Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 53/2011, de 20 de maig, del Consell, pel qual es crea el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana i s'aprova el seu reglament. [2011/5981]

(DOGV núm. 6528 de 25.05.2011) Ref. Base de dades 006088/2011

DECRET 53/2011, de 20 de maig, del Consell, pel qual es crea el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana i s'aprova el seu reglament. [2011/5981]
Preàmbul

La Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del Treball Autònom, conté en la disposició addicional sisena la previsió de la creació, per part de les comunitats autònomes i en el seu àmbit territorial, del Registre Especial d'Associacions Professionals de Treballadors autònoms, a què es referix l'article 20.3 de la pròpia llei.
Este registre es configura per la Llei 20/2007 com una oficina pública destinada a la inscripció i el depòsit dels estatuts de les associacions professionals de treballadors autònoms i, de conformitat amb l'article 20.3 serà un registre específic i diferenciat del de qualssevol altres organitzacions sindicals, empresarials o d'una altra naturalesa que puguen ser objecte de registre per eixa oficina pública.

La repetida Llei 20/2007 establix, així mateix, que, per a aconseguir la consideració d'associacions representatives dels treballadors autònoms, a més de demostrar prou implantació en l'àmbit territorial on actuen, les associacions professionals de treballadors autònoms hauran d'estar inscrites en el registre especial. Així, el Registre es configura com un instrument necessari, no sols per a la publicitat de l'existència d'estes associacions, sinó també perquè estes puguen assolir la consideració d'entitats representatives, amb totes les conseqüències que la llei nuga a esta consideració legal.

En desplegament de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, el Reial Decret 197/2009, de 23 de febrer, es va crear el Registre Estatal d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms; excloent-ne, per raó de l'àmbit territorial de la seua activitat, segons disposa l'article 12.1, les associacions professionals de treballadors autònoms que duguen a terme principalment la seua activitat en el territori d'una comunitat autònoma, i s'entén que la duen a terme principalment quan més del 50 per cent dels associats estiguen domiciliats en el territori d'una mateixa comunitat autònoma.
El registre que per mitjà del present decret es crea és, doncs, imprescindible per a publicar degudament l'existència de les associacions professionals de treballadors autònoms que exercisquen activitat en el territori de la Comunitat Valenciana i fer possible, en este àmbit, que les associacions professionals de treballadors autònoms puguen accedir a la seua consideració com a entitats representatives d'estos treballadors i puguen fer efectiu enfront de tots el seu dret a constituir unions, federacions i confederacions d'associacions d'esta classe.
La disposició transitòria preveu la inscripció, en el registre, de les associacions professionals de treballadors autònoms constituïdes amb anterioritat, a fi de facilitar el seu accés a este nou instrument específic de publicitat de la seua existència.
En virtut d'això, han sigut consultades les associacions de treballadors autònoms amb presència destacada a la Comunitat Valenciana, i a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 20 de maig de 2011,


DECRETE

Article únic. Creació del Registre i aprovació del seu reglament
1. De conformitat amb el que disposa la disposició addicional sisena de la Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del Treball Autònom, es crea el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana, amb adscripció i dependència de la conselleria, secretaria autonòmica i direcció general competents en matèria de treball.
Tindran la consideració d'associacions de treballadores i treballadors autònoms aquelles que agrupen les persones físiques compreses en l'article 1 de l'Estatut del Treball Autònom, que tinguen com a finalitat la defensa dels interessos professionals dels seus associats i funcions complementàries i que no tinguen ànim de lucre.
2. El Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana té caràcter administratiu i es configura com un servici públic destinat a publicitar la constitució, els estatuts i els altres actes inscriptibles de les associacions professionals de treballadors autònoms, sense ànim de lucre, d'àmbit autonòmic de la Comunitat Valenciana.
3. S'aprova el Reglament d'Organització i Funcionament del Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana, el text del qual s'incorpora com annex al present decret.

Disposició addicional

Única. Modificació del Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació
Es modifica l'apartat i) de l'article 25 del Decret 129/2007, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, que queda redactat de la manera següent:
«i) Exercir les competències que comporten l'exercici d'Autoritat Pública, el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana, el Registre de Cooperatives de la Comunitat Valenciana i els registres administratius de societats laborals i entitats de previsió social, així com les d'inspecció i, si és el cas, sanció.»

Disposició transitòria

Única. Inscripció de les associacions professionals de treballadors autònoms constituïdes amb anterioritat
1. Les associacions professionals de treballadors autònoms d'àmbit autonòmic de la Comunitat Valenciana constituïdes i que gaudisquen de personalitat jurídica d'acord amb les lleis en la data d'entrada en vigor del present decret disposaran d'un termini de sis mesos per a sol·licitar la seua inscripció en el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana.
2. La sol·licitud d'inscripció haurà de dur adjuntes les certificacions següents, expedides per les persones a qui, segons els seus estatuts, pertoque certificar els acords de l'associació, amb les seues firmes legitimades notarialment o autenticades pel mateix Registre:
a) Acta fundacional de l'associació, amb les seues modificacions si n'hi haguera, degudament inscrites en el registre d'associacions corresponent.
b) Certificació de l'acta corresponent a l'acord en què s'ha aprovat la sol·licitud d'inscripció de l'entitat en el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana i al reglament aprovat pel present decret.
c) Text íntegre dels estatuts de l'associació depositats en el registre d'associacions.
d) Certificat de l'òrgan competent, sobre els aspectes dels treballadors autònoms associats, a què es referix l'article 7.1.f) del Reglament d'Organització i Funcionament del Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana.

e) Certificat, expedit pel Registre d'Associacions en què l'entitat figure inscrita, comprensiu de les persones que exercixen càrrecs estatutaris en l'associació; especificant, per a cada una d'elles: nom, cognoms, domicili, número i classe del seu document d'identitat, data de finalització del seu mandat i càrrec exercit en l'associació. En el cas que algun o alguns dels càrrecs es troben vacants, es farà constar degudament eixa circumstància.
A la sol·licitud s'adjuntarà, també, el Codi d'Identificació Fiscal (CIF) de l'associació.

DisposiciONS finalS

Primera. Desplegament
Es faculta al titular de la conselleria competent en matèria de treball per a dictar totes les instruccions que siguen necessàries o convenients amb vista a l'aplicació i desplegament del present decret i per al desenvolupament tècnic del Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana.

Segona. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 20 de maig de 2011

El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller d'Economia, Hisenda i Ocupació,
GERARDO CAMPS DEVESA


ANNEX

Reglament d'Organització i Funcionament del Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana

Article 1. Objecte i estructura del Registre
1. El Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana és un servici públic que té com a objecte donar publicitat a la constitució, estatuts i la resta d'actes inscriptibles de les associacions professionals de treballadors autònoms que duguen a terme la seua activitat de forma exclusiva o principal en el territori de la Comunitat Valenciana, així com de les unions, federacions i confederacions d'elles, compreses en el mateix àmbit territorial d'actuació.
2. Als efectes del que disposa el present reglament, s'entendrà que una associació professional de treballadors autònoms duu a terme les seues activitats principalment en el territori de la Comunitat Valenciana, quan més del 50% dels seus associats hi estiguen domiciliats.

3. El Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana serà únic per a tota la Comunitat Valenciana, radicarà en la ciutat de València i estarà adscrit a la direcció general competent en matèria de treball.
4. El Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana s'estructura en dos seccions: Secció d'Associacions i Secció d'Unions, Federacions i Confederacions. Cada una d'estes seccions comptarà amb un sistema informatitzat, on es practicaran els assentaments de presentació, inscripcions i anotacions que disposa este reglament.
5. El contingut dels llibres d'inscripcions, dels llibres diaris i dels estatuts depositats en el Registre és públic, i qualsevol interessat podrà sol·licitar i obtindre'n certificació. Si és el cas, el Registre podrà ser consultat per mitjans electrònics i obtindre-se'n certificacions en esta forma.

Article 2. Règim jurídic del Registre
1. El Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana té caràcter administratiu. Les inscripcions i els altres procediments desenvolupats per este s'ajustaran a les disposicions de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
2. El Registre ajustarà la seua activitat al present reglament i a les disposicions de la Llei Orgànica Reguladora del Dret d'Associació; a l'especialment establit per a les associacions professionals de treballadors autònoms i les seues unions, federacions i confederacions en la Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del Treball Autònom i, en allò que siga aplicable, als preceptes de la Llei 14/2008, de 18 de novembre, de la Generalitat, d'Associacions de la Comunitat Valenciana, així com en les normes que les despleguen.
3. En allò no previst en les normes anteriors, s'aplicaran, quan resulten adequades, les disposicions del Reglament del Registre Mercantil.


Article 3. Sistema registral
1. Cada una de les seccions del Registre portarà els llibres següents:
a) Un Llibre Diari, en el qual s'anotaran, per l'ordre d'ingrés en les dependències del Registre, tots els documents que pretenguen accedir-hi, per mitjà d'un breu assentament de la seua presentació, que expressarà l'hora i el minut d'este i contindrà un breu resum de la classe i contingut del document presentat al Registre.
b) Un Llibre d'Inscripció d'entitats. En este llibre s'obrirà un full personal a cada entitat inscrita en el Registre. A cada inscripció practicada en el full registral corresponent a una mateixa entitat se li assignarà un número, segons l'ordre cronològic de la seua producció. També es practicaran en el full corresponent a cada entitat les anotacions preventives i notes marginals establides en les lleis i en este reglament, a les primeres s'assignaran lletres correlatives de l'alfabet i a les segones números ordinals successius.
c) Cada secció comptarà, a més, amb els llibres auxiliars que el funcionari encarregat del Registre estime necessari o convenient portar per al seu millor funcionament.
2. Les inscripcions en els llibres es practicaran per mitjà de l'extensió en estos d'un extracte del contingut dels documents inscrits, identificant de manera inequívoca el document a què es referisquen.
3. Els documents que accedisquen al Registre i els que hi queden depositats formaran l'expedient de cada entitat inscrita, que s'incorporarà a l'arxiu del Registre.
4. Les inscripcions, les anotacions i les certificacions registrals seran autoritzades amb la firma, autògrafa o electrònica, del funcionari encarregat del Registre, i no es reconeixerà validesa a les que no en tinguen.

5. Els llibres del Registre es portaran en format electrònic, d'acord amb els mitjans informàtics necessaris per a garantir-ne l'autenticitat i seguretat.
6. El tractament i arxiu dels documents i de les dades que es troben en el Registre es durà a terme amb els mitjans i procediments informàtics que permeten al Registre el compliment més adequat de les seues funcions. S'inspiraran en els principis de simplificació, llibertat d'accés als que siguen públics, confidencialitat dels que hagen de quedar reservats i integritat, autenticitat i seguretat de tots ells.

7. L'aprovació del sistema d'informació, comunicació i acreditació de les dades i documents aportats al Registre i de les certificacions facilitades per este, es realitzarà de conformitat amb les normes d'aplicació als procediments administratius d'aplicació per a l'administració davall l'autoritat de la Generalitat.

Article 4. Encarregat del Registre
Les funcions que el present reglament atribuïx a l'encarregat del Registre de la direcció general competent en matèria de treball s'exerciran pel funcionari titular del servici a què, de conformitat amb les normes orgàniques de la conselleria competent en matèria de treball, pertoca portar els registres laborals.
Contra les seues resolucions es podrà interposar recurs d'alçada davant del titular de la direcció general competent en matèria de treball, en la forma i dins dels terminis previstos en la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 5. Clau registral de les entitats inscrites
1. A cada entitat que accedisca al Registre se li assignarà una clau alfanumèrica única d'inscripció, composta per nou caràcters, de la manera següent:
a) Una primera lletra majúscula que serà la lletra «A» per a les associacions i la lletra «U» per a les unions, federacions i confederacions.
b) Dos lletres majúscules «CV», significatives de la Comunitat Valenciana.
c) Dues xifres, que identificaran la província del domicili social de l'entitat, i corresponen les següents: 03 a la província d'Alacant, 12 a la de Castelló i 46 a la província de València.
d) Un número, de quatre xifres, assignat correlativament per cada secció del Registre, segons la data d'inscripció de l'entitat en el llibre d'inscripcions de la secció corresponent.
2. Les associacions, unions, federacions i confederacions inscrites en el Registre faran constar la seua clau d'inscripció en tota la seua documentació i correspondència, així com en tota sol·licitud o escrit que dirigisquen al Registre que, per a admetre'ls a tràmit, requerirà l'esmena de la falta en les que no en tinguen.

Article 6. Funcions del Registre
El Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana té les funcions següents:
1. Practicar els actes inscriptibles corresponents a les associacions professionals de treballadors autònoms de la Comunitat Valenciana i de les unions, federacions i confederacions d'associacions professionals de treballadors autònoms de la Comunitat Valenciana, que reunisquen els requisits establits en este reglament.
2. Conservar i custodiar la documentació que accedisca al Registre i la que hi haja de quedar depositada.
3. Expedir certificacions acreditatives dels assentaments i documents incorporats al Registre i de les dades que es troben en este.
4. Expedir còpies dels estatuts de les entitats i dels altres documents depositats o inscrits en el Registre.
5. Subministrar dades estadístiques o generals sobre les entitats inscrites i els associats a estes, quan li siguen requerits per l'autoritat o per a la realització d'informes, estudis o investigacions científics sobre l'associacionisme dels treballadors autònoms.

Article 7. Inscripció en el Registre
1. La inscripció de l'entitat se sol·licitarà del Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana, i haurà de dur adjunta la documentació següent:
a) Codi d'Identificació Fiscal (CIF).
b) Certificació d'inscripció expedida pel registre d'associacions en què l'entitat figure inscrita, en la qual es farà constar els càrrecs socials de l'associació amb inscripció vigent en este registre en la data de la certificació.
c) Estatuts de l'associació, acreditant degudament el seu depòsit en el corresponent registre d'associacions. En els estatuts s'arreplegarà, com a finalitat principal de l'entitat, la defensa dels interessos professionals dels treballadors autònoms, l'àmbit d'actuació de l'associació o entitat i el sector o sectors d'activitat econòmica en què operen els treballadors autònoms associats o, si és el cas, el caràcter intersectorial de l'associació.
d) Certificació de l'acta corresponent a l'acord en què s'haja aprovat la sol·licitud d'inscripció de l'associació en el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana i al reglament aprovat pel present decret.
e) Les federacions, confederacions i unions, hauran d'adjuntar-hi, a més, un certificat de l'acord de l'òrgan competent de les associacions fundadores, del qual es deduïsca la voluntat de constituir l'entitat corresponent i la designació de la persona física que les represente.

f) Certificació, expedida per l'òrgan social competent, segons els estatuts de l'entitat, en la qual s'especificaran, distingint per sexes, les dades següents:
1º Nombre total d'associats.
2º Nombre dels associats domiciliats en el territori de la Comunitat Valenciana, amb expressió de la xifra corresponent a cada una de les províncies o, si l'associació té estatutàriament previst un àmbit territorial d'actuació inferior a la província, de la que pertoque al territori en què duga a terme la seua activitat.
3º Xifra d'associats, total i per províncies o territoris estatutaris d'actuació, corresponent a cada una de les seccions i divisions de la CNAE-2009; indicant, si és procedent, el total de les persones associades que s'incloguen en més d'una secció o divisió.
4º Les unions, federacions i confederacions hauran d'aportar relació de les associacions que les integren, en la qual s'especificaran les dades següents: clau registral, número d'associat, denominació, domicili i CIF dels seus membres, així com les xifres anteriors, comprensives dels treballadors autònoms associats a cada una de les entitats membre i de la totalitat dels treballadors autònoms vinculats a elles.

2. Una vegada presentada la sol·licitud, el Registre procedirà a la qualificació de l'acte objecte d'inscripció registral, per mitjà de l'estudi de la seua adequació jurídica i del compliment de les formalitats exigides en el present reglament i la resta de normativa de caràcter imperatiu.
3. Quan la sol·licitud o els documents que duu adjunts no reunisquen els requisits exigibles, es requerirà els sol·licitants per a la seua esmena en el termini de deu dies. Si no ho fan dins del termini i en la forma escaient, el Registre considerarà que han desistit de la seua petició, amb resolució prèvia dictada a este efecte, i s'arxivaran les actuacions.
4. Quan l'acte susceptible d'inscripció resulte ajustat a dret, el Registre així ho declararà per mitjà de la resolució corresponent, i disposarà la seua inscripció en el full registral.
5. Transcorreguts dos mesos des de la data de la presentació de la sol·licitud d'inscripció sense que s'haja dictat resolució expressa denegant o suspenent la inscripció de l'entitat o del document en el Registre, la sol·licitud s'entendrà estimada per silenci positiu i el Registre practicarà la inscripció o assentament sol·licitat tan prompte com li conste el transcurs del dit termini.

Article 8. Comunicació de modificacions
1. Els òrgans corresponents de cada una de les associacions inscrites estaran obligats a comunicar al Registre, adjuntant-hi certificació expedida pel registre d'associacions, qualsevol canvi o alteració substancial que es produïsca des de la seua inscripció, i particularment, els referits a domicili, òrgans directius i estatuts. La comunicació s'haurà de produir dins del termini de dos mesos des de la data en què s'haja adoptat l'acord corresponent.
2. En el primer trimestre de cada any natural de numeració imparella, les associacions, federacions, confederacions i unions professionals de treballadors autònoms inscrites en el present registre estaran obligades a trametre al Registre certificació actualitzada dels seus associats, amb especificació de les dades requerides en l'article 7.1.f) del present reglament a la data de finalització de l'any anterior, a la qual adjuntaran una breu memòria de les activitats realitzades en eixe any. Si l'exercici social de l'entitat no coincidix amb l'any natural, l'obligació prevista en este apartat es complirà dins dels tres mesos següents a la data del tancament dels seus exercicis anuals tancats en anys de numeració parell.

3. Les associacions inscrites podran sol·licitar que conste en el seu full registral la circumstància d'haver sigut reconegudes formalment com associacions professionals representatives de treballadors autònoms, a estos efectes presentaran al Registre la sol·licitud corresponent, junt amb la documentació acreditativa del seu reconeixement com associació representativa i l'àmbit de representació que se li haja reconegut. Qualsevol modificació que afecte el reconeixement inscrit haurà de comunicar-se al Registre, segons disposa l'apartat 1 del present article, i se li haurà de sol·licitar la inscripció o anotació corresponent.


Article 9. Cancel·lació
La cancel·lació en el Registre de la inscripció de les associacions professionals de treballadors autònoms, així com la de les seues unions, federacions i confederacions, es produirà d'ofici o a instància de part:

1. Per voluntat de l'associació o entitat inscrita, degudament manifestada al Registre per la seua representació legal o voluntària.
2. Per pèrdua d'algun dels requisits previstos per a la seua qualificació.
3. Per incompliment de l'obligació de tramesa de les dades i memòria a què es referix l'article 8.2 d'este reglament, si ha transcorregut més d'un any des de la finalització de l'exercici a què han de referir-se.


Article 10. Verificació de dades
1. En tot moment, el funcionari encarregat del Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana podrà, per si mateix o a través de l'autoritat o funcionari que designe, realitzar les comprovacions i els controls que estime oportuns per a verificar la concordança de la certificació de dades a què es referix l'article 7.1.f) tant amb les anotacions dels llibres d'associats de l'entitat, com amb la realitat de les persones afiliades a les quals es referisquen les certificacions i els llibres.
2. Per a dur a terme les diligències oportunes, l'encarregat del Registre podrà requerir a l'entitat l'assenyalament de dia i hora a fi d'examinar els llibres d'associats en el domicili social de l'entitat o, alternativament, i si l'entitat opta voluntàriament per este mode d'exhibició dels llibres, assenyalar el dia i hora en què podran presentar-se en les dependències del Registre per al seu examen en presència d'un representant designat a este efecte per l'entitat corresponent.

3. En tot cas, es garantirà degudament la confidencialitat de les dades personals de què el Registre tinga coneixement en la pràctica d'estes diligències.
4. La discordança entre les certificacions de dades i el contingut dels llibres, o entre estos i la realitat de les persones a què es referisquen, donarà lloc a l'obertura de l'expedient administratiu registral corresponent, que podrà finalitzar, si la discordança és substancial i afecta els requisits registrals establits en el present reglament o en les normes generals d'aplicació al Registre de les entitats associatives amb la cancel·lació de la inscripció registral de l'entitat o amb un requeriment formal a esta perquè adeqüe, en el termini màxim de tres mesos, la seua denominació i àmbit d'actuació territorial i sectorial a la realitat dels seus associats. En este últim supòsit l'encarregat del Registre estendrà nota marginal de la resolució corresponent en el full registral de l'associació o entitat.
5. Si, de resultes de les verificacions establides en este article o d'altres circumstàncies, s'aprecia que no correspon a una associació, unió, federació o confederació registrada figurar inscrita en el Registre d'Associacions Professionals de Treballadors Autònoms de la Comunitat Valenciana, l'encarregat del Registre requerirà als seus representants legals perquè, en termini màxim de tres mesos, acrediten la sol·licitud de la seua inscripció en el Registre estatal o autonòmic corresponent, i faran constar este requeriment i la seua data per mitjà d'anotació preventiva.
6. Si els requeriments de què tracten els dos apartats anteriors no són atesos en el termini establit, es procedirà a cancel·lar la inscripció registral de l'entitat requerida. Excepcionalment, es podrà concedir una pròrroga per un termini d'un mes si, a la finalització del termini inicialment concedit, s'ha acreditat al Registre l'inici, davant d'una autoritat o fedatari públic, de les actuacions necessàries per a complir el requeriment i que estes se seguixen davant de l'oficina pública competent.

linea
Mapa web