nomenament inclourà a les persones titulars i a les seues corresponents suplents. Per part de l'Administració, les persones suplents hauran d'ocupar llocs de categoria no inferior a subdirecció general.

3. La duració del mandat de les persones membres del Consell Valencià del Treball Autònom és de quatre anys.

4. La composició del Consell Valencià del Treball Autònom s'ajustarà als principis de presència equilibrada entre homes i dones, que estableix la Llei orgànica 3/2007, i la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la igualtat efectiva de dones i homes.



Article 12. Presidència

Correspon a la persona titular de la Presidència del Consell:

a) Ostentar la representació del Consell.

b) Acordar la convocatòria de les sessions del Ple fixant l'ordre del dia. Les parts podran sol·licitar amb antelació suficient la inclusió d'altres qüestions.

c) Presidir i moderar les reunions.

d) Instar l'execució dels acords adoptats en el Consell.

e) Visar les actes i les certificacions dels acords del Consell.

f) Exercir les altres funcions inherents a la seua condició de persona titular de la Presidència del Consell.



Article 13. Vocalia

Correspon a les persones que formen part de la Vocalia del Consell:

a) Assistir a les sessions i participar en els seus debats.

b) Exercir el seu dret a vot i formular vots particulars, en el seu cas, justificant el sentit d'aquests.

c) Formular i proposar la inclusió d'assumptes a tractar en l'ordre del dia, tant en les sessions ordinàries com extraordinàries.

d) Formular preguntes, quan siga procedent.

e) El dret a la informació necessària per a complir les funcions assignades.

f) Quantes altres funcions siguen inherents a la seua condició de persona que forma part de la vocalia.



Article 14. Secretaria

Correspon a la persona titular de la Secretaria del Consell:

a) Assistir a les reunions del Consell amb veu però sense vot.

b) Efectuar la convocatòria de les sessions del Consell, ordenades per la Presidència, així com les citacions als seus integrants.

c) Rebre els actes de comunicació de les persones membres amb el Consell i, per tant, les notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol classe d'escrits que haja de tindre coneixement el Consell.



d) Custodiar la documentació del Consell.

e) Preparar el despatx dels assumptes que ha de conéixer el Consell, així com redactar i autoritzar les actes de les sessions.

f) Expedir certificats de les consultes, informes i acords aprovats pel Consell.

g) Les altres funcions que siguen inherents a la Secretaria del Consell.



Article 15. Funcionament del Consell

El Consell Valencià del Treball Autònom podrà funcionar en Ple, en Comissió Permanent, i en els grups de treball que, d'acord amb aquesta norma, decidisca crear.



Article 16. Ple

1. El Ple estarà integrat per la totalitat de les persones membres titulars del Consell Valencià del Treball Autònom, o pels seus suplents, designats conforme a aquest decret.

2. EI Ple es reunirà en sessió ordinària, almenys, anualment i en sessió extraordinària quan així siga convocat per la Presidència o Vicepresidència, a iniciativa pròpia o a petició de quatre persones que integren la vocalia.

Per a la vàlida constitució, a l'efecte de la celebració de sessions plenàries, es requerirà la presència de la Presidència i Secretaria, o les persones que els substituïsquen, i la meitat, almenys, de les restants persones membres.

3. Les sessions del Ple es convocaran d'acord amb el que s'estableix en el reglament intern.

4. Per a l'adopció dels acords serà suficient la majoria simple dels vots de les persones assistents, dirimint els empats el vot de qualitat de la Presidència del Consell.



Article 17. Comissió Permanent

1. La Comissió Permanent estarà constituïda per:

– La Presidència que serà la persona que ostente la titularitat de la direcció general amb competències en treball.

– Tres vocalies en representació de l'Administració Autonòmica.

– Una vocalia en representació de les organitzacions sindicals més representatives en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

– Una vocalia en representació de les organitzacions empresarials més representatives en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

– Una vocalia en representació de cadascuna de les associacions, federacions, confederacions o unions d'associacions professionals més representatives de persones treballadores autònomes, registrades en la Comunitat Valenciana, de caràcter intersectorial, amb un màxim de quatre.

– Una persona que ocupe la Secretaria, amb veu però sense vot, nomenada entre el personal funcionari de la direcció general en treball, que ocupen llocs de categoria no inferior a prefectura de servei.

2. La Comissió Permanent en sessió ordinària es reunirà amb periodicitat semestral, i en sessió extraordinària quan així siga convocat per la Presidència, a iniciativa pròpia o a petició de dues persones integrants de la vocalia.

3. Per a l'adopció dels acords serà suficient la majoria simple dels vots de les persones assistents, i es dirimiran els empats el vot de qualitat de la Presidència.

4. La composició de la Comissió Permanent s'ajustarà als principis de presència equilibrada entre homes i dones, que estableix la Llei orgànica 3/2007, i la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la igualtat efectiva de dones i homes.



Article 18. Grups de treball

1. La Comissió Permanent podrà acordar la creació de grups de treball, permanents i temporals, que no tindran la consideració d'òrgans col·legiats, per a l'estudi i elaboració d'informes en aquelles matèries que afecten les comeses del Consell. En aquests grups de treball podran participar persones expertes de reconegut prestigi en matèria de treball autònom i ocupació.

2. La composició i règim de funcionament de cada grup de treball, així com les comeses que corresponguen a la seua finalitat, hauran d'especificar-se en l'acord del Consell que dispose la seua constitució, respectant els criteris de proporcionalitat i assegurant la presència dels diferents grups de representació del Consell Valencià del Treball Autònom. En el cas dels grups de treball temporals l'acord haurà d'incloure el termini per a la finalització dels treballs.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Termini de constitució.

El Consell Valencià del Treball Autònom es constituirà en el termini de sis mesos comptats a partir de l'entrada en vigor d'aquest decret.





Segona. Mitjans de suport al Consell Valencià del Treball Autònom

La conselleria competent en treball, podrà establir les mesures de col·laboració que siguen necessàries per a l'eficaç funcionament del Consell Valencià del Treball Autònom.



Tercera. Incidència pressupostària

L'aplicació del que es disposa en aquest decret no tindrà incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la Generalitat, i en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials d'aquesta administració i de les entitats adscrites a aquesta.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Règim jurídic aplicable al Consell Valencià del Treball Autònom

En allò no previst en aquest decret hi valdrà el que es disposa per als òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.



Segona. Habilitació de desplegament

Es faculta al titular de la conselleria competent en treball per a dictar, en l'àmbit de les seues competències, totes les disposicions que siguen necessàries per a l'execució i el desplegament d'aquest decret.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogat el Decret 191/2011, de 9 de desembre, del Consell, pel qual es crea el Consell de l'Autònom de la Comunitat Valenciana i es regulen les condicions i el procediment per a la determinació de la representativitat de les associacions professionals de treballadors autònoms.



València, 23 d'octubre de 2020



El president de la Generalitat.

XIMO PUIG i FERRER



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ









ANNEX



Criteri Puntuació

a) Grau d'afiliació

Associació professional amb major grau 50

Associació professional 2a amb major grau 40

Associació professional 3a amb major grau 30

Associació professional 4a amb major grau 15

Resta d'associacions professionals 5

b) Recursos humans

Associació professional amb major nombre de recursos humans 12

Associació professional 2a amb major nombre de recursos humans 10

Associació professional 3a amb major nombre de recursos humans 8

Associació professional 4a amb major nombre de recursos humans 6

Resta d'associacions professionals 2

c) Implantació territori

Seus permanents

Associació professional amb major implantació 20

Associació professional 2a amb major implantació 16

Associació professional 3a amb major implantació 12

Associació professional 4a amb major implantació 8

Resta d'associacions professionals 4

d) Representació de la dona en els òrgans de govern

Associació professional amb major grau 18

Associació professional 2a amb major grau 14

Associació professional 3a amb major grau 10

Associació professional 4a amb major grau 6

Resta d'associacions professionals 4

Mapa web