Ficha docv

Ficha docv









DECRET 185/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual es regula el registre de personal amb funcions de control oficial de la cadena alimentària i altres actuacions de salut pública i l'emissió del document d'acreditació. [2017/11429]

(DOGV núm. 8191 de 15.12.2017) Ref. Base de dades 011122/2017


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Sanitat Salut pública
    Descriptors:
      Temàtics: monografies



ÍNDEX



Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Finalitats del registre

Article 3. Inscripcions i anotacions en el registre

Article 4. Codi d'identificació del personal inspector (CIPI)

Article 5. Òrgan responsable del registre

Article 6. Protecció de dades. Nivell de protecció

Article 7. Document d'acreditació

Disposicions addicionals

Primera. Incidència econòmica

Segona. Modificació del fitxer

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició transitòria única. Validesa de la identificació anterior

Disposicions finals

Primera. Habilitació de desplegament normatiu

Segona. Entrada en vigor

Annex. Contingut mínim del document d'identificació





PREÀMBUL



L'article 81.2 de Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, estableix que el personal funcionari o estatutari al servei de l'Administració sanitària, que actue en l'exercici de les funcions d'inspecció, gaudirà de la consideració d'agent de l'autoritat pública sanitària amb caràcter general i estarà autoritzat per a l'exercici de les actuacions previstes en l'article 85 de la llei esmentada amb l'acreditació prèvia de la seua condició.

Sense perjudici del que s'ha exposat, el personal sanitari del Sistema Valencià de Salut, en l'exercici de les funcions pròpies de la seua categoria, tindran la consideració d'autoritat pública i gaudiran de la protecció reconeguda a aquesta condició per la legislació vigent.

L'article 87 de la llei esmentada estableix que les entitats o institucions públiques o privades i les persones particulars tenen el deure de col·laborar amb les autoritats públiques sanitàries quan siga necessari per a l'efectivitat de les mesures adoptades.

L'article tercer del Decret 44/1992, de 16 de març, del Govern Valencià, pel qual es determinen el procediment, les sancions i la competència sancionadora en relació amb les infraccions sanitàries i d'higiene alimentària, determina la necessitat d'acreditar la condició de personal inspector per a tindre accés directe a la documentació de l'empresa, centre o establiment inspeccionat amb la finalitat de realitzar les activitats de control necessàries, tot això amb vista a la comprovació del compliment de la legislació vigent.

La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix en l'article 53.b que la ciutadania, en les seues relacions amb les administracions públiques, té dret a identificar les autoritats i el personal al servei de les administracions públiques sota la responsabilitat dels quals es tramiten els procediments.



En l'àmbit de la salut pública, diferents professionals pertanyents a aquesta Administració sanitària realitzen ordinàriament activitats de control vinculades a processos productius aliens a l'Administració, amb una gran repercussió social i econòmica per a qui és objecte d'inspecció, que, de vegades, pot ser una font de conflictes entre el personal inspector i la persona inspeccionada.

Tot això ha posat de manifest la necessitat que la identificació del personal de la Generalitat amb funcions en la matèria objecte d'aquest decret es realitze per mitjà d'un sistema de codificació alfanumèrica que específicament acredite a aquells que la porten la condició de personal de l'administració, i no, com fins ara, per mitjà de la indicació del nom, cognoms i document nacional d'identitat de la persona inspectora, ja que es compromet la seguretat i intimitat d'aquest personal, requisit indispensable per a una correcta execució de les comeses d'aquest col·lectiu i, al mateix temps, una garantia jurídica tant per a la ciutadania com per al mateix personal sanitari.

En aquest sentit, la Llei 13/2016, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, en la disposició addicional va afegir una nova redacció de l'article 76 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, per la qual autoritza el departament competent en matèria de salut pública per a l'emissió de carnets identificatius de personal funcionari que exerceix funcions de control oficial de la cadena alimentària i altres actuacions de salut pública, basats en un codi intern alfanumèric que substituïsquen els d'identificació nominal, diferint al desplegament reglamentari la regulació de l'expedició dels carnets mencionats i la creació del corresponent registre, que permeta fer efectiu el seu dret en un procediment a la identificació del personal al servei de les administracions públiques.



Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2017.

Durant el procediment de tramitació, per indicació dels distints òrgans consultats es va acordar la realització de dos canvis substantius, l'un, referit al canvi de rang normatiu, d'ordre a decret, i, l'altre, referent al canvi de denominació del títol del projecte per a adaptar-se millor al contingut del present reglament.

Per a l'elaboració d'aquest projecte s'han seguit els principis recollits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. Quant a la necessitat i eficàcia, es considera necessari preservar la identitat del personal amb funcions inspectores en salut pública. Quant al de proporcionalitat, és una mesura ajustada i convenient per a la realització de les funcions que l'Administració té encomanades. La seguretat jurídica està reflectida en el fet que aquesta norma és desplegament del que estableix l'article 76 de la Llei 10/2014. I, finalment, quant a la transparència i eficiència, aquest projecte ha seguit la normativa continguda en la mateixa Llei 39/2015 i en la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i és objecte de publicació en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, amb el propòsit de donar audiència a les persones interessades, tant en la consulta pública a la realització prèvia d'aquesta norma com en el tràmit d'audiència i informació pública, a l'efecte de demanar totes les aportacions que la ciutadania puga realitzar.



Per tot això i a l'empara del que disposa l'article 54.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i en l'article 33 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 24 de novembre de 2017,





DECRETE



Article 1. Objecte

1. És objecte d'aquest decret la creació del registre del personal (d'ara en avant registre), amb funcions de control oficial de la cadena alimentària i altres actuacions de salut pública, així com l'emissió del document d'acreditació que identifica el personal que realitza aquestes funcions, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

2. Així mateix, és objecte d'aquest decret l'aprovació de la creació del fitxer de dades de caràcter personal vinculat al registre.



Article 2. Naturalesa i finalitats del registre

1. El registre que es crea té caràcter de registre administratiu amb finalitat pública instrumental a la gestió per a disposar d'informació actualitzada del personal funcionari que realitza tasques d'inspecció en seguretat alimentària i altres àmbits de la salut pública.

2. La inscripció en aquest acredita la condició d'agent de l'autoritat pública sanitària per a les activitats de control en matèria de protecció i vigilància de la normativa en matèria de salut pública, de conformitat amb el que estableix la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana.

3. Atenent la naturalesa de les dades personals d'inscripció registral l'accés al registre no serà públic.



Article 3. Inscripcions i anotacions en el registre

1. S'inscriurà en el registre el personal de salut pública que realitze les funcions inspectores assenyalades en l'article 2 d'aquest decret, que pertanga al Cos Superior de Salut Pública de l'Administració de la Generalitat A1-S03, durant la seua permanència en la situació administrativa de servei actiu.

2. En el registre s'anotaran, com a mínim, les dades següents:

a) Escala a què pertany.

b) Nom i cognoms.

c) NIF.

d) Data i lloc de naixement.

e) Domicili a l'efecte de notificació.

f) Telèfon mòbil, correu electrònic.

g) Relació jurídica.

h) Codi d'identificació com a personal inspector (CIPI), de caràcter alfanumèric.

3. L'òrgan responsable del registre vetlarà per la seua actualització permanent, i procedirà d'ofici a incorporar nous assentaments, i la modificació o la cancel·lació dels assentaments que ho requerisquen.



Article 4. Codi d'identificació del personal inspector (CIPI)

1. El codi d'identificació del personal inspector (CIPI) és un codi alfanumèric intern que substitueix els d'identificació nominal, i es constitueix com una identificació personalitzada per a aquell que realitze activitats d'inspecció oficial de la cadena alimentària i altres àmbits de salut pública.

2. El CIPI s'assignarà amb caràcter únic, personal, intransferible i definitiu a cada persona funcionària inscrita en el registre. El codi contindrà dos blocs de lletres que identifiquen el centre de treball de destí, i l'escala professional a què pertany, respectivament. La part numèrica del codi tindrà un màxim de tres dígits.

3. A través dels assestaments del registre, amb la codificació se l'identificarà inequívocament, i s'evitaran duplicitats.

4. El CIPI de la persona inspectora actuant haurà de fer-se constar en tot document de control oficial que s'òmpliga com a resultat de qualsevol activitat de control oficial en l'exercici de les seues funcions.





Article 5. Òrgan responsable del registre

L'òrgan encarregat i responsable del registre serà la direcció general competent en matèria de salut pública.



Article 6. Fitxer vinculat al registre

1. El registre constitueix un fitxer de dades de caràcter personal de titularitat pública, d'acord amb els que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.



2. La finalitat del fitxer, els seus usos previstos i les persones sobre les quals es pretenen obtindre les dades de caràcter personal són els establits en aquest decret per al registre

3. La recollida de dades es realitzarà per la direcció general competent en matèria de salut pública, a través dels registres ja existents o mitjançant sol·licitud al personal indicat en l'article 1.

4. Les dades recollides en el fitxer són les indicades en l'article 3.



5. L'òrgan responsable del fitxer serà la direcció general competent en matèria de salut pública, davant de la qual s'exerciran els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició.

6. El nivell de protecció de seguretat del fitxer serà el nivell bàsic.





Article 7. Document d'acreditació

1. L'òrgan competent en matèria de salut pública confeccionarà el document d'acreditació (carnet professional) per a tot el personal inscrit en el registre.

2. Aquest document d'acreditació tindrà format de carnet amb fotografia i serà el document acreditatiu de la funció inspectora que exerceix la persona que el porte, així com de la condició d'agent de l'autoritat pública sanitària.

3. El document acreditatiu contindrà, almenys, les dades que figuren en l'annex d'aquest decret.

4. Tindrà validesa mentre els seus titulars ostenten la mateixa categoria i situació administrativa que tenien en el moment de l'expedició, i l'hauran d'entregar a l'administració responsable quan varie alguna d'aquestes. Correspondrà a l'Administració la retirada i l'anul·lació del document acreditatiu quan el titular deixe de prestar les funcions que van donar lloc a l'expedició.

5. La pèrdua, sostracció, destrucció o deteriorament del carnet professional comportarà l'obligació de la persona titular d'informar el superior jeràrquic sobre aquesta circumstància i de sol·licitar l'expedició d'un duplicat d'aquest. L'expedició de duplicats del document acreditatiu, per alguna de les causes indicades en el paràgraf anterior, suposarà l'anul·lació de l'anterior.

6. Aquest document haurà de ser exhibit a petició de la persona interessada durant l'activitat d'inspecció, i el seu ús quedarà restringit a l'exercici de les funcions inspectores que tinga assignada la persona titular. La utilització del document acreditatiu per a fins diferents de l'activitat inspectora per part del personal funcionari serà considerada com a falta disciplinària classificada com a greu, d'acord amb el que estableix la Llei 10/2010, de 9 de juliol, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Incidència econòmica

L'aplicació i desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en els capítols de despesa de la Generalitat.



Segona. Modificació del fitxer

La modificació del fitxer es realitzarà per ordre de la persona titular de la conselleria competent en matèria de sanitat



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa aquest decret.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Validesa de la identificació anterior

Els actuals documents d'identificació en poder del personal funcionari expedits fins a l'entrada en vigor d'aquest decret continuaran tenint validesa fins a la substitució pels aprovats per la norma reglamentària dictada en desplegament del present decret.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació de desplegament normatiu

Es faculta la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública per al desplegament necessari en aplicació del que disposa aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 24 de novembre de 2017



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ





ANNEX

Contingut mínim del document d'identificació



1. Les dades que figuren en l'anvers seran, com a mínim:

a) Logotip de la conselleria de la Generalitat competent en matèria de sanitat, així com identificació de la direcció general competent en matèria de salut pública i seguretat alimentària.

b) Fotografia de la persona titular.

c) Codi d'identificació del personal inspector (CIPI).



2. Les dades que figuren en el revers seran, com a mínim:

La llegenda: «La persona titular d'aquest document d'acreditació, quan està de servei, actua com a AGENT DE L'AUTORITAT en l'exercici de les seues funcions inspectores en matèria de salut pública.»

Mapa web