Ficha docv

Ficha docv









Informació pública de l'aprovació d'informe ambiental i territorial estratègic de la modificació de part de l'ús de la parcel·la dotacional ED-51, cadastral 5392001YJ1159S, d'educativa a assistencial, als efectes de construcció d'un centre de salut. Expedient 2170/2019. [2021/8783]

(DOGV núm. 9170 de 09.09.2021) Ref. Base de dades 008392/2021


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Ajuntament
    Grup temàtic: Plans d'Urbanisme
    Descriptors:
      Temàtics: pla d'urbanisme, administració local
      Descriptors toponímics: Xàtiva



De conformitat amb l'art. 51.7 de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana, que disposa la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de l'informe ambiental i territorial estratègic, es publica el següent acord adoptat per la Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Xàtiva en data 15 de març de 2021:



«Antecedents

Primer. Que la instrucció de l'expedient es realitza de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant LOTUP), reformada parcialment per la Llei 9/2019, de 23 de desembre de la Generalitat. Aquesta modificació se sotmet al procediment d'avaluació ambiental i territorial estratègica de plans i programes.

Segon. Que consten memòria amb estudi acústic i document inicial estratègic per a Avaluació Ambiental, redactat i signat per l'arquitecte municipal en data 11/02/2021, i d'aquests, es determina:

1. Que l'objecte de la proposta de modificació del planejament és el canvi d'ús dotacional «educatiu» a l'«assistencial sanitari» en una parcel·la de 1.252,61 m², situada al carrer del Catedràtic Ángel Lacalle, escaire passeig del Ferrocarril. La parcel·la se situa dins d'una illa qualificada tota ella com a dotacional amb la denominació ED-51, dotació educativa.

2. Que consta, assignat un excés de sòl per a les necessitats del centre educatiu, buscant-se una major racionalitat i coherència en el règim d'usos detallats del bloc de 5.165,30 m², inclosa en trama urbana.



3. Que la modificació afecta únicament l'ordenació detallada, d'acord amb l'art. 35.d de la LOTUP. Aquesta modificació puntual no afecta cap instrument de planificació territorial o sectorial, ni l'estratègia territorial de la Comunitat Valenciana.

4. Que la modificació és d'iniciativa pública i pretén possibilitar la construcció d'un nou centre de salut que preste servei a la part est de la ciutat i descongestione l'atenció sanitària de la població. Es tracta d'un ús totalment compatible amb l'ús permés i admés a l'entorn de la parcel·la, en concret l'educatiu.

5. Que la modificació no afecta ni el medi ambient, ni els elements estratègics del territori, ja que no es modifica l'ordenació estructural del Pla General vigent, per la qual cosa el règim global d'usos permesos en les diferents zones no es veu alterat.

6. Que la modificació no afecta el sòl rural del municipi, no es preveuen efectes ni sobre la salut humana ni sobre el medi ambient. Aquesta modificació no genera ni resol cap problema ambiental significatiu.



7. Que no es detallen efectes negatius sobre el medi ambient que obligarien a adoptar mesures per a previndre, reduir i, en la mesura que siga possible, compensar, qualsevol efecte negatiu important en el medi ambient, així com mitigar la seua incidència sobre el canvi climàtic i la seua adaptació a aquest.

8. Que s'exposa, de conformitat amb el que es disposa en l'art. 46.3 de la LOTUP, que està totalment justificada l'aplicació del procediment simplificat en tractar-se d'una modificació menor del pla.

9. Que a causa de les característiques de l'objecte de la modificació i a l'escassa superfície afectada, no es plantegen alternatives de situació. Les alternatives analitzades corresponen a la conveniència de realitzar o no el canvi proposat.

10. Es conclou en l'estudi acústic que actualment existeix una afecció sonora en la parcel·la que supera el màxim establit per la Llei 7/2002 per als centres educatius, i es planteja que la construcció del nou centre de salut suposa proporcionar una pantalla acústica, que reduirà el nivell de soroll en la parcel·la educativa. Així mateix, es pavimentarà el passeig del Ferrocarril, principal font de soroll, amb una capa de redolament fonoabsorbent.

Tercer. Que per decret de l'Alcaldia núm. 1361 de data 31/10/2019 es va sotmetre a informació pública el document de la modificació puntual, durant un termini de 45 dies, i es va publicar en el DOGV en data 04/12/2019, i en el diari Levante-emv el dia 07/11/19, així com en la pàgina web municipal i en el tauler d'edictes. Així mateix es va sol·licitar informe i consulta a les conselleries competents en matèria d'educació i sanitat.

Quart. Que finalitzat el termini esmentat han sigut presentades al·legacions i informes que consten en l'expedient i en cap de les al·legacions presentades es manifesten aspectes o afeccions ambientals significatives per la proposta de modificació del planejament.

Cinqué. No obstant això, consten al·legacions en l'expedient, que han de ser respostes per a ser de matèria exclusiva i relativa a aspectes o afeccions ambientals, però NO són significatius.

Sisé. Que el document inicial estratègic justifica, analitza i conclou que la present modificació no genera efectes significatius negatius sobre el medi ambient i el territori, de conformitat amb el que s'estableix per l'art. 51.2.b) de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana (LOTUP), d'acord amb els criteris de l'annex VIII d'aquesta, atesa l'escassa incidència observada en els apartats anteriors, i en nom del principi de simplificació administrativa, s'estima com a suficient la tramitació de l'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada per a determinar que la modificació proposada no presenta efectes significatius sobre el medi ambient.

Seté. Que en data 8 de març de 2021, va ser emés informe ambiental i territorial estratègic favorable per l'enginyer tècnic municipal en el qual consta el següent:

.…/….



«Primer. Emetre informe ambiental i territorial estratègic favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació de part de l'ús de la parcel·la dotacional ED-51, cadastral 5392001YJ1159S, d'educativa a assistencial, a l'efecte de construcció d'un centre de salut, concloent així el tràmit d'avaluació ambiental i territorial estratègica.



Segon. Donar compte al Ple com a òrgan substantiu, a l'efecte que es pot procedir a la tramitació de la modificació de part de l'ús de la parcel·la dotacional ED-51, cadastral 5392001YJ1159S, d'educativa a assistencial, a l'efecte de construcció d'un centre de salut.



Tercer. Publicar la resolució que es dictarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, als efectes previstos en l'art. 51.7 de la LOTUP.





Quart. Assenyalar que la resolució de l'informe ambiental i territorial estratègic pel procediment simplificat perdrà la seua vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis, si una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana no s'haguera procedit a l'aprovació del pla en el termini màxim de quatre anys des de la seua publicació.

I. L'avaluació ambiental estratègica és l'instrument de prevenció, establit en la Directiva 2001/42/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 de juny, per a la integració dels aspectes ambientals en la presa de decisions de plans i programes públics. Aquesta directiva va ser incorporada al dret intern mitjançant la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i al dret autonòmic de la Comunitat Valenciana (LOTUP), en la qual s'estableix (art. 46), que seran objecte d'avaluació ambiental i territorial estratègica ordinària els plans i programes, així com les seues modificacions, que s'adopten o aproven per una administració pública i que la seua elaboració i aprovació estiga exigida per una disposició legal o reglamentària o per acord del Consell.



II. El Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana, estableix en el seu art. 22 que els instruments d'ordenació territorial i urbanística estan sotmesos a avaluació ambiental de conformitat amb el que es preveu en la legislació d'avaluació ambiental.

III. En l'art. 46 de la LOTUP, s'estableix que seran objecte d'aquesta avaluació ambiental i territorial estratègica ordinària els plans i programes, així com les seues modificacions, que s'adopten i aproven per una administració pública i que la seua elaboració i aprovació estiga exigida per una disposició legal o reglamentària o acord del Consell, complint els supòsits de l'apartat 1) de l'article esmentat.

IV. D'acord amb l'art. 46.3 de la LOTUP, l'òrgan ambiental determinarà si un pla o programa ha de ser objecte d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada o ordinària, en els supòsits allí previstos i tenint en compte els criteris establits a la llei, tot això de manera prèvia a la consulta a les administracions públiques afectades i d'acord amb les fases de la tramitació esmentades en l'art. 49.



V. La LOTUP estableix en el seu art. 48 que en l'avaluació ambiental i territorial estratègica de plans i programes participaran les següents persones i institucions:

– Òrgan promotor: òrgan d'una administració pública, estatal, autonòmica o local que inicia el procediment per a l'elaboració i adopció d'un pla o programa i, en conseqüència, ha d'integrar els aspectes ambientals i territorials en el seu contingut a través d'un procés d'avaluació ambiental i territorial estratègica (...). Sent en aquest cas l'Alcaldia.



– Òrgan substantiu: òrgan de l'administració pública que té les competències per a adoptar o aprovar un pla o programa. En aquest cas correspon al Ple de la corporació, sent el competent per a l'aprovació de la modificació del planejament que es pretén.

– Òrgan ambiental i territorial: és l'òrgan autonòmic, dependent de la conselleria competent en matèria d'ordenació del territori i medi ambient que realitza l'anàlisi tècnica dels expedients d'avaluació ambiental i territorial, formula les declaracions ambientals i territorials estratègiques, i, en col·laboració amb l'òrgan promotor i substantiu, vetla per la integració dels aspectes ambientals, juntament amb els territorials i funcionals, en l'elaboració del pla o del programa. L'òrgan ambiental i territorial serà l'ajuntament del terme municipal de l'àmbit del planejament objecte de l'avaluació ambiental, sense perjudici de l'assistència i cooperació de les diputacions provincials d'acord amb la legislació de règim local, en els següents casos:



• Als instruments de planejament urbanístic que afecten exclusivament l'ordenació detallada del sòl urbà definida en la present llei.»



(..//..) En el cas que ens afecta en l'Ajuntament de Xàtiva, si bé la competència originàriament correspon a l'alcalde de la corporació, aquesta correspon a la Junta de Govern Local, per haver sigut delegada mitjançant Decret d'Alcaldia núm. 837/2019, de 3 de juliol.



Vist tot i això i considerant que, d'acord amb els criteris de l'annex VIII de la LOTUP, la modificació del pla avaluat no influeix en altres plans o programes, atés que afecta únicament el sòl urbà, suposant solament el canvi de part de l'ús d'una parcel·la dotacional d'educatiu a assistencial i no suposa cap afecció sobre elements del patrimoni natural i cultural, podem concloure que és aplicable el procediment d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificat, i que, en conseqüència, és suficient el present informe ambiental i territorial estratègic, a fi de seguir amb la tramitació indicada en els art. 50, 51 i 57 de la LOTUP.



Per tot això, és procedent que la Junta de Govern Local, com a òrgan ambiental, emeta informe ambiental i territorial estratègic favorable, en el procediment de modificació de part de l'ús de la parcel·la dotacional ED-51, cadastral 5392001YJ1159S, d'educativa a assistencial, a l'efecte de la construcció d'un centre de salut, per a considerar que no té efectes significatius sobre el medi ambient.

D'acord amb l'art. 57 de la LOTUP, després de la comunicació de l'informe ambiental, territorial i estratègic a l'òrgan promotor –la Junta de Govern Local– i a l'òrgan substantiu –el Ple– se sotmetrà l'expedient a informació pública per un període de 45 dies, assegurant les mesures mínimes de publicitat exigides en l'art. 53.2) de la LOTUP.



Vist l'informe proposta emés, fiscalitzat amb conformitat per la Intervenció municipal, la Junta de Govern Local adopta, entre d'altres, els següents acords:



Primer. Concloure que la proposta de modificació puntual del Pla General consistent en «Modificació de part de l'ús de la parcel·la dotacional ED-51, cadastral 5392001YJ1159S, d'educativa a assistencial, a l'efecte de la construcció d'un centre de salut» no té efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris establits en l'annex VIII de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana (LOTUP).

Segon. Resoldre favorablement l'avaluació ambiental i territorial estratègica pel procediment simplificat de la proposta de modificació puntual del Pla General d'Ordenació Urbana consistent en «Modificació de part de l'ús de la parcel·la dotacional ED-51, cadastral 5392001YJ1159S, d'educativa a assistencial, a l'efecte de la construcció d'un centre de salut» mitjançant el procediment simplificat establit en l'art. 57 de la LOTUP.»



Xàtiva, 9 de juliol de 2021.– L'alcalde president: Roger Cerdà Boluda.

Mapa web