Ordre de 5 de setembre de 1994, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual es regula el transport no concertat d'usuaris del Servei Valencià de Salut i dietes d'allotjament i manutenció, a l'àmbit de la Comunitat Valenciana.
Texto | Texto2 | |
---|---|---|
Publicat en: | DOGV núm. 2352 de 23.09.1994 | Referència Base de Dades: | 2042/1994 |
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Texto Texto Texto2 Origen de disposició: Conselleria Sanitat i Consum Grup temàtic: Legislació, Reglamentació Matèries: Sanitat Descriptors: Temàtics: transport públic, dietes i despeses, remuneració del treball
ORDRE de 5 de setembre de 1994, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual es regula el transport no concertat d'usuaris del Servei Valencià de Salut i dietes d'allotjament i manutenció, a l'àmbit de la Comunitat Valenciana. [94/6326]
Amb la publicació del Reial Decret 1612/87, de 27 de novembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Institut Nacional de la Salut a la Comunitat Valenciana i després de l'experiència acumulada en el temps, cal a hores d'ara establir un marc normatiu específic en l'àmbit de la Direcció General del Servei Valencià de Salut, en matèria de transport no concertat i dietes a usuaris, prestacions bàsicament de caràcter social que pretenen subvencionar en part les despeses de desplaçament, allotjament i manutenció d'usuaris desplaçats fora del seu entorn habitual per rebre assistència, matèries la regulació vigent de les quals és continguda en les circulars de l'Institut Nacional de la Salut 6/1981 (20-4), sobre assistència a la població protegida en centres de província distinta a la de residència i abonament de despeses de desplaçament i dietes d'estada, 7/1983 (16-5), sobre mesures de contenció de les despeses per desplaçaments, i 5/1986 (24-6), sobre transport de malalts.
En conseqüència, aquesta prestació busca una major equitat en l'accés als serveis sanitaris, sent destacable el caràcter d'ajuda en aquesta prestació i no de cobertura total.
Per tot això,
ORDENE:
Article primer
El transport no concertat és el que s'usa per al desplaçament de pacients, per raó d'assistència sanitària, amb vehicles i/o per empreses de transport de caràcter públic o privat, sense cap relació contractual amb la Direcció General del Servei Valencià de Salut. Pot ser de dos tipus:
Transport sanitari no concertat: és el que es realitza per al desplaçament de persones malaltes, accidentades o per altra raó sanitària, en vehicles especialment condicionats a l'efecte i que reben la denominació genèrica d'ambulàncies (Decret 44/1993, de 22 de març, DOGV d'11.05.93).
Transport no sanitari: és el que es fa en vehicles ordinaris de transport de viatgers, sent, per tant, vehicles no condicionats per al trasllat de pacients. Poden ser:
- taxi
- ferrocarril
- metro
- tramvia
- autobús de línia
- vehicle propi
- avió
Article segon
Les situacions que fan possible la utilització de transport no concertat pels usuaris del sistema sanitari públic, residents a la Comunitat Valenciana, són les especificades en l'annex I d'aquesta ordre.
Article tercer
S'estableix un nou sistema de tarifació mitjançant càlcul per UBT (unitat bàsica de transport), que es desplega en l'annex II d'aquesta ordre.
Article quart
Les situacions que facen possible la percepció de dietes d'allotjament i manutenció, i també la seua quantia, són les especificades en l'annex III d'aquesta ordre.
Article cinquè
Situacions extraordinàries, tant en matèria de transport com de dietes, podran ser regulades per resolució expressa del conseller de Sanitat i Consum, a proposta de la Direcció General del Servei Valencià de Salut.
Article sisè
Aquesta ordre vigirà des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 5 de setembre de 1994
El conseller de Sanitat i Consum,
JOAQUíN COLOMER SALA
ANNEX I
Les situacions que fan possible la utilització de transport no concertat pels usuaris del Servei Valencià de Salut residents a la Comunitat Valenciana són les següents:
a) Transport sanitari no concertat (ambulàncies):
- Sols en les situacions previstes en la normativa reguladora de reintegrament de despeses.
b) Transport no sanitari:
1.Taxi
- Pacients amb lesions que dificulten manifestament la deambulació, dèficits visuals severs, alteracions importants de la psicomotricitat o portadors d'ortopròtesis, sempre que aquestes circumstàncies impedisquen la utilització de mitjans de transport col·lectiu i no requerisquen trasllat en llitera.
- Pacients sotmesos a tractaments prolongats no susceptibles de transport en ambulància, que necessiten trasllats periòdics en règim extern (hemodiàlisi), i que per causes mèdiques resulte manifestament dificultada o desaconsellada la deambulació en un grau tal que impedisca l'ús de mitjans ordinaris de transport.
2. Mitjans ordinaris
Comprèn com a mitjans de transport el ferrocarril, metro, tramvia, autobús de línia i excepcionalment l'avió i el vaixell. Utilització:
- Pacients sotmesos a tractaments prolongats d'hemodiàlisi, rehabilitació i ràdio-quimioteràpia, la situació clínica dels quals possibilite la utilització d'aquest mitjà de transport. En tractaments de rehabilitació, hemodiàlisi i ràdio-quimioteràpia, no es pagaran desplaçaments urbans en aquest mitjà de transport, incloent-s'hi únicament els desplaçaments interurbans.
El desplaçament urbà inclou tant el terme municipal com l'àrea metropolitana circumdant, entenent com a tal les localitats situades a una distància igual o inferior a 5 Km del terme municipal, segons Mapa Oficial de Carreteres.
- Pacients remesos a tractament, per prescripció d'un facultatiu de la Conselleria de Sanitat i Consum, a un centre assistencial de fora de la Comunitat Valenciana. Podrà autoritzar-se igualment el desplaçament d'un acompanyant en els següents casos:
- Pacients menors de 18 anys.
- Pacients la situació clínica dels quals requerisca imprescindiblement l'ajuda d'una altra persona durant el desplaçament.
Quan podent utilitzar el pacient mitjans de transport ordinaris de transport, no n'hi haja a la localitat de residència cap, o havent-n'hi, no hi haguera servei el dia que al pacient li calguera, per no ser diari, es podrà autoritzar l'ús de taxi fins a l'enllaç amb el ferrocarril o autobús de línia més proper.
Si el trasllat per a rebre assistència fóra a sol·licitud del pacient i aquest fóra autoritzat, les despeses de desplaçament sempre seran al seu càrrec.
Quan per falta de recursos del sistema nacional de salut s'autoritze l'assistència en centre sanitari situat a l'estranger o en situacions excepcionals dins del territori nacional es podrà autoritzar l'ús d'avió, pagant en tot cas, la tarifa en classe turista.
També té condició de mitjà ordinari de transport el vaixell en casos de desplaçaments, des de territori extrapeninsular o fins a aquest.
3. Vehicle propi
- Destinats a pacients sotmesos a tractaments prolongats (hemodiàlisi, rehabilitació, ràdio-quimioteràpia) que sol·liciten acollir-se a la modalitat de reintegrament per utilització de vehicle propi, sempre que aquesta opció siga més avantatjosa per a la Direcció General del Servei Valencià de Salut que incloure'ls en una ruta preestablerta.
En tots els casos el pacient ho sol·licitarà per escrit, indicant, que es fa responsable de les conseqüències que pogueren derivar-se de la utilització de l'esmentat vehicle, en el desplaçament.
- En la resta de casos, no s'admetrà l'ús de mitjans propis, pagant-se en tot cas la tarifa corresponent al mitjà ordinari de transport més econòmic.
ANNEX II
Tarifació per UBT
Interurbans
El nou sistema de tarifació es basa en les següents premisses:
- Simplificació administrativa.
- Unificació de tarifes a nivell intracomunitari.
- Homogeneïtzació de l'import que ha de rebre l'usuari, que serà idèntic a igual mitjà de transport i distància recorreguda.
La taula que hi ha més avall s'ha confegit sobre la base de la mitjana de tarifes per a llarg recorregut en ferrocarril de 2a. classe, més econòmic.
La fórmula que cal aplicar-hi és la següent:
P = UBT * FM * TT * E
on:
- P = pagament en pessetes.
- UBT = unitat bàsica de transport. Es tracta d'un concepte bàsicament econòmic. Pot definir-se com la unitat monetària comú a tots els tipus de transport no concertat. El valor assignat és de 100 pessetes inicialment. Les possibles modificacions de l'import que caldrà pagar en el futur s'efectuaran modificant a l'alça o a la baixa l'esmentat valor, amb la qual cosa automàticament, en aplicar la fórmula anteriorment indicada, s'obtindrà com a resultat les noves tarifes que s'han d'aplicar, sent aquesta, bàsicament, la raó que justifica l'existència de la UBT.
- FM = factor multiplicador, de caràcter variable, segons el nombre total de quilòmetres recorreguts pel pacient.
- TT = tipus de transport utilitzat. Té un valor fix per a cadascun d'ells, que és el següent:
- Mitjans ordinaris: 1.
- Taxi: 5.
- Ambulància: 7.
- E = edat/situació clínica. Sols aplicable en cas de mitjans ordinaris de transport.
- Valor = 1, sense acompanyant.
- Valor = 2, amb acompanyant.
Amb els altres mitjans de transport, el factor E, és sempre 1.
Taula
Km FM UBT*FM(pts) Km FM UBT*FM(pts)
< 10 1 100 151-160 9,6 960
11 - 20 1,2 120 161-170 10,2 1020
21 - 30 1,8 180 171-180 10,8 1080
31 - 40 2,4 240 181-190 11,4 1140
41 - 50 3 300 191-200 12 1200
51 - 60 3,6 360 201-210 12,6 1260
61 - 70 4,2 420 211-220 13,2 1320
71 - 80 4,8 480 221-230 13,8 1380
81 - 90 5,4 540 231-240 14,4 1440
91 -100 6 600 241-250 15 1500
101-110 6,6 660 251-260 15,6 1560
111-120 7,2 720 261-270 16,2 1620
121-130 7,8 780 271-280 16,8 1680
131-140 8,4 840 281-290 17,4 1740
141-150 9 900 291-300 18 1800
Si el desplaçament efectuat és superior a 300 Km, se sumarà a l'import corresponent a 300 Km l'import aplicable als Km restants, segons la taula.
Urbà
La fórmula que cal aplicar-hi és bàsicament la mateixa que en el cas dels interurbans. L'única diferència rau en el fet que l'FM (factor multiplicador) té sempre valor 1, per no considerar-s'hi el Km recorreguts. Per aquesta raó no s'inclou en la formulació:
P = UBT * TT * E
on:
- P = pagament en pessetes.
- UBT = unitat bàsica de transport = 100 PTA.
- TT = tipus de transport utilitzat, amb els següents valors:
- Taxi = 5.
- Ambulància = 10.
Hemodiàlisi
Atesa la durada en el temps d'aquest tipus de tractament, destinats a pacients afectes d'insuficiència renal crònica (IRC), s'estableix un tipus específic de tarifació, a fi de procurar una total cobertura del cost. A l'efecte de la progressiva homogeneïtzació de les tarifes actualment vigents en les diferents direccions territorials i àrees de salut, s'estableix la tarifació que a continuació s'indica i que, en tot cas, té la consideració de màxima:
A) Interurbà.
1. Taxi ruta.
- Mínim dos pacients per ruta.
Ruta menor de 80 Km = 38 ptes./Km. Dos viatges d'anada i tornada.
Ruta major de 80 Km = 38 Km + quatre hores d'espera.
En els trajectes interurbans que recullen algun pacient resident a la mateixa localitat del centre d'hemodiàlisi, s'hi podrà afegir una de les dues opcions següents:
a) Una hora d'espera (en total 5 hores).
b) Un servei urbà.
El cost global que suposa aquesta opció de transport no haurà de superar el que suposaria si tots es traslladaren en un taxi no ruta.
2. Taxi no ruta
- 21 PTA/Km.
3. Vehicle propi i Mitjans Ordinaris: 12 PTA/Km.
B) Urbà
1. Taxi ruta.
- 7.000 PTA/pacient/mes.
2. Taxi no ruta
- 7.000 PTA/pacient/mes.
3. Vehicle propi
- 4.000 PTA/pacient/mes.
4. Mitjà ordinari
- 2.000 PTA/pacient/mes.
ANNEX III
Dietes d'allotjament i manutenció
- Situacions de dret
Pacients remesos per rebre assistència en centre sanitaris, fora de la Comunitat Valenciana, sempre que siga per prescripció d'un facultatiu de la Conselleria de Sanitat i Consum.
a) Règim extern: dietes d'allotjament i manutenció per al pacient i acompanyant, si s'escau, a partir del segon dia d'estada a la localitat de destinació.
b) Règim d'hospitalització: dietes d'hostalatge i manutenció a l'acompanyant des del primer dia en els següents casos:
- Pacients en edat pediàtrica (<15 anys).
- Pacients per als quals el metge responsable de la seua assistència, considere imprescindible la presència d'un acompanyant, d'acord amb determinades raons clíniques.
En altres casos, la Conselleria de Sanitat i Consum no es farà càrrec de les despeses de l'acompanyant, per entendre que tot pacient hospitalitzat ha de disposar per part del centre de suficient atenció, tant clínica com de suport a les activitats de la vida diària.
En tot cas, per a tenir dret a la dieta d'allotjament i manutenció, serà requisit imprescindible que l'estada a la localitat de destinació obligue a pernoctar-hi, quedant sense efecte la possibilitat d'abonament de 1/2 dieta en altres casos, que fins a la data estava regulat la Circular 6/1981 de l'Insalud.
- Quantia
L'import de la dieta serà com a màxim, de 5.000 PTA/dia.
L'allotjament i la manutenció hauran d'acreditar-se mitjançant factures originals, i es pagarà la quantitat reflectida en les mateixes, si l'import/dia fóra inferior a l'indicat per a cada un dels conceptes, i el màxim indicat, si fóra superior, exceptuant les dietes que cal pagar per desplaçaments a país estranger, en què no caldrà aportar els justificants i que es regiran en tots els casos pel seu import màxim.