Ficha docv

Ficha docv









Informació pública de l'informe ambiental i territorial estratègic corresponent al Pla especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel. [2021/9413]

(DOGV núm. 9184 de 29.09.2021) Ref. Base de dades 008942/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Ajuntament
    Grup temàtic: Plans d'Urbanisme
    Descriptors:
      Temàtics: pla d'urbanisme, administració local
      Descriptors toponímics: Benigànim



Per la Resolució del regidor delegat de l'Àrea d'Urbanisme núm. 2021-0162, de 23 de febrer, s'ha emés informe ambiental i territorial estratègic favorable, corresponent al Pla especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel, que seguidament es transcriu,



Antecedents

I. Sol·licitada a la Diputació de València en data 27 de novembre de 2017 (NRS 2.732), assistència tècnica per a la redacció del Pla especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel, per Decret 09533 de 23 d'octubre de 2018, la Diputació estima la sol·licitud formulada, encarregant els treballs a l'arquitecte José Pardo Conejero (NRE 3720 de 24 octubre de 2018).

II. En data 6 de juny de 2019, l'arquitecte José Pardo Conejero, comunica i remet mitjançant correu electrònic a l'oficina tècnica municipal, el document de consulta pública prèvia del Pla especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel a Benigànim (València), perquè es procedisca a la revisió de la documentació.

I en data 3 de juliol de 2019, (2019-E-RE-274) José Pardo Conejero presenta document de consulta prèvia del Pla especial perquè, conforme a l'art. 49 bis Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori urbanisme i paisatge, d'ara en avant LOTUP, es procedisca a la realització d'aquesta consulta prèvia emissió d'informes tècnic i jurídic de dates 5 i 23 de juliol de 2019, el Ple en sessió extraordinària celebrada el 25 de juliol de 2019, acorda:

«Primer. Estimar que la documentació presentada s'ajusta als requeriments necessaris per a procedir a la consulta pública prèvia del pla especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel a Benigànim (València).

Segon. Continuar amb els tràmits exposats en l'art. 57 de la LOTUP.



Tercer. Suspendre, de conformitat amb el que s'estableix en l'art. 64 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana, la tramitació i l'atorgament de llicències obres de nova planta, de demolició, d'ampliació d'edificis existents, i les que comporten l'alteració, canvi o substitució de l'estructura portant i/o arquitectònica i del disseny exterior de l'immoble, incloses les cobertes, les façanes i els elements artístics i acabats ornamentals, així com les actuacions d'urbanització dels espais públics que sobrepassen la seua mera conservació i/o reposició, i la instal·lació d'antenes i dispositius.

La suspensió s'estén també a l'eficàcia de les declaracions responsables que es presenten respecte dels actes citats que estiguen legalment subjectes a aquest títol habilitant.

De conformitat amb l'article 64.3 de la LOTUP, en els àmbits delimitats de suspensió de llicències, només podran concedir-se llicències per a obres o actuacions compatibles amb l'antiga i la nova ordenació.



Quart. Notificar l'acord de suspensió de llicències, a quants interessats obren en l'expedient del pla especial de protecció, així com publicar en la forma legalment exigible.»

El 14 de setembre de 2019 es publica edicte en la web municipal i el 9 de setembre de 2019 en el DOGV, número 8636, no havent-se registrat cap al·legació segons certificat del Secretari de 5 de desembre de 2019.

III. Per escrit de l'alcaldessa de 10 de desembre de 2019 se sol·licita davant l'òrgan ambiental municipal (el Regidor delegat d'Urbanisme en virtut de Decret de l'alcaldessa presidenta núm. 2019-1007, de 5 de desembre) l'inici de l'avaluació ambiental i territorial estratègica del Pla especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel.

Consta en l'expedient:

1. Esborrany del Pla especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel de Benigànim, declarada bé d'interés cultural per Decret del Consell 169/2007, de 28 de setembre i que figura en l'Inventari General de Patrimoni Cultural Valencià.

El pla especial de protecció de l'església de San Miguel Arcàngel de Benigànim, pretén establir unes normes de protecció de l'entorn del bé, a fi de posar en valor el patrimoni històric i cultural del centre històric, i dotar-lo d'instrument adequat per a la seua gestió. A més, pretén delimitar l'entorn BIC dels escuts, l'àmbit de protecció de part dels BRL existents, així com la delimitació dels nuclis històrics tradicionals BRL. L'abast i àmbit de la proposta és:



– El manteniment de l'entorn de protecció del BIC de l'església de Sant Miquel Arcàngel segons Decret 169/2007, de 28 de setembre, del Consell, així com la delimitació.

– L'ampliació de l'entorn de protecció del BIC de l'església de Sant Miquel Arcàngel segons Decret 169/2007, de 28 de setembre, del Consell, a causa de l'existència d'escuts heràldics considerats bé d'interés cultural a conseqüència de l'aplicació de la disposició addicional segona de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol i Decret 517/1963, de 14 de març sobre protecció dels escuts, emblemes, pedres heràldiques, rotllos de justícia, creus de terme i peces similars d'interés històric artístic.

– L'ampliació de l'entorn de protecció, per ampliació de la conca visual de l'església de San Miguel. La delimitació de l'entorn de protecció del Decret 169/2007 és provisional i es fa sobre el pla segons estableix l'article 39.3.b.1 de la llei de patrimoni. Aquest article també indica la possibilitat d'afegir altres espais que afecten la conca visual de l'església de San Miguel, com ara el carrer Moncada o el carrer Sant Roc. Aquesta consideració comprén totalment o parcialment el carrer Moncada, Torrella i Sant Roc.

– L'ampliació de l'entorn de protecció, per la fusió amb els entorns de protecció dels béns de Rellevància local adjunts a l'àmbit, vist que cal compatibilitzar el que estableix el Decret 62/2011 respecte als béns de Rellevància local, els quals també tenen entorn de protecció que cal delimitar.

2. Document inicial estratègic, inclosa la documentació relacionada en l'article 50.2 de la Llei 5/2014, relativa al procediment simplificat.



3. Certificat relatiu al procés de consulta pública prèvia establit en l'art. 49 bis de la Llei 1/2019.

IV. El Pla especial de protecció afecta l'ordenació estructural conforme a l'art. 34.1 Llei 4/1998, d'11 de juny, de patrimoni cultural valencià i articles 5.2.j i 2.1.b LOTUP que inclou en la infraestructura verda de la Comunitat Valenciana: els espais d'elevat valor cultural que tinguen aquesta consideració en aplicació de la normativa sectorial de protecció del patrimoni cultural, artístic o històric, incloent-hi els seus entorns de protecció, i considera la infraestructura verda com ordenació estructural.

V. Vist que l'òrgan ambiental és l'ajuntament, ja que l'àmbit del Pla especial de protecció, afecta exclusivament a l'ordenació estructural de sòl urbà que compta amb els serveis urbanístics efectivament implantats, sense modificar l'ús dominant de la zona establida en l'ordenació estructural, per resolució de l'Òrgan Ambiental i Territorial de 14 de gener de 2020, s'acorda:

«Primer. Admetre a tràmit d'avaluació ambiental i territorial estratègica la documentació relativa al Pla especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel de Benigànim presentada per l'òrgan promotor.



Segon. Sotmetre la documentació presentada a consultes dels següents serveis, organismes i persones interessades identificades en aquesta fase del procediment, que es pronunciaran en el termini màxim de 30 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud d'informe, segons es disposa en l'article 51 de la Llei 5/2014:

– Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. Unitat d'Inspecció del Patrimoni Històric Artístic.

– Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme.

– Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat. Direcció General de Política Territorial i Paisatge».

VI. S'han sol·licitat els següents informes:

– Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat. Servei Territorial d'Urbanisme, el 14 gener de 2020 (GVRTE/2020/66042).

– Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. Unitat d'Inspecció del Patrimoni Històric Artístic el dia 23 de gener de 2020 (GVRTE/2020/110667, 110807, 110844, 110896, 110956, 110996, 111034, 111073, 111126, 111149, 111176, 111206, 111242, 111284,111316).

– Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme els dies 23 i 24 de gener de 2020 (2020– S-RC-55,56, 58, 59, 66, 67,68,69,70, 71,72, 73, 74,76 77, 78, 79, 80).

I s'han rebut els següents documents:

– Notificació del Servei Territorial d'Urbanisme, amb entrada a l'Ajuntament el 22 de gener de 2020 (RE20-0219) en el qual es comunica que «En l'aplicació informàtica PATTU no està prevista la tramitació d'instruments de planejament en els quals l'òrgan ambiental i territorial siga el mateix ajuntament del terme municipal de l'àmbit objecte del pla urbanístic. Procedeix, per tant, arxivar el procediment per aquesta via, sense perjudici de la tramitació administrativa corresponent anara de l'aplicació informàtica»

Com estem davant una modificació de l'ordenació estructural d'aprovació autonòmica, el Servei Territorial d'Urbanisme es pronunciarà en fase d'aprovació del pla.

– Informe de Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Infraestructures del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital amb entrada a l'Ajuntament el 4 de març de 2020 (2020-E-RC-697), desfavorable en relació amb l'adequació del Pla especial a la normativa sectorial de telecomunicacions. L'informe conté una taula en la qual es reflecteixen les observacions de l'informe que tenen caràcter vinculant.



VII. A la vista de l'informe desfavorable de la Secretària d'Estat de Telecomunicacions, es procedeix a modificar l'esborrany del pla especial de protecció i es remet el text modificat el 2 de juliol de 2020.



Així mateix es remet de nou el text modificat a la Direcció General de Cultura i Patrimoni el 27 de maig de 2020 (2020-S-RE-631).



I a la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat. Direcció General de Política Territorial i Paisatge. Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge, també el 27 de maig de 2020 (2020-S-RE-631).



En data 28 de juliol de 2020 (2020-E-RC-1538) té entrada a l'Ajuntament informe favorable de la Secretària d'Estat de Telecomunicacions:

No han emés informe ni la Conselleria de Cultura ni el Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge. Però l'article 51.2 LOTUP permet seguir amb la tramitació de l'avaluació ambiental transcorregut el termini legal sense que s'hagen emés els informes. No obstant això, com que es tracta d'un pla d'aprovació definitiva autonòmica, aquests serveis emetran informe en la tramitació del planejament en la conselleria competent en matèria d'urbanisme i sent preceptiu i vinculant per a l'aprovació del Pla l'informe de la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat Valenciana en afectar fins i tot BIC (art. 34.2 Llei 4/1998), està garantit que el Pla no produirà afeccions al patrimoni cultural.





Consideracions jurídiques

Primera. Correspon l'avaluació ambiental d'acord amb el que s'estableix en l'article 22 del text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana, aprovat pel Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre; article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i article 46 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant LOTUP).



Segona. No ens trobem en cap dels supòsits contemplats en l'art 46.1 LOTUP, per la qual cosa ha de ser l'òrgan ambiental i territorial el que determine si aquest Pla especial, ha de ser objecte d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada o ordinària, tenint en consideració els criteris de l'annex VII de l'esmentada llei.

El Pla que s'avalua té per objecte establir unes normes de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel, a fi de posar en valor el patrimoni històric i cultural del centre històric, i dotar-lo d'instrument adequat per a la seua gestió. A més, amplia l'àmbit de protecció de l'actual entorn BIC, i s'hi inclouen la delimitació dels escuts considerats BIC, la delimitació de l'àmbit de protecció de part dels BRL existents, així com la delimitació dels nuclis històrics tradicionals BRL.



Realitzat l'anàlisi tècnica de la documentació presentada i dels informes rebuts i tenint en compte les característiques, els efectes i l'àrea del citat Pla, es pot concloure que el procediment d'avaluació ambiental simplificada és suficient per a determinar que el Pla Especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel no presenta afeccions significatives sobre el medi ambient. No altera les condicions ambientals inicials, ja que el sòl es troba consolidat. I no suposa cap canvi sobre els factors que afectarien el medi ambient o al canvi climàtic, ja que no suposa augment d'emissions, empitjorament dels nivells de contaminació, agreujament dels possibles riscos naturals o induïts o major generació de residus respecte dels ja previstos.



Tercera. Segons l'art. 48.c 3 LOTUP: «L'òrgan ambiental i territorial serà l'ajuntament del terme municipal de l'àmbit de planejament objecte de l'avaluació ambiental, sense perjudici de l'assistència i la cooperació de les diputacions provincials d'acord amb la legislació de règim local, en els següents casos: (…)

3. En els instruments de planejament urbanístic que afecten única i exclusivement a l'ordenació estructural del sòl urbà que compte amb els serveis urbanístics efectivament implantats, sense modificar l'ús deominant de la zona establida en l'ordenació estructural...»



En la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de bases de règim local, la competència en matèria d'avaluació ambiental territorial i estratègica no està assignada a cap òrgan, per la qual cosa, sobre la base de la competència residual atorgada per l'article 21.1 s) d'aquest text legal, seria l'Alcaldia qui ostentaria la condició d'òrgan d'ambiental i territorial. Però sent delegable aquesta competència, per Decret de l'alcaldessa presidenta núm. 2019-1007, de 5 de desembre, es va atribuir al regidor d'Urbanisme, Sostenibilitat, Indústria, Hisenda, Contractació, Comerç i Ocupació, la facultat de resoldre per mitjà d'actes administratius totes les actuacions que corresponen a l'òrgan ambiental i territorial municipal conforme a la vigent legislació sobre avaluació ambiental estratègica de plans i programes, assistit per a això, pels tècnics del departament d'urbanisme de l'Ajuntament de Benigànim.



Cuarta. S'ha seguit la tramitació prevista en els articles 50 i 51 de Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana.

Vistos els pronunciaments efectuats, i de conformitat amb la proposta d'informe ambiental i territorial estratègic favorable en el procediment simplificat de data 11 de febrer de 2021 elaborat per l'arquitecta municipal i l'assessora urbanística, resolc:



Primer

Emetre informe ambiental i territorial estratègic favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica del Pla especial de protecció de l'església de Sant Miquel Arcàngel, d'acord amb els criteris de l'annex VIII de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana per no tindre efectes significatius sobre el medi ambient, corresponent continuar la tramitació de la modificació del pla conforme a la seua normativa sectorial, si bé hauran de complir-se els següents condicionants:



S'hauran d'obtindre en la tramitació del planejament els següents informes sectorials:

– Direcció General de Cultura i Patrimoni

– Servei d'Infraestructura Verda i Paisatge

– Servei Territorial d'Urbanisme



Segon

Ordenar la publicació de la resolució d'informe ambiental i territorial estratègic pel procediment simplificat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, als efectes previstos en l'article 57.1 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana.



Tercer

La present resolució d'informe ambiental i territorial estratègic pel procediment simplificat no és susceptible de cap recurs per considerar-se acte de tràmit, sense perjudici dels recursos que, si escau, pertoquen en via contenciosa administrativa contra l'acte que aprove l'instrument de planejament corresponent.



Quart

La present resolució d'informe ambiental i territorial estratègic pel procediment simplificat perdrà la vigència i cessarà la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no s'haguera procedit a l'aprovació del pla en el termini màxim de quatre anys des de la publicació. En tal cas, l'òrgan promotor haurà d'iniciar novament el procediment d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada del pla o programa.



Ho mana i signa el regidor d'Urbanisme, Sostenibilitat, Indústria, Hisenda, Contractació, Comerç i Ocupació, en virtut de les atribucions d'òrgan ambiental conferides pel Decret de l'alcaldessa presidenta núm. 2019-1007, de 5 de desembre.

Cosa que es notifica als interessats per a general coneixement i efectes oportuns, i es fa constar que, contra la present resolució, per no ser un acte definitiu en via administrativa, no s'hi podrà interposar cap recurs, la qual cosa no és inconvenient perquè puguen utilitzar-se els mitjans de defensa que en el seu dret estimen pertinents.



Benigànim, 23 de febrer de 2021.– El regidor delegat de l'Àrea: Cristobal Barceló Martínez.

Mapa web