DECRET LLEI 5/2022, d'1 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova la concessió directa d'ajudes de suport als treballadors autònoms, inscrits com a tals en el Règim Especial d'Autònoms, que desenvolupen la seua activitat en els subsectors que s'han vist especialment afectats per l'increment dels costos energètics derivats de la invasió d'Ucraïna per part de Rússia. [2022/6341]
(DOGV núm. 9375 de 05.07.2022) Ref. Base de dades 006039/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 06.07.2022 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Ocupació i formació professional Descriptors: Temàtics: manteniment de l'ocupació, política d'ocupació , monografies
DECRET LLEI 5/2022, d'1 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova la concessió directa d'ajudes de suport als treballadors autònoms, inscrits com a tals en el Règim Especial d'Autònoms, que desenvolupen la seua activitat en els subsectors que s'han vist especialment afectats per l'increment dels costos energètics derivats de la invasió d'Ucraïna per part de Rússia. [2022/6341]
I
La invasió dUcraïna per part de Rússia està produint un important impacte econòmic en leconomia europea i, per consegüent, a la Comunitat Valenciana. Aquest impacte sestà reflectint, especialment, en lincrement dels costos energètics per a tots els sectors dactivitat.
Així, al costat de lencariment de matèries primeres agrícoles i minerals, sha produït un important augment del preu del gas i del petroli. En aquest sentit, el preu del gas natural, que determina en gran manera el preu de lelectricitat, sha multiplicat per cinc en un any i el preu del petroli quasi ha doblegat el seu preu durant lúltim any.
Igualment, en làmbit energètic, sha produït un augment del preu de lelectricitat que ha portat, durant aquest any, a un increment del preu mitjà de lelectricitat superior a 100 euros cada mes, respecte al preu mitjà del mateix període en 2021, i ha aconseguit durant aquest any el seu valor horari màxim des de lalliberament de lenergia en 1998.
A fi de contribuir a pal·liar limpacte daquest increment dels costos energètics, i els seus efectes, sobre leconomia, entre els quals cal destacar un important augment de líndex de preus al consum i la consegüent pèrdua de poder adquisitiu de les economies domèstiques i la reducció de la competitivitat empresarial en els diferents sectors econòmics, sestan aprovant diverses mesures a nivell europeu, nacional i, en particular, a la Comunitat Valenciana.
A nivell europeu, el passat 24 de març, es va publicar la comunicació de la Comissió per la qual saprova un marc temporal relatiu a les mesures dajuda estatal destinades a recolzar leconomia després de lagressió contra Ucraïna per part de Rússia, on es fa referència al mal que estan causant els extraordinàriament elevats preus de lenergia sobre leconomia i el poder adquisitiu dels ciutadans de la UE, sobretot dels més vulnerables.
Aquests augments de costos, indica la citada comunicació, poden posar en perill, en determinats casos, la continuïtat dempreses que, duna altra manera, serien rendibles, la qual cosa pot repercutir en locupació. En aquest context, sestableix que determinades ajudes temporals dimport limitat a les empreses afectades per lagressió russa contra Ucraïna poden ser una solució adequada, necessària i selectiva durant la crisi actual.
Daltra banda, a nivell nacional es va aprovar el Reial decret 6/2022, de 29 de març, pel qual sadopten mesures urgents en el marc nacional del Pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra dUcraïna, que ha establit una sèrie de mesures, tant dagilitació de procediments administratius relatius a projectes denergies renovables i mesures per les quals es regulen determinats aspectes dels concursos daccés, com unes altres de suport, tant a sectors específics de leconomia, com de caràcter general, que inclouen mesures per a reforçar la liquiditat dempreses i autònoms i altres de suport a treballadors i col·lectius vulnerables. Així mateix, sacaba de publicar el Reial Decret llei 11/2022, de 25 de juny pel qual sadopten i es prorroguen determinades mesures per a respondre a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, per a fer front a situacions de vulnerabilitat social i econòmica.
En làmbit de la Comunitat Valenciana, es va publicar el Decret llei 1/2022, de 22 dabril, del Consell, de mesures urgents en resposta a lemergència energètica i econòmica originat en la Comunitat Valenciana per la guerra dUcraïna, que ha sigut convalidat pel ple de les Corts en reunió que va tindre lloc el dia 26 de maig de 2022. Mitjançant laprovació daquest decret llei, es promouen canvis normatius orientats a la simplificació i agilitació administrativa per a afavorir la instal·lació denergies renovables en el territori valencià amb majors facilitats, així com altres modificacions legals per a facilitar nous projectes dinversió privada que estimulen leconomia i locupació valenciana.
En aquest decret llei es va anunciar un pla de xoc, denominat Pla ReActiva, que incloïa ajudes complementàries a les aprovades pel Govern dEspanya per a contribuir a compensar, de manera temporal a les indústries intensives en energia, als treballadors i treballadores autònoms més afectats i als grups de població més perjudicats per lalça dels costos energètics.
Daltra banda, en data 10 de juny del present, la Decisió SA.102771 (2022/N) de la Comissió Europea aprova el marc nacional temporal relatiu a les mesures dajuda per a donar suport a leconomia després de la invasió dUcraïna per part de Rússia, que permet la concessió dajudes temporals a empreses i autònoms consistents en ajudes temporals per imports limitats dajuda i suport a la liquiditat en forma de garanties i en forma de préstecs subsidiats, que hauran de concedir-se, amb caràcter general, abans del dia 31 de desembre de 2022.
En aquest context, i atés el fet que els treballadors i treballadores autònoms són un dels col·lectius econòmics que poden resultar més vulnerable, especialment, en la seua major dificultat per a accedir a liquiditat o altres formes de finançament per a fer front a aquests increments dels costos energètics i a la seua rellevància per a leconomia valenciana, sobre la base del nombre de treballadors autònoms afiliats a la Seguretat Social en 2022, en un moment en què sestà iniciant el procés de recuperació econòmica de la crisi produïda per la COVID-19, secundat per la utilització tant de fons propis com de fons europeus i del Mecanisme per a la Recuperació i Resiliència, resulta necessari minimitzar limpacte de la crisi energètica en aquest col·lectiu, iniciant la posada en marxa de les mesures de suport anunciades i que contribuiran a limitar el seu impacte a la Comunitat Valenciana.
Així mateix, a lempara de la Llei 7/2015, de 2 dabril, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives a la Comunitat Valenciana, shan mantingut diferents reunions en el marc de la Mesa de Diàleg Social per representants del Consell i les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana i, en particular, amb les associacions i organitzacions més representatives dinteressos dels treballadors i treballadores autònoms.
En conseqüència, es convoquen ajudes urgents per a contribuir a pal·liar els increments mensuals del preu mitjà de lenergia, que ha estat suportant el col·lectiu de treballadors i treballadores autònoms durant aquest any, mitjançant la concessió dajudes directes.
II
La urgència i especials característiques daquestes ajudes, tant pel que fa a lobjecte daquestes, com als imports a concedir i a lelevat nombre de potencials beneficiaris que poden acollir-se a aquestes requereix ladopció de diverses mesures de simplificació administrativa amb caràcter previ a la publicació de les bases reguladores. És per això que, el caràcter excepcional daquestes ajudes determina laplicació del procediment durgència en la seua concessió i de la necessitat que la seua tramitació es realitze per mitjans electrònics.
Així mateix, la naturalesa de la subvenció, destinada a pal·liar els increments del preu mitjà dels costos energètics, permet aplicar lexcepció recollida en larticle 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions que autoritza exceptuar els requisits generals establits en larticle 13 de la citada llei per a ser beneficiari de la subvenció, així com facultar per al no requeriment duna altra justificació més que la comprovació de la concurrència duna determinada situació en els perceptors.
Igualment, a fi de donar la necessària publicitat a les ajudes amb la finalitat que tots els possibles beneficiaris puguen ser coneixedors daquestes, es necessita lassistència contractada per a la difusió i publicitat daquestes mesures.
Finalment, en relació amb el compliment de la normativa dajudes dEstat, aquesta ajuda es configura de conformitat amb el Marc Nacional Temporal aprovat per la Comissió Europea en la seua Decisió SA.102771(2022/N).
Daltra banda, es proposa la modificació del Decret llei 5/2017, de 20 doctubre, del Consell, pel qual sestableix el règim jurídic de cooperació entre la Generalitat i les administracions locals de la Comunitat Valenciana per a la construcció, ampliació, adequació, reforma, i equipament de centres públics docents de la Generalitat.
Lexecució dels crèdits vinculats a les línies que tenen com a objecte el finançament de les delegacions de competències en matèria dinfraestructures educatives dEducació Primària i Secundària sha vist afectada en els últims anys per diverses circumstàncies que han tingut com a conseqüència que aquesta haja sigut molt inferior a les previsions recollides en els diferents pressupostos aprovats.
Concretament, lexecució a lexercici 2020 va estar molt condicionada per la situació demergència sanitària ocasionada per la COVID19 i la declaració de lestat dalarma mitjançant el RD 463/2020, de 14 de març, a conseqüència del qual, es van veure afectades moltes de les actuacions, amb suspensions de les tramitacions dexpedients i suspensions o retards en el ritme de les execucions de les obres.
Per part seua, la conjuntura econòmica actual, amb la situació extraordinària de volatilitat dels preus que sha produït durant lexercici 2021 i que ha empitjorat greument per la invasió russa a Ucraïna ha provocat que moltes de les licitacions iniciades per a dur a terme actuacions objecte de les delegacions hagen resultat desertes, a més de diversos problemes en lexecució dels contractes ja adjudicats.
A més del anterior, sha de tindre en compte que lexecució del programa Edificant depén dels municipis i entitats locals destinataris de les delegacions i la Generalitat necessita una informació exacta relativa a la previsió de les adjudicacions dels contractes.
Amb el propòsit dagilitar la gestió del programa Edificant es modifica la disposició addicional primera, possibilitant que només siga la conselleria competent en matèria deducació la que dicte les instruccions de gestió encaminades al correcte desenvolupament del programa.
El Reial Decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual sadopten les mesures urgents en el Pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra dUcraïna, que va modificar el Reial Decret llei 3/2022, d1 de març, fa necessari que es modifique la disposició addicional cinquena del Decret llei 5/2017, de 20 doctubre, del Consell, per a ampliar a altres exercicis més enllà del 2022, la possibilitat duna revisió excepcional de preus, com permet la norma estatal.
La disposició addicional sisena sintrodueix amb la intenció de permetre la continuïtat del programa Edificant fins a lexercici 2029.
Daltra banda, els instruments econòmics de fons europeus fan necessaris la inclusió de la disposició addicional setena perquè les entitats locals delegades, les actuacions de les quals siguen susceptibles de ser sufragades totalment o parcialment per fons europeus, hagen de complir la normativa específica.
III
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha recolzat en nombroses ocasions laprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant linstrument normatiu del Decret llei en aquells casos en els quals saprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura. La necessitat de la norma sha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigeixen una ràpida resposta. Així mateix, la urgència sha acceptat quan la dilació en el temps de ladopció de la mesura de què es tracte poguera generar algun perjudici.
Per tot lexposat, concorren en aquest cas, les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat que, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, faculten al Consell a adoptar disposicions legislatives provisionals mitjançant decrets llei, sotmesos en tot cas a debat i votació en les Corts Valencianes.
Dacord amb el que es disposa en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions , aquest decret llei sajusta als principis de bona regulació. Digual manera, es compleix amb el principi de necessitat que ha quedat plenament justificat. Igualment, es dona compliment als principis de seguretat jurídica, proporcionalitat i eficàcia, i destaca que les mesures que incorpora són congruents amb lordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible donada la situació dexcepcionalitat, en contindre la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats.
Quant al principi de transparència, atesa la urgència per a laprovació daquesta norma, sexceptuen els tràmits de consulta pública i daudiència pública, de conformitat amb larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions .
En conseqüència, dacord amb larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i larticle 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, prèvia deliberació del Consell en sessió de data 1 de juliol de 2022,
DECRETE
Article 1. Objecte i finalitat
Aquest decret llei té com a objecte laprovació de les mesures de gestió administrativa i pressupostària en làmbit de la Generalitat, que han dincloures en les bases reguladores i en la convocatòria de les ajudes directes que contribuïsquen a pal·liar lincrement dels costos energètics, derivats de la invasió dUcraïna per part de Rússia, que han patit les persones treballadores autònomes de la Comunitat Valenciana que es troben dalta en aquells epígrafs de lImpost sobre activitats econòmiques que sindiquen en la convocatòria, des del 24 de febrer de 2022 fins a la data de publicació de la convocatòria.
Les ajudes directes rebudes per les persones treballadores autònomes elegibles tindran caràcter finalista, i contribuiran a pal·liar lincrement dels costos energètics derivats de la invasió dUcraïna per part de Rússia i que estigueren dalta en el Règim Especial de Treballadors Autònoms (dara en avant, RETA) des del 24 de febrer de 2022 fins a la data de publicació de la convocatòria.
Els sol·licitants de les ajudes hauran dhaver-se vist afectats econòmicament per les conseqüències derivades de la invasió dUcraïna, per les sancions imposades per la comunitat internacional contra Rússia o per les contramesures adoptades per aquesta i, a aquest efecte, hauran daportar una declaració responsable.
Article 2. Règim Jurídic
1. Les ajudes previstes en aquesta norma sarticularan en forma de subvencions de concessió directa, en aplicació del que es preveu en larticle 22.2.c de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, en relació amb el que estableixen els apartats 2 i 3 de larticle 28, i larticle 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per concórrer raons dinterés públic, econòmic, social i humanitari, en virtut dels efectes provocats per lincrement dels costos energètics derivats de la invasió russa a Ucraïna.
2. Les bases reguladores i la convocatòria de les ajudes sestabliran a través de decret del Consell.
3. Aquestes ajudes es concedeixen en làmbit del Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures dajuda per a fer costat a leconomia després de la invasió dUcraïna per part de Rússia, en atenció al contingut de la Decisió de la Comissió Europea SA.102771, aprovada per decisió de la Comissió Europea el 10 de juny de 2022, per la qual cosa són compatibles amb el mercat interior, dacord amb el que sestableix en larticle 107, apartat 3, lletra b) del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
Article 3. Competència
La instrucció de les ajudes extraordinàries contemplades en aquest decret llei correspondrà a lAgència Tributària Valenciana (dara en avant, ATV) i la resolució daquestes al conseller competent en matèria dhisenda.
Article 4. Finançament
1. Les ajudes previstes en aquest decret llei es tramitaran de conformitat amb el que es preveu en larticle 168.1.C de la Llei 1/2015 i seran ateses amb càrrec a les disponibilitats pressupostàries existents. Per a això, la conselleria competent en matèria dhisenda impulsarà les modificacions pressupostàries corresponents.
2. Les bases reguladores i la convocatòria que saprove mitjançant Decret del Consell, inclouran la quantia global màxima destinada a finançar les ajudes i limport individualitzat daquestes.
Article 5. Simplificació administrativa
1. En la tramitació dels instruments jurídics de bases reguladores i convocatòries en desenvolupament daquest decret llei, així com en el procediment de concessió de les ajudes, se seguirà el procediment durgència i es reduiran tots els terminis a la meitat, excepte el de presentació de sol·licituds i recursos.
2. Tant la presentació de la documentació com la resta dels tràmits relacionats amb aquestes ajudes, atés el volum de sol·licituds previst i a les característiques de les persones o entitats beneficiàries, es realitzarà a través de mitjans electrònics. La presentació de sol·licituds, així com la resta dels tràmits mitjançant representant requerirà la prèvia autorització a través del Registre de Representants de la Generalitat:
https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/
o a través del Registre Electrònic dApoderaments de lEstat:
https://sede.administracion.gob.es/pag_sede/servicioselectronicos/registroelectronicodeapoderamientos.html
La presentació de sol·licituds suposa concedir lautorització a la Generalitat per a verificar per mitjans electrònics les dades necessàries per a comprovar el compliment dels requisits establits per a les ajudes i efectuar la gestió daquesta. Aquesta autorització es recollirà de manera expressa en els formularis de sol·licitud de les ajudes que sestablisquen a aquest efecte.
En la gestió daquests expedients podrà aplicar-se el codi segur de verificació com a signatura electrònica en els actes administratius que es dicten.
3. Les altes de les domiciliacions bancàries de les persones o entitats beneficiàries daquestes ajudes es tramitaran de manera massiva conforme al formulari de sol·licitud que sestablisca en la convocatòria corresponent, per la qual cosa queda exceptuada laplicació del que es disposa en lOrdre 2/2022 de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, per la qual es regulen les actuacions o tràmits dalta, modificació i baixa de les dades personals identificatives i bancaris de les persones físiques i jurídiques que es relacionen econòmicament amb la Generalitat.
4. Atesa la naturalesa de la subvenció, sexceptua a les persones treballadores autònomes del compliment dels requisits establits en larticle 13.2 de la Llei 38/2003, lletres e) i g) daquest apartat, per a obtindre la condició de beneficiari, a causa de lespecial naturalesa daquestes ajudes.
Així mateix, tampoc seran aplicables en el pagament daquestes ajudes als requisits establits en el paràgraf segon de lapartat 1 de larticle 171 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
5. Pel fet que aquestes ajudes es concedeixen en atenció a la concurrència duna determinada situació en els perceptors, aquests hauran destar inscrits en el RETA i pertànyer als determinats sectors dactivitat que hagen vist incrementats els costos energètics a causa de la invasió russa a Ucraïna, per la qual cosa no requeriran una altra justificació que la comprovació daquesta situació prèviament a la concessió, sense perjudici dels controls que pogueren establir-se, dacord amb el que es disposa en larticle 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Article 6. Entitats col·laboradores
En aplicació de larticle 12 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, shabilita a lòrgan concedent de les ajudes a les quals es refereix larticle 2 daquest decret llei, per a designar, com a entitat col·laboradora, a aquella que, actuant en nom i per compte daquest òrgan concedent, entregue i distribuïsca els fons públics a les persones o entitats beneficiàries, o col·labore en la gestió de la subvenció sense que es produïsca el previ lliurament i distribució dels fons rebuts, tot això en els termes establits en larticle 16.6 de la Llei 38/2003.
Article 7. Control intern
Els expedients de concessió de subvencions derivades de les convocatòries dajudes directes a persones treballadores autònomes a què fa referència aquest decret llei, no se sotmetran a la fiscalització prèvia de la Intervenció General prevista en les lletres a) i b) de lapartat 2 de larticle 100 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
Aquestes despeses seran objecte de control financer o, en el seu cas, dauditoria pública, que seran exercits conforme al que es preveu en aquesta llei.
Disposició addicional
Única. Col·laboració interadministrativa
A fi de dotar dels instruments necessaris per a la gestió urgent de les ajudes derivades del desenvolupament daquest decret llei i amb criteris de simplificació administrativa, se sol·licitarà a lAgència Estatal de lAdministració Tributària; a la Tresoreria General de Seguretat Social i a altres administracions públiques que es considere necessari, les dades imprescindibles per a la seua correcta tramitació, dacord amb els principis de col·laboració interadministrativa i eficiència en la gestió.
Disposicions Finals
Primera
Es modifica la disposició addicional primera del Decret llei 5/2017, de 20 doctubre, del Consell, pel qual sestableix el règim jurídic de cooperació entre la Generalitat i les administracions locals de la Comunitat Valenciana per a la construcció, ampliació, adequació, reforma, i equipament de centres públics docents de la Generalitat, que queda redactada de la manera següent:
«Disposició addicional primera. Desenvolupament del decret llei
Es faculta la persona titular de la conselleria amb competència en matèria deducació, a interpretar i adoptar les mesures necessàries i dictar instruccions de gestió encaminades a la consecució de leficàcia del procediment perquè es facilite i complisquen els objectius indicats en laplicació i desenvolupament del previst en aquesta norma.»
Segona
Es modifica la disposició addicional quarta del Decret llei 5/2017, de 20 doctubre, del Consell, pel qual sestableix el règim jurídic de cooperació entre la Generalitat i les administracions locals de la Comunitat Valenciana per a la construcció, ampliació, adequació, reforma, i equipament de centres públics docents de la Generalitat, que queda redactats de la manera següent:
Disposició addicional quarta. Planificació dactuacions delegades i reajustament danualitats
1. A lefecte dassegurar la sostenibilitat de les actuacions, tal com queda definida en larticle 6 daquest decret llei, i amb la finalitat de facilitar, si escau, la instrumentalització dels reajustaments danualitats que es requerisquen, les entitats locals remetran a la Conselleria dEducació, Cultura i Esport, amb anterioritat al 15 de maig de cada exercici de vigència del programa de cooperació, un detall de lestat dexecució de les actuacions a 30 dabril, així com una previsió sobre aquesta execució relativa a lanualitat en curs i a les anualitats futures. De la mateixa manera, amb anterioritat al 15 de setembre remetran aquesta informació de lestat i de la previsió dexecució a data 30 dagost.
2. Dacord amb el que es disposa en larticle 5.3 daquest decret llei, i a fi dassegurar un adequat reflex en la comptabilitat pluriennal de la Generalitat, del cost de les polítiques de cooperació en matèria dinfraestructures educatives contemplades en aquest, la Conselleria dEducació, Cultura i Esport podrà reajustar dofici les anualitats reflectides en les diferents resolucions o actes jurídics equivalents que articulen la delegació, a la vista del grau dexecució de les delegacions i segons la informació facilitada per les entitats locals.
En tot cas, les entitats locals planificaran les anualitats de les seues licitacions en funció de les seues previsions i necessitats, tenint en compte que, una vegada delegada lactuació, segons larticle 9, tindran garantit el finançament daquesta per part de la Generalitat en els exercicis que corresponen amb les limitacions establides en larticle 9 daquest decret llei i les derivades de la vigència temporal del programa Edificant.»
Tercera
Es modifica el punt cinc de la disposició addicional cinquena del Decret llei 5/2017, de 20 doctubre, del Consell, pel qual sestableix el règim jurídic de cooperació entre la Generalitat i les administracions locals de la Comunitat Valenciana per a la construcció, ampliació, adequació, reforma, i equipament de centres públics docents de la Generalitat, que queda redactada de la manera següent:
«Disposició addicional cinquena. Revisió excepcional de preus.
(...)
5. Per a atendre les obligacions que es deriven del que sestableix en aquesta disposició addicional, la conselleria competent en matèria deducació, realitzarà en els exercicis en els quals siguen aplicables les revisions excepcionals de preus segons el que sestableix en el Reial Decret llei 3/2022, una retenció de crèdit global per limport corresponent al 5 % del total dactuacions derivades de les delegacions de competències previstes en aquest decret llei, certificades i comunicades per les entitats locals en lexercici anterior. En el cas que, durant lexercici corresponent, la retenció de crèdit realitzada resultara insuficient, es procedirà a contraure una altra retenció per limport que es considere necessari a la vista dels índexs de preus definitius que es publiquen i les revisions de preus excepcionals que es consideren que falten per satisfer.
Aquesta retenció podrà ser per un import inferior a lestablit al paràgraf anterior en el cas que de les dades dexecució de les delegacions de competències previstes en aquest decret llei es desprenga que aquest és excessiu per a atendre les necessitats de finançament de les revisions excepcionals de preus que es prevegen aplicar a lexercici corresponent. En aquest cas, la retenció a realitzar sajustarà a limport necessari per a atendre aquestes necessitats, segons la informació de què dispose la Conselleria dEducació, Cultura i Esport, la qual cosa es documentarà a lexpedient comptable de retenció.
La disposició dels crèdits necessaris per a atendre les revisions de preus excepcionals es realitzarà en el moment en què es comunique per part de lentitat local la certificació o liquidació que continga la revisió, sense que resulte necessari més tràmit que la generació de les operacions comptables corresponents.
(
)»
Quarta
Safig la disposició addicional sisena i la disposició addicional setena en el Decret llei 5/2017, de 20 doctubre, del Consell, pel qual sestableix el règim jurídic de cooperació entre la Generalitat i les administracions locals de la Comunitat Valenciana per a la construcció, ampliació, adequació, reforma, i equipament de centres públics docents de la Generalitat, amb la redacció següent:
«Disposició addicional sisena. Vigència del programa Edificant
Es prorroga la vigència del programa Edificant regulat per aquest decret llei fins a lany 2029, inclòs, resultant així com període dexecució daquest els comprés entre les anualitats 2018 i 2029.
Disposició addicional setena. Obligacions de les entitats locals en actuacions finançades amb Fons Europeus.
En el cas de delegacions que contemplen actuacions que estiguen o puguen ser finançades per fons europeus, lentitat local haurà de complir en els procediments dadjudicació corresponents amb tots els requisits exigits per la normativa europea i nacional per a garantir la correcta obtenció dels fons, i especialment els requisits de comunicació i visibilitat del finançament europeu i de prevenció de conflictes dinteressos, així com la resta de requisits específics del respectiu programa o pla de finançament. A aquest efecte, la Conselleria dEducació, Cultura i Esport comunicarà a les entitats locals afectades les actuacions que compten o podrien comptar a aquesta mena de finançament, amb indicació del fons que corresponga i les obligacions a complir.»
Cinquena. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
Es faculta el Consell per a adoptar les disposicions necessàries per al desenvolupament i aplicació daquest decret llei.
Sisena. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana
València, 1 de juliol de 2022
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic
ARCADI ESPAÑA GARCIA