DECRET LLEI 8/2022, de 5 d'agost, pel qual es modifica el text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell. [2022/7660]
(DOGV núm. 9405 de 16.08.2022) Ref. Base de dades 007341/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 16.08.2022 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Urbanisme i ordenació del territori Descriptors: Temàtics: pla d'urbanisme, propietat immobiliària, reglamentació urbanística, terreny edificable, protecció del paisatge, gestió de l'espai, desenvolupament sostenible, urbanització, impacte ambiental, permís de construcció, política de construcció, sanció administrativa, competència administrativa, administració local, professió de l'urbanisme, política de l'habitatge, habitatge social, urbanisme , monografies
DECRET LLEI 8/2022, de 5 d'agost, pel qual es modifica el text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell. [2022/7660]
Preàmbul
La modificació normativa que introdueix el present Decret llei respon a una necessitat extraordinària i urgent derivada de la situació econòmica, climàtica i geopolítica actual, que afecta en gran manera la reorientació de les polítiques econòmiques, energètiques i mediambientals dels diferents territoris de la Unió Europea, amb afeccions importants i sobrevingudes en la qualitat de vida de la ciutadania i la resiliència dels territoris. En el context descrit, la Comunitat Valenciana, per la fragilitat climàtica, la dependència energètica i la vocació econòmica exportadora i oberta al mercat, és un territori altament vulnerable a les dinàmiques globals, motiu pel qual ja shan fet diverses modificacions normatives per a solucionar les conseqüències dels problemes indicats.
Daltra banda, sha de tindre en compte que les mateixes circumstàncies, que es pateixen en la resta dEuropa i del món, suposen també una oportunitat per al nostre territori, en obrir opcions per a relocalitzar grans projectes industrials i per lefecte atraient que comporten.
Però, com no pot ser altrament, són projectes que exigeixen per a posar-los en funcionament utilitzar energies renovables, en la línia de canvi del model energètic que, des de la Generalitat Valenciana, simpulsa a través del Decret llei 14/2020, de 7 dagost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació dinstal·lacions per a laprofitament de les energies renovables per lemergència climàtica i la necessitat de la reactivació econòmica urgent. Projectes, vinculats a parcs fotovoltaics destinats a lautoconsum elèctric, que necessiten habilitar superfícies importants que cal adquirir per a disposar-ne.
LEstratègia Territorial de la Comunitat Valenciana preveu declaracions estratègiques per a implantar activitats econòmiques, fonamentalment industrials, dun gran impacte favorable sobre el territori i de creació de clústers industrials dintensitat tecnològica elevada. Les declaracions són els nodes dactivitats econòmiques, els parcs comarcals dinnovació, els polígons industrials i terciaris en el medi rural i els projectes territorials estratègics (PTE). La darrera declaració sha considerat la idònia per a estimular la implantació de projectes industrials de qualificació elevada i efectes multiplicadors per al conjunt de lestructura econòmica valenciana, ja que comporten una creació elevada docupació de qualitat i perquè atorguen valor afegit i qualificació al territori i sintegren en la infraestructura verda del territori.
Atesa la situació econòmica, energètica i geopolítica, i la necessitat de fomentar i agilitar la implantació, en el territori de la Comunitat Valenciana, de projectes de les característiques dites, es va modificar amb urgència la legislació vigent amb la finalitat de facilitar-ne la implantació, no només des dun punt de vista territorial, sinó també procedimental i econòmic, tenint en compte el valor afegit que atorguen al territori, locupació de qualitat i, en conseqüència, els efectes positius sobre lestructura econòmica de la Comunitat Valenciana, atorgant-li una sèrie dexempcions, per a situar el nostre territori en una posició de més competitivitat, especialment en latracció dinversions externes. La implantació daquesta classe dactivitats requereix, com no pot ser de cap altra manera, una font denergia important, per la qual cosa, atesa la situació demergència energètica que ha originat la invasió dUcraïna, es fa necessari modificar amb caràcter urgent la legislació perquè els projectes dimplantació de fonts denergia renovable vinculats a projectes territorials estratègics tinguen les mateixes condicions que els projectes, ja que, en cas contrari, hi podria haver la situació dinsuficiència de subministrament denergia per a aquestes actuacions que generen un impacte favorable sobre el territori, locupació i leconomia de la Comunitat Valenciana.
La plena disponibilitat del sòl necessari per a la ubicació de les plantes fotovoltaiques relacionades amb aquests projectes estratègics és coherent, també, amb limpuls de projectes que suposen inversions dinterés estratègic per a la Comunitat Valenciana i actuacions declarades de prioritat energètica per raons demergència energètica o climàtica pel Decret llei 1/2022, de 22 dabril, del Consell, de mesures urgents en resposta a lemergència energètica i econòmica originada en la Comunitat Valenciana per la guerra a Ucraïna.
No obstant això, la llei no tenia habilitades solucions per a obtindre la disponibilitat del sòl necessari per a les actuacions declarades inversions dinterés estratègic vinculades als projectes territorials estratègics. Per això, és necessari que, per a obtindre el sòl, sen puga declarar legalment la utilitat pública, la qual, daltra banda, resulta evident per a la funcionalitat del projecte total dins dels criteris de sostenibilitat establits en el text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana.
La declaració, per llei, de la utilitat pública dels terrenys necessaris per a instal·lar plantes generadores o instal·lacions subministradores denergia renovable vinculada als projectes territorials estratègics permetrà expropiar-los.
Lobtenció del sòl per expropiació pot implicar que passe a formar part del patrimoni públic del sòl, si així ho considera oportú el Consell de la Generalitat, per a destinar-lo al projecte territorial estratègic com a planta de generació denergia renovable, com un possible ús compatible en el sòl no urbanitzable comú ajustant-se als criteris i condicions legals establits i, en el seu cas, futur ús urbà de caràcter productiu, si això fora necessari.
Tot això justifica la necessitat de tramitar de manera urgent la modificació de la disposició addicional huitena del Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, daprovació del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge.
Larticle 44 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana preceptua que el Consell, en casos de necessitat extraordinària i urgent, pot dictar disposicions legislatives provisionals per mitjà de decrets llei sotmesos a debat i votació en les Corts, tenint en compte el que estableix larticle 86 de la Constitució Espanyola per als decrets llei que puga dictar el Govern dEspanya. En el present cas, a causa de la urgència amb la qual shan descometre les modificacions, concorren les notes de necessitat extraordinària i urgent que justifiquen ladopció de la modificació operada en el present Decret llei del Consell, que es configura com a lúnic instrument jurídic possible per a dur-les a terme.
El Decret llei respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, eficiència i transparència, que exigeix la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Es compleixen els principis de necessitat i eficàcia atés linterés general en el qual es fonamenta la implantació de projectes territorials estratègics i el fet de garantir el subministrament energètic adequat, objectiu únic de la present norma, i és el decret llei linstrument jurídic més adequat i immediat per a garantir-ne la consecució. La norma compleix també el principi de proporcionalitat, en contindre la regulació imprescindible per a atendre la necessitat destablir les mesures extraordinàries que shi regulen. De la mateixa manera, sajusta a principis de seguretat jurídica, ja que és coherent amb la resta de lordenament jurídic. Quant al principi deficiència, no sestableixen més càrregues que les estrictament necessàries, i respecte del principi de transparència, la urgència en laprovació justifica que shaja exceptuat en la tramitació la consulta prèvia i informació pública.
Per tot això, i en virtut de les atribucions que confereixen els articles 44.4 i 49.1.15.a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, larticle 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, previ informe favorable de lAdvocacia General de la Generalitat, i prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 5 dagost de 2022,
DECRETE
Article únic. Modificació del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell.
Safig un apartat 7 a la disposició addicional huitena del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que queda redactat de la manera següent:
«7. La declaració per part del Consell dun projecte territorial estratègic per a indústries dalt component tecnològic i innovador porta implícita la declaració dutilitat pública i interés social i pot declarar locupació urgent dels béns i drets afectats, a lefecte dexpropiació forçosa. Tot això amb lobjectiu dobtindre el sòl necessari per a posar en marxa el projecte i la funcionalitat total, inclòs el sòl per a implantar infraestructures de producció i subministrament energètic a través denergies renovables i per a les restants infraestructures urbanístiques externes. En tot cas, la Generalitat Valenciana serà ladministració expropiadora, i podran ser beneficiaris de lexpropiació forçosa els promotors del projecte territorial estratègic, llevat que el Consell acorde la incorporació del sòl expropiat al patrimoni públic de sòl per a destinar-lo al projecte territorial estratègic. Cas en el qual, i sense perjudici de la possibilitat de la transmissió directa inclosa en lapartat 5 de la present disposició addicional, lacord pel qual es declare el projecte territorial estratègic podrà disposar la posada a la disposició del promotor o dels proveïdors de béns o serveis que es designen del sòl expropiat mitjançant arrendament o dret de superfície, a canvi del pagament duna renda o cànon superficiari no inferior als de mercat, segons informe pericial emés a aquest efecte.
En el cas que un projecte territorial estratègic per a indústries dalt component tecnològic i innovador, per a la seua posada en marxa i total funcionalitat, incloga la implantació dinfraestructures de producció o subministrament energètic a través denergies renovables, la declaració del Consell comportarà el caràcter dinversió dinterés estratègic per a la Comunitat Valenciana daquestes infraestructures, a lefecte dels es disposa en el Decret llei 14/2020, de 7 dagost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació dinstal·lacions per a laprofitament de les energies renovables per lemergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica. El caràcter dinversió dinterés estratègic no porta implícita la declaració prevista en larticle 3.5 daquest Decret llei ni lexempció de les llicències municipals pertinents per a la planta denergia renovable. Durant el tràmit de lexpedient dautorització per a la implantació de la planta denergia renovable, amb caràcter previ a lemissió de la resolució conforme al Decret llei 14/2020, de 7 dagost, lajuntament o ajuntaments en el terme municipal de la qual es vaja a instal·lar la planta denergia renovable emetran informe preceptiu, no vinculant, segons el que es preveu en article 30.2 del citat Decret Llei.»
DISPOSICIONS FINALS
Única. Entrada en vigor
El present decret llei entra en vigor el dia que es publica en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 5 dagost de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,
REBECA MARIOLA TORRÓ SOLER