Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET LLEI 1/2023, de 13 de gener, del Consell, de modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, Forestal de la Comunitat Valenciana, per a la creació del fons estratègic municipal de prevenció d'incendis i gestió forestal. [2023/346]

(DOGV núm. 9512 de 16.01.2023) Ref. Base de dades 000378/2023

DECRET LLEI 1/2023, de 13 de gener, del Consell, de modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, Forestal de la Comunitat Valenciana, per a la creació del fons estratègic municipal de prevenció d'incendis i gestió forestal.

[2023/346]
Preàmbul

I

La Comunitat Valenciana es troba emmarcada dins d’un context de clima mediterrani favorable a la propagació del foc, i així ho demostren les adaptacions que han anat patint al llarg de l’evolució les formacions vegetals. Malgrat la importància i la varietat dels ecosistemes i serveis que proporcionen els boscos europeus, els incendis forestals continuen sent una amenaça, provoquen la degradació d’aquests ecosistemes i posen en risc vides humanes, afectant l’economia de les zones rurals. Segons el Sistema Europeu d’Informació sobre Incendis Forestals (d’ara endavant EFFIS), durant el període 2000-2017 es van cremar 8,5 milions d’hectàrees en tota Europa, el 85 % de les quals es troben a la regió mediterrània, principalment a Grècia, Espanya, França, Itàlia i Portugal.

La Comunitat Valenciana no és una excepció: segons les dades registrades durant el període comprés entre 1993 i 2015, més de 10.000 incendis forestals van cremar prop de 285.000 hectàrees (el 20 % de la superfície forestal total d’aquesta Comunitat). És important destacar que menys del 10 % dels incendis forestals ocorreguts durant l’últim decenni van cremar el 90 % de la superfície total afectada.

S’espera que l’ocurrència de grans incendis forestals s’accentue pel fet que els efectes del canvi climàtic fan preveure un augment de les condicions seques i càlides en l’entorn mediterrani. Aquest fet s’ha constatat en 2022 ja que, segons les dades de l’EFFIS, la superfície forestal que ha cremat a Espanya ha sigut de 298.800 ha, quasi la meitat de tota la superfície afectada a Europa. Si ens centrem a la Comunitat Valenciana, hem tingut les pitjors dades de l’última dècada quant a superfície forestal afectada, amb 30.235 ha, i 293 incendis forestals durant l’any 2022, amb dos grans incendis que han suposat el 91 % de superfície total: Begís amb 16.944 ha, i Vall d’Ebo amb 10.609 ha.

Els boscos mediterranis estan fortament lligats a les zones rurals i proporcionen una gran varietat de beneficis a la societat. Mil·lennis d’aprofitament i algunes dècades d’abandó dels terrenys forestals han generat ecosistemes forestals desequilibrats i empobrits, la qual cosa ha conformat paisatges homogenis en els quals l’acumulació de combustible fa que els ecosistemes naturals siguen més propensos i vulnerables als incendis.
Altres factors, com el règim de propietat pública i privada del terreny forestal, les càrregues administratives i jurídiques, la divergència existent entre l’enfocament de gestió purament conservacionista i els que integren la producció sostenible com a part de la conservació del medi, així com la falta de canals de comunicació, fan que la gestió eficaç i sostenible siga extremadament difícil (PATFOR, 2013).
A aquestes dificultats cal afegir que 2/3 del total dels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana són privats, dels quals més del 50 % són parcel·les de poca grandària (menys d’una hectàrea), la qual cosa dificulta la realització de qualsevol tipus de gestió del territori, inclosos els tractaments de combustible per a la prevenció d’incendis forestals.

Entre les mesures i accions en matèria de prevenció d’incendis forestals es troben les dirigides a reduir el nombre d’incendis (destinades a previndre la iniciació dels mateixos), i les dirigides a reduir la superfície afectada pels incendis (mitjançant mesures i accions destinades a previndre la propagació dels incendis, a facilitar-ne l’extinció o a reduir-ne l’impacte sobre les persones, els béns o el medi ambient).

Els plans locals de prevenció d’incendis forestals (PLPIF) són els documents de planificació territorial en l’àmbit municipal i constitueixen l’última baula de la planificació territorial en la matèria, i aquesta ha d’estar coordinada amb l’establida per la Generalitat a nivell supramunicipal (demarcacions forestals) i l’específica de cada espai natural protegit.
Conforme a l’article 55.3 de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana: «les entitats locals amb terrenys forestals en els seus termes municipals redactaran obligatòriament plans locals de prevenció d’incendis forestals (PLPIF), i hauran d’enviar-los a l’administració forestal de la seua demarcació. Aquests plans locals tindran caràcter subordinat respecte als plans de prevenció d’incendis forestals de cada demarcació».
Així, dels 542 municipis de la Comunitat Valenciana, 27 no presenten terrenys forestals en els seus termes municipals, la qual cosa fa que estiguen exempts d’elaborar el PLPIF (un 4,98 %). Dels altres 515, s’han aprovat en data de hui 435 PLPIF, la qual cosa suposa que el 84 % dels municipis de la Comunitat Valenciana compten amb el PLPIF aprovat.
Per tant, el pas següent és executar la planificació en prevenció d’incendis aprovada. L’article 55.5 de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, estableix que: «Els propietaris de terrenys forestals i entitats locals de cada demarcació forestal tindran l’obligació d’adoptar i executar les mesures de prevenció de focs forestals incloses en les directrius dels plans locals de prevenció d’incendis forestals de cadascun dels ens locals que existisquen en cada demarcació, i hauran d’executar els treballs que s’especifiquen en la programació dels plans locals de prevenció d’incendis forestals pel seu compte o mitjançant accions concertades amb l’administració forestal. Amb la finalitat de facilitar l’execució d’aquests treballs, l’administració forestal establirà ajudes tècniques, logístiques i econòmiques, només estiguen en vigor aquests plans».
En aquest sentit l’any 2021 es va publicar l’Ordre 14/2021, de 8 de setembre, de la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió d’ajudes a ajuntaments de la Comunitat Valenciana en els exercicis 2021 a 2023, destinades a l’execució de plans locals de prevenció d’incendis forestals (PLPIF) aprovats, de la qual s’han realitzat dues convocatòries, en 2021 i en 2022. Aquestes convocatòries per concurrència competitiva han sigut clarament insuficients per a atendre les necessitats plantejades pels ajuntaments que s’hi han presentat, per la qual cosa resulta necessària una eina que puga atendre de forma més general i uniforme les demandes locals en matèria de prevenció d’incendis.
Els incendis forestals són un problema complex i requereixen solucions transversals, integrant les diferents administracions, i en aquest sentit resulta fonamental potenciar la prevenció dels incendis forestals i la gestió forestal municipal en tots els municipis de la Comunitat Valenciana amb terreny forestal.
Les inversions públiques destinades actualment a la defensa contra incendis forestals són elevades, però persisteixen desequilibris entre les destinades a prevenció i extinció, la qual cosa limita severament la seua eficàcia. És necessari treballar per a aconseguir la màxima rendibilitat en termes d’eficàcia i eficiència, substituint la visió compartimentada de prevenció-extinció, per una gestió integral del territori, mantenint els esforços de la inversió en el medi rural.
Davant els episodis d’incendis forestals viscuts el passat estiu és necessari actuar de manera urgent, estem en una situació d’emergència climàtica, i en aquest context social, econòmic i polític actual, la Generalitat ha d’actuar de forma urgent i decidida, de manera que les actuacions de prevenció d’incendis forestals i gestió forestal s’executen sense demora, actuant abans de l’època de màxim risc d’incendi, impulsant la importància estratègica del municipalisme davant aquest problema global com són els incendis.

II

La política de la Generalitat en matèria de prevenció d’incendis forestals i gestió forestal s’inscriu en la línia de foment i cooperació amb les corporacions municipals de la Comunitat Valenciana, tenint en compte el paper que exerceixen els municipis com a administracions més pròximes a la ciutadania. Per això, les ajudes articulades a través d’aquest decret llei tindran com a beneficiaris els municipis de la Comunitat Valenciana en els quals existisquen terrenys forestals, i compten amb el Pla Local de Prevenció d’Incendis Forestals aprovat.
Aquest decret llei també es planteja com una mesura per a la superació dels desequilibris territorials existents en aquells municipis que, per les seues característiques singulars, han perdut població, són de grandària menuda i compten amb una gran massa forestal, i els resulta complicat posar en marxa la planificació en prevenció d’incendis aprovada per falta de disponibilitat pressupostària.
Aquestes ajudes públiques no precisen de la seua notificació a la Comissió Europea, per no reunir tots els requisits de l’article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), atés que les entitats beneficiàries no exerceixen una activitat empresarial destinada a la consecució d’un benefici econòmic, ni afavoreixen determinades empreses d’un sector o determinades produccions.

III

La Constitució espanyola garanteix, en el seu article 140, l’autonomia dels municipis, i determina, en el seu article 142, que les hisendes locals hauran de disposar dels mitjans suficients per a l’acompliment de les funcions que la llei atribueix a les corporacions respectives, i es nodriran fonamentalment de tributs propis i de participació en els de l’Estat i de les comunitats autònomes. Així, la comunitat autònoma és constitucionalment responsable, juntament amb l’Estat, de garantir la suficiència financera dels ens locals.
El principi de suficiència financera suposa la necessitat que les administracions públiques estiguen dotades de prou poder financer per a l’execució de les seues competències materials. Aquesta suficiència, en el vessant de l’ingrés públic, comporta també, en el cas dels ajuntaments, no sols que puguen establir el seu propi sistema de recursos, sinó que a més tals recursos siguen de prou quantia per a afrontar les polítiques públiques en matèries de la seua competència.
D’altra banda, la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, ha convertit la sostenibilitat financera en principi rector de l’actuació econòmica financera de les administracions públiques, conforme indica en el seu preàmbul i estableix en el seu articulat.
Els nivells central i autonòmic tenen l’obligació constitucional de garantir la suficiència financera als ajuntaments. A l’efecte, el present decret llei aborda la dotació d’un fons autonòmic per a prevenció d’incendis i gestió forestal que s’assignarà als municipis mitjançant concessió directa, d’una manera objectiva i transparent, que li done cobertura al principi d’autonomia local i proporcione estabilitat al sistema.

L’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, en el seu article 49, estableix que són competències de la Generalitat les muntanyes, aprofitaments i serveis forestals, vies pecuàries i pastures, espais naturals protegits i tractament especial de zones de muntanya, d’acord amb el que disposa el número 23 de l’apartat 1 de l’article 149 de la Constitució espanyola. D’acord amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries i les seues atribucions, i amb el Decret 176/2020, de 30 d’octubre, del Consell, d’aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, corresponen a aquesta Conselleria les competències en matèria d’agricultura, ramaderia, pesca, alimentació, desenvolupament rural, política agrària comuna, medi ambient, recursos hídrics, canvi climàtic, i prevenció d’incendis.
Per tant, l’acció pública pretesa resultaria complementària a la de l’administració autonòmica i, per això, la materialització d’aquest fons de prevenció d’incendis forestals i gestió forestal no suposa incórrer en duplicitat de competències entre administracions públiques.

Aquest decret llei també contempla la possible col·laboració d’altres administracions en l’execució d’actuacions aprovades en la planificació, especialment les diputacions provincials, atés el principi de proporcionalitat i equitat territorial, a fi de complementar aquest fons i garantir que tots els ajuntaments puguen prestar un servei públic adequat en prevenció d’incendis i gestió forestal. En aqueix sentit, es preveu que el fons siga compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, provinents de qualsevol administració o entitat, pública o privada, nacional o internacional, sense superar el cost de les actuacions.

IV

La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha donat suport a l’aprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant l’instrument normatiu del reial decret llei, en aquells casos en els quals s’aprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura. El caràcter necessari s’ha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigeixen una ràpida resposta.
Així mateix, la urgència s’ha acceptat, quan la dilació en el temps de l’adopció de la mesura de què es tracte, mitjançant una tramitació per la via normativa ordinària, podria generar perjudicis addicionals.
La justificació de la utilització de l’instrument del decret llei es recolza igualment en una dilatada jurisprudència del Tribunal Constitucional, els requisits de la qual aquesta norma compleix. Així, cal recordar que les sentències 6/1983, de 4 de febrer, F. 5; 11/2002, de 17 de gener, F. 4; 137/2003, de 3 de juliol, F. 3, i 189/2005, de 7 juliol, F. 3, en què ha vinculat la utilització d’aquesta norma a la solució d’una situació concreta que, dins dels objectius de l’òrgan emissor, i per raons difícils de preveure, requereix una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment d’urgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.
En concret, la doctrina constitucional continguda en la STC 61/2018 (EDJ 2018/505168), que recull la jurisprudència anterior més rellevant, indica que l’ús del decret llei s’ha vingut acceptant en situacions que s’han qualificat com a «conjuntures econòmiques problemàtiques». Segons l’exposat en la part inicial d’aquest preàmbul, la necessitat de desenvolupar la planificació aprovada i desenvolupar actuacions en matèria de prevenció d’incendis i gestió forestal, urgència més apressant en municipis d’interior i de muntanya, municipis amb major superfície forestal, queda justificada pel context de la difícil conjuntura econòmica actual i de les dificultats financeres que afronten molts municipis per a poder sufragar els costos que suposaria la implantació d’aquestes actuacions.
Com és evident, i així ho ha admés el propi tribunal, l’anterior no exclou l’adopció de normes que impliquen reformes estructurals i que solucionen problemes amb caràcter igualment estructural que s’hagen vist agreujats en un moment concret. En paraules del tribunal: «el fet que es considere una reforma estructural no impedeix, per si sola, la utilització de la figura del decret llei, perquè el possible caràcter estructural del problema que es pretén atallar no exclou que aquest problema puga convertir-se en un moment donat en un supòsit d’extraordinària i urgent necessitat, que justifique l’aprovació d’un decret llei, la qual cosa haurà de ser determinada atenent les circumstàncies concurrents en cada cas (STC 137/2011, FJ 6, reiterat en SSTC 183/2014, FJ 5; 47/2015, FJ 5, i 139/2016, FJ 3)».
A més a més, correspon al Consell, en aquesta mena de normes, la realització d’un judici polític o d’oportunitat (SSTC 61/2018, de 7 de juny, FJ 4 i 142/2014, d’11 de setembre, FJ 3) sobre la conjuntura i la motivació de la norma. En aquest aspecte, els paràgrafs anteriors acrediten de manera suficient els motius d’oportunitat per a l’adopció de la present norma.
Com és preceptiu, ha d’assenyalar-se també que aquest decret llei no afecta l’ordenament de les institucions bàsiques de l’Estat, els drets, deures i llibertats dels ciutadans regulats en el títol I de la Constitució, el règim de les comunitats autònomes ni el dret electoral general.

A la vista de l’exposat anteriorment, concorren les circumstàncies d’extraordinària i urgent necessitat establides per l’article 44.4 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana com a pressupostos habilitants per a recórrer a l’instrument jurídic del decret llei.
L’aprovació d’aquest decret llei troba el seu fonament en raons d’interés públic, derivades de la necessitat d’adoptar mesures de suport per a desenvolupar la planificació aprovada i actuacions en matèria de prevenció d’incendis i gestió forestal.
La urgència és, si cap, més apressant en municipis d’interior i de muntanya que són els més forestals i que, pel seu caràcter muntanyenc i les tendències demogràfiques com el despoblament, compten amb menys recursos econòmics i mostren una necessitat urgent de provisió pública d’aquest suport autonòmic. I és aquesta situació de manca de recursos econòmics i tècnics per a l’execució de la planificació aprovada en prevenció d’incendis forestals, la que es pretén pal·liar mitjançant la posada en marxa d’un fons municipal, basat en els principis de sostenibilitat, qualitat, eficàcia i eficiència.
Aquesta norma s’articula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència previstos en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com en l’art. 59 de la Llei 1/2022, de 13 d’abril, de la Generalitat, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret llei es justifica per raons d’interés general ja que, tal com s’ha indicat adés, pretén contribuir al fet que els municipis puguen fer front a les obligacions normatives d’aplicar les mesures de prevenció d’incendis i gestió forestal.

Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret llei conté la regulació imprescindible per a atendre les necessitats de finançament de la posada en marxa de la planificació aprovada en matèria de prevenció d’incendis i gestió forestal.
Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, el contingut d’aquest decret llei és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, i pretén generar en l’àmbit del finançament local un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, l’actuació i la presa de decisions de les entitats locals afectades.

En aplicació del principi de transparència, s’han definit clarament els objectius d’aquesta norma i la seua justificació en aquesta exposició de motius, i s’ha possibilitat la participació activa de les persones i les entitats destinatàries en la seua elaboració. Finalment, en aplicació del principi d’eficiència, aquest avantprojecte no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries o accessòries.
En la tramitació del projecte de decret llei s’ha seguit el procediment establit, i s’han emés els informes preceptius. Si bé, vista la urgència per a l’aprovació d’aquesta norma, s’exceptuen els tràmits de consulta pública i d’audiència i informació públiques, de conformitat amb l’article 133.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.
Per tot l’exposat, i en virtut del que estableix l’article 44, 49 i 50 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta de la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, previ informe de l’Advocacia General de la Generalitat, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 13 de gener de 2023:


DECRETE

Article únic. Objecte
S’aprova la modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, que consisteix en la incorporació del títol IX amb la redacció que figura en l’annex del present decret llei, l’objecte del qual és crear un Fons Estratègic Municipal de Prevenció d’Incendis i Gestió Forestal de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat d’ajudar els ajuntaments a finançar les actuacions de prevenció d’incendis forestals i de gestió forestal planificades i aprovades per la Conselleria competent.


Disposició addicional

Única. Adequació de crèdit pressupostari i modificació pressupostària per a l’exercici 2023.
Per a l’exercici 2023, es modifica la línia de transferència T9202000, del capítol 4, del programa pressupostari 442.90 «Prevenció d’incendis forestals» de la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, dels pressupostos de la Generalitat per a 2023, dotada amb un import de 10.000.000 euros, que passa a ser classificada com a línia de subvenció de concessió directa de caràcter legal S9202000 (art. 168.1.b) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions), del mateix programa pressupostari i Conselleria, pel mateix import, i queda amb les dades descriptives següents:
Secció 12 Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.
Servei: 03 Secretaria Autonòmica d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica.
Centre gestor: 04 DG de Prevenció d’Incendis Forestals
Programa: 442.90 «Prevenció d’incendis forestals»

Línia S9202000 «Fons estratègic municipal per a la prevenció d’incendis i la gestió forestal».
Beneficiaris previstos: ajuntaments de la Comunitat Valenciana que tinguen aprovat pla local o pla local reduït de prevenció d’incendis forestals.
Import: 10.000.000 €
Manera concessió: Concessió directa art. 168.1.b) LHPSPIS
Descripció i finalitat: Fer costat als ajuntaments de la Comunitat Valenciana en l’execució d’actuacions planificades i aprovades en prevenció d’incendis forestals i en gestió forestal.
Al mateix temps s’aprova la modificació pressupostària consistent en una transferència de crèdit de capítol IV al capítol VII, i imputar la citada línia de subvenció de concessió directa art. 168.1.b), codificada S9202000, al capítol VII Transferències de capital, del citat programa pressupostari 442.90 «Prevenció d’incendis forestals», i la seua supressió del capítol IV Transferències corrents, i per import de 10.000.000,00 €.

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa
Queden derogades quantes disposicions d’igual o inferior rang s’oposen al que es disposa en el present decret llei.


Disposicions finals

Primera. Habilitació
Es faculta les persones titulars dels departaments del Consell amb competències en matèria de prevenció d’incendis forestals i de gestió forestal, per a adoptar les disposicions necessàries per al desenvolupament i l’execució del que es disposa en aquest decret llei.

Segona. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 13 de gener de 2023.

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera d’Agricultura, Desenvolupament
Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica,
ISAURA NAVARRO CASILLAS



Annex pel qual es modifica la llei 3/1993, de 9 de desembre,
Forestal de la Comunitat Valenciana, amb la incorporació del títol IX

«Títol IX
FONS ESTRATÈGIC MUNICIPAL DE PREVENCIÓ D’INCENDIS I GESTIÓ FORESTAL

Article 77. Objecte del Fons Estratègic Municipal de Prevenció d’Incendis i Gestió Forestal
1. Es crea el Fons Estratègic Municipal de Prevenció d’Incendis i Gestió Forestal de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat d’ajudar els ajuntaments a finançar les actuacions de prevenció d’incendis forestals i de gestió forestal planificades i aprovades per la Conselleria competent. Aquest fons es basa en els principis d’objectivitat, transparència, publicitat i equitat, i constitueix un factor d’articulació, equilibri i cohesió territorial.
2. Aquest fons promourà l’equilibri econòmic dels municipis de la Comunitat Valenciana i la realització interna del principi de solidaritat, a fi de contribuir al fet que els diferents ajuntaments compten amb la dotació adequada per a la prestació d’actuacions en matèria de prevenció d’incendis i gestió forestal.

Article 78. Naturalesa jurídica i finalitat del Fons Estratègic Municipal de Prevenció d’Incendis i Gestió Forestal
1. Les ajudes als ajuntaments previstes amb càrrec al fons adopten la forma de subvencions i es concedeixen de manera directa, en aplicació del que es preveu en els articles 22.2.b de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 168.1.b) Llei 1/2015, de 6 de febrer, d’hisenda pública de la Generalitat Valenciana, i es regeixen pel procediment de concessió per les disposicions recollides aquesta norma i el seu desenvolupament reglamentari, així com pel que es disposa en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d’hisenda pública de la Generalitat Valenciana.
2. Perquè siga exigible el pagament de les subvencions imposades per aquesta norma serà necessària l’existència de crèdit adequat i suficient en el corresponent exercici econòmic.
3. Las ajudes del Fons Estratègic Municipal de Prevenció d’Incendis i Gestió Forestal de la Comunitat Valenciana podran finançar les activitats, obres, serveis i subministraments contemplats en la planificació de prevenció d’incendis forestals i en els instruments tècnics de gestió forestal aprovats per la Generalitat, en funció de la naturalesa dels crèdits pressupostaris, corrents o de capital, que a l’efecte es reculla anualment en la Llei de pressupostos de la Generalitat Valenciana.

3. Aquest finançament serà compatible per a les entitats locals amb la percepció de les aportacions de les línies específiques del Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana, del Fons de Cooperació Municipal per a la lluita contra el despoblament dels municipis de la Comunitat Valenciana, i del Fons de Cooperació Municipal per als municipis turístics de la Comunitat Valenciana, així com amb aquelles que es puguen crear legalment o reglamentària.

Article 79. Entitats beneficiàries
1. Són entitats beneficiàries del Fons Estratègic Municipal de Prevenció d’Incendis i Gestió Forestal de la Comunitat Valenciana els ajuntaments de la Comunitat Valenciana que compten amb el Pla Local de Prevenció d’Incendis Forestals (PLPIF) o Pla Local Reduït de Prevenció d’Incendis Forestals (PLRPIF), aprovat per la Conselleria competent, i tinguen terrenys forestals en el seu terme municipal, tal com exigeix l’article 55.3 de la present Llei.
2. Per a ser beneficiari d’aquest fons, i poder rebre el pagament efectiu de les ajudes previstes, l’Ajuntament haurà:
a) D’haver complit l’obligació de remetre a la Conselleria competent els documents indicats en l’apartat 2 de l’article 199 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana;

b) De presentar el compte general davant la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana en els termes establits en la seua normativa reguladora;
c) D’haver remés, en el seu cas, el corresponent pla economicofinancer en els termes disposats en la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, a l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de tutela financera de les entitats locals de la Comunitat Valenciana.

Article 80. Dotació pressupostària del Fons Estratègic Municipal de Prevenció d’Incendis i Gestió Forestal
1. La dotació econòmica d’aquest fons serà la que establisca anualment la corresponent Llei de pressupostos de la Generalitat.
2. Així mateix, les corresponents dotacions creditícies podran també procedir, si escau, de les aportacions de les diputacions provincials, així com de donacions d’entitats privades, fundacions i de particulars, efectuades amb aquesta finalitat.

Article 81. Procediment i competència per a la concessió de les ajudes
1. El procediment de concessió de la subvenció serà l’establert en la present norma i, en el que no s’hi preveu, seran aplicable els criteris i requisits previstos amb caràcter general en l’article 168.1.a) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d’hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
2. El procediment s’iniciarà d’ofici per la persona titular del departament amb competències en matèria de prevenció d’incendis forestals, a qui correspondrà emetre una resolució, de caràcter provisional, de concessió de subvenciones, en la qual es determinaran, a proposta de la comissió prevista en l’article 84 de la present norma, les quanties individualitzades corresponents als ajuntaments de conformitat amb les regles de distribució contingudes en aquesta llei.
3. Aquesta resolució provisional tindrà la consideració d’acte de tràmit i es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. La resolució provisional establirà el termini i documents a presentar pels ajuntaments per a l’acceptació o, si fa el cas, renúncia de la subvenció inicialment assignada, així com les actuacions del Pla Local de Prevenció d’Incendis o de l’Instrument Tècnic de Gestió Forestal a què aniran destinats els fons en l’exercici econòmic al qual corresponga la subvenció.
4. Per la comissió prevista en l’article 84 es verificarà que les actuacions proposades pels ajuntaments s’inclouen entre les contemplades en el pla de prevenció aprovat, així com la seua adequació a la naturalesa del crèdit disponible en el corresponent exercici pressupostari, i podrà requerir-se’n l’esmena o millora per la direcció general competent en matèria de prevenció d’incendis forestals.

5. Conclosos els tràmits previstos en l’apartat anterior, la comissió formularà proposta de resolució definitiva que elevarà a la persona titular del departament amb competències en matèria de prevenció d’incendis forestals, òrgan competent per a resoldre. La resolució definitiva es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
6. La resolució definitiva de concessió de les ajudes tindrà el caràcter de bases reguladores de la subvenció, i contindrà com a mínim els extrems següents:
a) Objecte de la subvenció i entitats beneficiàries, d’acord amb l’assignació pressupostària disponible en l’exercici econòmic.
b) Crèdit pressupostari al qual s’imputa la despesa i quantia de la subvenció, individualitzada per a cada entitat beneficiària.
c) Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, provinents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d’organismes internacionals.
d) Pago del as quanties corresponents a cada entitat beneficiària
e) Termini i forma de justificació per part de las entitats beneficiàries del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de l’aplicació dels fons percebuts.
7. Una vegada publicada la resolució de concessió es lliurarà amb caràcter de bestreta, i es farà efectiu el pagament, del 50 % de l’import de subvenció corresponent a cada entitat beneficiària, i s’abonarà el 50 % restant després de la justificació de les actuacions realitzades en la forma que establisca la resolució de concessió.
8. En el cas que, una vegada dictada la resolució definitiva, existisca disponibilitat de crèdit en el corresponent exercici, es dictaran les resolucions complementàries que siguen necessàries per a la distribució de l’import disponible destinat als ajuntaments que hagen sigut beneficiaris i estiguen realitzant o hagen realitzat l’actuació subvencionada, per a finançar-la, sense que en cap cas se supere el 100 % del cost de l’actuació.

Article 82. Regles de distribució
La resolució de concessió determinarà les quanties individualitzades corresponents als ajuntaments beneficiaris d’acord amb els criteris objectius i regles de distribució següents:
a) El 20 % es distribuirà per igual entre els ajuntaments que complisquen els requisits per a ser-ne beneficiaris.
b) El 40 % es distribuirà en funció de la superfície forestal de cada ajuntament, segons la cartografia actualitzada de l’inventari del sòl forestal del PATFOR.
c) El 20 % es distribuirà en funció de la ràtio entre la superfície forestal del terme municipal i el nombre d’habitants, segons les xifres oficials del padró municipal referides a l’1 de gener de l’any anterior al de la resolució d’assignació de la concessió.
d) El 20 % es distribuirà en funció del ràtio entre la superfície forestal inclosa en alguna de les figures de protecció d’espais naturals protegits (segons l’article 3 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, d’espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana), o en muntanyes catalogades d’utilitat pública i la superfície forestal total del terme municipal. En el cas que una superfície forestal complisca amb les dues condicions (espai natural protegit i muntanya d’utilitat pública), només es comptabilitzarà una vegada.

Article 83. Aplicació dels fons
Els fons disponibles en cada exercici pressupostari finançaran les actuacions de prevenció d’incendis forestals i de gestió forestal contemplades en els plans aprovats per la Conselleria competent, executades de l’1 de gener al 15 d’octubre de l’exercici corresponent a la resolució de concessió per la qual es determinen les quanties individualitzades als ajuntaments beneficiaris.

Article 84. Comissió per a l’assignació, seguiment i control del Fons Estratègic Municipal de Prevenció d’Incendis Forestals i Gestió Forestal. 
1. Es crea la Comissió per a la coordinació del Fons Estratègic Municipal de Prevenció d’Incendis Forestals, òrgan encarregat de la implementació, proposta d’assignació dels recursos econòmics disponibles en el corresponent exercici, seguiment i control del fons.

2. Aquesta comissió estarà integrada pel personal de la Generalitat següent, adscrit a la Conselleria competent en matèria forestal i en matèria de prevenció d’incendis forestals:
a) La persona titular de la direcció general amb competències en prevenció d’incendis forestals, o persona que designe per a la seua substitució, que presidirà la Comissió.
b) Dues persones funcionàries de caràcter tècnic adscrites a la direcció general amb competències en prevenció d’incendis forestals, i nomenades per la persona titular de la direcció general competent en la matèria.
c) Dues persones funcionàries de caràcter tècnic adscrites a la direcció general amb competències de gestió forestal, i nomenades per la persona titular de l’esmentada direcció.
3. La composició d’aquesta comissió, d’acord amb el que s’estableix en el article 14.4 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, complirà el principi de participació equilibrada de dones i homes.
4.  Aquesta comissió es regirà per les normes de funcionament dels òrgans col·legiats previstes en la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
5. Les funciones de la comissió seran les següents:
a) Estudiar i proposar anualment la determinació de les quanties a consignar durant cada exercici.
b) Elevar les corresponents propostes de resolució a l’òrgan competent per a resoldre.
c) Presentar propostes relatives a possibles modificacions en les directrius i regles de distribució del fons.
d) Sol·licitar la informació que precise als ajuntaments relatives a l’aplicació de les quantitats rebudes d’aquest.
6. El present article té rang reglamentari, podent modificar-se mitjançant ordre de la Conselleria competent en matèria de prevenció d’incendis forestals».

linea
Mapa web