DECRET 126/2022, de 30 de setembre, del Consell, pel qual es creen i regulen els comités d'ètica del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials. [2022/8927]
(DOGV núm. 9439 de 30.09.2022) Ref. Base de dades 008496/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 01.10.2022 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives Grup temàtic: Legislació Matèries: Benestar social Assistència social Descriptors: Temàtics: assistència social , monografies
DECRET 126/2022, de 30 de setembre, del Consell, pel qual es creen i regulen els comités d'ètica del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials. [2022/8927]
ÍNDEX
PREÀMBUL
CAPÍTOL I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit dactuació territorial i funcional
Article 3. Finalitat i legitimitat
Article 4. Accés al Comité
CAPÍTOL II. Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana
Article 5. Definició
Article 6. Adscripció orgànica, independència funcional, seu i estructura de gestió
Article 7. Funcions
Article 8. Capacitat del Comité
Article 9. Exercici de les funcions del Comité
Article 10. Composició
Article 11. Nomenament i mandat de les persones que componen el Comité
Article 12. Cessament de les persones que componen el Comité
Article 13. Comissions del Comité
Article 14. Requisits per a ser membre del Comité
Article 15. Estatut, incompatibilitats i remuneració de les persones membres del Comité
Article 16. Règim de funcionament
Article 17. Informes, protocols i recomanacions del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana
CAPÍTOL III. Comités departamentals dètica de serveis socials
Article 18. Creació dels comités departamentals
Article 19. Adscripció orgànica i independència funcional, seu i estructura de gestió
Article 20. Funcions
Article 21. Capacitat
Article 22. Exercici de les funcions dels comités departamentals
Article 23. Composició
Article 24. Nomenament i mandat de les persones que componen els comités departamentals dètica
Article 25. Cessament de les persones que componen els comités departamentals dètica
Article 26. Requisits per a ser membre dels comités departamentals dètica
Article 27. Estatut i incompatibilitats de les persones membres dels comités departamentals dètica
Article 28. Règim de funcionament
Article 29. Remuneració
CAPÍTOL IV. Comités locals dètica
Article 30. Creació dels comités locals dètica dels serveis socials
Article 31. Funcions
Article 32. Coordinació
CAPÍTOL V. Comités dètica de centre i intercentres
Article 33. Definició de comités dètica de centre i intercentres
Article 34. Creació dels comités dètica de centre i intercentres
Article 35. Acreditació
Article 36. Requisits per a lacreditació
Article 37. Composició
Article 38. Nomenament de persones membres
Article 39. Funcions
Article 40. Funcionament
Article 41. Remuneració
Article 42. Accés als comités de centre i intercentres
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Primera reunió del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana
Segona. Mesures daccessibilitat universal
Tercera. Incorporació de la perspectiva de gènere i impacte de gènere
Quarta. Protecció de dades de caràcter personal
Cinquena. Obertura de centres de serveis socials nous
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Comités locals dètica existents
Segona. Formació en ètica de les persones que configuren el Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana i la resta de comités dètica
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació del Decret 59/ 2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Segona. Desplegament normatiu
Tercera. Entrada en vigor
PREÀMBUL
I
Larticle 10.1 de la Constitució Espanyola assenyala que «la dignitat de la persona, els drets inviolables que li són inherents, el lliure desenvolupament de la personalitat, el respecte a la llei i als drets dels altres són fonament de lordre polític i de la pau social».
En virtut de la Llei orgànica 1/2006, de 10 dabril, de reforma de la Llei orgànica 5/1982, d1 de juliol, de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, article 8.1, «els valencians i les valencianes, en la seua condició de ciutadans espanyols i europeus, són titulars dels drets, els deures i les llibertats reconeguts en la Constitució Espanyola i en lordenament de la Unió Europea, i en els instruments internacionals de protecció dels drets humans, individuals i col·lectius, en particular, en la Declaració Universal de Drets Humans; en els pactes internacionals de drets civils i polítics i de drets econòmics, socials i culturals; en la Convenció Europea de Drets Humans i les Llibertats Fonamentals, i en la Carta Social Europea», i afegeix, en lapartat segon, que «els poders públics valencians estan vinculats per aquests drets i llibertats i hauran de vetlar per la seua protecció i respecte».
Per la seua banda, larticle 49.1.24 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de serveis socials, de conformitat amb el que preveu lesmentat article 148.1.20 de la Constitució Espanyola, i es reconeix com a dret gaudir de serveis públics de qualitat i que les administracions públiques tracten els seus assumptes de manera equitativa i imparcial, dacord amb larticle 9.2 de lEstatut.
Una part nodal daquest paquet de drets individuals i socials que cal protegir per part dels poders públics i la Generalitat està constituïda pel conjunt de drets que assisteixen totes les persones usuàries de serveis i centres de serveis socials. Per descomptat, i de manera molt especial, les persones amb discapacitat amb mesures de suport jurídic i les menors tutelades. Per a fer-ho, resulta fonamental laplicació transversal de lètica entesa aquesta com la part de la filosofia que tracta del bé i del fonament dels seus valors, així com en la seua accepció de conjunt de normes morals que regeixen la conducta de la persona en qualsevol àmbit de la vida en totes les decisions i intervencions professionals que sefectuen en el si dels serveis socials valencians que afecten les persones, siguen usuàries o professionals.
II
La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, estableix les línies mestres del disseny dun nou model de serveis socials per a la Comunitat Valenciana.
Sens dubte, la constitució del model de serveis socials exigeix que aquesta llei siga desplegada normativament en cadascuna de les seues dimensions estructurals. Seguint les prescripcions de la llei esmentada, shavien de regular jurídicament el finançament de latenció primària; el model de concert social per al finançament de places en centres de serveis socials; la coordinació interadministrativa, la mapificació dels serveis socials valencians; la participació en el Sistema; la cartera de prestacions, la tipologia i el funcionament dels serveis, programes i centres de serveis socials i lordenació daquests dins de lestructura funcional territorial i competencial del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials (en avant, SPVSS); els serveis datenció a les urgències socials i sociosanitàries; la protecció social en els espais vulnerables o lEstratègia de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
Seguint aquesta planificació prevista, sha publicat fins al moment la següent normativa de desenvolupament de la Llei 3/2019: el Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa lacció concertada per a la prestació de serveis socials en làmbit de la Comunitat Valenciana per entitats diniciativa social; el Decret 59/2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials; el Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials; el primer pla dinfraestructures de serveis socials, aprovat mitjançant la Resolució, de 29 de juny de 2021, de la Vicepresidència i Conselleria dIgualtat i Polítiques Inclusives; i el Decret 34/2021, de 26 de febrer, del Consell, de regulació del Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana. I sha elaborat el Mapa de necessitats i places en centres de serveis socials de la Comunitat Valenciana, presentat públicament el 14 de març de 2021, dins del pla Convivint.
La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, crea lSPVSS i defineix aquests serveis com a essencials i dinterés general. Així mateix, estableix els drets i deures, tant de les persones usuàries com de les professionals dels serveis socials, i fa un esment especial a la necessitat de generar bones pràctiques i codis dètica en les diverses intervencions que es duen a terme des daquests, per tal de protegir el dret i la millora de la satisfacció de la ciutadania usuària daquests serveis. Concretament, larticle 83, en referència a lètica professional, estableix que «a més de les condicions materials, laborals i tècniques, la qualitat de les prestacions i els serveis, ha dincorporar lexigència de complir per part dels equips de personal professional el conjunt de compromisos i deures propis de lètica i la deontologia professionals».
Entre els elements estructurals del model de serveis socials es troba la conceptualització de les intervencions professionals sota els criteris de lètica, com a axioma de compromís social i polític, que té com a objectiu la qualitat en la prestació i la garantia de protecció dels drets de les persones usuàries i professionals dels serveis socials. A això, i també donant compliment al precepte legislatiu de desenvolupament del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana establit en la Llei 3/2019, es dedica aquest decret, el contingut del qual, a més, es vincula conceptualment al Decret 41/2016, de 15 dabril, del Consell, pel qual sestableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i lavaluació dels plans i els programes en lAdministració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, i que determina que el Consell ha destablir els estàndards mínims de qualitat dels serveis públics a fi dobtindre uns nivells homogenis de prestació dels serveis mínims, així com la promoció de la innovació i lintercanvi de les bones pràctiques en la intervenció i la prestació des de les diverses instàncies que conformen lSPVSS.
III
La necessitat dintegrar els aspectes ètics en latenció a les persones ha sigut una preocupació constant per part de les persones professionals de la salut, el dret, la tecnologia, els serveis socials i daltres àmbits en els quals les decisions tècniques poden entrar en col·lisió amb els drets i les necessitats de les persones. Això ha propiciat lexistència de codis deontològics i comissions específiques en el si dels col·legis professionals que tenen el deure legal de vetlar per lètica professional dels seus col·legiats i col·legiades.
El progrés en el reconeixement dels drets de les persones usuàries, levolució de la tecnologia i la societat de la informació, la interdisciplinarietat en els àmbits educatiu, sanitari i de la intervenció social, així com laccelerada transformació social a la qual estem assistint, i les conseqüències i ensenyaments derivats de la pandèmia produïda per la COVID-19, impliquen més complexitat en els processos de presa de decisions i exigeixen redoblar el zel en la protecció dels drets de les persones ateses en aquests sistemes.
Laplicació de lètica en els serveis socials té també com a objectiu aconseguir una aplicació correcta dels seus procediments i programes, així com garantir una accessibilitat i distribució justa dels recursos i les prestacions, orientada no només al dret a lassistència, sinó també a lassoliment de la màxima autonomia possible de les persones usuàries, com a subjectes agents actius dels seus propis processos, i també a lassoliment del dret a la seua participació i gestió dels serveis.
Sorgeix per tot això la necessitat dafrontar els problemes, conflictes i dilemes ètics en la pràctica de la intervenció social professional duna manera integral des del model datenció centrada en la persona: tant per a tindre en compte totes les necessitats, els drets i les dimensions de la persona atesa, com perquè sintegren en la seua anàlisi les diferents perspectives davant dels problemes que puguen sorgir en el procés de la seua atenció.
La finalitat última de la introducció de la transversalitat dels principis, els valors i les normes ètiques en els serveis socials valencians consisteix en la consecució de lineludible comportament ètic en tots els professionals que desenvolupen la seua tasca en aquest àmbit, la qual cosa comportarà la garantia dhumanització en el tracte, la millora de la qualitat de les actuacions, leficàcia de les intervencions, el registre i la difusió de les bones pràctiques, el foment de lexcel·lència de lexercici professional, i el respecte i reconeixement al sistema de valors de les persones ateses.
IV
Larticle 84 de la Llei de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana estableix que «es crearà un comité dètica com a òrgan col·legiat consultiu de caràcter interdisciplinari i adscrit a la conselleria competent en matèria de serveis socials, que tindrà per objecte identificar, analitzar i avaluar els aspectes ètics de la pràctica professional amb la finalitat de vetlar pels drets de les persones usuàries dels serveis socials», així com que «les funcions, lorganització i el funcionament del Comité dÈtica shan de desenvolupar reglamentàriament».
Lexperiència acumulada, entre molts altres, pel Grup Europeu dÈtica de la Ciència i de les Noves Tecnologies de la Unió Europea, així com pels diferents comités dètica professionals i, especialment, pels comités de bioètica en làmbit sanitari, han posat de manifest el seu enorme valor en la protecció dels drets humans, en general, i dels drets de les seues persones usuàries i professionals en particular, a través de la integració dels principis i valors morals en la presa de decisions i en les conductes i intervencions institucionals i de les persones professionals.
Per tot això, i en compliment del mandat legal, mitjançant aquest decret es crea el Comité dÈtica dels Serveis Socials a la Comunitat Valenciana, amb la finalitat de disposar dun òrgan col·legiat que promoga una actitud reflexiva al voltant dels principis, els valors i les conductes en la prestació dels serveis socials i en la intervenció professional, més enllà del compliment de la normativa o de codis deontològics particulars, i que cristal·litze en criteris ètics àmpliament consensuats, i, en última instància, en un codi ètic de conducta per a la intervenció professional en els serveis socials valencians del qual es deriven procediments i protocols concrets dactuació. Tot això com a eix fonamental per a la millora contínua i gestió de la qualitat total, introduint les pràctiques ètiques de manera transversal en el desenvolupament de totes les polítiques de serveis socials de la Comunitat Valenciana i generalitzant-ne la implantació com a bones pràctiques en benefici de les persones usuàries i professionals.
Complementàriament i simultàniament, per a garantir la proximitat, la participació més àmplia possible i millorar leficiència en labordatge de casos, problemes i dilemes ètics concrets, així com per a afavorir la desconcentració, la coordinació i el consens, sestableix la possibilitat de creació dels comités departamentals dètica de serveis socials, els comités locals dètica i els comités de centre i intercentres.
V
Aquest decret estableix la creació i regula la composició i el funcionament del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, com a òrgan col·legiat de deliberació, de caràcter consultiu i interdisciplinari, per a lanàlisi i lassessorament sobre qüestions de caràcter ètic que sorgisquen en la intervenció professional en làmbit dactuació dels serveis socials valencians, amb la finalitat de contribuir a la consecució de lineludible comportament ètic de tots els professionals que desenvolupen la seua tasca en aquest àmbit.
Igualment, estableix les condicions de creació i regula la composició i el règim de funcionament dels comités locals dètica i dels comités de centres i intercentres de serveis socials, conceptualitzant-los com a òrgans de participació, anàlisi, deliberació i consens que faciliten a totes les persones implicades en els processos datenció i intervenció socials (professionals, usuàries, famílies o representants legals de les persones usuàries, institucions, entitats i altres agents socials) assessorament ètic per a la presa de decisions amb criteris basats en lètica i praxi virtuosa.
El decret consta de cinc capítols. El capítol I es dedica a les disposicions generals. Es determinen tant lobjecte del decret com el seu àmbit dactuació, la finalitat, els informes del Comité i laccessibilitat a aquest.
El capítol II defineix el Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana i estableix la seua adscripció orgànica i funcional, les seues funcions i composició, especificant el nomenament, mandat i cessament de les persones que el componen, així com els requisits per a ser-ne membre. De la mateixa manera, determina les comissions del Comité, lestatut i les incompatibilitats de les seues persones membres i el seu règim de funcionament.
El capítol III regula els comités departamentals dètica dels serveis socials, i en determina la creació, ladscripció orgànica i funcional, les funcions, la composició, i especifica el nomenament, mandat i cessament de les persones que els componen, els requisits per a ser membre dels comités, lestatut i les incompatibilitats dels seus membres, i el seu règim de funcionament. Així mateix, es determinen els mecanismes de coordinació amb el Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana.
El capítol IV aborda els comités dètica dels serveis socials, i nestableix la creació, les funcions i els mecanismes de coordinació amb el Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana.
El capítol V determina les característiques, la composició, les formes i els requisits per a la seua creació i lacreditació, la composició, les funcions i el règim de funcionament dels comités dètica de centre o intercentres.
El Decret conté cinc disposicions addicionals. La primera daquestes estableix la celebració de la primera reunió del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana. La segona preveu les mesures que cal tindre en compte en matèria daccessibilitat universal. Les disposicions tercera i quarta incorporen de manera transversal, per a tot el text, la perspectiva de gènere i la protecció de dades de caràcter personal, respectivament. També conté dues disposicions transitòries, la primera de les quals fa referència als comités dètica municipals existents i la segona, a la formació en ètica de les persones que formen part del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana i la resta de comités.
Finalment, de les disposicions finals, la primera està dedicada a la modificació de la disposició addicional segona del Decret 59/2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del sistema públic valencià de serveis socials, amb la finalitat que els centres que, dacord amb el Decret 91/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià sobre registre dels titulars dactivitats dacció social, i de registre i autorització de funcionament dels serveis i centres dacció social a la Comunitat Valenciana, tinguen concedida una autorització provisional el 13 de novembre de 2022, en puguen mantindre la vigència, en les condicions que es preveuen en la mateixa disposició. Daltra banda, les disposicions finals segona i tercera habiliten, respectivament, el desenvolupament normatiu i determinen lentrada en vigor del decret.
Aquest decret sadequa als principis de bona regulació que estableix larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
En el procediment delaboració daquesta norma sha garantit la seguretat jurídica, ja que aquest decret és coherent amb el marc jurídic vigent i és una iniciativa normativa que compleix amb el principi de proporcionalitat, atés que conté la regulació imprescindible per a desplegar lesmentada Llei 3/2019, de 18 de febrer, de manera que sen complete i concrete el contingut, per a dotar-lo daplicabilitat en la pràctica.
Així mateix, sha complit el principi de transparència, tant en la fase de consulta pública com en el tràmit dinformació pública i audiència a les persones interessades, ja que shan observat tots els tràmits que regulen, tant la normativa en matèria de procediment administratiu comú com el decret sobre la forma, lestructura i el procediment delaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i, en particular, la normativa en matèria de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i sha respectat en la mateixa mesura la normativa pròpia sobre protecció de dades de caràcter personal.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat de 2021, aprovat pel Consell mitjançant lAcord de 29 de desembre de 2020.
Per tot això, dacord amb els articles 18.f, 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, com que shan dut a terme els tràmits daudiència preceptius, lelaboració dels tràmits pertinents, a proposta de la vicepresidenta i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives, oït i de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 30 de setembre de 2022,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquest decret té com a objecte:
a. Crear i establir el règim jurídic del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, adscrit a la conselleria competent en matèria de serveis socials, i regular-ne la composició, lorganització i el funcionament.
b. Regular els comités dètica de caràcter departamental en làmbit de la Comunitat Valenciana.
c. Establir les directrius essencials per a la constitució de comités locals dètica que es creen en els municipis de la Comunitat Valenciana.
d. Regular els comités dètica de centre o intercentres que es puguen crear al llarg de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Àmbit dactuació territorial i funcional
1. Làmbit dactuació del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana serà el comú i compartit per tots els serveis socials datenció primària i datenció secundària de la Comunitat Valenciana.
2. Làmbit dactuació dels comités dètica departamentals sha de circumscriure, territorialment, a un departament de serveis socials dels que estableix el Decret 34/2021, de 26 de febrer, del Consell, de regulació del Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
3. Làmbit dactuació dels comités locals dètica sha de circumscriure, territorialment, al seu àmbit local.
4. Làmbit dactuació dels comités dètica de centre o intercentres ha de correspondre a un servei o centre, o a diversos centres vinculats entre si, bé per la funcionalitat que caracteritza la seua atenció a un grup poblacional o vulnerable concret, bé per ser gestionats per la mateixa entitat, i en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
Article 3. Finalitat i legitimitat
1. Els comités dètica que es regulen en aquest decret tindran com a finalitat vetlar pels drets de les persones usuàries dels serveis socials mitjançant la identificació, anàlisi, avaluació i orientació sobre els aspectes ètics que sorgisquen en la pràctica de la intervenció professional i sobre les decisions que els afecten.
2. Lactuació del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana (dara en avant, el Comité), dels comités dètica departamentals, locals i de centre o intercentres, podrà ser iniciada dofici o a instàncies de part per les persones usuàries dels serveis socials, les seues famílies, els representants legals de les persones usuàries, les persones professionals dels serveis socials o per les persones responsables de la direcció i gestió dels centres, els serveis i les institucions gestores de serveis socials. Així mateix, podran promoure les seues actuacions les administracions públiques que hi haja en els seus respectius àmbits territorials. No obstant això, no podrà instar-se de nou lactuació del Comité o de la resta de comités dètica sobre qüestions que siguen mera reproducció daltres anteriors ja plantejades davant daquests.
3. Davant deventuals discrepàncies de criteri, apreciació o valoració sorgides entre els diversos comités dètica, prevaldrà en tot cas el criteri del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, i aquest serà lúnic òrgan, dels que regula aquest decret, competent per a emetre dictàmens. La resta de comités únicament podran efectuar recomanacions.
Quan aquests emeten una recomanació, lhauran delevar, en tot cas, al Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, perquè, en els casos que consideren oportuns, emeta un dictamen en el qual es determine el criteri que cal seguir amb caràcter general.
Article 4. Accés al Comité
1. Amb caràcter general, les consultes en la matèria es plantejaran davant dels comités dètica locals i departamentals, o davant dels comités dètica de centre o intercentres, quan les qüestions suscitades se circumscriguen a una àrea territorial dactuació determinada, o a un centre concret o a diversos centres. Les consultes es plantejaran davant del Comité quan aquestes qüestions sobrepassen làmbit dactuació dels comités dètica locals, departamentals, de centre o intercentres, quan aquests no estiguen constituïts o quan acorden motivadament la seua elevació per entendre que supera la seua capacitat dactuació o consideren que manquen de lobjectivitat necessària per a assessorar sobre la consulta corresponent.
2. Es podran dirigir directament als comités dètica, en funció de làmbit territorial i funcional respectiu de cadascun daquests, qualsevol persona usuària dels serveis i centres de serveis socials, els seus familiars, les administracions públiques, les persones professionals dels serveis socials, les persones responsables de la direcció i gestió dels centres, els serveis i les institucions gestores de serveis socials, i qualsevol ciutadana o ciutadà de la Comunitat Valenciana.
CAPÍTOL II
Comité dÈtica dels Serveis Socials
de la Comunitat Valenciana
Article 5. Definició
El Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana es constitueix com a òrgan col·legiat consultiu, de caràcter interdisciplinari, per a lanàlisi, la deliberació i lassessorament en les qüestions de caràcter ètic que puguen sorgir en el desenvolupament de la pràctica de la intervenció professional en centres i serveis de serveis socials, per tal de vetlar pel dret de les persones usuàries daquests al respecte a la seua dignitat personal, protecció de dades, imatge, intimitat, autonomia i llibertat.
Article 6. Adscripció orgànica, independència funcional, seu i estructura de gestió
1. El Comité estarà adscrit orgànicament a la direcció general amb competències en matèria de formació, investigació i qualitat en serveis socials i gaudirà de plena autonomia funcional.
2. El Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana tindrà la seu a la ciutat de València, sense perjudici que puga dur a terme sessions en qualsevol municipi de la Comunitat Valenciana.
3. Per al compliment adequat de les seues funcions, el Comité dÈtica disposarà de lestructura i dotació de personal necessària, dependent de la direcció general competent en matèria de formació, investigació i qualitat en serveis socials a què sadscriga.
Article 7. Funcions
1. El Comité tindrà les següents funcions:
a. Promoure ladopció de principis ètics en les polítiques socials, en la provisió dels serveis socials i en les actuacions professionals en serveis socials.
b. Afavorir la presa de consciència professional i ciutadana sobre la importància duna reflexió ètica en el marc dels serveis socials.
c. Deliberar sobre els conflictes i dilemes ètics que es presenten en la pràctica de la intervenció professional en serveis socials, i analitzar els valors i les circumstàncies que hi haja en aquests, amb vista a ladopció de les millors decisions possibles.
d. Assessorar en els processos concrets de decisió que shagen de donar en les situacions de conflicte ètic entre professionals, persones usuàries dels serveis socials i institucions, així com, de manera general, en els processos relatius a les preses de decisió en intervencions professionals.
e. Oferir resposta i assessorament davant de les consultes rebudes, plantejades per professionals, persones usuàries o els seus familiars, administracions públiques que participen en lSPVSS, entitats, comités dètica departamentals, municipals, de centre o intercentre, i ciutadania en general, sobre problemes, conflictes o dilemes ètics que hi puga haver en el transcurs dactuacions o intervencions de caràcter tècnic professional.
f. Elaborar informes i recomanacions davant de casos concrets sobre els quals se sol·licite assessorament.
g. Elaborar dictàmens sobre els assumptes que els siguen sotmesos a consideració per la conselleria competent en matèria de serveis socials.
h. Proposar, dofici o a sol·licitud de les persones i entitats referides en larticle 4 daquest decret, protocols dactuació per a les situacions que, per la gravetat, controvèrsia generada o freqüència, generen conflictes ètics.
i. Promoure i col·laborar en la formació contínua i la docència en ètica i deontologia professionals, dirigida a les persones professionals, i en col·laboració amb els col·legis i les associacions professionals de les disciplines que integren els equips dintervenció social i les universitats públiques de la Comunitat Valenciana.
j. Impulsar investigacions sobre qüestions dètica en relació amb les intervencions de caràcter social, professional i institucional.
k. Fomentar la celebració de jornades, reunions o qualsevol altra activitat amb lobjectiu de facilitar lintercanvi de coneixements en matèria dètica en serveis socials.
l. Promocionar la millora de la qualitat de les actuacions, leficàcia de les intervencions i el registre i la difusió de les bones pràctiques en làmbit de lètica, així com fomentar lexcel·lència de lexercici professional.
m. Fer valdre iniciatives o bones pràctiques professionals que es proposen al Comité dÈtica, amb lobjectiu de valorar-les i promouren la generalització.
n. Elaborar una memòria anual dactivitats, que haurà de remetre la secretaria a la direcció general competent en matèria de formació, investigació i qualitat en serveis socials.
o. Col·laborar en lelaboració lEstratègia dètica en els serveis socials valencians, que haurà daprovar i implementar la conselleria competent en matèria de serveis socials.
p. Elaborar i proposar un codi ètic per als serveis socials valencians, que haurà daprovar i implementar la conselleria competent en matèria de serveis socials.
q. Conéixer i coordinar les actuacions dels comités dètica departamentals, així com conéixer les actuacions dels comités dètica de les administracions locals i dels centres i intercentres de serveis socials existents.
r. Participar en el Consell Valencià dInclusió i Drets Socials mitjançant una representació permanent que es coordine amb aquest i li trasllade lopinió del Comité.
s. Participar en lObservatori de lSPVSS per mitjà duna representació permanent que es coordine amb aquest i li trasllade lopinió del Comité.
t. Qualsevol altra funció de naturalesa anàloga a les anteriors o que li siga atribuïda legalment.
Article 8. Capacitat del Comité
El Comité no tindrà capacitat per a:
a. Peritar sobre les denúncies o reclamacions que afecten els aspectes procedimentals, tant tècnics com jurídics, de la intervenció social, o sobre conflictes en làmbit de regulació de la transparència, el dret daccés a la informació pública i la protecció de dades personals.
b. Proposar sancions.
c. Adoptar decisions de caràcter vinculant.
d. Emetre judicis sobre les eventuals responsabilitats de les persones professionals implicades en els assumptes que sels sotmeten.
Article 9. Exercici de les funcions del Comité
1. Per a lexercici adequat de les seues funcions, les i els membres del Comité podran consultar i recaptar tota la informació que consideren necessària, respectant els límits establits en la normativa vigent sobre protecció de dades de caràcter personal, i les unitats de gestió de les administracions públiques intervinents, o les direccions dels centres, segons el cas de què es tracte, estaran obligades a prestar lauxili informatiu i documental que requerisca el Comité.
Les funcions atribuïdes al Comité shauran dexercir sense perjudici de les competències que en matèria dètica i deontologia professional corresponguen als col·legis professionals.
Article 10. Composició
1. El comité estarà format per persones professionals de prestigi reconegut en làmbit dels serveis socials i altres sistemes de protecció social, amb capacitació, competència i preparació adequades, així com per persones expertes en el camp de lètica, nomenades a proposta del Consell Valencià dInclusió i Drets Socials. Aquesta exigència de qualificació no serà aplicable a les persones membres usuàries del sistema. En tot cas, shaurà de garantir que la composició del Comité dÈtica siga paritària per raó de sexe i equitativa territorialment. Totes les persones membres del Comité han dactuar amb plena independència i imparcialitat.
2. Estarà compost per la Presidència, la Vicepresidència, la Secretaria i les vocalies. Totes aquestes componen el Ple del Comité.
3. El Comité estarà integrat per les següents persones:
3.1. Presidència: el Comité triarà entre les seues persones membres la persona que exercirà la Presidència.
3.2. Vicepresidència: una persona triada entre les que componen el Comité, que substituirà la persona titular de la Presidència en cas de vacant, absència o malaltia.
3.3. Secretaria: una persona de perfil tècnic, funcionària, adscrita a la conselleria amb competències en matèria de serveis socials, a proposta de la persona titular de la direcció general competent en matèria de formació, investigació i qualitat en serveis socials, i que actuarà amb veu i sense vot.
3.4 Vocalies:
a. Una persona professional del treball social col·legiada, proposada, respectivament, per les presidències dels col·legis oficials de treball social provincials de la Comunitat Valenciana, amb experiència en els àmbits de latenció primària, bàsica o específica, o de latenció secundària de serveis socials en matèria datenció directa en centres per a persones amb diversitat funcional, violència masclista, malaltia mental crònica, majors, infància o en situació de dependència.
b. Una persona professional de la psicologia col·legiada, a proposta de la Presidència del Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana, amb experiència en els àmbits de latenció primària, bàsica o específica, o de latenció secundària de serveis socials en matèria datenció directa en centres per a persones amb diversitat funcional, víctimes de la violència masclista, malaltia mental crònica, majors, infància o en situació de dependència.
c. Una persona professional de leducació social col·legiada, a proposta de la Presidència del Col·legi Oficial dEducadores i Educadors Socials de la Comunitat Valenciana, amb experiència en els àmbits de latenció primària, bàsica o específica, o de latenció secundària de serveis socials en matèria datenció directa en centres per a persones amb diversitat funcional, víctimes de la violència masclista, malaltia mental crònica, majors, infància o en situació de dependència.
d. Una persona professional tècnica dintegració social associada, a proposta de la Presidència de lAssociació Valenciana de Tècniques i Tècnics dIntegració Social, amb experiència en els àmbits de latenció primària, bàsica o específica, o de latenció secundària de serveis socials en matèria datenció directa en centres per a persones amb diversitat funcional, víctimes de la violència masclista, malaltia mental crònica, majors, infància o en situació de dependència.
e. Una persona professional dinfermeria col·legiada, a proposta de la Presidència del Consell dInfermeria de la Comunitat Valenciana, amb experiència en atenció directa en centres per a persones amb diversitat funcional o discapacitat, víctimes de la violència masclista, malaltia mental crònica, majors, infància o en situació de dependència.
f. Una persona professional mèdica col·legiada, a proposta de la Presidència del Consell Autonòmic de Col·legis de Metges de la Comunitat Valenciana, amb experiència en atenció directa en centres per a persones amb diversitat funcional, víctimes de la violència masclista, malaltia mental crònica, majors, infància o en situació de dependència.
g. Una persona professional del dret col·legiada, a proposta de la Presidència del Consell Valencià de Col·legis dAdvocats, amb experiència en làmbit jurídic en alguna o algunes de les matèries següents: testament vital, dret sanitari, dret penal, dret de la discapacitat, dret civil, dret de família o bioètica.
h. Tres persones, professores de filosofia moral i ètica aplicada, adscrites als departaments de filosofia pertanyents a les universitats de la Comunitat Valenciana, a proposta de la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes (CRUPV).
i. Dues persones proposades per les organitzacions sindicals més representatives.
j. Dues persones proposades per les organitzacions empresarials més representatives.
k. Dues persones de prestigi reconegut en làmbit de lètica, designades per la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials.
l. Dues persones en representació de les persones usuàries de serveis socials, designades per la persona titular de la direcció general competent en matèria de formació, investigació i qualitat en serveis socials, a proposta de les associacions que els representen.
m. Una persona professional funcionària al servei de lAdministració del Consell amb experiència en inspecció de centres de serveis socials, designada per lòrgan directiu amb competències en matèria dinspecció en serveis socials.
n. Una persona professional proposta per les entitats del tercer sector dacció social de la Comunitat Valenciana que formen part del concert social, lactivitat de la qual estiga relacionada directament amb latenció directa en centres de serveis socials.
o. Una persona professional proposada per les entitats de la iniciativa empresarial lactivitat de la qual estiga relacionada directament amb latenció directa en centres de serveis socials.
p. Tres persones, funcionàries professionals de serveis socials i amb experiència en atenció directa, adscrites, de manera orgànica i funcional, respectivament, a cadascuna de les tres direccions territorials de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials, nomenades per la persona titular daquesta conselleria.
3. Els òrgans i les entitats proponents de les persones membres del Comité han de designar, per a cadascuna de les persones proposades, les corresponents persones suplents que les substituïsquen davant de situacions sobrevingudes, per a garantir el desenvolupament de les funcions que estableix aquest decret. Aquestes persones hauran de complir els mateixos requisits que sexigeixen a les persones titulars.
4. Totes les persones que formen part del Comité han de garantir lassistència a les reunions, per la qual cosa, en cas dimpossibilitat dassistir-hi, han de ser substituïdes per la persona suplent designada a lefecte pels corresponents òrgans i entitats proponents relacionats en lapartat 3 daquest article.
Article 11. Nomenament i mandat de les persones que componen el Comité
1. El nomenament i cessament de les persones components del Comité sefectuarà mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials, ateses les propostes fetes per les diverses entitats, organitzacions i institucions integrants del Comité, i es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
2. Al cap de quatre anys de la primera designació de les persones membres del Comité, el Ple haurà de procedir a la renovació dun terç daquestes i traslladar a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials les propostes fetes per les diverses entitats, organitzacions i institucions representades en el Comité, a lefecte del seu nomenament.
3. Al cap de dos anys de la renovació anterior shaurà de procedir, de la mateixa manera, a la renovació dun altre terç de les persones nomenades inicialment, i de qui les substituïsquen. El terç restant es renovarà dos anys després de la segona renovació i pel mateix procediment.
4. Cada dos anys i, pel mateix sistema, es procedirà a la renovació dun terç de les persones membres del Comité, començant per les que hagen complit el període de huit anys en el primer comité.
5. El mandat de les persones membres del Comité serà de quatre anys, excepte en el cas de les persones que hagen format part del primer comité, que serà dun màxim de huit anys, per la causa que preveu lapartat anterior. Això no impedeix que puguen ser proposades novament per lentitat respectiva que les va proposar inicialment.
6. Transcorregut el període inicial de quatre anys, continuaran sent persones integrants del comité en funcions fins al nomenament de les noves persones membres.
7. En la designació de les persones components del Comité sha de garantir la presència equilibrada de dones i homes, en aplicació del que preveu la Llei orgànica 3/ 2007, de 22 de març, per a la igualtat de dones i homes, i la Llei 9/2003, de 2 dabril, de la Generalitat, per a la igualtat entre dones i homes, i sassegure una paritat 40-60 %.
8. Es determinaran les persones membres que se substituiran pel sistema dinsaculació. Aquest procés dinsaculació es farà garantint que el resultat no vaja en detriment de la presència del sexe infrarepresentat en lòrgan.
Article 12. Cessament de les persones que componen el Comité
1. El personal membre del Comité només podrà causar cessament pels següents motius:
a. Finalitzat el termini de duració del mandat, sense perjudici del que sestableix en els apartats 5 i 6 de larticle 11
b. Renúncia
c. Defunció
d. Impossibilitat per a lexercici de les seues funcions.
e. Incompatibilitat sobrevinguda o conflictes s dinterés.
f. Incompliment greu de les seues funcions.
g. Malaltia que impedisca lexercici del càrrec
h. Resolució ferma de caràcter judicial o administrativa que implique inhabilitació o suspensió per a lexercici de càrrecs públics
i. Revocació del nomenament per lòrgan o lentitat competent per al seu nomenament, per causa motivada
j. Absència injustificada de dues sessions consecutives al Ple, o quatre alternes, en un mateix any.
2. La renúncia al càrrec com a membre es dirigirà a la persona titular de la Presidència del Comité, que haurà de continuar exercint les seues funcions fins a la seua substitució.
Article 13. Comissions del Comité
1. El Comité podrà crear comissions tècniques, que estaran integrades per persones membres i persones expertes en les matèries objecte destudi en les quals es necessite un assessorament tècnic especialitzat, atenent, entre altres, les propostes de composició que hagen realitzat els col·legis i les associacions professionals, la resta dentitats proponents i les persones membres del Comité. La seua organització i funcionament seran establits pel Reglament de funcionament del Comité.
2. El Comité podrà comptar amb assessors, de manera temporal o puntual. Aquestes seran especialitzades en tema o els temes concrets que caldrà abordar, i compareixeran a proposta de qualsevol de les persones membres del Comité davant del Ple o les comissions.
Article 14. Requisits per a ser membre del Comité
1. Totes les persones membres del Comité hauran de tindre una formació específica acreditada dalmenys cent cinquanta hores en matèria dètica aplicada als serveis socials, intervenció social o bioètica, impartida per administracions públiques, incloses les universitats, o per col·legis professionals. Aquesta formació podrà ser substituïda per la pertinença durant un mínim de dos anys a comités dètica o comissions deontològiques de les respectives organitzacions dorigen. Daquesta exigència quedaran eximides les persones membres del Comité que ocupen la vocalia del subapartat l de lepígraf 3.4 de larticle 10, durant els primers dotze mesos des de el seu nomenament.
2. Sense perjudici del que estableix lapartat anterior, les persones membres del Comité que siguen professionals dels serveis socials hauran dacreditar experiència dalmenys tres anys en aquest àmbit dels serveis socials, així com haver exercit funcions pròpies de la intervenció social directa dins dels serveis socials.
Article 15. Estatut, incompatibilitats i remuneració de les persones membres del Comité
1. Totes les persones membres del Ple actuen amb plena llibertat individual, independència i neutralitat, i no estan sotmeses a cap instrucció o indicació en lexercici de les seues funcions.
2. La pertinença de les persones membres al Comité sempre serà voluntària i individual, per la qual cosa en cap cas actuaran en representació duna entitat o un col·lectiu.
3. La condició de persona membre del Ple és incompatible amb:
a. Lexercici de qualsevol càrrec delecció o designació política.
b. Lexercici de funcions de direcció, o executives anàlogues, en partits polítics, organitzacions sindicals, empresarials, entitats del tercer sector dacció social i col·legis professionals.
4. Les persones pertanyents al Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana no percebran contribució o compensació econòmica per lacompliment de les seues funcions.
5. Les persones que formen part del Comité i les persones convidades que assistisquen a les sessions del Ple o de les ponències tècniques tenen dret a percebre les gratificacions i les indemnitzacions que sestableixen en la normativa en matèria dindemnitzacions per raó de servei i gratificacions per serveis extraordinaris del Consell.
Article 16. Règim de funcionament
1. El Comité dÈtica shaurà de reunir, amb caràcter ordinari, com a mínim quatre vegades a lany, preferentment de manera trimestral, i amb caràcter extraordinari, a iniciativa de la Presidència o a petició dun terç de les persones que conformen el Ple del Comité. Les reunions extraordinàries podran celebrar-se quan es produïsquen fets el tractament dels quals no puga ser ajornat fins a la convocatòria duna reunió ordinària.
2. Les reunions ordinàries o extraordinàries del Comité shauran de convocar, com a mínim, set dies abans de la celebració, i hi haurà la possibilitat que siguen telemàtiques, si així es considera. Les reunions extraordinàries que tinguen caràcter durgència podran convocar-se amb una antelació de quaranta-huit hores.
3. La convocatòria de reunió, elaborada per la Presidència, haurà dincloure lordre del dia i la documentació adjunta pertinent, a més del lloc, la data i lhora en què tindrà lloc la celebració daquesta.
4. Per a la constitució vàlida del Comité serà necessària lassistència de la meitat més una de les persones membres, incloent-hi, de manera preceptiva, les persones que ocupen el càrrec de la Presidència i la Secretaria, o, si és el cas, de les persones que les substituïsquen.
5. No podrà causar deliberació o acord cap assumpte que no estiga inclòs en lordre del dia, excepte que estiguen presents totes les persones integrants del Comité i siga declarat durgència mitjançant el vot favorable de la majoria.
6. Els acords sadoptaran per unanimitat o per consens. En defecte daixò, sadoptaran per la majoria que fixe per a cada cas el Reglament de funcionament del Comité.
7. De totes les reunions, la secretaria del Comité nelaborarà una acta que serà sotmesa a aprovació del Ple. Aquesta acta es remetrà al Consell Valencià dInclusió i Drets Socials, a la secretaria autonòmica amb competències en matèria de planificació i organització del Sistema i a la direcció general competent en matèria de formació, investigació i qualitat en serveis socials per a donar-los a conéixer.
8. Les persones membres del Comité dÈtica i les persones que assistisquen a les sessions com a assessores estan obligades a respectar la confidencialitat de tota la informació a la qual tinguen accés, així com a preservar el secret de les seues deliberacions.
Article 17. Informes, protocols i recomanacions del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana
1. Els informes, els protocols i les recomanacions del Comité es realitzaran sempre per escrit i tindran caràcter informatiu i no vinculant.
2. A través dels seus informes, el Comité formularà propostes o recomanacions sobre actuacions davant de dilemes ètics que, al seu torn, representen problemes complexos que comporten conflictes de valors o interessos.
3. Mitjançant les recomanacions, el Comité orientarà, dofici, les bones pràctiques professionals, amb la finalitat de millorar la qualitat de latenció i la protecció dels drets de les persones usuàries i professionals en làmbit dels serveis socials de la Comunitat Valenciana. Per a aquest fi, constituirà un Banc de Bones Pràctiques Ètiques davant dels dilemes ètics més usuals o despecial interés.
4. Els informes, els protocols i les recomanacions del Comité tindran labast personal, funcional o territorial que cada qüestió concreta puga plantejar. En les qüestions reiterades, transversals o generalitzables, aquests informes, protocols i recomanacions orientaran lactuació de tot el personal, els centres, els serveis o els programes de serveis socials.
CAPÍTOL III
Comités departamentals dètica de serveis socials
Article 18. Creació dels comités departamentals
1. Es creen els comités departamentals dètica dels serveis socials. La constitució concreta sanirà produint progressivament, a mesura que els diferents departaments consideren la seua necessitat i oportunitat, i es materialitzaran mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials.
2. Làmbit territorial de cada comité serà el departament corresponent de serveis socials, tal com determina el Decret 34/2021, de 26 de febrer, del Consell, de regulació del Mapa de serveis socials de la Comunitat Valenciana.
3. Els comités departamentals dètica dels serveis socials es constitueixen com a òrgans col·legiats consultius, de caràcter interdisciplinari, per a lanàlisi, la deliberació i lassessorament en les qüestions de caràcter ètic que puguen sorgir en el desenvolupament de la pràctica de la intervenció professional en centres i serveis de serveis socials del respectiu departament de serveis socials al qual corresponguen, per a vetlar pel dret de les persones usuàries daquests quant a la seua dignitat personal, protecció de dades, imatge, intimitat, autonomia i llibertat.
Article 19. Adscripció orgànica i independència funcional, seu i estructura de gestió
1. Els comités departamentals dètica estaran adscrits orgànicament a la direcció territorial de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials corresponent a la província en què el departament tinga la ubicació i actuaran amb independència funcional.
2. Les seus respectives sestabliran en la direcció territorial de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials corresponent a la província en què el departament tinga la ubicació.
3. Els comités departamentals dètica tindran el suport de les unitats administratives de gestió a què sadscriguen les persones supervisores de departament, de la direcció territorial de la província on se situe el seu departament.
Article 20. Funcions
Els comités departamentals dètica, en el seu àmbit territorial respectiu, tindran les funcions següents:
a. Promoure ladopció de principis ètics en les polítiques socials, en la provisió dels serveis socials i en les actuacions professionals en serveis socials.
b. Afavorir la presa de consciència professional i ciutadana en la importància duna reflexió ètica en el marc dels serveis socials.
c. Deliberar sobre els conflictes i els dilemes ètics que es presenten en la pràctica de la intervenció professional en serveis socials en làmbit territorial de la seua competència, analitzant els valors i les circumstàncies que presenten, amb vista adoptar les millors decisions possibles.
d. Assessorar en els processos concrets de decisió que hagen de produir-se en les situacions de conflicte ètic entre professionals, persones destinatàries i institucions, així com, amb caràcter general, en els processos relatius a les preses de decisió en intervencions professionals. Tot això en làmbit territorial respectiu de la seua competència.
e. Oferir una resposta i assessorament davant de les consultes rebudes, plantejades per professionals, persones usuàries o els familiars, administracions públiques que participen en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, comités dètica municipals, de centre o intercentre i ciutadania en general, sobre problemes, conflictes o dilemes ètics que puguen produir-se en el transcurs dactuacions o intervencions de caràcter tècnic professional.
f. Elaborar informes i recomanacions davant de casos concrets sobre els quals se sol·licite assessorament.
g. Elaborar informes i recomanacions sobre els assumptes que els siguen sotmesos a consideració per la conselleria competent en matèria de serveis socials.
h. Proposar al Comité dÈtica de Serveis Socials de la Comunitat Valenciana protocols dactuació per a les situacions que, per la seua gravetat, controvèrsia generada o freqüència, generen conflictes ètics.
i. Promoure la formació contínua i la docència en ètica i deontologia professionals i col·laborar-hi, dirigides a les persones professionals, en coordinació amb el Comité dÈtica de Serveis Socials de la Comunitat Valenciana.
j. Promocionar la millora de la qualitat de les actuacions, leficàcia de les intervencions i el registre i la difusió de les bones pràctiques en làmbit de lètica, així com fomentar lexcel·lència de lexercici professional.
k. Traslladar al Comité dÈtica de Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, perquè ninforme i les valore, iniciatives o bones pràctiques professionals.
l. Elevar una consulta al Comité davant dels assumptes que, per la seua gravetat, complexitat, dificultat o transcendència requerisquen més consens o un criteri superior.
m. Elaborar una memòria anual dactivitats que haurà de remetre la Secretaria al Comité i a la direcció general competent en matèria formació, investigació i qualitat en serveis socials perquè en tinga coneixement.
n. Col·laborar amb el Comité dÈtica de Serveis Socials de la Comunitat Valenciana en lelaboració de lEstratègia dètica i en el Codi Ètic dels serveis socials valencians.
o. Conéixer les actuacions dels comités dètica departamentals, així com dels comités dètica de les administracions locals i dels centres de serveis socials existents.
p. Qualsevol altra funció de naturalesa anàloga a les anteriors o que se li atribuïsca legalment.
Article 21. Capacitat
Els comités departamentals dètica no tindran capacitat per a:
a. Peritar o manifestar-se sobre les denúncies o les reclamacions que afecten els aspectes procedimentals, tant tècnics com jurídics, de la intervenció social, o sobre conflictes en làmbit de regulació de la transparència, el dret daccés a la informació pública i la protecció de dades personals.
b. Proposar sancions.
c. Adoptar decisions de caràcter vinculant.
d. Emetre judicis sobre les eventuals responsabilitats de les persones professionals implicades en els assumptes que sels sotmeten.
Article 22. Exercici de les funcions dels comités departamentals
1. Per a exercir adequadament les seues funcions, les persones membres dels comités departamentals podran consultar i recaptar tota la informació que consideren necessària, respectant els límits establits en la normativa vigent sobre protecció de dades de caràcter personal, i les unitats de gestió de les administracions públiques intervinents, o les direccions dels centres, segons el cas de què es tracte, estaran obligades a prestar lauxili informatiu i documental que els requerisca el Comité. Per a això comptaran amb les persones supervisores de departaments i les corresponents unitats administratives i de suport.
2. Les funcions atribuïdes als comités departamentals dètica sexerciran sense perjudici de les competències que en matèria dètica i deontologia professional corresponguen als col·legis professionals.
Article 23. Composició
1. Els comités departamentals dètica estaran integrats per professionals de prestigi reconegut en làmbit dels serveis socials, amb capacitació, competència i preparació adequades, amb experiència professional en atenció directa, i tindran una composició paritària per raó de sexe. Aquesta exigència de qualificació no serà aplicable a les persones membres usuàries del sistema. Totes les persones membres dels comités departamentals actuaran amb plena independència i imparcialitat.
2. Els comités departamentals estaran conformats per la presidència, la vicepresidència, la secretaria i les vocalies. Totes aquestes componen els plens dels comités.
3. Els comités departamentals estaran tots integrats per les persones següents:
a. Presidència: la persona supervisora de departament, adscrita a la direcció territorial de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials a la qual corresponga el departament de serveis socials respectiu.
b. Vicepresidència: una persona, professional dels serveis socials, triada entre les persones que componen cada comité.
c. Secretaria: una persona de perfil professional tècnic, funcionària, adscrita a la direcció territorial de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials a la qual corresponga el departament de serveis socials respectiu, a proposta de la persona titular daquesta direcció territorial.
d. Vocalies:
1.1 Una persona professional dels Serveis Socials dAtenció Primària bàsica o específica de cada àrea de serveis socials integrant del departament de serveis socials de què es tracte. Aquestes persones garantiran una representació proporcional de les figures professionals bàsiques dels equips professionals datenció primària existents en el departament en les disciplines següents: treball social, psicologia, educació social, dret i integració social. Seran designades per la persona titular de la direcció territorial de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials corresponent a la província en què se situe el departament, a proposta de les persones responsables de la coordinació dels equips professionals que hi haja en làrea, i per a nomenar-les es tindrà en compte el criteri de representació territorial equitatiu.
1.2 Un professional dels Serveis Socials dAtenció Secundària de cada àrea de serveis socials integrant del departament de serveis socials de què es tracte. Aquestes persones garantiran una representació proporcional de les figures professionals dels equips professionals datenció secundària existents en el departament, i en les quals tindran representació, almenys, les disciplines següents: treball social, psicologia, educació social, teràpia ocupacional, dret, medicina i infermeria. Seran designades per la persona titular de la direcció territorial de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials corresponent a la província en què se situe el departament, a proposta de les direccions de centres de serveis socials que hi haja en làrea, i per a nomenar-les es tindran en compte els criteris de representació territorial equitativa, així com el dequitat de representació de grups poblacionals atesos.
1.3 Dos professors/ores, amb continguts dètica en les seues assignatures, pertanyents a les universitats de la Comunitat Valenciana existents a la província de referència del departament de què es tracte, a proposta de les persones que exercisquen el rectorat daquelles.
1.4 Una persona de prestigi reconegut en làmbit de lètica, designada per la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials.
1.5 Una persona en representació de les persones usuàries de serveis socials presents en el departament, designada per la persona titular de la direcció territorial provincial de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials, a proposta de les associacions que les representen.
1.6 Una persona professional funcionària amb experiència en inspecció de centres de serveis socials, designada per lòrgan directiu amb competències en matèria dinspecció en serveis socials i adscrita a la direcció territorial a la qual correspon el departament.
1.7 Una persona experta en ètica, designada a proposta del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, que haurà de ser membre daquest comité.
1.8 Una persona professional proposada per les entitats diniciativa social presents en el departament que formen part del concert social i que tinga una activitat relacionada directament amb latenció directa en centres de serveis socials.
1.9 Una persona professional proposada per les entitats de la iniciativa empresarial o cooperativa presents en el departament i que tinga una activitat relacionada directament amb latenció directa en centres de serveis socials.
1.10 Una persona representant dels comités locals dètica que hi haja en el departament, triada entre les seues persones membres.
1.11 Una persona representant dels comités dètica de centre i intercentres que hi haja en el departament, triada entre les seues persones membres.
4. Els òrgans i les entitats proponents de les persones membres dels comités departamentals dètica han de designar, per a cadascuna de les persones proposades, les corresponents persones suplents que les substituïsquen davant de situacions sobrevingudes, a fi de garantir el desenvolupament de les funcions establides en aquest decret.
5. Totes les persones que formen part dels comités departamentals dètica han de garantir lassistència a les reunions, motiu pel qual, en cas dimpossibilitat dassistir-hi, han de ser substituïdes per la persona suplent designada per a això pels corresponents òrgans i entitats proponents relacionats en lapartat 3 daquest article.
Article 24. Nomenament i mandat de les persones que componen els comités departamentals dètica
1. El nomenament i el cessament de les persones components dels comités departamentals dètica sefectuarà mitjançant una resolució de la persona titular de la direcció general amb competències en formació, investigació i qualitat en serveis socials de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials a què corresponga el departament respectiu, atenent les propostes realitzades per les diferents entitats i a proposta de la direcció territorial corresponent.
2. En la designació dels components dels comités departamentals dètica es garantirà la presència equilibrada de dones i homes, en aplicació del que preveu la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat de dones i homes, i la Llei 9/2003, de 2 dabril, de la Generalitat, per a la igualtat entre dones i homes, i sassegure una paritat 40-60 %.
3. El mandat de les persones membres dels comités departamentals dètica serà de quatre anys, amb un màxim de huit. Això no impedeix que puguen ser proposades novament per lentitat respectiva que les haja proposades inicialment.
4. Transcorregut el període inicial de quatre anys, continuaran sent integrants del comité departamental en funcions, fins al nomenament de les noves persones membres.
5. En el seu reglament intern de funcionament, els comités departamentals dètica hauran de desenvolupar el procediment de renovació amb la finalitat de garantir que es du a terme de manera parcial i periòdica, garantint en tot moment loperativitat i continuïtat dels comités.
6. En tot cas es garantirà que les composicions dels comités departamentals dètica siguen, a més de paritàries, territorialment equitatives en el si de cada departament de serveis socials.
Article 25. Cessament de les persones que componen els comités departamentals dètica
1. Les persones membres dels comités departamentals dètica només podran causar cessament pels motius següents:
a. Transcorregut el termini de duració del càrrec, sense perjudici del que sestableix en els apartats 3 i 4 de larticle 24
b. Renúncia
c. Defunció
d. Impossibilitat per a lexercici de les seues funcions
e. Incompatibilitat sobrevinguda o conflictes dinteressos
f. Incompliment greu de les seues funcions
g. Malaltia que li impedisca lexercici del càrrec
h. Resolució ferma de caràcter judicial o administrativa que implique inhabilitació o suspensió per a lexercici de càrrecs públics
i. Revocació del nomenament per lòrgan o entitat competent per al seu nomenament, per causa motivada
j. Absència injustificada de dues sessions consecutives al Ple, o quatre alternes, en el mateix any.
2. La renúncia al càrrec com a membre shaurà de dirigir a la persona que ocupe la presidència del comité de què es tracte, amb lobligació de desenvolupar les seues funcions fins que es nomene la persona que la substituirà.
Article 26. Requisits per a ser membre dels comités departamentals dètica
1. Totes les persones membres dels comités departamentals dètica hauran de tindre formació específica acreditada dalmenys cinquanta hores en matèria dètica aplicada als serveis socials, intervenció social o bioètica, impartida per administracions públiques, incloent-hi les universitats, o per col·legis professionals. Aquesta formació podrà ser suplida per la pertinença durant un mínim de dos anys comités dètica o comissions deontològiques de les respectives organitzacions de pertinença en origen.
2. Sense perjudici del que estableix lapartat anterior, les persones membres dels comités departamentals dètica que siguen professionals dels serveis socials hauran dacreditar experiència dalmenys tres anys en aquest àmbit dels serveis socials, així com haver exercit funcions pròpies de la intervenció social directa dins dels serveis socials.
Article 27. Estatut i incompatibilitats dels membres de les persones membres dels comités departamentals dètica
1. Totes les persones membres dels comités departamentals dètica actuen amb plena llibertat individual, independència i neutralitat, i no estan sotmesos a cap instrucció o indicació en lexercici de les seues funcions.
2. La pertinença als comités departamentals dètica serà sempre voluntària i individual, per la qual cosa en cap cas actuaran en representació dentitat o cap col·lectiu. La voluntarietat no resultarà aplicable a la persona que exercisca la presidència. La representativitat haurà de mantindres per a les persones que ocupen les vocalies identificades en larticle 23, en els epígrafs 1.3.d, 1.7, 1.8, 1.11 i 1.12, que ho faran en representació dels respectius òrgans proponents.
3. La condició de membre del Ple és incompatible amb:
a. Lexercici de qualsevol càrrec delecció o designació política.
b. Lexercici de funcions de direcció, o executives anàlogues, en partits polítics, organitzacions sindicals, empresarials, entitats del tercer sector dacció social i col·legis professionals.
Article 28. Règim de funcionament
1. Els comités departamentals dètica es reuniran, amb caràcter ordinari, com a mínim quatre vegades per any, preferentment de manera trimestral, i amb caràcter extraordinari, a iniciativa de la Presidència o a petició dun terç de les persones que els conformen, i hi ha la possibilitat que aquestes siguen telemàtiques si es considera així. Les reunions extraordinàries podran celebrar-se quan es produïsquen fets el tractament dels quals no es puga ajornar fins a la convocatòria duna reunió ordinària.
2. Les reunions ordinàries o extraordinàries dels comités seran convocades, com a mínim, set dies abans de celebrar-se. Les reunions extraordinàries que tinguen caràcter durgència podran convocar-se amb una antelació de 48 hores.
3. La convocatòria reunió, elaborada per la presidència del comité respectiu, haurà dincloure lordre del dia i la documentació adjunta pertinent, a més del lloc, la data i lhora en què tindrà lloc aquesta.
4. Per a la constitució vàlida dels comités serà necessària lassistència de la meitat més una de les persones membres, sempre que hi estiguen incloses, de manera preceptiva, les persones que exerceixen els càrrecs de la Presidència i de la Secretaria, o, si és el cas, les persones que les substituïsquen.
5. No podrà causar deliberació o acord cap assumpte que no estiga inclòs en lordre del dia excepte que estiguen presents totes les persones integrants del comité i es declare durgència mitjançant el vot favorable de la majoria.
6. Els acords sadoptaran per unanimitat o per consens. En defecte daixò, per la majoria que fixe per a cada cas el Reglament de funcionament del comité departamental.
7. De totes les reunions, la secretaria de cada comité haurà delaborar-ne una acta que se sotmetrà a aprovació del ple. Aquestes actes shauran de remetre al Consell Valencià dInclusió i Drets Socials, a la direcció territorial de la conselleria amb competència en matèria de serveis socials corresponent a la província en què se situe el departament de què es tracte i a la direcció general competències en matèria de formació, investigació i qualitat en serveis socials, sen tinga coneixement.
8. Les persones membres dels comités departamentals dètica i les persones que assistisquen a les sessions com a assessors estan obligats a respectar la confidencialitat de tota la informació a la qual tinguen accés, així com a preservar el secret de les seues deliberacions.
9. Als efectes establits en els apartats anteriors i altres que resulten procedents, selaborarà un reglament intern de funcionament.
Article 29. Remuneració
Les persones membres dels comités departamentals dètica no podran percebre, ni directament ni indirectament, cap remuneració per lexercici de les seues funcions.
CAPÍTOL IV
Comités locals dètica dels serveis socials
Article 30. Creació dels comités locals dètica dels serveis socials
1. Les administracions locals de la Comunitat Valenciana podran constituir comités dètica en serveis socials en els seus àmbits territorials de referència respectius, de conformitat amb la regulació daquest decret, la normativa de bases de règim local vigent i leventual desplegament reglamentari aplicable en la matèria.
2. En els municipis amb més de 100.000 habitants serà preceptiva la constitució daquest comité local dètica en serveis socials.
3. Els comités locals dètica estaran adscrits a les administracions locals respectives, i la seua composició i règim de funcionament els hauran de desplegar reglamentàriament aquestes.
Article 31. Funcions
Les funcions comunes a tots els comités locals dètica de serveis socials (dara en avant, comités locals) seran:
a. Afavorir la presa de consciència professional i ciutadana de la importància de lètica en el marc dels serveis socials.
b. Promoure la introducció de perspectives ètiques en les actuacions socials.
c. Donar resposta a les consultes rebudes sobre problemes dètica, tant dels professionals i de les persones usuàries o els seus familiars com de les administracions públiques que participen en els serveis socials valencians, procedents dels seus respectius àmbits locals.
d. Proposar protocols dactuació per a les situacions que, en el seu àmbit territorial, per la seua freqüència més alta o per la seua gravetat, generen conflictes ètics.
e. Promoure i col·laborar en la formació contínua en ètica de les seues persones membres i dels professionals dels serveis socials.
f. Elevar una consulta al Comité davant dels assumptes que, per la seua gravetat, complexitat, dificultat o transcendència requerisquen més consens o un criteri superior.
g. Elaborar una memòria anual de la seua activitat, que es remetrà a la conselleria competent en matèria de serveis socials i a la seua direcció territorial corresponent a la província dubicació del comité local de què es tracte, al Comité i al comité departamental dètica del departament de serveis socials en què se situe el municipi.
h. Totes les altres funcions que se li atribuïsquen per normativa reglamentària.
Article 32. Coordinació
1. Hi ha dhaver coordinació entre els diferents comités locals dètica que puguen constituir-se, i daquests amb els comités departamentals, i la seua activitat haurà destar també coordinada superiorment pel Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, al qual donarà compte de les seues actuacions a través de les persones supervisores de departament de les tres direccions territorials. Aquesta coordinació la durà a terme la direcció territorial en matèria de serveis socials a la qual corresponguen els departaments i les localitats en què se situen els comités locals i departamentals.
2. En cas de discrepància manifesta entre els pronunciaments de diferents comités dètica, prevaldrà en tot cas el criteri del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana.
CAPÍTOL V
Comités dètica de centre i intercentres
Article 33. Definició de comités dètica de centre i intercentres
Els comités dètica de centre o intercentres són els òrgans consultius, interdisciplinaris i independents encarregats dassessorar i proposar alternatives als aspectes ètics, metodològics i jurídics que es plantegen en latenció a les persones usuàries de centres de serveis socials concrets o, si és el cas, també en les activitats de docència en la matèria que es duguen a terme en aquests; o a les persones usuàries dun conjunt de centres de funcionalitat homòloga o gestionats per una mateixa entitat diniciativa social o empresarial. Aquests comités podran crear-se en tot centre i servei de serveis socials que dispose de la preceptiva autorització de funcionament, o dacreditació per a aquest.
Article 34. Creació dels comités dètica de centre i intercentres
Els comités dètica de centre, o sectorials intercentres, si és el cas, es crearan amb caràcter voluntari, per acord dels òrgans competents de cada centre o grup de centres de naturalesa anàloga i funcionalitat en els quals hagen dintervindre.
Article 35. Acreditació
1. Els comités dètica de centre i intercentres hauran de ser acreditats per la conselleria competent en matèria de serveis socials, conselleria que determinarà, així mateix, làmbit de cobertura de cada comité.
2. Lacreditació dels comités dètica de centre i intercentres es durà a terme mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials.
3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució serà de tres mesos. Transcorregut aquest termini sense que dicte ni notifique, lacreditació es podrà entendre concedida.
Article 36. Requisits per a lacreditació
1. Per a ser acreditats, els comités dètica de centre i intercentres hauran de justificar que compleixen els requisits establits en aquest decret i que fa almenys un any que funcionen després de crear-se.
2. Per a lacreditació dels comités dètica de centre intercentres, serà necessari presentar els documents següents:
a. Sol·licitud dacreditació formulada per la persona responsable del centre, el servei, lentitat, lempresa o la institució. Quan làmbit dactuació abaste diversos centres, la sol·licitud dacreditació haurà dassenyalar ladscripció orgànica del comité a un centre, un servei o una institució determinada.
b. Acord de creació del comité amb la data efectiva de constitució.
c. Memòria dactivitats realitzades, que haurà dincloure una relació dels mitjans materials i els recursos humans amb els quals compta el comité.
d. Currículum de totes i tots els membres del comité, amb esment especial al seu interés, coneixement i experiència en ètica.
e. Reglament de règim intern.
Article 37. Composició
1. Els comités dètica de centre i intercentres hauran destar formats per un mínim de cinc persones, de les quals almenys tres hauran de comptar, com a mínim, amb 150 hores de formació i experiència en ètica, entre les quals hauran de figurar:
a. Professionals el lloc de treball dels quals siga de relació assistencial o atenció directa amb les persones usuàries en làmbit dels serveis socials, i hauran de ser almenys la meitat de les seues persones membres.
b. Professionals amb experiència en ètica el lloc de treball dels quals no siga assistencial, i una delles haurà de ser llicenciada en dret.
c. Representants de les persones usuàries i les seues famílies.
2. Els comités dètica de centre i intercentres podran incorporar persones assessores tècniques que pels seus coneixements o experiència resulten necessàries per al millor exercici de les seues funcions. La seua participació, de caràcter esporàdic i a petició del comité respectiu, es limitarà a lassessorament en les matèries concretes per a les quals se sol·licite.
3. No podran formar part dels comités dètica de centre i intercentres les persones que ocupen càrrecs directius en els centres, els serveis o les institucions corresponents.
Article 38. Nomenament de membres
1. El nomenament de les i els primers membres dels comités dètica de centre i intercentres lhaurà de fer la persona que exercisca la direcció del centre, el servei, lentitat, lempresa o la institució corresponent, o la persona que dirigisca o presidisca la institució de què formen part, a proposta dels seus òrgans de participació respectius.
2. Una vegada nomenades, les persones membres del comité triaran entre elles aquelles que ocuparan la Presidència, la Vicepresidència i la Secretaria, per a la qual cosa es requerirà majoria simple de vots.
3. Els nomenaments successius de membres de cada comité els haurà de fer el mateix comité dètica de centre o intercentres. Els nomenaments seran acreditats documentalment per la persona que ocupe la direcció del centre, el servei, lentitat, lempresa o la institució corresponent.
4. El nomenament com a membre del comité esmentat tindrà una duració de quatre anys, renovables pel mateix període de temps, sense que el període total de permanència en el comité puga excedir els huit anys.
Article 39. Funcions
1. Els comités dètica de centre i intercentres tindran, en el seu àmbit funcional respectiu, les funcions següents:
a. La consulta i la recomanació sobre la idoneïtat dintervenció en relació amb els beneficis esperats en latenció social.
b. Lelaboració dinformes i recomanacions davant de casos concrets sobre els quals se li sol·licite assessorament.
c. Lassessorament en els processos de decisió que hagen de produir-se en les situacions de conflicte ètic entre professionals, persones destinatàries i institucions.
d. La proposta de protocols dactuació per a les situacions en què sorgisquen conflictes ètics.
e. Lelaboració i laprovació del seu propi reglament de règim intern.
f. La consulta, davant dels comités dètica departamentals corresponents al departament o departaments de serveis socials, si és el cas, en què estiguen situats, en els casos de dilemes o problemes complexos la valoració dels quals no haja obtingut consens intern o per als quals es requerisca un criteri ètic superior.
g. Lelaboració duna memòria anual dactivitats, que haurà de remetres al Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, a la direcció territorial de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials en què se situe el comité i a la direcció general competent en matèria de formació, investigació i qualitat en serveis socials perquè en tinguen coneixement.
2. En cap cas serà funció dels comités dètica de centre, ni dels comités dètica intercentres, peritar o manifestar-se sobre les denúncies o les reclamacions que afecten els aspectes procedimentals tècnics de la intervenció social, ni lemissió de judicis sobre les eventuals responsabilitats de les persones professionals implicades en els assumptes que se li sotmeten. En tot cas, es remetran al Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana perquè informe sobre aquestes.
3. Les funcions atribuïdes als comités dètica de centre o intercentres sexerciran sense perjudici de les competències que, en matèria dètica i deontologia professionals, corresponguen als seus respectius col·legis professionals.
Article 40. Funcionament
1. Els comités dètica de centre dependran orgànicament de la persona responsable del centre, o de lentitat, el servei o la institució de què depenen, en cas de comités intercentres, encara que gaudiran de plena autonomia en totes les seues actuacions, sense dependre funcionalment de cap òrgan.
2. Els comités dètica de centre i intercentres hauran de disposar dun reglament de règim intern que preveurà, al costat del règim ordinari de convocatòries, reunions i adopció dacords, un règim especial i urgent per als casos que puguen rebre aquesta qualificació, amb lespecificació del temps màxim de resposta, sense que, amb caràcter general, aquesta puga superar els set dies. Aquests procediments es publicaran en la pàgina corresponent de la conselleria competent en matèria de serveis socials del portal de la Generalitat Valenciana.
3. Els comités dètica de centre i intercentres hauran de reunir-se en convocatòria ordinària com a mínim quatre vegades per any.
4. Les persones membres dels comités i les persones que sincorporen com a assessores a aquests hauran de respectar el principi de la confidencialitat pel que fa a la documentació rebuda i a la informació a la qual tinguen accés, així com preservar el secret de les seues deliberacions.
5. Cada reunió del comité haurà de quedar recollida en lacta corresponent.
6. En tot el que no preveu aquest decret, els comités dètica de centre o intercentres hauran dajustar el seu funcionament al que es la normativa vigent dispose per als òrgans col·legiats.
Article 41. Remuneració
Les persones membres dels comités dètica de centre i intercentres no podran percebre, ni directament ni indirectament, cap remuneració per lexercici de les seues funcions.
Article 42. Accés als comités de centre i intercentres
Laccés de les persones usuàries, les famílies o els representants legals de les persones usuàries i professionals als comités dètica de centre i intercentres haurà de canalitzar-se a través de qualsevol dels centres, els serveis, les entitats, les empreses o les institucions del seu àmbit de competència corresponents, o a través de la secretaria de cada comité.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Primera reunió del Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana
El Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana haurà de reunir-se per primera vegada, en sessió constitutiva, en el termini de quatre mesos des de lentrada en vigor daquest decret.
Segona. Mesures daccessibilitat universal
Els comités dètica que regula aquest decret observaran en el seu règim de funcionament les mesures daccessibilitat universal previstes en la normativa vigent aplicable a les administracions públiques.
Tercera. Incorporació de la perspectiva de gènere
Els comités regulats en el present decret incorporaran, en lexercici de les seues funcions, la perspectiva de gènere i desagregaran les dades per gènere, sempre que siga possible.
Quarta. Protecció de dades de caràcter personal
El tractament de les dades de les persones que formen part dels òrgans que preveu aquest decret es durà a terme dacord amb la normativa vigent en matèria de protecció de dades.
Cinquena. Obertura de centres de serveis socials nous
Dacord amb el que sestableix en els articles 6, 8, 18, 19, 34, 108 i 109 de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, durant el 2022 i a lefecte dels llocs de treball necessaris per a prestar els serveis associats a lobertura i la posada en funcionament de nous centres de serveis socials datenció primària específica o secundària la competència dels quals és de la Generalitat, caldrà ajustar-se al que disposa larticle 36.5.d de la Llei 8/2021, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2022, o la normativa pressupostària vigent.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Comités dètica municipals existents
Els comités locals dètica que hagen sigut regulats per la seua normativa local respectiva shauran dajustar al que sestableix en el present decret en el termini màxim de dotze mesos, i hauran de comunicar aquesta modificació a la secretaria autonòmica amb competències en matèria dorganització i planificació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials i a la direcció general competent en matèria de formació, investigació i qualitat en serveis socials.
Segona. Formació en ètica de les persones que configuren el Comité dÈtica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana i la resta de comités dètica
1. Mentre les persones membres del primer Comité que es constituïsca no disposen de formació en ètica aplicada als serveis socials, ni en bioètica, disposaran dun període màxim de dotze mesos per a acreditar la formació requerida en els articles 14, 26 i 37 daquest decret, a fi de garantir la seua permanència en el Comité. En cas de no acreditar degudament aquesta formació al final dels dotze mesos posteriors al seu nomenament, la persona membre serà destituïda del càrrec en els quinze dies següents a la finalització del termini anterior i es nomenarà una nova persona com a membre pertanyent a la mateixa vocalia que la substituïsca i complisca el requisit de disposar de la formació específica requerida per a formar part del Comité.
2. En el cas de les persones membres de la resta dels comités descrits en el present decret, el període per a acreditar la formació en ètica exigible en cada cas serà de díhuit mesos.
3. El procediment dacreditació o reconeixement de formació en ètica dels serveis socials, així com de la validació de la formació aportada, hauran destar descrits en els respectius reglaments de funcionament dels diferents comités dètica i realitzar-se mitjançant aprovació en ple.
4. Amb la finalitat de facilitar la formació en làmbit de lètica, i, específicament, en filosofia moral i ètica aplicada als serveis socials, intervenció social o bioètica a les persones membres dels diferents comités dètica descrits en el present decret i a les persones professionals de serveis socials que ho desitgen, la conselleria amb competències en matèria de serveis socials inclourà aquestes matèries en les seues previsions i plans anuals de formació, de manera continuada.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació del Decret 59/2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Se suprimeix el contingut total de la disposició addicional segona del Decret 59/2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del sistema públic valencià de serveis socials, i se substitueix pel contingut següent:
«Segona. Període de vigència de les autoritzacions provisionals
Els centres que dacord amb el Decret 91/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià sobre el Registre dels titulars dactivitats dacció social, i del Registre i autorització de funcionament dels serveis i centres dacció social a la Comunitat Valenciana, tingueren concedida una autorització provisional a 13 de novembre de 2022, mantindran la vigència daquesta si amb anterioritat a aquesta data obtenen el visat previ del projecte o la documentació tècnica de les obres a realitzar, així com laprovació per part de lòrgan dautorització de centres dun compromís dexecutar les obres a les quals es refereix aquest projecte o la documentació tècnica en el termini que establisca aquest òrgan a aquest efecte».
Segona. Desplegament normatiu
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials per a dictar les disposicions necessàries per a desplegar aquest decret.
Tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 30 de setembre de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La vicepresidenta i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives,
AITANA MAS I MAS