Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic. RESOLUCIÓ de 26 de febrer de 2021, de la Intervenció General de la Generalitat, per la qual es dicten instruccions en relació amb l'exercici del Control Financer Específic. [2021/2883]

(DOGV núm. 9045 de 22.03.2021) Ref. Base de dades 002589/2021

RESOLUCIÓ de 26 de febrer de 2021, de la Intervenció General de la Generalitat, per la qual es dicten instruccions en relació amb l'exercici del Control Financer Específic. [2021/2883]
El títol VI de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions (d’ara en avant, Llei 1/2015) configura el control intern a partir de tres modalitats diferents d’exercici que són: la Funció Interventora, el Control Financer i l’Auditoria Pública. En l’àmbit del Control Financer, la Llei distingeix entre: el Control Financer Permanent, el Control Financer de Subvencions i el Control Financer Específic.
El Control Financer Específic guarda similitud amb el Control Financer Permanent puix que tots dos consisteixen a verificar la situació i el funcionament des de l’aspecte economicofinancer a fi de comprovar l’ajust a les normes i directrius reguladores i, si escau, d’efectuar recomanacions que contribuïsquen a millorar la gestió. No obstant això, és particular del Control Financer Específic que la concreció dels paràmetres de cada actuació (objecte, abast material i temporal i informes a emetre) l’acorda el Consell, a proposta del titular de la conselleria amb competències en matèria d’hisenda, i que la realització del control correspon directament a la Intervenció General de la Generalitat mitjançant la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories.

Les diferències existents amb el Control Financer Permanent atribueixen una substantivitat pròpia al Control Financer Específic que fa recomanable dictar la present Resolució en la qual es continguen les instruccions que concreten les tècniques, procediments i regles d’actuació que han d’imperar en aquesta modalitat de control en el marc dels fonaments predefinits en la Llei 1/2015.
Per tot això, d’acord amb l’article 38 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, es disposa que:

U. Àmbit d’aplicació
La present resolució té per objecte concretar l’exercici del Control Financer Específic (d’ara en avant, CFE) que es realitza per la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories (d’ara en avant, VGCFA) i que es regula en la Llei 1/2015 en els articles 117 i 118, tot això sense perjudici de les disposicions reglamentàries de desenvolupament que en matèria de control intern puguen dictar-se d’ara en avant.

Dos. Objecte i contingut del Control Financer Específic (CFE)
1. El CFE té per objecte verificar respecte àrees concretes de gestió del Sector Públic, la situació i funcionament, en l’aspecte econonomicofinancer, a fi de promoure millores tècniques i de procediment, així com, si escau, realitzar les recomanacions en els aspectes econòmic, financer, patrimonial, pressupostari i procedimental que ho requerisquen.
2. El CFE serà exercit per la VGCFA en els termes i amb l’abast establit en el Programa Anual de Controls Financers Específics (d’ara en avant, Programa Anual de CFE) que aprove el Consell.
3. El contingut del CFE de cada exercici el constitueixen les actuacions que siguen acordades pel Consell i que es contenen en el Programa Anual de CFE que es disposa en l’article 118 de la Llei 1/2015 o, si escau, en successius acords de Consell.
En tot cas, els CFE es realitzaran sobre àrees particulars de gestió de l’Administració de la Generalitat o del seu Sector Públic Instrumental que requeresquen una opinió qualificada a consideració del Consell.


Tres. Elaboració, aprovació i publicitat del Programa Anual de CFE
1. Per a l’elaboració del Programa Anual de CFE, la VGCFA elaborarà un esborrany de proposta de les actuacions de control a incloure, sobre la base d’una anàlisi de riscos consistent amb els objectius que es pretenguen aconseguir i les prioritats establides per a cada exercici que s’elevarà a la Intervenció General.
L’elaboració de la proposta del Programa Anual de CFE es realitza sobre la base de tres fonts principals d’informació: d’una banda, d’una anàlisi de riscos i de l’avaluació dels resultats obtinguts després de l’execució dels plans anuals d’auditoria i de control financer permanent d’exercicis anteriors; per una altra, de les sol·licituds de les diferents conselleries canalitzades a través la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d’hisenda, i, finalment, dels controls financers assignats per la normativa vigent sense que en la mateixa s’especifique la modalitat de control financer aplicable.
2. La Intervenció General, sobre la base de l’esborrany formulat per la VGCFA, aprovarà la proposta de Programa Anual de CFE que inclourà les actuacions de control a realitzar amb el detall de l’abast temporal, extensió material, finalitats preteses i informes de cada actuació de CFE del Programa.
3. La proposta de Programa Anual de CFE es remetrà per la Intervenció General a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d’hisenda per a ser elevada a l’aprovació del Consell mitjançant el corresponent acord.
4. La Intervenció General publicarà en el Portal de Transparència en els termes establits en la normativa que resulte d’aplicació l’acord del Consell que aprove el Programa Anual de CFE, podent ometre’s aquells apartats que pogueren afectar negativament les funcions del control a desenvolupar.

Quatre. Disposicions generals sobre l’execució de les actuacions

1. La VGCFA comunicarà a l’òrgan gestor l’inici de les actuacions de control, sol·licitant la seua col·laboració en aquelles actuacions que ho requerisquen i, si escau, donant les explicacions escaients per a aclarir els aspectes bàsics de les actuacions, com ara l’objecte, l’abast, la forma d’accés a la informació a verificar i informes a emetre.
2. Les verificacions es realitzaran de manera sistemàtica i mitjançant l’aplicació de procediments d’anàlisis de les operacions o actuacions seleccionades a aquest efecte, que permeten obtindre una evidència suficient, pertinent i vàlida.
En el cas que aquestes verificacions s’efectuen aplicant procediments d’auditoria, se sotmetran, mancant norma específica, al que s’estableix en les normes de CFP i normes d’auditoria del sector públic aprovades per la Intervenció General de l’Administració de l’Estat.
3. En l’exercici de les funcions de CFE s’hauran d’examinar tots els antecedents, documentació i informació que calga a l’efecte de les actuacions de control, així com consultar la informació continguda en els sistemes informàtics de gestió que siga rellevant.
A aquest efecte, els òrgans gestors, d’acord amb el deure de col·laboració que s’estableix en l’apartat 4 de l’article 95 de la Llei 1/2015, hauran de facilitar la informació de caràcter econòmic, o d’una altra naturalesa, que siga rellevant per a la realització de les actuacions de control. La VGCFA podrà sol·licitar l’esmentada informació de manera singular o establint la periodicitat i el procediment per a la seua posada a disposició, així com l’adscripció temporal de mitjans personals en els termes establits en la normativa de funció pública.
4. Les actuacions es documentaran i arxivaran en papers de treball conformement amb el que s’estableix en les normes d’auditoria i en les instruccions dictades per la Intervenció General.
5. El resultat obtingut es documentarà en informes de CFE, on es posaran de manifest les incidències observades en la tramitació d’aquests, i que hauran de ser remesos als destinataris que fixe l’acord del Consell.
6. Les actuacions es realitzaran de manera presencial o fent ús de mitjans electrònics, informàtics i telemàtics. Els informes se signaran de manera electrònica i es remetran a través del Registre Departamental.


Cinc. Contingut i tramitació dels Informes de CFE
1. El resultat de les actuacions de Control Financer Específic es documentarà en informes escrits.
De manera consistent amb els paràmetres del control (objecte, abast i finalitats) definits per l’acord del Consell en què s’aprova la realització de l’actuació de CFE, el resultat documentat en l’informe comprendrà l’expressió d’una opinió sobre l’àrea de gestió controlada, així com la relació de les conclusions obtingudes i, si escau, les recomanacions que és procedent efectuar d’acord amb els fets comprovats.

2. La VGCFA, d’acord amb les funcions atribuïdes pel Decret 72/2005, de 8 d’abril, del Consell de la Generalitat, pel qual s’aprova el Reglament del Cos Superior d’Interventors i Auditors de la Generalitat, assumeix la direcció dels treballs de control financer específic i l’emissió dels informes i dictàmens que es deriven d’aquests.

3. L’informe se sotmetrà a procediment contradictori; en conseqüència, tindrà dues versions: provisional i definitiva. L’informe provisional es remetrà als destinataris descrits en l’acord del Consell, pel qual s’aprova el corresponent control mitjançant escrit de remissió, en el qual s’indicarà que en un termini de quinze dies hàbils podrà efectuar les al·legacions que considere convenients. Els informes provisionals hauran de contindre en cadascuna de les seues pàgines una marca que indique la seua condició de provisional.
En cas de canvi en la titularitat de l’òrgan o ens controlat, el seu actual titular podrà recaptar i remetre a l’òrgan de control, adjuntant a les al·legacions les consideracions que, si escau, puga realitzar l’anterior titular de la gestió. En cas que es tinga coneixement que s’ha produït aquest canvi de titularitat, en el referit escrit de remissió de l’informe provisional s’inclourà un esment exprés a aquesta possibilitat.

4. Amb caràcter previ a l’emissió de l’informe provisional, quan s’estime oportú a causa de l’especial naturalesa, transcendència o complexitat del contingut de l’informe o a la rellevància dels fets evidenciats, es podrà donar trasllat als subjectes controlats o implicats en l’objecte del control, un esborrany amb els resultats més significatius llocs de manifest en el control realitzat.
5. Sobre la base de l’informe provisional, i, si escau, de les al·legacions rebudes de l’òrgan o ens controlat, s’emetrà l’informe definitiu que serà signat electrònicament. Les al·legacions remeses no s’incorporaran com a annex en l’informe definitiu, però quedaran arxivades com cal juntament amb la resta de documentació de suport del control realitzat.
6. Els informes definitius es remetran a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d’hisenda per a la seua elevació al Consell, d’acord amb el que es disposa en l’article 118.3 de la Llei 1/2015, sense perjudici d’altres destinataris que puga determinar el Consell en l’acord d’aprovació del control.

Sis. Estructura i contingut dels informes de CFE
Els informes de control financer específic, sense perjudici de l’aplicació supletòria de les normes de CFP i normes d’auditoria del sector públic aprovades per la Intervenció General de l’Administració de l’Estat, tindrà l’estructura que es descriu a continuació, a la qual es podran incorporar annexos que reflectisquen els fets constatats a conseqüència del treball realitzat que es consideren oportuns:
1. Introducció:
– S’indicarà les facultats que assisteixen a la VGCFA per a l’emissió de l’informe, així com l’acord del Consell en l’execució del qual s’ha realitzat l’actuació de CFE.
– En l’informe provisional es farà esment del seu caràcter i del termini establit per a la formulació de les al·legacions.
– En els informes definitius es farà esment a l’enviament de l’informe provisional, i a la realització o no d’al·legacions. En el cas que s’hagueren formulat al·legacions, s’indicarà la repercussió que aquestes han tingut en la redacció final de l’informe.
2. Consideracions generals:
– De manera breu es farà referència a l’organització i les activitats que són objecte de control, la normativa reguladora aplicable i aquells altres aspectes que es consideren rellevants, especialment des de la perspectiva de l’objectiu i abast del control.
3. Objectius i abast:
– S’assenyalaran els objectius del control, els aspectes i període de la gestió que són objecte d’anàlisi i que es contenen en l’acord del Consell en l’execució del qual s’ha realitzat l’actuació de CFE.
– S’exposaran, si escau, les limitacions a l’abast que s’han produït i la seua transcendència per al compliment dels objectius del control.

4. Opinió:
– S’expressarà una opinió global sobre els resultats dels treballs efectuats, i caldrà descriure de manera clara i succinta les qüestions clau en les quals es fonamenta.
– L’àmbit de les manifestacions recollides en l’opinió haurà de ser consistent amb l’objectiu i abast recollits en l’apartat anterior.
– Es podrà substituir l’emissió d’opinió per una valoració global.
– Es podrà denegar opinió o valoració global quan es produïsquen limitacions rellevants a l’abast que impedisquen l’aplicació de normes o procediments d’auditoria que resulten necessaris per al compliment dels objectius del control.
5. Conclusions
– Es destacaran els aspectes més significatius dels resultats obtinguts en l’anàlisi dels diferents aspectes analitzats de la gestió de l’entitat, valorant la seua rellevància quantitativa o qualitativa així com els efectes que se’n pogueren derivar.
6. Recomanacions:
– Es proposaran les possibles mesures a adoptar per a corregir les febleses i defectes posats de manifest i, si fora procedent, es proposarà a l’òrgan gestor que realitze les actuacions tendents a la recuperació de quantitats indegudament pagades o justificades.

Set. Trasllat d’actuacions quan es coneguen fets que puguen ser constitutius d’infracció administrativa, o donar lloc a responsabilitats comptables o penals en el curs d’un CFE
1. Quan en l’exercici d’una actuació de CFE s’entenga que, dels fets acreditats en l’expedient objecte de control, pogueren derivar-se responsabilitats administratives, patrimonials, comptables o penals, es remetran les actuacions, juntament amb una còpia dels documents en els quals conste l’evidència obtinguda, als següents òrgans:
– A la Intervenció General en el cas que els fets acreditats pogueren ser constitutius de delicte, qui procedirà, si escau, a la seua remissió a l’òrgan competent.
– Al Tribunal de Comptes, en el supòsit de responsabilitat patrimonial o comptable previst en l’article 145.1.a) de la Llei 1/2015, i a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d’hisenda, quan concórrega algun dels supòsits contemplats en els apartats b) a f) de l’article 145.1. de la mencionada Llei 1/2015.
– Al Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern en el cas de possibles infraccions establides en el títol III de la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, sense perjudici d’altres infraccions contingudes en el règim sancionador previst en el títol II de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern de l’Estat.
– A la Sotssecretaria de la Conselleria o, si escau, a la persona titular de la presidència o direcció de l’entitat objecte de control en el cas d’infraccions administratives diferents de les anteriors.
2. El trasllat de fets detectats en l’exercici del CFE als òrgans descrits en l’apartat primer d’aquesta disposició es realitzarà segons el model d’escrit que s’inclou en l’annex I d’aquesta resolució, incorporant aquelles parts de l’informe definitiu de CFE en les quals es recullen, com a mínim:
a. Les presumptes infraccions, amb descripció dels fets constatats i els elements que suposen la seua inclusió en el corresponent tipus d’infracció.
b. Els presumptes autors, en el cas que es dispose d’informació suficient per a la seua identificació.
c. Quan dels supòsits de fet es poguera derivar responsabilitat comptable, la quantificació o estimació dels perjudicis causats, sempre que siga possible.
d. Les actuacions realitzades per l’òrgan gestor en relació amb les presumptes infraccions.
Així mateix, s’incorporaran en el mencionat escrit l’extracte de les al·legacions de l’òrgan gestor en la mesura en què es relacionen amb les possibles responsabilitats administratives, patrimonials, comptables o penals.
3. No obstant això, en els supòsits en els quals s’aprecie que dels fets acreditats pogueren existir indicis de delicte, es valorarà, en funció de les circumstàncies concurrents, la comunicació immediata, sense enviament previ de l’informe provisional a l’efecte d’al·legacions, a la Intervenció General.
4. A l’efecte de la coordinació i seguiment de les actuacions de control financer, es remetrà a la Intervenció General una còpia de totes les remissions efectuades directament als òrgans competents en virtut del que es disposa en els apartats anteriors.
DISPOSICIÓ FINAL

Única
La present resolució entrarà en vigor l’endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 26 de febrer de 2021.– La interventora general: Amparo Adam Llagües.


ANNEX I
Model de remissió d’actuacions als òrgans destinataris descrits en la instrucció setena

(Paràgraf-tipus: classe de responsabilitat)

(Responsabilitat penal)
En l’exercici de les actuacions de control financer específic que la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories ha realitzat en (entitat) s’han posat de manifest fets acreditats que poden ser constitutius de delicte de conformitat amb el que es disposa en la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal.
En concret, es considera que s’ha produït la infracció penal tipificada en l’article (…) de la norma esmentada, que disposa…

(Infraccions en matèria de gestió econòmic-pressupostària)
S’han posat de manifest fets acreditats que poden ser constitutius d’infracció administrativa molt greu de conformitat amb el règim sancionador en matèria de gestió economicopressupostària establit en l’article 28 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en relació amb l’article 29 de la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

En concret, es considera que s’ha produït la infracció tipificada en l’apartat (…) de l’article 28 de la mencionada norma, que disposa…

(Responsabilitat patrimonial o comptable)
En l’exercici de les actuacions de control financer específic que la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories ha realitzat en (entitat) s’han posat de manifest fets acreditats que poden ser constitutius de responsabilitat patrimonial o comptable d’acord amb el que s’estableix en els articles 144 i 145 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
En concret, es considera que s’ha produït la infracció tipificada en l’apartat (…) de l’article 145.1 de la mencionada norma, que disposa…


(Altres infraccions administratives)
En l’exercici de les actuacions de control financer específic que la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories ha realitzat en (entitat) s’han posat de manifest fets acreditats que poden ser constitutius d’infracció administrativa de conformitat amb el que s’estableix en (normativa reguladora).
En concret, es considera que s’ha produït la infracció tipificada en l’article (…) de la norma esmentada, que disposa …


(Paràgraf-tipus: Descripció de les infraccions)

Les característiques fonamentals de les actuacions que es posen en el seu coneixement es mostren en el següent quadre:

Acord del Consell pel qual s’aprova l’actuació de CFE
Ens/òrgan controlat
Denominació de l’actuació
Data de l’informe de control
Presumptes infraccions
Presumptes autors
Quantificació de la responsabilitat
Altres elements rellevants


En l’actuació assenyalada s’han constatat les següents circumstàncies (si escau, només s’adjuntaran les parts de l’informe de control que es referisquen a la infracció):
(Extracte de l’informe on es pose de manifest els fets constitutius de la infracció; si calia, es podria distingir entre les diferents parts de l’informe)
«(….)»



L’informe de control financer específic va ser remés a l’òrgan gestor a l’efecte d’al·legacions pel termini de quinze dies hàbils, i s’han rebut aquestes (o no s’han rebut), el text de les quals es reprodueix, pel que fa a les possibles infraccions.
«(…)»


Així mateix, s’adjunten al present escrit els documents relacionats a continuació, en els quals consta l’evidència obtinguda.
1.
2.
3.

Cosa que es comunica d’acord amb la disposició setena de la Resolució de la Intervenció General de la Generalitat, per la qual es dicten instruccions en relació amb l’exercici del control financer específic, en compliment del que es disposa en l’article 262 del Reial decret de 14 de setembre de 1882, pel qual s’aprova la Llei d’enjudiciament criminal, en relació amb el paràgraf segon apartat primer de l’article 95 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i als efectes oportuns.


El viceinterventor general de Control Financer i Auditories

linea
Mapa web