Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 98/2022, de 29 de juliol, del Consell, pel qual es regula el Registre d'Agents d'Intermediació Immobiliària de la Comunitat Valenciana i els requisits per a la inscripció. [2022/7560]

(DOGV núm. 9405 de 16.08.2022) Ref. Base de dades 007339/2022

DECRET 98/2022, de 29 de juliol, del Consell, pel qual es regula el Registre d'Agents d'Intermediació Immobiliària de la Comunitat Valenciana i els requisits per a la inscripció. [2022/7560]
ÍNDEX

Preàmbul
Capítol I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i finalitat
Article 2. Àmbit d’aplicació
Article 3. Requisits, garanties i assegurances per a exercir l’activitat
Capítol II
Del Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària de la Comunitat Valenciana
Article 4. Naturalesa jurídica i adscripció
Article 5. Funcions de la direcció general competent en matèria de funció social de l’habitatge en relació amb el Registre
Article 6. Procediment per a la inscripció en el Registre
Article 7. Inscripció
Article 8. Efectes de la inscripció
Article 9. Modificació, suspensió i cancel·lació a instància de part

Article 10. Cancel·lació de la inscripció d’ofici
Article 11. Règim de recursos
Article. 12. Protecció de dades de caràcter personal
Disposicions addicionals
Única. Relació amb altres registres
Disposicions transitòries
Primera. Termini de presentació d’inscripció de sol·licituds individuals
Segona. Termini de presentació de la declaració per a la inscripció de sol·licituds col·lectives
Tercera. Activitats iniciades abans de l’entrada en vigor
Disposicions finals
Primera. Autorització per al desenvolupament del decret.
Segona. Entrada en vigor
Annex únic
Característiques de la placa que s’utilitzarà com a distintiu d’inscripció en el Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària.



PREÀMBUL

El Ple de les Corts, en sessió celebrada el dia 3 de febrer de 2017, va aprovar la Llei de la Generalitat 2/2017, de 3 de febrer, per la funció social de l’habitatge de la Comunitat Valenciana. Aquesta norma reconeix el dret a l’habitatge regulat en l’article 47 de la Constitució espanyola com a part essencial de la funció social del dret a la propietat prevista en l’article 33.2 de la Constitució, i garanteix aquesta funció mitjançant l’obligació que determinats habitatges desocupats per un llarg període de temps passen a ser destinats a usos residencials.

L’esmentada Llei 2/2017, de 3 de febrer, per la funció social de l’habitatge de la Comunitat Valenciana, incorpora una sèrie de mesures dirigides al foment de la mediació i d’accions positives destinades a facilitar per tots els mitjans factibles una oferta d’habitatge assequible el més àmplia possible, i faculta el Consell, en la seua disposició final segona, per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desenvolupament i l’execució del que es disposa en aquesta. Així mateix, en la disposició addicional sisena s’estableix que el Consell, amb la finalitat de promoure la transparència en el sector de l’habitatge i garantir la protecció de persones propietàries i inquilines, crearà un registre obligatori d’agents immobiliaris (a partir d’ara, denominat d’agents d’intermediació immobiliària) adscrit a la conselleria competent en matèria d’habitatge. Les característiques i el desenvolupament d’aquest registre, el registre d’agents, els termes i el procediment es regularan per decret.
El Decret 130/2021, d’1 d’octubre, del Consell, d’aprovació del Reglament per a la mobilització d’habitatges buits i deshabitats, dictat en execució i desenvolupament de la Llei per la funció social, preveu la regulació de la intermediació en l’àmbit objectiu de la normativa sobre el dret a l’habitatge, de manera que hi haja un control administratiu a favor de la qualitat del servei, i s’exigeix la inscripció en un registre públic, amb indubtables avantatges en la protecció de les persones consumidores i usuàries. Conseqüentment, també es preveu el desenvolupament reglamentari d’un règim sancionador, perquè s’aplique a les persones que es dediquen a l’activitat sense estar inscrites en registre corresponent o incomplisquen les obligacions que se’ls imposen.

Aquesta normativa és conforme al que s’estableix l’article 3 de la Llei 10/2003, de 20 de maig, de mesures urgents de liberalització en el sector immobiliari i transports, en la mesura que pretén facilitar una defensa dels interessos del consumidor dels serveis d’intermediació immobiliària, dins del marc del dret d’accés a un habitatge digne, la qual cosa comporta necessàriament crear les garanties adequades en la mesura que aquests serveis afecten una gran quantitat de consumidors, i es realitzen sobre uns béns l’adquisició o la venda dels quals suposen un gran impacte en l’economia en general i de les famílies en particular.

Així mateix, s’han tingut en consideració les prescripcions de l’article 5.1 de la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat (LGUM), respecte a les raons imperioses d’interés general exigides a les autoritats competents que, -com la Generalitat Valenciana-, en l’exercici de les seues respectives competències establisquen límits a l’accés a una activitat econòmica, o el seu exercici, de conformitat amb el que es preveu en l’article 17 d’aquesta llei, o exigisquen el compliment de requisits per al desenvolupament d’una activitat. Per això, s’ha motivat de manera explícita en el decret la seua necessitat en la salvaguarda d’alguna raó imperiosa d’interés general entre les compreses en l’article 3.11 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici. En concret, en la previsió de vetlar per la transparència en el sector de l’habitatge i garantir la protecció de les persones consumidores, la bona fe en les transaccions comercials, així com en els objectius de política social que regeixen la Llei de la Generalitat 2/2017, de 3 de febrer, per la funció social de l’habitatge de la Comunitat Valenciana, d’on deriva aquest decret.

Mitjançant la promulgació d’aquest decret, es preveu la regulació de la intermediació en l’àmbit objectiu de la normativa sobre el dret a l’habitatge, de manera que hi haja un control administratiu a favor de la qualitat del servei, i s’exigeix la inscripció en un registre públic, amb indubtables avantatges en la protecció de les persones consumidores i usuàries.
Aquest decret conté 13 articles estructurats en dos capítols. El primer, de l’exercici de l’activitat d’agent d’intermediació immobiliària es defineixen l’objecte i la finalitat, l’àmbit d’aplicació, definició i requisits dels qui duen a terme aquestes activitats, a l’efecte d’oferir seguretat aportant informació a la persona consumidora. El segon, del Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària de la Comunitat Valenciana, determina la naturalesa jurídica; l’adscripció i gestió; les funcions de la direcció competent en funció social; la sol·licitud d’inscripció i documentació; el procediment d’inscripció; les comprovacions; la modificació, suspensió i cancel·lació a instància de part; la suspensió o cancel·lació de la inscripció d’ofici; el règim de recursos, i el fitxer de dades personals i protecció de dades.

El decret també conté dues disposicions addicionals que fan referència a la relació amb altres registres i a l’actualització de les quanties de les garanties i assegurances. I tres disposicions transitòries relatives al termini per a fer la inscripció individual o col·lectiva i operacions iniciades abans de l’entrada en vigor. La disposició final estableix l’entrada en vigor del decret.
En tot cas, aquest registre no representa una autorització facilitadora sinó que s’incardina en les facultats de les autoritats públiques previstes en l’article 17.4 de la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, i en aquest sentit tria com a únic mitjà d’intervenció la presentació d’una declaració responsable en la qual s’acredite disposar dels requisits, i això als efectes merament informatius de la persona consumidora.
D’aquesta manera, es compleixen els principis aplicables als requisits exigits previstos en l’article 9 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, que coincideixen estrictament amb els previstos en aquesta norma: no ser discriminatoris, estar justificats per una raó imperiosa d’interés general, ser proporcionats a aquesta raó imperiosa d’interés general, ser clars i inequívocs, ser objectius, ser fets públics amb antelació i ser transparents i accessibles; i d’aquesta manera atendre l’esperit i el contingut del Reial decret 472/2021, de 29 de juny, pel qual s’incorpora a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva (UE) 2018/958, del Parlament Europeu i del Consell, de 28 de juny de 2018, relativa al test de proporcionalitat, abans d’adoptar noves regulacions de professions.

Durant el procediment d’elaboració i tramitació d’aquest decret, s’han realitzat els tràmits de consulta prèvia, informació pública i audiència a les entitats que agrupen interessos relacionats amb l’objecte del decret i s’han recollit els informes preceptius.
En compliment del que s’estableix en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l’elaboració d’aquesta regulació s’ha actuat d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència. Així, la present disposició es gesta en virtut del principi de necessitat i eficàcia, ja que ateses les innovacions normatives produïdes en els últims anys urgeix a posar en pràctica totes les mesures de simplificació i agilitació administrativa i responsabilitat professional i social que siga possible arbitrar i, entre aquestes, la que ací es promou, i la via reglamentària resulta un instrument adequat per a la consecució dels objectius que la inspiren.

El decret, en emmarcar-se de manera harmonitzada en les disposicions legals abans esmentades i no introduir obligacions que puguen desvirtuar el seu sentit, respon al principi de proporcionalitat. Quant al principi de seguretat jurídica, aquesta disposició es concep de conformitat amb la normativa de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i aclaridor que responga, a més, al principi d’eficiència, eludint càrregues administratives innecessàries o accessòries en congruència amb la seua finalitat simplificadora, afavorint la deguda implantació de processos de tramitació electrònica integrada, i racionalitzant amb això la gestió dels recursos públics.
Aquesta disposició normativa s’aprova d’acord amb el que es disposa en l’article 148.1.1 de la Constitució i 49.1, apartats 9, 16, 22, i 35 de l’Estatut d’Autonomia, que atribueix competència a la Generalitat en matèria d’habitatge, i en desenvolupament del que s’estableix en la disposició addicional sisena de la Llei 2/2017, de la funció social de l’habitatge.
En conseqüència, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, d’acord amb el Consell Jurídic Consultiu, a proposta del vicepresident segon i conseller d’habitatge i arquitectura bioclimàtica, una vegada complits tots els tràmits i informes preceptius per a la seua remissió i després de la deliberació del Consell, en la reunió de 29 de juliol de 2022,


DECRETE

CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Objecte i finalitat
1. Aquest decret del Consell té com a objecte la creació del Registre d’Agents d’intermediació Immobiliària de la Comunitat Valenciana, així com la regulació dels requisits per a la inscripció en aquest d’aquelles persones que es dediquen, professionalment o empresarialment, a l’exercici de l’activitat de mediació, assessorament i gestió en la transacció sobre béns i drets definida en la Llei 2/2017, per la funció social de l’habitatge, per a protegir les persones consumidores i usuàries en matèria d’habitatge. A aquest efecte, es consideren inclosos tots els negocis jurídics a què fa referència la disposició addicional sisena de l’esmentada llei.
2. La finalitat d’aquest decret del Consell és afavorir la transparència i garantir la protecció de les persones consumidores en matèria d’habitatge.

Article 2. Àmbit d’aplicació
1. Aquest decret del Consell és aplicable a les persones físiques o jurídiques que exerceixen o vulguen exercir l’activitat d’intermediació immobiliària dins del territori de la Comunitat Valenciana de manera habitual.
S’entén per agent d’intermediació immobiliària tal com es defineix en la disposició addicional sisena de la Llei de la Generalitat 2/2017, el que es dedica de manera regular i remunerada, dins del territori de la Comunitat Valenciana, a prestar serveis de mediació, assessorament i gestió en operacions immobiliàries, en relació amb operacions de compravenda, lloguer, permuta o cessió de béns immobles i els drets corresponents, inclosa la constitució d’aquests drets, incloent-hi:

a) Agents de la propietat immobiliària col·legiats, d’acord amb la seua legislació específica, de conformitat amb la Llei 6/1997, de consells i col·legis professionals de la Comunitat Valenciana.
b) Agents que complisquen els requisits de qualificació professional establits per la seua normativa específica i la legislació sectorial vigent.

c) Totes les persones físiques o jurídiques que tinguen la capacitació professional requerida i complisquen els requisits de l’article 68 del Decret 130/2021, així com les que pot exigir la legislació sectorial vigent.
2. Aquest decret del Consell no resulta aplicable a:
a) Administradors de finques que desenvolupen exclusivament les activitats regulades en l’article 20 de la Llei 49/1960, de 21 de juliol, sobre propietat horitzontal.
b) Agents d’intermediació immobiliària que actuen a la Comunitat Valenciana sense comptar amb un establiment obert al públic en aquest àmbit territorial i que compten amb establiment en un altre àmbit territorial.
c) Persones que actuen a la Comunitat Valenciana en la prestació de serveis relacionats amb les transaccions immobiliàries de manera no habitual i sense retribució.
No obstant això que es preveu en aquesta lletra, quan la persona preste més de dos serveis en els últims dotze mesos, haurà de comunicar la seua activitat a l’administració competent a la Comunitat Valenciana.
En el supòsit de la lletra b, en tot cas, i si no poden acreditar la seua inscripció en un registre equivalent en les administracions d’origen, hauran de comunicar la seua activitat a l’administració competent a la Comunitat Valenciana i, particularment, les operacions en matèria d’habitatge en l’àmbit territorial valencià en les quals intervenen.
L’Administració gaudirà de la facultat de realitzar totes les actuacions de comprovació que resulten necessàries per a verificar que es compleixen els supòsits de no obligació de registre.

Article 3. Requisits, garanties i assegurances per a exercir l’activitat
a) Requisits d’ubicació i d’atenció.
La persona que actue com a agent d’intermediació immobiliària haurà de comptar amb establiment obert al públic, llevat que es presten els serveis exclusivament a distància per via electrònica o telemàtica.

Té la consideració d’establiment obert al públic el domicili professional, els locals comercials i les oficines o despatxos que complisquen tots els requisits i disposen dels permisos, les llicències i les altes fiscals que es requereixen legalment per a exercir l’activitat.
Les persones que presten serveis exclusivament per via electrònica o telemàtica, encara que compten amb establiment obert en la resta del territori espanyol o en algun estat de la Unió Europea, hauran de disposar d’una adreça física en el territori de la Comunitat Valenciana.

En aquests establiments, o en l’adreça física de la persona que preste els serveis per via electrònica, s’han d’atendre les consultes, queixes i reclamacions de les persones consumidores i usuàries en relació amb els serveis d’intermediació prestats.
En les seues actuacions com a agents hauran de consignar totes les dades referents a la seua identificació professional, ubicació, nom de l’entitat asseguradora o financera, número de referència de la garantia i número d’inscripció en el Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària en el contracte de mandat o nota d’encàrrec que subscriga amb els seus clients.
b) Requisits de capacitació professional.
Aquelles persones físiques que actuen com a agents d’intermediació immobiliària acreditaran capacitació professional per a l’exercici de l’activitat, d’acord amb els continguts bàsics alternatius de formació que es descriuen seguidament:
a) Posseir títol oficial d’agent de la propietat immobiliària expedit pel ministeri competent. Si escau, acreditar la col·legiació en el corresponent col·legi oficial d’agents de la propietat immobiliària o manifestació de no estar col·legiat.
b) Posseir una titulació universitària pertanyent a la branca de Ciències Socials i Jurídiques, Enginyeria o Arquitectura. Aquesta formació s’acreditarà, si escau, amb el títol universitari corresponent o el títol oficial d’agent de la propietat immobiliària expedit pel ministeri competent.
c) Els posseïdors de certificats d’assistència i aprofitament a cursos de formació acadèmica de, com a mínim, 200 hores lectives en matèria immobiliària, relacionada amb els serveis de mediació, assessorament i gestió, bé en modalitat presencial, a distància o virtual, emesos per centres d’ensenyament públics, universitats privades o centres amb concert amb les administracions públiques o altres entitats els estatuts de les quals incloguen la formació com un dels seus fins.
Quan l’actuació es desenvolupe a través d’una persona jurídica, els requisits de capacitació professional s’exigiran als efectes d’aquest registre, a les persones administradores, si escau, com a mínim a un dels membres del consell d’administració de la societat. Els requisits de capacitació s’exigiran també als responsables d’establiment obert al públic que en cap cas podrà tindre al seu càrrec més de tres establiments i visaran totes les notes d’encàrrec i contracte de mandat que es realitzen a nom de la persona jurídica. En el cas d’agents que operen exclusivament per via electrònica o telemàtica, els requisits de capacitació s’exigiran també a la persona vinculada a l’adreça física que presta els serveis per via electrònica, si no es tractara de persona inscrita en el Registre. En tot cas, qui sol·licite la inscripció, en el cas de persona jurídica, haurà de ser persona representant que complisca aquests requisits.

Qui actue com a agent d’intermediació immobiliària haurà de complir les obligacions i els principis d’actuació establits en la legislació vigent i en els codis professionals de conducta.
c) Requisits de solvència.
Qui actue com a agent d’intermediació immobiliària haurà de disposar de garanties i assegurances d’acord amb les condicions següents:
1. Contractar un aval emés per una entitat financera o una assegurança de caució, a fi de protegir els clients enfront de la incapacitat dels agents d’intermediació immobiliària per a transferir les quantitats que reben en l’exercici de la seua activitat mediadora.
1.1. La quantia mínima de l’aval o de l’assegurança de caució per a cada agent serà de 60.000 euros per establiment obert al públic i any de cobertura.
1.2. Haurà d’estar constituïda per un import mínim de 60.000 euros per establiment obert al públic i any de cobertura, o per agent i any de cobertura si es tracta d’agent d’intermediació immobiliària que desenvolupa la seua activitat exclusivament a través de mitjans electrònics o telemàtics. Si l’agent d’intermediació immobiliària desenvolupa la seua activitat exclusivament per via telemàtica, l’import mínim d’aquesta garantia serà de 300.000 euros per agent i any de servei.

2. Contractar una assegurança de responsabilitat civil professional o qualsevol altra garantia financera que cobrisca en tot el territori de la Unió Europea les responsabilitats que pogueren sorgir per negligència professional. El capital a assegurar per la pòlissa ha de determinar-se reglamentàriament, tenint en compte el nombre d’establiments que cada agent manté oberts al públic. La pòlissa d’assegurança pot ser individual o en el cas d’agents col·legiats o associats, la pòlissa de grup que l’escola o col·legi professional a què pertanguen haja concertat.

2.1. La pòlissa podrà ser concertada per entitats asseguradores establides a Espanya o en qualsevol estat membre de la Unió Europea i, així mateix, podrà ser contractada a través del col·legi d’agents de la propietat immobiliària ubicat a la Comunitat Valenciana en què l’interessat estiga col·legiat en exercici, o de les associacions professionals o empresarials a què els interessats estiguen adscrits.

2.2. La quantia mínima de l’assegurança de responsabilitat civil per a cada agent serà de 600.000 euros per sinistre i any d’assegurança amb un sublímit de 150.000 euros per víctima.
Si l’agent d’intermediació immobiliària desenvolupa la seua activitat exclusivament per via telemàtica, la quantia mínima de l’assegurança de responsabilitat civil serà d’1.000.000 d’euros per sinistre i any d’assegurança amb un sublímit de 150.000 euros per víctima.
Els agents d’intermediació immobiliària facilitaran a qui ho sol·licite el número de pòlissa i el nom de l’entitat asseguradora, o el número d’aval i el nom de l’entitat financera per als avals, i així mateix ho faran constar en el contracte de mandat o la nota d’encàrrec.

Totes les garanties exigides com a requisit de solvència podran ser constituïdes individualment o de manera col·lectiva a través dels col·legis o associacions professionals.


CAPÍTOL II
Del Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària
de la Comunitat Valenciana

Article 4. Naturalesa jurídica i adscripció
1. El Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària de la Comunitat Valenciana és de titularitat pública i naturalesa administrativa, gratuït i de caràcter obligatori. S’adscriu a la conselleria competent en matèria d’habitatge i depén de la direcció general competent en matèria de funció social de l’habitatge.
2. El Registre estarà accessible en el web institucional de la Comunitat Valenciana.
3. El registre administratiu contindrà dades de caràcter personal i li resultarà aplicable el règim de protecció de dades personals, que es regirà pel que es disposa en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; en el Reglament general de protecció de dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, així com en la Llei de la Generalitat 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana.


Article 5. Funcions de la direcció general competent en matèria de funció social de l’habitatge en relació amb el Registre
Són funcions de la direcció general competent en matèria de funció social de l’habitatge en relació amb el Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària de la Comunitat Valenciana les següents:
a) Establir les directrius de la gestió de la inscripció i de la modificació de dades inscrites.
b) Acordar la suspensió i la cancel·lació d’ofici de la inscripció.

c) Controlar el compliment de les condicions de manteniment de la inscripció mitjançant la implantació de sistemes de revisió periòdica i seguiment dels requisits i les condicions que permeten la inscripció.

d) Informar i donar accés públic a les dades que figuren en el Registre, d’acord amb la normativa de protecció de dades personals vigent.

e) Emetre certificats sobre les dades del Registre.
f) Imposar les sancions per l’incompliment de les normes relatives al Registre, de conformitat amb el que es dispose en la legislació vigent.


Article 6. Procediment per a la inscripció en el Registre
1. El procediment per a la inscripció en el Registre s’inicia a sol·licitud de la persona interessada per mitjans electrònics.
2. Les sol·licituds es poden presentar de manera individual o col·lectiva.
1) De manera individual, la persona interessada, mitjançant declaració responsable, en la qual ha de fer constar les dades d’identificació i les indicacions següents:
a) Que disposa d’establiment obert al públic. En el cas de prestació dels serveis exclusivament a distància per via electrònica o telemàtica, ha d’indicar l’adreça física de què disposa en el territori de la Comunitat Valenciana.
b) Que per a dur a terme els serveis i les activitats de mediació en matèria de serveis immobiliaris té atorgats els permisos, les llicències i les altes fiscals corresponents.
c) Que es compromet a desenvolupar la seua activitat d’acord amb els principis d’actuació i codis de conducta sobre l’ètica professional, l’ètica de comportament, el secret professional, les comunicacions comercials i la transparència en les remuneracions.
d) Que té la capacitació professional requerida.
e) Que disposa de la pòlissa d’assegurança de caució i de responsabilitat civil professional i que ha subscrit les garanties en les quanties i modalitats que estableix l’article 3, a fi de protegir els clients enfront de la incapacitat dels agents d’intermediació immobiliària per a transferir les quantitats que reben en l’exercici de la seua activitat mediadora.

f) Que es compromet a mantindre les condicions i els requisits que, per a exercir l’activitat d’agent intermediació immobiliària, preveu aquest decret del Consell.
g) Que autoritza les persones que gestionen el Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària de la Comunitat Valenciana per a efectuar les comprovacions necessàries sobre les qüestions declarades en els apartats anteriors, a verificar que la documentació aportada juntament amb la sol·licitud d’inscripció s’ajusta als termes establits i, si escau, que li requerisquen als efectes d’acreditar i esmenar.
2) De manera col·lectiva, a través de col·legi professional regulat per la Llei 6/1997, de col·legis professionals o d’una associació professional o empresarial regulades per legislació autonòmica valenciana o de la legislació estatal en aquesta matèria.
En aquest cas, es tramitarà la sol·licitud d’inscripció conjunta per a les persones col·legiades o associades, juntament amb una declaració responsable en què consten relacionades totes les persones membres en situació d’exercici, la relació d’establiments de cadascuna i, si escau, les dades de la societat amb què operen.
Es farà constar en la declaració que totes les persones col·legiades o associades reuneixen les condicions i els requisits establits en aquest article i que estan degudament cobertes per la pòlissa de caució i de responsabilitat civil.
La presentació d’una declaració responsable implica que la persona interessada autoritza l’Administració a contrastar i comprovar les dades declarades amb les dades de què disposen altres entitats o organismes públics o privats.

Article 7. Inscripció
1. Una vegada presentada la sol·licitud amb declaració responsable, s’acordarà la inscripció de manera immediata en el Registre i s’entregarà a la persona interessada el document acreditatiu de la inscripció.
2. Siga quina siga la forma en què es presenten les sol·licituds, la inscripció s’efectua personalment per a cada agent.
3. La direcció general competent en matèria de funció social de l’habitatge efectuarà, amb posterioritat, les comprovacions que consideren adequades de la documentació aportada o declarada relativa al compliment dels requisits, les garanties i les assegurances per a l’exercici de l’activitat.
4. La inscripció té duració indefinida, sense perjudici de les causes de suspensió o cancel·lació previstes en els articles 9 i 10 d’aquest decret del Consell.

Article 8. Efectes de la inscripció
1. La inscripció permet acreditar a la persona que figura en el Registre que reuneix els requisits i les condicions adequats per a exercir l’activitat, sempre que es mantinguen en el temps les circumstàncies, els requisits i les condicions amb què es va acordar la seua inscripció.

S’atorgarà un distintiu normalitzat perquè la inscripció en el Registre siga visible al públic, de conformitat amb el format i contingut previst en l’annex.
2. La Generalitat Valenciana no es responsabilitza de les situacions que es pogueren produir en relació amb les actuacions de les persones que exerceixen la intermediació immobiliària que no estiguen estrictament circumscrites al mateix acte de la inscripció.
3. En tot cas, serà aplicable la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, així com els seus desplegaments, en relació amb l’accés a la informació administrativa que siga pública, de manera total o parcial, en la mesura que no estiga exclosa d’aquest dret d’accés a la informació pública.

Article 9. Modificació, suspensió i cancel·lació a instància de part

1. Totes les persones inscrites han d’actualitzar les dades facilitades quan s’haja produït qualsevol modificació. A l’efecte de presentar la documentació per a sol·licitar aquests canvis, la persona titular ha d’aportar, individualment o mitjançant col·legi o associació professional, una declaració responsable on s’especificaran els canvis sol·licitats.

2. Les modificacions de les dades del Registre, la suspensió temporal i la cancel·lació de la inscripció a instància de part es tramitaran amb el mateix procediment especificat en aquest decret per a la inscripció i, si escau, segons les causes de cancel·lació previstes en l’article 10.


Article 10. Cancel·lació de la inscripció d’ofici
Es cancel·larà la inscripció:
a) Per defunció o cessament de l’activitat de la persona inscrita.
b) Per dissolució o baixa fiscal, en cas de ser persona jurídica.
c) Per incompliment dels requisits d’inscripció, després de l’audiència prèvia als interessats.
La cancel·lació de la inscripció dona lloc a la baixa del Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària.

Article 11. Règim de recursos
1. Les resolucions dictades per la direcció general competent en matèria de funció social de l’habitatge no posen fi a la via administrativa i poden ser objecte de recurs d’alçada davant l’òrgan superior jeràrquic del que els va dictar, competent en matèria d’habitatge, segons el que es disposa en els articles 121 i següents de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Els recursos respecte de les sol·licituds d’accés a la informació del Registre es regiran pel que es preveu en els articles 38 i següents de la Llei de la Generalitat 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana.

Article. 12. Protecció de dades de caràcter personal
1. Les dades personals seran tractades de conformitat amb el que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
2. Qualsevol persona tindrà accés a la informació que en cada moment conste en el Registre.
L’accés a dades de caràcter personal contingudes en el Registre es regirà pel que es disposa en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; en el Reglament (UE) 2016/679, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, així com en la Llei de la Generalitat 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana.

3. La sotssecretaria del departament responsable de les activitats de tractament de les dades de caràcter personal contingudes en les esmentades activitats, garantirà:
– L’aplicació dels principis de protecció de dades regulades en l’article 5 del Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell.
El compliment amb el deure d’informació, de conformitat amb els articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, amb totes aquelles persones interessades les dades de les quals siguen objecte de tractament de les activitats regulades en aquesta ordre.
– L’adopció de mesures d’índole tècnica i organitzativa que siguen necessàries i apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat al risc, assegurant, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en el règim jurídic de protecció de dades. Aquestes mesures es correspondran amb les establides per l’Esquema Nacional de Seguretat.
4. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els seus drets d’accés, rectificació i supressió de dades, així com de limitació o oposició del tractament, quan siga procedent, davant el departament competent en matèria d’habitatge.
5. Les comunicacions de dades que es realitzen a conseqüència de la col·laboració entre administracions es realitzaran amb fonament en una norma amb rang de llei.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Única. Relació amb altres registres
Per facilitar i agilitar els tràmits d’inscripció, es poden establir convenis de col·laboració amb altres registres existents que continguen dades referents a l’activitat de mediació dels operadors de serveis immobiliaris, o altres de similars, on es farà constar el compliment de la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal.



DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Termini de presentació d’inscripció de sol·licituds individuals
En el termini d’un any des de l’entrada en vigor d’aquest decret del Consell, tots els interessats que duguen a terme en el moment de la seua entrada en vigor labors de mediació immobiliària hauran de sol·licitar la corresponent inscripció en el Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària, i hauran d’acreditar els requisits en el moment de la sol·licitud d’inscripció i aportar la pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil i les garanties que estableix el capítol II.

Segona. Termini de presentació de la declaració per a la inscripció de sol·licituds col·lectives
Els col·legis o les associacions professionals o empresarials han de presentar la sol·licitud col·lectivament en el termini màxim de sis mesos, a comptar des de l’entrada en vigor d’aquest decret del Consell.
En aquest cas, cal tramitar la sol·licitud d’inscripció conjunta per a les persones col·legiades o associades amb una declaració responsable en què consten especificades totes les persones membres en situació d’exercici o actives, la relació d’establiments de cadascuna i, si escau, les dades de la societat amb què operen.
En la sol·licitud haurà de constar que totes les persones col·legiades o associades reuneixen les condicions i els requisits establits en aquest text normatiu i que estan degudament cobertes per la pòlissa de responsabilitat civil i la garantia que preveu el capítol II.
La presentació d’aquesta declaració és suficient perquè les persones col·legiades o associades siguen automàticament inscrites en el Registre.

Tercera. Activitats iniciades abans de l’entrada en vigor
A les activitats iniciades abans de l’entrada en vigor d’aquest decret no se’ls aplicaran les exigències de solvència regulades en l’article 3.

La data de la nota d’encàrrec determina l’inici de les activitats.



DISPOSICIONS FINALS

Primera. Autorització per al desenvolupament del decret del Consell
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en habitatge perquè, a proposta de la direcció general competent en aquesta matèria, desenvolupe les disposicions contingudes en aquest decret del Consell i, especialment, per a modificar les quanties de l’article 3.

Segona. Entrada en vigor
Aquest decret del Consell entrarà en vigor als dos mesos de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València 29 de juliol de 2022

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG i FERRER

El vicepresident segon i
conseller d’Habitatgei Arquitectura Bioclimàtica,
HÉCTOR ILLUECA BALLESTER



ANNEX ÚNIC

Característiques de la placa que s’utilitzarà com a distintiu d’inscripció en el Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària

El distintiu d’inscripció en el Registre i la placa han de tindre les característiques següents:
– Contingut: número d’inscripció en el Registre d’Agents d’Intermediació Immobiliària de la Comunitat Valenciana, que s’ha d’indicar en els espais del distintiu assenyalats amb 0000
– Dimensions de la placa: 29,6 cm d’amplària per 10 cm d’alçària.
– Color de les lletres: blanc.
– Color del fons: roig (Pantone 186 C).
– Tipus de lletra: Roboto, en minúscules, i la identificació en majúscules.


linea
Mapa web