![diari](img/diari.gif)
ORDRE 15/2017, de 20 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i s'estableix el procediment de concessió de les ajudes del Programa de foment del treball autònom a la Comunitat Valenciana. [2017/6763]
(DOGV núm. 8090 de 24.07.2017) Ref. Base de dades 006629/2017
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball Grup temàtic: Legislació, Ajudes Matèries: Ocupació i formació professional
ORDRE 15/2017, de 20 de juliol, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'aproven les bases reguladores i s'estableix el procediment de concessió de les ajudes del Programa de foment del treball autònom a la Comunitat Valenciana. [2017/6763]
Índex
Preàmbul
Capítol I. Disposicions comunes
Secció primera. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Finançament
Article 3. Exclusions
Article 4. Compatibilitat amb altres subvencions
Article 5. Revocació i reintegrament de la subvenció
Article 6. Publicitat de les subvencions concedides
Article 7. Règim sancionador
Article 8. Protecció de dades de caràcter personal i dret daccés, rectificació, cancel·lació o oposició
Article 9. Comprovació de la subvenció
Secció segona. Instrucció del procediment
Article 10. Instrucció
Article 11. Comissió de Valoració
Article 12. Proposta de resolució
Article 13. Increment de crèdits disponibles
Secció tercera. Resolució de la subvenció
Article 14. Competència per a resoldre
Article 15. Forma i termini per a resoldre
Article 16. Contingut de la resolució
Article 17. Recursos contra les resolucions
Article 18. Modificació de la resolució
Capítol II. Ajudes per a finançar els costs fixos dinclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social (RETA)
Secció primera. Objecte i persones beneficiàries
Article 19. Persones beneficiàries
Article 20. Exclusions i incompatibilitats
Secció segona. Quantia i gestió de les ajudes
Article 21. Quantia de la subvenció
Article 22. Destinació i gestió de les ajudes
Secció tercera. Del procediment per a la concessió de la subvenció
Article 23. Procediment de concessió
Article 24. Sol·licituds i termini de presentació
Article 25. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud
Article 26. Proposta de resolució
Secció Quarta. Obligacions de les persones beneficiàries
Article 27. Obligacions de les persones beneficiàries
Secció Cinquena. Pagament i justificació de la subvenció
Article 28. Pagament de la subvenció
Article 29. Règim de garanties
Article 30. Justificació
Article 31. Reintegrament parcial de la subvenció
Capítol III. Manteniment i consolidació del treball autònom
Secció Primera. Objecte i entitats beneficiàries
Article 32. Objecte
Article 33. Entitats beneficiàries
Article 34. Accions subvencionables
Article 35. Àmbit temporal
Secció Segona. Gestió de les sol·licituds
Article 36. Sol·licituds i termini de presentació
Article 37. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud
Article 38. Contingut mínim del projecte, pla o estudi de viabilitat
Secció Tercera. Quantia i gestió de les ajudes
Article 39. Quantia de la subvenció
Article 40. Criteris de valoració del projecte, pla o estudi de viabilitat
Article 41. Proposta de resolució
Article 42. Costs subvencionables
Secció Quarta. Obligacions de les entitats beneficiàries
Article 43. Obligacions de les entitats beneficiàries
Secció Cinquena. Pagament i justificació de la subvenció
Article 44. Pagament de la subvenció
Article 45. Constitució de garanties
Article 46. Justificació de la subvenció
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Única. Règim jurídic
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Segona. Entrada en vigor
PREÀMBUL
I
Larticle 149.1.7 de la Constitució espanyola disposa que lEstat té la competència exclusiva en matèria de legislació laboral, sense perjudici de la seua execució pels òrgans de les comunitats autònomes. Larticle 51.1.1a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana estableix que correspon a la Generalitat lexecució de la legislació de lEstat en matèria laboral. El traspàs de funcions i serveis en matèria de treball es va produir mitjançant els Reials Decrets 4105/1982, de 29 de desembre, i 268/1985, de 23 de gener.
El Reial Decret llei 4/2013, de mesures de suport a lemprenedor, estableix el pagament duna quota mensual reduïda a la Seguretat Social. Per la seua banda, la Llei 31/2015, de 9 de setembre, per la qual es modifica i actualitza la normativa en matèria dautoocupació i sadopten mesures de foment i promoció del treball autònom i de lEconomia Social, permet establir, en determinats supòsits, la quota a ingressar pel treballador autònom com una quantitat fixa i estable.
Daltra banda, el text refós de la Llei docupació, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2015, de 23 doctubre, estableix en larticle 3.2 que, «de conformitat amb la Constitució Espanyola i els seus estatuts dautonomia, correspon a les comunitats autònomes en el seu àmbit territorial el desenvolupament de la política docupació, el foment de locupació i lexecució de la legislació laboral i dels programes i mesures que els hagen sigut transferits». Per a lexercici 2016, la Resolució de 22 dagost de 2016, de la Secretaria dEstat dOcupació, per la qual es publica lAcord del Consell de Ministres de 5 dagost de 2016, que aprova el Pla anual de política docupació per a 2016, inclou de forma expressa en leix 5 (servei i programa comú PC00019), el «Foment de locupació autònoma», que sestableix en les actuacions de la Conferència Sectorial dOcupació i Assumptes Laborals de 18 dabril de 2016.
II
Actualment a la Comunitat Valenciana més del 45 % de les persones treballadores autònomes valencianes es troben en una franja dedat compresa entre els 40 i els 54 anys, mentres que els menors de 25 anys a penes superen el 2 % del total. Així mateix, el nombre més gran de negocis autònoms existents (un 50 %) tenen una antiguitat de 5 o més anys, seguits daquells amb una antiguitat d1 a 3 anys (21,6 %), mentres que els negocis autònoms que tenen una antiguitat dentre 3 i 5 anys baixen fins al 10,8 % del total, els que tenen menys de sis mesos són un poc més del 9 %, i els que tenen una antiguitat dentre 6 i 11 mesos a penes superen el 8 %.
Aquesta realitat obliga la Generalitat a emprendre accions destinades a superar els obstacles o les dificultats que troben aquelles persones que opten per emprendre un treball autònom a la Comunitat Valenciana, i també a consolidar-lo evitant el seu tancament.
III
Davant de la falta de mitjans de representació adequats en la normativa estatal i autonòmica precedent, amb lobjecte de dotar dun instrument eficaç que servisca de conducte real i efectiu per a traslladar les demandes del col·lectiu dels que exerceixen el treball autònom i facilitar la seua participació institucional, lAdministració de la Generalitat el 29 de juny de 2016 va proposar la creació, en el si del Consell Tripartit per al Desenvolupament de les Relacions Laborals i la Negociació Col·lectiva de la Comunitat Valenciana, duna Mesa específica dAutònoms. Aquesta Mesa, amb presència de les associacions de persones treballadores autònomes de caràcter general en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana, va celebrar reunions el 22 de juliol i 2 de setembre de 2016, i ha permés estudiar, debatre, valorar i analitzar les propostes formulades per lAdministració de la Generalitat. Entre aquestes propostes es va informar favorablement sobre un esborrany, que es plasma en aquesta norma, relatiu al finançament per la Generalitat de dues línies dactuació dirigides a la consolidació de locupació autònoma a la Comunitat Valenciana, mitjançant la concessió dajudes per a finançar els costs fixos de cotització en el Règim Especial de Treballadors autònoms; i, afavorir el manteniment i consolidació de locupació autònoma, per mitjà de lelaboració destudis integrats dorientació i assessorament de persones treballadores autònomes ja constituïdes, a fi dafavorir la consolidació i evitar la destrucció de locupació autònoma.
En aquest punt, és important el fet que les Corts van aprovar per unanimitat la Resolució 184/IX, de 13 dabril, sobre condicions de treball i qualitat de vida de les persones treballadores autònomes, en què es preveu, entre altres mesures, el suport específic a locupació autònoma per mitjà daccions dirigides tant a la bonificació de quotes a la Seguretat Social, com daltres destinades a la consolidació i foment del treball autònom.
El Pla Estratègic de Subvencions de la Conselleria dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball 2016-2018 arreplega, com a objectiu estratègic número 3, el de «Promoure el model econòmic de desenvolupament sostenible a la Comunitat Valenciana, amb especial atenció al foment de leconomia social i lemprenedoria», derivat de la realitat social que, en lactualitat, viuen les persones treballadores autònomes i tractant darreplegar les demandes daquest col·lectiu.
IV
Les ajudes establides en aquesta ordre tenen la naturalesa jurídica de subvencions i es regeixen pel que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 17 de juliol, pel qual saprova el reglament de desplegament, i també per la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
Dacord amb el que disposa larticle 7 del Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, es fa constar que el règim dajudes establit en aquestes bases no necessita ser notificada a la Comissió Europea, dacord amb el que estableixen els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) de conformitat amb el següent:
Les ajudes a què es refereix lordre es concedeixen amb subjecció al que estableix el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a laplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L352, de 24.12.2013).
En conseqüència, les ajudes a què es refereix el present apartat no poden aplicar-se a les empreses que operen en els sectors determinats en el punt 1 de larticle 1 del mencionat Reglament.
De conformitat amb el que estableix larticle 3.2 del Reglament 1407/2013, de la Comissió, relatiu a laplicació dels articles 107 i 108 del TFUE a les ajudes de minimis:
Limport total de les ajudes de minimis concedides per un Estat membre a una única empresa no ha dexcedir els 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Limport total de ajudes de minimis concedides per un Estat membre a una única empresa que realitze per compte daltri operacions de transport de mercaderies per carretera no ha dexcedir els 100.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals. Aquestes ajudes de minimis no poden utilitzar-se per a ladquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera.
Així mateix es fa constar que la present norma està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per aquesta Conselleria en el marc del Pla Normatiu de la Generalitat 2017, aprovat per Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.
Per tot lanterior, a la vista del Decret 157/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual saprova el reglament orgànic i funcional de la Conselleria dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i en exercici de les competències establides en els articles 160.2 i 165.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en relació amb larticle 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, emesos els informes preceptius de lAdvocacia General de la Generalitat i de la Intervenció Delegada de la Conselleria competent en matèria de treball, consultades les organitzacions sindicals i empresarials més representatives i conformement amb el Consell Juridic Consultiu de la Comunitat Valenciana,
ORDENE
CAPÍTOL I
Disposicions comunes
Secció primera. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Les ajudes establides en aquesta ordre, dacord amb el règim dexclusions i incompatibilitats i amb els requisits establits en aquesta, tenen com a objecte:
1. La consolidació de locupació autònoma a la Comunitat Valenciana mitjançant la concessió dajudes per a finançar els costs fixos dinclusió en el Règim Especial de Treballadors autònoms (RETA), de les persones treballadores autònomes o per compte propi de la Comunitat Valenciana que dins de lany natural al de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana hagen cotitzat o estiguen en condicions de cotitzar almenys tres anys i fins a un màxim de cinc anys ininterrompudament, dacord amb els requisits establits en aquesta ordre.
2. Afavorir el manteniment i consolidació de locupació autònoma, per mitjà de lelaboració de projectes integrats dorientació i assessorament de persones treballadores autònomes ja constituïdes, a fi devitar la destrucció de locupació autònoma.
Les ajudes que es concedisquen a lempara de la present ordre, tindran la consideració de subvencions públiques i la seua concessió es tramitarà amb subjecció al règim de concurrència competitiva al que es refereixen larticle 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i els articles 164 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
Article 2. Finançament
Les subvencions regulades per aquesta ordre shan de finançar amb càrrec als crèdits aprovats en els pressupostos de la Generalitat Valenciana per a cada exercici.
Mitjançant les corresponents resolucions de convocatòria anuals, que shan de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, es donarà publicitat als crèdits pressupostaris disponibles.
Article 3. Exclusions
No poden ser beneficiàries de les ajudes establides en aquestes bases les persones en què concórrega alguna de les circumstàncies següents:
1. Les establides en larticle 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. Haver sigut sancionat amb caràcter ferm en via administrativa, en els dos anys anteriors a la data de presentació de la sol·licitud, per la comissió dinfracció molt greu en matèria de seguretat i salut en el treball o per la comissió dinfracció greu en matèria de relacions laborals consistent en la transgressió de la normativa sobre modalitats contractuals, contractes de duració determinada i temporals, mitjançant la seua utilització en frau de llei o respecte de persones, finalitats, supòsits i límits temporals diferents dels prevists legalment, reglamentàriament, o mitjançant conveni col·lectives quan aquests punts puguen ser determinats per la negociació col·lectiva.
Article 4. Compatibilitat amb altres subvencions
Limport de les subvencions concedides en cap cas pot ser de tal quantia que aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes daltres administracions públiques, o daltres ens públics o privats, nacionals o internacionals, supere el cost de lobjecte de la subvenció.
Article 5. Revocació i reintegrament de la subvenció
1. Cal el reintegrament de les quantitats percebudes i lexigència de linterés de demora meritat des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què sacorde la procedència del reintegrament, en el cas que la persona beneficiària incórrega en alguna de les causes establides en larticle 37 de la Llei general de subvencions.
2. Així mateix, és procedent la revocació i el reintegrament total de les quantitats percebudes i lexigència dinteressos de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què sacorde la procedència del reintegrament, o bé la declaració de la pèrdua del dret al cobrament daquesta si no shaguera efectuat, en els casos següents:
a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que ho hagueren impedit.
Es considera incursa en aquesta causa la falsedat o la inexactitud en les declaracions responsables subscrites per la persona interessada.
b) Incompliment total de lobjectiu o no adopció del comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
Es considera inclòs dins daquest supòsit el fet dhaver causat baixa en la Seguretat Social abans que transcórrega un any, comptat a partir de lendemà de la presentació de la sol·licitud, en el cas de la subvenció prevista en el capítol II daquesta ordre.
c) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i seguiment, o a les de control financer establides en la Llei general de subvencions o en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i també lincompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan daixò es derive la impossibilitat de verificar locupació donada als fons percebuts, el compliment de lobjectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o dorganismes internacionals.
d) Incompliment de les obligacions imposades per lAdministració a qui haja resultat beneficiari, i també dels compromisos assumits per aquests amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afecten o es referisquen al mode en què shan daconseguir els objectius, realitzar lactivitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció, quan no estiga previst que donen lloc a la revocació i el reintegrament proporcional.
3. El procediment de reintegrament, lha diniciar la direcció general competent en matèria de treball, i ha de seguir les disposicions generals establides en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb les especialitats contingudes en larticle 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
Article 6. Publicitat de les subvencions concedides
Als efectes prevists en els articles 18 i 20 de la Llei general de subvencions, es procedirà a la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de les subvencions concedides, amb expressió de la convocatòria, el programa i crèdit a què simputen, beneficiària, quantitat concedida i finalitat de la subvenció, i també, en la Base de Dades Nacionals de Subvencions, en els termes que estableix les disposicions indicades.
Article 7. Règim sancionador
1. Les entitats i persones beneficiàries daquestes subvencions quedaran sotmesos a les responsabilitats i règim sancionador regulat en els articles 173 a 177 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, per la comissió de les infraccions administratives establides en la normativa bàsica estatal, dacord amb el procediment establit en la normativa de procediment administratiu comú de les Administracions públiques.
2. Són òrgans competents per a la resolució del procediment sancionador els assenyalats en larticle 160 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
Article 8. Protecció de dades de caràcter personal i dret daccés, rectificació, cancel·lació o oposició
En compliment del que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, així com en el Reglament de Protecció de Dades de Caràcter Personal, aprovat per Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, les dades del sol·licitant són incorporades als fitxers automatitzats, titularitat de lAdministració de la Generalitat.
Per a exercir els drets daccés, rectificació, cancel·lació o oposició, les persones interessades poden dirigir petició escrita a lòrgan competent de la gestió del fitxer.
Article 9. Comprovació de la subvenció
1. La comprovació administrativa de la justificació documental de la subvenció concedida sha de fer mitjançant la revisió de la documentació que a aquest efecte sha establit en les presents bases com daportació preceptiva per la persona o entitat beneficiària, per al pagament de la subvenció.
2. La comprovació material de lefectiva realització de lactivitat, existència de la condició o compliment de la finalitat, sha de dur a terme en els termes establits en el pla de control que ha delaborar i aprovar la direcció general competent en matèria de treball amb caràcter previ a lexecució, en els termes establits en larticle 169.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
3. En el cas que sapreciara alguna alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció a què es refereix aquest capítol, correspondria a la comissió de valoració la realització duna nova proposta de modificació de la resolució de concessió inicial.
Secció segona. Instrucció del procediment
Article 10. Instrucció
Han dactuar com a òrgans instructors del procediment per a la concessió regulada en aquestes bases les Direccions Territorials competents en matèria de treball.
Les funcions dels òrgans instructors són:
1. Examinar la sol·licitud i documentació presentada i comprovar el compliment dels requisits per a accedir a les subvencions establides en aquestes bases.
2. Demanar en qualsevol moment a la persona sol·licitant la documentació que considere necessària per a acreditar el compliment exacte de les condicions exigides en les presents bases.
3. Aclarir tots dubtes que se susciten en la instrucció de les referides ajudes en el seu àmbit territorial.
4. Remetre a la direcció general competent en matèria de treball, una vegada finalitzada la comprovació, la relació ordenada de sol·licitants de les subvencions dacord amb els criteris de valoració establits per a cada tipus en aquestes bases.
En la indicada relació cal fer constar, igualment, la quantia de la subvenció proposada, en còmput mensual i en còmput anual, si és el cas.
Així mateix, cal fer una relació de les sol·licituds que es proposa denegar, i les causes de la denegació.
Article 11. Comissió de Valoració
1. Dacord amb el que disposa larticle 165.2.c) De la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, es constitueix una comissió de valoració adscrita a la direcció general competent en matèria de treball, la composició de la qual és la següent:
a) Presidència: la persona titular de la subdirecció general competent en matèria de relacions laborals o persona que la substituïsca.
b) Vocals:
La persona titular del servei competent en matèria de relacions laborals o persona que la substituïsca.
Una funcionària o funcionari designat per la direcció general competent en matèria de treball, que exercirà, així mateix, les funcions de secretaria de la comissió.
2. La comissió pot demanar en qualsevol moment la documentació que considere necessària per a acreditar el compliment exacte de les condicions exigides en les presents bases i lavaluació correcta de la subvenció que, si és el cas, poguera atorgar-se.
3. La Presidència de la comissió de valoració pot convocar, a més, unes altres persones en funció de les característiques de les matèries a analitzar. Aquestes assisteixen a les reunions amb veu però sense vot.
4. La comissió de valoració és lencarregada daclarir els dubtes que se susciten sobre la interpretació de les presents bases.
5. La comissió de valoració ha dajustar el funcionament al que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
Article 12. Proposta de resolució
Vistes les propostes realitzades per les direccions territorials competents en matèria de treball i dacord amb les disponibilitats pressupostàries existents en cada una de les modalitats dajudes convocades, la comissió ha de formular una proposta de resolució a la direcció general competent en matèria de treball, amb les especificitats que per a cada cas sestableixen en aquestes bases.
Article 13. Increment de crèdits disponibles
En el supòsit que per raó duna modificació pressupostària es produïra un increment dels crèdits disponibles i poguera disposar-se daquests crèdits addicionals per a atendre les subvencions, lòrgan concedent podria, deprés de la publicació dels crèdits addicionals disponibles i sense necessitat de realitzar una nova convocatòria, procedir a aplicar els crèdits addicionals a la concessió de les subvencions a què es refereixen les presents bases reguladores.
A aquest efecte, la Comissió de Valoració ha de formular una proposta addicional per al cas en què valore positivament sol·licituds presentades que no puguen ser ateses per falta de disponibilitat pressupostària, amb les quals es constitueix una relació de reserva ordenada com cal, perquè puguen ser resoltes favorablement com a conseqüència de possibles disponibilitats pressupostàries addicionals, que permeten atendre les sol·licituds contingudes en aqueixa relació addicional, sense necessitat dobrir un nou període de presentació de sol·licituds, de conformitat amb allò que es disposa en larticle 58.2 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Secció tercera. Resolució de la subvenció
Article 14. Competència per a resoldre
1. La competència per a resoldre la concessió daquestes subvencions correspon a la persona titular de la Conselleria competent en matèria de treball, dins dels límits establits en larticle 160 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i per delegació daquesta, a la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball.
2. La resolució que es dicte ha dindicar expressament que sadopta per delegació, i es considerarà dictada per lòrgan delegatori, cosa que exhaureix la via administrativa.
Article 15. Forma i termini per a resoldre
La resolució ha de ser dictada de forma expressa i notificada en el termini màxim de sis mesos comptats a partir de lendemà de la data en què haja finalitzat el termini de presentació de sol·licituds.
Després dhaver transcorregut aquest termini sense que haja sigut notificada la resolució, la sol·licitud pot entendres desestimada, sense perjudici que aquest termini puga ser ampliat excepcionalment, de conformitat amb el que disposa la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 16. Contingut de la resolució
1. La resolució ha dacordar, de forma motivada, la concessió de la subvenció, la seua desestimació o la no concessió per falta de crèdit disponible, desistiment, renúncia al dret o impossibilitat material sobrevinguda.
2. En cas de concessió de la subvenció, la resolució ha de fixar expressament la quantia de la subvenció, la forma dabonament i la resta de circumstàncies exigibles per al cobrament, els recursos i qualssevol altres condicions, obligacions i determinacions accessòries a què haja de subjectar-se el beneficiari, i ha dassenyalar expressament que la subvenció es troba sotmesa al règim de minimis, als efectes prevists en el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a laplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (DOUE L352, de 24.12.2013).
Article 17. Recursos contra les resolucions
Contra la resolució per la qual es resolga el procediment es pot interposar o bé un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que lha dictada, en el termini dun mes comptat des de lendemà de la notificació de la Resolució, conforme a la legislació vigent de procediment administratiu comú; o bé impugnar-la directament davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos explicats a partir de la seua notificació, formulant per a açò el corresponent recurs contenciós administratiu a lempara de lestablit en els articles 10.1, lletra a) i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció Contenciós Administrativa, sense perjudici de quants altres recursos sestime oportú deduir.
Article 18. Modificació de la resolució
Cada alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, i, en tot cas, lobtenció concurrent de subvencions i ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió, dacord amb lestablit en larticle 19.4 de la Llei 38/2003, General de Subvencions.
CAPÍTOL II
Ajudes per a finançar els costs fixos dinclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social (RETA)
Secció primera. Objecte i persones beneficiàries
Article 19. Persones beneficiàries
Poden ser persones beneficiàries de les ajudes per a finançar els costs fixos dinclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms de la Seguretat Social (RETA), les persones físiques treballadores per compte propi o autònomes que complisquen els requisits següents:
1. Estar donades dalta en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la Seguretat Social.
2. Complir, dins de lany natural de la convocatòria, un període de cotització mínim de tres anys i màxim de cinc anys ininterromputs.
3. Desenvolupar la seua activitat econòmica a títol lucratiu, de forma habitual, personal i directa a la Comunitat Valenciana.
4. No tindre persones treballadores a càrrec seu contractades per compte daltri.
5. Haver fet els 19 anys. Als efectes establits en aquestes bases, sexigeix haver complit aquesta edat en la data de la publicació de la convocatòria daquestes ajudes en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Article 20. Exclusions i incompatibilitats
Sense perjudici de les exclusions establides en larticle 3 daquestes bases, no poden ser beneficiàries de les ajudes establides en aquest capítol, les persones en què concórrega alguna de les circumstàncies següents:
1. Exercir alguna activitat de les compreses en la secció segona de lannex I del Reial decret legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual saproven les tarifes i la instrucció de lImpost sobre Activitats Econòmiques.
2. Les persones incloses en larticle 305.2 del text refós de la Llei general de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 doctubre.
3. Haver sigut subjecte de resolució ferma en via administrativa de revocació o, si és el cas, reintegrament de subvencions per a la promoció de locupació autònoma, consistents en la subvenció de quotes de la Seguretat Social, en els quatre anys anteriors a la presentació de la sol·licitud.
4. Les persones treballadores autònomes els rendiments nets dactivitats econòmiques de les quals, obtinguts durant lexercici anterior al de la convocatòria, de què es dispose declaració de lIRPF o Certificat Negatiu dHisenda que acredite la no obligació de presentació de declaració de lIRPF, siguen superiors a tres vegades limport de la base mínima de cotització de les persones treballadores autònomes que li corresponga per edat en còmput anual.
Secció segona. Quantia i gestió de les ajudes
Article 21. Quantia de la subvenció
La quantia de la subvenció és com a màxim la suma de les quotes mensuals que la persona beneficiària hauria dabonar al RETA durant lany natural en què es concedisca aquella, en limport corresponent a la base mínima de cotització com a autònoma en atenció a la seua edat, limitada al període en què es complisca el requisit dantiguitat establit en larticle 19.2 daquestes bases.
En aquesta quantia no sinclou la quantitat corresponent a la protecció per incapacitat temporal, la cotització al sistema específic de protecció per cessament dactivitat, la cotització per contingències per accident de treball i malaltia professional corresponent al tram dedat en què es trobe la persona sol·licitant, i en cap cas podria ser igual o superior a 3.000 euros anuals.
Article 22. Destinació i gestió de les ajudes
1. La subvenció es destina al finançament de les despeses fixes dinclusió en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la Seguretat Social.
2. La quantia de la subvenció és abonable en un compte corrent obert de forma específica destinat a la gestió daquesta subvenció amb la denominació de «Compte Especial dAutònoms» o semblant, que ha de tindre les següents característiques:
a) El compte té com a única i exclusiva finalitat canalitzar labonament a la Tresoreria General de la Seguretat Social de les quotes del Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la persona beneficiària, sense perjudici del que disposa la lletra h) daquest article.
b) Lúnic titular i disposador del compte és la persona beneficiària de la subvenció.
c) Lúnic ingrés permés en el compte és el corresponent al pagament de la subvenció per als referits costs de cotització al Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la Seguretat Social, concedida a lempara daquestes bases. No obstant això, si la quota que haja dingressar la persona beneficiària fóra superior a la quota calculada sobre la base mínima de cotització, podria ingressar, a costa seu, els imports suficients per a cobrir la part no subvencionada. Així mateix, si en el saldo del compte quedara un romanent inferior a limport duna quota mensual, la persona beneficiària podria realitzar a costa seu ingressos per la diferència.
d) En el contracte de compte sha de pactar expressament que no es permetrà cap disposició de fons, excepte limport relatiu a les quotes al RETA ja abonades pel seu compte per la persona beneficiària i únicament en la quantia subvencionada corresponent a aquestes.
e) Els únics pagaments permesos en el compte són els corresponents al pagament a la Tresoreria General de la Seguretat Social de les quotes corresponents a la cotització al Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o autònoms de la Seguretat Social.
f) La persona beneficiària de lajuda, en el mateix contracte de compte, ha dautoritzar al mateix temps que ordenar expressament i irrevocablement a lentitat de crèdit perquè, una vegada que singresse la subvenció, procedisca a abonar a la Tresoreria General de la Seguretat Social, amb càrrec al compte de referència, els imports corresponents a les assegurances socials mencionats i això mitjançant ingrés directe per transferència de les corresponents quantitats en el compte de la Tresoreria General a la Seguretat Social, per la qual cosa el mateix contracte de compte haurà de servir com la més formal i completa ordre de domiciliació de les expressades assegurances socials ordenada per la persona beneficiària.
Fins que la subvenció no siga ingressada, la persona beneficiària ha de complir amb lobligació de cotitzar, pel seu compte, a la Seguretat Social.
g) En el mateix contracte de compte, la persona beneficiària de la subvenció ha dautoritzar i ordenar expressament i irrevocablement a lentitat de crèdit que aquesta comunique a la direcció general competent en matèria de treball qualssevol dades i incidències que afecten o puguen afectar, totalment o parcialment, el saldo del compte, una vegada que siguen formalment conegudes per lentitat.
En concret, la direcció general queda autoritzada per a demanar, en qualsevol moment, lextracte de moviments del compte a lentitat de crèdit.
h) La persona beneficiària de la subvenció ha dautoritzar i ordenar expressament a lentitat de crèdit que reintegre en el compte que a aquest efecte indique la direcció general competent en matèria de treball, limport de les quantitats no disposades quan, per concórrer algun motiu que cause la baixa en lactivitat o constituïsca causa de reintegrament dacord amb el que estableix aquesta ordre, així ho sol·licite la direcció general.
i) Les despeses de manteniment que si és el cas puga generar el compte són a càrrec, exclusivament, de la persona beneficiària.
j) Al final de lexercici subvencionat cal liquidar el compte dacord amb els criteris assenyalats anteriorment, sense perjudici que puga romandre obert en el supòsit duna nova subvenció amb el mateix objecte.
Secció tercera. Del procediment per a la concessió de la subvenció
Article 23. Procediment de concessió
La concessió de la subvenció es fa en règim de concurrència competitiva, arreplegat en larticle 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, i en larticle 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i és lúnic criteri de valoració el moment de presentació de les corresponents sol·licituds.
Atés que lúnic criteri de valoració és el moment de presentació de les sol·licituds i que shan previst dos modes de presentació daquestes, quan es produïra una coincidència entre dues o més sol·licituds presentades en el mateix dia, es donaria prioritat a aquella que haguera sigut presentada de forma telemàtica enfront de la presencial.
Les subvencions són concedides, dacord amb els principis de publicitat, transparència, objectivitat, igualtat i no discriminació, fins a esgotar el crèdit disponible en cada convocatòria.
Article 24. Sol·licituds i termini de presentació
1. Les sol·licituds per a lobtenció de les subvencions regulades en aquest capítol, junt amb la documentació requerida, es formulen mitjançant els models oficials disponibles en la Seu Electrònica de la Generalitat, que han de presentar-se en original i una còpia (que és compulsada i tornada al sol·licitant), preferentment en els registres de les corresponents Direccions Territorials dAlacant, Castelló i València, de la Conselleria dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i també en el registre siti en el carrer Navarro Reverter núm. 2 de València, sense perjudici del que estableix la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Així mateix, aquest procediment ha destar publicat i disponible en la Seu Electrònica de la Generalitat i pot realitzar-se la presentació telemàtica de les sol·licituds, per a la qual cosa cal accedir al Catàleg de procediments administratius de la Generalitat. Per a poder accedir a aquest sistema telemàtic, la persona que ho sol·licite ha de disposar dalgun dels sistemes de firma electrònica admesos en lesmentada Seu de la Generalitat.
2. El termini per a presentació de sol·licituds es fixa anualment en lacte en què es formalitze la convocatòria daquestes subvencions i es done publicitat als crèdits pressupostaris que les financen.
3. Només pot presentar-se una sol·licitud per cada sol·licitant, i shan danul·lar totes aquelles que es consideren duplicades.
4. La presentació de la sol·licitud implica el coneixement i lacceptació de les bases reguladores, i comporta lautorització a la Conselleria competent en matèria de treball, perquè aquesta, als efectes que el sol·licitant acredite el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social en els termes establits en larticle 13 de la Llei General de Subvencions, i larticle 22 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual saprova el Reglament de la Llei General de Subvencions, puga demanar:
a) A lAgència Estatal dAdministració Tributària, el certificat que acredite que el sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries.
b) A la Tresoreria General de la Seguretat Social, el certificat acreditatiu que el sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social
c) Als serveis territorials de la Conselleria competent en matèria dhisenda, el certificat acreditatiu que el sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.
En els supòsits dimpossibilitat material dobtindre els anteriors documents, lòrgan competent pot requerir-ne al sol·licitant la presentació, o a falta daixò, lacreditació per altres mitjans dels requisits a què es refereix el document.
No obstant això, el sol·licitant pot denegar expressament el consentiment, i ha daportar llavors junt amb la resta de la documentació les certificacions abans assenyalades, que han de tindre una vigència de, si més no, cinc mesos comptats a partir de la data de presentació de la sol·licitud.
5. Quan hagen daportar-se documents que ja estiguen en poder de qualsevol òrgan de lAdministració actuant, el sol·licitant està obligat, en tot cas:
a) A identificar el document o documents afectats.
b) A fer constar la data i lòrgan o dependència i procediment en què van ser lliurats.
c) Que no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment a què corresponguen.
d) A prestar consentiment exprés perquè puga ser consultada i comprovada la documentació.
6. Quan la sol·licitud no complisca els requisits exigits o no saporte, adjunta, la documentació necessària, es requerirà a linteressat que, dacord amb el que disposa larticle 68.1 de la Llei de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en el termini de 10 dies hàbils esmene la falta o aporte els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho feia, es consideraria que desisteix de la seua petició, però amb resolució prèvia, que ha de ser dictada en els termes que estableix larticle 21 de la Llei de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Article 25. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud
1. A les sol·licituds sha adjuntar la documentació següent:
a) En defecte del DNI/NIF de la persona sol·licitant, autorització expressa del sol·licitant a favor de la Conselleria competent en matèria de treball perquè lòrgan instructor procedisca a verificar les seues dades didentitat personals mitjançant accés als Sistemes de Verificació de Dades dIdentitat.
b) Document acreditatiu de trobar-se en situació dalta en el Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms i, si així ho estableix la convocatòria, els justificants dels abonaments de les quotes del Règim Especial de Treballadors per Compte Propi o Autònoms, subvencionables i efectuats fins a la data de la convocatòria.
c) Alta en lImpost dActivitats Econòmiques.
d) Informe de vida laboral, actualitzat.
e) Als efectes dacreditar que la seua activitat sexerceix a la Comunitat Valenciana, ha de presentar la declaració censal presentada davant de lAgència Estatal dAdministració Tributària en què figure el domicili fiscal o el local determinat en què aquella subica, o certificació de lAgència Estatal de lAdministració Tributària que acredite el domicili fiscal.
f) Contracte de compte corrent, amb els requisits assenyalats en larticle 22.2 daquestes bases.
g) Dades de domiciliació bancària, per a la qual cosa sha daportar el model de domiciliació bancària vigent emplenat com cal.
h) Als efectes del que disposa larticle 20.d daquestes bases, una còpia de declaració dIRPF de lexercici anterior a la data de la convocatòria, o lautorització al òrgan instructor perquè obtinga directament la informació de lAgència Tributària.
2. El sol·licitant ha daportar, així mateix, les declaracions responsables relatives als punts següents:
a) Compliment dels requisits inclosos en larticle 13 de la Llei General de Subvencions per a obtindre la condició de persona beneficiària de subvencions públiques.
b) Que no té persones treballadores a càrrec seu contractades per compte daltri.
c) Concurrència de qualsevol altra ajuda rebuda o sol·licitada amb el mateix objecte.
d) Compromís de comunicar totes les sol·licituds de subvenció que tramite en qualsevol organisme públic, relacionades amb lactivitat subvencionada en lordre, a partir de la data de sol·licitud.
e) Ajudes rebudes o sol·licitades en concepte de minimis durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant lexercici fiscal en curs. Aquesta declaració pot fer-se constar en la mateixa instància de sol·licitud, el model oficial de la qual es troba en la Seu Electrònica de la Generalitat.
f) Compromís de comunicar les ajudes en concepte de minimis rebudes de qualsevol organisme públic a partir de la data de sol·licitud.
3. Lòrgan instructor pot, així mateix, demanar en qualsevol moment la documentació original o complementària que considere necessària per a acreditar millor el compliment exacte de les condicions exigides en les presents bases reguladores.
Article 26. Proposta de resolució
La Comissió de Valoració prevista en aquestes bases ha de formular proposta de resolució a la direcció general competent en matèria de treball, que ha de contindre la relació de sol·licituds admeses, que complisquen els requisits exigits i la data de compliment daquests, ordenats per rigorós ordre dentrada i procediment de presentació.
En la proposta de resolució sha de fer constar, igualment, la quantia de la subvenció proposada, en còmput mensual i en còmput anual, si és el cas.
Així mateix, cal fer una llista de les sol·licituds que es propose denegar, i les causes de la denegació, diferenciant aquelles que ho siguen per mer esgotament dels crèdits disponibles, que han de constituir un annex a part en què es farà una llista per rigorós ordre dentrada i procediment de presentació.
Secció Quarta. Obligacions de les persones beneficiàries
Article 27. Obligacions de les persones beneficiàries
1. Les persones que resulten beneficiàries daquestes subvencions tenen les obligacions establides amb caràcter general en larticle 14 de la Llei General de Subvencions i, en particular, estan obligades a:
a) Adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció en el termini i amb la forma establits a aquest efecte, donant la destinació prevista a la subvenció concedida.
b) Justificar davant de la direcció general competent en matèria de treball el compliment dels requisits i condicions i el compliment de la finalitat que hagen determinat la concessió o gaudi de la subvenció, en especial, donar la destinació prevista a la subvenció concedida. A aquest efecte poden sol·licitar-se els documents justificatius que calga per a comprovar laplicació de la subvenció.
c) Sotmetres a les actuacions de comprovació de lòrgan concedent, i també a qualssevol altres de comprovació i control financer que puguen realitzar els òrgans de control competents, amb laportació de tota la informació que siga requerida en lexercici de les actuacions anteriors.
d) Comunicar a la Conselleria competent en matèria de treball, a través de la direcció general competent, qualsevol variació o extinció de les condicions que van donar dret a obtindre la subvenció, en particular lobtenció daltres subvencions, ingressos o recursos concedits per a la mateixa finalitat prevista en aquestes bases. Aquesta comunicació ha defectuar-se tan prompte com es conega.
e) Acreditar, amb caràcter previ al pagament, que es troben al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, i també amb lAdministració de la Comunitat Valenciana, i que no sés deutor per resolució de procedència de reintegrament.
f) Conservar els documents justificatius de laplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.
g) Fer pública la informació relativa a la subvenció concedida de conformitat amb el que estableixen els articles 3 i 8.4 de la Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació.
h) Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits prevists en aquestes bases, en larticle 37 de la Llei General de Subvencions, i en els termes arreplegats en larticle 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
2. Lincompliment de les anteriors obligacions dona lloc a lexigència de les responsabilitats que corresponguen dacord amb la legislació vigent.
Secció Cinquena. Pagament i justificació de la subvenció
Article 28. Pagament de la subvenció
Dacord amb el que disposa larticle 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, amb caràcter general, el pagament de la subvenció sha de fer amb la justificació prèvia per la persona beneficiària de la realització de lactivitat, del projecte, de lobjectiu o de ladopció del comportament per al qual es va concedir.
Sense perjudici daixò, es poden establir abonaments a compte i pagaments anticipats el règim del qual sha dajustar al que estableix la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i, si és el cas, a allò que disposen les lleis de pressuposts anuals per a aquest tipus dajudes.
Labonament de la subvenció sha de fer en el compte específicament obert amb aquest fi, dacord amb el que disposa larticle 22.2 daquestes bases.
No pot realitzar-se el pagament de la subvenció fins que la persona beneficiària no es trobe al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social o mentres tinga la condició de subjecte deutor per resolució de procedència de reintegrament. Sense perjudici de tot això, pot realitzar-se el pagament de la subvenció des del moment en què lòrgan competent de lAdministració de la Generalitat haja notificat a la persona subjecte deutor del reintegrament linici del corresponent expedient de compensació de deutes, amb vista a la seua completa extinció.
Article 29. Règim de garanties
Dacord amb el que disposa larticle 171.5.d) De la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, queden exonerades de constituir garantia les persones beneficiàries de la subvenció prevista en aquest capítol, per tal com aquesta es concedeix en els termes establits en larticle 20 daquestes bases i que la quantia de la subvenció no pot ser en cap cas igual o superior a 3.000 euros.
Article 30. Justificació
1. La justificació de la subvenció concedida per part de les persones beneficiàries sha de fer mitjançant la presentació davant de la direcció general competent en matèria de treball, dins del termini de 15 dies des de la data que sespecifique en cada convocatòria, dels extractes o dels rebuts bancaris justificatius dels pagaments de les quotes del RETA corresponents la persona beneficiària des de linici de lany natural que corresponga, que són verificats i la suma resultant de la qual no pot ser, en cap cas, inferior a limport total de la subvenció concedida.
No obstant això, lòrgan concedent pot ampliar el termini o concedir-lo per a correccions, en els termes establits en la Llei General de Subvencions i les normes de desplegament i en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sempre que el retard obeïsca a causes justificades degudament en lexpedient i no imputables a la persona beneficiària de la subvenció.
2. Si ha transcorregut el termini de justificació i es comprova que la persona beneficiària no ha aportat la totalitat de la documentació exigida, o que la documentació aportada presenta alguna deficiència, se li requerirà que esmene la falta o presente els documents preceptius en el termini improrrogable de quinze dies hàbils. Si no ho fa així, o si resulta inadequada la justificació, siniciarà el procediment de reintegrament de la subvenció percebuda.
Article 31. Reintegrament parcial de la subvenció
Sense perjudici de les causes establides amb caràcter general en aquestes bases, procedeix el reintegrament proporcional de les quantitats percebudes i lexigència dinteressos de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què es reintegren voluntàriament els fons percebuts o sacorde la procedència del reintegrament, quan no es mantinga lalta que se subvenciona durant un període de fins a dues mensualitats continuades.
CAPÍTOL III
Manteniment i consolidació del treball autònom
Secció primera. Objecte i entitats beneficiàries
Article 32. Objecte
Es crea una línia de subvenció amb lobjecte dafavorir el manteniment i la consolidació de locupació autònoma en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana, a través de lelaboració de projectes, plans o estudis de viabilitat integrats dorientació i assessorament de persones treballadores autònomes ja constituïdes, a fi de promocionar-be la consolidació i evitar-ne la destrucció.
Article 33. Entitats beneficiàries
Poden ser beneficiàries de la subvenció prevista en aquest capítol les organitzacions sindicals i empresarials, associacions professionals del treball autònom i altres ens associatius que tinguen reconegut entre els seus fins el suport o la promoció del treball autònom, i figuren inscrites en els corresponents registres de organitzacions empresarials o dassociacions.
Article 34. Accions subvencionables
La subvenció prevista en aquest capítol va destinada a la realització dalguna o dalgunes de les accions que sindiquen a continuació:
1. Les destinades a proporcionar informació sobre projectes de treball autònom que, una vegada posats en marxa, requerisquen dun suport i seguiment continu fins a la seua consolidació durant els tres primers anys des de la constitució.
2. Les destinades a lestudi de viabilitat i manteniment del treball autònom en els sectors dindústria, manufactura, comerç, hostaleria i transport, des del punt de vista econòmic, social i de la competitivitat.
3. Les destinades a la implantació daccions dinnovació i ús de les TIC en les unitats econòmiques de treball autònom, per a la millora de la competitivitat.
4. Les que tenen per objecte lanàlisi dels processos de relleu generacional, incloses les de difusió dofertes i demandes en este sentit, dirigides a la intermediació entre els que, per aproximar-se a ledat de jubilació, pretenguen transmetre una activitat empresarial o professional consolidada, i les persones que pretenguen emprendre o continuar amb una tal activitat autònoma.
5. Les dirigides a lestudi de viabilitat i manteniment del treball autònom en funció de la zonificació de les activitats.
6. Assessorament individualitzat i assistència tècnica a persones treballadores autònomes que pretenguen desenvolupar un projecte de cooperació empresarial o professional per a la realització dactivitats conjuntes dirigides a la millora de la posició en el mercat i la seua competitivitat.
Article 35. Àmbit temporal
Les accions establides en larticle anterior han dexecutar-se lany natural per al qual es concedeix la subvenció.
Secció Segona. Gestió de les sol·licituds
Article 36. Sol·licituds i termini de presentació
1. Les sol·licituds i la documentació requerida per a lobtenció de les ajudes regulades en aquest capítol, han de dirigir-se a la direcció general competent en matèria de treball i shan de formular utilitzant els models oficials, emplenats com cal, disponibles en la Seu Electrònica de la Generalitat, en qualssevol dels registres dentrada dependents de la Conselleria competent en matèria de treball, sense perjudici de les altres formes establides en larticle 16 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Preferentment, la presentació de sol·licituds i la documentació annexa per a lobtenció de les ajudes sha de fer de manera telemàtica, llevat que en la convocatòria sestablisca una tal obligatorietat. Per a això cal accedir al Catàleg de Serveis Públics Interactius de la Generalitat i seleccionar el servei corresponent, i per a això el sol·licitant ha de disposar de qualsevol dels sistemes de firma electrònica admesos en la seu de la Generalitat.
En el cas de presentar un certificat digital de persona física i que sactue en representació duna persona jurídica, sha dinscriure prèviament en el Registre de representacions de caràcter voluntari davant de la Generalitat per a la realització de tràmits per via telemàtica. Si alguns dels documents a aportar junt amb la sol·licitud no poden ser presentats de forma telemàtica, es farà el lliurament per registre dentrada, en el termini més breu possible o en el termini que, en compliment de la normativa vigent, puga fixar-se.
3. El termini per a presentació de sol·licituds lha de fixar anualment la resolució per la qual sefectue la convocatòria daquestes subvencions i es done publicitat als crèdits pressupostaris que les financen.
4. La presentació de la sol·licitud implica el coneixement i acceptació de les bases reguladores, i ha de comportar lautorització a la Conselleria competent en matèria de treball, perquè aquesta, als efectes que el sol·licitant acredite el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social en els termes establits en larticle 13 de la Llei General de Subvencions, i larticle 22 del seu Reglament, puga demanar:
a) A lAgència Estatal dAdministració Tributària, el certificat que acredite que el sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries.
b) A la Tresoreria General de la Seguretat Social el certificat acreditatiu que el sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social
c) Als Serveis Territorials de la Conselleria competent en matèria dhisenda, el certificat acreditatiu que el sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.
Tot això, de conformitat amb el que disposa el Decret 165/2010, de 8 doctubre, del Consell, pel qual sestableixen les mesures de simplificació i reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per lAdministració de la Generalitat i el seu sector públic.
En els supòsits dimpossibilitat material dobtindre els documents assenyalats en els apartats anteriors, lòrgan competent pot requerir al sol·licitant la seua presentació, o a falta daixò, lacreditació per altres mitjans dels requisits a què es refereixen aquests.
No obstant això, el sol·licitant pot denegar expressament el consentiment, i ha daportar llavors junt amb la resta de la documentació les certificacions abans assenyalades, que han de tindre una vigència de, com a mínim, cinc mesos comptats a partir de la data de presentació de la sol·licitud.
5. Quan hagen daportar-se documents que ja estiguen en poder de qualsevol òrgan de lAdministració actuant, el sol·licitant estarà obligat, en tot cas:
a) A identificar el document o documents afectats.
b) A fer constar la data i lòrgan o dependència i procediment en què van ser lliurats.
c) Que no hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment a què corresponguen.
d) A prestar consentiment exprés perquè puga ser consultada i comprovada la documentació.
6. Quan la sol·licitud no complisca els requisits exigits o no saporte la documentació necessària, dacord amb el que disposa larticle 68.1 de la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques, es requerirà a linteressat que, en el termini de 10 dies hàbils, esmene la falta o aporte els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho feia, es consideraria que desisteix de la seua petició, amb una resolució prèvia que ha de ser dictada en els termes que estableix larticle 21 de la mateixa Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 37. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud
1. Les sol·licituds han de complir els requisits exigits amb caràcter general en la Llei de procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei general de subvencions, i han de portar, adjunta, la documentació següent:
a) Còpia del NIF del sol·licitant o, a falta daixò, autorització expressa del sol·licitant a favor de la Conselleria competent en matèria de treball perquè lòrgan instructor procedisca a verificar les seues dades didentitat personals mitjançant accés als Sistemes de Verificació de Dades dIdentitat.
b) Dades de domiciliació bancària, per a la qual cosa cal que saporte el model de domiciliació bancària vigent emplenat com cal.
c) Còpia dels estatuts socials on conste que inclou entre els seus fins o objectius el suport o la promoció del treball autònom. En el supòsit que els estatuts es troben en els arxius dels registres dependents de lAdministració de la Generalitat, nhi ha prou amb la remissió a larticle daquests on conste un tal punt.
d) Còpia del poder de representació, si és el cas, i acreditació de la inscripció en el registre corresponent, i també còpia de la targeta didentificació fiscal.
e) Còpia del projecte, pla o estudi de viabilitat que presenta, que no pot tindre una extensió superior a 50 folis, a una cara i doble espai, on sha dindicar de forma precisa el contingut, el seguiment i lavaluació.
2. Així mateix, el sol·licitant ha daportar les declaracions responsables relatives als punts següents:
a) Compliment dels requisits inclosos en larticle 13 de la Llei general de subvencions per a obtindre la condició dentitat beneficiària de subvencions públiques.
b) Concurrència de qualsevol altra ajuda rebuda o sol·licitada amb el mateix objecte.
c) Compromís de comunicar totes les sol·licituds de subvenció que tramite en qualsevol organisme públic, relacionades amb lactivitat subvencionada en lordre, a partir de la data de sol·licitud.
d) Ajudes rebudes o sol·licitades en concepte de minimis durant els dos exercicis fiscals anteriors i durant lexercici fiscal en curs. Aquesta declaració pot fer-se constar en la mateixa instància de sol·licitud, el model oficial de la qual es troba en la Seu Electrònica de la Generalitat.
e) Compromís de comunicar les ajudes en concepte de minimis rebudes de qualsevol organisme públic a partir de la data de sol·licitud.
3. Lòrgan instructor pot, així mateix, demanar en qualsevol moment la documentació original o complementària que considere necessària per a acreditar millor el compliment exacte de les condicions exigides en les presents bases reguladores.
Article 38. Contingut mínim del projecte, pla o estudi de viabilitat
El projecte, pla o estudi de viabilitat a què es refereix lapartat 1.e de larticle anterior, ha de contindre, com a mínim, els punts següents:
1. Memòria en què es descriga i quantifique la informació relativa als apartats dactivitat professional o empresarial en els sectors i col·lectius considerats estratègics i preferents que figuren en els articles 40.5 i 40.3, respectivament, dels criteris de valoració.
2. Pressupost necessari per a la realització de les mesures proposades.
3. Descripció del projecte, pla o estudi de viabilitat, on sinclou:
a) Projecció prevista dels objectius perseguits per lacció: actuacions, participants, persones destinatàries, localitat en què es desenvolupa, i incidència en la consolidació i manteniment del treball autònom i de locupació.
b) Pressupost detallat per conceptes.
c) Calendari dexecució.
Secció Tercera. Quantia i gestió de les ajudes
Article 39. Quantia de la subvenció
La quantia corresponent a les activitats subvencionades en aquest capítol és de 10.000 per acció.
No pot finançar-se a una mateixa entitat més de dos projectes, plans o estudis de viabilitat inclosos en aquest Capítol.
Article 40. Criteris de valoració del projecte, pla o estudi de viabilitat
1. Les sol·licituds són avaluades dacord amb els criteris de valoració que sassenyalen a continuació:
CRITERIO DE VALORACIÓ PUNTUACIÓ
PARCIAL
MÀXIMA
a) Previsió de resultats: actuacions, persones destinatàries, províncies en què es desenvolupa, incidència en la creació i consolidació del treball autònom i de locupació. 20
b) Indicadors i mètode davaluació i seguiment dels resultats de lacció proposada, i també coherència i qualitat del projecte, pla o estudi de viabilitat. 20
c) Execució directa per la sol·licitant de la totalitat de les actuacions previstes en el projecte, pla o estudi de viabilitat.
15
d) Inclusió daccions destinades de forma específica a persones majors de 45 anys, amb indicació de contingut i mitjans davaluació
6
e) Inclusió daccions destinades de forma específica a dones, amb indicació del seu contingut i mitjans davaluació.
6
f) Inclusió daccions destinades de forma específica a persones amb discapacitat, amb indicació del seu contingut i mitjans davaluació. 6
g) Previsió de la viabilitat, implantació o consolidació de locupació autònoma en funció del territori i sector de lactivitat. 5
h) Assessorament sobre temes fiscals, laborals, jurídics, comptables i de prevenció de riscs laborals, indicant extensió i contingut. 5
i) Assessorament en imatge, comunicació corporativa i accés a la informació 5
j) Haver sigut beneficiària en els dos anys últims de subvencions o ajudes per projectes, plans o estudis de viabilitat de consolidació o promoció del treball autònom. 4
k) Experiència de lentitat en lelaboració de projectes, plans o estudis de viabilitat sobre consolidació o promoció de locupació autònoma. 4
l) Nombre de seus permanents en les províncies on es pretenga desenrotllar el projecte, pla o estudi de viabilitat.
4
2. Les sol·licituds han dobtindre un mínim de 50 punts sobre una puntuació màxima de 100 punts per a latorgament de la subvenció, i així queden excloses aquelles que no arriben a la puntuació.
3. En cas dempat de puntuació, i com a mesures dactuació per a afavorir la integració social i laboral dalguns col·lectius de població especialment desfavorida, tenen preferència per a latorgament i ordre de prioritat aquells projectes, plans o estudis de viabilitat que hagen obtingut una major puntuació de forma agregada en els tres apartats d), e) i f).
4. En els casos de sol·licituds que, després daplicar els criteris anteriors de desempat, mantinguen la igualtat de puntuació, tenen preferència aquells projectes, plans o estudis de viabilitat dirigits a un àmbit geogràfic superior o a un nombre més gran de persones.
5. Finalment, en cas de persistir lempat, es té en compte el sector dintervenció dacord amb lordre següent:
Indústria
Manufactura
Comerç
Hostaleria
Transport
Serveis
Article 41. Proposta de resolució
Una vega haja finalitzat la baremació, la comissió de valoració ha de formular proposta de resolució a la direcció general competent en matèria de treball, que ha de contindre la relació de sol·licitants que compleixen els requisits exigits, per ordre de puntuació, i en cas dempat, lorde de prelació.
En la proposta de resolució sha de fer constar, igualment, la quantia de la subvenció proposada.
Així mateix, cal fer una relació de les sol·licituds que es proposa denegar, i les causes de la denegació, diferenciant aquelles que ho siguen per mer esgotament dels crèdits disponibles, que han de constituir un annex a part en què es faça una relació seguint els criteris de valoració establits en larticle 40 daquestes bases. Tot això, als efectes de la possibilitat dulteriors concessions dajudes, dacord amb el que estableix els articles 13 i 15.2 daquestes bases.
Article 42. Costs subvencionables
Als efectes del que estableix aquest capítol, es consideren subvencionables els costs següents:
1. Despeses de personal, entenent com a tals aquells destinats a sufragar els costs salarials tant del personal encarregat de lexecució del programa com daquell que puga contractar-se per a aquell fi, incloent-hi en unes tals despeses els corresponents al prorrateig de pagues extraordinàries i les cotitzacions a la Seguretat Social. Aquests costs no poden excedir els límits següents:
a) Per a cada persona treballadora de lentitat amb categoria professional inclosa en els grups de cotització 1, 2 i 3 del Règim General de la Seguretat Social, un import equivalent a 2,5 vegades la base de cotització mínima mensual que a cada grup li corresponga i es trobe vigent en el moment de la convocatòria.
b) Per a cada persona treballadora de lentitat amb categoria professional inclosa en els grups de cotització 4, 5, 6 i 7 del Règim General de la Seguretat Social, limport equivalent a 2,5 vegades el salari mínim interprofessional mensual vigent en el moment de la convocatòria.
2. Despeses de desplaçament i estades del personal tècnic i responsables de les actuacions relacionades amb el desenvolupament del projecte, pla o estudi de viabilitat que no poden ser superiors, en cap cas, al 15 % de limport total de la subvenció concedida.
3. Costs indirectes. Dacord amb el que estableix larticle 31.9 de la Llei general de subvencions, els costs indirectes han dimputar-se per lentitat beneficiària a lactivitat subvencionada en la part que raonablement corresponga dacord amb principis i normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura que els costs corresponguen al període en què efectivament es realitza lactivitat.
4. Queden excloses com a despeses subvencionables els de personal i de serveis professionals que pogueren derivar-se de la contractació dalgun membre dels òrgans de govern de lentitat sol·licitant.
5. En cap cas el cost de les despeses subvencionables ha de ser superior al valor del mercat.
Secció Quarta. Obligacions de les entitats beneficiàries
Article 43. Obligacions de les entitats beneficiàries
1. Les entitats que resulten beneficiàries daquestes subvencions tenen les obligacions establides amb caràcter general en larticle 14 de la Llei general de subvencions.
2. Amb caràcter específic són obligacions de les entitats beneficiàries de la subvenció prevista en aquest capítol, les següents:
a) Presentar la informació estadística sobre els resultats obtinguts per lexecució del projecte, pla o estudi de viabilitat subvencionat que els siga requerida, sobre la base dels indicadors i metodologia proposats o, a falta daixò, els que sestablisquen per al seguiment i lavaluació per la direcció general competent en matèria de treball.
b) Facilitar quants informes qualitatius i quantitatius sels sol·liciten per la direcció general competent en matèria de treball a fi de conéixer el desenvolupament del programa.
c) Cooperar amb la direcció general competent en matèria de treball per a donar una major difusió i facilitar el seguiment i avaluació que sestablisquen per a qualsevol dels projectes que sexecuten.
d) Si fóra necessari realitzar contractacions amb terceres persones, haurien de sol·licitar-se almenys tres ofertes de diferents proveïdors, en aplicació de larticle 31.3 de la Llei general de subvencions, amb les limitacions establides en la mateixa llei.
e) Facilitar a la direcció general competent en matèria de treball informació periòdica, i també una memòria final sobre el desenvolupament del programa, dacord amb els models que per a això es determinen i en els terminis que sestablisquen en la resolució de concessió.
f) Tant lentitat com el personal destinat a lexecució del programa es comprometen formalment a mantindre el deure de confidencialitat sobre tota la informació que li siga subministrada per lAdministració, en virtut del que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal. Lús de les dades facilitades directament per les persones interessades està limitat a lautorització expressa daquestes.
g) En el cas que les obligacions sincompliren o no sacreditara el compliment en els termes anteriorment establits, es procediria al reintegrament de lajuda.
Secció Cinquena. Pagament i justificació de la subvenció
Article 44. Pagament de la subvenció
Labonament de la subvenció sefectua a les beneficiàries de la manera següent: una bestreta del 30 % de limport de la subvenció en el termini dun mes a partir de la data de notificació de la resolució, amb la sol·licitud prèvia de lentitat beneficiària i acompanyada amb garantia o justificació de lexoneració en els termes assenyalats en larticle següent; el 70 % restant, a la finalització de lacció per a la qual es concedisca la subvenció, una vegada shaja justificat la realització de lacció subvencionada.
Article 45. Constitució de garanties
Queden exonerats de la constitució de garanties les entitats relacionades en larticle 171.5. De la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
Les altres entitats han de constituir una garantia dacord amb la normativa vigent, en cas de sol·licitar la bestreta de la subvenció prevista en larticle anterior.
Article 46. Justificació de la subvenció
La justificació de la subvenció sha de fer abans del dia 30 doctubre de lexercici en què es concedeix la subvenció, mitjançant la presentació dels documents següents:
1. Memòria dactuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la resolució de concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, actuacions, participants, persones destinatàries, províncies i municipis en què sha desenvolupat, incidència en la consolidació i manteniment del treball autònom i de locupació.
2. Compte justificatiu subscrit per lentitat beneficiària amb aportació de justificants de despesa amb el contingut previst en larticle 72 del Reglament de desplegament de la Llei general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol. No obstant això, per a subvencions concedides per import inferior a 60.000 euros, pot presentar-se el compte justificatiu simplificat regulat en larticle 75 de lesmentat Reglament.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Règim jurídic
La present ordre es dicta de conformitat amb el que es disposa en el Títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en els preceptes declarats bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, del Reglament que la desenvolupa aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com en la resta de normativa comunitària, estatal i autonòmica que resulte daplicació.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
1. Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball perquè dicte les resolucions i instruccions que es consideren oportunes per al desplegament i laplicació del que disposa lordre i es delega en aquesta la resolució dincidències que puguen produir-se després de la resolució de les ajudes, inclosos els errors materials, aritmètics o de fet.
2. Es delega expressament en la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball la convocatòria anual de les subvencions reflectides en lordre. Les resolucions que puguen dictar-se shan de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Segona. Entrada en vigor
Aquesta ordre entra en vigor lendemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 20 de juliol de 2017
El conseller dEconomia Sostenible,
Sectors Productius, Comerç i Treball,
Rafael Climent González
![linea](img/diari_pie.png)