DECRET 1/2018, de 12 de gener, del Consell, pel qual es regula el procediment per al reconeixement de la prestació econòmica per al sosteniment a la criança en famílies acollidores. [2018/511]
(DOGV núm. 8216 de 19.01.2018) Ref. Base de dades 000622/2018
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 20.01.2018 Data de fi de vigència: 09.03.2021 Aquesta disposició afecta: Deroga: - ORDRE 18/2016, de 4 d'octubre, de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores de les subvencions per al finançament de despeses extraordinàries per acolliment familiar en família educadora. [2016/7985]
- DECRET 46/2016, de 22 d'abril, del Consell, pel qual es regula el procediment i les condicions per al reconeixement i la concessió de la prestació econòmica per a despeses de manutenció dels menors acollits. [2016/2873]
Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: Derogada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives Grup temàtic: Legislació Matèries: Benestar social
DECRET 1/2018, de 12 de gener, del Consell, pel qual es regula el procediment per al reconeixement de la prestació econòmica per al sosteniment a la criança en famílies acollidores. [2018/511]
PREÀMBUL
La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei denjudiciament civil, encomana a les administracions públiques competents en matèria de protecció de menors ladopció de mesures preventives i protectores que garantisquen la seua assistència moral i material.
Correspon a la Generalitat, dacord amb larticle 49.1.27 de lEstatut dAutonomia, la competència exclusiva en matèria dinstitucions públiques de protecció i ajuda a menors.
El Codi Civil, en larticle 172.1, atribueix a lentitat pública a la qual, en el respectiu territori, estiga encomanada la protecció dels menors, per ministeri de la llei, la tutela dels menors que es troben en situació de desemparament; i en el seu article 172 bis estableix la possibilitat que assumisca la guarda de menors a petició dels pares o tutors o quan així ho acorde el jutjat. Dacord amb el 172 ter, la guarda es realitzarà mitjançant lacolliment familiar, i no sent aquest possible o convenient per a linterés del menor, mitjançant lacolliment residencial. El Codi Civil regula en els articles 173 i 173 bis lacolliment familiar, que produeix la plena participació del menor en la vida de la família i imposa a qui el rep les obligacions de vetlar per ell, tenir-lo en la seua companyia, alimentar-lo, educar-lo i procurar-li una formació integral en un entorn afectiu.
Larticle 142 del Codi Civil entén per aliments tot el que és indispensable per al manteniment, habitació, vestimenta i assistència mèdica. Els aliments comprenen també leducació i instrucció de lalimentat mentre siga menor dedat i encara després quan no haja acabat la seua formació per causa que no li siga imputable.
Daltra banda, larticle 20 bis, 1.k, de la vigent Llei orgànica 1/1996, estableix que les famílies acollidores tenen dret a «percebre una compensació econòmica i un altre tipus dajuda que shaguera estipulat, si escau».
Larticle 121 de la Llei 12/2008, de 3 de juliol, de la Generalitat, de protecció integral de la infància i ladolescència a la Comunitat Valenciana, modificada per la Llei 10/2015, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i dorganització de la Generalitat, estableix que les persones acollidores tenen dret a percebre de la Generalitat una prestació econòmica que contribuïsca a fer front a les despeses de manteniment dels menors acollits, sempre que es donen les condicions següents: que el menor es trobe sota la guarda o la tutela de la Generalitat; que lacolliment shaja constituït i formalitzat en els termes establerts legalment i que lacolliment no siga preadoptiu. Els apartats tercer i quart fixen les regles per a determinar limport de les prestacions; i lapartat sisé preveu que reglamentàriament es determine el procediment. Aquest es va aprovar mitjançant el Decret 46/2016, de 22 dabril, i es va desplegar per lOrdre 18/2016, de 4 doctubre, de la Conselleria dIgualtat i Polítiques Inclusives, per la qual saproven les bases reguladores de les subvencions per al finançament de despeses extraordinàries per necessitats excepcionals derivades de lacolliment.
En aquest sentit, sentenen per necessitats excepcionals aquelles que requerisquen tractament odontològic, mèdic, psicològic o pedagògic, així com la utilització de pròtesi. També es consideren necessitats excepcionals derivades de lacolliment familiar la necessitat de conciliar la cura de la persona acollida amb les obligacions laborals; o ladquisició de llibres de text i material curricular per a lensenyament reglat.
No obstant això, sha constatat que els conceptes inclosos en la tipologia de despeses extraordinàries són susceptibles de ser integrades en un sol procediment, de manera que es faciliten les gestions a realitzar per les famílies acollidores, i sevite una duplicitat de tràmits.
Pel que fa a la col·laboració de les entitats locals en la gestió de les prestacions econòmiques per acolliment familiar, sent que aquesta ha quedat reduïda exclusivament al pagament de les prestacions resoltes per la Generalitat, dun costat, i tenint en compte lampliació de làmbit objectiu, així com lequiparació de la família extensa a leducadora, que implica la distinció econòmica mitjançant lestabliment de diferents mòduls econòmics en atenció a les circumstàncies de les persones menors dedat acollides; dun altre, sha considerat convenient suprimir la col·laboració esmentada amb vista a la simplificació administrativa i agilitat, en benefici de les famílies i els xiquets i xiquetes.
A més, el Pla valencià dinclusió i cohesió social (Pla VICS) és leina dordenació i direcció estratègica de la Generalitat de les accions i mesures encaminades a reduir els factors de desigualtat social i vulnerabilitat, promoure major autonomia de les persones i la cohesió social a partir del sentiment de pertinença a la comunitat. Lobjectiu del Pla VICS és trencar amb la transmissió generacional de lempobriment des duna perspectiva de drets de la infància, de gènere i suport a les famílies. En conseqüència, la Generalitat impulsa lacolliment familiar com a principal recurs de protecció de la infància i adolescència, amb la consegüent equiparació de les famílies extenses i educadores, per això resulta oportú i convenient avançar cap a una compensació econòmica universal de la totalitat de despeses de la criança dels xiquets i xiquetes acollits, amb independència del vincle existent entre la persona acollida i la família que lacull, com a dret i mitjançant un procediment administratiu únic que regule la tramitació de les prestacions econòmiques per acolliment familiar.
Transcorregut més dun any des de la configuració com a dret de les prestacions econòmiques per acolliment familiar, i una mica menys des de la publicació del decret, és procedent laprovació dun de nou en el qual samplie làmbit objectiu de les prestacions abastant la totalitat de conceptes que comporta el sosteniment de la criança de les persones acollides, i suprimir així la difusa i complexa distinció entre aquests i les despeses extraordinàries, incloent-hi la major part dels conceptes que contemplava lordre de bases esmentada en aquell, adequant la terminologia emprada al nou marc jurídic i administratiu i, finalment, millorant els aspectes procedimentals.
Així mateix, dacord amb el que estableix larticle 129.1 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú, aquest decret compleix els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, tal com es desprén daquest preàmbul, així com de larticulat.
En conseqüència, dacord amb larticle 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la vicepresidenta i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 12 de gener de 2018,
DECRETE
CAPÍTOL I
Objecte i condicions de concessió de les prestacions
Article 1. Objecte
1. Les prestacions regulades en aquest decret estan destinades a contribuir a les despeses diàries de les persones menors dedat acollides, i a finançar la disponibilitat en la modalitat dacolliment durgència. En tots dos casos, i addicionalment, es cobriran les despeses dassistència mèdica qualificades que puguen produir-se.
2. Tindran dret a percebre aquestes prestacions els qui acullen persones menors dedat sota la guarda i tutela de la Generalitat. La prestació per al seu sosteniment serà abonada a les persones a què shaja delegat la guarda.
3. Es consideraran despeses derivades de lacolliment familiar les despeses diàries dallotjament, alimentació, vestimenta, oci educatiu, mobilitat, activitats físiques i esport i assistència mèdica, així com les destinades a leducació i instrucció de les persones acollides de forma temporal o permanent.
4. Es considerarà disponibilitat per a lacolliment durgència la situació daquelles famílies declarades aptes per a tal modalitat i inscrites com en el registre de família educadora. La declaració daptitud requerirà estar disponible per a acollir a qualsevol hora del dia i durant tot lany, i comptar amb les condicions necessàries per a obtindre i aportar, a partir de la relació amb la persona acollida, informació rellevant per a les decisions sobre les mesures de protecció.
5. Es consideraran despeses dassistència mèdica qualificades els tractaments odontològics o dortodòncia, mèdics, psicològics, logopèdics o pedagògics, així com la utilització de pròtesi i la realització de proves diagnòstiques, sempre que no es troben compreses en les prestacions del Sistema Nacional de Salut, i la quantia de les quals supere el 25 % de la prestació econòmica que mensualment es merita a lempara daquest decret. A lefecte de còmput del percentatge exigit per a la consideració duna despesa mèdica com a qualificada es tindrà en compte limport del conjunt de despeses individuals que responen a una mateixa necessitat mèdica o tractament. Les despeses dassistència mèdica qualificada són compatibles i no substitueixen la prestació econòmica que mensualment es reporte per despeses derivades de lacolliment familiar o la disponibilitat per a lacolliment.
Article 2. Prestació per al sosteniment de xiquets, xiquetes i adolescents
1. Dacord amb la Llei anual de pressupostos de la Generalitat, limport de la prestació per a cada exercici es determinarà depenent de la modalitat dacolliment que es tracte i la naturalesa de les despeses a cobrir, sobre la base dels criteris següents:
a) La condició de família monoparental.
b) El grau de discapacitat o diversitat funcional o altres circumstàncies dels xiquets i xiquetes acollits que afecten de manera rellevant a la quantia de les despeses.
c) La modalitat, especialització o altres característiques de lacolliment que impliquen una especial dedicació o disponibilitat.
2. Per a cobrir les despeses derivades de lacolliment es tindrà en consideració un mòdul per cada dia que es presta lacolliment, que es meritarà mensualment. La quantia de la prestació sobtindrà multiplicant aquest mòdul pel nombre de dies en els quals lacolliment haja tingut lloc durant lexercici, dacord amb la durada determinada en la resolució administrativa que acorde lacolliment. No obstant això, si lacolliment cessara abans de la data prevista, la persona acollidora únicament tindrà dret a percebre limport de la prestació pel nombre de dies en què aquest shaja portat efectivament a terme.
3. En el cas de les famílies durgència, atenent la seua especial dedicació i disponibilitat, limport es determinarà mitjançant una quantia anual sempre que la persona o persones beneficiàries complisquen els requisits per a obtenir la prestació durant tot lexercici; en cas contrari, la quantia a percebre serà proporcional al nombre de dies en què haja reunit els requisits.
4. Les despeses per assistència mèdica qualificades seran compensades fins a la quantia màxima anual per persona menor dedat acollida que sestablisca per a cada exercici, sense que en cap cas se sobrepasse el cost real daquestes, prèvia presentació de la factura o, si escau, pressupost de la despesa.
5. El mòdul mínim de les prestacions queda fixat de la manera següent per a cada persona menor acollida:
a) Acolliment en família acollidora: 14 /dia.
b) Acolliment en família acollidora duna persona menor dedat amb un grau de discapacitat o diversitat funcional igual o superior al 33 %: 16 /dia.
c) Acolliment en família acollidora en acolliment especialitzat: 33 /dia.
d) Els mòduls dels apartats a, b i c del present article seran incrementats en almenys 2 /dia per a les famílies monoparentals.
e) Disponibilitat per a acolliment durgència diagnòstic en família educadora: 9.855 /any.
f) Disponibilitat per a acolliment durgència diagnòstic en família educadora monoparental: 12.775 /any.
Article 3. Requisits
1. Els acolliments hauran de complir les condicions següents:
a) Que la persona menor dedat acollida es trobe sota la guarda o la tutela de la Generalitat.
b) Que lacolliment shaja constituït i formalitzat en els termes i amb les prescripcions establides legalment.
c) Que no es tracte duna delegació de guarda amb finalitats dadopció.
El compliment daquestes condicions serà comprovat dofici per lòrgan instructor.
2. Atenent la naturalesa daquesta prestació, la circumstància prevista en larticle 13.2.e de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, no impedirà accedir a la condició de persona beneficiària ni rebre el pagament.
Article 4. Pluralitat de persones menors dedat acollides i persones acollidores
1. Les prestacions corresponents a diversos acolliments constituïts a favor duna mateixa persona o persones acollidores podran sol·licitar-se en una única sol·licitud.
2. Únicament saprovarà una prestació mensual per al sosteniment a la criança per persona acollida.
CAPÍTOL II
Efectes econòmics, quantia i compatibilitat de les prestacions
Article 5. Efectes econòmics de la prestació
1. Els efectes econòmics de les prestacions per despeses derivades de lacolliment seran des de la data de resolució de lacolliment, llevat que la data de la resolució administrativa de lacolliment corresponga a un exercici pressupostari que es trobara ja tancat en el moment de presentar la sol·licitud; en aquest cas la data defectes serà des de l1 de gener de lany en què es presente la sol·licitud.
2. En les prestacions per disponibilitat anual per a acolliment durgència, els efectes econòmics seran des de l1 de gener de lany que es presente la sol·licitud, llevat que lanotació de lespecialització per a dur a terme acolliments daquesta modalitat en el Registre de Famílies Educadores de la Comunitat Valenciana shaguera produït amb posterioritat a aqueixa data, en aquest cas els efectes seran des de la data danotació de lespecialització. Per a aquestes prestacions, els efectes econòmics no podran estendres més enllà de lexercici econòmic en el qual se sol·liciten.
3. Les despeses dassistència mèdica qualificades quedaran circumscrites a lexercici econòmic en el qual es produeixen, de manera que només serà possible sol·licitar i concedir les que sefectuen dins de lany natural que es tracte. No seran susceptibles de finançament les despeses produïdes en exercicis anteriors ni futurs.
Article 6. Actualització de la quantia de la prestació
Les quanties de les prestacions regulades en aquest decret sactualitzaran a lalça mitjançant la Llei de pressupostos de la Generalitat.
Article 7. Compatibilitat amb subvencions
1. Les prestacions regulades en aquest decret són compatibles amb qualsevol ajuda o subvenció que porte causa de lacolliment familiar, sempre que aquesta tinga per objecte atendre despeses diferents de les especificades a larticle primer.
2. Les prestacions seran, així mateix, compatibles amb les ajudes o subvencions públiques o privades que es puguen concedir per a atendre les despeses de menjador escolar, assistència mèdica, realització dactivitats formatives, adquisició de materials escolars i llibres de text de la persona menor en acolliment, i amb qualsevol altra ajuda destinada a les famílies per al manteniment de les persones menors dedat al seu càrrec que no tinga per objecte exclusivament les persones menors dedat en acolliment familiar.
CAPÍTOL III
Òrgans competents
Article 8. Òrgan instructor
Instruirà lexpedient de la prestació el servei amb competència en matèria de protecció de la infància i adolescència dependent de la direcció territorial que gestione la protecció de la persona menor dedat.
En el cas de les prestacions per acolliment familiar durgència, correspondrà al de la província de residència de la família acollidora.
Article 9. Òrgan competent i recursos
Es delega en la direcció general competent en matèria de protecció de la infància i ladolescència la resolució del procediment i de les seues incidències, tals com revisió, modificació, suspensió, extinció, reintegrament o arxivament.
CAPÍTOL IV
Procediment
Article 10. Sol·licitud
1. Les persones interessades podran sol·licitar la prestació per al suport de lacolliment o la disponibilitat en qualsevol moment.
En el cas de compensació de despeses mèdiques qualificades, haurà de realitzar-se una sol·licitud per cada procés susceptible de finançament.
En tots dos casos, mitjançant els models normalitzats disponibles en les direccions territorials competents en matèria de protecció de la infància i adolescència, així com en les oficines PROP i en la pàgina web de la Generalitat.
Article 11. Presentació de la sol·licitud
1. Les sol·licituds es presentaran, preferentment, en el registre de la direcció territorial competent per a instruir lexpedient, dacord amb el que preveu larticle 8.
2. Les sol·licituds podran presentar-se, a més, en els restants llocs i registres habilitats per a la presentació de documents dirigits a les administracions públiques dacord amb la normativa de procediment administratiu comú.
Article 12. Documentació
1. Excepte oposició expressa, la presentació de la sol·licitud implicarà lautorització de la persona o persones sol·licitants perquè lòrgan gestor obtinga de forma directa les seues dades didentitat mitjançant el Sistema de Verificació de Dades dIdentitat, segons estableix el Reial decret 522/2006, de 28 dabril, i de residència mitjançant el Sistema de Verificació de Dades de Residència; en aquest cas la persona o persones sol·licitants no hauran daportar les corresponents certificacions.
En cas de no autoritzar-ho, la persona o persones interessades hauran daportar llavors les certificacions corresponents amb la sol·licitud i la resta de documentació indicada.
2. A la sol·licitud shaurà dadjuntar emplenat el model de domiciliació bancària, que servirà per a acreditar la titularitat del compte a través del qual la persona o persones beneficiàries percebran la prestació. No serà necessari que acompanyen el model emplenat els qui ja tingueren reconegut el dret a la prestació conforme al procediment previst en el present decret i presenten una nova sol·licitud.
3. A la sol·licitud relativa a les despeses mèdiques qualificades haurà dadjuntar-se factura o pressupost, en cas de pagament anticipat, a nom de la persona acollida, així com el corresponent informe de necessitat daquest, subscrit per personal tècnic de lòrgan competent per a la instrucció de lexpedient de protecció o, si escau, de professional competent segons el concepte de la despesa.
Article 13. Verificació de la sol·licitud
Lòrgan instructor verificarà les sol·licituds i la documentació aportada, i comprovarà les dades necessàries per a la instrucció.
Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigibles, la documentació siga insuficient, incompleta o inadequada o existisquen dubtes sobre la informació aportada o la derivada de les comprovacions efectuades, es requerirà la persona interessada perquè esmene aquestes deficiències o aporte la informació complementària necessària en el termini de 10 dies. Mentrestant, se suspendrà el procediment. En el cas de no realitzar lesmena sarxivarà lexpedient, prèvia resolució a aquest efecte.
Article 14. Proposta de resolució
Lòrgan instructor de lexpedient formularà proposta motivada de resolució, detallant els imports a abonar i el període dabonament.
Article 15. Resolució i termini per a resoldre
1. Lòrgan competent resoldrà motivadament lexpedient, i detallarà els imports a abonar i el període dabonament.
2. El termini màxim per a resoldre i notificar serà de sis mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud.
3. Si transcorregut el termini abans esmentat no shaguera notificat resolució, la persona o persones sol·licitants tindran dret a reclamar una revisió per la via durgència, amb un termini per a la resolució dun mes, a lempara del que preveu lapartat 6 de larticle 121 de la Llei 12/2008, de 3 de juliol, de la Generalitat, de protecció integral de la infància i ladolescència de la Comunitat Valenciana. Si transcorregut el segon termini no shaguera notificat la resolució, el sentit del silenci serà el que determine la normativa vigent aplicable. Tot això, sense perjudici que subsistisca lobligació legal de lAdministració de resoldre expressament sobre la petició formulada.
CAPÍTOL V
Aprovació de la prestació
Article 16. Aprovació de la prestació
1. En la resolució en la qual es declare el dret a la prestació saprovarà limport de la prestació que corresponga percebre a les persones interessades, excepte en els supòsits previstos en els dos articles següents.
No obstant això, quan lacolliment que done lloc a la prestació siga permanent o quan la seua durada arribe a més dun exercici pressupostari, en la resolució de reconeixement del dret únicament saprovarà limport de la prestació per a lexercici en curs.
2. El dret a la prestació per acolliment familiar durgència només es reconeixerà per a lexercici pressupostari en el qual se sol·licite. Si la persona o persones sol·licitants feren constar que la seua disponibilitat per a realitzar acolliments en aquesta modalitat està limitada a un període inferior a lany natural, la prestació sautoritzarà únicament pel temps en el qual la família estiga disponible, que haurà de ser suficient, almenys, per a completar la durada prevista dels acolliments durgència que ja estiga duent a terme o per a realitzar un nou acolliment de sis mesos de durada.
Article 17. Aprovació de la prestació per despeses mèdiques qualificades
1. Laprovació de la prestació econòmica en concepte de despeses mèdiques qualificades es realitzarà mitjançant resolució administrativa diferent a la de la prestació econòmica mensual.
2. Es dictaran tantes resolucions administratives com despeses daquest tipus es produïsquen en un mateix exercici, sense que siga possible concedir més import de lanualment establit en la llei de pressupostos per a cada exercici.
Article 18. Determinació de la quantia i aprovació de la prestació amb caràcter plurianual
Quan la prestació es referisca a un acolliment que es perllongue durant més de lany natural, lòrgan instructor, prèvia verificació de lexpedient, realitzarà linici de cada any la proposta motivada de resolució de pròrroga de la prestació.
Article 19. Procediment daprovació de la prestació per ampliació de la durada de lacolliment
1. Quan la durada prevista de lacolliment samplie mitjançant resolució administrativa, lòrgan instructor, prèvia comprovació que no han deixat de complir-se els requisits, proposarà, dofici, laprovació dun import addicional de la prestació. Limport addicional es determinarà en funció del temps comprès en lexercici pressupostari en el qual, com a conseqüència de la modificació, la durada de lacolliment shaja ampliat.
2. A aquest efecte, es considerarà ampliació de la durada de lacolliment tant la pròrroga de lacolliment temporal, com lacolliment permanent duna persona menor dedat que ja estiguera acollit per la persona o persones beneficiàries en la modalitat dacolliment temporal.
Article 20. Sol·licitud de la prestació per quanties no previstes en la resolució de reconeixement del dret
Qui tinga reconegut el dret a la prestació i estime que lacolliment que ha donat lloc a aquesta es troba en algun dels supòsits arreplegats en els dos articles anteriors, podrà sol·licitar la prestació per les quanties que no hagueren sigut aprovades inicialment. Transcorreguts sis mesos des de la presentació daquesta sol·licitud, les persones interessades, en aplicació del que disposa larticle 3.2 de la Llei 9/2016, de de la Generalitat, de regulació dels procediments demergència ciutadana en lAdministració de la Comunitat Valenciana, podran entendre estimada la seua sol·licitud per silenci administratiu.
Article 21. Resolució daprovació de la prestació per imports addicionals als recollits en la resolució de reconeixement del dret
Els imports addicionals de la prestació que no shagueren aprovat en la resolució que declare el dret a la seua percepció, i que resulten procedents, sautoritzaran mitjançant resolució de lòrgan competent inicialment, a proposta de lòrgan instructor.
CAPÍTOL VI
Del pagament, obligacions, modificació
i justificació de la prestació
Article 22. Pagament de les prestacions
1. Les prestacions econòmiques de sosteniment es meritaran mensualment i seran abonades mitjançant transferència a un compte bancari de titularitat de la persona o persones beneficiàries, en els cinc primers dies del mes següent a la meritació.
2. El règim de pagament de les prestacions en concepte de despeses mèdiques qualificades es determinarà en la resolució dautorització. Podran realitzar-se pagaments anticipats o abonaments a compte.
Article 23. Obligacions
1. Les persones beneficiàries observaran les obligacions de larticle 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a excepció de la prevista en la lletra e, i queden, en conseqüència, expressament obligades a:
a) Destinar la prestació al suport de les persones acollides; i dur a terme efectivament lacolliment, complint els deures que sen deriven, i en particular col·laborar activament amb les entitats públiques en el desenvolupament de la intervenció individualitzada amb el menor i seguiment de la mesura, observant les indicacions i orientacions daquesta.
b) Acreditar, quan se li requerisca a aquest efecte, la realització de lactivitat, així com el compliment dels requisits i condicions que determine la prestació.
c) El sotmetiment a les actuacions de control financer que corresponen a la Intervenció General.
d) Comunicar als serveis territorials competents lobtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats. Aquesta comunicació haurà defectuar-se tan aviat com es conega i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de laplicació donada als fons percebuts.
2. Les persones beneficiàries estaran obligades, a més:
a) A comunicar als serveis territorials competents qualsevol variació de les circumstàncies tingudes en compte per a la concessió de la prestació o la determinació de la seua quantia.
b) A aportar un nou model de domiciliació bancària quan haja de modificar-se el compte a través del qual perceben la prestació, amb una antelació mínima de dos mesos. El nou compte en el qual es realitzarà lingrés haurà de tenir per persones titulars les mateixes persones que lanterior compte.
Article 24. Termini i forma de justificació
1. Els serveis territorials de la conselleria competent en matèria de protecció de la infància i ladolescència realitzaran ladequat seguiment de la prestació.
2. El compliment de la finalitat per a la qual es va aprovar la prestació sentendrà justificat sempre que la persona o persones beneficiàries porten a terme lacolliment pel qual ha rebut la prestació i complisquen els deures que sen deriven. Aquest aspecte serà comprovat a través de linforme de seguiment de lacolliment. No obstant això es podrà requerir a les persones beneficiàries els documents justificatius necessaris.
3. Les prestacions per despeses mèdiques qualificades hauran de justificar-se abans del 31 de gener de lexercici següent al de laprovació, mitjançant la presentació de les factures corresponents si no shagueren aportat ja.
Article 25. Minoració i reintegrament
1. Donarà lloc a la pèrdua del dret al cobrament de la prestació per al sosteniment de la criança la fi de la mesura dacolliment, així com lincompliment dels deures derivats de lacolliment.
2. Tota alteració de les condicions i requisits tinguts en compte per a laprovació de la prestació podrà donar lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial. Especialment, es perdrà el dret al cobrament pel temps en el qual la durada de lacolliment fóra inferior a la prevista, en el cas de les prestacions per acolliments durgència, pel temps en el qual la família no estiguera disponible per a la realització dacolliments daquesta modalitat i respecte de les despeses mèdiques qualificades quan no es duga a terme tot o part de la despesa mèdica qualificada pressupostada o aquesta finalment haguera sigut de menor import. En tot cas, donaran lloc a la pèrdua del dret al cobrament lobtenció concurrent de subvencions i ajudes atorgades per altres administracions públiques fóra dels casos permesos en el present decret i en les restants normes reguladores.
3. Serà procedent, així mateix, la pèrdua del dret al cobrament de la prestació, i el reintegrament de les prestacions en cas de incompliment de les obligacions i requisits que sestableixen en el present decret, així com en els supòsits arreplegats en larticle 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en relació amb el que disposa larticle 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
4. No seran subvencionables les despeses mèdiques qualificades finançades per tercers.
5. El procediment de reintegrament sajustarà al que preveu el Reglament general de recaptació.
6. Prèviament a la modificació de la resolució de aprovació, deixament o minoració de les ajudes econòmiques, es garantirà el dret daudiència.
7. El termini per a resoldre i notificar la resolució en el procediment de reintegrament serà de 12 mesos comptats a partir que sinicie lexpedient.
8. La resolució esgotarà la via administrativa. Contra aquesta es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en la forma, termini i condicions que determina la llei reguladora daquesta jurisdicció, sense perjudici de la possibilitat dinterposar, potestativament, recurs de reposició dacord amb el que disposa la normativa de règim jurídic de les administracions públiques.
CAPÍTOL VII
Règim sancionador
Article 26. Règim sancionador
La comissió dinfraccions administratives serà sancionada dacord amb el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
CAPÍTOL VIII
Protecció de les persones beneficiàries
Article 27. Protecció de les persones beneficiàries
La identitat de les persones beneficiàries daquestes prestacions no serà objecte de la publicitat prevista en larticle 18.1 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i en la normativa sobre transparència, amb lobjecte de salvaguardar tant la seua intimitat personal i familiar com la de les persones menors dedat acollides.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Despesa pública
La inversió pública corresponent a les prestacions econòmiques regulades en aquest decret no impliquen augment de la despesa pública. No obstant això, hauran de ser objecte de dotació pressupostària en els successius exercicis econòmics.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Delegació de guarda amb finalitats dadopció
La menció de larticle 3.2.c daquest decret a la delegació de guarda amb finalitats dadopció inclou els acolliments preadoptius vigents.
Segona. Entitats locals col·laboradores
Les corporacions locals que a lentrada en vigor daquest decret siguen entitat col·laboradora per a la gestió de les prestacions per acolliment familiar en els termes establits en els convenis de col·laboració subscrits, continuaran ostentant tal condició durant la vigència daquest; sense perjudici de la possibilitat dextinció de mutu acord per les parts. En qualsevol cas, la Generalitat no prorrogarà la vigència daquests convenis.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Es deroguen el Decret 46/2016, de 22 dabril, del Consell, pel qual es regula el procediment i les condicions per al reconeixement i la concessió de la prestació econòmica per a despeses de manutenció dels menors acollits; i lOrdre 18/2016, de 4 doctubre, de la Conselleria dIgualtat i Polítiques Inclusives, per la qual saproven les bases reguladores de les subvencions per al finançament de despeses extraordinàries per acolliment familiar en família educadora.
Així mateix, queden derogades totes les disposicions digual o inferior rang que soposen a aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desenvolupament normatiu
Sautoritza la persona titular de la conselleria amb competències en matèria dinfància i adolescència a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per a laplicació i desplegament daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 12 de gener de 2018
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La vicepresidenta i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives,
MÓNICA OLTRA JARQUE