DECRET 9/2019, d'1 de febrer, del Consell, de creació de l'Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana de la Comunitat Valenciana. [2019/1054]
(DOGV núm. 8480 de 06.02.2019) Ref. Base de dades 001177/2019
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 07.02.2019 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori Grup temàtic: Legislació Matèries: Arquitectura i habitatge Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: política de l'habitatge, hàbitat, Dret de l'habitatge, assignació d'habitatge , monografies
DECRET 9/2019, d'1 de febrer, del Consell, de creació de l'Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana de la Comunitat Valenciana. [2019/1054]
PREÀMBUL
La Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la funció social de lhabitatge a la Comunitat Valenciana, preveu en la disposició addicional tercera la creació de lObservatori de lHàbitat i Segregació Urbana, amb la finalitat de conéixer, entre altres aspectes, la situació en termes quantitatius i qualitatius de lhabitatge en general i de lhabitatge públic en particular, la distribució territorial de lhabitatge i els indicadors que es determinen en les polítiques públiques dhabitatge i regeneració urbana de la Generalitat, dependent de la conselleria competent en matèria dhabitatge.
En aquest sentit i a fi dassegurar el compliment de la funció social de lhabitatge, és encara més necessari, en lactual context, disposar dun punt de trobada en el qual tots els sectors, tant públics com privats, vinculats a la problemàtica de lhabitatge, puguen exposar les seues propostes, demandes i suggeriments, reforçar, així, el paper de participació de la societat civil organitzada i la intercomunicació amb ladministració autonòmica, constituir-se en plataforma dintercanvi i col·laboració, i compartir el coneixement i la informació.
Ja que la política dhabitatge no és exclusivament una política sectorial, sha danar un pas més enllà des del convenciment de la necessitat dun enfocament integral en les estratègies públiques en aquest àmbit que, al mateix temps, integre les polítiques dinnovació, renovació, revitalització i regeneració de la ciutat que arriben als nuclis de convivència i integració social, en els barris i els espais públics amb major necessitat. En definitiva, lhabitatge també té la seua raó de ser a la ciutat, per això cal prestar latenció a les condicions urbanes de les ciutats i identificar els àmbits on especialment es detecte àmbits de segregació urbana.
Considerant aquests antecedents lObservatori ha de constituir-se com el fòrum de participació que permeta limpuls compartit entre les administracions públiques, els agents econòmics i socials i la societat civil organitzada, amb capacitat de cooperació i de contribució en la planificació estratègica de les polítiques públiques.
Finalment, lObservatori de lHabitatge i Segregació Urbana ha de configurar-se com una manera de participació, però també com a via per a dur els interessos de la majoria de la societat als espais de presa de decisió, de forma bidireccional, per a, si escau, proposar les mesures necessàries a cada moment. A això sha dunir la necessitat, no solament de la conselleria competent en matèria dhabitatge, de disposar, a manera de repositori digital, dun contenidor permanentment actualitzat dinformació en el qual es recopilen dades estadístiques, estudis i informes, que siguen reflex objectiu de la realitat de lhabitatge i la segregació urbana, sinó també com a espai de trobada i eina de participació, transparència i diagnòstic que, enfortint les accions i polítiques públiques, garantisquen lexercici del dret a lhabitatge i a la ciutat.
En compliment del que estableix larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en lelaboració daquest decret sha actuat dacord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
Aquesta disposició estava inclosa en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2018.
En conseqüència, dacord amb els articles 18.f, 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta de la consellera dHabitatge, Obres públiques i Vertebració del Territori, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió de l1 de febrer de 2019,
DECRETE
Article 1. Objecte
1. Es crea lObservatori de lHàbitat i Segregació Urbana (OHSU) com a instrument que possibilite la participació, la coelaboració del coneixement i la transferència dinformació en matèria dhabitatge i ciutat a la Comunitat Valenciana.
2. LOHSU participarà en lavaluació i disseny de les polítiques públiques en matèria dhabitatge i integració urbana, i assegurarà la transparència, leficiència, leficàcia i lequitat de lacció pública. Des duna perspectiva holística, lOHSU diagnostica i realitza el seguiment de la situació habitacional de les persones i dels recursos habitacionals públics i privats, i contribuirà a lelaboració dun sistema dindicadors per a identificar les àrees que puguen presentar segregació urbana.
Article 2. Naturalesa
De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la funció social de lhabitatge de la Comunitat Valenciana, lOHSU es configura com a òrgan col·legiat i consultiu dependent de la conselleria competent en matèria dhabitatge que li prestarà els mitjans tècnics, materials i humans que necessite per al desenvolupament de les seues funcions, a través de la direcció general a què estiga adscrit.
Aquest observatori durà a terme les tasques que se li encomanen i ha de servir de plataforma per a planificar, estudiar i analitzar lentorn i la realitat social i econòmica valenciana en el sector de lhabitatge i col·laborar, així, en les tasques que complisca qualsevol altre organisme públic.
Article 3. Funcions
1.LOHSU tindrà les funcions següents:
1r. Facilitar la participació, la coelaboració del coneixement com a procés de construcció col·lectiva de coneixements com a resultat de la discussió, la revisió o la síntesi didees, i la transferència dinformació a la resta de poders públics i a la ciutadania en general a través de les accions següents:
a) Propiciar la trobada i la participació de tots els sectors afectats en làmbit de lhabitatge i la ciutat, especialment dels sectors vulnerables.
b) Constituir un sòlid suport tècnic digital daccés lliure a la producció institucional, científica i investigadora en matèria dhabitatge i ciutat, en els termes que permeta la normativa que en cada cas siga aplicable, a fi de proveir dinformació de caràcter estadístic i urbà, a lAdministració de la Generalitat, altres administracions públiques i sectors interessats i a la ciutadania en general.
c) Elaborar publicacions de divulgació del coneixement i de la normativa en matèria dhabitatge, per a millorar laccés de la ciutadania no experta al coneixement i la regulació normativa en matèria dhabitatge, i fomentar-ne la participació.
d) Promoure o participar en activitats de difusió específiques relacionades amb lhabitatge i la segregació urbana (publicacions, jornades
), i col·laborar en els treballs que sobre aquesta matèria puga realitzar qualsevol administració pública, i, especialment, cooperar amb els consells municipals pel dret a lhabitatge i òrgans equivalents creats pels municipis, integrar representants daquests en els treballs i col·laborar amb les tasques de seguiment i suport de les actuacions municipals.
2n. Avaluar els efectes de les mesures introduïdes en la Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la funció social de lhabitatge de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat de permetre un control de la seua aplicació a fi de proposar correccions o millores.
3r. Assessorar en la planificació de lacció normativa en làmbit de lhabitatge i ciutat.
4t. Analitzar i diagnosticar la situació habitacional a la Comunitat Valenciana:
a) Analitzar i fer el seguiment de la funció social de lhabitatge i de la realitat social i econòmica daquesta, amb especial atenció a lexercici dels drets habitacionals i a les condicions de vulnerabilitat urbana.
b) Mesurar, dacord amb els indicadors que sestablisquen per reglament, la segregació urbana existent i ladaptació de la situació daccés a lhabitatge al model econòmic determinat per les polítiques públiques valencianes. Aquests indicadors es desagregaran, en la mesura que siga possible, per sexe.
c) Explotació de les dades relacionades amb el mercat de lhabitatge i dades de conjuntura econòmica de les fonts documentals existents per a lelaboració dindicadors que permeten el diagnòstic de les polítiques públiques aplicades i la seua planificació,introduint la perspectiva de gènere.
d) Elaboració destudis relacionats amb lanàlisi dels preus de lhabitatge i la seua evolució, de loferta i de la demanda, de la pèrdua de lhabitatge per desnonament o execució hipotecària i dels indicadors socials dexclusió a partir de les determinacions derivades de la llei en matèria de funció social de lhabitatge que puguen determinar lexercici de drets subjectius en aquest àmbit i en matèria de segregació urbana.
5t. Vetlar per lestat i la suficiència del parc públic dhabitatges, tant autonòmic com municipal, de la Comunitat Valenciana, i proposar les mesures que hagen dadoptar-se per a garantir la idoneïtat daquest i la seua correcta inserció, i evitar la segregació social.
6é. Qualssevol altres funcions que, en làmbit dels seus objectius, la conselleria competent en matèria dhabitatge li encomane.
2. Per a dur a terme aquestes funcions, com a mínim, lOHSU haurà de:
a) Presentar una memòria anual amb els estudis i propostes desenvolupats.
b) Elaborar un informe anual de seguiment de la Llei 2/2017, estimar el grau de compliment i incompliments, i afegir propostes de millora i suggeriments sobre el seu desplegament normatiu.
Article 4. Estructura de lOHSU
Constitueixen òrgans de lObservatori els següents:
a) El Ple serà el màxim òrgan de decisió, control, planificació, seguiment i supervisió de lactivitat de l lOHSU i desenvoluparà les funcions establides en larticle 3.
b) La direcció tècnica serà designada pel Ple i sajustarà en la seua actuació a les instruccions i decisions adoptades pel Ple. La direcció tècnica adoptarà les mesures necessàries per a laplicació de les línies generals dactuació i donarà suport a tots els assumptes de caràcter tècnic que ho requerisquen. Aquesta direcció serà exercida per una persona funcionària adscrita al centre directiu amb competències en matèria dhabitatge.
Article 5. Composició del Ple de lOHSU
1. El Ple de lObservatori estarà integrat pels membres següents:
a) La Presidència correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge o persona en qui delegue.
b) La Vicepresidència Primera correspondrà a la persona titular de la secretaria autonòmica competent en matèria dhabitatge o persona en qui delegue.
c) La Vicepresidència Segona correspondrà a la persona titular de la direcció general competent en matèria dhabitatge o persona en qui delegue.
d) La Secretaria serà exercida per una persona designada pel Ple entre las persones funcionàries del grup A de titulació adscrites a la direcció general amb competències en matèria dhabitatge, que actuarà amb veu i sense vot.
e) Les vocalies que estaran integrades per les persones següents:
La persona titular de la direcció general competent en matèria de urbanisme o persona en qui delegue.
La persona titular de la direcció general competent en matèria de serveis socials o persona en qui delegue.
La persona titular de la direcció general competent en matèria dinclusió social o persona en qui delegue.
Dos en representació de la direcció general amb competències en matèria dhabitatge, designades pel seu titular.
Dos en representació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies que siguen representatius per grandària de població.
Una en representació de cada un dels següents organismes: Entitat Valenciana dHabitatge i sòl (EVHA), Institut Valencià dEdificació (IVE), i Institut Cartogràfic Valencià (ICV).
Dos per cada un dels col·lectius en representació de les organitzacions socials, col·lectius empresarials i organitzacions professionals amb personalitat jurídica, amb una reconeguda trajectòria social o professional en matèria o polítiques dhabitatge, en raó a la seua implantació territorial i nombre de membres, designats per la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge, a proposta de les entitats o col·lectius representats.
2. La composició sajustarà als principis de presència equilibrada entre homes i dones, que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, i la Llei 9/2003, de 2 dabril, de la Generalitat, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
Article 6. Funcions de la Secretaria
Correspon a la persona que exercisca la Secretaria del Ple de lOHSU prestar el suport administratiu necessari per al seu correcte funcionament. Li corresponen, també, les funcions dalçar actes de les sessions i certificar-ne el contingut, així com garantir que els procediments i regles de constitució i adopció dacords siguen respectats.
Article 7. Comissions
El Ple de lOHSU podrà acordar la creació de comissions per a temes específics relacionats amb les seues funcions. Lacord del Ple establirà la seua composició, que podrà integrar persones no pertanyents al Ple o alienes a lAdministració pública, les seues funcions i el seu règim de funcionament.
La composició de les comissions sajustarà, igualment, als principis de composició i presència equilibrada entre homes i dones, que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, i la Llei 9/2003, de 2 dabril, de la Generalitat, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
Article 8. Règim de funcionament
1. El Ple de lOHSU es reunirà, almenys, amb caràcter anual i de forma extraordinària quan la naturalesa dels assumptes a tractar ho exigisca, i serà convocat pel president per iniciativa pròpia o a proposta, almenys, de la meitat dels seus membres.
2. La convocatòria de les reunions es realitzarà per la Secretaria, per ordre de la Presidència.
Article 9. Difusió de continguts
Shabilitarà un portal web específic que permeta laccés als serveis oferits per lOHSU.
Article 10. Règim Jurídic
Sense perjudici del que estableix aquest decret, lOHSU sajustarà en el funcionament a les normes bàsiques establertes en la secció 3a, del capítol II, del títol preliminar, subsecció 1a, articles del 15 al 18, de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
Laplicació i desenvolupament daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria dhabitatge i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials existents en aquesta.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Es deroga expressament larticle 20 del Decret 73/2005, de 8 dabril, del Consell, pel qual sestableixen noves mesures de foment per a laccés concertat, rehabilitació i arrendament dhabitatges en el marc dactuació del Pla daccés a lhabitatge de la Comunitat Valenciana 2004-2007.
Així mateix,es deroguen totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al que disposa aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge per a aprovar les disposicions necessàries per al desenvolupament daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Simat de la Valldigna, 1 de febrer de 2019,
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera dHabitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori,
MARÍA JOSÉ SALVADOR RUBERT