Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET LLEI 8/2022, de 5 d'agost, pel qual es modifica el text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell. [2022/7660]

(DOGV núm. 9405 de 16.08.2022) Ref. Base de dades 007341/2022

DECRET LLEI 8/2022, de 5 d'agost, pel qual es modifica el text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell. [2022/7660]
Preàmbul

La modificació normativa que introdueix el present Decret llei respon a una necessitat extraordinària i urgent derivada de la situació econòmica, climàtica i geopolítica actual, que afecta en gran manera la reorientació de les polítiques econòmiques, energètiques i mediambientals dels diferents territoris de la Unió Europea, amb afeccions importants i sobrevingudes en la qualitat de vida de la ciutadania i la resiliència dels territoris. En el context descrit, la Comunitat Valenciana, per la fragilitat climàtica, la dependència energètica i la vocació econòmica exportadora i oberta al mercat, és un territori altament vulnerable a les dinàmiques globals, motiu pel qual ja s’han fet diverses modificacions normatives per a solucionar les conseqüències dels problemes indicats.

D’altra banda, s’ha de tindre en compte que les mateixes circumstàncies, que es pateixen en la resta d’Europa i del món, suposen també una oportunitat per al nostre territori, en obrir opcions per a relocalitzar grans projectes industrials i per l’efecte atraient que comporten.

Però, com no pot ser altrament, són projectes que exigeixen per a posar-los en funcionament utilitzar energies renovables, en la línia de canvi del model energètic que, des de la Generalitat Valenciana, s’impulsa a través del Decret llei 14/2020, de 7 d’agost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació d’instal·lacions per a l’aprofitament de les energies renovables per l’emergència climàtica i la necessitat de la reactivació econòmica urgent. Projectes, vinculats a parcs fotovoltaics destinats a l’autoconsum elèctric, que necessiten habilitar superfícies importants que cal adquirir per a disposar-ne.

L’Estratègia Territorial de la Comunitat Valenciana preveu declaracions estratègiques per a implantar activitats econòmiques, fonamentalment industrials, d’un gran impacte favorable sobre el territori i de creació de clústers industrials d’intensitat tecnològica elevada. Les declaracions són els nodes d’activitats econòmiques, els parcs comarcals d’innovació, els polígons industrials i terciaris en el medi rural i els projectes territorials estratègics (PTE). La darrera declaració s’ha considerat la idònia per a estimular la implantació de projectes industrials de qualificació elevada i efectes multiplicadors per al conjunt de l’estructura econòmica valenciana, ja que comporten una creació elevada d’ocupació de qualitat i perquè atorguen valor afegit i qualificació al territori i s’integren en la infraestructura verda del territori.

Atesa la situació econòmica, energètica i geopolítica, i la necessitat de fomentar i agilitar la implantació, en el territori de la Comunitat Valenciana, de projectes de les característiques dites, es va modificar amb urgència la legislació vigent amb la finalitat de facilitar-ne la implantació, no només des d’un punt de vista territorial, sinó també procedimental i econòmic, tenint en compte el valor afegit que atorguen al territori, l’ocupació de qualitat i, en conseqüència, els efectes positius sobre l’estructura econòmica de la Comunitat Valenciana, atorgant-li una sèrie d’exempcions, per a situar el nostre territori en una posició de més competitivitat, especialment en l’atracció d’inversions externes. La implantació d’aquesta classe d’activitats requereix, com no pot ser de cap altra manera, una font d’energia important, per la qual cosa, atesa la situació d’emergència energètica que ha originat la invasió d’Ucraïna, es fa necessari modificar amb caràcter urgent la legislació perquè els projectes d’implantació de fonts d’energia renovable vinculats a projectes territorials estratègics tinguen les mateixes condicions que els projectes, ja que, en cas contrari, hi podria haver la situació d’insuficiència de subministrament d’energia per a aquestes actuacions que generen un impacte favorable sobre el territori, l’ocupació i l’economia de la Comunitat Valenciana.
La plena disponibilitat del sòl necessari per a la ubicació de les plantes fotovoltaiques relacionades amb aquests projectes estratègics és coherent, també, amb l’impuls de projectes que suposen inversions d’interés estratègic per a la Comunitat Valenciana i actuacions declarades de prioritat energètica per raons d’emergència energètica o climàtica pel Decret llei 1/2022, de 22 d’abril, del Consell, de mesures urgents en resposta a l’emergència energètica i econòmica originada en la Comunitat Valenciana per la guerra a Ucraïna.
No obstant això, la llei no tenia habilitades solucions per a obtindre la disponibilitat del sòl necessari per a les actuacions declarades inversions d’interés estratègic vinculades als projectes territorials estratègics. Per això, és necessari que, per a obtindre el sòl, se’n puga declarar legalment la utilitat pública, la qual, d’altra banda, resulta evident per a la funcionalitat del projecte total dins dels criteris de sostenibilitat establits en el text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana.

La declaració, per llei, de la utilitat pública dels terrenys necessaris per a instal·lar plantes generadores o instal·lacions subministradores d’energia renovable vinculada als projectes territorials estratègics permetrà expropiar-los.
L’obtenció del sòl per expropiació pot implicar que passe a formar part del patrimoni públic del sòl, si així ho considera oportú el Consell de la Generalitat, per a destinar-lo al projecte territorial estratègic com a planta de generació d’energia renovable, com un possible ús compatible en el sòl no urbanitzable comú ajustant-se als criteris i condicions legals establits i, en el seu cas, futur ús urbà de caràcter productiu, si això fora necessari.
Tot això justifica la necessitat de tramitar de manera urgent la modificació de la disposició addicional huitena del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, d’aprovació del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge.
L’article 44 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana preceptua que el Consell, en casos de necessitat extraordinària i urgent, pot dictar disposicions legislatives provisionals per mitjà de decrets llei sotmesos a debat i votació en les Corts, tenint en compte el que estableix l’article 86 de la Constitució Espanyola per als decrets llei que puga dictar el Govern d’Espanya. En el present cas, a causa de la urgència amb la qual s’han d’escometre les modificacions, concorren les notes de necessitat extraordinària i urgent que justifiquen l’adopció de la modificació operada en el present Decret llei del Consell, que es configura com a l’únic instrument jurídic possible per a dur-les a terme.

El Decret llei respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, eficiència i transparència, que exigeix la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Es compleixen els principis de necessitat i eficàcia atés l’interés general en el qual es fonamenta la implantació de projectes territorials estratègics i el fet de garantir el subministrament energètic adequat, objectiu únic de la present norma, i és el decret llei l’instrument jurídic més adequat i immediat per a garantir-ne la consecució. La norma compleix també el principi de proporcionalitat, en contindre la regulació imprescindible per a atendre la necessitat d’establir les mesures extraordinàries que s’hi regulen. De la mateixa manera, s’ajusta a principis de seguretat jurídica, ja que és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic. Quant al principi d’eficiència, no s’estableixen més càrregues que les estrictament necessàries, i respecte del principi de transparència, la urgència en l’aprovació justifica que s’haja exceptuat en la tramitació la consulta prèvia i informació pública.

Per tot això, i en virtut de les atribucions que confereixen els articles 44.4 i 49.1.15.a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, l’article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, previ informe favorable de l’Advocacia General de la Generalitat, i prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 5 d’agost de 2022,






DECRETE

Article únic. Modificació del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell.
S’afig un apartat 7 a la disposició addicional huitena del text refós de la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que queda redactat de la manera següent:
«7. La declaració per part del Consell d’un projecte territorial estratègic per a indústries d’alt component tecnològic i innovador porta implícita la declaració d’utilitat pública i interés social i pot declarar l’ocupació urgent dels béns i drets afectats, a l’efecte d’expropiació forçosa. Tot això amb l’objectiu d’obtindre el sòl necessari per a posar en marxa el projecte i la funcionalitat total, inclòs el sòl per a implantar infraestructures de producció i subministrament energètic a través d’energies renovables i per a les restants infraestructures urbanístiques externes. En tot cas, la Generalitat Valenciana serà l’administració expropiadora, i podran ser beneficiaris de l’expropiació forçosa els promotors del projecte territorial estratègic, llevat que el Consell acorde la incorporació del sòl expropiat al patrimoni públic de sòl per a destinar-lo al projecte territorial estratègic. Cas en el qual, i sense perjudici de la possibilitat de la transmissió directa inclosa en l’apartat 5 de la present disposició addicional, l’acord pel qual es declare el projecte territorial estratègic podrà disposar la posada a la disposició del promotor o dels proveïdors de béns o serveis que es designen del sòl expropiat mitjançant arrendament o dret de superfície, a canvi del pagament d’una renda o cànon superficiari no inferior als de mercat, segons informe pericial emés a aquest efecte.
En el cas que un projecte territorial estratègic per a indústries d’alt component tecnològic i innovador, per a la seua posada en marxa i total funcionalitat, incloga la implantació d’infraestructures de producció o subministrament energètic a través d’energies renovables, la declaració del Consell comportarà el caràcter d’inversió d’interés estratègic per a la Comunitat Valenciana d’aquestes infraestructures, a l’efecte dels es disposa en el Decret llei 14/2020, de 7 d’agost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació d’instal·lacions per a l’aprofitament de les energies renovables per l’emergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica. El caràcter d’inversió d’interés estratègic no porta implícita la declaració prevista en l’article 3.5 d’aquest Decret llei ni l’exempció de les llicències municipals pertinents per a la planta d’energia renovable. Durant el tràmit de l’expedient d’autorització per a la implantació de la planta d’energia renovable, amb caràcter previ a l’emissió de la resolució conforme al Decret llei 14/2020, de 7 d’agost, l’ajuntament o ajuntaments en el terme municipal de la qual es vaja a instal·lar la planta d’energia renovable emetran informe preceptiu, no vinculant, segons el que es preveu en article 30.2 del citat Decret Llei.»




DISPOSICIONS FINALS

Única. Entrada en vigor
El present decret llei entra en vigor el dia que es publica en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 5 d’agost de 2022

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,
REBECA MARIOLA TORRÓ SOLER

linea
Mapa web