Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET LLEI 9/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual s'estableixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la reducció del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d'anada i tornada, dels serveis de transport terrestre competència de la Generalitat. [2022/7659]

(DOGV núm. 9405 de 16.08.2022) Ref. Base de dades 007344/2022

DECRET LLEI 9/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual s'estableixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la reducció del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d'anada i tornada, dels serveis de transport terrestre competència de la Generalitat. [2022/7659]


Preàmbul

La invasió d’Ucraïna, per part de Rússia, el passat 24 de febrer, està tenint greus conseqüències des del punt de vista econòmic a escala europea, estatal i, en particular, a la Comunitat Valenciana. Aquest conflicte bèl·lic ha vingut a produir un major increment dels costos energètics i ha tensat el nivell general de preus a través del gas natural, els carburants i els aliments. Així, s’ha produït un augment abrupte i generalitzat de costos de les matèries primeres i dels béns intermedis, afegit al que ja es produïa a conseqüència dels colls de botella en les cadenes de producció a causa de les friccions generades per la ràpida recuperació econòmica després de la pandèmia.

La pujada dels costos de l’energia està afectant de manera particular la renda disponible de les llars, especialment les més vulnerables. Per això, es fa necessari, entre altres mesures, incentivar el paper del transport públic col·lectiu per a afrontar l’escenari actual d’alts preus de l’energia, que afecta molt especialment la mobilitat quotidiana dels ciutadans, i fomentar el canvi a un mitjà de transport més segur, fiable, còmode, econòmic i sostenible que el vehicle particular.

Per això, el Reial Decret llei 11/2022, de 25 de juny, pel qual s’adopten i es prorroguen determinades mesures per a respondre a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, per a fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica, i per a la recuperació econòmica i social de l’illa de La Palma, estableix un sistema d’ajudes directes, corresponents a l’any 2022, per a proporcionar suport financer a les comunitats autònomes i entitats locals que presten servei de transport col·lectiu urbà o interurbà, així com els ens locals supramunicipals que agrupen diversos municipis, creats per normes de rang legal i que presten servei de transport públic urbà col·lectiu, que complisquen determinades condicions.
Així, el capítol II del Reial Decret llei 11/2022 està dedicat a les mesures en matèria de transports amb dues seccions, la primera, dedicada a les ajudes directes al transport públic terrestre, urbà i interurbà, i la segona, a altres mesures dedicades al sector. En concret, cal destacar els articles 2 i 3 d’aquest, on s’estableix que les comunitats autònomes que així ho decidisquen es comprometen a implantar una reducció del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d’anada i tornada, dels serveis de transport públic col·lectiu terrestre de la seua competència, en un percentatge d’un 30 % respecte del vigent a l’entrada en vigor de la disposició, per al període comprés entre l’1 de setembre de 2022 i el 31 de desembre de 2022.

Aquest decret llei té per objecte establir un descompte del 30 % en tots els abonaments de transport i títols multiviatge que hi ha en els serveis de transport públic col·lectiu terrestre per carretera competència de la Generalitat, entre l’1 de setembre de 2022 i el 31 de desembre de 2022, exclosos els bitllets d’anada i tornada.
Al mateix temps, aquest Decret Llei modifica la disposició addicional onzena del Decret llei 3/2018, de 13 de juliol, del Consell, pel qual es modifica la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2018, aquesta modificació obeeix al fet de possibilitar la percepció, per part del personal directiu que cita, de la indemnització per residència prevista en l’Acord del Consell de 8 de setembre de 1995, la qual cosa redundarà en una disminució dels desplaçaments per carretera, aconsellable en extrem en un context de profunda crisi energètica. Amb això s’assoleix una certa equitat en matèria de complements i indemnitzacions entre els màxims responsables dels diferents ens que integren el sector públic instrumental de la Generalitat i alts càrrecs de l’Administració de la Generalitat. D’aquesta manera es contribueix a reforçar la responsabilitat assumida pels màxims responsables de les societats que integren aquest sector públic instrumental, la qual cosa obliga a una nova redacció de la disposició addicional onzena del Decret llei 3/2018, de 13 de juliol, del Consell, pel qual es modifica la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2018, que reconega expressament, en l’àmbit dels complements i indemnitzacions a percebre, la responsabilitat contreta per aquells en l’exercici dels seus càrrecs.

La Generalitat té la competència exclusiva en matèria de transports terrestres, sense perjudici del que disposen els números 20 i 21 de l’apartat 1) de l’article 149.1.15a de la Constitució Espanyola, d’acord amb el que s’estableix en l’article 49.1.15a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per Llei orgànica 5/1982, d’1 de juliol, en relació amb el que s’estableix en l’article 148.1.5a de la Constitució Espanyola, que disposa que són competència de les comunitats autònomes «els ferrocarrils i carreteres l’itinerari de les quals transcórrega íntegrament en el territori de la comunitat autònoma i, en els mateixos termes, el transport desenvolupat per aquests mitjans o per cable».
Concorren en aquest cas les circumstàncies d’extraordinària i urgent necessitat que, d’acord amb l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, faculten el Consell a adoptar disposicions legislatives provisionals mitjançant decrets llei, sotmesos en tot cas a debat i votació en les Corts.
D’acord amb el que es disposa en l’article 59 de la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, aquest decret llei s’ajusta als principis de bona regulació normativa. D’igual manera, es compleix el principi de necessitat que ha quedat plenament justificat. Igualment, s’acompleixen els principis de proporcionalitat, seguretat jurídica i eficiència, i es destaca que les mesures que incorpora són congruents amb l’ordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible atesa la situació d’excepcionalitat, en contindre la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats.

Quant al principi de transparència, vista la urgència per a l’aprovació d’aquesta norma, s’exceptuen els tràmits de consulta pública i d’audiència i informació públiques, de conformitat amb l’article 133.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.
Per tot això, i en virtut de les atribucions conferides per l’article 44.4, 49.1.15ª i 52.1.4ª de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana; l’article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta conjunta del consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat i del conseller d’Hisenda i Model Econòmic, prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 5 d’agost de 2022,



DECRETE

Article 1. Objecte
Constitueix l’objecte d’aquesta norma l’establiment de les obligacions dels operadors de transport públic col·lectiu terrestre per carretera competència de la Generalitat per a implantar un percentatge de descompte en el preu de determinats títols de viatge existents en els serveis que presten.

Article 2. Obligació de reducció del preu dels abonaments de transport i dels títols multiviatge en les concessions de transport regular de viatgers per carretera competència de la Generalitat
Els concessionaris de transport regular de viatgers per carretera competència de la Generalitat, qualsevol que siga la situació administrativa de la concessió, hauran d’implantar una reducció del preu en un percentatge d’un 30 % dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d’anada i tornada, per al període comprés entre l’1 de setembre de 2022 i el 31 de desembre de 2022.

Article 3. Límits
Els concessionaris aplicaran la reducció del preu tenint en compte els límits següents:
a) Els abonaments de transport i els títols multiviatges de més de dos viatges objecte de bonificació hauran de vendre’s entre l’1 de setembre de 2022 i 31 de desembre de 2022.
b) En el cas de títols de transport que s’adquirisquen mitjançant sistemes de targetes moneder o equivalents, en els quals el sistema de tarifes aplique reduccions en el preu dels bitllets a mesura que s’incrementa el seu ús i s’acumula el nombre de viatges efectuat, hauran d’aplicar un descompte en el seu sistema tarifari equivalent al que es disposa en l’article 2.
c) Els títols de transport multiviatge orientats a l’ús turístic o un ús no recurrent queden exclosos de la reducció.
d) En els abonaments de transport de caràcter anual que hagen sigut adquirits amb anterioritat a l’entrada en vigor del present decret llei, el concessionari podrà habilitar un sistema per a permetre la devolució a l’usuari de la part proporcional que corresponga al 30 % del període de referència d’aplicació de la reducció.
e) L’adquisició dels títols viatge amb import reduït podrà ser realitzada per l’usuari en el període de temps establit en l’article 2, i podrà fer ús d’aquests fins al 31 de gener de 2023. Els concessionaris garantiran el correcte ús dins del període efectiu i evitaran qualsevol situació d’abús.
f) La reducció del 30 % del preu dels abonaments de transport i els títols multiviatge s’aplicarà respecte del preu vigent a l’entrada en vigor del Reial Decret llei 11/2022, de 25 de juny. Aquest descompte s’aplicarà sobre el preu final que abona l’usuari.

Article 4. Obligació d’informació
1. A fi d’acomplir les obligacions d’informació de la Generalitat, com a beneficiària de les ajudes, que estableix l’ordre ministerial per la qual s’acompleix el capítol II, relatiu a ajudes al transport urbà i interurbà, del Reial Decret llei 11/2022, els concessionaris hauran de proporcionar a la direcció general competent en matèria de transports, la següent informació:
a) El nombre total de viatges de la concessió.
b) El nombre total de viatges acollits a descompte, diferenciant per cada abonament i títol multiviatge.
c) Nombre d’abonaments i títols multiviatge venuts amb el descompte.
d) Informació específica disponible relativa a les hores punta.
e) La comparació d’aquesta informació respecte de la del mateix període de referència disponible dels anys 2019, 2020 i 2021.
El període de referència per a aquesta informació serà de mesos naturals a partir de l’1 de setembre de 2022, fins que finalitze el període d’aplicació de la reducció del preu establit en l’article 2. Abans del dia 10 de cada mes, s’enviarà la informació relativa al mes anterior.

2. Mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de transports s’establirà el tràmit mitjançant el qual els concessionaris hauran d’aportar la informació a la qual es refereix l’apartat anterior.
3. Així mateix, la direcció general competent en matèria de transports podrà modificar el contingut, període de referència, dates i mitjans per a l’enviament de la informació.

Article 5. Compatibilitat
Les mesures de suport són compatibles i acumulables amb qualsevol subvenció o ajuda que s’estiga concedint als usuaris del transport amb la finalitat de reduir el preu final de l’abonament de transport o del títol multiviatge expedits pels concessionaris.

Article 6. Certificat i finançament
1. La Generalitat haurà de compensar, amb caràcter indemnitzatori, els concessionaris de transport regular de viatgers per carretera, qualsevol que siga la situació administrativa de la concessió, que realitzen els descomptes efectius, almenys pels menors ingressos obtinguts durant els quatre mesos d’aplicació del descompte, els costos d’implementació de la mesura i els costos financers que pogueren haver-se produït.
2. En el primer quadrimestre de 2023 cada concessionari, sense perjudici de la situació administrativa en la qual es trobe la concessió, presentarà un certificat de la reducció d’ingressos per l’aplicació del descompte per al conjunt de serveis a què es refereix l’article 2.
El certificat de la reducció d’ingressos a emetre per l’empresa concessionària estarà referit a cada concessió, diferenciant per tipus d’abonament i títol multiviatge, i desagregant la informació per a cadascun dels mesos naturals en els quals s’ha aplicat la reducció de preus.

Amb aquesta finalitat, la direcció general competent en matèria de transports posarà a la disposició dels concessionaris els models que contindran les dades que sostenen el certificat de la reducció d’ingressos.
3. La quantia corresponent serà liquidada als concessionaris directament per la Generalitat, i s’incrementarà la quantitat en un 10 % addicional pels costos de gestió i financers. A aquest efecte, es dictarà resolució del conseller competent en matèria de transports.
4. El finançament de la reducció del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge es realitzarà a través de les ajudes directes al transport públic terrestre, urbà i interurbà aprovades pel Reial Decret llei 11/2022, de 25 de juny.
5. En el cas que aquest finançament fóra insuficient, la Generalitat cofinançarà amb fons propis l’import necessari, i s’han de tramitar i aprovar les modificacions pressupostàries que, si escau, resulten necessàries per dotar l’aplicació pressupostària 08.02.02.513.30.2


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Única. Modificació del Decret llei 3/2018, de 13 de juliol, del Consell, pel qual es modifica la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2018.
Es modifica la disposició addicional onzena, relativa al personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat, que passa a tenir la redacció següent:
«Onzena. Del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat.
Els màxims responsables dels ens del Sector Públic Instrumental de la Generalitat a què es refereix l’article 2.3, apartats a i b de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, percebran els mateixos complements i indemnitzacions que els alts càrrecs de l’Administració de la Generalitat.

A aquells nomenats o designats amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquest Decret Llei i que continuen en l’exercici de les seues funcions els serà d’aplicació la present disposició des de l’1 de gener de 2022.»


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
El Consell podrà dictar totes les disposicions que calen per al desplegament, execució i compliment del que disposa aquest decret llei. Així mateix, la persona titular competent en matèria de Transports podrà dictar quants actes i disposicions reglamentàries siguen necessaris en aquells supòsits en què aquest decret llei atribueix expressament la competència a la Conselleria, conforme a la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.

Segona. Entrada en vigor
El present decret llei entrarà en vigor l’endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 5 d’agost de 2022

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,
REBECA MARIOLA TORRÓ SOLER

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic,
ARCADIA ESPAÑA GARCÍA

linea
Mapa web