DECRET LLEI 9/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual s'estableixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la reducció del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d'anada i tornada, dels serveis de transport terrestre competència de la Generalitat. [2022/7659]
(DOGV núm. 9405 de 16.08.2022) Ref. Base de dades 007344/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 17.08.2022 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat;Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Transports Taxes i preus públics Descriptors: Temàtics: monografies
DECRET LLEI 9/2022, de 5 d'agost, del Consell, pel qual s'estableixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la reducció del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d'anada i tornada, dels serveis de transport terrestre competència de la Generalitat. [2022/7659]
Preàmbul
La invasió dUcraïna, per part de Rússia, el passat 24 de febrer, està tenint greus conseqüències des del punt de vista econòmic a escala europea, estatal i, en particular, a la Comunitat Valenciana. Aquest conflicte bèl·lic ha vingut a produir un major increment dels costos energètics i ha tensat el nivell general de preus a través del gas natural, els carburants i els aliments. Així, sha produït un augment abrupte i generalitzat de costos de les matèries primeres i dels béns intermedis, afegit al que ja es produïa a conseqüència dels colls de botella en les cadenes de producció a causa de les friccions generades per la ràpida recuperació econòmica després de la pandèmia.
La pujada dels costos de lenergia està afectant de manera particular la renda disponible de les llars, especialment les més vulnerables. Per això, es fa necessari, entre altres mesures, incentivar el paper del transport públic col·lectiu per a afrontar lescenari actual dalts preus de lenergia, que afecta molt especialment la mobilitat quotidiana dels ciutadans, i fomentar el canvi a un mitjà de transport més segur, fiable, còmode, econòmic i sostenible que el vehicle particular.
Per això, el Reial Decret llei 11/2022, de 25 de juny, pel qual sadopten i es prorroguen determinades mesures per a respondre a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, per a fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica, i per a la recuperació econòmica i social de lilla de La Palma, estableix un sistema dajudes directes, corresponents a lany 2022, per a proporcionar suport financer a les comunitats autònomes i entitats locals que presten servei de transport col·lectiu urbà o interurbà, així com els ens locals supramunicipals que agrupen diversos municipis, creats per normes de rang legal i que presten servei de transport públic urbà col·lectiu, que complisquen determinades condicions.
Així, el capítol II del Reial Decret llei 11/2022 està dedicat a les mesures en matèria de transports amb dues seccions, la primera, dedicada a les ajudes directes al transport públic terrestre, urbà i interurbà, i la segona, a altres mesures dedicades al sector. En concret, cal destacar els articles 2 i 3 daquest, on sestableix que les comunitats autònomes que així ho decidisquen es comprometen a implantar una reducció del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet danada i tornada, dels serveis de transport públic col·lectiu terrestre de la seua competència, en un percentatge dun 30 % respecte del vigent a lentrada en vigor de la disposició, per al període comprés entre l1 de setembre de 2022 i el 31 de desembre de 2022.
Aquest decret llei té per objecte establir un descompte del 30 % en tots els abonaments de transport i títols multiviatge que hi ha en els serveis de transport públic col·lectiu terrestre per carretera competència de la Generalitat, entre l1 de setembre de 2022 i el 31 de desembre de 2022, exclosos els bitllets danada i tornada.
Al mateix temps, aquest Decret Llei modifica la disposició addicional onzena del Decret llei 3/2018, de 13 de juliol, del Consell, pel qual es modifica la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2018, aquesta modificació obeeix al fet de possibilitar la percepció, per part del personal directiu que cita, de la indemnització per residència prevista en lAcord del Consell de 8 de setembre de 1995, la qual cosa redundarà en una disminució dels desplaçaments per carretera, aconsellable en extrem en un context de profunda crisi energètica. Amb això sassoleix una certa equitat en matèria de complements i indemnitzacions entre els màxims responsables dels diferents ens que integren el sector públic instrumental de la Generalitat i alts càrrecs de lAdministració de la Generalitat. Daquesta manera es contribueix a reforçar la responsabilitat assumida pels màxims responsables de les societats que integren aquest sector públic instrumental, la qual cosa obliga a una nova redacció de la disposició addicional onzena del Decret llei 3/2018, de 13 de juliol, del Consell, pel qual es modifica la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2018, que reconega expressament, en làmbit dels complements i indemnitzacions a percebre, la responsabilitat contreta per aquells en lexercici dels seus càrrecs.
La Generalitat té la competència exclusiva en matèria de transports terrestres, sense perjudici del que disposen els números 20 i 21 de lapartat 1) de larticle 149.1.15a de la Constitució Espanyola, dacord amb el que sestableix en larticle 49.1.15a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per Llei orgànica 5/1982, d1 de juliol, en relació amb el que sestableix en larticle 148.1.5a de la Constitució Espanyola, que disposa que són competència de les comunitats autònomes «els ferrocarrils i carreteres litinerari de les quals transcórrega íntegrament en el territori de la comunitat autònoma i, en els mateixos termes, el transport desenvolupat per aquests mitjans o per cable».
Concorren en aquest cas les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat que, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, faculten el Consell a adoptar disposicions legislatives provisionals mitjançant decrets llei, sotmesos en tot cas a debat i votació en les Corts.
Dacord amb el que es disposa en larticle 59 de la Llei 1/2022, de 13 dabril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, aquest decret llei sajusta als principis de bona regulació normativa. Digual manera, es compleix el principi de necessitat que ha quedat plenament justificat. Igualment, sacompleixen els principis de proporcionalitat, seguretat jurídica i eficiència, i es destaca que les mesures que incorpora són congruents amb lordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible atesa la situació dexcepcionalitat, en contindre la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats.
Quant al principi de transparència, vista la urgència per a laprovació daquesta norma, sexceptuen els tràmits de consulta pública i daudiència i informació públiques, de conformitat amb larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre.
Per tot això, i en virtut de les atribucions conferides per larticle 44.4, 49.1.15ª i 52.1.4ª de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana; larticle 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta conjunta del consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat i del conseller dHisenda i Model Econòmic, prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 5 dagost de 2022,
DECRETE
Article 1. Objecte
Constitueix lobjecte daquesta norma lestabliment de les obligacions dels operadors de transport públic col·lectiu terrestre per carretera competència de la Generalitat per a implantar un percentatge de descompte en el preu de determinats títols de viatge existents en els serveis que presten.
Article 2. Obligació de reducció del preu dels abonaments de transport i dels títols multiviatge en les concessions de transport regular de viatgers per carretera competència de la Generalitat
Els concessionaris de transport regular de viatgers per carretera competència de la Generalitat, qualsevol que siga la situació administrativa de la concessió, hauran dimplantar una reducció del preu en un percentatge dun 30 % dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet danada i tornada, per al període comprés entre l1 de setembre de 2022 i el 31 de desembre de 2022.
Article 3. Límits
Els concessionaris aplicaran la reducció del preu tenint en compte els límits següents:
a) Els abonaments de transport i els títols multiviatges de més de dos viatges objecte de bonificació hauran de vendres entre l1 de setembre de 2022 i 31 de desembre de 2022.
b) En el cas de títols de transport que sadquirisquen mitjançant sistemes de targetes moneder o equivalents, en els quals el sistema de tarifes aplique reduccions en el preu dels bitllets a mesura que sincrementa el seu ús i sacumula el nombre de viatges efectuat, hauran daplicar un descompte en el seu sistema tarifari equivalent al que es disposa en larticle 2.
c) Els títols de transport multiviatge orientats a lús turístic o un ús no recurrent queden exclosos de la reducció.
d) En els abonaments de transport de caràcter anual que hagen sigut adquirits amb anterioritat a lentrada en vigor del present decret llei, el concessionari podrà habilitar un sistema per a permetre la devolució a lusuari de la part proporcional que corresponga al 30 % del període de referència daplicació de la reducció.
e) Ladquisició dels títols viatge amb import reduït podrà ser realitzada per lusuari en el període de temps establit en larticle 2, i podrà fer ús daquests fins al 31 de gener de 2023. Els concessionaris garantiran el correcte ús dins del període efectiu i evitaran qualsevol situació dabús.
f) La reducció del 30 % del preu dels abonaments de transport i els títols multiviatge saplicarà respecte del preu vigent a lentrada en vigor del Reial Decret llei 11/2022, de 25 de juny. Aquest descompte saplicarà sobre el preu final que abona lusuari.
Article 4. Obligació dinformació
1. A fi dacomplir les obligacions dinformació de la Generalitat, com a beneficiària de les ajudes, que estableix lordre ministerial per la qual sacompleix el capítol II, relatiu a ajudes al transport urbà i interurbà, del Reial Decret llei 11/2022, els concessionaris hauran de proporcionar a la direcció general competent en matèria de transports, la següent informació:
a) El nombre total de viatges de la concessió.
b) El nombre total de viatges acollits a descompte, diferenciant per cada abonament i títol multiviatge.
c) Nombre dabonaments i títols multiviatge venuts amb el descompte.
d) Informació específica disponible relativa a les hores punta.
e) La comparació daquesta informació respecte de la del mateix període de referència disponible dels anys 2019, 2020 i 2021.
El període de referència per a aquesta informació serà de mesos naturals a partir de l1 de setembre de 2022, fins que finalitze el període daplicació de la reducció del preu establit en larticle 2. Abans del dia 10 de cada mes, senviarà la informació relativa al mes anterior.
2. Mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de transports sestablirà el tràmit mitjançant el qual els concessionaris hauran daportar la informació a la qual es refereix lapartat anterior.
3. Així mateix, la direcció general competent en matèria de transports podrà modificar el contingut, període de referència, dates i mitjans per a lenviament de la informació.
Article 5. Compatibilitat
Les mesures de suport són compatibles i acumulables amb qualsevol subvenció o ajuda que sestiga concedint als usuaris del transport amb la finalitat de reduir el preu final de labonament de transport o del títol multiviatge expedits pels concessionaris.
Article 6. Certificat i finançament
1. La Generalitat haurà de compensar, amb caràcter indemnitzatori, els concessionaris de transport regular de viatgers per carretera, qualsevol que siga la situació administrativa de la concessió, que realitzen els descomptes efectius, almenys pels menors ingressos obtinguts durant els quatre mesos daplicació del descompte, els costos dimplementació de la mesura i els costos financers que pogueren haver-se produït.
2. En el primer quadrimestre de 2023 cada concessionari, sense perjudici de la situació administrativa en la qual es trobe la concessió, presentarà un certificat de la reducció dingressos per laplicació del descompte per al conjunt de serveis a què es refereix larticle 2.
El certificat de la reducció dingressos a emetre per lempresa concessionària estarà referit a cada concessió, diferenciant per tipus dabonament i títol multiviatge, i desagregant la informació per a cadascun dels mesos naturals en els quals sha aplicat la reducció de preus.
Amb aquesta finalitat, la direcció general competent en matèria de transports posarà a la disposició dels concessionaris els models que contindran les dades que sostenen el certificat de la reducció dingressos.
3. La quantia corresponent serà liquidada als concessionaris directament per la Generalitat, i sincrementarà la quantitat en un 10 % addicional pels costos de gestió i financers. A aquest efecte, es dictarà resolució del conseller competent en matèria de transports.
4. El finançament de la reducció del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge es realitzarà a través de les ajudes directes al transport públic terrestre, urbà i interurbà aprovades pel Reial Decret llei 11/2022, de 25 de juny.
5. En el cas que aquest finançament fóra insuficient, la Generalitat cofinançarà amb fons propis limport necessari, i shan de tramitar i aprovar les modificacions pressupostàries que, si escau, resulten necessàries per dotar laplicació pressupostària 08.02.02.513.30.2
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Única. Modificació del Decret llei 3/2018, de 13 de juliol, del Consell, pel qual es modifica la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2018.
Es modifica la disposició addicional onzena, relativa al personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat, que passa a tenir la redacció següent:
«Onzena. Del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat.
Els màxims responsables dels ens del Sector Públic Instrumental de la Generalitat a què es refereix larticle 2.3, apartats a i b de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, percebran els mateixos complements i indemnitzacions que els alts càrrecs de lAdministració de la Generalitat.
A aquells nomenats o designats amb anterioritat a lentrada en vigor daquest Decret Llei i que continuen en lexercici de les seues funcions els serà daplicació la present disposició des de l1 de gener de 2022.»
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
El Consell podrà dictar totes les disposicions que calen per al desplegament, execució i compliment del que disposa aquest decret llei. Així mateix, la persona titular competent en matèria de Transports podrà dictar quants actes i disposicions reglamentàries siguen necessaris en aquells supòsits en què aquest decret llei atribueix expressament la competència a la Conselleria, conforme a la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.
Segona. Entrada en vigor
El present decret llei entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 5 dagost de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,
REBECA MARIOLA TORRÓ SOLER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
ARCADIA ESPAÑA GARCÍA