Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 85/2022 d'1 de juliol, del Consell, pel qual es modifica el Decret 130/2021, d'1 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament per a la mobilització d'habitatges buits i deshabitats. [2022/6300]

(DOGV núm. 9389 de 22.07.2022) Ref. Base de dades 006751/2022

DECRET 85/2022 d'1 de juliol, del Consell, pel qual es modifica el Decret 130/2021, d'1 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament per a la mobilització d'habitatges buits i deshabitats. [2022/6300]
La Llei 2/2017, de 3 de febrer, per la funció social de l’habitatge de la Comunitat Valenciana, en la disposició final segona, faculta el Consell per a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament i l’execució del que es disposa en aquesta llei. Així mateix, habilita al Consell per a modificar, revisar o actualitzar el contingut dels annexos de la llei, les quanties de les sancions i les referències a l’indicador públic de renda d’efectes múltiples. Entre els annexos es troba el procediment administratiu per a la declaració d’habitatges deshabitats.
En desplegament de la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat per la funció social de l’habitatge a la Comunitat Valenciana, es va dictar el Decret 130/2021 d’1 d’octubre, del Consell, d’aprovació del reglament per a la mobilització d’habitatges buits i deshabitats, a fi de complir amb el mandat legal.
La Llei 7/2021, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d’organització de la Generalitat, ha introduït modificacions en la Llei per la funció social de l’habitatge, cosa que ha repercutit igualment en el Decret 130/2021 i requereix la seua modificació.
En compliment del que s’estableix en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l’elaboració del present decret s’ha actuat d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, i han emés informe les conselleries les competències sectorials de les quals puguen veure’s afectades, així com l’Advocacia de la Generalitat i el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana. Així, la present disposició es gesta en virtut dels principis de necessitat, eficàcia i transparència, ja que ateses les innovacions normatives produïdes en els últims anys urgeix a posar en pràctica totes les mesures de simplificació i agilitació administrativa, i responsabilitat professional i social que siga possible arbitrar i, entre aquestes, la que ací es promou, ja que la via reglamentària resulta un instrument adequat per a la consecució dels objectius que la inspiren.

El decret, ja que s’emmarca de manera harmonitzada en les disposicions legals abans esmentades i no introduir noves obligacions que puguen desvirtuar el seu sentit, respon al principi de proporcionalitat.
Quant al principi de seguretat jurídica, aquesta disposició es concep de conformitat amb la normativa de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i clarificador que responga, a més, al principi d’eficiència, a fi de defugir càrregues administratives innecessàries o accessòries en congruència amb la seua finalitat simplificadora, per a afavorir la implantació escaient de processos de tramitació electrònica integrada i racionalitzar, amb això, la gestió dels recursos públics.

En virtut d’això, de conformitat amb el que es disposa en els articles 18.f, 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, conformement amb el dictamen emés pel Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del vicepresident segon i conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, després de la deliberació del Consell, en la reunió d’1 de juliol de 2022,


DECRETE

Article únic
S’aprova la modificació dels articles 8, 11, 19, 42 i 81 del Decret 130/2021, d’1 d’octubre, del Consell, d’aprovació del reglament per a la mobilització d’habitatges buits i deshabitats que queden redactats de la manera que figura en l’annex.


DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Incidència pressupostària
L’aplicació i desenvolupament d’aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria d’habitatge i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials existents en aquesta.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única
Es deroguen les disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que es disposa en aquest decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria d’habitatge i arquitectura bioclimàtica a aprovar les disposicions necessàries per al desplegament d’aquest decret.

Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 1 de juliol de 2022

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG i FERRER

El vicepresident segon
i conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica,
HÉCTOR ILLUECA BALLESTER





ANNEX

Article 8. Causes justificades de desocupació
1. Són causes justificades de desocupació d’un habitatge aquelles que eximeixen la persona titular o la persona titular del dret d’ús de l’obligació de destinar-lo de manera efectiva a l’ús residencial establit legalment, ateses les circumstàncies particulars que afecten l’immoble o el seu titular.
2. Les causes justificades de desocupació d’un habitatge s’aplicaran únicament en els casos expressament previstos i d’acord amb la normativa sectorial que resulte aplicable.
3. Es considerarà que concorre causa justificada de desocupació en els següents suposats:
a) Habitatges destinats a usos d’habitatge de segona residència.
b) Habitatges destinats a usos d’habitatge turístic o terciaris.
c) Habitatges destinats a usos dotacionals.
d) Habitatges destinats a polítiques socials.
e) Habitatges les persones titulars dels quals, persones físiques o jurídiques, oferisquen en venda (un any màxim) o lloguer (amb un màxim de sis mesos), en condicions de mercat. Es presumirà que un habitatge no estava sent oferit en condicions de mercat quan haja transcorregut el termini d’un any sense que l’habitatge oferit en venda s’haguera venut o el termini de sis mesos sense que l’habitatge oferit en lloguer s’haguera llogat.
f) Habitatges que es troben incursos en un procés judicial que afecte la titularitat o el règim d’ús d’aquests i es troben pendents de resolució.

g) Habitatges la persona titular dels quals i resident habitual haja hagut de traslladar-se temporalment per raons laborals, de salut, de dependència o emergència social.

Article 11. Desocupació justificada d’habitatges destinats a polítiques socials i a usos dotacionals
1. És causa justificada de desocupació d’un habitatge que es trobe destinat al compliment de polítiques socials, entenent com a tals els habitatges de titularitat pública o aquells de titularitat privada que estiguen destinats a satisfer les necessitats d’habitatge de persones en situació de vulnerabilitat.
2. Tenen la consideració d’habitatges destinats a satisfer les necessitats d’habitatge de col·lectius en situació de vulnerabilitat, en tot cas, aquells que es destinen a usos dotacionals, acolliment de persones immigrants, acolliment de dones víctimes de violència de gènere, programes d’inserció sociolaboral, així com aquells destinats a persones afectades per situacions catastròfiques o per processos judicials que impliquen la pèrdua de l’ús d’un habitatge.
3. Per a comprovar la destinació dels habitatges de titularitat privada la persona titular de l’habitatge facilitarà la següent informació:
– Descripció del programa o projecte al qual es troba adscrit l’habitatge i certificació per la persona titular o responsable de l’eficàcia d’aquest.
– Tipologia d’ús prevista per a l’habitatge en el marc del referit programa o projecte.
– Col·lectius als quals es destina.
Si l’habitatge haguera sigut posat a la disposició d’una entitat del sector públic per qualsevol mitjà vàlid en dret, n’hi haurà prou amb l’aportació del conveni o document en el qual s’haguera formalitzat la citada posada a disposició, sense perjudici que haja d’acreditar-se el compliment de les obligacions recollides en aquest quan així siga requerit per la Generalitat.

Article 19. Concepte de gran tenidor
1. Serà gran tenidor d’habitatges la persona física, jurídica i entitats sense personalitat jurídica que exercisquen una activitat econòmica en l’àmbit immobiliari i dispose de més de deu habitatges en qualsevol règim o modalitat de gaudi en els termes previstos en la legislació reguladora de la funció social de l’habitatge.
En el còmput del nombre d’habitatges a què es refereix el paràgraf anterior, no es consideraran aquells en els quals concórrega alguna de les causes justificades de desocupació previstes en aquest decret.
Les persones físiques, jurídiques o entitats sense personalitat jurídica que en l’exercici de la seua activitat immobiliària operen per compte de tercers i, en particular, els qui presten serveis d’intermediació o gestió d’actius, únicament tindran la consideració de grans tenidors quan gestionen més de deu habitatges d’un mateix propietari, qualsevol que siga la forma de gestió que realitzen.
2. Els efectes establits en aquest decret s’estenen als habitatges que pertanguen a un gran tenidor de manera directa o indirecta a través de la seua participació en altres societats o grups de societats i, en particular, s’estendran als habitatges propietat de les seues filials, entitats de gestió d’actius i societats immobiliàries sota el seu control.
Es considerarà que existeix grup de societats quan concórrega algun dels supòsits establits en l’article 42 del Codi de Comerç.

3. Quan, d’acord amb el que es disposa en l’apartat primer més d’una persona física, jurídica o entitat sense personalitat jurídica tinga la consideració de gran tenidor respecte d’un mateix habitatge i, en particular, en els supòsits d’intermediació de les entitats de gestió d’actius immobiliaris i de gestió de préstecs hipotecaris, les obligacions derivades d’aquest decret tindran caràcter individual per a cadascun els subjectes obligats, sense perjudici que els procediments declaratius s’entenguen exclusivament amb la persona titular de l’habitatge.

Article 42. Resolució
1. L’òrgan competent dictarà resolució en el termini de quinze dies des de la recepció de la proposta de resolució i els documents, al·legacions i informacions que apareixen en el procediment, llevat que, d’acord amb el que es disposa en l’article anterior, acorde la pràctica d’actuacions complementàries.
2. La resolució serà motivada i decidirà totes les qüestions plantejades per les persones interessades, així com aquelles altres derivades del procediment.
3. A més d’expressar els recursos que contra aquesta procedisquen, l’òrgan davant el qual hagueren de presentar-se i el termini per a interposar-los, les resolucions dels procediments de declaració d’habitatge deshabitat fixaran de forma motivada els fets que es consideren provats i la valoració de les proves practicades, especialment aquelles que constituïsquen els fonaments bàsics de la decisió.
4. En la resolució no es podran acceptar fets nous o diferents dels determinats en la fase instructora, excepte els que resulten, si és el cas, de les actuacions complementàries, amb independència de la seua diferent valoració jurídica.
5. Les resolucions es notificaran a les persones interessades i, en tot cas, a la persona que resulte titular real de l’habitatge o grup d’habitatges afectats. Si el procediment s’haguera iniciat a conseqüència d’ordre superior o petició raonada, la resolució es comunicaria a l’òrgan administratiu autor d’aquella.
6. Si després d’haver transcorregut un any des de la data de l’acord d’iniciació no s’haguera dictat i notificat resolució expressa, es produiria la caducitat, sense perjudici de les possibles interrupcions del seu còmput per causes imputables a les persones interessades o per qualsevol altra prevista en la legislació reguladora del procediment administratiu comú. En aquests casos, la resolució que declare la caducitat ordenarà l’arxivament de les actuacions, amb els efectes establits en la Llei.
7. En els casos en què la resolució que es dicte declare un habitatge o grup d’habitatges com a deshabitats, s’haurà de fer esment exprés als efectes específics que es deriven de tal declaració, segons es tracte d’una declaració amb acceptació i aprovació de mesures de foment o sense.
8. En cas de tornar a constatar-se l’existència d’indicis de no habitació respecte al mateix habitatge o grup d’habitatges en el termini de sis mesos des de la resolució, podrà iniciar-se un procediment declaratiu nou sense necessitat de realitzar l’oferiment de les mesures de foment.

En tot cas, la resolució declarativa d’habitatge deshabitat es pronunciarà respecte de les següents qüestions:
a) L’automàtica inscripció de l’habitatge o grup d’habitatges en el Registre d’Habitatges Deshabitats.
b) Les mesures de foment oferides i, si escau, l’aprovació d’aquelles que hagueren resultat acceptades, sempre que siga procedent el seu oferiment.
c) Els acords de les persones interessades en els supòsits d’intermediació, si n’hi ha.
d) L’obligació que es produïsca i acredite a l’administració actuant, bé l’efectiva habitació de l’habitatge declarat deshabitat dins del termini de sis mesos comptats des de la notificació de la resolució, o bé el compliment de la mesura de foment o acord d’intermediació adoptat, sense que en cap cas l’ús residencial continuat puga tindre una duració inferior a un any.
Així mateix, la notificació advertirà de la possible execució forçosa mitjançant l’aplicació de multes coercitives i de la possible iniciació del corresponent procediment sancionador en els termes i terminis establits en aquest decret.
De la resolució declarativa es donarà trasllat al Registre d’Habitatges Deshabitats a fi de procedir a la seua inscripció, que distingirà també el tipus de declaració, i al municipi en el territori del qual se situe l’habitatge o grup d’habitatges, als efectes que escaiguen.

Article 81. Requisits de les persones arrendatàries
Podran inscriure’s com a demandants d’habitatge en la Xarxa Lloga’m totes les persones o unitats de convivència que, interessades a accedir a un habitatge en règim de lloguer a preu assequible, acrediten els següents requisits:
a) Disposar d’uns ingressos globals no inferiors a 2,5 vegades l’IPREM, ni superiors a 4,5 vegades l’IPREM.
b) No tindre deutes pendents per impagament de rendes en habitatges que pertanguen als patrimonis públics d’habitatge.

linea
Mapa web