Ficha docv

Ficha docv









ORDRE de 21 de desembre de 2001, de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat, per la qual s'estableixen les bases per a la concessió de subvencions per al desenvolupament d'accions i infraestructures bàsiques en matèria de consum en l'exercici 2002. [2001/12636]

(DOGV núm. 4157 de 28.12.2001) Ref. Base de dades 5302/2001




L'Estatut dels Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana estableix l'existència d'oficines municipals d'Informació al Consumidor (OMIC) i n'atribueix a la Generalitat Valenciana la regulació de la creació.

En el Decret 181/1992, del Govern Valencià, es fixen els requisits perquè aquestes oficines siguen acreditades per la Generalitat mitjançant el procediment establit en l'Ordre de 21 de gener de 1997 de la Conselleria d'Indústria i Comerç.

D'altra banda, les associacions de consumidors posseeixen la representació dels seus associats i serveixen d'instrument per a l'exercici dels drets individuals i col·lectius dels consumidors. A través d'elles, s'exerceixen els drets de participació i audiència en consulta que tots els consumidors tenen reconeguts com a drets bàsics en l'Estatut de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana.

Conscient de la seua importància com a canal participatiu de la societat civil valenciana i de defensa col·lectiva dels consumidors i usuaris, els capítols II i III de la present ordre es dediquen a l'aportació de mitjans per a la consolidació del sistema d'associacions de consumidors i el foment d'aquest, a través d'ajudes públiques destinades a la realització de les actuacions que els són pròpies.

Per tot això i a fi d'optimitzar tots els recursos posats a disposició dels consumidors i al mateix temps dur a terme una política integrada en matèria de consum, i fent ús de les facultats que m'atribueixen l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, i l'article 47 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana,

ORDENE

CAPÍTOL I

Règim general de les ajudes

Article 1. Objecte i àmbit

1. L'objecte de la present ordre és establir el règim de concessió d'ajudes per al desenvolupament d'accions i infraestructures bàsiques en matèria de consum, d'acord amb les consignacions previstes en la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2002.

2. El règim d'ajudes serà d'aplicació tal com es determina en els articles següents.

Article 2. Accions susceptibles de suport

1. Les ajudes regulades en aquesta ordre estan dirigides a donar suport a les accions següents:

– Despeses corrents i en inversió dutes a terme per les federacions i associacions de consumidors i usuaris de la Comunitat Valenciana per a la realització d'actuacions en suport i defensa dels consumidors i usuaris.

– Despeses derivades de l'actuació en les juntes arbitrals de la Comunitat Valenciana per part de les federacions, confederacions i associacions de consumidors i usuaris i de les associacions de consumidors i usuaris i de les associacions i organitzacions d'empresaris i/o professionals de la Comunitat Valenciana.

– Despeses corrents i en inversió de les corporacions locals de la Comunitat Valenciana destinades a la creació, funcionament, instal·lació i equipament d'oficines municipals d'Informació al Consumidor (OMIC).

2. Les ajudes per a les despeses de què tracta el número anterior podran sol·licitar-se en relació amb les efectuades des del dia 1 de gener de l'any 2002 sempre que reunisquen la resta de condicions i requisits establits en la present ordre.

3. L'import de les subvencions concedides en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques, o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat que desenvoluparà el beneficiari.

4. Només serà subvencionable l'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis quan el beneficiari documentalment acredite l'exempció o la no-subjecció al dit impost.

Article 3. Presentació de sol·licituds i termini

1. Les sol·licituds s'hauran de presentar, d'acord amb el model normalitzat, al Registre de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat, carrer de Colom, número 32, codi postal 46004 de València, o per mitjà de qualsevol altra de les formes que estableix l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. La sol·licitud haurà d'anar acompanyada de la documentació que per a cada tipus d'ajuda s'establisca en l'article corresponent d'aquesta ordre.

3. El termini per a sol·licitar les subvencions regulades en la present ordre, llevat de les previstes en l'article 16, serà d'un mes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Si l'ajuda és sol·licitada per a la realització d'una inversió consistent en obra, la sol·licitud podrà formular-se de manera genèrica, sempre que la concreció d'aquesta es formule i presente acompanyada de la documentació l'aportació de la qual exigeix aquesta ordre, en el termini d'un mes comptat des del dia d'acabament del termini anterior.

4. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits assenyalats en l'article 70 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o no s'adjunte la documentació que d'acord amb aquesta ordre resulte exigible, es demanarà a l'interessat que en el termini de 10 dies esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició.

Article 4. Criteris de concessió

Per a la concessió de les ajudes es valorarà la transcendència de l'actuació o del projecte en relació amb els següents aspectes:

– L'adequació, l'interés i la rellevància del projecte per a la protecció i defensa dels consumidors i usuaris.

– L'extensió territorial de l'actuació o dels resultats que se'n preveuen.

– L'extensió de la defensa dels drets dels consumidors i usuaris a poblacions, territoris o àrees d'actuació que no disposen actualment d'instruments específics de suport.

– La continuïtat de les activitats iniciades en altres àmbits o exercicis anteriors.

– El grau d'implantació, àmbit territorial, nombre d'associats, població i tipologia a les quals afecten les accions, eficàcia de l'especialització, de la modernització i accés als serveis oferits, nivell de cobertura amb els distints serveis i activitats d'interés per al consumidor.

– Quan es tracte d'oficines municipals d'Informació al Consumidor es tindrà en compte, a més a més:

– Participació en campanyes organitzades per la Direcció General de Comerç i Consum.

– Nombre de reclamacions i denúncies rebudes i tramitades.

– Nombre d'actuacions d'informació i inspecció.

Article 5. Resolució de concessió de les ajudes

1. La Direcció General de Comerç i Consum podrà demanar al sol·licitant l'aportació addicional d'altres documents o dades aclaridors que estime necessaris per a resoldre la sol·licitud presentada. En el cas que resulte exigible la presentació de projecte tècnic, aquest s'haurà de sotmetre a l'informe de l'Oficina de Supervisió de Projectes o dels tècnics designats per la Conselleria.

2. El conseller d'Innovació i Competitivitat, després de l'informe previ d'una comissió qualificadora composta per personal tècnic de la Direcció General de Comerç i Consum dictarà resolució de concessió de l'ajuda, que fixarà expressament la quantia i incorporarà, si és el cas, les condicions i obligacions que afecten el desenvolupament de l'actuació objecte de subvenció. La resolució es notificarà als interessats en els termes previstos en l'article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

3. El termini màxim per a tramitar i resoldre els expedients serà de dos comptadors des de la publicació de l'ordre mitjançant la qual es fan públics les línies de crèdit i l'import global màxim destinat a la concessió de les ajudes previstes en la present disposició. Transcorregut el termini sense que s'hi haja dictat resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de l'ajuda en els termes previstos en l'article 44 de la Llei 30/1992.

4. Les resolucions a què fan referència els paràgrafs anteriors esgoten la via administrativa i contra elles podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de la resolució corresponent.

Article 6. Resolució d'incidències

1. El director general de Comerç i Consum, després dels informes previs que considere oportuns, resoldrà les incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió, com ara pròrrogues de terminis, modificacions justificades del projecte inicial o qualsevol altra variació de les condicions particulars de la concessió.

2. El beneficiari haurà de comunicar, en qualsevol moment de la vigència de l'expedient, unes altres ajudes públiques o privades que haguera obtingut o sol·licitat per al mateix projecte amb posterioritat a la data de presentació de la sol·licitud.

Article 7. Obligacions del beneficiari

Són obligacions del beneficiari:

– Realitzar l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.

– Acreditar la realització de l'activitat, i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l'ajuda.

– Sotmetre's a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana en relació amb les subvencions o ajudes concedides.

– Fer constar, de manera explícita, en la difusió de les accions subvencionades, el suport de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat.

Article 8. Control de les accions

1. La Direcció General de Comerç i Consum realitzarà el control i el seguiment de les accions a través de les comprovacions que considere necessàries.

2. La Direcció General de Comerç i Consum en els supòsits en què ho estime procedent, i en especial quan les actuacions per a les quals es concedisca l'ajuda consistisquen en la realització d'estudis, projectes o plans, o en l'execució d'obres, podrà designar personal tècnic perquè col·labore en la seua redacció o execució o n'assumisca la direcció tècnica de la realització; amb aquesta finalitat el beneficiari estarà obligat, quan així ho determine la corresponent resolució de concessió de l'ajuda, a informar aqueix centre directiu de l'inici de les actuacions.

Article 9. Minoració i resolució de l'ajuda concedida

1. L'alteració d'alguna de les característiques del projecte aprovat, l'incompliment de condicions i termini establits en la resolució, la no-execució parcial de l'actuació, la insuficient justificació de l'import de la despesa aprovada i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades que en conjunt excedisquen els límits establits, podrà donar lloc a la minoració de la subvenció concedida.

2. L'incompliment pel beneficiari de qualsevol dels requisits, les condicions i la resta de circumstàncies que originaren l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació, la no-realització del projecte o la falta de justificació de l'import de la subvenció, donarà lloc a la incoació, per part de l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes, del corresponent expedient, que podrà finalitzar, si és el cas, amb la resolució de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció. En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret de l'interessat a l'audiència.

CAPÍTOL II

Ajudes a federacions i associacions de consumidors

Article 10. Objecte, àmbit i beneficiaris de les ajudes

1. L'objecte del present capítol és establir el règim de concessió de les ajudes a les federacions i associacions de consumidors i usuaris de la Comunitat Valenciana, per a finançar les despeses derivades de la seua actuació en suport dels consumidors i usuaris i defensa dels seus dret.

2. Podran ser beneficiàries de les ajudes les federacions i associacions de consumidors i usuaris que estiguen inscrites en el Registre Públic d'Associacions de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana.

Article 11. Accions susceptibles de suport

1. Les subvencions es destinaran a finançar les actuacions compreses en les següents àrees funcionals:

A) En despeses corrents:

1. Activitats d'informació. Es podran concedir subvencions destinades a la realització de campanyes concretes d'informació i orientació sobre els drets dels consumidors i usuaris, i també de promoció de l'associacionisme.

2. Activitats de formació i educació. Podran ser objecte de subvenció:

– Activitats adreçades a la formació i educació dels consumidors organitzades per les associacions o federacions.

– Realització de cursos bàsics o d'especialització en consum organitzats per les associacions o federacions, dirigits als seus associats o personal propi, en col·laboració amb la Direcció General de Comerç i Consum, si és el cas.

3. Funcionament dels gabinets d'informació al consumidor i dels gabinets jurídics.

4. Despeses de manteniment de l'entitat i de realització d'actes estatutaris.

Les ajudes per a les despeses corrents i de funcionament no podran superar el 80% del total d'allò pressupostat per l'entitat peticionària i acceptat en la resolució de concessió.

B) En despeses d'inversió:

1. Adquisició de locals per a constituir la seu de l'entitat.

2. Obres en locals de les federacions o associacions.

3. Adquisició de material inventariable.

4. Suport per a les amortitzacions de capital corresponent a préstecs formalitzats per a l'adquisició de locals.

Per a una mateixa actuació serà incompatible l'ajuda en concepte de suport per a les amortitzacions de capital, amb l'ajuda directa a la qual fa referència el punt B.1.

L'import total de la subvenció concedida en concepte d'ajuda a la inversió no podrà superar el 75% de les inversions pressupostades per l'entitat peticionària i acceptades en la resolució de concessió.

2. En aquells casos en què ho aconselle la concurrència de circumstàncies excepcionals, es podrà autoritzar la concessió d'ajudes que superen els límits establits en els paràgrafs anteriors, respectant, en tot cas, les dotacions pressupostàries corresponents. La resolució serà motivada.

3. La concessió de les ajudes a la inversió podrà tenir caràcter plurianual quan així ho requerisca el termini d'execució de les inversions corresponents. En aquest cas, les anualitats corresponents a exercicis futurs quedaran subordinades a l'existència de crèdit que per a cada exercici es consigne en el pressupost de la Generalitat Valenciana en els termes previstos en l'article 29 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública.

Article 12. Presentació de sol·licituds.

1. Les federacions i associacions de consumidors i usuaris interessades hauran de presentar sol·licitud de subvenció firmada per la presidència de l'entitat, en la qual es farà constar de forma separada l'ajuda sol·licitada per a cada una de les àrees funcionals recollides en l'article anterior. L'esmentada sol·licitud anirà acompanyada de la documentació següent:

– Programa detallat de les activitats que realitzarà en cada una de les àrees la federació o associació l'any 2002, que inclourà informació d'interés en relació amb els criteris de valoració establits en l'article 4.

– Pressupost detallat de despeses i ingressos per a l'any 2002, amb indicació de les despeses finançades a càrrec de recursos propis.

– Quan se sol·licite subvenció per a obres, caldrà incloure, si és el cas, projecte subscrit per un tècnic competent acompanyat de pressupost detallat i d'un programa d'actuació que garantisca l'execució de les obres en els exercicis per als quals es concedisca la subvenció, subscrit per la presidència de l'entitat.

– Quan se sol·licite ajuda per a les amortitzacions de capital corresponents a préstecs formalitzats per a l'adquisició de locals, haurà d'incloure's còpia del contracte de préstec hipotecari formalitzat amb l'entitat bancària.

– Certificat que l'entitat sol·licitant està al corrent en les obligacions tributàries estatals i autonòmiques i davant la Seguretat Social, en els termes previstos en l'Ordre de 30 de maig de 1996, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació (DOGV núm. 2.775, de 21 de juny de 1996), la validesa de la qual s'haurà d'estendre a la data d'acabament del termini de presentació d'instàncies.

– Memòria de les activitats realitzades l'any 2000 en la qual es detallen les despeses i els ingressos del mateix exercici, amb especificació de les quanties obtingudes per subvencions o ajudes procedents d'altres administracions o ens públics o privats, subscrita per la presidència de l'entitat.

– Certificat de l'entitat sol·licitant que acredite el nombre de socis i l'import de la quota anual per soci en la data de la publicació de la present ordre.

2. Podran presentar sol·licitud les associacions la inscripció de les quals en el Registre Públic d'Associacions de Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana estiga en tràmit; en aquest cas serà requisit necessari per a la concessió de les ajudes que es produïsca la inscripció en el dit Registre.

Article 13. Liquidació de les ajudes

1. El pagament de les subvencions per a despeses corrents es realitzarà de conformitat amb allò que s'ha establit en l'article 47 bis de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana, i amb el règim següent:

– Quan es concedisca la subvenció, es lliurarà el 40% de la quantitat assignada. Aquest pagament estarà condicionat a la presentació per part de l'entitat beneficiària d'un aval bancari, depositat davant els serveis territorials de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació de la província corresponent, per import del 40% de la subvenció concedida.

– Després de l'aportació i comprovació de la documentació justificativa de l'efectiva i correcta aplicació de la suma lliurada a l'actuació objecte de la subvenció, es podrà procedir al pagament d'un 20% més amb els mateixos condicionaments, és a dir, després d'aval previ. La resta de la subvenció es farà efectiva després de la justificació de la totalitat de la despesa aprovada.

– Serà admissible la realització de pagaments parcials després de la presentació prèvia de la documentació justificativa del percentatge corresponent de la despesa aprovada.

2. El pagament de les subvencions per a despeses d'inversió es realitzarà de conformitat amb el que estableix el mateix article, amb següent règim:

– Quan es concedisca la subvenció es lliurarà el 15% de la quantitat assignada. Aquest pagament estarà condicionat a la presentació per part de l'entitat beneficiària d'aval bancari, depositat davant els serveis territorials de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació de la província corresponent, per import del 15% de la subvenció concedida.

– Després de l'aportació i comprovació de la documentació justificativa de l'efectiva i correcta aplicació del 15% ja lliurat a l'actuació objecte de la subvenció, la resta de la subvenció es farà efectiva després de la justificació per part de l'entitat de la totalitat de la despesa aprovada.

– Es podran realitzar pagaments parcials després de la presentació prèvia de la documentació justificativa del percentatge corresponent de la despesa aprovada.

3. La justificació de la subvenció es durà a terme d'acord amb les següents normes:

El lliurament de factures i tots altres documents justificatius de la despesa efectuada, expedits d'acord amb la legalitat vigent, haurà de realitzar-se abans del 31 d'octubre de l'any 2002. L'import dels justificants presentats haurà d'assolir com a mínim la quantia dels percentatges que es poden lliurar d'acord amb els paràgrafs 1 i 2 d'aquest article.

Les factures hauran de tenir totes les dades formals que exigeix per a l'expedició l'article 3 del Reial Decret 2.402/1985, de 18 de desembre (BOE núm. 312, de 30 de desembre de 1985).

Les justificacions corresponents al personal fix es presentaran necessàriament en nòmines, acompanyades dels butlletins de cotització a la Seguretat Social.

No seran admesos justificants de despesa per atencions socials.

Els desplaçaments es justificaran mitjançant el bitllet corresponent en cas d'utilització de transport públic, i en cas que s'use vehicle particular es valorarà als efectes de justificació a 0,15 euros el quilòmetre. No seran subvencionats els rebuts de taxi.

Caldrà adjuntar certificat d'assistència expedit per l'ens públic que desenvolupe o coordine l'actuació que origine els desplaçaments.

Quan es justifiquen activitats que generen despeses d'allotjament i/o restauració, s'hauran d'adjuntar les factures corresponents, i l'import màxim acceptables com a justificació per persona i dia serà de 50 euros per despeses d'allotjament i de 20 euros per despeses de restauració.

En el cas que haja sigut necessària la presentació de projecte tècnic, certificat d'obra expedit per un tècnic competent.

Quan se sol·licite ajuda per a adquisició de locals, s'aportarà com a justificant l'escriptura de compravenda amb la corresponent inscripció en el Registre de la Propietat.

Quan se sol·licite suport per a les amortitzacions de capital corresponents als préstecs formalitzats per a l'adquisició de locals, caldrà aportar, a més de la indicada escriptura, certificat de l'entitat bancària acreditatiu de les amortitzacions de capital efectuades en l'exercici per al qual ses concedeix la subvenció.

CAPÍTOL III

Ajudes a la participació en juntes arbitrals

Article 14. Objecte, àmbit i beneficiaris de les ajudes

1. L'objecte del present capítol és establir el règim de concessió d'ajudes a les federacions, confederacions i associacions de consumidors i usuaris i a les associacions i organitzacions d'empresaris i/o professionals de la Comunitat Valenciana, i també a les corporacions de dret públic, per a finançar les despeses derivades de la seua actuació en les juntes arbitrals de la Comunitat Valenciana.

2. Podran ser beneficiàries de les ajudes les federacions, confederacions i associacions de consumidors i usuaris que estiguen inscrites en el registre Públic d'Associacions de Consumidors i usuaris de la Comunitat Valenciana, les associacions d'empresaris i/o professionals de la Comunitat Valenciana legalment constituïdes i les corporacions de dret públic.

Article 15. Accions susceptibles de suport

1. La subvenció serà destinada a finançar la participació en el Sistema Arbitral de Consum. se subvencionaran les despeses per assistència de membres de les federacions, associacions i organitzacions com a àrbitres a procediments de les juntes arbitrals de consum.

2. La intervenció en cada audiència serà subvencionada amb 25 euros, en el cas que l'arbitratge es desenvolupe d'acord a equitat, i amb 50 euros en el supòsit que s'efectue de conformitat a dret. Aquestes quantitats s'incrementaran un 50% quan la vista es realitze a localitats distintes d'on tenen la seu les juntes arbitrals de la Comunitat Valenciana.

Article 16. Presentació de sol·licituds

1. Les federacions, associacions i organitzacions interessades hauran de presentar sol·licitud de subvenció firmada per la presidència de l'entitat, en la qual es farà constar l'ajuda sol·licitada. Aquesta sol·licitud anirà acompanyada de la següent documentació:

a) Documentació identificadora del sol·licitant i, si és el cas, del representant legal.

b) dades de domiciliació bancària segons model normalitzat a l'efecte (fitxa de manteniment de tercers), si no s'hi hagueren presentat amb anterioritat.

c) Si és el cas, certificat que l'entitat sol·licitant està al corrent en les seues obligacions tributàries estatals i autonòmiques i davant la Seguretat Social, en els termes previstos en l'Ordre de 30 de maig de 1996, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació (DOGV núm. 2.775, de 21 de juny de 1996), la validesa del qual haurà d'estendre's al moment de l'atorgament de la subvenció.

d) Certificat expedit pel secretari/secretària de la Junta Arbitral que acredite l'assistència de l'àrbitre a l'audiència corresponent.

El termini de presentació de sol·licituds comprendrà des de l'1 de gener fins al 10 de desembre de 2002. Si dins de l'esmentat termini es presentara més d'una sol·licitud d'ajuda per aquest concepte, a partir de la segona no caldrà tornar a aportar la documentació assenyalada en els apartats a) i b).

2. Podran presentar sol·licitud les associacions la inscripció en el Registre Públic d'Associacions de Consumidors i usuaris de la Comunitat Valenciana de les quals estiga en tràmit; en aquest cas serà requisit necessari per a la concessió de les ajudes que es produïsca la inscripció en el dit registre.

Article 17. Liquidació de les ajudes

Justificada la realització de l'actuació subvencionable, es procedirà al pagament de l'ajuda a l'entitat beneficiària.

CAPÍTOL IV

Ajudes a les corporacions locals de la Comunitat Valenciana

Article 18. Objecte, àmbit i beneficiaris de les ajudes

1. L'objecte del present capítol és establir el règim de concessió d'ajudes per a la instal·lació i l'equipament d'oficines municipals d'Informació al Consumidor (OMIC) i per a contribuir al finançament de les despeses derivades de l'actuació d'aquestes en suport i defensa dels consumidors i usuaris.

2. Podran sol·licitar subvenció per al finançament de despeses en infraestructura i equipament de les OMIC aquelles corporacions locals que disposen d'una oficina o l'hagen de posar en funcionament durant l'exercici 2002.

3. Podran ser beneficiaris de les subvencions en concepte d'ajuda al finançament de les despeses derivades de la seua actuació en suport i defensa dels consumidors les corporacions locals que disposen d'una OMIC compresa en qualsevol dels següents supòsits:

– Oficines municipals d'Informació al Consumidor (OMIC) que estiguen acreditades per la Generalitat Valenciana o per a les quals s'haja sol·licitat aquesta acreditació, sempre que reunisquen els requisits establits per a això en l'Ordre de 21 de gener de 1997 (DOGV núm. 2.945, de 5 de març de 1997).

– OMIC que, sense estar acreditades, realitzen programes d'informació, formació o educació dels consumidors, i també les que col·laboren amb la Generalitat Valenciana en les campanyes d'inspecció. En aquests casos hauran de reunir les següents condicions:

a) Atendre les consultes, reclamacions i denúncies dels consumidors i realitzar mediacions en els conflictes que puguen sorgir entre les parts.

b) Estar obertes al públic durant quatre hores al dia, com a mínim, en jornada laboral, i estar identificades adequadament de manera que s'advertisca fàcilment la seua existència i ubicació.

c) Disposar de personal apropiat a fi de facilitar als consumidors i usuaris interessats la informació i l'assessorament que necessiten, o comprometre's a dotar l'OMIC del dit personal.

– OMIC que estiga previst de posar en funcionament durant l'exercici 2002.

4. Les corporacions locals que compartan amb la Generalitat Valenciana la titularitat de les juntes arbitrals de consum podran obtenir ajudes per a lesdespeses correntes destinades al manteniment i potenciació de dites juntes.

Article 19. Accions susceptibles de suport

1. Les ajudes per a les despeses corrents estaran destinades al finançament de les ocasionades per les oficines municipals d'Informació al Consumidor i la col·laboració en els juntes arbitrals de consum, en els termes previstos en els números 3 i 4 de l'article anterior.

2. Les subvencions a la inversió estaran destinades a:

a) Obres d'instal·lació i equipament de noves OMIC, en especial d'aquelles que amplien o tinguen un àmbit territorial d'actuació superior al municipi.

b) Obres d'adaptació i reforma de les OMIC, i també obres de millora per a l'adequació a allò que s'ha disposat en el Decret 181/1992.

c) Senyalització de les OMIC, en especial d'aquelles que tot i estar acreditades d'acord amb allò que s'ha disposat en l'Ordre de 21 de gener de 1997, s'adapten al manual de la identitat corporativa de les OMIC.

d) Equipament de les OMIC (equips informàtics, de reprografia, mobiliari, elements de transport, etc.), sempre que consistisquen en béns inventariables.

3. Les ajudes per a les despeses corrents i de funcionament podran arribar al 80% del total de les despeses pressupostades per l'entitat peticionària i acceptades en la resolució de concessió

4. L'import total de la subvenció concedida en concepte d'ajuda a la inversió no podrà superar el 75% de les inversions pressupostades per l'entitat peticionària i acceptades en la resolució de concessió.

5. En aquells supòsits en què ho aconselle la concurrència de circumstàncies excepcionals es podrà autoritzar la concessió d'ajudes que superen els límits establits en els paràgrafs anteriors, respectant, en tot cas, les dotacions pressupostàries corresponents. La resolució serà motivada.

Article 20. Documentació

1. A la sol·licitud d'ajudes a la inversió, les corporacions locals hauran d'adjuntar la documentació següent:

– Pressupost detallat de les despeses que que es produiran l'any 2002, d'acord amb els supòsits anteriors.

– Certificat expedit pel secretari/secretària de la corporació acreditatiu de l'acord adoptat per l'òrgan municipal competent, que incloga l'aprovació del programa i el pressupost corresponents, la sol·licitud de subvenció, la quantia d'aquesta, el compromís de finançar la part no subvencionada i el de l'afectació indefinida dels béns que puguen adquirir amb l'ajuda sol·licitada amb la finalitat per a la qual es condisca la subvenció.

– En cas que l'OMIC amplie o tinga una cobertura territorial superior al municipi, s'adjuntarà certificat del secretari o la secretària de cada una de les corporacions locals que s'integren en el projecte, en el qual es faça constar l'acord de conformitat amb aquest.

A aquesta documentació general s'afegirà a més a més la següent, segons els casos:

a) Si se sol·licita subvenció per a la instal·lació d'una OMIC:

– Memòria descriptiva de l'actuació, en la qual se'n determine la ubicació, els mitjans materials i personals dels quals es dotarà i el pressupost inicial de funcionament.

– Còpia del projecte de les obres que es realitzaran subscrit pel tècnic competent, acompanyada del corresponent programa d'actuació, si és el cas, per fases, que garantisca l'execució de l'obra en l'exercici en el qual es concedeix la subvenció.

b) Si se sol·licita subvenció per a l'adaptació i remodelació d'una OMIC ja existent:

– Còpia del projecte de les obres que es realitzaran subscrit pel tècnic competent, si és el cas.

– Memòria en la qual es descriguen les millores que s'han d'introduir i se'n justifique la necessitat.

– Programa d'actuació que garantisca l'execució de l'obra en l'exercici en què es concedeix la subvenció.

c) En cas de sol·licitar subvenció per a senyalització de l'OMIC, identificació dels elements i llocs en què s'instal·laran els nous senyals.

d) Si se sol·licita subvenció per a equipament informàtic de l'OMIC, inventari del material de què dispose, amb indicació d'aquell l'adquisició del qual haja estat subvencionada per la Generalitat Valenciana en anterior convocatòries.

2. En la sol·licitud de subvenció per a despeses corrents o de manteniment, les corporacions locals hauran d'adjuntar la següent documentació:

a) Programa de tallat de les actuacions que es portaran a cap l'any 2002.

b) Pressupost detallat de les despeses que es produiran l'any 2002, d'acord amb el programa presentat.

c) Memòria de les activitats realitzades l'any 2001.

d) Certificat expedit pel secretari o la secretària de la corporació, acreditatiu de l'acord adoptat per l'òrgan municipal competent, que reculla l'aprovació del programa i el pressupost corresponents, la sol·licitud de subvenció, la quantia d'aquesta, el compromís exprés de finançar la part no subvencionada.

e) Aquelles OMIC que no estiguen acreditades hauran de presentar, a més, un certificat expedit pel secretari o la secretària de la corporació en el qual s'acredite el compliment de les condicions fixades en el punt 3 de l'article 18 de la present ordre. Així mateix, caldrà indicar el personal de què disposa l'OMIC per a exercir les funcions descrites o certificar l'acte de la corporació en el qual s'acorde la provisió del corresponent personal en qualsevol de les formes previstes en el Decret 181/1992.

f) En el cas d'aquelles OMIC que tinguen previst iniciar el seu funcionament durant l'exercici 2002, el certificat esmentat en l'apartat e) acreditarà el compromís adoptat per l'òrgan municipal competent d'ajustar el funcionament de l'OMIC a les condicions fixades en el punt 3 de l'article 18. Així mateix caldrà indicar, a més, el personal de què dispose l'OMIC o certificar l'acte de la corporació en el qual se n'acorde la provisió, en els mateixos termes assenyalats en l'apartat anterior.

g) En cas que l'OMIC amplie o tinga una cobertura superior al municipi, s'adjuntarà, a més, un certificat del secretari o la secretària de cada una de les corporacions locals que s'integren en el projecte en què es faça constar l'acord de conformitat amb aquest.

3. Les corporacions locals que sol·liciten ajuda per a les juntes arbitrals de consum la titularitat de les quals compartisquen amb la Generalitat Valenciana, adjuntaran a la sol·licitud, a més de la documentació assenyalada en el punt d) del número anterior:

– Certificat expedit pel secretari o la secretària de la junta en què s'acredite el nombre d'audiències realitzades durant l'any 2001, amb especificació de les realitzades en altres municipis, i les actuacions desenvolupades en matèria d'arbitratge.

– Programa de les actuacions que, en matèria arbitral, s'han de dur a terme l'any 2002 i pressupost de despeses d'aquestes.

– Certificat expedit pel secretari o la secretària de la corporació local en què s'acredite el personal que presta el seus serveis en la junta arbitral.

4. Totes les sol·licituds de subvenció hauran d'anar acompanyades d'un certificat de dades de domiciliació bancària (fitxa de manteniment de tercers), excepte si s'ha presentat amb anterioritat davant la Conselleria d'Innovació i Competitivitat i les dades no han experimentat variació.

5. En cas que part d'aquesta documentació ja haja sigut presentada en sol·licitar altres subvencions davant d'aquesta Conselleria, serà suficient de fer-ho constar en la sol·licitud, especificant-hi l'objecte i la data de la presentació.

Article 21. Liquidació de les ajudes

1. El pagament de les subvencions concedides en concepte d'ajuda a la inversió es realitzarà de conformitat amb allò establit en l'article 47 bis de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana per a les transferències de capital, d'acord amb el següent règim:

El 15% de l'import de la subvenció es lliurarà una vegada concedida aquesta.

La resta la pagarà la Generalitat Valenciana després de l'aportació i comprovació de la documentació justificativa pel total de la despesa aprovada.

En cas que es realitzen obres, amb la justificació caldrà presentar, a més, els certificats d'obra expedits pel tècnic competent.

Es podran realitzar pagaments parcials, després de la presentació prèvia de la documentació justificativa pel percentatge de la despesa aprovada.

2. El pagament de les subvencions per a despeses corrents es realitzarà de conformitat amb allò que s'ha establit en el mateix article, aplicant-hi el següent règim:

El 40% de l'import de la subvenció es lliurarà immediatament una vegada concedida aquesta.

El 20% es pagarà després de l'aportació i comprovació de la documentació justificativa de l'efectiva i correcta aplicació de la suma lliurada per a l'actuació objecte de la subvenció.

La resta la pagarà la Generalitat Valenciana després de la justificació per la corporació local de la totalitat de la despesa aprovada.

Es podran realitzar pagament parcials, després de la presentació prèvia de la documentació justificativa pel percentatge corresponent de la despesa aprovada.

3. La justificació de la subvenció s'efectuarà de la forma següent:

– Els justificants podran presentar-se en la Direcció General de Comerç i Consum des de la notificació de la concessió de subvenció fins al 31 d'octubre de l'any 2002, inclusivament, i hauran de fer referència a despeses realitzades dins del dit exercici. L'import dels justificants presentats haurà d'assolir com a mínim la quantia dels percentatges que es poden lliurar d'acord amb els paràgrafs 1 i 2 del present article.

– La justificació de la subvenció s'efectuarà mitjançant els certificats de contracció de la despesa en els quals conste l'acord de reconeixement de l'obligació per part de l'òrgan competent, expedits per l'interventor/a o el secretari/ària de la corporació, i en els quals es detallarà l'import de la despesa adquirida en les actuacions, i es manifestarà expressament que la subvenció ha sigut aplicada a la seua finalitat, els perceptors amb especificació del concepte i de l'import, i en el cas d'inversions que els béns o millores han sigut destinats indefinidament a l'OMIC; es podrà també justificar mitjançant la tramesa de fotocòpies de factures, nòmines i butlletins de cotització a la Seguretat Social i de les corresponents ordres de pagament, totes elles degudament compulsades.

– La justificació de la despesa realitzada en les juntes arbitrals de titularitat compartida s'efectuarà mitjançant el certificat de l'interventor/a o secretari/ària de la corporació en què s'acredite el cost del personal que realitza les funcions d'arbitratge.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

1. La concessió de les ajudes previstes en aquesta ordre estarà condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient per a això en els pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2002. A més a més, la concessió de les ajudes a la inversió que tinguen caràcter plurianual estarà subordinada a l'existència de crèdit adequat i suficient en les successives lleis de pressupostos de la Generalitat Valenciana.

2. Per complir el que es preveu en l'article 47.11 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública i d'acord amb el que establisca la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'any 2002, mitjançant ordre de la Conselleria d'Innovació i Competitivitat es faran públics les línies de crèdit i l'import global màxim destinat a la concessió de les ajudes previstes en la present disposició.

Segona

1. En el supòsit que els documents que han d'acompanyar la sol·licitud de concessió de les ajudes ja els tinguera qualsevol òrgan de l'administració actuant, el sol·licitant podrà acollir-se al que s'estableix en l'apartat f) de l'article 35 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sempre que s'hi facen constar la data i l'òrgan o dependència on es presentaren o, si és el cas, s'emeteren, i que hagen transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguen.

2. En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent podrà demanar-ne al sol·licitant la presentació o, si de cas hi manca, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què fa referència el document.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

Es faculta el director general de Comerç i Consum per a dictar les disposicions i adoptar les mesures que considere oportunes per al desplegament i l'aplicació del que es disposa en la present ordre.

Segona

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 21 de desembre de 2001

El conseller d'Innovació i Competitivitat

FERNANDO V. CASTELLÓ BORONAT

Mapa web