LLEI 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del Taxi de la Comunitat Valenciana [2017/10067]
(DOGV núm. 8167 de 10.11.2017) Ref. Base de dades 009695/2017
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Transports Descriptors: Temàtics: taxi , monografies
LLEI 13/2017, de 8 de novembre, de la Generalitat, del Taxi de la Comunitat Valenciana [2017/10067]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que establixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la llei següent:
PREÀMBUL
La Generalitat exerceix la competència exclusiva en matèria de transports terrestres que transcórreguen íntegrament pel seu territori dacord amb el que estableix larticle 49.1.15.a de lEstatut dautonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per la Llei orgànica 5/1982, d1 de juliol, en relació amb el que estableix larticle 148.1.5.a de la Constitució espanyola, que estableix que són competència de les comunitats autònomes «els ferrocarrils i les carreteres litinerari de les quals transcórrega íntegrament en el territori de la comunitat autònoma i, en els mateixos termes, el transport desenvolupat per aquests mitjans o per cable».
Al seu torn, en garantia del principi dautonomia local reconegut en la Constitució i en la normativa de règim local, els municipis exerceixen competències sobre el transport dins del seu terme municipal, especialment en aquells municipis amb població superior a cinquanta mil habitants, on el transport urbà es configura com a una competència de necessària prestació per part dels referits municipis.
Daltra banda, la competència sobre els transports terrestres que excedisquen làmbit territorial de la Comunitat Valenciana correspon a lEstat de conformitat amb larticle 149.1.21.ª de la Constitució.
Aquesta distribució competencial fa que lobjectiu daquesta llei siga la regulació íntegra, completa i ordenada del servei públic impropi de transport de viatgers en taxi, tant urbà com interurbà, que permeta determinar amb claredat les competències sobre aquest servei.
Un altre objectiu daquesta llei és consolidar un model de prestació de servei basat en el professional autònom que és titular duna autorització de taxi i opta per reservar a les persones físiques lexercici de lesmentada activitat. I, això, justificat per entendre que la realització del transport pels titulars de lactivitat garanteix una major eficàcia en el servei prestat, ja que hi ha un contacte directe entre la persona usuària i qui assumeix el risc de lexplotació, la qual cosa es traduirà en una millor protecció dels drets i la seguretat i igualtat de la persona usuària i una major capacitat dajust de loferta a la demanda, que afectarà positivament reduint limpacte ambiental de lactivitat i beneficiant, per tant, la salut dels ciutadans. En coherència amb aquest model que vol implantar-se, la llei preveu la transmissió dautoritzacions acumulades, ja que no pareix raonable que, en tractar-se dun sector que no està liberalitzat i on el nombre màxim dautoritzacions està limitat, determinats titulars puguen disposar de diverses autoritzacions al mateix temps. No obstant això, aquesta transmissió dautoritzacions pot quedar diferida en el temps, en el supòsit de la primera i la segona autorització acumulada en excés, en determinats supòsits.
És també pretensió daquesta llei oferir als professionals daquesta activitat un marc jurídic que els permeta la seua realització en condicions dhomogeneïtat, modernitat i seguretat, rendibilitat i condicions laborals dignes, reconèixer la contribució que presten a lactivitat productiva i econòmica i destacar el component públic que caracteritza les seues prestacions.
La regulació de la prestació del servei de taxi es troba regulada actualment en la Llei 6/2011, d1 dabril, de la Generalitat, de mobilitat de la Comunitat Valenciana. La norma esmentada no fa una regulació única del sector del taxi, sinó que hi estan regulats uns altres tipus de transport, diferents plans de mobilitat per al desplaçament de les persones, les infraestructures de transport i el règim dinfraccions i sancions. Raons de tècnica legislativa i de seguretat jurídica aconsellen la realització duna regulació diferenciada i única per a la prestació del servei de taxi que aclarisca el règim de competències de les distintes administracions intervinents. Així mateix, resulta convenient crear un règim dinfraccions i sancions específic per a aquest sector dactivitat, ja que en lactualitat té una regulació comuna als distints mitjans de transport. Això, unit a les novetats que introdueix la norma, que es detallen a continuació, justifica una nova regulació del sector del taxi.
Com a novetats daquesta llei, a més de les esmentades anteriorment, cal destacar lenumeració detallada dels drets i deures dels usuaris i les obligacions dels professionals del taxi, la creació de la figura dels centres de distribució de serveis de taxi amb forma de societat mercantil o cooperativa de serveis que agrupe titulars dautoritzacions de taxi, com a instrument per al desenvolupament tecnològic i millora en la prestació del servei, i la introducció de mesures per a aconseguir lobjectiu del percentatge de vehicles adaptats establit en altres lleis. També es dota dinstruments ladministració per a possibilitar la regulació del servei, amb lobjectiu de garantir la seua eficàcia, seguretat i homogeneïtat, i sestableixen mesures per a evitar autoritzacions de taxi inactives o en situació irregular, sense perjudici de reconèixer les circumstàncies personals dels titulars per mitjà del reconeixement explícit de la figura de la reactivació de lautorització. Finalment, també es preveu la possibilitat de creació dòrgans consultius en matèria de taxi, amb participació de representants de ladministració, de les associacions representatives del sector del taxi i dels consumidors i usuaris.
En lexercici daquesta iniciativa normativa, sha actuat dacord amb els principis de necessitat, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, accessibilitat, simplicitat i eficàcia, que queden reflectits en larticulat del text.
En concret, es garanteixen els principis de necessitat i proporcionalitat en concórrer raons dinterès general com són la protecció dels drets, la seguretat i la salut dels ciutadans usuaris dels serveis de taxi, que justifiquen lexigència dautorització per a lexercici de lactivitat de transport públic de viatgers en vehicles de turisme.
Per a això, la llei es distribueix en set títols, quatre disposicions addicionals, quatre transitòries, una derogatòria i set finals.
El títol I regula lobjecte, làmbit daplicació de la llei, les definicions, a fi de facilitar la comprensió de la norma i els principis generals a què ha de subjectar-se la prestació daquest tipus de transport, considerant la naturalesa de servei públic de caràcter impropi que li atribueix la doctrina i la jurisprudència. Així mateix, regula el repartiment de competències i atribueix al taxi loferta genèrica de transport en les vies públiques i altres establiments com ara aeroports, ports i estacions ferroviàries i dautobusos.
El títol II, distribuït en quatre capítols, regula el règim jurídic de lactivitat del servei del taxi. Conté preceptes relatius a les autoritzacions de taxi; en concret, els requisits per a lobtenció, la vigència i suspensió, el visat, rehabilitació i reactivació, la transmissió i els supòsits dextinció.
També es realitza una regulació dels vehicles i les seues característiques, així com la seua capacitat i antiguitat i la possibilitat de substitució duns per uns altres menys antics, per tal daconseguir una major homogeneïtat del servei de taxi.
Finalment, en els capítols III i IV sarrepleguen els articles referents a les prerrogatives de ladministració, la prestació de serveis concertats i els centres de distribució dels serveis de taxi.
El títol III arreplega el règim tarifari de la prestació dels serveis de taxi per mitjà de lestabliment de tarifes urbanes i interurbanes que responguen al tipus de contracte diferent establit amb lusuari. Així mateix, a fi de garantir la correcta aplicació de les tarifes esmentades i que lusuari dispose dinformació veraç, aquesta llei estableix les circumstàncies en què els vehicles que presten els serveis de taxi han destar proveïts dun aparell taxímetre que permeta en tot moment als viatgers controlar el preu del transport. També shi incorpora lobligació de disposar de mitjans per al cobrament telemàtic.
El títol IV regula les àrees de prestació conjunta com a entitats formades per uns quants municipis per a la millora de la prestació del servei de taxi. Els vehicles degudament autoritzats podran prestar qualsevol servei, ja tinga caràcter urbà o interurbà, que es realitze íntegrament en les dites àrees, inclús si excedeix o sinicia fora del terme en què estiga domiciliada lautorització. També conté preceptes relatius al règim de prestació del servei de taxi en municipis i àrees de prestació conjunta i en ports, aeroports i estacions ferroviàries i dautobusos.
El títol V regula lestatut jurídic de les persones usuàries i dels taxistes. La llei parteix de la concepció que el servei de taxi ha destar orientat a garantir a lusuari un servei de la màxima qualitat possible. En aquest títol es regula un ampli elenc de drets de lusuari així com dobligacions dels prestadors del servei del taxi. Tot això, sense oblidar que la persona usuària, en fer ús daquest servei, necessàriament haurà de complir una sèrie de deures que estan arreplegats expressament en la llei.
El títol VI preveu la possibilitat de creació dòrgans consultius en matèria de taxi, amb participació de representants de ladministració, de les associacions representatives del sector del taxi i de les persones consumidores i usuàries.
La funció principal dels dits òrgans és col·laborar amb ladministració de la Generalitat en la millora de les condicions de prestació dels serveis de taxi, fonamentalment quant a lincrement de la seguretat i qualitat i a la incorporació de noves tecnologies.
El títol VII arreplega el règim sancionador i el dota del marc legal adequat, per a la qual cosa efectua una regulació detallada de la inspecció, de les regles sobre la responsabilitat, de les infraccions i sancions, de les mesures cautelars necessàries per a aconseguir que les sancions sapliquen de manera eficaç així com del procediment sancionador a aplicar.
Aquest règim sancionador atorga als municipis un instrument legal efectiu per a donar la cobertura necessària a les ordenances que es dicten en un futur per a regular aquest servei.
Finalment sarrepleguen una sèrie de disposicions addicionals, transitòries i finals la finalitat de les quals és tenir en compte aquelles situacions que permetran una correcta aplicació de la llei.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de ladministració de la Generalitat per a 2017.
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. Lobjecte daquesta llei és regular el transport públic discrecional de persones viatgeres en vehicles de turisme que es realitze dins del territori de la Comunitat Valenciana.
2 Queden exceptuats de laplicació daquesta llei:
a) Larrendament de vehicles de turisme amb conductor.
b) Els transports que es realitzen en recintes tancats dedicats a activitats distintes del transport terrestre, llevat que puguen incidir en el sistema general de transports.
Article 2. Definicions
A lefecte daquesta llei, sentén per:
a) Vehicles de turisme: els vehicles automòbils de quatre rodes, diferents de les motocicletes, concebuts per al transport de persones, amb una capacitat entre cinc i nou places, inclosa la persona que els condueix.
b) Taxi: vehicle de turisme identificat com a tal amb el seu número dautorització dàrea de prestació conjunta o llicència municipal, taxímetre, mòdul exterior que indique posició de lliure o tarifes, si és el cas, destinat al servei de persones viatgeres.
c) Serveis de taxi: transport públic i discrecional de persones viatgeres realitzat en vehicles de turisme per persones físiques que disposen del títol habilitador corresponent per a la prestació del servei i que es presta per compte daltri per mitjà de retribució econòmica subjecta a tarifa i per mitjà de contracte per la capacitat total del vehicle.
d) Serveis urbans de taxi: els serveis de taxi amb origen i destinació dins del terme municipal dun únic municipi o, si és el cas, duna àrea territorial de prestació conjunta que sestablisca de conformitat amb aquesta llei.
e) Serveis interurbans de taxi: els que es realitzen amb origen en un municipi o àrea de prestació conjunta i destinació fora daquest àmbit territorial.
f) Transport públic: aquell transport que es desenvolupe per compte daltri per mitjà de retribució econòmica.
g) Transport discrecional: transport que sefectua sense subjecció a un itinerari, calendari o horari preestablit.
h) Transport de persones viatgeres: el que es dedica a efectuar desplaçaments de les persones i els seus equipatges en vehicles construïts i preparats amb aquesta finalitat.
i) Transport amb vehicle adaptat: el que es du a terme amb vehicle preparat per a contenir i utilitzar almenys una cadira de rodes ancorada i ocupada per una persona viatgera.
j) Autorització de transport públic de persones viatgeres amb vehicles de turisme o autorització de taxi: la llicència dactivitat que habilita per a realitzar transports daquesta classe amb vehicles matriculats a Espanya conduïts per la persona titular o per personal integrat en la seua organització.
k) Titular: persona que disposa del títol habilitador necessari per a la prestació de serveis de taxi.
l) Conductor de vehicles de turisme de transport públic de persones: persona física que guia un vehicle de turisme dedicat a la prestació dels serveis de taxi bé per ser titular del títol habilitador requerit en la present llei, bé per ser assalariat o familiar col·laborador del titular, i que disposa del permís de conducció exigit en la legislació vigent i compta amb la corresponent capacitació professional i compleix els requisits propis del titular de lautorització que sestablisquen.
m) Centres de distribució de serveis de taxi: entitats amb personalitat jurídica pròpia que agrupa els titulars dautoritzacions de taxi amb la finalitat de concentrar loferta de serveis de taxi i millorar la seua comercialització.
n) Operadors de serveis de taxi: són els titulars dautorització i els centres de distribució de serveis de taxi.
o) Àrees de prestació conjunta: les àrees geogràfiques de caràcter supramunicipal que poden ser constituïdes de conformitat amb la present llei, per raó dinterès general, quan hi haja interacció o influència recíproca entre els serveis de taxi dels municipis que les integren.
p) Obligació de servei: exigència definida o determinada per ladministració competent en matèria de transport, a fi de garantir els serveis de transport de viatgers que el titular dun taxi no assumiria, si considerara exclusivament el seu propi interès comercial.
q) Equipatge: qualsevol objecte o conjunt dobjectes que, a petició del viatger, lacompanyen durant el viatge a bord del vehicle.
r) Familiar col·laborador: persona lligada al titular de lautorització per raó de parentiu, fins al segon grau inclusivament, per consanguinitat o afinitat i, si és el cas, per adopció.
s) Transport de paqueteria o farmàcia: quan estiguen dedicats a fer un servei de transport de paquets i medicaments en les condicions que establisca la llei.
Article 3. Principis
La prestació del servei de taxi se sotmet als següents principis, a més de tots aquells previstos en la normativa vigent:
a) La universalitat, accessibilitat, continuïtat i igualtat en la prestació dels serveis de taxi.
b) Intervenció administrativa per a garantir un nivell de qualitat adequat en la prestació daquest servei de transport públic.
c) Assegurar lequilibri econòmic de lactivitat i la suficiència del servei, que es prestarà mitjançant titulars que operen al seu risc o ventura, habilitats a aquest efecte per ladministració, mitjançant la competència limitada en el sector i lestabliment de tarifes màximes o obligatòries. Els titulars de les autoritzacions podran recolzar-se en persones assalariades per a la prestació del servei.
d) Respecte als drets dels usuaris reconeguts per la legislació vigent i la incorporació dels avanços tècnics que permeten la millora de les condicions de la prestació del servei, la seguretat de les persones i la protecció del medi ambient.
e) Respecte als drets dels professionals, siguen titulars o assalariats, evitant situacions dexplotació i cessió de treballadors i qualsevol altra situació de competència deslleial interna pròpia del sector, als quals dotarà dels mitjans necessaris reconeguts per la legislació vigent.
Article 4. Competències
1. La conselleria competent en matèria de transport exerceix les competències següents:
a) La gestió, ordenació i control dels serveis de transport urbà en taxi prestats dins dun àmbit supramunicipal configurat com a àrea de prestació conjunta de la Comunitat Valenciana.
b) La gestió, ordenació i control dels serveis de transport interurbà en taxi prestats entre municipis o àrees de prestació conjunta de la Comunitat Valenciana.
c) Per delegació de lEstat, i dacord amb la Llei orgànica 5/1987, de 30 de juliol, sobre les autoritzacions de transport públic de viatgers amb vehicles de turisme dàmbit nacional, el seu règim tarifari i sancionador.
2. Els municipis que no formen part duna àrea de prestació conjunta són competents sobre els serveis de transport urbà en taxi que es presten íntegrament dins del seu municipi.
3. Les competències atribuïdes als municipis sexerciran en coordinació amb la conselleria competent en matèria de transports, especialment en matèries com el dimensionament de loferta o ladopció de mesures que puguen incidir en els serveis de taxi o altres transports de viatgers competència de la Generalitat o de lEstat.
4. Les competències a què es refereixen els punts anteriors comprendran tots els aspectes de la regulació del servei del taxi previstos en la present llei, excepte les delegades per lEstat, que hauran datenir-se a la corresponent llei de delegació i, si és el cas, a la normativa estatal daplicació.
5. Les competències de la Generalitat sobre transport interurbà en taxi prestat entre municipis o àrees de prestació conjunta de la Comunitat Valenciana, sexerciran conciliant la normativa daplicació amb aquella que hi haja vigent per als transports interurbans dàmbit nacional. Amb aquesta finalitat, el títol habilitador per a realitzar transport interurbà dins de la Comunitat Valenciana sentendrà implícit en el que sexpedisca a vehicles domiciliats en aquesta, per delegació de lEstat, per a realitzar transport interurbà dàmbit nacional.
6. En concordança amb el punt anterior, serà aplicable la legislació estatal a tots els serveis interurbans de taxi, amb independència que el seu trajecte siga o no interior de la Comunitat Valenciana.
Article 5. Del servei de transport públic del taxi
1. Les necessitats de mobilitat individual per mitjà de transport públic de viatgers amb vehicles de turisme les satisfan els ajuntaments i la Generalitat per mitjà dels serveis de taxi urbans i interurbans definits en larticle 2 de la present llei. No podran utilitzar de manera total o parcial, així com de manera complementària, la paraula «taxi» tots aquells vehicles o serveis que no complisquen amb les característiques descrites en larticle 2 daquesta llei.
2. Loferta genèrica a la persona usuària de serveis de transport públic de viatgers amb vehicles de turisme en vies públiques i establiments oberts a lús públic com ara ports, aeroports, estacions ferroviàries i dautobusos, intercanviadors modals, centres esportius i doci, hotels i centres residencials, queda reservada per als vehicles de turisme que presten el servei de taxi regulat en la present llei. I això, sense perjudici del dret delecció de la persona usuària per a utilitzar el mitjà de transport que estime més adequat, després de la contractació prèvia daquest al marge de vies públiques i establiments ressenyats anteriorment.
3. Les administracions públiques, a través dels plans i serveis dinspecció, vetlaran perquè es respecte aquesta reserva dactivitat a favor del servei del taxi en les vies públiques i establiments danàloga titularitat, dotarà de mitjans i crearà els instruments i procediments administratius oportuns per a impedir que concórreguen en aquest segment del transport de viatgers altres serveis no autoritzats.
TÍTOL II
RÈGIM JURÍDIC DE LACTIVITAT DEL TAXI
CAPÍTOL I
Títol habilitador per a la prestació del servei de taxi
Article 6. Autorització del servei de taxi
1. El servei de taxi es realitzarà amb lautorització prèvia administrativa expedida per la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria de transports, o pels ajuntaments els municipis de les quals no shagen integrat en una àrea de prestació conjunta per a la prestació del servei de taxi, i serà atorgada per temps indefinit.
2. Lautorització satorgarà en favor de persones físiques habilitades a aquest efecte i que només podran ser titulars duna única autorització i per a un vehicle. En cap supòsit podran atorgar-se autoritzacions de forma conjunta a més duna persona ni a comunitats de béns.
3. Lautorització habilitarà per a la prestació de serveis dins de làmbit municipal, o del duna àrea supramunicipal en el cas que shaja creat una àrea de prestació conjunta per als serveis de taxi que integre uns quants municipis.
4. Aquesta autorització haurà de vincular-se, i serà prèvia, a lexpedició de lautorització de transport interurbà competència de lEstat, a fi que el taxi quede habilitat, així mateix, per a la prestació de serveis que excedisquen el territori del seu corresponent àmbit funcional.
5. Els titulars de les autoritzacions per a la prestació de taxi hauran de facilitar la informació que reglamentàriament es determine i que permeta identificar les persones titulars, el vehicle que tingueren adscrit per a la prestació del servei, lassociació a què pertanyen i les persones assalariades juntament amb les condicions laborals i els seus horaris, dins dels paràmetres que la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal permeta, per a lelaboració duna base de dades centralitzada i accessible a la ciutadania. Les persones titulars hauran de comunicar, a més, els canvis que es vagen succeint respecte de lanterior situació comunicada a la conselleria competent en la matèria.
Article 7. Noves autoritzacions
1. Latorgament de noves autoritzacions de taxi es realitzarà a través de procediments de lliure concurrència que respecten el dret del ciutadà que complisca els requisits a accedir en condicions digualtat a la titularitat de lautorització. Ladministració competent promourà, per mitjà de mesures dacció positiva, la progressiva incorporació de dones al sector del taxi.
En la convocatòria del procediment de lliure concurrència es faran constar els criteris dadjudicació, entre els quals es trobaran lexperiència professional, la valoració que el vehicle de turisme que es pretenga adscriure a la llicència de taxi siga adaptat per al transport de persones amb mobilitat reduïda i lacreditació de coneixements per a atendre persones amb alguna discapacitat física o psíquica. En la resolució dels procediments de lliure concurrència després de la valoració de mèrits i requisits, en cas dempat, latorgament de lautorització es realitzarà a favor del gènere més infrarepresentat en el sector del taxi.
2. Així mateix, serà necessari un estudi previ justificatiu de lentitat sol·licitant i linforme dels ajuntaments afectats, de les associacions professionals i dels usuaris. En tot cas, es requereix linforme favorable de lòrgan competent per a expedir lautorització de transport interurbà, en el cas que siguen distints.
3. A les noves autoritzacions sels adscriurà un vehicle de fins a dos anys dantiguitat.
4. No podran atorgar-se noves autoritzacions de taxi quan la relació entre nombre de taxis i els milers dhabitants dun determinat municipi o àrea de prestació conjunta excedisca la unitat. I si no sexcedeix aquesta ràtio, només podran atorgar-se noves autoritzacions de taxi en casos degudament justificats per raons de demanda que calga atendre o a fi daconseguir el percentatge de vehicles adaptats dun cinc per cent, o fracció, en làmbit concret.
Article 8. Requisits del titular de lautorització
1. Només podran ser titulars dautorització de taxi els qui acrediten el compliment dels requisits següents:
a) Tenir nacionalitat espanyola o dun Estat membre de la Unió Europea o dun altre país estranger en què, en virtut dacords, tractats o convenis internacionals subscrits per Espanya, no siga exigible el requisit de la nacionalitat o comptar amb les autoritzacions o permisos de treball que, de conformitat amb el que disposa la legislació sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya, resulten suficients per a la realització de lactivitat de transport en el seu propi nom.
b) Haver superat proves acreditatives de la seua capacitació professional per a la prestació del servei convocades per la conselleria o ajuntament corresponent, que podran ser teòriques de formació o cultura general i pràctiques sobre coneixement de lentorn i de capacitat per a la relació del conductor amb les persones usuàries. Shi podrà incloure una prova psicotècnica que avale la capacitat per a prestar de manera professional el servei públic del taxi.
c) Tenir lautorització per a conduir prevista per la normativa de circulació, trànsit i seguretat vial per a conduir vehicles de turisme amb antiguitat mínima dun any. La suspensió temporal daquesta autorització no significarà incompliment daquest requisit.
d) Complir el requisit dhonorabilitat, en els termes establits en la legislació estatal i europea per a lexercici de la professió de transportista per carretera, i no tenir antecedents penals per delictes relacionats amb la seguretat viària, la integritat de les persones, per delictes de violència de gènere o delictes dodi, sempre que les penes imposades per aquests delictes siguen superiors a dos anys. En aquest cas, els titulars podran realitzar lefectiva prestació del servei de taxi mitjançant conductors assalariats.
e) Compliment de les obligacions fiscals, socials, laborals i mediambientals exigides per la normativa a aquest efecte.
f) Acreditar la titularitat dun vehicle de turisme que complisca les condicions establides per a aquests vehicles en règim de propietat, arrendament financer, rènting o qualsevol altre règim admès per la normativa vigent que atribuïsca la plena disponibilitat del vehicle domiciliat en làmbit en què se li atorgue lautorització o en un municipi pròxim i accessible.
g) Tenir coberta la responsabilitat civil pels danys que puguen ocasionar-se en la prestació del servei, segons el que disposa la normativa vigent.
h) Qualssevol altres que normativament puguen ser exigits, en especial, referits a la millora de la seguretat en la prestació del servei.
2. Per a accedir a les proves de capacitació professional podrà exigir-se un nivell mínim destudis o titulació corresponent a ensenyament reglat, prova psicotècnica, coneixements suficients de castellà i, si sestima convenient, per raó de les característiques dels usuaris de làmbit corresponent, de valencià i danglès. Tant els conductors assalariats com els familiars col·laboradors del titular de lautorització hauran dacreditar que compleixen els requisits reflectits en els apartats a, b, c i d del punt anterior a cada moment.
3. Els titulars dautoritzacions de taxi en municipis o àrees de 20.000 habitants o més, explotaran el seu taxi amb plena i exclusiva dedicació, encara que sense perjudici de la possibilitat dadministrar el seu patrimoni familiar o exercir una altra activitat econòmica, sempre que en ambdós casos no es tracte de transport o activitats relacionades amb aquest. Es considera dedicació del taxista lexercici de funcions en associacions de taxistes i en centres de distribució de serveis de taxi.
4. Als efectes disposats en lapartat 3 anterior, tindrà la consideració de transport les activitats definides com a tals en el número 1.r de lapartat primer de larticle 1 de la Llei 16/1987, de 30 de juliol, dordenació dels transports terrestres. Sentendrà inclosa dins daquesta definició, en tot cas, lactivitat darrendament de vehicle amb conductor.
Article 9. Vigència i suspensió de les autoritzacions
1. Les autoritzacions del taxi sexpedeixen de forma indefinida, si bé la validesa quedarà condicionada al visat periòdic.
2. Es podrà sol·licitar la suspensió de lautorització per un termini de dos anys, prorrogables dos anys més, si sacrediten causes justificades de caràcter personal que impedeixen exercir lactivitat.
3. La denegació o la concessió de la suspensió serà realitzada pel mateix òrgan que va concedir lautorització o un altre que haja assumit formalment les competències del primer, mitjançant una resolució motivada, en el termini de tres mesos. Si transcorregut aquest termini no sha resolt la sol·licitud, aquesta sentendrà estimada.
Article 10. Visat, rehabilitació i reactivació
1. La validesa de les autoritzacions de taxi quedarà condicionada al visat periòdic cada quatre anys.
2. Lobjecte del visat és comprovar que es mantenen les condicions en què lautorització va ser expedida i que es continuen complint les obligacions de caràcter fiscal, social, laboral, tècnic i mediambiental i dantiguitat i idoneïtat del vehicle i, si és el cas, del seu taxímetre, així com les condicions de dedicació del seu titular i la seua obligació de prestar habitualment el servei.
3. Transcorregut el termini previst per a la realització del visat sense haver-lo efectuat, si sacredita el compliment de les condicions establides en lapartat anterior, es podrà accedir a la seua rehabilitació durant lany immediatament següent a la finalització del termini esmentat.
4. Si han transcorregut els terminis anteriors sense realitzar el tràmit del visat o rehabilitació, podrà procedir-se, excepcionalment, a la seua reactivació, dins dels quatre anys següents, si sacredita la concurrència de causes justificades de caràcter personal del seu titular que hagen impedit el visat o la rehabilitació, encara que complint tots els requisits exigits per a les noves autoritzacions.
Article 11. Transmissió de les autoritzacions de taxi
1. Les autoritzacions de taxi les podran transmetre les persones titulars, o persones hereves, en favor duna persona física que complisca els requisits establits per a ser titular dautorització de taxi, sempre que no siga titular de cap altra autorització per a taxi, ni per a un altre tipus de transport, a la Comunitat Valenciana ni en qualsevol altra comunitat autònoma.
2. Sestableix el termini de dos anys per a la transmissió de les autoritzacions a favor de les persones hereves en cas de defunció del titular de lautorització. Durant aquest termini, i fins que els hereus legítims regularitzen la situació, podran explotar la llicència mitjançant conductors assalariats que, en tot cas, hauran destar contractats a temps complet. En els supòsits de declaració de jubilació, sestableix un termini màxim dun any, prorrogable a un any més a petició justificada pel titular de lautorització a transmetre, per a la transmissió obligatòria de les autoritzacions, sempre que, en aquest cas, la normativa de la seguretat social per a les jubilacions establisquen la incompatibilitat o la impossibilitat de lexercici de la professió de taxista. En cas duna incapacitat parcial o permanent que impedisca fefaentment lexercici de la professió de taxista, no serà obligatòria la seua transmissió fins a arribar a ledat de jubilació legalment establida o fins al moment en què es revertisca aquesta situació dincapacitat. Mentrestant, les llicències es podran explotar mitjançant conductors assalariats que, en tot cas, hauran destar contractats a temps complet.
3. El termini de dos anys es computarà des del dia en què es produïsca el fet causant, en el supòsit de mort. En els supòsits de jubilació i incapacitat, des de la data en què es produïsquen els efectes de la declaració expressa daquesta circumstància per lòrgan competent en matèria de seguretat social.
4. Les autoritzacions de nova creació no podran transmetres durant els sis anys següents a la seua adjudicació, excepte en supòsits de la defunció de la seua titular o de declaració de jubilació o dincapacitat referits en lapartat 2, i en aquest cas, shauran de transmetre en els terminis indicats.
5. La transmissibilitat de les autoritzacions de taxi quedarà, en tot cas, condicionada al pagament dels tributs i sancions pecuniàries imposades per resolució ferma en via administrativa que recaiguen sobre el titular per lexercici de lactivitat.
6. Quan la transmissió siga duna autorització que té vehicle adaptat adscrit, el nou titular, en tot cas, haurà dadscriure a lautorització un altre vehicle adaptat.
Article 12. Extinció de les autoritzacions de taxi
1. Lextinció de les autoritzacions de taxi es produiran per:
a) Renúncia per part del titular.
b) Caducitat per:
Primer. Incompliment dels terminis de visat i rehabilitació i no concórrer-hi causes per a la seua reactivació al·legades pel titular.
Segon. No sol·licitar el reinici de lactivitat abans de finalitzar el termini de suspensió concedit.
c) Revocació en cas de:
Primer. Excedir lantiguitat màxima establida per al vehicle.
Segon. No haver sol·licitat dins del termini la transmissió obligatòria establida en aquesta llei.
Tercer. Larrendament, la cessió, el traspàs, el lloguer o ladministració de les autoritzacions i dels vehicles afectes a aquestes.
2. La conselleria competent en matèria de transport o els ajuntaments, si és el cas, arbitraran el procediment per a lextinció per revocació de les autoritzacions de taxi, en les quals haurà de quedar garantida, en tot cas, laudiència de les persones interessades. En els supòsits de caducitat per incompliment en els terminis de visat i rehabilitació, lextinció es produeix automàticament sense necessitat daudiència als interessats.
3. Mentre es tramita aquest procediment, lòrgan competent per a la seua incoació podrà adoptar, mitjançant una resolució motivada, com a mesura provisional, la prohibició de transmissió de la llicència de taxi o una altra que sestime adequada per a assegurar leficàcia final de la resolució que puga recaure-hi.
CAPÍTOL II
Vehicles i característiques
Article 13. Vehicles
1. Amb caràcter general, el servei públic de taxi es realitzarà amb vehicles entre cinc i set places inclòs el conductor, si bé es podrà ampliar fins a nou places per a vehicles adaptats quan el titular de llicència de taxi així ho sol·licite. A més, hauran danar identificats com a tals mitjançant els distintius o els anagrames que la conselleria o els ajuntaments competents reglamenten a aquest efecte. Lautorització administrativa per a disposar de nou places en una determinada autorització dauto taxi comportarà lobligada adaptació de, com a mínim, una plaça per a persones amb mobilitat reduïda, en cas de vehicles adaptats per a viatjar persones en la seua pròpia cadira de rodes.
Tant en municipis com en àrees de prestació conjunta, situats en zones rurals de linterior, podran autoritzar-se vehicles de fins a nou places, sempre que hi concórreguen raons dinterès públic per a això. A lefecte de determinar linterès públic, es valorarà el nivell doferta de transport públic col·lectiu de viatgers de què es dispose.
Amb caràcter extraordinari, quan raons dinterès públic i de competència amb altres operadors ho justifiquen, la conselleria competent en la matèria podrà autoritzar que el servei de taxi es puga prestar amb vehicles de fins a set places, inclòs conductor, o de fins a nou places, inclòs conductor i plaça o places adaptades, en un municipi o àrea de prestació conjunta, i serà en aquest cas especialment exigible la justificació prèvia de linterès públic en ladopció de la mesura a través dexigents estudis de mercat previs i amb audiència daltres operadors del transport que puguen veure afectada la seua activitat, així com de les organitzacions sindicals més representatives.
2. Els vehicles hauran danar identificats per la matrícula, a més dincorporar els distintius de taxi de forma permanent, tant en portes laterals com en la part posterior, de la manera que shaja establit en làmbit corresponent, i que com a mínim hauran dindicar el municipi o àrea i el número dautorització. Així mateix, disposaran dun mòdul exterior que indique la seua disponibilitat o no per a prestar servei i, si és el cas, la tarifa que sestiga aplicant quan es realitza el servei. A més, si es tracta dun municipi o àrea de prestació conjunta duna població de 50.000 habitants o superior, o que tinga autoritzada una tarifa urbana, el vehicle haurà de tenir instal·lat laparell mesurador de les tarifes corresponent, amb el mòdul corresponent que identifique totes les tarifes, i el taxista ha de disposar de mitjans telemàtics per al cobrament dels serveis a les persones viatgeres i per a lexpedició automàtica dels justificants corresponents.
3. Els vehicles seran conduïts per persones físiques titulars daquests o, amb una comunicació prèvia a ladministració competent en matèria de transports, per conductors assalariats o familiars col·laboradors. Per al cas dels conductors assalariats, la comunicació anirà acompanyada duna còpia del contracte en què sindique lhorari de treball. Hi haurà un registre daquests horaris de treball que podrà ser consultat per les entitats representatives del sector, amb els límits que marca la legislació en matèria de protecció de dades. Així mateix, es crearà un registre dassalariats o conductors col·laboradors i un cens de titulars de llicències i la seua situació.
4. Els vehicles adaptats donaran servei preferent a les persones amb mobilitat reduïda, però no tindran aquest ús exclusiu.
5. En cas daccident o avaria amb un temps de reparació superior a cinc dies, el titular del vehicle podrà continuar prestant el servei, durant un termini màxim de tres mesos, amb un vehicle de característiques semblants, a determinar reglamentàriament.
6. Els serveis de taxi prestats en àrees de prestació conjunta o municipis situats en zones rurals els habitants dels quals no disposen de possibilitat de comunicació suficient mitjançant serveis públics regulars de viatgers i que es realitzen amb vehicles adaptats de nou places, inclòs conductor i plaça adaptada, podran ser autoritzats per tal que, de manera ocasional i en serveis no reiterats, puguen agrupar viatgers.
Article 14. Antiguitat i substitució de vehicles
1. Lantiguitat dels vehicles de turisme que presten servei de taxi no excedirà, amb caràcter general, els dotze anys, comptats des de la primera matriculació, o una altra inferior que puga establir la conselleria o lajuntament competent. Podrà admetres, excepte disposició en contra, que els vehicles elèctrics i els vehicles adaptats que admeten cadira de rodes en què puguen viatjar persones amb mobilitat reduïda en la seua pròpia cadira, puguen continuar prestant servei fins als 14 anys dantiguitat. En àrees o municipis de més de 200.000 habitants o amb més de 200 taxis, lantiguitat màxima serà de 10 anys, o de 12 anys per a vehicles adaptats o elèctrics.
2. Els vehicles adscrits a autoritzacions de taxi podran substituir-se per altres menys antics, de fins a 5 anys des de la primera matriculació, que complisquen els requisits i les condicions que reglamentàriament es determinen, o per altres que complisquen els requisits dantiguitat establits per a les noves autoritzacions.
No obstant això, podrà admetres la substitució provisional de vehicles avariats per un termini màxim de dos mesos, amb comunicació al servei corresponent de ladministració competent, sempre que es mantinga un nivell de prestacions equivalent i el vehicle substitut no excedisca lantiguitat màxima establida en les condicions que reglamentàriament es determinen.
3. Lantiguitat dels vehicles que sadscriguen a noves autoritzacions, o per a la reactivació daquestes autoritzacions, no serà superior a dos anys, o una altra inferior que puguen establir lEstat, la conselleria o lajuntament competents.
CAPÍTOL III
Prerrogatives de ladministració i serveis concertats
Article 15. Facultats de ladministració
1. La conselleria competent en matèria de transports o els ajuntaments no integrats en àrees de prestació conjunta, sempre prèvia consulta a les associacions representatives del sector, podran regular el règim dels serveis de taxi establint:
a) Obligacions de servei justificades per lexistència de demandes desateses.
b) Mesures de control de loferta, com ara nombre màxim dautoritzacions en proporció a la població o dies o hores de permanència o de descans; en aquest cas serà especialment exigible la justificació prèvia de linterès públic en ladopció de la mesura a través dexigents estudis de mercat previs i amb audiència de les associacions més representatives del sector i de les organitzacions sindicals més representatives, segons el cens centralitzat dautoritzacions, de la Comunitat Valenciana.
c) Mesures dharmonització de la competència entre els taxistes, com ara el control de temps màxims de conducció o de descans obligatoris per als conductors.
d) Mesures de reducció del nombre dautoritzacions, primant la retirada de lactivitat, en casos dexcés doferta. En aquest cas, serà necessària la realització dun estudi previ que justifique la mesura per part de ladministració competent així com linforme dels ajuntaments afectats, de les associacions professionals del sector i dels usuaris.
2. Així mateix, podran establir normes tendents a garantir la qualitat del servei o la prestació dun servei homogeni, com ara la fixació duna antiguitat màxima dels vehicles, la seua capacitat o les dimensions mínimes de lhabitacle i maleter.
3. També podran limitar ladscripció al servei de taxi a determinat tipus de vehicles per raons mediambientals o daccessibilitat, limitar la publicitat sobre aquests, establir una imatge corporativa comuna i el mateix color dels vehicles, i els seus distintius, dins dun mateix àmbit territorial, o criteris en la vestimenta dels conductors, així com un model únic de document didentificació dels conductors.
Article 16. Prestació de serveis concertats
La conselleria competent en matèria de transports o els ajuntaments no integrats en àrees de prestació conjunta, podran regular el règim de serveis concertats de transport discrecional de viatgers o dencàrrecs de paqueteria o farmàcia, a preus concertats prèviament, dins dàrees de prestació conjunta o àmbit municipal corresponent, de manera que sempre quede garantida ladequada prestació del servei de taxi.
CAPÍTOL IV
Centres de distribució de serveis de taxi
Article 17. Dels centres de distribució de serveis de taxi
1. Els centres de distribució dels serveis del taxi són entitats amb personalitat jurídica pròpia que agrupen les persones titulars dautoritzacions de taxi amb la finalitat de concentrar loferta de serveis de taxi i millorar la seua comercialització.
2. Els centres de distribució dels serveis del taxi hauran de tenir domicili social i fiscal a la Comunitat Valenciana. Requeriran la corresponent autorització prèvia que atorgarà la conselleria competent en matèria de transports. Podran constituir centres de distribució de serveis del taxi les persones titulars dautoritzacions de taxi dun o més àmbits funcionals que sagrupen amb aquesta finalitat i disposen de seu física ubicada en un dels àmbits funcionals en què operen, dotada dels mitjans materials de comunicació i humans, per a oferir a lusuari un servei datenció personal, telefònica i telemàtica sense cost addicional al mateix preu del transport.
3. Aquests centres hauran dadoptar forma de societat mercantil o de cooperativa de serveis que agrupe totes les persones titulars dautorització de taxi que operen a través daquests, i tindran capacitat pròpia de contractació, amb el compliment previ dels requisits que puguen establir-se per als intermediaris del transport de viatgers.
4. Tant la forma que adopten com el nombre dassociats en disposició datendre els serveis demanats pels usuaris hauran de publicitar-se de manera permanent en qualsevol instrument de publicitat o informació del centre. Així mateix, proporcionaran a lusuari o a les seues associacions la informació que sels sol·licite sobre serveis i el seu preu, especialment el de posada a disposició del vehicle abans diniciar el servei que es contracte.
5. En la prestació de serveis de taxi els centres responen de les obligacions contractuals referents a exigències i condicions de prestació del servei i percepció del preu del taxista enfront de lusuari. En concret, no podran negar els serveis que sels demanen, excepte, per temps limitat, per no existir vehicles disponibles, o per constar impagaments de serveis anteriors per part del sol·licitant del servei. En el primer cas, sinformarà lusuari dels temps de demora previstos; i, en el segon, se li oferirà la possibilitat de saldar el deute.
TÍTOL III
RÈGIM TARIFARI
Article 18. Tarifes
1. El servei del taxi es prestarà, dins de làmbit municipal o de làrea de prestació conjunta, amb subjecció a tarifes urbanes obligatòries aprovades per lajuntament o la conselleria competent en matèria de transports amb un informe previ, en cas de règim de preus autoritzats, de lòrgan autonòmic competent en matèria de preus. En tot cas, serà necessària laudiència prèvia de les associacions professionals representatives del sector del taxi i dels consumidors i usuaris amb implantació en el territori de la Comunitat Valenciana.
2. Les tarifes interurbanes entre municipis i àrees de prestació conjunta per a serveis de taxi prestats generalment amb origen en el municipi o àrea en què tinguen atorgada lautorització de transport i destinació fora daquest, les establirà la conselleria competent en matèria de transports i tindran el caràcter de màximes. Les tarifes interurbanes saplicaran en la totalitat del trajecte del servei, amb independència del caràcter de litinerari de pas, obeint el caràcter del contracte de transport interurbà establit.
3. En cas de municipis que no tinguen aprovada una tarifa urbana, shi aplicarà subsidiàriament, i amb caràcter obligatori, la tarifa interurbana que puga correspondre.
4. La tarifa interurbana que saprove serà comuna per a tots els serveis interurbans amb origen a la Comunitat Valenciana. També seran comuns els elements fixos de les tarifes urbanes dàrees de prestació conjunta, com ara suplements per conceptes semblants, mínims de percepció o tarifa màxima fins al punt darreplega del viatger. No podrà haver-hi diferenciació de tarifa en funció del tipus o capacitat del vehicle.
5. Les tarifes podran ser revisades periòdicament o, de manera excepcional, quan es produïsca una variació en el cost del servei que altere significativament lequilibri econòmic.
Article 19. Taxímetre
1. Els vehicles que presten els serveis de taxi urbà i interurbà han destar equipats amb un aparell taxímetre degudament precintat, homologat i verificat dacord amb les normes establides per lòrgan competent en matèria de metrologia, a fi de determinar el preu de cada servei. Queden exceptuats daquesta obligació els vehicles adscrits a autoritzacions de taxi dàmbits que no tinguen establida una tarifa urbana, que utilitzaran el comptaquilòmetres del vehicle com a instrument de mesura per a laplicació de la tarifa, tret que es tracte dun municipi o àrea de població de cinquanta mil habitants o superior, que incorporaran taxímetre, en tot cas.
2. El taxímetre ha destar ubicat en la part davantera dels vehicles, a fi de permetren la visualització per les persones usuàries, ha destar il·luminat quan estiga en funcionament i ha de ser utilitzat, sempre que el porte instal·lat el vehicle, durant la prestació del servei, amb independència que la tarifa interurbana puga resultar superior al preu pactat pel servei.
3. Els nous taxímetres que sinstal·len a partir de lentrada en vigor de la llei hauran dincorporar impressora de factura i, en tot cas, transcorregut un any des de la seua entrada en vigor.
TÍTOL IV
ÀREES DE PRESTACIÓ CONJUNTA I RÈGIM
DE PRESTACIÓ DEL SERVEI DEL TAXI
Article 20. Àrees de prestació conjunta
1. Podran crear-se àrees de prestació conjunta que comprenguen uns quants municipis quan hi haja interacció o influència recíproca entre els serveis de taxi dels municipis que les integren o hi concórrega qualsevol altra circumstància dinterès general.
2. Aquestes àrees, amb caràcter permanent i definitiu, sestabliran per ordre de la conselleria competent en matèria de transports, amb consulta prèvia a les associacions representatives de les persones usuàries i taxistes i la conformitat prèvia de dos terços dels ajuntaments afectats que representen almenys un cinquanta per cent de la seua població de dret. No obstant això, fins i tot existint aquesta conformitat, els ajuntaments els municipis dels quals tinguen més de 200.000 habitants de dret, o més de 200 taxis, podran negar-se a la seua integració en una àrea de prestació conjunta.
3. Lautorització dàrea de prestació conjunta és comprensiva i substitueix la llicència municipal de taxi de lajuntament el municipi del qual sha integrat en làrea i lautorització de transport interurbà.
4. Lautorització dàrea habilita els seus titulars a prestar serveis urbans i interurbans amb origen en qualsevol dels municipis que componguen làrea, en les condicions i de conformitat amb les tarifes que a aquest efecte establisca ladministració competent.
Article 21. Règim de prestació dels serveis del taxi
1. Els serveis de taxi es realitzaran, generalment, contractats per la capacitat total del vehicle, amb obligació de prestar habitualment el servei, en els termes que puguen establir-se, excepte en cas de normativa sobre descansos regulada per ladministració. En tot cas, la prestació de serveis de taxi es realitzarà a compte i risc dels seus titulars.
2. Dacord amb la normativa estatal aplicable els serveis interurbans de taxi es realitzen, generalment, amb origen en el municipi o àrea de prestació conjunta on tinguen atorgada lautorització, encara que amb la possibilitat de carregar en ports, aeroports i, si és el cas, estacions ferroviàries i dautobusos, si es tracta de serveis prèviament i expressament contractats amb destinació al municipi o àrea de prestació conjunta on tinga domiciliada lautorització. Com a garantia de lexistència del contracte esmentat, i per a facilitar el control, la conselleria competent en matèria de transports facilitarà els mitjans perquè puguen comunicar-se aquests serveis prèviament a la seua realització.
3. En cas de situacions temporals en què sespere afluència de persones viatgeres que no puguen ser ateses pels taxis de làmbit corresponent, la conselleria competent en matèria de transports podrà autoritzar que hi operen els taxis domiciliats en altres àmbits limítrofs o pròxims i a tarifa pròpia de làmbit de residència de lautorització o, si és el cas, a tarifa interurbana.
4. Excepcionalment, en casos dassistència o necessitat dauxili immediat, o per a atendre necessitats justificades dinterès públic, podrà realitzar-se larreplega de passatge en un municipi o àrea diferents dels de residència de lautorització i a tarifa pròpia de làmbit de residència de lautorització o, si és el cas, a tarifa interurbana. Per als casos dassistència o necessitat dauxili immediat bastarà amb la comunicació per part del titular de lautorització a la conselleria competent en matèria de transports en el termini de 10 dies posteriors a la realització daquest servei excepcional. Per a necessitats justificades dinterès públic caldrà lautorització prèvia de la conselleria competent en matèria de transports.
Article 22. Règim de prestació del servei del taxi en ports, aeroports i estacions ferroviàries i dautobusos
1. El servei de transport en vehicles de turisme en ports, aeroports i estacions ferroviàries i dautobusos de la Comunitat Valenciana serà atès i garantit pels taxis del municipi o àrea de prestació conjunta on la terminal de laeroport, port o estació estiga ubicada. I això sense perjudici de laplicació de les previsions contingudes en els apartats 3 i 4 de larticle 21.
2. Lestabliment de les parades dins dels recintes de ports, aeroports i estacions ferroviàries i dautobusos per tal doferir el servei de taxi a les persones usuàries, serà competència del titular o explotador de la infraestructura.
3. El règim general de prestació de serveis de taxi en ports i aeroports ha destar dacord amb la regulació estatal establida a aquest efecte i de manera que concilie la garantia de servei de taxi amb el dret delecció de la persona usuària de municipis o àrees de prestació conjunta diferents del dubicació daquests establiments. Aquest mateix règim samplia a les estacions ferroviàries dalta velocitat.
TÍTOL V
ESTATUT JURÍDIC DE LES PERSONES USUÀRIES I TAXISTES
Article 23. Drets de les persones usuàries del taxi
Sense perjudici dels drets reconeguts amb caràcter general per la normativa vigent i aquells altres que els reconeguen les normes que despleguen aquesta llei, les persones usuàries del servei de taxi tenen els drets següents:
a) A accedir al servei en condicions digualtat. Les persones conductores que presten el servei hauran de proporcionar la seua ajuda a les persones amb mobilitat reduïda o invidents, així com a aquelles que vagen acompanyades de xiquets o a les dones gestants, i hauran de carregar i descarregar el seu equipatge, especialment si es tracta de cadira de rodes o altres elements amb què sauxilien les persones amb mobilitat reduïda. Els vehicles hauran destar en disposició de poder transportar menors en les condicions establides per les normes de trànsit i circulació.
b) A identificar la persona conductora i rebre una atenció correcta de qui presta el servei.
c) A la prestació del servei amb vehicles que disposen de les condicions òptimes, a linterior i lexterior, quant a higiene, netedat, comoditat i estat de conservació.
d) A pujar i baixar del vehicle en llocs on quede prou garantida la seguretat de les persones.
e) A seleccionar el recorregut que estimen més adequat per a la prestació del servei, llevat que lesmentat itinerari pose en perill la integritat del vehicle o la seguretat del conductor, de lusuari o de tercers. En el cas que no sexercisca aquest dret, la persona conductora sempre haurà de realitzar litinerari previsiblement més favorable.
f) A tenir visible a linterior del vehicle el número dautorització de taxi i les tarifes urbanes i interurbanes daplicació.
g) A poder anar acompanyada dun gos guia en el cas de les persones cegues o amb discapacitat visual, o dun gos dassistència en el cas de persones amb discapacitat.
h) Al transport gratuït dequipatge encara que amb els límits de pes i volum propis de les característiques del vehicle, podent utilitzar les places no ocupades pels usuaris, i garantirà les condicions de seguretat necessàries.
i) Que es facilite a la persona usuària la possibilitat de pagament per mitjans telemàtics, i en cas de fer-ho en metàl·lic, que se li facilite el canvi de moneda fins a la quantitat que determinen la conselleria o lajuntament competent.
j) A rebre un document justificatiu de la prestació del servei en què conste el preu, origen i destinació del servei, el número dautorització de taxi del vehicle que va atendre el servei, la identificació de la persona titular dels títols habilitadors i de la persona conductora i, a petició de la persona usuària, litinerari recorregut.
k) A formular les reclamacions que estimen oportunes en relació amb la prestació del servei, i el conductor haurà de facilitar, a petició de la persona usuària, el llibre o els fulls de reclamacions.
l) A la visibilitat panoràmica tant lateral com davantera, des de linterior del vehicle.
m) Que no es fume en linterior del vehicle.
n) Que no se li oferisca publicitat sense previ i exprés consentiment.
o) Que es modere el so de ràdio o semblant.
p) Que es regule, al seu gust, el nivell de climatització interior del vehicle, dacord amb els paràmetres i les recomanacions de les autoritats sanitàries.
Article 24. Deures de les persones usuàries del taxi
Les persones usuàries del servei de taxi hauran de complir les normes dutilització que sestablisquen reglamentàriament i, en tot cas, tindran els deures següents:
a) Adoptar un comportament respectuós abans i durant la prestació del servei, sense interferir en la conducció del vehicle i sense que puga implicar perill per a les persones i els béns.
b) Pagar el preu de la prestació del servei dacord amb el règim de tarifes establit.
c) No manipular, destruir o deteriorar cap element del vehicle durant el servei.
d) Abstenir-se de fumar, consumir aliments o begudes, excepte amb finalitat medicinal o hidratant, beure alcohol o consumir qualsevol tipus de substància estupefaent a linterior del vehicle.
e) Accedir al servei de taxi, en les parades establides a aquest efecte, per ordre darribada a les parades i al primer vehicle ordenat en disposició de prestar adequadament el servei a les necessitats de les persones usuàries.
Article 25. Obligacions dels prestadors del servei de taxi
1. Durant la prestació del servei del taxi la persona conductora del vehicle té les obligacions següents:
a) Garantir la visibilitat, des de linterior del vehicle, del document didentificació del conductor, del número dautorització i de les tarifes.
b) Subministrar, a petició de lusuari del taxi, el model oficial de fulls de reclamacions i informar-lo dels tràmits necessaris per a omplir-lo.
c) Proporcionar un justificant del preu abonat pel servei, amb les concrecions que demane, i justificar-se davant de la persona usuària en el cas que, per les característiques del servei demanat en zones despoblades o de difícil accés o amb un excessiu temps despera, haja dexigir-se el pagament per anticipat.
d) Mantenir visible, des de lexterior del vehicle, i sense interferències en el seu entorn, el número dautorització i el distintiu del municipi o àrea, el mòdul lluminós identificatiu de les tarifes i lindicatiu de disponible o ocupat.
e) No inserir en el vehicle cap tipus de publicitat sexista o dun altre ordre que atempte contra la dignitat de la persona o vulnere els valors o drets reconeguts en la Constitució, així com aquella relacionada amb la prostitució. Tampoc podran publicitar productes o serveis perjudicials per a la salut física o mental com ara el tabac, lalcohol, estupefaents, joc o serveis irracionals.
f) Evitar qualsevol tipus de discriminació en laccés a la prestació del servei de taxi, i no es podran negar a prestar el servei, llevat de causes justificades establides en aquesta llei o en una normativa a aquest efecte. En cas dimpossibilitat de realitzar un servei a què sestiga obligat haurà de facilitar el servei dun altre taxi.
g) No manipular el taxímetre durant la prestació del servei en concordança amb el règim tarifari establit en larticle 18, llevat que estiga previst el canvi de tarifa per pas de zona, i excepte la tarifa de retorn per a serveis interurbans.
h) Percebre limport que marque el taxímetre o, si és el cas, el mínim de percepció establit o limport convingut per un servei interurbà, si resulta inferior al resultant per aplicació de la tarifa.
i) Descomptar a la persona usuària, en els serveis demanats telefònicament o telemàticament, la quantitat dexcés que marque el taxímetre, en el moment en què el vehicle arribe al punt i hora acordats, respecte al màxim que puga haver-se establit a aquest efecte.
j) Conéixer, en tot cas, la destinació del servei sol·licitat, si la seua identificació és la postal.
k) Utilitzar els preceptius senyals lluminosos dindicació de la situació de lliure o ocupat i de la tarifa que sestà aplicant.
l) Custodiar, fins a lentrega a lautoritat competent, els objectes perduts o abandonats en el vehicle.
m) Oferir la resolució dels conflictes a través del sistema arbitral que shaja establit per al transport de viatgers.
n) Respectar tant el règim de permanències per a prestar servei com el de descansos obligatoris que haja pogut establir ladministració.
o) Prohibició de consumir aliments i begudes, excepte les hidratants, durant la prestació del servei, així com conduir el vehicle havent ingerit begudes alcohòliques, estupefaents, psicotròpics, estimulants i qualsevol altra substància defecte anàleg.
p) Prestar els serveis de taxi amb vehicles que no excedisquen lantiguitat màxima establida, inclús tenint autorització vigent.
q) Respectar les normes que sestablisquen sobre temps màxims de conducció i de descans obligatori.
r) Mantenir de forma permanent una netedat personal adequada així com una vestimenta adequada a latenció al públic i que asseguren una conducció segura.
s) Adoptar elements duniformitat en la vestimenta, si així ho estableix lajuntament o la conselleria competent, prèvia consulta a les associacions representatives del sector.
t) Cuidar les bones formes en relació amb els altres prestadors del servei de taxi.
TÍTOL VI
ÒRGANS CONSULTIUS EN MATÈRIA DE TAXI
Article 26. Mecanismes de consulta i participació
1. Les administracions competents instrumentaran mecanismes de consulta i participació de les associacions de taxistes, persones usuàries i organitzacions sindicals més representatives en el sector del taxi, dacord amb la seua implantació real, en lelaboració de la normativa que els afecte, amb lobjectiu duna millor prestació del servei públic del taxi. En tot cas, ladministració participarà en els òrgans que es creen.
2. Seran funcions pròpies daquests òrgans consultius:
a) Actuar com a òrgan permanent de consulta entre el sector del taxi i les administracions competents en la matèria.
b) Col·laborar amb les administracions competents en la matèria per a aconseguir la millora progressiva de la qualitat i les condicions de prestació dels serveis de taxi.
c) Emetre els informes en matèries relacionades amb el taxi que puguen ser-los sol·licitats per les administracions representades en els òrgans consultius.
d) Presentar a les administracions competents les propostes i els suggeriments que consideren adequats per a millorar el sector del taxi.
e) Fomentar accions positives que afavorisquen laccés de les dones a la prestació del servei de taxi, així com la seua formació i promoció.
f) Altres funcions que els siguen atribuïdes per les disposicions de desplegament de la present llei.
Article 27. Implantació dòrgans consultius
1. Amb la finalitat dobtenir el grau major deficàcia i atenent el principi de descentralització administrativa, la implantació dòrgans consultius es realitzarà en làmbit de la comunitat autònoma, província o àmbit inferior.
2. El règim dorganització i funcionament daquests òrgans així com la determinació i designació dels seus membres, sestabliran reglamentàriament. En tot cas, ladministració promourà la paritat en la composició dels representants dels òrgans esmentats.
TÍTOL VII
INSPECCIÓ, INFRACCIONS I SANCIONS
CAPÍTOL I
De la inspecció
Article 28. Inspecció
1. El personal que exercisca la labor dinspecció té reconeguts, en lexercici de les seues funcions, el caràcter i la potestat dautoritat pública.
En tot cas, el personal inspector haurà destar proveït dun document acreditatiu de la seua condició, expedit per ladministració competent, que haurà de ser exhibit amb caràcter previ a lexercici de les seues funcions.
2. Les actes alçades pels serveis dinspecció hauran de reflectir clarament els fets o les circumstàncies que puguen ser constitutius dinfracció, les dades personals del presumpte infractor o de la persona inspeccionada, les manifestacions que aquesta faça constar i les disposicions que, si és procedent, es consideren infringides.
3. Els fets constatats en les actes que salcen en lexercici de la funció inspectora gaudeixen de presumpció de veracitat i tindran valor probatori, sense perjudici de les proves que en defensa dels respectius drets o interessos puguen assenyalar o aportar les persones interessades.
4. El personal inspector podrà demanar per a lexercici de les seues funcions lauxili de la Unitat del Cos Nacional de Policia Adscrita a la Comunitat Valenciana, de la policia local corresponent, daltres forces i cossos de seguretat de lEstat i de serveis dinspecció daltres administracions públiques.
CAPÍTOL II
Infraccions
Article 29. Regles sobre la responsabilitat
1. La responsabilitat administrativa per les infraccions de les normes reguladores del transport de persones en vehicles de turisme correspondrà:
a) En les infraccions comeses en ocasió de la realització de serveis de taxi, al titular de lautorització.
b) En les infraccions comeses en ocasió de serveis de taxi realitzats a lempara de títols habilitadors expedits a nom daltres persones, a la persona que utilitze els dits títols i a la persona al nom de la qual shagen expedit aquells títols, llevat que aquesta última demostre que no hi va donar el seu consentiment.
c) En les infraccions comeses en ocasió de serveis de taxi realitzats sense la cobertura del títol habilitador corresponent, a la persona que tinga atribuïda la facultat dús del vehicle, bé siga a títol de propietat, arrendament financer, rènting o qualsevol altra forma admesa per la legislació vigent.
d) En les infraccions comeses per les persones usuàries i, en general, per tercers que, sense estar compresos en els apartats anteriors, realitzen fets que constituïsquen infraccions previstes en aquesta llei, a la persona a qui vaja dirigit el precepte infringit o a la que la disposició corresponent natribuïsca específicament la responsabilitat.
2. La responsabilitat administrativa per les infraccions comeses en els apartats a, b i c de larticle 31 correspondrà a:
a) Les persones conductores i les propietàries dels vehicles amb els quals es preste el transport, llevat que acrediten que no van intervenir en els fets que sels imputen.
b) Les persones titulars de qualsevol tipus de dret dús i gaudi sobre el vehicle amb què es preste el transport, llevat que acrediten que no van tenir cap tipus dintervenció en els fets que sels imputen.
c) Les persones que comercialitzen o oferisquen aquests serveis de transports.
Aquesta responsabilitat administrativa sexigirà a les persones físiques o jurídiques, independentment que aquestes o el personal de la seua empresa hagen dut a terme materialment les accions o les omissions de què la dita responsabilitat derive, sense perjudici que aquestes puguen deduir les accions que consideren procedents contra les persones a qui siguen materialment imputables les infraccions.
3. La responsabilitat administrativa per la infracció comesa en lapartat n de larticle 31 correspondrà tant a les persones que hagen manipulat el taxímetre o col·laborat en la manipulació com al taxista que el tinga instal·lat en el vehicle.
Article 30. Infraccions
1. Són infraccions les accions i omissions que contravinguen les obligacions establides per la present llei a títol de dol, culpa o simple inobservança.
2. Les infraccions de les normes reguladores dels serveis de taxi es classifiquen en molt greus, greus i lleus.
3. Les normes de desplegament de la present llei poden concretar les infraccions que aquesta estableix i efectuar les especificacions que, sense constituir noves infraccions ni alterar la naturalesa de les tipificades, permeten una millor identificació de les conductes sancionables.
Article 31. Infraccions molt greus
Es consideren infraccions molt greus:
a) Prestar el servei de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme sense lautorització preceptiva dins de la Comunitat Valenciana.
b) Intervenir en la mediació, comercialització o mitjançar en la contractació del transport públic de viatgers sense el títol que, si és el cas, siga preceptiu. A aquest efecte, és mediador, comercialitzador o intermediari de serveis de transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme qui, en nom propi o per compte duna tercera persona, per mitjà dun preu o una retribució, ofereix aquests serveis de transport, per mitjà del contacte directe amb possibles persones usuàries amb la finalitat de facilitar-ne la contractació, independentment dels canals de comercialització que utilitze.
Es considera que sofereixen aquests serveis de transport des del moment que es realitzen les actuacions prèvies de gestió, informació, oferta o organització de càrregues o serveis necessàries per a dur a terme la seua contractació.
c) Prestar el servei de transport públic discrecional de viatgers sense lautorització corresponent, encara que es dispose de la dintermediari turístic.
d) La realització de serveis de taxi amb els títols habilitadors suspesos, anul·lats, caducats o revocats, o sense haver realitzat el visat obligatori o per qualsevol altra causa o circumstància per la qual les referides habilitacions expedides per a exercir lactivitat ja no siguen vàlides.
e) La iniciació de serveis de taxi fora de làrea de prestació del servei o municipi i no tenint autorització específica per a això.
f) Prestar els serveis de transport de persones en vehicles de turisme per mitjà dun conductor que no estiga degudament autoritzat per a la conducció i habilitat per a la prestació del servei o per mitjà dun vehicle diferent de lautoritzat.
g) Larrendament, administració, traspàs o qualsevol altra cessió de drets o transmissió irregular, expressa o tàcita, dels títols habilitadors o dels vehicles vinculats a aquests, per part dels seus titulars a favor daltres persones sense lautorització preceptiva.
h) El falsejament de documents que hagen de ser presentats com a requisit per a lobtenció dels títols habilitadors o de les dades que hagen de figurar en els títols habilitadors esmentats.
i) La falsificació dels distintius o senyalitzacions que siguen exigibles per a la prestació del servei de taxi.
j) La negativa o obstrucció a lactuació dels serveis dinspecció o de les forces encarregades de la vigilància del transport que impossibiliten totalment o parcialment lexercici de les funcions que legalment o reglamentàriament tinguen atribuïdes, així com la desatenció total o parcial a les seues instruccions o requeriments o el trencament de lordre dimmobilitzar un vehicle.
k) Lincompliment, per part del titular del vehicle, de lobligació de subscriure les assegurances preceptives.
l) Lincompliment del règim tarifari establit reglamentàriament comès de forma intencionada.
m) Lincompliment de les obligacions de prestació del servei de taxi imposades per ladministració competent en la matèria.
n) No portar laparell taxímetre en el cas que aquest siga exigible, la manipulació daquest, fer-lo funcionar de manera inadequada o impedir-ne la visibilitat a la persona usuària, així com les accions que tinguen com a finalitat alterar-ne el funcionament normal, i la instal·lació delements mecànics, electrònics o duna altra naturalesa destinats a alterar el funcionament correcte del taxímetre o modificar els seus mesuraments, encara que aquest no es trobe en funcionament en el moment de realitzar-se la inspecció.
o) La prestació de serveis de transport de persones amb vehicles que incomplisquen les condicions tècniques sobre accessibilitat de persones amb mobilitat reduïda que en cada cas es determinen, sempre que el vehicle siga un taxi adaptat.
p) Prestar el servei amb un nombre docupants del vehicle que supere el nombre de places autoritzades, de conformitat amb la normativa vigent.
q) Conduir el vehicle havent ingerit begudes alcohòliques en taxes superiors a les establides en la legislació sobre seguretat viària i, en tot cas, la conducció davall els efectes destupefaents, psicotròpics, estimulants i qualsevol altra substància defecte anàleg.
r) La retenció dobjectes abandonats en el vehicle sense donar-ne compte a lautoritat competent.
s) La prestació de serveis en condicions que puguen afectar la seguretat de les persones.
Article 32. Infraccions greus
Es consideren infraccions greus:
a) Lincompliment de les condicions de lautorització, quan no haja de qualificar-se com a molt greu.
b) No tenir el document preceptiu en què han de formular-se les reclamacions de les persones usuàries o negar o obstaculitzar la seua disposició al públic.
c) No atendre la sol·licitud a una demanda de servei de taxi per part duna persona usuària estant de servei, o abandonar un servei abans de la seua finalització, llevat que hi haja causes justificades de perill fundat per a la persona conductora o per al vehicle de turisme.
d) La realització de serveis de transport iniciats en un terme municipal diferent del que correspon a lautorització de taxi, excepte en els supòsits legalment exceptuats.
e) Incomplir el règim de tarifes vigent per al servei de taxi, quan no haja de qualificar-se de molt greu.
f) La prestació de serveis amb vehicles diferents dels identificats adscrits a les autoritzacions de taxi i autoritzacions interurbanes de taxi.
g) La realització de serveis de taxi per itineraris inadequats que siguen lesius econòmicament per als interessos de la persona usuària o desatenent les seues indicacions, sense causa justificada de perill per a la persona conductora o danys per al vehicle de turisme.
h) La difusió dofertes comercials per a la realització dactivitats de transport de persones en vehicles de turisme sense disposar dels corresponents títols habilitadors per a exercir aquestes activitats.
i) No disposar dels quadres de tarifes i de la resta de documentació que haja dexhibir-se per al coneixement de les persones usuàries.
j) Lincompliment del règim dhorari i descans establit.
k) Lincompliment de lobligació de transport de lequipatge de les persones viatgeres en els supòsits i fins al límit en què això resulte obligatori.
l) Lalteració o inadequada utilització dels distintius o senyalitzacions que siguen exigibles per a la prestació del servei de taxi.
m) El cobrament per passatger en compte de per cotxe complet, excepte en els supòsits en què estiga expressament autoritzat.
n) El funcionament inadequat, imputable al titular del taxi, del taxímetre, dels mòduls o de qualsevol altre instrument que shaja de portar instal·lat en el vehicle, quan no haja de ser qualificada de molt greu, o no passar la revisió periòdica daquests en els terminis i en la forma legalment o reglamentàriament establits.
o) Publicitar-se com a taxi sense tenir autorització.
p) Incomplir les prescripcions que puguen establir-se relatives a lexhibició de publicitat en els vehicles.
q) Qualsevol de les infraccions previstes com a molt greus quan, per la seua naturalesa, ocasió o circumstància, no haja de ser qualificada de molt greu.
r) Lincompliment per part de les persones usuàries dels deures especificats en els punts a i c de larticle 24 daquesta llei.
s) Lemissió de manera intencionada dun tiquet o factura amb dades falses.
Article 33. Infraccions lleus
Es consideren infraccions lleus:
a) No portar en lloc visible els distintius, rètols, avisos o qualsevol altre document que siguen exigibles, portar-los en unes condicions que en dificulten la percepció o fer-ne un ús inadequat.
b) No respectar els drets de les persones usuàries i lincompliment de les obligacions del taxista establits en la present llei.
c) No portar a bord del vehicle la documentació formal que acredite la possibilitat legal de prestar el servei, sempre que es dispose daquesta documentació.
d) No entregar el rebut o factura del servei prestat a les persones usuàries, si aquestes els sol·liciten, o entregar-los un rebut o factura que no complisca els requisits establits per la normativa daplicació.
e) Lincompliment per les persones usuàries dels deures especificats en els punts b i d de larticle 24 daquesta llei.
f) La carència de canvi de moneda metàl·lica o bitllets fins a la quantitat que estiga reglamentàriament establida o labsència de mitjans de pagament telemàtics.
g) No exposar al públic els quadres de tarifes autoritzats o tenir-los en llocs no visibles.
h) El descuit en la neteja personal o falta de neteja a linterior o exterior del vehicle.
i) El tracte desconsiderat o vexatori a les persones usuàries del taxi.
j) Qualsevol infracció de les que tenen consideració de greus quan, per la seua naturalesa, ocasió o circumstàncies, no haja de ser qualificada de greu.
CAPÍTOL III
De les sancions
Article 34. Sancions
1. Les infraccions lleus se sancionaran amb multes de fins a 400 euros; les greus, amb multa des de 401 fins a 2.000 euros; i les molt greus, amb multa des de 2.001 fins a 6.000 euros i la possibilitat de declarar lextinció del títol administratiu habilitador.
2. Les sancions hauran de ser adequades a la gravetat del fet constitutiu de la infracció. La graduació de la sanció considerarà especialment els criteris següents:
a) El grau de culpabilitat o lexistència dintencionalitat.
b) La continuïtat o persistència en la conducta infractora.
c) La reincidència per comissió en el terme dun any de més duna infracció de la mateixa naturalesa, quan així haja sigut declarat per resolució ferma en via administrativa.
d) Els danys i perjudicis ocasionats a lusuari, al servei del taxi i a la imatge pública dels taxistes que el presten.
3. Quan ho justifique la deguda adequació entre la sanció que haja daplicar-se amb la gravetat del fet constitutiu de la infracció i les circumstàncies concurrents, lòrgan competent per a resoldre podrà imposar la sanció en el grau inferior.
4. Quan de la comissió duna infracció derive necessàriament la comissió duna altra o altres, shaurà dimposar únicament la sanció corresponent a la infracció més greu comesa.
5. Les sancions anteriors sentenen sense perjudici, si és el cas, de la possibilitat de declarar lextinció de lautorització, en els casos en què aquesta pertoque, per incomplir les condicions que en van justificar latorgament, o les que resulten necessàries per a lexercici de lactivitat.
6. La comissió duna infracció lleu podrà portar annexa la suspensió temporal de la llicència durant un termini de quinze dies, en les greus, de tres a sis mesos i, en les molt greus, de fins a un any.
7. Podrà ordenar-se la immobilització dun vehicle quan siguen detectades conductes infractores en què concórreguen circumstàncies que puguen comportar perill per a la seguretat.
Article 35. Sancions accessòries
1. Com a sanció accessòria, es podrà suspendre lhabilitació per a ser titular dautorització o per a conduir un taxi, en cas de reincidència en la comissió dalguna infracció de les contingudes en aquesta llei.
2. Aquesta suspensió podrà ser de fins a tres mesos en cas duna primera reincidència, de fins a sis mesos a la segona, de fins a un any en la tercera i de revocació definitiva a la quarta o successives reincidències, que comportaran la pèrdua de lhabilitació per a ser titular dautorització de taxi o de conductor en els següents sis anys.
3. De les sancions per reincidència en les infraccions previstes en aquest article serà responsable subsidiari el titular de lautorització i vehicle conduït.
Article 36. Competència per a la imposició de sancions
1. La competència per a la imposició de les sancions previstes en la present llei respecte a la prestació dels serveis urbans de taxi correspondrà als òrgans que expressament determinen els ajuntaments.
2. La competència per a la imposició de sancions previstes en la present llei respecte als serveis supramunicipals i interurbans de taxi correspondrà al director general competent en matèria de transports.
CAPÍTOL IV
Procediment sancionador i prescripció
Article 37. Mesures cautelars per la comissió de les infraccions previstes en larticle 31.a, b i c
1. Mesures cautelars
a) Quan es detecten infraccions que consistisquen en la prestació dun transport públic discrecional de viatgers en vehicles de turisme sense disposar de lautorització, llicència o habilitació administrativa pertinents, independentment que les persones responsables tinguen la residència en territori espanyol o disposen de la documentació acreditativa de la identitat, simmobilitzarà immediatament el vehicle.
En el cas que el vehicle siga duna empresa darrendament de vehicles sense conductor i així conste en el seu permís de circulació o en la documentació que ladministració competent en matèria de trànsit i circulació viària considere equivalent, el vehicle no simmobilitzarà, sinó que els serveis dinspecció, els agents de vigilància del transport per carretera o la policia local, en làmbit de les seues pròpies competències, retindran el vehicle i, en un termini de vint-i-quatre hores, ho comunicaran a lempresa arrendadora propietària del vehicle perquè el retire.
b) Els serveis dinspecció, els agents de vigilància del transport per carretera o la policia local, en làmbit de les seues pròpies competències, fixaran provisionalment la quantia de la multa.
c) Limport provisional de la quantia de la multa haurà de ser entregat en el moment de la denúncia, en concepte de dipòsit, en moneda de curs legal a Espanya. Lautoritat o lagent denunciant haurà dentregar al denunciat lescrit de denúncia i el rebut de dipòsit de la quantitat corresponent.
Si la persona denunciada no fa efectiu el dipòsit de limport de la multa en el moment de la denúncia, se li permetrà, dacord amb el que disposa normativa de lEstat respecte daixò, que assenyale una persona o entitat que constituïsca caució suficient per limport del cinquanta per cent de la quantia de la sanció fixada provisionalment.
d) La quantitat serà entregada de resultes de la resolució definitiva que adopte lautoritat competent, a la qual es remetrà aquesta quantitat junt amb lescrit de denúncia.
e) Si es deixa sense efecte la denúncia o es redueix limport de la multa, es posarà a disposició de la persona interessada, o del seu representant, la quantitat que en cada cas pertoque.
f) El vehicle simmobilitzarà en un lloc que reunisca les condicions de seguretat suficients i que garantisca lefectivitat de la mesura presa.
g) A aquest efecte, els membres de la inspecció del transport terrestre, o els agents de les forces actuants que legalment en tenen atribuïda la vigilància, hauran de retenir la documentació del vehicle fins que shaja fet efectiu limport provisional de la sanció o es constituïsca un dipòsit o una caució del cinquanta per cent del dit import.
En tot cas, seran responsabilitat de la persona denunciada la custòdia del vehicle i les seues pertinences i les despeses que aquesta immobilització puga ocasionar, així com buscar els mitjans alternatius necessaris per a fer arribar les persones viatgeres a la seua destinació. Si no ho fa, ladministració pot establir les mesures esmentades, i les despeses que generen seran a càrrec de la persona denunciada, sense que es puga alçar la immobilització del vehicle fins que les abone.
h) En cap cas podrà tornar-se la documentació del vehicle o deixar sense efecte la mesura cautelar dimmobilització del vehicle fins que no es faça efectiu limport provisional de la sanció o es constituïsca un dipòsit o una caució del cinquanta per cent del dit import.
2. Depòsit del vehicle
a) Els vehicles dipositats per haver sigut immobilitzats per alguna de les causes previstes en aquest règim de mesures cautelars que no siguen retirats per les persones titulars de drets sobre aquests, podran ser objecte de les mesures previstes en la Llei 16/1987, de 30 de juliol, dordenació dels transports terrestres, modificada per la Llei 9/2013, de 4 de juliol, i en el seu reglament de desplegament.
b) En el moment dordenar la immobilització i el dipòsit del vehicle, ladministració haurà dadvertir la persona interessada daquesta possibilitat.
3. Actuacions inspectores
a) Sense perjudici de les dades que siguen obligatòries, en el butlletí de denúncia o en lacta amb el resultat de lactuació inspectora, sadjuntarà un informe complementari amb la descripció de les circumstàncies de la comissió de la infracció i de les actuacions dutes a terme durant la inspecció.
b) Les actes alçades per la inspecció i els butlletins de denúncia formalitzats pels agents de lautoritat han de reflectir amb claredat i precisió els antecedents i les circumstàncies dels fets o les activitats que constitueixen lobjecte de la denúncia, així com les disposicions que, si és procedent, es consideren infringides.
c) Les actes i els butlletins de denúncia alçats pels agents de lautoritat donaran fe en via administrativa dels fets constatats, si no hi ha prova en contra. La persona titular de lactivitat, el seu representant legal o, en cas dabsència, qui conduïsca el vehicle denunciat, podrà firmar aquestes actes i aquests butlletins. La firma de qualsevol de les persones indicades no implicarà lacceptació del contingut. La negativa a firmar lacta o el butlletí de denúncia no suposarà en cap cas la paralització o larxiu de les possibles actuacions posteriors motivades pel contingut daquesta acta o aquest butlletí.
d) En tot cas, els informes complementaris hauran de motivar suficientment, si és procedent, la incoació del corresponent expedient sancionador.
Article 38. Procediment sancionador
1. El procediment per a la imposició de les sancions previstes en aquesta llei sajustarà a les normes específiques que shi estableixen i a les que reglamentàriament sassenyalen. En allò no previst en les normes esmentades caldrà ajustar-se al que estableixen la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d1 doctubre, del sector públic.
2. El termini dins del qual ha de notificar-se la resolució del procediment sancionador és dun any des de la data de lacord dincoació del corresponent expedient sancionador, sense que, en cap cas, puga entendres iniciat aquell procediment per mitjà de la formulació del butlletí de denúncia corresponent.
Una vegada transcorregut aquest termini, ha dacordar-se la caducitat del procediment i larxivament de totes les actuacions, sense perjudici de la possibilitat diniciar un nou procediment sancionador, si no han prescrit la infracció o infraccions comeses.
3. El procediment per a la imposició de les sancions previstes en aquesta llei siniciarà dofici per acord de lòrgan competent, bé per iniciativa pròpia o com a conseqüència duna ordre superior, a petició raonada daltres òrgans o per denúncia.
No obstant això, les denúncies formulades pels serveis dinspecció del transport terrestre o per les forces encarregades de la vigilància del transport en carretera o per la policia local amb competència per a això, entregades en lacte a la persona denunciada, constituiran la iniciació del procediment sancionador i la notificació de la denúncia, sempre que aquella pague voluntàriament la sanció en aquest mateix moment. Aquest pagament tindrà les mateixes conseqüències que les establides en el procediment ordinari. El pagament esmentat haurà defectuar-se en metàl·lic en euros o utilitzant una targeta de crèdit.
4. Iniciat el procediment sancionador, si la persona infractora reconeix la seua responsabilitat abans que es dicte la resolució, la quantia de la sanció pecuniària inicialment proposta es reduirà en un cinquanta per cent. En aquest cas, el pagament de la sanció pecuniària abans que es dicte la resolució sancionadora implicarà la conformitat amb els fets denunciats i la renúncia o el desistiment de qualsevol acció o recurs en via administrativa i la terminació del procediment, havent, no obstant això, de dictar-se una resolució expressa.
5. En lexecució de les sancions caldrà ajustar-se a la regulació del procediment sancionador del títol IV de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a la normativa sobre recaptació de tributs.
6. El pagament de les sancions pecuniàries imposades per resolució que pose fi a la via administrativa serà requisit necessari per tal que pertoque la realització del visat obligatori, la rehabilitació, la reactivació, lalçament de la suspensió i la transmissió dautoritzacions previstos en la present llei.
Article 39. Prescripció de les infraccions i sancions
1. Les infraccions i sancions molt greus prescriuran al cap de tres anys; les greus, als dos anys; i les lleus, a lany.
2. El termini de prescripció de les infraccions començarà a comptar-se des del dia en què la infracció shaja comès i, el de les sancions, des de lendemà del dia en què haja adquirit fermesa la resolució per la qual simposa la sanció.
3. Interromprà la prescripció de la infracció la iniciació, amb coneixement de linteressat, del procediment sancionador, i es reiniciarà el termini de prescripció si lexpedient sancionador està paralitzat durant més dun mes per causa no imputable al presumpte responsable.
En el cas de les sancions, la prescripció sinterromprà amb la iniciació, amb coneixement de linteressat, del procediment dexecució, i tornarà a transcórrer el termini si el procediment està paralitzat durant més dun mes per causa imputable a linfractor.
Article 40. Multes coercitives
Lautoritat competent podrà imposar multes coercitives quan persistisca la conducta infractora i no satenga el requeriment perquè cesse. Les reiterarà cada lapse de temps que siga suficient per a complir allò ordenat. Les multes coercitives no excediran, cadascuna delles, el cinquanta per cent de la sanció fixada per a la infracció comesa.
La multa coercitiva és independent de les sancions que es puguen imposar amb tal caràcter i compatible amb elles.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Mesures de creació de noves autoritzacions de taxi per a vehicles adaptats per a persones de mobilitat reduïda
Si transcorreguts dos anys des de lentrada en vigor de la present llei no sha aconseguit el cinc per cent, o fracció, de vehicles adaptats en un àmbit determinat, ladministració competent podrà establir mesures tendents a suplir aquesta deficiència, com poden ser condicionar-ne la transmissió de les autoritzacions, o permetre la realització de serveis a persones de mobilitat reduïda a taxis amb vehicles adaptats dàmbits pròxims.
Segona. Àrees de prestació conjunta existents a lentrada en vigor de la llei
Les àrees de prestació conjunta ja creades a lentrada en vigor de la present llei tenen el caràcter permanent i definitiu establit en larticle 20, sense perjudici de la possibilitat dampliar-les. Lautorització dàrea corresponent, en totes les àrees, habilitarà per a la prestació de serveis dins de làrea, en els termes de larticle 6.
Tercera. Limitacions en latorgament dautoritzacions darrendament de vehicles amb conductor
En làmbit territorial de la Comunitat Valenciana, els òrgans competents per a atorgar autoritzacions darrendament de vehicles amb conductor (VTC) denegaran les sol·licituds de noves autoritzacions quan la relació entre el nombre de les existents en aquesta comunitat i el de les de transport públic de viatgers en vehicles de turisme (taxi) domiciliades en aquest mateix territori siga superior a una daquelles per cada trenta daquestes.
Quarta. Innovacions tecnològiques
1. Les administracions competents en la matèria, amb la participació de les associacions representatives del sector, han de promoure la incorporació progressiva del servei de taxi de vehicles equipats amb motors adaptats per a funcionar amb combustibles menys contaminants o elèctrics, per a reduir significativament les emissions a latmosfera de gasos i altres elements contaminants.
2. Així mateix, promouran la reducció progressiva demissions sonores dels vehicles i loptimització del reciclatge dels materials utilitzats.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. De les persones físiques titulars de diverses autoritzacions de taxi
Els actuals titulars dautoritzacions per a més dun taxi disposaran dun termini de dos anys per a transmetre a una persona física, en els termes de larticle 6.2, que complisca els requisits establits, totes aquelles autoritzacions de taxi superiors a una. Transcorregut el termini, sentendran revocades les dexcés, amb dret a conservar la més antiga.
No obstant això, amb lobjectiu daconseguir el percentatge dun cinc per cent, o fracció, de vehicles adaptats en el corresponent àmbit, els seus titulars podran mantenir a nom seu dues de les autoritzacions en excés, fins que incórreguen en algun dels supòsits de transmissió obligatòria de lautorització previstos en el punt 2 de larticle 11, si en el termini de sis mesos des de lentrada en vigor daquesta llei adscriuen:
A la primera autorització de taxi en excés un vehicle adaptat, de manera permanent i definitiva, dentre cinc i set places, inclòs conductor, del qual disposen de manera efectiva, en els termes daquesta llei.
A la segona autorització de taxi en excés o bé un vehicle adaptat o bé un vehicle elèctric, de manera permanent i definitiva, dentre cinc i set places, inclòs conductor, del qual disposen de manera efectiva, en els termes daquesta llei.
Segona. De les persones jurídiques titulars de diverses autoritzacions de taxi
Les persones jurídiques titulars dautoritzacions de taxi obtingudes amb anterioritat a lentrada en vigor de la Llei 6/2011, d1 dabril, de la Generalitat, de la Comunitat Valenciana, disposaran, així mateix, dun termini de dos anys per a la seua transmissió a una persona física, en els termes de larticle 6.2, que complisca els requisits establits, transcorregut el qual sentendran revocades.
Tercera. Del règim transitori dels procediments
Als procediments ja iniciats abans de lentrada en vigor daquesta llei, no els serà aplicable i es regiran per la normativa anterior.
Quarta. De la incorporació de mitjans de pagament telemàtics
La incorporació en els vehicles de mitjans de pagament telemàtics per al cobrament dels serveis a les persones viatgeres, haurà de realitzar-se en el termini de dos mesos des de lentrada en vigor de la llei. En el cas dimpressores per a lexpedició automàtica de rebuts o justificants, el termini serà dun any des de lentrada en vigor de la llei.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
1. Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o dun rang inferior que soposen al que disposa aquesta llei i, en particular, les següents:
a) De la Llei 6/2011, d1 dabril, de la Generalitat, de mobilitat de la Comunitat Valenciana, els articles següents o disposicions: 4, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 95 bis, 99 bis, 100, 103.4, 103 bis, 110.2, les disposicions addicionals primera i quarta i les disposicions transitòries tercera i sèptima.
b) Lapartat quart de la disposició addicional quarta de la Llei 10/1998, de 28 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat.
c) Els articles 46 i 47 de la Llei 10/2006, de 26 de desembre de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, sobre regulació del servei el taxi en les àrees de prestació conjunta de la Comunitat Valenciana.
2. Segueixen vigents, en allò que no soposen a aquesta llei:
a) El Decret 61/2014, de 17 dabril, del Consell, pel qual es regula el Consell del Taxi de la Comunitat Valenciana, fins a la implantació dòrgans consultius a què es refereix larticle 27 daquesta llei.
b) El Decret 18/1985, de 23 de febrer, del Consell, de creació dàrees de prestació conjunta per a serveis de transport públic de viatgers en automòbils de turisme.
c) Lordre de 31 de juliol de 1985 de la Conselleria dObres Públiques, Urbanisme i Transports, per la qual es regula larreplega de passatgers pels serveis de transport públic de viatgers en vehicles de turisme.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació de larticle 96 de la Llei 6/2011, d1 dabril, de mobilitat de la Comunitat Valenciana
Es modifica larticle 96 de la Llei 6/2011, d1 dabril, de mobilitat de la Comunitat Valenciana, que queda redactat en els termes següents:
«Article 96. Les infraccions de les normes regulades en relació amb els serveis de transport de viatgers es classifiquen en molt greus, greus i lleus. Les infraccions en matèria de compatibilitat de les infraestructures de transport amb lentorn es classifiquen en molt greus i greus.»
Segona. Supletorietat
Per a allò no previst en aquesta llei, serà supletòria la Llei 16/1987, de 30 de juliol, dordenació dels transports terrestres i el reglament que la desenvolupa.
Tercera. De ladaptació de la normativa local
Els ajuntaments de la Comunitat Valenciana els municipis dels quals no formen part dàrees de prestació conjunta actualitzaran les seues ordenances sobre el servei de taxi i les ajustaran als termes de la present llei en el termini dun any.
Quarta. Del règim tarifari
La conselleria competent en matèria de transports ajustarà el règim tarifari del taxi als criteris establits en la present llei en el termini de sis mesos a partir de la seua entrada en vigor.
Cinquena. Habilitació per al desplegament reglamentari
Es faculta al Consell perquè, amb audiència prèvia a les organitzacions representatives del sector del taxi, dicte les normes de desplegament daquesta llei, especialment el reglament aplicable als serveis del taxi que aquesta llei preveu, en un termini no superior a un any.
Sisena. Actualització de la quantia de les sancions
Es faculta el Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria competent en matèria de transport, per a actualitzar limport de les sancions establides per la present llei dacord amb levolució de les circumstàncies socioeconòmiques.
Setena. Entrada en vigor
La present llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.
València, 8 de novembre de 2017
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER