DECRET 85/2022 d'1 de juliol, del Consell, pel qual es modifica el Decret 130/2021, d'1 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament per a la mobilització d'habitatges buits i deshabitats. [2022/6300]
(DOGV núm. 9389 de 22.07.2022) Ref. Base de dades 006751/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 23.07.2022 Aquesta disposició afecta: Modifica: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica Grup temàtic: Legislació Matèries: Arquitectura i habitatge Descriptors: Temàtics: prestació familiar, Dret de l'habitatge, necessitat d'habitatge , monografies
DECRET 85/2022 d'1 de juliol, del Consell, pel qual es modifica el Decret 130/2021, d'1 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament per a la mobilització d'habitatges buits i deshabitats. [2022/6300]
La Llei 2/2017, de 3 de febrer, per la funció social de lhabitatge de la Comunitat Valenciana, en la disposició final segona, faculta el Consell per a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament i lexecució del que es disposa en aquesta llei. Així mateix, habilita al Consell per a modificar, revisar o actualitzar el contingut dels annexos de la llei, les quanties de les sancions i les referències a lindicador públic de renda defectes múltiples. Entre els annexos es troba el procediment administratiu per a la declaració dhabitatges deshabitats.
En desplegament de la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat per la funció social de lhabitatge a la Comunitat Valenciana, es va dictar el Decret 130/2021 d1 doctubre, del Consell, daprovació del reglament per a la mobilització dhabitatges buits i deshabitats, a fi de complir amb el mandat legal.
La Llei 7/2021, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, ha introduït modificacions en la Llei per la funció social de lhabitatge, cosa que ha repercutit igualment en el Decret 130/2021 i requereix la seua modificació.
En compliment del que sestableix en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en lelaboració del present decret sha actuat dacord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, i han emés informe les conselleries les competències sectorials de les quals puguen veures afectades, així com lAdvocacia de la Generalitat i el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana. Així, la present disposició es gesta en virtut dels principis de necessitat, eficàcia i transparència, ja que ateses les innovacions normatives produïdes en els últims anys urgeix a posar en pràctica totes les mesures de simplificació i agilitació administrativa, i responsabilitat professional i social que siga possible arbitrar i, entre aquestes, la que ací es promou, ja que la via reglamentària resulta un instrument adequat per a la consecució dels objectius que la inspiren.
El decret, ja que semmarca de manera harmonitzada en les disposicions legals abans esmentades i no introduir noves obligacions que puguen desvirtuar el seu sentit, respon al principi de proporcionalitat.
Quant al principi de seguretat jurídica, aquesta disposició es concep de conformitat amb la normativa de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i clarificador que responga, a més, al principi deficiència, a fi de defugir càrregues administratives innecessàries o accessòries en congruència amb la seua finalitat simplificadora, per a afavorir la implantació escaient de processos de tramitació electrònica integrada i racionalitzar, amb això, la gestió dels recursos públics.
En virtut daixò, de conformitat amb el que es disposa en els articles 18.f, 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, conformement amb el dictamen emés pel Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del vicepresident segon i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica, després de la deliberació del Consell, en la reunió d1 de juliol de 2022,
DECRETE
Article únic
Saprova la modificació dels articles 8, 11, 19, 42 i 81 del Decret 130/2021, d1 doctubre, del Consell, daprovació del reglament per a la mobilització dhabitatges buits i deshabitats que queden redactats de la manera que figura en lannex.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
Laplicació i desenvolupament daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria dhabitatge i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials existents en aquesta.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
Es deroguen les disposicions digual o inferior rang que soposen al que es disposa en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge i arquitectura bioclimàtica a aprovar les disposicions necessàries per al desplegament daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 1 de juliol de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG i FERRER
El vicepresident segon
i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica,
HÉCTOR ILLUECA BALLESTER
ANNEX
Article 8. Causes justificades de desocupació
1. Són causes justificades de desocupació dun habitatge aquelles que eximeixen la persona titular o la persona titular del dret dús de lobligació de destinar-lo de manera efectiva a lús residencial establit legalment, ateses les circumstàncies particulars que afecten limmoble o el seu titular.
2. Les causes justificades de desocupació dun habitatge saplicaran únicament en els casos expressament previstos i dacord amb la normativa sectorial que resulte aplicable.
3. Es considerarà que concorre causa justificada de desocupació en els següents suposats:
a) Habitatges destinats a usos dhabitatge de segona residència.
b) Habitatges destinats a usos dhabitatge turístic o terciaris.
c) Habitatges destinats a usos dotacionals.
d) Habitatges destinats a polítiques socials.
e) Habitatges les persones titulars dels quals, persones físiques o jurídiques, oferisquen en venda (un any màxim) o lloguer (amb un màxim de sis mesos), en condicions de mercat. Es presumirà que un habitatge no estava sent oferit en condicions de mercat quan haja transcorregut el termini dun any sense que lhabitatge oferit en venda shaguera venut o el termini de sis mesos sense que lhabitatge oferit en lloguer shaguera llogat.
f) Habitatges que es troben incursos en un procés judicial que afecte la titularitat o el règim dús daquests i es troben pendents de resolució.
g) Habitatges la persona titular dels quals i resident habitual haja hagut de traslladar-se temporalment per raons laborals, de salut, de dependència o emergència social.
Article 11. Desocupació justificada dhabitatges destinats a polítiques socials i a usos dotacionals
1. És causa justificada de desocupació dun habitatge que es trobe destinat al compliment de polítiques socials, entenent com a tals els habitatges de titularitat pública o aquells de titularitat privada que estiguen destinats a satisfer les necessitats dhabitatge de persones en situació de vulnerabilitat.
2. Tenen la consideració dhabitatges destinats a satisfer les necessitats dhabitatge de col·lectius en situació de vulnerabilitat, en tot cas, aquells que es destinen a usos dotacionals, acolliment de persones immigrants, acolliment de dones víctimes de violència de gènere, programes dinserció sociolaboral, així com aquells destinats a persones afectades per situacions catastròfiques o per processos judicials que impliquen la pèrdua de lús dun habitatge.
3. Per a comprovar la destinació dels habitatges de titularitat privada la persona titular de lhabitatge facilitarà la següent informació:
Descripció del programa o projecte al qual es troba adscrit lhabitatge i certificació per la persona titular o responsable de leficàcia daquest.
Tipologia dús prevista per a lhabitatge en el marc del referit programa o projecte.
Col·lectius als quals es destina.
Si lhabitatge haguera sigut posat a la disposició duna entitat del sector públic per qualsevol mitjà vàlid en dret, nhi haurà prou amb laportació del conveni o document en el qual shaguera formalitzat la citada posada a disposició, sense perjudici que haja dacreditar-se el compliment de les obligacions recollides en aquest quan així siga requerit per la Generalitat.
Article 19. Concepte de gran tenidor
1. Serà gran tenidor dhabitatges la persona física, jurídica i entitats sense personalitat jurídica que exercisquen una activitat econòmica en làmbit immobiliari i dispose de més de deu habitatges en qualsevol règim o modalitat de gaudi en els termes previstos en la legislació reguladora de la funció social de lhabitatge.
En el còmput del nombre dhabitatges a què es refereix el paràgraf anterior, no es consideraran aquells en els quals concórrega alguna de les causes justificades de desocupació previstes en aquest decret.
Les persones físiques, jurídiques o entitats sense personalitat jurídica que en lexercici de la seua activitat immobiliària operen per compte de tercers i, en particular, els qui presten serveis dintermediació o gestió dactius, únicament tindran la consideració de grans tenidors quan gestionen més de deu habitatges dun mateix propietari, qualsevol que siga la forma de gestió que realitzen.
2. Els efectes establits en aquest decret sestenen als habitatges que pertanguen a un gran tenidor de manera directa o indirecta a través de la seua participació en altres societats o grups de societats i, en particular, sestendran als habitatges propietat de les seues filials, entitats de gestió dactius i societats immobiliàries sota el seu control.
Es considerarà que existeix grup de societats quan concórrega algun dels supòsits establits en larticle 42 del Codi de Comerç.
3. Quan, dacord amb el que es disposa en lapartat primer més duna persona física, jurídica o entitat sense personalitat jurídica tinga la consideració de gran tenidor respecte dun mateix habitatge i, en particular, en els supòsits dintermediació de les entitats de gestió dactius immobiliaris i de gestió de préstecs hipotecaris, les obligacions derivades daquest decret tindran caràcter individual per a cadascun els subjectes obligats, sense perjudici que els procediments declaratius sentenguen exclusivament amb la persona titular de lhabitatge.
Article 42. Resolució
1. Lòrgan competent dictarà resolució en el termini de quinze dies des de la recepció de la proposta de resolució i els documents, al·legacions i informacions que apareixen en el procediment, llevat que, dacord amb el que es disposa en larticle anterior, acorde la pràctica dactuacions complementàries.
2. La resolució serà motivada i decidirà totes les qüestions plantejades per les persones interessades, així com aquelles altres derivades del procediment.
3. A més dexpressar els recursos que contra aquesta procedisquen, lòrgan davant el qual hagueren de presentar-se i el termini per a interposar-los, les resolucions dels procediments de declaració dhabitatge deshabitat fixaran de forma motivada els fets que es consideren provats i la valoració de les proves practicades, especialment aquelles que constituïsquen els fonaments bàsics de la decisió.
4. En la resolució no es podran acceptar fets nous o diferents dels determinats en la fase instructora, excepte els que resulten, si és el cas, de les actuacions complementàries, amb independència de la seua diferent valoració jurídica.
5. Les resolucions es notificaran a les persones interessades i, en tot cas, a la persona que resulte titular real de lhabitatge o grup dhabitatges afectats. Si el procediment shaguera iniciat a conseqüència dordre superior o petició raonada, la resolució es comunicaria a lòrgan administratiu autor daquella.
6. Si després dhaver transcorregut un any des de la data de lacord diniciació no shaguera dictat i notificat resolució expressa, es produiria la caducitat, sense perjudici de les possibles interrupcions del seu còmput per causes imputables a les persones interessades o per qualsevol altra prevista en la legislació reguladora del procediment administratiu comú. En aquests casos, la resolució que declare la caducitat ordenarà larxivament de les actuacions, amb els efectes establits en la Llei.
7. En els casos en què la resolució que es dicte declare un habitatge o grup dhabitatges com a deshabitats, shaurà de fer esment exprés als efectes específics que es deriven de tal declaració, segons es tracte duna declaració amb acceptació i aprovació de mesures de foment o sense.
8. En cas de tornar a constatar-se lexistència dindicis de no habitació respecte al mateix habitatge o grup dhabitatges en el termini de sis mesos des de la resolució, podrà iniciar-se un procediment declaratiu nou sense necessitat de realitzar loferiment de les mesures de foment.
En tot cas, la resolució declarativa dhabitatge deshabitat es pronunciarà respecte de les següents qüestions:
a) Lautomàtica inscripció de lhabitatge o grup dhabitatges en el Registre dHabitatges Deshabitats.
b) Les mesures de foment oferides i, si escau, laprovació daquelles que hagueren resultat acceptades, sempre que siga procedent el seu oferiment.
c) Els acords de les persones interessades en els supòsits dintermediació, si nhi ha.
d) Lobligació que es produïsca i acredite a ladministració actuant, bé lefectiva habitació de lhabitatge declarat deshabitat dins del termini de sis mesos comptats des de la notificació de la resolució, o bé el compliment de la mesura de foment o acord dintermediació adoptat, sense que en cap cas lús residencial continuat puga tindre una duració inferior a un any.
Així mateix, la notificació advertirà de la possible execució forçosa mitjançant laplicació de multes coercitives i de la possible iniciació del corresponent procediment sancionador en els termes i terminis establits en aquest decret.
De la resolució declarativa es donarà trasllat al Registre dHabitatges Deshabitats a fi de procedir a la seua inscripció, que distingirà també el tipus de declaració, i al municipi en el territori del qual se situe lhabitatge o grup dhabitatges, als efectes que escaiguen.
Article 81. Requisits de les persones arrendatàries
Podran inscriures com a demandants dhabitatge en la Xarxa Llogam totes les persones o unitats de convivència que, interessades a accedir a un habitatge en règim de lloguer a preu assequible, acrediten els següents requisits:
a) Disposar duns ingressos globals no inferiors a 2,5 vegades lIPREM, ni superiors a 4,5 vegades lIPREM.
b) No tindre deutes pendents per impagament de rendes en habitatges que pertanguen als patrimonis públics dhabitatge.