Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET LLEI 6/2023, de 24 de març, del Consell, pel qual s'estableixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la gratuïtat temporal per als joves menors de 31 anys en els serveis públics de transport per carretera competència de la Generalitat. [2023/3437]

(DOGV núm. 9566 de 31.03.2023) Ref. Base de dades 003428/2023

DECRET LLEI 6/2023, de 24 de març, del Consell, pel qual s'estableixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la gratuïtat temporal per als joves menors de 31 anys en els serveis públics de transport per carretera competència de la Generalitat. [2023/3437]
Preàmbul

La invasió d’Ucraïna, per part de Rússia, el 24 de febrer de 2022, té greus conseqüències des del punt de vista econòmic a escala europea, estatal i, en particular, a la Comunitat Valenciana. Aquest conflicte bèl·lic ha produït un major increment dels costos energètics i ha tesat el nivell general de preus a través del gas natural, els carburants i els aliments. Així, s’ha produït un augment abrupte i generalitzat de costos de les matèries primeres i dels béns intermedis, afegit al que ja es produïa a conseqüència dels colls de botella en les cadenes de producció a causa de les friccions generades per la ràpida recuperació econòmica després de la pandèmia.

El manteniment del conflicte bèl·lic i dels seus efectes sobre el nivell general de preus ha donat lloc al fet que a escala estatal s’hagen aprovat determinades subvencions a les comunitats autònomes a fi de subvencionar una part de l’import dels títols de transport públic de la seua competència.
Pel que respecta a la Comunitat Valenciana, es va promulgar el Decret llei 9/2022, de 5 d’agost, del Consell, pel qual s’estableixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la reducció del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d’anada i tornada, dels serveis de transport terrestre competència de la Generalitat, que per al període entre l’1 de setembre i 31 de desembre de 2022 es va establir en un 30 % de reducció de les tarifes. Així mateix, es va promulgar el Decret llei 2/2023, de 27 de gener, del Consell, pel qual s’estableixen obligacions als operadors de transport públic col·lectiu terrestre per a la reducció temporal del 50 % del preu dels abonaments de transport i títols multiviatge, exclòs el bitllet d’anada i tornada, en els serveis de transport terrestre competència de la Generalitat, en el període entre l’1 de febrer i el 31 de juliol de 2023.
En les àrees de transport metropolità d’Alacant i de la Plana de Castelló, mitjançant Resolució de 28 d’octubre de 2022, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, per la qual s’acorda la gratuïtat temporal dels serveis de transport públic per als joves en el TRAM de Castelló i de la xarxa del TRAM d’Alacant, s’estableix en el TRAM de Castelló un títol gratuït per a les persones menors de 31 anys amb efectes des del 5 d’octubre de 2022 fins al 15 de gener de 2023. Aquesta mesura s’ha prolongat fins al 31 de juliol de 2023 mitjançant Resolució d’11 de gener de 2023, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, per la qual s’acorda la gratuïtat temporal per als joves entre el 16 de gener i el 31 de juliol de 2023 dels serveis de transport públic en el TRAM de Castelló i la xarxa del TRAM d’Alacant.
La incertesa lligada a la duració de la guerra i a la persistència de les pressions a l’alça sobre els preus dels aliments, les matèries primeres i els béns intermedis, continua afectant de manera particular la renda disponible de les llars, especialment les més vulnerables. Per això, cal continuar incentivant el paper del transport públic col·lectiu com una de les mesures més importants per a afrontar l’escenari actual d’alts preus de l’energia, que afecta molt especialment la mobilitat quotidiana dels ciutadans, i continuar fomentant el canvi a un mitjà de transport més segur, fiable, còmode, econòmic i sostenible que el vehicle particular.

La Generalitat preveu ara la bonificació del 100 % del preu del transport públic de competència autonòmica per a les persones menors de 31 anys que viatgen habitualment en els serveis públics de transport per carretera de la seua competència per un període de 4 mesos que s’iniciarà el 7 d’abril i finalitzarà el 31 de juliol de 2023.
El present Decret llei té, per tant, per objecte l’establiment de les obligacions dels operadors de transport públic col·lectiu per carretera competència de la Generalitat per a implantar la gratuïtat temporal per a les persones menors de 31 anys en els serveis públics de transport que presten, així com les oportunes compensacions a percebre pel compliment d’aquestes obligacions.
Així mateix, s’inclou en la disposició final segona la modificació del règim de dedicació exclusiva en la Llei 13/2017, de 8 de novembre, del taxi a la Comunitat Valenciana, per a aclarir una redacció que donava lloc a interpretacions confuses, de manera que queden superades situacions que s’arrosseguen des d’abans fins i tot de l’aprovació de la Llei del taxi i, finalment, s’establisca un règim d’exclusivitat clar, per a la qual cosa, es dona una nova redacció al seu article 8. La modificació per la via del decret llei es fa indispensable perquè no es generen situacions administratives que amb posterioritat tindrien difícil o impossible reparació.
També s’addiciona en la disposició final tercera una nova disposició transitòria huitena a la Llei del taxi en la qual es preveuen situacions prèvies a l’aprovació d’aqueixa norma, tenint en compte que els problemes interpretatius han generat que es continuaren activitats econòmiques que han de convalidar-se.
D’igual manera, en la disposició final quarta es modifica el Decret llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, d’aprovació de les bases reguladores i concessió directa d’ajudes per a actuacions de competència local en els municipis del Baix Segura per a facilitar la inversió en sistemes urbans de drenatge i en actuacions de neteja sostenibles, en el marc del Pla Vega Renhace per l’emergència climàtica i la necessitat d’urgent reactivació econòmica. La modificació consisteix a ampliar a 30 mesos el termini inicialment establit de 22 mesos, per a la realització de les obres corresponents a actuacions finançades en virtut del decret llei.

L’experiència adquirida des de l’aprovació del Decret llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, d’aprovació de les bases reguladores i concessió directa d’ajudes per a actuacions de competència local en els municipis del Baix Segura per a facilitar la inversió en sistemes urbans de drenatge i en actuacions de neteja sostenibles, en el marc del Pla Vega Renhace per l’emergència climàtica i la necessitat d’urgent reactivació econòmica, posa de manifest que el termini establit en el seu article 8 per a l’execució de les obres finançades és clarament insuficient en tractar-se d’obres de gran complexitat i envergadura, tant és així que ja l’article 9 del Decret llei 13/2022, de 7 d’octubre, del Consell, d’aprovació de les bases reguladores i concessió directa d’ajudes complementàries per a actuacions de competència local en els municipis de la comarca del Baix Segura i Crevillent, per a facilitar la inversió en actuacions urbanes sostenibles, en el marc del Pla Vega Renhace, per l’emergència climàtica i la necessitat d’urgent reactivació econòmica, ateses les anteriors consideracions, va establir un termini d’execució de les obres de 30 mesos.

Aquesta situació s’ha vist agreujada per la problemàtica generada per l’extraordinari augment dels preus dels materials de construcció a conseqüència de la guerra d’Ucraïna i que ha suposat retards en la contractació de les obres per part dels ajuntaments beneficiaris. Aquesta situació ha provocat que, en alguns supòsits, els contractes queden deserts, per ser necessària una actualització de preus, i ha obligat a una nova licitació amb els consegüents retards en la tramitació. Per això, davant l’imminent venciment del termini de 22 mesos inicialment previst es considera d’urgent necessitat aquesta modificació, ja que, en cas contrari, els ajuntaments beneficiaris es veurien obligats a retornar les ajudes rebudes malgrat estar executant les obres, la qual cosa els ocasionaria un evident crebant econòmic, que redundaria, sens dubte, en la qualitat de la resta dels serveis públics que aquests ajuntaments estan obligats a prestar als seus ciutadans.
La Generalitat exerceix la competència exclusiva en matèria de transports terrestres, sense perjudici del que disposen els números 20 i 21 de l’apartat 1) de l’article 149.1.15a de la Constitució Espanyola, d’acord amb el que s’estableix en l’article 49.1.15a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per Llei orgànica 5/1982, d’1 de juliol, en relació amb el que s’estableix en l’article 148.1.5a de la Constitució Espanyola, que disposa que són competència de les comunitats autònomes «els ferrocarrils i carreteres l’itinerari de les quals transcórrega íntegrament en el territori de la comunitat autònoma i, en els mateixos termes, el transport desenvolupat per aquests mitjans o per cable».
Concorren en aquest cas les circumstàncies d’extraordinària i urgent necessitat que, d’acord amb l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, faculten el Consell a adoptar disposicions legislatives provisionals mitjançant decrets lleis, sotmesos en tot cas a debat i votació en les Corts.
En particular, l’extraordinària i urgent necessitat deriva de la necessitat de complementar l’aplicació dels descomptes en el preu dels abonaments i títols multiviatge en tots els serveis públics de transport col·lectiu per carretera de competència de la Generalitat, de manera que per a les persones menors de 31 anys s’amplie per a tot el sistema de transport públic col·lectiu fins a aconseguir la gratuïtat durant el període de vigència de la mesura.
D’acord amb el que es disposa en l’article 59 de la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, aquest decret llei s’ajusta als principis de bona regulació normativa. D’igual manera, es compleix el principi de necessitat que ha quedat plenament justificat. Igualment, es dona compliment als principis de proporcionalitat, seguretat jurídica i eficiència, i es destaca que les mesures que incorpora són congruents amb l’ordenament jurídic i incorporen la millor alternativa possible atesa la situació d’excepcionalitat, en contindre la regulació necessària i imprescindible per a la consecució dels objectius prèviament esmentats.

Quant al principi de transparència, vista la urgència per a l’aprovació d’aquesta norma, s’exceptuen els tràmits de consulta pública i d’audiència i informació pública, de conformitat amb l’article 133.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.
Per tot això, i en virtut de les atribucions conferides per l’article 44.4 i 49.1.15a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana; l’article 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 24 deV març de 2023,


DECRETE

Article 1. Objecte
Constitueix l’objecte d’aquesta norma l’establiment de les obligacions dels operadors de serveis de transport públic regular de viatgers per carretera d’ús general competència de la Generalitat per a implantar la gratuïtat temporal des del 7 d’abril fins al 31 de juliol de 2023, tots dos inclusivament, per a les persones menors de 31 anys en els serveis que presten.
Queden exclosos de l’àmbit del present decret llei els serveis públics de transport per carretera de Metrobús gestionats per l’Autoritat de Transport Metropolità de València.

Article 2. Obligació de gratuïtat temporal per a les persones menors de 31 anys en les concessions de transport públic regular de viatgers per carretera competència de la Generalitat
Els concessionaris de transport públic regular de viatgers per carretera competència de la Generalitat, qualsevol que siga la situació administrativa de la concessió, hauran de crear un abonament temporal de transport per a joves menors de 31 anys que utilitzen els serveis que operen de manera recurrent, a tarifa 0,00 €, amb període de validesa entre el 7 d’abril de 2023 i el 31 de juliol de 2023, complint les condicions que s’indiquen en l’article 3 del present decret llei.
Alternativament, en aquelles concessions que disposen d’un abonament de transport o títol multiviatge dirigit al col·lectiu de menors de 31 anys, podran establir una reducció del 100 % de la tarifa durant el període de validesa entre el 7 d’abril de 2023 i el 31 de juliol de 2023, adaptant les seues condicions al que indica l’article 3 del present decret llei.

Article 3. Condicions de comercialització i utilització dels abonaments temporals de transport gratuïts per a persones menors de 31 anys
1. Els concessionaris aplicaran les següents condicions de comercialització als abonaments temporals de transport gratuïts per a persones menors de 31 anys:
a) El abonament temporal de transport podrà ser obtingut amb antelació a la data d’inici de validesa i durant tot el període de vigència a través dels canals habituals de comercialització d’abonaments i títols multiviatge de cadacun dels concessionaris.
El concessionari no podrà carregar a les persones usuàries despeses de gestió per l’emissió dels abonaments temporals, excepte els d’adquisició dels suports d’acord amb les tarifes aprovades o autoritzades per la Generalitat.
b) Cada trajecte origen-destinació a realitzar recurrentment o, en el seu cas, cada combinació zonal, requerirà un abonament de transport temporal. La recurrència mínima serà de 10 viatges durant el període de vigència. No obstant això, el concessionari podrà emetre un abonament temporal de transport per a tots els serveis de la concessió
c) Només es permetrà l’adquisició d’un únic abonament temporal de transport per a cada origen-destinació, zona o concessió.
Les persones interessades a obtindre l’abonament temporal de transport hauran de tindre menys de 31 anys en el moment de la sol·licitud i hauran de presentar DNI, NIE o passaport en vigor a fi d’acreditar que compleixen el requisit d’edat.
Les persones menors de 14 anys desproveïdes de DNI podran acreditar el compliment del requisit d’edat mitjançant el llibre de familia i hauran de presentar addicionalment la targeta sanitària SIP.
L’abonament temporal de transport s’identificarà mitjançant un codi únic. El concessionari haurà de dur un registre en el qual associarà la identificació de cada abonament temporal del transport amb el trajecte origen-destinació o, en el seu cas, la seua validesa zonal, amb el número d’identificació (DNI, NIE, passaport o SIP) de la persona menor de 31 anys que l’haja adquirit, així com el seu telèfon i correu electrònic si disposa d’aquests, a més del control dels usos que es realitzen durant la seua vigència.
2. S’aplicaran les següents condicions d’ús als abonaments temporals de transport gratuïts per a persones menors de 31 anys:
a) L’abonament temporal de transport podrà usar-se durant el període de vigència des del 7 d’abril fins al 31 de juliol de 2023, tots dos inclusivament.
b) Serà personal i intransferible. Es considerarà ús inadequat la utilització de l’abonament temporal de transport per una persona diferent del seu titular.
c) Es procedirà a la retirada de l’abonament temporal de transport a les persones que en facen un ús inadequat. No s’expedirà un nou abonament temporal de transport a aquestes persones usuàries, per a cap origen-destinació de la mateixa concessió durant el termini de vigència.
d) En cas de pèrdua o deterioració de l’abonament temporal de transport, la persona usuària podrà sol·licitar un nou abonament temporal de transport, amb l’anul·lació prèvia de l’anterior. Quan en el moment de la sol·licitud no es faça lliurament de l’anterior, el lliurament del nou abonament temporal de transport es realitzarà passades 48 hores.
e) Les persones usuàries hauran de formalitzar el seu viatge presencialment amb la validació de l’abonament temporal de transport en el moment en què s’accedisca al vehicle. No es podrà realitzar l’adquisició o reserva prèvia de plaça per cap canal de comercialització a distància.
3. En cas d’haver-se comercialitzat abonaments de transport de caràcter anual que hagen sigut adquirits amb anterioritat a l’entrada en vigor del present decret llei, el concessionari haurà d’habilitar un sistema per a permetre la devolució o la compensació a la persona usuària de la part proporcional que corresponga a la vigència de la gratuïtat per a joves menors de 31 anys.
4. L’empresa concessionària serà responsable del compliment de les condicions de creació, venda, utilització, devolució i ús adequat dels abonaments temporals de transport gratuïts per a menors de 31 anys d’acord amb el que s’estableix en aquest decret llei.

Article 4. Obligació d’informació
1. A fi que la Generalitat dispose dels paràmetres necessaris per a l’oportú càlcul de la compensació que puga correspondre’ls, els concessionaris hauran de proporcionar a la direcció general competent en matèria de transport, la següent informació en relació amb els abonaments temporals de transport gratuïts per a persones menors de 31 anys:

a) Nombre d’abonaments temporals de transport adquirits en la concessió.
b) Dades de definició de l’abonament temporal de transport: tarifa de referència a l’efecte de compensació, origen-destinació i quilòmetres o, en el seu cas, validesa zonal.
c) Nombre d’abonaments temporals de transport adquirits per a cada trajecte origen-destinació o, en el seu cas, zona.
d) El nombre total de viatges realitzats amb abonaments temporals de transport en la concessió.
e) El nombre total de viatges realitzats amb abonaments temporals en cada trajecte origen-destinació o, en el seu cas, zona.
El període de referència per a aquesta informació serà per mesos naturals a partir del 7 d’abril, fins que finalitze el període d’aplicació de la gratuïtat per a persones menors de 31 anys establida en l’article 2. Abans del dia 10 de cada mes, s’enviarà la informació relativa al mes anterior.
Juntament amb la remissió de la informació, els concessionaris hauran d’indicar si apliquen un descompte per a persones menors de 31 anys que s’estiga finançant per altres departaments o administracions públiques.
2. Mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de transports s’establirà el tràmit i els models de formularis mitjançant els quals els concessionaris hauran d’aportar la informació a la qual es refereix l’apartat anterior referida a cada concessió mitjançant declaració responsable que es presentarà de manera telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es), apartat «serveis en línia», seleccionant el tràmit corresponent, a través de la següent URL: https://www.gva.es/es/proc23650.

3. Transcorregut el termini establit de presentació de la informació a la qual obliga aquest article sense haver-se presentat aquesta per part d’un concessionari, o quan s’aprecie l’existència de defectes corregibles en la informació presentada, es requerirà aquest perquè en el termini improrrogable de cinc dies siga presentada o, en el seu cas, corregida.

En tot cas, la falta de presentació o esmena de la informació a la qual obliga el present article podrà comportar la pèrdua del dret a la percepció de les compensacions establides en l’article 6 d’aquest decret llei per als períodes en què s’incomplisca i a l’exigència de responsabilitats de conformitat amb el que es disposa en la Llei 16/1987, de 30 de juny, d’ordenació dels transports terrestres, en relació amb el que es disposa en l’article 97 de la Llei 6/2011, d’1 d’abril, de mobilitat de la Comunitat Valenciana.

Article 5. Compatibilitat
1. Les mesures de suport són compatibles i acumulables amb qualsevol subvenció o ajuda que puga estar-se concedint a les persones usuàries del transport amb la finalitat de reduir el preu final de l’abonament de transport o del títol multiviatge expedits pels concessionaris.

En el cas que s’haguera percebut o estiguera pendent de la seua percepció algun tipus d’ajuda, subvenció, ingrés, indemnització o compensació procedents de qualsevol administració pública o departament de la Generalitat amb anterioritat o durant la tramitació de la indemnització prevista en el present decret llei, per la qual es financen descomptes destinats a persones menors de 31 anys que són objecte d’indemnització en aquest decret llei, es llevarà la quantia total percebuda o pendent del seu cobrament de la quantitat total que li corresponga en concepte d’indemnització d’acord amb el que s’estableix en l’article 6.

2. Correspon als concessionaris comunicar a la direcció general competent en matèria de transport, qualsevol que siga el moment de la seua obtenció, aquells ingressos procedents de qualsevol subvenció o ajuda que financen reduccions del preu final de l’abonament de transport o del títol multiviatge destinats a persones menors de 31 anys. Aquesta comunicació haurà de realitzar-se tan prompte com es conega, en un termini màxim de deu dies. Realitzada, en el seu cas, la comunicació prevista en aquest precepte, o bé d’ofici, mitjançant resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de transports es podrà modificar la quantia de la indemnització per reducció d’ingressos i acordar el reintegrament que calga. L’omissió o demora en la comunicació prevista en aquest precepte comportarà l’exigència dels interessos de demora reportats des del moment en què hagué haver-se realitzat la comunicació fins a la data en què siga coneixedor l’òrgan competent.

Article 6. Certificat i finançament
1. La Generalitat haurà de compensar, amb caràcter indemnitzatori, els concessionaris de transport públic regular de viatgers per carretera d’ús general, qualsevol que siga la situació administrativa de la concessió, que apliquen la gratuïtat per a les persones menors de 31 anys, pels menors ingressos obtinguts durant els mesos de la seua aplicació, els costos d’implementació de la mesura i els costos financers en què pogueren haver incorregut, sempre que s’hagen aplicat dins dels límits establits en l’article 3 i hagen complit les obligacions d’informació que disposa l’article 4 del present decret llei.

Per a establir les compensacions per les validacions amb l’abonament temporal de transport gratuït per a persones menors de 31 anys s’aplicarà el següent:
a) Per a les concessions que operen en els sistemes de transport metropolità d’Alacant i de la Plana de Castelló, la tarifa de referència per a determinar la compensació per viatge validat serà la del preu per viatge del títol d’integració de la Generalitat de 10 viatges de caràcter zonal, establida en l’Ordre 4/2022, de 13 de juny, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, per la qual s’aproven les tarifes i condicions d’utilització dels títols de transport de la Generalitat del sistema TAM a Alacant i del transport metropolità de la Plana a Castelló, així com dels títols de transport propis de la xarxa del TRAM d’Alacant.
b) Per a les concessions no incloses en l’apartat anterior, es prendrà com a referència per a cada trajecte origen-destinació o, en el seu cas, cada zona, les tarifes que haguera establit el concessionari a 31 d’agost de 2022, d’acord amb el que es disposa en l’article 39.1 de la Llei 6/2011, d’1 d’abril, de mobilitat de la Comunitat Valenciana. En aquests casos, la tarifa de referència per a determinar la compensació per viatge validat serà la corresponent al preu per viatge dels abonaments de transport o títols multiviatge que comercialitze el concessionari o, en defecte d’això, del bitllet senzill.
2. Cada concessionari, sense perjudici de la situació administrativa en la qual es trobe la concessió, presentarà un certificat de la reducció d’ingressos per l’aplicació de la gratuïtat per a persones menors de 31 anys per als serveis a què es refereix l’article 2, mitjançant declaració responsable que es presentarà de manera telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es), apartat «serveis en línia», seleccionant el tràmit corresponent, a través de la següent URL: https://www.gva.es/es/proc23628.
El certificat de la reducció d’ingressos a emetre per l’empresa concessionària es referirà a cada concessió, desagregant la informació per a cadascun dels mesos naturals en els quals s’ha aplicat la reducció de preus.
L’import de la reducció dels ingressos no inclourà l’Impost del Valor Afegit (IVA), per tractar-se d’una operació no subjecta a l’IVA segons el que es disposa en l’article 78.dos.3r de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l’impost sobre el valor afegit.
Amb aquesta finalitat, la direcció general competent en matèria de transports, abans del 31 de juliol de 2023, mitjançant resolució, determinarà els terminis de presentació dels certificats i posarà a la disposició dels concessionaris els models que contindran les dades que sostenen el certificat de la reducció d’ingressos.
3. La quantia corresponent serà liquidada als concessionaris directament per la Generalitat, que incrementarà la quantitat en un 10 % addicional pels costos de gestió i financers. A aquest efecte, es dictarà resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de transports.
4. El finançament dels abonaments temporals de transport gratuïts per a persones menors de 31 anys es realitzarà per la Generalitat a través de fons propis, a càrrec de l’aplicació pressupostària 08.02.02.513.30.2.


DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Aplicació als serveis públics de transport per carretera que aplicaven la gratuïtat per a persones menors de 31 anys.
1. Per als serveis públics de transport de viatgers per carretera de competència de la Generalitat que amb anterioritat a l’entrada en vigor del present decret llei han aplicat la gratuïtat per a persones menors de 31 anys en compliment de les resolucions de 28 d’octubre de 2022 i d’11 de gener de 2023, de la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, s’indemnitzarà els concessionaris per la reducció d’ingressos d’acord amb el que es disposa en el present decret llei.

Així mateix, continuaran aplicant les condicions de comercialització i utilització dels abonaments temporals de transport gratuïts per a persones menors de 31 anys que tenien regulades, i no els és aplicable el que disposa l’article 3 del present decret llei.
2. La Generalitat finançarà l’import necessari a través de fons propis, a càrrec de l’aplicació pressupostària 08.02.02.513.30.2.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
El Consell podrà dictar totes les disposicions que calguen per al desenvolupament, execució i compliment del que estableix el present decret llei. Així mateix, la persona titular de la conselleria competent en matèria de transports podrà dictar tots els actes i disposicions reglamentàries que siguen necessaris en aquells supòsits en els quals aquest decret llei atribueix expressament la competència a la Conselleria, d’acord amb la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.

Segona. Modificació de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, del taxi de la Comunitat Valenciana
Es modifica l’apartat tercer de l’article 8 de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, del taxi de la Comunitat Valenciana que queda redactat de la manera següent:
«3. Els titulars d’autoritzacions de taxi en municipis o àrees de 200.000 habitants o més explotaran el seu taxi amb plena i exclusiva dedicació, sense perjudici de la possibilitat d’administrar el seu patrimoni personal o familiar. Es considera dedicació a la professió de taxista l’exercici de funcions en associacions de taxistes i en centres de distribució de serveis de taxi.»
Se suprimeix l’apartat quart de l’article 8 de la Llei 13/2017, de 8 de novembre, del taxi de la Comunitat Valenciana.

Tercera. Addició de la disposició transitòria 8a a la Llei 13/2017, de 8 de novembre, del taxi de la Comunitat Valenciana.
S’addiciona una nova disposició transitòria a la Llei del taxi, amb la redacción següent:
«Disposició transitòria huitena. De la plena i exclusiva dedicació.
El que es disposa en l’article 8.3 respecte a la plena i exclusiva dedicació no serà aplicable als titulars d’autoritzacions de taxi que hagueren exercit una activitat econòmica, així com un treball per compte d’altri, que podran continuar exercint únicament fins que la corresponent autorització siga transmesa. En cap cas podrà simultanejar-se l’activitat de taxista amb la de conductor assalariat en serveis de transport discrecional de viatgers mitjançant arrendament de vehicle amb conductor ni amb la titularitat d’aquest tipus d’autoritzacions de transport.»


Quarta. Modificació del Decret llei 3/2021, de 30 de juliol, del Consell, d’aprovació de les bases reguladores i concessió directa d’ajudes per a actuacions de competència local en els municipis del Baix Segura per a facilitar la inversió en sistemes urbans de drenatge i en actuacions de neteja sostenibles, en el marc del Pla Vega Renhace per l’emergència climàtica i la necessitat d’urgent reactivació econòmica.

Es modifica l’article 8 del Decret llei 13/2021, de 30 de juliol, del Consell, d’aprovació de les bases reguladores i concessió directa d’ajudes per a actuacions de competència local en els municipis del Baix Segura per a facilitar la inversió en sistemes urbans de drenatge i en actuacions de neteja sostenibles, en el marc del Pla Vega Renhace per l’emergència climàtica i la necessitat d’urgent reactivació econòmica, que queda redactat així:
«Les obres corresponents a actuacions finançades a càrrec d’aquest programa hauran de realitzar-se en el termini màxim de 30 mesos des de la data de la publicació d’aquest decret llei. Aquest termini podrà ser prorrogat per la declaració de vagues que afecten el desenvolupament de les actuacions, raons climatològiques que alteren calendaris d’execució d’obres o qualsevol altra causa de força major degudament acreditada, i pel temps de retard imputable a aquestes causes».

Cinquena. Entrada en vigor
El present decret llei entrarà en vigor l’endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 24 de març de 2023

El President de la Generalitat
Ximo Puig Ferrer

La consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Rebeca Torró Soler


















linea
Mapa web