Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 73/2005, de 8 d'abril, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen noves mesures de foment per a l'accés concertat, la rehabilitació i l'arrendament d'habitatges en el marc d'actuació del pla d'accés a l'habitatge de la Comunitat Valenciana 2004-2007. [2005/X3796]

(DOGV núm. 4983 de 12.04.2005) Ref. Base de dades 1838/2005

DECRET 73/2005, de 8 d'abril, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen noves mesures de foment per a l'accés concertat, la rehabilitació i l'arrendament d'habitatges en el marc d'actuació del pla d'accés a l'habitatge de la Comunitat Valenciana 2004-2007. [2005/X3796]
La intervenció pública en el mercat de l'habitatge ha d'estar orientada a remoure els obstacles que impedeixen o dificulten la plena efectivitat del dret constitucional a un habitatge digne i adequat. Per a això s'han d'establir els programes i actuacions que vinculen de forma efectiva les polítiques de benestar i d'habitatge, per a facilitar l'accés a un habitatge digne tant als col·lectius socials més desfavorits com als que busquen el seu primer accés a aquest, especialment els jóvens.
El Pla d'accés a l'habitatge de la Comunitat Valenciana 2004-2007 s'ha configurat des del començament de la present legislatura com una estratègia acumulativa per a confluir en l'objectiu últim d'impulsar una política que done justa resposta a les noves necessitats sorgides dels canvis de l'estructura social i de la dinàmica del mercat immobiliari.
El marc sobre el qual es basa aquest pla serveix per a acumular sinergies dels diferents àmbits de la societat civil. Això no és obstacle perquè haja sigut necessari plasmar normativament un pla que està repercutint favorablement sobre el mercat de l'habitatge.
La Generalitat, en l'exercici de les competències exclusives que en matèria d'habitatge té assignades d'acord amb el que disposen els articles 148.1.3 de la Constitució espanyola, i 31 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, va aprovar recentment la Llei 8/2004, de 20 d'octubre, de l'habitatge de la Comunitat Valenciana.
En aquest sentit, la Llei autonòmica disposa, en l'article 42.1, que la Generalitat, les entitats locals i altres entitats públiques poden establir totes les mesures de foment que consideren apropiades per a incentivar les actuacions protegides en matèria d'habitatge.
A l'efecte, aquestes mesures podran referir-se a la promoció, l'accés i la rehabilitació d'habitatges, i facilitar el finançament adequat, i amb caràcter complementari, als entorns i equipaments urbans.
Un dels obstacles que dificulta l'accés a un habitatge digne i adequat i que en l'actualitat ha de ser remogut pels poders públics, deriva del significatiu increment del preu que els habitatges lliures han experimentat en els últims anys.
Les noves demandes no són espontàniament satisfetes per l'actual mercat de l'habitatge. És necessari fomentar noves opcions com l'adquisició o l'autopromoció d'habitatges amb una superfície digna i adequada que donen resposta a les demandes actuals.
La diversificació sociològica de les necessitats d'habitatge es combina amb la diversificació dels nivells econòmics. Una gran part de la població està per damunt del límit d'ingressos que permet l'accés a les ajudes dels habitatges protegits. L'objecte d'aquest decret és oferir una resposta digna a un sector de la població amb dificultats per a accedir a l'habitatge lliure.
L'alternativa efectiva és l'habitatge lliure d'accés concertat, figura la regulació de la qual s'estableix en el títol I del present decret i que permet ampliar les limitacions de l'oferta d'habitatges protegits i amortir l'increment del cost de l'oferta d'habitatge lliure.
A més de la creació de la figura de l'habitatge concertat, el decret recull en el títol II, com a mesures de coordinació i col·laboració institucional en matèria d'habitatge la creació de dues unitats dependents de la direcció general competent en matèria d'habitatge: l'Observatori Valencià d'Habitatge i el Registre valencià d'habitatges amb protecció pública.
Ambdues tenen la finalitat d'aconseguir una millor coordinació de la informació sobre els habitatges objecte d'actuacions protegides, com a pas previ per a aconseguir una major transparència en el sector.
El Registre, la creació del qual possibilita aquesta norma, persegueix posar en relació els demandants d'habitatge amb els que n'ofereixen, fins i tot en règim de lloguer; l'Observatori Valencià de l'Habitatge, com a òrgan consultiu de la Generalitat, adscrit a la direcció general competent en matèria d'habitatge, pretén millorar el coneixement que la Generalitat té del mercat immobiliari.
Finalment el títol III recull les noves actuacions que tendeixen a impulsar el lloguer i la rehabilitació.
Això s'ha dut a terme en la línia del Reial decret 1721/2004, de 23 de juliol, que ha modificat el Reial decret 1/2002, d'11 de gener, sobre mesures de finançament d'actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl del Pla 2002-2005. Per a això, en primer lloc, s'ha modificat el Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, i s'han creat noves línies d'actuacions protegides per a fomentar l'arrendament d'habitatges.
Es preveuen dues noves formes de finançament qualificat, que incideixen directament en els arrendaments urbans: una primera dirigida als propietaris que adeqüen els seus habitatges per a destinar-los a arrendament, i una altra dirigida als arrendataris d'habitatge amb determinats nivells de renda.
També s'introdueix una nova línia de finançament qualificat destinat a les entitats sense ànim de lucre, organismes públics i societats que incloguen en el seu objecte social l'arrendament d'habitatges i que adquirisquen habitatges existents per a la seua cessió en arrendament.
Pel que es refereix a la rehabilitació, el present decret du a terme una sèrie de modificacions del règim legal vigent fins ara en relació amb l'inici de les obres, els ingressos dels titulars o ocupants i les limitacions de cessió quan es tracte de rehabilitació exclusiva de façanes i cobertes en àrees de rehabilitació declarades.
El conjunt d'aquestes mesures permet estendre i avançar en la política d'habitatge de la Comunitat Valenciana.
Per raó d'això, a proposta del conseller de Territori i Habitatge, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia 8 d'abril de 2005,
DECRETE
TÍTOL I
Els habitatges d'accés concertat
CapÍtol I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
1. El present títol té com a objecte la regulació de les mesures i l'establiment dels criteris i requisits per a l'accés concertat a l'habitatge.
2. S'entén per habitatge d'accés concertat el que complisca els requisits establits en aquest títol, i que els seus destinataris opten al finançament concertat i s'acullen a les altres disposicions que s'hi preveuen.
Article 2. Àmbit subjectiu. Beneficiaris
A l'efecte d'aquest títol, i sense perjudici del que establix l'article 11 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, tindran la consideració de beneficiaris les persones físiques que reunisquen els requisits següents:
a) Els ingressos familiars ponderats no poden ser superiors a 6,5 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM). La ponderació d'aquests ingressos es realitzarà conforme als criteris establits en l'article 13 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, o normativa que a l'efecte el substituïsca.
b) L'habitatge es destinarà a domicili habitual i permanent.
c) L'adquisició dels habitatges objecte d'aquest títol es realitzarà en primer accés, és a dir, els adquirents no podran ser titulars, ni haver-ho sigut, de la propietat d'un habitatge, o si ho són, no disposaran del dret d'ús o gaudi d'aquest, o el valor de l'habitatge, determinat d'acord amb la normativa de l'impost sobre transmissions patrimonials, no excedirà del 25 per 100 del preu màxim total de venda de l'habitatge d'accés concertat.
Així mateix, es considerarà primer accés quan es tracte de famílies nombroses, amb ingressos familiars no superiors als indicats en l'apartat a) d'aquest article, que adquiriran un habitatge de major superfície construïda que el que tenen o hagen tingut prèviament en propietat, sempre que el valor d'aquest últim, lliure o protegit, no excedisca del 40 per 100 del preu màxim total de venda de l'habitatge d'accés concertat. En el cas que l'habitatge posseït en propietat estiga subjecte a algun règim de protecció pública, serà necessari l'alienació d'aquest, sense devolució de les ajudes percebudes prèviament a l'adquisició del nou habitatge.
No podran obtindre els beneficis de primer accés aquells titulars d'un habitatge quan la falta de disposició del dret d'ús o gaudi es dega a la seua cessió en arrendament o precari a tercers, llevat que es justifique que es tracta d'un arrendament acollit a la Llei 40/1964, d'11 de juny, d'arrendaments urbans, subjecte a pròrroga forçosa.
S'assimilen al primer accés les persones separades judicialment, divorciades o amb nul·litat matrimonial, encara que anteriorment hagen sigut titulars d'un altre habitatge, quan la titularitat d'aquest haja sigut adjudicat a l'altre cònjuge, si és el cas, per sentència judicial.
Article 3. Limitació de disposar
Segons el que disposa l'article 40.2, paràgraf final, de la Llei 8/2004, de 20 d'octubre, de la Generalitat, de l'habitatge de la Comunitat Valenciana, s'estableixen les limitacions següents:
1. Els beneficiaris de les ajudes regulades en aquest títol no podran transmetre inter vivos, ni cedir per cap títol, l'ús dels habitatges durant el termini de 10 anys, comptadors des de la formalització del préstec concertat. No obstant això, quedarà sense efecte aqueixa prohibició de disposar per canvi de la localitat de residència del titular de l'habitatge o per altres motius degudament justificats, mitjançant autorització del Servei Territorial d'Habitatge i Projectes Urbans. En aqueix sentit, i sense perjudici de la sanció administrativa que corresponga, l'incompliment de la limitació de disposar suposarà la cancel·lació del préstec hipotecari concertat i l'obligació de reintegrar els beneficis econòmics percebuts, incrementats amb els interessos legals corresponents. Igualment, ha de produir-se aquest reintegrament amb els interessos corresponents, com també la cancel·lació del préstec hipotecari concertat, en el supòsit excepcional previst en aquest mateix apartat, quan s'autoritze la transmissió abans del transcurs del termini de 10 anys.
2. Una vegada transcorregut el termini de 10 anys, la transmissió inter vivos o la cessió de l'ús dels habitatges per qualsevol títol suposarà la pèrdua de la condició de concertat del préstec hipotecari, i l'entitat col·laboradora concedent del préstec pot determinar la seua resolució anticipada.
3. Per a garantir el compliment efectiu del que establix aquest article, la limitació de disposar ha de constar expressament en les escriptures de venda i la formalització del préstec concertat, a l'efecte de la seua inscripció en el Registre de la propietat mitjançant nota marginal.
4. Els notaris, registradors i entitats col·laboradores vetlaran pel compliment del que establix aquest article. En el supòsit de les entitats col·laboradores, aquest compliment constarà com a compromís exprés en els convenis previstos en el capítol IV d'aquest títol.
Article 4. Requisits dels contractes i escriptures
1. En els contractes i escriptures es farà constar, de manera indubtable, el preu i la identificació de l'habitatge, i s'inclourà, com a clàusula d'inserció obligatòria, la limitació de disposar establida en l'article 3 d'aquest decret.
2. La identificació de l'habitatge comprendrà, així mateix, el número de finca registral, tipus, superfície útil i construïda, i situació en l'edifici, com també l'existència de garatge, traster o altres dependències annexes, que estiguen vinculades registralment a l'habitatge.
Article 5. Competències administratives i lloc de presentació de les sol·licituds
1. Correspon als serveis territorials d'Habitatge i Projectes Urbans la tramitació i la resolució dels procediments incoats en aplicació d'aquest decret.
2. La sol·licitud de les ajudes que es formulen a l'empara d'aquest decret es presentarà en el registre de l'òrgan administratiu a què es dirigisquen, sense perjudici del que disposa l'article 38 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
CapÍtol II
Règim de finançament de l'habitatge d'accés concertat
Article 6. Habitatges susceptibles de finançament concertat
1. Únicament podran ser objecte de l'aplicació del present títol els habitatges lliures, que s'ajustaran a alguna de les modalitats següents:
a) Existents o usats.
b) De nova construcció.
c) D'autopromoció per a ús propi.
2. La superfície total de l'habitatge lliure, inclosos els elements comuns, ha d'estar compresa entre un mínim de 40 m². i un màxim de 120 m². construïts. En el mateix sentit, i només a l'efecte del finançament i ajudes establides per aquest decret, la superfície màxima de la plaça de garatge serà de 30 m². construïts, i la del traster de 10 m². construïts.
3. Es considera mòdul de venda per metre quadrat de superfície construïda, el resultat de multiplicar el preu bàsic establit en l'article 7 del Reial decret 1/2002, d'11 de gener, modificat per l'ulterior 1721/2004, de 23 de juliol, o les seues actualitzacions posteriors, pels coeficients que s'estableixen a continuació:
Valencia 1,872
Alacant i Castelló de la Plana 1,716
Zona A 1,560
Zona B 1,450
Zona C 1,350
Zona D 1,250
Zona E 1,125
Les zones corresponen a les assenyalades en l'Ordre de 20 de novembre de 2003, de la Conselleria de Territori i Habitatge en què es regula l'adscripció dels municipis a les diferents zones.
Periòdicament es determinarà el coeficient de zona per la Conselleria de Territori i Habitatge.
4. El preu màxim de venda de l'habitatge serà el resultat de multiplicar els mòduls de venda que s'estableixen en apartat anterior per la superfície construïda de l'habitatge, i el 60 per 100 d'aquest mòdul per la superfície computable en el cas de garatges i trasters vinculats a l'habitatge.
Article 7. Mesures de finançament concertat
1. El finançament públic per a l'accés concertat a un habitatge adoptarà qualsevol de les modalitats següents:
a) Els préstecs hipotecaris concertats concedits per les entitats financeres col·laboradores que subscriguen els convenis previstos en el capítol IV d'aquest títol.
b) Les següents ajudes econòmiques directes:
– El “Xec-accés a l'habitatge”, en concepte d'ajuda econòmica directa per a sufragar parcialment el pagament a compte a què ascendisca l'entrada o preu de l'habitatge i les despeses de constitució del préstec hipotecari concertat.
– Subsidiació d'un percentatge de la quota d'amortització del capital i interessos meritats per un préstec hipotecari concertat.
– Ajudes a les donacions familiars per a l'adquisició d'habitatge de primer accés per jóvens i famílies jóvens amb una edat de fins a 35 anys inclusivament. A l'efecte d'aquestes ajudes, s'entén per família jove l'agrupació estable de parelles de fins a 35 anys inclusivament, que han de ser casades o figurar inscrites en el Registre Administratiu d'Unions de Fet de la Comunitat Valenciana, creat per la Llei 1/2001, de 6 d'abril, de la Generalitat.
2. Les ajudes previstes en aquest article les realitzarà la Generalitat a càrrec dels pressupostos de la Conselleria de Territori i Habitatge, dins de les condicions i límits quantitatius establits en aquest Decret i en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Article 8. Els préstecs hipotecaris concertats
L'ajuda a l'adquisició de l'habitatge pot consistir en la concessió per una entitat financera col·laboradora d'un préstec hipotecari, que tindrà les característiques següents:
– El préstec tindrà un termini d'amortització de vint-i-cinc anys.
– El préstec serà concertat durant tot el seu termini de duració i s'ajustarà a les condicions que, si és el cas, s'establisquen mitjançant una ordre, com també als convenis que se subscriguen amb posterioritat, i que, en cap supòsit, suposaran condicions més oneroses per als seus beneficiaris.
– Les quotes d'amortització del capital i interessos del préstec podran ser subsidiades en els termes disposats en l'article 10 d'aquest decret.
Article 9. El “Xec-accés a l'habitatge”
1. A l'efecte d'aquest decret, s'entén per “xec – accés a l'habitatge” l'ajuda pública destinada a sufragar parcialment el pagament a compte a què ascendisca l'entrada o el preu de l'habitatge, com també les despeses de constitució del préstec hipotecari concertat.
2. L'import del “xec – accés a l'habitatge” serà:
a) L'equivalent al 5 per 100 del preu de l'habitatge fixat en l'escriptura, quan els ingressos del beneficiari no superen 3 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).
b) L'equivalent al 3 per 100 del preu de l'habitatge fixat en l'escriptura, quan els ingressos del beneficiari estiguen compresos entre 3 i 6,5 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).
c) En el supòsit d'adquisició per famílies nombroses, sempre que es considere primer accés, d'acord amb el que establix l'article 8.2.a), paràgraf segon, del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, com també en el supòsit de famílies monoparentals amb fills menors a càrrec seu, o de jóvens i famílies jóvens de fins a 35 anys inclusivament, o discapacitats encara que no complisquen el requisit de l'edat, els percentatges dels apartats a) i b) s'incrementaran en un 2 per 100, passant a ser del 7 i el 5 per cent, respectivament.
Article 10. Subsidiació de la quota d'amortització i interessos del préstec hipotecari concertat per a l'adquisició d'habitatge d'accés concertat
1. Té com a finalitat ajudar el beneficiari al pagament de la quota d'amortització del capital i interessos del préstec hipotecari concertat, durant els tres primers anys des de la seua constitució.
2. La Generalitat concedirà als beneficiaris la subsidiació del préstec durant els tres primers anys en la quantia següent:
a) El 25 per 100 de la quota quan els ingressos familiars ponderats dels beneficiaris siguen inferiors o iguals a 3 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).
b) El 12 per 100 de la quota quan els ingressos familiars ponderats dels beneficiaris siguen superiors a 3 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).
Article 11. Subvenció als ascendents que realitzen una donació familiar perquè els seus descendents directes adquirisquen un habitatge
1. A l'efecte del present decret, s'entén per donació familiar la realitzada per ascendents en primer grau de línia recta amb la finalitat de cooperar en l'adquisició de primer accés a l'habitatge en propietat per jóvens i famílies jóvens de fins a 35 anys inclusivament, o discapacitats encara que no complisquen el requisit de l'edat, sempre que els ingressos familiars ponderats dels donants no superen 6,5 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) i els dels adquirents no excedisquen de 3 vegades aquest.
2. L'import màxim de la donació, o suma de donacions en el cas que siga més d'una, no podrà excedir 20.000 euros. La quantia màxima de l'ajuda serà el percentatge que corresponga de l'import de la donació, d'acord amb el quadre següent:
Ingressos ponderats de qui
realitza la donació Quantia de l'ajuda
Per damunt de 3 i fins a 6,5 IPREM 10%
Des de 2 fins a 3 IPREM 15%
Inferiors a 2 IPREM 20%
3. Per a tindre dret a la percepció d'aquesta ajuda és indispensable formalitzar la donació en escriptura pública i procedir al pagament dels corresponents impostos.
4. La presentació de la sol·licitud d'aquesta ajuda, acompanyada de la documentació corresponent, implicarà l'autorització a què es refereix l'article 12.3 d'aquest decret.
Capítol III
Procediment de la concessió d'ajudes per a
l'adquisició concertada d'un habitatge
Article 12. Sol·licitud de visat i finançament concertat
1. Termini de presentació
El termini per a presentar la sol·licitud de visat i finançament concertat per a l'adquisició d'un habitatge serà de quatre mesos, comptadors des de la data de l'escriptura de compravenda, del contracte de compravenda o opció de compra, o, en el supòsit d'autopromoció, des de la data de l'escriptura de declaració d'obra nova.
La sol·licitud de subvenció per donació familiar es formalitzarà simultàniament amb la sol·licitud de visat i finançament concertat per adquisició d'habitatge.
2. Sol·licitud de visat i finançament concertat
En les adquisicions d'habitatges d'accés concertat, la sol·licitud de visat i finançament concertat es realitzarà en model normalitzat, juntament amb la documentació següent:
A) Original, i fotocòpia per a la seua confrontació, del document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal, de la persona o persones sol·licitants. Si és el cas, també s'aportarà el llibre de família o títol de família nombrosa.
B) Quan l'habitatge estiga situat en una localitat o emplaçament en què la destinació habitual siga majoritàriament de segona residència, les sol·licituds de finançament concertat s'ajustaran al que disposa l'article 15.3 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, sobre la concurrència d'interés social en l'adquisició d'habitatges existents, i s'ha d'aportar:
a) Certificat acreditatiu que el sol·licitant o sol·licitants treballen a la localitat on se situa l'habitatge, o, si és el cas, la inscripció en l'Oficina d'Ocupació d'aquesta localitat.
b) En el supòsit de treballadors autònoms, acreditació del domicili fiscal o certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària referent a aqueix extrem.
c) En el cas que els sol·licitants tinguen fills a càrrec seu, justificació d'estar escolaritzats a la localitat.
d) Targeta sanitària o cartilla de la seguretat social que justifique la pertinença de la unitat familiar a l'àrea de salut de la zona en què estiga situat l'habitatge d'accés concertat.
e) Qualsevol prova vàlida en dret que acredite la concurrència d'interés social.
C) Original, i fotocòpia per a la seua confrontació, de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques de l'últim exercici fiscal amb període de presentació vençut. En el cas que apareguen en aquesta rendiments de capital immobiliari, a l'efecte de justificar la no titularitat de ple domini o dret real sobre un altre habitatge, s'ha d'acreditar la naturalesa d'aquesta tributació, mitjançant el rebut de l'impost de béns immobles, còpia cotejada de l'escriptura del seu títol de propietat o, si és el cas, justificant d'haver transmés l'esmentat habitatge i liquidat els corresponents impostos.
D) Original, i fotocòpies en triple versió per a la seua confrontació, de l'escriptura de compravenda, o si és el cas del contracte de compravenda, adjudicació, o, en el supòsit d'autopromoció, de l'escriptura de declaració d'obra nova, que acredite la titularitat de l'habitatge, i en la qual conste de manera indubtable la identificació de l'habitatge i el desglossament del preu i superfície útil i construït de l'habitatge, del garatge i del traster, per separat.
E) Declaració, en model normalitzat, si no és ni ha sigut mai, titular d'un altre habitatge, tant de protecció oficial com de protecció pública o lliure, o que, si ho és, no es dispose del dret d'ús o gaudi d'aquest.
Si la falta d'ús o gaudi es deu a la cessió de l'habitatge en arrendament a tercers subjecte a pròrroga forçosa, acollit a la Llei 40/1964, d'11 de juny, d'arrendaments urbans, s'aportarà contracte justificatiu d'aquest extrem.
Si es tracta de persones separades judicialment, divorciades o amb nul·litat matrimonial, han d'aportar la sentència judicial per la qual s'adjudica l'habitatge a l'altre cònjuge.
F) Compromís de destinar l'habitatge a domicili habitual i permanent i d'ocupar-lo en el termini de tres mesos des de la data de la llicència municipal d'ocupació, excepte pròrroga concedida pels serveis territorials d'Habitatge i Projectes Urbans.
G) En el supòsit que se sol·licite subvenció per donació familiar per a l'adquisició concertada d'habitatge, a més ha d'aportar-se:
a) Document nacional d'identitat i número d'identificació fiscal del donant o donants.
b) Llibre de família, o una altra documentació justificativa de la relació filial entre la part donant i la donatària.
c) Escriptura pública de donació.
d) Justificant del pagament de l'impost de successions i donacions corresponent.
e) Declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques de l'últim exercici fiscal amb període de presentació vençut de la unitat familiar que realitza la donació.
3. Autorització a l'administració
La sol·licitud regulada en aquest article inclourà expressament l'autorització perquè l'administració Pública competent puga sol·licitar la informació de caràcter tributari, econòmic o patrimonial que fóra legalment pertinent, en el marc de la col·laboració establit amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, els Centres de Gestió Cadastral i Cooperació Tributària, el Col·legi de Notaris i Registradors o amb altres administracions públiques. En la mesura que, a través d'aquest marc de col·laboració, l'òrgan competent de l'administració autonòmica puga disposar de les dites informacions, no s'exigirà als interessats l'aportació individual de certificats expedits pels organismes al·ludits, ni la presentació, en original, còpia o certificat, de les seues declaracions tributàries.
4. Amb caràcter supletori, és aplicable al que disposa aquest article la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, en els seus articles 38.4, 70 i 71.
Article 13. Resolució de concessió de visat i finançament concertat
1. Els serveis territorials d'Habitatge i Projectes Urbans, després de la comprovació dels requisits exigits per la legislació aplicable, resoldran sobre la sol·licitud formulada, i es dictarà, en cas de complir-se aquests, resolució de concessió de visat i finançament concertat, que permetrà a l'interessat l'accés al préstec concertat i a les ajudes econòmiques directes previstes en aquest decret i, si és el cas, resolució de concessió de subvenció per donació familiar per a l'adquisició concertada d'habitatge.
2. En les resolucions de concessió de visat i finançament concertat i, si és el cas, de concessió de subvenció per donació familiar per a l'adquisició concertada d'habitatge, s'advertirà expressament que la concessió d'aquest implica l'obligació de cancel·lació del préstec concertat i reintegrament de les ajudes, incrementades amb els interessos legals meritats des de la percepció de l'import de la subvenció, en el cas que l'habitatge per al qual s'haja obtingut el finançament concertat es transmeta inter vivos, per qualsevol títol, abans del transcurs del termini de deu anys previst en l'article 3 d'aquest decret.
3. Les ajudes regulades en el present decret són incompatibles amb qualsevol altra per a la mateixa finalitat procedent de qualsevol Administració o ens públic o privat, nacional, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.
4. Segons el que disposa l'article 17.3.e) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb els criteris objectius per a l'atorgament de les ajudes, es tindrà en compte, si és el cas, la prelació en la presentació de les sol·licituds, d'acord amb el número d'ordre que conste en el registre d'entrada.
Capítol IV
Instrumentació financera de les ajudes per a
l'adquisició de l'habitatge d'accés concertat
Article 14. El beneficiari sol·licita un préstec concertat a l'entitat de crèdit, o la bestreta del pagament de les ajudes econòmiques directes
1. Les sol·licituds dels préstecs concertats i de la bestreta del “Xec-accés a l'habitatge” es formularan directament pels beneficiaris davant de les entitats de crèdit.
2. Cada sol·licitud anirà acompanyada de la prèvia resolució administrativa concedint el finançament concertat previst en l'article 13 del present decret.
3. El termini per a sol·licitar el préstec hipotecari concertat a les entitats de crèdit serà de sis mesos, comptadors de la data de notificació al beneficiari de la resolució de concessió de visat i finançament concertat. A l'efecte, l'entitat de crèdit, si és el cas, ha de proporcionar a l'interessat justificant en què conste la data de recepció de la sol·licitud del préstec concertat.
4. Quan es tracte d'habitatges en construcció no podran transcórrer més de 24 mesos entre la data de la resolució concedint el visat del contracte i el finançament concertat i la data de l'escriptura de compravenda i de la de formalització del préstec.
Transcorregut aquest termini sense que s'haja subscrit l'escriptura de compravenda i formalitzat el préstec concertat, es produirà la caducitat de la resolució.
5. Als terminis establits en els dos apartats anteriors els serà aplicable el que disposa la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, relativa a la seua possible ampliació.
Article 15. Atorgament del préstec concertat per les entitats de crèdit i pagament anticipat de l'import de les ajudes econòmiques directes
1. Una vegada l'interessat acredite la resolució administrativa que concedix el finançament concertat, les entitats de crèdit podran tramitar i concedir el corresponent préstec hipotecari concertat, així com la bestreta del “Xec-accés a l'habitatge”. A l'efecte, se seguiran les actuacions següents:
a) Una vegada subscrit el préstec hipotecari concertat, l'entitat de crèdit ingressarà en el compte obert pel beneficiari les quantitats que corresponguen tant per raó del préstec concertat com, si és el cas, per raó de les ajudes econòmiques directes previstes en l'article 7.1.b) d'aquest decret.
b) A continuació, l'entitat de crèdit remetrà a la direcció general competent en matèria d'habitatge una relació certificada de les hipoteques formalitzades perquè en prengueu coneixement i constància.
2. La Generalitat pot en tot moment supervisar o inspeccionar les gestions realitzades per les entitats de crèdit, per mitjà dels corresponents serveis econòmics de la conselleria competent en matèria d'habitatge.
Article 16. Convenis de la Generalitat amb entitats de crèdit
1. Per a instrumentar la col·laboració amb les entitats de crèdit, la Generalitat pot subscriure amb aquestes convenis, amb un informe previ de l'Institut Valencià de Finances i de la Direcció General de Pressupostos i Despeses o òrgan competent, que seran formalitzats pel conseller competent en matèria d'habitatge, tindran validesa per a tota la duració del pla i contindran com a mínim els extrems establits en els articles 15 i 16.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. En tot cas, les quanties màximes de les ajudes econòmiques directes vinculades al Pla d'accés a l'habitatge de la Comunitat Valenciana 2004-2007 s'atindran als límits pressupostaris que anualment impose la Llei de pressupostos de la Generalitat.
Article 17. Convocatòria de les entitats de crèdit
1. El conseller competent en matèria d'habitatge, d'acord amb els principis de publicitat i concurrència, i amb un informe previ de la Direcció General de Pressupostos i Despeses o òrgan competent en la matèria, establirà la convocatòria d'un sistema d'ofertes per part de les entitats de crèdit, i de selecció d'aquestes, així com la fixació, si és el cas, de les quanties que s'han de convindre amb cada una d'aquestes entitats, i la determinació del tipus d'interés efectiu dels convenis.
2. L'incompliment greu o reiterat de les obligacions establides en el conveni per part d'una entitat de crèdit habilitarà la Conselleria competent en matèria d'habitatge per a modificar o resoldre aquest conveni en els termes establits en la normativa aplicable.
TÍTOL II
Mesures per a la coordinació i la col·laboració
institucional en matèria d'habitatge
Article 18. La coordinació i la col·laboració en matèria d'habitatge
Per a institucionalitzar la coordinació i la col·laboració dels distints sectors implicats en matèria d'habitatge, es crea el Registre Valencià d'Habitatge amb Protecció Pública i l'Observatori Valencià d'Habitatge.
Article 19. El Registre Valencià d'Habitatges amb Protecció Pública
1. Adscrit a la direcció general competent en matèria d'habitatge, es crea el Registre Valencià d'Habitatges amb Protecció Pública, amb la finalitat de coordinar la informació sobre els habitatges que són objecte de qualsevol classe d'actuació protegida.
2. S'inscriuran en l'esmentat Registre els habitatges següents:
a) Els que es qualifiquen a l'empara del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, i els que s'ajusten al que disposa el títol I d'aquest decret.
b) Els habitatges adaptats per a discapacitats en qualsevol règim de protecció, tant en compra com en lloguer.
c) Els habitatges protegits per a famílies nombroses que s'ajusten al que establix l'article 16 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat.
d) Els habitatges destinats a arrendament que complisquen els requisits establits en el Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, modificat pel títol III del present decret.
e) Aquells que la Generalitat considere convenient inscriure per a facilitar la informació en matèria d'habitatge, i que per ordre s'establisquen.
3. Mitjançant una ordre del conseller competent en matèria d'habitatge s'establirà l'organització i el règim de funcionament del Registre Valencià d'Habitatges amb Protecció Pública, conforme al que disposa la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Article 20. L'Observatori Valencià d'Habitatge
1. Com a òrgan consultiu de la Generalitat adscrit a la direcció general competent en matèria d'habitatge, es crea l'Observatori Valencià d'Habitatge, com a servei tècnic d'investigació, desenvolupament i innovació (I+D+I), per a l'impuls d'actuacions en matèria d'habitatge, la finalitat del qual és millorar el coneixement que la Generalitat té del mercat immobiliari, com també impulsar les actuacions en matèria d'habitatge.
2. Són funcions de l'esmentat Observatori:
a) Impulsar, coordinar i establir el seguiment de les actuacions relatives a l'execució del Pla d'accés a l'habitatge de la Comunitat Valenciana en tots els seus aspectes.
b) Avaluar la correcta evolució de l'execució del pla.
c) El desenvolupament i la coordinació d'estudis específics en matèria d'habitatge.
d) Assessorament a entitats locals per al desenvolupament d'estudis de necessitat d'habitatge en els seus municipis.
e) Impuls de nous models estadístics i informatius per al desenvolupament de les actuacions en matèria d'habitatge.
f) Seguiment, anàlisi i avaluació del mercat immobiliari residencial.
g) Proposar i desenvolupar els estudis relatius a l'habitatge des del punt de vista tècnic, tipològic i d'innovació tecnològica i implementació de criteris mediambientals i sostenibilitat.
h) Qualssevol altres que els encomane la direcció general competent en matèria d'habitatge.
3. Les funcions es realitzaran amb els mitjans i recursos propis, o, si és el cas, es proposaran les necessàries col·laboracions amb aquelles institucions o organismes que es consideren adequades sobre la base de les finalitats previstes.
TÍTOL III
Noves actuacions protegides per a fomentar
l'arrendament i la rehabilitació d'habitatges
Article 21. Modificacions del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005
Es modifiquen els següents preceptes del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005.
1. Es modifica l'article 1, que queda amb la redacció següent:
«És objecte del present decret la regulació dels criteris i requisits per a l'accés a les ajudes públiques, en les actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl, a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, com també el desenvolupament, la gestió i el reconeixement del finançament qualificat establit pels reials decrets 1/2002, d'11 de gener, i 1721/2004, de 23 de juliol per al període 2002-2005».
2. Es modifiquen els apartats 1, 2. B).a), i 4 de l'article 2, que queden amb la redacció següent:
«1. Es consideren actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl, a l'efecte tant de les ajudes previstes en aquest decret com de les incloses pels Reials decrets 1/2002, d'11 de gener i 1721/2004, de 23 de juliol, aquelles que siguen qualificades com a tals per la Generalitat, i donen lloc a la concessió d'ajudes als seus promotors, adquirents, adjudicataris i arrendataris per part de l'administració Pública».
«2.B) L'adquisició d'habitatges existents
a) L'adquisició d'habitatges existents lliures o subjectes a règims de protecció pública, quan es tracte d'una segona o posterior transmissió, o d'habitatges lliures, de nova construcció o resultants d'actuacions de rehabilitació en les condicions establides en el present Decret i en els reials decrets 1/2002, d'11 de gener, i 1721/2004, de 23 de juliol, siga per a ús propi, o per a la seua cessió en règim d'arrendament per entitats sense ànim de lucre, organismes públics i societats que incloguen en el seu objecte social l'arrendament d'habitatges».
«4. Actuacions no protegides
No es considerarà actuació protegida la promoció, encara que siga per a ús propi, l'arrendament, i l'adquisició d'habitatges unifamiliars aïllats, llevat que aquests habitatges estiguen ubicats a municipis rurals la població dels quals no excedisca els 2000 habitants i, a més, se situen en un context urbà on predomine aqueixa tipologia.
Així mateix, no serà actuació protegida la rehabilitació dels béns d'interés cultural en els termes de l'article 37.3 d'aquest decret, excepte l'excepció que s'hi inclou».
3. S'inclouen dos nous paràgrafs, el E) i el F), a l'apartat 2 de l'article 2, amb la redacció següent:
«E) La cessió d'habitatges lliures per a arrendament, en les condicions establides en aquest decret».
«F) Les actuacions de suport econòmic als inquilins en les condicions que s'estableixen en aquest decret».
La resta de l'article roman amb la mateixa redacció.
4. S'inclou un nou paràgraf final en l'apartat 2.a) de l'article 6, amb la redacció següent:
«–Altres subvencions, destinades a fomentar l'oferta d'habitatges lliures en arrendament i a facilitar el pagament de la renda als inquilins».
La resta de l'article no pateix variació.
5. Es modifiquen els apartats 1.a) i d) de l'article 8, que queden redactats amb els termes següents:
«1. a) Que els adquirents, adjudicataris o promotors individuals per a ús propi, o arrendataris, no siguen titulars del ple domini o d'un dret real d'ús o gaudi sobre algun altre habitatge de protecció pública, o pel qual s'hagen obtingut ajudes per a accedir a aquest, ni, en tot cas, sobre un habitatge lliure en la mateixa localitat en què se situa l'habitatge objecte de l'actuació protegida, quan el valor d'aquest habitatge lliure, determinat d'acord amb la normativa de l'impost sobre transmissions patrimonials, excedisca del 40% del preu màxim total d'aquell, o del 60%, en el cas de famílies nombroses. No s'aplicarà la restricció corresponent a la titularitat d'habitatges lliures quan es tracte del finançament qualificat corresponent als supòsits previstos en l'apartat 7 de l'article 25 i en el capítol IX d'aquest decret, sempre que s'acredite que els habitatges seran arrendats, directament, o mitjançant cessió, per qualsevol altre títol, a la Generalitat o a través d'agències o societats públiques que incloguen entre les seues activitats l'arrendament d'habitatges, per al seu lloguer en les condicions previstes en aquest apartat.
Tot això, sense perjudici de les condicions establides en l'apartat 2 d'aquest article, per al primer accés a l'habitatge en propietat».
«1. d) Que els adquirents, adjudicataris i promotors individuals per a ús propi no hagen obtingut prèviament finançament qualificat, a l'empara de plans estatals d'habitatge, durant els deu anys anteriors a la sol·licitud actual d'aquest. No serà necessari complir aquesta condició quan la nova sol·licitud de finançament qualificat es dega a l'adquisició o la rehabilitació d'un habitatge, per a destinar-lo a residència habitual i permanent, en una altra localitat, com a conseqüència del canvi de residència del titular, o quan es tracte d'una família nombrosa que accedisca a un nou habitatge de major superfície del que posseïa, o quan el finançament qualificat prèviament obtingut haja consistit en les subvencions a inquilins previstes en el Reial decret 1721/2004, de 23 de juliol. En tot cas, serà necessària la prèvia cancel·lació del préstec qualificat anteriorment obtingut i la devolució de les ajudes econòmiques directes obtingudes, actualitzades amb els interessos legals, excepte en el supòsit de famílies nombroses, i de les subvencions a inquilins.
En el supòsit de compradors d'habitatges existents a què es refereix l'apartat 7 de l'article 25 d'aquest decret, no serà necessari el compliment del termini indicat des de l'obtenció de finançament qualificat, com també tampoc la cancel·lació del préstec o préstecs qualificats, ni la devolució d'ajudes econòmiques directes».
La resta de l'article roman amb la mateixa redacció.
6. Es modifiquen el primer paràgraf de l'apartat 1 i l'apartat 3 de l'article 10, que queden amb la redacció següent:
«1. Els ingressos determinants del dret al finançament qualificat estaran referits als ingressos familiars, que es fixaran segons la quantia, en nombre de vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), corregit segons s'estableix en els apartats 3 i 4 d'aquest article, de la part general i especial de la renda del període impositiu, regulats en els articles 38 bis i 39, i s'aplica a la quantitat que resulte la reducció prevista en l'article 46 bis de la Llei 40/1998, de 9 de desembre, de l'impost sobre la renda de les persones físiques, modificada per la Llei 46/2002, de 18 de desembre (que es corresponen amb els articles 39, 40 i 51, respectivament, del text refós aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2004, de 5 de març), corresponents a la declaració o declaracions presentades per cada un dels membres de la unitat familiar, relatives al període impositiu, amb termini de presentació vençut, immediatament anterior a la sol·licitud de finançament qualificat. A l'efecte, cal ajustar-se a l'import declarat o, si és el cas, comprovat per l'administració tributària. Si l'interessat no ha presentat declaració, per no estar obligat a això, l'acreditació dels seus ingressos familiars s'efectuarà mitjançant declaració responsable, sense perjudici de la possible comprovació administrativa».
«3. Unitat familiar
A l'efecte d'aquest decret, s'entén per ingressos familiars els corresponents a la unitat familiar, com resulta definida per les normes reguladores de l'impost sobre la renda de les persones físiques, sense perjudici del que establix l'article 25.10 d'aquest decret per a les subvencions a inquilins».
La resta de l'article roman amb la seua actual redacció.
7. Es modifica l'apartat 2 de l'article 14, que queda redactat com segueix:
«2. Així mateix, amb les excepcions previstes per a la rehabilitació, els habitatges pels quals s'haja obtingut finançament qualificat no podran ser objecte de cessió inter vivos, per cap títol, durant el termini de deu anys des de la formalització del préstec qualificat. Queden exceptuades les famílies nombroses en el supòsit a què es refereix l'article 8.2.a), segon paràgraf, d'aquest decret, com també els adquirents previstos en l'apartat 7 de l'article 25 d'aquest decret, quant a l'arrendament dels habitatges.
Pot deixar-se sense efecte aquesta prohibició de disposar quan es donen les circumstàncies següents: per subhasta i adjudicació de l'habitatge per execució judicial del préstec, per canvi de localitat de residència del titular de l'habitatge o per altres motius justificats, mitjançant autorització dels serveis territorials d'Habitatge i Projectes Urbans.
En tot cas, excepte en l'esmentat supòsit de l'article 25.7, es requerirà la prèvia cancel·lació del préstec i reintegrament de les ajudes econòmiques directes rebudes de l'administració o administracions concedents en cada cas, incrementades amb els interessos legals des del moment de la seua percepció.
A l'efecte, en cas d'extinció de comunitat, no es considerarà cessió inter vivos els supòsits següents:
– Sentències de separació matrimonial o divorci quan en el conveni regulador es pacta l'adjudicació de l'habitatge a un dels cònjuges.
– Extinció del condomini, en el cas d'adquisicions conjuntes, mitjançant l'adjudicació del bé a un dels adquirents».
La resta de l'article no pateix variació.
8. Es modifiquen els apartats 7 i 8 de l'article 25, que passen a tindre la redacció següent:
«7. Les entitats sense ànim de lucre, els organismes públics i les societats que incloguen en el seu objecte social l'arrendament d'habitatges, segons estableix l'article 2 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d'arrendaments urbans, i d'acord amb els requisits i condicions establits en aquesta llei, podran adquirir habitatges existents que complisquen les condicions establides en aquest decret i en el capítol IV del Reial decret 1/2002, d'11 de gener, excepte els subjectes a règims de protecció pública, per a la seua cessió en arrendament a arrendataris els ingressos familiars dels quals no excedisquen de 5.5 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), atesos els terminis i rendes màximes previstes en aquest article, prenent com a referència la quantia del preu bàsic a nivell nacional vigent en el moment d'adquisició de l'habitatge.
El preu màxim d'adquisició serà el fixat en l'article 12 d'aquest decret.
Les limitacions quant a la destinació de l'ús de l'habitatge i preus màxims de venda i renda es faran constar expressament en les escriptures de compravenda i en l'escriptura de formalització del préstec hipotecari, a l'efecte de la seua inscripció en el Registre de la Propietat, on es faran constar per mitjà de nota marginal».
«8. Les condicions dels préstecs en els supòsits que inclou l'apartat anterior s'ajustaran al que disposa l'article 25 del Reial decret 1/2002, d'11 de gener, amb les modificacions introduïdes pel Reial decret 1721/2004, de 23 de juliol».
9. S'inclouen tres nous apartats, el 9, el 10 i l'11, en l'article 25, amb la redacció següent:
«9. La Generalitat subvencionarà, a càrrec dels seus pressupostos, als promotors que s'acullen als programes de lloguer jove i d'integració social, amb el 20 per 100 del preu màxim de venda que correspondria en el moment de la seua qualificació definitiva».
«10. Podran obtindre les subvencions al lloguer, a les quals es refereix l'article 2.2 F) d'aquest decret, els inquilins preferentment jóvens amb edat no superior als trenta-cinc anys que formalitzen un contracte d'arrendament d'habitatge, els ingressos familiars dels quals no excedisquen de 15.792 euros, calculats segons els criteris establits en l'article 10, i la renda anual que s'ha de satisfer per aquests supose, com a mínim, el 2 per 100 i, com a màxim, el 9 per 100, del preu màxim a què es refereix l'article 25.2, últim paràgraf, d'aquest decret. A l'efecte, la superfície màxima computable per als habitatges serà de 90 metres quadrats de superfície útil, i per al garatge i traster les previstes en l'article 14.b) del Reial decret 1/2002, d'11 de gener, amb independència que les superfícies reals respectives siguen superiors.
Els ingressos familiars anuals es referiran, en aquest cas, als de tots els ocupants de l'habitatge, existisca o no, entre ells, relació de parentiu.
Serà necessari que el sol·licitant d'aquesta ajuda aporte en els serveis territorials d'Habitatge i Projectes Urbans el contracte d'arrendament, per al seu visat, a l'efecte del reconeixement, si és el cas, de la subvenció que procedisca, i d'acord amb els procediments que s'establisquen.
Les subvencions es pagaran cada any, en tres terminis.
La quantia màxima anual de la subvenció no excedirà del 40 per 100 de la renda anual que s'ha de satisfer, ni d'un màxim absolut de 2.880 euros, i pot ser feta efectiva a l'inquilí, o a l'arrendador directament, o través de l'agència o societat pública que s'encarregue de la gestió de l'arrendament. L'arrendador, en aquests casos, descomptarà prèviament la quantia de l'ajuda de la renda total que ha d'abonar l'arrendatari.
La duració màxima d'aquesta subvenció serà de vint-i-quatre mesos, condicionada que es mantinguen les circumstàncies que van donar lloc al reconeixement inicial del dret a les ajudes.
No podran obtindre's novament aquestes subvencions fins transcorreguts almenys cinc anys des de la percepció de subvencions estatals als inquilins, sense incloure les possibles ajudes de caràcter fiscal».
«11. La Generalitat subvencionarà, a càrrec dels seus pressupostos, amb un 10 per 100 addicional, els lloguers dels contractes d'arrendament que es formalitzen, complint els requisits previstos en l'apartat anterior, quan la causa d'aquest arrendament siga l'existència d'una situació de violència domèstica, degudament acreditada.
En aquests casos la quantia màxima anual de la subvenció pot aconseguir el 50 per 100 de la renda anual que s'ha de satisfer, s'establix el màxim absolut en 3.168 euros».
10. S'introdueix un nou apartat, el 4, en l'article 30, amb la redacció següent:
«4. Quan aquest tipus d'allotjaments constituïsquen experiències pilot, amb vista a raons socials, els serà aplicable el que disposa l'article 5, segon i tercer paràgraf, del Decret 286/1997, de 25 de novembre, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aproven les normes d'habitabilitat, disseny i qualitat d'habitatges en l'àmbit de la Comunitat Valenciana».
11. Es modifica l'apartat 3 de l'article 37, que passa a quedar redactat de la manera següent:
«3. No és actuació protegida, a l'efecte d'aquest decret, la rehabilitació, en tot o en part, dels béns d'interés cultural declarats monuments conforme a la definició de l'article 26.1.A).a) de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, de patrimoni cultural valencià, o s'haja incoat expedient per a la seua declaració com a tals, excepte la declarada excepcionalment com a tal per resolució conjunta de les direccions generals d'Habitatge i Projectes Urbans i de Patrimoni Cultural Valencià, de les conselleries de Territori i Habitatge, i de Cultura, Educació i Esport».
La resta de l'article no pateix variació.
12. Es modifiquen la lletra f) de l'apartat 1, i la lletra b) de l'apartat 2, de l'article 42, que passen a tindre la redacció següent:
«1. f) Que una vegada presentada la sol·licitud de qualificació provisional les obres no s'iniciaren amb anterioritat a la visita d'inspecció de l'immoble pel tècnic de l'òrgan competent, excepte per motius d'urgència degudament justificats».
«2. b) En les actuacions de rehabilitació d'edificis pot obtindre's la qualificació d'actuació protegida quan els ingressos familiars dels promotors no excedisquen de 5,5 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) en, almenys, el 60% dels titulars o ocupants dels habitatges promotors d'aquesta rehabilitació, sense perjudici de la possibilitat de qualificació individual a l'efecte del que preveu l'article 55.3.b) d'aquest decret i de la qualificació als efectes de la concessió del finançament qualificat previst en l'article 47 de la mateixa norma».
La resta de l'article manté la seua redacció original.
13. Es modifica l'apartat 2 de l'article 48, que passa a quedar redactat de la forma següent:
«2. Limitacions per a les actuacions derivades de la rehabilitació d'edificis.
Només s'aplicaran les limitacions respecte a la cessió de l'habitatge, assenyalada en l'apartat 1 anterior, quan el pressupost protegit excedisca de 4.000 euros per habitatge.
No obstant això, s'exceptua del compliment tant d'aquesta limitació com de les que s'estableixen en els apartats 5 i 6 del present article quan es tracte exclusivament d'actuacions de rehabilitació de façanes i cobertes en les àrees de rehabilitació declarades conforme al que han especificat els articles 58 i 59 d'aquest decret».
La resta de l'article no es veu alterat.
14. S'addicionen dos nous apartats, els 5 i 6, a l'article 48, amb la redacció següent:
«5. El els supòsits de rehabilitació d'habitatges o equipaments, el beneficiari de les ajudes econòmiques per actuacions de rehabilitació ha de presentar la resolució administrativa de concessió d'aquestes en el registre de la propietat corresponent a la demarcació de l'immoble, en el qual es practicarà, a la vista de la resolució administrativa, l'assentament registral de limitació de domini, d'ús i cessió, que siga pertinent conforme a la legislació hipotecària.
La Generalitat ordenarà el pagament de les ajudes econòmiques concedides, després que l'interessat aporte el document en què conste haver practicat registralment aquesta limitació.
De la mateixa manera, l'entitat financera concedent del préstec qualificat pot procedir a la firma del contracte prèvia aportació del document en què conste haver-se verificat registralment la limitació en poder dispositiu del beneficiari de les ajudes econòmiques».
«6. En els supòsits d'actuacions de rehabilitació d'elements comuns se seguirà el mateix procediment, però, a més, el sol·licitant de les ajudes ha de presentar en els serveis territorials d'Habitatge i Projectes Urbans, juntament amb la sol·licitud de finançament qualificat, les notes registrals de titularitat de tots els habitatges amb quota de participació en els elements comuns que s'han de rehabilitar.
Amb anterioritat a la concessió de la qualificació definitiva i del finançament qualificat, els serveis territorials d'Habitatge i Projectes Urbans notificaran als titulars dels habitatges afectats que, una vegada obtinguda la qualificació definitiva i el finançament qualificat, si és el cas, es procedirà a la inscripció de la limitació de domini en el Registre de la Propietat corresponent.
Aquesta notificació s'efectuarà d'acord amb el que disposa el capítol III del títol V de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Realitzada la inscripció registral, la Generalitat procedirà a ordenar el pagament de les ajudes econòmiques corresponents».
15. Es modifica l'apartat 2.a) de l'article 56, que queda redactat a continuació, i se suprimeix el punt c) del mateix apartat:
«2.a) El Ministeri de l'Habitatge subvencionarà les obres d'adequació d'habitabilitat d'un habitatge, qualificat protegit, quan el promotor de les actuacions tinga uns ingressos familiars no superiors a 3,5 vegades l'IPREM.
La quantia serà del 25 per 100 del pressupost protegit, amb un límit absolut de 2.480 euros».
16. Es modifica l'apartat 2 de l'article 64, que queda redactat de la forma següent:
«2. Les actuacions tindran com a objecte la rehabilitació dels edificis que es troben afectats per un deteriorament estructural, per patologies derivades de la utilització de ciment aluminós, o per una greu inadequació funcional o d'habitabilitat».
La resta de l'article no pateix variació.
17. Es modifica la redacció de l'article 69, que passa a tindre el contingut següent:
«Article 69. Rehabilitació d'habitatges
1. Les actuacions de rehabilitació d'habitatges que no es troben expressament previstes en les situacions o àmbits recollits en el present decret, podran optar al finançament qualificat previst en el Reial decret 1/2002, d'11 de gener.
2. Quan es tracte d'adaptació de l'habitatge a persones amb discapacitat, a més del finançament qualificat previst en el Reial decret 1/2002, d'11 de gener, s'aplicaran les ajudes establides en l'article 60, apartat 2.A), d'aquest decret.
3. Així mateix es pot obtindre la qualificació d'actuació protegida a altres efectes, sempre que els ingressos familiars dels beneficiaris no excedisquen de 5,5 vegades l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM)».
18. S'afig una nova secció tretzena al capítol V: «Subvencions destinades a cobrir les despeses prèvies a la cessió en arrendament
Article 70 bis. Subvencions per a la rehabilitació i posterior arrendament d'un habitatge
Els serveis territorials d'Habitatge i Projectes Urbans tramitaran, en els termes i amb els requisits previstos en el Reial decret 1/2002, d'11 de gener, modificat pel Reial decret 1721/2004, de 23 de juliol, les sol·licituds de la subvenció que estableix l'article 35.2 c) del citat reial decret”.
19. Es modifica el text de la Disposició addicional novena, que passa a tindre el contingut següent:
«Novena. Mesures excepcionals
A proposta del director general d'Habitatge i Projectes Urbans, i sempre sobre la base dels informes tècnics que corresponguen, el conseller de Territori i Habitatge, mitjançant una resolució expressa, pot adoptar mesures excepcionals, quan les especials circumstàncies de caràcter social o per raó de la seua catalogació o nivell de protecció, o per raons d'urgència, que afecten els edificis d'habitatges, els habitatges i els seus ocupants, així ho requerisquen, fins i tot la desqualificació dels habitatges de protecció oficial de promoció pública i la determinació de la qualificació que siga procedent».
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Subscripció de convenis
S'autoritza el conseller de Territori i Habitatge per a subscriure els convenis amb altres administracions, col·legis professionals, entitats financeres, associacions empresarials i professionals, universitats, o amb qualsevol altra entitat pública o privada, que siguen necessaris per a l'aplicació d'aquest decret.
Segona. Competència
Les competències atribuïdes a la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports en el Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, d'actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005, i en l'Ordre de 15 de novembre de 2002, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, s'entendran atribuïdes a la Conselleria de Territori i Habitatge. Així mateix, les competències que en l'esmentat decret corresponien a la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge s'entendran referides a la Direcció General d'Habitatge i Projectes Urbans. De la mateixa forma, les competències atribuïdes als serveis territorials d'Arquitectura i Habitatge correspondran als serveis territorials d'Habitatge i Projectes Urbans.
Tercera. Subvencions del Pla d'habitatge per al període 2002-2005
Els beneficiaris del Pla d'habitatge 2002-2005 podran optar entre la modalitat ordinà-ria de percebre directament l'ajuda de la Generalitat, de conformitat amb les corresponents consignacions pressupostàries, o percebre l'ajuda de les entitats col·laboradores, en els termes establits en els convenis previstos en el capítol IV del títol I d'aquest decret.
Quarta. Habitatge sostenible i habitatge bioclimàtic
1. Mentre no es desenvolupe el que establix l'article 2.3 del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, mitjançant una resolució del director general competent en matèria d'habitatge es podran atorgar ajudes per a aquells habitatges que constituïsquen una experiència pilot de desenvolupament sostenible i bioclimàtic.
2. La quantia de les ajudes no pot ser superior al 15 per 100 del preu màxim de venda dels habitatges que es promoguen a l'empara del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat.
Cinquena. Garatges protegits
No és possible qualificar una promoció d'habitatges protegits sense que els garatges existents en aquest ho siguen també, almenys en la mateixa proporció que el nombre d'habitatges protegits, i s'ubiquen les places de garatge protegits en la planta superior de l'esmentat garatge. En cas de no disposar de places suficients, la resta s'ubicaran en les plantes inferiors d'aquest, podent quedar l'excedent de places, de règim lliure.
Sisena. Data dels contractes d'arrendament d'habitatge que poden donar lloc a la subvenció de la renda als inquilins
Les subvencions als inquilins a què es refereix l'article 2.2.F) del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005, s'aplicaran únicament a aquells contractes d'arrendament d'habitatge que es formalitzen a partir del 29 de juliol de 2004.
Setena. Plans d'inspecció
La Conselleria de Territori i Habitatge, a través de la Direcció General d'Habitatge i Projectes Urbans, elaborarà en el termini de 6 mesos, comptadors des de l'entrada en vigor d'aquest decret, un pla d'inspecció específic per a perseguir la percepció de sobrepreu, prima o quantitat per raó de compravenda o arrendament d'habitatges protegits, que supere els preus o rendes màximes establits legalment.
Octava. Aplicació de l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM)
Les referències al salari mínim interprofessional contingudes en el Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, s'entendran referides a l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM).
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Sol·licitants d'ajudes per a lloguer solidari d'habitatges per a col·lectius socials desfavorits per a l'any 2004
1. Podran ser beneficiaris de les subvencions al lloguer introduïdes per aquest decret en l'article 2.2.F del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005, aquells sol·licitants d'ajudes per a lloguer solidari d'habitatges per a col·lectius socials desfavorits, convocades mitjançant una Ordre de data 17 de desembre de 2003, de la Conselleria de Territori i Habitatge, als quals s'haguera desestimat totalment per falta de consignació pressupostària, i sempre que reunisquen els requisits establits en el mencionat decret, amb l'única excepció que el contracte d'arrendament pot ser de data anterior al 29 de juliol de 2004.
2. La resta de sol·licitants a qui s'haja desestimat la seua petició per qualsevol altra causa, podran reiterar la seua sol·licitud, que serà tramitada i resolta conforme al que establix el Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, sobre actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005, i normativa de desplegament d'aquest.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogats els següents articles del Decret 92/2002, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat:
Article 1; article 2.1, 2.2.B).a) y 2.4; article 8.1, a) i d); article 10.1 i 3; article 14.2; article 25.7 i 8; article 37.3; article 42.1.f) i 2.b); article 48.2; article 56.2.a) i c); article 64.2; article 69 i la Disposició addicional novena.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desenvolupament i aplicació
1. S'autoritza el conseller de Territori i Habitatge perquè adopte els actes i les disposicions necessàries per al compliment del que disposa el present decret.
2. Mentre no es procedisca al desenvolupament del present decret, mitjançant una ordre de la Conselleria de Territori i Habitatge, s'aplicaran les normes contingudes en l'Ordre de 15 de novembre de 2002, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, sobre el desenvolupament i la tramitació de les mesures de finançament d'actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl per al període 2002-2005, en el que no contradiguen el que disposa el present decret.
3. No obstant això, l'exigibilitat dels drets reconeguts en el títol I. “Els habitatges d'accés concertat”, queden supeditats a la subscripció dels convenis financers previstos en aquest.
Segona. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 8 d'abril de 2005
El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ
El conseller de Territori i Habitatge,

linea
Mapa web