DECRET LLEI 1/2023, de 13 de gener, del Consell, de modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, Forestal de la Comunitat Valenciana, per a la creació del fons estratègic municipal de prevenció d'incendis i gestió forestal. [2023/346]
(DOGV núm. 9512 de 16.01.2023) Ref. Base de dades 000378/2023
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 17.01.2023 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica Grup temàtic: Legislació Matèries: Recursos forestals Medi ambient Descriptors: Temàtics: explotació forestal, incendi, legislació forestal, prevenció de riscos , monografies
DECRET LLEI 1/2023, de 13 de gener, del Consell, de modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, Forestal de la Comunitat Valenciana, per a la creació del fons estratègic municipal de prevenció d'incendis i gestió forestal.
[2023/346]
Preàmbul
I
La Comunitat Valenciana es troba emmarcada dins dun context de clima mediterrani favorable a la propagació del foc, i així ho demostren les adaptacions que han anat patint al llarg de levolució les formacions vegetals. Malgrat la importància i la varietat dels ecosistemes i serveis que proporcionen els boscos europeus, els incendis forestals continuen sent una amenaça, provoquen la degradació daquests ecosistemes i posen en risc vides humanes, afectant leconomia de les zones rurals. Segons el Sistema Europeu dInformació sobre Incendis Forestals (dara endavant EFFIS), durant el període 2000-2017 es van cremar 8,5 milions dhectàrees en tota Europa, el 85 % de les quals es troben a la regió mediterrània, principalment a Grècia, Espanya, França, Itàlia i Portugal.
La Comunitat Valenciana no és una excepció: segons les dades registrades durant el període comprés entre 1993 i 2015, més de 10.000 incendis forestals van cremar prop de 285.000 hectàrees (el 20 % de la superfície forestal total daquesta Comunitat). És important destacar que menys del 10 % dels incendis forestals ocorreguts durant lúltim decenni van cremar el 90 % de la superfície total afectada.
Sespera que locurrència de grans incendis forestals saccentue pel fet que els efectes del canvi climàtic fan preveure un augment de les condicions seques i càlides en lentorn mediterrani. Aquest fet sha constatat en 2022 ja que, segons les dades de lEFFIS, la superfície forestal que ha cremat a Espanya ha sigut de 298.800 ha, quasi la meitat de tota la superfície afectada a Europa. Si ens centrem a la Comunitat Valenciana, hem tingut les pitjors dades de lúltima dècada quant a superfície forestal afectada, amb 30.235 ha, i 293 incendis forestals durant lany 2022, amb dos grans incendis que han suposat el 91 % de superfície total: Begís amb 16.944 ha, i Vall dEbo amb 10.609 ha.
Els boscos mediterranis estan fortament lligats a les zones rurals i proporcionen una gran varietat de beneficis a la societat. Mil·lennis daprofitament i algunes dècades dabandó dels terrenys forestals han generat ecosistemes forestals desequilibrats i empobrits, la qual cosa ha conformat paisatges homogenis en els quals lacumulació de combustible fa que els ecosistemes naturals siguen més propensos i vulnerables als incendis.
Altres factors, com el règim de propietat pública i privada del terreny forestal, les càrregues administratives i jurídiques, la divergència existent entre lenfocament de gestió purament conservacionista i els que integren la producció sostenible com a part de la conservació del medi, així com la falta de canals de comunicació, fan que la gestió eficaç i sostenible siga extremadament difícil (PATFOR, 2013).
A aquestes dificultats cal afegir que 2/3 del total dels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana són privats, dels quals més del 50 % són parcel·les de poca grandària (menys duna hectàrea), la qual cosa dificulta la realització de qualsevol tipus de gestió del territori, inclosos els tractaments de combustible per a la prevenció dincendis forestals.
Entre les mesures i accions en matèria de prevenció dincendis forestals es troben les dirigides a reduir el nombre dincendis (destinades a previndre la iniciació dels mateixos), i les dirigides a reduir la superfície afectada pels incendis (mitjançant mesures i accions destinades a previndre la propagació dels incendis, a facilitar-ne lextinció o a reduir-ne limpacte sobre les persones, els béns o el medi ambient).
Els plans locals de prevenció dincendis forestals (PLPIF) són els documents de planificació territorial en làmbit municipal i constitueixen lúltima baula de la planificació territorial en la matèria, i aquesta ha destar coordinada amb lestablida per la Generalitat a nivell supramunicipal (demarcacions forestals) i lespecífica de cada espai natural protegit.
Conforme a larticle 55.3 de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana: «les entitats locals amb terrenys forestals en els seus termes municipals redactaran obligatòriament plans locals de prevenció dincendis forestals (PLPIF), i hauran denviar-los a ladministració forestal de la seua demarcació. Aquests plans locals tindran caràcter subordinat respecte als plans de prevenció dincendis forestals de cada demarcació».
Així, dels 542 municipis de la Comunitat Valenciana, 27 no presenten terrenys forestals en els seus termes municipals, la qual cosa fa que estiguen exempts delaborar el PLPIF (un 4,98 %). Dels altres 515, shan aprovat en data de hui 435 PLPIF, la qual cosa suposa que el 84 % dels municipis de la Comunitat Valenciana compten amb el PLPIF aprovat.
Per tant, el pas següent és executar la planificació en prevenció dincendis aprovada. Larticle 55.5 de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, estableix que: «Els propietaris de terrenys forestals i entitats locals de cada demarcació forestal tindran lobligació dadoptar i executar les mesures de prevenció de focs forestals incloses en les directrius dels plans locals de prevenció dincendis forestals de cadascun dels ens locals que existisquen en cada demarcació, i hauran dexecutar els treballs que sespecifiquen en la programació dels plans locals de prevenció dincendis forestals pel seu compte o mitjançant accions concertades amb ladministració forestal. Amb la finalitat de facilitar lexecució daquests treballs, ladministració forestal establirà ajudes tècniques, logístiques i econòmiques, només estiguen en vigor aquests plans».
En aquest sentit lany 2021 es va publicar lOrdre 14/2021, de 8 de setembre, de la consellera dAgricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual sestableixen les bases reguladores per a la concessió dajudes a ajuntaments de la Comunitat Valenciana en els exercicis 2021 a 2023, destinades a lexecució de plans locals de prevenció dincendis forestals (PLPIF) aprovats, de la qual shan realitzat dues convocatòries, en 2021 i en 2022. Aquestes convocatòries per concurrència competitiva han sigut clarament insuficients per a atendre les necessitats plantejades pels ajuntaments que shi han presentat, per la qual cosa resulta necessària una eina que puga atendre de forma més general i uniforme les demandes locals en matèria de prevenció dincendis.
Els incendis forestals són un problema complex i requereixen solucions transversals, integrant les diferents administracions, i en aquest sentit resulta fonamental potenciar la prevenció dels incendis forestals i la gestió forestal municipal en tots els municipis de la Comunitat Valenciana amb terreny forestal.
Les inversions públiques destinades actualment a la defensa contra incendis forestals són elevades, però persisteixen desequilibris entre les destinades a prevenció i extinció, la qual cosa limita severament la seua eficàcia. És necessari treballar per a aconseguir la màxima rendibilitat en termes deficàcia i eficiència, substituint la visió compartimentada de prevenció-extinció, per una gestió integral del territori, mantenint els esforços de la inversió en el medi rural.
Davant els episodis dincendis forestals viscuts el passat estiu és necessari actuar de manera urgent, estem en una situació demergència climàtica, i en aquest context social, econòmic i polític actual, la Generalitat ha dactuar de forma urgent i decidida, de manera que les actuacions de prevenció dincendis forestals i gestió forestal sexecuten sense demora, actuant abans de lèpoca de màxim risc dincendi, impulsant la importància estratègica del municipalisme davant aquest problema global com són els incendis.
II
La política de la Generalitat en matèria de prevenció dincendis forestals i gestió forestal sinscriu en la línia de foment i cooperació amb les corporacions municipals de la Comunitat Valenciana, tenint en compte el paper que exerceixen els municipis com a administracions més pròximes a la ciutadania. Per això, les ajudes articulades a través daquest decret llei tindran com a beneficiaris els municipis de la Comunitat Valenciana en els quals existisquen terrenys forestals, i compten amb el Pla Local de Prevenció dIncendis Forestals aprovat.
Aquest decret llei també es planteja com una mesura per a la superació dels desequilibris territorials existents en aquells municipis que, per les seues característiques singulars, han perdut població, són de grandària menuda i compten amb una gran massa forestal, i els resulta complicat posar en marxa la planificació en prevenció dincendis aprovada per falta de disponibilitat pressupostària.
Aquestes ajudes públiques no precisen de la seua notificació a la Comissió Europea, per no reunir tots els requisits de larticle 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), atés que les entitats beneficiàries no exerceixen una activitat empresarial destinada a la consecució dun benefici econòmic, ni afavoreixen determinades empreses dun sector o determinades produccions.
III
La Constitució espanyola garanteix, en el seu article 140, lautonomia dels municipis, i determina, en el seu article 142, que les hisendes locals hauran de disposar dels mitjans suficients per a lacompliment de les funcions que la llei atribueix a les corporacions respectives, i es nodriran fonamentalment de tributs propis i de participació en els de lEstat i de les comunitats autònomes. Així, la comunitat autònoma és constitucionalment responsable, juntament amb lEstat, de garantir la suficiència financera dels ens locals.
El principi de suficiència financera suposa la necessitat que les administracions públiques estiguen dotades de prou poder financer per a lexecució de les seues competències materials. Aquesta suficiència, en el vessant de lingrés públic, comporta també, en el cas dels ajuntaments, no sols que puguen establir el seu propi sistema de recursos, sinó que a més tals recursos siguen de prou quantia per a afrontar les polítiques públiques en matèries de la seua competència.
Daltra banda, la Llei orgànica 2/2012, de 27 dabril, destabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, ha convertit la sostenibilitat financera en principi rector de lactuació econòmica financera de les administracions públiques, conforme indica en el seu preàmbul i estableix en el seu articulat.
Els nivells central i autonòmic tenen lobligació constitucional de garantir la suficiència financera als ajuntaments. A lefecte, el present decret llei aborda la dotació dun fons autonòmic per a prevenció dincendis i gestió forestal que sassignarà als municipis mitjançant concessió directa, duna manera objectiva i transparent, que li done cobertura al principi dautonomia local i proporcione estabilitat al sistema.
LEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, en el seu article 49, estableix que són competències de la Generalitat les muntanyes, aprofitaments i serveis forestals, vies pecuàries i pastures, espais naturals protegits i tractament especial de zones de muntanya, dacord amb el que disposa el número 23 de lapartat 1 de larticle 149 de la Constitució espanyola. Dacord amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries i les seues atribucions, i amb el Decret 176/2020, de 30 doctubre, del Consell, daprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria dAgricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, corresponen a aquesta Conselleria les competències en matèria dagricultura, ramaderia, pesca, alimentació, desenvolupament rural, política agrària comuna, medi ambient, recursos hídrics, canvi climàtic, i prevenció dincendis.
Per tant, lacció pública pretesa resultaria complementària a la de ladministració autonòmica i, per això, la materialització daquest fons de prevenció dincendis forestals i gestió forestal no suposa incórrer en duplicitat de competències entre administracions públiques.
Aquest decret llei també contempla la possible col·laboració daltres administracions en lexecució dactuacions aprovades en la planificació, especialment les diputacions provincials, atés el principi de proporcionalitat i equitat territorial, a fi de complementar aquest fons i garantir que tots els ajuntaments puguen prestar un servei públic adequat en prevenció dincendis i gestió forestal. En aqueix sentit, es preveu que el fons siga compatible amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, provinents de qualsevol administració o entitat, pública o privada, nacional o internacional, sense superar el cost de les actuacions.
IV
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha donat suport a laprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant linstrument normatiu del reial decret llei, en aquells casos en els quals saprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura. El caràcter necessari sha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigeixen una ràpida resposta.
Així mateix, la urgència sha acceptat, quan la dilació en el temps de ladopció de la mesura de què es tracte, mitjançant una tramitació per la via normativa ordinària, podria generar perjudicis addicionals.
La justificació de la utilització de linstrument del decret llei es recolza igualment en una dilatada jurisprudència del Tribunal Constitucional, els requisits de la qual aquesta norma compleix. Així, cal recordar que les sentències 6/1983, de 4 de febrer, F. 5; 11/2002, de 17 de gener, F. 4; 137/2003, de 3 de juliol, F. 3, i 189/2005, de 7 juliol, F. 3, en què ha vinculat la utilització daquesta norma a la solució duna situació concreta que, dins dels objectius de lòrgan emissor, i per raons difícils de preveure, requereix una acció normativa immediata en un termini més breu que el requerit per la via normal o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.
En concret, la doctrina constitucional continguda en la STC 61/2018 (EDJ 2018/505168), que recull la jurisprudència anterior més rellevant, indica que lús del decret llei sha vingut acceptant en situacions que shan qualificat com a «conjuntures econòmiques problemàtiques». Segons lexposat en la part inicial daquest preàmbul, la necessitat de desenvolupar la planificació aprovada i desenvolupar actuacions en matèria de prevenció dincendis i gestió forestal, urgència més apressant en municipis dinterior i de muntanya, municipis amb major superfície forestal, queda justificada pel context de la difícil conjuntura econòmica actual i de les dificultats financeres que afronten molts municipis per a poder sufragar els costos que suposaria la implantació daquestes actuacions.
Com és evident, i així ho ha admés el propi tribunal, lanterior no exclou ladopció de normes que impliquen reformes estructurals i que solucionen problemes amb caràcter igualment estructural que shagen vist agreujats en un moment concret. En paraules del tribunal: «el fet que es considere una reforma estructural no impedeix, per si sola, la utilització de la figura del decret llei, perquè el possible caràcter estructural del problema que es pretén atallar no exclou que aquest problema puga convertir-se en un moment donat en un supòsit dextraordinària i urgent necessitat, que justifique laprovació dun decret llei, la qual cosa haurà de ser determinada atenent les circumstàncies concurrents en cada cas (STC 137/2011, FJ 6, reiterat en SSTC 183/2014, FJ 5; 47/2015, FJ 5, i 139/2016, FJ 3)».
A més a més, correspon al Consell, en aquesta mena de normes, la realització dun judici polític o doportunitat (SSTC 61/2018, de 7 de juny, FJ 4 i 142/2014, d11 de setembre, FJ 3) sobre la conjuntura i la motivació de la norma. En aquest aspecte, els paràgrafs anteriors acrediten de manera suficient els motius doportunitat per a ladopció de la present norma.
Com és preceptiu, ha dassenyalar-se també que aquest decret llei no afecta lordenament de les institucions bàsiques de lEstat, els drets, deures i llibertats dels ciutadans regulats en el títol I de la Constitució, el règim de les comunitats autònomes ni el dret electoral general.
A la vista de lexposat anteriorment, concorren les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat establides per larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana com a pressupostos habilitants per a recórrer a linstrument jurídic del decret llei.
Laprovació daquest decret llei troba el seu fonament en raons dinterés públic, derivades de la necessitat dadoptar mesures de suport per a desenvolupar la planificació aprovada i actuacions en matèria de prevenció dincendis i gestió forestal.
La urgència és, si cap, més apressant en municipis dinterior i de muntanya que són els més forestals i que, pel seu caràcter muntanyenc i les tendències demogràfiques com el despoblament, compten amb menys recursos econòmics i mostren una necessitat urgent de provisió pública daquest suport autonòmic. I és aquesta situació de manca de recursos econòmics i tècnics per a lexecució de la planificació aprovada en prevenció dincendis forestals, la que es pretén pal·liar mitjançant la posada en marxa dun fons municipal, basat en els principis de sostenibilitat, qualitat, eficàcia i eficiència.
Aquesta norma sarticula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com en lart. 59 de la Llei 1/2022, de 13 dabril, de la Generalitat, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret llei es justifica per raons dinterés general ja que, tal com sha indicat adés, pretén contribuir al fet que els municipis puguen fer front a les obligacions normatives daplicar les mesures de prevenció dincendis i gestió forestal.
Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret llei conté la regulació imprescindible per a atendre les necessitats de finançament de la posada en marxa de la planificació aprovada en matèria de prevenció dincendis i gestió forestal.
Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, el contingut daquest decret llei és coherent amb la resta de lordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, i pretén generar en làmbit del finançament local un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió i, en conseqüència, lactuació i la presa de decisions de les entitats locals afectades.
En aplicació del principi de transparència, shan definit clarament els objectius daquesta norma i la seua justificació en aquesta exposició de motius, i sha possibilitat la participació activa de les persones i les entitats destinatàries en la seua elaboració. Finalment, en aplicació del principi deficiència, aquest avantprojecte no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries o accessòries.
En la tramitació del projecte de decret llei sha seguit el procediment establit, i shan emés els informes preceptius. Si bé, vista la urgència per a laprovació daquesta norma, sexceptuen els tràmits de consulta pública i daudiència i informació públiques, de conformitat amb larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre.
Per tot lexposat, i en virtut del que estableix larticle 44, 49 i 50 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta de la consellera dAgricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, previ informe de lAdvocacia General de la Generalitat, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 13 de gener de 2023:
DECRETE
Article únic. Objecte
Saprova la modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, que consisteix en la incorporació del títol IX amb la redacció que figura en lannex del present decret llei, lobjecte del qual és crear un Fons Estratègic Municipal de Prevenció dIncendis i Gestió Forestal de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat dajudar els ajuntaments a finançar les actuacions de prevenció dincendis forestals i de gestió forestal planificades i aprovades per la Conselleria competent.
Disposició addicional
Única. Adequació de crèdit pressupostari i modificació pressupostària per a lexercici 2023.
Per a lexercici 2023, es modifica la línia de transferència T9202000, del capítol 4, del programa pressupostari 442.90 «Prevenció dincendis forestals» de la Conselleria dAgricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, dels pressupostos de la Generalitat per a 2023, dotada amb un import de 10.000.000 euros, que passa a ser classificada com a línia de subvenció de concessió directa de caràcter legal S9202000 (art. 168.1.b) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions), del mateix programa pressupostari i Conselleria, pel mateix import, i queda amb les dades descriptives següents:
Secció 12 Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.
Servei: 03 Secretaria Autonòmica dEmergència Climàtica i Transició Ecològica.
Centre gestor: 04 DG de Prevenció dIncendis Forestals
Programa: 442.90 «Prevenció dincendis forestals»
Línia S9202000 «Fons estratègic municipal per a la prevenció dincendis i la gestió forestal».
Beneficiaris previstos: ajuntaments de la Comunitat Valenciana que tinguen aprovat pla local o pla local reduït de prevenció dincendis forestals.
Import: 10.000.000
Manera concessió: Concessió directa art. 168.1.b) LHPSPIS
Descripció i finalitat: Fer costat als ajuntaments de la Comunitat Valenciana en lexecució dactuacions planificades i aprovades en prevenció dincendis forestals i en gestió forestal.
Al mateix temps saprova la modificació pressupostària consistent en una transferència de crèdit de capítol IV al capítol VII, i imputar la citada línia de subvenció de concessió directa art. 168.1.b), codificada S9202000, al capítol VII Transferències de capital, del citat programa pressupostari 442.90 «Prevenció dincendis forestals», i la seua supressió del capítol IV Transferències corrents, i per import de 10.000.000,00 .
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Queden derogades quantes disposicions digual o inferior rang soposen al que es disposa en el present decret llei.
Disposicions finals
Primera. Habilitació
Es faculta les persones titulars dels departaments del Consell amb competències en matèria de prevenció dincendis forestals i de gestió forestal, per a adoptar les disposicions necessàries per al desenvolupament i lexecució del que es disposa en aquest decret llei.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 13 de gener de 2023.
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera dAgricultura, Desenvolupament
Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica,
ISAURA NAVARRO CASILLAS
Annex pel qual es modifica la llei 3/1993, de 9 de desembre,
Forestal de la Comunitat Valenciana, amb la incorporació del títol IX
«Títol IX
FONS ESTRATÈGIC MUNICIPAL DE PREVENCIÓ DINCENDIS I GESTIÓ FORESTAL
Article 77. Objecte del Fons Estratègic Municipal de Prevenció dIncendis i Gestió Forestal
1. Es crea el Fons Estratègic Municipal de Prevenció dIncendis i Gestió Forestal de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat dajudar els ajuntaments a finançar les actuacions de prevenció dincendis forestals i de gestió forestal planificades i aprovades per la Conselleria competent. Aquest fons es basa en els principis dobjectivitat, transparència, publicitat i equitat, i constitueix un factor darticulació, equilibri i cohesió territorial.
2. Aquest fons promourà lequilibri econòmic dels municipis de la Comunitat Valenciana i la realització interna del principi de solidaritat, a fi de contribuir al fet que els diferents ajuntaments compten amb la dotació adequada per a la prestació dactuacions en matèria de prevenció dincendis i gestió forestal.
Article 78. Naturalesa jurídica i finalitat del Fons Estratègic Municipal de Prevenció dIncendis i Gestió Forestal
1. Les ajudes als ajuntaments previstes amb càrrec al fons adopten la forma de subvencions i es concedeixen de manera directa, en aplicació del que es preveu en els articles 22.2.b de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i larticle 168.1.b) Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública de la Generalitat Valenciana, i es regeixen pel procediment de concessió per les disposicions recollides aquesta norma i el seu desenvolupament reglamentari, així com pel que es disposa en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública de la Generalitat Valenciana.
2. Perquè siga exigible el pagament de les subvencions imposades per aquesta norma serà necessària lexistència de crèdit adequat i suficient en el corresponent exercici econòmic.
3. Las ajudes del Fons Estratègic Municipal de Prevenció dIncendis i Gestió Forestal de la Comunitat Valenciana podran finançar les activitats, obres, serveis i subministraments contemplats en la planificació de prevenció dincendis forestals i en els instruments tècnics de gestió forestal aprovats per la Generalitat, en funció de la naturalesa dels crèdits pressupostaris, corrents o de capital, que a lefecte es reculla anualment en la Llei de pressupostos de la Generalitat Valenciana.
3. Aquest finançament serà compatible per a les entitats locals amb la percepció de les aportacions de les línies específiques del Fons de Cooperació Municipal de la Comunitat Valenciana, del Fons de Cooperació Municipal per a la lluita contra el despoblament dels municipis de la Comunitat Valenciana, i del Fons de Cooperació Municipal per als municipis turístics de la Comunitat Valenciana, així com amb aquelles que es puguen crear legalment o reglamentària.
Article 79. Entitats beneficiàries
1. Són entitats beneficiàries del Fons Estratègic Municipal de Prevenció dIncendis i Gestió Forestal de la Comunitat Valenciana els ajuntaments de la Comunitat Valenciana que compten amb el Pla Local de Prevenció dIncendis Forestals (PLPIF) o Pla Local Reduït de Prevenció dIncendis Forestals (PLRPIF), aprovat per la Conselleria competent, i tinguen terrenys forestals en el seu terme municipal, tal com exigeix larticle 55.3 de la present Llei.
2. Per a ser beneficiari daquest fons, i poder rebre el pagament efectiu de les ajudes previstes, lAjuntament haurà:
a) Dhaver complit lobligació de remetre a la Conselleria competent els documents indicats en lapartat 2 de larticle 199 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana;
b) De presentar el compte general davant la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana en els termes establits en la seua normativa reguladora;
c) Dhaver remés, en el seu cas, el corresponent pla economicofinancer en els termes disposats en la Llei orgànica 2/2012, de 27 dabril, destabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, a lòrgan de la Generalitat competent en matèria de tutela financera de les entitats locals de la Comunitat Valenciana.
Article 80. Dotació pressupostària del Fons Estratègic Municipal de Prevenció dIncendis i Gestió Forestal
1. La dotació econòmica daquest fons serà la que establisca anualment la corresponent Llei de pressupostos de la Generalitat.
2. Així mateix, les corresponents dotacions creditícies podran també procedir, si escau, de les aportacions de les diputacions provincials, així com de donacions dentitats privades, fundacions i de particulars, efectuades amb aquesta finalitat.
Article 81. Procediment i competència per a la concessió de les ajudes
1. El procediment de concessió de la subvenció serà lestablert en la present norma i, en el que no shi preveu, seran aplicable els criteris i requisits previstos amb caràcter general en larticle 168.1.a) de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
2. El procediment siniciarà dofici per la persona titular del departament amb competències en matèria de prevenció dincendis forestals, a qui correspondrà emetre una resolució, de caràcter provisional, de concessió de subvenciones, en la qual es determinaran, a proposta de la comissió prevista en larticle 84 de la present norma, les quanties individualitzades corresponents als ajuntaments de conformitat amb les regles de distribució contingudes en aquesta llei.
3. Aquesta resolució provisional tindrà la consideració dacte de tràmit i es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. La resolució provisional establirà el termini i documents a presentar pels ajuntaments per a lacceptació o, si fa el cas, renúncia de la subvenció inicialment assignada, així com les actuacions del Pla Local de Prevenció dIncendis o de lInstrument Tècnic de Gestió Forestal a què aniran destinats els fons en lexercici econòmic al qual corresponga la subvenció.
4. Per la comissió prevista en larticle 84 es verificarà que les actuacions proposades pels ajuntaments sinclouen entre les contemplades en el pla de prevenció aprovat, així com la seua adequació a la naturalesa del crèdit disponible en el corresponent exercici pressupostari, i podrà requerir-sen lesmena o millora per la direcció general competent en matèria de prevenció dincendis forestals.
5. Conclosos els tràmits previstos en lapartat anterior, la comissió formularà proposta de resolució definitiva que elevarà a la persona titular del departament amb competències en matèria de prevenció dincendis forestals, òrgan competent per a resoldre. La resolució definitiva es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
6. La resolució definitiva de concessió de les ajudes tindrà el caràcter de bases reguladores de la subvenció, i contindrà com a mínim els extrems següents:
a) Objecte de la subvenció i entitats beneficiàries, dacord amb lassignació pressupostària disponible en lexercici econòmic.
b) Crèdit pressupostari al qual simputa la despesa i quantia de la subvenció, individualitzada per a cada entitat beneficiària.
c) Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, provinents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o dorganismes internacionals.
d) Pago del as quanties corresponents a cada entitat beneficiària
e) Termini i forma de justificació per part de las entitats beneficiàries del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de laplicació dels fons percebuts.
7. Una vegada publicada la resolució de concessió es lliurarà amb caràcter de bestreta, i es farà efectiu el pagament, del 50 % de limport de subvenció corresponent a cada entitat beneficiària, i sabonarà el 50 % restant després de la justificació de les actuacions realitzades en la forma que establisca la resolució de concessió.
8. En el cas que, una vegada dictada la resolució definitiva, existisca disponibilitat de crèdit en el corresponent exercici, es dictaran les resolucions complementàries que siguen necessàries per a la distribució de limport disponible destinat als ajuntaments que hagen sigut beneficiaris i estiguen realitzant o hagen realitzat lactuació subvencionada, per a finançar-la, sense que en cap cas se supere el 100 % del cost de lactuació.
Article 82. Regles de distribució
La resolució de concessió determinarà les quanties individualitzades corresponents als ajuntaments beneficiaris dacord amb els criteris objectius i regles de distribució següents:
a) El 20 % es distribuirà per igual entre els ajuntaments que complisquen els requisits per a ser-ne beneficiaris.
b) El 40 % es distribuirà en funció de la superfície forestal de cada ajuntament, segons la cartografia actualitzada de linventari del sòl forestal del PATFOR.
c) El 20 % es distribuirà en funció de la ràtio entre la superfície forestal del terme municipal i el nombre dhabitants, segons les xifres oficials del padró municipal referides a l1 de gener de lany anterior al de la resolució dassignació de la concessió.
d) El 20 % es distribuirà en funció del ràtio entre la superfície forestal inclosa en alguna de les figures de protecció despais naturals protegits (segons larticle 3 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, despais naturals protegits de la Comunitat Valenciana), o en muntanyes catalogades dutilitat pública i la superfície forestal total del terme municipal. En el cas que una superfície forestal complisca amb les dues condicions (espai natural protegit i muntanya dutilitat pública), només es comptabilitzarà una vegada.
Article 83. Aplicació dels fons
Els fons disponibles en cada exercici pressupostari finançaran les actuacions de prevenció dincendis forestals i de gestió forestal contemplades en els plans aprovats per la Conselleria competent, executades de l1 de gener al 15 doctubre de lexercici corresponent a la resolució de concessió per la qual es determinen les quanties individualitzades als ajuntaments beneficiaris.
Article 84. Comissió per a lassignació, seguiment i control del Fons Estratègic Municipal de Prevenció dIncendis Forestals i Gestió Forestal.
1. Es crea la Comissió per a la coordinació del Fons Estratègic Municipal de Prevenció dIncendis Forestals, òrgan encarregat de la implementació, proposta dassignació dels recursos econòmics disponibles en el corresponent exercici, seguiment i control del fons.
2. Aquesta comissió estarà integrada pel personal de la Generalitat següent, adscrit a la Conselleria competent en matèria forestal i en matèria de prevenció dincendis forestals:
a) La persona titular de la direcció general amb competències en prevenció dincendis forestals, o persona que designe per a la seua substitució, que presidirà la Comissió.
b) Dues persones funcionàries de caràcter tècnic adscrites a la direcció general amb competències en prevenció dincendis forestals, i nomenades per la persona titular de la direcció general competent en la matèria.
c) Dues persones funcionàries de caràcter tècnic adscrites a la direcció general amb competències de gestió forestal, i nomenades per la persona titular de lesmentada direcció.
3. La composició daquesta comissió, dacord amb el que sestableix en el article 14.4 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, complirà el principi de participació equilibrada de dones i homes.
4. Aquesta comissió es regirà per les normes de funcionament dels òrgans col·legiats previstes en la secció tercera del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
5. Les funciones de la comissió seran les següents:
a) Estudiar i proposar anualment la determinació de les quanties a consignar durant cada exercici.
b) Elevar les corresponents propostes de resolució a lòrgan competent per a resoldre.
c) Presentar propostes relatives a possibles modificacions en les directrius i regles de distribució del fons.
d) Sol·licitar la informació que precise als ajuntaments relatives a laplicació de les quantitats rebudes daquest.
6. El present article té rang reglamentari, podent modificar-se mitjançant ordre de la Conselleria competent en matèria de prevenció dincendis forestals».